Op 15 Jan. werd een wagen aangereden,
waarmee de landbouwer Bruin passeer-
de, den 12 Nov. werd een auto gegrepen,
waarmee een reiziger van de firma Tim-
merma 1 uit Sint-Pancras den weg over-
stak. In beide gevallen bleven de per-
sonen vrijwel ongedeerd. Even gelukkig
Hep het ongeval af, dat den heer Kaper
uit .-lkmaar den 28 Nov. overkwam bij
Schoorl.
Bijzcnder droevig in zijn gevolgen was
de aanrijding op 19 Mei op den berucn-
ten overweg bij Ril land-Bath, waarbij
een auto werd vernield en alle vier iu-
zittenden (een Belgische familie) wer-
den gedood.
Voorts hadden nog doodelijke aanrij-
dingen plaats te Borculo op 3 Jan., te
Rockanje op 9 Febr., te Kethel op 22
Februari, te Amersfoort op 5 April,
te Enschede op den 24en van de-
zelfde maand, te Wijhe op 16 Mei, te
Heerde op 10 Aug., te Goor op Koningin-
nedag. 3 Sept. op de lijn Roermond—
Vlodrop, te Delft op 9 Sept., te Princen-
hage in het laatste dier maand (twee
kinderen werden tegelijk het slachtof-
fer), te Groesbeek op 4 Nov.; te Berkum
(aan de lijn Zwolle— Meppel) op 19 Dec.;
te Duivendrecht op 21 Dec.
Van de aanrijdingen op onbewaakte
overwegen willen we ten slotte nog even
memoreeren het gebeurde bij Scharne-
goutum, waar een autobus van K. Mie-
dema vernield werd en de chauffeur
ernstig gevvond, en voorts nog het onge
val bij Apeidoorn op 10 Aug., toen even-
eens een autobus in splinters werd ge-
reden. Hier betrof het een vervoermid-
del, dat geheel met passagiers gevuld
was, die alien mecr of minder erg ver-
wond werden.
De onbewaakte overwegen hebben wel
een zwaar belast debet!
Wat de spoorwegongelukken betreft,
kan geconstateerd worden, dat die dit
jaar niet veel in aantal waren en meest-
al zich beperkten tot't veroorzaken van
materieele schade. Niet alzoo was het
echter op 28 Sept. te Westwoud, toen een
trein op dood spoor tegen een stootblok
reed, tengevolge waarvan een tiental
wagons in elkaar schoven en waarbij de
hoofdconducteur zich niet tijdig wist te
bergen en in den bagagewagen werd ge
dood.
Een nog gelukkigen afloop had het on-
geluk, dat op 5 Sept. gebeurde even bui-
ten Meppel, waar, zooals men zich her-
inneren zal, een trein door onveilig
signaal reed en in de Smildervaart te-
recht kwam. Vijf rijtuigen schoven hier-
bij in elkaar, maar gelukkig werd nie-
mand gewond, wat te danken was aan
het geringe aantal passagiers in dien
trdin. De oorzaak van het ongeluk moet
gezocht worden in het zich verslapen
door den brugwachter. Dit neemt niet
weg, dat de rechtbank oordeelde, dat
ook het treinpersoneel schuldfg was.
Een vrij ernstige botsing tusschen
twee tramtreinen had den 6 Nov. plaats
te Doom, vermoedelijk tengevolge van
het niet goed functionneeren van de
automatische seininrichting. Het onge
val eischte vijf gewonden, van wie 6en
ernstig.
Den 12 Nov. had in deze omgeving, n.l.
te Uitgeest, een ontsnoring plaats, die
wel groote schade en stagnatie in het
spoorwegverkeer ver.oorzaaktc maar ge
lukkig geen slachtoffers m„akte. Een
droeve bijzonderheid is, dat de machi
nist, die dezen trein voerde, denzelfden
dag het bovenvermelde ongeluk mee-
maakte te Heerhugowaard.
Andere treinongevallen waren de vol-
gende:
20 Maart botsing tusschen twee ran-
geerende treinen te Amsterdam; 27
Maart ontsporing van een goederentrein
bij Geleem; 5 Aug. botsing bij Groningen,
een dame gewond; 15 Aug. deraillement
aan het station te Utrecht doordat de
w.issel te vroeg werd overgehaald; 17
Aug. bij de Rietlanden te Amsterdam
vier goederenwagens vernield en een
locomotief tengevolge van het rijden
door onveilig signaal; 28 Aug. negen
wagons met stroo en vlas uitgebrand
aan het station Zuidlaren; 7 Nov. te Til-
burg botsing tusschen twee stoom-
trams, vier personen gewond; 20 Nov.
ontsporing op het emplacement te
Zaandam en denzelfden dag bij het Mui-
derpoortstation een trein op een stoot
blok geloopen, waardoor een kolenloods
omver gereden en een seinhuis danig
beschadigd werd; 18 Dec. ontsporing te
Maarsbergen, geen persoonlijke onge-
lukken.
Branden.
Beangstigend grooi, is dit jaar het
Aantal branden geweest. Voor millioe-
nen is aan den rooden haan ten offer ge
vallen, en bovendien is in sommige ge
vallen de schade zelfs onherstelbaar,
omdat het ging over menschenlevens of
historische gebouwen We gelooven wel,
dat 1929 op het gebied van branden een
record-jaar was. Met het oog op deze
veelvullig voorkomende branden is de-
zer dagen namens den minister aan
alle gemeenteraden den wenk gegeven
om te pogen te komen tot het oprichten
van provinciale brandweerbonden.
Waar de vurige geesel zoo geducht om
zich heen sloeg, is het natuurlijk niet
mogelijk in een overzicht als dit iets
meer-te doen dan de belangrijkste bran
den even in de herinnering terug te
roepen.
De brand in het Leidsche stadhuis op
12 Febr., ontstaan door het in verband
met de toen heerschende felle kou noo-
dige harde stoken, mag zeker be-
schouwd worden als een nationale ramp,
omdat hier een grootsch gebouw uit de
T7e eeuw verloren ging.
Denzelfden dag kraaide de roode haan
in het theater Flora te Amsterdam,
waarbij een schat van tooneelrequisieten
e. d. verloren ging.
De hoofdstad, toch al niet rijk geze-
gend met schouwburgen, heeft het aan
tal daarvan nog met e£n zien vermin-
deren, doordat ook het Paleis voor
Volksvlijt in vlammen opging. In weini-
ge uren was van dit gebouw niets meer
dan een rookende puinhoop overgeble-
ven (18 April.)
Het vrijgekomen terrein van bijna 3
H.A. is 19 Dec. door de gemeente Am
sterdam gekocht voor totaal 1.800.000.
Een vreeselijke ramp teisterde het
dorp Rossum nabij Zalt-Bommel, waar
den 6 Mei een brand uitbrak, die, aange-
wakkerd door een fellen wind, in slechts
enkele uren 21 huizen in de asch legde.
Een vrouw bekwam dusdanige verwon-
dingen dat zij overleed.
Bijzonder ramspoedig waren de ge
volgen van een ontploffing in een aard-
appelmeel- en dextrinefabriek der firma
K. en J. Wilkens te Veendam op 24 Juli:
niet alleen de fabriek werd een prooi
der vlammen, maar ook een bijbehoo-
rende woning en een boerderij en dan
nog eischte de ramp acht menschenle
vens. Zoo erg greep deze tragische ge-
beurtenis de menschen aan, dat van ver-
schillenden kant telegrammen van deel-
neming binnenkwamen o.m. van de
koningin) en bedragen werden toege-
zegd tot steun van de getroffenen.
Den eersten dag van September vroeg
een brand in een plaggen hut te Rucphen
in N.-Brabant drie slachtoffers, de drie
jongste kinderen van de bewoners.
Vreeselijk is het, dat men in deze aan
brandstichting heeft meenen te moeten
denken, een misdaad waarvan men de
moeder. zelfs als medeschuldige ver-
dacht
De 12e Febr. bovengenoemd is wel een
dag die met een roode letter mag wor
den aangeteekend, want behalve de
beide genoemde branden zeggen onze
notities ons nog, dat op dien dag te
Gouda de brandweerkazerne en een
timmerfabriek en magazijnen aan de
vlammen ten prooi vielen, te Purmer-
end een kapperszaak, te Zutphen een
voor eenige jaren nieuw gebouwde bui-
tenplaats, te Ilpendam de groote boerde
rij van de familie Box en te Klaziena-
veen onder de gemeente Emmen een
r.-k. school.
Voor Middelburg zal de dag na Sin-
terklaas een onvergetelijke blijven, om
dat toen immers een groot deel van de
hoofdstraat Langedelft neergebrand
werd. Onder de acht verloren gegane
gebouwen bevond zich het om zijn
schoonheid geroemde hotel Verseput,
waarvan gezegd w rd dat het een van
ae m ooiste patriciershuizen van de stad
was. Onder hen, "e bewiizen van deei-
nemin"- zonden, waren de koningin en
de koninein-moe.Ur.
Andere zeer zware branden waren: 26
Mei te Oldebroek vijf boerderijen en een
rijwielzaak; 24 Anr' te Dreumel zeven
huizen; 24 Mei en 10 Juni stroobranden
te Veendam (samen meer dan 2 milli-
oen kilo; 28 April te Rotterdam (de
groote magazijnen der N. V. van Reeu-
wijk, aan de Kipstraat; 26 Mei te Olde-
bioek vijf boerderijen; 27 Mei te Maryga-
ten (L.) 4 boerderijen; 15 Juli te Amby bij
Maarstricht 7 huizen; 21 Juli te Vijfhui-
zen een boerderij, waarbij dc dienstbode
om het leven kwam; 22 juli te Nieuw-
lekkerland drie boerderijen en vijf groo
te schuren. Legio is het aantal fabrieks-
branden geweest, waarbij onderscheide-
ne die duizenden bij duizenden guldens
schade berokkenden aan de verZeke-
ringsmaatschappijen en vele arbeiders
gedurende verscheiden weken tot wer-
keloosheid doemden. Wij herinneren
hier aan de branden te Schoonhoven op
10 April, te Maassluis (touwfabrieken)
op 1 Mei, te Beek en Donk (draadindus-
trie) op 24 Mei, te Echt (pannenfabriek)
op 3 Mei, te Helmond op 27 en 29 Mei en
20 en 25 Juli, te Sittard op 29 Mei in een
pakhuis van koloniale waren, te Leeu-
warden in een verffabriek op 27 Juli, te
Wormer in de oliefabriek De Pijl op 30
Juni, te Groningen in een graanpakhuis
ot 10 Juli, te Landsmeer in een houtbe-
werkingsfabr. op 26 Sept., te Eindhoven
in een sigarenfabriek op 4 October te
Oegstgeest in een bloembollenhuis op 19
Dec., enz. enz. Wij hebben maar een
paar grepen gedaan uit onze gegevens.
Een droevige vermaardheid op het ge
bied van branden heeft de gemeente
Beverwijk dit jaar gekregen. Meer dan
elders heeft daar de roode haan ge-
kraaid, in een enkele timmerfabriek
zelfs voor den zevenden keer in korten
tijd. Men heeft wel eens gedacht dat er
in dit dorp een brandstichter rondliep,
zooals er ook een te Rotterdam is gear-
resteerd, die bekend heeft in de Maas-
stad niet minder dan een twintigtal ge
bouwen in brand te hebben gestoken in
eenige maanden tijds en waarvoor de
rechtbank hem vier jaar gev.-straf op-
legde (eisch: het dubbele.) Kwaadwil-
ligheid schijnt ook de oorzaak te zijn
van den brand in het kamp te Laren op
22 Sept., waarbij een houten militair
tehuis verwoest werd.
Bosch- en heidebranden hebben ook
dit jaar weer duchtig om zich heen ge
grepen en als gevolg van de droogte
vooral in het eerste halfjaar veel groo-
tere verwoestingen aangericht dan in
het jaar te voren. Honderden bij honder-
den hectaren zijn zwart gebrand. Alleen
in het eerste halfjaar werd de schade
geschat op meer dan 300.000 tegen
„slechts" 68000 in denzelfden tijd van
1928, toen 1700 H.A. verbrandden (dit
jaar tot 22 Juni reeds meer dan 4300
H.A.)
Ten aanzien van een heidebrand te
Hoenderloo heeft men zekerheid gekre
gen dat kwaadwilligheid de oorzaak
was. Bij een veenbrand in de gemeente
Emmen heeft men aan eenzelfde moge-
lijkheid meenen te moeten denken, maar
een dader heeft men hier niet gevonden.
Stormen.
Zwaar hebben in het nil afgeloopen jaar
de stormen weder onze kusten geteisterd en
helaas zijn er weer heel wat menschenlevens
verloren gegaan. Wij denken hier in de eerste
plaats aan de slachtoffers van de ramp, die
Hoek van Holland trof, toen den 16 Jan. de
stoomreddingboot „De prins der Nederlan-
den" omsloeg bij een poging om de opva-
renden van het in nood verkeerende Deensche
stoomschip „Valka" hulp te verleenen.
Wie ontstelde niet bij de mare, dat acht
stoere, dappere kerels, vaders van 37 kinde
ren, hun dood in de golven hadden gevonden.
Heldenmoed wordt nog vaak aan onze
kusten ten toon gespreid.
Dat bewezen ook de mannen van de red-
dingboot „Koningin Wilhelmina" uit Stel-
lendam, die ten slotte de opvarenden van de
„Valka" vermochten te redden, nadat zij eerst
al eens tengevolge van den storm op de Gar-
nalenplaat waren vastgeraakt. Onversaagd
waren zij echter, toen het opkomende water
hen weer vrij maakte, voortgegaan totdat zij
eindelijk, na gedurende 15K uur onafgebro-
ken worstelen met de elementen, de schip-
breukelingen van boord konden halen.
Een zeer moeilijke redding heeft de beman-
ning van dezelfde reddingboot nog verricht
op 21 Sept., toen de Italiaansche boot „Diz-
ziplina" op onze bij stormweer zoo gevaar-
lijke kust was vastgeraakt.
Daarna hebben (half Dec.) nog dagen
lang de stormvlagen over ons land gegierd;
ieder onzer lezers herinnert zich dit nog. De
ze stormen, al waren ze dan voor enkele per
sonen noodlottig, hebben toch niet zooveel
offers geeischt als vorige wel gedaan heb
ben. Echter ook nu zijn rampen niet uitge-
bleven. Wij herinneren b.v. aan het zinken
van het droogdok, dat over zee naar Rotter
dam moest worden gebracht, maar ten noor-
den van Terschelling door de kracht van den
orkaan doormidden gebeukt werd en met
twee opvarenden naar de diepte zonk. De
acht overigen werden nog gerea.
Verder hebben deze December-stormen op
zee wel velen schepelingen bange uren be-
zorgd en hunne vaartuigen soms danig be
schadigd, maar daarbij is het gelukkig ge-
bleven. Hier en daar hebben wel schepen vast
gezeten (o.a. bij Egmond), maar een ramp
ontstond hierdoor niet.
Te land is de schade op sommige plaatsen
vrij groot geweest en zelfs dooden en gewon
den zijn er te betreuren. Onder de gemeente
Werkendam b.v. zonk een vrachtboot, welker
kapitein daarbij verdronk.
Ook in het Damsterdiep (Gron.) is een
schip gezonken, gelukkig konden de opva
renden zich tijdig in veiligheid brengen. Dit
was helaas niet het geval met alle opvaren
den van een motorboot, die op het Bergumer-
meer zonk. Twee kinderen van den schipper
verdwenen mee in de diepte.
Dijken en kaden hebben het hier en daar
zwaar te verantwoorden gehad, maar van
rampspoedige doorbraken, zooals we wel eer-
der hoorden, vernamen we thans goddank
niet. De lage landen langs de rivieren zijn
wel ondergeloopen en in sommige gevallen
werden de steenfabrieken tot stilleggen van
den arbeid gedoemd, in enkele steden en dor-
pen zijn wel een paar straten overstroomd,
maar ten slotte beteekent dit alles nog niet
zoo heel veel.
In de eerste dagen van Juli beleefden wij
ook nog eenige stormachtige dagen. Tus
schen den Enkhuizer vuurtoren en het
Krabbersgat zonk dientengevolge een tjalk-
schip, maar de opvarenden konden zich
zwemmende redden. Tijdens het koninklijk
bezoek aan Groningen ging de storm als een
dolleman te keer, vernielde alle aangebrachte
versieringen en zette aldus den domper op
de feestvreugde. Een windhoos nam het dak
van een boerenschuur weg in de buurtschap
Laag Zuthem (Zwollerkerspel).
Aan het eind van dit deel van ons over
zicht willen we nog even herinneren aan den
storm van de laatste dagen van Nov. 1928,
die een paar vreemde schepen op onze kus
ten sloeg. Na veel vergeefsche pogingen is
men er in den afgeloopen zomer in geslaagd
deze weer af te brengen, uitgezonderd de
„Christian Michelsen", die bij Hoek van Hol
land was gestrand. De bergingspogingen
van dit vaartuig heeft men moeten staken,
het schip wordt nu gesloopt. De Grieksche
„Eugenia", die bij Den Helder vast zat, is
20 Juni weer vlot gekomen en veertien dagen
daarna gelukte het ook de „Heinrich Pod-
deus", die al een attractie was geworden voor
het vreemdelingenbezoek aan ZandvooH,
weer vrij te komen van het zand, waarin zij
was vastgeraakt.
Aan de mannen die zich in die November-
dagen met de reddingbooten in zee waagden
om de in nood verkeerenden te helpen, wer
den in Maart huldeblijken uitgereikt. Wel-
verdiend!
Ten behoeve van de nagelaten betrekkingen
van de slachtoffers van de „Prins der Ne-
derlanden" is een speciaal fonds opgericht,
dat ten doel heeft hen boven de wettelijke uit-
keering, die zeer gering is, nog een vast
jaarlijksch bedrag te verzekeren. Liefdadig
Nederland bracht daarvoor aanzienlijke ka-
pitalen bijeen, aangegrepen als het was door
den heldenmoed van de blauwe ridders der
zee.
Inmiddels is voor dit fonds die andere zoo
sympathieke instelling, het „Dorus Rijkers-
fonds", niet vergeten. Dit fonds is thans zoo
gelukkig alle behoeftige oud-redders te kun-
nen ondersteunen. Hun aantal bedraagt 125
en voor de uitkeering is jaarlijks 22.800
noodig.
Verkeersongevallen.
In allerlei toonaarden is het al gezen-
gen. dat onze wegen slechts bij uitzen-
dering nog beantwoorden aan de door
het verkeer onzer dagen gestelde
eischen. Wel zullen, dank zij de wegen-
belasting en de rijwielplaatjeswet, in af-
zienbaren tijd althans de voornaam >te
verbindingswegen verbreed en geeffend
zijn en van beteren ondergrond voor-
zien, zoodat het passeeren beter moge
lijk wordt, maar tot zoolang in elk ge
val is kalmte en koelbloedigheid alien
\,e«"rebruikers aan te bevelen. Of zij die
in voldoende mate bezitten en dan met
vereischte voorzichtie-heid zich in het
verkeer begeven, zouden wij niet gaarne
bevestigend beantwoorden, want nog
maar al te vaak zien wij ,nze voor het
meerendeel smalle wegen bezigen als
racebanen. En 't is heusch niet in onze
omgeving alleen dat men zich wel eens
bezondiet aan de snelheidsvoorsc' rifl
of de verkeersregelen. De zeer uitgebrei-
de lijst van ongelukken op den weg, in
de kranten kortweg Verkeersongevallen
genoemd, zegt ons genoeg, dat de zonda-
ren overal schuilen. Allerwege heeft het
moderne verkeer zijn -lachtoffers ge
zocht, tot in de kleinste plaatsen, ja,
misschien daar wel het meest, omdat uit
den aard der zaak daar het politietoe-
zicht het gebrekkigst is en zich de min-
ste hinderpalen voordoen voor een weg-
gebruiker, die op zijn manier haast heeft,
zoodat de verleiding om de bepalingen
op de maximum-snelheid te overschrij-
den daar het groots is. Wij zeggen opzet-
telijk weggebruikers, want het zijn niet
alleen motorrijders of automobilisten,
die gevaar veroorzaken, maar ook de
fietsers en de wandelaars en de karrij-
ders e. d. doen daaraan mee. Wees nog
niet onlangs een onzer medewerkers in
een uitstekend gemotiveerd artikel op
dergelijke „gevaarlijke" menschen?
Maar zeer zeker is het grootste gevaar
te duchten van de zijde van de automo
bilisten en motorrijders, onder wie vele
snelheidsmaniakken schuilen, die er
zich tegenover vrienden op beroemen
zoo en zooveel kilometer per uur te heb
ben gereden. Speciaal op Zondagen
schijnen de gevaarlijkste rijders op den
weg te komen, want dan gebeuren de
meeste ongelukken. We lezen dan den
volgenden dag van ongelukken, veroor-
zaakt door beschonken chauffeurs, door
verkeerd uitwijken, of van aanrijdingen
als gevolg van te snel rijden, en. zoovele
meer.
En de veroorzakers van dergelijk on
geluk rijden dan nog wel eens hard door,
hun slachtoffer aan zijn lot overlatend...
Het zou ons te vervoeren om alle ver
keersongevallen, die we in den loop van
het jaar opteekenden, te vermelden in
een overzicht als dit. Daarom zullen wij
ons bepalen tot die ongevallen, waarbij
de omstandigheden waaronder het on
geluk gebeurde, meer dan anders de
aandaeht vroegen.
Den 8 April veroorzaakte de slechte
weg tusschen Steenwijk en Blesse een
auto-ongeluk. De wagen kwam in een
der vele kuilen, botste tegen een boom
en werd geheel vernield. De rijder werd
licht gewond.
In den morgen van 18 Maart werden
op den Tilburgschen weg naar Dorst de
lijken gevonden van twee jongelieden
uit Tilburg, die met een motor, door e6n
hunner bestuurd terwijl de an der op de
duo zat, tegen een boom waren gereden.
Hoe het ongeluk eigenlijk is ontstaan,
is nooit opgehelderd.
Onder Oegstgeest is den 2 April een
auto in een sloot gereden, nadat eerst
een fietser was aangereden. Deze werd
ernstig gewond, de inzittenden van den
auto kwamen er goed af.
In d^.i avond van 31 Maart was er te
Sittard feest ten huize van de familie S.
Men bracht er een serenade, muziek en
flambouwen riepen een groote menigte
naar buiten en toen kwam de rijdende
dood in den vorm van een taxi, bestuurd
door iemand uit Hoensbroek, die dien
dag met vrienden naar Belgie was ge
weest. De taxi reed met 'n 75 K.M.-vaart
op de menigte inResultaat: twintig
gewonden, onder wie enkelen zwaar.
Een snel rijdende auto heeft den 10
April te Den Burg op Texel een driejarig
kind doodgereden. Het was het eerste
doodelijk auto-ongeluk op het eiland.
Hopen we dat er niet meer komen.
In den nacht van den 14en April is op
den Kielweg tusschen Overschie en Hil-
legeisberg een 4-persoons gesloten auto,
waarin twee dames en twee heeren wa
ren gezeten, in de vaart gereden. Twee
der inzittenden, de bestuurder en zijn
verloofde, zijn daarbij om het leven ge
komen. De beide andere inzittenden heb
ben zich kunner redden.
Zes dagen later had een dergelijk on
geluk plaats te Rotterdam. Een inspec-
teur van Philips, die met zijn echtge-
noote een bezoek bracht aan Rotterdam,
reed door een verkeerde manoeuvre met
zijn gesloten auto in de Noordblaak.
Hoewel onmiddellijk van alle kanten
hulp werd geboden, mocht deze niet
meer baten en de toegeschoten doktoren
konden bij de beide slachtoffers slechts
den dood constateeren.
In zijn auto zittend, is ook verdronken
iemand uit Rijswijk, toen hij den 21
Maart te water reed. Zijn vrouw kon nog
tijdig gered worden.
Op den Meersener weg bij Maastricht
reden den 15 Mei twee fietsers elkaar
onderstboven en toen zij beide op den
grand lagen, kwam er een auto, die over
hen heenreed en een van hen doodde.
Den 19en Mei kwam on de Belgisch-
Nederlandsche grens bij het douanekan-
toor te Westwezel een auto uit Amster
dam in botsing met een Belgischen
auto. De beide inzittenden van den laat-
sten wagen werden onmiddellijk ge
dood, terwijl vier der passagiers van den
Amsterdamschen auto ernstig werden
gewond.
Tengevolge van het springen van den
achterband van zijn motor is den 11 Juni
een 26-jarige man uit Leerdam in het
Zederikkanaal gereden en verdronk in.
Een autobus uit Druten is vier dagen
later door het bre'ten van het stuur on
der Hervel i in de Betuwe in een sloot
gereden. Alle inzittenden, 23 in getal,
kwamen mede te water, gelukkig wer
den „slechts" acht gewond.
Doordat de chauffeur dronken was,
reed den 16 Juni te Kerkrade een auto
tegen een hek, wat oorzaak werd van
den dood van een der inzittenden.
Den 23en Juni reed op den Sloterweg
onder Amsterdam een auto in voile
vaart tegen een boom. Een der inzitten
den werd op slag gedood, een tweede
zwaav gewond, terwijl de overigen,
waaronder de bestuurder, er met min
der ernstige verwondingen afkwamen.
Den 26en Juni raakte 'n Bugatti-race-
auto, die met enorme snelheid over den
Haarlemmerweg reed, bij het passeeren
een anderen auto aan, waardoor do bj-
stuurder de macht over z"'n wagen kwijt
raakte en tegen de boomen botste. De
auto sloeg drie of vier maal over den
kop en de drie inzittenden werden er
uit geslingerd. Een hunner werd gedood,
terwijl de beide anderen ernstig werden
gewond.
Een groep jongelui, leden van de A.
J. C., maakten op dienzelfden Zondag
in de omgevipg van Diever (Dr.) een
fietstocht. Plotseling werden zij door
een passeerenden auto aangereden,
waarbij twee jongens dermate werden
getroffen, dat een van hen onmiddellijk
overleed, en de ander na overgebracht te
zijn naar Assen, aan de bekomen ver
wondingen is overlede-
Het ongeval was hieraan te wijten, dat
een der jongens, die op het paadje langs
den weg reed, wegens de oneffenheid
ervan het stuur kwijt raakte en naar den
straatweg week. Hij greep zich vast aan
den naast hem rijdenden jongen, ten
gevolge waarvan beiden op den straat
weg kwamen, terwijl juist de auto kwam
aanrijden. De chauffeur kon niet meer
Litwijken, zoodat beiden overreden wer
den.
Denzelfden ongeluksdag reed op den
Sloterstraatweg een huurauto achter-
eenvolgens tegen aan beide kanten van
den weg staande boomen, tengevolge
waarvan het vehikel geheel werd ver
nield, maar, wat nog erger is, de vier
inzitttenden werden ernstig gewond, e6n
hunner zelfs in die mate dat hij na eeni
ge oocenblikkc stierf.
Op het Frederiksplein te Amsterdam
kwamen den dag daarna twee auto's,
een personen- en een vrachtwagen,
tegen elkaar, met als gevolg een zestal
meer of minder erg gewonden.
Een importeur van auto's uit Soest-
dijk wilde den 25 Juni op den Haarlem
merweg bij Halfweg in voile vaart een
voor hem rijdenden auto passeeren,
maar raakte dezen aan het achterwiel.
De Soestdijker sloeg over den kop en
raakte daarna in brand. De twee inzit
tenden werden zwaar gewond, een hun
ner stierf tijdens het vervoer naar het
ziekenhuis.
Een dame, die met haar kinderwagen
op het rij vielpad op den Wagening-
schen berg reed, werd op 2 Juli door een
auto, bestuurd door een dame, omver
gereden en gedood. Een paar kinderen
die mede in den auto zaten, hadden de
bestuurderes even aan den hoed getrok-
ken en daardoor was haar aandaeht een
oogenblik afgeleid geworden. Kleine
irzaken
Den 13 Juli had een verschrikkelijk
ongeluk plaats op den straatweg Dord
rechtWillemsdorp. Een viertal jonge
lui uit eerstgenoemde plaats kwamen in
vroclijke stemming van een feest en wil-
den nog een eindje toere~>. Zv reden snel
en de bestuurder zag niet tijdig genoeg
een in een bocht staanden afgekapten
boom. Hij reed er tegen aan. De gevol
gen waren vreeselijk. De wagen vloog
in brand en twee der inzittenden ver
brandden levend, nummer drie werd
weggeslingerd en later dood gevonden.
De vierde passagier, een meisje, werd
zwaar gewond naar een ziekenhuis ge
bracht.
Een autobus van den dienst Utrecht—
Doom mo^st den 23sten Juli op den Bil-
schenweg onverwachts uitwijken voor
een wielrijder, die plotseling den weg
overstak. De bus botste tegen een paal
van het electrische net en werd aan 66n
zijde geheel open gereten. Een 3-jarig
meisje werd bijna onmiddellijk gedood;
vier passagiers werden zwaar, drie an
deren lichter gewond.
Twee doqd^lijke ongelukken op 66n
dag! Deze twijfelachtige eer had Eind
hoven op 10 Aug.-Eerst reed een motor
met voile vaart tegen een kar, waardoor
den duorijder de borstkas werd inge-
drukt en even later reed een auto, die
in het zand was vastgeraakt, plotseling
met geweld achteruit tegen een muurtje,
dat daardoor omviel en een zesjarig
kind verpletterde. Het derde ongeluk
men weet immers dat een ongeluk nooit
alleen komt had den volgenden dag
plaats, toen een Hongaarsche motorrij-
der oij het oversteken van een straat
door een auto werd overreden en gedood.
Ver van huis gestorven
Den 20 Aug. reed te Terneuzen een
auto te water. Gevolg: twee dooden.
Een dronken individu, dat op eigen
gelegenheid was gaan rijden met een
auto, dien hij zich vederrechtelijk had
toegeeigend, reed in woeste vaart in den
avond van Koninginnedag op den Haar
lemmerweg een anderen auto aan, met
het noodlottig gevolg, dat de bestuurder
daaivan onmiddellijk werd gedood. De
dader, die er zonder ernstige verwondin
gen afkwam, werd den volgenden mor
gen aangehouden.
Tc Brielle is dien dag een autobus uit
Bleskensgraaf bij het uitwijken voor een
vrachtwagen van den dijk gegleden en
eenige malen over den kop geslagen.
Van de 19 inzittenden werden „slechts"
drie gewond.
Een woest rijdende automobilist heeft
op 3 Sept. te Bath men een brug over het
Overijselsch kanaal gerameid en met
succes: het personen verkeer was voor
het verdere van den dag vrijwel onmo-
gelijk, het scheepvaartverkeer was zelfs
eenige dagen lang gestremd.
Denzelfden dag reed een motor met
duo-passagier in volt'; vacrt tegen den
afsluitboom bij d-> brug over het Merwe-
dekanaal tusschen Muiden en Diemen.
Het ongeval was doodelijk voor den duo
rijder, die door den bestuurder van den
motor even naar Amsterdam gebracht
zou zijn
Een doode en 1 zwaai gewonde waren
het gevolg van een botsing van een mo
tor tegen een hek op het Rapenburg te
Leiden op 4 Sept.
Nog noodlottiger was een ongeval, dal
denzelfden dag voorviel op den weg
van Beek naar Nijmegen. Daar reden
een motor en een auto tegen elkaar op,
met als gevolg dat motorrijder en duo-
passagier beiden dood bleven liggen. De
auto had langzaam gereden in verband
met een juist woedend onweer.
Tusschen Zwolle en Wilsuin reed den
18en September een autobus, die met
het fanfarecorps uit Wilsum van het
concours te Steenwijk teiugkeerde, te-
ven een boom- Een achltal inzittenden