Op 15 Jan. werd een wagen aangereden, waarmee de landbouwer Bruin passeer- de, den 12 Nov. werd een auto gegrepen, waarmee een reiziger van de firma Tim- merma 1 uit Sint-Pancras den weg over- stak. In beide gevallen bleven de per- sonen vrijwel ongedeerd. Even gelukkig Hep het ongeval af, dat den heer Kaper uit .-lkmaar den 28 Nov. overkwam bij Schoorl. Bijzcnder droevig in zijn gevolgen was de aanrijding op 19 Mei op den berucn- ten overweg bij Ril land-Bath, waarbij een auto werd vernield en alle vier iu- zittenden (een Belgische familie) wer- den gedood. Voorts hadden nog doodelijke aanrij- dingen plaats te Borculo op 3 Jan., te Rockanje op 9 Febr., te Kethel op 22 Februari, te Amersfoort op 5 April, te Enschede op den 24en van de- zelfde maand, te Wijhe op 16 Mei, te Heerde op 10 Aug., te Goor op Koningin- nedag. 3 Sept. op de lijn Roermond— Vlodrop, te Delft op 9 Sept., te Princen- hage in het laatste dier maand (twee kinderen werden tegelijk het slachtof- fer), te Groesbeek op 4 Nov.; te Berkum (aan de lijn Zwolle— Meppel) op 19 Dec.; te Duivendrecht op 21 Dec. Van de aanrijdingen op onbewaakte overwegen willen we ten slotte nog even memoreeren het gebeurde bij Scharne- goutum, waar een autobus van K. Mie- dema vernield werd en de chauffeur ernstig gevvond, en voorts nog het onge val bij Apeidoorn op 10 Aug., toen even- eens een autobus in splinters werd ge- reden. Hier betrof het een vervoermid- del, dat geheel met passagiers gevuld was, die alien mecr of minder erg ver- wond werden. De onbewaakte overwegen hebben wel een zwaar belast debet! Wat de spoorwegongelukken betreft, kan geconstateerd worden, dat die dit jaar niet veel in aantal waren en meest- al zich beperkten tot't veroorzaken van materieele schade. Niet alzoo was het echter op 28 Sept. te Westwoud, toen een trein op dood spoor tegen een stootblok reed, tengevolge waarvan een tiental wagons in elkaar schoven en waarbij de hoofdconducteur zich niet tijdig wist te bergen en in den bagagewagen werd ge dood. Een nog gelukkigen afloop had het on- geluk, dat op 5 Sept. gebeurde even bui- ten Meppel, waar, zooals men zich her- inneren zal, een trein door onveilig signaal reed en in de Smildervaart te- recht kwam. Vijf rijtuigen schoven hier- bij in elkaar, maar gelukkig werd nie- mand gewond, wat te danken was aan het geringe aantal passagiers in dien trdin. De oorzaak van het ongeluk moet gezocht worden in het zich verslapen door den brugwachter. Dit neemt niet weg, dat de rechtbank oordeelde, dat ook het treinpersoneel schuldfg was. Een vrij ernstige botsing tusschen twee tramtreinen had den 6 Nov. plaats te Doom, vermoedelijk tengevolge van het niet goed functionneeren van de automatische seininrichting. Het onge val eischte vijf gewonden, van wie 6en ernstig. Den 12 Nov. had in deze omgeving, n.l. te Uitgeest, een ontsnoring plaats, die wel groote schade en stagnatie in het spoorwegverkeer ver.oorzaaktc maar ge lukkig geen slachtoffers m„akte. Een droeve bijzonderheid is, dat de machi nist, die dezen trein voerde, denzelfden dag het bovenvermelde ongeluk mee- maakte te Heerhugowaard. Andere treinongevallen waren de vol- gende: 20 Maart botsing tusschen twee ran- geerende treinen te Amsterdam; 27 Maart ontsporing van een goederentrein bij Geleem; 5 Aug. botsing bij Groningen, een dame gewond; 15 Aug. deraillement aan het station te Utrecht doordat de w.issel te vroeg werd overgehaald; 17 Aug. bij de Rietlanden te Amsterdam vier goederenwagens vernield en een locomotief tengevolge van het rijden door onveilig signaal; 28 Aug. negen wagons met stroo en vlas uitgebrand aan het station Zuidlaren; 7 Nov. te Til- burg botsing tusschen twee stoom- trams, vier personen gewond; 20 Nov. ontsporing op het emplacement te Zaandam en denzelfden dag bij het Mui- derpoortstation een trein op een stoot blok geloopen, waardoor een kolenloods omver gereden en een seinhuis danig beschadigd werd; 18 Dec. ontsporing te Maarsbergen, geen persoonlijke onge- lukken. Branden. Beangstigend grooi, is dit jaar het Aantal branden geweest. Voor millioe- nen is aan den rooden haan ten offer ge vallen, en bovendien is in sommige ge vallen de schade zelfs onherstelbaar, omdat het ging over menschenlevens of historische gebouwen We gelooven wel, dat 1929 op het gebied van branden een record-jaar was. Met het oog op deze veelvullig voorkomende branden is de- zer dagen namens den minister aan alle gemeenteraden den wenk gegeven om te pogen te komen tot het oprichten van provinciale brandweerbonden. Waar de vurige geesel zoo geducht om zich heen sloeg, is het natuurlijk niet mogelijk in een overzicht als dit iets meer-te doen dan de belangrijkste bran den even in de herinnering terug te roepen. De brand in het Leidsche stadhuis op 12 Febr., ontstaan door het in verband met de toen heerschende felle kou noo- dige harde stoken, mag zeker be- schouwd worden als een nationale ramp, omdat hier een grootsch gebouw uit de T7e eeuw verloren ging. Denzelfden dag kraaide de roode haan in het theater Flora te Amsterdam, waarbij een schat van tooneelrequisieten e. d. verloren ging. De hoofdstad, toch al niet rijk geze- gend met schouwburgen, heeft het aan tal daarvan nog met e£n zien vermin- deren, doordat ook het Paleis voor Volksvlijt in vlammen opging. In weini- ge uren was van dit gebouw niets meer dan een rookende puinhoop overgeble- ven (18 April.) Het vrijgekomen terrein van bijna 3 H.A. is 19 Dec. door de gemeente Am sterdam gekocht voor totaal 1.800.000. Een vreeselijke ramp teisterde het dorp Rossum nabij Zalt-Bommel, waar den 6 Mei een brand uitbrak, die, aange- wakkerd door een fellen wind, in slechts enkele uren 21 huizen in de asch legde. Een vrouw bekwam dusdanige verwon- dingen dat zij overleed. Bijzonder ramspoedig waren de ge volgen van een ontploffing in een aard- appelmeel- en dextrinefabriek der firma K. en J. Wilkens te Veendam op 24 Juli: niet alleen de fabriek werd een prooi der vlammen, maar ook een bijbehoo- rende woning en een boerderij en dan nog eischte de ramp acht menschenle vens. Zoo erg greep deze tragische ge- beurtenis de menschen aan, dat van ver- schillenden kant telegrammen van deel- neming binnenkwamen o.m. van de koningin) en bedragen werden toege- zegd tot steun van de getroffenen. Den eersten dag van September vroeg een brand in een plaggen hut te Rucphen in N.-Brabant drie slachtoffers, de drie jongste kinderen van de bewoners. Vreeselijk is het, dat men in deze aan brandstichting heeft meenen te moeten denken, een misdaad waarvan men de moeder. zelfs als medeschuldige ver- dacht De 12e Febr. bovengenoemd is wel een dag die met een roode letter mag wor den aangeteekend, want behalve de beide genoemde branden zeggen onze notities ons nog, dat op dien dag te Gouda de brandweerkazerne en een timmerfabriek en magazijnen aan de vlammen ten prooi vielen, te Purmer- end een kapperszaak, te Zutphen een voor eenige jaren nieuw gebouwde bui- tenplaats, te Ilpendam de groote boerde rij van de familie Box en te Klaziena- veen onder de gemeente Emmen een r.-k. school. Voor Middelburg zal de dag na Sin- terklaas een onvergetelijke blijven, om dat toen immers een groot deel van de hoofdstraat Langedelft neergebrand werd. Onder de acht verloren gegane gebouwen bevond zich het om zijn schoonheid geroemde hotel Verseput, waarvan gezegd w rd dat het een van ae m ooiste patriciershuizen van de stad was. Onder hen, "e bewiizen van deei- nemin"- zonden, waren de koningin en de koninein-moe.Ur. Andere zeer zware branden waren: 26 Mei te Oldebroek vijf boerderijen en een rijwielzaak; 24 Anr' te Dreumel zeven huizen; 24 Mei en 10 Juni stroobranden te Veendam (samen meer dan 2 milli- oen kilo; 28 April te Rotterdam (de groote magazijnen der N. V. van Reeu- wijk, aan de Kipstraat; 26 Mei te Olde- bioek vijf boerderijen; 27 Mei te Maryga- ten (L.) 4 boerderijen; 15 Juli te Amby bij Maarstricht 7 huizen; 21 Juli te Vijfhui- zen een boerderij, waarbij dc dienstbode om het leven kwam; 22 juli te Nieuw- lekkerland drie boerderijen en vijf groo te schuren. Legio is het aantal fabrieks- branden geweest, waarbij onderscheide- ne die duizenden bij duizenden guldens schade berokkenden aan de verZeke- ringsmaatschappijen en vele arbeiders gedurende verscheiden weken tot wer- keloosheid doemden. Wij herinneren hier aan de branden te Schoonhoven op 10 April, te Maassluis (touwfabrieken) op 1 Mei, te Beek en Donk (draadindus- trie) op 24 Mei, te Echt (pannenfabriek) op 3 Mei, te Helmond op 27 en 29 Mei en 20 en 25 Juli, te Sittard op 29 Mei in een pakhuis van koloniale waren, te Leeu- warden in een verffabriek op 27 Juli, te Wormer in de oliefabriek De Pijl op 30 Juni, te Groningen in een graanpakhuis ot 10 Juli, te Landsmeer in een houtbe- werkingsfabr. op 26 Sept., te Eindhoven in een sigarenfabriek op 4 October te Oegstgeest in een bloembollenhuis op 19 Dec., enz. enz. Wij hebben maar een paar grepen gedaan uit onze gegevens. Een droevige vermaardheid op het ge bied van branden heeft de gemeente Beverwijk dit jaar gekregen. Meer dan elders heeft daar de roode haan ge- kraaid, in een enkele timmerfabriek zelfs voor den zevenden keer in korten tijd. Men heeft wel eens gedacht dat er in dit dorp een brandstichter rondliep, zooals er ook een te Rotterdam is gear- resteerd, die bekend heeft in de Maas- stad niet minder dan een twintigtal ge bouwen in brand te hebben gestoken in eenige maanden tijds en waarvoor de rechtbank hem vier jaar gev.-straf op- legde (eisch: het dubbele.) Kwaadwil- ligheid schijnt ook de oorzaak te zijn van den brand in het kamp te Laren op 22 Sept., waarbij een houten militair tehuis verwoest werd. Bosch- en heidebranden hebben ook dit jaar weer duchtig om zich heen ge grepen en als gevolg van de droogte vooral in het eerste halfjaar veel groo- tere verwoestingen aangericht dan in het jaar te voren. Honderden bij honder- den hectaren zijn zwart gebrand. Alleen in het eerste halfjaar werd de schade geschat op meer dan 300.000 tegen „slechts" 68000 in denzelfden tijd van 1928, toen 1700 H.A. verbrandden (dit jaar tot 22 Juni reeds meer dan 4300 H.A.) Ten aanzien van een heidebrand te Hoenderloo heeft men zekerheid gekre gen dat kwaadwilligheid de oorzaak was. Bij een veenbrand in de gemeente Emmen heeft men aan eenzelfde moge- lijkheid meenen te moeten denken, maar een dader heeft men hier niet gevonden. Stormen. Zwaar hebben in het nil afgeloopen jaar de stormen weder onze kusten geteisterd en helaas zijn er weer heel wat menschenlevens verloren gegaan. Wij denken hier in de eerste plaats aan de slachtoffers van de ramp, die Hoek van Holland trof, toen den 16 Jan. de stoomreddingboot „De prins der Nederlan- den" omsloeg bij een poging om de opva- renden van het in nood verkeerende Deensche stoomschip „Valka" hulp te verleenen. Wie ontstelde niet bij de mare, dat acht stoere, dappere kerels, vaders van 37 kinde ren, hun dood in de golven hadden gevonden. Heldenmoed wordt nog vaak aan onze kusten ten toon gespreid. Dat bewezen ook de mannen van de red- dingboot „Koningin Wilhelmina" uit Stel- lendam, die ten slotte de opvarenden van de „Valka" vermochten te redden, nadat zij eerst al eens tengevolge van den storm op de Gar- nalenplaat waren vastgeraakt. Onversaagd waren zij echter, toen het opkomende water hen weer vrij maakte, voortgegaan totdat zij eindelijk, na gedurende 15K uur onafgebro- ken worstelen met de elementen, de schip- breukelingen van boord konden halen. Een zeer moeilijke redding heeft de beman- ning van dezelfde reddingboot nog verricht op 21 Sept., toen de Italiaansche boot „Diz- ziplina" op onze bij stormweer zoo gevaar- lijke kust was vastgeraakt. Daarna hebben (half Dec.) nog dagen lang de stormvlagen over ons land gegierd; ieder onzer lezers herinnert zich dit nog. De ze stormen, al waren ze dan voor enkele per sonen noodlottig, hebben toch niet zooveel offers geeischt als vorige wel gedaan heb ben. Echter ook nu zijn rampen niet uitge- bleven. Wij herinneren b.v. aan het zinken van het droogdok, dat over zee naar Rotter dam moest worden gebracht, maar ten noor- den van Terschelling door de kracht van den orkaan doormidden gebeukt werd en met twee opvarenden naar de diepte zonk. De acht overigen werden nog gerea. Verder hebben deze December-stormen op zee wel velen schepelingen bange uren be- zorgd en hunne vaartuigen soms danig be schadigd, maar daarbij is het gelukkig ge- bleven. Hier en daar hebben wel schepen vast gezeten (o.a. bij Egmond), maar een ramp ontstond hierdoor niet. Te land is de schade op sommige plaatsen vrij groot geweest en zelfs dooden en gewon den zijn er te betreuren. Onder de gemeente Werkendam b.v. zonk een vrachtboot, welker kapitein daarbij verdronk. Ook in het Damsterdiep (Gron.) is een schip gezonken, gelukkig konden de opva renden zich tijdig in veiligheid brengen. Dit was helaas niet het geval met alle opvaren den van een motorboot, die op het Bergumer- meer zonk. Twee kinderen van den schipper verdwenen mee in de diepte. Dijken en kaden hebben het hier en daar zwaar te verantwoorden gehad, maar van rampspoedige doorbraken, zooals we wel eer- der hoorden, vernamen we thans goddank niet. De lage landen langs de rivieren zijn wel ondergeloopen en in sommige gevallen werden de steenfabrieken tot stilleggen van den arbeid gedoemd, in enkele steden en dor- pen zijn wel een paar straten overstroomd, maar ten slotte beteekent dit alles nog niet zoo heel veel. In de eerste dagen van Juli beleefden wij ook nog eenige stormachtige dagen. Tus schen den Enkhuizer vuurtoren en het Krabbersgat zonk dientengevolge een tjalk- schip, maar de opvarenden konden zich zwemmende redden. Tijdens het koninklijk bezoek aan Groningen ging de storm als een dolleman te keer, vernielde alle aangebrachte versieringen en zette aldus den domper op de feestvreugde. Een windhoos nam het dak van een boerenschuur weg in de buurtschap Laag Zuthem (Zwollerkerspel). Aan het eind van dit deel van ons over zicht willen we nog even herinneren aan den storm van de laatste dagen van Nov. 1928, die een paar vreemde schepen op onze kus ten sloeg. Na veel vergeefsche pogingen is men er in den afgeloopen zomer in geslaagd deze weer af te brengen, uitgezonderd de „Christian Michelsen", die bij Hoek van Hol land was gestrand. De bergingspogingen van dit vaartuig heeft men moeten staken, het schip wordt nu gesloopt. De Grieksche „Eugenia", die bij Den Helder vast zat, is 20 Juni weer vlot gekomen en veertien dagen daarna gelukte het ook de „Heinrich Pod- deus", die al een attractie was geworden voor het vreemdelingenbezoek aan ZandvooH, weer vrij te komen van het zand, waarin zij was vastgeraakt. Aan de mannen die zich in die November- dagen met de reddingbooten in zee waagden om de in nood verkeerenden te helpen, wer den in Maart huldeblijken uitgereikt. Wel- verdiend! Ten behoeve van de nagelaten betrekkingen van de slachtoffers van de „Prins der Ne- derlanden" is een speciaal fonds opgericht, dat ten doel heeft hen boven de wettelijke uit- keering, die zeer gering is, nog een vast jaarlijksch bedrag te verzekeren. Liefdadig Nederland bracht daarvoor aanzienlijke ka- pitalen bijeen, aangegrepen als het was door den heldenmoed van de blauwe ridders der zee. Inmiddels is voor dit fonds die andere zoo sympathieke instelling, het „Dorus Rijkers- fonds", niet vergeten. Dit fonds is thans zoo gelukkig alle behoeftige oud-redders te kun- nen ondersteunen. Hun aantal bedraagt 125 en voor de uitkeering is jaarlijks 22.800 noodig. Verkeersongevallen. In allerlei toonaarden is het al gezen- gen. dat onze wegen slechts bij uitzen- dering nog beantwoorden aan de door het verkeer onzer dagen gestelde eischen. Wel zullen, dank zij de wegen- belasting en de rijwielplaatjeswet, in af- zienbaren tijd althans de voornaam >te verbindingswegen verbreed en geeffend zijn en van beteren ondergrond voor- zien, zoodat het passeeren beter moge lijk wordt, maar tot zoolang in elk ge val is kalmte en koelbloedigheid alien \,e«"rebruikers aan te bevelen. Of zij die in voldoende mate bezitten en dan met vereischte voorzichtie-heid zich in het verkeer begeven, zouden wij niet gaarne bevestigend beantwoorden, want nog maar al te vaak zien wij ,nze voor het meerendeel smalle wegen bezigen als racebanen. En 't is heusch niet in onze omgeving alleen dat men zich wel eens bezondiet aan de snelheidsvoorsc' rifl of de verkeersregelen. De zeer uitgebrei- de lijst van ongelukken op den weg, in de kranten kortweg Verkeersongevallen genoemd, zegt ons genoeg, dat de zonda- ren overal schuilen. Allerwege heeft het moderne verkeer zijn -lachtoffers ge zocht, tot in de kleinste plaatsen, ja, misschien daar wel het meest, omdat uit den aard der zaak daar het politietoe- zicht het gebrekkigst is en zich de min- ste hinderpalen voordoen voor een weg- gebruiker, die op zijn manier haast heeft, zoodat de verleiding om de bepalingen op de maximum-snelheid te overschrij- den daar het groots is. Wij zeggen opzet- telijk weggebruikers, want het zijn niet alleen motorrijders of automobilisten, die gevaar veroorzaken, maar ook de fietsers en de wandelaars en de karrij- ders e. d. doen daaraan mee. Wees nog niet onlangs een onzer medewerkers in een uitstekend gemotiveerd artikel op dergelijke „gevaarlijke" menschen? Maar zeer zeker is het grootste gevaar te duchten van de zijde van de automo bilisten en motorrijders, onder wie vele snelheidsmaniakken schuilen, die er zich tegenover vrienden op beroemen zoo en zooveel kilometer per uur te heb ben gereden. Speciaal op Zondagen schijnen de gevaarlijkste rijders op den weg te komen, want dan gebeuren de meeste ongelukken. We lezen dan den volgenden dag van ongelukken, veroor- zaakt door beschonken chauffeurs, door verkeerd uitwijken, of van aanrijdingen als gevolg van te snel rijden, en. zoovele meer. En de veroorzakers van dergelijk on geluk rijden dan nog wel eens hard door, hun slachtoffer aan zijn lot overlatend... Het zou ons te vervoeren om alle ver keersongevallen, die we in den loop van het jaar opteekenden, te vermelden in een overzicht als dit. Daarom zullen wij ons bepalen tot die ongevallen, waarbij de omstandigheden waaronder het on geluk gebeurde, meer dan anders de aandaeht vroegen. Den 8 April veroorzaakte de slechte weg tusschen Steenwijk en Blesse een auto-ongeluk. De wagen kwam in een der vele kuilen, botste tegen een boom en werd geheel vernield. De rijder werd licht gewond. In den morgen van 18 Maart werden op den Tilburgschen weg naar Dorst de lijken gevonden van twee jongelieden uit Tilburg, die met een motor, door e6n hunner bestuurd terwijl de an der op de duo zat, tegen een boom waren gereden. Hoe het ongeluk eigenlijk is ontstaan, is nooit opgehelderd. Onder Oegstgeest is den 2 April een auto in een sloot gereden, nadat eerst een fietser was aangereden. Deze werd ernstig gewond, de inzittenden van den auto kwamen er goed af. In d^.i avond van 31 Maart was er te Sittard feest ten huize van de familie S. Men bracht er een serenade, muziek en flambouwen riepen een groote menigte naar buiten en toen kwam de rijdende dood in den vorm van een taxi, bestuurd door iemand uit Hoensbroek, die dien dag met vrienden naar Belgie was ge weest. De taxi reed met 'n 75 K.M.-vaart op de menigte inResultaat: twintig gewonden, onder wie enkelen zwaar. Een snel rijdende auto heeft den 10 April te Den Burg op Texel een driejarig kind doodgereden. Het was het eerste doodelijk auto-ongeluk op het eiland. Hopen we dat er niet meer komen. In den nacht van den 14en April is op den Kielweg tusschen Overschie en Hil- legeisberg een 4-persoons gesloten auto, waarin twee dames en twee heeren wa ren gezeten, in de vaart gereden. Twee der inzittenden, de bestuurder en zijn verloofde, zijn daarbij om het leven ge komen. De beide andere inzittenden heb ben zich kunner redden. Zes dagen later had een dergelijk on geluk plaats te Rotterdam. Een inspec- teur van Philips, die met zijn echtge- noote een bezoek bracht aan Rotterdam, reed door een verkeerde manoeuvre met zijn gesloten auto in de Noordblaak. Hoewel onmiddellijk van alle kanten hulp werd geboden, mocht deze niet meer baten en de toegeschoten doktoren konden bij de beide slachtoffers slechts den dood constateeren. In zijn auto zittend, is ook verdronken iemand uit Rijswijk, toen hij den 21 Maart te water reed. Zijn vrouw kon nog tijdig gered worden. Op den Meersener weg bij Maastricht reden den 15 Mei twee fietsers elkaar onderstboven en toen zij beide op den grand lagen, kwam er een auto, die over hen heenreed en een van hen doodde. Den 19en Mei kwam on de Belgisch- Nederlandsche grens bij het douanekan- toor te Westwezel een auto uit Amster dam in botsing met een Belgischen auto. De beide inzittenden van den laat- sten wagen werden onmiddellijk ge dood, terwijl vier der passagiers van den Amsterdamschen auto ernstig werden gewond. Tengevolge van het springen van den achterband van zijn motor is den 11 Juni een 26-jarige man uit Leerdam in het Zederikkanaal gereden en verdronk in. Een autobus uit Druten is vier dagen later door het bre'ten van het stuur on der Hervel i in de Betuwe in een sloot gereden. Alle inzittenden, 23 in getal, kwamen mede te water, gelukkig wer den „slechts" acht gewond. Doordat de chauffeur dronken was, reed den 16 Juni te Kerkrade een auto tegen een hek, wat oorzaak werd van den dood van een der inzittenden. Den 23en Juni reed op den Sloterweg onder Amsterdam een auto in voile vaart tegen een boom. Een der inzitten den werd op slag gedood, een tweede zwaav gewond, terwijl de overigen, waaronder de bestuurder, er met min der ernstige verwondingen afkwamen. Den 26en Juni raakte 'n Bugatti-race- auto, die met enorme snelheid over den Haarlemmerweg reed, bij het passeeren een anderen auto aan, waardoor do bj- stuurder de macht over z"'n wagen kwijt raakte en tegen de boomen botste. De auto sloeg drie of vier maal over den kop en de drie inzittenden werden er uit geslingerd. Een hunner werd gedood, terwijl de beide anderen ernstig werden gewond. Een groep jongelui, leden van de A. J. C., maakten op dienzelfden Zondag in de omgevipg van Diever (Dr.) een fietstocht. Plotseling werden zij door een passeerenden auto aangereden, waarbij twee jongens dermate werden getroffen, dat een van hen onmiddellijk overleed, en de ander na overgebracht te zijn naar Assen, aan de bekomen ver wondingen is overlede- Het ongeval was hieraan te wijten, dat een der jongens, die op het paadje langs den weg reed, wegens de oneffenheid ervan het stuur kwijt raakte en naar den straatweg week. Hij greep zich vast aan den naast hem rijdenden jongen, ten gevolge waarvan beiden op den straat weg kwamen, terwijl juist de auto kwam aanrijden. De chauffeur kon niet meer Litwijken, zoodat beiden overreden wer den. Denzelfden ongeluksdag reed op den Sloterstraatweg een huurauto achter- eenvolgens tegen aan beide kanten van den weg staande boomen, tengevolge waarvan het vehikel geheel werd ver nield, maar, wat nog erger is, de vier inzitttenden werden ernstig gewond, e6n hunner zelfs in die mate dat hij na eeni ge oocenblikkc stierf. Op het Frederiksplein te Amsterdam kwamen den dag daarna twee auto's, een personen- en een vrachtwagen, tegen elkaar, met als gevolg een zestal meer of minder erg gewonden. Een importeur van auto's uit Soest- dijk wilde den 25 Juni op den Haarlem merweg bij Halfweg in voile vaart een voor hem rijdenden auto passeeren, maar raakte dezen aan het achterwiel. De Soestdijker sloeg over den kop en raakte daarna in brand. De twee inzit tenden werden zwaar gewond, een hun ner stierf tijdens het vervoer naar het ziekenhuis. Een dame, die met haar kinderwagen op het rij vielpad op den Wagening- schen berg reed, werd op 2 Juli door een auto, bestuurd door een dame, omver gereden en gedood. Een paar kinderen die mede in den auto zaten, hadden de bestuurderes even aan den hoed getrok- ken en daardoor was haar aandaeht een oogenblik afgeleid geworden. Kleine irzaken Den 13 Juli had een verschrikkelijk ongeluk plaats op den straatweg Dord rechtWillemsdorp. Een viertal jonge lui uit eerstgenoemde plaats kwamen in vroclijke stemming van een feest en wil- den nog een eindje toere~>. Zv reden snel en de bestuurder zag niet tijdig genoeg een in een bocht staanden afgekapten boom. Hij reed er tegen aan. De gevol gen waren vreeselijk. De wagen vloog in brand en twee der inzittenden ver brandden levend, nummer drie werd weggeslingerd en later dood gevonden. De vierde passagier, een meisje, werd zwaar gewond naar een ziekenhuis ge bracht. Een autobus van den dienst Utrecht— Doom mo^st den 23sten Juli op den Bil- schenweg onverwachts uitwijken voor een wielrijder, die plotseling den weg overstak. De bus botste tegen een paal van het electrische net en werd aan 66n zijde geheel open gereten. Een 3-jarig meisje werd bijna onmiddellijk gedood; vier passagiers werden zwaar, drie an deren lichter gewond. Twee doqd^lijke ongelukken op 66n dag! Deze twijfelachtige eer had Eind hoven op 10 Aug.-Eerst reed een motor met voile vaart tegen een kar, waardoor den duorijder de borstkas werd inge- drukt en even later reed een auto, die in het zand was vastgeraakt, plotseling met geweld achteruit tegen een muurtje, dat daardoor omviel en een zesjarig kind verpletterde. Het derde ongeluk men weet immers dat een ongeluk nooit alleen komt had den volgenden dag plaats, toen een Hongaarsche motorrij- der oij het oversteken van een straat door een auto werd overreden en gedood. Ver van huis gestorven Den 20 Aug. reed te Terneuzen een auto te water. Gevolg: twee dooden. Een dronken individu, dat op eigen gelegenheid was gaan rijden met een auto, dien hij zich vederrechtelijk had toegeeigend, reed in woeste vaart in den avond van Koninginnedag op den Haar lemmerweg een anderen auto aan, met het noodlottig gevolg, dat de bestuurder daaivan onmiddellijk werd gedood. De dader, die er zonder ernstige verwondin gen afkwam, werd den volgenden mor gen aangehouden. Tc Brielle is dien dag een autobus uit Bleskensgraaf bij het uitwijken voor een vrachtwagen van den dijk gegleden en eenige malen over den kop geslagen. Van de 19 inzittenden werden „slechts" drie gewond. Een woest rijdende automobilist heeft op 3 Sept. te Bath men een brug over het Overijselsch kanaal gerameid en met succes: het personen verkeer was voor het verdere van den dag vrijwel onmo- gelijk, het scheepvaartverkeer was zelfs eenige dagen lang gestremd. Denzelfden dag reed een motor met duo-passagier in volt'; vacrt tegen den afsluitboom bij d-> brug over het Merwe- dekanaal tusschen Muiden en Diemen. Het ongeval was doodelijk voor den duo rijder, die door den bestuurder van den motor even naar Amsterdam gebracht zou zijn Een doode en 1 zwaai gewonde waren het gevolg van een botsing van een mo tor tegen een hek op het Rapenburg te Leiden op 4 Sept. Nog noodlottiger was een ongeval, dal denzelfden dag voorviel op den weg van Beek naar Nijmegen. Daar reden een motor en een auto tegen elkaar op, met als gevolg dat motorrijder en duo- passagier beiden dood bleven liggen. De auto had langzaam gereden in verband met een juist woedend onweer. Tusschen Zwolle en Wilsuin reed den 18en September een autobus, die met het fanfarecorps uit Wilsum van het concours te Steenwijk teiugkeerde, te- ven een boom- Een achltal inzittenden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1929 | | pagina 17