j I 4 4 I een politieke moord? Zeetijdingen Kerk en school Ingezonden stukken Het rijwielpad de Fransch- man—Bergen aan Zee. van 8 Maart 1930 Opgave van li«n«1t»oinvorcilict. Hl-Vi I overgehaald, de candidatuur voor het presi dentschap te aanvaarden. Parijsch mysterie. Dezer dagen is in een sober hotelletje in ie Rue des Cinq-Diamants te Parijs een jeugdig Joego-Slaviër vermoord op zijn ka- !ner gevonden. Hij had kort tevoren twee landgenooten ontvangen, wier identiteit echter volkomen onbekend is. |)e jonge man leidde een zeer rustig le ven. Hij verklaarde Jozef Werner te heeten e0 journalist te zijn. Elk spoor van de da ders ontbreekt, zelfs omtrent de persoon lijkheid van den vermoorde verkeerde men in het duister. Na lang speuren heeft de politie thans kunnen uitmaken, dat de vermoorde, die 28 jaar oud was, in werkelijkheid Sumanovac Ilia heette, te Brodec geboren. Hij was in zjjn vaderland wegens een politiek misdrijf tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld, doch zijn land ontvlucht. In November 1.1. was hij via Weenen en Berlijn naar Parijs gekomen. Hij had moeite gedaan om werk te vinden, hetgeen hem niet was gelukt. Thans stond hij ingeschreven als student aan de Ecole des hautes études sociales. In de kamer van den vermoorde werden eenige vervalschte identiteitspapieren ge vonden, bovendien een nummer van „Politi- ka" met verslagen over een in December j.1. eorganiseerd complot om de kathedraal te Jagreb (Agram) in de lucht te doen vliegen, en over een terroristischen aanslag tegen den extra-trein, die een delegatie Kroati sche notabelen, die koning Alexander hun aanhankelijkheid kwamen betuigen, naar Belgrado zou brengen. Binnenland LOODDIEVEN OP HET DAK GEARRESTEERD. Te Amsterdam zijn op het dak van een perceel aan de P. L. Takstraat een 22-jarig radiomonteur en een 19-jarig hulpmonteur aangehouden. Beide per sonen verklaarden, belast te zijn met het plaatsen van antennes, hetgeen bij onderzoek niet juist bleek te zijn. Op het dak werden twee handkoffers gevon den, waarvan één gevuld was met stuk ken lood, welke van perceelen in de p. L. Takstraat afkomstig bleken te rijn. OPSTANDIGE JEUGD. Vier jongelui, die reeds op het station te Gouda de aandacht op zich hadden gevestigd door groote luidruchtigheid, hebben gistermiddag den sneltrein van Gouda naar Utracht eenige tijd opge houden, door bijna onmiddellijk na het vertrek uit Gouda aan de noodrem te trekken. Ter hoogte van de Vierde Kade kwam de trein tot stilstand. Pogingen van het treinpersoneel om de herrie makers uit den trein te zetten stuitten op zooveel verzet, dat de politie uit Gouda er aan te pas moest komen. Langs den spoorweg is het viertal naar het station Gouda gebracht. HET DRAMA TE BENNEKOM. Niet te maken met de Dusseldorp- sehe moorden. Volgens mededeeling van de Dussel- dorpsche politie heeft de gearresteerde J. H. niets uitstaande met de te Dussel dorp gepleegde moorden, daar H. de Duitsche taal niet kent en in verband met de te Dusseldorp gepleegde moorden zijn alibi heeft kunnen aantoonen. ROODVONK TE DEN HELDER. Bij een zeemilicien te den Helder is gisteren roodvonk geconstateerd. Het geval is niet ernstig. De patiënt wordt verpleegd in het marine-hospitaal. ERNSTIG MOTORONGELUK. Gistermiddag heeft te Hilversum een ernstige botsing plaats gehad tusschen een auto en een motorrijwiel. De 29- jarige motorrijder P. uit Renkum be kwam ernstige kwetsuren. De auto, die den motorrijder achteiop kwam kon niet tijdig stoppen en reed nog over P. heen. De motorrijder is naar het dia- conessenhuis te Arnhem vervoerd. Zijn toestand is ernstig. Hij moet te hard gereden hebben. DE STAKING BIJ „AUPING" EN DE ..GLOBE". De staking der kantoorbedienden bij di matrassenfabriek „Auping" te De venter heeft zich nog uitgebreid en om vat ihans ruim 20 personen. Aangezien ook het personeel van de „Globe", een dochter-maatschappij, den arbeid heeft neergelegd, is de staking tb- ns vrijwel algeheel. VERKEERSONGEVAL. Botsing van motorfiets en auto. Gistermiddag te kwart over twee is te /feelsum op den hoek van den Utrechtschen Straatweg en de Molenallee de aannemer W- Pulle uit Heelsum, die op zijn motorfiets in de richting Oosterbeek reed, in volle vaart gereden tegen de auto van den heer Wilhelmy uit Oosterbeek, die uit de Molen- allee kwam. De heer Pulle brak het linker- n en kreeg een hevig bloedende hoofd- ade. De motorfiets werd grootendeels nield. EEN GEVAL VAN GIJZELING TE GOUDA. Het Tweede Kamerlid Duys heeft den mi- lister van Justitie de volgende vragen ge steld: Is het den minister bekend: dat zich op dit oogenblik een vader van v'er kinderen in gijzeling bevindt op ver- zeek van een papierhandelaar, een zekeren Dorgelo, uit Gouda, op grond van het feit, dat deze laatste van den eerste zou hebben te vorderen een bedrag van 37.50, en dat deze gijzeling reeds meer dan honderd da gen heeft geduurd; dat de gegiizelde, na zijn faillissement te hebben aangevraagd, dit faillissement we gens gebrek aan actief zag opgeheven en daarna opnieuw gegijzeld werd; daarna de gegijzelde onnieuw faillis sement aanvroeg, dit echter werd gewei- g d op grond van het feit, dat er geen ac- was eni de man, die hier gegijzeld was. straatarm bleek te zijn? Is, indien deze feiten juist blijken, de mi- wüviVfl f'4*1,dat ook hier weder rnrj-r il instituut der gijzeling niet meer is van onzen tijd, en is de minister be reid, een wetswijziging aanhangig te ma- wnnrri^af ]L *let2ii seh(*le instituut wordt afgeschaft, hetzij zoodanig wordt her zien, dat althans een gebruik er van, als hier geschiedt, voor de toekomst onmoge'ijk wordt gemaakt? GEEN ZAANSCHE WERKLOOZEN NAAR DRENTE. De mentaliteit van den Zaandam- ,sc^ten R<*ad een bezwaar. i - ''nister van bitmenlandsche zaken, landbouw en nijverheid, heeft een missive gericht aan het gemeentebestuur van Zaan dam waarbij wordt medegedeeld, dat de voorgenomen uitzending van werkloozen op Maandag a.s. naar Drente wordt uitgesteld, in verband vooral met de mentaliteit der raadsmeerderheid te dezer zake, waarvan in de laatste zitting werd blijk gegeven. KORTE BERICHTEN. De gemeenteraad van Rotterdam heeft goedgekeurd het voorstel van B. en W. om 644.500 te voteeren voor den bouw van nieuwe rijksserum-inrichting. Hierdoor blijft deze instelling voor Maasstad behouden. Bij Wolvega is een 5-jarig kind. dat plotseling voor een auto liep, aangereden en aan de gevolgen overleden. STOOMVAARTLIJNEN. STOOMVAART MIJ. NEDERLAND. J. P. Coen, thuisreis, 7 Maart, van South. Poelau Bras, thuisreis, 7 Maart te Suez. Kambangan, uitreis, 5 Maart v. Sabang. Poelau Laut, 6 Maart van Hamburg te Bre inen. KON. NED. STOOMBOOT MIJ. Almelo, thuisreir, 4 Maart v. Valparaiso. Alkmaar, uitreis, 5 Maart v. Callao n. Mol- lendo. Ares, 6 Maart v Candia te Algiers. Aurora, 8 Maart v. Valencia te A'dam ver wacht. Ceres, 6 Maart v. Hamburg n. A'dam. Doros, 6 Maart v. Genua n. Tarragona. Eos, 6 Maart v. Cadix n. Genua. Jason, 6 Maart v. Constanza n. Constanti- nopel. o Minerva, 6 Maart v. Piraeus n. Smyrna. Nero, 6 Maart v. Aalborg te Nörresundby Nickerie, 2 Maart v. Curacao n. Puerto Ca- bello. OdysseuSf 6 Maart v. Danzig te Stettin. Oranje Nassau, thuisreis, 6 Maart te Lissa bon. Perseus, 7 Maart v. A'dam n. Danzig. Pollux, 6 Maart van Constantinopel n. Malta. Van Rensselaer, 6 Maart v. Curacao n. P. Colombia. Venezuela, 6 Maart v. Curacao n. P Ca- bello. Vulcanus, 5 Maart v. P. au Prince n. Cap Haïtiën. Achilles, 7 Maart v. Malta te Alexandrië. Ajax, 7 Maart v. Barcelona te Tarragona. Baarn, thuisreis, 5 Maart v. Guayaquil. Baralt, 5 Maart te Colon. Fauna, thuisreis, 7 Maart v. Havre n. Am sterdam Pluto, 7 Maart v. A'dam n. Bordeaux. Prins Fred. Hendrik, 7 Maart v. A'dam n. West-Indië. Simon Bolivar, 7 Maart v. A'dam n. W.- Indië. Telamon, 7 Maart v. A'dam n. Curacao. Theseus, 7 Maart v. A'dam n. Kopenhagen. Tellus, 7 Maart v. A'dam n. Guatemala. Zeus, 7 Maart v. Huelva te Lissabon. KONINKL. HOLL. LLOYD. Kennemerland, uitreis, 7 Maart te Rio Gran de. Zeelandia, thuisreis, 6 Maart v. B.-Aires; 7 Maart v. Montevideo. ROTTERDAMSCHE LLOYD. Ameland, 6 Maart v. Soerabaya n. Burma. Insulinde, thuisreis, 7 Maart v. Marseille. Kertosono, thuisreis, 5 Maart te Belawan. Tcsari, uitreis, 6 Maart te Catania. Samarinde, thuisreis, 6 Maart v. Marseille. Sibajak, thuisreis, 7 Maart te Southampton. Tabanan, uitreis, 5 Maart v. Suez. Ternate, uitreis, 6 Maart v. Suez. HOLLAND—AMERIKA-LIJN. Delfdijk, Rotterdam n.d. Pacific, 6 Maart te Cristobal. Eemdijk, 6 Maart v. Londen te Seattle. Lochgoil, 7 Maart v. Vancouver, 1. v. Lon den te Rotterdam Maasdam, 6 Maart, Rotterdam n. New-Or- leans te Havana. Noorderdijk, 6 Maart v. Baltimore te Nor folk. Mej. M. van der Heide, onderwijzeres aan de R. K. Bijz. school te Uitgeest is als zoodanig benoemd te Nieuwendam, gem. Amsterdam. Als tijdelijk onderwijzeres aan de o. 1. school te Noordscharwoude is be noemd mej. Groenland van Alkmaar. BACH'S KERKMUZIEK. Onder de Zangdiensten, die sedert jaren nu en dan in de Hervormde Kerk te Schoori worden gehouden, behooren die in de lij densweken gewoonlijk onder de belangrijk sten. Weinige buitenstaanders vermoeden, wie en hoevelen der meest bekende musikale krachten in den lande, daaraan in den loop der jaren al met hun talent hebben meege werkt. Zoo belooft ook de buitengewone avond dienst van Zondag a.s. weer van bijzondere beteekenis te worden, waarin o.a. de cantate No. 73: „Uw wil geschied", („Herr so du willst") zal worden ten gehoore gebracht door solostemmen, koor, strijkinstrumenten en orgel. En indien de steeds daaraan voorafgaan de middag-oefening waarna gewoonlijk pas de definitieve order van den avond dienst wordt vastgesteld naar bevrediging verloopt, dan zullen waarschijnlijk ook nog enkele fragmenten van de Mattheus passion daarbij worden uitgevoerd. De toegang tot dien avonddienst is voor ieder vrij. PREDIKBEURTEN. BROEK OP LANGENDIJK, Hervorm de Kerk, 9.30 uur, Leesdienst. 2.30 uur, Ds. van Baaien. Geref. Kerk, 9.30 en 2.30 uur ,Ds. Don- ner. Chr. Geref. Kerk, 9.30 en 3 uur, Ds Drenth. Doopsgez. Kerk, 9.45 uur, Ds de Jong. ZUID-SCHARWOUDE, Hen Kerk, 10 uur, Ds. Staal. NOORD-SCHARWOUDE, Herv. Kerk, 9.30 uur, geen dienst. Luchtvaart VLIEGTUIGBOTSING. Vier dood en. Tijdens de parade te Praag ter gelegen heid van den verjaardag van den president Masarijk kwamen twee legervliegtuigen ln botsing. De beide piloten en de beide waar nemers werden gedood; de vliegtuigen zijn versplinterd. ONGEVAL IN INDIE. Eén doode. Een vliegtuig kwam te Kalidjati in de vrille en stortte neer. Het werd totaal ver nield. De bestuurder, de 1ste luitenant der In fanterie J. Hoste werd zwaar gewond, terwijl de infanterist Hollebrand gedood werd. De beer Hoste werd per hospitaalvliegtuig naar het Militair Hospitaal te Tjimahi vervoerd en daarin opgenomen. Geconstateerd werd, behalve een kaakfractuur, dat beide boven- beenen verbrijzeld waren en de linkerboven arm gescheurd was. TREIN EN VLIEGTUIG. De Londensche Star deelt mede dat onder handelingen zijn gevoerd tusschen de spoor wegmaatschappijen en de Imperial Airways voor de vaststelling van de vrachtprijzen voor paketten van en naar het vasteland, welke gedeeltelijk per vliegtuig en gedeelte lijk per trein moet worden verzonden. Dit za' een groote bespoediging blijken voor het transport van goederen van de Midlands en Noord Engeland naar het vasteland. tBuilen verantwoordelijkheid van dt Re dactie. De opname in deze rubriek bewiis aeenszin* rtnl (te 'fdnrtie er mede instemt Mijnheer de Redacteur. Wilt U mij eens inlichten? Toen de Rijksstraatweg naar Heiloo ver straat werd, waren maatregelen genomen om het verkeer te laten doorgaan. Men nam eerst de eene helft onder handen, daarna de andere. Wanneer in Alkmaar een straat verstraat wordt, plaatst men aan het begin en het einde een bord „Afgesloten Rijweg" en bewerkt de straat over de geheele breedte. Dat nam ik waar aan den Nieuwlandersingel, in de Uitenboschstraat en nu weer in de Spoor straat. Waarvoor is het dienstig, het verkeer in die straten stop te zetten? Is het onmogelijk, of overmatig bezwaarlijk, het verkeer in die straten te laten doorgaan? Is het publiek er voor de stratenmakers of omgekeerd? Hoogachtend, SCHRöDER. Op de j.1. gehouden Propaganda-vergade ring van de Rijwielpadvereeniging Noord- Kennemerland mocht de Voorzitter onder de talrijke belangstellenden in de eerste plaats het Lid van de Prov. Staten Mevrouw AukesTimmers een woord van welkom toe- roepen, terwijl tijdens de Vergadering deze dame door den Voorzitter hartelijk dank kon worden gebracht voor het zeer belangrijke advies, dat door haar op zoo charmante wij ze in het belang van de Vereeniging was gegeven. Mij viel na afloop der vergadering het ge noegen te beurt door Mevrouw Aukes te worden aangesproken, gedurende welk on derhoud zij mij ter lezing aanbood de No tulen van de Najaars-zitting der Prov. Sta ten 1927, waarin de kwestie der subsidie, door de Vereeniging voor het Rijwielpad de FranschmanBergen aan Zee aangevraagd, in den breede werd behandeld. Ik heb het geen hieromtrent in de zitting van 20 Decem ber 1927 is gezegd een dezer dagen met be langstelling doorgelezen en hoewel napleiten en oude koeien uit even oude slooten halen gewoonlijk weinig effect sorteeren, kan ik toch niet nalaten, hetgeen over deze kwestie door het toenmalig Lid van Gedeputeerde Staten den heer Hendrix is gezegd, in het kort te memoreeren, als voorbeeld hoe zelfs in Col leges als Gedeputeerde Staten belangrijke zaken kunnen worden behandeld, zonder dat men de moeite neemt zich van den juisten stand van zaken op de hoogte te stellen. In het kort luidt de kwestie der subsidie als volgt: De Bouw-Exploitatie Mij. Bergen aan Zee was de eerste particuliere, die de Rijwiel padvereeniging toestond over haar grond een rijwielpad aan te leggen. Daar er bovendien aan dat pad dringend behoefte bestond, greep het Bestuur een zoodanig plan met beide handen aan, maar moest, hetgeen be- griioelijk voor een kleine Vereeniging, om de kosten te dekken bij openbare lichamen en groote organisaties om geld aankloppen Terwijl nu door verschillende lichamen het zij in natura, hetzij in geld die subsidie werd verleend, stemden de Prov. Staten het ver zoek om een biidraee van 5000 met 36 tegen 16 stemmen af. Welke argumenten nu werden door de te eenstemmers met name door het voornoem de Lid van Ged. Staten den heer Hendr'x daartoe naar voren gebracht? Na eenige punten van prinripieelen aard besproken te hebben, punten welke buiten miin beoordeeling vallen, gaat dan de heer Hendrix verder en vraagt met nadruk de aandacht der Provinciale Staten voor de vreemde verhouding, welke er bestaat tus schen de gemeente Bergen en de N. V. Bouwexploitatie Mii. Bergen aan Zee. Hij wijst er dan op dat die Maatschappij een we o- heeft laten aanlegden welke nu (in 1927) te smal is geworden en waarvan men nooit weet, wat er mede zal gebeuren. Zoo staat er bij de Franschman een sluitboom, „dien men af en toe dicht doet om het ver keer met rijtuigen af te sluiten", zoodat, be toogt de heer Hendrix „een ieder, die de zaak onbevangen bekijkt, dan ook zal toege ven, dat dit rijwielpad slechts is eene ver breeding van een particulieren weg, van een weg, welke die bouw-maatschappij noodig had om den grond, dien zii in exploitatie heeft, te kunnen verkoopen Alsdan vraagt üe heer Hendrix wie zal het onderhoud van dien weg behartigen, als de Vereeniging eens te niet gaat? Na en passant nog even reclame gemaakt te hebben voor het Provinciale landgoed bij Castricum en nog medegedeeld te hebben dat Gedeputeerde Staten geen aanleiding vinden om aan eenige particulieren, die dat geld hebben voorgeschoten (lees het Bestuur der Rijwielpadvereeniging) bij wijze van ca deautje, dat geld terug te geven, sluit de Heer Fiendrix zijn betoog met de Staten ern stig te ontraden deze subsidie te verleenen „voor dezen weg die er bovendien reeds is en waardoor dus ten opzichte van het verkeer geen meerdere verbetering wordt verkre gen!" Ik aarzel niet dit betoog te betitelen als ha telijk en tendentieus. Men wete dus dat het rijwielpad alleen zou zijn aangelegd om de Boiuvexp'oitatie Mij. Bergen aan Zee van zijn gr en af te helpen en om haar de kosten van een wegverbreeding te besparen. Afge scheiden van de geringe mate van welwillend heid ten opzichte van de Bouw-exploitatie Mij. welke uit dit door geen enkel bewijs ge staafd betoog, valt te beluisteren kan daar naast uit deze bewerking niets anders dan een openlijk verwijt aan het Bestuur van de Rij wielpadvereeniging gelezen worden en wel dit dat bedoe'd Bestuur zich heeft laten gebrui ken als willoos instrument van de Bouw exploitatie Mij. en de gelden der leden te goe der of te kwader trouw heeft besteed alleen in het belang van een particuliere bouwgrond maatschappij. Hier past, zij het ook laat, als nog een woord van protest, want niet ter bate van de Bouw-exploitatie Mij. is dit pa aangelegd, maar ten bate van tienduizenden fietsers, die ook al was de beharde weg in p'aats van 4 Meter breed het dubbele daar van geweest, toch steeds door 't drukke auto- verteer (rijtuigen, zooals de heer Hendrix zegt, zijn zelfs te Bergen uitgestorven) ge vaar liepen. Voor die tienduizenden, waarvan er wel niet één is geweest die van de Maat schappij grond h«?ft gekocht is een effen rij wielpad! aangelegd en dit pad loopt ook niet naast den rijweg en daarmede aansluitend, zooals dit nog al te veel door de Provincie bij den aanleg van wegen wordt toegepast, maar over en door het duin en op al'e punten min stens 20 Meter van den weg verwijderd Dat de heer Hendrix voorts bang is, dat dit rijwielpad ten allen tijde kan worden afgeslo ten en de Provincie de subsidie dan voor niets zou gegeven hebben toont dat hem niets be kend is, hoewel hem dat bekend had moe- t e n zijn, van een overeenkomst luidende dat de Bouw-exploitatie Mij., indien zij om een of andere reden, binnen het tijdvak van veertig {'aar het pad zou moeten sluiten voor het pu- iliek, zich schriftelijk tegenover het Bestuur verplichtte alsdan de subsidie der Prov. Sta ten ad 5000 onverwijld te retourneer en, van welke verplichting aan Gedeputeerde Staten is mededeeling gedaan. Wie zal te zijner tijd voor het onderhoud moeten zorgen, vraagt de heer Hendrix? Wat, zoo vraag ik, heeft de kwestie van het onder houd met een bijdrage voor de aanlegkosten te maker? Niets cn dit punt is dan ook noch door den A. N. W. B. noch door de K. n. a. C., lichamen, die txh op dit gebied zeker wel deskundig kunnen worden geacht, noch ook door de gemeenten Alkmaar en Bergen ook maar aangestipt! Is het tenslotte nog noodig te bespreken een opmerking, als zoude het Bestuur cfe sub sidie als een cadeautje voor eigen portemon- naie hebben gevraagd? Ware ik zelf geen be stuurslid, dan zou ik omtrent het royale ge baar van alle de Bestuursleden en het groote risico dat deze heeren, toen de nood aan den man kwam, niet geaarzeld hebben ten bate van de Vereeniging op zich te nemen, meer zeggen; nu echter ga ik zulke woorden in on wetendheid geuit, liever stilzwijgend uit den weg. De hee- Ffdrix toont zich ook lichtelijlf geraakt, omdat ?*n Gedeputeerde Stateo eerst toen om subsidie werd gevraagd toen het rijwielpad er al gedeeltelijk was. Dit blijkt in derdaad, zooals Mevrouw Aukes ons medte deelde, een grove inbreuk op het ceremonieel te zijn. Intusschen heeft het bestuur van die Rijwielpadvereeniging ook in deze weer iets geleerd. Ik kan echter de woorden van den heer van Vall bij deze gelegenheid geuit, dat hij et jenaardigen indruk van het ge voerde de ie dezer zake had gekregen, zeer wel begrijpen. Het is gebruikelijk bij een betoog het sterk ste argument voor het 'aatste te bewaren en ia dit geval heeft de heer Hendrix mij al zeer Hjzonder in de kaart gespeeld door zijn slot- emerking, dat door het rijwielpad ten opzich- ,e van het verteer geen meerdere verbetering is verkregen. Hoe onzakelijk dit argument is en van hoe weinig plaatselijke kennis deze opmerking getuigt, behoef i k niet uiteen te zetten, traar ik doe liever een beroep op de uitspraak van de ongetelde fietsers die van het rijwielpad gebruik maakten en dus een oordeel daaromtrent hebben. Dat die duizen den nog niet allen lid onzer Vereeniging zijn geworden, is m i. dan ook slechts te wijten aan het feit, dat zij tot op heden vergaten op deze wijze van hun dankbaarheid blijk te ge< ven, maar nu als protest tegen de verguizing van het rijwielpad der Vereeniging Noorf Kennemerland dit verzuim zeker niet zullen nalaten goed te maken, zijnde de gelegenheid daartoe bij Mr. H. JUDELL, Bergen, N.h AHNTLIID AÜISC9IF U K U 8 (OuttAA^en pet diaadlooze teleiooaj. Koers vao helen te STAATSLEENINGEN. 5 1918 i t B ANK -1NSTELLIN GEN. Handel Mpij Cert. v. 1000 Kol. Bank Ned. Ind. Handelsbank Fransche Banken (3) D. Reichsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie t. Berkels' Patent Calvé Delft Cert. Centrale Suiker HolL Kunstzijde Margarine Unie Philips Gloeilampen Gem. Bezit INDUSTR. AAND. BUITENL Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Steel comm. Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur s Cult. VorstenL Dito actions Poerworedjo MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr. Kon. Petr. Per lak RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat Rubber. Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. HolL Amerika lijn i HolL Amerika Gem. Eig. Scheepvaart Unie Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan TABAKKEN. Oostkust Oude Deli t Senembah Deli Batavia AMER. SPOORWEGEN. Erie Milwaukce Southern Rails Union Pacific Wabash 'Exdividend. tExclaim. Vorige koers pl.m. 10.30 pl.m. 10.45 pl.m. 11.— pl.m. 11.11 1027/m 1737, 207 153 553 273 V, 525 275 101V, 152 140 55t/t 89'/, 314 458'/, 105'/, 150 2 140 313 464 103^-64 140 313-6 4647, 105J-6} 316% 105% 150 2 140 314 S 767, 151% 101 Vis 38/,» 183 >/4 299 104'/,-1 38/, 77 104'/, 38 /u 184 10434. 38? 558 400 1501/, 130 63 560 402 560 178 175 114»/, 178 175 3713/, 3s3 162»/, 382 163'/, 164 164",-» 168', 111 202 118 169 70 112 120 169-70 67/is 169 119 67. 168»/, uov, 113 9 33'/, 30>/r 174»/, 80% 63'/, 174% 96% 349 406 399 96 340% 401 399 95'/, 340/, 401 399 94 344 400 1 94% 60»/, 2 7,8 23'/, 60 23%. 2258/4 55 55 PROLONGATIE vorige koer* 27, pCt heden 2»/, pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM. Londen a Berlijn Parija Brussel (Belga) Bazel Weenen p. Sch. 100. Kopenhagen Stockholm Oslo NIET OFFICIEEL New-York Italii I_ i ,i_ I ast -4 J A .1 Vorige koers 12.12°/ia 59.48 9.76 34 75 48 21 35 15 66.72'/, 67.95 66.70 2.497, 13.07 Koers op hei en 11 uur 12.128,» 59.49 9.75»/, 34.75 48. Wh 35.15 66.75 68.95 66.7»/, 2-497/. 13.07

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 11