DE VERDWENEN DELORIL
lummelt trant.
De Rijwielpadver. Nrd.-Kennemerland.
Hiitdtrd twee en dertigste Jaargang.
Radio-hoekje
Rijwielpaden door de duinen van Camperduin en Castricum, met
toegangspaden naar de verschillende plaatsen gewenscht.
jro. «3
1930.
^faaiiflasr 3 blaart
Dinsdag 4 Maart.
Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen-
••Hinz- 12-152.Concert door het A. V.
O Ensemble. 2.-3.— Gramofoonmuziek.
r__4._ Knipcursus. 4.4.15 Gramofoon-
iriek 4155.Solisten-concert. Zang en
Üiano 5.30—6— Concert uit cabaret „La
haité" Amsterdam. 6.— Tijdsein. 6.01 Ver-
concert. 6.306.45 Gramofoonmuziek.
ïï|__7.15 Engelsch: Conversatie. 7.15—
7 45 EngefschGevorderden. 8.01 Aanslui-
jLg van het Concertgebouw te Amsterdam,
frotestvergadering tegen de Geloofsvervol
ging in Rusland. 9.15 Gramofoonmuziek.
p 30 L'itz. van de Operette „De Dochter van
Jen Tamboer-Majoor" van Jacq. Offenbach
1025 ca. Persber. 10.35 Concert door het
Omroeporkest. 11.— Aansluiting van het
Carlton Hotel te Amsterdam. 12.— Sluiting.
Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
i m*1-'i - - v
(Uitsluitend K. R. O.) 8.15—9.30 Gramo
foonmuziek. 11.30—12.Godsdienstig half
uurtje. 12.15—1.15 Concert door het K R.
O-Trio. 1.15—2.— Gramofoonmuziek. 2.
3 Vrouwenuurtje. 3.3.30 Kniples 4.
5^_ Gramofoonmuziek. 5.5.50 Lezing over
Het léven van Augustinus. 5.50—6.— Gra
mofoonmuziek. 6.016.15 Gramofoonmuziek
n 13—6.30 Lezing over: Het scheidsrechters-
vraagstuk. 6.30—6.40 Beursberichten. 6.40
_7Gramofoonmuziek. 7.7.30 Kerkla
tijn 7.30—8.— Lezing over: Een burgerlijk
proces III"- 8.019.Orkestconcert en op
treden van humorist. 9.30—9.40 Nieuwsber.
q4010.10 Voortzetting concert. 10.10
10 40 Optreden van humorist. 10 4011.10
Voortzetting concert. 11.10-12— Qramo-
toonmuziek. 12— Sluiting
u c!kTtry' {5,54 4 M' 10 35 Morgenwij.
CcnrPrteZlnT 2° Gramc{(>onmuziek. 12.20
nTrw j nWl alt F West- ^nor.
ooa c i! d(K)r E Ö'Henn. 1.20-
S£resConcert' 250 Ui*z voorscholen.
J'S ^ries!concert- 4-35 Lezing voor scholen.
nnrH 90 0r£elSI*l. 5-35 Kinder
H° Voorlezing. 6.35 Nieuwsberich-
Piano-recital door E. Isaacs 7 20—
7 40 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Concert H.
Henschel, sopraan. H. Bor, piano Militair
2^0.20 Nieuwsberichten. 9.40 Lezing
10.05 De Courville's Hour-I. m. m. v. Dans-
J1 0512.20 Dansmuziek. 12.20
12.50 Proefuitz. Televisie.
Parijs ,Aadic-Paris"1725 M. 12.50—2.20
Gramofoonmuziek. 4.05 Orkestconcert en soli.
6.5d Gramofoonmuziek. 8.20 Concert Orkest
en solisten.
Langenberg, 473 M. 6.20—7.20 Gramo
foonmuziek. 9.3511.15 Gramofoonmuziek
11.30 Gramofoonmuziek. 12.25—1.50 Orkest
concert. 7.208.05 Lezing met muzik.
illustratie. 8.059.20 Concert. Her-uitz. van
Londen en Daventry.
Kalundborg. 1153 M. 11.20—1.20 Orkst-
concert. 2.50-4.50 Concert. Orkest en zan
ger. 7.20—8.35 Orkestconcert. 9.20—10 20
Kamermuziek.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek 6.20
Uitzending van het Carneval te Binche. 7 05
Gramofoonmuziek 8.35 Concert. Orkest,
viool en zang. 10.30 Dansmuziek. 8.35 (Op
golfl. 338.2 M.) Concert ónder auspiciën
van de SAROV. Orkest, vocale- en instru
mentale solisten.
Zeesen, 1635 M. 6.1511.50 Lezingen.
11.50—12.15 Gramofoonmuziek. 12.15—1.20
Lezingen en berichten. 1.20—1.50 Gramo
foonmuziek. 1.50—3.50 Lezingen. 3.504.50
Concert. 4.507.40 Lezingen. 7.40 „Fa-
schingsartikel" van Max Ophüls. 8.50 Con
cert. Orkest. Jazz-orkest en zang. Daarna
Bal. (Vastenavond bal). 11.20 Vers'ag van
de Zesdaagsche.
Na de Zaterdagmiddag in de Unie gehou
den alg. vergadering van de Rijwielpad-ver.
„Noord-Kennemerland", waarin bleek, dat
deze vereeniging in kas heeft 935 en thans
235 leden telt; en de heeren J. van Reenen en
Mr. H. Jüdell te Bergen tot bestuursleden
werden herkozen, opende de voorzitter, mr. J.
P. Bosman de druk bezochte vergadering voor
leder, en genoodigden, waarin door het be
stuur een overzicht werd gegeven van de
plannen omtrent die rijwielpaden, welke in de
naaste toekomst voor aanleg in aanmerking
komen.
De voorzitter sprak een speciaal woord
van welkom tot het lid van Prov. Staten,
mevr. Aukes en uitte zijn vreugde over de
groote opkomst (een 50-tal personen waren
aanwezig). Onder de aanwezigen merkten wij
op: de burgemeesters van Schoorl, Bergen,
Heiloo en Castricum en den wethouder van
Egmond aan Zee, den heer Van Eenennaam
alsmede verschillende V. V. V.-bestuursleden
uit deze gemeenten. Berichten van verhinde
ring waren ingekomen van den heer Van
Steijn, den houtvester van het Staatsbosch
beheer en de burgemeesters van Alkmaar en
Egmond aan Zee.
D e voorzitter gaf een uiteenzetting
van de moeilijkheden, die de vereeniging, wel
ke dit voorjaar 1G jaar bestaat, gedurende
haar bestaan mocht ondervinden, met het ge
volg, dat alleen het 3 K.M. lange rijwielpad
van de Franschman naar Bergen aan Zee
tot stand kon worden gebracht. Dit pad vor
derde een uitgaaf van 15000 en was thans
geheel betaald. Door een steun van de ge
meente Bergen, de V. V. V. te Bergen, de
stallers van rij wie'en te Bergen aan Zee, die
in 3 jaar ten behoeve van de vereeniging 5 ct.
per rijwiel meer hieven, waardoor per jaar
1000 kon worden afgedragen, de A. N. W
B. en de K. N. A.C., was dit rijwielpad tot
stand gekomen.
Dat niet meer tot stand kon worden ge
bracht, kwam, omdat het bestuur overal op
verzet stuitte van de grondeigenaren, die niet
wenschten mede te werken.
In tegenstelling met andere provincies be
schikt Noord-Holland nagenoeg niet over
rijwielpaden.
Uitvoerig ging spr. na, hoe de poging om
langs den Postweg te Schoorl een rijwielpad
aan te leggen, mislukte. Eveneens mislukte
de poging om door het Heilooërbosch een pad
te maken, alsmede de poging, om van het
Staatsboschbeheer de toestemming te krijgen
om in Schoorl langs de door de geïnterneer
den aangeleiden weg door de duinen naar
Bergen aan Zee een rijwielpad te maken.
KKIIIITKTON.
Door E. PHILLIPS OPPENHEIM.
Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER.
3>
Louis knikte toestemmend. „Heeft mijnheer
dat gevoel?" zeide hij, terwijl hij peinzend een
*lokje nam. „Ja, dat kan ik me begrijpen! Maar
Monsieur is niet altijd somber gestemd. Ik heb
hem dikwijls in mijn restaurant als gast of gast
heer gezien en dan was hij een en al opgewekt
heid. Ja, er is heel wat veranderd sedert die
4gen. Ik bemerkte dat al, toen ik de vrijmoe-
'gheid had mijnheer op de trap van den
rand Opéra aan te spreken."
bleef somber zwijgen. Ook al veroorloofde
'h mij het gezelschap van een zeer populair
maitre d hotel, die in zijn geboortestad de bloe
djes buiten zet, dan volgt daar nog niet uit,
at ik lust zou gevoelen hem ook maar eenigs-
in vertrouwen te nemen. Daarom bleef ik
Zwijgen, terwijl mijn blikken verveeld door de
,s«l dwaalden.
..Trouwens", vervolgde Louis, terwijl hij een
•'Êarette aanstak, „het vermaak is in een in-
•mhting ais deze ver te zoeken. Wij zijn geen
•^«ikanen of toeristen. Montmartre heeft zijn
gehad. De schrijvers van romans en verha-
'*a hebben de buurt vermoord. De vrouwen
hier alleen om haar juweelen te laten
Spr. laakte het in Ged. Staten, dat deze
voor het rijwielpad van de Franschman naar
Bergen aan Zee geen subsidie wilde verkenen,
ornaat dit pad over particulier terrein liep.
5000 subsidie was gevraagd en zelfs de ver
klaring van de eigenares der gronden, dat
deze bereid was, om die 5000 in de prov.
kas te storten, wanneer binnen 40 jaar dit pad
voor het openbaar gebruik zou worden ge
sloten, had geen succes.
Dank bracht spr. aan mevr. Aukes. die in
de Staten voor de gevraagde subsidie een
lans had gebroken.
Een Commissie uit het bestuur, bestaande
uit de heeren Zeiler. Baron Van Fridagh en
Bogtman, heeft thans belanghebbenden en de
betrokken gemeentebesturen bezocht, om te
vernemen, hetgeen in "de betrokken gemeen
ten gewenscht wordt, wanneer de vereeni
ging weer iets tot stand kon brengen. De be-
langstelilng daarvoor in Schoorl. Bergen,
Egmond, Castricum, Limmen en Heiloo en
Alkmaar viel buitengewoon mee en schenkt
het bestuur het vertrouwen, dat men thans
gemakkelijker zal slagen dan in het ver-leden
het geval was.
Spr. deed een beroep op allen om mede te
weriten aan het streven om meerdere na-
natuurliefhebbers door te maken rijwiel
paden van het natuurschoon te kunnen laten
genieten.
De heer Bogtman zeide, dat de wensch
van allen is, in de duinen een rijwielpad van
het Zuiden naar het Noorden met toegangs
paden naar dit rijwielpad.
De verwezenlijking van dit ideaal stuit op
het privaat bezit.
Spr. deed mededeeling van de wenschen,
die er ten dien aanzien bij de V. V. V.'s te
Groet en Schoorl, de gemeenten Schoorl,
Egmond aan Zee, Castricum, Heiloo en
Alkmaar bestaan.
Deze zijn een rijwielpad langs den Post
weg, den duinweg volgende tot Camperduin,
in Schoorl een rijwielpad dwars door de
duinen en een rijwielpad, dat direct uitkomt
aan zee, alsmede een rijwielpad langs den
Deserteursweg, door de duinen naar Bergen
aan Zee; een rijwielpad langs den voet der
duinen van de Franschman naar Duinver-
maak en een rijwielpad door de Verbrande
Pan naar Egmond aan Zee, alsmede een rij
wielpad van Egmond aan Zee naar Castri
cum, dat aansluit op de rijwielpaden die te
Castricum door de Provincie daar reeds ge
maakt zijn.
Vooits een rijwielpad van Castricum naar
Heiloo en Alkmaar, een rijwielpad van Heiloo
zien en met de mannen te flirten. De mannen
komen hier omdat hun vrouwen dit graag wil
len en omdat het nu eenmaal hun gewoonte is.
Maar overigens is hier niets. Als de echte Pa-
rijzenaar hier komt is het ten hoogste een of
tweemaal in het jaar. Voor de mannen van de
wereld, zooals u en ik, mijnheer, bestaan derge
lijke inrichtingen eigenlijk niet."
Ik keek een beetje nieuwsgierig naar mijn
metgezel. Er was iets raadselachtigs in zijn ma
nier van doen. Om zijn lippen speelde een goed
keurend glimlachje aan het adres van een dan
seresje, dat vlak bij onze tafel pirouetten
maakte, maar ik had den indruk, dat zijn ge
dachten zich met iets anders bezig hielden.
Plotseling wendde hij het hoofd naar mij toe en
zeide:
„Mijnheer moet maar denken, dat een inrich
ting als deze zoo iets is als het schuim in onze
champagneglazen. Het is alles uiterlijke schijn.
Het bestaat en zoo is het weer verdwenen. Dit
zelfde restaurant is misschien over een jaar al
weer tot onbekendheid afgedaald, is een bier
huis voor de Duitschers of een absinth- cn
cognackroeg voor koetsiers geworden. Ter wil
le van de toeristen en de dames der vroolijke
wereld bestaan dergelijke inrichtingen. Wie aan
wat anders behoefte heeft, kan ook wat anders
vinden."
„Ga maar door, Louis, je hebt wat in je ge
dachte. Wat bedoelde je met je beweringen?
Hij haalde de schouders op en zei lang
zaam:
„Ik geloof, dat ik mijnheer wel ergens zou
kunnen brengen, waar bij zich beter zot:
naar Egmond aan Zee en van Heiloo langs
de Zandersloot naar Alkmaar.
Alkmaar heeft de wenschelijkheid nog naar
voren gebracht om langs de Ringvaart een
rijwielpad naar Bergen te maken.
Wanneer er menschen zijn. die de beschik
king over de gronden weten te verkrijgen van
een der genoemde rijwielpaden, dan zal het
Bestuur de eerste zijn om voor de totstand
koming van dit pad te werken, omdat het
Bestuur niet vraagt, waar dit pad komt. aan
gezien de Rijwielpadvereeniging Noord-
Kennemerland voor rijwielpaden in Noord-
Kennemerland ijvert en geen voorkeur heeft
voor de een of andere plaats.
De heer A. C. B os, penningmeester, stelde
in het licht, dat groote plannen vooraf moeten
gaan door het maken van groote propaganda.
In dezen kan de pers veel doen. omdat
het van onschatbare waarde is. dat voort
durend de aandacht op die plannen wordt ge
vestigd.
Wanneer de publieke opinie er eenmaal is,
wordt het zaak om in de verschillende ge
meenten coraité's op te richten, die in ge
meenschap staan met het centrale bestuur.
In het centrale punt Alkmaar moet een
beweging ontstaan, die tot voorbeeld kan
dienen aan alle gemeenten.
Wanneer op deze wijze geld bijeen is ge
bracht, wordt het mogelijk om een krachti-
gen aandrang uit te oefenen op het Prov.
Bestuur, de gemeentebesturen, de A. N. W.
B. en de K. N. A. C. om door steun de plan
nen te verwezenlijken.
Burgemeester L 5 m .m e n van Castricum
deed het genoegen, te hebben vernomen, dat
er geen animositeit tusschen de verschillende
gemeenten zal bestaan, omdat alleen samen-
merking, in dezen, tot succes kan leiden.
Het eerst diende z.i. dat plan verwezen
lijkt te worden, dat uit een financieel oog
punt het gemakkelijkst te verwezenlijken is.
Spr. meent, dat dit een rijwielpad zal zijn
van Alkmaar langs den Westerweg, achter
Heiloo naar Castricum, over Zandwijk,
waardoor verbinding verkregen wordt met
de rijwielpaden in de Prov. duinen.
De kosten, daaraan verbonden, zullen niet
zoo groot zijn, omdat een groot deel van dit
traject reeds in een staat verkeert, dat het
met rijwielen bereden kan worden.
Het voordeel van dit plan is, dat de Rijks
straatweg daardoor voor een groot deel van
het rijwielverkeer ontlast zal worden. Spr.
had officieus vernomen, dat de Holl. Duin
maatschappij te Castricum geen bezwaar
meer zal maken tegen het maken van een
rijwielpad in haar bezittingen, waardoor het
mogelijk wordt, het rijwielpad in de duinen
verder door te trekken; maakt men dan het
rijwielpad tot Uitgeest, dan kunnen de Zaan-
kanters tot Uitgeest het rijwielpad langs den
primairen weg daar verlaten en langs een
veel korter rijwielpad Castricum bereiken.
Spr. gaf nog in overweging om te trachten
verschillende kamerleden te winnen voor de
plannen om in de duinen van het Staats
boschbeheer rijwielpaden te maken. Deze
krijgen eerder een deurtje open, dat voor een
burger gesloten blijft.
Ook hij bracht Mevr. Aukes hulde voor
den door haar in de Staten gevoerden strijd
ten bate van rijwielpaden.
De Voorzitter had het door burge
meester Lommen gewilde traject reeds ge
fietst en erkende het belang daarvan, omdat
daardoor tevens bereikt wordt, dat Alkmaar
zooveel dichter bij Castricum aan Zee komt
te liggen.
Spr. meende voorts, dat het op den weg
der Vereeniging lag om tot de Staten het
verzoek te richten om de leden van de Ver
eeniging het recht te geven, zonder vergun-
ningskaart de rijwielpaden in de Prov. dui
nen te berijden.
De heer K r i 1 1 e r, Schoorl, kon de ver
blijdende mededeeling doen, dat de Rijwiel
padvereen. Schoorl voor de door haar gepro
jecteerde rijwielpaden, groote medewerking
ontvangt van het Staatsboschbeheer. Hel
kwam spr. voor, dat daarvan een dankbaar
gebruik behoorde te worden gemaakt.
Het geprojecteerde rijwielpad door de dui
nen in Schoorl stuit echter in Schoorl op te
genstand van de bevolking, omdat men in
Schoorl meent, dat een rijwielpad langs de
duinen aan de practische eischen zal vol
doen.
De Rijwielpadvereen. van Schoorl doet
voorts pogingen om een rijwielpad te krijgen
langs ae baan, die door de duinen wordt ge
maakt voor het vervoer van het materiaal
van de door de Provincie bij Camperduin te
maken stroombrekers.
Spr. hoopt daarvoor op den steun van de
Rijwielpadvereen. N. Kenncmerlanc.
De heer B o s had met belangstelling ge
hoord, dat burgemeester Lommen ook een
rijwielpad wenscht van Castricum naar Uit
geest. Spr. meende echter, dat de Vereeniging
de grenzen van N. Kennemerland moest blij
ven trekken.
amuseeren. Er is daar niets te doen, er valt
niets te zien, er wordt geen muziek gemaakt
Maar t is 'n inrichting, er is 'n atmosfeer,
en het is heel iets anders. Ik kan dat zoo
niet onder woorden brengen. Mijnheer zou
mij begrijpen als hij er was".
„Maar laten we dan in 's hemels naam on-
middelijk betalen en heengaan!" riep ik uit.
„Wij hebben beiden hier genoeg van in ieder
geval."
Louis antwoordde niet dadelijk. Ik keerde me
naar hem toe wij zaten naast elkander
daar ik niet begreep waarom een antwoord uit
bleef.
Wat ik toen zag verbaasde mij. Zijn gezicht
was totaal veranderd. Zijn lippen waren vastbe
raden op elkaar gedrukt. Een rimpel, di: ik nog
nooit had opgemerkt, was op zijn voorhoofd
verschenen. Zijn oogen waren kleine lichtpun
ten geworden en ik merkte misschien voor de
eerste maal hun eigenaardige kleur op: groen
met een tikje grijs. Hij zag er uit als een man
van groote scherpzinnigheid, die diep nadenkt
over een zaak van het hoogste gewicht.
„Nu, wat is er Louis?" vroeg ik. „Gevoel je
al berouw over je aanbod? Breng je mij liever
niet naar die andere inrichting?"
„Neen, dat is het niet, mijnheer", ant
woordde Louis, „maar ik vrees, dat ik wat
voorbarig ben geweest."
„Voorbarig?'
Louis knikte langzaam met het hoofd,
maar het duurde enkele oogenblikken voor hij
sprak.
„Ik vroeg mij alleen ui", zeide hij, „of u
Mevr. Aukes wees erop, dat de geest
in de Staten is, dat in dergelijke gevallen het
particulier initiatief gesteund moet worden.
Bij de behandeling van de subsidie-aanvrage
voor het rijwielpad van de Franschman naar
Bergen aan Zee stelde men zich echter op
ee:: tegenovergesteld standpunt en werd met
27 tegen 26 stemmen dit verzoek afgewezen
Spr. heeft den indruk, dat dit in hoofd
zaak kwam, omdat het Bestuur, Ged. St te
laat met het olan in kennis hebben gesteld,
waarom dit College zich op het standpunt
plaatste, dat de heeren hun eigen boontjes
maar moesten doppen. Voor de motiveering
van deze zienswijze las spr. voor, hetgeen d:
heer Hendriks daarover in de betreffende
zitting in 1927 had gezegd.
Spr. gaf daarom het bestuur in overwe
ging, nu er sindsdien bij de Provincie heel
wat uit de wegenbelasting is binnengeko
men, te verzoeken, om in het algemeen aan
rijwielpaden in de provincie steun te verlee
nen.
De Voorzitter meende, dat een der
gelijk verzoek reeds was verzonden. In ieder
geval was verzocht, om voor gemaakte rij
wielpaden per strekkende K. M. jaarlijks een
bijdrage van 50 te verleenen.
Spr. zou het adres nog eens nagaan en
als dit noodig was. in de door Mevr. Aukes
gewenschten geest aanvullen.
De heer Zeiler vond het niet juist, dat
voor het berijden van de door de overheid
met belastinggelden gemaakte rijwielpaden
het kcopen van toegangskaarten vereischt
werd. Dit geschiedt in geen enkele andere pro
vincie en spr. vindt een dergelijken maatregel
van de prov. N.-Holland funest.
De heer Roggeveen, Schagen' deelde
mede, dat hij het denkbeeld naar voren had
gebracht om langs de opgeheven trambaan
Schagen—Wognum een rijwielpad te maken
Uit 24 dorpen had hij reeds aahesie-betuigin
gen gekregen. Spr. vroeg steun voor dit denk
beeld, omdat het pad, als het tot stand komt,
aan zal sluiten aan den nieuwen prov. weg te
Opmeer.
Devoorzitter zegde den moreelen
steun toe en deelde mede, dat het misschien
een daadwerkelijke steun kon worden en dat
het bestuur er orijs op stelt, van deze zaak op
de hoogte te blijven.
De heer VanEenennaam, weth. te
Egmond aan Zee, zeide, dat het t' bestuur van
de V.V.V. te Egmond aan Zee genoegen had
gedaan, dat het bestuur van de Rijwielpad
vereen. het denkbeeld van de V.V.V. te Eg
mond om vanaf de Franschman te Berger,
door de Verbrande Pan naar Egmond, in aan
sluiting op den bestaanden weg naar Castri
cum, een rijwielpad te maken, had overgeno
men.
De V.V.V. te Heiloo had de V.V.V te Eg
mond aan Zee verzocht, eens poolshoogte te
nemen over een verbinding met Egmond aan
den Hoef.
Spr. vernam, dat zeer aanstaande is een
rijwielpad aan beide kanten van den weg naar
Castricum over Egmond aan den Hoef tot de
grens van Bergen. Aan den eenen kant komt
het rijwielpad vlag lans den straatweg en aan
den anderen kant iets van den straatweg af.
Nu komt de V.V.V. te Egmond in een scheeve
positie, aangezien het nu niet aangaat om ook
nog op een paar honderd M. afstand een
rijwielpad door de duinen te maken.
Spr. meent, dat de Rijwielpadvereen. aan
vullen werk moet doen. Nu het pad er langs
den straatweg komt, acht hij het rijwielpad
door de duinen niet noodig.
Het rijwielpad tusschen Egmond aan Zee
en Heiloo komt ook zonder de vereen, tot
stand. Het woord animositeit had z.i. hier niet
gebruikt mogen worden. Nu dit gebruikt is,
wil spr. wel zeggen, dat Heiloo en Egmond
daardoor in elkanders armen zijn geworpen
Egmond aan Zee en Heiloo werken nu samen
om beide plaatsen omhoog te brengen en bij
B. en W. van Egmond aan Zee bestaat het
plan, om zelf te zorgen voor de aansluiting
van het rijwielpad van Egmond aan Zee naar
den Hoef.
Devoorzi tter had voor het eerst het
woord animositeit hier gehoord. De vereeni
ging kent dit niet en heeft zich altijd op het
standpunt gesteld, dat Alkmaar zonder de
omgeving niets is en dat de omgeving profi
teert van Alkmaar.
Het is het bestuur absoluut onverschillig in
welke gemeente het eerste rijwielpad tot stand
komt. Dat het eerst in Bergen werd gemaakt,
kwam uitsluitend om de vereen, daar het
eerst gelegenheid kreeg, dit te doen.
Tien jaar geleden poogde de vereen, reeds
een rijwielpad van Heiloo naar Egmond aan
Zee tot stand te brengen. Het toenmalig be
stuurslid, de heer Veldkamp te Heiloo, gaf
zich daardoor veel moeite, maar de eigenaren
van de tusschenliggende landen zeiden:
„Over ons land komt geen rijwielpad".
Spr. verheugt zich over hetgeen Heiloo en
Egmond aan Zee tot stand willen brengen
Merkwaardig vond spr. het gezegde van den
heer Van Eenennaam: „Daar behoeft U geen
zich er wel zou amuseeren. Er valt niets te
zien, zeker niet zooveel als hier. Misschien
zou u er later spijt over hebben, zou u het mij
kwalijk nemen, dat ik u vooraf niets had ge
zegd omtrent de inrichting, die geheim moet
blijven."
„Laten we het er maar op wagen", ant
woordde ik opstaande. „Laat ik maar met je
medegaan en zelf oordeelen."
Louis volgde mijn voorbeeld, maar ik
meende toch nog zekere aarzeling in zijn ma
nier van doen op te merken. Mijn verzoek
om de rekening was met een vriendelijk glim
lachje en een beleefd hoofdschudden beant
woord. Louis fluisterde mij toe, dat wij de
gasten waren geweest van de directie en dat
het niet correct zou zijn onze vertering toch
te willen betalen. Ik moest dus volstaan met
den hoofdkellner, de juffrouw van de vesti
aire, den knecht die de deur voor ons opende
en den langen portier, die een rijtuig voor ons
aanriep, een fooi te geven.
„Waarheen, mijne heeren?" vroeg de
chauffeur, toen de auto op het punt stond
om weg te gaan.
Op dat oogenblik aarzelde Louis even. Hij
zat aan den kant van trottoir en hij stond o*p,
toen deze vraag gedaan werd. Het scheen
mij wel alsof hij den chauffeur het adres
haast toefluisterde. In ieder geval verstond ik
het niet. De man knikte en reed in Oostelijke
richting.
Hoofdstuk III.
Ik vond tijdens den korten rit Louis onge-
zorg voor te hebben, dat zullen wij wel doen".
-Dit geeft ons moed, aldus spr. en wij hopen,
dat U gelijk krijgt, doch vreezen van niet. Wij
hopen daar geen taak te vervullen te krijgen,
maar wanneer dit wel het geval is, dan kunt
U over ons beschikken.
Mr. Jüdell (secretaris) vond het ge
luid, dat de weth Yan Egmond aan Zee liet
hooren, niet prettig. Men moest begrijpen,
dat het er de Rijwielpadvereen. niet om te
doen is, zelf de rijwielpaden aan te leggen,
maar tevens, dat het een moreel belang is.
bij het groote publiek, wanneer men naar
buiten den indruk wekt, dat de Rijwielpad
vereen. dit doet. Dan komen er leden en kan
er meer in het algemeen gedaan worden. Al
is het dan nog zoo formeel, laat men dan
toch vooral ook in deze zaak de Rijwielpad
vereen kennen.
Burg. Lommen zeide, dat hem niets be
kend was van een dubbel rijwielpad langs
den duinvoet voor het gedeelte Castricum
naar Egmond.
Hoe het met het gedeelte EgmondBef*
gen zit, weet hij niet, doch hij gelooft, dat
men niet bang moet zijn, dat het eene rijwiel
pad het andere in den weg zit.
De heer Klomp was het in groote
trekken, behoudens kleine onderdeelen, met
het ontworpen plan eens. Hij bracht den heer
Bogtman hulde voor het vele werk, dat deze
zich voor de groote kaart had getroost.
Ook het economisch belang van de bad
plaatsen was er mee gemoeid Als men ziet,
wat de Belgen in 10 jaar langs de Belgische
kust tot stand brachten, dan komt men tot de
conclusie, dat in dezen de Hollanders wel
zeer langzaam werken Z. i. had N. Kenne
merland noodig één weg met rijwielpaden
anaf Wijk aan "Zee tot Camperduin, met toe
gangspaden naar de betreffende gemeenten
en diende men verder de natuurgebieden on
gerept te laten.
Spr. was voor een krachtige propaganda.
Het publiek moet gewonnen worden, dan zal
men de Kamer en de Staten ook wel winnen,
want deze lichamen brachten 'nog nimmer
dingen tot stand, die niet reeds door krach
tige volksgroepen werden voorgestaan.
Spr. had met voldoening geconstateerd,
dat in de Prov. St. men zich bewust wordt,
dat de Prov. in haar taak voor het verzorgen
der wegen, in verhouding tot andere provin
cies, een groote achterstalligheid heeft in (e
halen.
Langs de geprojecteerde Prov. wegen ko
men nu ook, door den drang der Staten, rij
wielpaden en spr. is overtuigd, dat er een
meerderheid in de Staten zal komen, die het
mooie werk van de Rijwielpadvereen., om
voor duizenden de gelegenheid te openen, op
rustige wijze de beschavende invloed van de
natuur te ondergaan, zal willen steunen.
Het was spr. bekend, dat de houtvester
van het Staatsboschbeheer, wanneer de aan
geplante dennen wat hooger zijn dan thans,
tegen een rijwielpad in de duinen van het
Staatsboschbeheer niet zoo'n bezwaar meer
heeft, omdat dan het brandgevaar niet zoo
groot is.
De Voorzitter had, naast het argu
ment over de kalkarmoede van onze duinen,
ook hooren spreken over de verhooging van
het brandgevaar door het aanleggen van rij
wielpaden. Ook dit argument oordeelde hij
niet steekholdend. Z.i. zijn fietsrijders in dit
opzicht minder gevaarlijk dan wandelaars
en het voordeel van rijwielpaden is, dat, bij
uitbreken van brand, de hulp, om den brand
te blusschen, spoedig aanwezig kan zijn.
De heer Greu p, opzichter van het Staats
boschbeheer, merkte op, dat men in Groet
ten aanzien van de rijwielpaden weer iets
anders wil dan in Schoorl en dat de Rijwiel
padvereeniging weer een ander plan heeft
Z. i. moest men begrijpen, dat men bij het
Staatsboschbeheer met een goed opgezet
plan moest komen en alleen met dat plan, dat
een noodzakelijke behoefte is. Staatsbosch
beheer streeft ernaar, om het groote complex
duinen te Schoorl zooveel mogelijk natuur
getrouw te onderhouden om voor de na
tuurliefhebbers, evenals men dit in Amerika en
Zwitserland doet, een mooi stuk te behouden.
Om daardoor overal rijwielpaden te leggen,
achtte hij niet gewenscht. Hazen, reeën en
verschillende vogels hebben een groot com
plex noodig, waar het rustig is.
Laat men toch zooveel mogelijk de Staats-
duinen met rust laten en laat men dus komen
met een noodzakelijk plan. Spr. is er niet
vóór, om dit duingebied door rijwielpaden in
vier stukken te versnipperen.
Van Petten naar Callantsoog ligt een
mooi fietspad. Ook op de Hondsbosschedijk,
vanwaar men een mooi gezicht heeft op de
zee en over het polderlandschap. Dit rijwiel
pad is niet te berijden door het nonchalant
neergeworpen materiaal en spr. gaf in over
weging om aan den Rijkswaterstaat te ver
zoeken, daarin verandering te brengen en dit
pad voor het publiek open te stellen.
Voor het rijwielpad van Petten naar Cal-
woon zwijgzaam. Eenige malen maakte ik
een losse opmerking, een paar keer beproefde
ik van hem te vernemen, naar welk soort van
inrichting wij op weg waren, doch hij ant
woordde mij ternauwernood met een enkel
woord. Ik was mij intusschen bewust, dat er
een bijna onmerkbare maar niet te miskennen
verandering was gekomen in zijn wijze van
doen. Tot op het oogenblik, dat'hij het denk
beeld van dit tochtje opwierp, was hij steeds
de vriendelijke, welgemanierde ondergeschik
te, die voor een oogenblik door een zijner
cliënten als gelijke werd beschouwd en die er
wel voor paste misbruik te maken van zijn
positie.
Louis was maitre d'hotel van een der beste
restaurants van Londen. Ik was oud-officier
der cavalerie, broeder van den graaf van
Welmington, met een bescheiden inkomen en
een nog bescheidener opvatting, hoe het te
besteden. Louis was de bediende en ik de
heer. Het had mij behaagd hem voor een kor
ten tijd als mijn metgezel te beschouwen en
zijn optreden was een volledige erkenning
van onze verhouding. Maar nu scheen er een
verandering te zijn gekomen. Louis was meer
een heer en minder een kellner geworden. 1 lij
keek ernstiger dan te voren en zekere be
zorgdheid sprak er uit zijn blikken. Mijn en
kele opmerkingen beantwoordde hij beleefd
maar kort. Blijkbaar dacht hij aan wat an
ders. 't Leek wel alsof hij om een of andere
onnaspeurlijke reden berouw gevoelde over
zijn voorstel.
(Wordt vervolgd.)