Ilkimukt Courant. BE VERDWENEN DEM. FEUILLETON. Honderd twee en dertigste Jaargang. Vrüöajf IN April Radio-hoekje Luchtvaart ONZE POSTVLUCHTEN NAAR NED.-INDIE. Een onderhoud met den heer Aler, van den vlieg-technischen dienst van de K.L.M. interieur. De oanestat waren zonder .eenige Provinciaal nieuws OPENING WATERLEIDING GEMEENTE WARDER. >io. 92 1930. Zaterdag 19 April. Hilversum, 298 Al. (Na 1 uur 1071 Af.) 10.—10.15 Morgenwijding. 12.—2.Con cert. A. V. R. O.-Kwintet. 2.30—4.— Aansl. van het Tuschinski-Theater te Amsterdam. 4.4.30 Modepraatje door mevr. de Leeuw van Rees. 4.305.Sportpraatje door H. Hollander. 5.5.30 Gezondheidshalfuurtje. Dr. Y. Hannemann: „Het nerveuse kind". 5.306.Gramofoonplaten. 6.018. Concert door het Omroep-orkest. Jac. P. Caro, bas. 8.V. A. R. A- Uitzending vanuit het Concertgebouw te Amsterdam. Concert door de Arb. Zangvereen. „De Stem des Volks". Tov. d. Sluys, sopraan. Abr. v. Strien, tenor Hendrik Koning, bas. Jan Nieland, orgel. Jo Kolvers, cembalo. De Haarl. Orkestvereen. 9.40 Pauze: Toespraak door Ds. N. J. C. SchermerhornHet Domela Nieuwenhuis- Monument Fonds. 9.05 Vervolgconcert. 10.30 Persberichten, V. A. R. A.-Varia en gramo foonplaten. Huizen, 1875 Af. (Uitsluitend K. R. O.) 8.159.30 Gramofoonplaten. 11.3012 Godsdienstig halfuurtje. 12.151.15 Con cert. K. R. O.-Trio. 1.15—2.— Gramofoonpl. 2.—3.15 Kinderuurtje. 4.-5.— Gramofoon platen. 5.-6.— Inboorlingenmuziek. 6.01— 6.55 Debutantenuurtje. 6.557.15 Journal. Weekoverzicht door Paul de Waart. 7.15 7.45 Lezing door „Sapiëns" over: „Kruis en Halve Maan in Noord-Afrika. Allah! Feu, en avant!" 7.458.Politieberichten. 8. 9.Joegoslavisch programma. Het K. R. Ö.-Orkest. Korte toespraak tot de in Limburg woonachtige Joegoslaven door Dr. Pavlako- vec. 9.12.Hollandsche avond. Het K. R. O.-orkest. Jan Nelissen, bariton. F. Boshart, piano. 9.30 ca. Nieuwsberichten. 12.— Tijd sein en sluiting. Daventry, 1554.4 Af. 9.35 Morgenwijding. 10.05—10.20 Lezing. 12.20—1.20 Orkest concert. 2.50 Concert. Orkest en bariton. 4.05 Bioscooporgel-bespeling. 4.35 Kinderuurtje. 5.35 Nieuwsberichten. 6.— Sportber. 6.05 Cello-recital. 6.20 Lezing. 6.40 Lezing. 6.50 Vaudeville. 8.20 Nieuwsber. 8.45 Lezing. 9.Operettemuziek. Orkest, sopraan en ba riton. 10.—11.— Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1725 Af. 11.50—1.20 Gramofoonplaten. 3.50 Dansmuziek. 4.20 Orkestconcert. 8.05 Tooneeluitz. Langenberg, 473 Af. 6.207.20 Gramo foonpl. 9.3511.15 Gramfoonpl. 11.30 Gra mofoonpl. 12.251.50 Concert. Orkest en cellist. 4.505.50 Gramofoonpl. 5.50—6.— Klokgelui. 7.20 Concert. Sopraan, bas, kwartet en orgel. Brussel, 508.5 Af. 4.20 Gramofoonpl. 5.50 Gramofoonpl. 7.35 Concert. Kalundborg, 1153 Af. 2.50—4.50 Orkest- concert en declamatie. 7.208.20 Dansmu ziek. 8.20—9.20 Declamatie en zang. 9.35— 10.20 Orkestconcert. 10.20—11.50 Dansmu ziek. Zeesen, 1635 Af. 6.15—1.20 Lezingen. 1.201.50 Gramofoonpl. 1.503.50 Lezin gen. 3.50—4.50 Concert uit Hamburg. 4.50 —7.15 Lezingen. 7.20 „Der Trompeter von Sackingen". Opera in 3 bedr. en 1 voorspel Muziek van V. E. Nessier. Daarna: Orkest- concert. 11.20 Fragment uit Goethe's „Faust". GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan bet Bureau van politie, Langestraat en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusshen 11 en 1 uur, de navol gende voorwerpen als gevonden gedepo neerd op 15, 16 en 17 April 1930 paar oorbelletjes, tabakspijp, alpinemuts, spatlap, sleutels, handschoenen, banden van mantels, sjaal. Aanwezig en te bevragen bij de navolgen de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als' gevonden aangegeven op 15, 16 en 17 April 1930: duif, J. v. Ammers, St. Jozefstraat 6; zak mes, J. Oostermeier, Ropjeskuil 28; broche, W. K. Cornelissen, Polderstraat 15; foto, W. Nauta, Polderstraat 5; kammetje, L. Lauers, Laat 150; hoeanespeld,' G van Schagen, Houttil 15; lichtgeel-bruine hond, J. P Beentjes, Koningsweg 3; rijwielplaatje in etui, P. Kooy, Langestraat 65, rijwielplaat je in etui, A. Teitsma, p a. v. d. Schilden, Door E. PHILLIPS OPPENHEIM. 3eautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER 43) „Louis is een kwaadaardig ventje", ant wocrdde ik, „maar voorzoover het aan mij ligt, zal ik met hem geen ongenoegen krij gen. Ik heb evenwel verplichtingen aan hem. anders had ik reeds lang met hem afgere kend!" Ik keek naar de pendule en sprong op. Het was al veel later dan ik had 'gedacht. Zij reikte mij een beetje bedroefd de hand. „Ik vind het geen prettige gedachte te weten, dat jij hier alleen bent", verklaarde ik. „Kan ik je niet overhalen om een diens'- meisje te nemen?" Zij schudde het hoofd, zeggende: „Oom zou het niet goed vinden. Hij be weert, dat het dienstpersoneel altijd den neus in je zaken steekt. Nu, wel te rusten, kapi tein! Wel bedankt voor den prettigen avond. Ondanks alles heb ik het gevoel, dat het toch een begin is geweest van mijn vacantie.' Ik drukte haar hartelijk beide handen, ter wijl ik verzekerde: „Als de vacantie werkelijk begint, zal ik toch beproeven haar wat vroolijker te ma ken." Ik weigerde het aanbood van een chauf feur van 'n taxi, om mij naar mijn bestem ming te brengen, en besloot naar het hotel van mijn broeder te wandelen. Ik had zooveel te overdenken, dat ik gevoelde da*, een wan?. Gashouderstraat; rijwiel, L. Smit, Tienen- wal 13, portemonnaie met inhoud (geld en sleutels), J. Praat, Groot Nieuwland 56; belastingmerk, D. Braak, Bergerweg 62; ringetje. A. Wessels, Koorstraat 41heeren rijwiel, T. Wolzak, Mient 20; bril, J. W. v. d. Pol, Schoutenstraat 24. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt men verzocht hiervan kennis te geven aan het Bureau van politie. Een vertegenwoordiger van het Hbld., waarvan wij gisteren reeds een onderhoud met den heer Guilonard publiceerden had ook een interview met den heer Aler, chef van den vliegtechnischen dienst der K.L.M. In de eerste plaats werd het reisplan door den heer Aler behandeld. Dit reisplan wordt beheerscht door het op de route te gebruiken vliegtuigtype, dat na tuurlijk een bepaalden actie-raaius heeft, door de hoeveelheid lading, die men mee wil en kan nemen, en door de klimatologische omstandigheden. De driemotorige Fokkers, die verleden jaar gebruikt zijn en die ook thans weer in de eerste plaats in aanmerking komen waar bij dan de F 9 als grooter type een enkele maal zal worden ingevoegd zijn in staat volbelast afstanden af te leggen van rond duizend K.M. Op de gunstige wijze zal dat in het algemeen gebeuren, door deze afstan den in één vlucht, dus zonder tusschenlan- ding, af te leggen niet alleen omdat elke on derbreking tijd kost, maar ook omdat daar door het aantal starts vermeerderd wordt en elke nieuwe start moeilijker is in verband met de luchtdichtheid, die vooral in de tro pen midden op den dag veel geringer is dan des ochtends. Daar kctnt dan nog bij dat er dikwijls onder ongunstige weersomstandig heden moet worden gevlogen, waarbij na tuurlijk een tusschenlanding ook een be zwaar is. Nauwkeurig bestudeeren van de wereld weerkaart leert, dat slechte weersgebieden als regel geen grooter uitgestrektheid heb ben dan 6 tot 800 K.M. Het weg gaan onder ongunstige weersomstandigheden heeft der halve als er lange dagtrajecten gevlogen worden geen bezwaar, omdat het einddoel duizend of meer kilometers weg ligt en daar de omstandigheden heel anders kunnen zijn. De kans is dan ten minste zeer groot, dat het einddoel onder goede omstandigheden wordt bereikt Al dergelijke overwegingen zijn natuurlijk van zeer veel belang voor het reisplan, te meer, omdat de weerberichtendienst over het algemeen nog maar heel primitief is en een radiodienst onderweg zelfs gedeeltelijk in Europa nog niet mogelijk is, daar er niet overal radio-grondinstallaties aanwezig zijn Al dergelijke overwegingen hebben er toe geleid om te besluiten, dat in groote trekken hetzelfde reisplan zal worden gebruikt als bij de proefvluchten verleden jaar. De route, waarover wij naar Indië vliegen is over het algemeen zeer gunstig. Er komen eigenlijk maar twee gedeelten in voor, die zoo hoog zijn, dat daarmede bijzondere reke ning gehouden moet- worden. Dat is in de eerste plaats de Taurus in Klein Azië en ten tweede de oversteek van de westkust van Achter-Indië naar Bangkok. De veiligheid der driemotorige Fokker vliegtuigen, die op den dienst naar Indië worden gebruikt, berust op het feit, dat deze mahines ook met twee motoren heel goed kunnen doorvliegen. Maar het plafond van het vliegtuig dat is de te bereiken grootste hoogte wordt bij het vliegen met twee motren aanzienlijk lager dan bij drie. En nu is een route als die naar Indië dan pas volkomen veilig te achten, indien men, vliegend op twee motoren, nog op de hoog ste stukken van het traject niet aan zijn pla fond is. Daarop zal dus in de toekomst moe ten worden gewerkt en de in dienststelling van de F 9, die met zijn drie motoren van 500 p.k. elk, veel meer „over" heeft, is al een heel groote stap in die goede richting. (Het minimum-vermogen is dat wat noo- dig is, om het vliegtuig nog juist horizontaal te doen doorvliegen: alles wat er meer aan motorvermogen beschikbaar is, heet motor overschot). Wat Achter-Indië betreft, dat is een slecht deling mij goed zou doen. In het jonge meisje stelde ik ten volle vertrouwen. Maar die Delora! Hoe meer ik de jongste gebeurtenis sen overdacht, hoe minder ik hem vertrouw de. óp het Charing Cross Station bijvoor beeld had bij blijk gegeven van een ontzet ting, die niet strookte met het karakter van een man, die enkel een moeilijke taak op zich heeft genomen. Zijn agitatie sproot voort uit vrees, onberedeneerde vrees. Ik had zoo iets in mijn leven wel meer bijgewoond en ik was er zeker van, dat geen man ,die in fatsoen lijke zaken is betrokken, van zoo onberede neerde vrees blijk zal geven. Thans had hij zich verstopt een ander woord had ik er niet voor en de eenige persoon, die ik had ontmoet op zoek naar hem, was iemand die recht en wet aan zijn zijde had en die in ieder geval een honorabele positie bekleedde. Delp- ra's gedrag was meer dat van iemand, die aan de hand der gerechtigheid tracht te ont komen, dan van een vertrouwensman van zijn regeering. Terwijl ik zoo 111 gedachten verdiept voort- wandelde, ging ik te veel in Noordelijke rich ting en kwam terecht in een straat, welke mij verder van Shaftesbury zou brengen, ik stond op het punt een zijstraat in te slaan, die mij op den goeden weg zou terugbrengen, toen mijn aandacht werd getrokken door een groote auto, welke stond voor- een klein restaurant, door een buitenlander gedreven, gelijk men er zooveel in die buurt vindt. stel altijd veel belang in auto s, ®aar trok in het bijzonder mijn aandacht mndat zn zoo bijzonder afstak bij de opigeving; was een der mooi9te auto s, die ik.00 gezien, een Daimler van zestig tot tachtig paardekrachten met een bijzonderwceWeng stuk, omdat wij op het oogenblik nog dien oversteek naar Bangkok moeten maken, aan gezien er aan de westkust van Achter-Indië en Malakka en Akyab nog geen vliegvelden in orde zijn. Rangoon heeft alleen nog maar de renbaan er wordt thans ten N. van de stad een groot vliegveld aangelegd en Vitoria Point op de Westkust van Malak ka, op 98 gr. O. L. en 10 gr, NB. is nog niet bruikbaar. Wij zijn dus aangewezen op Bangkok als steunpunt voor de vlucht naar Medan. De Engelshen, die het belang van die westkust natuurlijk ook al lang hebben ge zien, zijn krachtig bezig aan het maken van vliegvelden daar. Behalve de twee genoemde komen er een reeks noodlandingsterreinen zoodat, indien de eonomische overwegingen het behouden van Bangkok als tusschenlan- dingsplaats niet eischen, het in de toekomst zeef wel mogelijk is, dat de route langs de westkust van Achter-Indië zal worden geleid. Trouwens, de bepaling van het reisplan richt zich (behalve naar de hiervoor vermel de technische factoren) geheel naar economi sche overwegingen: Zij vraagt niet of het moeilijk is, zij houdt vooral rekening met de handelsmogelijkheden. Daar moet de tech niek zich dan dat is logisch en duidelijk, zooveel als doenlijk is, bij aanpassen. Thans nog even iets over een vraag, die men herhaaldelijk hoort, namelijk, waarom er des nachts niet wordt doorgevlogen, ten einde de route nog meer te bekorten. Zeker, de vliegerij op Indië zal zich lang zamerhand in die richting dienen te ontwik kelen. Maar wij mogen niet vergeten, dat de verschillende omstandigheden, die thans het vliegen op die route nog moeilijk maken, zoo als de slechte weerberichtendienst, het ont breken van radiodienst op het grootste deel van de route e.d. nog veel meer van belang zijn bij 't naclitvliegen. Want daarop zal men dan het allermeest zijn aangewezen. Wij zullen er ons in de eerste jaren op moe ten toespitsen en wij zullen zeer tevreden zijn, als dat regelmatig kan gebeuren dat de dienst onzer vliegtuigen op Indië in elf of twaalf dagen de mail en eventueel een enke len passagier van Nederland naar Insulinde brengt en in evenveel tijd terug Elke nieuwe vlucht zal trouwens in alle opzichten telkens weer een nieuwe studie- vlucht zijn, en de organisatoren in casu de K.L.M. en haar wakkere medewerkers zullen zeker niets nalaten om te trachten de verbinding voortdurend in alle opzichten te verbeteren. DE „GRAF ZEPPELIN- TERUGGEKEERD. De „Graf Zeppelin" is gisteravond te 7 uur vlot te Friedrichshafen geland. Nader wordt uit Friedrichshafen gemeld: De landing van de „Graf Zeppelin", die onder stroomenden regen plaats had, had een vlot verloop Met het oog op den hevigen wind, die langs den grond woei waren door de directie der Zeppelinwerf behalve het ge wone werfpersoneel, ook nog een 200-tal werklieden van den Maybach Motorenbau gerequireerd. Nadat de douaneformaliteiten vervuld waren, verlieten de passagiers het luchtschip. De Spaansche Generaal Kindelan werd in opdracht van de Duitsche Lufthan sa door den directeur Fete verwelkomd. De te Sevilla voor de landing van het lucht schip getroffen voorbereidingen waren zeer bevredigend en de Spaansche luchtschip pers en militairen hebben zich voorbeeldig gedragen. Van Dijon tot Basel heeft het zwaar gesneeuwd en van Basel tot Fried richshafen heeft men met stroomenden re gen te kampen gehad. In het geheel heeft het luchtschip 5000 K.M. afgelegd. VOOR DE NACHTVLUCHTEN. Zooals bekend, is men bezig voor de luchtverbinding van Amsterdam met Duitschland lichtpunten op te stellen voor de nachtelijke postvluchten. Het werk aan deze lichtpunten is reeds zoover gevorderd, dat men hiermede ongeveer over twee maanden hoopt klaar te zijn. Een nieuw crediet voor de verbinding met België. Inmiddels heeft het Ministerie van Water staat, naar het Hbld. verneemt, een nieuw crediet aangevraagd. Dit crediet zal, naar men ons mededeelde, bestemd zijn om de Zuidelijke luchtlijnen van lichtpunten voor nachtelijke postvluchten te voorzien. Voor de verbinding met België zullen deze lichtpun ten worden aangebracht op de route van Rotterdam—Esschen—de grens en op de route voor Engeland—Rotterdam—Cad- versiering en de chauffeur, die roerloos ach ter zijn stuur zat, droeg een donker livrei, was blijkbaar ook een vreemdeling. Ik ver traagde mijn schreden, ten einde een blik te werpen op den firmanaam van den achter band, en terwijl ik er langs drentelde zag ik hoe de deur van het kleine restaurant open ging en een groote portier naar buiten snel de Hij maakte het portier van de auto open en bleef er in positie naast staan. Twee hee ren verschenen uit het restaurant en gingen het trottoir over. Ik draaide mij bedaard om ten einde hen na te kijken niets meer dan nieuwsgierigheid misschien, maar een nieuwsgierigheid, die mij nimmer heeft be rouwd. De eerste heer die instapte, een lange, forsch gebouwde man. droeg het kleurige costuum en de zwart zijden muts van een aanzienlijke Chinees. Hem volgde Delo ra' Ik herkende hem onmiddellijk, hoewel hij een zwarte das om zijn hais had gedaan, die den onderkant van zijn gezicht bedekte, ter wijl zijn hooge hoed bijna op zijn neus zat. Ik zag hoe hij zenuwachtig links en rechts een blik door de straat wierp, waarop hij snel den portier voorbijging en in de donkere auto stapte met een haast, alsof hij zich eerst in het halfduister van het voertuig veilig ge voelde. Ik bleef een kort oogenblik op het trottoir staan, zonder mij te verroeren. Dat was jammer, want toen ik een oogenblik later op de auto toesnelde, zette deze zich reeds in beweging. Ik tikte tegen de portierruit en riep: „Mijnheer Delora, ik moet u noodzake lijk spreken!" Maar de auto reed door. Ik probeerde het portier te openen, doch de kruk werd van bin nen vastgehouden met een kracht, waartegen 4 ik nist was opgewassen. Ik blikte in het bree- zond. Voor deze laatste route zal onder meer ook gebruik gemaakt worden van den vuurtoren te West-Kapelle, welke speciaal speciaal voor deze verlichting zal worden in gericht. Al zijn de onderhandelingen hierover reeds gaande, toch zal men dit jaar nog niet tot nachtelijke postvluchten op deze route komen. Gistermorgen werd de waterleiding ge opend te Warder in tegenwoordigheid van den directeur en hoofdambtenaren van het Provinciaalsch Waterleidingbedrijf Noord- Holland. De burgemeester, de heer Drost, overhandigde den directeur, den heer van Oldenborg, een herinneringsplaquette met inscriptie. De gemeente Warder is de laatste gemeente ,die nog niet was aangesloten in de provincie Noordholland bij het waterleiding bedrijf, zoodat dus thans geheel Noordhol land van goed drinkwater voorzien is. De directeur hield een openingsrede, waarna de kraan werd opengedraaid en de gemeente Warder van drinkwater is voorzien. HEILOO. Men schrijft ons De afdeeling van „Het Mobilisatiekruis" hield Woensdagavond haar vergadering in café Admiraal. De secretaris, de heer G. Smits, opende met een woord van welkom. Van het hoofdbestuur was een missive ingekomen omtrent de te ver- toonen filmen. De voorzitter zeide dat hij, in opdracht van de vergadering, zch in verbinding had ge steld met het gemeentebestuur, dat tot vertoo- nen in Alkmaar bereid was, doch de kosten zijn tamelijk hoog plm. 100 waaraan de afdeeling moet bijdragen. Na bespreking werd besloten een afwachtende houding aan té nemen. Vervolgens deelde spr. mede, dat hij, ingevolge een besluit van de vergadering zich in verbinding had gesteld met de Bak kersver. „Heiloo" alh., inzake verlaging van broodprijzen. Op 9 Maart had genoemde or- ganisate gevraagd om af te wachten en onze vraag zou aan het college van broodprijszet ting worden doorgezonden. Daarna had spr. een onderhoud met den voorzitter van meerge noemde organisatie gehad, doch een defini- tef antwoord is niet ontvangen. Intusschen hebben wij een onderhoud ge had met eenige personen die er voor gevoelen een bakkerij (geen coöperatieve) te stichten en daarin een zetbaas aan te stellen. Een van deze heeren meende uit ervaring, dat het brood beduidend goedkooper geleverd kon worden. Het bestuur meent echter dat het niet aan gaat om het aantal bakkerijen, een 15-tal in de gemeente, nog met een te vermeerderen en meent dat de bakkers voor lasten zitten die wij niet kunnen beoordeelen. De heer C. Zoon meende dat het geenszins de taak is van deze vereeniging om zich hiermee in te laten Een volgende keer kunnen de kruideniers en brandstoffenhandelaars een beurt krijgen. De voorzitter zeide dat het bestuur han delde in opdracht van de vergadering. Spr. meende dat een zoo belangrijk artikel als ons dagelijks brood de belangstelling van iedere vereeniging kan hebben. Wij komen voor de belangen van onze leden op. De heer Admiraal was het met den voor zitter eens, doch wilde we! een poging wagen om verlaging te bepleiten. Spr. stelde voor om een commissie te benoemen die met de bak kersorganisatie een bespreking houdt en stelde voor een bestuursld, een lid en een donateur in de commissie te benoemen. Mocht er werkelijk geen overleg mogelijk zijn, dan kan men verder zien Hiertoe werd met 1 stem tegen besloten. In de commissie werden ge kozen de heeren G. Smits, G. Schouten en W. Aalhersberg. Bestuursverkiezing, vacature Brouwer. De voordracht luidde: 1. A. Olgers, 2. A. Schouten. Den heer Olgers werd met alge- meene stemmen gekozen. Daarna kwam aan de orde verkiezing af gevaardigde en plaatsvervanger naar de alg. vergadering te Utrecht. Als afgevaardigden werden gekozen de heeren G. Smits en C. Snip. Daarna deelde de voorzitter mede dat op een nadere te bepalen datum waarschijn lijk in Alkmaar de jilechtige uitreiking der moblisatiekruizen zal plaats hebben. De vergadering sorak den wensch uit dat de gew. afd. Noord-Holland en het hoofd bestuur den dag spoedig bepalen, daar de uitreiking bijna overal heeft plaats gehad. De voorzitter onderschreef die meening, doch wist niet of de financiën een bezwaar zijn. De vergadering sprak den wensch uit dat de Gew. afd. en de kring Alkmaar eens vergaderen. Men hoort noooit iets van hen. De voorzitter zou het verzoek overbrengen. In comité werden nog verschillende 'zaken afgehandeld, waarna de voorzitter mededeel de dat de heer Olgers als voorzitter was be noemd. Hij sprak den wensch uit dat de ver eeniging onder zijn leiding in ledental zal vooruitgaan. Daarna sluiting. In de Centrale broederij van den heer C. Igesz werden 2 kuikens, ieder met vier poot jes, geboren. De beestjes zijn kerngezond en voor be langstellenden te bezichtigen. In het St. Elizabethsziekenhuis te Alkmaar is Donderdag overleden de heer P, Stoop in den ouderdom van 71 jaar. De heer Stoop was kassier van de Coop. Boerenkenbaiik, armmeester en secretari» penningmeester van het R.K. Armbestuur en secretaris-penningmeester van het Onderlinge Veefonds. De heer Stoop was een geziene persoon lijkheid, bemind bij iedereen en had vele vrienden. Enkele jaren terug had hij zich uit meerdere functies terug getrokken, functies, waarin hij een leidende rol vervulde. Zijr heengaan is voor velen een groot verlies er, meerderen zullen zich zijn werk, niet het minst als kassier, herinneren. Hij ruste in vrede. BEVERWIJK. Gistermiddag had onder zeer groote be- langstelling op de begraafplaats Westerveld te V eisen de teraardebestelling plaats van het stoffelijk overschot van den heer M. Donker, in leven notaris alhier. De Ring Haarlem van de Broederschap van notarissen was naar de N. R. Crt. meldt, vertegenwoordigd door de heeren T. Bruin Pzn. en B. Serné, beiden notaris te Haarlem. Verder waren aanwezig de notarissen mr. M. Moens alhier, G. D. Boerlage te Velsen en W. A. Dolleman. Nog merkten wij op den burgemeester dezer gemeente, jhr. J. C. Strick van Linschoten, het bestuur van de afdeeling der Vereeniging van Vrijzinnig- Hervormden, de leden der Commissie voor volksvoordrachten alhier, ds. W. D. M. Baat te Alkmaar, voorzitter der provinciale afdee ling van de Vereeniging voor Vrijz. Her vormden. mr. P. Tydeman en mr. dr. W. P. Vis, beiden uit Haarlem enz. Op verzoek werd niet gesproken. Alleen heeft ds. H. W. Bosch, em. predikant der Ned. Herv. Gemeente te Limmen, in korte trekken het leven van den overledene ge schetst. De oudste zoon, mr. P. Donker, dankte voor de groote belangstelling. Bloemenveiling 't Centrum. Op 25 dezer zal de snijbloemenveiling 't Centrum 12K- jaar bestaan hebben. Het waren de heeren Chr. de Goede, A. v. d. Wel en J. Schoehuis, laatstgenoemde van Uitgeest, die het initiatief tot oprichting namen. 12 December d.a.v. werd de eerste veiling in een primitief gedeelte van „De Zon" ge houden. Er waren toen slechts 5 inbrengers en later, toen de markt omvangrijker werd, werd deze in een der zalen van de K. S. A. gehouden. In het eerste seizoen bedroeg de omzet pl.m. f 18000. in het volgende jaar pl.m. 26000, in 1920 ongeveer 34.000 en in 1921 en 1922 resp. 41 en ruim 48 duizend gulden. In 1924 werd de beschikking gekregen over het huidige veilinggebouw 't Centrum, alwaar dat seizoen de omzet steeg tot pl.m. 90.000. Verleden jaar was de omzet 275.000. De oprichters kunnen dus met" voldoening op hun werk terug zien. Door de veilingen is besloten den mini mum-prijs der spinazie vast te doen stellen op 10 cent per kist van 8 K.G. Daar beneden mag dit product niet afge geven worden en moet in 't uiterste geval vernietigd worden. de, uitdrukkingslooze gelaat van den Chi nees, die voorovergebogen, de gestalte van den man, dien ik wilde spreken, geheel voor mij verborg. „Wacht even", riep ik, „ik moet den heer Delora spreken, ik heb een boodschap voor hem!" De auto reed evenwel snel verder. Ik trachtte op de treeplank te stappen, maar een eerste poging mislukte. Daarop werd het raampje plotseling neergelaten en de Chi nees stak zijn hand er uit en diende mij zul!: een klap op mijn wang toe, dat ik den por- tiereskruk moest Iclsaten en terugtuimelde, waarin ik slechts met inspanning van al mijn krachten er in slaagde mij staande te hou den. Voor ik er over kon denken de vervol ging voort te zeten, was de auto midden op de 'straat gekomen en verloor zich tusschen het rijverkeer aan mijn blikken. Ik keerde naar het restaurant terug. Hef leek op honderd andere van zijn soort, stof fig, vies ruikend, herinnerd aan de achter buurten van een vreemde stad. Een kellner in een vlekkerigen, zwarten rok veegde de kruimels weg van een ledige tafel en noodig de mij uit daaraan plaats te nemen. Ik be stelde een cognacje en stopte hem een halve kroon in de hand- „Mag ik eens vragen, waren ongeveer vijf minuten geleden een Chinees en een an dere heer hier?" De bediende legde de halve kroon weer op x tafel en zijn manier van doen onderging een totale verandering, terwijl hij onverschillig antwoordde: „Dat is best mogelijk, mijnheer, maar w hebben het bijzonder druk gehad. Ik heb nie mand opgemerkt". Ik verzocht den directeur der inrichting bij mij. te komen, een bleek mannetje met zwar BERGEN. Het maken van asphaltwegdekken in Hof- laan, gedeelte van de Eeuwigelaan, St. An- toniusstraat, Nieuweweg R.K. school, ge deelte Groeneweg en Kogendijk is gegund aan den heer Chr. Roozendaal, aannemer te Enkhuizen. De dezen winter gehouden cursus her- halings-onderwijs, uitgegaan van het St. ten snor, die op een afstand had toegekeken Glimlachend en buigend kwam hij naar mij toe. Ditmaal was ik evenwel zoo verstandig niet op den man af iets te vragen. „Ik'stel groot belang in de restaurants van dit stadsgedeelte", verklaarde ik, „en een mijner kennissen heeft mij verteld, dat het hier zoo uitstekend eten is". Hij glimlachte een beetje achtedochtig., Het voorwendsel voor mijn bezoek was misschien ook niet bijzonder handig gevonden. „Ik kom binnenkort met een paar vrienden dit onderzoeken", verzekerde ik. De kellner bracht mij het bestelde cog- nagje. Ik nam er een slokje van en bestelde een sigaar. „Er komen hier van allerlei menschen, ge loof ik", zeide ik „ik meen zelf een Chinees te hebben gezien, die sprekend op den Chinee- schen gezant leek, juist toen ik hier naar binnen ging". De directeur strekte de handen uit, terwijl hiji uitriep: „O, er komen hier van allerlei heeren! De eene bezoeker beveelt mijn zaak aan bij zijn vrienden, die dan op hun beurt eens komen kijken en zoo gaat het voort. Ik meen met te herinneren, dat hier inderdaad van avond een Chineesch heer is geweest, maar precies heb ik er niet op gelet. Daarvoor was het te druk." „Ik betaalde mijn vertering en ging weer heen. De portier opende de deur voor mij, gereed om een auto aan te roepen. Hij keek mij een beetje nieuwsgierig aan. Er viel niet aan te twijfelen of hij had gezien hoe ik ge poogd had Delora te spreken te krijgen. Ik haalde een halve souvereign voor den dag en zeide: „Zeg eens, zou je dit graag willen verdie nen?" (Wor'dt vervolgd).-3

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5