nF GROOTE TENTOONSTELLING TE
ANTWERPEN.
De Nederlandsche deelname.
Overtuigd van het groote belang, dat er in
was gelegen, dat Nederland ook op waar
ave wijze aan deze tentoonstelling zou deel
nemen, werd bij Koninklijk Besluit van 23
Augustus 1929 No. 23 ingesteld een Cen
trale Commissie en een Uitvoerend Comité
voor de deelneming van Nederland aan deze
tentoonstelling, beide onder voorzitterschap
van den heer dr. F. E. Posthuma oud
minister van landbouw en nijverheid en han
del, voorzitter van den nijverheidsraad, die
tevens werd benoemd als commissaris-
generaal.
Het ontwerpen van het Nederlandsche pa-
viljoen werd toevertrouwd aan den heer H.
Th. Wydeveld, architect B. N. A. Was het
aanvankelijk de bedoeling de totale opper
vlakte van het Nederlandsche paviljoen pl.m.
6000 M2. te doen zijn, later bleek het, dat
deze ruimte niet voldoende was in verband
met de daadwerkelijke belangstelling die van
Nederlandsche officieele en particuliere zijde
werd getoond, zoodat tenslotte het Neder-
ilandsciie paviljoen een oppervlakte kreeg van
meer dan 12000 M2., en dus een van de
grootste buijenlandsche paviljoens op deze
tentoonstelling is geworden,
i De lengte van het gebouw is 250 M.
Bij den hoofdingang bevindt zich een sterk
contract met de laaggehouden architectuur
»an het gebouw: een pylonen-partij, die on
geveer 30 M. hoog is, waardoor bereikt
wordt dat de Nederlandsche inzending van
verre reeds opvalt als iets bepaalds tus-
schen de vele, meest in lichte kleur gehou
den, gebouwen van de tentoonstelling.
Door bet zeer tijdelijke karakter van den
bouw was een uitvoering in houtconstructie
met zeer goedkoop materiaal noodzakelijk.
De duur der tentoonstelling zal ongeveer
zes maanden zijn. Na afloop wordt het ge
bouw onmiddellijk weer afgebroken.
De langgerekte vorm van het paviljoen, dat
aan de twee uiteinden afgesloten wordt door
de groote receptiezaal eenerzijds en door het
paviljoen van de gemeente Rotterdam ander
zijds, is over twee verkeerswegen van het
tentoonstellingsterrein heen geprojecteerd,,
zoodat de onderverdieping twee malen on
derbroken wordt door een rondgang, die
overdekt wordt door een verdieping, waarin
de afdeeling Nederlandsche Koloniën ge
huisvest is.
Nederland zal op deze tentoonstelling ver
schijnen met een paviljoen van moderne
architectuur, dat ongetwijfeld door opzet,
'bouw en uitwendige- en inwendige decoratie
de internationale aandacht zal trekken.
Voor wat betreft den tuinaanleg rondom
het gebouw werd de medewerking verkregen
van een subcommissie uit den Nederlandschen
tuinbouw, onder voorzitterschap van den
heer Ernst Krelage.
Bij den tuinaanleg, die door den heer H.
de Lange, tuinarchitect te Rotterdam ont
worpen is, is er naar gestreeft, tijdens den
ganschen duur van de tentoonstelling volop
bloemen te kunnen toonen.
Twee zeer uitgestrekte boordbedden zullen
doen zien, wat de Nederlandsche tuinbouw
op het gebied der vaste planten vermag; het
zijn inzendingen van de Koninklijke Kwee-
kerij Moerheim te Dedemsvaart en van de
firma G. Lubbe en Zoon te Oegstgeest.
Een bijzondere merkwaardige en uitge
breide verzameling lelies is geplant door den
heer S. J. Schoon, bloemboltenkweeker te
Akersloot
Het Nederlandsche paviljoen is door
doorgangen verdeeld en 3 gedeelten. Wan
neer men het gebouw bij den hoofdingang
binnentreedt bevindt men zich in een reus
achtige ontvangstzaal. De aandacht van 'Je
bezoekers zal ongetwijfeld het eerst worden
getrokken door een wandbeschildering van
de Zuiderzeewerken, waardoor duidelijk en
op zeer kunstzinnige wijze een beeld wordt
gegeven van het ontstaan van onze twaalfde
provincie. Deze zaal, die dienst doet als
ontvangst- en receptiezaal, bevat de inzen
dingen op het gebied van Nederlandsche
kunstnijverheid.
In de daarnaast gelegen zaal treft men de
verschillende inzendingen van rijkswege aan,
zooals de uitgebreide inzending van het de
partement van Waterstaat, gevende een over
zicht van de Nederlandsche internationale
waterverbindingen en van de Zuiderzee
werken, terwijl verder de aandacht wordt
gevestigd op het aandeel, dat Nederland
heeft in het verkeer door het Suez-kanaal.
De afdeeling luchtvaart van het departe
ment van Waterstaat toont, wat o.a. op
radiogebied van Nederlandsche zijde ge
schiedt in verband met de luchtvaart, ter
wijl de afdeelingen kustverlichting en hydro-
graphie van het departement van defensie
naar voren brengen, op welke moderne wijze
deze twee rijksinstellingen werken ter be
veiliging van het internationale zeevaart-
verkeer.
Tenslotte is in deze zaal nog opgesteld een
diorama betrekking hebbende op het Neder-
landsch Scheepsbouwkundig Proefstation.
Wanneer men deze afdeeling verlaat gaat
men door een overdekten doorgang naar de
2de afdeeling, waarin in hoofdzaak de Neder
landsche machinenijverheid op zeer waardige
wijze vertegenwoordigd is.
vervolgens betreedt men, na het passeeren
van den tweeden overdekten doorgang, de
afdeeling., waarin de verdere Nederlandsche
particuliere deelneming is opgesteld.
Aansluitend aan deze afdeeling komt men
•n de zaal, waarin men de Dordrechtsche en
viissingsche collectieve deelneming vindt
°Pê^steld, terwijl men vervolgens de zaal be-
.edt, waarin de Amsterdamsche collectieve
jnzending is ondergebracht en rondom de
Iftu van gemeente-zijde, betrekking
nebbende op het havenbedrijf en alles wat
niermede samenhangt, vindt men opgesteld
e inzendingen van de particuliere Amster-
amsche bedrijven welke zich in een of an-
bewegen2'0*1* zeevaartkundig terrein
a^eeling sluit zich aan de bij-
-fh r ul*Se^re'de collectieve Rotterdamsche
tpijb, P®' k'er ziin» rondom de gemeen-
d i 'nzending op havengebied, verschillen-
riri;Van vooraanstaande particuliere be-
hieih" verte£enwoordigd. In het bijzonder is
.1, .f'1 n0£ de medewerking verkregen van
bond. Rotterdam van den Metaal-
Teruggaande in het Amsterdamsche ge
deelte, bestijgt men met een monumentale
trap de bovenverdieping, die zich over het
geheele gebouw (met uitzondering van het
Rotterdamsche gedeelte) uitstrekt. Deze ver
dieping is geheel gewijd aan overzeesch
Nederland.
Bij den ingang van het gebouw treft men
nog een afzonderlijke ruimte aan, waarin de
afdeeling Handel en Nijverheid van het
departement van Arbeid, Handel en Nijver
heid en de Algemeene Nederlandsche Ver
eniging voor Vreemdelingenverkeer haar
inzendingen hebben opgesteld.
De daadwerkelijke belangstelling van het
Nederlandsche bedrijfsleven was van dien
aard, dat het onmogelijk was aan alle wen-
schen tot plaatsruimte te voldoen, waarvan
het gevolg is geweest, dat verscheidene
Nederlandsche particuliere bedrijven elders
in de internationale afdeeling onderdak ge
bracht moesten worden. Verschillende Neder
landsche ondernemingen hebben eigen pavil
joens opgericht in de onmiddellijke nabijheid
van het Nederlandsche gebouw.
De Nederlandsche Land- en Tuinbouw
zullen op verschillende tijdelijke tentoonstel
lingen vertegenwoordigd zijn.
DE NEDERLANDSCHE DEELNEMING
AAN DE INTERNATIONALE
TENTOONSTELLING LUIK 1930.
Bij1 het organiseeren van de deelneming
van Nederlandsche zijde aan de Internatio
nale tentoonstelling te Luik heeft het Neder-
landsch Uitvoerend Comité zooveel mogelijk
getracht voor wat betreft de wijze van deel
neming collectiviteit te bevorderen.
In de eerste plaats kan in dit opzicht
worden gewezen op de gelukkige samenwer
king, waardoor het mogelijk is de Maaska
nalisatie in beeld te brengen. Hierbij wordt
samengewerkt door de Kamers van Koop
handel en Fabrieken in Limburg, te Nij
megen, Amsterdam en Rotterdam, terwijl de
gemeentebesturen van deze verschillende
gemeenten eveneens van hun belangstelling
blijk hebben gegeven en tevens het gemeente
bestuur van Dordrecht en Rijkswaterstaat.
De directies van de verschillende steen-
kolenmijnbedrijven in Heerlen hebben zich
onder leiding van het staatssteenkolenmijri-
bedrijf vereenigd en in de gemeenschappelijke
opstelling zal duidelijk en zeer overtuigend
naar voren worden gebracht wat het Neder
landsche steenkolenmijnbedrijf beteekent en
hoe reusachtig snel dit zich heeft ontwikkeld.
Verder wordt een zeer belangwekkende
ruimte ingenomen door een collectieve stand
van het Coöperatieve Zuivelbedrijf in Neder
land, welke inzending wordt verzorgd door
den Algemeenen Nederlandschen Zuivel-
bond. In deze stand zal worden getoond,
hoe ontzaggelijk het Coöperatieve Zuivelbe
drijf in Nederland zich heeft ontwikkeld.
Verder de zaal doorgaand, komt men aan
de inzending van de Nederlandsche electro-
technische industrie en wat hiermede verband
houdt. Deze collectieve groep staat geheel
onder leiding van de Stroomverkoop Mij. te
Maastricht en het is een verheugend ver
schijnsel, dat bijna alle vooraanstaande
Nederlandsche ondernemingen op dit gebied
van hun daadwerkelijke belangstelling blijk
hebben gegeven.
Als vertegenwoordigers van de Limburg-
sche Nijverheid vindt men een zeer groote
inzending van de N. V. Kristal-, Glas- en
Aardewerk Industrie „De Sphinx" te Maas
tricht, een uitgebreide inzending van de
Eerste Nederlandsche Cementindustrie te
Maastricht, terwijl verder uit Limburg deel
nemen de N. V. Kristal Unie, te Maastricht
en de Swalmer Dakpannenfabriek te Swal-
men.
Maar ook de andere inzendingen zullen
het bewijs leveren, dat Nederland uit
industrieel oogpunt met volle gerustheid een
vergelijking met het buitenland kan door
staan.
Een afzonderlijke groep vormen de afdee
lingen Wetenschappen en Muziek. Voor het
organiseeren van deze twee afdeelingen zijn
twee subcommissies ingesteld, die voor de
wetenschappen onder voorzitterschap van
den heer dr. Joh. Wagenaar.
De belangstelling voor deelneming, eerst
aarzelend, bleek later van dien aard te zijn,
dat verschillende aanvragen tot deelneming
in het Nederlandsche paviljoen moesten
worden afgewezen. Het Nederlandsche ge
bouw heeft een totale oppervakte van meer
dan 3000 M2, is gebouwd door het tentoon-
stellingsbestuur, terwijl de heer Denijs de
uitwendige en inwendige decoratie verzorgt.
De tuinaanleg rond het gebouw wordt
verzorgd door een speciale subcommissie,
onder voorzitterschap van den heer Ernst
Krelage terwijl de heer H. de Lange, tuin
architect te Rotterdam, dezen tuinaanleg
heeft ontworpen.
De Algemeene Nederlandsche Vereeniging
voor Vreemdelingenverkeer en de Exploitatie
Mij. „Scheveningen" zullen met haar inzen
dingen het bewijs leveren, dat als touristen-
land Nederland ook alle aandacht verdient,
terwijl de afdeeling Handel en Nijverheid
van het departement van Arbeid, Handel en
Nijverheid voor de noodige handelsvoorlich
ting en wat hiermede samenhangt zorg
draagt.
Tenslotte zij vermeld, dat bij K. D. van 14
October 1929 werden ingesteld een centrale
commissie en een uitvoerend comité voor de
deelneming van Nederland aan bovenge
noemde tentoonstelling, beide onder voorzit
terschap van den heer mr. dr. W. F. J
Frowein, directeur-voorzitter der Staatsmij
nen in Limburg, die tevens is benoemd als
commissaris-generaal.
EEN STROOPERSDRAMA AAN
DE GRENS.
Twee gewonden.
„Het Dagblad van Noord-Brabant"
meldt, dat zich aan de Nederlandsch-
Belgische grens onder de gemeente
Rucphen een stroopersdrama heeft af
gespeeld.
De rijkscommies Snijders van de in
spectie Roosendaal ontdekte op 1 K M.
afstand van de grens op Nederlandsen
grondgebied een drietal stroopers. Hij
sommeerde hen een tweetal geweren,
die in hun bezit waren, af te geven. Toen
aan deze sommatie niet werd voldaan,
wilde de kommies aan een van hen,
zekeren Raaymakers, het geweer ont
rukken, hetgeen hem echter met orainU-
te. Na een worsteling met dezen stroo-
per ging deze laatste eenige stappen ach
teruit en loste een hagelschot op den
kommies, die in het achterhoofd werd
getroffen. Hierop loste de kommies
twee schoten in de lucht en een in de
richting van Raaymakers, dat dezen,
zooals later bleek, in den buik had ge
troffen. Daar Raaymakers nogmaals
schoot, verkeerde de kommies in de
meening dat R- niet was geraakt, waar
op hij zich per fiets naar Roosendaal
begaf om zich aldaar te laten verbinden.
De beide andere stroopers, Van Zun-
dert en Blankers, die eerst het hazenpad
hadden gekozen, keerden later naar de
plaats, waar het gevecht had plaats ge
had, terug, waarna zij Raaymakers, die
ernstig in den buik was gewond, naar
Etten vervoerden. Zijn toestand is le
vensgevaarlijk.
VERDWIJNENDE MOLENS.
De molen van den heer Galama, aan de
Gouwe te Waddinxveen, zal worden gesloopt.
Een MOLEN, die NIET ver
dwijnt, is het Handelsmerk
van de SPOOR's Mosterdfa-
brieken, sinds 1888 gevestigd
te CULEMBORG.
ZEILBOOT OP ZEE OMGESLAGEN.
De opvarenden gered.
Gistermiddag kreeg de leider van de
Noordwijksche reddingsbrigade, Jan van
Kan, bericht dat er bij paal vijf ten noorden
van het dorp een omgeslagen zeilboot rond
dreef, waarop zich drie personen zouden be
vinden. Onmiddellijk trok de reddingsbrigade'
er met een vlet bij kalme zee op uit. Een Kat-
wijksche motorschokker, die men onderweg
tegenkwam, sleepte de vlet naar de plaats des
onheils. De schipbreukelingen werden echter
pas gevonden ter hoogte van paal acht. Een
tweetal Noordwijkers, de gebroeders Bedyn
en de Leidenaar Van den Berg, dreven daar
hulpeloos rond door dat de mast van hun
scheepje was gebroken. De vrij sterke Oosten
wind had de schipbreukelingen een heel eind
de zee ingedreven,, toen ze door Jan van Kan
werden opgepikt.
EEN LOONSVERLAGINGSKWESTIE
TE EMMEN.
Vragen van hei Kamerlid van dei-
Heide.
Het Tweede Kamerlid van der Hei-de heeft
den minister van binner.landsche zaken en
landbouw de volgende vragen gesteld:
1. Is het juist, dat het college van B. en
W. van de gemeente Emmen de loonen van de
werklieden, in dienst der gemeente, heeft ver
laagd, hoewel deze loonen door den gemeen
teraad op 13 Maart 1930 zijn vastgesteld en
door het college van Gedeputeerde Staten
van Drenthe en ook door de regeering zijn
goedgekeurd?
2. is het juist, dat het college van B. en W.
van Emmen deze verlaging motiveert door de
verklaring, dat de minister van binnenland-
sche zaken en landbouw bezwaar maakt te
gen de uitbetaling van deze loonen?
3. Zoo het antwoord op bovenstaande vra
gen bevestigend mocht luiden en de minister
dus inderdaad bezwaar heeft tegen de uitbe
taling, wil Zijn Excellentie dan mededeelen,
waarop zijn bezwaar berust?
4. Is de minister niet van oordeel, dat ook
weder in deze zaak een te ver doorgevoerde
bemoeiing van de regeering met een gesa
neerde gemeente aan den dag treedt, zoodat
van haar zelfstandigheid vrijwel niets over
blijft?
WEER OPGRAVINGEN TE STEIN (L.)
Onder leiding van dr. Beckers, oudheid
kundige te Beek (L.) zijn te Stein gisteren
weer opgravingen gedaan. In den onmiddel-
lijken omtrek van het oude kasteel heeft men
een begraafplaats ontdekt uit het Frankische
tijdperk en verder werden nog twee graven
blootgelegd. Dr. Beckers meent dat zich
rond deze plaats nog meer graven moeten
bevinden, zoodat de onderzoekingen worden
voortgezet.
BRANDEN.
Ook vee omgekomen.
Te Uden is door onbekende oorzaak afge
brand de woning van den landbouwer J. v
Helvoirt. Vier koeien en een paard kwamen in
de vlammen om. Verzekering dekt de schade.
Brand in een celluloidfabriek.
Dinsdagmiddag is te Rijswijk door onbe
kende oorzaak brand uitgebroken in de cellu
loidfabriek van de firma Klever en De
Graaf, in welk gebouw zich ook een groote
garage met benzine-opslag bevindt.
Kort na het ontdekken van den brand stond
de fabriek in lichterlaaie, daar het vuur in
het licht ontvlambare materiaal gretig voed
sel ,vond. De in de celluloidfabriek werkende
jongens konden slechts met moeite den weg
uit het brandende perceel naar buiten
vinden.
De Rijswijksche brandweer tastte van drie
zijden het vuur met in totaal acht stralen
aan. Aanvankelijk scheen het vuur niet te
dooven en al spoedig stonden ook de timmer
fabriek van den heer Koppen en de daaraan
grenzende houtbergplaats en een wagenloods
in vlammen.
Te ongeveer half drie werd de brandweer
den brand meester. De autogarage en de car-
rosseriefabriek der firma Asberg konden be
houden blijven.
Brand in een gesticht
In de kamer van een der verpleegden van
het St. Jeroens-gesticht te Noordwijk is
brand ontstaan. De brandweer was spoedig
ter plaatse en wist het vuur tot enkele ka
mers te beperken. De verpleegden werden tij
delijk bij bewoners van de Wilhelminastraat
ondergebracht. Persoonlijke ongelukken kwa
men niet voor.
Klem vee omgekomen.
Te Kooten (Fr.) is de woning van B. Bouis
en bewoond door A. Postma afgebrand. De
inboedel ging verloren en 'het klem vee kwam
in de vlammen om.
KINDERSTOEL IN BRAND.
Het kind overleden.
Te Kollum (Fr.) is het eenjarig kind van
H. Slotegraaf, toen de moeder afwezig was,
in een kinderstoel in brand geraakt en eenige
uren later aan de bekomen verwonding over
leden. In dezen stoel was een test met vuur
~"ït en om den stoel een schort gebonden.1
Vermoedelijk hebben eerst de schort en daar
na de kleertjes vlam gevat. Een begin van
brand is gebluschi.
HEIDEBRAND.
Aan het fietspad bij de Pyramide op de
Leusder heide heeft gistermiddag een gewel
dige brand gewoed, die het terrein van de
Piramide tot het geniekamp heeft verwoest.
De wind deed het vuur snel uitbreiden. Mili
tairen uit het geniekamp hebben met hulp
van de Amersfoortsche politie en militairen
uit het garnizoen te Amersfoort den brand
gebluscht. Ook een honderd padvinders, die
hun St. Joris-dag vierden, en vele particulie
ren hielpen bij de blussching.
Het vermoeden bestaat, dat de brand ont
staan is door het wegwerpen van een sigaar
of sigaret, aangezien de brand juist bij een
fietspad is ontstaan.
KORTE BERICHTEN.
—Gisterochtend is op 66-jarigen leef
tijd overleden de heer W. Bonnema,
burgemeester der gemeente Grootegast.
De heer Bonnema, die in Februari van
dit jaar 20 jaar burgemeester was van
Grootegast, werd te Midwolde (Leek) ge
boren op 14 Maart 1864.
NA DEN RABRIEKSBRAND
TE VEENDAM.
Geen overtreding der hinderwet.
Men zal zich herinneren dat einde
Juli van het vorig jaar in de aardappel
meel- en dextrinefabriek der firma K.
en J. Wilkens te Ommelandervvijk nabij
Veendam een zeer ernstige ontploffing
heeft plaats gehad, waarbij zeven perso
nen om het leven zijn gekomen.
De oorzaak cier ontploffing school fn
een droogapparaat in de dextrinefabriek.
Daar men meende dat de ramp een
gevo'g zou zijn van een overtreding van
de hinderwet, diende deze zaak gister
morgen voor het kantongerecht te Zuid
broek.
Na een langdurig getuigenverhoor
concludeerde de ambtenaar van het O.
M. vrijspraak van den verdachte, den
64-jarigen V. J. A. Wilkens, op grond
van het feit, dat van schuld niets ge
bleken is.
De kantonrechter sprak den verdachte
vrij, op dezelfde gronden waarop de
ambtenaar van het O. M. den eisch had
geformuleerd.
(Reeds in een deel onzer vorige op
laag gemeld.)
Luchtvaart
DE ENGELAND-REIS VAN DEN
ZEPPELIN.
Zaterdag a.s. zullen waarschijnlijk de
twee grootste luchtschepen ter wereld, de
Engeische R. 100 en de Duitsche Graf
Zeppelin te Cardington naast elkander ge
meerd liggen. De zeppelin komt naar Car
dington, teneinde dr. Eckener op te halen, die
heden uit Amerika in Engeland is aange
komen. De Zeppelin wordt Zaterdagmiddag
verwacht en zal ongeveer een uur blijven.
600 a 700 man, voornamelijk personeel van
de Royal Air Force zullen dienst doen bij de
landingsmanoeuvre. Wanneer de weers
omstandigheden gunstig zijn zal de R. 100
vannacht uit de loods gebracht worden en
morgen een vlucht van 10 a 12 uur maken.
Wanneer de R. 100 eenmaal uit de loods ge
bracht zal zijn, is het onwaarschijnlijk, dat
hij daarin weer zal terugkeeren voor den
terugkeer van den reis over den Oceaan
naar Canada, welke den volgenden maand
zal plaats vinden. Er zijn onlangs nieuwe
machines van een moderner type in de R. 100
gebouwd. Deze machines, zoowel als het
omhulsel en de draadlooze installatie zullen
tijdens den tocht onder speciale observatie ge
steld worden. Het zal de zesde vlucht zijn van
de R. 100, terwijl waarschijnlijk voor den
tocht naar Canada nog eenige tochten zullen
worden gemaakt. De vlucht van morgen zai,
wat richting betreft, afhankelijk zijn van den
wind.
DR. HUGO ECKENER TE LONDEN.
Dr. Hugo Eckener is hedenmiddag op de
terugreis van de Vereenigde Staten naar
Duitschland per Hapag-stoomschip „Relince"
te Southampton aangekomen, alwaar hij door
den burgemeester verwelkomd werd. Des
avonds arriveerde hij te Londen. Tot den
dag van zijn terugkeei zullen te zijner eere
allerlei bijeenkomsten plaats hebben, o.a.
Donderdag een déjeuner bij de Britsche lucht-
vaartvereeniging en Vrijdag een gala-
ontvangst bij den Duitschen Ambassadeur.
De tocht van de „Graf Zeppelin" naar
Cardington is nog afhankelijk van de weers
omstandigheden. De noodzakelijke goed
keuring van het Britsche Ministerie van
Luchtvaart is reeds geruimen tijd geleden
verleend, en wel in een vrij vriendschappe-
lijken vorm. Waarschijnlijk zal de „Graf
Zeppelin" slechts Dr. Eckener aan boord
nemen, hoewel er volgens latere berichten
kans bestaat, dat er nog een 25-tal betalende
passagiers bij zal komen. Het luchtschip zal
vermoedelijk niet langer dan 1 of 2 uur te
Cardington blijven. Eckener verklaarde bij
zijn aankomst in Engeland, dat hij in de
Vereenigde Staten een vereeniging heeft op
gericht, die zich zal bezighouden met alle,
met de instelling van een Atlantischen lucht-
dienst verband houdende kwesties. Hij ge
looft, dat er groote mogelijkheden zijn weg
gelegd voor een luchtschependienst tusschen
Europa en de Vereenigde Staten.
Dr. Eckener was gisteren de gast van den
Engelschen luchtschepen-constructeur, com-
mander Bearing.
Heden zou hij een tocht maken met het
Britsche luchtschip R100. Daar de weersom
standigheden voor een vlucht echter ongun
stig waren, ging de tocht niet door.
Daarentegen zal dr. Eckener op uitnoodi-
ging van het luchtvaartministerie met com-
mander Bearing de luchtschepen R100 en
R101 bezichtigen.
VLIEGTUIGONGELUK.
Een der vliegtuigen, die met den Prins van
Wales van Khartoem naar Caïro zijn ge
vlogen, heeft gisteren op zijn terugtocht
naar Khartoem een ongeulk gehad. Het
stortte boven Heliopolis neer, waarbij de
beide inzittenden, de piloot-officier Barron
en de vliegenier Cyril Davis, den dood
vonden.
Het luchtvaartministerie te Londen heeft
nog geen bericht ontvangen of dit dezelfde
machine was, waarmede de prins gevlogc
heeft, dan wel of het een der escorteerendl
vliegtuigen was. In ieder geval was Barron
niet de piloot van den Prins.
WERELDRECORD GESLAGEN.
Tijdens een proefvlucht over 100 K.M. io
gesloten circuit heeft een piloot uit Darm-
stadt met een klein vliegtuig een uursnelheid
gemaakt van 215 K.M. Het wereldrecord
voor deze categorie van vliegtuigen bedroeg
191 K.M. per uur.
RECLAMEVLIEGTUIG VERONGELUKT.
Gisteravond is het reclamevliegtuig van de
Siemens-Schuckert Werke bij een poging om
te landen met een der zweefvlakken in aan
raking gekomen met den vlaggestok van een
kazernegebouw. Het vliegtuig stortte omlaag
en ging in vlammen op. De bestuurder werd
licht gewond.
ENGELSCII VLIEGTUIG IN EGYPTE
VERONGELUKT.
In een zandstorm geraakt
Het Britsche ministerie voor de luchtvaart
deelt mede, dat boven het vliegveld van
Caïro een Britsch vliegtuig is neergestort.
Het is een der machines, die den prins van
Wales op zijn vlucht van Kartoem naar
Caïro hebben begeleid.
Het ongeval werd veroorzaakt doordat het
vliegtuig kort na het opstijgen in een zand
storm geraakte.
Het aantal dooden dat de Britsche lucht
vaart gedurende dit jaar te betreuren heeft,
is daardoor gestegen tot 15.
Marktberichten
ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 23 April 1930. Bloemkool le
s per 100 stuks 1229; Gele Kool per
100 K.G. 7.30; Kropsla per 100 stuks
2.206; Prei per 100 bos 2.407;
Perziken per stuk 8—22 cent; Postelein per
bakje 0.611.04; Rabarber per 100 bos
8—14; Radijs per 100 bos 5.60—9;
Roode Kool per 100 K.G. 3.80—9.30;
Selderie per 100 bos 1.80; Spinazie per
bak 1017 cent; Spruiten per 100 K.G. 18
29; Dubbele Spercieboonen per 100 K.G.
61Uien per 100 K.G. 1.20; Wortelen
per 100 bos 8; Witlof le s. per 100 pond
5.90-/ 7.90; Witloi 2e s. per 100 K.G.
2.204.40.
BROEK OP LANGENDIJK, 24 April
1930. Langendijker Groentenveiling. Roode
Kool le s. 3.40—7.40; Gele Kool le s.
3—6.50; Deensche Witte Kool 0.70
1.70; Uien 0.60—1.30; Bieten f, 0.70,
alles per 100 K.G.
Aanvoer: 38000 K.G. Roode Kool; 55000
K.G. Gele Kool; 51000 K.G. Deensche Witte
Kool; 7700 K.G. Uien; 5800 K.G. Bieten.
ZWAAG, 22 April 1930. Veiling Bangert
en Omstreken". Bloemkool 1328; Roo
de Kool 9—13; Gele Kool 6—18;
Radijs 3.80—7Spinazie 2—3.80;
Witlof 18—23; Postelein 19—20;
Rabarber 6—7.70; Sla 1.60—5.80;
Aardbeien 40—60 cent per doosje; Komkom
mers 1824 cent per.stuk; Slaboonen 61
66 cent per pond; Aanvoer sla 21000 krop
HOORN, 24 April 1930. Op de kaas
markt waren aanvoer en prijzen heden als
volgt: 20 stapels kleine fabriekskaas 40;
l stapel kleine boerenkaas 40; 3 stapels
fabriekscommissiekaas 43; 3 stapels boe-
rencommissiekaas 45. Totaal 27 stapels,
wegende le zamen 34274 K.G. Handel goed.
PURMEREND, 23 April 1930. „Afslag-
vereeniging Beemster, Purmerend en Omstre
ken". Aardbeien 2578 cent per doosje; Wit
lof 1018 per 100 K G.; Bloemkool 5
35 per 100; Roode Kool 2.70—9.40
per 100; Witte Kool 2—2.70 per 100;
Savoye Kool 11.80 per 100; Spinazie
O.KU-0.35 per mand, 6 K.G.; Sla 1.30
7.70' per 100 krop; Andijvie 7.20 per
100 krop; Radijs 2.407.80 per 100
bos; Pieterselie 58 per 100 bos; Sel
derij 8 per 100 bos; Racjpstelen 1.40—
3.50 per 100 bos; Rabarber 315 per
100 bos; Uien 0.44 per 25 K.G.;. Prei 7
per 100 bos.
WARMENHUIZEN, 23 April 1930. Roo
de Kool les2.608.20; Roode Kool 2e
s 2.204.40; Gele Kool le s. 5.40—
6.20; Witte Kool le s. 0.70—1.60;
Witte Kool 2e -. 0.30—0.70; Uien
1.50; Peen 1.20.
Aanvoer: 92000 K.G. Roode Kool; 3000
K.G. Gele Kool; 670000 K.G. Witte' Kool;
1600 K.G. Uien; 800 K.G. Peen.
NOORDSCHARWOUDE, 23 April 1930.
Bh-Aardappelen 2.20; Bravo's 1.60;
Uien 1.201.80; Drielingen 0.40—
0.80; Grove 1.60—2; Peen 0.40—
0.80; Roode Kool 2.40—8.50; Gele
Kool 5.607.80; Deensche Witte Kool
0.6O—1.90; alles per 100 K.G.
Aanvoer: 900 K.G. Aardappelen; 10600
K.G. Uien; 5600 K.G. Peen; 194800 K.G.
Roode Kool; 33000 K.G. Gele Kool; 266400
K.G. Deensche Witte Kool.
BEVERWIJK, 23 April 1930. Coöp. Tuin
bouw Vrije Groenten Fruitveiling. Spina
zie 20—35 cent; Witlof (stek) 45—55 cent
per kist; Witlof 15—22 en 7—13 cent; Spi
nazie 2.254.25 per 100 K.G.; Rabar
ber 6—13 cent; Raapstelen 34 cent; Ra*
dijs 67 per 100 bos; Aardbeien 11—»
37 cent per doos; Sla per 100 krop 3—5;
Spinazie 2e s. onverkoopbaar.
EIERVEILING SCHAGEN.
SCHAGEN, 24 April 1930. Op de heden
gehouden eierveiling waren in totaal 168842
stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de orij-
zen als volgt: bruin 4 60—5.20; wit'/ 4
4.80; wit (klein) 3.30—4.30; 12502
stuks Eendeieren 4.20—4.40; 185 stuks
Kievitseieren 45.
SCHAGEN, 24 April 1930. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 8 Paarden 200—350; 216 Gel-
dekoeien (mag.) ƒ215425; 58 Gelde-
koeien (vette) 250—430 50 Kalf koeien
280—440; 42 Pinken 125—195; 489
Nuchtere kalveren 1030; 189 Overhou-
ders 30—426 Bokken en Geiten 6
14; 4 Varkens (mag.) 3442; 72 Var
kens (vette) per K.G. f 0.700.74; 190
Biggen 20—34; 6 Konijnen 0.50—
2; 36 Kippen 1 2.50; Eenden 0.50
1.25; 64 K.G. Boter 1.40—1.60.