Landbouw en Veeteelt. LAKEROLIN DEN MOND Luchtvaart De terugkeer van den Zeppelin houdt de keel gezond. En ook de andere gevoelige organen, die zoo licht wor den aangetast met dat gure natte weer, beschermt ge met Lakerol. - Ge kent La- keroltoch?Lakerol is lekker en frisch van geur en smaak! Let vooral op de groene doos'. LAKEROL PASTILLES 50 ct. p. d. bij alle Apoth. en Orog. plaatsen van een hek, in het belang van een beter uitzicht aldaar, te aanvaarden. De voorzitter deed ook nog mededee- ling van eenige andere getroffen en te treffen regelingen voor wegverbreeding. Voorts deelde hij mede, dat de stratenma kers de volgende week zullen aanvangen met de vernieuwing van de straat te Camperduin en dat deze met het deel van den weg te Aagtdorp reeds gereed waren gekomen. Voor 3 gymnasiasten te Alkmaar had de gemeente 700 moeten betalen, terwijl een gelijk bedrag voor leerlingen, die de H. B. S. bezochten, betaald was geworden. Mededeeling was ontvangen, dat met in gang van 16 April te Camperduin een avond bestelling zou worden ingevoerd, terwijl het telefoonkantoor te Schoorl voortaan tot S.30 's avonds geopend zal zijn. Te Groet en Har- gen zullen voortaan, evenals te Schoorl, drie buslichtingen plaats hebben en te Camper duin twee. Over de wijziging van de verordening op de zomerwoningen zal in het begin van Mei vergaderd worden, omdat het advies daarover van de Gezondheidscommissie nog niet was ingekomen. Het voorstel van B. en W. gedaan in over leg met de Commissie van het G. E. B., om langs den Postweg een eigen net te maken, kosten 200, werd aangenomen. Bepaald werd, dat de heer Slikker, die reeds een eigen net ':neft, wanneer deze zijn nioter op het net va het bedrijf wil aanslui ten, de extra kosten voor een zwaardere draad zal moeten betalen. De voorzitter deelde nog mede, dat de verkeersspiegel voor den overweg van de spoorbaan was aangekomen en dezer dagen zal worden opgesteld. Het voorstel tot het doen van af- en over schrijvingen o- de uitgaven, ten bedrage van 5720 en tot het vaststellen van een supple- toire begrooting, ten bedrage van 2065, werd z. h. st. aangenomen. De heer Schermer keurde het niet goed, dat op de post „Onuderhoud scholen" was overgehouden, terwijl er in de scohol te Schoorl geen voldoende kapstokken aanwezig waren en verscheidene kinderen genoodzaakt zijn, hunne kleeren op den grond te leggen. 'De voorzitter zegde daarin verbete ring toe. Een ambtenaar de dupe van een principieel verschil in den Raad over het aantal secretarie-ambte naren. Ingevolge een adres van den Bond van Gemeente-ambtenaren, stelden B. en W. voor, om de jaarwedde van den lsten ambtenaar ter secretarie van 1300 op 1500 te bren gen en van den 2den ambtenaar van 500 op 700, ingaande 1 Jan. 1930. De heer Stam kon zich voor den eersten ambtenaar met dit voorstel vereenigen. Des tijds" had spr. een 2den ambtenaar ter secre tarie in Schoorl overbodig geacht. Hij staat nog op dit standpunt en ofschoon hij zelf 700 voor een 2den ambtenaar geen beloo ning vindt, was hij tegen het voorstel. Wethouder B ij i deed het voorstel, om bei de ieder 100 verhooging te geven. De heer G u 11 e r betoogde,'dat ook de 2de ambtenaar ter secretarie volop werk heeft en buitengewoon voldoet. Hij was vóór het voor stel. De heer Duin oordeelde, dat de praktijk dit jaar wel geleerd had, dat men in Schoorl een tweeden ambtenaar noodig had. De heer Schermer betoogde, dat dit een gevolg was van tijdelijke omstandigheden, die alleen rechtvaardigden om tijdelijk een twee den ambtenaar aan te stellen. Spr. wenschte den perse: i in kwestie bui ten beschouwing te laten. Als werkkracht acht ook hij hem hoog en vindt ook hij 700 nog geen betaling. Voor hem geldt het hier echter een principiëele'kwestie. Hij staat nog steeds op het standpunt dat in Schoorl een 2e ambt. ter secr. een overdreven luxe is, waarom hij zich tegen de verhooging van den tweeden ambtenaar verklaart. De voorzitter was van oordeel, dat, nu de Raad destijds met 4 tegen 3 stemmen had besloten, dat er een 2e ambt. moest zijn, de Raad zich bij het besluit van de meerder heid moest neerleggen en zich er dan ook niet tegen moest verklaren om den tweeden ambtenaar een behoorlijk bestaan te ver schaffen. Ook spr. staat nog steeds op het stand punt, dat in Schoorl een 2de ambt. niet noo dig is. De 2de ambt. heeft zich doen kennen als een volwaardig ambtenaar. Spr. zou het betreuren, met het oog op het vele tijdelijke werk, wanneer hij wegging, omdat men dan toch stellig een tijdelijken 2den ambtenaar zou moeten oproepen. Men zou dan zeker meer moeten betalen en spr. hoopt dan ook, dat men den 2den ambtenaar niet buiten dé verhooging zal laten. Alleen bij een vacature kon men z.i. de principiëele kwestie weer aan de orde stellen. De heer Duin verdedigde eveneens het voorstel van B. en W. terwijl de lieer Kaag zich voor het voorstel van wethouder Bijl ver klaarde. Het voorstel van B. en W. werd hierop met 4 tegen 3 stemmen verworpen. De voorstem mers waren de heeren Gutter, Duin en Van Lienen. Met de stemmen van de heeren Kaag en Bijl tegen werd hierop besloten, om den eer sten ambtenaar een verhooging van 200 te geven. Met de stemmen van de heeren Schermer en Stam tegen, werd tenslotte besloten, om aan den 2den ambt. een verhooging van 100 toe te kennen. M?t voorstel van B. en W. om voor de aansluiting der perceelen aan den Onderweg, den Omloop en de Hargervaart ten behoeve van dc aansluiting aan het buizennet van het Prov. Waterleidingbedrijf, een bijdrage per aansluiting tot een maximum van 5 te ver. leenen, werd met algemeene stemmen aange nomen. De heeren Duin en Schermer stelden hierbij de kleinheid van het Prov Waterleidingbedrijf in het Jicht, dat bij de aansluiting van rendabele gebieden schermt met het dienen van de Volksgezondheid en bij niet-rcndabele gebieden daarvoor geen oog heeft en zich op het standpunt van den za kenman stelt. Zij laakten dit te meer, waar dit bedrijf, dat toch in de eerste plaats het hygiënisch belang van de provincie moest dienen, reeds thans met winst werkt. De verordening, regelende de levering van het gas, werd conform vastgesteld. De prijs per M3 gas zal over den gewonen meter 14 cent bedragen en over den muntmeter 1 cent meer. Op voorstel van den heer Schermer, werd de gasprijs uit de verordening gelicht en be paald, dat de prijs door den Raad wordt vastgesteld. De meterhuur bedraagt 25 cent per maand en loopt op tot 1.50 per maand voor installaties met niet minder dan 80 lichtpunten sterkte. Bepaald werd dat de meterhuur ook verschuldigd is het geheele jaar door voor perceelen, die slechts een ge deelte van het jaar bewoond worden. Voor houders van muntgasmeters worden ce comforen en verwarmingstoestellen door het bedrijf voor den kostenden prijs, n.1 1.70 voor een enkel comfoor en 5.60 voor een dubbel comfoor beschikbaar gesteld. Wanneer houders van muntgasmeters min der dan 240 M3 per jaar afnemen, dan zul len zij het bedrijf voor eiken M3 minder 2 cent moeten vergoeden. Deze bepalingen gaven aanleiding tot een nog al uitvoerige bespreking. De heer Duin stelde vast, dat de bewe ringen, te Groet rn Katrijp gedaan, dat de houders van muntgasmeters de leiding.en de toestellen gratis kregen, onjuist was.. De Raad was het er tenslotte over eens, dat de voorzichtigheid deze regeling gebood, omdat voorkomen moest worden, dat iedër- een een muntmeter verlangde. Deze muntme ters kosten n.1. 8 per stuk van koop, meer Op voorstel van den heer Schermer, werd nog besloten, te bepalen, dat bewoners van huurhuizen beneden 4.50 per week, de 2 cent per M3, die zij minder dan 240 M3 per jaar gebruiken aan het bedrijf niet be hoeven te betalen. Mede werd op voorstel van den heer Schermer, in de verordening de bepaling op genomen, dat bij geschillen in hoogste in stantie voqr de aangeslotenen, beroep bij den Raad open staat. Rondvraag Bij de rondvraag keurde de heer Duin het niet goed, dat B. en W. een schip steenen, die door den heer Essiek, adviseur van het Hoogheemraadschap, die welwillend en be langeloos had medegewerkt, waren afge keurd, later hadden geaccepteerd. - Bij de hierop volgende bespreking bleek, dat die klinkers alleen om hun kleur waren afgekeurd en dat B. en W. ze hadden geac cepteerd, omdat de keuring op kleur niet op den wal, maar aan de fabriek was toege staan. De heer Schermer stelde uitvoerig In het licht, dat overeen gekomen was, dat ook de keuring op kleur, evenals bij het Rijk ge- bruikelijk is, op den wal zou mogen geschie den. Hij betreurde het, dat B. en W. hem en den heer Essieck niet met het schrijven, waarin de Vlamoven de overeenkomst beves tigde, in kennis hadden gesteld, aangezien nu bleek, dat dit schrijven in dit opzicht af week, van hetgeen mondeling was overeen gekomen. De Voorzitter betreurde dit even eens en zegde toe, dat B. en W. den heer Es siek hun spijt zouden betuigen over het feit, dat de steenen, zonder hem daarmee in ken nis te stellen, alsnog geacepteerd waren. Hierna volgde nog een bespreking over di opslagplaatsen van de oude klinkers en het puin, waarbij de heeren Gutter en Schermer de ongewenschtheid in het licht stelden, om dit puin op plaatsen aan den openbaren weg op te slaan en bepleitten om met de aanne mers van den straatweg in overleg te treden, daarvoor een geschikter plaats op te zoeken. BERGEN. Tot heemraad en hoofdingeland van den polder de Bergermeer zijn herkozen respect, de heeren M. Judell te Bergen en N. Blokker te Heiloo. Tot luider van de brandklok is in de plaats van den heer Prins benoemd de heer G. Th. H. de Goede alhier. Naar wij vernemen zal door de Rijks- telefonie wederom een gedeelte van het bo- vengrondsche telefoonnet worden vervan gen door een ondergrondschen kabel en wel een gedeelte van het Van Reerienpark van Kerkelaan tot Guurtjeslaan, de Prinsesse- laan, Molenstraat, Becmsterlaan en Jan Ja- coblaan. BENOEMING HEEMRADEN. Bij Kon. besluit zijn benoemd: a. met ingang van 1 Mei 1930, tot heem raad van den polder de Zeevang, de heer C de Boer Jzn. te Edam; b. met ingang van 30 April 1930, tot heemraad van het waterschap de Schermer de heer M. de Groot Jzn., te Akersloot. ONZE POSTVLUCHTEN NAAR NED.-INDIE. De heer Guilonard vertelt. Nu het vaststaat, dat de postvluchten naar Nederlandsch Oost-Indië in September weer zullen beginnen, heeft het Hbld. een onder houd gehad den dén Chef van den techni- schen dienst der K. L. M., den heer P. Gui lonard, over de ervaringen welke men heeft opgedaan met de vorige tochten en over de plannen, die thans aan dé hand van deze er varingen worden voorbereid. Het eerste wat de heer Guilonard toonde, was een groote tabel van de voltooide toch ten, beginnende bij de vluchten van Van der Hoop (1 October 1924), Geysendorffer en Scholte met van Lear Black (15 Juni 1927) en luitenant Kopen met de „Postduif' (1 October 1927)de eerste mailvlucht Neder land—Oost-Indië. Deze tabel vermeldde alle belangrijke ge beurtenissen op de tochten. De eerste jaren brachten nog al eens pech, vrij veel ziet men de aanteekening „weggezakt", maar de tabel bleef blanco bij de laatste vluchten. „Die eerste tochten, vergeet dat niet", zei de heer Guilonard, „zijn met veel lichter materiaal ondernomen. En dan, de vliegvel den waren nog niet in orde. Kortom de orga nisatie was niet zoo, als wij die mi hebben. Op het iogenblik is alles eigenlijk al voorbe reid. De eerste vluchten hebben ons een mas sa materiaal opgeleverd. Over alles wat de moeite waard was, is een dossier aangelegd Als de toestellen in Nederland terug kwamen volgde zoo spoedig mogelijk een conferentie en ook daarvan werd proces-verbaal opge maakt. Zoo werd een rijk voorzien arsenaal van ervaringen verkregen, waarin het rap port van dr. Jongbloed over de hygiënische toestanden langs de route en de physieke ge steldheid der vliegers niet het onbelangrijk ste is. „Uit de volbrachte tochten, die feitelijk alle nog als studie-vluchten kunnen worden be schouwd, is wel duidelijk komen vast te staan, dat goed materiaal een eerste ver- eischte is. „Het voordeel van luchtgekoelde motoren is op de tochten sterk naar voren gekomen. Deze motoren vereischen geen extra-voorzie ningen, hetgeen besparing aan gewicht be- teekent en bovendien gecompliceerde con structies vermijdt. „Vast staat verder dat de bemanning uit gebreid dient te worden. In Europa vliegen we met één piloot, maar voor deze vluchten zijn twee pilotesn en een mecanicien noodig. De vliegvelden liggen verder uiteen, zoodat meer benzine e nolie moet worden meegeno men. „De agenten hebben te zorgen, dat alles op de statios vlot verloopt, zij hebben een groote stalen kist met gereedschap onder hun berusting waarin reserve-onderdeel en en gereedschap geborgen zijn. De eigenlijke voorraden liggen op de zoogenaamd groote stations (Bagdad, Karachi, Calcutta) eu zoodra er iets uit de kist is gebruikt, moet daarvan rapport worden uitgebracht, zoodat de kist nooit leeg is. Verder hebben zij te zor gen voor den olie- en den benzine-voorraad. Dank zij vooral de Shell is een eind gekomen aan de primitieve wijze waarop benzine ge laden moest worden. JEerst lag de benzine in vaten klaar, maar nu heeft de Shell tankin stallaties gebouwd, en er zijn er nog in aan bouw, zoodat ook hierdoor het oponthoud aan de stations veel geringer is geworden „Het gereedschap en de onderdeden aan de stations staan ten dienste van den meca nicien. Dit technische personeel moet groote bekwaamheid hebben. Er gaan dan ook alleen „werktuigkundigen-met-bevoegdheid" mee. Zij ontvangen een speciale opleiding voor lasschen en houtreparaties en dat dit niet overbodig is, is gebleken op 11 October 1928 toen de E.N. te Bagdad gelascht moest wor den. Veenendaal heeft dat toen prachtig voor elkaar gebracht". „Behalve de strikt noodige gereedschap pen gaat altijd een lichte lasëhbrander mee „Tot nu toe gaat er altijd' technisch perso neel mee, maar wanneer de dienstwekelijksch wordt, zullen er technische menschen op de stations noodig zijn. Dan komt er een plaats in het toestel vrij en die zou dan door een marconist kunnen worden ingenomen. We hebben tot nu toe zonder radio gevlogen, om dat de organisatie nog niet klaar was. De nieuwe F. 9 denken we echter met radio uit te rusten en dan gaat er ook een telegrafist mee. Wanneer we technisch personeel op dc stations hebben, dan zou het mogelijk zijn bijvoorbeeld' een werktuigkundige-marconist of een marconist-werktuigkundige mee te nemen. Hoe dat geregeld zal worden staat nog niet vast. Het is ook best mogelijk dat er een tweede bestuurder-marconist meegaat. 'Hoe het ook zij: een marconist komt err' Over de nieuwe F. 9 vertelde .de heer Guilonard nog dat dit toestel drie motoren van elk 500 P.K. zal krijgen. De andere ma chines hebben motoren van elk 240 P.K. Het nieuwe toestel heeft een kruissnelheid van 180 K.M. per uur tegen 165 K.M. per uur bij de andere machines, daardoor wordt meer vermogenoverschot bereikt, zoodat de F. 9 op grootere hoogte op twee motoren zal kun nen vliegen. In de cabine is plaats voor 18 a 20 personen, gerekend naar Europeesch ver keer, hetgeen voor de lijn naar Indië een plaatsruimte van acht personen beteekent. „Zoodra de F. 9 klaar is, zullen er vijf vliegtuigen paraat zijn voor de verbinding door de lucht van Indië en het moederland. Uit de verkregen gegevens van de vorige tochten is een schema opgemaakt en daaruit is gebleken dat vijf vliegtuigen noodig zijn wanneer men ook in Holland de noodige reserve wil hebben. Behalve de nieuwe drie-motorige, waar mee dezen zomer met mecaniciens die ook de vluchten naar Indië zullen meemaken aan boord op de Europeesche lijnen zal wor den gevlogen, gaan de machines, welke ook de laatste tochten hebben ondernomen, naar Insulinde. Daarbij is met de E. O., de G. R., en de E. Z. de trouwe E. N., die al viermaal heen en weer is geweest naar Indië, in totaal ruim 1200 vlieguren heeft en nog in prima conditie verkeert. De motoren worden wanneer ze heen en weer zijn geweest heelemaal nagezien. Dat wil zeggen, dat zij na 170 vlieguren in revi sie komen. Voor de vliegtuigen van de Euro peesche lijnen geschiedt dit na 250 a 300 vlieguren. Feitelijk kunnen dc machines èn in de tro pen èn in Europa vliegen zonder ingrijpende veranderingen. Slechts absoluut noodig is gebleken dat de blanke vernislaag op de vleugels, vervangen wordt door een aluminium-verf. De vernis was tegen de stralen van de tropische ion niet bestand, de aluminium-verf houdt zich goed. Tenslotte vertelde de heer Guilonard nog van den steun welken men heeft ondervonden van de K. N. I. L. M. niet alleen, maar ook van de militaire luchtvaart in Indië. De werkplaatsen van de militaire vliegers te Bandoeng hebben den vliegers ten dienste gestaan en de lijnen van de K. N. I. L. M welke kort geleden geopend zijn op Sin gapore en Palembang zullen nog veel van dienst kunnen zijn, evenals de lijn op Medan, welke dit jaar in gebruik komt, waardoor een sieunpMjJP^Sugaria^dt^ gewonnen. FUSIE VAN LUCHTLIJNEN. In Amerika. National Air Transport (N. A. T.), een der oudste luchtpostlijnen van Amerika, zal binnenkort overgaan tot een fusie met de United Aircraft Transport Corporation, een holding, welke groote vliegtuig- en mo- torenfabrieken, benevens een heel systeem van luchtlijnen omvat. Hiertoe belmoren reeds de Boeing Airplane Co., de Sikorsky Aviation Corp., de Chance Vought Corp., de Stearman Airplane Company en de Pratt Whitney motorenfabriek, verder de Boeing luchtlijn van Chicago tot San Francisco, de Pacific Air Transport tusschen Seattle en Los An gelos en de Ford-Stout Airlines. De N A. T., die sinds tal van jaren het luchtpost-contract op de route New York Chicago in handen heeft, gaat met 1 Augus tus ook over tot het vervoer van passagiers op deze route, zoodat dus met de fusie der beide lichamen het geheele transcontinentale passagiers-, vracht- en postvervoer in han den is van één concern. Waar United Aircraft reeds voor een groot gedeelte financiëel is geïnteresseerd in de Pan American Airways (de wijdvertakte luchtverkeersonderneming, die o.a. N. Ame rika met onze West Indische bezittingen ver bindt), zoo constateert het Hbld., daar wordt de United Aircraft weldra het machtigste luchttransport-concern van de V. S. OVER DEN OCEAAN. Met de Do-X. Het Amerikaansche weekblad „Aviation" vefheemt, dat het vliegschip Do-X in Juli een vlucht van Friedrichshafen naar New York zal ondernemen met vijftig passagiers en een bemanning van zes personen. Voor dezen tocht krijgt de Do-X twaalf nieuwe motoren, nl. Curtiss Congueror mo toren van 625 pk, waardoor het toestel dus over totaal 7500 pk. zal beschikken. De machtige Curtiss-Wright Corporation en de Dornier Corporation of America, wel ke laatste weer een onderafdeeling van de General Motors is, zullen samenwerken om den tocht te doen slagen. Louis C. Huck, een der directeuren van de Amerikaansche Dor nier firma, is reeds in Europa om de noodige besprekingen met dr. Dornier te voeren. Vol gens de nu bestaande plannen, zal de vlucht in de volgende etappen gemaakt wor den. FriedrichshafenBarcelona 960 K.M., Barcelona—Azoren 2950 K.M., Azoren Bermuda eilanden 3400 K.M., Bermuda's— New York 1250 K.M. n ai a le w i arschijnlijkheid rijdag \Veer Friedrichshafen arriveeren. De terugreis tI] langs dezelfde route als de heenreis geschil, den Verschillende Spaansche persoonlijkhl den zullen aan den terugreis deelnemen. 1 1Veest voorzichtig met vuur in bosch en heide TWEE VLIEGTUIGEN IN BOTSINO. Boven Fransche stad- Op een dak van een huis gevallen. Gistermiddag heeft te Chateauroux (de- Ïiartement van de Hautes Alpes, dicht bij de taliaansche grens) een botsing plaatsge had tusschen twee militaire jachtvliegtui gen, tengevolge waarvan de beide inzitten den gedood1 werden. Nader wordt gemeld, dat het eene vliegtuig, bestuurd door een vlieger-luitenant, op het hoofdplein neerviel, juist tegenover het stadhuis en in vlammen opging. De bestuurder viel reeds tijdens den val uit het toestel en werd verpletterd op het dak van een spoorwagen teruggevonden. Het andere vliegtuig kwam op het dak van een huis terecht en vatte vlam, evenals het huis zelf. De bestuurder viel te pletter en de vrouw die het huis bewoonde, kwam in de vlammen om. JOHANNES NEHRING t- De Duitsche zweefvlieger. Uit Darmstadt verneemt het Hbld., dat de beroemde Duitsche zweefvlieger Johannes Nehring, die eiken ochtend in dezen tijd met een Junkers-vliegtuig een hoogtevlucht maakt tot ht doen van meteorologische waar nemingen, gisterochtend met zijn machine is komen te vallen in de buurt van het Rijn- eilandje Kuehkopf. Nehring was opgestegen in gezelschap van dr. Steinhauser. Op vrij groote hoogte sloeg de motor af, maar erger was, dat de stuur-inrichting niet meer werkte. Geduren de den val van het vliegtuig sprong dr. Steinhauser er uit, zijn valscherm werkte goed en hij kwam behouden neer. Nehrino- stortte echter met zijn vliegtuig omlaag. Zijn lijk werd onder de resten van het totaal ver nielde vliegtuig weggehaald. In Nehring verliest de Duitsche aviatiek een har-er meest op den voorgrond tredende vertegenwoordigers, die zich vooral op het gebied van het zweefvliegen een grooten naam had verworven. Hij had in dat opzicht verschillende records op zijn naam staan. Nehring behoorde tot de academische vlieggroep te Darmstadt. DE „GRAF ZEPPELIN" TE SEVILLA AANGEKOMEN EN WEER r VERTROKKEN K Enthousiaste ontvangst. Belangstelling van het Spaansche n r t -7 ^jPespaar. De „Gra Zeppelin" is te 13.10 boven Se- viHa aangekomen, alwaar het gevaarte door een enthousiaste menigte verwelkomd werd Er werd een radiografische groet aan het gemeentebestuur verzonden, waarin tevens werd medegedeeld, dat de tocht zeer fortuin lijk verloopen is. Toen het luchtschip te 11 uur boven bpaansch gebied kwam werd een radiogram aan koning Alphonso gezonden, hetwelk beantwoord.11111^ denzelfden weS werd De „Graf Zeppelin" liet ondef groot ent housiasme te 17.40 de eerste kabel vallen boven de vheghaven van Sevilla. Enkele mi- nuten later was de landing vlot geschied Begeleid door den Duitschen ambassa deur bezichtigden de koning en de koningin van Spanje vervolgens het luchtschip Zii toonden groote belangstelling voor de in richting en onderhielden zich geruimen tiid met de bemanning. De kijklustigen zijn uit alle deel en des lands naar Sevilla getrok ken. Nabij het vliegveld parkeerden min stens 4000 automobielen. Te 18.40 uur steeg de Zeppelin weder op en cirkelde nog eenmaal boven het terrein om vervolgens op groote hoogte te verdwij nen. Volgens een bij den luchtscheepswerf te' Friedrichshafen ontvangen radiobericht van boord van den „Graf Zeppelin" zal deze KENNEMERLAND. De overgangsperiode begint zich steed* meer te voltrekken. De aanvoer van oud* groente wordt steeds kleiner en de aanvoer van nieuwe groente neemt niet toe. Het leeuwenaandeel der veilingen bestond uit spinazie, die bij groote kwantums werd aangevoerd. Ook voor dat artikel is de over- gangsperiode aangebroken, de overgang van glas op vollegronds-product In de aïgeioopen week kwam er nog glasproduct, doch dit is nu vrijwel geruimd. Ook de verlaagde prijs deed zijn intrede hoewel het verschil in prijs sterk uiteen W Wat echter iets afweek moest heel wat van den prijs inboeten, de prijzen varieerden van 0.35 tot 0.65 per kist of 5 tot 7 per 100 Kg. en binnen enkele dagen zal de prijs nog meer kelderen, een maatregel die wordt voorzien daar de veilingsbesturen hun leden bijeenroepen om te besluiten of men een mini- mumprijs zal vaststellen. De aanvoer van sla was de afgeloopen week vrij groot. Opzettelijk hebben we dien aanvoer niet genoemd omdat de prijs zoo onregelmatig was, doch deze week was er meer lijn in de prijzen. De prijzen varieer den van 30 tot 0.50 per kist of 3 tot 6.50 per 100 stuks. De aanvoer van rabarber was groot ge noeg en de hooge prijzen waren verkeken hoewel de prijs npg wel loonend was. De prijzen waren voor le soort 19 tot 23 en 2e soort 11 tot 16 per 100 bos. Radijs en raapstelen werden in beperkte kwantums aangevoerd, althans de Ie soort was niet groot. Wat de prijzen voor genoem. de artikelen betreft, deze waren hoog; de no teering was voor radijs 6 tot 9 en voor raapstelen 2.50 tot 3.50 per 100 bos. Een nieuw product dat meer op den voor grond komt is postelein en een product dat gewild is. De noteering was 1 tot 1.20 per kleine kist, inhoud 5 pond. De aanvoer van prei begint af te zakken en le soort was schaarsch aangevoerd. Daar het seizoen begint te verloopen was er weinig vraag naar dit artikel en de prijzen liepen bedenkelijk terug; de noteering was voor le soort 5 tot 7 en voor 2e soort 2.50 tor 4 per 100 bos. De aanvoer en handel in witlof hielden gelijken tred, de kwaliteit begint af te zakken en de prijzen waren op het doode punt, meer malen onverkoopbaar, le soort bracht op 6.50 tot 9.50, 2e soort 2.50 tot 5.50 per 100 Kg. of een prijsje dat de koeten niet gedekt worden. Wortelen, bieten en rapen golden zoo goed als niets 0.75 tot 1.25 per 100 Kg. was schering en inslag. Ook was de prijs van aardappelen op het doode punt, nl. 0.75 tot 1.75 per 100 Kg. De aanvoer van kool bepaalde zich tot klei- ne partijen, grootendeels mooie kwaliteit, die goed in trek was en voor hooge prijzen werd afgenomen. We noteerden voor roode kool 15 tot 20 en voor gele kool 14 tot 16 per 100 stuks. De kleine aanver van bloemkool was in sterk afwijkende kwaliteit grootendeels 2e soort, de noteering liep sterk uiteen, ook le soort gold te weinig. De noteering was 10 tot 19 per 100 stuks. De kleine kwantums aardbeien waren duur, de prijzen waren 3 tot 4 per 100 stuks. WARMENHUIZEN. Veilingsoverzicht. Dit overzicht heeft weinig goed nieuws te vermelden. Een zakkende markt van alle pro ducten, dat is iets dat de bouwers deze week eiken dag hebben ondervonden. Degenen dan die nog voorraad kool hebben en dat zijn er meer dan men misschien wel denkt. Er zijn er enkelen die schoon voor zijn, die dan z.g- het nestje hebben uitgehaald tot nog toe, als het niet verandert. Ook zijn er die nog wat hebben b.v. een 5000 KG. hoogstens waar mede zij nog wat speculeeren, het effecten bezit van de koolbouwers maar er zijn er ook nog wier kwaliteit kool van dien aard was, dat zij gemakkelijk tot April konden wachten om te verkoopen van hun voorraad en die het nu zeer slecht treffen, dat er de eerste helft van April zulke lagere prijzen zijn. Tot Woensdag ging het nog niet zoo heel slecht met de roode kool. Dinsdag met een aanvoer van ruim 14 wagons ging de groote eerste soort wel iets beneden de 4 maar kon het kleine goed nog tot 9.80 ko men. Toen was de tweede soort vanaf 3.50 tot ruim 7 toe. Donderdag was het met een kleine aanvoer nog minder" en kwamen de eerste soort groote nog beneden de 2-50 per 100 K.G. 2e s. kwam niet veel hooger toen dan 4 voor de kleine en ruim 2 voor de 3 K.G.-kool. Zaterdag sloot de markt voor deze week met 50 aanvoerders van roode kool met een prijs vanaf 3.20 voor de groote di< iets kon herstellen van het verlies. De kleine kool kwam haast niet tot 8 toe. De prijs van de eerste s. was van dien aard, dat elke soort ïoode kool ongeveer 10 ets waard1 was, be- halve de 1 K.G.'s. Die konden het de geheele week met halen, 2e s. liep van 2.50—f ,5 toe, uitschot kool die met dit weer begint te komen werd verkocht van 1.502.30. Df L eensche witte wacht er nog steeds op dat Amerika nog eens terug komt. Er is deze week ook nog verkocht voor 40 ets de lO® K.u. liet mooie goed van ruim 1 K.G. bracht niet meer op dan 1.70. De laatste dagen werd de witte kool iets beter gevraagd. V<xjf dezen lagen prijs komt er zeer weinig aan de markt. Er valt nu niet vel aan te verliezen- Zoo is het ook met de uien gesteld, som» de 1 verkocht. De gro* doet hoogstens 1.70 per 100 K.G. Peen i« evenmin iets waard en ging ook beneden de 1 per 100 K.G. 1000 K.G. blauwe aardap pelen gingen voor 28. De gele kool was tel» sloie ook minder in prijs. De eerste soort bracht met meer op dan T 5.80 en de 2e van 3—4.50 per 100 K.G.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6