DAGBLAD VQOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Het uitbreidingsplan bij den Bergerweg. Rijn- en Moezelwijnen. Buitenland De burgerlijke beweging in Britsch-lndië. fto. 127 ZATERDAG 31 MEI 1930 132e Jaargang. De Bergerweg zal een groote verbetering ondergaan. Het tunnelvraagstuk zal vooreerst wel onopgelost blijven. Dagelijksch overzicht, W- M. H. PELS EN ZOON KOORSTRAAT 49-51. Vraagt onze speciale offerte in ALKMAARSGHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, iranco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN: Per regel 0.25, bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven Iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. HOSTER ZOON, Voordam C 9, post giro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummer bestaat uit 3 bladen. 'Alkmaar heeft in de laatste jaren heel wat nieuwe woonwijken gekregen en voorname lijk aan den kant van Heiloo is een straten- complex verrezen, dat iemand, die eens de moeite neemt den Kennemerstraatweg te .verlaten en eens wat Oostwaarts af te dwalen tot de conclusie zal brengen, dat hij een vreemdeling in zijn eigen stad is geworden. Minder vlot is het met de uitbreiding naar den kant van Bergen verloopen. Daarover is jn en buiten den Raad heel wat gediscussieerd en ieder heeft in den loop der jaren wel eens gehoord over verschil van inzicht over het omleggen van de Houtvaart, over een brug die nu eens een paal- en dan weer een staal- fundeering zou moeten krijgen en over de moeilijkheden, welke men nog steeds onder vond bij den beruchten overweg, waar de thans bestaande tunnel voor voetgangers en wielrijders absoluut onvoldoende moet ge noemd worden. Aannemers en architecten keken tot dusver tevergeefs uit naar het tijdstip waarop dit veelbelovend terrein bebouwd zou kunnen worden, maar hun ongeduld is den langsten tijd op de proef gesteld omdat in het najaar alle werken zullen worden aanbesteed, welke dit terrein behoorlijke toegangswegen naar de stad zullen verzekeren. Hier ligt een groot complex bouwterrein, maar slechts een deel daarvan hoewel het voornaamste deel zal weldra in gebruik genomen kunnen worden. Het desbetreffende raadsbesluit is op 13 December j.1. goedgekeurd en Ged. Staten hebben die goedkeuring bij hun besluit van 9 April 1930 bekrachtigd. Dat het groote plan in zijn geheel nog niet rijp is voor uitvoering komt omdat allerlei kwesties nog nader geregeld moeten worden. Met Bergen is op verschillende punten nog geen overeenstemming bereikt en de plannen van de Spoorwegen zijn nog zoo onzeker, dat aan een definitief plan ten aanzien van den spoorwegovergang in het verlengde van de Lindenlaan nog niet gedacht kan worden. Men weet nog niet met zekerheid hoe breed hier het emplacement zal worden en met die breedte houdt natuurlijk de bouw van het viaduct verband, dat ter plaatse een onge hinderd verkeer over de rails mogelijk zal moeten maken. Wij kunnen dan nu ook slechts met zeker heid iets zeggen over de uitbreiding die on middellijk achter den thans bestaanden over weg geprojecteerd is, maar deze plannen zijn van voldoende belang om er eens nader de aandacht op te vestigen. Men herinnert zich wellicht, dat ook hier de voortgang belemmerd is, doordat het Rijk van plan was hier een weg voor het snel verkeer dwars door het uitbreidingsplan der gemeente te maken. In het streven de wegen voor het door gaande groote verkeer zoo mogelijk buiten de bebouwde kommen der gemeenten te leg gen was deze weg bedoeld als een verbin dingsweg tusschen den weg Haarlem- Alkmaar en AlkmaarDen Helder, maar de onzekerheid of die weg er zou komen en waar hij precies geprojecteerd zou worden, maakte het de gemeente moeilijk in dit deel van het uitbreidingsplan wegen en bouwblokken te projecteeren. Thans is die Rijksweg van de baan. De directeur van Gemeentewerken heeft met de desbetreffende autoriteiten van het Rijk en den Waterstaat geconfereerd en het gevolg daarvan is geweest, dat de tot standkoming van het uitbreidingsplan niet langer door het aanleggen van een Rijksverbindingsweg behoeft opgehouden te worden. Het allerbeste wat dit uitbreidingsplan zal brengen omdat alle inwoners daarvan kun nen profiteeren is een verbetering van den Bergerweg op Alkmaarsch gebied. Deze weg zal vanaf den overweg een zeer groote verbetering ondergaan. Het ligt in het voornemen hier een rijweg te maken van 9 Meter breedte, met aan weers zijden een rijwielpad van 2% Meter en daar- o3??' aan weerszijden een wandeltrottoir van Meter breedte Wie nagaat in welken toe stand deze drukke verbindingsweg thans verkeert, hoe weinig ruimte er bij het pas- seeren van de groote autobussen voor wiel- rijders en voetgangers overblijft en hoe ge- aarhjk bij het ontbreken van rijwielpaden ue randen der klinkerbestrating zijn, zal deze vegverbreeding ten zeerste toejuichen. Wij li;!,n1nen nog slechts hopen, dat ook de ver- nting yan den Bergerweg die thans, °0ra' bij de gevaarlijke bruggetjes, alles te '1Si €n overlaat eens goed in studie zal ff en genomen en dat men in Bergen be- m Jj!1 zah dat het voor die gemeente, die veel voordeel van dezen weg heelt dan dat met Alkmaar het geval is, een onafwendbare plicht is ook de rest van het wegvak tot het dorp in behoorlijken staat te brengen Wan neer achter het Alkmaarsche gedeelte een smalle weg met gevaarlijke kleine bruggetjes in stand wordt gehouden zullen allen, die Bergen bezoeken tot de overtuiging moeten komen, dat deze gemeente haar belangen op schromelijke wijze verwaarloost. Helaas zal de toestand bij den overweg, wat de tunnel betreft, voorloopig wel onver anderd blijven. De situatie ter plaatse is oor zaak dat hier geen viaduct kan gebouwd worden. Men is noodzakelijk aangewezen op een tunnel, die een millioen zal moeten kosten, wat de Spoorwegen geheel voor rekening van onze gemeente willen laten. Waar men voor vier ton een viaduct kan bouwen is een tunnel dus een uiterst kost bare geschiedenis en het is te begrijpen, dat Alkmaar er op het oogenblik nog niet over denkt aan dit kruispunt een zoo enorm be drag te besteden. Geenszins wil dit zeggen, dat de toestan den zich niet zoo kunnen wijzigen, dat de stad, wellicht in samenwerking met de Spoor wegen, nog eens tot den bouw zal overgaan en met het oog hierop wordt de Houtvaart achter den spoorwegovergang nu reeds om gelegd, zoodat men daar ter plaatse het nood zakelijke terrein vóór de dan te maken weg- heUing zal kunnen reserveeren. Over die omgelegde Houtvaart komt dan de beruchte brug, waarvan het nog altijd niet zeker is of ze een paal, dan wel een staal- fundeering zal krijgen en die dus in het na jaar waarschijnlijk zoowel met een staal- als met een paalplan aanbesteed zal worden. Toch zal in de toekomst de overweg niet meer zulke groote moeilijkheden opleveren omdat de weggebruikers in de gelegenheid gesteld zullen worden dit kruispunt te ver mijden. Vanaf de Barnebrug gaat de Bergerweg in de richting van Alkmaar zich splitsen en wordt langs de Bergervaart een 13 Meter breede weg gemaakt, die, via een verbindings weg van het bebouwde terrein, op den Hel- derschen weg even voorbij den spoorweg overgang uitkomt. Hier is geen rangeerterrein, de overweg is vrijwel altijd geopend en het verkeer zal langs dezen weg zoo goed als geen belemme ring ondervinden. Hier wordt een weg ge maakt met een rijbreedte van 8 Meter met aan weerszijden trottoirs van 2 Meter breedte. De verbindingsweg, welke de bewoners langs de Houtvaart rechtstreeks naar den Heldersche weg voert is 8 Meter breed op den rijweg en heeft ter weerszijden trottoirs van 3 >2 Meter breedte. Ook de Fabrieksweg wordt doorgetrokken wat voornamelijk voor de daar gevestigde industrie van groote beteekenis zal blijken Achter het Abattoir en de Gasfabriek is thans een terrein voor de vestiging van nieuwe industrieën gereserveerd, maar dit valt buiten dat deel van het uitbreidingsplan dat thans voor bebouwing in aanmerking zal komen. Men heeft een plan gemaakt voor open, half open en gesloten bebouwing. Onder open bebouwing worden verstaan hetzij alleen staande huizen of villa's, hetzij blokken, welke uit niet meer dan drie aaneen- gebouwde huizen mogen bestaan, met een open ruimte aan weerszijden van de bebou wing van minstens 4 Meter uit de erfaf- scheiding. Half open bebouwing brengt blokken, welke uit niet meer dan zes aaneengebouwde huizen mogen bestaan met een open ruimte aan weerszijden van de bebouwing van minstens 3 Meter uit de erf afscheiding en gesloten bebouwing blokken van aaneen gesloten huizen. Op het uitbreidingsplan is aangegeven waar voortuinen moeten worden gemaakt, benevens de diepte dier tuinen. Zeer zorg vuldig is dat alles geprojecteerd, ook wat de beplanting betreft om een goed geheel van deze nieuwe woonwijken te kunnen krijgen en men heeft op dit en ook verder op het groote uitbreidingsplan precies aangegeven waar de openbare gebouwen kerken, scholen, kinderspeelplaatsen, enz. moeten komen en waar b-v. een plantsoentje zal aan gelegd worden. Gedachtig aan de lessen uit het verleden heeft men begrepen de nieuw aan te leggen straten niet te smal te moeten nemen. Er is 'op dit bouwterrein een hoofdstraat van 14 Meter breedte geprojecteerd en er is voor zorg gedragen dat ook de minder be langrijke wegen een breedte van minstens 10 Meter zullen krijgen. Met het oog op het in de naaste omgeving te reserveeren fabrieksterrein zal er rekening mee gehouden worden, dat op dit bouwblok een voldoend aantal arbeiderswoningen zul len verrijzen. De omstandigheid, dat op het naast gelegen terrein in de richting van den Helder- schen weg de grens der gemeente Bergen slechts een honderdtal meters van het spoor wegemplacement is verwijderd, heeft het vaststellen van het uitbreidingsplan ter plaatse niet gemakkelijk gemaakt. De verbeterde Bergerweg zal op Alk maarsch grondgebied van klinkers gemaakt worden met rijwielpaden en trottoirs van tegels en de brug over de Houtvaart wordt op de volle breedte van den weg geprojec teerd. Wanneer deze werken in het najaar wor den aanbesteed kan onmiddellijk met de uit voering worden begonnen en zal men den volgenden zomer reeds van deze verbeterin gen kunnen profiteeren. Het uitbreidingsplan naar den Zuidkant van onze gemeente zal binnen enkele weken in behandeling kunnen komen. Naar het Westen blijft de spoorlijn groote moeilijk heden opleveren, daar men niet weet voor al nu de lijn geëlectr-ificeerd wordt welke plannen de Spoorwegen ten uitvoer zullen brengen en of het rangeerterrein op de oude plaats gevestigd zal blijven. Vast staat, dat men in Alkmaar niet stil zit en alles in het werk stelt om de uitbrei ding van onze gemeente, wat de bewoonde oppervlakte betreft, zoo spoedig mogelijk definitief vast te stellen. Wanneer het nog eens gelukken zai ook de stadsgrenzen naar alle zijden over grondgebied van omliggende gemeenten te verleggen, zal ook ten bate dier gemeenten, nog heel wat meer tot stand ge bracht kunnen worden. Als straks de verbeterde Bergerweg op de grens van Alkmaar en Bergen weer overgaat in een wegvak, dat absoluut onvoldoende voor het tegenwoordige verkeer mag ge noemd worden;'zullen er ongetwijfeld ook vele Bergenaren zijn, die het betreuren, dat de grens tusschen de weilanden niet een paar Kilometertjes meer naar den zeekant loopt dan zij thans op de kaart staat aangegeven. DE MARINEBEGROOTING VAN ITALIË. Een verhooging door vernieuwing van schepen. Italië trekt den laatsten tijd wel de aandacht. Mussolini houdt talrijke redevoeringen, waar door het volk weer eens opgezwiept en waar door de rest van de wereld met name Frankrijk geprikkeld wordt, de ministers volgen het voorbeeld van den dictator en wer pen niet minder oplaaiende speeches in de ruimte en zoodoende wordt het Italiaansche volk als 't ware eiken dag weer opnieuw wak ker geschud en wordt het voor de oogen ge houden, dat er gevaar dreigt voor het vrije Italië. Geen wonder dus, dat de begrooting van Italië, waarvan de cijfers thans bekend zijn ge maakt, die van vorige jaren overschrijdt. Niet minder dan 243.532.370 lire is de jongste be grooting hooger dan het vorige jaar. Deze ver hooging is voor een deel te wijten aan salaris- verbeteringen, voor een ander deel, n.1. 192.820.000 lire, aan vernieuwing van schepen. Deze laatste verhoogin£ houdt volgens den minister van marine, Siriani, verband met het vlootprogram in Januari 1929, dus vóór de vlootconferentie van Londen, door den minis terraad vastgesteld. Voor nieuwen aanbouw is in totaal 600 millioen lire uitgetrokken. Na herinnerd te hebben aan het bekende standpunt der Italiaansche delegatie ter vloot conferentie, zeide de minister, dat de mogelijk heid van een hervatting der onderhandelingen niet verdwenen is. Het vlootprogram van dit jaar verandert niets aan de geneigdheid van Italië te dezen aanzien, De totale tonnenmaat van 1930 verschilt niet van die van 1929. Het hoofd der regeering, zoo zeide de minis ter nog, heeft niet willen profiteeren van de voordeelen welke voor Italië zouden kunnen voortvloeien uit een vrij gebruik der totale tonnenmaat. Hij heeft in het huidige program niet willen afwijken van de grenzen de reclassi- ficaties door andere mogendheden gesteund en niet door Italië goedgekeurd. Met de 20.000 ton aan kruisers van het nieuwe vlootprogram had Italië zonder moeite een gelijk aantal schepen kunnen bouwen met andere kenmerken. Deze schepen zouden, bewapend als ze hadden kun nen zijn bijvoorbeeld met kanonnen van een ka liber grooter dan 155 m.m., al dadelijk het pro gram van beperking hebben verstoord, door de drie zeemogendheden op de Londensche confe rentie aanvaard. Het huidige program is slechts de voortzetting van de vernieuwing der marine, door de fascistische regeering begon nen. Admiraal Siriani eindigde met te zeggen, dat de waarde van een vloot niet alleen wordt be paald door de mechanische sterkte. Er is ook nog de sterkte der mannen, een trotsche en bloeiende jeugd, geïnspireerd en geleid door een geloof, een ideaal, en bereid te dienen roet geestdriftig vjp:. Dat zijn, de eeaige krakten, die de wapenen doen leven en op dit gebied zal niemand ons pariteit kunnen betwisten. De Kamer bracht den minister een langdurige ovatie. Kamerleden en publiek juichten staande voor Mussolini en riepen: „Leve de marine!" Een demonstratie van Parsies. Volgens de „Daily Herald" hebben voor den eersten keer de Parsies te Bombay als gemeen te hun sympathie betuigd met Gandhi door een demonstratie, waaraan 50.000 personen, waar onder 2000 vrouwen, deelnamen. Een beroep van zakenlieden op den onderkoning. Uit Bombay seint men aan Je „Daily Herald", dat de federatie van Indische Kamers van Koophandel en Industrie aan den Onderkoning een brief heeft geschreven, die is geteekend door 22 voorname handelscorporaties uit heel Indië. In dezen brief wordt de regeering er toe aangespoord Gandhi uit te noodigen tot een „round table"-conferentie en een verklaring te publiceeren, welke zegt dat de Conferentie ten doel heeft een constitutie voor te bereiden, waarbij Indië den status van Dominion wordt verleend. Verder wordt in den brief gezegd dat de arrestatie van Gandhi de campagne der Na tionalisten niet heeft verzwakt en dat geen vre de mogelijk is totdat het doel van Dominion Status is bereikt. Ook de president van de Kamer van Indische Koophandel te Bombay heeft bij den gouver neur aangedrongen op verzoeningsgezinde stap pen. De gouverneur zou op sympathieke wijze den president hebben te woord gestaan. Strenge regeeringsmaatregelen. De onderkoning heeft een decreet gepubli ceerd, waarbij het posten bij stakingen wordt verboden, boeten wegens het niet betalen van belastingen en het aansporen van regeerings- beambten tot een deloyale houding worden op gelegd. De toestand te Rangoon rustig. Te Rangoon heerscht op het oogenblik volko men rust. De door de regeering benoemde ver zoeningscommissie heeft haar werkzaamheden aangevangen. Het aantal bij de laatste onlusten gevallen dooden is gestegen tot 164. Vrijwillige troepen zijn te Dharasana aange komen ter bescherming van de toegangswegen tot het zoutdepot. In Dharasana zelf was de po litie gedwongen heden verscheidene malen in te grijpen, daar twee afdeelingen vrijwilligers wederom pogingen in het werk stelden in het depot door te dringen. In totaal zijn daarbij 14 personen gewond. De overige vrijwilligers, on geveer 100 in getal, werden uiteengedreven. Een tweede aanval op het zoutdepOt? Terwijl de president van de Indische Handelskamer besprekingen voert met den gouverneur van Bombay om te trachten tot overeenstemming te gen- ken, kondigt het comité te Bombay van het All-Indisch Congres voor Zondag a.s. een tweeden aanval aan op het zout depot van Wadala. De aanval zal worden ondernomen door 4000 vrijwilligers, bestaande uit Hindoes als uit Mohammedanen. Ook tot de arbeidersbevolking in het Noor delijk deel van Bombay is een oproep gericht om aan den aanval deel te nemen. INCIDENTEN TIJDENS DE STIEREN GEVECHTEN BIJ PARIJS. Tijdens de gisteren te Melun, in de nabij heid van Parijs, gehouden stierengevechten hebben zich ernstige wanordelijkheden voor gedaan. Door verschillende vereenigingen van dierenbeschermers was reeds eerder ge protesteerd tegen het toestaan van stierenge vechten in de omgeving van Parijs. Voor den aanvang van het stierengevecht drongen een 500 leaen van een Parijsche vereeniging tot bescherming van dieren, mannen, vrouwen, jongens en meisjes, tot dicht bij de arena en toen de picadors binnen den ring versche nen hieven zij alle 500 met fluitjes een schel gefluit aan, waardoor de paarden der pica dors schichtig werden en dit gedeelte van het schouwspel reeds mislukte. Sommige de monstranten drongen zelfs in den ring en beletten de picadors, binnen te rijden. Het publiek, dat betaald had om een stierenge vecht te zien, begon zich ermee te bemoeien. Weldra was het een helsch geschreeuw en raakte betoogers en publiek handgemeen. De gendarmerie moest er een einde aan ma ken de dierenbeschermers werden van het tererin verwijderd en het stierengevecht'kon voortgang vinden. De dierenbeschermers hebben echter met hun actie dit bereikt, dat de regeering en de kamer zich waarschijnlijk zullen bezig hou den met de vraag of stierengevechten in Frankrijk dienen te worden toegestaan en of deze materie wettelijk dient te worden gere geld ROOFOVERVAL IN EEN HONGAAR- SCHE BANKINSTELLING. Vrijdagmorgen heeft in het hoofdge bouw van 4e Eskohank te Boedapest TELEFOON 207. een brutale roofoverval plaats gehad. In een vertrek van de personeelafdeeling lagen de salarissen gereed voor de employé's tot een bedrag van 160.000 Pengö. Toen een der bedienden het ver trek had verlaten trad plotseling een man met een revolver te voorschijn. Hij hield den achteruit geweien bediende den revolver voor en wist hem in een nevenvertrek terug te dringen, waar hij hem opsloot. Toen een oogenblik later twee andere bedienden het vertrek bin nen gingen, keerde de roover zich tegen hen, nam het geld, sprong uit het raam op de binnenplaats en wist te ontkomen. Een achtervolging,'die werd ingesteld, bleef tot dusverre zonder resultaat. DE DUSSELDORPSCHE MOORDENAAR. Kürsten's zondenregister, De Keulsche recherche deelt mede, dat de Düsseldorpsche massamoorde naar Peter Kürten thans bekend heeft in 1923 nog een moord te Keulen te heb ben gepleegd. Op den avond van Sacre- mentsdag van dat jaar werd tusschen 10 en 11 uur het 10-jarig kind van den herbergier Klein dood in de ouderlijke woning aangetroffen. Aanvankelijk werd een oom van het kind hiervan verdacht, doch deze werd later door de gezwore nenrechtbank vrijgesproken. ZAL ADMIRAAL TAKARABE AFTREDEN1 Volgens een telegram van de „Exchange Telegraph" wordt het waarschijnlijk geacht, dat de Japansche minister van marine, Ad miraal Takarabe, zal aftreden in verband met de motie van den Japanschen Vloot- krijgsraad, waarin de meening tot uitdruk king wordt gebracht dat de regeering buiten hare bevoegdheden is gegaan door het Lon densche vlootverdrag te onderteekenen, zon der rekening te houden met het advies van den marinestaf. Een aftreden van de geheele regeering wordt in dit verband eveneens tot de moge lijkheden gerekend. DE EIGENDOMMEN VAN DE LENA GOLD- FIELDS IN BESLAG GENOMEN. Naar uit Moskou wordt gemeld, publi ceeren de bladen een besluit van den Raad van Volkscommissarissen, volgens hetwelk de Sovjetregeering thans er toe overgegaan zou zijn het eigendam van de Engelsche Con- cessionaresse der Lena Goldfields in beslag te nemen. Uit den text zou blijken, dat de Engelsche maatschappij de levensmiddelenvoorziening van de bevolking in gevaar zou hebben ge bracht. Na de stillegging van den arbeid in de bedrijven der Lena Goldfields is ook het scheepvaartverkeer stilgelegd. Aangezien de schepen eigendom zijn van de maatschappij heeft de Sovjetregeering de inbeslagname der rivierschepen en uitleve ring ervan aan de autoriteiten van het Com missariaat van Verkeerswezen bevolen. AMERIKAANSCHE PLEZIERBOOT GEZONKEN. 29 passagiers verdronken. In de nabijheid van Santa Monica in Californië is het pleiziervaartuig Amecc cloor tot nu toe onbekende oorzaak ge zonken. 29 passagiers zijn om het leven geko men, terwijl 30 passagiers gereed kon den worden. DOODELIJKE AUTO-ONGEVALLEN IN AMERIKA. Bij twee auto-rennen in de Ver. Staten zijn vijf dooden gevallen. Te Winchester in den staat Indiana verloor een coureur de macht over zijn stuur en de renwa-ij gen reed met volle vaart op de menigte toeschouwers in. Vier personen werden gedood en 20 gewond. Bij autorennen in Indianapolis reed een race-auto in volle vaarh tegen de af rastering van de renbaan. De coureur werd gedood, zes personen gewond. MET EEN ONDERZEEËR NAAR DË NOORDPOOL? Uit Washington wordt gemeld, dat hét Amerikaansche departement van Marine het verzoek van den Poolonderzoeker Wilkin heeft ingewilligd en het oude onderzeeboot O 12 tot zijn beschikking heeft gesteld voor het maken van een Noordpoolreis. Naar men weet, wil Wiilkin trachten, met de duikboot onder het ijsveld van de Poolzeeën door te varen tot hij weer in open water komt Wilkin zal met de Graf Zeppelin naar Europa reizen om daar voorbereidingen voor iw ejfififUÜg te k

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 1