nF GROOTE TENTOONSTELLING TE ANTWERPEN. De Nederlandsche deelname. Overtuigd van het groote belang, dat er in was gelegen, dat Nederland ook op waar ave wijze aan deze tentoonstelling zou deel nemen, werd bij Koninklijk Besluit van 23 Augustus 1929 No. 23 ingesteld een Cen trale Commissie en een Uitvoerend Comité voor de deelneming van Nederland aan deze tentoonstelling, beide onder voorzitterschap van den heer dr. F. E. Posthuma oud minister van landbouw en nijverheid en han del, voorzitter van den nijverheidsraad, die tevens werd benoemd als commissaris- generaal. Het ontwerpen van het Nederlandsche pa- viljoen werd toevertrouwd aan den heer H. Th. Wydeveld, architect B. N. A. Was het aanvankelijk de bedoeling de totale opper vlakte van het Nederlandsche paviljoen pl.m. 6000 M2. te doen zijn, later bleek het, dat deze ruimte niet voldoende was in verband met de daadwerkelijke belangstelling die van Nederlandsche officieele en particuliere zijde werd getoond, zoodat tenslotte het Neder- ilandsciie paviljoen een oppervlakte kreeg van meer dan 12000 M2., en dus een van de grootste buijenlandsche paviljoens op deze tentoonstelling is geworden, i De lengte van het gebouw is 250 M. Bij den hoofdingang bevindt zich een sterk contract met de laaggehouden architectuur »an het gebouw: een pylonen-partij, die on geveer 30 M. hoog is, waardoor bereikt wordt dat de Nederlandsche inzending van verre reeds opvalt als iets bepaalds tus- schen de vele, meest in lichte kleur gehou den, gebouwen van de tentoonstelling. Door bet zeer tijdelijke karakter van den bouw was een uitvoering in houtconstructie met zeer goedkoop materiaal noodzakelijk. De duur der tentoonstelling zal ongeveer zes maanden zijn. Na afloop wordt het ge bouw onmiddellijk weer afgebroken. De langgerekte vorm van het paviljoen, dat aan de twee uiteinden afgesloten wordt door de groote receptiezaal eenerzijds en door het paviljoen van de gemeente Rotterdam ander zijds, is over twee verkeerswegen van het tentoonstellingsterrein heen geprojecteerd,, zoodat de onderverdieping twee malen on derbroken wordt door een rondgang, die overdekt wordt door een verdieping, waarin de afdeeling Nederlandsche Koloniën ge huisvest is. Nederland zal op deze tentoonstelling ver schijnen met een paviljoen van moderne architectuur, dat ongetwijfeld door opzet, 'bouw en uitwendige- en inwendige decoratie de internationale aandacht zal trekken. Voor wat betreft den tuinaanleg rondom het gebouw werd de medewerking verkregen van een subcommissie uit den Nederlandschen tuinbouw, onder voorzitterschap van den heer Ernst Krelage. Bij den tuinaanleg, die door den heer H. de Lange, tuinarchitect te Rotterdam ont worpen is, is er naar gestreeft, tijdens den ganschen duur van de tentoonstelling volop bloemen te kunnen toonen. Twee zeer uitgestrekte boordbedden zullen doen zien, wat de Nederlandsche tuinbouw op het gebied der vaste planten vermag; het zijn inzendingen van de Koninklijke Kwee- kerij Moerheim te Dedemsvaart en van de firma G. Lubbe en Zoon te Oegstgeest. Een bijzondere merkwaardige en uitge breide verzameling lelies is geplant door den heer S. J. Schoon, bloemboltenkweeker te Akersloot Het Nederlandsche paviljoen is door doorgangen verdeeld en 3 gedeelten. Wan neer men het gebouw bij den hoofdingang binnentreedt bevindt men zich in een reus achtige ontvangstzaal. De aandacht van 'Je bezoekers zal ongetwijfeld het eerst worden getrokken door een wandbeschildering van de Zuiderzeewerken, waardoor duidelijk en op zeer kunstzinnige wijze een beeld wordt gegeven van het ontstaan van onze twaalfde provincie. Deze zaal, die dienst doet als ontvangst- en receptiezaal, bevat de inzen dingen op het gebied van Nederlandsche kunstnijverheid. In de daarnaast gelegen zaal treft men de verschillende inzendingen van rijkswege aan, zooals de uitgebreide inzending van het de partement van Waterstaat, gevende een over zicht van de Nederlandsche internationale waterverbindingen en van de Zuiderzee werken, terwijl verder de aandacht wordt gevestigd op het aandeel, dat Nederland heeft in het verkeer door het Suez-kanaal. De afdeeling luchtvaart van het departe ment van Waterstaat toont, wat o.a. op radiogebied van Nederlandsche zijde ge schiedt in verband met de luchtvaart, ter wijl de afdeelingen kustverlichting en hydro- graphie van het departement van defensie naar voren brengen, op welke moderne wijze deze twee rijksinstellingen werken ter be veiliging van het internationale zeevaart- verkeer. Tenslotte is in deze zaal nog opgesteld een diorama betrekking hebbende op het Neder- landsch Scheepsbouwkundig Proefstation. Wanneer men deze afdeeling verlaat gaat men door een overdekten doorgang naar de 2de afdeeling, waarin in hoofdzaak de Neder landsche machinenijverheid op zeer waardige wijze vertegenwoordigd is. vervolgens betreedt men, na het passeeren van den tweeden overdekten doorgang, de afdeeling., waarin de verdere Nederlandsche particuliere deelneming is opgesteld. Aansluitend aan deze afdeeling komt men •n de zaal, waarin men de Dordrechtsche en viissingsche collectieve deelneming vindt °Pê^steld, terwijl men vervolgens de zaal be- .edt, waarin de Amsterdamsche collectieve jnzending is ondergebracht en rondom de Iftu van gemeente-zijde, betrekking nebbende op het havenbedrijf en alles wat niermede samenhangt, vindt men opgesteld e inzendingen van de particuliere Amster- amsche bedrijven welke zich in een of an- bewegen2'0*1* zeevaartkundig terrein a^eeling sluit zich aan de bij- -fh r ul*Se^re'de collectieve Rotterdamsche tpijb, P®' k'er ziin» rondom de gemeen- d i 'nzending op havengebied, verschillen- riri;Van vooraanstaande particuliere be- hieih" verte£enwoordigd. In het bijzonder is .1, .f'1 n0£ de medewerking verkregen van bond. Rotterdam van den Metaal- Teruggaande in het Amsterdamsche ge deelte, bestijgt men met een monumentale trap de bovenverdieping, die zich over het geheele gebouw (met uitzondering van het Rotterdamsche gedeelte) uitstrekt. Deze ver dieping is geheel gewijd aan overzeesch Nederland. Bij den ingang van het gebouw treft men nog een afzonderlijke ruimte aan, waarin de afdeeling Handel en Nijverheid van het departement van Arbeid, Handel en Nijver heid en de Algemeene Nederlandsche Ver eniging voor Vreemdelingenverkeer haar inzendingen hebben opgesteld. De daadwerkelijke belangstelling van het Nederlandsche bedrijfsleven was van dien aard, dat het onmogelijk was aan alle wen- schen tot plaatsruimte te voldoen, waarvan het gevolg is geweest, dat verscheidene Nederlandsche particuliere bedrijven elders in de internationale afdeeling onderdak ge bracht moesten worden. Verschillende Neder landsche ondernemingen hebben eigen pavil joens opgericht in de onmiddellijke nabijheid van het Nederlandsche gebouw. De Nederlandsche Land- en Tuinbouw zullen op verschillende tijdelijke tentoonstel lingen vertegenwoordigd zijn. DE NEDERLANDSCHE DEELNEMING AAN DE INTERNATIONALE TENTOONSTELLING LUIK 1930. Bij1 het organiseeren van de deelneming van Nederlandsche zijde aan de Internatio nale tentoonstelling te Luik heeft het Neder- landsch Uitvoerend Comité zooveel mogelijk getracht voor wat betreft de wijze van deel neming collectiviteit te bevorderen. In de eerste plaats kan in dit opzicht worden gewezen op de gelukkige samenwer king, waardoor het mogelijk is de Maaska nalisatie in beeld te brengen. Hierbij wordt samengewerkt door de Kamers van Koop handel en Fabrieken in Limburg, te Nij megen, Amsterdam en Rotterdam, terwijl de gemeentebesturen van deze verschillende gemeenten eveneens van hun belangstelling blijk hebben gegeven en tevens het gemeente bestuur van Dordrecht en Rijkswaterstaat. De directies van de verschillende steen- kolenmijnbedrijven in Heerlen hebben zich onder leiding van het staatssteenkolenmijri- bedrijf vereenigd en in de gemeenschappelijke opstelling zal duidelijk en zeer overtuigend naar voren worden gebracht wat het Neder landsche steenkolenmijnbedrijf beteekent en hoe reusachtig snel dit zich heeft ontwikkeld. Verder wordt een zeer belangwekkende ruimte ingenomen door een collectieve stand van het Coöperatieve Zuivelbedrijf in Neder land, welke inzending wordt verzorgd door den Algemeenen Nederlandschen Zuivel- bond. In deze stand zal worden getoond, hoe ontzaggelijk het Coöperatieve Zuivelbe drijf in Nederland zich heeft ontwikkeld. Verder de zaal doorgaand, komt men aan de inzending van de Nederlandsche electro- technische industrie en wat hiermede verband houdt. Deze collectieve groep staat geheel onder leiding van de Stroomverkoop Mij. te Maastricht en het is een verheugend ver schijnsel, dat bijna alle vooraanstaande Nederlandsche ondernemingen op dit gebied van hun daadwerkelijke belangstelling blijk hebben gegeven. Als vertegenwoordigers van de Limburg- sche Nijverheid vindt men een zeer groote inzending van de N. V. Kristal-, Glas- en Aardewerk Industrie „De Sphinx" te Maas tricht, een uitgebreide inzending van de Eerste Nederlandsche Cementindustrie te Maastricht, terwijl verder uit Limburg deel nemen de N. V. Kristal Unie, te Maastricht en de Swalmer Dakpannenfabriek te Swal- men. Maar ook de andere inzendingen zullen het bewijs leveren, dat Nederland uit industrieel oogpunt met volle gerustheid een vergelijking met het buitenland kan door staan. Een afzonderlijke groep vormen de afdee lingen Wetenschappen en Muziek. Voor het organiseeren van deze twee afdeelingen zijn twee subcommissies ingesteld, die voor de wetenschappen onder voorzitterschap van den heer dr. Joh. Wagenaar. De belangstelling voor deelneming, eerst aarzelend, bleek later van dien aard te zijn, dat verschillende aanvragen tot deelneming in het Nederlandsche paviljoen moesten worden afgewezen. Het Nederlandsche ge bouw heeft een totale oppervakte van meer dan 3000 M2, is gebouwd door het tentoon- stellingsbestuur, terwijl de heer Denijs de uitwendige en inwendige decoratie verzorgt. De tuinaanleg rond het gebouw wordt verzorgd door een speciale subcommissie, onder voorzitterschap van den heer Ernst Krelage terwijl de heer H. de Lange, tuin architect te Rotterdam, dezen tuinaanleg heeft ontworpen. De Algemeene Nederlandsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer en de Exploitatie Mij. „Scheveningen" zullen met haar inzen dingen het bewijs leveren, dat als touristen- land Nederland ook alle aandacht verdient, terwijl de afdeeling Handel en Nijverheid van het departement van Arbeid, Handel en Nijverheid voor de noodige handelsvoorlich ting en wat hiermede samenhangt zorg draagt. Tenslotte zij vermeld, dat bij K. D. van 14 October 1929 werden ingesteld een centrale commissie en een uitvoerend comité voor de deelneming van Nederland aan bovenge noemde tentoonstelling, beide onder voorzit terschap van den heer mr. dr. W. F. J Frowein, directeur-voorzitter der Staatsmij nen in Limburg, die tevens is benoemd als commissaris-generaal. EEN STROOPERSDRAMA AAN DE GRENS. Twee gewonden. „Het Dagblad van Noord-Brabant" meldt, dat zich aan de Nederlandsch- Belgische grens onder de gemeente Rucphen een stroopersdrama heeft af gespeeld. De rijkscommies Snijders van de in spectie Roosendaal ontdekte op 1 K M. afstand van de grens op Nederlandsen grondgebied een drietal stroopers. Hij sommeerde hen een tweetal geweren, die in hun bezit waren, af te geven. Toen aan deze sommatie niet werd voldaan, wilde de kommies aan een van hen, zekeren Raaymakers, het geweer ont rukken, hetgeen hem echter met orainU- te. Na een worsteling met dezen stroo- per ging deze laatste eenige stappen ach teruit en loste een hagelschot op den kommies, die in het achterhoofd werd getroffen. Hierop loste de kommies twee schoten in de lucht en een in de richting van Raaymakers, dat dezen, zooals later bleek, in den buik had ge troffen. Daar Raaymakers nogmaals schoot, verkeerde de kommies in de meening dat R- niet was geraakt, waar op hij zich per fiets naar Roosendaal begaf om zich aldaar te laten verbinden. De beide andere stroopers, Van Zun- dert en Blankers, die eerst het hazenpad hadden gekozen, keerden later naar de plaats, waar het gevecht had plaats ge had, terug, waarna zij Raaymakers, die ernstig in den buik was gewond, naar Etten vervoerden. Zijn toestand is le vensgevaarlijk. VERDWIJNENDE MOLENS. De molen van den heer Galama, aan de Gouwe te Waddinxveen, zal worden gesloopt. Een MOLEN, die NIET ver dwijnt, is het Handelsmerk van de SPOOR's Mosterdfa- brieken, sinds 1888 gevestigd te CULEMBORG. ZEILBOOT OP ZEE OMGESLAGEN. De opvarenden gered. Gistermiddag kreeg de leider van de Noordwijksche reddingsbrigade, Jan van Kan, bericht dat er bij paal vijf ten noorden van het dorp een omgeslagen zeilboot rond dreef, waarop zich drie personen zouden be vinden. Onmiddellijk trok de reddingsbrigade' er met een vlet bij kalme zee op uit. Een Kat- wijksche motorschokker, die men onderweg tegenkwam, sleepte de vlet naar de plaats des onheils. De schipbreukelingen werden echter pas gevonden ter hoogte van paal acht. Een tweetal Noordwijkers, de gebroeders Bedyn en de Leidenaar Van den Berg, dreven daar hulpeloos rond door dat de mast van hun scheepje was gebroken. De vrij sterke Oosten wind had de schipbreukelingen een heel eind de zee ingedreven,, toen ze door Jan van Kan werden opgepikt. EEN LOONSVERLAGINGSKWESTIE TE EMMEN. Vragen van hei Kamerlid van dei- Heide. Het Tweede Kamerlid van der Hei-de heeft den minister van binner.landsche zaken en landbouw de volgende vragen gesteld: 1. Is het juist, dat het college van B. en W. van de gemeente Emmen de loonen van de werklieden, in dienst der gemeente, heeft ver laagd, hoewel deze loonen door den gemeen teraad op 13 Maart 1930 zijn vastgesteld en door het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe en ook door de regeering zijn goedgekeurd? 2. is het juist, dat het college van B. en W. van Emmen deze verlaging motiveert door de verklaring, dat de minister van binnenland- sche zaken en landbouw bezwaar maakt te gen de uitbetaling van deze loonen? 3. Zoo het antwoord op bovenstaande vra gen bevestigend mocht luiden en de minister dus inderdaad bezwaar heeft tegen de uitbe taling, wil Zijn Excellentie dan mededeelen, waarop zijn bezwaar berust? 4. Is de minister niet van oordeel, dat ook weder in deze zaak een te ver doorgevoerde bemoeiing van de regeering met een gesa neerde gemeente aan den dag treedt, zoodat van haar zelfstandigheid vrijwel niets over blijft? WEER OPGRAVINGEN TE STEIN (L.) Onder leiding van dr. Beckers, oudheid kundige te Beek (L.) zijn te Stein gisteren weer opgravingen gedaan. In den onmiddel- lijken omtrek van het oude kasteel heeft men een begraafplaats ontdekt uit het Frankische tijdperk en verder werden nog twee graven blootgelegd. Dr. Beckers meent dat zich rond deze plaats nog meer graven moeten bevinden, zoodat de onderzoekingen worden voortgezet. BRANDEN. Ook vee omgekomen. Te Uden is door onbekende oorzaak afge brand de woning van den landbouwer J. v Helvoirt. Vier koeien en een paard kwamen in de vlammen om. Verzekering dekt de schade. Brand in een celluloidfabriek. Dinsdagmiddag is te Rijswijk door onbe kende oorzaak brand uitgebroken in de cellu loidfabriek van de firma Klever en De Graaf, in welk gebouw zich ook een groote garage met benzine-opslag bevindt. Kort na het ontdekken van den brand stond de fabriek in lichterlaaie, daar het vuur in het licht ontvlambare materiaal gretig voed sel ,vond. De in de celluloidfabriek werkende jongens konden slechts met moeite den weg uit het brandende perceel naar buiten vinden. De Rijswijksche brandweer tastte van drie zijden het vuur met in totaal acht stralen aan. Aanvankelijk scheen het vuur niet te dooven en al spoedig stonden ook de timmer fabriek van den heer Koppen en de daaraan grenzende houtbergplaats en een wagenloods in vlammen. Te ongeveer half drie werd de brandweer den brand meester. De autogarage en de car- rosseriefabriek der firma Asberg konden be houden blijven. Brand in een gesticht In de kamer van een der verpleegden van het St. Jeroens-gesticht te Noordwijk is brand ontstaan. De brandweer was spoedig ter plaatse en wist het vuur tot enkele ka mers te beperken. De verpleegden werden tij delijk bij bewoners van de Wilhelminastraat ondergebracht. Persoonlijke ongelukken kwa men niet voor. Klem vee omgekomen. Te Kooten (Fr.) is de woning van B. Bouis en bewoond door A. Postma afgebrand. De inboedel ging verloren en 'het klem vee kwam in de vlammen om. KINDERSTOEL IN BRAND. Het kind overleden. Te Kollum (Fr.) is het eenjarig kind van H. Slotegraaf, toen de moeder afwezig was, in een kinderstoel in brand geraakt en eenige uren later aan de bekomen verwonding over leden. In dezen stoel was een test met vuur ~"ït en om den stoel een schort gebonden.1 Vermoedelijk hebben eerst de schort en daar na de kleertjes vlam gevat. Een begin van brand is gebluschi. HEIDEBRAND. Aan het fietspad bij de Pyramide op de Leusder heide heeft gistermiddag een gewel dige brand gewoed, die het terrein van de Piramide tot het geniekamp heeft verwoest. De wind deed het vuur snel uitbreiden. Mili tairen uit het geniekamp hebben met hulp van de Amersfoortsche politie en militairen uit het garnizoen te Amersfoort den brand gebluscht. Ook een honderd padvinders, die hun St. Joris-dag vierden, en vele particulie ren hielpen bij de blussching. Het vermoeden bestaat, dat de brand ont staan is door het wegwerpen van een sigaar of sigaret, aangezien de brand juist bij een fietspad is ontstaan. KORTE BERICHTEN. —Gisterochtend is op 66-jarigen leef tijd overleden de heer W. Bonnema, burgemeester der gemeente Grootegast. De heer Bonnema, die in Februari van dit jaar 20 jaar burgemeester was van Grootegast, werd te Midwolde (Leek) ge boren op 14 Maart 1864. NA DEN RABRIEKSBRAND TE VEENDAM. Geen overtreding der hinderwet. Men zal zich herinneren dat einde Juli van het vorig jaar in de aardappel meel- en dextrinefabriek der firma K. en J. Wilkens te Ommelandervvijk nabij Veendam een zeer ernstige ontploffing heeft plaats gehad, waarbij zeven perso nen om het leven zijn gekomen. De oorzaak cier ontploffing school fn een droogapparaat in de dextrinefabriek. Daar men meende dat de ramp een gevo'g zou zijn van een overtreding van de hinderwet, diende deze zaak gister morgen voor het kantongerecht te Zuid broek. Na een langdurig getuigenverhoor concludeerde de ambtenaar van het O. M. vrijspraak van den verdachte, den 64-jarigen V. J. A. Wilkens, op grond van het feit, dat van schuld niets ge bleken is. De kantonrechter sprak den verdachte vrij, op dezelfde gronden waarop de ambtenaar van het O. M. den eisch had geformuleerd. (Reeds in een deel onzer vorige op laag gemeld.) Luchtvaart DE ENGELAND-REIS VAN DEN ZEPPELIN. Zaterdag a.s. zullen waarschijnlijk de twee grootste luchtschepen ter wereld, de Engeische R. 100 en de Duitsche Graf Zeppelin te Cardington naast elkander ge meerd liggen. De zeppelin komt naar Car dington, teneinde dr. Eckener op te halen, die heden uit Amerika in Engeland is aange komen. De Zeppelin wordt Zaterdagmiddag verwacht en zal ongeveer een uur blijven. 600 a 700 man, voornamelijk personeel van de Royal Air Force zullen dienst doen bij de landingsmanoeuvre. Wanneer de weers omstandigheden gunstig zijn zal de R. 100 vannacht uit de loods gebracht worden en morgen een vlucht van 10 a 12 uur maken. Wanneer de R. 100 eenmaal uit de loods ge bracht zal zijn, is het onwaarschijnlijk, dat hij daarin weer zal terugkeeren voor den terugkeer van den reis over den Oceaan naar Canada, welke den volgenden maand zal plaats vinden. Er zijn onlangs nieuwe machines van een moderner type in de R. 100 gebouwd. Deze machines, zoowel als het omhulsel en de draadlooze installatie zullen tijdens den tocht onder speciale observatie ge steld worden. Het zal de zesde vlucht zijn van de R. 100, terwijl waarschijnlijk voor den tocht naar Canada nog eenige tochten zullen worden gemaakt. De vlucht van morgen zai, wat richting betreft, afhankelijk zijn van den wind. DR. HUGO ECKENER TE LONDEN. Dr. Hugo Eckener is hedenmiddag op de terugreis van de Vereenigde Staten naar Duitschland per Hapag-stoomschip „Relince" te Southampton aangekomen, alwaar hij door den burgemeester verwelkomd werd. Des avonds arriveerde hij te Londen. Tot den dag van zijn terugkeei zullen te zijner eere allerlei bijeenkomsten plaats hebben, o.a. Donderdag een déjeuner bij de Britsche lucht- vaartvereeniging en Vrijdag een gala- ontvangst bij den Duitschen Ambassadeur. De tocht van de „Graf Zeppelin" naar Cardington is nog afhankelijk van de weers omstandigheden. De noodzakelijke goed keuring van het Britsche Ministerie van Luchtvaart is reeds geruimen tijd geleden verleend, en wel in een vrij vriendschappe- lijken vorm. Waarschijnlijk zal de „Graf Zeppelin" slechts Dr. Eckener aan boord nemen, hoewel er volgens latere berichten kans bestaat, dat er nog een 25-tal betalende passagiers bij zal komen. Het luchtschip zal vermoedelijk niet langer dan 1 of 2 uur te Cardington blijven. Eckener verklaarde bij zijn aankomst in Engeland, dat hij in de Vereenigde Staten een vereeniging heeft op gericht, die zich zal bezighouden met alle, met de instelling van een Atlantischen lucht- dienst verband houdende kwesties. Hij ge looft, dat er groote mogelijkheden zijn weg gelegd voor een luchtschependienst tusschen Europa en de Vereenigde Staten. Dr. Eckener was gisteren de gast van den Engelschen luchtschepen-constructeur, com- mander Bearing. Heden zou hij een tocht maken met het Britsche luchtschip R100. Daar de weersom standigheden voor een vlucht echter ongun stig waren, ging de tocht niet door. Daarentegen zal dr. Eckener op uitnoodi- ging van het luchtvaartministerie met com- mander Bearing de luchtschepen R100 en R101 bezichtigen. VLIEGTUIGONGELUK. Een der vliegtuigen, die met den Prins van Wales van Khartoem naar Caïro zijn ge vlogen, heeft gisteren op zijn terugtocht naar Khartoem een ongeulk gehad. Het stortte boven Heliopolis neer, waarbij de beide inzittenden, de piloot-officier Barron en de vliegenier Cyril Davis, den dood vonden. Het luchtvaartministerie te Londen heeft nog geen bericht ontvangen of dit dezelfde machine was, waarmede de prins gevlogc heeft, dan wel of het een der escorteerendl vliegtuigen was. In ieder geval was Barron niet de piloot van den Prins. WERELDRECORD GESLAGEN. Tijdens een proefvlucht over 100 K.M. io gesloten circuit heeft een piloot uit Darm- stadt met een klein vliegtuig een uursnelheid gemaakt van 215 K.M. Het wereldrecord voor deze categorie van vliegtuigen bedroeg 191 K.M. per uur. RECLAMEVLIEGTUIG VERONGELUKT. Gisteravond is het reclamevliegtuig van de Siemens-Schuckert Werke bij een poging om te landen met een der zweefvlakken in aan raking gekomen met den vlaggestok van een kazernegebouw. Het vliegtuig stortte omlaag en ging in vlammen op. De bestuurder werd licht gewond. ENGELSCII VLIEGTUIG IN EGYPTE VERONGELUKT. In een zandstorm geraakt Het Britsche ministerie voor de luchtvaart deelt mede, dat boven het vliegveld van Caïro een Britsch vliegtuig is neergestort. Het is een der machines, die den prins van Wales op zijn vlucht van Kartoem naar Caïro hebben begeleid. Het ongeval werd veroorzaakt doordat het vliegtuig kort na het opstijgen in een zand storm geraakte. Het aantal dooden dat de Britsche lucht vaart gedurende dit jaar te betreuren heeft, is daardoor gestegen tot 15. Marktberichten ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 23 April 1930. Bloemkool le s per 100 stuks 1229; Gele Kool per 100 K.G. 7.30; Kropsla per 100 stuks 2.206; Prei per 100 bos 2.407; Perziken per stuk 8—22 cent; Postelein per bakje 0.611.04; Rabarber per 100 bos 8—14; Radijs per 100 bos 5.60—9; Roode Kool per 100 K.G. 3.80—9.30; Selderie per 100 bos 1.80; Spinazie per bak 1017 cent; Spruiten per 100 K.G. 18 29; Dubbele Spercieboonen per 100 K.G. 61Uien per 100 K.G. 1.20; Wortelen per 100 bos 8; Witlof le s. per 100 pond 5.90-/ 7.90; Witloi 2e s. per 100 K.G. 2.204.40. BROEK OP LANGENDIJK, 24 April 1930. Langendijker Groentenveiling. Roode Kool le s. 3.40—7.40; Gele Kool le s. 3—6.50; Deensche Witte Kool 0.70 1.70; Uien 0.60—1.30; Bieten f, 0.70, alles per 100 K.G. Aanvoer: 38000 K.G. Roode Kool; 55000 K.G. Gele Kool; 51000 K.G. Deensche Witte Kool; 7700 K.G. Uien; 5800 K.G. Bieten. ZWAAG, 22 April 1930. Veiling Bangert en Omstreken". Bloemkool 1328; Roo de Kool 9—13; Gele Kool 6—18; Radijs 3.80—7Spinazie 2—3.80; Witlof 18—23; Postelein 19—20; Rabarber 6—7.70; Sla 1.60—5.80; Aardbeien 40—60 cent per doosje; Komkom mers 1824 cent per.stuk; Slaboonen 61 66 cent per pond; Aanvoer sla 21000 krop HOORN, 24 April 1930. Op de kaas markt waren aanvoer en prijzen heden als volgt: 20 stapels kleine fabriekskaas 40; l stapel kleine boerenkaas 40; 3 stapels fabriekscommissiekaas 43; 3 stapels boe- rencommissiekaas 45. Totaal 27 stapels, wegende le zamen 34274 K.G. Handel goed. PURMEREND, 23 April 1930. „Afslag- vereeniging Beemster, Purmerend en Omstre ken". Aardbeien 2578 cent per doosje; Wit lof 1018 per 100 K G.; Bloemkool 5 35 per 100; Roode Kool 2.70—9.40 per 100; Witte Kool 2—2.70 per 100; Savoye Kool 11.80 per 100; Spinazie O.KU-0.35 per mand, 6 K.G.; Sla 1.30 7.70' per 100 krop; Andijvie 7.20 per 100 krop; Radijs 2.407.80 per 100 bos; Pieterselie 58 per 100 bos; Sel derij 8 per 100 bos; Racjpstelen 1.40— 3.50 per 100 bos; Rabarber 315 per 100 bos; Uien 0.44 per 25 K.G.;. Prei 7 per 100 bos. WARMENHUIZEN, 23 April 1930. Roo de Kool les2.608.20; Roode Kool 2e s 2.204.40; Gele Kool le s. 5.40— 6.20; Witte Kool le s. 0.70—1.60; Witte Kool 2e -. 0.30—0.70; Uien 1.50; Peen 1.20. Aanvoer: 92000 K.G. Roode Kool; 3000 K.G. Gele Kool; 670000 K.G. Witte' Kool; 1600 K.G. Uien; 800 K.G. Peen. NOORDSCHARWOUDE, 23 April 1930. Bh-Aardappelen 2.20; Bravo's 1.60; Uien 1.201.80; Drielingen 0.40— 0.80; Grove 1.60—2; Peen 0.40— 0.80; Roode Kool 2.40—8.50; Gele Kool 5.607.80; Deensche Witte Kool 0.6O—1.90; alles per 100 K.G. Aanvoer: 900 K.G. Aardappelen; 10600 K.G. Uien; 5600 K.G. Peen; 194800 K.G. Roode Kool; 33000 K.G. Gele Kool; 266400 K.G. Deensche Witte Kool. BEVERWIJK, 23 April 1930. Coöp. Tuin bouw Vrije Groenten Fruitveiling. Spina zie 20—35 cent; Witlof (stek) 45—55 cent per kist; Witlof 15—22 en 7—13 cent; Spi nazie 2.254.25 per 100 K.G.; Rabar ber 6—13 cent; Raapstelen 34 cent; Ra* dijs 67 per 100 bos; Aardbeien 11—» 37 cent per doos; Sla per 100 krop 3—5; Spinazie 2e s. onverkoopbaar. EIERVEILING SCHAGEN. SCHAGEN, 24 April 1930. Op de heden gehouden eierveiling waren in totaal 168842 stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de orij- zen als volgt: bruin 4 60—5.20; wit'/ 4 4.80; wit (klein) 3.30—4.30; 12502 stuks Eendeieren 4.20—4.40; 185 stuks Kievitseieren 45. SCHAGEN, 24 April 1930. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 8 Paarden 200—350; 216 Gel- dekoeien (mag.) ƒ215425; 58 Gelde- koeien (vette) 250—430 50 Kalf koeien 280—440; 42 Pinken 125—195; 489 Nuchtere kalveren 1030; 189 Overhou- ders 30—426 Bokken en Geiten 6 14; 4 Varkens (mag.) 3442; 72 Var kens (vette) per K.G. f 0.700.74; 190 Biggen 20—34; 6 Konijnen 0.50— 2; 36 Kippen 1 2.50; Eenden 0.50 1.25; 64 K.G. Boter 1.40—1.60.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7