I De afsluiting en drooglegging van de Zuiderzee. RugpijnNieren Pillen (DE AVONTUREN VAM EEN VERKEERSAGENT JE. Waterzuchtige Zwellingen. Amsterdam. Juni '30. EM'ERGO. Het einde van de werken voor de afsluiting in zicht. De Wieringermeerpolder en de proefpolder bij Andijk. Groote bedrijvigheid overal. De werken aan den afsluitdijk. De Wieringermeerpolder en de proefpolder. De economische zijde. Theorie en werkelijkheid. 3. HOOG F.N LAAG WATER TF EGMOND AAN ZEE IN ZOMERTIJD, juni. BERGEN AAN ZEE J u n i. f4 enz. Tweezet. Hebt gij blazen onder de oogen, zwellingen rond de enkels, bij de polsen, op de handen, en last van rugpijn, een duizelig, afgemat gevoel, of urinestoornissen Dan bestaat er reden om aan nierzwakte te denken. Verwaarloos geen kostbaren tijd! Begin onmiddellijk met het gebruik van Posters Rugpijn Nieren Pillen. Zij kunnen trage nieren opwekken en versterken. En doordat gezonde nieren het bloed volkomen zuiveren van de erin voorkomende vergiften als urinezuur en urea, ondervindt uw geheele gestel er den weldadigen invloed van. Verkrijgbaar bij alle drogisten enz. in glazen verpakking f 1.75 p. flacon. zwaait. Het staat als een rots, en ongenaak- Marco, het is even gevaarlijk als het paard van Troje, want het draagt de gewapende macht. Het is het paard der paarden, de ver tegenwoordiger en de wreker van een ver nederde familie. Het staat vast en stevig op zijn vier hoeven als de spil waarom het (Stadsgewoel wentelt en niemand zal zijn machtspositie aanvechten. Zelfs de agenten van de motprbrigade hebben eerbied voor het vorstelijk ros en rijden er met een boogje om heen. Ja, het politiepaard heeft nog reden om van vreugde en trots te hinniken. De Amsterdamsche politie heeft ruim der tig jaar geleden het paard de gezaghebben de positie verleend, welke het thans zoo fier bekleedt. Het is waar, dat het begrip „be reden politie" zich sindsdien heeft uitge breid; er is eerst een rijwiel-brigade gekomen en later een motor-brigade en de dienaren van Hermandad verspreiden zich, dank zij deze vervoermiddelen, met eene voor de boe ven angstwekkende snelheid, ook over de meest verlaten stadswijken, maar toch staat de politic-ruiter bij het publiek het hoogst aangeschreven behalve natuurlijk bij den t Amsterdamschen straatjongens, die nu een maal voor niets en niemendal eerbied ge voelen kan, ook niet voor de indrukwekkende figuur, welke door hem „paarden-klabak" wordt genoemd. En zoodra er onraad is roept ae Amsterdammer uit: Rijdt aen, rijdt aen, ghebroeders stout, 'En steect jou paert met sporen; Had jy der een half uer langher gebeydt, 'Mijn leven waer al verlooren. Reeds burgemeester Van Tienhoven heeft ïn de tachtiger jaren van paarden gedroomd, maar de bereden politie zou toen toch niet veel meer dan een decoratieve functie hebben gehad. Voor zijn opvolger, burgemeester Sjoerd Vening Meinesz, bleken, tien jaar flater, de kansen gunstiger en zoo verscheen in 1900 de eerste Amsterdamsche politie- truiter. Hij behoorde tot een corps van twaalf man en die twaalf eerste Amsterdamsche politie-ruiters hebben het niet gemakkelijk [gehad. Zij konden zich niet op straat ver- toonen of de veelbelovende jeugd zette alles in het werk om hen tot zandruiter te maken. Er werd gegild en gefloten en de catapult werd gebruikt en menigmaal veroorzaakte dit tuchteloos misbaar onrust bij' het in stren ge tucht geschoolde ros, tot de agenbwande- laar den agent-ruiter bijsprong en voor een behoorlijke tuchtiging der boosdoeners zorg droeg. Hun spelletjes waren trouwens niet zonder gevaar, want een zenuwachtig paard is midden in het stadsgevoel een angstwek kend element. Gelukkig mag men zeggen: alles went. Zelfs een straatjongen raakt gewend aan een politie-ruiter en nu het corps verviervoudigd is het telt thans 45 viervoeters en nog eenige reserve-paarden is het volkomen in geburgerd. De politie heeft thans ook eigen .paarden. Tot voor acht jaar had de stad ze in huur en een huurpaard is nooit zoo gemak kelijk te gebruiken als een eigen ros, waar mede de ruiten en dat met zijn ruiter mede de ruiter vertrouwd is. De ruiterij van ons politie-corps heeft ver leden week zijn dertigjarig feest gevierd en men mag zeggen, dat het er eer mee inge legd heeft. Bij de dressuur-proeven aan de feestelijkheden werd natuurlijk ook deelgeno men door de politie-corpsen van andere steden bleek, hoeveel men met de africh ting der paarden voor den zeer moeilijken dienst reeds heeft kunnen bereiken. Want een politie-paard moet meer levens-ervaring en vooral leven-ervaring hebben dan een ge wone viervoeter, het moet zich kalm houden, ook al breekt om hem heen een leven-als-een- hel los. Dies werd getoond, dat de Amster damsche paarden niet vervaard zijn voor daverende trompetten, roffelende trommen, Jengelende draaiorgels, slingerende sabels en knallende schoten. Wat dit knallen betreft, de paarden waren tegen de vuur-proef nog ■niet geheel bestand, maar dat ik ook een er varing Amsterdam is een vrij vreedzame stad. En bij het springconcours dat overi gens niet onberispelijk mocht heeten be haalde een Amsterdamsch ruiter de over winning. In ieder geval, de politie draagt er zorg voor, niet alleen dat ae stad bewaakt, dat de burger beveiligd, dat zijn bezit behoed wordt, maar ook dat het paard een eereplaats be houdt en dat de liefde voor dit edele dier niet aan de motorsport geofferd wordt. Dat zeer veel. is De groote werken voor de afsluiting en drooglegging van de Zuiderzee blijven zoo wel in binnen- als buitenland belangstelling trekken. Dat deze belangstelling alleszins be grijpelijk is, ondervonden wij dezer dagen toen wij weer eens op uitnoodiging van de Directie der Zuiderzeewerken een bezoek aan de werken hebben gebracht. Wij werden bij dit bezoek rondgeleid en voorgelicht door den directeur-generaal Ir. V. J. P. de Blocq van Kuffeler en den hoofdingenieur ir. J. F. R. van de Wall en hoewel wij reeds verschei dene malen ter plaatse zijn geweest, kwa men wij opnieuw onder den indruk van den cnormen omvang en het grootsche van deze werken. Iedereen, die wel eens voor de twee de maal op dezelfde plaats kwam, die bij het eerste bezoek grooten indruk maakte, zal hebben ondervonden, dat de indruk bij het herhaalde bezoek minder was, in alle op zichten. Doch dit gevoel heeft men niet wan neer men voor de tweede of zelfs, zooals wij, voor de tiende maal de Zuiderzeewerken be zoekt. Voortdurend in een vrij snel tempo vorderen de werken: dagelijks groeit de dijk, die over eenige jaren Noord-Holland en Friesland zal verbinden. De werken op het Kornwerderzand, waar twee groepen uitwateringssluizen en twee schutsluizen, één 14 M. wijd voor schepen tot 2000 ton en één 9 M. breed voor schepen tot 600 ton, benevens twee bruggen voor ge woon- en spoorwegverkeer worden gebouwd, zijn reeds sinds het vorige jaar per auto van de Friesche kust af (via Zurig) te bereiken. Honderden auto's en autobussen brengen des Zondags de belangstellenden naar het Kornwerderzand, dat eens 4 K.M. ruim van de kust verwijderd lag. Wandelt men hier tusschen de werken, dan voelt men zich klein: men ziet hier de kunst werken in zijn vollen omvang, tot op den bodem van de werkput, die in 1927 werd ge maakt. Wanneer alles gereed is, zal 'n groot gedeelte van deze werken onder water staan. Dan zal men als leek moeilijk kunnen begrij pen hoe enorm dit werk is. Van den dijk der werkput op Kornwerder zand af ziet men in zuid-westelijke richting groote bedrijvigheid: baggermolens, persmo lens, sleepbooten met groote bakken achter zich aan, snelvarende motorbootjes, enz. Bin nen een uur bracht de snelvarende directie sleepboot „Vlieter" ons naar deze bedrijvig heid op het Breezand. Voordat wij de Zuide lijke werkhaven bereiken er is ook een Noordelijke varen wij langs een groot ge deelte van den in aanbouw zijnden afsluit dijk. Aan het eind werpen onderlossers hun lading keileem op de juiste plaats. Even ver der brengen groote kranen, welker knijpers 3 M3. keileem tegelijk grijpen, den dijk boven water en daarachter spuiten de persmolens het zandlichaam van den dijk. En nog ver der naar de haven toe wordt de dijk bekleed met stroo en puin, tenslotte door steenzet ters gedekt met enorme stukken steen. Zoo groeit de dijk op Breezand zoowel in Noord oostelijke als Zuid-westelijke richting. Dan verder naar het Zuid-westen zien wij reeds de werken op Wiel ingen. Op weg daar heen passeeren wij een groot stuk dijk, dat gereed is. Er is hier nog een „gat" van onge veer 700 M., dat nog dit jaar zal worden dichtgemaakt. De werken aan den Oostkant van Wierin- gen twee bruggen, een schutsluis voor schepen van 2000 ton en drie stel uitwate ringssluizen naderen hun voltooiing. Reeds wordt het remmingswerk langs de sluisingangen geplaatst en worden de schui ven in de uitwateringssluizen beproefd. Zoo komt het einde van de werken tot af sluiting van de Zuiderzee in zicht! Aan het einde van dit werkseizoen in het najaar ongeveer zesduizend arbeiders verdienen hier thans het dagelijksch brood voor zich en hun gezin zal ongeveer 18 K.M. van den af sluitdijk, die 30 K.M. lang wordt, gereed zijn. In 1931 zal nog ongeveer 8 K.M. dijk wor den gelegd, waarna zich nog slechts twee sluitingsstukken tot een gezamenlijke lengte van ongeveer 4 K.M. in den dijk zullen be vinden,, die vóór 15 Augustus 1932 zullen worden gesloten. De voorbereiding voor deze sluiting wordt reeds thans getroffen. De plaatsen der slui ting zijn gekozen daar waar de diepe geu len zijn om zoo lang mogelijk het water zijn natuurlijken loop te doen volgen; n.1. de geul „de Middelgronden" ten westen van het Kornwerderzand en de geul „de Vlieter" on geveer 5 K.M. beoosten Wieringen. In „de Middelgronden" is reeds in 1929 een beteu- gelingsdam onder water gemaakt, gedekt door zware zinkstukken, waardoor de diep te, die ten hoogste ongeveer 13 M. bedroeg, teruggebracht is tot minder dan 4 M. Op het oogenblik wordt een dergelijke beteugelings- dam in „de Vlieter" gebouwd. Daar de be- teugelingsdam in „de Middelgronden" den winter 1929—1930 goed heeft doorstaan, verwacht men met de sluiting geen grootere moeilijkheden, dan bij de sluiting van het Amsteldiep tusschen de Noordhollandsche kust en Wieringen. Intusschen zullen de schutsluizen in den afsluitingsdijk reeds voor de sluiting voor de scheepvaart worden opengesteld. Zeer waar schijnlijk zal de sluis voor schepen tot 2000 ton beoosten Wieringen nog voor het einde van dit jaar in gebruik worden genomen om de scheepvaart niet te dwingen den grooten omweg om het gereed zijnde gedeelte van den afsluitdijk bij Wieringen te maken. De sluizen op het Kornwerderzand zullen in het begin van het volgend jaar in dienst worden gesteld. Wanneer men een bezoek heeft gebracht aan den in staat van wording zijnden afsluit dijk, dan loont het de moeite te gaan naar den Wieringermeerpolder, die dank zij de ca paciteit van het electrisch gemaal „Lely" bij Medemblik en het Dieselgemaal „Lemans" bij Den Oever van 1400 M3 per minuut reeds voor een vierde gedeelte ongeveer is droog gevallen. Sinds de indienststelling van beide gemalen op 10 Februari j.1. is het water ongeveer 2.70 M. gezakt, zoódat de hoogge legen gedeelten van den polder reeds droog zijn. Wij hebben bij De Haukes in het droogge vallen gedeelte geloopen. Wel is de bodem zware klei nog klef, doch reeds rijden de werktreintjes den polder binnen en staat de eerste heimachine gereed voor het maken van de in den polder noodige kunstwerken. Een breed kanaal, gebaggerd toen het water nog in den polder stond, is reeds gereed en loopt naar de nieuw te bouwen sluizen. Eenige visschersvaartuigen liggen op het droge te gen den dijk, als een herinnering aan een verleden, dat nog zoo kort achter ons ligt. Voor October a.s. zal ruim 20.000 H.A. land aan Nederland zijn toegevoegd, als eer ste gedeelte van de 10 pCt. vruchtbaren bo dem, die Nederland door de drooglegging der Zuiderzee binnen een kwart eeuw rijker kan zijn. Een zware taak rust dan op de schouders van de landbouwdeskundigen om te trachten zoo spoedig mogelijk producten uit den bodem te halen, het doel, waarvoor ten slotte de drooglegging geschiedt. Dat onze landbouwdeskundigen spoedig tot resultaten zullen komen, mag verwacht worden na een bezoek aan den proefpolder nabij Andijk. In Augustus 1927 is deze proefpolder van ongeveer 40 H.A. droogge vallen en thans, na drie jaar dus, levert hij reeds een behoorlijke oogst. Hooibergen stonden bij ons bezoek te wachten om te worden weggehaald en op het land stonden verschillende gewassen in vollen groei. Vele proeven worden hier genomen en naar ons werd verzekerd met zeer bevredigende re sultaten. Ook de kwestie der ontzilting en der afwatering worden hier bestudeerd. De ervaringen, welke hier worden opgedaan, zullen van groote beteekenis zijn voor het in cultuur brengen van den Wieringermeerpol der. Er is gedurende den laatsten tijd vooral een heftige campagne gevoerd tegen de Zui derzeewerken, vooral omdat de kosten veel grooter zijn gebleken, dan aanvankelijk was geraamd. De directeur-generaal van de Zuiderzee werken, ir. de Blocq vanKuffeler, die met ir. van de Wall een onuitputtelijk geduld toonde om alle vragen te beantwoorden, heeft ons hierover het een en ander verteld. In de eerste plaats kon bij het vaststellen van de begrooting geen rekening worden houden met verhooging van prijzen. Een langrijke tegenvaller was het stijgen van den prijs voor het baggeren, die, toen de Zuider zeewerken zooveel baggermaterieel vroegen, met ongeveer 50 pCt. opliep. Grootere financieele offers, dan verwacht was, werden ook gevraagd doordat men bij de berekening elk onderdeel van het werk zoo economisch mogelijk had uitgerekend. Het was echter in de practijk niet mogelijk zoo economisch te werken: verschillende ge deelten van de werken moesten tegelijk wor den uitgevoerd: het zandopspuiten kon bij voorbeeld niet wachten totdat het keileem- storten geheel gereed was. Waren de kosten voor den afsluitdijk aanvankelijk op 90 mil- lioen gulden geraamd, in 1928 liet het zich aanzien, dat de dijk 128.000.000 zou kos ten. Voor de afsluiting van den Wieringer meerpolder was oorspronkelijk 37 millioen gulden uitgetrokken, welk bedrag echter tot ongeveer zestig millioen gulden is gestegen. Over deze tegenvallers aldus zeide de heer de Blocq van Kuffeler ongeveer zijn wij thans echter heen. Doordat men thans meer ervaring heeft met de Zuiderzeewer ken, is het mogelijk gebleken in 1929 8 pCt. goedkooper te werken dan in 1928, ter wijl in 1930 weer 10 pCt. goedkooper ge werkt wordt dan in 1929. Zeer waarschijn lijk zal het bedrag der kosten van den afsluit dijk dichter bij de 110 millioen dan bij de 130 millioen gulden zijn. Voor een financieele debacle behoeft men dus niet bevreesd te zijn. Dat technisch het werk kan worden uit gevoerd, staat eveneens vast. Nu de afsluit dijk zijn voltooiing nadert en door peilingen enz. kan worden nagegaan of de berekenin gen, die prof. Lorentz gemaakt heeft, juist zijn, is gebleken, dat de theorie ongeveer met de werkelijkheid overeen stemt. Ook voor de sluiting van den dijk zijn proeven genomen en wel in de stuw in de Maas bij Roermond. Hier zijn in kunstmatig opgewekte stroomversnellingen proeven ge nomen met zinkstukken en het is gebleken, dat de resultaten de laboratoriumproeven te Delft volkomen dekken. Verder heeft tot nu toe nagenoeg geen zetting of verzakking van het gereed zijnde gedeelte van den afsluit dijk plaats gehad. Dit alles wettigt het ver trouwen in het welslagen van dit grootste waterbouwkundig werk, dat ooit ter wereld is ondernomen. Ir. de Blocq van Kuffeler en Ir. van de Wall. die tenslotte aan een ons te Hoorn aangeboden maaltijd afscheid namen van de journalisten, die aan deze excursie hebben deelgenomen, en al hun medewerkers van hoog tot laag ook de arbeiders die op de werken op het Kornwerderzand, op het Bree zand en op Wieringen wonen in keeten en tij delijke woningen verdienen voor hun werk de dank van het Nederlandsche volk. Rijdt thans een werktreintje over den dijk bij Bree zand midden in zee het is de voorloo- per van den sneltrein, die over eenige jaren over een dijk met een berm van niet minder dan 34 M. breedte men merkt niet, dat men op een „dijk" is van Wieringen naar Zurig zal rijden. En de primaire weg van Amsterdam naar Friesland zal dwars door den nieuwen Wieringermeerpolder gaan, waar velen nieuwe welvaart wacht. 1. 2. 4. 5. De volgende partij is een Skandinavische. Deze opening is oud, maar is in de latere jaren weer nieuw leven ingeblazen. Ontegenzeggelijk geeft zwart in de opening een tempo prijs maar de open d-lijn is daar voor een behoorlijke compensatie. Wit: Dr. Olland (Utrecht). Zw.: Mieses. e4 d5 ed5 Dd5 Pc3 Da5 Beter dan Dd8. d4 Pf6 Ld3 Minder goed want d4 wordt zwak 5Pc6 Hier wordt ook vaak c6 gespeeld om aan Da5 een vluchtvüd te geven en Pc3 b5 te verhinderen. Men ziet hier dat 5 sc6 toch min der juist is. 6. Lg4 Zwart moet er voor waken dat hij zijn L ontwikkelt voor hij de e-pion opschuift naar eó (e5 kan vaak niet). Hier is nog niet uitgemaakt of Lf5 de voorkeur verdient hoewel 't vaak gespe.Td wordt. 7. f3? J Dit is een bedenkelijke ver- 10 zwakking van der konings- -vleugel 7. 1 Lijkt een gevaarlijke zet voor de zwarte dame. Doch 't is schijn. Wit bereikt met een paardzet niets. Ld2 Lh5 e5! Na 9 Pb5 Db 6 10. a4 a5 blijft zwart een druk uit oefenen op d4. 9. O0 0—0O! 't Is opmerkelijk hoevaak deze opening tot de lange rochade leidt. Dat komt natuurlijk doordat de T dade lijk zeer actief is vanwege de open d-lijn. de5 Pe5 Pf4 Lgó Pd5 Dc5f Men ziet het gevolg van 7. f3. Zwart kan zich zoo heel goed redden. 13. Le3? Wit Tet niet genoeg op zwart offert zijn dame voor drie lichte figuren, zeer gemoti veerd. 13Pd5! 14. Lc5 Le5f 15. Khl Pf4 16. g3 Pd3 17. cd3 Ld3. Zwart wint nu nog de kwaliteit ook. Immers na 18. Tel volgt Le4! 18. Del Lb6 19. Dg5 Lfl 20. Tfl Pd3 21. Dg7 h5. Met de bedoeling door h4 en h3 den koning in zijn 8. 8. 10. 11. 12. Hoog water Laag Datum v.m. n.m. v.m. 22 0.08 0.44 8.35 23 1.10 1.41 9.34 24 2.02 2.30 10.29 25 2.46 3.16 11.20 26 3.31 4.01 27 4.19 4.50 0.38 28 5.07 5.40 1.28 29 5.57 6.29 2.16 30 6.48 7.17 3.07 Datum 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Hoog water n.m 9.15 10.12 11.06 U.54 0.13 1.03 1.50 2.41 3.30 v.m. 0.11 1.13 2.05 2.49 3.34 4.22 5.10 6.00 6.51 n.m. 0.47 1.44 2.33 3.19 4.04 4.53 5.43 6.32 7.20 Laag water v.m. 8.47 9.46 10.41 11.32 0.06 0.50 1.40 2.28 3.19 n.m. 9.27 10.21 11.1? 0.2! 1.1! 2.02 2.53 3.42 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 1. 1. 1. 1. 1. 1. 1. vrijheid te belemmeren. h4 Pf2t Lf2 Kb8 Lc5 dreigt mat door 27. Tdl 28. Ld6 en 29. Thl. Tdlf Lglt Le3+ Lf4f Thl mat naar Dufresne. OPLOSSING TWEEZET 290. Kh3 dreigt 2. Dh4 mat. ed5 2. Te6 De5 PÏ3 i v. Lc3 Pc2 Td2 Df7 gh4 Tf2 De6 h4 Kh2 Khl Kh2 Kh3 de5 f2 Pc5 Dc2 Dd5 2. 2. 2. 2. 2. PROBLEEM 291. Tweezet. PROBLEEM 292. J Hartong. EINDSPEL 364 P. Keirans, Riga. b c d e f Wit geeft mat in 4 zetten. 23. Doch midden in den nacht werd hij wakker. Het was een vreemd geluid, wat hij hoorde en hij meende een leelijke vrouw te zien in den hoek van het vertrek, doch toen hij zijn oogen had uitgewreven, zag hij slechts een muisje op de plaats, waar hij de heks had meenen te zien. „Vergissen is menschelijk", dacht Keesje, die weer verder wilde slapen. 24. Doch toen hij weer wilde gaan liggen, kwamen de drie paleiswachters, die de ronde door het paleis deden, ook "e' yertrek, waar Keesie sliep. t Hij vertelde de wachters wat hij had gezien en dat hij ïicb ™atl'Vergist door een muis voor een heks aan te zien. „Neen, meneer Keesie", zei een van de wachters, „U heett wel degelijk de heks gezien. Weet je wat jij doet", zei een van de wachters tot een andere, „jij moest meneer het verhaal ver tellen van de heks en het gelukspoppetje, dat in een witten vogel werd veranderd. Als teuminstc meneer naar je wil 1"1S' teren. „Graag", zeide weer het agentje, „van luisteren k»" men veel leeren".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6