KERKBOEKEN
IH'ERGROEPEERING AMBTENAREN
EN WERKLIEDEN.
N.V. v.h. Herms. Coster Zn.,
Voordam C 9,
Provinciaal nieuws
is M kind aM
Sicciyf!ite£'sdbon(i ,oor 0n ,houd"*:
50.6O4.fi 6, vindt voornamelijk haar oorzaak
in de volgende omstandigheden.
Tijdens, den verhouw van de Cadetten
school zijn nog tal van veranderingen aange
bracht, die door deskundigen werden moodig
geacht, türwijl voor de onderstaande posten
geen of riiet voldoende bedragen in debegroo
ting waien beraamd:
f uitbrdiddng laboratoriuminrichting,
sloop- en breekwerk ten behoeve van de
Centrale verwarming,
proefstoken in bet begin van 19'29,
- net aanbrengen van tegelstraatwijrk op het
Verreikt en
.uitbreiding der electrische instaQetie.
f-, Bon-endien was in de begrooting voor het
.■ziekenhuis een bedrag uitgetrokken voor ho-
•nora/rium architect en kosten van toezicht, dat
'in verband met den langeren duur van het
perlj ontoereikend was voor dit doel. Uitge
geven is hiervoor 29.603.09, waarin ook be
grepen is het honorariun van den adviseur
voor de electrische installatie en het salaris
jvan! twee opzichters gedurende anderhalf
tfaatr.
£>e totale kosten van den bouw, inrichting
en: den inventaris van het nietrre ziekenhuis
(hebben bedragen 821.318.70, alzoo per bed
|f 821.318.70 170 of 4831.219. In aanmer-
Jkiög nemende hetgeen hierdoor is verkregen,
!is dit bedrag per bed zeker aan den lagen
(kant. Bij het oorspronkelijke plan A. zouden
de kosten per bed geweest zijl. 5700, terwijl
Be bouwkosten van het St. El isabeth-zieken-
Tniis rond 6000 per bed hebben bedragen.
Wij stellen U in verband met het boven
staande voor ons in verband üiet den bouw,
föe inrichting en den inventaris van het zie-
(feenhuis alsnog een crediet te verleenen van
ff 54.370.70, nader te regeles bij suppletoirs
begrooting.
f E WERK STELLEN H. DE RUYTER
BIJ DE GEMEENTE-GASFABRIEK.
Jin bijlage no. 33 schrijven B. en W.:
\fOen 19en December j.f. ontvingen wij vaai
Êlye vergadering om bericht en raad het we-
vi voor U ter inzage liggende verzoek djd.
|l6 December j.1. van H. de Ruyter, alhier,
[om bij de gemeente-gasfabriek werkzaam te
worden gesteld.
Naar aanleiding daarvan deelfn wij U
het volgende mede:
Reeds in 1921 zonden wij een aansc'irij
jving aan de hoofden van takken van utenst
Waarin wij te kennen gaven, dat het onge
üwenscht is, los personeel langen tijd achter-
[éenvolgens in dienst te houden, zulks om te
tepor bomen, dat er werklieden in gemeente-
fdfenst werkzaam zijn, die op grond van hun
(langdurig dienstverband aanspraak meenen
Etc ktinnen maken op eenige bescherming van
fhun positie, zonder dat dit hun feitelijk
tmet het oog op den aard van
'fyun dienstverband toekomt. Wij schreven
w/oorj, dat, als een werkman een jaar lang in
lossen dienst werkzaam was geweest, moest
gorden nagegaan of hij tijdelijk (met uit
licht op vaste aanstelling) zou moeten wor-
'den aangesteld, dan wel zou moeten worden
[ontslagen. Voor degenen die toen al langer
San een jaar in losvasten dienst waren, trof
(Uwe Vergadering op ons voorstel van 4 Oc
tober 1924 (bijlage nr. 175) een regeling in
dien zin, dat, voorzooveel noodig, machtiging
werd verleend tot afwijking van artikel 2 van
het werkliedenreglement.
Voor de toekomst zou de circulaire van
1921 een gedragslijn aangeven die het ont-
staan van een langdurigen dienst enkel op
^gf -ond van aannemig als los of losvast werk-
mai'a onmogelijk zou: maken.
In verband mét deze gedragslijn is ook
aan adressant (die zelfs al langer dan een
jaar, n.l\.. sedert 7 Mei 1928, in lossen dienst
bij de licPhtbedrijven werkzaam was) ontslag
gegeven unet ingang van 5 October 1929.
Tijdelijke iaanstelling stuitte af op artikel 2,
4e lid a van het werkliedenreglement (ge
meenteblad nr. 1075), dat een dergelijke aan
stelling alleen mogelijk maakt als de werk
man joïiger is dan 40 jaar. Voor het uitreiken
van een vaste aanstelling zouden wij onthef
fing, moeten verleenen van het voorschrift,
da. de werkman 52 weken tijdelijk (derhalve
op aanstelling voor een proeftijd) in ge
meentedienst is werkzaam geweest.
Er was geen enkele bijzondere omstandig
heid aanwezig, welke afwijking van het voor
schrift van 't werkliedenreglement zou recht
vaardigen.
Er bleef dus alleen over de mogelijkheid
van ontslag. Het dienstverband is dan ook op
5 October 1929 geëindigd.
De Ruyter beklaagt zich er nu over, dat hij
niet weer in dienst is genomen en dat hierbij
onjuiste motieven hebben gegolden.
Dit betoog kan o. i. weinig klemmend zijn.
Het dienstverband was op 5 October 1929
geëindigd, nadat de Ruyter al geruimen tijd
langler in dienst was gebleven dan aan ande
ren toegestaan wordt. Hij heeft blijkbaar de
verwachting gekoesterd, weer te worden aan
genomen. Als die verwachting niet in vervul
ling gaat, kan de gemeente daarvoor o.i. niet
worden aangesproken. De gemeente kan niet
worden hard gevallen omdat zij een bepaald
persoon niet in lossen dienst aanstelt. Zou
men "ons min of meer verplicht achten, perso
neel, dat na een jaar lossen dienst is ontsla
gen, weer na eenigen tijd in dienst te nemen,
'dan heeft de in den aanhef bedoelde maatre
gel, die juist een al dan niet onderbroken
[langdurig loe dienstverband wil vermijden,
[geen beteekenis. Ook de hernieuwde aanne-
ming dus moet, wil die maatregel volledig
'effect hebben, uitgesloten zijn. Afwijking van
dit standpunt zou alweer het gevo'g moeten
zijn van bijzondere met de arbeidsprestatie
verband houdende omstandigheden. In het
geval-de Ruyter zijn die niet aanwezig.
Wij geven U in oevrweging, ons te mach
tigen, in dien zin aan adressant te berichten.
B. en W. schrijven in bijlage Nr. 39.:
De commissies van georganiseerd overleg
,*oor ambtenaren en werklieden hebben ons
voorgesteld, eenige wijziging te bevorderen
,van de indeelitk; der ambténaren en werk
lieden, die naaT haar meening moet worden
herzien om de groepeering geheel in over
eenstemming te brengen met de eischen,
welke de betrekkingen thans stellen.
Alvorens ons standpunt ten aanzien van
die adviezen uiteen te zetten, meenen wij te
moeten opmerken, dat, zal er sprake zijn van
era herziening der salaris- en loonregelin
gen, deze herziening niet het karakter zal
kunnen dragen van een algemeene verhoo
ging. De financieele toestand der gemeente
zou een dergelijke verhooging niet toelaten.
Maar ook overigens zou die verhooging niet
te billijken zijn, noch uit economisch oog
punt, noch in verband met de voor vergelijk
bare betrekkingen elders geldende normen.
Een herziening op dit oogenblik zou zich
dus moeten bepalen tot wat men gewoonlijk
aanduidt als een technische herziening, d w.
z. een wijziging, die, het stelsel der salariee-
ring intact latende, sommige betrekkingen
anders wil waardeeren dan tot dusver het
geval was.
Het doet ons genoegen, dat dit ook de op
vatting der commissies is.
Intusschen, al mag deze omstandigheid tot
gevolg hebben, dat de gedachtenwisseling
over de adviezen der commissies zich kan be
perken tot bepaalde functies, het is niet te
ontkennen (en de commissie voor de ambte
naren wijst ook daarop) dat verandering van
de groepen of wijziging van indeeling van
bepaalde betrekkingen met groote voorzich
tigheid dient teg eschieden, wil men niet het
gevaar loopen, dat men, de eene onbillijkheid
gnemende, een andere in het leven roept
Naar ons voorkomt zijn de commissies er
in het algemeen in geslaagd, die voorzich
tigheid op de gewenschte wijze te betrachten.
Ook wij zijn van oordeel, dat de meeste der
door de commissies in overweging gegeven
veranderingen dienen te worden aange
bracht. Ten aanzien van sommige punten
verschillen wij roet de commissies van mee
ning. Wij meenen goed te doen, deze punten
te behandelen in de volgorde, waarin zij in
de adviezen ter sprake komen.
Ambtenaren.
Schrijversrang.
De commissie heeft bezwaar, den schrij
versrang teh andhaven op den tegenwoordi-
gen voet. Personen boven den 21-jarigen
leeftijd wil zij niet in dien rang werkzaam
doen zijn. Zij moeten öf worden bevorderd tot
klerk, öf worden ontslagen.
Wij zijn niet overtuigd van de noodzake
lijkheid van een dergelijk dwingend voor
schrift. Er is onzes inziens geen enkele reden,
waarom de bevoegdheid om op de gemeente
lijke bureaux personen werkzaam te stellen
voor het verrichten van eenvoudig werk, dat
bij particulieren veelal aan jongste bedien
den wordt opgedragen, o.p deze wijze aan
banden moet worden gelegd. Natuurlijk zal
de omstandigheid, dat het salaris voor dien
arbeid' vrij bescheiden is, herhaaldelijk tot
wisseling van personeel aanleiding kunnen
geven, maar voor deze functies behoeft dat
in het algemeen geen bezwaar te zijn. Het
zelfde is het geval op particuliere kantoren,
waar de jongelui, wanneer zij in verband met
hun leeftijd niet langer als jongste bediende
werkzaam willen zijn, trachten elders een
plaats te verkrijgen die meer is in overeen
stemming met hun vaardigheid1 en de inmid
dels verkregen ontwikkeling. Dit is de alge
meene regel. Waarom nu de werkgever zelf
dit proces moet dwingen in een bepaalde
richting, die, wanneer verplicht ontslag ge
geven wordt, volstrekt niet steeds het belang
dient van dengene, wien het geldt, begrijpen
wij niet. Er kunnen omstandigheden zijn, dat
de ambtenaar, die in dezen rang werkzaam
is, nog geen kans heeft gezien, elders een
betere plaats te vinden. Moet de gemeente in
een dergelijk geval, zoo de formatie en ook
de arbeid de toekenning van den rang van
klerk niet gedoogen, den schrijver zijn func
tie ontnemen tegen zijn wil en tegen zijn be
lang? Wie kan baat vinden bij een dergelijk
systeem?
Voor de secretarie geldt nog een speciaal
bezwaar daartegen. De 'ongelui, die daar in
den schrijversrang worden geplaatst, bekwa
men zic i gewoonlijk tegelijkertijd1 voor het
examen der vereeniging voor gemeentebelan
gen. Deze studie zou moeten worden onder
broken wanneer zij den 21-jarigen leeftijd
bereikt hebben en het diploma nog niet bezit
ten, zonder hetwelk zij gewoonlijk niet voor
den klerkenrang in aanmerking komen, zoo
het al met het oog op de formatie mogelijk
zou zijn hen te bevorderen. Maar ook wan
neer zij1 voor dien leeftijd het diploma hebben
verworven, dan zou ontslag hen ten zeerste
dupeeren, omdat zij zich door hun studie
hebben gespecialiseerd in een bepaalde rich
ting, die hun voor particuliere betrekkingén
van weinig nut kan zijn, zoodat zij dan eerst
recht in groote moeilijkheid komen te verkee-
r::1.
Met de aan ontslag verbonden moeilijk
heden heeft de commissie blijkbaar wel reke
ning gehouden ten aanzien van bepaalde
met name genoemde ambtenaren, die zij- dan
ook van dezen maatregel wenscht uit te zon
deren. Wij achten deze moeilijkheden van
algemeenen aard en zouden er daarom de
voorkeur aan geven geen wijziging te bren
gen in de tot dusver gevolgde gedragslijn
Hetzelfde geldt ten opzichte van de aan deze
functie verbonden wedde. De commissie
wenscht' evenmin als wij in de regeling ver
andering te brengen, doch zij meent, ten op
zichte van de hierbedoelde drie ambtenaren
een uitzondering te moeten maken en geeft
daarom in overweging een persoonlijke wed
de vast te stellen voor mej. Kolles, mej. Ven
en mej. Mulder.
Wij ontkennen niet, dat er verschil is in
den aard van den arbeid, die van verschillen
de ambtenaren van denzelfden rang wordt
gevorderd. Dit geldt voor eiken rang, omdat
het nu eenmaal niet mogelijk is, iederen
ambtenaar van denzelfden rang met volko
men gelijksoortigen arbeid1 te belasten. Ook
staat vast, dat deze ambtenaren den haar op
gedragen arbeid tot tevredenheid van haar
chefs verrichten. Maar wij hebben bezwaar,
ten gerieve van bepaalde personen af te wij
ken van het stelsel der verordening. Hier
mede wordt het beginsel van de verordening
aangetast en wij zijn overtuigd, dat conse
quenties niet kunnen uitblijven. Laat men
eenmaal de gedachte varen dat de groepen
indeeling onaantastbaar is en dat alleen
door wijziging van rangschikking der be
trekking of wijziging van de bezoldiging van
een bepaalde groep verandering is te berei
ken, dan verliest die groepe ring, die met
veel moeite eenmaal is vastgesteld, veel van
haar beteekenis. Als heden argumenten wor
den aangevoerd om een afwijking te beplei
ten voor den eenen ambtenaar, dan zullen er
morgen argumenten te berde worden ge
bracht, die voor den anderen ambtenaar af
wijking wenschelijk doen zijn. Dit veroor-
zajakt allerlei moeilijkheden, welke men door
Alkmaar-
handhaving van het stelsel vermijdt. Wij
moeten dan ook met nadru'k ontraden, aan
dit deel van het advies der commissie gevolg
te geven.
Opzichters gemeentewerken en bouw
en woningtoezicht.
De moeilijkheden, waarop wij in het begin
van dit voorstel de aandacht vestigden, doen
zich in het bijzonder voor ten aanzien van
het advies der commissie om een nieuw
groep (IVa) in te stellen, met salarisgrenzen
van 2600 en 3380, waarin zouden moe
ten worden gerangschikt de opzichters van
gemeentewerken en de opzichter bij het
Bouw- en Woningtoezicht. De commissie
heeft naar ons voorkomt niet aangetoond,
waarom juist deze twee functies uit de vrij
talrijke groep betrekkingen, die tot deze
rubriek behooren (n.1. 11), moeten worden
gelicht en hooger moeten worden gesala
rieerd. Wij althans hebben geen reden, de
andere functies van deze rubriek thans ver
houdingsgewijs lager te waardeeren, zoodat
wij bezwaar moeten maken, aan het advies
der commissie op dit punt gevolg te geven
Daarbij komt, dat de groepeering der veror
dening, thans tellende 9 groepen, naar ons
voorkomt wel in staat is om de functies naar
haar beteekenis te waardeeren, zoodat uit
breiding van dat aantal, zonder dat daar
voor klemmende redenen worden aangevoerd,
o. i. moet worden vermeden. Het is juist een
der voordeden van het groepstelsel, dat het
de salarisregeling overzichtelijker en eenvou
diger maakt dan vroeger het geval was.
Door te veel te specialiseeren zou men dat
voordeel weer prijs geven. Dat sommige
functies, op zichzelf genomen, door het stel
sel wellicht niet ten volle worden gewaar
deerd, anderen daarentegen misschien
eenigszins te hoog worden aangeslagen, is
niet te vermijden, omdat er nu eenmaal geen
twee betrekkingen van dezelfde groep zijn,
welke in alle opzichten geacht kunnen wor
den, volkomen gelijksoortige praestaties van
de ambtenaren te vorderen. Ebt nadeel, in
zoover het aanwezig is, weegt echter, gelijk
het overal is ingezien, niet op tegen het bo
vengeschetste voordeel.
Aangezien niet is aangetoond, dat voor de
vorming van een nieuwe groep (IVa) voor
reeds bestaande functies aanleiding bestaat,
geven wij U in overweging, niet tot instel
ling van die groep over te gaan.
Hoofdopzichter gemeentewerken.
Wel zijn wij met de commissie van mee
ning, dat de functie van hoofdopzichter van
gemeentewerken thans te laag is gewaar
deerd. Deze ambtenaar heeft als vervanger
van den directeur in veel opzichten een lei
dende functie en een veelomvattende taak, in
verband waarmede wij deze betrekking zou
den willen overbrengen van groep V naar
groep VI. De commissie heeft ten aanzien
van dezen ambtenaar geen voorstel tot ver
hooging ingediend, uitsluitend op grond van
de overweging, dat hem een Rijkswachtgeld
(bedoeld is een z.g. waehtgeldenpensioen) is
toegekend, zoodat een verhooging slechts
zou kunnen leiden tot vermindering van het
wachtgeld en dus geen voordeel voor den
ambtenaar zou beteekenen, doch alleen voor
het Rijk. Behalve dat deze redeneering niet
geheel juist is, achten wij het aan twijfel on
derhevig, of aan dergelijke argumenten een
doorslaggevende beteekenis mag worden toe
gekend. De bezoldiging is verbonden aan de
functie, ongeacht wie ze vervult. Wanneer de
betrekking van dien aard is, dat een bepaal
de bezoldiging met de gevorderde praestaties
in overeenstemming is, dan moet die bezoldi
ging voor die betrekking worden vastgesteld.
Dat thans toevallig een jjersoon in die be
trekking werkzaam is, die een pensioen ont
vangt wegens opheffing van de betrekking
waarin hij vroeger werkzaam was, moet o. i
buiten beschouwing blijven.
Commieschef ter secretarie.
Er zouden inderdaad' motieven kunnen
worden aangevoerd om weer in te stellen den
rang van commies-chef ter secretarie, waar
door de leemte tusschen den rang van com
mies (groep V) en groep VII (hoofdcom
mies) zou worden aangevuld. Evenwel ach
ten wij het niet noodig, het tegenwoordige
aantal rangen voor het personeel ter secreta
rie, dat over 6 groepen verdeeld is, nog te
vergrooten. Wij zouden daarom de oplossing
liever zoeken in deze richting, dat de be
trekking van commies, thans ingedeeld in
groep V, wordt overgebracht naar groep VI
Met het gewicht van deze betrekking is deze
indeeling ook meer in overeenstemming. Er
ontstaat dan wel weer een grootere afstand
tusschen dezen rang en die van adjunct-com
mies, maar dit verschil is minder groot dan
de afstand die er thans is tusschen het maxi
mum van den commiezenrang en het mini
mum van de betrekking van hoofdcommies
Werklieden.
Met een deel van de voorstellen der com
missie kunnen wij ons vereenigen, n.1. die ten
opzichte van den baggerman bij gemeente
werken, den machinedrijver en den bediener
der laadmachine bij de lichtbedrijven (en
den met dezen mach'inedrijver gelijk te stellen
hulpmachinist van het slachthuis). Ten aan
zien van den stoker, den stoomstoker en den
cokesgasmaker bij de lichtbedrijven verschil
len wij met haar van meening. De commissie
adviseert, deze betrekkingen over te brengen
van groep III naar groep IV. Naar wij mee
nen, zou dit in strijd zijn met het stelsel dei-
verordening. Groep IV vermeldt uitsluitend
vakwerklieden, personen dus met een be
paalde opleiding of technische scholing.
Aangezien het hier werklieden géldt van ws
die opleiding niet wordt verlangd, kunnen
wij niet bevorderen, dat zij met de anderen
worden gelijkgesteld.
Hiermede hebben wij ons standpunt uiteen
gezet ten aanzien van de adviezen der com
missies.
Wij zouden hieraan nog het volgende wen-
schen toe te voegen.
Ambtenaar van den Burgerlijken
Stand. 6 1
De regeling van de bezoldiging van den
ambtenaar van den burgerlijken stand die
met den bureaudienst belast is, zal, wanneer
overeenkomstig ons voorstel tot verhooging
van den commiezenrang wordt besloten"
eveneens moeten worden herzien, aangezien
de jaarwedde van deze ambtearen ook tot
dusver op hetzelfde peil stond en er o. i
geen aanleiding bestaat, de taak van den
hierbedoelden ambtenaar van den burgerlij
ken stand, wiens bemoeiingen steeds^toene-
men vooral ook in verband met de grootere
capaciteit der beide ziekenhuizen, te stellen
beneden die van een commies der secretarie
Wij geven U daarom in overweging, tot Ged
Staten, die dit salaris regelen onder konink
lijke goedkeuring, het verzoek te richten de
jaarwedde van dezen ambtenaar te verhoo-
gen tot 3250. met 5 tweejaarlijksche ver
hoogingen van 195, opklimmende tot
4225.
Hoofdambtenaren
Wij hebben overwogen, of thans ook het
oogenblik aangebroken is om wijziging aan
te brengen in de salarisregeling van de hoof
den van takken van dienst.
Vergelijking van deze jaarwedden met die
welke elders voor gelijksoortige functies wor
den uitgekeerd, gaf ons niet den indruk, dat
herziening noodig is om een aan den dag
getreden te lage waardeerig te herstellen.
Slechts voor één der hoofdambtenaren zou
den wij een ri'.zondering willen maken en
wel ten aanzien van den directeur der licht
bedrijven. In de laatste jaren hebben die be
drijven zich sterk uitgebreid. Ook de contrac
ten voor levering van gas aan Bergen en
Heiloo zijn inmiddels tot stand gekomen,
zoodat het gasbedrijf thans een belangrijk
grooter gebied voorziet dan voorheen, terwijl
het electriciteitsverbruik met groote schreden
is vooruit gegaan. Deze omstandigheden
zijn naar ons voorkomt gereede aanleiding
om de belangrijke toeneming van de taak van
den Directeur in zijn jaarwedde tot uitdruk
king te brengen.
Wellicht zal dit het best kunnen geschie
den in dezen vorm, dat aan den tegenwoordi-
gen directeur een persoonlijke toelage wordt
toegekend, zoodat de gemeente bij vacature
de wedderegeling opnieuw onder oogen zou
kunnen zien. Deze toelage waren o.i. te bepa
len op ÏÖOO, waarbij wij ons hebben voor
gesteld, dat voor de bemoeiingen met de
gaslevering aan Bergen een bedrag zou kun
nen worden berekend van 750, met die aan
Heiloo een bedrag van 250.
Resumeerende stellen wij U voor te beslui
ten aan den heer Ir. A. M. van Deventer,
directeur der lichtbedrijven, te rekenen met
ingang van l Januari 1930 een jaarlijksche
.persoonlijke toelage toe te kennen van
1000; vast te stellen een nader aangege
ven verordening tot wijziging der verorde
ning, regelende de bezoldiging der ambtena
ren in dienst der gemeete Allernaar; vast te
stellen een verordening tot wijziging der ver
ordening regelende de bezoldiging van het
bedienende personeel aan het Gymnasium,
de Handelsschool en de Handelsavondschool
en een verordening tot wijziging der veror
dening regelende de loonen der werklieden
in dienst der gemeente Alkmaar.
SCHOORL.
De voorjaarsvergadering van de Vereeni
ging voor Vreemdelingenverkeer alhier was
schaarsch bezocht. Slechts 19 personen wa
ren aanwezig in het lokaal van den heer
Kroon, waar de voorzitter, de heer Wog-
num, die leden het welkom toeriep en in
bloemrijke bewoordingen de komst van het
komende seizoen aankondigde.
Bij het punt mededeelingen werd vertelt
dat een onderhoud heeft plaats gehad me*
den houtvester van het Staatsboschbehee*
betreffende het doortrekken van den Mun-
nekenweg tot aan de zee. Het resultaat van
dit onderhoud was, dat de zaak nader onder
de oogen zal worden gezien.
Tevens werd medegedeeld dat de raad van
Schoorl afwijzend heeft beschikt over het
verzoek van V. V. V. om langs den Duinweg
het electnsch net om te bouwen met onder-
grondsche kabel.
Het bestuur was advies gevraagd door den
Burgemeester van Schoorl inzake wijziging
van de verordening op de zomerwoningen
Hierover werd van gedachten gewisseld met
de conclusie dat wijziging niet noodig werd
geacht.
Hierna volgde het bestuursvoorstel om ar
tikel 3 der Statuten te wijzigen en er de be
paling in vast te leggen dat echtgenooten
van leden ook lid kunnen worden tegen een
contributie van 0.50 per jaar.
Uit het daarna door den secretaris, den
heer H. Selhorst uitgebrachte jaarversla»
stipten we aan dat in het afgeloópcn iaar
geen weging in het bestuur was gekomen
dat de heeren Wognum en Braak waren her
benoemd, terwijl de dames Roos—Breed en
van Dijk—Visser aan het bestuur waren toe
gevoegd.
Er werden twee ledenvergaderingen ge
houden; op de eerste waren 16 pet op de
^eede 35 pet. van de leden vertegenwoor
digd. Vier bestuursvergaderingen zijn ge
houden, terwijl dit bestuur ook de talrijke
vergaderingen van de feestcommissie heeft
bijgewoond.
Dit verslag gewaagde van het werkzaam
aandeel, dat het bestuur heeft gehad in -de
gecombineerde commissie, welke zich be
ijverde om kookgas te verkrijgen in Schoori
Het resultaat was goed geweest. Er komt
gas.
22 nieuwe leden zijn ingeschreven terwiil
door verschillende omstandigheden 11 na
men van de ledenlijst zijn afgevoerd Op 31
Dec. telde de vereeniging 117 leden en 4
donateurs. Nog werd het resultaat medege
deeld en dit verslag van de werkzaamheden
van het informatiebureau, reeds in Novem
ber 1.1. in dit blad medegedeeld.
Het Zomerfeest was goed geslaagd, ter
wijl ook de gids weder in druk is gegaan
Deze zal kosten 530, terwijl 550aan
annonces zijn geplaatst. Een saldo van 20.
Met een kleine bijdrage uit de gewone mid
delen zal ook de verspreiding zijn beslag
krijgen.
Er is een basis van samenwerking gevon
den met V. V. V Hrnof nn/lör lai/ljnw ..li.
wer-
van
van
aen heer van Fridagh. Reeds tweemaal heeft
S? gecombineerde bespreking plaats gehad
fA8f algemeen ademde dit verslag tevre.
eenheid over de uitkomsten van het vorig
seIrwfn secretaris oogstte voor zijn mooi
jaarverslag den dank van den voorzitter en
Saus van de vergadering.
De oeneningmeester, de heer Groothand,
deelde mede dat de ontvangsten en uitgaven
f 1355,80 bedroegen met een goed saldo van
f Bii'Snde van den heer Joh. Kriller ad-
viseerde de commissie tot goedkeuring van
üt Taarrekening, hetwelk geschiedde.
Penningmeester en commissieleden
den bedankt voor hunne bemoeiingen
Het zomerfeest had een ontvangst
1106 gegeven en een uitgave
1089 80 geëischt. Een batig saldo dus van
16 20 welk bedrag bij de reserve van
386 32 zal worden gevoegd. Behalve is
,J voor een bedrag van ruim 70 gulden
aan voorraden aanwezig het welk ook als
winst kan worden aangemerkt.
De heer Korver, voorzitter van de feest-
commissie deed hierna nog een vérslag der
werkzaamheden waarbij hij onderandere op-
merkte hoe gemakkelijk het feestvieren werd
gemaakt doordat de gemeentenaren zoo goed
in het garantiefonds hadden geteekend. Ook
de Buurtcommissie had goed werk gedaan
en verdiende wel financieelen steun volgens
den heer Korver.
Deze heer bracht verder dank aan allen
die hadden medegewerkt om het Zomer-
feest weder goed te doen slagen.
Wederkeerig dankte de voorzitter de feest
commissie voor 't vele werk.
De begrooting voor 1930 was hierna aan
de orde en werd vastgesteld met een eind
cijfer ad 1154.40. We stippen daaruit aan
dat bij de ontvangsten 315 aan contribu
tie, 100 gulden verloting en 100 gulden ge
meente-subsidie werd geraamd.
Bij de uitgavfn werd de vergoeding voor
het informatiebureau op 75 gebracht (vo
rig jaar 60) en de uitgaven voor annon-
cen in de groote bladen op 177.40.
De begrooting werd ongewijzigd door de
vergadering aangenomen.
Er werd besloten om weder een verloting
aan te vragen.
Er verluidt dat plannen bestaan om een
fancy-fair te organiseeren voor die vereeni-
gingen welke een verloting gewoon zijn t(
houden, ter vervanging van de aanhoudende
verlotingen. Indien zulks zou plaats hebber»
sluit de V. V. V. hier zich bij aan.
Op voorstel van den heer Groothoff zal
een premie worden gegeven aan hem of
haar die de meeste loten weet te plaatsen.
In 1930 zal weder een zomerfeest worden
gehouden. Men zal nog een attractie beden-
ken voor inleiding van dit feest, ter vervan
ging van het bloemencorso.
De commissie van 1929 blijft intact, doch
zal zich zelve zoo noodig mogen uitbreiden
met meerdere krachten.
De heer van de Garde beval aan om de
eventueele prijzen voor het zomerfeest ergens
anders aan te koopen dan in het Alkmaarsch
Warenhuis, zulks met het oog op eene an
nonce in de Gids, welke bij het Warenhuis
moeilijk is te plaatsen.
De heer Korver deelde mede dat er zoo
veel voor is te zeggen om in het Warenhub
te koojoen, dat dit wel op den ouden voet zal
doorgaan. Het Warenhuis is trouwens dona
teur.
Een voorstel om den penningmeester een
klein salaris te geven werd door dezen niet
geaccepteerd met het oog op de te geringe
finantiên.
Bij de rondvraag herinnerde de heer
Groen aan de mogelijkheid dat de Kamer
van Koophandel subsidie geeft.
De voorzitter deelde mede, dat het bestuur
dit wist.
De heer van de Garde vroeg of de pen
sionhouders een lijst kunnen ontvangen van
de bladen waarin geannonceerd zal wordep
henevens de data. Zulks met het oog dat zij
dan tegelijk kunnen annoneeeren. Dit wera
toegezegd.
De heer Zuurbier bedankte voor zijne ver-
hooging van salaris als bureauhouder.
De heer v. d. Garde had van het Groter
V. V. V. vernomen dat geen gemeenschappe
lijke gids kon worden uitgegeven fJaar
Schoorl reeds te ver heen was met hare plan
nen.
De voorzitter zegde dat dit niet juist was.
Er bestond een verschil van het plan van uit
gave, waardoor dit jaar de samenwerking
minder mogelijk was.
De heer Korver gaf het bestuur ia over>
weging om actie te voeren om ook den Voor
weg te bestraten.
De voorzitter en de heer Zuurbier deelden
mede dat bij het gemeentebestuur reeds plan
nen bestaan. Echter zal het bestifltir op zijn
qui vive zijn. Daarna sluiting.
egmqnd-binnen.
Maritt-vereeniging-
Zondagavond vergadfcrden de drankbe
strijdsters. De opkomst was matig. Als op
volgster der secretaresse werd aangewezen
mej. C. Apeldoorn, terwijl in haar plaats tol
besturuslid werd benoen*! jjtej. A. Tervoort-
Bakkum. Het nieuwe regfewent werd gelezej
en toegelicht.
l-011 nieuw lid werd gefhstalleerd. Aan d<
leden werd uitgereikt een enveloppe voor d«
offerweek.
Daar de meeste leden onder Egmondbin'
nen wonen, werd voorgesteld de vergadering
in t vervolg in het patronaat te houden. Hri
bestuur zal trachten dit ta regelen.
nerna volgde een kleine tractatie en werf
vergadering met gezaag gesloten.
UITGEEST.
v 4 Droevig ongevA
r'Nagnuddaig had het 2-jarig kind -val
'n ^fr. aan <fe Nieuwstraat het ongeluk
met W a kokend ™ater te stappen
dr(?e«ff« gevolg dat het kind op den
kree» Jó 17 ket water over het lichaaffl
wondei! k!v aan een Zijde brand-
dio- onthni i £«nresfieer werd spot-
7., jP" gezellige avond bij de 'j. V. O.
Ooievaar^ een 3VOnd had in het hotel
gaande v.n h fTopaSanda-avoiid plaats, uit-