REEDS 4 JAREN ACHTEREEN HET EEREDIPLOMA VAN HET INSTITUTE OF HYGIENE te london! VIRCINIA Opnieuw een schitterend succes voor de fabrikanten van Chief Whip de toekenning van het Certificate of Hygiene voor 1930 En 'voor U rookers opnieuw een overtuigend bewijs dat de schitteren de kwaliteit en zuiverheid dezer sigaret jaar in jaar uit dezelfde blijven en dat het de beste voor Uw gezondheid is ardath Ook met kurk en goud No. 69. ALKMAARSCHE COURANT van Zaterdag 22 Maart 1930. Brieven uit de hoofdstad 132ste Jaargang LONDON Radio-hoekje PUZZLEN CHIEF WHIP Zondag 23 Maart. Hilversum, 1875 M. 9.V. A. R. A. Or gelspel. 9.30 V. A. R. A. Lezing. 9.45 V. A. R. A. Declamatie. 10.15 V. A. R. A. Gramo- foonplaten. 10.30 V. P. R. O Dienst in de Remonstr. Kerk te Amsterdam. Spreker, ka- merorkest en solisten. 12.0112.40 A. V. R. O. Dr. C. H. Sluiter: „De lotgevallen van het klassieke atoom". 12.402.Concert door het A. V. R. O.-Octet. 2.2.30 Boekenhalf- uurtje. W. J. de Bas: „Juli '14" van Emil Ludwig. 2.30 Aansluiting van het Concert gebouw te Amsterdam. Het Concertgebouw Orkest onder leiding var. Dr. Willem Men gelberg. Daarna: Gramofoonpl. In de rust- poozen na 4.15: Sportuitslagen. 5.— V. A. R. A. Kinderuurtje. 6.V. A- R- A. Orkestcon cert. 8.lijdsein A. V. R. O.-klok, pers- en sportnieuws. 7.30—8.A. V R. O. Gramo- foonmuziek. 8.15 „Galathée". Opéta-comique in 2 bedrijven van Jules Barbier en Mich. Carré. Muziek van Victor Massé. Koor, so listen en versterkt Omroeporkest. 10.10.30 Studio-opvoering van „Het lied dat insloeg" Scha'ksche spotternii van James Yoland. 10.3011.Operettemuziek door het Om roeporkest. 11.Gramofoonpl. 12.Slui ting. Huizen, 1071 Ai. 9 10— K. R. O. Hoog mis in het Aarts-bisschoppelijk Klein-Semina- rit te Culenborg. De Schola Cantorum zingt de 5e Mis van het Kijria'e met 4e Crede. 10.N. C. R. V. Dienst in de Ned. Herv. Kerk te Loosduinen. Ds. G. Venema, voor ganger. 12.301.30 K. R. O. Concert door het K. R. O.-Trio. 1.30—2— K. R O. A. Paulsen: Mohammedaansch leven in Bosnië en Herzegowina. 2.2.20 K. R. O. Literair halfuurtje door H. Kuitenbrouwer. Boekbe spreking. 2.20—5— K. R. O. „Samson en Dalila", opera in 3 acten van Saint-Saëns Opgevoerd in het Stadttheater te Aken. Koor ondre leiding van P. Hammers. Orkest o. 1. v. K. Rooschütz. Tijdens de pauze: Mevr. Rodie Medenbach, declamatrice. 5.20 N. C. R. V. Dienst in de Keref. kerk te Haarlem. Voorganger: Ds. P. A- N. Sillevis. 5.5.15 Zakenberichten. 7.30—7.55 Pater Vroklage: Het Mohammedanisme. 7.55 —8.en 8 8.05 Voetbaluitslagen. 8.05-8.20 Praatje door Pastoor Perquin. 8.2010.45 Concert door het K. R. O.-orkest onder leiding van Joh. Gerritsen. Mevr. S. BothHaas, so praan. F. Boshart, piano 10.45 Epiloog door het Klein Koor onder leiding van Jos. H. Pickkers. 9.30 Nieuwsberichten. Daventry, 1554.4 M. 3.20 Concert. O. Slo- bodskaya, sopraan. A. Dorfmann, piano 5.20 Kinderuurtje. 5.40 Kerk-cantate No. 140 van Bach. 6.20—6.35 Bijbellezing. 8.15 Kerk dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. Orgel concert. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest. K. Winter, sopraan. J. Serres, cello. 10.50 Epiloog. Parijs „Radio-Paris". 1725 M. 12.50 Con cert. Koren en ortest. 1.20 Gramofoonmu ziek. 2.20 Gramofoo iteuziek. 3.20 Orkest- concert. 5.20 Vasteer eek. 6.50 Dansmuziek. 7.50 Poppenkast. 8 ^0 Concert. 9.05 Concert. Orkest et solisten. V '20 Dansmuziek. Loftgtnberg, 473 ö.rO—7.20 Gramo- fcuMKw** &/.0-4.3Ü Katii Morgenwij ding. 10.5011.50 Concert. Koren. Spreker. 12.201.50 Orkestconcert. 2.40—3.05 Gra- mofoonplaten. 3.50—5.20 Orkestconcert. 7.20 Opera-concert. Orkest en bas-bariton. Daar na tot 11.20: Gramofoonpl. Kalundborg, 1153 M. 11.20—12.20 Or- kestconcret. 1.353.20 Trio-concert en decla matie. 3.504.20 Harmonicamuziek. 6.50— 7.20 Koor-en orgelconcert. 7.20—8.10 Or kestconcert. 8.10—8.55 Declamatie. 8.55 9.20 Cello-recital. 9.2010.20 Vervolg Or kestconcert. 10.20—11.50 Dansmuziek. Brussel, 5085 Ai. 5.20 Orkestconcert. 6.20 Vioolmuziek. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Orgelconcert. 9.20 Orkestconcert en zang. Zeesen, 1635 M. 7.20—8.10 Lezingen 8.10 Morgenwijding. Klokgelui. 9.25—10.50 Lezingen. 10.50 Gramofoonmuziek. 1120 Hockeywedstrijd Zuid-DuitschlandBran denburg. 12 27 Ccncert uit Breslau. 1.20 Kindertooneel. 2.20 Piano- en liederenvoor- dracht. 3.30 Berliner Bühnen. 5.20—7.20 Lezingen. 7.20 Uit Hamburg: „Die Csardas- fürstin". Operette in 3 bedrijven. Muziek van E. Kalman. Daarna: Berichten en tot 11.50 Dansmuziek. Maandag 24 Maart. Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen wijding. 11.1511 45 Louise J. v. Everdin- gen: Moderne Italiaansche Lectuur. 12.15 2.Concert door het A. V. R. O.-Trio. 2 2.45 Kookpraatje door P. J. Kers. 2 454 30 Aansluiting van het Rembrandt-Theater te Amsterdam. 5.6.— Kinderuurtje. 6. Tijdsein. 6.016.45 Gramofoonmuziek. 6.45 7.15 Tooneelhalfuurtje. Edm. Visser: „Vraagstukken van bet tooneel". 7.157.45 Engelsch: Beginners. 8.01—9.30 Concert door het Versterkte Omroeporkest. Dorothy Helmrich, sopraan 9.30 Aansluiting van het Muziek-Lyceum te Amsterdam. Moderne Weensche muziek. Koor, vocale solisten, het Concertgebouw-Kamerorkest. Daarna pers berichten. 11.Gramofoonplaten 12. Sluiting. Huizen298 M. (Ha 6 uur 1071 M.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 10.30—11.— Korte Ziekendienst onder leiding van Ds J. A'. Hoekzema. 11.11.30 Lezen van Chr. lec tuur. 12.301.45 Orgelconcert door F. Asma in Den Helder. 2.2.35 Voor de scholen. J. G. Venhuis, schoolzang. 2.353.15 A. J. Herwig: Chrysanten in den tuin als serre- p'anten. 3.15—3.45 Kniples. 4.5.Zieken- uurtje onder leiding van Dr. W. G. Harren- stein. Mej. C. de Jager, zang. F. Reijmerink, orgel. 5.6.30 Concert. J. Stotijn, hobo en piano. A. Witt, clarinet. j. Poons. fagot. 6.30 Koersen. 6.40 Radiopraatje. 7.10 Voor de rijpere jeugd. Ds G. Laarman: Zelfverloo chening. 8.10.Uitz. u. d. Ned. Herv. Kerk te de Lier. Lezing door den Burgemees ter, Ds. W. Moene en Ds. W. de Kam. Ch.r zangver. „De lofstem". Harmonie „Excel sior". Liersch mannen'oor. Muziekver. „Liora". 10.1011.— Gramofoon. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij ding. 11.05 Lezing. 12 20 Orgelconcert. E. T. Cook. H. Mitchell, sopraan. 1.35 Orkest concert. 2.20 Uitz voor scholen. 3.40 Dans muziek. 4.35 Orkestconcert. 5 35 Kinderuur tje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsber. 7. Piano-recitai door V. Hely—Hutchinson. 7.20 7.40 Lezing. 7.45 Fransche les. 8.05 Vau deville. 9.20 Nieuwsberichten. 9.45 Lezing. 10.35 Concert. C. Supervia, sopraan A. Iturbi, piano. 11.2012.20 Dansmuziek. Parijs ,kadio-Paris", 1725 M. 12.50—2 20 Gramofoonpl. 4.05 Concert. 6.55 Gramofoon muziek. 8.20 Concert. Orkest en solisten. Langenberg, 473 M. 6.207.20 Gramo foonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.25 1.50 Orkestconcert. 4.505.50 Concert. Sopraan, fluit en piano. 7.20 „A Basso Porto". Lyrisch drama van N. Spinelli. Daarna: „Paljas". Opera van Leoncavallo. Vervolgens tot 11.20: Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20 Or kestconcert. 2.554.55 Orkestconcert en de clamatie. 6.557.45 Orkestconcert en de clamatie. 7.45—9.— „En Söndag paa Ama- ger". Blijspel van J. L. Heiberg. 9.2010.20 Kamermuziek. 10.2011.20 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.50 Giamofoonplaten. 8 35 Zang en declamatie. 9.25 Concert. Orkest en zang. Zeesen, 1635 M. 6.1511.50 Lezingen. 11.50_12.15 Gramofoonplaten. 12.15 12 50 Berichten. 1.20—1.50 Gramofoonpla ten. 1.50—3.50 Lezjngen. 3.50—4.50 Con cert uit Berlijn. 4.50—7.50 Lezingen. 7.50 Her-uitz. van Belgrado Koren, orkest en solisten. Daarna: Berichten en tot 1150 Dansmuziek. Onze Derde Maart-Opgave. De Zeven Vrienden. Dat was een puzzle, waarvan door ieder bij eenig nadenken de oplossing was te vinden, als men maar van achter af begon te werken. A. was de laatste verliezer dus voor dat spel hadden B., C. D., E.. F. en G. 3.20 op zak en A. 6.40 -j- 6 X 3.20 25.60. Zoo kan men steeds teruggaande vinden, dat de spe lers begonnen waren met resp. op zak: A. f 0.40, B. 0.75, C. 1.45, D. 2.85, E. 5.65. F. 11.25 en G. 22.45. Wij geven hier ook nog op verzoek de oplossing van het vierkant met 5X5 getallen, waarbij horizontale, verticale of diagonale vermenigvuldiging (gedu rig product) steeds 60.466.176 gaf en w aarvan het grootste 1296 was. 34—648— 1— 12—144 324— 16— 6— 72— 27 8— 3— 36432—162 48— 18— 216— 81— 4 9—108—1296— 2— 24. Onze Nieuwe Opgave (No. 4 der Maart serie. No. 16 sedert de instelling dei- nieuwe regeling). De Twee Deelsommen. Wij hebben wel eens een deelsom- puzzle ter oplossing gegeven, waarbij b.v. alle cijfers 7 waren aangegeven en ver der gezegd was, dat deeler en uitkomst elk uit 5 cijfers bestonden en juist be vatten de cijfers 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9. Doch nu geven wij twee deelsommen, waarvan geen enkel cijfer is gegeven. Alleen het geraamte is gegeven. De cij fers zijn voorgesteld door kruisjes. In één enkel opzicht staaft de belde deel sommen met elkaar in verband. De uitkomst der eerste deelsom is ge lijk aan het deeltal van de tweede som. (Ter herinnering vermelden wij nog even, dat van de deeling 7 56 8 56 0 7 w ordt genoemd de deeler, 56 het deel tal en 8 de uitkomst of het quotiënt). Hieronder volgen nu in kruisjes de beide sommen. XXX XXXXXXXXX XXXXXX XXX XXXX XXX XXX XXX XXXX XXXX 2e som. XX)XXXXXX(XXXXX XX XXX XX XXX XXX XXX XXX 0 Beide sommen komen dus precies op nul uit Gevraagd wordt deze beide deelingen in cijfers in te zenden. Voor de goede oplossing van deze moeilijke opgave worden twee punten toegekend. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 28 Maart 12 uur aan den Pnzzle Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Van danszaal tot wassenbeelden spel. Als motten rond de lamp. Rumoerige pleinen en stille grachten. De droom van het verleden. De zegevierende film illusie. Wij hebben in een vorigen brief op het tra ge tempo van den bevolkingsgroei gewezen en het feit, dat er in 1929 meer „uitgaande" den „komende" mannen werden geteld, ver klaard uit het ontbreken van behoorlijke kan sen op „uitgaan". De lezer zal hier een tegenspraak willen constateeren, maar er is uitgaan en uitgaan, en het laatstbedoel de zou het eerste kunnen tegengaan. Wan neer de Amsterdammer zich, na zijn zwaren dagtaak, wat onbevangener vermaken kon en wanneer die vermaak grooterc verscheiden heid had, zou hij zijn stad wellicht trouwer zijn. Maar wij weten het reeds, de gelegen heden tot degelijk vermaak zijn, uit overmaat van degelijkheid, door de overheid tot een mi nimum beperkt, en het gevolg hiervan is, dat men vertier zoekt op een minder degelijk terrein, dat buiten den rechtstreeksen invloed van diezelfde overheid staat. Sinds het dan sen, in de énkele bevoorrechte café's waar dansen is toegestaan, het karakter gekregen heeft van de bewegingskunst der mechani sche speeldoozen men zou menige dans zaal met een in beroering geraakt panopti cum kunnen vergelijken sinds tooneel, operette en revue vrijwel dakloos zijn, neemt het vertier in de wijk van de „bars" toe en floreeren Rembrandt- en Thorbeckeplein. Weliswaar zouden de meesten van hen, die deze pleinen des avonds tot centrum van hun gemoedsevolutiën nemen, geen al te solied antwoord kunnen geven op de vraag wat en wie Rembrandt en Thorbecke zijn ge weest, doch ook degelijker elementen zoeken allengs in de pret-wijk vertier, bij gebrek aan beter en edeler amusement. De ondernemers van de gulle buffette" verzuimen niets om klanten te trekken. Wie des avonds langs de prachtige Reguliers gracht dwaalt a dit behoort werkelijk tot dat beter en edeler vermaak, waarvan wij1 hier spraken en bovendien kost het niets ziet reeds iri de verte de schitterende kleuren van de lichtreclame, welke van Thorbecke's plein uitgaat. Een zee van licht, men denkt onwillekeurig, dat men een glimp opvangt van de Parijsche boulevards en de suggesti» van Parijs mist zijn invloed niet. De mensch gelijkt nog altijd eenigszins op de mot. Het bonte en fleurig licht oefent aantrekkings kracht uit. Het belooft warmte, gezelligheid, luchtige vroolijkheid. Er al komt de ontgoo cheling spoedig nadat men binnen den licht kring getreden is, het valt velen, die a ge zegd hebben, moeilijk om dan ook niet b te zeggen. De stilte en eenzaamheid van onze prach tige grachten vormen overigens een sfeer, die de waarachtige vriend van de hoofdstad on gaarne verlaat. Het is merkwaardig hoe wei nig stadgenooten die stille en schilderachtige wegen gaan. Ja, wanneer er, naar aanlei ding van een of andere feestelijkheid, illumi natie is, dan zijn de grachten overvol, maar juist dan zijn zij het minst aantrekkelijk. In gewone tijden treft men er geen sterveling aan, alles zoekt des avonds de pantoffel parade van Kalverstraat en Nieuwendijk En toch langs die avondlijke grachten, tusschen de stille, statige huizen en den w:al- lekant, waar de mooie oude boomen zich droomerig in het watervlak spiegelen, of op de hooggewelfde brugbogen, daar proeft men Amsterdam in zijn kern. Want daar vloeit de droom van het oude, grootsche ver leden samen met de koorts van den tegen- woordigen tijd. Er zijn weinig stadgenooten, die dezen droom, deze stille sfeer, zoeken en hoe teleur stellend dit ook mag zijn voor onze waardee ring van des Amsterdammers psyche, het i« maar gelukkig ook, want als de grachten druk begaan waren, zou de bekoring geweken zijn. Wie wandelen wil liet is zoo 's men schen gewoonte kiest daartoe het daglicht uit, in ieder geval het licht, en het koud slechts weinigen in den zin om de du&emip en de eenzaarab id te zoeken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9