Landbouw en Veeteelt.
LAKEROLIN DEN MOND
Luchtvaart
De terugkeer van den Zeppelin
houdt de keel gezond. En
ook de andere gevoelige
organen, die zoo licht wor
den aangetast met dat gure
natte weer, beschermt ge
met Lakerol. - Ge kent La-
keroltoch?Lakerol is lekker
en frisch van geur en smaak!
Let vooral op de groene doos'.
LAKEROL PASTILLES
50 ct. p. d. bij alle Apoth. en Orog.
plaatsen van een hek, in het belang van een
beter uitzicht aldaar, te aanvaarden.
De voorzitter deed ook nog mededee-
ling van eenige andere getroffen en te treffen
regelingen voor wegverbreeding.
Voorts deelde hij mede, dat de stratenma
kers de volgende week zullen aanvangen met
de vernieuwing van de straat te Camperduin
en dat deze met het deel van den weg te
Aagtdorp reeds gereed waren gekomen.
Voor 3 gymnasiasten te Alkmaar had de
gemeente 700 moeten betalen, terwijl een
gelijk bedrag voor leerlingen, die de H. B. S.
bezochten, betaald was geworden.
Mededeeling was ontvangen, dat met in
gang van 16 April te Camperduin een avond
bestelling zou worden ingevoerd, terwijl het
telefoonkantoor te Schoorl voortaan tot S.30
's avonds geopend zal zijn. Te Groet en Har-
gen zullen voortaan, evenals te Schoorl, drie
buslichtingen plaats hebben en te Camper
duin twee.
Over de wijziging van de verordening op
de zomerwoningen zal in het begin van Mei
vergaderd worden, omdat het advies daarover
van de Gezondheidscommissie nog niet was
ingekomen.
Het voorstel van B. en W. gedaan in over
leg met de Commissie van het G. E. B., om
langs den Postweg een eigen net te maken,
kosten 200, werd aangenomen.
Bepaald werd, dat de heer Slikker, die
reeds een eigen net ':neft, wanneer deze zijn
nioter op het net va het bedrijf wil aanslui
ten, de extra kosten voor een zwaardere draad
zal moeten betalen.
De voorzitter deelde nog mede, dat de
verkeersspiegel voor den overweg van de
spoorbaan was aangekomen en dezer dagen
zal worden opgesteld.
Het voorstel tot het doen van af- en over
schrijvingen o- de uitgaven, ten bedrage van
5720 en tot het vaststellen van een supple-
toire begrooting, ten bedrage van 2065,
werd z. h. st. aangenomen.
De heer Schermer keurde het niet goed,
dat op de post „Onuderhoud scholen" was
overgehouden, terwijl er in de scohol te
Schoorl geen voldoende kapstokken aanwezig
waren en verscheidene kinderen genoodzaakt
zijn, hunne kleeren op den grond te leggen.
'De voorzitter zegde daarin verbete
ring toe.
Een ambtenaar de dupe van een
principieel verschil in den Raad
over het aantal secretarie-ambte
naren.
Ingevolge een adres van den Bond van
Gemeente-ambtenaren, stelden B. en W. voor,
om de jaarwedde van den lsten ambtenaar
ter secretarie van 1300 op 1500 te bren
gen en van den 2den ambtenaar van 500
op 700, ingaande 1 Jan. 1930.
De heer Stam kon zich voor den eersten
ambtenaar met dit voorstel vereenigen. Des
tijds" had spr. een 2den ambtenaar ter secre
tarie in Schoorl overbodig geacht. Hij staat
nog op dit standpunt en ofschoon hij zelf
700 voor een 2den ambtenaar geen beloo
ning vindt, was hij tegen het voorstel.
Wethouder B ij i deed het voorstel, om bei
de ieder 100 verhooging te geven.
De heer G u 11 e r betoogde,'dat ook de 2de
ambtenaar ter secretarie volop werk heeft en
buitengewoon voldoet. Hij was vóór het voor
stel.
De heer Duin oordeelde, dat de praktijk
dit jaar wel geleerd had, dat men in Schoorl
een tweeden ambtenaar noodig had.
De heer Schermer betoogde, dat dit een
gevolg was van tijdelijke omstandigheden, die
alleen rechtvaardigden om tijdelijk een twee
den ambtenaar aan te stellen.
Spr. wenschte den perse: i in kwestie bui
ten beschouwing te laten. Als werkkracht
acht ook hij hem hoog en vindt ook hij 700
nog geen betaling. Voor hem geldt het hier
echter een principiëele'kwestie. Hij staat nog
steeds op het standpunt dat in Schoorl een
2e ambt. ter secr. een overdreven luxe is,
waarom hij zich tegen de verhooging van den
tweeden ambtenaar verklaart.
De voorzitter was van oordeel, dat,
nu de Raad destijds met 4 tegen 3 stemmen
had besloten, dat er een 2e ambt. moest zijn,
de Raad zich bij het besluit van de meerder
heid moest neerleggen en zich er dan ook
niet tegen moest verklaren om den tweeden
ambtenaar een behoorlijk bestaan te ver
schaffen.
Ook spr. staat nog steeds op het stand
punt, dat in Schoorl een 2de ambt. niet noo
dig is. De 2de ambt. heeft zich doen kennen
als een volwaardig ambtenaar. Spr. zou het
betreuren, met het oog op het vele tijdelijke
werk, wanneer hij wegging, omdat men dan
toch stellig een tijdelijken 2den ambtenaar
zou moeten oproepen. Men zou dan zeker
meer moeten betalen en spr. hoopt dan ook,
dat men den 2den ambtenaar niet buiten dé
verhooging zal laten. Alleen bij een vacature
kon men z.i. de principiëele kwestie weer aan
de orde stellen.
De heer Duin verdedigde eveneens het
voorstel van B. en W. terwijl de lieer Kaag
zich voor het voorstel van wethouder Bijl ver
klaarde.
Het voorstel van B. en W. werd hierop met
4 tegen 3 stemmen verworpen. De voorstem
mers waren de heeren Gutter, Duin en Van
Lienen.
Met de stemmen van de heeren Kaag en
Bijl tegen werd hierop besloten, om den eer
sten ambtenaar een verhooging van 200 te
geven.
Met de stemmen van de heeren Schermer
en Stam tegen, werd tenslotte besloten, om
aan den 2den ambt. een verhooging van
100 toe te kennen.
M?t voorstel van B. en W. om voor de
aansluiting der perceelen aan den Onderweg,
den Omloop en de Hargervaart ten behoeve
van dc aansluiting aan het buizennet van het
Prov. Waterleidingbedrijf, een bijdrage per
aansluiting tot een maximum van 5 te ver.
leenen, werd met algemeene stemmen aange
nomen.
De heeren Duin en Schermer
stelden hierbij de kleinheid van het Prov
Waterleidingbedrijf in het Jicht, dat bij de
aansluiting van rendabele gebieden schermt
met het dienen van de Volksgezondheid en bij
niet-rcndabele gebieden daarvoor geen oog
heeft en zich op het standpunt van den za
kenman stelt. Zij laakten dit te meer, waar
dit bedrijf, dat toch in de eerste plaats het
hygiënisch belang van de provincie moest
dienen, reeds thans met winst werkt.
De verordening, regelende de levering van
het gas, werd conform vastgesteld. De prijs
per M3 gas zal over den gewonen meter 14
cent bedragen en over den muntmeter 1 cent
meer.
Op voorstel van den heer Schermer, werd
de gasprijs uit de verordening gelicht en be
paald, dat de prijs door den Raad wordt
vastgesteld. De meterhuur bedraagt 25 cent
per maand en loopt op tot 1.50 per maand
voor installaties met niet minder dan 80
lichtpunten sterkte. Bepaald werd dat de
meterhuur ook verschuldigd is het geheele
jaar door voor perceelen, die slechts een ge
deelte van het jaar bewoond worden.
Voor houders van muntgasmeters worden
ce comforen en verwarmingstoestellen door
het bedrijf voor den kostenden prijs, n.1
1.70 voor een enkel comfoor en 5.60 voor
een dubbel comfoor beschikbaar gesteld.
Wanneer houders van muntgasmeters min
der dan 240 M3 per jaar afnemen, dan zul
len zij het bedrijf voor eiken M3 minder 2
cent moeten vergoeden.
Deze bepalingen gaven aanleiding tot een
nog al uitvoerige bespreking.
De heer Duin stelde vast, dat de bewe
ringen, te Groet rn Katrijp gedaan, dat de
houders van muntgasmeters de leiding.en de
toestellen gratis kregen, onjuist was..
De Raad was het er tenslotte over eens,
dat de voorzichtigheid deze regeling gebood,
omdat voorkomen moest worden, dat iedër-
een een muntmeter verlangde. Deze muntme
ters kosten n.1. 8 per stuk van koop, meer
Op voorstel van den heer Schermer, werd
nog besloten, te bepalen, dat bewoners van
huurhuizen beneden 4.50 per week, de 2
cent per M3, die zij minder dan 240 M3
per jaar gebruiken aan het bedrijf niet be
hoeven te betalen.
Mede werd op voorstel van den heer
Schermer, in de verordening de bepaling op
genomen, dat bij geschillen in hoogste in
stantie voqr de aangeslotenen, beroep bij den
Raad open staat.
Rondvraag
Bij de rondvraag keurde de heer Duin het
niet goed, dat B. en W. een schip steenen,
die door den heer Essiek, adviseur van het
Hoogheemraadschap, die welwillend en be
langeloos had medegewerkt, waren afge
keurd, later hadden geaccepteerd.
- Bij de hierop volgende bespreking bleek,
dat die klinkers alleen om hun kleur waren
afgekeurd en dat B. en W. ze hadden geac
cepteerd, omdat de keuring op kleur niet op
den wal, maar aan de fabriek was toege
staan.
De heer Schermer stelde uitvoerig In
het licht, dat overeen gekomen was, dat ook
de keuring op kleur, evenals bij het Rijk ge-
bruikelijk is, op den wal zou mogen geschie
den. Hij betreurde het, dat B. en W. hem en
den heer Essieck niet met het schrijven,
waarin de Vlamoven de overeenkomst beves
tigde, in kennis hadden gesteld, aangezien
nu bleek, dat dit schrijven in dit opzicht af
week, van hetgeen mondeling was overeen
gekomen.
De Voorzitter betreurde dit even
eens en zegde toe, dat B. en W. den heer Es
siek hun spijt zouden betuigen over het feit,
dat de steenen, zonder hem daarmee in ken
nis te stellen, alsnog geacepteerd waren.
Hierna volgde nog een bespreking over di
opslagplaatsen van de oude klinkers en het
puin, waarbij de heeren Gutter en Schermer
de ongewenschtheid in het licht stelden, om
dit puin op plaatsen aan den openbaren weg
op te slaan en bepleitten om met de aanne
mers van den straatweg in overleg te treden,
daarvoor een geschikter plaats op te zoeken.
BERGEN.
Tot heemraad en hoofdingeland van den
polder de Bergermeer zijn herkozen respect,
de heeren M. Judell te Bergen en N. Blokker
te Heiloo.
Tot luider van de brandklok is in de
plaats van den heer Prins benoemd de heer
G. Th. H. de Goede alhier.
Naar wij vernemen zal door de Rijks-
telefonie wederom een gedeelte van het bo-
vengrondsche telefoonnet worden vervan
gen door een ondergrondschen kabel en wel
een gedeelte van het Van Reerienpark van
Kerkelaan tot Guurtjeslaan, de Prinsesse-
laan, Molenstraat, Becmsterlaan en Jan Ja-
coblaan.
BENOEMING HEEMRADEN.
Bij Kon. besluit zijn benoemd:
a. met ingang van 1 Mei 1930, tot heem
raad van den polder de Zeevang, de heer C
de Boer Jzn. te Edam;
b. met ingang van 30 April 1930, tot
heemraad van het waterschap de Schermer
de heer M. de Groot Jzn., te Akersloot.
ONZE POSTVLUCHTEN NAAR
NED.-INDIE.
De heer Guilonard vertelt.
Nu het vaststaat, dat de postvluchten naar
Nederlandsch Oost-Indië in September weer
zullen beginnen, heeft het Hbld. een onder
houd gehad den dén Chef van den techni-
schen dienst der K. L. M., den heer P. Gui
lonard, over de ervaringen welke men heeft
opgedaan met de vorige tochten en over de
plannen, die thans aan dé hand van deze er
varingen worden voorbereid.
Het eerste wat de heer Guilonard toonde,
was een groote tabel van de voltooide toch
ten, beginnende bij de vluchten van Van der
Hoop (1 October 1924), Geysendorffer en
Scholte met van Lear Black (15 Juni 1927)
en luitenant Kopen met de „Postduif' (1
October 1927)de eerste mailvlucht Neder
land—Oost-Indië.
Deze tabel vermeldde alle belangrijke ge
beurtenissen op de tochten. De eerste jaren
brachten nog al eens pech, vrij veel ziet men
de aanteekening „weggezakt", maar de tabel
bleef blanco bij de laatste vluchten.
„Die eerste tochten, vergeet dat niet", zei
de heer Guilonard, „zijn met veel lichter
materiaal ondernomen. En dan, de vliegvel
den waren nog niet in orde. Kortom de orga
nisatie was niet zoo, als wij die mi hebben.
Op het iogenblik is alles eigenlijk al voorbe
reid. De eerste vluchten hebben ons een mas
sa materiaal opgeleverd. Over alles wat de
moeite waard was, is een dossier aangelegd
Als de toestellen in Nederland terug kwamen
volgde zoo spoedig mogelijk een conferentie
en ook daarvan werd proces-verbaal opge
maakt. Zoo werd een rijk voorzien arsenaal
van ervaringen verkregen, waarin het rap
port van dr. Jongbloed over de hygiënische
toestanden langs de route en de physieke ge
steldheid der vliegers niet het onbelangrijk
ste is.
„Uit de volbrachte tochten, die feitelijk alle
nog als studie-vluchten kunnen worden be
schouwd, is wel duidelijk komen vast te
staan, dat goed materiaal een eerste ver-
eischte is.
„Het voordeel van luchtgekoelde motoren
is op de tochten sterk naar voren gekomen.
Deze motoren vereischen geen extra-voorzie
ningen, hetgeen besparing aan gewicht be-
teekent en bovendien gecompliceerde con
structies vermijdt.
„Vast staat verder dat de bemanning uit
gebreid dient te worden. In Europa vliegen
we met één piloot, maar voor deze vluchten
zijn twee pilotesn en een mecanicien noodig.
De vliegvelden liggen verder uiteen, zoodat
meer benzine e nolie moet worden meegeno
men.
„De agenten hebben te zorgen, dat alles
op de statios vlot verloopt, zij hebben een
groote stalen kist met gereedschap onder
hun berusting waarin reserve-onderdeel en en
gereedschap geborgen zijn. De eigenlijke
voorraden liggen op de zoogenaamd groote
stations (Bagdad, Karachi, Calcutta) eu
zoodra er iets uit de kist is gebruikt, moet
daarvan rapport worden uitgebracht, zoodat
de kist nooit leeg is. Verder hebben zij te zor
gen voor den olie- en den benzine-voorraad.
Dank zij vooral de Shell is een eind gekomen
aan de primitieve wijze waarop benzine ge
laden moest worden. JEerst lag de benzine in
vaten klaar, maar nu heeft de Shell tankin
stallaties gebouwd, en er zijn er nog in aan
bouw, zoodat ook hierdoor het oponthoud
aan de stations veel geringer is geworden
„Het gereedschap en de onderdeden aan
de stations staan ten dienste van den meca
nicien. Dit technische personeel moet groote
bekwaamheid hebben. Er gaan dan ook
alleen „werktuigkundigen-met-bevoegdheid"
mee.
Zij ontvangen een speciale opleiding voor
lasschen en houtreparaties en dat dit niet
overbodig is, is gebleken op 11 October 1928
toen de E.N. te Bagdad gelascht moest wor
den. Veenendaal heeft dat toen prachtig voor
elkaar gebracht".
„Behalve de strikt noodige gereedschap
pen gaat altijd een lichte lasëhbrander mee
„Tot nu toe gaat er altijd' technisch perso
neel mee, maar wanneer de dienstwekelijksch
wordt, zullen er technische menschen op de
stations noodig zijn. Dan komt er een plaats
in het toestel vrij en die zou dan door een
marconist kunnen worden ingenomen. We
hebben tot nu toe zonder radio gevlogen, om
dat de organisatie nog niet klaar was. De
nieuwe F. 9 denken we echter met radio uit
te rusten en dan gaat er ook een telegrafist
mee. Wanneer we technisch personeel op dc
stations hebben, dan zou het mogelijk zijn
bijvoorbeeld' een werktuigkundige-marconist
of een marconist-werktuigkundige mee te
nemen. Hoe dat geregeld zal worden staat
nog niet vast. Het is ook best mogelijk dat
er een tweede bestuurder-marconist meegaat.
'Hoe het ook zij: een marconist komt err'
Over de nieuwe F. 9 vertelde .de heer
Guilonard nog dat dit toestel drie motoren
van elk 500 P.K. zal krijgen. De andere ma
chines hebben motoren van elk 240 P.K. Het
nieuwe toestel heeft een kruissnelheid van
180 K.M. per uur tegen 165 K.M. per uur
bij de andere machines, daardoor wordt meer
vermogenoverschot bereikt, zoodat de F. 9
op grootere hoogte op twee motoren zal kun
nen vliegen. In de cabine is plaats voor 18 a
20 personen, gerekend naar Europeesch ver
keer, hetgeen voor de lijn naar Indië een
plaatsruimte van acht personen beteekent.
„Zoodra de F. 9 klaar is, zullen er vijf
vliegtuigen paraat zijn voor de verbinding
door de lucht van Indië en het moederland.
Uit de verkregen gegevens van de vorige
tochten is een schema opgemaakt en daaruit
is gebleken dat vijf vliegtuigen noodig zijn
wanneer men ook in Holland de noodige
reserve wil hebben.
Behalve de nieuwe drie-motorige, waar
mee dezen zomer met mecaniciens die ook
de vluchten naar Indië zullen meemaken aan
boord op de Europeesche lijnen zal wor
den gevlogen, gaan de machines, welke ook
de laatste tochten hebben ondernomen, naar
Insulinde. Daarbij is met de E. O., de G.
R., en de E. Z. de trouwe E. N., die al
viermaal heen en weer is geweest naar Indië,
in totaal ruim 1200 vlieguren heeft en nog
in prima conditie verkeert.
De motoren worden wanneer ze heen en
weer zijn geweest heelemaal nagezien. Dat
wil zeggen, dat zij na 170 vlieguren in revi
sie komen. Voor de vliegtuigen van de Euro
peesche lijnen geschiedt dit na 250 a 300
vlieguren.
Feitelijk kunnen dc machines èn in de tro
pen èn in Europa vliegen zonder ingrijpende
veranderingen.
Slechts absoluut noodig is gebleken dat de
blanke vernislaag op de vleugels, vervangen
wordt door een aluminium-verf. De vernis
was tegen de stralen van de tropische ion
niet bestand, de aluminium-verf houdt zich
goed.
Tenslotte vertelde de heer Guilonard nog
van den steun welken men heeft ondervonden
van de K. N. I. L. M. niet alleen, maar ook
van de militaire luchtvaart in Indië. De
werkplaatsen van de militaire vliegers te
Bandoeng hebben den vliegers ten dienste
gestaan en de lijnen van de K. N. I. L. M
welke kort geleden geopend zijn op Sin
gapore en Palembang zullen nog veel van
dienst kunnen zijn, evenals de lijn op Medan,
welke dit jaar in gebruik komt, waardoor een
sieunpMjJP^Sugaria^dt^ gewonnen.
FUSIE VAN LUCHTLIJNEN.
In Amerika.
National Air Transport (N. A. T.), een
der oudste luchtpostlijnen van Amerika, zal
binnenkort overgaan tot een fusie met de
United Aircraft Transport Corporation,
een holding, welke groote vliegtuig- en mo-
torenfabrieken, benevens een heel systeem van
luchtlijnen omvat. Hiertoe belmoren reeds de
Boeing Airplane Co., de Sikorsky Aviation
Corp., de Chance Vought Corp., de Stearman
Airplane Company en de Pratt Whitney
motorenfabriek, verder de Boeing luchtlijn
van Chicago tot San Francisco, de Pacific
Air Transport tusschen Seattle en Los An
gelos en de Ford-Stout Airlines.
De N A. T., die sinds tal van jaren het
luchtpost-contract op de route New York
Chicago in handen heeft, gaat met 1 Augus
tus ook over tot het vervoer van passagiers
op deze route, zoodat dus met de fusie der
beide lichamen het geheele transcontinentale
passagiers-, vracht- en postvervoer in han
den is van één concern.
Waar United Aircraft reeds voor een groot
gedeelte financiëel is geïnteresseerd in de
Pan American Airways (de wijdvertakte
luchtverkeersonderneming, die o.a. N. Ame
rika met onze West Indische bezittingen ver
bindt), zoo constateert het Hbld., daar wordt
de United Aircraft weldra het machtigste
luchttransport-concern van de V. S.
OVER DEN OCEAAN.
Met de Do-X.
Het Amerikaansche weekblad „Aviation"
vefheemt, dat het vliegschip Do-X in Juli een
vlucht van Friedrichshafen naar New York
zal ondernemen met vijftig passagiers en een
bemanning van zes personen.
Voor dezen tocht krijgt de Do-X twaalf
nieuwe motoren, nl. Curtiss Congueror mo
toren van 625 pk, waardoor het toestel dus
over totaal 7500 pk. zal beschikken.
De machtige Curtiss-Wright Corporation
en de Dornier Corporation of America, wel
ke laatste weer een onderafdeeling van de
General Motors is, zullen samenwerken om
den tocht te doen slagen. Louis C. Huck, een
der directeuren van de Amerikaansche Dor
nier firma, is reeds in Europa om de noodige
besprekingen met dr. Dornier te voeren. Vol
gens de nu bestaande plannen, zal de
vlucht in de volgende etappen gemaakt wor
den. FriedrichshafenBarcelona 960 K.M.,
Barcelona—Azoren 2950 K.M., Azoren
Bermuda eilanden 3400 K.M., Bermuda's—
New York 1250 K.M.
n ai a le w i arschijnlijkheid rijdag \Veer
Friedrichshafen arriveeren. De terugreis tI]
langs dezelfde route als de heenreis geschil,
den Verschillende Spaansche persoonlijkhl
den zullen aan den terugreis deelnemen. 1
1Veest voorzichtig met vuur
in bosch en heide
TWEE VLIEGTUIGEN IN BOTSINO.
Boven Fransche stad-
Op een dak van een huis gevallen.
Gistermiddag heeft te Chateauroux (de-
Ïiartement van de Hautes Alpes, dicht bij de
taliaansche grens) een botsing plaatsge
had tusschen twee militaire jachtvliegtui
gen, tengevolge waarvan de beide inzitten
den gedood1 werden. Nader wordt gemeld,
dat het eene vliegtuig, bestuurd door een
vlieger-luitenant, op het hoofdplein neerviel,
juist tegenover het stadhuis en in vlammen
opging. De bestuurder viel reeds tijdens den
val uit het toestel en werd verpletterd op het
dak van een spoorwagen teruggevonden.
Het andere vliegtuig kwam op het dak van
een huis terecht en vatte vlam, evenals het
huis zelf. De bestuurder viel te pletter en de
vrouw die het huis bewoonde, kwam in de
vlammen om.
JOHANNES NEHRING t-
De Duitsche zweefvlieger.
Uit Darmstadt verneemt het Hbld., dat de
beroemde Duitsche zweefvlieger Johannes
Nehring, die eiken ochtend in dezen tijd met
een Junkers-vliegtuig een hoogtevlucht
maakt tot ht doen van meteorologische waar
nemingen, gisterochtend met zijn machine is
komen te vallen in de buurt van het Rijn-
eilandje Kuehkopf.
Nehring was opgestegen in gezelschap
van dr. Steinhauser. Op vrij groote hoogte
sloeg de motor af, maar erger was, dat de
stuur-inrichting niet meer werkte. Geduren
de den val van het vliegtuig sprong dr.
Steinhauser er uit, zijn valscherm werkte
goed en hij kwam behouden neer. Nehrino-
stortte echter met zijn vliegtuig omlaag. Zijn
lijk werd onder de resten van het totaal ver
nielde vliegtuig weggehaald.
In Nehring verliest de Duitsche aviatiek
een har-er meest op den voorgrond tredende
vertegenwoordigers, die zich vooral op het
gebied van het zweefvliegen een grooten
naam had verworven. Hij had in dat opzicht
verschillende records op zijn naam staan.
Nehring behoorde tot de academische
vlieggroep te Darmstadt.
DE „GRAF ZEPPELIN" TE SEVILLA
AANGEKOMEN EN WEER
r VERTROKKEN K
Enthousiaste ontvangst.
Belangstelling van het Spaansche
n r t -7 ^jPespaar.
De „Gra Zeppelin" is te 13.10 boven Se-
viHa aangekomen, alwaar het gevaarte door
een enthousiaste menigte verwelkomd werd
Er werd een radiografische groet aan het
gemeentebestuur verzonden, waarin tevens
werd medegedeeld, dat de tocht zeer fortuin
lijk verloopen is.
Toen het luchtschip te 11 uur boven
bpaansch gebied kwam werd een radiogram
aan koning Alphonso gezonden, hetwelk
beantwoord.11111^ denzelfden weS werd
De „Graf Zeppelin" liet ondef groot ent
housiasme te 17.40 de eerste kabel vallen
boven de vheghaven van Sevilla. Enkele mi-
nuten later was de landing vlot geschied
Begeleid door den Duitschen ambassa
deur bezichtigden de koning en de koningin
van Spanje vervolgens het luchtschip Zii
toonden groote belangstelling voor de in
richting en onderhielden zich geruimen tiid
met de bemanning. De kijklustigen zijn uit
alle deel en des lands naar Sevilla getrok
ken. Nabij het vliegveld parkeerden min
stens 4000 automobielen.
Te 18.40 uur steeg de Zeppelin weder op
en cirkelde nog eenmaal boven het terrein
om vervolgens op groote hoogte te verdwij
nen.
Volgens een bij den luchtscheepswerf te'
Friedrichshafen ontvangen radiobericht van
boord van den „Graf Zeppelin" zal deze
KENNEMERLAND.
De overgangsperiode begint zich steed*
meer te voltrekken. De aanvoer van oud*
groente wordt steeds kleiner en de aanvoer
van nieuwe groente neemt niet toe.
Het leeuwenaandeel der veilingen bestond
uit spinazie, die bij groote kwantums werd
aangevoerd. Ook voor dat artikel is de over-
gangsperiode aangebroken, de overgang van
glas op vollegronds-product In de aïgeioopen
week kwam er nog glasproduct, doch dit is
nu vrijwel geruimd.
Ook de verlaagde prijs deed zijn intrede
hoewel het verschil in prijs sterk uiteen W
Wat echter iets afweek moest heel wat van
den prijs inboeten, de prijzen varieerden van
0.35 tot 0.65 per kist of 5 tot 7 per
100 Kg. en binnen enkele dagen zal de prijs
nog meer kelderen, een maatregel die wordt
voorzien daar de veilingsbesturen hun leden
bijeenroepen om te besluiten of men een mini-
mumprijs zal vaststellen.
De aanvoer van sla was de afgeloopen
week vrij groot. Opzettelijk hebben we dien
aanvoer niet genoemd omdat de prijs zoo
onregelmatig was, doch deze week was er
meer lijn in de prijzen. De prijzen varieer
den van 30 tot 0.50 per kist of 3 tot
6.50 per 100 stuks.
De aanvoer van rabarber was groot ge
noeg en de hooge prijzen waren verkeken
hoewel de prijs npg wel loonend was. De
prijzen waren voor le soort 19 tot 23 en
2e soort 11 tot 16 per 100 bos.
Radijs en raapstelen werden in beperkte
kwantums aangevoerd, althans de Ie soort
was niet groot. Wat de prijzen voor genoem.
de artikelen betreft, deze waren hoog; de no
teering was voor radijs 6 tot 9 en voor
raapstelen 2.50 tot 3.50 per 100 bos.
Een nieuw product dat meer op den voor
grond komt is postelein en een product dat
gewild is. De noteering was 1 tot 1.20
per kleine kist, inhoud 5 pond.
De aanvoer van prei begint af te zakken
en le soort was schaarsch aangevoerd. Daar
het seizoen begint te verloopen was er weinig
vraag naar dit artikel en de prijzen liepen
bedenkelijk terug; de noteering was voor le
soort 5 tot 7 en voor 2e soort 2.50 tor
4 per 100 bos.
De aanvoer en handel in witlof hielden
gelijken tred, de kwaliteit begint af te zakken
en de prijzen waren op het doode punt, meer
malen onverkoopbaar, le soort bracht op
6.50 tot 9.50, 2e soort 2.50 tot 5.50
per 100 Kg. of een prijsje dat de koeten niet
gedekt worden.
Wortelen, bieten en rapen golden zoo goed
als niets 0.75 tot 1.25 per 100 Kg. was
schering en inslag. Ook was de prijs van
aardappelen op het doode punt, nl. 0.75
tot 1.75 per 100 Kg.
De aanvoer van kool bepaalde zich tot klei-
ne partijen, grootendeels mooie kwaliteit, die
goed in trek was en voor hooge prijzen werd
afgenomen. We noteerden voor roode kool
15 tot 20 en voor gele kool 14 tot 16
per 100 stuks.
De kleine aanver van bloemkool was in
sterk afwijkende kwaliteit grootendeels 2e
soort, de noteering liep sterk uiteen, ook le
soort gold te weinig. De noteering was 10
tot 19 per 100 stuks.
De kleine kwantums aardbeien waren
duur, de prijzen waren 3 tot 4 per 100
stuks.
WARMENHUIZEN.
Veilingsoverzicht.
Dit overzicht heeft weinig goed nieuws te
vermelden. Een zakkende markt van alle pro
ducten, dat is iets dat de bouwers deze week
eiken dag hebben ondervonden. Degenen
dan die nog voorraad kool hebben en dat zijn
er meer dan men misschien wel denkt. Er zijn
er enkelen die schoon voor zijn, die dan z.g-
het nestje hebben uitgehaald tot nog toe, als
het niet verandert. Ook zijn er die nog wat
hebben b.v. een 5000 KG. hoogstens waar
mede zij nog wat speculeeren, het effecten
bezit van de koolbouwers maar er zijn er
ook nog wier kwaliteit kool van dien aard
was, dat zij gemakkelijk tot April konden
wachten om te verkoopen van hun voorraad
en die het nu zeer slecht treffen, dat er de
eerste helft van April zulke lagere prijzen
zijn. Tot Woensdag ging het nog niet zoo
heel slecht met de roode kool. Dinsdag met
een aanvoer van ruim 14 wagons ging de
groote eerste soort wel iets beneden de 4
maar kon het kleine goed nog tot 9.80 ko
men. Toen was de tweede soort vanaf 3.50
tot ruim 7 toe. Donderdag was het met een
kleine aanvoer nog minder" en kwamen de
eerste soort groote nog beneden de 2-50
per 100 K.G. 2e s. kwam niet veel hooger
toen dan 4 voor de kleine en ruim 2 voor
de 3 K.G.-kool. Zaterdag sloot de markt voor
deze week met 50 aanvoerders van roode kool
met een prijs vanaf 3.20 voor de groote di<
iets kon herstellen van het verlies. De kleine
kool kwam haast niet tot 8 toe. De prijs van
de eerste s. was van dien aard, dat elke soort
ïoode kool ongeveer 10 ets waard1 was, be-
halve de 1 K.G.'s. Die konden het de geheele
week met halen, 2e s. liep van 2.50—f ,5
toe, uitschot kool die met dit weer begint te
komen werd verkocht van 1.502.30. Df
L eensche witte wacht er nog steeds op dat
Amerika nog eens terug komt. Er is deze
week ook nog verkocht voor 40 ets de lO®
K.u. liet mooie goed van ruim 1 K.G. bracht
niet meer op dan 1.70. De laatste dagen
werd de witte kool iets beter gevraagd. V<xjf
dezen lagen prijs komt er zeer weinig aan de
markt. Er valt nu niet vel aan te verliezen-
Zoo is het ook met de uien gesteld, som»
de 1 verkocht. De gro*
doet hoogstens 1.70 per 100 K.G. Peen i«
evenmin iets waard en ging ook beneden de
1 per 100 K.G. 1000 K.G. blauwe aardap
pelen gingen voor 28. De gele kool was tel»
sloie ook minder in prijs. De eerste soort
bracht met meer op dan T 5.80 en de 2e
van 3—4.50 per 100 K.G.