He Edlson-Lichtweeh.
Amsterdam een groote liclitstad.
Hoe men de ,,lielit^ad" bekijkt.
De operatiekosten voor rekening
van de vereeniging.
De voorzitter deelde mede, dat het
bestuur plannen overweegt, die er toe zullen
kunnen leiden, dat op de volgende jaarverga-
dering een voorstel zaj worden gedaan om
de operatiekosten voor rekening van de ver
eeniging te nemen. (Applaus).
Spr. waarschuwde voor al te groot opti
misrne, want er zit heel wat aan vast ook
verplichtingen voor de leden
Rondvraag.
Kunnen voogdijkinderen in de
vereeniging worden opgencmen?
Mevr. Stroink herhaalde een vraag, reeds
froeger schriftelijk gesteld, om de kinderen
■van de Voogdijvereeniging in de Vereeni
ging van Ziekenhuisverpleging op te nemen
Destijds is het verzoek afgewezen. Mevr.
S., nader op het verzoek terugkomende, wees
er op, dat onjuist is de meening, dat bij het
eerste het beste ziektegeval van een voogdij
kind de pleegouders er zich van zouden
trachten te ontdoen door het te doen op
nemen in een ziekenhuis. Er zal toch altijd een
doktersadvies noodig zijn en bovendien gaat
het hier over gewone kinderen, waarvoor
toch ook betaald zal worden.
De voorzitter zou over deze kwestie
gaarne van gedachten wisselen, maar liever
niet in een openbare vergadering. Er zitten
gevaarlijke consequenties aan het verzoek
(spr. gaf een enkel voorbeeld) en daarom
Ikon de voorzitter thans nog geen meening
,van het bestuur weergeven. Het bestuur was
van meening geweest, dat de Voogdij
.vereeniging niet meer op haar verzoek
stond, maar wil over een en ander gaarne met
het bestuur van de Voogdijvereeniging
spreken.
Verpleging in de barak.
De heer V a 1 k vroeg of de verpleging in
een barak duurder is dan in het ziekenhuis
Zoo ja, dan zal men niet voldoende hebben
aan de vergoeding van f 3 per dag.
De voorzitter antwoordde, dat inder-
daad verpleging in de barak 4 per dag
kost, zoodat een verpleegde zelf de restee-
rende f 4 zal moeten bijpassen.
In antwoord op een vraag van mevr.
Stroink zei de s e c r e t a r i s, de heer
•Ter Bruggen, dat de gemeente zich niet ver-
plicht acht bij te dragen in de verpleegkosten
bij het heerschen van een epidemie, ofschoon
zij wel opname in een barak voorschrijft.
De kwestie van barak-verpleging werd nog
door verschillende heeren besproken, totdat
de heer P ij p e r aanried, dat het bestuur zich
tot den Gemeenteraad wendt met het ver
zoek om leden of hunne kinderen, Hjdende aan
een besmettelijke ziekte, in de barak te doen
verplegen voor f 3 per dag. Spr. geloofde
dat daarmee succes is te bereiken
De voorzitter meende, dat het meer
effect zal sorteeren als het college van re-
genten (waartoe ook de heer Pijper behoort)
zich zelf wendt tot den Gemeenteraad.
De vereeniging heeft reeds 8000
leden.
Bij de sluiting deelde de voorzitter
mede, dat het ledental van de vereeniging
thans de 8000 heeft overschredenhij spoorde
de leden aan mee te werken dat tegen de
volgende jaarvergadering de 10.000 zijn
bereikt.
Met de gewone plichtplegingen werd hier-
op de vergadering gesloten.
WERKVERSCHAFFING.
In bijlage No. llOschrijven B. en W.
In verband met den langdurigen en stren-
gen winter in het begin van dit jaar en de om-
standigheid, dat, toen eenmaal de vorst uit
den grond was, er een ongekende vraag naar
arbeiderskrachten ontstond, zijn verschillende
werken, die bestemd waren om in werkver-
schaffing te worden uitgevoerd gedurende het
seizoen 1928/1920, niet of slechts ten deele
tot uitvoering gekomen, zoo o.a. het maken
van rijwielpaden aan de Breelaan en den
Friescheweg, het verbeteren van den Hoever-
weg, het verlagen van bermen van verschil
lende wegcn, het schoonmaken van riolen en
het uitbaggeren van singels en vaarten.
Van de grootste werken zijn voltooid de
verbetering en bestrating van den Hoorn-
schen weg en het doortrekken der K. van 't
Veerstraat, terwijl de voorbereidingen voor dc
verbreeding van den Bergervveg en daar
mede verband houdende werken nog niet zoo
ver waren gevorderd, dat tot uitvoering kon
worden overgegaan.
Bestaan er aan d,en eenen kant derhalve
door toevallige omstandigheden nog vol
doende objecten voor de werkverschaffing,
aan den anderen kant geeft het bevrediging,
dat de werkloosheid in het algemeen, verge
leken bij 1928, afnemende is (behoudens de
periode der strenge koude in Februari en
Maart j.l.), zooals uit onderstaanden staat
moge blijken:
Geniiddeld aantal werkloozen.
percen- percen
tage der tage der
Maand 1929 bevolking. 1928 bevolking
Januari 312 1.12% 374 1.36%
Februari 388 1.39 226 0.82
Maart 207 0.74 169 0.61
April 27 0.09 148 0.53
Mei 20 0.07 139 0.50
Juni 21 0.07 149 0.54
Juli 21 0.07 103 0.37
Aug. 25 0.09 117 0.42
De vraag kan worden gesteld, of de om-
vang der tegenwoordige werkloosheid, die ge
durende de laatste maanden zulke lage ge-
middelden te zien geeft, het doen van uitgaven
door de gemeente ten behoeve der bestrijding
der werkloosheid wettigt. Wij meenen voor de
werken, tijdens den a.s. winter uit te voeren,
B
C.
D
van de om te leggen Houtvaart,
raamd op 18000.
Sportpark.
3. het aanleggen van een nieuwe gras
baan ten behoeve van het sportpark,
geraamd op 3000.
Dienst der Plantsoenen.
4. aanleg van een nieuwe afdeeling op de
Algemeene Begraafplaats, het planter,
van boomen op verschillende plaatsen
in de stad, en aanleg van nieuwe bosch
beplantingen, geraamd op 14.000.
Dienst der gemeentewerken.
5. voorzetting van de verbetering van den
Hoeverweg door het uitbreken van het
paardenpad en het inwalsen van ba-
saltslag, geraamd op 7400.
6. het voorzien van de Breelaan en den
Friescheweg van rijwielpaden en gou-
dalite-beton, geraamd op 6000.
7. het verlagen van bermen, geraamd oo
f 1000.
8. schoonmaken van riolen, geraamd op
5250.
9. het uitbaggeren van singelgrachten en
vaart-n, geraamd op 10.000.
Wij merken hierbij op, dat zoodra omtrenf
de mogelijkheid van de uitvoering der onder I
en 2 genoemde werken zekerheid bestaat, wij
U nadere voorstellen met betrekking tot deze
plannen zullen aanbieden. Bij het bouwen van
de brug over de Houtvaart kunnen bijna uit-
sluitend geschoolde arbeidskrachten "worden
gebruikt, in verband waarmede het aanbeve-
ling verdient dit werk buiten de werkverschaf
fing te houden.
Het w erk onder 3 vermeld is nocdig gewor-
den door den toestand, waarin de grasmat
van het Sportpark thans verkeert en die tot
klachten aanleiding heeft gegeven. De overige
werken spreken voor zich zelf.
(Wordt vervolgd.)
BEROEP TEGEN WEIGERING
EENER BOUWVERGUNNING.
In bij'-ge no. 105 schrijven B en W.:
In uwe vergadering van 29 Augustus j.l.
is het adres van J. C. van Gijzen, alhier, d.d.
22 Augustus j.l., houdende beroep tegen het
besluit van ons College tot weigering der
vergunning voor de verbouwing van de per-
ceelen Payglop nrs. 20, 22 en 24 in onze
handen gesteld om bericht en raad.
Ter voldoening aan de ons verstrekte op-
dracht merken wij allereerst op, dat het be-
roepschrift binnen 30 dagen na onze afwij-
zende beschikking van 25 Juli j.l., alzoo tij-
dig, is ingediend. De weigering der vergun
ning is gebaseerd op de omstandigheid, dat
het plan tot verbouwing afwijkt van het bij
uw besluit van 25 Augustus 1927, no. 19,
vastgestelde en door Gedeputeerde Staten
van Noordholland bij besluit van 9 Mei
1928, no. 3, goedgekeurde plan van uitbrei-
ding van het deel der gemeente, waarin de
hiervoor genoemde perceelen zijn gelegen.
Dit uitbreidingsplan geeft voor het Payglop
ter plaatse een breedte aan van 11 M., ter
wijl die breedte thans plm. 4.50 M. bedraagt.
De door appellant voorgenomen verbouwing
is ontworpen op de bestaande gevellijn en
dus niet in overeenstemming met de nieuwe
gevellijn volgens het uitbreidingsplan. De
gevraagde vergunning moest derhalve op
grond van artikel 5, lid 2, der Woningwet
geweigerd worden.
Appellant betoogt weliswaar, dat het hier
slechts een kleine onderpui-verandering be-
treft, doch de wet maakt geen onderscheid
tusschen groote en kleine verbouwingen of,
zooals de wetgever zich uitdrukt, tusschen
het geheel of voor een gedeelte vernieuwen
van een gebouw
Bij uw besluit van 10 Juni 1926, no. 5,
werd een soortgelijk bu eep, ingesteld naar
aanleiding van de weigering der vergun
ning voor den verbouw van het perceel Rid-
derstraat no. 13, op dezelfde motieven als
liervoor aangegeven ongegrond verklaard.
Dienovereenkomstig stellen wij U thans
voor het ingediende beroepschrift ongegrond
te verklaren.
VERHOOGING CREDIET VOOR
VERNIEUWING LUCHTKOELER IN
HET SLACHTHUIS.
B. en W. schrijven in bijlage no. 112:
Voor het aanbrengen van een nieuwen
luchtkoeler in het gemeente-slachthuis werd
rij uw besluit van 11 Juli 1.1. een crediet ver-
leend van 15.000 ten laste van de reserve
van het slachthuisbedrijf.
Gebleken is evenwel, nadat het bestek was
opgemaakt, dat het crediet met 3000 zou
moeten worden verhoogd voor wat de met
den verbouw enz. verband houdende werk-
zaamhtden aangaat en met 2000 voor zoo-
veel betreft de kurk-isolatie. De kurksoort,
die in de begrooting was opgenomen, ver-
toont, zooals elders is geconstateerd, gebre-
cen, in verband waarmede het gewenscht is
een duurdere soort aan te schaffen. In to-
taal is derhalve 5000 meer benoodigd dan
deze vraag bevestigend te moeten beantwoor-1 oorspronkelijk is aangenomen.
den. De grootere werken (Bergerweg en j Voor de motieven, welke de Raad destijds
Houtvaart) hebben naast werkverruiming ten
doel om de belangen van het verkeer te dienen
en de mogelijkheid te openen voor't in exploi-
tatie brengen van de terreinen, aan den Ber
gerweg gelegen.
Voor het volgende winterseizoen zouden
wij, wanneer Uwe Vergadering daarmede in-
stemt voor zoover noodig de volgende werken
willen laten uitvoeren in werkverschaffing:
A. Grondbedriif.
1. verbreeden van den Bergerweg van
den spoorwegovergang tot aan den
Floeverweg, met bijkomende werken ge
raamd op 101.400;
2. het graven van den zuidelijken arm
geleid hebben tot het besluit betreffende het
doen aanbrengen van een nieuwen luchtkoe-
ler meenen wij U te mogen verwijzen naar
ons voorstel opgenomen in bijlage nr. 69
van 1929. De Commissie van bijstand voor
het gemeente-slachthuis heeft tegen verhoo-
ging van het toegestane crediet geen be-
zwaar.
In verband met het bovenstaande stellen
B en W. voor het besluit van 11 Juli j.l. in
dier voege te wijzigen, dat het voor de ver-
nieuwing van den luchtkoeler beschikbaar
gestelde bedrag worde verhoogd tot 20.000
welke uitgave op de in dat besluit aangege
ven wijze zal worden bestreden.
Als tegen 7 uur 's avonds de verschil
lende schakelaars worden omgedraaid, en de
hoofdstad praalt in een gloed van gekleurd
en wit licht. Reeds thans is gebleken, hoe
groot de belangstelling voor de zeldzame
verlichting van de hoofdstad is, en het staat
wel vast, dat velen van buiten Amsterdam en
vooral uit de nabij gelegen steden uit de pro-
vincie, in deze week een bezoek aan Amster
dam zullen brengen.
Aangezien de feestverlichting des avonds
eerst te ongeveer zeven uur wordt ontstoken
en de meeste bezoekers wel weer denzelfden
avond naar huis terug zullen willen, zullen
zij in den kortst mogelijken tijd zoo veel mo-
gelijk willen zien. Afgezien van de verschil
lende attracties, die op het programma voor-
komen voor de verschillende avonden, is het
zeer wel mogelijk, in korten tijd de meest be-
zienswaardige gedeelten van de stad te be-
zichtigen.
Zij, die aankoinen aan het Centraal Station,
staan al onmiddellijk op de brug naar het
Damrak, waar twee hooge lichtzuilen de en
tree vormen naar het Damrak, dat getooid is
met twee lichtzuilen van 91 Meter hoogte en
daardoor den aanblik van een lange licht-
boulevard biedt. Van de Prins Hendrikkade
kan men ook den verliehten Oudekerkstoren
en Montelbaanstoren zien. Tegenover het
Centraal-Station zijn verschillende gebouwen,
o.a. het Victoria-Hotel, met flutlights verlicht,
terwijl ook op het Damrak verschillende par-
liculiere gebouwen verlicht zijn, waarvan het
meest opvalt het gebouw van de „Bijenkorf"
met zijn fraaie lichtende daklijn van Goysler-
sche buizen. Wandelend langs het Damrak
ziet men dan tevens den verliehten toren van
het Beursgebouw. Op den Dam zijn vele par-
ticuliere gebouwen verlicht. In het midden
prijkt het 30-Meter hooge lichtende Edison-
monument. De koepel van het Paleis is even-
eens geillumineerd, en achter het groote raam
van de Nieuwe Kerk zijn schijnwerpers opge-
steld, zoodat men het gekleurde raam zal
kunnen bewonderen aan den Dam-kant, wat
anders slechts mogelijk is bij dag in de kerk
zelf. De Kalverstraat is geillumineerd met in
het midden opgehangen reflectors, waardoor
de gevels der huizen tot aan de daken toe hel-
der verlicht zijn. Naar beneden wordt het
licht gedempt door gekleurde Philiray-filters,
waardoor een zacht licht op de straat valt.
Een der mooiste lichteffecten is dan te zien
op de Munt, waar het nog op ouderwetsche
wijze, met prikkabels en kleine electrische
gloeilampjes verlichte Muntgebouw met
Munttoren prijkt. Vooral aan den overkant
van het Singel, waar rfien het geheele ver
lichte gebouw in het water weerspiegeld ziet,
maakt het een schitterenden indruk. Langs
het Singel komt men op het eveneens geillu-
mineerde Koningsplein, waar een lichtende
roode band langs de gevels loopt. In de
Leidschestraat was men gehandicapt, doordat
de tramlijnen het uitvoeren van het oorspron-
kelijke verlichtingsproject onmogelijk maak-
ten. Niettemin heeft men ook hier een oplos-
sing gevonden en, evenals de Kalverstraat
loont ook de Leidschestraat de moeite, omdat
de in beide straten gevestigde winkels nogal
veel werk van hun etalages hebben gemaakt.
Op de bruggen staan de oranje-blanje-bleu
lichtende kolommen, die een fraaien indruk
maken. De Heerengracht tusschen Leidsche
straat en Vijzelstraat is eveneens verlicht,
doch niet meer volgens het oude systeem van
prikkabels met lampies. Tusschen de boomen
zijn schijnwerpers aangebraoht, die de gevels
verliehten. Dit licht wordt weerkaatst op de
straat en men krijgt hier een nieuwe wijze van
straatverlichting, terwijl de verlichte gevels
helder in het water weerspiegeld worden. Op
den hoek van Heerengracht en Vijzelstraat
staat dan hel-wit het gebouw van de Incasso-
Bank. Vervolgt men zijn weg door de Leid
schestraat, dan vindt men op het Leidsche-
plein weer verschillende gebouwen volgens
diversesystemenverli.it. In het Leidsche-
boschje prijkt stralend het lichtende Philips-
monument. Aan het gebouw der A. M. V. J.
is een gekleurde gevelverlichting aange-
bracht, terwijl de koepel van de kerk eveneens
verlicht is. Linksaf de Stadhouderskade langs
komt men aan het Rijksmuseum, waar een
lichtende ster aangeeft, dat het voor het pu-
bliek toegankelijk is. Wie even den tijd voor
een bezoek kan vinden en dat hoeft niet al
te lang te duren, want slechts een gedeelte
van het museum is opengesteld kunnen wij
met klem aanraden, van deze zeldzame gele-
genheid gebruik te maken.
Van het Rijksmuseum komt men langs de
Weteringschans op het Frederiksplein, waar
de fontein in verschillende kleuren verlicht is.
Door de Sarphatistraten komt men aan de
eveneens met gloeilampjes geillumineerde
Muiderpoort, doch deze ligt reeds eenigszins
buiten het Centrum, zoodat men hiervoor ge
bruik zou kunnen maken van de tram, bijv
lijn 10 of lijn 15. Men heeft dan echter ook
het meest interessante van de verlichting ge-
zien. Ook de verschillende buurtverlichtingen
zijn heel aardig, maar een niet-Amsterdam-
mer, die toch at over weinig tijd beschikt, zou
misschien, na het centrum der stad gezien te
hebben, dan van meening zijn, dat zijn moeite,
om zich per tram naar de verschillende buur-
ten te begeven, niet voldoende beloond zou
worden. Wil hij zich echter deze moeite ge-
troosten, dan ran hij uit het Centrum met lijn
9 of 11 naar Linnaeuskwartier en Water-
graafsmeer komen, met lijn 17 en 13 naar de
Kinkerbuurt en het Men atorplein komen, ter
wijl men, als men zich toch bij het Rijks
museum bevindt, gemakkelijk een kijkje kan
nemen in de Ferdinand Bollstraat en het ver
lichte gedeelte der Ceintuurbaan.
Vluchten beven Amsterdam
In samenwerking met het bestuur van de
Lichtweek zal de K. L. M. elken avond vluch
ten boven de verlichte stadsgedeelteri organi-
seeren en wij voorzien hi rvan een groot suc
ces, aangezien tal van belangstelienden van
dit fantastische schouwspel zullen willen ge-
nieten.
De vluchten zullen bi; gunstige weersom-
standigheden elken avond uitgevoerd worden.
Er zullen voor deze avondvluehten vlieg-
tuigen van het type F VIII gebruikt worden,
dus meermotorige machines, welke speciaal
voor het vliegen bij avond zijn ingericht. Het
maximum aantal oersonen per vlucht be
draagt 12, het minimum 10.
Een popuiaire avend is bepaald op Zater-
dag 26 October. Nadere mededeelingen hier-
over zullen nog moeten worden afgewacht.
De normale duur der vluchten bedraagt 15
20 minuten; op den populairen avond du
ren zij 810 minuten.
Hoe Amsterdam er gisteravond
uitzag. Overweldigende belang
stelling van het publiek.
Voor de eerste maal straalde Amsterdam
gisteravond in de feestelijke lichttooi, waarin
de hoofdstad gedurende de geheele Edison-
Lichtweek, tot en met Zaterdagavond a.s., ge-
stoken zal zijn. Men had verwacht, dat het
publiek veel belangstelling zou toonen, doch
dat deze belangstelling reeds den eersten
avond zulke afmetingen zou aannemen, had
men waarschijnlijk niet voorzien; de getrof-
fen verkeersregelingen lieten op sommige
plaatsen althans te wenschen over.
In t'e verschillende buitenwijken, waar de
buurtvereenigingen geillumineerd hadden,
was de belangstelling der buurtbewoners
groot. Deze concentreerde zich op de licht
zuilen, die in de centra der betrokken wijken
staan opgesteld en waarin luidspreker-instal-
laties zijn aangebracht, die straten ver hun
muziek doen hooren en zoo de buurt in feeste
lijke stemming brengen. Niettemin was de
trek naar het centruth der stad zeer groot.
Trams en autobussen, die in richting Dam en
Leidscheplein gingen, waren overvuld met
passagiers.
In het centrum der stad waren de knoop-
punten der drukfe in de eerste plaats de
Dam, de Munt en het Leidsche plein. Deze
pleinen zagen op sommige tijdstippen zwart
van de drukte. Langs Leidschestraat, Kalver
straat, Damrak en N. Z. Voorburgwal schui-
felde voetje voor voetje een dichte menschen-
menigte, terwijl een onafzienbare file van
automobielen, waaronder vele sight-seeing
cars, vergeefsche pogingen deed om zich tus
schen de menigte een weg te banen. Het
spreekt vanzelf, dat bij deze drukte het tram-
verkeer van tijd tot tijd en op sommige punten
vastliep. Vooral Let Stationsplein leek op
sommige oogenblikken een wagenpark der ge-
meentetram, het stond er vol van alle hier
samenkomende trams, die niet konden weg-
komen. Op vele plaatsen in de stad1 had men
een tijdelijk een-richting-verkeer gei'mprovi-
seerd, door op deze plaatsen iemand met een
met kaarslicht verlicht transparant neer te
zetten.
Dat bij deze drukte vanzelf een feestelijke
stemming in de stad heerschte, waar het
drukker was dan de laatste jaren op Konin-
ginnedag het geval was, is te begrijpen.
Ook de spoorwegen hebben voor de komen-
de dagen hun maatregelen getroffen. Aan
het Centraal-Station was de toevloed van
aankomende reizigers tusschen half acht en
half negen veel grooter dan normaal, ter
wijl tusschen half elf en twaalf uur het aan
tal vertrekkende reizigers zeer groot was. De
toevloed van belangstelienden uit de provin-
cie zal waarschijnlijk in den loop van de
week zijn hoogtepunt bereiken. Voor dit geval
zijn de verloven van het stationspersoneel in-
getrokken en worden facultatieve treinen ge-
reed gehouden om zoo noodig den normalen
treinenloop te kunnen ontlasten.
Huldiging van pioniers.
Gistermiddag werd in het Koloniaal In
stituut de Amsterdamsche Lichtweek op een
officieele wijze geopend met een feestvergade-
ring van Electrotechnici van Nederland, die
reeds meer dan 40 jaar geleden het vak be-
oefenden. De vergadering werd geopend door
den voorzitter van het comite, den heer H.
Rud. du Mosch, die speciaal den consul-
generaal der Ver. Staten, den heer Hoover,
welkom heette.
Vervolgens herinnerde Dr. Halbertsma
aan de geschiedenis var de gloeilamp en op
de wijze waarop deze uitvinding zich ont-
wikkelde. Vervolgens wi-rd de Edison-film
vertoond.
Op voorstel van den heer Du Mosch werd
een telegram van hulde aan Edison gezon-
den. Onder applaus richtte daarna de heer
Du Mosch de bronzen herinneringsmaquette
uit aan de 17 pioniers der electro-techniek, dc
heeren: C. Alewijr.se, firma Alewijnse Co,
Nijmegen; Ir. L. M. Barnetlyon, oud-hoofd-
ingenieur der H. I J. S. M., Brussel; L. M.
A. Beekman. dir. N.V. IJselcentrale, Zwolle;
Ir. L. A. E. Collette, oud-hoofdingenieur van
de Rijkstelegrafie .e Den Haag; Ir. L. H. N.
Dufour, oud-hoofdingenieur van de S. S., den
Haag; Ir. F. C. Dufour, firma Figee, Haar
lem; prof. C. Feldr.ann, Hoog Laren a. 4
technische hoogeschool te Delft; G. Groene-
veld, directeur N.V. Groeneveld en van der
Poll, Amsterdam; J. P. Groeneveld, electro-
technisch adviseur, Amsterdam; Hofstede
Crull, directeur N.V. Motorenfabriek „De
Vijf", Doetinchem; F. Hagemeyer, directeur
N.V. Hazemeyer, Hengelo; Ir. J. D. Otten,
directeur Batavia Electrische trammaat-
schappijDr. Ir. G. L. F. Philips, oud-dir.
N.V. Philipsglceilampenfabrieken, Den
Haag; J. J. van Rietschoten, oud-directeur
N.V. Rietschoten en Houwen, Jos. Roothaan,
oud-directeur firma Electrostroom, Rotter
dam; W. B. Smit, oud-directeur N.V. Smit's
Electrotechnische Industrie, Slikkerveer; Adr.
Pot, Slikkerveer en C. Boudewijnse, Middel-
burg.
Nadat de oudste der pioniers, de heer Smit,
een woord van dank had gesproken deed de
heer Du Mosch voorlezing der ontvangen te-
legrammen en sloot de bijeenkomst.
Voor het Koloniaal mstituut werden pio
niers en deelnemers na afloop gehuldigd
door de Philipsharmonie, waarbij een talrijk
publiek aanwezig was.
In direct verband met de Edison-Lichtweek
is gistermiddag in de militiezaal een tentoon-
stelling geopend, die den bezoeker een beeld
tracht te geven van de -"orderingen, welke er
in de afgeloopen vijftig jaar op electrotech-.
nisch gebied gemaakt zijn. Behalve van de
ontwikkeling der electrische lampen, kan men
op deze tentoonstelling tevens een goeden in
druk krijgen omtrent de ontwikkeling van
den electromotor. ';.t dit laatste betreft, laat
een inzending zien, hoe reeds in 1878, dus:
een jaar voor Edison's uitvinding van de
electrische gloeilamp, Willem Smit te Slikker
veer zijn eerste dyamo maakte, waarmede de
grondslag voor de oprichting van ean dyna
mo- en motorenfabriek werd gelegd.
Proviwciaal nieuws
CASTRICUM.
Raadsvergadering (Vervolg).
Rondvraag.
Nog brengt de heer Aukes ter sprake het
bericht in de bladen dat te Castricum al vast
zou staan dat het trace van den rijksweg
oostelijk buiten de bestaande kom om zal
gaan, hetgeen door den hoofdingen. direc
teur van den Rijkswaterstaat een dezer da
gen zou zijn gezegd. De voorzitter ant-
woordt hierop dat B. en W. nog deze week
een onderhoud hebben gehad met den mi
nister van Waterstaat over deze kwestie en
door den minister is toegezegd dat de com-
missies, die het plan van den rijksweg zul
len hebben te onderzoeken, wordt opgedra-
gen om voor het uitbrengen van het adviea
in overleg te treden met het gemeentebestuur
Hetgeen dus door genoemden hoofdambte-
naar is medegedeeld is onjuist.
Teer voor wegenverharding.
De heer Louter brengt den verkoop van de
productieteer van het gasbedrijf ter sprake
en vraagt of de gemeente voor wegenverhar
ding nog een hoeveelheid noodig heeft dan
kan daarmede rekening gehouden worden.
Hierna ontspon zich 'n debat over deze be-
hardingswijze, die door B. en W. in Koe-
gras in oogenschouw is genomen. Voor bin-
nenwegen is dit procede zeker aan te bevelen.
Wethouder Hemmer deelt mede dat de ge-
meente-opzichter bij de begrooting voor het
volgende jaar rekening heeft gehouden met
een kwantum teer tot een bedrag van 750J
Na nog eenige discussie wordt besloten den
directeur der gemeente-lichtbedrijven op te
dragen ongeveer 25 ton teer in voorraad te
houden voor wegen beharding.
Een electrische centrale.
Hierna stelt de voorzitter aan de orde het
voorstel van B. en W. om te besluiten B. en
W. op te dragen de noodige stappen te doen
om vergunning tot stichting van en exploita-
tie eener electr. centrale van Ged. Staten te
verkrijgen, waarvan de uitwerking aan B,
en W. moet worden overgelaten.
In de commissie van de bedrijven is dit
punt uitvoerig besproken. Reeds in Januari
1929 heeft het gemeentebestuur zich tot het
P.E.N, gewend, in verband met den afloop
van het contract per Januari 1930 voor
stroomlevering, waarbij gevraagd is om on-,
derhandelingen dienaangaande te openen.
Dat is toen geweigerd, onder mededeeling
dat't modelcontract en de tarieven door Ged.
Staten worden vastgesteld en goedgekeurd
door den minister van Waterstaat, welke da
gemeenten maar hebben te aanvaarden. Bo
vendien heeft men al direct geantwoord dat
van een wijziging van het tarief wel geen
sprake zou zijn. Een antwoord daarop is aan
B. en W. gegeven met tot gevolg weer een
weigering. Tenslotte is aan Ged. Staten ver-
zocht het P.E.N, er op te wijzen, dat zulks
toch geen optreden is en te gelasten dat on-
derhandelingen zullen worden gevoerd.
Doch ook Ged. Staten stellen zich op het
standpunt dat het voorleggen van een model
contract met goedkeuring van den minis
ter van Waterstaat een waarborg is dat
de gemeenten niet te hooge tarieven zullen
betalen en dus geen onderhandelingen ge
wenscht zijn. Hoe men dan kan spreken van
een contract is voor spreker een raadsel. Een
contract is een overeenkomst tot stand ge
komen in gemeen overleg. Hier is daar geen
sprake van. Bovendien dat de gemeenten niet
te veel zullen betalen is onjuist, omdat met
het tarief dat thans bestaat en dat ons ver-
plicht den menschen zulke tarieven voor leve
ring aan huis te laten betalen, veel hooger
is dan de kosten van eigenopwekking van
Eenig Imp.
Handel
Mij., Amsterdam
F abrikantei Henkel Cie. A. G. Dusscldorf
rmann