Alkmaarsche Cüurant. DE nu SELORA. FEUILLETON. rjniird Iwbi in dertigste .'aargang. Radio-hoekje Stadsnieuws Provinciaal nieuwt I ïe. 68 1930 Vrijdag 21 flaart Zaterdag 22 Maart. Hilversum, 1875 M. 10.—10.15 Morgen- fijding. 12.15—2.— Concert. A. V. R. O.- Ensemb e. 2.—2.30 Filmpraatje door Max Tak. 2.304.Aansl. van het Theater Tu- schinski te Amsterdam. 4.—4.30 Modepraat je door mevr. de Leeuw—van Rees. 4.30— 5 Sportpraatje door H. Hollander. 5.— 5.30 Gezondheidshalfuurtje. Mevr. Dr. de Vries—Bruins: De Tuberculosebestrijding in de woning. 5.306.— Duitsch: Gevorderden en Conversatie. 6.—6.20 Knapenorkest „Ex celsior" te Amsterdam. 6.20—6.30 J. du Bois: Het Speeltuinwerk. 6.30—7.45 Concert. Stafmuziek van het 5e Regt. Infanterie. 8.V. A. R. A. Toespraak. 8.15 V. A. R. A. Orkestconcert en tooneeluitz. Na afloop persberichten en gramofoonplaten. Huizen, 298 M. (Na 1 uur 1071 M.) (Uitsluitend K. R. O.) 8.15—0.30 Gramo foonplaten. 11.3012.Godsdienstig half uurtje. 12.151.Gramofoonp'aten 1. 2.Trio-concert. 2.3.15 Kinderuurtje. 4.-4.30 Cursus Esperanto. 4.30—5.— Gra- mofoonmuziek. 5.6.Concert. Muziek- en zangvereenigingen. 6.016.15 Lezing over: Westfalen. 6.157.15 Vervolg concert. 7.15 7.30Journalistiek weekoverzicht. 7.30— 8 Lezing over: Luchtvaart. 8.01—9.05 Or kestconcert. 9.059.35 Optreden van Humo rist. 9.359.45 Nieuwsberichten. 9 45 10.35 Vervolg concert. 10.35—11.15 Optre den van humorist. 11.1512.Gramofoon platen. iDavenlrv1554.4 M. 10.35 Morgenwij ding. 11.05—11.20 Lezing. 1.20—2.20 Or kestconcert. 3.50 Concert. Orkest, Miroslay, viool. F. Chester, voordrachten. 5.05 Orgel concert R. New. 5.35 Kinderuurtje. 6.35 Nieuwsberichten. 7.Sportber. 7.05 Zang door A. Thursfield, mezzo-sopraan. 7.20 Le zing. 7.40 Lezingr 7.50 Concert. Orkest, F. Webster, tenor. H. Brindle, bariton. 9.20 Nieuwsberichten.. 9.45 Lezing. 10.Diver- sions. Dansorkest en fragment uit sprekende film „The Love Parade"! 11.—12.20 Dans muziek. Parijs Padie-Parts", 1725 M. 9.20 Or- kestcoricert. 12.502.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Kinderuurtje. 4.50 Dansmuziek. 5.20 Orkestconcert. 9.05 „Tartuffe". Tooneelstuk van Molière. Kalundborg, 1153 M. 12.05—12.35 Gra mofoonmuziek. 2.202.50 Kinderuurtje. 2.50 4.50 Concert. Orkest en zanger. 7.20—7 45 Kamermuziek. Kwintet. 8.10—8.40 Concert Zangeres. 9.1510.20 Orkestconcert. 10.20 11.50 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Gramofoonmuziek. 6 50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Zeesen, 1635 M. 6.15—1.20 Lezingen 1.20—1.50 Gramofoonmuziek. 1.50—3.50 Leringen. 3.504.50 Concert. 4.507.20 Lezingen. 7.20 Vroolijke avond uit Keulen. DaarnaBerichten en tot 11.50 Dansmuziek. DE VERDEELING VAN DEN ZENDTIJD. Naar de Tel. verneemt za! de minister van Waterstaat het vraagstuk der radio-zendtijd- verdeeling in den ministerraad brengen. De agitatie in den lande en voornamelijk de verdeeldheid, die het advies van den Radio- raad bij de tot nog toe gecoaliseerde rechtsche omroep-groepen heeft veroorzaakt, geven Z. Exc. aanleiding de verantwoordelijkheid voor de te nemen beslissing door het geheele kabi net te laten deelen. DE PAUS EN DE RUSSISCHE KERKVERVOLGING. Een ex-priester aan het woord. .Lezing voor „De Dageraad". Voor een geheel bezette zaal hield de heer Jos. van Veen, gewezen priester, een lezing in de Dancing van de Harmonie voor de vereeniging „De Dageraad". De voorzitter van „De Dageraad" opende de vergadering met een woord van welkom. Het deed de Dageraad genoegen, dat zoove- len aan den oproep gehoor hebben gegeven, om deze vergadering bij te wonende bespre king van de Russische kerkvervolging, waar- Door E PHILLIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER 19) Hij keek mij een beetje onnoozel aan en antwoordde: „Ik'begrijp u niet goed, mijnheer. Een politieagent stond op een Paar Pas afstands van ons en ik riep hem bij mij. it „Deze persoon maakt het ons lastig verklaarde ik, naar hem wijzend, „door ons te volgen overal waarheen wij gaan De jonge dame heeft onder haar bagage een ju weelenkistje en ik heb papieren van vrij groote beteekenis in mijn bezit. Doe mij het genoegen hem te zeggen, dat hij ver" dwijnt, of te willen nagaan of hij inderdaad tot de reizigers behoort.' De jonge man glimlachte flauwtjes. De agent antwoordde mij beleefd, doch ik e- greep dadelijk, dat ik een vergissing üaa begaan. „Deze heer is ons zeer goed bekend, mijn heer", zei de man. „Ik geloof niet, dat u werkelijk meent, dat hij u lastig va"; „Nu, ik hoop in ieder geval zeide ik, mij weer verwijderend, „dat we hem voor het laatst hebben gezien. Voor het oogenblik was dit blijkbaar ook het geval. Ik liet mijn eigen bagage geven en naar de vigilante brengen. Daarop hielp »k mijn gezellin in het rijtuig en was op het punt mij bij haar te voegen, toen ik op een over in den laatsten tijd zooveel geschreven en gesproken is. Spr. leidde het onderwerp in met een kort woord, waarin hij er op wees, dat het doel van deze vergadering is een protest tegen al het geschrijf e.d. over de Russische toestan den. Daarna ving de heer Jos. van Veen rijn rede aan. D Rede Jos. van Veen. Keeds toen spr. nog op het seminarium was, heeft een van zijn professoren eens ge zegd, dat de strijd eens zou gaan tusschen rood en zwart. Dat blijkt waar te zijn, want op het oogenblik is de paus opgetreden als leider van „zwart". V roeger was de paus „opperpriester". Hij deed zijn plicht als zoodanig, en heeft dat vele eeuwen vol gehouden. Nu is dat plotseling omgekeerd. De paus treedt nu op als kapitalist en vergeet daarbij zijn priesterschap. Dat is een merkwaardige ommekeer. Thans reikt de paus de hand aan calvinisten, lutheranen, enz. enz. De oproep van den paus is gretig aanvaard In alle landen ging men een actie voeren te gen de Russische kerkvervolging. Ook in Ne derland zijn al verschillende vergaderingen gehouden. In de Utrechtsche vergadering trad op een zekere Jack, die een 30 jaar in Rusland ge leefd heeft. Deze heeft eigenlijk niets anders gezegd, dan dat in het begin der Russische revolutie de kerk het erg te verantwoorden had. Dat is geen wonder, maar het is nu de vraag, hoe of het thans is. En daar van zeide die spreker niets. Maar andere sprekers, die nooit in Rus land geweest zijn, niet de Russishe toestan den kennen, spreken heel anders, veel vree- selijker. Men zou geen gebeden meer mogen hou den in de kerken, menenfin, men kent de geschiedenis. Verschillende sprekers (do- miné's en rabbijnen) hekelden de Russische toestanden. Spr. gaf er verschillende voor beelden van. Vooral de vergadering in Am sterdam belichtte spr. uitvoerig. Er is dus een eenheidsfront tegen Rus land. En dat front zal straks een gewapend front worden, aldus spr. En hij haalde ten bewijze daarvan een citaat aan uit een blad, waarin een Jesuït, Henri de Grave, den toe stand in Rusland behandelt. Alles wijst er op, dat de wapenen straks tegen de sovjet zullen worden opgenomen en dat men thans bezig is, dien „oorlog" voor te bereiden. Hoe reageert Rusland echter op al deze bewegingen? Daar zegt men, dat men in Rusland geheel vrij is. Men mag er zijn ?;odsdienst bekleeden, zonder dat men gevaar oopt. Echter, men mag de wetten van het land niet overtreden. En dat gebeurt wel, vandaar dat er ook verschillende priesters in de gevangenis komen. Vooral in den te- genwoordigen tijd zijn verschillende pries ters gevangen genomen, omdat zij vooral nu de wetten overtreden. Het hoofd van de Russische kerk heeft ge zegd, dat hij zich van de staatspolitiek af wende. Hij wenschte alleen zijn goedsdienst te verdedigen en hij heeft gezegd, dat er in Rusland geen enkel persoon om godsdiensti ge redenen vervolgd wordt. De klokken mogen in Rusland niet meer luiden, maar dat is niet om een kerkelijke in stelling te vernietigen, doch alleen, omdat het luiden veel te hinderlijk was. En hetzelf de is in het Westen het geval, maar daar praat men niet over. Ook de feesten mogen de Russen gerust vieren. Er zijn zoo'n 150 feestdagen per jaar in Rusland, de Zondagen dan meegerekend. Hetzelfde Russische kerkhoofd heeft den paus verweten, dat hij in Polen ook de Rus sische geestelijken verjoeg, toen Polen daar vrij werd. Ht is dus lang niet alles waar, wat men hier vertelt en schrijft. En ook de kranten kan men lang niet gelooven. Maar mag men spr. dan wel gelooven? Spr. kent de taal, kent de Russen en hun land zelf. Hij heeft dus in elk geval meer recht van spreken, dan zij, die er nooit ge weest zijn. Spr. gaat dan verschillende feiten bespre ken. Daar is allereerst de Russische wetge ving. Spr. ging deze in kort na. Al de goederen, die aan de kerk behoor den, zijn volgens een decreet gemeenschaps goederen geworden. Ter plaatse kunnen ech ter eere-vereenigingen worden opgericht. Daarbij werd bepaald, dat deze vereenigin- gen met het plaatselijk sovjet-bestuur in overleg kunnen treden, om dan de kerkelijke gebouwen in bruikleen te krijgen. Vervol gens moeten deze vereenigingen minstens 20 leden tellen. En daarin rit hem de kneep, aldus spr., want er zijn er veel, die geen godsdienst belijden. Zijn er dus geen 20 le den meer, dan kunnen de gebouwen voor andere doeleinden gebruikt worden. De gemeenschap betaalt niets voor de geestelijkheid en deze zijn niet meer immu ne, niet meer onaantastbaar. D.w.z. dat de geestelijken wel belasting moeten betalen, wel met de wetten rekening moeten houden. De geestelijken worden dus over dezelfde kam geschoren als andere menschen. Vervolgens werd bepaald, dat geestelijken geen godsdienstonderwijs mogen geven aan kinderen beneden 18 jaar. Dat is voor de kerk een tegenslag, maar toch is het logisch, omdat men beneden die leeftijd zeker geen eigen meening kan hebben. De kloosters werden niet opgeheven, om dat de kloosterlingen zelf wilden medewer ken aan den socialen opbouw. Dan werd er bepaald, dat alleen de inwo ners van Rusland geestelijke mogen worden Van buitenlandsche geestelijken moet men in Rusland niets hebben. Uitdrukkelijk is echter bepaald, dat er vrij heid van godsdienst is in geheel Rusland. Inderdaad bestaat die vrijheid van gods dienst. Spr. gaf daar eenige voorbeelden van. Bovenstaande zijn in groote trekken de wetten, die reeds in 1918 gemaakt zijn. Ze zijn dus nu al een 12 jaar in werking. Er zijn echter veranderingen gekomen. Zoo moesten de kloosters ontruimd worden, omdat de kloosterlingen hun woord niet ge houden hadden. Van arbeidsgemeenschap was bij die kloosterlingen geen sprake ge weest. Verder bleken de vereenigingen van eere-diensten buiten haar boekje te zijn ge gaan. Ze moeten thans geregistreerd wor den. Er waren er te veel, die aan contra-re- volutionnairen arbeid deden. Dan moesten de leden minstens 18 jaar zijn. Verder mogen deze vereenigingen geen socialen arbeid ver richten. Dat doet de overheid zelf. Tenslotte moge de vereenigingen van eerediensten zelf geen godsdienstonderwijs geven, want daarvoor zijn de popes. Uit die wetten blijkt heelemaal niet, dat ze gevaarlijk zijn voor het menschdom. Er staat ook niets in, dat onredelijk is, of histo risch onverdedigbaar. Er is dus in Rusland in de loop der jaren wel wat veranderd, maar wat er gebeurt, is volgens den wensch der massa. En dat dit fnuikend is voor het clericalisme, daar is niets aan te doen. De wetgeving alleen is echter niet vol doende. Er is echter ook nog een mensche- lijke vrijheid. En ook in Rusland zijn ver schillende feiten, die op het clerialisme fnuikend werken. In Rusland wordt gewerkt aan den op bouw van het socialisme. Dat is een eerlijke zaak. Maar, waarom is de mensch godsdien stig? Omdat de natuurkrachten e.d. hun daartoe dwong. Echter ook 't kapitalisme is zoo'n kracht, waarvoor de kleine man bang wordt. Als men dien angst, die macht gaat opheffen, dan komt de mensch tot zichzelf. Men voelt zich opgelucht, men wordt mis schien wel wat brutaal. En daardoor krijgt de godsdienst een gevoelige knak. Men moet ook niet vergeten, dat in de Russische staat de christelijke idealen meer verwezenlijkt zijn dan waar ook. De men schen zijn beter voor elkaar, ze zorgen voor elkaar, kortom, de Russen zijn eikaars „broe ders" geworden. Een derde factor is het Marxisme. Er is in Rusland 1 pCt. communisten. Marx heeft altijd gezegd, dat godsdienst 'n soort opium voor het volk is. Ieder communist is dus anti-godsdienstig. Dat wil niet zeggen, dat daarom bloed gestort moet worden. De Rus weet wel, dat met bloed door hen niets be reikt wordt, maar de communist tracht de anderen te overtuigen, dat de godsdienst waardeloos is. De geestelijkheid voert een contra-revolu- tionnaire actie. Maar de boeren, die het thans veel beter hebben dan vroeger willen geen nieuwe revolutie. Ze hebben nu al zoo veel sociale maatregelen gekregen, dat ze deze niet graag meer willen missen. De geestelijkheid heeft voor al dat niets kunnen doen, zoodat het geen wonder is, dat men zich van de geeestelijkheid afkeert. Verder is gebleken, dat de geestelijkheid de Russen wat voor den gek heeft gehouden. Spr. schetst dat in een verhaal over een klooster, dat hij zelf bezocht heeft. De bond van atheïsten, die in Rusland een millioen leden telt. maakt propaganda voor zijn ideeën door dergelijke geschiedenissen te publiceeren. Hij maakt de menschen op verschillende wijze duidelijk, wat hij wil. Zoo'n machtige vereeniging kan in Rus land natuurlijk ook wat vragen. Ze heeft paar pas afstands den politieman langs het trottoir zag drentelen, dien ik even te vo ren te hulp had geroepen. Ik ging op hem af en vroeg hem, terwijl ik hem een beetje terzijde nam: „Misschien is u wel bereid een souve- reign te verdienen met een inlichting, waar mee u in geen enkel opzicht zich aan schen ding van uw plicht schuldig maakt". Hij keek mij onverstoorbaar kalm aan. Blijkbaar achtte hij het geraden het zwijgen te bewaren. „U zei daareven, dat de jonge man, die ons achterna liep, u welbekend is. Wil u mij dan zeggen wie het is?" „Het ligt niet op mijn weg, mijnheer, u dat mede te deelen", zeide de agent en kui erde kalm verder. Ik stapte in en wij reden weg. Toen wij het voorplein van het station verlieten, kon ik nog voor het laatst een blik werpen op onzen achtervolger. Hij stond vlak voor den hoofdingang, terwijl hij naar den hemel staarde, alsof hij nieuwsgierig was of het zou blijven regenen. Hij keek bij ons naar binnen toen het rijtuig hem voorbij ratelde en de jonge dame liet zich achterover in de kussens vallen, toen zij hem in het oog kreeg, „Ik ben er van overtuigd", verklaarde zij, „dat het een detective is." Ik dacht er niet anders over, maar ik vol stond met te lachen, onder de opmerking: „Als dat werkelijk het geval is, dan behoeft u zich niet ongerust te maken. Het is vol strekt niet twijfelachtig, wie hij zoekt. U moet niet uit het oog verliezen, dat al zijn die geheimzi*nige heeien van de PUce d'Anjou op hun manier machtige persona ges, zij inderdaad knappe kerels zouden moeten zijn om mij volledige veiligheid te verschaffen. Het is hier vrij algemeen in sommige kringen bekend, dat ik gedreigd heb Tapilow te zullen vermoorden, waar ik hem ontmoeten mocht. Zij keek mij een oogenblik in twijfel ver- keerend aan en schudde het hoofd, ontken nend zeggend: „Neen, men gaat uw gangen niet na." „Maar van wien dan wel?" „Van mijn oom en mij. Ik keek haar nieuwsgierig aan en vroeg: „Doe mij dan het genoegen te zeggen waaruit u dat afleidt. Uw oom is een man van aanzien en heeft hier zaken te doen, die best het daglicht kunnen velen. Waar om zouden dan detectives zijn gangen na gaan?" Zij schudde het hoofd. „Ik vermoed omdat wij vreemdelingen zijn", zeide zij. „Maar sinds oom mij uit Bordeaux heeft gehaald, schijnen onze gan gen door iemand te zijn nagegaan, waar heen wij ons ook begaven." „Och, hier zult u er niet veel last van hebben", merkte ik vroolijk op. „Engeland is geen politiestaat zooals Duitschland ol zelfs Frankrijk". „Ja, dat weet ik, maar ik heb u reeds vroeger gezegd, hoe ik over ons bezoek aan Engeland denk. Er zit iets onvriendelijks in de lucht voor mij, iets dat mij ter neer drukt, dat mij het gevoel geeft alsof er kwa de dagen voor ons op komst zijn." Ik lachte geruststellend en vervolgde: „U laat uw fantasie te veel werken. Ik dan ook invloed, al is rij geen officieele in stelling. En de Westersche pers wil maar al te graag ook dergelijke instellingen als re- geerings-lichamen beschouwen. In Rusland verschrompelt het kerkdom. Daarom worden er natuurlijk wel kerken ge sloten, want de belangstelling wordt gerin ger. In al de jaren van het sovjet-bestaan rijn er zoo'n 3500 kerken, moskeeën e.d. ge sloten. Dat is niet veel. Maar wel worden tienduizenden aanvragen gedaan, om kerken te sluiten. Er zijn in Rusland minstens 50.000 ker ken. En ze zijn nog bij lange na niet alle gesloten en het zal nog vele jaren duren, voordat Rusland geen kerken meer bezit. Het tempo is langzaam. Zoo ziin er in De cember in totaal elf kerken gesloten en inge richt voor andere doeleinden (school, club huis, invalidehuis, musea, enz.), in Januari drie en in de eerste helft van Februari twee. Dat is dus geen beeld van schrikwekkend heid, zooals men wel eens voor doen wil. Spr. beëindigde zijn rede met het uitspre ken van den wensch. dat hij aan de aanwezi gen een beeld en feiten heeft willen geven, waaruit duidelijk worde, dat de sovjet-repu bliek een wereld is, die zich zelf wel redden kan en waar de godsdienst niet vervolgd wordt De voorzitter van de Dageraad dankte daarop den spr. voor het gesprokene en sloot daarop de vergadering. EGMOND AAN ZEE. Gemeenteraad. Dinsdagavond vergaderde de raad dezer gemeente onder voorzitterschap van den burgemeester, den heer Ei]ma Allereerst werd het nieuwe raadslid, de heer E. Groen, geïnstalleerd. De voorzitter heette hem in den raad van harte welkom; er was nu iemand uit de vis- scherij, die beter dan één van de andere leden wist, hoe het daar mede stond. Spr. was er van overtuigd, dat de heer Groen zou helpen de aangename stemming in den raad te be vorderen en naar zijn beste kunnen de be langen van Egmond aan Zee zou behv'-gen. Onder de ingekomen stukken bevr ch een schrijven van bewoners van d is Hendrikstraat, waarbij deze verzoek et bouwen van den muur, die om den tu ,an de Prins Hendrikstichting komt, te verhinde ren. De voorz. stelde voor om dit verzoek voor kennisgeving aan te nemen Spr. had er met den directeur der stichting over gesproken: de muur wordt al zoo kort mogelijk gemaakt, maar een stuk van 17 M. was noodig om de wind uit den nieuwen tuin te houden. De heer Snoeks vroeg, of er geen gemeente verordening bestond, die dit verhinderen kon. De bewoners van de Prins Hendrikstraat lijden hier schade van. De voorzitter antwoordde, dat een dus danige verordening niet bestond Het is niet prettig voor de bewoners, maar wij kunnen er niets aan veranderen, besloot spr. De vereeniging „Vergunning" had een verzoekschrift ingediend aangaande de hef fing der vermakelijkheidsbelasting op de dansavonden. De vereeniging was van meening. dat de geheven 15 pCt. te hoog waren in verband met de korte avonden en de gestelde leeftijds grens. De voorzitter deelde echter mede, dat B. en W. geen termen aanwezig achtten om op dit verzoek in te gaan. Aldus besloten. Dit verzoekschrift hield nog twee punten in aangaande de bierverkoop en het zetten van tenten op het strand, welke punten bij het bespreken der strandverpachting zouden worden behandeld Alle vergunninghouders dezer gemeente op twee na hadden geprotesteerd tegen het ge heven vergunningsrecht. Zij vonden het te hoog en wenschten het over de geheele linie lager gebracht te zien. B. en W. stellen voor het echter te handhaven. De heer Broek lichte dit nader toe. Wij leven in een armoedig dorp. In de jaren 1914 en 1915 werd er gezopen; nu wordt er ten- slbtte nog maar gedronken. Men heeft hier in dit geval het hoogste recht geheven, wat geheven mocht worden, en dit achtte spr. onbillijk. De heer Blok sloot zich bij dit laatste aan. De voorzitter merkte op. dat het altijd op deze wijze was geregeld. Waarom het nu te veranderen? Dan moest de drank maar wat duurder worden; en werd het misbruik ook tegengegaan. De heer Van der Pol: Hoe kwamen B. en W. er toe om het bedrag cfit jaar over be geheel met 112,50 te verhoogen? De voorzitter: Wij dachten, dat sommige» nu meer konden betalen. De heer v. d. Pol zeide, dat dit onjuist was. Zaken die minder hadden verkocht, moesten soms meer betalen. De heer v. d. Plas vroeg of B. en W. reke ning hielden met de omzet. De voorzitter: Wij heffen wat wij meenen, en rekenen ook naar de localiteiten. De heer v. d. Plas: Kunnen we dit niet precies weten? De voorzitter: Dat is oncontroleerbaar. De beer v. d. Plas verzocht deze zaak ter oriënteering te willen aanhouden. De ge gevens konden dan nog eens worden nage gaan. Ook kon dan eens naar andere ge meenten worden gezien en daar de officieele opgaven worden gevraagd. Aldus besloten. Het volgende punt der agenda behelsde het verkenen van subsidie aan de bizondere scholen. Er zou aan de christelijke school f 204.29 worden bijbetaald, terwijl ook een voorschot van 500 zou worden verleend. De roomsch- katholieke school kreeg alsnog f 400 en de afrekening werd vastgesteld op 531 70. Hierna kwam aan de orde het kiezen van een helpster aan de bewaarschool. De voorzitter voegde hieraan toe. dat het de bedoeling was van B. en W. om deze voor één jaar tijdelijk te oenoemen, en haar dan, als het blijkt, dat zij voldoet, vast aan te stellen. Op de voordracht stonden: 1. Mej. K. C. Heere, 2. Mej E. Wijker, 3. Mej. Corn. de Graaff. Bij de eerste stemming verkreeg mej. Heere 5, mej. Wijkei 4 en mej de Graaff 2 stemmen. Bij de tweede stemming mej. Heere en mej. Wijker ieder 5 en mej. de Graaff één; bij de derde stemming mej. Heere 6 en mej. Wijker 5, zoodat tenslotte mej. Heere als gekozen werd verklaard. Het volgende punt der agenda was grond- verkoop, waarbij de prijzen van den grond zeei uitvoerig werden bediscussieerd. Aan den heer J. de Wit werd grond verkocht aan de Wilhelminastraat, aan de heeren A. v. d. Steen en H Groen in de Trompstraat. De heer P Wijker had 8 vierk. M. grond aangevraagd in de Gasthuisbuurt. B. en W. wilden deze grond verkoopen voor f 1 per Meter. De heer Blok achtte deze prijs veel te hoog. De kooper zou daar een slop dicht ma ken en dus de bestaande toestand verbeteren; daarom moest de prijs niet zoc streng wor den gehouden. Het voorstel van den heer Blok werd in stemming gebracht en verworpen met 10 stemmen tegen één. De heet C Heere bouwde in de Voorstraat enkele woningen, en had om deze van een erker te kunnen voorzien een halve meter grond aan de straat aangevraagd ter breedte van 9 Meter. B. en W. stelden voor deze grond te ver koopen voor 5 de vierk M. De heer v. d. Pol vond dit voor grond aan de Voorstraat te weinig en achtte b.v. 10 een goede prijs. De heer v. d. Plas sloot zich hierbij aan. Het voorstel van den heer v. d. Pol werd in stemming gebracht en aangenomen met f tegen 5 stemmen. (Wordt vervolgd). KOEDIJK. De raad vergaderde Donderdagmiddag ten 2 ure. De voorzitter opende de eerste vergade ring in het nieuwe raadhuis met een harte lijk woord van welkom. De commissaris der Koningin had aan spr. verzocht zijn bijzonderen dank nog eens over te brengen voor de hartelijke ont vangst. Spr. bracht een woord van hulde aan den heer Boldewijn die 4 Maart zijn 1214-jarige ambtsvervulling als ontvanger had herdacht De heer Boldewijn had daaraan geen rucht baarheid gegeven, doch spr. oordeelde, dat hem, als serieus ambtenaar een woord van hulde diende te worden gebracht Hij hoopte, dat de heer Boldewijn nog vele jaren in staat zal zijn, zijn functie te blijven waarnemen. Mededeelingen. Dat van heeren Gedeputeerde Staten goedgekeurd is terugontvangen: a. de wijziging der begrooting voor 1929; b. het besluit tot verkoop van het perceel Sectie C No. 408 aan de wed. L. Tamis. Voor kennisgeving aangenomen. Dat de raad der gemeente Alkmaar in zijne vergadering van 27 Febr. j.1. tot Re* genten van het Stadsziekenhuis heeft be- ben overtuigd, dat Londen u met open ar men zal ontvangen. Zie, het houdt al op met regenen. Het weer wordt vastelands- weer om u te verwelkomen. Kijk eens naar de maan. Voor Londen zien de straten er werkelijk haast vroolijk uit." Zij keek uit het raampje. Een volle maan stond aan den wolkenloozen hemel. De schouwburgen gingen juist uit. Op de trot toirs verdrong zich een dichte schare voet gangers en op de straat krioelde het van rij tuigen van allerlei aard, op weg naar de verschillende restaurants. Bij den ingang van het hotel Milan moest onze vigilante eenige oogenblikken wachten, daar een reeks van auto's en andere voertuigen er dames en heeren in avondkleedij aanbrach ten, die in de vestibule verdwenen. Ten slotte bereikten ook wij den ingang van het hotel en ik werd op de gewone wijze ver welkomd door mijn vriend den hotelportier. „Zooals je ziet, ben ik weer terug, Ashley zeide ik. „Ik heb mejuffrouw De- lora van het station meegebracht. Haar oom is hier reeds. Wij hebben met denzelf den trein gereisd." De klerk voor de ontvangst kwam nu na der en beantwoordde mijn groet met een glimlach. Hij maakte een buiging voor mijn dame. „Aangenaam, dat u ons de eer aan doet bij ons te komen, mejuffrouw De lora", verzekerde hij. „Wij hadden al voor dezen avond op u en den heer Delora gerekend." „Mijn oom is dadelijk van het station hierheen gegaan", zeide zij. „Hii gevoel de zich niet lekker," De klerk maakte weer een buiging, maar scheen een beetje verlegen met zijn antwoord. „Is dü heet Delora reeds op zijn kamer?" vroeg zij. „Mijnheer Delora is nog niet hier", a: twooi ddc de bediende. Zij keek hem een oogenblik sprake loos aan. „Nog niet hier?" mengde ik mij in het gesprek. „Maar je vergist je vast, Dean! Hij is een half uur vóór ons van Charing Cross vertrokken!" De klerk schudde ontkennend het hoofd en verklaarde: „Ik weet positief zeker, kapitein Ro- therby, dat mijnheer Delora nog niet hier is geweest met verzoek hem zijn kamers te wijzen. Het ir. mogelijk, dat hij van de andere zijde het hotel is bin nengegaan en dat hij nu in de rookka mer of American Bar zit, maar hier heb ik hem niet gezien." - Er stond een sofa in de vestibule en juffrouw Delora liet zich daarop vallen. Ik zag, dat zij zeer bleek was geworden. „Laat een van de piccolo's even in het hotel rondvragen", vroeg ik den portier, „of de heer Delora in een der voorver trekken is. Indien u mij vergunt u iets voor te stellen", zeide ik, mij tot haar wewndend, dan geef ik u in overweging maar dadelijk naar boven te gaan. U zult dan wel bemerken, dat de heer Dean zich vergist heeft en uw oom er reed» 15. IZordt veryjjjgd,) A

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9