5 en 6 Nov. Bij de verkiezingen voor het kiescollege der herv. kerk behaalden de candidaten der vrijzinnigen een meerderheid van ruim 600 stemmen. IVecrologle. 5 Febr. N. P. Erkamp, 99 j. en 5 maan- den, tot dusver oudste inwoner. Oudste is nu wed. A. Wallaart, Zandersvveg no. 5. De overledene zou 17 Sept. 100 jaar worden. 15 Febr. J. P. Bieman, hoofdontsmetter aan de ontsmettingsinrichting te Alk- maar, plotseling overleden aan het sta tion te Amsterdam. 18 Maart. G. Mensink, voorz. gymn. vereen. De Halter, voorz. P. A. S., lid comm. v. bijstand voor de Arbeidsbeurs, bestuurslid van De Dageraad, 43 jaar. 5 April J. L. G. Belonje, oud-leeraar R.H.B.S. en Gymnasium. 19 Mei. A. Boldering, oud-gemeente- bode en oud-bode van de Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en Westfries- land, 86 jaar. 14 Juni, W. Th. van Griethuijsen te Arnhem, oud-commissaris van politie te Alkmaar, 73 jaar. 12 Juli. A. R. Mulder, hoofd school voor m.u.l.o.. 50 jaar oud. 14 Juli. Willy Troost, zangeres, 27 jaar. 31 Aug. H. P. R. Boogh, stadsomroe- per, 62 jaar. 21 Nov. H. Meijer, geref. predikant, 61 jaar. Personalia. Hun 25-jarig jubileum vierden de vol- gende personen, firma's en instellingen. P. Bakker, J. Horama, M. Jimmink, S. Frayman, G. Schrasser, G. G. Nies, P. sHartog, T. v. Essen, H. G. Arentsen, J. H. Kraak, M. Benjamin, A. Rijnaarts, J. G. Winkel, T. Basjes, rector Boele, firma Gebr. Hoed, J. Beijers, J. Stuart, W. H. Slinger, J. Ruis, mej. M. C. Oudejans, A. Mors, firma J. B. Koster, Ds. Westra, Joh. Brands, Het Gymnasium, A. Holt- slag, B. C. Loevens en A. J. Stikkel. Een 40-jarig jubileum werd gevierd door Jb. Swets, J. Haker, P. Balk, J. Na- rold, pastoor Boetsen, H. N. K. Reurslag, J. A. Hoekmeijer, H. Buren, terwijl een 59-jarig jubileum gevierd werd door J. Oostenvijk, De Alkmaarsche IJzer- en Metaalgieterij, Vrijwillig Brandweer- corps Kracht en Vlugheid, pastoor Maats en P. ten Bruggencate. V ereenigingren. Vereenigingen. 30 Jan. Dames-athletiekvereeniging „A. A. V. 1928" opgericht. 17 Febr. Een afd. van de rev. soc. partij opgericht. De Ron. rederijkersvereeniging Bilder- dijk viert haar 60-jarig bestaan. 22 Mrt. Opgericht een afd. van den Ned. Christenvrouwenbond. 8 Mei. Opgericht de tooneelclub Ulva- dero, onderafdeeling van de Reisvereeni- ging. Muziek. Nieuw in dit aigeloopen jaar waren eeni- fe beiaardconcerten naar aanleiding van de erziening en vernieuwing van het klokken- spel der Waagtoren. Het eerste concert werd gegeven door den heer Vincent, de beiaar- dier van den Amsterdamschen Paleistoren, het volgende door den heer Crefeld, die reeds een aantal jaren hier die functie vervuld, en die op 'n ander beiaardconcert door beide musici gegeven het bewijs leverde dat zware moeilijke werk niet minder succesvol tot uit- voering brengt dan zijn meer bekende col- lega. Gaan we nu verder na wat in dit jaar aan- geboden werd dan zien we dat de kamermu- ziek-vereeniging kwam met het Budapester strijkkwartet. Dit ensemble bestond 10 jaar en naar aanleiding daarvan had er hier een kleine huldiging plaats. De heer Josephus Jitta sprak hun toe, mej. Gouwe bood elk der artisten een souvenir aan, met de pianist Paul Schramm, en met de altzangeres Ilona Durigo, met Hans Schouwman. De volgende vreemde artisten die Alkmaar bezochten waren prof. Lewin, pianist, met Kristodor Tscharkoff, en Eugen Henkin, be- spelers van het Theremin apparaat (Aether- golvenmuziek), met een inleiding van Di riuysmans, het Moskouer ballet (8 personen) Emil Hullebroeck, die zijn 25-jarig jubileum- vierde, waarvoor een comite gevormd was waarin o.a. onzen burgemeester zitting had, het kozakkenkoor „Platof", de pianiste Josefa Fosanska, en de veertienjarige Nini Teilhade. Van de Alkmaarsche vereenigingen gaf Toonkunst het oratorium „Arminius" van Max Bruch (solisten mej. Veenenbos, de hee- ren van Kempen, van Duuren, en mevr. Ohlen voor klavierbegeleiding, vervolgens op het tweede concert kleine nuumers en so lo's met mej. Henrieette v. d. Brink, en mej. Oort, piano). Bij beide concerten, onder lei- ding van J. Henri Oushoorn, werkte het Alk- maarsch strijkorkest mede. De Alkmaarsche operette-vereeniging, dir. Gerritsen, voerde twee maal de operette „de Geisha" op, het dameskoor „Pro Arte", dir. Jansen, plaatste o.m. de mystieke liederen van den dirigent op het programma die door den heer Jac. aro werden voorgedragen. Bij het tweede concert zongen de dames Bertha Aten, en Nora de Wal, G. Hekket begeleidde. 'n Koor, door Kuiper, muziekleeraar, ge vormd, had in studie genomen het oratorium „hristus am Oelberge" van Beethoven (150 jangeressen en zangers, solisten: mevrouw Both-Haas, de hceren M. Hooger, Ant. Roest, begeleiding Rie Vermeulen (piano) en strijk orkest. Liederen werden na de pauze door mej. Jo Immink gegeven, Vervolgens deden zich hooren Jonker's koorklassen (liedjes, 'n kleine operette „Als de kinderen slapen gaan" van M. A. Brandts-Buys (Sicco Drijber, ontwerper der costuums, Elie Prins, regie, Timmer, decora- teur), de Christelijke muziekvereeniging „So- li Deo Gioria", dir. Jb. ter Hall met A. Post voor declamatie; het strijkorkest „Trinitas", directeur van Engelen (orkestnummers en pianosoli's van den dirigent). Het laatste concert van „Trinitas" had ook nog een sonate van viool en niano van Grieg op het programma. De kinderclub „Jong Leven" van A. N. G. O. B., dir. mej. Ooijkaas, gaf van alles wat, volksdansen, leidster mej. van Zel, d e mondharmonicaclub van N. de Waard, opvoering van de operette „De geleerde Koekepan" van mej. van Tus- schenbroek. „St. Louis", dir. Kohler, herdacht het 10-jarig bestaan met drie avonden waar- op het korps zeer gehuldigd werd. Op den eersten avond dirigeerde Broeder Theodorus, oprichter van het korps, eenige nummers. Ook „St. Caecilia", dir. Joosen, vierde het 10-jarig bestaan met twee feestavon- den waarvoor ook veel belangstelling was en blijken van waardeering werden gegeven. Nog een jubile was er, n.l. dat van den heer Joh. Brands, ale 25 jaar toonkun- stenaar. Met een receptie te zijnen huize en een feestconcert van al zijn koorver- eenigingen in Haarlem gegeven, werden Brand's verdiensten gememoreerd. De arbeidersmuziekvereeniging „Ex- celsior", dir. Anderson, concerteerde en had als afwisseling de medewerking van de Alkmaarsche tooneelvereeniging „B. C. Loevens". Dan hebben we nog te vermelden de Fransche muziekavonden der afd. Alk maar van het genootschap Nederland Dispan de Floran en de pianist Emile Frankrijk, waarop de zangeres Suzanne Passani, een overzicht gaven van de ontwikkeling der Fransche muziek; 'n liefdadigheidsconcert voor „Huisverzor- ging" door de dames Jo Immink, Rie Vermeulen en de heeren Dorgelo en Kuiper; een concert op 18 Sept., ter her- innering aan den bangsten dag van Alk- maar's beleg door het Stedelijk Muziek- korps (Maas), Gemengd koor Harmonie (Al), mej. Veenenbos, Jonkers's koor- klassen (dit concert werd door de A.V.R.O. uitgezonden) en viool- en piano- sonatenavond door Jan Couvee en Wil- lem Boeken, de volkszangavonden onder leiding van den heer Sixma met mede werking van vele belangstellenden. Hierna komen de kerkconcerten. In de Kapelkerk Gemengd koor „Im- manuel" met kinderkoor, dir. Keizer, medewerkenden K. Pieket Weezerik, orgel, mej. Nelly Visser, viool. Alle an- dere concerten waren inde Groote kerk. Daaronder behooren het zangersfeest van den bond van christelijke zangver- eenigingen in Nederland (samenzang onder leiding van Leo Mens, afzonder- lijke voordrachten der koren uit Zaan- dam, Edom en Alkmaar). 's Avonds tra- den voor den bond op de zanger Jac. Caro, uit Utrecht en de organist Jan Zwart. 'n Liefdadigheidsconcert van „Zang en Vriendschap" (C. Jonker), mevr. Elte (viool), mej. Veenenbos (zang), W. H. Slinger (orgel) ten voordeele van het Neutraal Ziekenhuis. Concert van PieketWeezerik, mej. Plantinga (zang), Piet van Mever (viool), het mannenkoor „Orpheus", Nico Hoo- gerwerf met Suze Lugervan Beuge (zang), Masschhaupt (violoncel), Pieket Weezerik; 8 Oct.-concert door H61ene Cals (zang), Ch. van Isterdael (violon cel), Slinger, gemengd koor „Harmonie" (Al), Ned. herv. kerkkoor (J. F. de Haas), met mevr. PriesterMeuleman, mej. van Groenou, zang, PieketWeezerik. Jan Zwart gaf weer zijn reeks orgel- voordrachten, waaronder e6n van twee zijner leerlingen. Nu we toch met het orgel ons bezig houden releveeren we nog de eervol ontslag-aanvrage van den heer J. M. Ot to, als organist der Groote kerk; Slinger, die in October zijn 25-jarig jubile als organist vierde, werd Otto's opvolger, Pieket kwam in de Kapelkerk. En nu gaan we naar den Muziektuin en hooren daar het Stedelijk Muziek- korps (Maas), Haarlem's klein cappel- lakoor, mannenkwartet „Euphonia" (Hoogewerf), Haarlem's Vocaalensem- ble (mej. Bijster), solozang van mej. Corry Bijster. De bond van Gemengde Zangvereeni- gingen in Noord-Holland (20ste zangers feest), 21 koren, 13 kinderkoren, dubbel- mannenkwartet „Zang en Vriendschap" (Jonker). Juryleden: Bern. Diamant (Rot terdam), Jan Sluis (A'dam), A.V.R.O.- concert, Sted. Muziekkorps Joh. Brands (liederen), Gem. Koor „Harmonie", Hei- loo (Brands), „St. Caecilia" (D. N. Joo sen), Fanf. D. I. U. (E. Peetoom), Jonker's koorklassen, zangkoren uit Koedijk, Schoorl, Bergen, ..Zang en Vriendschap" en Bergen's jongenskoor, de solisten van de Italiaansche opera, Alkm. Gem. koor „Harmonie" (Al) 10-jarig bestaan, met mevr. Kleymeer (piano), mej. Geers, mevr. Admiraal, de heeren Hogervorst en Vas' inder (zang) en een strijkorkest, Haarlem's mannenkoor „Kunst na Ar- beid", Koorvereeniging „Bergen", Har monie, Heiloo (alles onder leiding van Joh. Brands), mej. Jo Immink (zang), mej. Rie Vermeulen (piano), St. Louis (Kohler), Gemengde koren „Looft den Heer" (St. Pancras), „HalleIujah" (Broek op Langendijk), Mannenkoor (Broek op Langendijk), alle onder leiding van Paul Kok; „De Stem des Volks (P Blaauw) met Dick Welman (zang en declamatie), Vrijwillig muziekkorps, derde half regiment huzaren (speelde voor 'n grootendeels jonge damespu- bliek). „Orpheus" met jongenskoor. So listen mevr. Andrine Savelli (zang), mej. Toos Kerkhof (piano), Dilettanten- tooneel en Operetteclub „Th. T. Wie- ring", Amsterdam, met humoristisch dubbelmannenkwartet „Octava", de Haarlemsche orkestvereeniging met een opera-programma, de arbeidersmuziek vereeniging „Excelsior" (A -.derson), M .i- ziekvereeniging „Oosterpark", Amster dam (Diepgrond). Ziezoo, we zijn er. Uit dit overzicht is op te merken dat men zich op muziek- gebied niet onbetuigd heeft gelaten. Als nu het bezoek bij deze concerten ook maar meer bevredigend ware geweest dan bleef er niet veel te wenschen over, maar zddver zijn we nog niet. Brenge 1930 daar ook verbetering in. A. K. Tooneel. Het jaar 1929, dat thans achter ons ligt, is op tooneelgebied belangwekkender geweest dan menig der voorgaande jaren. Aan span ning, emotie en sensatie heeft het niet ont- broken en bij 't aanbreken van het nieuwe seizoen in September heeft het optreden van het Oost-Nederlandsch Tooneel voor ver- hoogde belangstelling en krachtiger leven gezorgd. De emotioneele ontroeringen zijn voorna- melijk veroorzaakt door het verscheiden van verschillende vooraanstaande tooneelfiguren, die een hooge plaats in het tooneelleven in- namen. 25 Januari kwam het bericht van het over- lijden van den grooten leider Dr. W. Roy- aards, den man, die jaren lang zijn stempel op ons tooneel had gedrukt, wiens groote ver diensten als regisseur door ieder werden er- kend, die het tooneel omhoog had gevoerd, die onder strenge leiding, prachtige opvoe- ringen had gegeven en Vondel "en Sha kespeare (wij noemen slechts Lucifer en Gijsbrecht, Driekoningenavond en Midzo- mernachtdroom) nader tot onze theaterbezoe- kers had gebracht. Op treffende wijze is de hooge vereering voor Dr. Willem Royaards bij zijn begrafenis op 5 Febr. tot uiting ge- komen. In Februari overleed Dr. de Gruyter, de Vlaamsche tooneelhervormer, die ook in ons land bekend was. In Mei stierf Marius Spree, de groote man van het Volkstooneel in de laatste jaren speciaal in Rotterdam. C. Lageman en M. Kiehl werden ook door den dood aan het tooneel ontrukt. Tragisch was de dood van Emile Timrott in den nacht van 8 op 9 September, terwijl 16 October het Schouwtooneel opnieuw een gevoelig verlies leed, doordat haar beste ac- trice, Mevr. Stine v. d. Gaag na langdurige ziekte overleed. Een onzer oudste tooneelfiguren, Alex Faassen, vierde zijn 90en verjaardag. Een geweldige schok ging 18 A~n'l door de tooneelspelerswereld toen het bericht kwam van den Paleisbrand. Het beroemde Paleis voor Volksvlijt in het hart van Am sterdam werd een prooi der vlammen. Vooral voor het Nieuwe Ned. Tooneel onder leiding van Saalborn was dit een werkelijke ramp. Alle decors en requisiten verbrandden, en het gezelschap was zijn speelgelegenheid kwijt, wat in het aan goede theaters zoo arme Am sterdam wel heel erg is. Op verschil lende wijzen, ook door extra subsidie, is het N. N. T. eenigszins geholpen, maar een nieuw gebouw, waar het gezelschap zich breeder zal kunnen ontplooien, zal nog wel lang op zich laten wachten. Op ongunstiger condities heeft het N. N. T. toen weer zijn toevlucht moeten nemen tot de Hollandsche Schouwburg. Van veel beteekenis voor het tooneelleven in het komende jaar lijkt ons de vraag: Wie zal in 1930 de Stadsschouwburg te Amster dam bespelen? Burgemeester en Wethouders van Amsterdam hebben n.l. bekend gemaakt, dat zij de overeenkomst met de directie van het Vereenigd Tooneel tot bespeling van den Stadsschouwburg niet zonder meer wenschen te vernieuwen. Daar het Vereenigd Tooneel door het heengaan van eenige beste krachten als Albert van Dalsum, Henri Eerens, Willy Haak, Elsa Mauhs was verzwakt en men het verlies onmogelijk geheel kon aanvullen, wil- de men voor de nieuwe drie-jarige periode ook anderen een kans geven. Het Oost Ned. Tooneel, dat in een paar maanden reeds veel presteerde, en het N. N. Tooneel, dat onder leiding van Saalborn belangrijke Sha- kespeare-opvoeringen bracht, kunnen ook voor een bespeling van den Stadsschouw burg in aanmerking komen. Reeds kort na de oprichting van het O. N. T. gingen er ge- ruchten dat van Dalsum en Saalborn samen een aanval op den Stadsschouwburg zouden wagen. En het bericht, dat de twee gezel- schappen samen een voorstelling van Gijs brecht van Aemstel zouden voorbereiden, bracht nog grooter zekerheid. Dan zou men kunnen toonen, wat in combinatie kon war den bereikt. Doch nu komt op't laatst een nieuw bericht, dat weer geheel andere pers- pedieven opent. De Koninklijke Vereeniging „Het Nederlandsch Tooneel", welke vereeni ging nooit formed was ontbonden en waar- van Dr. Royaards tot zijn dood officieel di recteur was, wilde men weer oprichten en Eduard Verkade werd genoemd als aanstaand artistiek leider. Een geheel nieuw sterk gezel schap, onder den ouden naam, waarin de beste tooneelkrachten worden vereenigd, zou zeker een prachtkans hebben. Nu is het de vraag of de. beste acteurs van Van Dalsum en Saalborn zich hierbij zouden willen aan- sluiten, of dat de gezelschappen toch samen zullen solliciteeren naar den Stadsschouw burg. Wij zijn nog altijd niet erg optimistisch gestemd tegenover de idee van een gezel schap van enkel eersterangs krachten. 't Zou prachtig zijn, maar wij betwijfelen of ver schillende groote acteurs en actrices zich- zelf geheel zullen willen opofferen aan het geheel. De menschelijke ijdelheid is nu een- maal een leelijk ding en er zijn nog altijd ve le tooneelspelers, die liever de eerste krach ten en machten zijn bij een zwakker gezel schap dan zich zelf geheel weg te cijferen in een prachtig sterk geheel. Wij zijn benieuwd wat de Amsterdamsche Schouwburgkwestie in 1930 zal brengen. Wij wilden thans gaarne overgaan tot het bespreken van datgene, wat onze eerste ge zelschappen in 1929 hebben gepresteerd. En wij beschouwen dan Het Vereenigd Tooneel (dir. Verkade en Verbeek), Het N. Ned. Too neel (leider L. Saalborn), Het Rotterdamsch Hofstad Tooneel (dir. C. v. d. Lugt Melseri), Het Schouwtooneel (dir. Musch en v. d. Horst), Het Oost Ned. Tooneel (dir. v. Dal- saum, Frans en Defresne, vanaf 1 Sept.), De Vereenigde Schouwspelers (dir. P. Mols), Het Gezelschap Bouber en het Ned.-Ind. Tooneel van Cor Ruys. Het Vereenigd Tooneel bracht na de ge- bruikelijke Gijsbrechtopvoering (van Dalsum als Gijsbrecht, Mevr. Chrispijn—Mulder als Badeloch) met de bruiloft en de Nieuwjaars- wensch van Hunsche in Januari de premi&re van De Vlucht (Escape) van Joh. Gals worthy, waarin de rol van de hoofdfiguur Matt Denant door van Dalsum werd uitge- beeld op een vooral in de laatste tafreelen voortreffelijke wijze. Omstreeks denzelfden tijd kwamen de eerste berichten van de plannen die van Dal sum, Eerens e. a. hadden om zich af te schei- den en een nieuw gezelschap te vormen, dat voornamelijk Oost Nederland zou bespelen. ..Intermezzo" van Schnitzler volgde met Vera Bondam en Cees Laseur in de hoofd- rollen, terwijl Cruys Voorbergh, die later ook bij het O. N. T. zou komen, toen reeds opviel. In „de Trouwe Nimf", het stuk naar den roman van Margaret Kennedy, werd onder regie van Mevr. Ranucci—Beckman veel be reikt. Wat het spel betreft, troffen vooral Cees Laseur als Lewis Dodd en Willy Haak als Teresa. Het stuk had zeer veel succes en werd talrijke malen opgevoerd. Ter gelegenheid van de Vondelherdenking bracht het Vereenigd Tooneel het minder be kende Maria Stuart, met Vera Bondam in de titelrol. Een reprise van „Dicky" was een groot succes en opnieuw onderscheidde Cees La seur zich, evenals Johan Kaart. Het nieuwe seizoen bracht de opvoering van ,,'n Straattooneel" van Elmer Rice, een sterk sensationeel stuk, waarin Paul Huf, Vera Bondam, Frits van Dijk e. a. op geluk- kige wijze samenwerkten tot een goed geheel. De Comedie der Paarlen werd nog eens op gevoerd en in een geheel nieuw ingestudeer- de voorstelling van Een Ideaal Echtgenoot kreeg de nieuwe actrice Loudi Nijhoff de ge legenheid tot een niet onverdienstelijk de- buut. Johan de Meester Jr. gaf als eerste proeve van zijn regisseursbekwaamheden een zeer vermakelijke origineel ten tooneele gebrachte opvoering van Het hoedje uit Florence van Labiche. Johan Kaart en vele anderen zorg- den voor een interessant verloop. Een groot succes voor het gezelschap was de opvoering van Somersets. Maugham's stuk: De Heilige Vlam. Een reeks opvoerin- gen beleefde het en ook in Bergen werd het voor de leden van den Kunstkring vertoond. Stuk en spel maakten toen veel indruk. In Journey's End (De Groote Reis) waar- van Alkmaar de premiere had op een abon- nementsvoorstelling, trad Johan de Meester voor de eerste maal op als acteur en wel als Stanhope, de hoofdfiguur uit het stuk, dat wij na de opvoering alhier uitvoerig hebben besproken. Ter gelegenheid van de herdenking van den vijfjarigen sterfdag van Herman Heijer- mans gaf het Vereenigd Tooneel een opvoe ring van Uitkomst, en de groote verrassing van dit stuk was het spel van de 17-jarige Georgette Hagedoorn, die als Jan een groot- schen indruk maakte. Inderdaad lijkt dit een veelbelovende artiste, waarvan men in den loop der volgende jaren zeker nog veel zal hooren. De moeilijke regie-problemen van Uitkomst had de leider Verkade uitstekend opgelost. Noel Coward kreeg opnieuw een kans bij het Ver. Tooneel. Zijn stuk: Kletspraatjes, dat niet zoo heel groot is, behaalde een vriendelijk succes, doch het nastukje: „AI- leen" van Duvenois scheen als stukje nog beter te voldoen. Het Nieuwe Ned. Tooneel trok eerst de aandacht door een verzorgde Shakespeare- opvoering van Een Midzomernachtdroom. Daarna volgde een reprise van No. 17, de klucht, die nog steeds repertoire houdt en door het spel van Kreeft en v. Praag blijft boeien. „Andere Leiders", het nieuwe stuk van De fresne, kon slechts korten tijd repertoire houden. Een reprise van Het teeken op de deur, deed het beter, terwijl Robert, Bertram en Co., de schavuitenklucht van Heijermans, een succes was. De Paleisbrand kwam toen als een ernstig onheil. Bij den aanvang van het nieuwe seizoen kwamen de nieuwe krachten als Louis Chris pijn Jr. en Jacques Reule in actie. De eerste trad op in het Instituut voor Lieftalligheid, waarna beide met Magda Janssens de groteske „Trio" van Leo Lenz tot een succes brachten. Het forsche oorlogsbeeld Rivalen gaf Louis Saalborn en vooral ook Tourniaire ge legenheid tot zeer sterk spel, terwijl aan Ju lia de Gruyter de taak was opgedragen als Charmaine tusschen Flagg en Quirt te staan. Aan een oorspronkelijk stuk van Albert van Waasdijk: Het Raadsel in tulle, was ook een plaats op het repertoire ingeruimd. Het raadsel in tulle is de vrouw die met een bruidssluier om door den ambtenaar van den Burgerlijken Stand met den man harer keuze in den echt verbonden wordt. Marie Meunier, Gobau en Chrispijn hebben ge- tracht het stuk repertoire te doen houden. Maar't is hun niet gelukt. Een verblijdende verrassing was echter een nieuwe Shakespeare-opvoering. Saalborn had zijn keuze laten vallen op het blijspel „Veel leven om niets" en de vertooning, schitterend aangekleed, had een groot en welverdiend succes, mede door het bijzondere spel van Saalborn en Magda Janssens in de twee voornaamste rollen. In December bracht het gezelschap een ander genre, n.l. het zoo zeer in trek zijnde detective-stuk. De keuze was gevallen op: Kwart voor tien, een zeer mysterieuze ge- schiedenis, waarin de detective prachtig werd getypeerd door Tourniaire. Een eigenaardig- heid van dit stuk is nog, dat op een gegeven moment verschillende personen zich als de schuldige in de moordgeschiedenis komen aanmelden. Dit maakt het werk voor den de tective niet lichter. Louis Chrispijn, Helene TreepVink, Gobau en Bart Kreeft bene- vens eenige anderen wisten in dit stuk de juiste spanning tot het einde te doen blijven. Magda Janssens en Louis Saalborn brach ten als hoofdpersonen nog een nieuw stuk, n.l. Wat doet mijn vrouw van twee tot vijf uur? van Ladislas Fodor, den auteur van Juffr. Kerkmuis. Spel en stuk verdienden groote waardee ring. Het Rotterdamsche Hofstad Tooneel heeft ook dit jaar zijn onbetwiste reputatie in den Haag en Rotterdam schitterend gehand- haafd. Het is ijverig werkend steeds op den goeden weg verder gegaan. De tooneelverbe- teringen in den Haagschen Schouwburg wa ren voor het gezelschap van veel beteekenis. De Nieuwjaarswenschen in den Haag en Rotterdam gingen vergezeld van „Vijf van de Jazzband" en „Mensch en Oppermensch* Het eerstgenoemde was van weinig beteekfr ^vnv- Eijsden—Vink trad nog op als gast in De legende van een leven. Een bijzonder goede voorstelling was de dramatische legende van Frans Werfel: Pau- lus onder de Joden, waarin het spel van Her man Schwab en Louis van Gasteren prachtig was te noemen. Het stuk van Molnar: „De Blauwe Oogen van den Aeizer dat ook in de kermisweek hier werd vertoond, was door spel en aan- kleeding een nieuw succes. Cor v d Lugt en Annie van Ees gaven in de hoofdrollen zeer verzorgd spel. Jan van Ees moest als de hoofdpersoon in Vv7e z?nder handen", een stuk van v. waasdijk, de situatie redden, doch ook dit oorspronkelijke stuk was spoedig van het re pertoire verdwenen. Louis Gimberg in Ho- kus Pokus, dat ging beter. Ladislas Fodor zag ook nog een van zijn a, dlt gezelschap gespeeld, n.l. Als tkindje binnenkomt. Hierin worden een professor en zijn oude knecht opgescheept met een kiein kind, waarvan later de werke lijke vader yerschijnt, maar ook de moeder. tn deze laatste rol werd zeer goed gespeeld door lentje de la Mar. Jan van Ees was de professor, Jan Qrefe de knecht en Carla de Raet de pleegzuster. Een nieuw stuk van Lonsdale: „Schoon schip getiteld, boeide als zedenkomedie bij zonder. Fie Carelsen, van Gasteren en Gim berg gaven zeer goed spel, dat algemeene waardeering vond en het meer speciaal En- gelsche stuk aan zijn voornaamste succes hielp. "Ge'd in den grond", het laatste stuk in onze kermisweek, opende in September het nieuwe seizoen. Men speelde ook nog enkele malcn „1() uur heit de klokdat door den heer den Her tog- was geschreven ter eere van het eeuwfeest cer Grenadiers en Jagers en toen door t Hofstad Fooneel was opgevoerd De Man in de Monnikspij, van Edgar Wallace was als sensationeel mysterieus spel natuurlijk geheel in den geest van het publiek en mochi zich dan ook in groot succes ver- heugen. Deteclivestukken zijn nu eenmaal in trek, en daar koudt de directie rekening mee. De opvoering van Julius Caesar op het nieuwe clraaiiooneel mocht verdiende be langstelling verwerven. Aan v—-'-Plende jongere krachten waren belangrijke rollen toevertrouwd. En al was het geheel dan ook geen voorbeeldige voorstelling, er waren veel dingen in te vaardeeren. Van Gasteren vorm- de als Brutus tusschen de anderen een klasse op zichzelf. „Wie ben it?" van Broedelet, was wel een aardig gevoiden blijspel en Fie Carelsen en Gimberg speilden met entrain. Theo Frentel en Lily FrenkelBouwmees- ter, die weerna hun Indisch tournee bij het gezelschap varen teruggekeerd, traden voor net eerst op in Sybille... uitgesloten? Zou Sybille haannan ontrouw kunnen zijn, neen dat was uigesloten. En toch. Het geheele geval wordl door den Hongaar Gyula So- mogyi op ardige wijze uitgewerkt en Lily Bouwmeestei toonde er haar voile talent in evenals Anion Roemer, Frenkel en Minny Erfmann. Een komisch eenactertje volgde nog op dit jtuk, n.l. De onzichtbare man. Prachtig spel gaven Annie van Ees en Cor v. d. Lugt Melsert in het belangrijke stuk van George Kaiser „Een dag in October". Men heeft net groote interesse van dit stuk kennis gencmen en Piet Bron en A. Faassen vulden het spel der hoofdpersonen mooi aan. „Zooever verschenen", dat hier als tweede abonnemens-voorstelling ging, mogen wij wel bekerd veronderstellen. „Havenstad" deed weing. Maar een nieuw succes was weggelegc voor Annie van Ees in het stuk van den Hongaar Isvan Zagon „Men trouwt gen meisjes zonder geld". Het was weliswaai weer het genre, dat Annie van Ees reeds zoodikwijls heeft gespeeld, maar zij deed het )ok nu met de charme, die men van haar gevend is. Het Shouwtooneel. Dit gezelschap heeft geen genakkelijk jaar cloorgemaakt. Goede krachten ontvielen het gezelschap.' Jan Musch leerde pas in de tweede helft van 't jaar terug, en bovendien was men niet al tijd gelukig in de keuze der stukken. Dat is dikwijlsheel moeilijk. „Mijr vrouw wil scheiden" van Brandon Thomaswas het eerste nieuwe stuk. De onge- durige Dultitia Sloane uit dit stuk wil alleen een echfecheiding, omdat er dan veel over haar gesproken wordt. Mijnheer stemt in de eerzuchiige plannen toe. Maar als er een aar- dige secretaris komt, wat een meisje blijkt te zijn, wil mijnheer graag scheiden. Maar ten slotte komt alles weer in orde en blijkt de secretaresse de verloofde van den zoon. Pine Belder en Ezerman, maar vooral Ko Arioldi als de huisvriend, droegen het stuk. Het rolgende stuk was Shaw's Candida met Pine Belder in de titelrol. Mevr. de Boervan Rijk vervulde met haar groot talent de rol van de oude moeder in Er staat geschreveneen anti-oorlogsstuk van William Hartley. De opvoering van van Eeden's IJsbrand bracht mooie tooneelavonden. De vertooning was uitstekend, ook in de kleinere rollen. Ko v. Dijk als IJsbrand en Ko Arnoldi als de profesior gaven o;ooi samenspel. Een wederopvoering van Op Hoop van Zegen was een groot succes, en v. d. Horst trad ztlf weer eens als acteur op in zijn oude rol van het diaconiemannetje. De vrouw die verloor, was een oorspron kelijk stuk van J. A. Zoetmulder. Dit spa! uit de schilderswereld kon niet het succes brengen, dat men er misschien van verwacht had. Met Louis Davids als gast deed Kok en Springer het nog uitstekend. „Die vrouwen toch", een door Charlotte Kohler uit het Engelsch vertaald stuk werd door het goede spel gered, Ezerman en Ko Arnoldi blonken ook hierin uit, avenak Jeanne van Rijn. Cirkelgang (naar The Circle van Somerset Maugham) voldeed wel, doch kon toch geen blijvende plaats op het repertoire verwerven. Een tooneelbewerking vac „De famillf Stastok" uit de Camera Obswa deed het uit stekend, en de verschillende ty-een uit Hild» brand's verhaal werden k»u>wr uitgebeeld. Co Hermus vervulde de rcl Y-:»r HilaebrssuJ zeli, tsrwiii Hcia Hawar- w C*wl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 14