FONGERS
DE OCEAANVLUCHT VAN DE
„SOUTHERN CROSS".
een knaapje verdronken.
door den stroom gedood.
verkeersongevallen.
Irisdrukke ver.
keer veilig op
Urenlang in den mist bij New Foudland rondgevlogen
Tenslotte te Harbour Grace geland voor innemen van benzine.
Een Amsterdamsch agent heeft met zijn
llreg uit het water van het Noord-Hollandsch
kanaal opgehaald het lijkje van een zeven
jarig knaapje uit de Campanulastraat, dat
den dag tevoren bij het spelen te water was
geraakt.
I Maandag is naar het Hbl. meldt, bij het
verrichten van werkzaamheden in een der lo
kalen van de school der Eerw. Broeders aan
de Vughtstraat te Roosendaal de 31-jarige
arbeider W. v. d. Broek, aldaar woonachtig,
(tengevolge van het gebruik maken van een
llooplamip, welke niet aan de eischen voldeed,
door den electrischen stroom gedood. Het
duurde enkele minuten voor de andere arbei
der, die met hem onder den vloer van het lo-
\aal aan de centrale verwarming werkte, den
Vtroom kon uitschakelen.
I MEISJE DOOR KOKENDE KOFFIE
VERBRAND.
Een 8-jarig meisje van de familie K. aan
de Iepenlaan te Bussum, stootte bij het spelen
een tafeltje om, waardoor een koffiepot op
ihaar viel. Zij kreeg zulke ernstige brandwon
den, dat zij aan de gevolgen is overleden.
Knaapje overreden.
Een zesjarig jongetje is Maandagavond
lan de Vlietkade te Rotterdam door een auto
overreden. Het kind is 's avonds in het zie
kenhuis aan de gevolgen van de verwondin
gen overleden.
WIJZIGING ONGEVALLENWET.
De Landbouwcrisis.
/In het Voorl. Verslag over de ontwerpen
/hn wet tot wijziging der Ongevallenwet
1921 en der Land- en Tuinbouwongevallen-
;wet 1922 verklaren vele leden, dat zij zich
imet de strekking der voorgestelde regeling,
aanpassing der Ongevallenwetten aan de
•Ziektewet, zeer wel konden vereenigen.
Eenige leden wezen er op, dat de land
bouw niet in staat is, de kosten der sociale
'verzekeringswetten te dragen en gaven in
loverweging dat de Staat, zij het dan tijdelijk
zoolang de crisis duurt, deze kosten zoude
overnemen.
Sommige andere leden waren van meening,
dat zoodanige tijdelijke ontheffing niet ten
goede zal komen aan hen, die het meest on
der de crisis gebukt gaan, namelijk de kleine
boeren en pachters. Deze leden bepleitten
maatregelen van overheidswege, welke tot
strekking zouden hebben het verleenen van
krediet voor het aanschaffen van meststof
fen en zaden. Voorts achtten zij een tijdelijke
vrijstelling of kwijtschelding van belasting
gewenscht.
Vele leden verklaarden, dat zij niet in be
schouwingen wenschten te treden nopens de
landbouwcrisis, daar zij van meening waren,
dat deze niet mocht worden vastgeknoopt
aan de hier aan de orde zijnde wetsontwer
pen.
ZIEKENGELDVERZEKERING.
Bestuursvergadering der gemeng
de bedrijfsvereniging.
In een gisteren gehouden bestuursvergade-
Jng van de gemengde bedrijfsvereniging
.Voor ziekengeldverzekering werd medege
deeld dat de leden het advies zullen ontvan
gen om aan werknemers, die thuis bleven
omdat in hun gezin een besmettelijke ziekte
voorkwam, toch ziekengeld uit te betalen, of
schoon een strikte bepaling daarop niet be
staat. Dit advies zal gelden totdat een defini
tieve regeling ter zake met het Prophylaxe
fonds is getroffen.
Bij een bespreking over de berekening der
wachtdagen werd besloten, den werknemer
die gepoogd had zijn werk te hervatten na
een ziekte, doch opnieuw ziek wordt en in
stort binnen zes werkdagen, geen nieuwe
wachtdagen in rekening te brengen.
Een werknemer die zich des Maandagmor-
fen ziek meldt met de mededeeling, dat hij
aterdag reeds ziek was geworden, zal tot
afdoende aantooning van zijn bewering wor
den toegelaten en indien hij hierin slaagt
reeds van dien dag af zijn wachtdagen zien
uitgeteld.
Besloten werd, aan de leden der bedrijfs-
vereeniging een circulaire te richten waarin
over verschillende punten nader advies wordt
gegeven.
DE ST. GEERTRUIDABRONNEN.
Opnieuw in exploitatie.
De in de geschiedenis zoo bekend staande
Sint Geertruidabronnen te Bergen op Zoem,
waarvan o.m. de prinsen van Oranje Mau-
Tits en Frederik Hendrik hun tafelwater be
trokken, zullen andermaal in exploitatie wor
den gebracht. Dit als gevolg van een onder
hoek dat voor eenigen tijd op het laborato
rium van dr. Van Ledden Hulsebosch te Am
sterdam is geschied. Er zal nabij de Schelde
een inrichting worden gebouwd, waar het
water uit de Sint Geertruidabron door mid
del van een pijpleiding zal worden gevoerd,
en na de noodige steriliseerende bewerking
in flesschen gepakt en in den handel zal
worden gebracht. Het is dus een oude tak
van industrie, die in Bergen op Zoom zal
worden herboren.
bracht. Een talrijk publiek sloeg het vertrek
gade.
ZAL DR. TERNEDEN ONTSLAG
VRAGEN?
Naar de Tel. verneemt, zal de directeur
der Amsterdamsche Gemeentelijke Gasfa
brieken, dr. Terneden, waarschijnlijk in
verband met zijn gezondheidstoestand, ont
slag vragen uit den gemeente-dienst. Ten
stadhuize heeft gistermiddag een be
spreking plaats gevonden tusschen den
wethouder voor de Bedrijven, dr. Wibaut, en
dr. Terneden, over de kwestie welke nu reeds
geruimen tijd hangende is.
I
KASTEEL BOURIGNE AANGEKOCHT
DOOR GINNEKEN.
In de gister gehouden gemeenteraadszit
ting te Ginneken werd besloten met 13 tegen
2 stemmen tot aankoop van het oude fraaie
kasteel Bourigne, daar B. en W. vreesden,
dat het in andere handen zou overgaan en
daardoor zijn eigenaardig karakter verliezen
zou. Voor een bedrag van 100.000 is de ge
meente eigenaresse geworden. Men ging hier
te eerder toe over, daar men het kasteel kon
verhuren aan de Pius X-stichting Eucharisti
sche Kruistocht.
MODDER IN DE LONGEN GEKREGEN.
De 18-jarige B. uit Amsterdam, die Vrij
dag j.1. bij het zwemmen in de Randenbroe
kerbeek te Amersfoort bewusteloos raakte en
in dien toestand naar het ziekenhuis werd
gebracht, is gister overleden aan longvergif
tiging, doordat hij modder in zijn longen had
gekregen.
AANDRANG TOT PUBLICATIE
VAN HET RAPPORT-DE VISSER.
Men meldt aan de Tel., dat te 's-Graven-
hage een vergadering is gehouden van een
aantal leden uit verschillende afdeelingen
der Ned. Reisvereeniging, waar uitvoerig de
door de crisis ontstane toestand in de Veree-
niging werd besproken.
Na langdurige besprekingen werd met al-
gemeene stemmen een motie aangenomen,
waarin de vergadering als haar oordeel uit
spreekt, dat het wenschelijk is, dat het rap
port der commissie-dr. J. Th. de Visser on
middellijk volledig wordt gepubliceerd;
dat het wenschelijk is, aat tusschen 15
Sept. en 15 Oct. a.s. een buitengewone alge-
meene vergadering der N.R.V. zal worden
gehouden, uitsluitend ter bespreking van dit
rapport en wat daarmede rechtstreeks of zij
delings verband houdt;
dat het wenschelijk is deze vergadering te
houden vóór de gewone jaarlijksche alge-
meene vergadering 1930.
Deze motie is ter kennis gebracht van het
hoofdbestuur en de afdeelingen, terwijl de
afdeelingen uitgenoodigd zijn in bovenstaan-
den geest aandrang op het hoofdbestuur uit
te oefenen.
wijl ook aan de natuurlijkheid van hun stem
men geen geweld werd aangedaan. Het ver
keer te water was uitstekend geregeld en pas
na afloop van het spel begon het te krioolen
van kleine roeibootjes en kano's, die spelers
van den overkant naar de tribunes brachten,
zoodat het weldra krioelde van Friesche ma
trozen, hovelingen, Vikingers en bevallige
Middeleeuwsche Friezinnetjes, die hun 2-ste
eeuwsche kennissen begrooten.
Met luid applaus hebben de toeschouwers
den spelenden dank gebracht voor het gebo-
dene, doch in de allereerste plaats gold hun
hulde den regisseur, Johan de Meester Jr.
en den auteur van het stuk, Martin Nijhoff.
De muziek van Matthijs Vermeulen heeft
voortdurend meegewerkt tot het scheppen van
den juisten sfeer, het zij als introductie tot
een scene of handeling, hetzij de handeling
of het gesproken woord begeleidend.
Gisteravond was het weer bizonder druk in
de stad. In het van der Werf-park werd een
concert gegeven door het Harmoniegezel
schap „De Post", nadat eerst een rondgang
door de stad was gemaakt.
In de Pieterskerk werd een concert gegeven
door Maart je Offers (sopraan) Joh. Feit
kamp (fluit) en Leo Mens (orgel). De rector
magnificus, Prof. Dr. N. van Wijk heeft hier
bij een openingswoord gesproken, waarin hij
memoreerde dat den 3den October 1574 Lei-
dens bevolking zich in de zelfde kerk had ver
zameld om te danken voor de bevrijding ha
rer stad. Ook wees spr. er op dat het afge
loopen jaar voltooiing heeft gebracht van de
studie van de Prinses der Nederlanden. Spr.
achtte het een noodzakelijk voorwaarde dat
een wederzijdsch begrijpen en waardeeren
der verschillende groepen der burgers een,
onafwendbare voorwaarde is, wil de Acade
mie haar taak op waardige wijze vervullen".
Op de sociteit en in het feestgebouw wer
den verschillende intieme feestelijkheden ge-
houden.
Het was vandaag de dag die vooral voor
de burgerij is bestemd. Vele hebben hun per
soneel vrijaf gegeven, terwijl ook de scholen
vacantie hebben. Vanmiddag is de optocht
der spelers door de straten getrokken.
KORTE BERICHTEN.
Te Noordwijkerhout is een 5-jarige jon
gen bij het oversteken van den weg door een
auto overreden en gedood.
Maandagavond is naar de N. R. Ct
meldt, de 50-jarige voerman J. de Bruin uit
Keent (Gld.) (gem. Balgon) van zijn kar
gevallen en onder de wielen geraakt,
's Nachts is hij in het ziekenhuis te Gravc
overleden.
In bijzijn van een aantal genoodigden,
onder wie dr. J. de Lange, gemeentesecreta
ris, en eenige raadsleden, zoomede ds. G. W.
Oberman, predikant der Ned. Herv. gemeen
te, is gisteravond de eerste jeugdherberg te
Utrecht officieel geopend.
De staking aan de transportkannenfa-
briek van de firma Van Wijk en Boerma te
Vries (Dr.) duurt reeds ruim 11 weken. Za
terdag heeft de directie eenige werkwilligen
ontslagen en a.s. Zaterdag worden alle an
deren ontslagen. De directie zal het bedrijf
voor onbepaalden tijd stil leggen.
DE BURGEMEESTER VAN LIVERPOOL
TE AMSTERDAM.
Vanmorgen te 9.41 uur arriveerde aan het
Centraal Station te Amsterdam met den
Duitschen trein, de burgemeester van Liver-
pool met gevolg. De stationschef had de noo
dige maatregelen getroffen om het publiek op
een afstand te houden. Ter verwelkoming
waren op het perron aanwezig de burge
meester en mevr. De Vlugt, de directeur van
algemeene zaken ten stadhuize tnr. S. J. v.
Lier, de Engelsche consul-generaal en consul,
de heer Adriaan, directeur van de stoom
vaartmaatschappij Oceaan, een dochterin
stelling van cfe bekende Holtlijn (Blauwpij-
per) waarin de burgemeester van Liverpool
een der machthebbers is en de heer Versteeg,
hoofdcommissaris van politie. De begroeting
van Liverpool's burgemeester was uiterst
hartelijk. Evenals de kennismaking met de
overige leden van het uit twaalf personen
bestaande gezelschap. Nadat de fotograven
hun werk hadden gedaan, begaven allen zich
buiten het station. In de gereedstaande auto's
werden de gasten, vergezeld door de heer en J
/ueyr. De Vlugt naar het Amstelhotel ge
WHITE HORSE EAGLE HEDEN
OP SCHIPHOL.
Het programma van zijn bezoek.
De route van den Big Chief White Horse
Eagle, die heden teA'dam aankomt, is als
volgt vastgesteld: Schiphol, Zeilstr., Konin
ginneweg, Willemsparksw., v. Baerlestr., P.
C. Hooftstraat, Stadhouderskade, Leidsche-
plein, Leidschestraat, Heerengracht, Vijzel
straat, Carlton Hotel.
Het opperhoofd zal, naar de Tel. meldt,
met zijn echtgenoote Queen Wa-the-Na te on
geveer half vijf op Schiphol aankomen. Na
aankomst zal White Horse Eagle zijn intrek
nemen in 't Carlton Hotel. Donderdag zal
hij enkele musea en belangrijke gebouwen te
Amsterdam bezichtign; ook zal de Big Chief
dan een lezing houden.
Vrijdag vertrekt hij naar Den Haag waar
hij zijn intrek zal nemen in Hotel Wittebrug.
Op Zaterdag 28 Juni zal te zijner eere te Den
Haag een demonstratie van de Haagsche
Padvinders plaats hebben, terwijl het opper
hoofd Zondagmiddag een korte lezing voor
de radio zal houden. Verder staan nog bezoe
ken aan enkele andere plaatsen van ons land
op het programma.
FELLE BRAND TE ROTTERDAM.
Vanmorgen heeft in het perceel Sophia-
straat 52 te Rotterdam een felle brand ge
woed. In het perceel was gevestigd de rooke-
rij van den heer M. Brussaard. In het be
nedengedeelte stond een groot aantal vaten
vet opgeslagen. Op de eerste verdieping
was een magazijn van vleeschwaren. De
tweede verdieping was ingericht voor expedi
tie. Het schijnt, dat de brand hier is ont
staan, want het vuur woedde hier het hevigst.
De brand sloeg over naar perceel 52a. De
bewoners wisten dit huis tijdig te verlaten.
De brandweer was het vuur binnen korten
tijd met een groot aantal slangen meester
De tweede verdieping van beide perceelen
is grootendeels uitgebrand, terwijl del ager
gelegen verdiepingen ernstige waterschade
hebben geleden. De oorzaak van den brand
is onbekend. Verzekering dekt gedeeltelijk de
schade.
„DE VLIEGENDE HOLLANDER".
Het Lustrumspel der Leidsche
studenten.
Ondanks het minder fraaie weer bood Lei
den weer een levendige en fleurige aanblik.
Had de komst der reünisten reeds eerder op-
ewekt leven in de straten van Leiden ge-
racht, heden was het 't grootsche lustrum
spel dat op de Kager Plassen opgevoerd zou
worden dat velen van buiten Leiden naar de
Universiteitsstad trok. Volgeladen voeren de
gepavoiseerde booten door de eveneens ver
sierde stadsgrachten en langs de kronkelende
waterwegen in de richting van Warmond,
naar het feestterrein.
Ondanks de stroomende regen bleken de
tribunes dicht bezet te zijn, en het optimisme
der aanwezigen werd beloond, want nauwe
lijks was het spel aangevangen of de regen
hield op en in ademlooze stilte luisterde de
menigte naar het gesproken woord der spe
lers. Voor een openlucht-massaspel wel een
bijzonderheid, dit luisteren. Want behoudens
enkele onduidelijkheden, behoudens een enke
le storende resonneerende echo en een ge
luidseffect, waardoor de stem van een speler
soms scheen te komen van een gedeelte van de
scene, waarop hij zich niet bevond, heeft in
het algemeen gedurende het grootste deel van
het spelverloop het luidsprekerssysteem goed
voldaan en waren de spelers op de geheele
toeschouwersruimte uitstekend te volgen, ter-
Voor de bijvulling van de
benzinevoorraad.
Te Portland in den staat Maine (Canada)
is een vliegtuig aangekomen, voorzien van
voorraden en installaties om de benzine- en
olie-voorraad van de „Southern Cross" bij
aankomst aan de Canadeesche kust te kun
nen bijvullen.
De Meteorologische Dienst te New-York
meldt, dat het weer boven den Oceaan slech
ter wordt en dat het vliegtuig tot na midder
nacht weinig kans heeft, om buiten het ge
bied van regen en mist te komen. Vooral bo
ven Halifax (Nieuw-Schotland) hangt een
dichte cnist. Er heerscht op deze hoogte bo
vendien een locale storm, die in hevigheid
toeneemt.
Vliegend in den mist, maar
alles in orde.
Ondanks de storingen, veroorzaakt door
het seinen van een Romeinschen zender, heeft
het station van den Rijksradiodienst op Schip
hol bijna doorloopend contact met de „Sou
thern Cross".
Te 23.15 uur meldde het toestel, dat men
zich in de nabijheid van de Groote Bank van
New Founlana bevond; er hing een dichte
mist laag boven de golven. Aan boord was
alles in orde
Zonsondergang in den mist.
Te 17 minuten na twaalven, Amsterdam-
schen tijd, hoorde men op Schiphol de „Sou
thern Cross" weer. Het toestel vloog nog
steeds in den mist, terwijl de zon onder
ging, wat den jeugdigen marconist Stannage
tot lyrische ontboezemingen bracht. „Wij
zien een onmetelijke zee van mist", seinde
hij, „van een eigenaardige blauwe kleur. De
ondergaande zon werpt roode stralen in deze
groote kom van blauwen nevel.
Te 0.32 uur Amsterdamschen tijd hoorde
de Rijksradiodienst op Schiphol de volgende
ontboezeming van boord van de „Southern
Cross", onderbroken door enkele storingen:
„Het begint vrij donker te worden in de ca
bine. Het gloeien van de lampen van de ra
dio-apparaten werpt in de cabine een rood
schijnsel, dat een gezelligen aanblik biedt.
Ik denk, dat ik, om de zaak compleet te ma
ken, een sandwich zal eten
Dat dezen sandwich den marconist goed
bekomen is, bleek uit het te 0.43 uur opge
vangen radiogram: „Wel, ik geloof, dat dat
een heel behoorlijk souper was voor aan
boord van dit schip. Het was een hartige
sandwich en werkelijk koninklijk met een kop
koffiede koffie was niet zoo goed
het is nog niet heelemaal donker, maar we
zijn nu tamelijk hoog, bijna 4000 voet( d.i.
ongeveer 1200 meter).
Nog steeds heeft de Rijksradiodienst op
Schiphol contact met de „Southern Cross
Aan boord van het vliegtuig schijnt men in
de seinpauzes een microfoon op het radio-
apparaat te schakelen, want met vrij regel
matige tusschenpoozen kon men op Schiphol
het geronk der motoren hooren. Te 1.08 uur
seinde Stannage weer een lyrische beschrij
ving: „Het wordt hier nu donker. De buiten
boord-motoren zijn verhuld in een blauwig
waas en uit elk der uitlaatgaten slaat een
zwakke rosé vlam, die geheimzinnig heen en
weer waaiert
Eenige minuten later: „De bekleeding van
den stuurboordvleugel vertoont een gouden
glanszwakke stralen kleuren den he
mel
Gesignaleerd door de „Volendam".
Het vliegtuig „Southern Cross" is op 800
mijl afstands van Ierland gesignaleerd door
het Nederlandsche stoomschip „Volendam".
De machine vloog met een snelheid van 100
mijlen per uur door den mist.
Het verloop van den tocht.
Omtrent het verloop van de vlucht van
Kingsford Smith en Van Dijk en hunne met
gezellen, heeft de Rijksradiodienst voor de
Luchtvaart op Schiphol de navolgende tele
grammen van de „Southern Cross" ontvan
gen:
15,25 uur (Amst. tijd): De laatste uren in
lichten mist, regen en slecht zicht. Alles wel
aan boord. Maken 1650 touren per minuut,
snelheid 100 mijlen en hoogte 250 voet.
15.32 uur (Amst tijd): Kingsford Smith
seinde aan het Radiostation van Cape Race
(New Foundland): Hebben met hevigen mist
te kampen, vliegen blind en stijgen voortdu
rend.
15.58 uur (Amst. tijd): Ontvangen uitmun
tend. Vliegen nog steeds in dichten mist.
16.26 uur (Amst. tijd): Zijn thans buiten
de mistbank en vliegen op 300 voet hoogte.
16.45 uur (Amst. tijd): Regelen zender in
verband met verwisselen van sterkte.
17.10 uur (Amst. tijd): Verzoeken een
nieuw weerbericht Probeert of Valanti-Ra-
dio (Ierland) er een voor ons heeft.
17.25 uur (Amst. tijd): Zijn thans meer
dan halverwege en gaan verder. (Hiermede
wordt bedoeld, dat de helft van de weg over
het water reeds afgelegd was, hetgeen over
eenkomt met één derde van de geheele route
naar New-York.
Het vliegtuig nadert New
Foundland.
Hedenmorgen te 2.19 uur ontving de
Rijksradiodienst op Schiphol bericht van
boord van de „Southern Cross", waarin
werd medegedeeld, dat de positie van het
vliegtuig te 0.17 uur G.M.T., d.i. 1.37 uur
Amsterdamschen zomertijd, was: 48 graden
12 minuten N. B 45 graden 5 minuten W.
L., dus nog een afstand van 250 mijl of 400
K.M. van Cape Race, het Oostelijkste punt
van New-Foundland. Het radiogram meldde
voorts: „Alles rustig boven de mistbank;
vliegen op een hoogte van 3500 voet (d.i.
ruim 1000 meter); iedereen gelukkig en alles
o.k."
Bij New-Fouudland.
Na eenigen tijd niets meer van de Southern
Cross te hebben gehoord, kreeg de Rijks
radiodienst op Schiphol hedenmorgen te 3.05
A.T. weer contact met de oceaanvlieger.
Stannage verklaarde waarom hij zoolang
weg was geweest:
Wij moesten een heelen tijd wegblijven,
want we konden V. C. R. (d. i. het radio
station van Cape Race) op 600 meter niet te
pakken krijgen.
Waarschijnlijk in antwoord op een draad
loos ontvangen aanbieding van de Cana
deesche luchthaven Harbour Grace, om
brandstoffen te komen bijladen, seinde de
Southern Cross te 3.38 A. T.:
Wel bedankt, Harbour Grace, maar we
zullen trachten Amerikaansch grondgebied te
bereiken, alvorens te landen.
Te 3.43 deelde het vliegtuig mede, dat het
weer op de 600 meter golf ging werken, om
zich te laten peilen.
Te half vijf werd aan boord van de Sou
thern Cross geseind:
Het ziet er naar uit dat we geen peiling
kunnen krijgen, juist nu we er een noodig
hebben. Binnen een uur kunnen we boven
Cape Race zijn.
Daarna ging de marconist, weer op de
600 M. golflengte over, om opnieuw te
trachten een peiling te krijgen.
Hedenochtend te 5.43 uur A.T. is te Am
sterdam het laatste bericht van de Southern
Cross ontvangen.
De rijksradiodienst voor de luchtvaart op
Schiphol kreeg toen het volgende radio
bericht van het vliegtuig:
Wij moeten thans meer peilingen hebben.
Gaan over op andere golf.
Daaina zijn tot half negen hedenochtend
geen verdere radioberichten van de Southern
Cross ontvangen.
Wel meldde een telegram uit New-York aan
het persbureau Vaz Dias dat daar bericht
was ontvangen, dat de Southern Cross op
-09 miJ' afstand van Cape Race in een dichte
mist vloog.
Dit telegram moet echter, zooals uit de
radioberichten te Amsterdam ontvangen
blijkt reeds voor 5 uur 43 door de Southern
Cross zijn verzonden.
,1. xt w Cape Race gepasseerd.
Uit New-York wordt gemeld:
Het vliegtuig Southern Cross is heden
voormiddag 1 uur Amerikaansche tijd (6.20
uur Amsterdamsche tijd) over Cape Race ge
passeerd.
Pogingen tot het vaststellen van
de positie.
Volgens een te New-York ontvangen be-
™=ht heeft het draadloos station Chatham in
Massachusets een draadloos bericht oot-
vangen van hét stoomschip Pennsylv-,r~*
gezonden te 1.45 uur Amerikaansche
volgens welk bericht de Southern Crr»
dat moment zijn positie door tJu op
trachtte vast te stellen. H llInge»j
Voorbereidingen tot de
te New-York. °e ontvangs(
Het gemeentebestuur van New-York
alle voorbereidingen voor de ontvanm
de vliegers van de Southern Cross van
Roosevelt Field waar de Southern Cros
landen, zullen Kingsford Smith en Van rv?
en hun metgezellen met een vliegtuio-
haven van New-York worden gebracht
waar zij in optocht naar het stadhuis
worden gebracht. Verschillende autoritei
o.w. gezanten, komen heden uit Washin^i
te New-York aan om bij de ontvang?
woordig te zijn.
In verbinding met Cape Ra
Volgens te Halifax ontvangen berichte -
de Southern Cross sinds 2.15 uur AmJ?
kaansclie tijd (7.35 Amsterdamsche tijd)
regelmatige radioverbinding met het
station Cape Race. ai°"
W Ml oV1e-rmoeid,heid aan bo°rd.
Hedennacht te 2.15 uur Amerikaansche t;;a
(7.35 Amsterdamsche tijd) heeft Kingsford
Smith naar uit New-York gemeld wordt oe
seind, dat het moeilijk was met draadloos»
peilingen zijn positie vast te stellen. De snel
heid van het vliegtuig is verminderd. De be
manning zou, volgens dit radiotelegram
vermoeid zijn. Het draadloos station van h3
vliegtuig werkt zwak.
De koers kwqt geraakt
Het marineradiostation te Chatham in
Massachusets ontving een radiotelegram van
Kingsford Smith te 4.45 uur Amerikaansche
tijd (10.05 Amsterdamsche tijd) luidende ali
volgt
Dichte nevel, het kompas functioneert niet
weinig brandstof, moeten waarschijnlijk in'
Nieuw-Schotland of New-Foundland landen
Het schijnt dat Kingsford Smith ongeveei
op dezelfde hoogte als destijds het Duitsche
vliegtuig Bremen, den koers is kwijtgeraakt
en urenland heeft rondgevlogen.
Dit bericht is een bevestiging van de
diverse telegrammen welke het persbureau
V. D. over het passeeren van Cape Race oi
verschillende tijdstippen ontving.
Het schijnt dat het vliegtuig hier in den
dichten mist tevergeefs zijn positie heeft wil
len vaststellen.
Een dezer telegrammen maakte melding
van een peiling op Cape Race van 70 gr., ter
wijl tevoren reeds eenige malen gemeld was,
dat het vliegtuig boven Cape Race was ge
weest.
Boven Harbour Grace gesignaleerd.
De Southern Cross werd hedenmorgen te
5.21 Amerikaansche tijd, dat is 10.41 Am
sterdamsche tijd, boven Harbour Grace ge.
signaleerd.
Kingsford Smit heeft radiografisch mee
gedeeld, dat hij te Harbour Grace zal landen
Tij heeft 2000 liter benzine noodig.
De Southern Cross te Harbous
Grace geland.
De Southern Cross is hedenmorgen te
5.53 uur Amerikaansche tijd (11.17 Amster
damsche tijd) alhier geland voor het inne
men van benzine.
Het persbureau Vaz Dias ontving heden*
middag van het Koninklijk Meteorologisch
Instituut te De Bildt op zijn verzoek eenige
inlichtingen omtrent de weersomstandighe
den in Amerika.
Volgens de uit Amerika ontvangen weer
berichten van 1 uur Amerikaansche tijd zal
de Southern Cross van New-Foundland
naar New-York voortdurend tegenwind heb
ben. Toch zijn de vooruitzichten beter; wel
iswaar is het te New-York op het oogenblit
zeer waarschijnlijk onweerachtig en regen
achtig doch het laat zich aanzien dat het
weer spoedig beter zal worden.
In het gunstigste geval zullen Kingsford
Smith en Van Dijk bij hun vlucht naar New-
York dicht bij New-York, zijwind of wellicht
eenige wind meehebben.
New-York in spanning.
New York is in afwachting van de aan-
comst van de Southern Cross en men ver
wacht, dat het vliegtuig nog hedenmiddag
op Roosevelt Field zal landen.
De vorderingen van het vliegtuig worden
met spanning gevolgd. Deze spanning is
ook het gevolg van het feit, dat gedurende
het geheele verloop van de vlucht radiobe
richten van het vjiegtuig werden ontvangen.
Voor het eerst in de geschiedenis der lucht
vaart kon een vlucht over den/ Atlantischen
Oceaan van Europa naar Amerika geheel
per radio worden gevolgd.
Honderden radio-amateurs hebben gere
geld de berichten van de Southern Cross op
genomen.
In Portland in den staat Maine staat een
vliegtuig gereed met 200 gallon benzine,
voor de Southern Cross, voor het geval
Kingsford Smith in de lucht wil bijvullen
Men gelooft echter niet, dat hij dit zal doen
omdat een dergelijke manoeuvre in de lucht,
zonder voorafgaande oefening moeielijk is.
De landing van de Southern
Cross te Harbour Grace.
Uit Harbour Grace wordt nader ge
meld omtrent de landing van de Sou
thern Cross dat alle vier leden van d®
bemanning van het vliegtuig in goede
conditie zijn. Het ligt in de bedoeling, ns
het innemen van benzine en olie zofl
spoedig mogelijk naar ew York te ver
trekken.
De Southern Cross is zeer vlot op het
vliegveld te Harbour Grace geland. H®J
had reeds geruimen tijd om het vela
gevlogen. Naar de vliegers mededeelden,
was het in den dichten mist, dien zu
voor de kust van New Foundland aan
troffen, zeer moeilijk geweest de P0SJ:?j
vast te stellen. Het duurde geruimen ti]<j
voordat men in contact was gekomen
met het radiostation te Chatham
Cape Race. -
Door het langdurig rondvliegen in u
mist was een groot gedeelte van de b
zine verbruikt en Smith en Van vn
achtten het niet gewenscht verder d
te vliegen. Nadat de positie was vastg-
steld werd besloten op New Foundi®-
te Harbour Grace te landen. Een g'
gedeelte van de vlucht gedurende
laatste uren werd blind gevlogen,