Ilkimukt Courant.
BE VERDWENEN DEM.
FEUILLETON.
Honderd twee en dertigste Jaargang.
Vrüöajf IN April
Radio-hoekje
Luchtvaart
ONZE POSTVLUCHTEN NAAR
NED.-INDIE.
Een onderhoud met den heer
Aler, van den vlieg-technischen
dienst van de K.L.M.
interieur. De oanestat waren zonder .eenige
Provinciaal nieuws
OPENING WATERLEIDING
GEMEENTE WARDER.
>io. 92
1930.
Zaterdag 19 April.
Hilversum, 298 Al. (Na 1 uur 1071 Af.)
10.—10.15 Morgenwijding. 12.—2.Con
cert. A. V. R. O.-Kwintet. 2.30—4.— Aansl.
van het Tuschinski-Theater te Amsterdam.
4.4.30 Modepraatje door mevr. de Leeuw
van Rees. 4.305.Sportpraatje door H.
Hollander. 5.5.30 Gezondheidshalfuurtje.
Dr. Y. Hannemann: „Het nerveuse kind".
5.306.Gramofoonplaten. 6.018.
Concert door het Omroep-orkest. Jac. P.
Caro, bas.
8.V. A. R. A- Uitzending vanuit het
Concertgebouw te Amsterdam. Concert door
de Arb. Zangvereen. „De Stem des Volks".
Tov. d. Sluys, sopraan. Abr. v. Strien, tenor
Hendrik Koning, bas. Jan Nieland, orgel. Jo
Kolvers, cembalo. De Haarl. Orkestvereen.
9.40 Pauze: Toespraak door Ds. N. J. C.
SchermerhornHet Domela Nieuwenhuis-
Monument Fonds. 9.05 Vervolgconcert. 10.30
Persberichten, V. A. R. A.-Varia en gramo
foonplaten.
Huizen, 1875 Af. (Uitsluitend K. R. O.)
8.159.30 Gramofoonplaten. 11.3012
Godsdienstig halfuurtje. 12.151.15 Con
cert. K. R. O.-Trio. 1.15—2.— Gramofoonpl.
2.—3.15 Kinderuurtje. 4.-5.— Gramofoon
platen. 5.-6.— Inboorlingenmuziek. 6.01—
6.55 Debutantenuurtje. 6.557.15 Journal.
Weekoverzicht door Paul de Waart. 7.15
7.45 Lezing door „Sapiëns" over: „Kruis en
Halve Maan in Noord-Afrika. Allah! Feu,
en avant!" 7.458.Politieberichten. 8.
9.Joegoslavisch programma. Het K. R.
Ö.-Orkest. Korte toespraak tot de in Limburg
woonachtige Joegoslaven door Dr. Pavlako-
vec. 9.12.Hollandsche avond. Het K. R.
O.-orkest. Jan Nelissen, bariton. F. Boshart,
piano. 9.30 ca. Nieuwsberichten. 12.— Tijd
sein en sluiting.
Daventry, 1554.4 Af. 9.35 Morgenwijding.
10.05—10.20 Lezing. 12.20—1.20 Orkest
concert. 2.50 Concert. Orkest en bariton. 4.05
Bioscooporgel-bespeling. 4.35 Kinderuurtje.
5.35 Nieuwsberichten. 6.— Sportber. 6.05
Cello-recital. 6.20 Lezing. 6.40 Lezing. 6.50
Vaudeville. 8.20 Nieuwsber. 8.45 Lezing.
9.Operettemuziek. Orkest, sopraan en ba
riton. 10.—11.— Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1725 Af. 11.50—1.20
Gramofoonplaten. 3.50 Dansmuziek. 4.20
Orkestconcert. 8.05 Tooneeluitz.
Langenberg, 473 Af. 6.207.20 Gramo
foonpl. 9.3511.15 Gramfoonpl. 11.30 Gra
mofoonpl. 12.251.50 Concert. Orkest en
cellist. 4.505.50 Gramofoonpl. 5.50—6.—
Klokgelui. 7.20 Concert. Sopraan, bas,
kwartet en orgel.
Brussel, 508.5 Af. 4.20 Gramofoonpl. 5.50
Gramofoonpl. 7.35 Concert.
Kalundborg, 1153 Af. 2.50—4.50 Orkest-
concert en declamatie. 7.208.20 Dansmu
ziek. 8.20—9.20 Declamatie en zang. 9.35—
10.20 Orkestconcert. 10.20—11.50 Dansmu
ziek.
Zeesen, 1635 Af. 6.15—1.20 Lezingen.
1.201.50 Gramofoonpl. 1.503.50 Lezin
gen. 3.50—4.50 Concert uit Hamburg. 4.50
—7.15 Lezingen. 7.20 „Der Trompeter von
Sackingen". Opera in 3 bedr. en 1 voorspel
Muziek van V. E. Nessier. Daarna: Orkest-
concert. 11.20 Fragment uit Goethe's
„Faust".
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan bet Bureau van politie,
Langestraat en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusshen 11 en 1 uur, de navol
gende voorwerpen als gevonden gedepo
neerd op 15, 16 en 17 April 1930
paar oorbelletjes, tabakspijp, alpinemuts,
spatlap, sleutels, handschoenen, banden van
mantels, sjaal.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen,
als' gevonden aangegeven op 15, 16 en 17
April 1930:
duif, J. v. Ammers, St. Jozefstraat 6; zak
mes, J. Oostermeier, Ropjeskuil 28; broche,
W. K. Cornelissen, Polderstraat 15; foto, W.
Nauta, Polderstraat 5; kammetje, L. Lauers,
Laat 150; hoeanespeld,' G van Schagen,
Houttil 15; lichtgeel-bruine hond, J. P
Beentjes, Koningsweg 3; rijwielplaatje in
etui, P. Kooy, Langestraat 65, rijwielplaat
je in etui, A. Teitsma, p a. v. d. Schilden,
Door E. PHILLIPS OPPENHEIM.
3eautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER
43)
„Louis is een kwaadaardig ventje", ant
wocrdde ik, „maar voorzoover het aan mij
ligt, zal ik met hem geen ongenoegen krij
gen. Ik heb evenwel verplichtingen aan hem.
anders had ik reeds lang met hem afgere
kend!"
Ik keek naar de pendule en sprong op. Het
was al veel later dan ik had 'gedacht. Zij
reikte mij een beetje bedroefd de hand.
„Ik vind het geen prettige gedachte te
weten, dat jij hier alleen bent", verklaarde
ik. „Kan ik je niet overhalen om een diens'-
meisje te nemen?"
Zij schudde het hoofd, zeggende:
„Oom zou het niet goed vinden. Hij be
weert, dat het dienstpersoneel altijd den neus
in je zaken steekt. Nu, wel te rusten, kapi
tein! Wel bedankt voor den prettigen avond.
Ondanks alles heb ik het gevoel, dat het toch
een begin is geweest van mijn vacantie.'
Ik drukte haar hartelijk beide handen, ter
wijl ik verzekerde:
„Als de vacantie werkelijk begint, zal ik
toch beproeven haar wat vroolijker te ma
ken."
Ik weigerde het aanbood van een chauf
feur van 'n taxi, om mij naar mijn bestem
ming te brengen, en besloot naar het hotel
van mijn broeder te wandelen. Ik had zooveel
te overdenken, dat ik gevoelde da*, een wan?.
Gashouderstraat; rijwiel, L. Smit, Tienen-
wal 13, portemonnaie met inhoud (geld en
sleutels), J. Praat, Groot Nieuwland 56;
belastingmerk, D. Braak, Bergerweg 62;
ringetje. A. Wessels, Koorstraat 41heeren
rijwiel, T. Wolzak, Mient 20; bril, J. W. v.
d. Pol, Schoutenstraat 24.
Wanneer men weder in het bezit is van
het verloren voorwerp, wordt men verzocht
hiervan kennis te geven aan het Bureau van
politie.
Een vertegenwoordiger van het Hbld.,
waarvan wij gisteren reeds een onderhoud
met den heer Guilonard publiceerden had
ook een interview met den heer Aler, chef
van den vliegtechnischen dienst der K.L.M.
In de eerste plaats werd het reisplan door
den heer Aler behandeld.
Dit reisplan wordt beheerscht door het op
de route te gebruiken vliegtuigtype, dat na
tuurlijk een bepaalden actie-raaius heeft,
door de hoeveelheid lading, die men mee wil
en kan nemen, en door de klimatologische
omstandigheden.
De driemotorige Fokkers, die verleden jaar
gebruikt zijn en die ook thans weer in de
eerste plaats in aanmerking komen waar
bij dan de F 9 als grooter type een enkele
maal zal worden ingevoegd zijn in staat
volbelast afstanden af te leggen van rond
duizend K.M. Op de gunstige wijze zal dat
in het algemeen gebeuren, door deze afstan
den in één vlucht, dus zonder tusschenlan-
ding, af te leggen niet alleen omdat elke on
derbreking tijd kost, maar ook omdat daar
door het aantal starts vermeerderd wordt en
elke nieuwe start moeilijker is in verband
met de luchtdichtheid, die vooral in de tro
pen midden op den dag veel geringer is dan
des ochtends. Daar kctnt dan nog bij dat er
dikwijls onder ongunstige weersomstandig
heden moet worden gevlogen, waarbij na
tuurlijk een tusschenlanding ook een be
zwaar is.
Nauwkeurig bestudeeren van de wereld
weerkaart leert, dat slechte weersgebieden
als regel geen grooter uitgestrektheid heb
ben dan 6 tot 800 K.M. Het weg gaan onder
ongunstige weersomstandigheden heeft der
halve als er lange dagtrajecten gevlogen
worden geen bezwaar, omdat het einddoel
duizend of meer kilometers weg ligt en daar
de omstandigheden heel anders kunnen zijn.
De kans is dan ten minste zeer groot, dat
het einddoel onder goede omstandigheden
wordt bereikt
Al dergelijke overwegingen zijn natuurlijk
van zeer veel belang voor het reisplan, te
meer, omdat de weerberichtendienst over het
algemeen nog maar heel primitief is en een
radiodienst onderweg zelfs gedeeltelijk in
Europa nog niet mogelijk is, daar er niet
overal radio-grondinstallaties aanwezig zijn
Al dergelijke overwegingen hebben er toe
geleid om te besluiten, dat in groote trekken
hetzelfde reisplan zal worden gebruikt als
bij de proefvluchten verleden jaar.
De route, waarover wij naar Indië vliegen
is over het algemeen zeer gunstig. Er komen
eigenlijk maar twee gedeelten in voor, die
zoo hoog zijn, dat daarmede bijzondere reke
ning gehouden moet- worden. Dat is in de
eerste plaats de Taurus in Klein Azië en ten
tweede de oversteek van de westkust van
Achter-Indië naar Bangkok.
De veiligheid der driemotorige Fokker
vliegtuigen, die op den dienst naar Indië
worden gebruikt, berust op het feit, dat deze
mahines ook met twee motoren heel goed
kunnen doorvliegen. Maar het plafond van
het vliegtuig dat is de te bereiken grootste
hoogte wordt bij het vliegen met twee
motren aanzienlijk lager dan bij drie.
En nu is een route als die naar Indië dan
pas volkomen veilig te achten, indien men,
vliegend op twee motoren, nog op de hoog
ste stukken van het traject niet aan zijn pla
fond is. Daarop zal dus in de toekomst moe
ten worden gewerkt en de in dienststelling
van de F 9, die met zijn drie motoren van
500 p.k. elk, veel meer „over" heeft, is al een
heel groote stap in die goede richting.
(Het minimum-vermogen is dat wat noo-
dig is, om het vliegtuig nog juist horizontaal
te doen doorvliegen: alles wat er meer aan
motorvermogen beschikbaar is, heet motor
overschot).
Wat Achter-Indië betreft, dat is een slecht
deling mij goed zou doen. In het jonge meisje
stelde ik ten volle vertrouwen. Maar die
Delora! Hoe meer ik de jongste gebeurtenis
sen overdacht, hoe minder ik hem vertrouw
de. óp het Charing Cross Station bijvoor
beeld had bij blijk gegeven van een ontzet
ting, die niet strookte met het karakter van
een man, die enkel een moeilijke taak op zich
heeft genomen. Zijn agitatie sproot voort uit
vrees, onberedeneerde vrees. Ik had zoo iets
in mijn leven wel meer bijgewoond en ik was
er zeker van, dat geen man ,die in fatsoen
lijke zaken is betrokken, van zoo onberede
neerde vrees blijk zal geven. Thans had hij
zich verstopt een ander woord had ik er
niet voor en de eenige persoon, die ik had
ontmoet op zoek naar hem, was iemand die
recht en wet aan zijn zijde had en die in ieder
geval een honorabele positie bekleedde. Delp-
ra's gedrag was meer dat van iemand, die
aan de hand der gerechtigheid tracht te ont
komen, dan van een vertrouwensman van
zijn regeering.
Terwijl ik zoo 111 gedachten verdiept voort-
wandelde, ging ik te veel in Noordelijke rich
ting en kwam terecht in een straat, welke mij
verder van Shaftesbury zou brengen, ik
stond op het punt een zijstraat in te slaan,
die mij op den goeden weg zou terugbrengen,
toen mijn aandacht werd getrokken door een
groote auto, welke stond voor- een klein
restaurant, door een buitenlander gedreven,
gelijk men er zooveel in die buurt vindt.
stel altijd veel belang in auto s, ®aar
trok in het bijzonder mijn aandacht mndat zn
zoo bijzonder afstak bij de opigeving;
was een der mooi9te auto s, die ik.00
gezien, een Daimler van zestig tot tachtig
paardekrachten met een bijzonderwceWeng
stuk, omdat wij op het oogenblik nog dien
oversteek naar Bangkok moeten maken, aan
gezien er aan de westkust van Achter-Indië
en Malakka en Akyab nog geen vliegvelden
in orde zijn. Rangoon heeft alleen nog maar
de renbaan er wordt thans ten N. van de
stad een groot vliegveld aangelegd en
Vitoria Point op de Westkust van Malak
ka, op 98 gr. O. L. en 10 gr, NB. is nog
niet bruikbaar. Wij zijn dus aangewezen op
Bangkok als steunpunt voor de vlucht naar
Medan.
De Engelshen, die het belang van die
westkust natuurlijk ook al lang hebben ge
zien, zijn krachtig bezig aan het maken van
vliegvelden daar. Behalve de twee genoemde
komen er een reeks noodlandingsterreinen
zoodat, indien de eonomische overwegingen
het behouden van Bangkok als tusschenlan-
dingsplaats niet eischen, het in de toekomst
zeef wel mogelijk is, dat de route langs de
westkust van Achter-Indië zal worden geleid.
Trouwens, de bepaling van het reisplan
richt zich (behalve naar de hiervoor vermel
de technische factoren) geheel naar economi
sche overwegingen: Zij vraagt niet of het
moeilijk is, zij houdt vooral rekening met de
handelsmogelijkheden. Daar moet de tech
niek zich dan dat is logisch en duidelijk,
zooveel als doenlijk is, bij aanpassen.
Thans nog even iets over een vraag, die
men herhaaldelijk hoort, namelijk, waarom
er des nachts niet wordt doorgevlogen, ten
einde de route nog meer te bekorten.
Zeker, de vliegerij op Indië zal zich lang
zamerhand in die richting dienen te ontwik
kelen. Maar wij mogen niet vergeten, dat de
verschillende omstandigheden, die thans het
vliegen op die route nog moeilijk maken, zoo
als de slechte weerberichtendienst, het ont
breken van radiodienst op het grootste deel
van de route e.d. nog veel meer van belang
zijn bij 't naclitvliegen. Want daarop zal
men dan het allermeest zijn aangewezen.
Wij zullen er ons in de eerste jaren op moe
ten toespitsen en wij zullen zeer tevreden
zijn, als dat regelmatig kan gebeuren dat
de dienst onzer vliegtuigen op Indië in elf of
twaalf dagen de mail en eventueel een enke
len passagier van Nederland naar Insulinde
brengt en in evenveel tijd terug
Elke nieuwe vlucht zal trouwens in alle
opzichten telkens weer een nieuwe studie-
vlucht zijn, en de organisatoren in casu
de K.L.M. en haar wakkere medewerkers
zullen zeker niets nalaten om te trachten de
verbinding voortdurend in alle opzichten te
verbeteren.
DE „GRAF ZEPPELIN-
TERUGGEKEERD.
De „Graf Zeppelin" is gisteravond te 7
uur vlot te Friedrichshafen geland.
Nader wordt uit Friedrichshafen gemeld:
De landing van de „Graf Zeppelin", die
onder stroomenden regen plaats had, had een
vlot verloop Met het oog op den hevigen
wind, die langs den grond woei waren door
de directie der Zeppelinwerf behalve het ge
wone werfpersoneel, ook nog een 200-tal
werklieden van den Maybach Motorenbau
gerequireerd. Nadat de douaneformaliteiten
vervuld waren, verlieten de passagiers het
luchtschip. De Spaansche Generaal Kindelan
werd in opdracht van de Duitsche Lufthan
sa door den directeur Fete verwelkomd. De
te Sevilla voor de landing van het lucht
schip getroffen voorbereidingen waren zeer
bevredigend en de Spaansche luchtschip
pers en militairen hebben zich voorbeeldig
gedragen. Van Dijon tot Basel heeft het
zwaar gesneeuwd en van Basel tot Fried
richshafen heeft men met stroomenden re
gen te kampen gehad.
In het geheel heeft het luchtschip 5000
K.M. afgelegd.
VOOR DE NACHTVLUCHTEN.
Zooals bekend, is men bezig voor de
luchtverbinding van Amsterdam met
Duitschland lichtpunten op te stellen voor de
nachtelijke postvluchten. Het werk aan deze
lichtpunten is reeds zoover gevorderd, dat
men hiermede ongeveer over twee maanden
hoopt klaar te zijn.
Een nieuw crediet voor de
verbinding met België.
Inmiddels heeft het Ministerie van Water
staat, naar het Hbld. verneemt, een nieuw
crediet aangevraagd. Dit crediet zal, naar
men ons mededeelde, bestemd zijn om de
Zuidelijke luchtlijnen van lichtpunten voor
nachtelijke postvluchten te voorzien. Voor de
verbinding met België zullen deze lichtpun
ten worden aangebracht op de route van
Rotterdam—Esschen—de grens en op de
route voor Engeland—Rotterdam—Cad-
versiering en de chauffeur, die roerloos ach
ter zijn stuur zat, droeg een donker livrei,
was blijkbaar ook een vreemdeling. Ik ver
traagde mijn schreden, ten einde een blik te
werpen op den firmanaam van den achter
band, en terwijl ik er langs drentelde zag ik
hoe de deur van het kleine restaurant open
ging en een groote portier naar buiten snel
de Hij maakte het portier van de auto open
en bleef er in positie naast staan. Twee hee
ren verschenen uit het restaurant en gingen
het trottoir over. Ik draaide mij bedaard om
ten einde hen na te kijken niets meer dan
nieuwsgierigheid misschien, maar een
nieuwsgierigheid, die mij nimmer heeft be
rouwd.
De eerste heer die instapte, een lange,
forsch gebouwde man. droeg het kleurige
costuum en de zwart zijden muts van een
aanzienlijke Chinees. Hem volgde Delo
ra' Ik herkende hem onmiddellijk, hoewel hij
een zwarte das om zijn hais had gedaan, die
den onderkant van zijn gezicht bedekte, ter
wijl zijn hooge hoed bijna op zijn neus zat.
Ik zag hoe hij zenuwachtig links en rechts
een blik door de straat wierp, waarop hij snel
den portier voorbijging en in de donkere auto
stapte met een haast, alsof hij zich eerst in
het halfduister van het voertuig veilig ge
voelde. Ik bleef een kort oogenblik op het
trottoir staan, zonder mij te verroeren. Dat
was jammer, want toen ik een oogenblik later
op de auto toesnelde, zette deze zich reeds in
beweging. Ik tikte tegen de portierruit en
riep: „Mijnheer Delora, ik moet u noodzake
lijk spreken!"
Maar de auto reed door. Ik probeerde het
portier te openen, doch de kruk werd van bin
nen vastgehouden met een kracht, waartegen
4 ik nist was opgewassen. Ik blikte in het bree-
zond. Voor deze laatste route zal onder
meer ook gebruik gemaakt worden van den
vuurtoren te West-Kapelle, welke speciaal
speciaal voor deze verlichting zal worden in
gericht.
Al zijn de onderhandelingen hierover
reeds gaande, toch zal men dit jaar nog niet
tot nachtelijke postvluchten op deze route
komen.
Gistermorgen werd de waterleiding ge
opend te Warder in tegenwoordigheid van
den directeur en hoofdambtenaren van het
Provinciaalsch Waterleidingbedrijf Noord-
Holland. De burgemeester, de heer Drost,
overhandigde den directeur, den heer van
Oldenborg, een herinneringsplaquette met
inscriptie. De gemeente Warder is de laatste
gemeente ,die nog niet was aangesloten in de
provincie Noordholland bij het waterleiding
bedrijf, zoodat dus thans geheel Noordhol
land van goed drinkwater voorzien is. De
directeur hield een openingsrede, waarna de
kraan werd opengedraaid en de gemeente
Warder van drinkwater is voorzien.
HEILOO.
Men schrijft ons
De afdeeling van „Het Mobilisatiekruis"
hield Woensdagavond haar vergadering in
café Admiraal.
De secretaris, de heer G. Smits, opende met
een woord van welkom. Van het hoofdbestuur
was een missive ingekomen omtrent de te ver-
toonen filmen.
De voorzitter zeide dat hij, in opdracht van
de vergadering, zch in verbinding had ge
steld met het gemeentebestuur, dat tot vertoo-
nen in Alkmaar bereid was, doch de kosten
zijn tamelijk hoog plm. 100 waaraan
de afdeeling moet bijdragen. Na bespreking
werd besloten een afwachtende houding aan
té nemen. Vervolgens deelde spr. mede, dat
hij, ingevolge een besluit van de vergadering
zich in verbinding had gesteld met de Bak
kersver. „Heiloo" alh., inzake verlaging van
broodprijzen. Op 9 Maart had genoemde or-
ganisate gevraagd om af te wachten en onze
vraag zou aan het college van broodprijszet
ting worden doorgezonden. Daarna had spr.
een onderhoud met den voorzitter van meerge
noemde organisatie gehad, doch een defini-
tef antwoord is niet ontvangen.
Intusschen hebben wij een onderhoud ge
had met eenige personen die er voor gevoelen
een bakkerij (geen coöperatieve) te stichten
en daarin een zetbaas aan te stellen. Een van
deze heeren meende uit ervaring, dat het
brood beduidend goedkooper geleverd kon
worden.
Het bestuur meent echter dat het niet aan
gaat om het aantal bakkerijen, een 15-tal in
de gemeente, nog met een te vermeerderen en
meent dat de bakkers voor lasten zitten die
wij niet kunnen beoordeelen.
De heer C. Zoon meende dat het geenszins
de taak is van deze vereeniging om zich
hiermee in te laten Een volgende keer kunnen
de kruideniers en brandstoffenhandelaars een
beurt krijgen.
De voorzitter zeide dat het bestuur han
delde in opdracht van de vergadering. Spr.
meende dat een zoo belangrijk artikel als ons
dagelijks brood de belangstelling van iedere
vereeniging kan hebben. Wij komen voor de
belangen van onze leden op.
De heer Admiraal was het met den voor
zitter eens, doch wilde we! een poging wagen
om verlaging te bepleiten. Spr. stelde voor om
een commissie te benoemen die met de bak
kersorganisatie een bespreking houdt en
stelde voor een bestuursld, een lid en een
donateur in de commissie te benoemen. Mocht
er werkelijk geen overleg mogelijk zijn, dan
kan men verder zien Hiertoe werd met 1 stem
tegen besloten. In de commissie werden ge
kozen de heeren G. Smits, G. Schouten en W.
Aalhersberg.
Bestuursverkiezing, vacature Brouwer. De
voordracht luidde: 1. A. Olgers, 2. A.
Schouten. Den heer Olgers werd met alge-
meene stemmen gekozen.
Daarna kwam aan de orde verkiezing af
gevaardigde en plaatsvervanger naar de alg.
vergadering te Utrecht. Als afgevaardigden
werden gekozen de heeren G. Smits en C.
Snip. Daarna deelde de voorzitter mede dat
op een nadere te bepalen datum waarschijn
lijk in Alkmaar de jilechtige uitreiking der
moblisatiekruizen zal plaats hebben.
De vergadering sorak den wensch uit dat
de gew. afd. Noord-Holland en het hoofd
bestuur den dag spoedig bepalen, daar de
uitreiking bijna overal heeft plaats gehad.
De voorzitter onderschreef die meening,
doch wist niet of de financiën een bezwaar
zijn. De vergadering sprak den wensch uit
dat de Gew. afd. en de kring Alkmaar eens
vergaderen. Men hoort noooit iets van hen.
De voorzitter zou het verzoek overbrengen.
In comité werden nog verschillende 'zaken
afgehandeld, waarna de voorzitter mededeel
de dat de heer Olgers als voorzitter was be
noemd. Hij sprak den wensch uit dat de ver
eeniging onder zijn leiding in ledental zal
vooruitgaan. Daarna sluiting.
In de Centrale broederij van den heer C.
Igesz werden 2 kuikens, ieder met vier poot
jes, geboren.
De beestjes zijn kerngezond en voor be
langstellenden te bezichtigen.
In het St. Elizabethsziekenhuis te Alkmaar
is Donderdag overleden de heer P, Stoop in
den ouderdom van 71 jaar.
De heer Stoop was kassier van de Coop.
Boerenkenbaiik, armmeester en secretari»
penningmeester van het R.K. Armbestuur en
secretaris-penningmeester van het Onderlinge
Veefonds.
De heer Stoop was een geziene persoon
lijkheid, bemind bij iedereen en had vele
vrienden. Enkele jaren terug had hij zich uit
meerdere functies terug getrokken, functies,
waarin hij een leidende rol vervulde. Zijr
heengaan is voor velen een groot verlies er,
meerderen zullen zich zijn werk, niet het
minst als kassier, herinneren.
Hij ruste in vrede.
BEVERWIJK.
Gistermiddag had onder zeer groote be-
langstelling op de begraafplaats Westerveld
te V eisen de teraardebestelling plaats van het
stoffelijk overschot van den heer M. Donker,
in leven notaris alhier.
De Ring Haarlem van de Broederschap
van notarissen was naar de N. R. Crt. meldt,
vertegenwoordigd door de heeren T. Bruin
Pzn. en B. Serné, beiden notaris te Haarlem.
Verder waren aanwezig de notarissen mr. M.
Moens alhier, G. D. Boerlage te Velsen en
W. A. Dolleman. Nog merkten wij op den
burgemeester dezer gemeente, jhr. J. C.
Strick van Linschoten, het bestuur van de
afdeeling der Vereeniging van Vrijzinnig-
Hervormden, de leden der Commissie voor
volksvoordrachten alhier, ds. W. D. M. Baat
te Alkmaar, voorzitter der provinciale afdee
ling van de Vereeniging voor Vrijz. Her
vormden. mr. P. Tydeman en mr. dr. W. P.
Vis, beiden uit Haarlem enz.
Op verzoek werd niet gesproken. Alleen
heeft ds. H. W. Bosch, em. predikant der
Ned. Herv. Gemeente te Limmen, in korte
trekken het leven van den overledene ge
schetst.
De oudste zoon, mr. P. Donker, dankte
voor de groote belangstelling.
Bloemenveiling 't Centrum.
Op 25 dezer zal de snijbloemenveiling
't Centrum 12K- jaar bestaan hebben.
Het waren de heeren Chr. de Goede, A. v. d.
Wel en J. Schoehuis, laatstgenoemde van
Uitgeest, die het initiatief tot oprichting
namen.
12 December d.a.v. werd de eerste veiling
in een primitief gedeelte van „De Zon" ge
houden. Er waren toen slechts 5 inbrengers
en later, toen de markt omvangrijker werd,
werd deze in een der zalen van de K. S. A.
gehouden.
In het eerste seizoen bedroeg de omzet
pl.m. f 18000. in het volgende jaar pl.m.
26000, in 1920 ongeveer 34.000 en in
1921 en 1922 resp. 41 en ruim 48 duizend
gulden.
In 1924 werd de beschikking gekregen
over het huidige veilinggebouw 't Centrum,
alwaar dat seizoen de omzet steeg tot pl.m.
90.000. Verleden jaar was de omzet
275.000. De oprichters kunnen dus met"
voldoening op hun werk terug zien.
Door de veilingen is besloten den mini
mum-prijs der spinazie vast te doen stellen
op 10 cent per kist van 8 K.G.
Daar beneden mag dit product niet afge
geven worden en moet in 't uiterste geval
vernietigd worden.
de, uitdrukkingslooze gelaat van den Chi
nees, die voorovergebogen, de gestalte van
den man, dien ik wilde spreken, geheel voor
mij verborg.
„Wacht even", riep ik, „ik moet den heer
Delora spreken, ik heb een boodschap voor
hem!"
De auto reed evenwel snel verder. Ik
trachtte op de treeplank te stappen, maar een
eerste poging mislukte. Daarop werd het
raampje plotseling neergelaten en de Chi
nees stak zijn hand er uit en diende mij zul!:
een klap op mijn wang toe, dat ik den por-
tiereskruk moest Iclsaten en terugtuimelde,
waarin ik slechts met inspanning van al mijn
krachten er in slaagde mij staande te hou
den. Voor ik er over kon denken de vervol
ging voort te zeten, was de auto midden op
de 'straat gekomen en verloor zich tusschen
het rijverkeer aan mijn blikken.
Ik keerde naar het restaurant terug. Hef
leek op honderd andere van zijn soort, stof
fig, vies ruikend, herinnerd aan de achter
buurten van een vreemde stad. Een kellner
in een vlekkerigen, zwarten rok veegde de
kruimels weg van een ledige tafel en noodig
de mij uit daaraan plaats te nemen. Ik be
stelde een cognacje en stopte hem een halve
kroon in de hand-
„Mag ik eens vragen, waren ongeveer
vijf minuten geleden een Chinees en een an
dere heer hier?"
De bediende legde de halve kroon weer op
x tafel en zijn manier van doen onderging een
totale verandering, terwijl hij onverschillig
antwoordde:
„Dat is best mogelijk, mijnheer, maar w
hebben het bijzonder druk gehad. Ik heb nie
mand opgemerkt".
Ik verzocht den directeur der inrichting bij
mij. te komen, een bleek mannetje met zwar
BERGEN.
Het maken van asphaltwegdekken in Hof-
laan, gedeelte van de Eeuwigelaan, St. An-
toniusstraat, Nieuweweg R.K. school, ge
deelte Groeneweg en Kogendijk is gegund
aan den heer Chr. Roozendaal, aannemer
te Enkhuizen.
De dezen winter gehouden cursus her-
halings-onderwijs, uitgegaan van het St.
ten snor, die op een afstand had toegekeken
Glimlachend en buigend kwam hij naar mij
toe. Ditmaal was ik evenwel zoo verstandig
niet op den man af iets te vragen.
„Ik'stel groot belang in de restaurants van
dit stadsgedeelte", verklaarde ik, „en een
mijner kennissen heeft mij verteld, dat het
hier zoo uitstekend eten is".
Hij glimlachte een beetje achtedochtig., Het
voorwendsel voor mijn bezoek was misschien
ook niet bijzonder handig gevonden.
„Ik kom binnenkort met een paar vrienden
dit onderzoeken", verzekerde ik.
De kellner bracht mij het bestelde cog-
nagje. Ik nam er een slokje van en bestelde
een sigaar.
„Er komen hier van allerlei menschen, ge
loof ik", zeide ik „ik meen zelf een Chinees te
hebben gezien, die sprekend op den Chinee-
schen gezant leek, juist toen ik hier naar
binnen ging".
De directeur strekte de handen uit, terwijl
hiji uitriep:
„O, er komen hier van allerlei heeren! De
eene bezoeker beveelt mijn zaak aan bij zijn
vrienden, die dan op hun beurt eens komen
kijken en zoo gaat het voort. Ik meen met te
herinneren, dat hier inderdaad van avond
een Chineesch heer is geweest, maar precies
heb ik er niet op gelet. Daarvoor was het te
druk."
„Ik betaalde mijn vertering en ging weer
heen. De portier opende de deur voor mij,
gereed om een auto aan te roepen. Hij keek
mij een beetje nieuwsgierig aan. Er viel niet
aan te twijfelen of hij had gezien hoe ik ge
poogd had Delora te spreken te krijgen. Ik
haalde een halve souvereign voor den dag en
zeide:
„Zeg eens, zou je dit graag willen verdie
nen?"
(Wor'dt vervolgd).-3