Radifffrafiscti Weerbericht.
ACEUDi
Weg-Anarchisten.
Donderdag 5 December.
7.30 uur, Cinema Americain: 1. Helden
der lucht; 2. Op weg naar Hawaii', zingende
en sprekende film (voor elken leeftijd).
7.30 uur, A. B. T.Piquedame.
7.30 uur, Victoria Theater: 1. De Jantjes
op stap; 2. De avontuurlijke opdracht; 3.
Lijkverbranding op Bali (boven 14 jaar).
Zaterdag 7 December.
8 uur,_ Tuinzaal Ifarmonie, propaganda-
vergadering Ned. Handelsreizigersvereeni
ging-
Woensdag 11 December.
8 uur, de Unie, muzikale voordracht voor
het genootschap Nederland—Frankrijk.
een eigen interpretatie van die conventie op
na.
er op aan een internationale regeling van de
Zondagsrust op de schepen tot stand te bren-
gen. Naar zijn meening moet men bij maat-
regelen tot bescherming van den landbouw
beginnen met voor de vrouwen en kinderen
te zorgen.
De heer Kortenhorst (R.K.) hield hierop
een geestdriftige rede tot aanbeveling van
een algemeene wet op de bedrijfsvereenigin-
gen. Spr. verwachtte daarvan vrede en mst
op industrieel gebied, terwijl men aan de or-
ganisaties allerlei belangen ter behartiging
zou kunnen opdragen.
Mej. Westerman (Lib.) drong er op aan bij
de regeling der werktijden waarbij zij met
genoegen had gezien, dat geen onderscheid
tusschen mannen en vrouwen zal worden ge-
maakt, de apothekersassistenten niet te ver-
geten. zoomin als de arbeiders in het cafe-
bedrijf en de musici,
De heer Hiemstra (S.D.A.P.) begon met
toe te lichten, waarom z.i. de rijksbemidde-
laar in het noorden des lands niet deugt voor
zijn taak. Hij klaagde er over, dat maatrege-
len tot bescherming van de landarbeiders te
lang uit blijven en diende daarom een motie
in, waarbij de wenschelijkheid werd uitge-
sproken van een wettelijke regeling van den
arbeid bij den landbouw.
De heer Kuiper (R.K.) bracht een groot
aantal wenschen te berde: doorvoering van
den achturendag, toepassing van de Arbeids-
wet ook op de volwassen arbeiders, bindend
verklaring van de collectieve overeenkcmsten
in de eerste plaats bij rijkswerken. Ook
bracht hij de staking te Sluiskil ter sprake
en beweerde, dat de autorrteiten daarbij par-
tijdig waren opgetreden.
Nadat de heer Van der Waerden (S.D.
A.P.) den heer Kortenhorst ietWat in het oot-
je had genomen met zijn liefde voor bedrijfs-
organisatie, terwijl hij er in 1920 heel an-
ders over dacht, heeft de spr. een pleidooi
gehouden voor medezeggenschap, doch vroeg
tevens aan de regeering, hoe zij aan wil met
de instelling van bedrijfsraden.
De heer Slotemaker de Bruine (C.H.) heeft
met ernst er tegen gewaarschuwd dat men
Duitschland en Engeland aanhaalt als voor-
beelden bij de invoering van den achturendag
volgens de conventie van Washington. Ze
zijn er nog lang niet en houden er bovendien
Nadat de heeren Braat (P.) en Wijnkoop
(Comm.) pessimistische klanken hadden laten
hooren, de eerste bewerend, dat een arbeids-
wet voor den landbouw onmogelijk is de
ander luide verzekerend, dat werknemers en
werkgevers toch altijd antagonisten zullen
blijven, kreeg de minister van Arbeid het
woord. De heer Verschuur heeft een knappe
en weldoordachte rede, nuehter en duidelijk,
gehouden en precies uiteengezet, hoe hij over
de zaken dacht. Hij verdeelde daartoe zijn
rede in drie gedeelten: lo. hoe het staat met
de toepassing van de geldende wet, 2o. hoe
die wet is uit te breiden, 3o. welke verdere
perspectieven hij zich heeft gedacht.
Wat het eerste punt betreft, wees hij er op,
dat er weinig bezwaren worden ingebracht
tegen de toepassing van de wet, zelfs de
overwerkvergunningen, een 20,000 in het jaar,
geven slechts zelden stof tot kritiek. Maar aan
juffr. Meyer beloofde hij, dat bij vacature bij
de arbeidsinspectie er aan gedacht zal wor
den deze door vrouwen te doen innemen.
Over de staking te Sluiskil sprekend, wees hij
er op, dat aanvankelijk overwerkvergunnin
gen moesten worden gegeven om de ovens in
stand te houden. Nu de directie niet wil mede-
werken tot een normalen toestand1, worden
er geen overwerkvergunningen meer verleend.
Wat de uitbreiding der Arbeidswet betreft,
beloofde de minister, dat in 1931 het werk-
tijdenbesluit zal worden ingevoerd voor
cafepersoneel en apothekerspersoneel, op
1 Maart 1930 voor het kantoorpersoneel
Wanneer later de wet zal worden uitgebreid
krijgen de grossiersbedienden en de stations-
jongens een beurt. Bij een arbeidsregeling
voor den landbouw zal de minister beginnen
met voor de vrouwen en kinderen te zorgen
Collectieve contracten zal hij gaarne "hel-
pen tot stand brengen.
Den heer Hiemstra nam de minister zijn
rootie zeer euvel en hij noemde haar een
deurwaardersexploit-tactiek, waarop hij
weigerde in te gaan.
Tot ratificatie van de conventie van Was
hington zal de regeering eerst stappen doen,
wanneer zij zeker is van een internationale
gehjke interpretatie van de daarin opge-
nomen bepalingen, eer niet.
Wat de toekomst betreft, de staat heeft het
recht om In te grijpen in het economische
leven met om creatief op te treden dat ligt
buiten zijn macht maar hij kan stimu-
leerend werken. De minister wil dus aan-
sturen op een wettelijke bedrijfsorganisatie in
den geest van den heer Kortenhorst. Overi-
gens wil hij door de wet de collectieve con
tracten bindend doen verklaren, ook wat het
loon betreft en een wettelijke vacantieregeling
wil de minister wel overwegen.
Replieken werden na deze rede niet ge
houden, zoodat we morgen om elf uur de af-
deeling sociale verzekering ter tafel krijgen.
Maar eerst zal er gestemd worden over de
motie-Hiemstra.
Zou de voorsteller niet verstandig
haar in te trekken?
naar bed was gegaao, nog een sigaret heeft
gerookt, en dat hij intusscnen in slaap is ge-
vallen.
DIENSTPLICHT.
Stadsnieuws
Bekendmaking van uilspraken inzake
vrijstelUng.
De Minister van Defensie heeft omtrent de
aanvrage om vrijstelling van den dienstplicht
wegens kostwinnerschap betreffende den hier-
onder genoemden persoon, de uitspraak ge-
daan, achter zijn naam vermeld:
ALBERT WASSINK, lichting 1929. Uit
spraak: voor goed vrijgesteld.
Tegen deze uitspraak kan uiterlijk den
TIENDEN DAG na den dag dezer bekend
making in beroep worden gekomen door:
Tusschen licht en donker langs den
Rijksstraatweg.
Wielrijders zonder licht aan den
verkeerden wegkant.
ver-
Sint Nicolaas, die niet
komen kon.
in hun oogen vreesehjk hooge dak, waarover
de wind wat op elkaar gekleefde zwarte bl£
deren gestrooid had. 3
=ir,Bil- de -?°ot sialc een wit steenen padden-
rftaiS6 >Cn,daaraan zat een dikke rood'
draad, zoo n lange, stevige draad waarove
je waschgoed zou kunnen drogen
Dat was'm nou
a. den ingeschrevene, wien
geldt of door diens wettigen vertegen
woordiger;
b door elk der overige voor deze gemeente
voor dezelfde lichting ingeschreven per-
sonen of door diens wettigen vertegen
woordiger.
Het verzoekschrift daartoe moet met rede-
nen omkleed en worden ingediend bij den
Burgemeester ter secretarie dezer gemeente,
afdeeling Militaire Zaken, die voor de door-
zending aan de Koningin zorgt.
Alkmaar, 5 December 1929.
De Burgemeester van Alkmaar,
WENDELAAR.
Alkmaar
vergoedt
rekening-courant
prooent
berekent GEEN
omzetprovisie
Laatst op een morgen kwam er een
bolgen mynheer ons redactiebureau binnen
stappen. Hij vertelde ons, dat hij automobl-
list was en eens eenige staaltjes kwam ver
tellen van den hopeloozen toestand op den
Rijksstraatweg zoo's middags tusschen licht
en donker, tusschen 4 en 5 uur Hii deed i - -Ud-
de uitspraak afgrijselijke verhalen van fietsers, die hij op 1^7 v[eesel9ke nog niet zoo gauw
men vertegen- I zijn spatbord had gehad, van slecht gestelde SP" c"' een beetle ^uusk
reflectoren, die je pas op het laatste oogen- I g u ^lnterklaas niet met zijn
blik in de gaten kreeg, van plotseling uit de
duisternis opdoemende kinderen, die zonder
uit te kijken den weg over-staken, enz enz
enfin, een zeer compleet verzamelingetje van
verkeersrariteiten, die elke bestuurder zoo
in den loop der tijden wel eens beleeft. Het
verhaal van onzen zegsman leek ons echter
eenigszins overdreven, min of meer ver-
haald met het bekende Latijn, waar visschers
hun snoeken en andere vangsten mee plegen
aan te duiden en dat tegenwoordig door de
mannen van den volant is overgenomen o>n
nauwelijks ontkomen gevaren en fantastische
snelheden, alsmede feillooze stuurkunst den
ademloozen toehoorder te verkondigen. En
zoo vyerd er besloten zijn vertelling aan de
practijk te gaan toetsen, door in schemer-
donker eens een ritje te gaan maken, b.v. van
onze goede Kaasstad naar Castricum (en te
rug dan natuurlijk). - -WgWWc uugcn naar ai aie mooie
't Begin ging goed, er stonden geen pra 8^®merlarop]es en toestellen keken en op de
tende menschen op den slechten hoek Lan- 7<a nnn*,rr J -
gestraatHouttil, hetgeen
Ze keken er met grooten spijt naar en in
un oogjes schoten de tranen bij de gedach-
A4 aa dle,leellJke draad er niet was.
Moeder had gezegd: Sint Nicolaas komt
paard "over het dak kon,"^ndaT. "lt:i noli
]a, omdat die draad van de radio daar in den
weg zat.
Vandaar, dat ze nu buiten stonden en ge-
zamenlijk naar boven keken, naar den draad
den draad voor een radio die niet eens van
„hullie was, maar alleen maar aan het dak
was bevestigd.
Even later waren ze verdwenen. De oud-
ste had een uitweg gevonden. Er was een op-
Iossing, znisschien zou alles nog terecht kum
nen komen, zou het paard toch nog op hun
dak kunnen overspringen.
Moeder miste ze plotseling, maar het win-
kelbelletje van het Radio-distributiebureau
in de Spoorstraat gaf het sein, dat er klan-
ten waren.
Let waren klanten, die met moeite over
den hoogen drempel stapten, die in den win-
kel met groote oogen naar ai die
doen,
De a.s. Vlootconferentie.
Een nota aan de Italiaansche
Regeering.
Gisteren heeft Briand aan de Italiaansche
fimbassadeur te Parjjs een nota overhandigd,
waarin mededeelingen werden gedaan om
trent de door Frankrijk aan te nemen houding
op de a s. Vlootconferentie te Londen.
Naar verluidt, zou het Fransche stand-
punt belangrijk afwijken van het Italiaan
sche, zoodat voorloopig niet op overeenstem-
mipg inzake het vlootvraagstuk zou kunnen
worden gerekend.
Het Dusseldorfsche mysterie.
Weer een poging tot moord.
De dader gevat.
Nauwelijks is de opwinding over de vrou-
wenmoordenaar te Dusseldorp igts vermin-
derd, of een nieuw voorval brengt de gemoe-
derep weer in beweging.
Woensdagavond tegen 6 uur werd in de
bosschen van Ludenberg bij Mettmann een
meisje door een man dien zij te voren in een
cafe te Dusseldorp had leeren kennen, ge-
worgd, op den grond geworpen en overwel-
digd.
Op het hulpgeroep van het meisje snelde
een boschwachter toe, die er eventueel niet in
slaagde, den dader te pakken. Eerst de poljtie
kon den dader later arresteeren.
Uit het onderzoek is tot nu toe niet geble-
ken, of deze overval in verband met de vroe
gere njoorden.
De ontwapening ter zee.
Vijftien kruisers voor Amerika.
f
Gister eischte president Hoover in het
Congres dat het Congres de middelen zou
toestaan voor de uitvoering van het kort voor
zijn ambts-aanvaarding aangenomen bouw-
program van 15 kruisers.
Hoover verklaarde echter, dat het hier
slechts om 'n voorzorgsmaatregel gaat, aan-
gezien in dit programma nog wijzigingen
kunnen komen, indien de te Londen te hou
den Vlootcgnferentie een beperking van den
aanbouw van kruisers tot resuljaat zal heb-
ben.
straten om hun positie in te nemen langs
den weg, dien het koningspaar zou volgen.
In verschillende stadsdeelen hoorde men
de muziek der militaire kapellen, die door
de straten trokken. Reeds vroeg stelden zich
duizenden karabinirj op in de cmgeving
van het kasteel Sant Angelo, waar zich een
zoo groote menigte verzameld had, dat het
yerkeer moest worden stop gezet.
Vroeger dan verwacht werd, verliet het
koningspaar het Quirinaal. De koningin was
in het wit gekleed. De koninklijke stoet be-
stond uit 7 automobielen, geescorteerd door
motorpolitie.
Met vrij groote snelheid werd naar de St
Pieter gereden. Overal stonden dichte drom-
nien menschen langs den weg, die de konink
lijke familie luide toejuichte. Ook het „Leve
de Paus!' werd herhaaldelijk gehoord
De weg naar de St. Pieter was geheel ver-
sierd met Italiaansche en pauselijke vlaggen.
De St. Pieter, die dezer dagen gerestaureerd
en met het oog op dit bezoek, ook aan den
buitenkant was schoon gemaakt, leverde een
schitterenden aanblik op.
Aan den grens van het pauselijk gebied,
bij het begin der Vaticaan-stad, stonden de
pauselijke garden opgesteld en het konings
paar werd ontvangen door den pauselijken
aignitaris Serafini, die in naacn van den ver-
heven souverein het vorstenpaar welkom
heette binnen de grenzen van den nieuwen
staat.
onder de tonen van de pauselijke kapel
begaven de bezoekers zich naar de tombe
van de St. Pieter, waar gebeden werd, waar-
na kardinaal Merry Delval de bezoekers
naar de Bronzen Deur leidde.
Omtrent het onderhoud, dat de koning met
den paus had, wordt gemeld, dat dit een zeer
vriendschappelijk karakter droeg. De beide
souvereinen wenschten elkaar geluk met het
herstel der betrekkingen tusschen Kerk en
Staat en spraken hun beste wenschen uit
voor de toekomst.
Het Italiaansche Koningspaar
bij den Paus.
Groot enthousiasme bij de
bevolking.
Een vriendschappelijk onderhoud.
Het was hedenmorgen vroeg te Rome zeer
duidelijk te merken, dat er iets bijzonders in
de stad werd verwacht. Er was zeer veel
volk op de been en er was veel beweging
naar het centrum van de stad in de richting
van het Vaticaan en van het Quirinaal.
Reeds vroeg trokken de troepen door de I
DUITSCHLAND.
DE NIEUWE VOORZITTER VAN DE
CENTRUM-FRACTIE.
De Centrum-fractie van den Rijksdag
heeft hedenochtend den afgevaardigde dr
Bruening tot haar eersten voorzitter gekozen,
welke functie sinds de benoeming van Ste-
gerwald tot rijksvcrkeersminister onbezet was
gebleven.
DE UITTREDING UIT DE DUITSCHE
NAT. VQLKPARTIJ.
De Duitsche Nat. Persdienst decide mede:
De Duitsche Nat. Rijksdag-afgevaardigde
oud-minister Kcch constateert, dat zijn ver-
houding tot de Duitsche Nat. Volkspartij en
tot de Rijksdagfractie onveranderd blijft. Hij
zal zijn houding richten naar die van zijn
landverbond.
Berichten, dat dr. Koch Woensdag aan
een vergadering van de uitgetredenen uit de
Duitsche Nat. Volkpartij heeft deelgenomen
zijn onjuist.
AMERIKA.
IN ZIJN BED VERBRAND.
De voorzitter van de vakvereeniging van
electriciteits-arbeiders, James Nooman, is in
zijn bed vebrand.
Men vermoedt, dat hij's avonds, nadat hij
Ingezonden stukken
(Buiten verantwoordelijkheid van de Re-
dactie. De opname in deze rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie ermede instemt
DE IJSBAAN.
Er behoort moed toe over dit onderwerp te
schrijven, want niet alleen wenscht het be-
stuur van de Alkmaarsche IJsclub geen be-
handeling daarvan in de krant, maar het kwa-
lificeert elk ingezonden stuk reeds bij voor-
baat als twistgeschrijf. Wanneer in deze
gemoedsstemming ook de onderhandelingen
met het bestuur der ijsclub Heiloo zijn ge-
voerd, dan kan ik mij voorstellen, dat deze
weinig succes hebbeh opgeleverd. Het doet
wel eigenaardig aan, dat het bestuur der
Alkm. ijsclub zich zoo kant tegen een voor-
bespreking van haar -plan tot oprichting van
een ijsbaan onder Oudorp, een plan dat toch
zeker de publieke belangstelling heeft. Men
zou van het bestuur mogen verwachten, dat
het leeft in d-e veronderstelling, dat het
meerendeel van Alkmaar's burgerij groot
enthousiasme heeft voor zijn plan en aan dat
enthousiasme uiting zal geven in de krant, of
heeft het reeds het tegendeel ontdekt? Het
zou mij niet verwonderen, want van ver
schillende zijden vernam ik, dat men, met mij,
het ten zeerste zou betreuren, dat het schaat-
senrijdend publiek, dat toch in de eerste
plaats de gezelligheid zoekt, straks over twee
banen zal worden verdeeld. De oorzaak hier-
van is m. i. te zoeken bij het bestuur der
Alkmaarsche Ijsclub. Dat is boud gezegd.
Maar ik wil er dadelijk aan toevoegen, dat
deze conclusie niet is gebaseerd op een
minder juist optreden van het bestuur of dat
het met zijn eischen buiten de schreef zou
zijn gegaan. Ik zou niet graag in een beoor-
deeilng daarvan treden; dat ijs is me te glad.
Maar ik ben tot deze meening gekomen,
omdat het bestuur der Alkm. Ijsclub zich
m.i. bij de onderhandelingen met Heiloo op
een verkeerd standpunt heeft gesteld. Het
doel van het bestuur is alleen geweest zie
de krant van Woensdagavond de 44 jaar
oude Alkm. Ijsclub in het bezit te stellen
van een ijsgelegenheid. die beter is dan de
halfbruikbare stadsgrachten en de bijna onbe-
rijdbare buitenbanen en het heeft zich niet de
vraag gesteld: op welke wijze kan ik de ijs-
sport oevorderen en het schaatsrijdend publiek
van Alkmaar bevredigen? Het bestuur heeft
zich laten leiden door te groote liefde voor
zijn vereeniging, met t gevolg, dat m. i zoo-
wei de ijssport als het schaatsenrijdend pu
bliek van Alkmaar daaronder zullen komen
te lijden. Had het deze beide punten goed in
het oog gehouden, dan zou het bestuur zeker
tot de overtuiging zijn gekomen, dat een ijs
baan voor Alkmaar voldoende is, wanneer
daarnaast een regeling wordt getroffen voor
het in orde houden van de banen op de stads
grachten. En wanneer een ijsbaan voldoende
is, dan dienen toch de gedachten uit te gaan
naar Heiloo, met zijn beschutte' ijsbaan en
niet naar d-e open velden van Oudorp.
Tegen samensmelting der clubs blijkt van
de zijde van Heiloo geen overwegend be-
zwaar te bestaan, als maar voorop staat het
doel om de ijsbaan te Heiloo zoo perfect mo-
gelijk in orde te brengen en te houden.
Ik heb nog een kleine hoop, dat de Alk
maarsche leden zoo verstandig zullen zijn het
in die richting te sturen. Het zou toch bui-
tengewoon jammer zijn dat de pracht ijs
baan, die we te Heiloo, onder den rook van
Alkmaar, bezitten, een minder bloeiend be
staan zal hebben tengevolge van de nieuwe
ijsbaan, die ten slotte evenmin tot bloei zai
kunnen komen.
Ik zou het bestuur daarom willen toeroe-
pen: keert terug op de dwalingen Uws weegs
en grijpt de door Heiloo toegestoken hand,
opdat door beider samenwerking we in de
nabijheid van Alkmaar de mooiste ijsbaan
krijgen van't land.
U, mijnheer de Redacteur, dankend voor
de plaatsing,
J. W. BOERSMA.
5 December 1929.
H flog wel eens
pleegt voor te komen, en die er speciaal werk
van maken vooral niet uit den weg te gaan
en met openlijke bewondering naar den auto
kijken, die met moeite, de dan tot ongeveer de
helft geminiseerde bocht doorwringt.
Op den straatweg, even voorbij de Emma-
straat komen een stelletje wielrijders uit de
richting Heiloo, rechterkant van den weg,
gezellig met zijn vieren naast elkaar. Alle
vier uitgerust met die heerlijkheden der mo-
derne techniek, die electrische fietslantaarns
heeten, maar die, slecht toegepast, tot de
grootste ondingen van den weg gerekend
moeten worden. De automobilist moet dim-
men, doet het dan ook, de vier felverblinden-
de Bulli's, V. T.-lampen zigzaggen over den
weg, hun bazen denken er niet aan de lam-
pen schuin naar beneden te stellen of door
de hand er voor te houden de beleefdheid
van den automan te beantwoorden. Hoeft
imm'ers ook niet, daar zijn de wielrijders nu
eenmaal voor in vrij-Holland, kunnen ze
wegmisbruiker zijn, zooveel het hun belieft.
Heiloo. Onder de boomen is nu al
heel weinig zicht meer, 't is bovendien nog
een beetje gaan misten, en het rijden is er
levensgevaarlijk. Binnen^en minimum van
tijd zitten we ongeveer achterop een paard
en kar, die als achterlicht een miniatuur-re-
flectortje blijkt te voeren, dat nog vrijwel
geheel bedekt wordt door de karrelading.
Een minuut later verschijnt er een lichtje,
gelijk aan een gloeienden spijker, als de
auto er angstweKkend dicht bij genaderd is,
blijkt het een l-p.k.-slee te zijn, de paarde-
kop doemt plots in de spotlightstralen op, en
snel uithalen is het eenige dat redding geeft.
Kinderen, van leeftijaen om en bij de zeven
jaar zwermen zonder uit te kijken over den
weg, de school is uit, en hun speellust, dien
middag geknot op de schoolbanken, vieren
zij bot door links en rechts heen en weer te
vliegen. Nauwelijks is de eene voorbij of een
andere doemt weer op. Al met al is het een
ware sensatie te ontwaren dat de zaak nog
steeds zonder ongelukken is afgeloopen. Met
minder geluk en minder goede lampen, kan
het heel anders zijn.
Zooals U weet zijn er even voorbij Heiloo
enkele groote stukken straatweg geasfal-
teerd. Prachtig. Mooier nog is het dat er
ook een rijwielpad naast is. Het is wel zwaar
begrint, maar als het weer ingereden is, zal
het heusch zoo gek niet zijn. Maar een Hol
lander is nu eenmaal vrijgevochten, hij laat
zich niet „maszregeln", laat staan dat je
hem verplicht op een fietspad te rijden, ter
wijl er een mooie asfaltweg beschikbaar is.
Kunt U begrijpen!!! Met vier of vijf mar,
naast elkaar (iiefst zonder licht) rijden ze
over het asfalt, het aan den benzinerijder
overlatend, via het rijwielpad uit te lialen,
op gevaar af, een gehoorzame, die daar wel
rijdt, tot pulver te malen.
Ziehier, enkele avonturen die elken auto
mobilist pyejkomen als hij tegen duister zicij
op den weg waagt. Misschien is het geheel
volgens het oordeel van niet-riiders eenigs
zins door een zwarten bril bekek'en, maar een
feit is, dat er nog vele cngerechtigheden van
den weg bestaan, die niet te wijten zijn aan
automobilisten, hoewel dezen nu eenmaal de
zwarte schapen van den weg moeten zijn.
Zou het niet in de lijn van rijks- en ge-
meentepolitie liggen eens wat meer op de
fietsers te letten? Al waren het alleen maar
een paar verbaaltjes voor verblindende lan-
taarns ep slecht aangebrachte reflectoren
Die overtredingen zijn strafbaar, maar we
hebben nog nooit gehoord dat er bekeurd
werd. Daartegenover staat dat het een be
stuurder dadeliik zoo ongeveer een tientje
kost als zijn achierlichtje niet brandt, of in
dien hij niet dimt voor een helle straal licht,
waarachter een fietsrijder vermoed kan wor
den.
vraag wat ze noodig hadden, stotterend uit-
lege en van Sinterklaas, die niet komen kon
en of meneer nu alsjeblieft niet voor dien
halen draad van het dak kon laten
naar waarnemingen, verricht in den morgeft
van 5 December.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 765.8 te Weenen.
Laagste barometerstand 712.8 te Black-
son.
Verwachting, geldig tot den avond van 6
December
Krachtige tot matige, Zuid Oostelijke tot
Zuidelijken wind; zwaar bewolkt of betrok-
ken met tijdelijke opklaring; waarschijnlijk
regenbuien; weinig verandering in tempera-
tuur.
STORMWAARSCHUWINGSDIENST.
Geseind van de Bildt hedenmorgen 8.40
uur:
„\Vcrdt verwacht storm uit het Zuid-Westen''
I
zoo snel en zoo hoog, dat vier mannen, die bij
het laden behulpzaam waren, niet meer van
het schip af konden komen en er moestan
overnachten.
Met dit getij werden er ongeveer 25 kist'en
viech van de trawler gehaald.
Woensdagmorgen vroeg, was de auto
weer uit IJmuiden teruggekeerd, gereed om
nieuwe visch te vervoeren. Het getij was zeer
gunstig. Om ongeveer half twee in den mid>-
dag arriveerde van de ..Pram" de laatste
partij visch en een uur later werd de terug-
tocht naar IJmuiden aanvaard.
De visch heeft zoo lang in ce trawler ge-
zeten, dat ze voor export niet meer geschikt
is; slechts voor de gewone consumptie komt
ze nog in aanmerking.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui-
gen en andere voertuigen te 4.18 uur licht
on.
DE GESTRANDE TRAWLER.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag
en ook den daaropvolgenden morgen is men
bezig geweest om de visch, die nog altijd in
de gestrande trawler „Fram" aanwezig was,
er vandaan te halen. Het kantocr Weismuller
te IJmuiden had de visch verkocht aan een
combinatie van kooplieden, die Dinsdag-
avond te ongeveer 12 uur arri.veerden met
een groote A. T. O.-vrachtauto. Spoedig
daarop was met een tweetal vrachtrijders
hier ter plaatse het vervoer van de ,,Fram"
naar Egmond aan Zee geregeld, en kon het
werk een aanvang nemen. Feitelijk was men
reeds te laat: toen men bij de trawler kwam,
begon het water al te wassen en het rees
INGEKOMEN PERSONEN.
M. Termaat, R. K stoker en echtg. C.C.,
Jannetje Dekker, van Egmond aan Zee
naar Bloemstraat 25 inw. W. Reuvekamp,
R.K., zonder beroep, van Noordwijkerhout
naar Paardenmarkt 6 1. A. Th- J. van
Loon, R. K., en echtg. van J H. van Ben-
nekom, huishoudster en dochter, van Am
sterdam naar Oudorperdijkje 19. H. van
der Goot, N. H., echtg. van A. J. Tappe,
van Hoorn naar Westerweg 266. H. Jph.
ten Berge, R.K., etaleur, van Leeuwarden
anar le Landdwarsstraat 34. M. A. de
Waard, N.H., bankwerker, en echtg. en doch
ter en pleegdochter, van Utrecht naar Roch-
dalestraat 9. H. A. Kooijman, N.H., zon-
der beroep, van UUtrecht naar Dijkgraaf-
straat 9. R Rosenauer, R. K., dienstbo-
de, van Oostenrijk naar Kooltuin 23. A.
S Harms, geen, Eilert Diederich Harms en
Johannes Bernard, van Utrecht naar Eike-
lenbergstraat 27. Th. Berger, R.K., rei-
ziger, van Utrecht naar Eikelenbergstraat
27. T. Stougje, N.H., zonder beroep, van
Nieuw Helvoet naar Karnemelksbuurt 13.
D. Th. Schouten, R. K., arbeider. en echtge-
noote, N. H., en dochter, N.H., van Den
Helder naar Boomkampstraat 22 inw. N
A Ursem, R. I<., bakkersknecht, van Hoorn
naar Schoutenstraat 30. G. van Willigen,
N.H., reiziger, van Heiloo naar Metiusgr.
2 M. Olij, N.H., zonder beroep, van
Wieringen naar Kanaalkade 2. W. Boer-
lage, geen, zonder beroep, van Velsen naar
Metiusgracht5 Th. Joh. Noeffen, R. K
inspecteur Verz. Mij.. R.K., van Cuijk naar
Nieuwesloot 59. M. Vlaar, R. K., plaat-
werker en echtg. en dochter, van Blokker n.
Verdronkenoord 103 inw.
BURGERLIJKE STAND.
GETROUWD:
Cornelis de Groot en Aagje Schong. Jo
hannes Teeuwen en Aagje Heessels. Pieter
Bakker en Neeltje Rezel. Lambertus Louwe
en Hendrica Vogelzang.
OVERLEDEN:
Jacoba Johanna Kramer 66 jaar. Johann
Bernhard Al 17 jaar.
GEBOREN
Cornelia d. v. Cornelis Mazereeuw en
Jannetje Slikker. Theodorus Petrus z. v. Jo
hannes Knook en Klasina Kramer. A
i A
in h!fn Z'n drie6n keken ze naar 't dak, he*
nZr^JjaZ ""I t0en k,e'ntjes da*