DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Dn Oud-Katholieke Kerk
De Tweede Haagsche Conferentie.
WITTE KRUIS
-■ VERLOTING
EEN KALME DAG.
DE A.S. VLOOTCONFERENTIE.
POINGARE INHET ZUIDEN.
Volksuniversiteit
Ho, 14
VRIJDAG 19 JA AU AKI 1930
132e Jaargang.
Dagelijksch overzicht.
het vraagstuk der groote
Dat elke crediteurstaat oo zich zeK een der
De toekomst van Europa.
Een onderhoud met dr Benesj.
Buitenland
LEZING:
Dinsdag 21 Januari, 8 uur
in de Handelsschool.
AARSCHE
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3
maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN:
Per regel 0.25, bij groote contracten rabat. Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N.V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9, post
giro 37000. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen.
LINIE-SCHEPEN.
Instemming bij de Engelsche pers.
De mededeeling, dat de Engelsche regee
ring op de maritieme conferentie een voorstel
zal doen tot verlenging van de bij het trac-
taat van Washintgon vastgestelde „vacantie"
voor het bouwen van linieschepen, vindt in de
Engelsche pers algemeen instemming.
Het voorstel zou neerkomen op het vermij
den van vervanging der tegenwoordige linie
schepen door een verlenging van hun levens
duur. Zulk een afspraak zou tot 193b geldig
blijven. Indien men daarna vervanging nog
noodig acht, zouden de nieuwe schepen van
kleiner tonnemaat met kanonnen van kleiner
kaliber zijn.
De Daily Herald merkt op, dat bij
het tractaat van Washington bepaald is, dat
voor 1936 geen nieuwe linie-schepen gebouwd
zullen worden. Maar het staat elke mogend
heid inmiddels vrij de linie-schepen die ver
ouderd zijn, te vervangen. Zij worden als
verouderd beschouwd, wanneer zij den leef
tijd van twintig jaar bereikt hebben.
Volgens deze regeling zou het Engelsche
rijk komende jaar twee linie-schepen op sta
pel moeten zetten, die in 1934 gereed zouden
zijn, in welk jaar de schepen van het type
Iron Duke verouderd zullen zijn. Verder in
1932 nog twee linie-schepen, in 1933 weer
één, in 1934 nog twee, in 1935 één, in 1926
twee. Binnen de periode van het tractaat zou
Engeland dus tien van die monsterschepen
van twijfelachtige waarde op stapel moeten
zetten. ïn dezelfde periode zouden de Ameri
kanen er tien op stapel zetten, de Franschen,
Italianen en Japanners ook een aantal. En na
1936 zouden even goed nieuwe linie-schepen
erbij gebouwd als oude vervangen kunnen
worden, wanneer er niet weer een regeling
getroffen wordt.
Wordt het Engelsche voorstel aanvaard,
dan zou deze geheele ontzaglijke en nutteloo-
ze uitgaaf die voor de financiëele toekomst
van alle landen verontrustend is, van de be
grootingen geschrapt kunnen worden.
Ook de conservatieve pers legt er nadruk
op dat de linie-schepen veel te groot en te
kostbaar zijn geworden.
.De T i m e s heeft reeds voor de verkleining
van hun tonnemaat gepleit en de M o r n i n g
Postende Daily Tel. keuren het be
leid van de regeering in deze kwestie goed.
Zij is heel wat minder ingewikkeld dan an
dere problemen, waarmede de conferentie te
doen krijgt.
De Morning Post laat uitkomen,
dat als de maximale tonnemaat die te
Washington is vastgesteld, grootelijks ver
minderd werd, Engeland nog altijd voor veel
minder kosten dezelfde sterkte in verhouding
met de anderen zou hebben en dezelfde mate
van veiligheid bezitten.
De kapitale schepen zijn verreweg de
grootste post op alle marine-begrootingen (zij
kosten ongeveer 85 millioen gulden het stuk)
en daarom is deze kwestie uit oeconomisch
oogpunt de belangrijkste, maar men kan het
beginsel van vermindering van grootte en
kosten op andere categorieën met overeen
komstige uitkomsten toepassen.
De D a i 1 y Tel. oppert het denkbeeld, om
de linie-schepen, zoo hun vervanging nog
noodig geacht wordt, in elk geval tot een
maximum van 25.000 ton te verkleinen en het
kaliber van de kar.onen tot 30 c.M. De M a n-
c h e s ter Guardian vindt het uitstekend als
men de kwestie van de linie-schepen onder
handen neemt, maar bij de kwestie van de
groote linie-schepen van het type uit den tijd
na den oorlog zijn alleen Engeland, Amerika
en Japan betrokken, want Frankrijk en Italië
hebben er geen enkel. Daarom dient in
Europa zelf vooruitgang ten aanzien van
andere categorieën bereikt te worden.
Uit al deze perscommentaren blijkt wel, dat
de kwestie der groote kruisers nog niet zoo
heel gemakkelijk op te lossen is. Op de a.s.
Vlootconferentie die de volgende week te Lon
den zal beginnen, zal over deze kwestie nog
wel geruimen tijd gepraat worden.
Hopen we intusschen, dat een bevredigende
(oplossing gevonden zal worden, die een einde
zal maken aan het bouwen van millioenen
schepen!
Uit de Duitsche persconferentie.
In de Duitsche persconferentie vernamen
wij omtrent den stand der conferentie-werk
zaamheden, dat de vraagstukken betreffende
de liquidatie van het verleden en de mobilisa
tie der Duitsche schuld, die nog' niet opgelost
zijn, heden middag om 5 uur in een bijeen
komst der Zes behandeld1 zullen worden.
Zaterdagochtend zullen dan de kleinere
staten er bij komen, terwijl men hoopt,
hetgeen intusschen nog niet zeker is Zater
dagmiddag de slotzitting te kunnen houden
Vanmorgen te 10 uur zouden de zes uitnoo-
digende mogendheden zich bezig houden met
het werk der juristencommissie in verband met
het vaststellen van de documenten der con
ferentie.
Van het Oostelijk front niets nieuws.
Men acht het waarschijnlijk dat in overeen
stemming met hetgeen de juristencommissie in
haar bijeenkomst te Brussel als toelaatbaar
had geoordeeld, onderteekening van het plan
Young met betrekking tot het Duitsche her-
stelvraagstuk hier zal plaats hebben, ook al
zouden de Oostelijke staten, doordat zij met
hun arbeid nog niet gereed zijn, niet tot on
derteekening in den Haag overgaan.
Deze zouden dan later teekenen; hoe eerder
zij dat kunnen doen, hoe beter voor hen, om
dat zij er belang bij hebben zulks te doen,
o.m. in verband met de zetels, welke zij in het
bestuur der Internationale Bank zouden krij
gen.
Ten opzichte van het sanctie-vraagstuk
wees men er nog op, dat het volkomeh vast
staat, dat na uitspraak van het Haagsche ge
rechtshof geen sanctie-recht intreedt, doch
alleen volkenrechtelijke repressaille-maat-
regelen geoorloofd zijn, waartegen Duitsch-
land van zijn kant alle mogelijke rechten
geldend zal kunnen maken, natuurlijk een en
ander binnen het raam van het volkenrecht
Had Duitschland nagelaten, dit vraagstuk
thans vastgelegd te krijgen, gelijk gedaan is,
dan zal Frankrijk altijd de stelling hebben
kunnen verdedigen, dat art. 430 van het ver
drag van Versailles weder gold, waartegen
Duitschland' dan niets had kunnen doen.
Om het speciale recht van het verdrag van
Versailles te vervangen, heeft men de thans in
details getroffen regeling, waarbij een taak
aan het Intern. Gerechtshof is toegekend, in
het leven geroepen.
Men wees er alsnog op, dat als er zich
moeilijkheden inzake de naleving van het plan
Young voordoen, eerst de bank, dan de raad
gevende commissie, vervolgens het scheid-
gerecht uit het plan Young de instanties zijn
waarbij men terecht moet komen.
Eerst daarna kan men voor het cas extreme
bij het Haagsche Gerechtshof aankloppen.!
dat zou hebben te beslissen, dat er opzet bij
Duitschland aanwezig was in het met-nako
men van zijn verplichtingen.
gelijke zaak bij het Haagsche Hof aanhangig
zou kunnen maken, is in overeenstemming met
de rechtsfiguur, die reeds in het Romeinsch
recht voorkomt, wanneer men met gezamen
lijke schuldeischers te doen heeft; voor
Duitschland werd het een voordeel geacht dat
thans in afwijking van het verdrag van Ver
sailles deze bepaling was vastgesteld, aan
gezien daarmee de absolute samenwerking der
geallieerde schuldeischers verbroken is.
De Oostelijke vraagstukken.
Gisternamiddag te 4 uur zijn in Hotel Wit
te Brug besprekingen gehouden over de Oos-
te'ijke vraagstukken.
Loucheur veklaarde na afloop, dat de rege-
ling^van at deze vraagstukken nog wel 3
maanden zal eischen. Men stelt zich voor, de
besprekingen na afloop der conferentie later
te Parijs voort te zetten.
De vestiging van de herstelbank.
De juristencommissie betreffende de Bank
en de organisatie-commissie hebben met de 5
Zwitsersdie gedelegeerden besprekingen ge
houden over de vestiging der Bank in Bazel
In deze besprekingen is de vraag gerezen, of
de aan Zwitserland op te leggen verdichtin
gen als land waar de Bank gevestigd is,
moeten worden neergelegd in een staatsver
drag. dan \fcel in een bijzondere Zwitsersche
wet. Men is het hierover nog niet eens ge
worden; vandaag worden hierover de be
raadslagingen voortgezet.
De minister van buitenlandsche zaken van
Tsjecho-Slowakije, dr. Benesj, heeft ons een
speciaal onderhoud toegestaan, waarbij hij
zich als volgt heeft uitgelaten over de toe
komst van Europa:
Het is de taak van de conferentie, die op het
oogenblik te Den Haag wordt gehouden, de
laatste groote vraagstukken op te lossen, die
verband houden met de liquidatie van den
wereldoorlog.
Het is wellicht geen fout, dat men hiertoe
eerst elf jaar na den oorlog komt. Een vroe
gere overeenkomst zou in verband met de
geheele ontwikkeling van Europa na den
oorlog slechts een voorloopig karakter ge
dragen kunnen hebben. Doch het is goed, dat
het thans tot een definitieve regeling der
financieele kwesties komt, daar de gevolgen
daarvan zeker van grooten invloed zullen
zijn op de verdere ontwikkeling van het eco
nomische leven en de politiek in Europa.
De Vereenigde Staten van Europa
Van den aard en de wijze, waarop men hier
tot overeenstemming zal komen, zal ook het
lot van de kwestie der Vereenigde Staten van
Europa afhangen. Een positief resultaat van
de Haagsche Conferentie zou een goede voor
waarde zijn voor het denkbeeld van een
nauwere samenwerking m Europa. Zeker
kan men niet verwachten, dat voorloopig in
Europa een politieke organisatie zal kunnen
worden gevormd als de Vereenigde Staten
van Noord-Amerika. Deze zijn onder geheel
andere omstandigheden ontstaan en het is
niet mogelijk dezelfde methode toe te passen
op de gecompliceerde verhoudingen in Euro
pa, waar kwesties van psychologie, cultuur,
ras en historie een voorzichtige organisatie
noodig maken en waarbij rekening gehouden
moet worden met de mdividueele nationale
belangen. Elke overhaasting en met-organi
sche ontwikkeling zou slechts een scherpe en
gerechtvaardigde reactie veroorzaken. Daar
om zou het een fout zijn, wanneer men thans
een bepaald juridisch en politiek schema zou
ontwerpen, volgens hetwelk Europa zich in
de toekomst moet ontwikkelen.
Desondanks behoeft er geen twijfel over te
bestaan, dat de wereld zich geleidelijk ont
wikkelt tot
een gecoördineerde gemeenschap
der roenschbeid. Het is hier geen Pax
Romana, toen de wereld beheerscht werd door
een enkelen wil. die op militair geweld steun
de, het gaat ook niet om de schepping van een
of andere middeleeuwsche resolute autoriteit,
zijn macht dankende aan de gratie Gods, doch
het gaat om de stichting van een democra
tische organisatie van vrije volken, die zich
onderwerpen aan een gemeenschappelijk
internationaal recht.
Dit is de weg, die naar den vrede leidt. Er
is thans geen verantwoordelijk mensch meer,
die zich niet bewust is van de absurditeit
van een met zoo volmaakte techniek gevoer-
den oorlog, zooals wii dien thans kennen.
Nog versch m het geheugen liggen de eco
nomische, moreele en cultureele gevolgen
van den oorlog en ijverig, moeilijk tastend,
zoekt men den weg hoe de oorlog onmogelijk
gemaakt kan worden of althans kan worden
beperkt. De wereld is thans reeds zoo gecom
pliceerd, dat zelfs de overwinnaars niet met
een rustig geweten kunnen zeggen, dat zij
den oorlog hebben gewonnen, omdat de el
lende van de overwonnenen onafwendbaar
terugslaat op de overwinnaars.
De vrede een levensbelang.
Het is zoowel voor den grooten als voor
den kleinen staat een levensbelang den vrede
te handhaven. IJvert de kleine staat voor het
handhaven van den vrede om te kunnen blij
ven bestaan, bedacht moet worden, dat de
groote staten een grootere moreele verant
woordelijkheid dragen. Ik geloof, dat de
geest van democratische samenwerking en
goeden wil zonder egoïstische tendenzen
tenslotte zal zegevieren.
De Tsjecho-Slowakijsche staat werkt gaar
ne mede aan het handhaven vaa den wereld
vrede, zoowel om reëele als om traditioneel
ideale redenen. Onze Koning George heeft
zich reeds in de vijftiende eeuw bezig ge
houden met de vorming van een alliantie van
christelijke monarchen om den oorlog te ver
hinderen en onze Jan Amos Komensky
Comenius die hier in Nederland zoo goed
bekend is. heeft reeds in de zeventiende eeuw,
in den tijd van den dertigjarigen oorlog, de
bijlegging van politieke en godsdienstige con
flicten langs vreedzamen weg ontworpen in
een vorm, die in wezen niet veel verschilt van
den tegenwoordigen Volkenbond Wij
Tsjecho-Slowaken gedenken dankbaar de
gastvrijheid van de familie van Geer, waar
onze Comenius eens een toevlucht vond en
onze sympathie gaat voortdurend uit naar
Nederland, waar Comenius ook na zijn dood
een rustplaats gevonden heeft. Daarom is het
voor ons een mooi symbool, wanneer een
gunstig resultaat van de Haagsche Confe
rentie ons allen nieuwe perspectieven zal ope
nen voor den vrede en een nieuwe econo
mische en politieke samenwerking in Europa.
Het voorstel der Britsche regee
ring ter conferentie.
Het bericht, dat de Britsche regeering ter
vlootconferentie een voorstel zal doen dat
neerkomt op een uitbreiding van de „vloot-
vacantie" van Washington ten aanzien van
den aanbouw van slagschepen, wordt in de
Perscommentaren algemeen goedgekeurd.
Vernomen wordt, dat de Britsche regeering
zal voorstellen dat vervanging zal worden
\frmeden door uitbreiding van den levens
duur van de bestaande slagschepen. Een
dergelijke overeenkomst zou mogelijk tot 1936
loopen. Als men daarna meent dat vervan
ging noodig is, zouden de nieuwe schepen van
een kleinere tonnenmaat en een lager geschut
kaliber moeten zijn.
Washington verrast door Mac-
Donalds denkbeeld inzake de
pantserschepen.
In officieele kringen te Washington is men
verrast door 't denkbeeld van MacDonald tot
afschaffing van de pantserschepen, doch men
betuigt van harte instemming met den wensch
van MacDonald, alle categorieën van oor
logsschepen te verminderen, evenals met zijn
denkbeeld om de vervanging van pantsersche
pen te vertragen.
Zijn herstel.
Wanneer men de beschrijving leest, die een
medewerker van het „Journal" geeft van zijn
bezoek aan Roquebrune, het oord aan de
Cöte cfAzur, waar Poincaré „de laatste hand
legt aan zijn volledig herstel", dan drukt de
kilheid onzer noordelijke gewesten dubbel
zwaar!
Om elf uur 's ochtends kwam hij voor het
hek van de Villa Villuja, het schitterende bui
ten van Gabriel Hanotaux, den gastheer van
Poincaré. Twee gendarmes zaten op stoeltjes
bij het hek een krantje te lezen in de koesteren
de zon. De atmosfeer was lente-achtig, het
ochtendlicht was getemperd, de rust was vol
komen. Kruidenier, bakker en slager kwamen
om beurten hun waren brengen; de postbode
verscheen met een dikken zak post voor den
oud-minister-president: kranten, tijdschriften,
honderden brieven.
In den tuin kuierde Hanotaux met zijn tuin
man en sprak over den aanplant van cypres-
sen. Iets verder liep Poincaré, die den vorigen
dag voor het eerst een groote wandeling had
gemaakt langs den oude Romeinschen heir-
weg om er den bekenden eeuwenouden olijf
boom te bekijken en een blik te werpen op
Monte Carlo. Poincaré en Hanotaux hebben
veel te praten samen; hun gemeenschappe
lijke herinneringen loopen over lange jaren,
want Gabriel Hanotaux, thans levend voor
studie en wetenschap, stond eens midden in
het politieke leven en was geruimen tijd mi
nister van buitenlandsche zaken.
Poincaré, die met zijn echtgenoote de be
nedenverdieping der villa bewoont, gaat goed
vooruit, 's Middags pas, na drie uur, werkt
hij, schrijft zijn artikelen, beantwoordt zijn
correspondentie.
Binnenkort hoopt de oud-premier een zee
reisje op de Middellandsche Zee te maken om
zijn herstel te voltooien.
CHINA.
EEN NIEUWE STREEK VAN ROOVERS
Nu op de Yangtse.
Op de Jangtse-rivier hebben Chineesche
roovers, die zich als leden van de rivierpolitie
voordeden, een klein passagiersvaartuig aan
gehouden en toen ze vlak bij waren met ma
chinegeweren beschoten. Een Chineesch pas
sagier is gedood, een ander sprong overboord
en is verdronken. De roovers zonden een paar
man aan boord, die met 400 contanten en
eenige voorwerpen van waarde weer afge
trokken. Een Chineesche kanonneerboot is ter
vervolging uitgezonden.
DUITSCHLAND.
DE POLITIEKE ONRUST.
Optochten en vergaderingen in de
open lucht verboden.
De officieele Pruisische persdienst deelt
mede: De minister van binnenlandsche zaken
heeft, per circulaire aan alle politie-autori-
teiten, het houden van optochten of vergade
ringen in de open lucht tot nader order in
geheel Pruisen verboden.
In de toelichting wordt, naar het W. B
meldt, gezegd, dat de grondwettelijk gewaar
borgde vrijheid van vergaderen de laatste
weken door de radicale organisaties voor ern
stige verstoringen der openbare veiligheid is
misbruikt. Daar deze dus door bijeenkomsten
in de open lucht in gevaar wordt gebracht,
wordt genoemd verbod uitgevaardigd.
DE TERING NAAR DE NERING.
Een begin?
De Hessische Staatspresident Adelung
heelt een langdurige conferentie gehad met
de delegatie uit het ambtenarenkorps, waar
bij hij wees op de noodzaak om ter bezuini
ging het aantal ambtenaren te verminderen.
Hij betreurde dit zeer, maar aan de politiek-
financieele noodzakelijkheid om de tering
naar de nering te zetten was niet te ontko
men.
De Staatspresident verzocht de delegatie
de regeering in te lichten in welk opzicht en
op welke manier naar haar meening be
spaard zou kunnen worden.
Bij de Pruisische politie worden bezuini
gingsmaatregelen overwogen.
In Saksen schijnen plannen te bestaan om,
nu de minister van arbeid is afgetreden, geen
opvolger meer te benoemen en het geheele
ministerie op te doeken. Weliswaar is niet
alleen het streven naar rationalisatie aanlei
ding tot dit plan, maar spelen hier ook po
litiek-tactische motieven mee, doch, zoo con
stateert de „Frankf. Z.", als het feitelijke re
sultaat maar is vereenvoudiging en bezuini
ging dan heeft de maatregel toch zijn goede
zijde.
Met groote vreugde wijst het blad overi
gens op de hier vermelde feiten als kleine
aanwijzingen, dat, nu het water zoo lang
zamerhand aan de lippen komt, men eraan
begint te denken eindelijk een aanvang te
maken met de versobering, waarover tot
dusver wel veel gepraat is, maar waarmede
nog steeds geen begin is gemaakt.
Natuurlijk zal het niet aan protesten van
belanghebbenden ontbreken. De plannen van
den Hessischen minister van binnenlandsche
zaken om verandering te brengen (ook met
het doel van bezuiniging) in de distriktsin
deeling, hebben al een stroom van zulke pro-
Goedgekeurd bij Min. Besluit dato 27-41929.
2 Afd. A 983.
Vanaf heden prijzen tentoongesteld!
le Prijs SCHOONHOVEN, Langestraat,
de andere prijzen bij FRANKENBERG.
Loten f 0.25 p. stuk.
Trekking 24 Februari a.s.
testen uitgelokt. Protesten, ook bij aldien zij
gerechtvaardigd zijn, waaraan geen gevolg
mag worden gegeven, waarschuwt de „F.
Z.", want anders komt er nooit iets terecht
van de noodige vereenvoudiging in het be
heer.
Waar gehakt wordt, vallen nu eenmaal
spaanders.
j door Prof. Dr. C. J. VAN RIEL.
j KAARTEN f 0.25 f 0.50 of f 1.00
bij Uitleenbureau Leeszaal
of 's avonds aan de zaal.
ENGELAND.
DE NIEUWSTE TRUC.
Gisternacht trof een surveilleerend motor
agent een verdacht uitzienden auto bij
Knightsbridge aan. Op een teeken om te stop
pen reed de auto door en de agent volgde :n
vliegende vaart door de verlaten straten. Na
een paar minuten werd een vrouw uit den auto
gegooid en de motoragent stopte om bij nader
onderzoek te zien, dat het een aangekleed?
étalagepop was. Voordat hij de vervolging
weer kon opnemen, was de auto in een zij
straat verdwenen. Even later kreeg het
districtsbureau mededeeling van een brutale
inbraak in een bontmagazijn in de Brompton
Road, waar de dieven voor eenige honderden
ponden aan bontmantels en vellen gestolen
hebben.
ZUID-AFRIKA
SPOORWEG-ONGELUK TE PORT
ELISABETH.
17 gewonden.
Te Port Elisabeth is gisteren de mailtrein
uit Johannesburg op een rangeerenden
locaaltrein geloopen door verkeerden wissel
stand. Een conducteur, die den sneltrein zag
naderen, liep met een roode vlag de rails op,
maar zijn signaal werd pas bemerkt, toen een
aanrijding niet meer te vermijden was, of
schoon de machinist van den sneltrein nog
zoo krachtig remmen kon, dat alleen het
laatste deel van den anderen trein door de
locomotief gegrepen werd. De laatste wagen
werd omgeworpen, waarbij 17 passagiers ge
wond werden, een jjaar vrij ernstig.
AMERIKA.
MISDAAD EN RADIO.
Nieuw vraagstuk voor Scctland Yard
De „draadlooze brigade" van Scotland
Yard heeft, zoo vertelt de „Daily News" een
samenspanning ontdekt die de technische
deskundigen bezig houdt en geen geringe
consternatie veroorzaakt in hooge politie
kringen. Het staat thans vast dat een bende
misdadigers, gebruik makend van de radio
evenals de politie den draadloozen be
richtendienst van Scotland Yard in de war
stuurt en aldus het werk der politie ernstig
belemmert. Al eenigen tijd bemerkten de
marconisten van Scotland Yard geheimzin
nige geluiden en trillingen, waardoor vaak
de ontvangst der berichten in de auto's der
mobiele brigade in verschillende deelen van
Londen ernstig werd belemmerd. Eerst dacht
men aan een toeval aan het werk bijv.
van een knoeiende nieuweling maar de
deskundigen zijn thans tot de slotsom geko
men, dat de storing opzettelijk wordt teweeg
gebracht. Men is er nog niet in geslaagd te
ontdekken waar deze zender zich bevindt
Hoewel de golflengte van de Yard geheim
is, kan ieder met het noodige verstand van
radio en een voldoend toestel die golf vin
den. Blijkbaar heeft iemand met misdadig»
neigingen, die tevens radio-deskundige is, de
golflengte van Scotland Yard (die tusschen
twee buitenlandsche stations ligt) ontde*^
Terwijl de Yard aan het uitzenden was, he
dit geheimzinnige personnage zijn zender
de golflengte van de Yard ingesteld en a
nen uitgezonden van voldoende sterkte om
dringende berichten uit het hoofdbureau
naar de in de buitenwijken patrouilleerende
auto's te verknoeien. De bedoeling schijnt te
zijn aldus het optreden der mobiele brigade
tegen autobandieten tegen te gaan. Een voor
beeld hiervan heeft zich dezer dagen te lei
den voorgedaan.