He Edlson-Lichtweeh. Amsterdam een groote liclitstad. Hoe men de ,,lielit^ad" bekijkt. De operatiekosten voor rekening van de vereeniging. De voorzitter deelde mede, dat het bestuur plannen overweegt, die er toe zullen kunnen leiden, dat op de volgende jaarverga- dering een voorstel zaj worden gedaan om de operatiekosten voor rekening van de ver eeniging te nemen. (Applaus). Spr. waarschuwde voor al te groot opti misrne, want er zit heel wat aan vast ook verplichtingen voor de leden Rondvraag. Kunnen voogdijkinderen in de vereeniging worden opgencmen? Mevr. Stroink herhaalde een vraag, reeds froeger schriftelijk gesteld, om de kinderen ■van de Voogdijvereeniging in de Vereeni ging van Ziekenhuisverpleging op te nemen Destijds is het verzoek afgewezen. Mevr. S., nader op het verzoek terugkomende, wees er op, dat onjuist is de meening, dat bij het eerste het beste ziektegeval van een voogdij kind de pleegouders er zich van zouden trachten te ontdoen door het te doen op nemen in een ziekenhuis. Er zal toch altijd een doktersadvies noodig zijn en bovendien gaat het hier over gewone kinderen, waarvoor toch ook betaald zal worden. De voorzitter zou over deze kwestie gaarne van gedachten wisselen, maar liever niet in een openbare vergadering. Er zitten gevaarlijke consequenties aan het verzoek (spr. gaf een enkel voorbeeld) en daarom Ikon de voorzitter thans nog geen meening ,van het bestuur weergeven. Het bestuur was van meening geweest, dat de Voogdij .vereeniging niet meer op haar verzoek stond, maar wil over een en ander gaarne met het bestuur van de Voogdijvereeniging spreken. Verpleging in de barak. De heer V a 1 k vroeg of de verpleging in een barak duurder is dan in het ziekenhuis Zoo ja, dan zal men niet voldoende hebben aan de vergoeding van f 3 per dag. De voorzitter antwoordde, dat inder- daad verpleging in de barak 4 per dag kost, zoodat een verpleegde zelf de restee- rende f 4 zal moeten bijpassen. In antwoord op een vraag van mevr. Stroink zei de s e c r e t a r i s, de heer •Ter Bruggen, dat de gemeente zich niet ver- plicht acht bij te dragen in de verpleegkosten bij het heerschen van een epidemie, ofschoon zij wel opname in een barak voorschrijft. De kwestie van barak-verpleging werd nog door verschillende heeren besproken, totdat de heer P ij p e r aanried, dat het bestuur zich tot den Gemeenteraad wendt met het ver zoek om leden of hunne kinderen, Hjdende aan een besmettelijke ziekte, in de barak te doen verplegen voor f 3 per dag. Spr. geloofde dat daarmee succes is te bereiken De voorzitter meende, dat het meer effect zal sorteeren als het college van re- genten (waartoe ook de heer Pijper behoort) zich zelf wendt tot den Gemeenteraad. De vereeniging heeft reeds 8000 leden. Bij de sluiting deelde de voorzitter mede, dat het ledental van de vereeniging thans de 8000 heeft overschredenhij spoorde de leden aan mee te werken dat tegen de volgende jaarvergadering de 10.000 zijn bereikt. Met de gewone plichtplegingen werd hier- op de vergadering gesloten. WERKVERSCHAFFING. In bijlage No. llOschrijven B. en W. In verband met den langdurigen en stren- gen winter in het begin van dit jaar en de om- standigheid, dat, toen eenmaal de vorst uit den grond was, er een ongekende vraag naar arbeiderskrachten ontstond, zijn verschillende werken, die bestemd waren om in werkver- schaffing te worden uitgevoerd gedurende het seizoen 1928/1920, niet of slechts ten deele tot uitvoering gekomen, zoo o.a. het maken van rijwielpaden aan de Breelaan en den Friescheweg, het verbeteren van den Hoever- weg, het verlagen van bermen van verschil lende wegcn, het schoonmaken van riolen en het uitbaggeren van singels en vaarten. Van de grootste werken zijn voltooid de verbetering en bestrating van den Hoorn- schen weg en het doortrekken der K. van 't Veerstraat, terwijl de voorbereidingen voor dc verbreeding van den Bergervveg en daar mede verband houdende werken nog niet zoo ver waren gevorderd, dat tot uitvoering kon worden overgegaan. Bestaan er aan d,en eenen kant derhalve door toevallige omstandigheden nog vol doende objecten voor de werkverschaffing, aan den anderen kant geeft het bevrediging, dat de werkloosheid in het algemeen, verge leken bij 1928, afnemende is (behoudens de periode der strenge koude in Februari en Maart j.l.), zooals uit onderstaanden staat moge blijken: Geniiddeld aantal werkloozen. percen- percen tage der tage der Maand 1929 bevolking. 1928 bevolking Januari 312 1.12% 374 1.36% Februari 388 1.39 226 0.82 Maart 207 0.74 169 0.61 April 27 0.09 148 0.53 Mei 20 0.07 139 0.50 Juni 21 0.07 149 0.54 Juli 21 0.07 103 0.37 Aug. 25 0.09 117 0.42 De vraag kan worden gesteld, of de om- vang der tegenwoordige werkloosheid, die ge durende de laatste maanden zulke lage ge- middelden te zien geeft, het doen van uitgaven door de gemeente ten behoeve der bestrijding der werkloosheid wettigt. Wij meenen voor de werken, tijdens den a.s. winter uit te voeren, B C. D van de om te leggen Houtvaart, raamd op 18000. Sportpark. 3. het aanleggen van een nieuwe gras baan ten behoeve van het sportpark, geraamd op 3000. Dienst der Plantsoenen. 4. aanleg van een nieuwe afdeeling op de Algemeene Begraafplaats, het planter, van boomen op verschillende plaatsen in de stad, en aanleg van nieuwe bosch beplantingen, geraamd op 14.000. Dienst der gemeentewerken. 5. voorzetting van de verbetering van den Hoeverweg door het uitbreken van het paardenpad en het inwalsen van ba- saltslag, geraamd op 7400. 6. het voorzien van de Breelaan en den Friescheweg van rijwielpaden en gou- dalite-beton, geraamd op 6000. 7. het verlagen van bermen, geraamd oo f 1000. 8. schoonmaken van riolen, geraamd op 5250. 9. het uitbaggeren van singelgrachten en vaart-n, geraamd op 10.000. Wij merken hierbij op, dat zoodra omtrenf de mogelijkheid van de uitvoering der onder I en 2 genoemde werken zekerheid bestaat, wij U nadere voorstellen met betrekking tot deze plannen zullen aanbieden. Bij het bouwen van de brug over de Houtvaart kunnen bijna uit- sluitend geschoolde arbeidskrachten "worden gebruikt, in verband waarmede het aanbeve- ling verdient dit werk buiten de werkverschaf fing te houden. Het w erk onder 3 vermeld is nocdig gewor- den door den toestand, waarin de grasmat van het Sportpark thans verkeert en die tot klachten aanleiding heeft gegeven. De overige werken spreken voor zich zelf. (Wordt vervolgd.) BEROEP TEGEN WEIGERING EENER BOUWVERGUNNING. In bij'-ge no. 105 schrijven B en W.: In uwe vergadering van 29 Augustus j.l. is het adres van J. C. van Gijzen, alhier, d.d. 22 Augustus j.l., houdende beroep tegen het besluit van ons College tot weigering der vergunning voor de verbouwing van de per- ceelen Payglop nrs. 20, 22 en 24 in onze handen gesteld om bericht en raad. Ter voldoening aan de ons verstrekte op- dracht merken wij allereerst op, dat het be- roepschrift binnen 30 dagen na onze afwij- zende beschikking van 25 Juli j.l., alzoo tij- dig, is ingediend. De weigering der vergun ning is gebaseerd op de omstandigheid, dat het plan tot verbouwing afwijkt van het bij uw besluit van 25 Augustus 1927, no. 19, vastgestelde en door Gedeputeerde Staten van Noordholland bij besluit van 9 Mei 1928, no. 3, goedgekeurde plan van uitbrei- ding van het deel der gemeente, waarin de hiervoor genoemde perceelen zijn gelegen. Dit uitbreidingsplan geeft voor het Payglop ter plaatse een breedte aan van 11 M., ter wijl die breedte thans plm. 4.50 M. bedraagt. De door appellant voorgenomen verbouwing is ontworpen op de bestaande gevellijn en dus niet in overeenstemming met de nieuwe gevellijn volgens het uitbreidingsplan. De gevraagde vergunning moest derhalve op grond van artikel 5, lid 2, der Woningwet geweigerd worden. Appellant betoogt weliswaar, dat het hier slechts een kleine onderpui-verandering be- treft, doch de wet maakt geen onderscheid tusschen groote en kleine verbouwingen of, zooals de wetgever zich uitdrukt, tusschen het geheel of voor een gedeelte vernieuwen van een gebouw Bij uw besluit van 10 Juni 1926, no. 5, werd een soortgelijk bu eep, ingesteld naar aanleiding van de weigering der vergun ning voor den verbouw van het perceel Rid- derstraat no. 13, op dezelfde motieven als liervoor aangegeven ongegrond verklaard. Dienovereenkomstig stellen wij U thans voor het ingediende beroepschrift ongegrond te verklaren. VERHOOGING CREDIET VOOR VERNIEUWING LUCHTKOELER IN HET SLACHTHUIS. B. en W. schrijven in bijlage no. 112: Voor het aanbrengen van een nieuwen luchtkoeler in het gemeente-slachthuis werd rij uw besluit van 11 Juli 1.1. een crediet ver- leend van 15.000 ten laste van de reserve van het slachthuisbedrijf. Gebleken is evenwel, nadat het bestek was opgemaakt, dat het crediet met 3000 zou moeten worden verhoogd voor wat de met den verbouw enz. verband houdende werk- zaamhtden aangaat en met 2000 voor zoo- veel betreft de kurk-isolatie. De kurksoort, die in de begrooting was opgenomen, ver- toont, zooals elders is geconstateerd, gebre- cen, in verband waarmede het gewenscht is een duurdere soort aan te schaffen. In to- taal is derhalve 5000 meer benoodigd dan deze vraag bevestigend te moeten beantwoor-1 oorspronkelijk is aangenomen. den. De grootere werken (Bergerweg en j Voor de motieven, welke de Raad destijds Houtvaart) hebben naast werkverruiming ten doel om de belangen van het verkeer te dienen en de mogelijkheid te openen voor't in exploi- tatie brengen van de terreinen, aan den Ber gerweg gelegen. Voor het volgende winterseizoen zouden wij, wanneer Uwe Vergadering daarmede in- stemt voor zoover noodig de volgende werken willen laten uitvoeren in werkverschaffing: A. Grondbedriif. 1. verbreeden van den Bergerweg van den spoorwegovergang tot aan den Floeverweg, met bijkomende werken ge raamd op 101.400; 2. het graven van den zuidelijken arm geleid hebben tot het besluit betreffende het doen aanbrengen van een nieuwen luchtkoe- ler meenen wij U te mogen verwijzen naar ons voorstel opgenomen in bijlage nr. 69 van 1929. De Commissie van bijstand voor het gemeente-slachthuis heeft tegen verhoo- ging van het toegestane crediet geen be- zwaar. In verband met het bovenstaande stellen B en W. voor het besluit van 11 Juli j.l. in dier voege te wijzigen, dat het voor de ver- nieuwing van den luchtkoeler beschikbaar gestelde bedrag worde verhoogd tot 20.000 welke uitgave op de in dat besluit aangege ven wijze zal worden bestreden. Als tegen 7 uur 's avonds de verschil lende schakelaars worden omgedraaid, en de hoofdstad praalt in een gloed van gekleurd en wit licht. Reeds thans is gebleken, hoe groot de belangstelling voor de zeldzame verlichting van de hoofdstad is, en het staat wel vast, dat velen van buiten Amsterdam en vooral uit de nabij gelegen steden uit de pro- vincie, in deze week een bezoek aan Amster dam zullen brengen. Aangezien de feestverlichting des avonds eerst te ongeveer zeven uur wordt ontstoken en de meeste bezoekers wel weer denzelfden avond naar huis terug zullen willen, zullen zij in den kortst mogelijken tijd zoo veel mo- gelijk willen zien. Afgezien van de verschil lende attracties, die op het programma voor- komen voor de verschillende avonden, is het zeer wel mogelijk, in korten tijd de meest be- zienswaardige gedeelten van de stad te be- zichtigen. Zij, die aankoinen aan het Centraal Station, staan al onmiddellijk op de brug naar het Damrak, waar twee hooge lichtzuilen de en tree vormen naar het Damrak, dat getooid is met twee lichtzuilen van 91 Meter hoogte en daardoor den aanblik van een lange licht- boulevard biedt. Van de Prins Hendrikkade kan men ook den verliehten Oudekerkstoren en Montelbaanstoren zien. Tegenover het Centraal-Station zijn verschillende gebouwen, o.a. het Victoria-Hotel, met flutlights verlicht, terwijl ook op het Damrak verschillende par- liculiere gebouwen verlicht zijn, waarvan het meest opvalt het gebouw van de „Bijenkorf" met zijn fraaie lichtende daklijn van Goysler- sche buizen. Wandelend langs het Damrak ziet men dan tevens den verliehten toren van het Beursgebouw. Op den Dam zijn vele par- ticuliere gebouwen verlicht. In het midden prijkt het 30-Meter hooge lichtende Edison- monument. De koepel van het Paleis is even- eens geillumineerd, en achter het groote raam van de Nieuwe Kerk zijn schijnwerpers opge- steld, zoodat men het gekleurde raam zal kunnen bewonderen aan den Dam-kant, wat anders slechts mogelijk is bij dag in de kerk zelf. De Kalverstraat is geillumineerd met in het midden opgehangen reflectors, waardoor de gevels der huizen tot aan de daken toe hel- der verlicht zijn. Naar beneden wordt het licht gedempt door gekleurde Philiray-filters, waardoor een zacht licht op de straat valt. Een der mooiste lichteffecten is dan te zien op de Munt, waar het nog op ouderwetsche wijze, met prikkabels en kleine electrische gloeilampjes verlichte Muntgebouw met Munttoren prijkt. Vooral aan den overkant van het Singel, waar rfien het geheele ver lichte gebouw in het water weerspiegeld ziet, maakt het een schitterenden indruk. Langs het Singel komt men op het eveneens geillu- mineerde Koningsplein, waar een lichtende roode band langs de gevels loopt. In de Leidschestraat was men gehandicapt, doordat de tramlijnen het uitvoeren van het oorspron- kelijke verlichtingsproject onmogelijk maak- ten. Niettemin heeft men ook hier een oplos- sing gevonden en, evenals de Kalverstraat loont ook de Leidschestraat de moeite, omdat de in beide straten gevestigde winkels nogal veel werk van hun etalages hebben gemaakt. Op de bruggen staan de oranje-blanje-bleu lichtende kolommen, die een fraaien indruk maken. De Heerengracht tusschen Leidsche straat en Vijzelstraat is eveneens verlicht, doch niet meer volgens het oude systeem van prikkabels met lampies. Tusschen de boomen zijn schijnwerpers aangebraoht, die de gevels verliehten. Dit licht wordt weerkaatst op de straat en men krijgt hier een nieuwe wijze van straatverlichting, terwijl de verlichte gevels helder in het water weerspiegeld worden. Op den hoek van Heerengracht en Vijzelstraat staat dan hel-wit het gebouw van de Incasso- Bank. Vervolgt men zijn weg door de Leid schestraat, dan vindt men op het Leidsche- plein weer verschillende gebouwen volgens diversesystemenverli.it. In het Leidsche- boschje prijkt stralend het lichtende Philips- monument. Aan het gebouw der A. M. V. J. is een gekleurde gevelverlichting aange- bracht, terwijl de koepel van de kerk eveneens verlicht is. Linksaf de Stadhouderskade langs komt men aan het Rijksmuseum, waar een lichtende ster aangeeft, dat het voor het pu- bliek toegankelijk is. Wie even den tijd voor een bezoek kan vinden en dat hoeft niet al te lang te duren, want slechts een gedeelte van het museum is opengesteld kunnen wij met klem aanraden, van deze zeldzame gele- genheid gebruik te maken. Van het Rijksmuseum komt men langs de Weteringschans op het Frederiksplein, waar de fontein in verschillende kleuren verlicht is. Door de Sarphatistraten komt men aan de eveneens met gloeilampjes geillumineerde Muiderpoort, doch deze ligt reeds eenigszins buiten het Centrum, zoodat men hiervoor ge bruik zou kunnen maken van de tram, bijv lijn 10 of lijn 15. Men heeft dan echter ook het meest interessante van de verlichting ge- zien. Ook de verschillende buurtverlichtingen zijn heel aardig, maar een niet-Amsterdam- mer, die toch at over weinig tijd beschikt, zou misschien, na het centrum der stad gezien te hebben, dan van meening zijn, dat zijn moeite, om zich per tram naar de verschillende buur- ten te begeven, niet voldoende beloond zou worden. Wil hij zich echter deze moeite ge- troosten, dan ran hij uit het Centrum met lijn 9 of 11 naar Linnaeuskwartier en Water- graafsmeer komen, met lijn 17 en 13 naar de Kinkerbuurt en het Men atorplein komen, ter wijl men, als men zich toch bij het Rijks museum bevindt, gemakkelijk een kijkje kan nemen in de Ferdinand Bollstraat en het ver lichte gedeelte der Ceintuurbaan. Vluchten beven Amsterdam In samenwerking met het bestuur van de Lichtweek zal de K. L. M. elken avond vluch ten boven de verlichte stadsgedeelteri organi- seeren en wij voorzien hi rvan een groot suc ces, aangezien tal van belangstelienden van dit fantastische schouwspel zullen willen ge- nieten. De vluchten zullen bi; gunstige weersom- standigheden elken avond uitgevoerd worden. Er zullen voor deze avondvluehten vlieg- tuigen van het type F VIII gebruikt worden, dus meermotorige machines, welke speciaal voor het vliegen bij avond zijn ingericht. Het maximum aantal oersonen per vlucht be draagt 12, het minimum 10. Een popuiaire avend is bepaald op Zater- dag 26 October. Nadere mededeelingen hier- over zullen nog moeten worden afgewacht. De normale duur der vluchten bedraagt 15 20 minuten; op den populairen avond du ren zij 810 minuten. Hoe Amsterdam er gisteravond uitzag. Overweldigende belang stelling van het publiek. Voor de eerste maal straalde Amsterdam gisteravond in de feestelijke lichttooi, waarin de hoofdstad gedurende de geheele Edison- Lichtweek, tot en met Zaterdagavond a.s., ge- stoken zal zijn. Men had verwacht, dat het publiek veel belangstelling zou toonen, doch dat deze belangstelling reeds den eersten avond zulke afmetingen zou aannemen, had men waarschijnlijk niet voorzien; de getrof- fen verkeersregelingen lieten op sommige plaatsen althans te wenschen over. In t'e verschillende buitenwijken, waar de buurtvereenigingen geillumineerd hadden, was de belangstelling der buurtbewoners groot. Deze concentreerde zich op de licht zuilen, die in de centra der betrokken wijken staan opgesteld en waarin luidspreker-instal- laties zijn aangebracht, die straten ver hun muziek doen hooren en zoo de buurt in feeste lijke stemming brengen. Niettemin was de trek naar het centruth der stad zeer groot. Trams en autobussen, die in richting Dam en Leidscheplein gingen, waren overvuld met passagiers. In het centrum der stad waren de knoop- punten der drukfe in de eerste plaats de Dam, de Munt en het Leidsche plein. Deze pleinen zagen op sommige tijdstippen zwart van de drukte. Langs Leidschestraat, Kalver straat, Damrak en N. Z. Voorburgwal schui- felde voetje voor voetje een dichte menschen- menigte, terwijl een onafzienbare file van automobielen, waaronder vele sight-seeing cars, vergeefsche pogingen deed om zich tus schen de menigte een weg te banen. Het spreekt vanzelf, dat bij deze drukte het tram- verkeer van tijd tot tijd en op sommige punten vastliep. Vooral Let Stationsplein leek op sommige oogenblikken een wagenpark der ge- meentetram, het stond er vol van alle hier samenkomende trams, die niet konden weg- komen. Op vele plaatsen in de stad1 had men een tijdelijk een-richting-verkeer gei'mprovi- seerd, door op deze plaatsen iemand met een met kaarslicht verlicht transparant neer te zetten. Dat bij deze drukte vanzelf een feestelijke stemming in de stad heerschte, waar het drukker was dan de laatste jaren op Konin- ginnedag het geval was, is te begrijpen. Ook de spoorwegen hebben voor de komen- de dagen hun maatregelen getroffen. Aan het Centraal-Station was de toevloed van aankomende reizigers tusschen half acht en half negen veel grooter dan normaal, ter wijl tusschen half elf en twaalf uur het aan tal vertrekkende reizigers zeer groot was. De toevloed van belangstelienden uit de provin- cie zal waarschijnlijk in den loop van de week zijn hoogtepunt bereiken. Voor dit geval zijn de verloven van het stationspersoneel in- getrokken en worden facultatieve treinen ge- reed gehouden om zoo noodig den normalen treinenloop te kunnen ontlasten. Huldiging van pioniers. Gistermiddag werd in het Koloniaal In stituut de Amsterdamsche Lichtweek op een officieele wijze geopend met een feestvergade- ring van Electrotechnici van Nederland, die reeds meer dan 40 jaar geleden het vak be- oefenden. De vergadering werd geopend door den voorzitter van het comite, den heer H. Rud. du Mosch, die speciaal den consul- generaal der Ver. Staten, den heer Hoover, welkom heette. Vervolgens herinnerde Dr. Halbertsma aan de geschiedenis var de gloeilamp en op de wijze waarop deze uitvinding zich ont- wikkelde. Vervolgens wi-rd de Edison-film vertoond. Op voorstel van den heer Du Mosch werd een telegram van hulde aan Edison gezon- den. Onder applaus richtte daarna de heer Du Mosch de bronzen herinneringsmaquette uit aan de 17 pioniers der electro-techniek, dc heeren: C. Alewijr.se, firma Alewijnse Co, Nijmegen; Ir. L. M. Barnetlyon, oud-hoofd- ingenieur der H. I J. S. M., Brussel; L. M. A. Beekman. dir. N.V. IJselcentrale, Zwolle; Ir. L. A. E. Collette, oud-hoofdingenieur van de Rijkstelegrafie .e Den Haag; Ir. L. H. N. Dufour, oud-hoofdingenieur van de S. S., den Haag; Ir. F. C. Dufour, firma Figee, Haar lem; prof. C. Feldr.ann, Hoog Laren a. 4 technische hoogeschool te Delft; G. Groene- veld, directeur N.V. Groeneveld en van der Poll, Amsterdam; J. P. Groeneveld, electro- technisch adviseur, Amsterdam; Hofstede Crull, directeur N.V. Motorenfabriek „De Vijf", Doetinchem; F. Hagemeyer, directeur N.V. Hazemeyer, Hengelo; Ir. J. D. Otten, directeur Batavia Electrische trammaat- schappijDr. Ir. G. L. F. Philips, oud-dir. N.V. Philipsglceilampenfabrieken, Den Haag; J. J. van Rietschoten, oud-directeur N.V. Rietschoten en Houwen, Jos. Roothaan, oud-directeur firma Electrostroom, Rotter dam; W. B. Smit, oud-directeur N.V. Smit's Electrotechnische Industrie, Slikkerveer; Adr. Pot, Slikkerveer en C. Boudewijnse, Middel- burg. Nadat de oudste der pioniers, de heer Smit, een woord van dank had gesproken deed de heer Du Mosch voorlezing der ontvangen te- legrammen en sloot de bijeenkomst. Voor het Koloniaal mstituut werden pio niers en deelnemers na afloop gehuldigd door de Philipsharmonie, waarbij een talrijk publiek aanwezig was. In direct verband met de Edison-Lichtweek is gistermiddag in de militiezaal een tentoon- stelling geopend, die den bezoeker een beeld tracht te geven van de -"orderingen, welke er in de afgeloopen vijftig jaar op electrotech-. nisch gebied gemaakt zijn. Behalve van de ontwikkeling der electrische lampen, kan men op deze tentoonstelling tevens een goeden in druk krijgen omtrent de ontwikkeling van den electromotor. ';.t dit laatste betreft, laat een inzending zien, hoe reeds in 1878, dus: een jaar voor Edison's uitvinding van de electrische gloeilamp, Willem Smit te Slikker veer zijn eerste dyamo maakte, waarmede de grondslag voor de oprichting van ean dyna mo- en motorenfabriek werd gelegd. Proviwciaal nieuws CASTRICUM. Raadsvergadering (Vervolg). Rondvraag. Nog brengt de heer Aukes ter sprake het bericht in de bladen dat te Castricum al vast zou staan dat het trace van den rijksweg oostelijk buiten de bestaande kom om zal gaan, hetgeen door den hoofdingen. direc teur van den Rijkswaterstaat een dezer da gen zou zijn gezegd. De voorzitter ant- woordt hierop dat B. en W. nog deze week een onderhoud hebben gehad met den mi nister van Waterstaat over deze kwestie en door den minister is toegezegd dat de com- missies, die het plan van den rijksweg zul len hebben te onderzoeken, wordt opgedra- gen om voor het uitbrengen van het adviea in overleg te treden met het gemeentebestuur Hetgeen dus door genoemden hoofdambte- naar is medegedeeld is onjuist. Teer voor wegenverharding. De heer Louter brengt den verkoop van de productieteer van het gasbedrijf ter sprake en vraagt of de gemeente voor wegenverhar ding nog een hoeveelheid noodig heeft dan kan daarmede rekening gehouden worden. Hierna ontspon zich 'n debat over deze be- hardingswijze, die door B. en W. in Koe- gras in oogenschouw is genomen. Voor bin- nenwegen is dit procede zeker aan te bevelen. Wethouder Hemmer deelt mede dat de ge- meente-opzichter bij de begrooting voor het volgende jaar rekening heeft gehouden met een kwantum teer tot een bedrag van 750J Na nog eenige discussie wordt besloten den directeur der gemeente-lichtbedrijven op te dragen ongeveer 25 ton teer in voorraad te houden voor wegen beharding. Een electrische centrale. Hierna stelt de voorzitter aan de orde het voorstel van B. en W. om te besluiten B. en W. op te dragen de noodige stappen te doen om vergunning tot stichting van en exploita- tie eener electr. centrale van Ged. Staten te verkrijgen, waarvan de uitwerking aan B, en W. moet worden overgelaten. In de commissie van de bedrijven is dit punt uitvoerig besproken. Reeds in Januari 1929 heeft het gemeentebestuur zich tot het P.E.N, gewend, in verband met den afloop van het contract per Januari 1930 voor stroomlevering, waarbij gevraagd is om on-, derhandelingen dienaangaande te openen. Dat is toen geweigerd, onder mededeeling dat't modelcontract en de tarieven door Ged. Staten worden vastgesteld en goedgekeurd door den minister van Waterstaat, welke da gemeenten maar hebben te aanvaarden. Bo vendien heeft men al direct geantwoord dat van een wijziging van het tarief wel geen sprake zou zijn. Een antwoord daarop is aan B. en W. gegeven met tot gevolg weer een weigering. Tenslotte is aan Ged. Staten ver- zocht het P.E.N, er op te wijzen, dat zulks toch geen optreden is en te gelasten dat on- derhandelingen zullen worden gevoerd. Doch ook Ged. Staten stellen zich op het standpunt dat het voorleggen van een model contract met goedkeuring van den minis ter van Waterstaat een waarborg is dat de gemeenten niet te hooge tarieven zullen betalen en dus geen onderhandelingen ge wenscht zijn. Hoe men dan kan spreken van een contract is voor spreker een raadsel. Een contract is een overeenkomst tot stand ge komen in gemeen overleg. Hier is daar geen sprake van. Bovendien dat de gemeenten niet te veel zullen betalen is onjuist, omdat met het tarief dat thans bestaat en dat ons ver- plicht den menschen zulke tarieven voor leve ring aan huis te laten betalen, veel hooger is dan de kosten van eigenopwekking van Eenig Imp. Handel Mij., Amsterdam F abrikantei Henkel Cie. A. G. Dusscldorf rmann

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 6