KERKBOEKEN IH'ERGROEPEERING AMBTENAREN EN WERKLIEDEN. N.V. v.h. Herms. Coster Zn., Voordam C 9, Provinciaal nieuws is M kind aM Sicciyf!ite£'sdbon(i ,oor 0n ,houd"*: 50.6O4.fi 6, vindt voornamelijk haar oorzaak in de volgende omstandigheden. Tijdens, den verhouw van de Cadetten school zijn nog tal van veranderingen aange bracht, die door deskundigen werden moodig geacht, türwijl voor de onderstaande posten geen of riiet voldoende bedragen in debegroo ting waien beraamd: f uitbrdiddng laboratoriuminrichting, sloop- en breekwerk ten behoeve van de Centrale verwarming, proefstoken in bet begin van 19'29, - net aanbrengen van tegelstraatwijrk op het Verreikt en .uitbreiding der electrische instaQetie. f-, Bon-endien was in de begrooting voor het .■ziekenhuis een bedrag uitgetrokken voor ho- •nora/rium architect en kosten van toezicht, dat 'in verband met den langeren duur van het perlj ontoereikend was voor dit doel. Uitge geven is hiervoor 29.603.09, waarin ook be grepen is het honorariun van den adviseur voor de electrische installatie en het salaris jvan! twee opzichters gedurende anderhalf tfaatr. £>e totale kosten van den bouw, inrichting en: den inventaris van het nietrre ziekenhuis (hebben bedragen 821.318.70, alzoo per bed |f 821.318.70 170 of 4831.219. In aanmer- Jkiög nemende hetgeen hierdoor is verkregen, !is dit bedrag per bed zeker aan den lagen (kant. Bij het oorspronkelijke plan A. zouden de kosten per bed geweest zijl. 5700, terwijl Be bouwkosten van het St. El isabeth-zieken- Tniis rond 6000 per bed hebben bedragen. Wij stellen U in verband met het boven staande voor ons in verband üiet den bouw, föe inrichting en den inventaris van het zie- (feenhuis alsnog een crediet te verleenen van ff 54.370.70, nader te regeles bij suppletoirs begrooting. f E WERK STELLEN H. DE RUYTER BIJ DE GEMEENTE-GASFABRIEK. Jin bijlage no. 33 schrijven B. en W.: \fOen 19en December j.f. ontvingen wij vaai Êlye vergadering om bericht en raad het we- vi voor U ter inzage liggende verzoek djd. |l6 December j.1. van H. de Ruyter, alhier, [om bij de gemeente-gasfabriek werkzaam te worden gesteld. Naar aanleiding daarvan deelfn wij U het volgende mede: Reeds in 1921 zonden wij een aansc'irij jving aan de hoofden van takken van utenst Waarin wij te kennen gaven, dat het onge üwenscht is, los personeel langen tijd achter- [éenvolgens in dienst te houden, zulks om te tepor bomen, dat er werklieden in gemeente- fdfenst werkzaam zijn, die op grond van hun (langdurig dienstverband aanspraak meenen Etc ktinnen maken op eenige bescherming van fhun positie, zonder dat dit hun feitelijk tmet het oog op den aard van 'fyun dienstverband toekomt. Wij schreven w/oorj, dat, als een werkman een jaar lang in lossen dienst werkzaam was geweest, moest gorden nagegaan of hij tijdelijk (met uit licht op vaste aanstelling) zou moeten wor- 'den aangesteld, dan wel zou moeten worden [ontslagen. Voor degenen die toen al langer San een jaar in losvasten dienst waren, trof (Uwe Vergadering op ons voorstel van 4 Oc tober 1924 (bijlage nr. 175) een regeling in dien zin, dat, voorzooveel noodig, machtiging werd verleend tot afwijking van artikel 2 van het werkliedenreglement. Voor de toekomst zou de circulaire van 1921 een gedragslijn aangeven die het ont- staan van een langdurigen dienst enkel op ^gf -ond van aannemig als los of losvast werk- mai'a onmogelijk zou: maken. In verband mét deze gedragslijn is ook aan adressant (die zelfs al langer dan een jaar, n.l\.. sedert 7 Mei 1928, in lossen dienst bij de licPhtbedrijven werkzaam was) ontslag gegeven unet ingang van 5 October 1929. Tijdelijke iaanstelling stuitte af op artikel 2, 4e lid a van het werkliedenreglement (ge meenteblad nr. 1075), dat een dergelijke aan stelling alleen mogelijk maakt als de werk man joïiger is dan 40 jaar. Voor het uitreiken van een vaste aanstelling zouden wij onthef fing, moeten verleenen van het voorschrift, da. de werkman 52 weken tijdelijk (derhalve op aanstelling voor een proeftijd) in ge meentedienst is werkzaam geweest. Er was geen enkele bijzondere omstandig heid aanwezig, welke afwijking van het voor schrift van 't werkliedenreglement zou recht vaardigen. Er bleef dus alleen over de mogelijkheid van ontslag. Het dienstverband is dan ook op 5 October 1929 geëindigd. De Ruyter beklaagt zich er nu over, dat hij niet weer in dienst is genomen en dat hierbij onjuiste motieven hebben gegolden. Dit betoog kan o. i. weinig klemmend zijn. Het dienstverband was op 5 October 1929 geëindigd, nadat de Ruyter al geruimen tijd langler in dienst was gebleven dan aan ande ren toegestaan wordt. Hij heeft blijkbaar de verwachting gekoesterd, weer te worden aan genomen. Als die verwachting niet in vervul ling gaat, kan de gemeente daarvoor o.i. niet worden aangesproken. De gemeente kan niet worden hard gevallen omdat zij een bepaald persoon niet in lossen dienst aanstelt. Zou men "ons min of meer verplicht achten, perso neel, dat na een jaar lossen dienst is ontsla gen, weer na eenigen tijd in dienst te nemen, 'dan heeft de in den aanhef bedoelde maatre gel, die juist een al dan niet onderbroken [langdurig loe dienstverband wil vermijden, [geen beteekenis. Ook de hernieuwde aanne- ming dus moet, wil die maatregel volledig 'effect hebben, uitgesloten zijn. Afwijking van dit standpunt zou alweer het gevo'g moeten zijn van bijzondere met de arbeidsprestatie verband houdende omstandigheden. In het geval-de Ruyter zijn die niet aanwezig. Wij geven U in oevrweging, ons te mach tigen, in dien zin aan adressant te berichten. B. en W. schrijven in bijlage Nr. 39.: De commissies van georganiseerd overleg ,*oor ambtenaren en werklieden hebben ons voorgesteld, eenige wijziging te bevorderen ,van de indeelitk; der ambténaren en werk lieden, die naaT haar meening moet worden herzien om de groepeering geheel in over eenstemming te brengen met de eischen, welke de betrekkingen thans stellen. Alvorens ons standpunt ten aanzien van die adviezen uiteen te zetten, meenen wij te moeten opmerken, dat, zal er sprake zijn van era herziening der salaris- en loonregelin gen, deze herziening niet het karakter zal kunnen dragen van een algemeene verhoo ging. De financieele toestand der gemeente zou een dergelijke verhooging niet toelaten. Maar ook overigens zou die verhooging niet te billijken zijn, noch uit economisch oog punt, noch in verband met de voor vergelijk bare betrekkingen elders geldende normen. Een herziening op dit oogenblik zou zich dus moeten bepalen tot wat men gewoonlijk aanduidt als een technische herziening, d w. z. een wijziging, die, het stelsel der salariee- ring intact latende, sommige betrekkingen anders wil waardeeren dan tot dusver het geval was. Het doet ons genoegen, dat dit ook de op vatting der commissies is. Intusschen, al mag deze omstandigheid tot gevolg hebben, dat de gedachtenwisseling over de adviezen der commissies zich kan be perken tot bepaalde functies, het is niet te ontkennen (en de commissie voor de ambte naren wijst ook daarop) dat verandering van de groepen of wijziging van indeeling van bepaalde betrekkingen met groote voorzich tigheid dient teg eschieden, wil men niet het gevaar loopen, dat men, de eene onbillijkheid gnemende, een andere in het leven roept Naar ons voorkomt zijn de commissies er in het algemeen in geslaagd, die voorzich tigheid op de gewenschte wijze te betrachten. Ook wij zijn van oordeel, dat de meeste der door de commissies in overweging gegeven veranderingen dienen te worden aange bracht. Ten aanzien van sommige punten verschillen wij roet de commissies van mee ning. Wij meenen goed te doen, deze punten te behandelen in de volgorde, waarin zij in de adviezen ter sprake komen. Ambtenaren. Schrijversrang. De commissie heeft bezwaar, den schrij versrang teh andhaven op den tegenwoordi- gen voet. Personen boven den 21-jarigen leeftijd wil zij niet in dien rang werkzaam doen zijn. Zij moeten öf worden bevorderd tot klerk, öf worden ontslagen. Wij zijn niet overtuigd van de noodzake lijkheid van een dergelijk dwingend voor schrift. Er is onzes inziens geen enkele reden, waarom de bevoegdheid om op de gemeente lijke bureaux personen werkzaam te stellen voor het verrichten van eenvoudig werk, dat bij particulieren veelal aan jongste bedien den wordt opgedragen, o.p deze wijze aan banden moet worden gelegd. Natuurlijk zal de omstandigheid, dat het salaris voor dien arbeid' vrij bescheiden is, herhaaldelijk tot wisseling van personeel aanleiding kunnen geven, maar voor deze functies behoeft dat in het algemeen geen bezwaar te zijn. Het zelfde is het geval op particuliere kantoren, waar de jongelui, wanneer zij in verband met hun leeftijd niet langer als jongste bediende werkzaam willen zijn, trachten elders een plaats te verkrijgen die meer is in overeen stemming met hun vaardigheid1 en de inmid dels verkregen ontwikkeling. Dit is de alge meene regel. Waarom nu de werkgever zelf dit proces moet dwingen in een bepaalde richting, die, wanneer verplicht ontslag ge geven wordt, volstrekt niet steeds het belang dient van dengene, wien het geldt, begrijpen wij niet. Er kunnen omstandigheden zijn, dat de ambtenaar, die in dezen rang werkzaam is, nog geen kans heeft gezien, elders een betere plaats te vinden. Moet de gemeente in een dergelijk geval, zoo de formatie en ook de arbeid de toekenning van den rang van klerk niet gedoogen, den schrijver zijn func tie ontnemen tegen zijn wil en tegen zijn be lang? Wie kan baat vinden bij een dergelijk systeem? Voor de secretarie geldt nog een speciaal bezwaar daartegen. De 'ongelui, die daar in den schrijversrang worden geplaatst, bekwa men zic i gewoonlijk tegelijkertijd1 voor het examen der vereeniging voor gemeentebelan gen. Deze studie zou moeten worden onder broken wanneer zij den 21-jarigen leeftijd bereikt hebben en het diploma nog niet bezit ten, zonder hetwelk zij gewoonlijk niet voor den klerkenrang in aanmerking komen, zoo het al met het oog op de formatie mogelijk zou zijn hen te bevorderen. Maar ook wan neer zij1 voor dien leeftijd het diploma hebben verworven, dan zou ontslag hen ten zeerste dupeeren, omdat zij zich door hun studie hebben gespecialiseerd in een bepaalde rich ting, die hun voor particuliere betrekkingén van weinig nut kan zijn, zoodat zij dan eerst recht in groote moeilijkheid komen te verkee- r::1. Met de aan ontslag verbonden moeilijk heden heeft de commissie blijkbaar wel reke ning gehouden ten aanzien van bepaalde met name genoemde ambtenaren, die zij- dan ook van dezen maatregel wenscht uit te zon deren. Wij achten deze moeilijkheden van algemeenen aard en zouden er daarom de voorkeur aan geven geen wijziging te bren gen in de tot dusver gevolgde gedragslijn Hetzelfde geldt ten opzichte van de aan deze functie verbonden wedde. De commissie wenscht' evenmin als wij in de regeling ver andering te brengen, doch zij meent, ten op zichte van de hierbedoelde drie ambtenaren een uitzondering te moeten maken en geeft daarom in overweging een persoonlijke wed de vast te stellen voor mej. Kolles, mej. Ven en mej. Mulder. Wij ontkennen niet, dat er verschil is in den aard van den arbeid, die van verschillen de ambtenaren van denzelfden rang wordt gevorderd. Dit geldt voor eiken rang, omdat het nu eenmaal niet mogelijk is, iederen ambtenaar van denzelfden rang met volko men gelijksoortigen arbeid1 te belasten. Ook staat vast, dat deze ambtenaren den haar op gedragen arbeid tot tevredenheid van haar chefs verrichten. Maar wij hebben bezwaar, ten gerieve van bepaalde personen af te wij ken van het stelsel der verordening. Hier mede wordt het beginsel van de verordening aangetast en wij zijn overtuigd, dat conse quenties niet kunnen uitblijven. Laat men eenmaal de gedachte varen dat de groepen indeeling onaantastbaar is en dat alleen door wijziging van rangschikking der be trekking of wijziging van de bezoldiging van een bepaalde groep verandering is te berei ken, dan verliest die groepe ring, die met veel moeite eenmaal is vastgesteld, veel van haar beteekenis. Als heden argumenten wor den aangevoerd om een afwijking te beplei ten voor den eenen ambtenaar, dan zullen er morgen argumenten te berde worden ge bracht, die voor den anderen ambtenaar af wijking wenschelijk doen zijn. Dit veroor- zajakt allerlei moeilijkheden, welke men door Alkmaar- handhaving van het stelsel vermijdt. Wij moeten dan ook met nadru'k ontraden, aan dit deel van het advies der commissie gevolg te geven. Opzichters gemeentewerken en bouw en woningtoezicht. De moeilijkheden, waarop wij in het begin van dit voorstel de aandacht vestigden, doen zich in het bijzonder voor ten aanzien van het advies der commissie om een nieuw groep (IVa) in te stellen, met salarisgrenzen van 2600 en 3380, waarin zouden moe ten worden gerangschikt de opzichters van gemeentewerken en de opzichter bij het Bouw- en Woningtoezicht. De commissie heeft naar ons voorkomt niet aangetoond, waarom juist deze twee functies uit de vrij talrijke groep betrekkingen, die tot deze rubriek behooren (n.1. 11), moeten worden gelicht en hooger moeten worden gesala rieerd. Wij althans hebben geen reden, de andere functies van deze rubriek thans ver houdingsgewijs lager te waardeeren, zoodat wij bezwaar moeten maken, aan het advies der commissie op dit punt gevolg te geven Daarbij komt, dat de groepeering der veror dening, thans tellende 9 groepen, naar ons voorkomt wel in staat is om de functies naar haar beteekenis te waardeeren, zoodat uit breiding van dat aantal, zonder dat daar voor klemmende redenen worden aangevoerd, o. i. moet worden vermeden. Het is juist een der voordeden van het groepstelsel, dat het de salarisregeling overzichtelijker en eenvou diger maakt dan vroeger het geval was. Door te veel te specialiseeren zou men dat voordeel weer prijs geven. Dat sommige functies, op zichzelf genomen, door het stel sel wellicht niet ten volle worden gewaar deerd, anderen daarentegen misschien eenigszins te hoog worden aangeslagen, is niet te vermijden, omdat er nu eenmaal geen twee betrekkingen van dezelfde groep zijn, welke in alle opzichten geacht kunnen wor den, volkomen gelijksoortige praestaties van de ambtenaren te vorderen. Ebt nadeel, in zoover het aanwezig is, weegt echter, gelijk het overal is ingezien, niet op tegen het bo vengeschetste voordeel. Aangezien niet is aangetoond, dat voor de vorming van een nieuwe groep (IVa) voor reeds bestaande functies aanleiding bestaat, geven wij U in overweging, niet tot instel ling van die groep over te gaan. Hoofdopzichter gemeentewerken. Wel zijn wij met de commissie van mee ning, dat de functie van hoofdopzichter van gemeentewerken thans te laag is gewaar deerd. Deze ambtenaar heeft als vervanger van den directeur in veel opzichten een lei dende functie en een veelomvattende taak, in verband waarmede wij deze betrekking zou den willen overbrengen van groep V naar groep VI. De commissie heeft ten aanzien van dezen ambtenaar geen voorstel tot ver hooging ingediend, uitsluitend op grond van de overweging, dat hem een Rijkswachtgeld (bedoeld is een z.g. waehtgeldenpensioen) is toegekend, zoodat een verhooging slechts zou kunnen leiden tot vermindering van het wachtgeld en dus geen voordeel voor den ambtenaar zou beteekenen, doch alleen voor het Rijk. Behalve dat deze redeneering niet geheel juist is, achten wij het aan twijfel on derhevig, of aan dergelijke argumenten een doorslaggevende beteekenis mag worden toe gekend. De bezoldiging is verbonden aan de functie, ongeacht wie ze vervult. Wanneer de betrekking van dien aard is, dat een bepaal de bezoldiging met de gevorderde praestaties in overeenstemming is, dan moet die bezoldi ging voor die betrekking worden vastgesteld. Dat thans toevallig een jjersoon in die be trekking werkzaam is, die een pensioen ont vangt wegens opheffing van de betrekking waarin hij vroeger werkzaam was, moet o. i buiten beschouwing blijven. Commieschef ter secretarie. Er zouden inderdaad' motieven kunnen worden aangevoerd om weer in te stellen den rang van commies-chef ter secretarie, waar door de leemte tusschen den rang van com mies (groep V) en groep VII (hoofdcom mies) zou worden aangevuld. Evenwel ach ten wij het niet noodig, het tegenwoordige aantal rangen voor het personeel ter secreta rie, dat over 6 groepen verdeeld is, nog te vergrooten. Wij zouden daarom de oplossing liever zoeken in deze richting, dat de be trekking van commies, thans ingedeeld in groep V, wordt overgebracht naar groep VI Met het gewicht van deze betrekking is deze indeeling ook meer in overeenstemming. Er ontstaat dan wel weer een grootere afstand tusschen dezen rang en die van adjunct-com mies, maar dit verschil is minder groot dan de afstand die er thans is tusschen het maxi mum van den commiezenrang en het mini mum van de betrekking van hoofdcommies Werklieden. Met een deel van de voorstellen der com missie kunnen wij ons vereenigen, n.1. die ten opzichte van den baggerman bij gemeente werken, den machinedrijver en den bediener der laadmachine bij de lichtbedrijven (en den met dezen mach'inedrijver gelijk te stellen hulpmachinist van het slachthuis). Ten aan zien van den stoker, den stoomstoker en den cokesgasmaker bij de lichtbedrijven verschil len wij met haar van meening. De commissie adviseert, deze betrekkingen over te brengen van groep III naar groep IV. Naar wij mee nen, zou dit in strijd zijn met het stelsel dei- verordening. Groep IV vermeldt uitsluitend vakwerklieden, personen dus met een be paalde opleiding of technische scholing. Aangezien het hier werklieden géldt van ws die opleiding niet wordt verlangd, kunnen wij niet bevorderen, dat zij met de anderen worden gelijkgesteld. Hiermede hebben wij ons standpunt uiteen gezet ten aanzien van de adviezen der com missies. Wij zouden hieraan nog het volgende wen- schen toe te voegen. Ambtenaar van den Burgerlijken Stand. 6 1 De regeling van de bezoldiging van den ambtenaar van den burgerlijken stand die met den bureaudienst belast is, zal, wanneer overeenkomstig ons voorstel tot verhooging van den commiezenrang wordt besloten" eveneens moeten worden herzien, aangezien de jaarwedde van deze ambtearen ook tot dusver op hetzelfde peil stond en er o. i geen aanleiding bestaat, de taak van den hierbedoelden ambtenaar van den burgerlij ken stand, wiens bemoeiingen steeds^toene- men vooral ook in verband met de grootere capaciteit der beide ziekenhuizen, te stellen beneden die van een commies der secretarie Wij geven U daarom in overweging, tot Ged Staten, die dit salaris regelen onder konink lijke goedkeuring, het verzoek te richten de jaarwedde van dezen ambtenaar te verhoo- gen tot 3250. met 5 tweejaarlijksche ver hoogingen van 195, opklimmende tot 4225. Hoofdambtenaren Wij hebben overwogen, of thans ook het oogenblik aangebroken is om wijziging aan te brengen in de salarisregeling van de hoof den van takken van dienst. Vergelijking van deze jaarwedden met die welke elders voor gelijksoortige functies wor den uitgekeerd, gaf ons niet den indruk, dat herziening noodig is om een aan den dag getreden te lage waardeerig te herstellen. Slechts voor één der hoofdambtenaren zou den wij een ri'.zondering willen maken en wel ten aanzien van den directeur der licht bedrijven. In de laatste jaren hebben die be drijven zich sterk uitgebreid. Ook de contrac ten voor levering van gas aan Bergen en Heiloo zijn inmiddels tot stand gekomen, zoodat het gasbedrijf thans een belangrijk grooter gebied voorziet dan voorheen, terwijl het electriciteitsverbruik met groote schreden is vooruit gegaan. Deze omstandigheden zijn naar ons voorkomt gereede aanleiding om de belangrijke toeneming van de taak van den Directeur in zijn jaarwedde tot uitdruk king te brengen. Wellicht zal dit het best kunnen geschie den in dezen vorm, dat aan den tegenwoordi- gen directeur een persoonlijke toelage wordt toegekend, zoodat de gemeente bij vacature de wedderegeling opnieuw onder oogen zou kunnen zien. Deze toelage waren o.i. te bepa len op ÏÖOO, waarbij wij ons hebben voor gesteld, dat voor de bemoeiingen met de gaslevering aan Bergen een bedrag zou kun nen worden berekend van 750, met die aan Heiloo een bedrag van 250. Resumeerende stellen wij U voor te beslui ten aan den heer Ir. A. M. van Deventer, directeur der lichtbedrijven, te rekenen met ingang van l Januari 1930 een jaarlijksche .persoonlijke toelage toe te kennen van 1000; vast te stellen een nader aangege ven verordening tot wijziging der verorde ning, regelende de bezoldiging der ambtena ren in dienst der gemeete Allernaar; vast te stellen een verordening tot wijziging der ver ordening regelende de bezoldiging van het bedienende personeel aan het Gymnasium, de Handelsschool en de Handelsavondschool en een verordening tot wijziging der veror dening regelende de loonen der werklieden in dienst der gemeente Alkmaar. SCHOORL. De voorjaarsvergadering van de Vereeni ging voor Vreemdelingenverkeer alhier was schaarsch bezocht. Slechts 19 personen wa ren aanwezig in het lokaal van den heer Kroon, waar de voorzitter, de heer Wog- num, die leden het welkom toeriep en in bloemrijke bewoordingen de komst van het komende seizoen aankondigde. Bij het punt mededeelingen werd vertelt dat een onderhoud heeft plaats gehad me* den houtvester van het Staatsboschbehee* betreffende het doortrekken van den Mun- nekenweg tot aan de zee. Het resultaat van dit onderhoud was, dat de zaak nader onder de oogen zal worden gezien. Tevens werd medegedeeld dat de raad van Schoorl afwijzend heeft beschikt over het verzoek van V. V. V. om langs den Duinweg het electnsch net om te bouwen met onder- grondsche kabel. Het bestuur was advies gevraagd door den Burgemeester van Schoorl inzake wijziging van de verordening op de zomerwoningen Hierover werd van gedachten gewisseld met de conclusie dat wijziging niet noodig werd geacht. Hierna volgde het bestuursvoorstel om ar tikel 3 der Statuten te wijzigen en er de be paling in vast te leggen dat echtgenooten van leden ook lid kunnen worden tegen een contributie van 0.50 per jaar. Uit het daarna door den secretaris, den heer H. Selhorst uitgebrachte jaarversla» stipten we aan dat in het afgeloópcn iaar geen weging in het bestuur was gekomen dat de heeren Wognum en Braak waren her benoemd, terwijl de dames Roos—Breed en van Dijk—Visser aan het bestuur waren toe gevoegd. Er werden twee ledenvergaderingen ge houden; op de eerste waren 16 pet op de ^eede 35 pet. van de leden vertegenwoor digd. Vier bestuursvergaderingen zijn ge houden, terwijl dit bestuur ook de talrijke vergaderingen van de feestcommissie heeft bijgewoond. Dit verslag gewaagde van het werkzaam aandeel, dat het bestuur heeft gehad in -de gecombineerde commissie, welke zich be ijverde om kookgas te verkrijgen in Schoori Het resultaat was goed geweest. Er komt gas. 22 nieuwe leden zijn ingeschreven terwiil door verschillende omstandigheden 11 na men van de ledenlijst zijn afgevoerd Op 31 Dec. telde de vereeniging 117 leden en 4 donateurs. Nog werd het resultaat medege deeld en dit verslag van de werkzaamheden van het informatiebureau, reeds in Novem ber 1.1. in dit blad medegedeeld. Het Zomerfeest was goed geslaagd, ter wijl ook de gids weder in druk is gegaan Deze zal kosten 530, terwijl 550aan annonces zijn geplaatst. Een saldo van 20. Met een kleine bijdrage uit de gewone mid delen zal ook de verspreiding zijn beslag krijgen. Er is een basis van samenwerking gevon den met V. V. V Hrnof nn/lör lai/ljnw ..li. wer- van van aen heer van Fridagh. Reeds tweemaal heeft S? gecombineerde bespreking plaats gehad fA8f algemeen ademde dit verslag tevre. eenheid over de uitkomsten van het vorig seIrwfn secretaris oogstte voor zijn mooi jaarverslag den dank van den voorzitter en Saus van de vergadering. De oeneningmeester, de heer Groothand, deelde mede dat de ontvangsten en uitgaven f 1355,80 bedroegen met een goed saldo van f Bii'Snde van den heer Joh. Kriller ad- viseerde de commissie tot goedkeuring van üt Taarrekening, hetwelk geschiedde. Penningmeester en commissieleden den bedankt voor hunne bemoeiingen Het zomerfeest had een ontvangst 1106 gegeven en een uitgave 1089 80 geëischt. Een batig saldo dus van 16 20 welk bedrag bij de reserve van 386 32 zal worden gevoegd. Behalve is ,J voor een bedrag van ruim 70 gulden aan voorraden aanwezig het welk ook als winst kan worden aangemerkt. De heer Korver, voorzitter van de feest- commissie deed hierna nog een vérslag der werkzaamheden waarbij hij onderandere op- merkte hoe gemakkelijk het feestvieren werd gemaakt doordat de gemeentenaren zoo goed in het garantiefonds hadden geteekend. Ook de Buurtcommissie had goed werk gedaan en verdiende wel financieelen steun volgens den heer Korver. Deze heer bracht verder dank aan allen die hadden medegewerkt om het Zomer- feest weder goed te doen slagen. Wederkeerig dankte de voorzitter de feest commissie voor 't vele werk. De begrooting voor 1930 was hierna aan de orde en werd vastgesteld met een eind cijfer ad 1154.40. We stippen daaruit aan dat bij de ontvangsten 315 aan contribu tie, 100 gulden verloting en 100 gulden ge meente-subsidie werd geraamd. Bij de uitgavfn werd de vergoeding voor het informatiebureau op 75 gebracht (vo rig jaar 60) en de uitgaven voor annon- cen in de groote bladen op 177.40. De begrooting werd ongewijzigd door de vergadering aangenomen. Er werd besloten om weder een verloting aan te vragen. Er verluidt dat plannen bestaan om een fancy-fair te organiseeren voor die vereeni- gingen welke een verloting gewoon zijn t( houden, ter vervanging van de aanhoudende verlotingen. Indien zulks zou plaats hebber» sluit de V. V. V. hier zich bij aan. Op voorstel van den heer Groothoff zal een premie worden gegeven aan hem of haar die de meeste loten weet te plaatsen. In 1930 zal weder een zomerfeest worden gehouden. Men zal nog een attractie beden- ken voor inleiding van dit feest, ter vervan ging van het bloemencorso. De commissie van 1929 blijft intact, doch zal zich zelve zoo noodig mogen uitbreiden met meerdere krachten. De heer van de Garde beval aan om de eventueele prijzen voor het zomerfeest ergens anders aan te koopen dan in het Alkmaarsch Warenhuis, zulks met het oog op eene an nonce in de Gids, welke bij het Warenhuis moeilijk is te plaatsen. De heer Korver deelde mede dat er zoo veel voor is te zeggen om in het Warenhub te koojoen, dat dit wel op den ouden voet zal doorgaan. Het Warenhuis is trouwens dona teur. Een voorstel om den penningmeester een klein salaris te geven werd door dezen niet geaccepteerd met het oog op de te geringe finantiên. Bij de rondvraag herinnerde de heer Groen aan de mogelijkheid dat de Kamer van Koophandel subsidie geeft. De voorzitter deelde mede, dat het bestuur dit wist. De heer van de Garde vroeg of de pen sionhouders een lijst kunnen ontvangen van de bladen waarin geannonceerd zal wordep henevens de data. Zulks met het oog dat zij dan tegelijk kunnen annoneeeren. Dit wera toegezegd. De heer Zuurbier bedankte voor zijne ver- hooging van salaris als bureauhouder. De heer v. d. Garde had van het Groter V. V. V. vernomen dat geen gemeenschappe lijke gids kon worden uitgegeven fJaar Schoorl reeds te ver heen was met hare plan nen. De voorzitter zegde dat dit niet juist was. Er bestond een verschil van het plan van uit gave, waardoor dit jaar de samenwerking minder mogelijk was. De heer Korver gaf het bestuur ia over> weging om actie te voeren om ook den Voor weg te bestraten. De voorzitter en de heer Zuurbier deelden mede dat bij het gemeentebestuur reeds plan nen bestaan. Echter zal het bestifltir op zijn qui vive zijn. Daarna sluiting. egmqnd-binnen. Maritt-vereeniging- Zondagavond vergadfcrden de drankbe strijdsters. De opkomst was matig. Als op volgster der secretaresse werd aangewezen mej. C. Apeldoorn, terwijl in haar plaats tol besturuslid werd benoen*! jjtej. A. Tervoort- Bakkum. Het nieuwe regfewent werd gelezej en toegelicht. l-011 nieuw lid werd gefhstalleerd. Aan d< leden werd uitgereikt een enveloppe voor d« offerweek. Daar de meeste leden onder Egmondbin' nen wonen, werd voorgesteld de vergadering in t vervolg in het patronaat te houden. Hri bestuur zal trachten dit ta regelen. nerna volgde een kleine tractatie en werf vergadering met gezaag gesloten. UITGEEST. v 4 Droevig ongevA r'Nagnuddaig had het 2-jarig kind -val 'n ^fr. aan <fe Nieuwstraat het ongeluk met W a kokend ™ater te stappen dr(?e«ff« gevolg dat het kind op den kree» Jó 17 ket water over het lichaaffl wondei! k!v aan een Zijde brand- dio- onthni i £«nresfieer werd spot- 7., jP" gezellige avond bij de 'j. V. O. Ooievaar^ een 3VOnd had in het hotel gaande v.n h fTopaSanda-avoiid plaats, uit-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6