iliMJiscln Coirant.
^$Uuit<5faaf/
Honderd een en dertigste Jaargang.
Stadsjnieuws
Kerk en school
Sport
No. 255 1929.
Dinsdag' 2?) October.
DE AFGEBROKEN RADIO-REDE
Van den heer Hoving voor den
Dageraad.
Gisteravond hield de heer J. Hoving in de
dancing van de Harmonie voor de Vrijden-
kersver. „De Dageraad" de rede, die door
hem veertien dagen geleden te Amsterdam
was gehouden en waarvan, naar men weet,
de radio-uitzending afgebroken werd.
De belangstelling was niet bijzonder groot
wat ongetwijfeld grootendeels te wijten was
aan het slechte weer.
De heer A. Femee heette de aan-
wezigen welkom en hij vond het jammer dat
niet meerderen aanwezig waren om hier te
protesteeren. Over het algemeen was men
het bij protestvergaderingen anders gewend,
omdat men weet dat men ook te Alkmaar en-
thousiast kan zijn. Toch zal hier een vlam-
mend protest klinken, waarbij men de Ne-
derlandsche regeering in het oor zal donde-
ren dat de Vrijdenkers zich in geen omstan-
eigheid in woord en geschrift zullen laten
beknotten. Wanneer het gaat om een
staatshoofd, die er op uit is schurkenstre-
ken uit te halen, dan zullen wij hem onge-
zouten de waarheid zeggen. Want al kan
men ons den zender weigeren, 't vrije woord
kan, zal en mag men ons niet ontnemen. Wij
■hebben gemeend het best te kunnen protes
teeren, door kameraad Hoving hier de on-
derbroken rede van Mussolini „Mensch en
God" uit te laten spreken. Wij hopen dat gij
met ons den strijd zult aanbinden tegen sleur
en gewoonte en vechten voor de vrije ge-
dachte.
Spr. gaf hierna
het woord aan den heer Hoving.
Deze ving aan met te zeggen, dat hij de
In Amsterdam gepieegden „misdaad" hier
zal reconstrueeren en verder wil protesteeren
tegen het aibreken van de rede voor de radio.
"Deze rede bcstond uit twee redevoeringen,
door Mussolini gehouden. De eerste, die
voor de pauze werd uitgesproken, hield de
tegenwoordige Italiaansche minister toen hij
stond op het hoogtepunt van zijn vrijden-
kerschap en socialist zijn. Dat was in 1904,
toen hij als banneling en vluchteling in Lau
sanne leefde op kosten van den Italiaanschen
bcuwvakarbeidersbond. De jonge Mussolini
bezat schitterende redenaarsgaven, doch had
een zeer zwak zedelijk karakter. Behalve
door hem in de gelegenheid te stellen zich te
ontwikkelen, oefende men drang uit op zijn
zedelijk leven. Doch Mussolini vervolgde la
ter hen, wiens tnakker hij in dien tijd was.
De bedoelde rede hield hij op 24 Maart
1904 over het onderwerp „God en Mensch".
Hierin wordt de stelling verdedigd, dat er
geen God bestaat. Mussolini was tot het
houden dezer rede uitgenoodigd door de
Zwitsersche vrijdenkersvereeniging.
De heer Hoving gaf hierna een uitvoerig
resume van deze rede.
Daarin werden verschillende stellingen
uitgesproken, die bezwaren vormden tegen
het geloof aan God.
7%o zeide Mussolini hierin o.m.: God be
staat niet en de godsdienst is in de weten-
schap absurd. De strijd tegen de godsdien-
stige absurditeiten is heden meer dan ooit
noodzakelijk. De aanpassing van de kerk
aan den nieuwen tijd kan ons niet meer om
den tuin leiden. De anti-cl rist is de mensche-
lijke rede, die opkccnt tegen de dogmatiek en
God verslaat.
In de na deze uitspraken volgende inlei-
ding beweerde Mussolini o.m.: Wij bestrij-
den den God. die uit het niets het universum
schiep. De ontwikkeling der wetenschap doet
telkens een stuk instorten van het gebouw
van den godsdienst.
Vervolgens ontwikkelde Mussolini een
reeks van bezwaren tegen het bestaan van
God, die hij in drie groepen verdeelde: we-
tenschappelijke en logische bezwaren; mo-
reele bezwaren; geestelijk-hygienische be
zwaren, d.z. bezwaren uit naam van de gees-
telijke gezondheid van den mensch.
Eenige van de logische bezwaren zijn:
Wanneer God volkomen is, hoe kan hij het
dan aan een wereld veroorloven het niet te
zijn? De logica weigert aan God de macht
van het onmogelijke. Wat was zijn doel met
deze schepping? Na het ontwikkelen van een
reeks van dergelijke bezwaren eindigt Mus
solini dit deel met de volgende uitspraken:
De godsdienst is vol absurde dogma's. De
kerk doet moeite deze thans zooveel mogelijk
kwijt te raken en wetenschappelijk recht te
redeneeren. Eenige voorbeelden werden hier-
van genoemd. De geringste twijfel aan de
Bijbelsche waarheden was echter voldoende
om daarop te verbranden alle martelaren
der vrije gedachte.
Eenige in de rede ontwikkelde bezwaren
uit naam van de moraal en zedelijkheid zijn:
Thei'sme tolereert na den goddelijken wil
geen enkel beginsel. Een wil, die begint met
een anderen wil te gehoorzamen, is niet mo-
reel.
Het goddelijk recht is de opheffing van de
menschelijke persoonlijkheid. De godsdien-
stigen moraal is de complete schrapping en
opheffing van den mensch.
Tenslotte enkele van de geestelijk-hygieni
sche bezwaren: De godsdienst is een ziekte
en een afwijking van het normale. Wanneer
de godsdienstwaanzin zich niet meer voor-
doet in die intensiviteit van vroeger, komt
dit door de verzwakking van de politieke
macht der kerk. Het vermogen, waardoor de
mensch zich van het dier onderscheid in de
activiteit van zijn geest, doch bij den gods
dienst in het geloof voldoende en verliezen
de hersenen den lust tot denken.
Resumeerende concludeert Mussolini in de
ze rede o.m. Godsdienstige menschen zijn ab-
normale menschen. De godsdienst is de oor-
zaak van zekere epidemische ziekten, die de
behandeling van krankzinnigenartsen behoe-
ven. Het verschil tusschen de rationalisten en
de thelsten is dat wij niet de pretentie hebben
te zeggen de absolute waarheid te bezitten,
doch slecbts het recht op eischen haar te zoe-
fefifl sfl titt als doel vaa ons kven stellen,
Na de pauze besprak de heer Hoving al-
lereerst het afbreken van de radiorede. Dit
was geschied naar aanleiding van het in ge-
vaar brengen der veiligheid van den Neder-
landschen staat wegens het beleedigen van
den minister eener bevriende mogendheid.
De roomsche pers, aldus spr., noemde de
rede een groote vuile stroom van godslaste-
ringen. Ik heb Mussolini in zijn eersten tijd
enkel genoemd uiterst links socialist, anti-
militairist, saboteur bij troepenvervoer-dcoer-
teur en anti-papist. Meer niet.
De door een gedeelte der pers gevoerde
actie is ten methode van zedelijke verdacht-
making. Het blad der fascisten maakte het
nog erger en zeide, dat spreker niets deed
dan Mussolini uitschelden.
Hoe kan een spreker, vroeg de heer Ho
ving, die zelf socialist, vrijdenker en anti-
militairist is, een ander persoon beleedigen,
door dien evenzoo te noemen?
En wel, wanneer dit het eenige goede is,
wat van het leven van Mussolini gezegd kan
worden.
Ik durf gerust zeggen, aldus spr., hoe ik
Mussolini beoordeel: Mussolini is de groot-
ste schurk, die ooit iets over het lot van een
groot volk te zeggen heeft gehad.
Iemand, die in de door mij van Mussolini
opgenoemde antecedenten een beleediging
ziet, is een persoon met een stompe intelli-
gentie.
Mussolini greep de macht op het oogen-
blik, dat de geschiedenis van Italie hiertoe
de gelegenheid bood. Hij plaatste zich aan
het hoofd der ontevreden, uit den oorlog te-
ruggekeerde soldaten en keerde zich tegen
hen met wie hij vroeger sympathiseerde en
wiedde die vroeger vrienden met alle macht
uit. Alle menschelijkheid ontbreekt bij Mus
solini.
Bij hen bestaan duistere punten, evenals
bij de r. k. kerk. Deze kunnen slechts opge-
helderd worden door de studie van beider
karakter en de positie waarin zij verkeeren.
Hij keerde zich niet alleen tegen het prole-
tariaat, maar ook tegen de bourgeoisie.
Mathijssen heeft in zijn boek over het fascis-
me ge'tracht Musolini psychologisch begrij-
pelijk te maken. Diens uitspraalc achtte de
heer Hoving niet geheel juist. Voor Musso
lini bestaat niet alleen geen onderscheid
tusschen goed en kwaad, als impulsieve
drang of rem tot handelen, maar hij arbeidt
verder zonder zuivere motieven en consekwen-
ties. Het egoi'sme van Mussolini is de behoef
te aan het genot om macht in daden te bele-
ven.
Musolini bleek plotseling zeer godsdien
stig en heeft de r. k. godsdienst tot staats
godsdienst van Italie gemaakt. Doch op dit
oogenblik is hij nog net zoo ongeloovig als
vroeger. Musolini zag evenwel dat hij den
godsdienst als middel tot volksbeinvloeding
noodig had en hiertoe de vrije gedachte
moest uitroeien.
Hoewel ook vele roomsch-katholieken door
Mussolini zijn vermoord, heeft de paus, de
leider van de kerk, nooit geprotesteerd tegen
de wandaden van het fascisme. Fascisme en
r. k. kerk hadden dezelfde vijanden, n.l. de
vrijdenkers, de vrijmetselaars en de socialis-
ten.
De zedelijke minderwaardigheid van Mu
solini illustreerde spr. met een treffend
staaltje in verband met den moord op Mat-
teotti.
Het zal U nu duidelijk zijn, zeide spr.. dat
het karakter van mijn voordracht een histo-
rische en psychologische studie is en niet een
ordinaire scheldpartij, De stopzetting door
den rijkscontroleur wijst dan ook op diens
minderwaardige intelligentie. Bovendien is
Mussolini niet eens het Italiaansche staats
hoofd, doch slechts een minister.
In ons vrije Nederland is het verboden
op een behoorlijke manier Mussolini te criti-
seeren. De controleur heeft dus het stopzetten
der uitzending zekere kringen in ons land
een plezier gedaan en dit is gebeurt d m. i.
het wapen, dat altijd door de geloovigen is
toegepast, n.l. door het odium van minder
waardigheid te drukken op al wat vrijdenker
is. Spr. wees er vervolgens op hoe in de
vroomste prcvincies de meeste misdaden
voorkomen en in de minder geloovige gedeel-
ten het minste aantal.
Tenslotte legde de heer Hoving er den
nadruk op, dat het de laatste tientallen jaren
in ons land den verkeerden kant uitgaat,
waarbij hij o. m. wees op het verbod van het
tooneelstuk: Huwelijken worden in den
hemel gesloten, door den gereformeerden
burgemeester der vrijzinnige hoofdstad en
het protest van ds. Kersten tegen de inenting
tegen alastrim.
Dit is machtsmisbruik en wij moeten ons
recht gaan eischen en het desnoods tot vervol-
gingen laten komen. Spr eindigde met een
krachtige opwekking hiertoe de vrijdenkers
vereeniging „De Dageraad" en haar omroep
te steunen.
De heer Fernee sloot de vergadering met
een woord van dank aan den heer Hoving en
legde nog eens den nadruk op den strijd der
Vrijdenkers tegen de kerk met al haar sleur
en dogma's en voor de vrije gedachte. opdat
het hier niet zal worden zooals in Italie!
Mej. S. Antonides, benoemd tot
buitengewoon hoogleeraar in de Griek-
sche taal- en letterkunde van den oud-
Christelijken, den Bijzantijnschen en den
nieuweren tijd, aan de rijksuniversiteit
te Leiden, zal op Woensdag 13 Novem
ber e.k. hare in augureele rede houden.
Zaterdag is te Doetinchem met een kin-
derfeest het 75-jarig bestaan der bewaar-
school herdacht.
Onder de vele feestgangers was de heer W.
Abelskamp, die in 1&54 bij de opening der
school als leerling werd toegelaten.
Gisteren heeft prof. mr. A. Anema zijn
25-jarig jubileum als hoogleeraar aan de
Vrije Universiteit gevierd.
Binnen niet al te langen tijd zal een
nieuw hygienisch laboratorium voor prof, dr
L. K. Wolff te Utrecht worden gebouwd.
Het nieuwe gebouw zal verrijzen aan het
Sterrebosch, in de nabijheid van de bestaande
inrichting, die in geen enkel opzicht meer aan
de te stellen eischen voldoet.
Zaterdagmiddag heeft het bestuur van
de stiehting „Noorderkerk en School" te
iiaarler m ds Mslsersiyaat het
Kileuterhuis" geopend. 29© Mnderen zullen
het huis bevolken.
Namens het gemeentebestuur sprak wethou-
der Roodenburg gelukwensdhen uit. De wijk-
president, ds. P. Foeken, sprak woorden
van vreugde over aeze stiehting.
Wolff meldt uit Zurich, dat in een der
kantons van Zwitserland twee honderd leer-
lingen voor voortgezet onderwijs, die zoover
uiteen wonen dat men hun geen klassikaal on
derwijs geven kan, bij wijze van proef onder
wijs geven kan, bij wijze van proef onderwijs
per radio heeft gegeven. Deze proef heeft zoo
goed voldaan, dat men er mee zal voortgaan.
Prof. J. A. Cramer te Utrecht heeft als
voorzitter van de Utreehtsche Zendingsver-
eeniging bedankt, ten einde op doktersad-
vies zijn werkzaamheden in te krimpen. Hij
heeft het voorzitterschap meer dan 25 jaar
bekleed.
In 1912 volgde hij prof. Valeton op, en
thans zal na hem dr. J. F. Beerens, herv.
predikant te Utrecht, de functie over nemen
De afgetreden voorzitter blijft echter lid van
•het hoofdbestuur.
EEN LEERLINGENOORDEEL
OVER DE H. B. S.
De heer D. L. Daalder schrijft ons:
Hooggeachte Redactie,
Misschien wilt U wel zoo vriendelijk
zijn, uit „Het Kind" van 12 October over
te nemen het artikel, waarop gezin-
speeld wordt in het citaat van de Prov.
Groninger Ccurant
Ik vrees ni., dat die aanhaling aanlei
ding zal geven tot een verkeerd begrip.
Het artikel luidt als volgt:
Een van de interessantste maar ook
een van de lastigste uren uit mijn week-
taak van dertig lessen is't „debatuur"
in de litterair-economische afdeeling.
Belangwe^.kend, omdat't zoo goed doet,
de oudere „kinderen" z&lf eens te hooren
inplaats van je eigen stem moeilijk,
omdat die jonge menschen van 15 a 17
zoo weinig mededeelzaam zijn tegenover
volwassenen enzoo gesloten en on-
eerlijk tegenover elkaar. Ze vreezen, ten-
minste hier in Noord-Holland, meer nog
de scherpe. kritiek van hun bentgenOo-
ten dan de ironisch-welwillende op- en
aanmerkingen van hun leiders. Er is
heel wat voor noodig, om ze zoover te
brengen, dat ze ten aanhoore van een
groep kameraden en een leeraar enkele
minuten durven „speechen" en ant-
woorden op de vragen daarna. Een twee-
de bezwaar daarbij is het vinden van
onderwerpen, die de belangstelling van
den spreker en van zijn publiek voldoen
de bezitten. In sommige klassen mislukt
het experiment radicaal daar komt
het opstel in het middelpunt van de
aandacht. Maar er zijn ook klassen,
waar met ernst wordt gezocht naar
boeiende kwesties en waar con furore
wordt gesproken en warm gedebatteerd.
Het is natuurlijk onnoodig te zeggen,
dat alles wat betrekking heeft op gods
dienst en politiek bij deze geanimeerde
gesprekken is buitengesloten: absolute
voorwaarde op een „neutrale" school
met een zeer heterogene bevolking.
Over edn van de debatten wil ik hier
wat vertellen.
Evenals in vorige jaren had ik als
onderwerp voor een opstel opgegeven
(5e klas): „Mijn H.B.S.-tijd", met de me-
dedeeling: „Nu je t6ch bijna aan het
eind bent, mag je over deze subtiele
materie schrijven wat je wilt." 't Gevolg
was natuurlijk een reeks van zeer
critische opstellen. Als ik ze gelooven
mag en het is ieder jaar hetzelfde
verschijnsel dan is er geen plaats op
aarde, die meer aan de middeleeuwsche
„oorden der pijniging" doet denken dan
de school, waaraan ik de eer heb, leeraar
te zijn. Zelden of nooit is er een licht-
punt: de meeste opstellen bevatten een
verzameling jammerklachten, die jaar
in jaar uit herhaald worden met tergen-
de congruentie. Dat was ook nu weer
het geval. En een beetje ontstemd on-
gemotiveerd, want ik critiseer op z'n tijd
de middelbare school niet minder scherp
zei ik, toen ik die litanieen teruggaf:
„Dus: mis^re zonder einde. Hoe willen
jullie eigenlijk een school ingericht
zien?"
Drukkende stilte.
Tot eindelijk m'n philosoof van de
achterste bank hij heeft ieder jaar een
bank achteraan weten te bemachtigen
en daar hdort hij ook, op die plaats van
beschouwing, waar je de heele klas kunt
overzien tot hij de stilte brak door te
zeggen: „Nooit over gedacht. Mogen we
er niet eens over debatteeren?"
„Aangenomen", zei ie, „morgen over
een week. Ieder prepareert dan de
vraag: „H o e behoort een H.B.S. te zijn
ingericht" en Aristoteles houdt de in-
leiding.
Zelden is er met zooveel animo ge-
speecht en eestreden. De wijsgeer is be-
gonnen met een bitteren aanval op de
tegenwoordige school en heeft daarna
een reeks wenschen geformuleerd, die
door de rest is onderstreept en aange-
vuld en maar zelden veroordeeld.
Zoo is een verzameling verlangens
ontstaan, die ik hier kort meedeel zon
der verder commentaar. Ik maak mij
niet wijs, dat deze mededeeling onze
autoriteiten er toe brengen zal, op een
holletjes te gaan reorganiseeren. Maar
ik geef ze, omdat het voor ieder onzer
nuttig wezen kan, te weten, wat op dit
punt onder jongeren wordt gedacht en
gedroomd. Het is mij niet mogelijk na
te gaan, hoe ze aan hun ideeen zijn ge-
komen. Lectuur en omgang met ouderen
zal er wel niet vreemd aan geweest zijn,
vermoed ik. Maar daarnaast kwamen
verlangens te voorschijn, die ongetwij
feld uit „den nood der tijden" geboren
zijn.
1. Te beginnen met de 4e klas dienen
we te kunnen kiezen, welke vakken we
w51 en welke we nifct zullen volgen.
(Slotformule: ieder bepaalt dat zelf in
overleg met z'n ouders en z'n leeraren.)
2. Lessen moeten 66rst uit het boek
zelfstandig worden bestudeerd en pas
da&rpa besprQ&en; bij die bespreking is
alleen dit gewenscht, wat niet begre-
pen is.
3. „Overhooren" van lessen is dwaas-
hcid. Regelmatige controle is onnoodig,
tenminste in de hoogi 2 klassen. Wel
nu en dan een samenvatting en een
proef.
4. De zomervacantie moet korter
worden; daarvoor in de plaats een va-
cantie tusschen Kerstmis en Paschen,
langere Pinkstervacantie en een vacan-
tie in October.
5. Er mag nooit meer dan 66n repeti-
tie per dag worden gegeven.
6. Te beginnen met de 4e klasse kun
nen bepaalde lessen verzuimd worden,
net als bij de studenten. Ook moet de ge
legenheid bestaan, op dien tijd in lagere
klassen andere lessen bij te wonen ter
bijwerking van zwakke vakken.
7. De leerarenvergadering wordt bij-
gewoond door een afgevaardigde uit
iedere klas. (Toelichting: de leeraren
kennen ons niet en ook niet de omstan-
digheden, waaronder sommigen van ons
moeten werken; daardoor beoordeelen
ze ons verkeerd; de afgevaardigde moet
zich op de hoogte stellen van alle toe-
standen buiten de school; hij moet op
de vergaderingen nadere inlichtingen
geven.)
8. De leerlingen uit de hoogere klassen
moeten de gelegenheid hebben, zelf les
sen te geven in lagere klassen, onder
toezicht van een leeraar.
9. Op de H.B.S. moet handenar-
b e i d een vak worden.
10. De lessen moeten 's morgens om
8 uur beginnen, daardoor is er pauze en
vroegere sluiting mogelijk (de Alkmaar-
sche H.B.S. werkt van 912.20 uur en
van 1.30—4 uur, telkens zonder pauze).
11. De lokalen moeten veel huiselijker
en gezelliger worden.
12. Iedere leeraar dient't cijfer te zeg
gen, dat hij voor een beurt of een werk-
stuk toekent; hij moet ook uitleggen,
hoe hij aan zijn eindcijfer is gekomen.
Het beste is,' heelemaal geen cijfer te
geven.
13. De school moet openluchtklassen
hebben.
14. Voor en tusschen de schooltijden
moeten meisjes en jongens vrij met
elkdar om kunnen gaan. (De toestand is
nu z06, dat de meisjes in de wachtka-
mer blijven en de jongens buiten.)
15. Hoogstens 3 rapporten per jaar.
16. Er moet vrijheid van spelling zijn.
(Sommigen wenschen volkomen anar-
chie op dit punt, anderen willen vrije
keuze tusschen De Vries—Te Winkel en
Kollewijn.)
17. De heele boel moet veranderd wor
den en de school omgezet in een Dalton-
school. (De meesten bleken vrij goed te
weten, hoe zoo'n school was ingericht.)
18. Iedere klas moet een mentor heb
ben: een leeraar of een leerling.
19. Er moet een leerlingenraad wor
den ingesteld.
20. Ook een ouderraad.
21. Een leeraar moet niet telkens van
klas wisselen; liefst een heelen morgen
een vak, afwisselend schriftelijk en
mondeling."
Uit dit artikel volgt m. i. zonneklaar:
1. dat het uitsluitend werd bedoeld
als een poging, om inzicht te geven in
de meening van enkeleleerlingen
der Alkmaarsche H. B. S.;
2. dat het in geen enkel opzicht betee-
kent een objectieve kritiek op
die school,
3. dat er geen sprake van is, dat on-
dergeteekende het met de geuite wen
schen zonder meer en op alle punten
eens zou zijn.
Het eenvoudige stukje „kinderstudie"
motiveert in geen enkel opzicht het ge-
rucht, dat er door sommige scribenten
van is gemaakt.
V o e tb a 1.
ZWITSERLANDOOSTENRIJK.
Het spel van Adam geroemd.
De geheele Zwitsersche pers prijst een-
stemmig onzen landgenoot Adam voor diens
prachtige spel gisteren in den landenwed-
strijd ZwitserlandOostenrijk te Bern Het
te Geneve verschijnende blad „La Suisse" ver-
klaart, dat Adam op het oogenblik zijn ge-
lijke niet heeft onder de Zwitsersche spelers.
De Nederlander Hep enorm, wist met groote
handigheid trues uit te voeren en gaf uit-
stekende voorzetten rechts en links.
Ook de strenge sportrecensent van de
„Tribune de Geneve", de heer Henneberg,
die steeds zeer gestreng in zijn oordeel over
spelers is, prijst de meesterlijke partij die
Adam speelde en zegt, dat de jonge Neder
lander met Fassler het sieraad van het goed-
spelende Zwitsersche elftal was. Ook het
sporttijdschrift „Sport", uit Zurich, is vol lof
voor Adam en verklaart, dat deze de eigen-
lij'ke verrassing van den dag was Het blad
noemt onzen landgenoot een heel bijzondere
speler, met angstwekkende snelheid, vol han-
dige invallen, en vastberaden op^het doel af-
gaand. Ook de andere Zwitsersche bladen
hebben niets dan lof voor Adam en betreuren
het slechts dat hij geen Zwitser is.
HET PROGRAMMA VOOR ZONDAG.
De meeste eerste-klasse wedstrijden zijn
voor a s. Zondag uitgesteld. Het programma,
dat de „Sportkroniek" mededeelt, bevat een
jubileumwedstrijd, n.l. de uitgestelde ont-
moeting HilversumAlcides, terwijl verder
nog de volgende matches plaats zullen
vinden:
AFDEELING I.
le klasse
V. S. V.Excelsior.
2e klasse A
Alcmaria Vlctrix—de Spartaan
(J. Hendriks)
H. R C.Hoilandia.
West-FrisiaK. F. C.
2e klasse B
ZeeburgiaZandvoort.
D E. C.Baarn.
3e klasse A
K. V. V.Assendelft.
A P. G. S.Meervogels.
de Volewijckersde Kennemers.
O. S. .V.-rHekter., - -
Reserve 2e klasse 'A
W. F. C. 2V. V. A. 2.
Ajax 3D. E. G. 2.
Blauw-Wit 3Alcmaria Victrix 2
(K Buntsma)
Reserve 3e klasse A
Z. V. V. 2—V. S. V. 2.
Alcmaria Victrix 3—West-Frisia 2
(W. Do!)
Hoilandia 2Q. S. C. 2.
Z. F. C. 3—H. R. C 2.
AFDEELING II.
le klasse.
Z. F. C.Stormvogels.
AFDEELING III.
le klasse
Tuban tiaHeracles.
AFDEELING IV.
le klasse.
LongaNoad.
RoermondM. V V.
WilhelminaEindhoven.
Worstelen.
S. S. S.—H. K. V.
De Alkmaarders verliezen met J\
punt verschil hun eersten steden-
wedstrijd.
Een zeer talrijk en geestdriftig publiek
heeft Zaterdagavond den spannenden strijd
tusschen S. S. S." en „H. K. V." in gebouw
„01ympia" te Haarlem bijgewoond. De wed
strijd had een zeer spannend verloop, de lei-
ding was goed. Kamprechter was de heer
Thesing.
De le partij HommaBekker werd door
den laatste op touche gewonnen. Kieft—de
Vries als 2e partij werd weer op touche ge
wonnen door den laatste, zoodat „S. S. S."
direct als 10 punten verloor. De 3de partij
GrootSirat werd stevig aangepakt, na 10
minuten werd Sirat winnaar op punten. Kok-
Kerssen won de eerste op touche na 15 minu
ten. Een mooie stevige partij was Kranen-
burg—Seggelink. Deze lieten mooi, vlug
werk zien en na 3 minuten won Kranenburg
op touche.
Wanneer de jury de partij Zwanenburg—
Kokkelkoren bekend maakt.Is er groote span
ning in de zaal. Fel wordt gestreden en als
Zwanenburg zijn tegenstander in dubbelen
Nelson toucheert, wordt hij luid toegejuicht.
Thans betreedt Koreman de matras om
zich te meten met Kruier. Mooi wordt er ge^
worsteld. Na 10 minuten wordt de laatste
winnaar op punten. ZijpHeinsbergen
wordt verloren door Zijp met een klein inci
dent. Zijp raakt klem tusschen een pilaar
die vlak naast de matras staat; onder pro
test wordt touche toegekend. Stroo verliest
op touche van Ruiter.
Daarna volgt gewichtheffen De Jong
(kampioen van Ned.) wint van Honing met
2.15 Kg. N. Sengers wint van Buis met
227 'A Kg. Een zeer mooie prestatie daar hij
zijn clubgenoot overtreft met 12^ Kg. Rust
gaat in met 25 punten „S. S. S.", 28 punten
„H. K. V."
Thans moet elken partij nog eens verwerkt
worden. Homma en Kieft verliezen beide
weer op touche. Groot pakt direct vurig aan
en toucheert Siral na 5 minuten. Kok wint
zeer fraai op touche van Kerssen, Kranen
burg wint op touche, Zwanenburg wint ook
weer op touche zoodat, „S. S. S." zich al
zeker waant van de overwinning. Zijp ver
liest echter op touche en als de laatste partij
StrooRuiter onder groote spanning aan-
vangt blijkt dit meer een gevecht dan een
worstelpartij te zijn. Stroo wil achteruit
stappen, valt echter, waarvan Ruiter dank
baar gebruik maakt en Stroo verder onscha-
delijk maakt.
De eindstand is „S. S. S." 45 p. en H
K. V." 46 punten zoodat Haarlem den doo;
haar uitgeloofden vereenigingsprijs heeft ge
wonnen.
steeds Wybert-tabletten
meenemen, zoo gainv
yUiebt U kou gevat, lastig
-zijn de gevolgen. -
Olympische Spelen.
DE OLYMPIADE-FILM IN ALKMAAR.
Vier voor stellingen in ,,'t Gulden
Vlies".
Wat we al lang gehoopt hadden, waar we
reeds gedurende maanden ijaar uitgekeken
hebben, dat komt nu: de Olympiade-film.
Men kent de oorzaken, waardoor deze film
zoo lang in den trommel bleef liggen.
De Ned. Bioscoopbond heeft er haar boycot
over uitgesproken met het gevolg, dat het
werk niet door de gewonen bioscoop-direc-
teuren vertoond mocht worden.
Dat is overal betreurd. Want een film van
de 9de Olympiade is niet maar een dood-
gewone sportfilm: het is meer.
Het is een stuk geschiedenis van een inter-
nationale gebeurtenis, in Nederland gespeeld.
Duizenden en duizenden hebben het vorig
jaar het trotsche gebouw van Jan Wils be-
zocht. Zij hebben de gelegenheid te baat ge-
nomen, om iets te zien, wat wellicht nooit
meer in Nederland te zien zal zijn voor de
thans levende generatie.
Zij hebben genoten, ze hebben medege-
leefd met een sport, die toen hoogtij vierde.
En zij hebben de Italiaansche filmoperateurs
zien draaien.
Elf acten lang is deze Olympiadedilm ge-
worden. Elf acten lang ziet men alle moge-
lijke takken van sport, ziet men voetbal, rul-
terspelen, gymnastiek en athletiek, zwemmen
en boksen, enz., enz.
Men ziet onze Nederlandsche deelnemers
strijden met de allerbeste athleten uit het bui
ten land. Men ziet, hoe Marietje Braun ona»
driekleur hoog houdt, men ziet, hoe ons land
nummer twee werd bij het dames-hoog-
springen, men ziet, hoe onze strijdkreet udt-
gedacht wordt, men ziet
Zoo zullen we Donderdag, Vrijdag en
In't algemeen kunnen we dit zeggen, dat
men een sportfilm bij uitnemendheid ziet, een
sportfilm, die zijn gelijke niet heeft.
De directie van het Gulden Vlies heeft het
aangedurfd, deze rolprent hier te brengen.
Zoo zullen we Wonderdag, Vrijdag en
Zondag ifl jrxQOJtf dromrnep na<w