DAGBLAD VQOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Het uitbreidingsplan bij den Bergerweg.
Rijn- en Moezelwijnen.
Buitenland
De burgerlijke beweging
in Britsch-lndië.
fto. 127
ZATERDAG 31 MEI 1930
132e Jaargang.
De Bergerweg zal een groote verbetering ondergaan.
Het tunnelvraagstuk zal vooreerst wel onopgelost blijven.
Dagelijksch overzicht,
W- M. H. PELS EN ZOON
KOORSTRAAT 49-51.
Vraagt onze speciale offerte in
ALKMAARSGHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3
maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
iranco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN:
Per regel 0.25, bij groote contracten rabat. Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven Iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs. HOSTER ZOON, Voordam C 9, post
giro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen.
'Alkmaar heeft in de laatste jaren heel wat
nieuwe woonwijken gekregen en voorname
lijk aan den kant van Heiloo is een straten-
complex verrezen, dat iemand, die eens de
moeite neemt den Kennemerstraatweg te
.verlaten en eens wat Oostwaarts af te dwalen
tot de conclusie zal brengen, dat hij een
vreemdeling in zijn eigen stad is geworden.
Minder vlot is het met de uitbreiding naar
den kant van Bergen verloopen. Daarover is
jn en buiten den Raad heel wat gediscussieerd
en ieder heeft in den loop der jaren wel eens
gehoord over verschil van inzicht over het
omleggen van de Houtvaart, over een brug
die nu eens een paal- en dan weer een staal-
fundeering zou moeten krijgen en over de
moeilijkheden, welke men nog steeds onder
vond bij den beruchten overweg, waar de
thans bestaande tunnel voor voetgangers en
wielrijders absoluut onvoldoende moet ge
noemd worden.
Aannemers en architecten keken tot dusver
tevergeefs uit naar het tijdstip waarop dit
veelbelovend terrein bebouwd zou kunnen
worden, maar hun ongeduld is den langsten
tijd op de proef gesteld omdat in het najaar
alle werken zullen worden aanbesteed, welke
dit terrein behoorlijke toegangswegen naar
de stad zullen verzekeren. Hier ligt een groot
complex bouwterrein, maar slechts een deel
daarvan hoewel het voornaamste deel
zal weldra in gebruik genomen kunnen
worden.
Het desbetreffende raadsbesluit is op 13
December j.1. goedgekeurd en Ged. Staten
hebben die goedkeuring bij hun besluit van
9 April 1930 bekrachtigd.
Dat het groote plan in zijn geheel nog niet
rijp is voor uitvoering komt omdat allerlei
kwesties nog nader geregeld moeten worden.
Met Bergen is op verschillende punten nog
geen overeenstemming bereikt en de plannen
van de Spoorwegen zijn nog zoo onzeker, dat
aan een definitief plan ten aanzien van den
spoorwegovergang in het verlengde van de
Lindenlaan nog niet gedacht kan worden.
Men weet nog niet met zekerheid hoe breed
hier het emplacement zal worden en met die
breedte houdt natuurlijk de bouw van het
viaduct verband, dat ter plaatse een onge
hinderd verkeer over de rails mogelijk zal
moeten maken.
Wij kunnen dan nu ook slechts met zeker
heid iets zeggen over de uitbreiding die on
middellijk achter den thans bestaanden over
weg geprojecteerd is, maar deze plannen zijn
van voldoende belang om er eens nader de
aandacht op te vestigen.
Men herinnert zich wellicht, dat ook hier
de voortgang belemmerd is, doordat het
Rijk van plan was hier een weg voor het snel
verkeer dwars door het uitbreidingsplan der
gemeente te maken.
In het streven de wegen voor het door
gaande groote verkeer zoo mogelijk buiten
de bebouwde kommen der gemeenten te leg
gen was deze weg bedoeld als een verbin
dingsweg tusschen den weg Haarlem-
Alkmaar en AlkmaarDen Helder, maar de
onzekerheid of die weg er zou komen en
waar hij precies geprojecteerd zou worden,
maakte het de gemeente moeilijk in dit
deel van het uitbreidingsplan wegen en
bouwblokken te projecteeren.
Thans is die Rijksweg van de baan. De
directeur van Gemeentewerken heeft met de
desbetreffende autoriteiten van het Rijk en
den Waterstaat geconfereerd en het gevolg
daarvan is geweest, dat de tot standkoming
van het uitbreidingsplan niet langer door
het aanleggen van een Rijksverbindingsweg
behoeft opgehouden te worden.
Het allerbeste wat dit uitbreidingsplan zal
brengen omdat alle inwoners daarvan kun
nen profiteeren is een verbetering van den
Bergerweg op Alkmaarsch gebied. Deze
weg zal vanaf den overweg een zeer groote
verbetering ondergaan.
Het ligt in het voornemen hier een rijweg
te maken van 9 Meter breedte, met aan weers
zijden een rijwielpad van 2% Meter en daar-
o3??' aan weerszijden een wandeltrottoir van
Meter breedte Wie nagaat in welken toe
stand deze drukke verbindingsweg thans
verkeert, hoe weinig ruimte er bij het pas-
seeren van de groote autobussen voor wiel-
rijders en voetgangers overblijft en hoe ge-
aarhjk bij het ontbreken van rijwielpaden
ue randen der klinkerbestrating zijn, zal deze
vegverbreeding ten zeerste toejuichen. Wij
li;!,n1nen nog slechts hopen, dat ook de ver-
nting yan den Bergerweg die thans,
°0ra' bij de gevaarlijke bruggetjes, alles te
'1Si €n overlaat eens goed in studie zal
ff en genomen en dat men in Bergen be-
m Jj!1 zah dat het voor die gemeente, die veel
voordeel van dezen weg heelt dan dat
met Alkmaar het geval is, een onafwendbare
plicht is ook de rest van het wegvak tot het
dorp in behoorlijken staat te brengen Wan
neer achter het Alkmaarsche gedeelte een
smalle weg met gevaarlijke kleine bruggetjes
in stand wordt gehouden zullen allen, die
Bergen bezoeken tot de overtuiging moeten
komen, dat deze gemeente haar belangen op
schromelijke wijze verwaarloost.
Helaas zal de toestand bij den overweg,
wat de tunnel betreft, voorloopig wel onver
anderd blijven. De situatie ter plaatse is oor
zaak dat hier geen viaduct kan gebouwd
worden.
Men is noodzakelijk aangewezen op een
tunnel, die een millioen zal moeten kosten,
wat de Spoorwegen geheel voor rekening
van onze gemeente willen laten.
Waar men voor vier ton een viaduct kan
bouwen is een tunnel dus een uiterst kost
bare geschiedenis en het is te begrijpen, dat
Alkmaar er op het oogenblik nog niet over
denkt aan dit kruispunt een zoo enorm be
drag te besteden.
Geenszins wil dit zeggen, dat de toestan
den zich niet zoo kunnen wijzigen, dat de
stad, wellicht in samenwerking met de Spoor
wegen, nog eens tot den bouw zal overgaan
en met het oog hierop wordt de Houtvaart
achter den spoorwegovergang nu reeds om
gelegd, zoodat men daar ter plaatse het nood
zakelijke terrein vóór de dan te maken weg-
heUing zal kunnen reserveeren.
Over die omgelegde Houtvaart komt dan
de beruchte brug, waarvan het nog altijd niet
zeker is of ze een paal, dan wel een staal-
fundeering zal krijgen en die dus in het na
jaar waarschijnlijk zoowel met een staal- als
met een paalplan aanbesteed zal worden.
Toch zal in de toekomst de overweg niet
meer zulke groote moeilijkheden opleveren
omdat de weggebruikers in de gelegenheid
gesteld zullen worden dit kruispunt te ver
mijden.
Vanaf de Barnebrug gaat de Bergerweg in
de richting van Alkmaar zich splitsen en
wordt langs de Bergervaart een 13 Meter
breede weg gemaakt, die, via een verbindings
weg van het bebouwde terrein, op den Hel-
derschen weg even voorbij den spoorweg
overgang uitkomt.
Hier is geen rangeerterrein, de overweg is
vrijwel altijd geopend en het verkeer zal
langs dezen weg zoo goed als geen belemme
ring ondervinden. Hier wordt een weg ge
maakt met een rijbreedte van 8 Meter met aan
weerszijden trottoirs van 2 Meter breedte.
De verbindingsweg, welke de bewoners
langs de Houtvaart rechtstreeks naar den
Heldersche weg voert is 8 Meter breed op
den rijweg en heeft ter weerszijden trottoirs
van 3 >2 Meter breedte.
Ook de Fabrieksweg wordt doorgetrokken
wat voornamelijk voor de daar gevestigde
industrie van groote beteekenis zal blijken
Achter het Abattoir en de Gasfabriek is
thans een terrein voor de vestiging van
nieuwe industrieën gereserveerd, maar dit
valt buiten dat deel van het uitbreidingsplan
dat thans voor bebouwing in aanmerking
zal komen.
Men heeft een plan gemaakt voor open,
half open en gesloten bebouwing.
Onder open bebouwing worden verstaan
hetzij alleen staande huizen of villa's, hetzij
blokken, welke uit niet meer dan drie aaneen-
gebouwde huizen mogen bestaan, met een
open ruimte aan weerszijden van de bebou
wing van minstens 4 Meter uit de erfaf-
scheiding.
Half open bebouwing brengt blokken,
welke uit niet meer dan zes aaneengebouwde
huizen mogen bestaan met een open ruimte
aan weerszijden van de bebouwing van
minstens 3 Meter uit de erf afscheiding en
gesloten bebouwing blokken van aaneen
gesloten huizen.
Op het uitbreidingsplan is aangegeven
waar voortuinen moeten worden gemaakt,
benevens de diepte dier tuinen. Zeer zorg
vuldig is dat alles geprojecteerd, ook wat de
beplanting betreft om een goed geheel van
deze nieuwe woonwijken te kunnen krijgen
en men heeft op dit en ook verder op het
groote uitbreidingsplan precies aangegeven
waar de openbare gebouwen kerken,
scholen, kinderspeelplaatsen, enz. moeten
komen en waar b-v. een plantsoentje zal aan
gelegd worden.
Gedachtig aan de lessen uit het verleden
heeft men begrepen de nieuw aan te leggen
straten niet te smal te moeten nemen.
Er is 'op dit bouwterrein een hoofdstraat
van 14 Meter breedte geprojecteerd en er is
voor zorg gedragen dat ook de minder be
langrijke wegen een breedte van minstens
10 Meter zullen krijgen.
Met het oog op het in de naaste omgeving
te reserveeren fabrieksterrein zal er rekening
mee gehouden worden, dat op dit bouwblok
een voldoend aantal arbeiderswoningen zul
len verrijzen.
De omstandigheid, dat op het naast
gelegen terrein in de richting van den Helder-
schen weg de grens der gemeente Bergen
slechts een honderdtal meters van het spoor
wegemplacement is verwijderd, heeft het
vaststellen van het uitbreidingsplan ter
plaatse niet gemakkelijk gemaakt.
De verbeterde Bergerweg zal op Alk
maarsch grondgebied van klinkers gemaakt
worden met rijwielpaden en trottoirs van
tegels en de brug over de Houtvaart wordt
op de volle breedte van den weg geprojec
teerd.
Wanneer deze werken in het najaar wor
den aanbesteed kan onmiddellijk met de uit
voering worden begonnen en zal men den
volgenden zomer reeds van deze verbeterin
gen kunnen profiteeren.
Het uitbreidingsplan naar den Zuidkant
van onze gemeente zal binnen enkele weken
in behandeling kunnen komen. Naar het
Westen blijft de spoorlijn groote moeilijk
heden opleveren, daar men niet weet voor
al nu de lijn geëlectr-ificeerd wordt welke
plannen de Spoorwegen ten uitvoer zullen
brengen en of het rangeerterrein op de oude
plaats gevestigd zal blijven.
Vast staat, dat men in Alkmaar niet stil
zit en alles in het werk stelt om de uitbrei
ding van onze gemeente, wat de bewoonde
oppervlakte betreft, zoo spoedig mogelijk
definitief vast te stellen. Wanneer het nog
eens gelukken zai ook de stadsgrenzen naar
alle zijden over grondgebied van omliggende
gemeenten te verleggen, zal ook ten bate dier
gemeenten, nog heel wat meer tot stand ge
bracht kunnen worden.
Als straks de verbeterde Bergerweg op de
grens van Alkmaar en Bergen weer overgaat
in een wegvak, dat absoluut onvoldoende
voor het tegenwoordige verkeer mag ge
noemd worden;'zullen er ongetwijfeld ook
vele Bergenaren zijn, die het betreuren, dat
de grens tusschen de weilanden niet een paar
Kilometertjes meer naar den zeekant loopt
dan zij thans op de kaart staat aangegeven.
DE MARINEBEGROOTING VAN ITALIË.
Een verhooging door vernieuwing van
schepen.
Italië trekt den laatsten tijd wel de aandacht.
Mussolini houdt talrijke redevoeringen, waar
door het volk weer eens opgezwiept en waar
door de rest van de wereld met name
Frankrijk geprikkeld wordt, de ministers
volgen het voorbeeld van den dictator en wer
pen niet minder oplaaiende speeches in de
ruimte en zoodoende wordt het Italiaansche
volk als 't ware eiken dag weer opnieuw wak
ker geschud en wordt het voor de oogen ge
houden, dat er gevaar dreigt voor het vrije
Italië.
Geen wonder dus, dat de begrooting van
Italië, waarvan de cijfers thans bekend zijn ge
maakt, die van vorige jaren overschrijdt. Niet
minder dan 243.532.370 lire is de jongste be
grooting hooger dan het vorige jaar. Deze ver
hooging is voor een deel te wijten aan salaris-
verbeteringen, voor een ander deel, n.1.
192.820.000 lire, aan vernieuwing van schepen.
Deze laatste verhoogin£ houdt volgens den
minister van marine, Siriani, verband met het
vlootprogram in Januari 1929, dus vóór de
vlootconferentie van Londen, door den minis
terraad vastgesteld. Voor nieuwen aanbouw is
in totaal 600 millioen lire uitgetrokken.
Na herinnerd te hebben aan het bekende
standpunt der Italiaansche delegatie ter vloot
conferentie, zeide de minister, dat de mogelijk
heid van een hervatting der onderhandelingen
niet verdwenen is. Het vlootprogram van dit
jaar verandert niets aan de geneigdheid van
Italië te dezen aanzien, De totale tonnenmaat
van 1930 verschilt niet van die van 1929.
Het hoofd der regeering, zoo zeide de minis
ter nog, heeft niet willen profiteeren van de
voordeelen welke voor Italië zouden kunnen
voortvloeien uit een vrij gebruik der totale
tonnenmaat. Hij heeft in het huidige program
niet willen afwijken van de grenzen de reclassi-
ficaties door andere mogendheden gesteund en
niet door Italië goedgekeurd. Met de 20.000 ton
aan kruisers van het nieuwe vlootprogram had
Italië zonder moeite een gelijk aantal schepen
kunnen bouwen met andere kenmerken. Deze
schepen zouden, bewapend als ze hadden kun
nen zijn bijvoorbeeld met kanonnen van een ka
liber grooter dan 155 m.m., al dadelijk het pro
gram van beperking hebben verstoord, door de
drie zeemogendheden op de Londensche confe
rentie aanvaard. Het huidige program is
slechts de voortzetting van de vernieuwing der
marine, door de fascistische regeering begon
nen.
Admiraal Siriani eindigde met te zeggen, dat
de waarde van een vloot niet alleen wordt be
paald door de mechanische sterkte. Er is ook
nog de sterkte der mannen, een trotsche en
bloeiende jeugd, geïnspireerd en geleid door
een geloof, een ideaal, en bereid te dienen roet
geestdriftig vjp:. Dat zijn, de eeaige krakten,
die de wapenen doen leven en op dit gebied zal
niemand ons pariteit kunnen betwisten.
De Kamer bracht den minister een langdurige
ovatie. Kamerleden en publiek juichten staande
voor Mussolini en riepen: „Leve de marine!"
Een demonstratie van Parsies.
Volgens de „Daily Herald" hebben voor den
eersten keer de Parsies te Bombay als gemeen
te hun sympathie betuigd met Gandhi door een
demonstratie, waaraan 50.000 personen, waar
onder 2000 vrouwen, deelnamen.
Een beroep van zakenlieden op den
onderkoning.
Uit Bombay seint men aan Je „Daily Herald",
dat de federatie van Indische Kamers van
Koophandel en Industrie aan den Onderkoning
een brief heeft geschreven, die is geteekend
door 22 voorname handelscorporaties uit heel
Indië. In dezen brief wordt de regeering er toe
aangespoord Gandhi uit te noodigen tot een
„round table"-conferentie en een verklaring te
publiceeren, welke zegt dat de Conferentie ten
doel heeft een constitutie voor te bereiden,
waarbij Indië den status van Dominion wordt
verleend. Verder wordt in den brief gezegd dat
de arrestatie van Gandhi de campagne der Na
tionalisten niet heeft verzwakt en dat geen vre
de mogelijk is totdat het doel van Dominion
Status is bereikt.
Ook de president van de Kamer van Indische
Koophandel te Bombay heeft bij den gouver
neur aangedrongen op verzoeningsgezinde stap
pen. De gouverneur zou op sympathieke wijze
den president hebben te woord gestaan.
Strenge regeeringsmaatregelen.
De onderkoning heeft een decreet gepubli
ceerd, waarbij het posten bij stakingen wordt
verboden, boeten wegens het niet betalen van
belastingen en het aansporen van regeerings-
beambten tot een deloyale houding worden op
gelegd.
De toestand te Rangoon rustig.
Te Rangoon heerscht op het oogenblik volko
men rust. De door de regeering benoemde ver
zoeningscommissie heeft haar werkzaamheden
aangevangen. Het aantal bij de laatste onlusten
gevallen dooden is gestegen tot 164.
Vrijwillige troepen zijn te Dharasana aange
komen ter bescherming van de toegangswegen
tot het zoutdepot. In Dharasana zelf was de po
litie gedwongen heden verscheidene malen in
te grijpen, daar twee afdeelingen vrijwilligers
wederom pogingen in het werk stelden in het
depot door te dringen. In totaal zijn daarbij 14
personen gewond. De overige vrijwilligers, on
geveer 100 in getal, werden uiteengedreven.
Een tweede aanval op het
zoutdepOt?
Terwijl de president van de Indische
Handelskamer besprekingen voert met
den gouverneur van Bombay om te
trachten tot overeenstemming te gen-
ken, kondigt het comité te Bombay van
het All-Indisch Congres voor Zondag
a.s. een tweeden aanval aan op het zout
depot van Wadala.
De aanval zal worden ondernomen
door 4000 vrijwilligers, bestaande uit
Hindoes als uit Mohammedanen. Ook
tot de arbeidersbevolking in het Noor
delijk deel van Bombay is een oproep
gericht om aan den aanval deel te
nemen.
INCIDENTEN TIJDENS DE STIEREN
GEVECHTEN BIJ PARIJS.
Tijdens de gisteren te Melun, in de nabij
heid van Parijs, gehouden stierengevechten
hebben zich ernstige wanordelijkheden voor
gedaan. Door verschillende vereenigingen
van dierenbeschermers was reeds eerder ge
protesteerd tegen het toestaan van stierenge
vechten in de omgeving van Parijs. Voor den
aanvang van het stierengevecht drongen een
500 leaen van een Parijsche vereeniging tot
bescherming van dieren, mannen, vrouwen,
jongens en meisjes, tot dicht bij de arena en
toen de picadors binnen den ring versche
nen hieven zij alle 500 met fluitjes een schel
gefluit aan, waardoor de paarden der pica
dors schichtig werden en dit gedeelte van
het schouwspel reeds mislukte. Sommige de
monstranten drongen zelfs in den ring en
beletten de picadors, binnen te rijden. Het
publiek, dat betaald had om een stierenge
vecht te zien, begon zich ermee te bemoeien.
Weldra was het een helsch geschreeuw en
raakte betoogers en publiek handgemeen.
De gendarmerie moest er een einde aan ma
ken de dierenbeschermers werden van het
tererin verwijderd en het stierengevecht'kon
voortgang vinden.
De dierenbeschermers hebben echter met
hun actie dit bereikt, dat de regeering en de
kamer zich waarschijnlijk zullen bezig hou
den met de vraag of stierengevechten in
Frankrijk dienen te worden toegestaan en of
deze materie wettelijk dient te worden gere
geld
ROOFOVERVAL IN EEN HONGAAR-
SCHE BANKINSTELLING.
Vrijdagmorgen heeft in het hoofdge
bouw van 4e Eskohank te Boedapest
TELEFOON 207.
een brutale roofoverval plaats gehad. In
een vertrek van de personeelafdeeling
lagen de salarissen gereed voor de
employé's tot een bedrag van 160.000
Pengö. Toen een der bedienden het ver
trek had verlaten trad plotseling een
man met een revolver te voorschijn. Hij
hield den achteruit geweien bediende
den revolver voor en wist hem in een
nevenvertrek terug te dringen, waar hij
hem opsloot. Toen een oogenblik later
twee andere bedienden het vertrek bin
nen gingen, keerde de roover zich tegen
hen, nam het geld, sprong uit het raam
op de binnenplaats en wist te ontkomen.
Een achtervolging,'die werd ingesteld,
bleef tot dusverre zonder resultaat.
DE DUSSELDORPSCHE
MOORDENAAR.
Kürsten's zondenregister,
De Keulsche recherche deelt mede,
dat de Düsseldorpsche massamoorde
naar Peter Kürten thans bekend heeft
in 1923 nog een moord te Keulen te heb
ben gepleegd. Op den avond van Sacre-
mentsdag van dat jaar werd tusschen
10 en 11 uur het 10-jarig kind van den
herbergier Klein dood in de ouderlijke
woning aangetroffen. Aanvankelijk werd
een oom van het kind hiervan verdacht,
doch deze werd later door de gezwore
nenrechtbank vrijgesproken.
ZAL ADMIRAAL TAKARABE AFTREDEN1
Volgens een telegram van de „Exchange
Telegraph" wordt het waarschijnlijk geacht,
dat de Japansche minister van marine, Ad
miraal Takarabe, zal aftreden in verband
met de motie van den Japanschen Vloot-
krijgsraad, waarin de meening tot uitdruk
king wordt gebracht dat de regeering buiten
hare bevoegdheden is gegaan door het Lon
densche vlootverdrag te onderteekenen, zon
der rekening te houden met het advies van
den marinestaf.
Een aftreden van de geheele regeering
wordt in dit verband eveneens tot de moge
lijkheden gerekend.
DE EIGENDOMMEN VAN DE LENA GOLD-
FIELDS IN BESLAG GENOMEN.
Naar uit Moskou wordt gemeld, publi
ceeren de bladen een besluit van den Raad
van Volkscommissarissen, volgens hetwelk
de Sovjetregeering thans er toe overgegaan
zou zijn het eigendam van de Engelsche Con-
cessionaresse der Lena Goldfields in beslag
te nemen.
Uit den text zou blijken, dat de Engelsche
maatschappij de levensmiddelenvoorziening
van de bevolking in gevaar zou hebben ge
bracht. Na de stillegging van den arbeid in
de bedrijven der Lena Goldfields is ook het
scheepvaartverkeer stilgelegd.
Aangezien de schepen eigendom zijn van
de maatschappij heeft de Sovjetregeering de
inbeslagname der rivierschepen en uitleve
ring ervan aan de autoriteiten van het Com
missariaat van Verkeerswezen bevolen.
AMERIKAANSCHE PLEZIERBOOT
GEZONKEN.
29 passagiers verdronken.
In de nabijheid van Santa Monica in
Californië is het pleiziervaartuig Amecc
cloor tot nu toe onbekende oorzaak ge
zonken.
29 passagiers zijn om het leven geko
men, terwijl 30 passagiers gereed kon
den worden.
DOODELIJKE AUTO-ONGEVALLEN
IN AMERIKA.
Bij twee auto-rennen in de Ver. Staten
zijn vijf dooden gevallen. Te Winchester
in den staat Indiana verloor een coureur
de macht over zijn stuur en de renwa-ij
gen reed met volle vaart op de menigte
toeschouwers in. Vier personen werden
gedood en 20 gewond.
Bij autorennen in Indianapolis reed
een race-auto in volle vaarh tegen de af
rastering van de renbaan. De coureur
werd gedood, zes personen gewond.
MET EEN ONDERZEEËR NAAR DË
NOORDPOOL?
Uit Washington wordt gemeld, dat hét
Amerikaansche departement van Marine
het verzoek van den Poolonderzoeker
Wilkin heeft ingewilligd en het oude
onderzeeboot O 12 tot zijn beschikking
heeft gesteld voor het maken van een
Noordpoolreis.
Naar men weet, wil Wiilkin trachten,
met de duikboot onder het ijsveld van
de Poolzeeën door te varen tot hij weer
in open water komt
Wilkin zal met de Graf Zeppelin naar
Europa reizen om daar voorbereidingen
voor iw ejfififUÜg te k