DE VERDWENEN DELORIL lummelt trant. De Rijwielpadver. Nrd.-Kennemerland. Hiitdtrd twee en dertigste Jaargang. Radio-hoekje Rijwielpaden door de duinen van Camperduin en Castricum, met toegangspaden naar de verschillende plaatsen gewenscht. jro. «3 1930. ^faaiiflasr 3 blaart Dinsdag 4 Maart. Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen- ••Hinz- 12-152.Concert door het A. V. O Ensemble. 2.-3.— Gramofoonmuziek. r__4._ Knipcursus. 4.4.15 Gramofoon- iriek 4155.Solisten-concert. Zang en Üiano 5.30—6— Concert uit cabaret „La haité" Amsterdam. 6.— Tijdsein. 6.01 Ver- concert. 6.306.45 Gramofoonmuziek. ïï|__7.15 Engelsch: Conversatie. 7.15— 7 45 EngefschGevorderden. 8.01 Aanslui- jLg van het Concertgebouw te Amsterdam, frotestvergadering tegen de Geloofsvervol ging in Rusland. 9.15 Gramofoonmuziek. p 30 L'itz. van de Operette „De Dochter van Jen Tamboer-Majoor" van Jacq. Offenbach 1025 ca. Persber. 10.35 Concert door het Omroeporkest. 11.— Aansluiting van het Carlton Hotel te Amsterdam. 12.— Sluiting. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) i m*1-'i - - v (Uitsluitend K. R. O.) 8.15—9.30 Gramo foonmuziek. 11.30—12.Godsdienstig half uurtje. 12.15—1.15 Concert door het K R. O-Trio. 1.15—2.— Gramofoonmuziek. 2. 3 Vrouwenuurtje. 3.3.30 Kniples 4. 5^_ Gramofoonmuziek. 5.5.50 Lezing over Het léven van Augustinus. 5.50—6.— Gra mofoonmuziek. 6.016.15 Gramofoonmuziek n 13—6.30 Lezing over: Het scheidsrechters- vraagstuk. 6.30—6.40 Beursberichten. 6.40 _7Gramofoonmuziek. 7.7.30 Kerkla tijn 7.30—8.— Lezing over: Een burgerlijk proces III"- 8.019.Orkestconcert en op treden van humorist. 9.30—9.40 Nieuwsber. q4010.10 Voortzetting concert. 10.10 10 40 Optreden van humorist. 10 4011.10 Voortzetting concert. 11.10-12— Qramo- toonmuziek. 12— Sluiting u c!kTtry' {5,54 4 M' 10 35 Morgenwij. CcnrPrteZlnT 2° Gramc{(>onmuziek. 12.20 nTrw j nWl alt F West- ^nor. ooa c i! d(K)r E Ö'Henn. 1.20- S£resConcert' 250 Ui*z voorscholen. J'S ^ries!concert- 4-35 Lezing voor scholen. nnrH 90 0r£elSI*l. 5-35 Kinder H° Voorlezing. 6.35 Nieuwsberich- Piano-recital door E. Isaacs 7 20— 7 40 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Concert H. Henschel, sopraan. H. Bor, piano Militair 2^0.20 Nieuwsberichten. 9.40 Lezing 10.05 De Courville's Hour-I. m. m. v. Dans- J1 0512.20 Dansmuziek. 12.20 12.50 Proefuitz. Televisie. Parijs ,Aadic-Paris"1725 M. 12.50—2.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Orkestconcert en soli. 6.5d Gramofoonmuziek. 8.20 Concert Orkest en solisten. Langenberg, 473 M. 6.20—7.20 Gramo foonmuziek. 9.3511.15 Gramofoonmuziek 11.30 Gramofoonmuziek. 12.25—1.50 Orkest concert. 7.208.05 Lezing met muzik. illustratie. 8.059.20 Concert. Her-uitz. van Londen en Daventry. Kalundborg. 1153 M. 11.20—1.20 Orkst- concert. 2.50-4.50 Concert. Orkest en zan ger. 7.20—8.35 Orkestconcert. 9.20—10 20 Kamermuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek 6.20 Uitzending van het Carneval te Binche. 7 05 Gramofoonmuziek 8.35 Concert. Orkest, viool en zang. 10.30 Dansmuziek. 8.35 (Op golfl. 338.2 M.) Concert ónder auspiciën van de SAROV. Orkest, vocale- en instru mentale solisten. Zeesen, 1635 M. 6.1511.50 Lezingen. 11.50—12.15 Gramofoonmuziek. 12.15—1.20 Lezingen en berichten. 1.20—1.50 Gramo foonmuziek. 1.50—3.50 Lezingen. 3.504.50 Concert. 4.507.40 Lezingen. 7.40 „Fa- schingsartikel" van Max Ophüls. 8.50 Con cert. Orkest. Jazz-orkest en zang. Daarna Bal. (Vastenavond bal). 11.20 Vers'ag van de Zesdaagsche. Na de Zaterdagmiddag in de Unie gehou den alg. vergadering van de Rijwielpad-ver. „Noord-Kennemerland", waarin bleek, dat deze vereeniging in kas heeft 935 en thans 235 leden telt; en de heeren J. van Reenen en Mr. H. Jüdell te Bergen tot bestuursleden werden herkozen, opende de voorzitter, mr. J. P. Bosman de druk bezochte vergadering voor leder, en genoodigden, waarin door het be stuur een overzicht werd gegeven van de plannen omtrent die rijwielpaden, welke in de naaste toekomst voor aanleg in aanmerking komen. De voorzitter sprak een speciaal woord van welkom tot het lid van Prov. Staten, mevr. Aukes en uitte zijn vreugde over de groote opkomst (een 50-tal personen waren aanwezig). Onder de aanwezigen merkten wij op: de burgemeesters van Schoorl, Bergen, Heiloo en Castricum en den wethouder van Egmond aan Zee, den heer Van Eenennaam alsmede verschillende V. V. V.-bestuursleden uit deze gemeenten. Berichten van verhinde ring waren ingekomen van den heer Van Steijn, den houtvester van het Staatsbosch beheer en de burgemeesters van Alkmaar en Egmond aan Zee. D e voorzitter gaf een uiteenzetting van de moeilijkheden, die de vereeniging, wel ke dit voorjaar 1G jaar bestaat, gedurende haar bestaan mocht ondervinden, met het ge volg, dat alleen het 3 K.M. lange rijwielpad van de Franschman naar Bergen aan Zee tot stand kon worden gebracht. Dit pad vor derde een uitgaaf van 15000 en was thans geheel betaald. Door een steun van de ge meente Bergen, de V. V. V. te Bergen, de stallers van rij wie'en te Bergen aan Zee, die in 3 jaar ten behoeve van de vereeniging 5 ct. per rijwiel meer hieven, waardoor per jaar 1000 kon worden afgedragen, de A. N. W B. en de K. N. A.C., was dit rijwielpad tot stand gekomen. Dat niet meer tot stand kon worden ge bracht, kwam, omdat het bestuur overal op verzet stuitte van de grondeigenaren, die niet wenschten mede te werken. In tegenstelling met andere provincies be schikt Noord-Holland nagenoeg niet over rijwielpaden. Uitvoerig ging spr. na, hoe de poging om langs den Postweg te Schoorl een rijwielpad aan te leggen, mislukte. Eveneens mislukte de poging om door het Heilooërbosch een pad te maken, alsmede de poging, om van het Staatsboschbeheer de toestemming te krijgen om in Schoorl langs de door de geïnterneer den aangeleiden weg door de duinen naar Bergen aan Zee een rijwielpad te maken. KKIIIITKTON. Door E. PHILLIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER. 3> Louis knikte toestemmend. „Heeft mijnheer dat gevoel?" zeide hij, terwijl hij peinzend een *lokje nam. „Ja, dat kan ik me begrijpen! Maar Monsieur is niet altijd somber gestemd. Ik heb hem dikwijls in mijn restaurant als gast of gast heer gezien en dan was hij een en al opgewekt heid. Ja, er is heel wat veranderd sedert die 4gen. Ik bemerkte dat al, toen ik de vrijmoe- 'gheid had mijnheer op de trap van den rand Opéra aan te spreken." bleef somber zwijgen. Ook al veroorloofde 'h mij het gezelschap van een zeer populair maitre d hotel, die in zijn geboortestad de bloe djes buiten zet, dan volgt daar nog niet uit, at ik lust zou gevoelen hem ook maar eenigs- in vertrouwen te nemen. Daarom bleef ik Zwijgen, terwijl mijn blikken verveeld door de ,s«l dwaalden. ..Trouwens", vervolgde Louis, terwijl hij een •'Êarette aanstak, „het vermaak is in een in- •mhting ais deze ver te zoeken. Wij zijn geen •^«ikanen of toeristen. Montmartre heeft zijn gehad. De schrijvers van romans en verha- '*a hebben de buurt vermoord. De vrouwen hier alleen om haar juweelen te laten Spr. laakte het in Ged. Staten, dat deze voor het rijwielpad van de Franschman naar Bergen aan Zee geen subsidie wilde verkenen, ornaat dit pad over particulier terrein liep. 5000 subsidie was gevraagd en zelfs de ver klaring van de eigenares der gronden, dat deze bereid was, om die 5000 in de prov. kas te storten, wanneer binnen 40 jaar dit pad voor het openbaar gebruik zou worden ge sloten, had geen succes. Dank bracht spr. aan mevr. Aukes. die in de Staten voor de gevraagde subsidie een lans had gebroken. Een Commissie uit het bestuur, bestaande uit de heeren Zeiler. Baron Van Fridagh en Bogtman, heeft thans belanghebbenden en de betrokken gemeentebesturen bezocht, om te vernemen, hetgeen in "de betrokken gemeen ten gewenscht wordt, wanneer de vereeni ging weer iets tot stand kon brengen. De be- langstelilng daarvoor in Schoorl. Bergen, Egmond, Castricum, Limmen en Heiloo en Alkmaar viel buitengewoon mee en schenkt het bestuur het vertrouwen, dat men thans gemakkelijker zal slagen dan in het ver-leden het geval was. Spr. deed een beroep op allen om mede te weriten aan het streven om meerdere na- natuurliefhebbers door te maken rijwiel paden van het natuurschoon te kunnen laten genieten. De heer Bogtman zeide, dat de wensch van allen is, in de duinen een rijwielpad van het Zuiden naar het Noorden met toegangs paden naar dit rijwielpad. De verwezenlijking van dit ideaal stuit op het privaat bezit. Spr. deed mededeeling van de wenschen, die er ten dien aanzien bij de V. V. V.'s te Groet en Schoorl, de gemeenten Schoorl, Egmond aan Zee, Castricum, Heiloo en Alkmaar bestaan. Deze zijn een rijwielpad langs den Post weg, den duinweg volgende tot Camperduin, in Schoorl een rijwielpad dwars door de duinen en een rijwielpad, dat direct uitkomt aan zee, alsmede een rijwielpad langs den Deserteursweg, door de duinen naar Bergen aan Zee; een rijwielpad langs den voet der duinen van de Franschman naar Duinver- maak en een rijwielpad door de Verbrande Pan naar Egmond aan Zee, alsmede een rij wielpad van Egmond aan Zee naar Castri cum, dat aansluit op de rijwielpaden die te Castricum door de Provincie daar reeds ge maakt zijn. Vooits een rijwielpad van Castricum naar Heiloo en Alkmaar, een rijwielpad van Heiloo zien en met de mannen te flirten. De mannen komen hier omdat hun vrouwen dit graag wil len en omdat het nu eenmaal hun gewoonte is. Maar overigens is hier niets. Als de echte Pa- rijzenaar hier komt is het ten hoogste een of tweemaal in het jaar. Voor de mannen van de wereld, zooals u en ik, mijnheer, bestaan derge lijke inrichtingen eigenlijk niet." Ik keek een beetje nieuwsgierig naar mijn metgezel. Er was iets raadselachtigs in zijn ma nier van doen. Om zijn lippen speelde een goed keurend glimlachje aan het adres van een dan seresje, dat vlak bij onze tafel pirouetten maakte, maar ik had den indruk, dat zijn ge dachten zich met iets anders bezig hielden. Plotseling wendde hij het hoofd naar mij toe en zeide: „Mijnheer moet maar denken, dat een inrich ting als deze zoo iets is als het schuim in onze champagneglazen. Het is alles uiterlijke schijn. Het bestaat en zoo is het weer verdwenen. Dit zelfde restaurant is misschien over een jaar al weer tot onbekendheid afgedaald, is een bier huis voor de Duitschers of een absinth- cn cognackroeg voor koetsiers geworden. Ter wil le van de toeristen en de dames der vroolijke wereld bestaan dergelijke inrichtingen. Wie aan wat anders behoefte heeft, kan ook wat anders vinden." „Ga maar door, Louis, je hebt wat in je ge dachte. Wat bedoelde je met je beweringen? Hij haalde de schouders op en zei lang zaam: „Ik geloof, dat ik mijnheer wel ergens zou kunnen brengen, waar bij zich beter zot: naar Egmond aan Zee en van Heiloo langs de Zandersloot naar Alkmaar. Alkmaar heeft de wenschelijkheid nog naar voren gebracht om langs de Ringvaart een rijwielpad naar Bergen te maken. Wanneer er menschen zijn. die de beschik king over de gronden weten te verkrijgen van een der genoemde rijwielpaden, dan zal het Bestuur de eerste zijn om voor de totstand koming van dit pad te werken, omdat het Bestuur niet vraagt, waar dit pad komt. aan gezien de Rijwielpadvereeniging Noord- Kennemerland voor rijwielpaden in Noord- Kennemerland ijvert en geen voorkeur heeft voor de een of andere plaats. De heer A. C. B os, penningmeester, stelde in het licht, dat groote plannen vooraf moeten gaan door het maken van groote propaganda. In dezen kan de pers veel doen. omdat het van onschatbare waarde is. dat voort durend de aandacht op die plannen wordt ge vestigd. Wanneer de publieke opinie er eenmaal is, wordt het zaak om in de verschillende ge meenten coraité's op te richten, die in ge meenschap staan met het centrale bestuur. In het centrale punt Alkmaar moet een beweging ontstaan, die tot voorbeeld kan dienen aan alle gemeenten. Wanneer op deze wijze geld bijeen is ge bracht, wordt het mogelijk om een krachti- gen aandrang uit te oefenen op het Prov. Bestuur, de gemeentebesturen, de A. N. W. B. en de K. N. A. C. om door steun de plan nen te verwezenlijken. Burgemeester L 5 m .m e n van Castricum deed het genoegen, te hebben vernomen, dat er geen animositeit tusschen de verschillende gemeenten zal bestaan, omdat alleen samen- merking, in dezen, tot succes kan leiden. Het eerst diende z.i. dat plan verwezen lijkt te worden, dat uit een financieel oog punt het gemakkelijkst te verwezenlijken is. Spr. meent, dat dit een rijwielpad zal zijn van Alkmaar langs den Westerweg, achter Heiloo naar Castricum, over Zandwijk, waardoor verbinding verkregen wordt met de rijwielpaden in de Prov. duinen. De kosten, daaraan verbonden, zullen niet zoo groot zijn, omdat een groot deel van dit traject reeds in een staat verkeert, dat het met rijwielen bereden kan worden. Het voordeel van dit plan is, dat de Rijks straatweg daardoor voor een groot deel van het rijwielverkeer ontlast zal worden. Spr. had officieus vernomen, dat de Holl. Duin maatschappij te Castricum geen bezwaar meer zal maken tegen het maken van een rijwielpad in haar bezittingen, waardoor het mogelijk wordt, het rijwielpad in de duinen verder door te trekken; maakt men dan het rijwielpad tot Uitgeest, dan kunnen de Zaan- kanters tot Uitgeest het rijwielpad langs den primairen weg daar verlaten en langs een veel korter rijwielpad Castricum bereiken. Spr. gaf nog in overweging om te trachten verschillende kamerleden te winnen voor de plannen om in de duinen van het Staats boschbeheer rijwielpaden te maken. Deze krijgen eerder een deurtje open, dat voor een burger gesloten blijft. Ook hij bracht Mevr. Aukes hulde voor den door haar in de Staten gevoerden strijd ten bate van rijwielpaden. De Voorzitter had het door burge meester Lommen gewilde traject reeds ge fietst en erkende het belang daarvan, omdat daardoor tevens bereikt wordt, dat Alkmaar zooveel dichter bij Castricum aan Zee komt te liggen. Spr. meende voorts, dat het op den weg der Vereeniging lag om tot de Staten het verzoek te richten om de leden van de Ver eeniging het recht te geven, zonder vergun- ningskaart de rijwielpaden in de Prov. dui nen te berijden. De heer K r i 1 1 e r, Schoorl, kon de ver blijdende mededeeling doen, dat de Rijwiel padvereen. Schoorl voor de door haar gepro jecteerde rijwielpaden, groote medewerking ontvangt van het Staatsboschbeheer. Hel kwam spr. voor, dat daarvan een dankbaar gebruik behoorde te worden gemaakt. Het geprojecteerde rijwielpad door de dui nen in Schoorl stuit echter in Schoorl op te genstand van de bevolking, omdat men in Schoorl meent, dat een rijwielpad langs de duinen aan de practische eischen zal vol doen. De Rijwielpadvereen. van Schoorl doet voorts pogingen om een rijwielpad te krijgen langs ae baan, die door de duinen wordt ge maakt voor het vervoer van het materiaal van de door de Provincie bij Camperduin te maken stroombrekers. Spr. hoopt daarvoor op den steun van de Rijwielpadvereen. N. Kenncmerlanc. De heer B o s had met belangstelling ge hoord, dat burgemeester Lommen ook een rijwielpad wenscht van Castricum naar Uit geest. Spr. meende echter, dat de Vereeniging de grenzen van N. Kennemerland moest blij ven trekken. amuseeren. Er is daar niets te doen, er valt niets te zien, er wordt geen muziek gemaakt Maar t is 'n inrichting, er is 'n atmosfeer, en het is heel iets anders. Ik kan dat zoo niet onder woorden brengen. Mijnheer zou mij begrijpen als hij er was". „Maar laten we dan in 's hemels naam on- middelijk betalen en heengaan!" riep ik uit. „Wij hebben beiden hier genoeg van in ieder geval." Louis antwoordde niet dadelijk. Ik keerde me naar hem toe wij zaten naast elkander daar ik niet begreep waarom een antwoord uit bleef. Wat ik toen zag verbaasde mij. Zijn gezicht was totaal veranderd. Zijn lippen waren vastbe raden op elkaar gedrukt. Een rimpel, di: ik nog nooit had opgemerkt, was op zijn voorhoofd verschenen. Zijn oogen waren kleine lichtpun ten geworden en ik merkte misschien voor de eerste maal hun eigenaardige kleur op: groen met een tikje grijs. Hij zag er uit als een man van groote scherpzinnigheid, die diep nadenkt over een zaak van het hoogste gewicht. „Nu, wat is er Louis?" vroeg ik. „Gevoel je al berouw over je aanbod? Breng je mij liever niet naar die andere inrichting?" „Neen, dat is het niet, mijnheer", ant woordde Louis, „maar ik vrees, dat ik wat voorbarig ben geweest." „Voorbarig?' Louis knikte langzaam met het hoofd, maar het duurde enkele oogenblikken voor hij sprak. „Ik vroeg mij alleen ui", zeide hij, „of u Mevr. Aukes wees erop, dat de geest in de Staten is, dat in dergelijke gevallen het particulier initiatief gesteund moet worden. Bij de behandeling van de subsidie-aanvrage voor het rijwielpad van de Franschman naar Bergen aan Zee stelde men zich echter op ee:: tegenovergesteld standpunt en werd met 27 tegen 26 stemmen dit verzoek afgewezen Spr. heeft den indruk, dat dit in hoofd zaak kwam, omdat het Bestuur, Ged. St te laat met het olan in kennis hebben gesteld, waarom dit College zich op het standpunt plaatste, dat de heeren hun eigen boontjes maar moesten doppen. Voor de motiveering van deze zienswijze las spr. voor, hetgeen d: heer Hendriks daarover in de betreffende zitting in 1927 had gezegd. Spr. gaf daarom het bestuur in overwe ging, nu er sindsdien bij de Provincie heel wat uit de wegenbelasting is binnengeko men, te verzoeken, om in het algemeen aan rijwielpaden in de provincie steun te verlee nen. De Voorzitter meende, dat een der gelijk verzoek reeds was verzonden. In ieder geval was verzocht, om voor gemaakte rij wielpaden per strekkende K. M. jaarlijks een bijdrage van 50 te verleenen. Spr. zou het adres nog eens nagaan en als dit noodig was. in de door Mevr. Aukes gewenschten geest aanvullen. De heer Zeiler vond het niet juist, dat voor het berijden van de door de overheid met belastinggelden gemaakte rijwielpaden het kcopen van toegangskaarten vereischt werd. Dit geschiedt in geen enkele andere pro vincie en spr. vindt een dergelijken maatregel van de prov. N.-Holland funest. De heer Roggeveen, Schagen' deelde mede, dat hij het denkbeeld naar voren had gebracht om langs de opgeheven trambaan Schagen—Wognum een rijwielpad te maken Uit 24 dorpen had hij reeds aahesie-betuigin gen gekregen. Spr. vroeg steun voor dit denk beeld, omdat het pad, als het tot stand komt, aan zal sluiten aan den nieuwen prov. weg te Opmeer. Devoorzitter zegde den moreelen steun toe en deelde mede, dat het misschien een daadwerkelijke steun kon worden en dat het bestuur er orijs op stelt, van deze zaak op de hoogte te blijven. De heer VanEenennaam, weth. te Egmond aan Zee, zeide, dat het t' bestuur van de V.V.V. te Egmond aan Zee genoegen had gedaan, dat het bestuur van de Rijwielpad vereen. het denkbeeld van de V.V.V. te Eg mond om vanaf de Franschman te Berger, door de Verbrande Pan naar Egmond, in aan sluiting op den bestaanden weg naar Castri cum, een rijwielpad te maken, had overgeno men. De V.V.V. te Heiloo had de V.V.V te Eg mond aan Zee verzocht, eens poolshoogte te nemen over een verbinding met Egmond aan den Hoef. Spr. vernam, dat zeer aanstaande is een rijwielpad aan beide kanten van den weg naar Castricum over Egmond aan den Hoef tot de grens van Bergen. Aan den eenen kant komt het rijwielpad vlag lans den straatweg en aan den anderen kant iets van den straatweg af. Nu komt de V.V.V. te Egmond in een scheeve positie, aangezien het nu niet aangaat om ook nog op een paar honderd M. afstand een rijwielpad door de duinen te maken. Spr. meent, dat de Rijwielpadvereen. aan vullen werk moet doen. Nu het pad er langs den straatweg komt, acht hij het rijwielpad door de duinen niet noodig. Het rijwielpad tusschen Egmond aan Zee en Heiloo komt ook zonder de vereen, tot stand. Het woord animositeit had z.i. hier niet gebruikt mogen worden. Nu dit gebruikt is, wil spr. wel zeggen, dat Heiloo en Egmond daardoor in elkanders armen zijn geworpen Egmond aan Zee en Heiloo werken nu samen om beide plaatsen omhoog te brengen en bij B. en W. van Egmond aan Zee bestaat het plan, om zelf te zorgen voor de aansluiting van het rijwielpad van Egmond aan Zee naar den Hoef. Devoorzi tter had voor het eerst het woord animositeit hier gehoord. De vereeni ging kent dit niet en heeft zich altijd op het standpunt gesteld, dat Alkmaar zonder de omgeving niets is en dat de omgeving profi teert van Alkmaar. Het is het bestuur absoluut onverschillig in welke gemeente het eerste rijwielpad tot stand komt. Dat het eerst in Bergen werd gemaakt, kwam uitsluitend om de vereen, daar het eerst gelegenheid kreeg, dit te doen. Tien jaar geleden poogde de vereen, reeds een rijwielpad van Heiloo naar Egmond aan Zee tot stand te brengen. Het toenmalig be stuurslid, de heer Veldkamp te Heiloo, gaf zich daardoor veel moeite, maar de eigenaren van de tusschenliggende landen zeiden: „Over ons land komt geen rijwielpad". Spr. verheugt zich over hetgeen Heiloo en Egmond aan Zee tot stand willen brengen Merkwaardig vond spr. het gezegde van den heer Van Eenennaam: „Daar behoeft U geen zich er wel zou amuseeren. Er valt niets te zien, zeker niet zooveel als hier. Misschien zou u er later spijt over hebben, zou u het mij kwalijk nemen, dat ik u vooraf niets had ge zegd omtrent de inrichting, die geheim moet blijven." „Laten we het er maar op wagen", ant woordde ik opstaande. „Laat ik maar met je medegaan en zelf oordeelen." Louis volgde mijn voorbeeld, maar ik meende toch nog zekere aarzeling in zijn ma nier van doen op te merken. Mijn verzoek om de rekening was met een vriendelijk glim lachje en een beleefd hoofdschudden beant woord. Louis fluisterde mij toe, dat wij de gasten waren geweest van de directie en dat het niet correct zou zijn onze vertering toch te willen betalen. Ik moest dus volstaan met den hoofdkellner, de juffrouw van de vesti aire, den knecht die de deur voor ons opende en den langen portier, die een rijtuig voor ons aanriep, een fooi te geven. „Waarheen, mijne heeren?" vroeg de chauffeur, toen de auto op het punt stond om weg te gaan. Op dat oogenblik aarzelde Louis even. Hij zat aan den kant van trottoir en hij stond o*p, toen deze vraag gedaan werd. Het scheen mij wel alsof hij den chauffeur het adres haast toefluisterde. In ieder geval verstond ik het niet. De man knikte en reed in Oostelijke richting. Hoofdstuk III. Ik vond tijdens den korten rit Louis onge- zorg voor te hebben, dat zullen wij wel doen". -Dit geeft ons moed, aldus spr. en wij hopen, dat U gelijk krijgt, doch vreezen van niet. Wij hopen daar geen taak te vervullen te krijgen, maar wanneer dit wel het geval is, dan kunt U over ons beschikken. Mr. Jüdell (secretaris) vond het ge luid, dat de weth Yan Egmond aan Zee liet hooren, niet prettig. Men moest begrijpen, dat het er de Rijwielpadvereen. niet om te doen is, zelf de rijwielpaden aan te leggen, maar tevens, dat het een moreel belang is. bij het groote publiek, wanneer men naar buiten den indruk wekt, dat de Rijwielpad vereen. dit doet. Dan komen er leden en kan er meer in het algemeen gedaan worden. Al is het dan nog zoo formeel, laat men dan toch vooral ook in deze zaak de Rijwielpad vereen kennen. Burg. Lommen zeide, dat hem niets be kend was van een dubbel rijwielpad langs den duinvoet voor het gedeelte Castricum naar Egmond. Hoe het met het gedeelte EgmondBef* gen zit, weet hij niet, doch hij gelooft, dat men niet bang moet zijn, dat het eene rijwiel pad het andere in den weg zit. De heer Klomp was het in groote trekken, behoudens kleine onderdeelen, met het ontworpen plan eens. Hij bracht den heer Bogtman hulde voor het vele werk, dat deze zich voor de groote kaart had getroost. Ook het economisch belang van de bad plaatsen was er mee gemoeid Als men ziet, wat de Belgen in 10 jaar langs de Belgische kust tot stand brachten, dan komt men tot de conclusie, dat in dezen de Hollanders wel zeer langzaam werken Z. i. had N. Kenne merland noodig één weg met rijwielpaden anaf Wijk aan "Zee tot Camperduin, met toe gangspaden naar de betreffende gemeenten en diende men verder de natuurgebieden on gerept te laten. Spr. was voor een krachtige propaganda. Het publiek moet gewonnen worden, dan zal men de Kamer en de Staten ook wel winnen, want deze lichamen brachten 'nog nimmer dingen tot stand, die niet reeds door krach tige volksgroepen werden voorgestaan. Spr. had met voldoening geconstateerd, dat in de Prov. St. men zich bewust wordt, dat de Prov. in haar taak voor het verzorgen der wegen, in verhouding tot andere provin cies, een groote achterstalligheid heeft in (e halen. Langs de geprojecteerde Prov. wegen ko men nu ook, door den drang der Staten, rij wielpaden en spr. is overtuigd, dat er een meerderheid in de Staten zal komen, die het mooie werk van de Rijwielpadvereen., om voor duizenden de gelegenheid te openen, op rustige wijze de beschavende invloed van de natuur te ondergaan, zal willen steunen. Het was spr. bekend, dat de houtvester van het Staatsboschbeheer, wanneer de aan geplante dennen wat hooger zijn dan thans, tegen een rijwielpad in de duinen van het Staatsboschbeheer niet zoo'n bezwaar meer heeft, omdat dan het brandgevaar niet zoo groot is. De Voorzitter had, naast het argu ment over de kalkarmoede van onze duinen, ook hooren spreken over de verhooging van het brandgevaar door het aanleggen van rij wielpaden. Ook dit argument oordeelde hij niet steekholdend. Z.i. zijn fietsrijders in dit opzicht minder gevaarlijk dan wandelaars en het voordeel van rijwielpaden is, dat, bij uitbreken van brand, de hulp, om den brand te blusschen, spoedig aanwezig kan zijn. De heer Greu p, opzichter van het Staats boschbeheer, merkte op, dat men in Groet ten aanzien van de rijwielpaden weer iets anders wil dan in Schoorl en dat de Rijwiel padvereeniging weer een ander plan heeft Z. i. moest men begrijpen, dat men bij het Staatsboschbeheer met een goed opgezet plan moest komen en alleen met dat plan, dat een noodzakelijke behoefte is. Staatsbosch beheer streeft ernaar, om het groote complex duinen te Schoorl zooveel mogelijk natuur getrouw te onderhouden om voor de na tuurliefhebbers, evenals men dit in Amerika en Zwitserland doet, een mooi stuk te behouden. Om daardoor overal rijwielpaden te leggen, achtte hij niet gewenscht. Hazen, reeën en verschillende vogels hebben een groot com plex noodig, waar het rustig is. Laat men toch zooveel mogelijk de Staats- duinen met rust laten en laat men dus komen met een noodzakelijk plan. Spr. is er niet vóór, om dit duingebied door rijwielpaden in vier stukken te versnipperen. Van Petten naar Callantsoog ligt een mooi fietspad. Ook op de Hondsbosschedijk, vanwaar men een mooi gezicht heeft op de zee en over het polderlandschap. Dit rijwiel pad is niet te berijden door het nonchalant neergeworpen materiaal en spr. gaf in over weging om aan den Rijkswaterstaat te ver zoeken, daarin verandering te brengen en dit pad voor het publiek open te stellen. Voor het rijwielpad van Petten naar Cal- woon zwijgzaam. Eenige malen maakte ik een losse opmerking, een paar keer beproefde ik van hem te vernemen, naar welk soort van inrichting wij op weg waren, doch hij ant woordde mij ternauwernood met een enkel woord. Ik was mij intusschen bewust, dat er een bijna onmerkbare maar niet te miskennen verandering was gekomen in zijn wijze van doen. Tot op het oogenblik, dat'hij het denk beeld van dit tochtje opwierp, was hij steeds de vriendelijke, welgemanierde ondergeschik te, die voor een oogenblik door een zijner cliënten als gelijke werd beschouwd en die er wel voor paste misbruik te maken van zijn positie. Louis was maitre d'hotel van een der beste restaurants van Londen. Ik was oud-officier der cavalerie, broeder van den graaf van Welmington, met een bescheiden inkomen en een nog bescheidener opvatting, hoe het te besteden. Louis was de bediende en ik de heer. Het had mij behaagd hem voor een kor ten tijd als mijn metgezel te beschouwen en zijn optreden was een volledige erkenning van onze verhouding. Maar nu scheen er een verandering te zijn gekomen. Louis was meer een heer en minder een kellner geworden. 1 lij keek ernstiger dan te voren en zekere be zorgdheid sprak er uit zijn blikken. Mijn en kele opmerkingen beantwoordde hij beleefd maar kort. Blijkbaar dacht hij aan wat an ders. 't Leek wel alsof hij om een of andere onnaspeurlijke reden berouw gevoelde over zijn voorstel. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5