iliMJiscln Coirant. ^$Uuit<5faaf/ Honderd een en dertigste Jaargang. Stadsjnieuws Kerk en school Sport No. 255 1929. Dinsdag' 2?) October. DE AFGEBROKEN RADIO-REDE Van den heer Hoving voor den Dageraad. Gisteravond hield de heer J. Hoving in de dancing van de Harmonie voor de Vrijden- kersver. „De Dageraad" de rede, die door hem veertien dagen geleden te Amsterdam was gehouden en waarvan, naar men weet, de radio-uitzending afgebroken werd. De belangstelling was niet bijzonder groot wat ongetwijfeld grootendeels te wijten was aan het slechte weer. De heer A. Femee heette de aan- wezigen welkom en hij vond het jammer dat niet meerderen aanwezig waren om hier te protesteeren. Over het algemeen was men het bij protestvergaderingen anders gewend, omdat men weet dat men ook te Alkmaar en- thousiast kan zijn. Toch zal hier een vlam- mend protest klinken, waarbij men de Ne- derlandsche regeering in het oor zal donde- ren dat de Vrijdenkers zich in geen omstan- eigheid in woord en geschrift zullen laten beknotten. Wanneer het gaat om een staatshoofd, die er op uit is schurkenstre- ken uit te halen, dan zullen wij hem onge- zouten de waarheid zeggen. Want al kan men ons den zender weigeren, 't vrije woord kan, zal en mag men ons niet ontnemen. Wij ■hebben gemeend het best te kunnen protes teeren, door kameraad Hoving hier de on- derbroken rede van Mussolini „Mensch en God" uit te laten spreken. Wij hopen dat gij met ons den strijd zult aanbinden tegen sleur en gewoonte en vechten voor de vrije ge- dachte. Spr. gaf hierna het woord aan den heer Hoving. Deze ving aan met te zeggen, dat hij de In Amsterdam gepieegden „misdaad" hier zal reconstrueeren en verder wil protesteeren tegen het aibreken van de rede voor de radio. "Deze rede bcstond uit twee redevoeringen, door Mussolini gehouden. De eerste, die voor de pauze werd uitgesproken, hield de tegenwoordige Italiaansche minister toen hij stond op het hoogtepunt van zijn vrijden- kerschap en socialist zijn. Dat was in 1904, toen hij als banneling en vluchteling in Lau sanne leefde op kosten van den Italiaanschen bcuwvakarbeidersbond. De jonge Mussolini bezat schitterende redenaarsgaven, doch had een zeer zwak zedelijk karakter. Behalve door hem in de gelegenheid te stellen zich te ontwikkelen, oefende men drang uit op zijn zedelijk leven. Doch Mussolini vervolgde la ter hen, wiens tnakker hij in dien tijd was. De bedoelde rede hield hij op 24 Maart 1904 over het onderwerp „God en Mensch". Hierin wordt de stelling verdedigd, dat er geen God bestaat. Mussolini was tot het houden dezer rede uitgenoodigd door de Zwitsersche vrijdenkersvereeniging. De heer Hoving gaf hierna een uitvoerig resume van deze rede. Daarin werden verschillende stellingen uitgesproken, die bezwaren vormden tegen het geloof aan God. 7%o zeide Mussolini hierin o.m.: God be staat niet en de godsdienst is in de weten- schap absurd. De strijd tegen de godsdien- stige absurditeiten is heden meer dan ooit noodzakelijk. De aanpassing van de kerk aan den nieuwen tijd kan ons niet meer om den tuin leiden. De anti-cl rist is de mensche- lijke rede, die opkccnt tegen de dogmatiek en God verslaat. In de na deze uitspraken volgende inlei- ding beweerde Mussolini o.m.: Wij bestrij- den den God. die uit het niets het universum schiep. De ontwikkeling der wetenschap doet telkens een stuk instorten van het gebouw van den godsdienst. Vervolgens ontwikkelde Mussolini een reeks van bezwaren tegen het bestaan van God, die hij in drie groepen verdeelde: we- tenschappelijke en logische bezwaren; mo- reele bezwaren; geestelijk-hygienische be zwaren, d.z. bezwaren uit naam van de gees- telijke gezondheid van den mensch. Eenige van de logische bezwaren zijn: Wanneer God volkomen is, hoe kan hij het dan aan een wereld veroorloven het niet te zijn? De logica weigert aan God de macht van het onmogelijke. Wat was zijn doel met deze schepping? Na het ontwikkelen van een reeks van dergelijke bezwaren eindigt Mus solini dit deel met de volgende uitspraken: De godsdienst is vol absurde dogma's. De kerk doet moeite deze thans zooveel mogelijk kwijt te raken en wetenschappelijk recht te redeneeren. Eenige voorbeelden werden hier- van genoemd. De geringste twijfel aan de Bijbelsche waarheden was echter voldoende om daarop te verbranden alle martelaren der vrije gedachte. Eenige in de rede ontwikkelde bezwaren uit naam van de moraal en zedelijkheid zijn: Thei'sme tolereert na den goddelijken wil geen enkel beginsel. Een wil, die begint met een anderen wil te gehoorzamen, is niet mo- reel. Het goddelijk recht is de opheffing van de menschelijke persoonlijkheid. De godsdien- stigen moraal is de complete schrapping en opheffing van den mensch. Tenslotte enkele van de geestelijk-hygieni sche bezwaren: De godsdienst is een ziekte en een afwijking van het normale. Wanneer de godsdienstwaanzin zich niet meer voor- doet in die intensiviteit van vroeger, komt dit door de verzwakking van de politieke macht der kerk. Het vermogen, waardoor de mensch zich van het dier onderscheid in de activiteit van zijn geest, doch bij den gods dienst in het geloof voldoende en verliezen de hersenen den lust tot denken. Resumeerende concludeert Mussolini in de ze rede o.m. Godsdienstige menschen zijn ab- normale menschen. De godsdienst is de oor- zaak van zekere epidemische ziekten, die de behandeling van krankzinnigenartsen behoe- ven. Het verschil tusschen de rationalisten en de thelsten is dat wij niet de pretentie hebben te zeggen de absolute waarheid te bezitten, doch slecbts het recht op eischen haar te zoe- fefifl sfl titt als doel vaa ons kven stellen, Na de pauze besprak de heer Hoving al- lereerst het afbreken van de radiorede. Dit was geschied naar aanleiding van het in ge- vaar brengen der veiligheid van den Neder- landschen staat wegens het beleedigen van den minister eener bevriende mogendheid. De roomsche pers, aldus spr., noemde de rede een groote vuile stroom van godslaste- ringen. Ik heb Mussolini in zijn eersten tijd enkel genoemd uiterst links socialist, anti- militairist, saboteur bij troepenvervoer-dcoer- teur en anti-papist. Meer niet. De door een gedeelte der pers gevoerde actie is ten methode van zedelijke verdacht- making. Het blad der fascisten maakte het nog erger en zeide, dat spreker niets deed dan Mussolini uitschelden. Hoe kan een spreker, vroeg de heer Ho ving, die zelf socialist, vrijdenker en anti- militairist is, een ander persoon beleedigen, door dien evenzoo te noemen? En wel, wanneer dit het eenige goede is, wat van het leven van Mussolini gezegd kan worden. Ik durf gerust zeggen, aldus spr., hoe ik Mussolini beoordeel: Mussolini is de groot- ste schurk, die ooit iets over het lot van een groot volk te zeggen heeft gehad. Iemand, die in de door mij van Mussolini opgenoemde antecedenten een beleediging ziet, is een persoon met een stompe intelli- gentie. Mussolini greep de macht op het oogen- blik, dat de geschiedenis van Italie hiertoe de gelegenheid bood. Hij plaatste zich aan het hoofd der ontevreden, uit den oorlog te- ruggekeerde soldaten en keerde zich tegen hen met wie hij vroeger sympathiseerde en wiedde die vroeger vrienden met alle macht uit. Alle menschelijkheid ontbreekt bij Mus solini. Bij hen bestaan duistere punten, evenals bij de r. k. kerk. Deze kunnen slechts opge- helderd worden door de studie van beider karakter en de positie waarin zij verkeeren. Hij keerde zich niet alleen tegen het prole- tariaat, maar ook tegen de bourgeoisie. Mathijssen heeft in zijn boek over het fascis- me ge'tracht Musolini psychologisch begrij- pelijk te maken. Diens uitspraalc achtte de heer Hoving niet geheel juist. Voor Musso lini bestaat niet alleen geen onderscheid tusschen goed en kwaad, als impulsieve drang of rem tot handelen, maar hij arbeidt verder zonder zuivere motieven en consekwen- ties. Het egoi'sme van Mussolini is de behoef te aan het genot om macht in daden te bele- ven. Musolini bleek plotseling zeer godsdien stig en heeft de r. k. godsdienst tot staats godsdienst van Italie gemaakt. Doch op dit oogenblik is hij nog net zoo ongeloovig als vroeger. Musolini zag evenwel dat hij den godsdienst als middel tot volksbeinvloeding noodig had en hiertoe de vrije gedachte moest uitroeien. Hoewel ook vele roomsch-katholieken door Mussolini zijn vermoord, heeft de paus, de leider van de kerk, nooit geprotesteerd tegen de wandaden van het fascisme. Fascisme en r. k. kerk hadden dezelfde vijanden, n.l. de vrijdenkers, de vrijmetselaars en de socialis- ten. De zedelijke minderwaardigheid van Mu solini illustreerde spr. met een treffend staaltje in verband met den moord op Mat- teotti. Het zal U nu duidelijk zijn, zeide spr.. dat het karakter van mijn voordracht een histo- rische en psychologische studie is en niet een ordinaire scheldpartij, De stopzetting door den rijkscontroleur wijst dan ook op diens minderwaardige intelligentie. Bovendien is Mussolini niet eens het Italiaansche staats hoofd, doch slechts een minister. In ons vrije Nederland is het verboden op een behoorlijke manier Mussolini te criti- seeren. De controleur heeft dus het stopzetten der uitzending zekere kringen in ons land een plezier gedaan en dit is gebeurt d m. i. het wapen, dat altijd door de geloovigen is toegepast, n.l. door het odium van minder waardigheid te drukken op al wat vrijdenker is. Spr. wees er vervolgens op hoe in de vroomste prcvincies de meeste misdaden voorkomen en in de minder geloovige gedeel- ten het minste aantal. Tenslotte legde de heer Hoving er den nadruk op, dat het de laatste tientallen jaren in ons land den verkeerden kant uitgaat, waarbij hij o. m. wees op het verbod van het tooneelstuk: Huwelijken worden in den hemel gesloten, door den gereformeerden burgemeester der vrijzinnige hoofdstad en het protest van ds. Kersten tegen de inenting tegen alastrim. Dit is machtsmisbruik en wij moeten ons recht gaan eischen en het desnoods tot vervol- gingen laten komen. Spr eindigde met een krachtige opwekking hiertoe de vrijdenkers vereeniging „De Dageraad" en haar omroep te steunen. De heer Fernee sloot de vergadering met een woord van dank aan den heer Hoving en legde nog eens den nadruk op den strijd der Vrijdenkers tegen de kerk met al haar sleur en dogma's en voor de vrije gedachte. opdat het hier niet zal worden zooals in Italie! Mej. S. Antonides, benoemd tot buitengewoon hoogleeraar in de Griek- sche taal- en letterkunde van den oud- Christelijken, den Bijzantijnschen en den nieuweren tijd, aan de rijksuniversiteit te Leiden, zal op Woensdag 13 Novem ber e.k. hare in augureele rede houden. Zaterdag is te Doetinchem met een kin- derfeest het 75-jarig bestaan der bewaar- school herdacht. Onder de vele feestgangers was de heer W. Abelskamp, die in 1&54 bij de opening der school als leerling werd toegelaten. Gisteren heeft prof. mr. A. Anema zijn 25-jarig jubileum als hoogleeraar aan de Vrije Universiteit gevierd. Binnen niet al te langen tijd zal een nieuw hygienisch laboratorium voor prof, dr L. K. Wolff te Utrecht worden gebouwd. Het nieuwe gebouw zal verrijzen aan het Sterrebosch, in de nabijheid van de bestaande inrichting, die in geen enkel opzicht meer aan de te stellen eischen voldoet. Zaterdagmiddag heeft het bestuur van de stiehting „Noorderkerk en School" te iiaarler m ds Mslsersiyaat het Kileuterhuis" geopend. 29© Mnderen zullen het huis bevolken. Namens het gemeentebestuur sprak wethou- der Roodenburg gelukwensdhen uit. De wijk- president, ds. P. Foeken, sprak woorden van vreugde over aeze stiehting. Wolff meldt uit Zurich, dat in een der kantons van Zwitserland twee honderd leer- lingen voor voortgezet onderwijs, die zoover uiteen wonen dat men hun geen klassikaal on derwijs geven kan, bij wijze van proef onder wijs geven kan, bij wijze van proef onderwijs per radio heeft gegeven. Deze proef heeft zoo goed voldaan, dat men er mee zal voortgaan. Prof. J. A. Cramer te Utrecht heeft als voorzitter van de Utreehtsche Zendingsver- eeniging bedankt, ten einde op doktersad- vies zijn werkzaamheden in te krimpen. Hij heeft het voorzitterschap meer dan 25 jaar bekleed. In 1912 volgde hij prof. Valeton op, en thans zal na hem dr. J. F. Beerens, herv. predikant te Utrecht, de functie over nemen De afgetreden voorzitter blijft echter lid van •het hoofdbestuur. EEN LEERLINGENOORDEEL OVER DE H. B. S. De heer D. L. Daalder schrijft ons: Hooggeachte Redactie, Misschien wilt U wel zoo vriendelijk zijn, uit „Het Kind" van 12 October over te nemen het artikel, waarop gezin- speeld wordt in het citaat van de Prov. Groninger Ccurant Ik vrees ni., dat die aanhaling aanlei ding zal geven tot een verkeerd begrip. Het artikel luidt als volgt: Een van de interessantste maar ook een van de lastigste uren uit mijn week- taak van dertig lessen is't „debatuur" in de litterair-economische afdeeling. Belangwe^.kend, omdat't zoo goed doet, de oudere „kinderen" z&lf eens te hooren inplaats van je eigen stem moeilijk, omdat die jonge menschen van 15 a 17 zoo weinig mededeelzaam zijn tegenover volwassenen enzoo gesloten en on- eerlijk tegenover elkaar. Ze vreezen, ten- minste hier in Noord-Holland, meer nog de scherpe. kritiek van hun bentgenOo- ten dan de ironisch-welwillende op- en aanmerkingen van hun leiders. Er is heel wat voor noodig, om ze zoover te brengen, dat ze ten aanhoore van een groep kameraden en een leeraar enkele minuten durven „speechen" en ant- woorden op de vragen daarna. Een twee- de bezwaar daarbij is het vinden van onderwerpen, die de belangstelling van den spreker en van zijn publiek voldoen de bezitten. In sommige klassen mislukt het experiment radicaal daar komt het opstel in het middelpunt van de aandacht. Maar er zijn ook klassen, waar met ernst wordt gezocht naar boeiende kwesties en waar con furore wordt gesproken en warm gedebatteerd. Het is natuurlijk onnoodig te zeggen, dat alles wat betrekking heeft op gods dienst en politiek bij deze geanimeerde gesprekken is buitengesloten: absolute voorwaarde op een „neutrale" school met een zeer heterogene bevolking. Over edn van de debatten wil ik hier wat vertellen. Evenals in vorige jaren had ik als onderwerp voor een opstel opgegeven (5e klas): „Mijn H.B.S.-tijd", met de me- dedeeling: „Nu je t6ch bijna aan het eind bent, mag je over deze subtiele materie schrijven wat je wilt." 't Gevolg was natuurlijk een reeks van zeer critische opstellen. Als ik ze gelooven mag en het is ieder jaar hetzelfde verschijnsel dan is er geen plaats op aarde, die meer aan de middeleeuwsche „oorden der pijniging" doet denken dan de school, waaraan ik de eer heb, leeraar te zijn. Zelden of nooit is er een licht- punt: de meeste opstellen bevatten een verzameling jammerklachten, die jaar in jaar uit herhaald worden met tergen- de congruentie. Dat was ook nu weer het geval. En een beetje ontstemd on- gemotiveerd, want ik critiseer op z'n tijd de middelbare school niet minder scherp zei ik, toen ik die litanieen teruggaf: „Dus: mis^re zonder einde. Hoe willen jullie eigenlijk een school ingericht zien?" Drukkende stilte. Tot eindelijk m'n philosoof van de achterste bank hij heeft ieder jaar een bank achteraan weten te bemachtigen en daar hdort hij ook, op die plaats van beschouwing, waar je de heele klas kunt overzien tot hij de stilte brak door te zeggen: „Nooit over gedacht. Mogen we er niet eens over debatteeren?" „Aangenomen", zei ie, „morgen over een week. Ieder prepareert dan de vraag: „H o e behoort een H.B.S. te zijn ingericht" en Aristoteles houdt de in- leiding. Zelden is er met zooveel animo ge- speecht en eestreden. De wijsgeer is be- gonnen met een bitteren aanval op de tegenwoordige school en heeft daarna een reeks wenschen geformuleerd, die door de rest is onderstreept en aange- vuld en maar zelden veroordeeld. Zoo is een verzameling verlangens ontstaan, die ik hier kort meedeel zon der verder commentaar. Ik maak mij niet wijs, dat deze mededeeling onze autoriteiten er toe brengen zal, op een holletjes te gaan reorganiseeren. Maar ik geef ze, omdat het voor ieder onzer nuttig wezen kan, te weten, wat op dit punt onder jongeren wordt gedacht en gedroomd. Het is mij niet mogelijk na te gaan, hoe ze aan hun ideeen zijn ge- komen. Lectuur en omgang met ouderen zal er wel niet vreemd aan geweest zijn, vermoed ik. Maar daarnaast kwamen verlangens te voorschijn, die ongetwij feld uit „den nood der tijden" geboren zijn. 1. Te beginnen met de 4e klas dienen we te kunnen kiezen, welke vakken we w51 en welke we nifct zullen volgen. (Slotformule: ieder bepaalt dat zelf in overleg met z'n ouders en z'n leeraren.) 2. Lessen moeten 66rst uit het boek zelfstandig worden bestudeerd en pas da&rpa besprQ&en; bij die bespreking is alleen dit gewenscht, wat niet begre- pen is. 3. „Overhooren" van lessen is dwaas- hcid. Regelmatige controle is onnoodig, tenminste in de hoogi 2 klassen. Wel nu en dan een samenvatting en een proef. 4. De zomervacantie moet korter worden; daarvoor in de plaats een va- cantie tusschen Kerstmis en Paschen, langere Pinkstervacantie en een vacan- tie in October. 5. Er mag nooit meer dan 66n repeti- tie per dag worden gegeven. 6. Te beginnen met de 4e klasse kun nen bepaalde lessen verzuimd worden, net als bij de studenten. Ook moet de ge legenheid bestaan, op dien tijd in lagere klassen andere lessen bij te wonen ter bijwerking van zwakke vakken. 7. De leerarenvergadering wordt bij- gewoond door een afgevaardigde uit iedere klas. (Toelichting: de leeraren kennen ons niet en ook niet de omstan- digheden, waaronder sommigen van ons moeten werken; daardoor beoordeelen ze ons verkeerd; de afgevaardigde moet zich op de hoogte stellen van alle toe- standen buiten de school; hij moet op de vergaderingen nadere inlichtingen geven.) 8. De leerlingen uit de hoogere klassen moeten de gelegenheid hebben, zelf les sen te geven in lagere klassen, onder toezicht van een leeraar. 9. Op de H.B.S. moet handenar- b e i d een vak worden. 10. De lessen moeten 's morgens om 8 uur beginnen, daardoor is er pauze en vroegere sluiting mogelijk (de Alkmaar- sche H.B.S. werkt van 912.20 uur en van 1.30—4 uur, telkens zonder pauze). 11. De lokalen moeten veel huiselijker en gezelliger worden. 12. Iedere leeraar dient't cijfer te zeg gen, dat hij voor een beurt of een werk- stuk toekent; hij moet ook uitleggen, hoe hij aan zijn eindcijfer is gekomen. Het beste is,' heelemaal geen cijfer te geven. 13. De school moet openluchtklassen hebben. 14. Voor en tusschen de schooltijden moeten meisjes en jongens vrij met elkdar om kunnen gaan. (De toestand is nu z06, dat de meisjes in de wachtka- mer blijven en de jongens buiten.) 15. Hoogstens 3 rapporten per jaar. 16. Er moet vrijheid van spelling zijn. (Sommigen wenschen volkomen anar- chie op dit punt, anderen willen vrije keuze tusschen De Vries—Te Winkel en Kollewijn.) 17. De heele boel moet veranderd wor den en de school omgezet in een Dalton- school. (De meesten bleken vrij goed te weten, hoe zoo'n school was ingericht.) 18. Iedere klas moet een mentor heb ben: een leeraar of een leerling. 19. Er moet een leerlingenraad wor den ingesteld. 20. Ook een ouderraad. 21. Een leeraar moet niet telkens van klas wisselen; liefst een heelen morgen een vak, afwisselend schriftelijk en mondeling." Uit dit artikel volgt m. i. zonneklaar: 1. dat het uitsluitend werd bedoeld als een poging, om inzicht te geven in de meening van enkeleleerlingen der Alkmaarsche H. B. S.; 2. dat het in geen enkel opzicht betee- kent een objectieve kritiek op die school, 3. dat er geen sprake van is, dat on- dergeteekende het met de geuite wen schen zonder meer en op alle punten eens zou zijn. Het eenvoudige stukje „kinderstudie" motiveert in geen enkel opzicht het ge- rucht, dat er door sommige scribenten van is gemaakt. V o e tb a 1. ZWITSERLANDOOSTENRIJK. Het spel van Adam geroemd. De geheele Zwitsersche pers prijst een- stemmig onzen landgenoot Adam voor diens prachtige spel gisteren in den landenwed- strijd ZwitserlandOostenrijk te Bern Het te Geneve verschijnende blad „La Suisse" ver- klaart, dat Adam op het oogenblik zijn ge- lijke niet heeft onder de Zwitsersche spelers. De Nederlander Hep enorm, wist met groote handigheid trues uit te voeren en gaf uit- stekende voorzetten rechts en links. Ook de strenge sportrecensent van de „Tribune de Geneve", de heer Henneberg, die steeds zeer gestreng in zijn oordeel over spelers is, prijst de meesterlijke partij die Adam speelde en zegt, dat de jonge Neder lander met Fassler het sieraad van het goed- spelende Zwitsersche elftal was. Ook het sporttijdschrift „Sport", uit Zurich, is vol lof voor Adam en verklaart, dat deze de eigen- lij'ke verrassing van den dag was Het blad noemt onzen landgenoot een heel bijzondere speler, met angstwekkende snelheid, vol han- dige invallen, en vastberaden op^het doel af- gaand. Ook de andere Zwitsersche bladen hebben niets dan lof voor Adam en betreuren het slechts dat hij geen Zwitser is. HET PROGRAMMA VOOR ZONDAG. De meeste eerste-klasse wedstrijden zijn voor a s. Zondag uitgesteld. Het programma, dat de „Sportkroniek" mededeelt, bevat een jubileumwedstrijd, n.l. de uitgestelde ont- moeting HilversumAlcides, terwijl verder nog de volgende matches plaats zullen vinden: AFDEELING I. le klasse V. S. V.Excelsior. 2e klasse A Alcmaria Vlctrix—de Spartaan (J. Hendriks) H. R C.Hoilandia. West-FrisiaK. F. C. 2e klasse B ZeeburgiaZandvoort. D E. C.Baarn. 3e klasse A K. V. V.Assendelft. A P. G. S.Meervogels. de Volewijckersde Kennemers. O. S. .V.-rHekter., - - Reserve 2e klasse 'A W. F. C. 2V. V. A. 2. Ajax 3D. E. G. 2. Blauw-Wit 3Alcmaria Victrix 2 (K Buntsma) Reserve 3e klasse A Z. V. V. 2—V. S. V. 2. Alcmaria Victrix 3—West-Frisia 2 (W. Do!) Hoilandia 2Q. S. C. 2. Z. F. C. 3—H. R. C 2. AFDEELING II. le klasse. Z. F. C.Stormvogels. AFDEELING III. le klasse Tuban tiaHeracles. AFDEELING IV. le klasse. LongaNoad. RoermondM. V V. WilhelminaEindhoven. Worstelen. S. S. S.—H. K. V. De Alkmaarders verliezen met J\ punt verschil hun eersten steden- wedstrijd. Een zeer talrijk en geestdriftig publiek heeft Zaterdagavond den spannenden strijd tusschen S. S. S." en „H. K. V." in gebouw „01ympia" te Haarlem bijgewoond. De wed strijd had een zeer spannend verloop, de lei- ding was goed. Kamprechter was de heer Thesing. De le partij HommaBekker werd door den laatste op touche gewonnen. Kieft—de Vries als 2e partij werd weer op touche ge wonnen door den laatste, zoodat „S. S. S." direct als 10 punten verloor. De 3de partij GrootSirat werd stevig aangepakt, na 10 minuten werd Sirat winnaar op punten. Kok- Kerssen won de eerste op touche na 15 minu ten. Een mooie stevige partij was Kranen- burg—Seggelink. Deze lieten mooi, vlug werk zien en na 3 minuten won Kranenburg op touche. Wanneer de jury de partij Zwanenburg— Kokkelkoren bekend maakt.Is er groote span ning in de zaal. Fel wordt gestreden en als Zwanenburg zijn tegenstander in dubbelen Nelson toucheert, wordt hij luid toegejuicht. Thans betreedt Koreman de matras om zich te meten met Kruier. Mooi wordt er ge^ worsteld. Na 10 minuten wordt de laatste winnaar op punten. ZijpHeinsbergen wordt verloren door Zijp met een klein inci dent. Zijp raakt klem tusschen een pilaar die vlak naast de matras staat; onder pro test wordt touche toegekend. Stroo verliest op touche van Ruiter. Daarna volgt gewichtheffen De Jong (kampioen van Ned.) wint van Honing met 2.15 Kg. N. Sengers wint van Buis met 227 'A Kg. Een zeer mooie prestatie daar hij zijn clubgenoot overtreft met 12^ Kg. Rust gaat in met 25 punten „S. S. S.", 28 punten „H. K. V." Thans moet elken partij nog eens verwerkt worden. Homma en Kieft verliezen beide weer op touche. Groot pakt direct vurig aan en toucheert Siral na 5 minuten. Kok wint zeer fraai op touche van Kerssen, Kranen burg wint op touche, Zwanenburg wint ook weer op touche zoodat, „S. S. S." zich al zeker waant van de overwinning. Zijp ver liest echter op touche en als de laatste partij StrooRuiter onder groote spanning aan- vangt blijkt dit meer een gevecht dan een worstelpartij te zijn. Stroo wil achteruit stappen, valt echter, waarvan Ruiter dank baar gebruik maakt en Stroo verder onscha- delijk maakt. De eindstand is „S. S. S." 45 p. en H K. V." 46 punten zoodat Haarlem den doo; haar uitgeloofden vereenigingsprijs heeft ge wonnen. steeds Wybert-tabletten meenemen, zoo gainv yUiebt U kou gevat, lastig -zijn de gevolgen. - Olympische Spelen. DE OLYMPIADE-FILM IN ALKMAAR. Vier voor stellingen in ,,'t Gulden Vlies". Wat we al lang gehoopt hadden, waar we reeds gedurende maanden ijaar uitgekeken hebben, dat komt nu: de Olympiade-film. Men kent de oorzaken, waardoor deze film zoo lang in den trommel bleef liggen. De Ned. Bioscoopbond heeft er haar boycot over uitgesproken met het gevolg, dat het werk niet door de gewonen bioscoop-direc- teuren vertoond mocht worden. Dat is overal betreurd. Want een film van de 9de Olympiade is niet maar een dood- gewone sportfilm: het is meer. Het is een stuk geschiedenis van een inter- nationale gebeurtenis, in Nederland gespeeld. Duizenden en duizenden hebben het vorig jaar het trotsche gebouw van Jan Wils be- zocht. Zij hebben de gelegenheid te baat ge- nomen, om iets te zien, wat wellicht nooit meer in Nederland te zien zal zijn voor de thans levende generatie. Zij hebben genoten, ze hebben medege- leefd met een sport, die toen hoogtij vierde. En zij hebben de Italiaansche filmoperateurs zien draaien. Elf acten lang is deze Olympiadedilm ge- worden. Elf acten lang ziet men alle moge- lijke takken van sport, ziet men voetbal, rul- terspelen, gymnastiek en athletiek, zwemmen en boksen, enz., enz. Men ziet onze Nederlandsche deelnemers strijden met de allerbeste athleten uit het bui ten land. Men ziet, hoe Marietje Braun ona» driekleur hoog houdt, men ziet, hoe ons land nummer twee werd bij het dames-hoog- springen, men ziet, hoe onze strijdkreet udt- gedacht wordt, men ziet Zoo zullen we Donderdag, Vrijdag en In't algemeen kunnen we dit zeggen, dat men een sportfilm bij uitnemendheid ziet, een sportfilm, die zijn gelijke niet heeft. De directie van het Gulden Vlies heeft het aangedurfd, deze rolprent hier te brengen. Zoo zullen we Wonderdag, Vrijdag en Zondag ifl jrxQOJtf dromrnep na<w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 9