FONGERS DE OCEAANVLUCHT VAN DE „SOUTHERN CROSS". een knaapje verdronken. door den stroom gedood. verkeersongevallen. Irisdrukke ver. keer veilig op Urenlang in den mist bij New Foudland rondgevlogen Tenslotte te Harbour Grace geland voor innemen van benzine. Een Amsterdamsch agent heeft met zijn llreg uit het water van het Noord-Hollandsch kanaal opgehaald het lijkje van een zeven jarig knaapje uit de Campanulastraat, dat den dag tevoren bij het spelen te water was geraakt. I Maandag is naar het Hbl. meldt, bij het verrichten van werkzaamheden in een der lo kalen van de school der Eerw. Broeders aan de Vughtstraat te Roosendaal de 31-jarige arbeider W. v. d. Broek, aldaar woonachtig, (tengevolge van het gebruik maken van een llooplamip, welke niet aan de eischen voldeed, door den electrischen stroom gedood. Het duurde enkele minuten voor de andere arbei der, die met hem onder den vloer van het lo- \aal aan de centrale verwarming werkte, den Vtroom kon uitschakelen. I MEISJE DOOR KOKENDE KOFFIE VERBRAND. Een 8-jarig meisje van de familie K. aan de Iepenlaan te Bussum, stootte bij het spelen een tafeltje om, waardoor een koffiepot op ihaar viel. Zij kreeg zulke ernstige brandwon den, dat zij aan de gevolgen is overleden. Knaapje overreden. Een zesjarig jongetje is Maandagavond lan de Vlietkade te Rotterdam door een auto overreden. Het kind is 's avonds in het zie kenhuis aan de gevolgen van de verwondin gen overleden. WIJZIGING ONGEVALLENWET. De Landbouwcrisis. /In het Voorl. Verslag over de ontwerpen /hn wet tot wijziging der Ongevallenwet 1921 en der Land- en Tuinbouwongevallen- ;wet 1922 verklaren vele leden, dat zij zich imet de strekking der voorgestelde regeling, aanpassing der Ongevallenwetten aan de •Ziektewet, zeer wel konden vereenigen. Eenige leden wezen er op, dat de land bouw niet in staat is, de kosten der sociale 'verzekeringswetten te dragen en gaven in loverweging dat de Staat, zij het dan tijdelijk zoolang de crisis duurt, deze kosten zoude overnemen. Sommige andere leden waren van meening, dat zoodanige tijdelijke ontheffing niet ten goede zal komen aan hen, die het meest on der de crisis gebukt gaan, namelijk de kleine boeren en pachters. Deze leden bepleitten maatregelen van overheidswege, welke tot strekking zouden hebben het verleenen van krediet voor het aanschaffen van meststof fen en zaden. Voorts achtten zij een tijdelijke vrijstelling of kwijtschelding van belasting gewenscht. Vele leden verklaarden, dat zij niet in be schouwingen wenschten te treden nopens de landbouwcrisis, daar zij van meening waren, dat deze niet mocht worden vastgeknoopt aan de hier aan de orde zijnde wetsontwer pen. ZIEKENGELDVERZEKERING. Bestuursvergadering der gemeng de bedrijfsvereniging. In een gisteren gehouden bestuursvergade- Jng van de gemengde bedrijfsvereniging .Voor ziekengeldverzekering werd medege deeld dat de leden het advies zullen ontvan gen om aan werknemers, die thuis bleven omdat in hun gezin een besmettelijke ziekte voorkwam, toch ziekengeld uit te betalen, of schoon een strikte bepaling daarop niet be staat. Dit advies zal gelden totdat een defini tieve regeling ter zake met het Prophylaxe fonds is getroffen. Bij een bespreking over de berekening der wachtdagen werd besloten, den werknemer die gepoogd had zijn werk te hervatten na een ziekte, doch opnieuw ziek wordt en in stort binnen zes werkdagen, geen nieuwe wachtdagen in rekening te brengen. Een werknemer die zich des Maandagmor- fen ziek meldt met de mededeeling, dat hij aterdag reeds ziek was geworden, zal tot afdoende aantooning van zijn bewering wor den toegelaten en indien hij hierin slaagt reeds van dien dag af zijn wachtdagen zien uitgeteld. Besloten werd, aan de leden der bedrijfs- vereeniging een circulaire te richten waarin over verschillende punten nader advies wordt gegeven. DE ST. GEERTRUIDABRONNEN. Opnieuw in exploitatie. De in de geschiedenis zoo bekend staande Sint Geertruidabronnen te Bergen op Zoem, waarvan o.m. de prinsen van Oranje Mau- Tits en Frederik Hendrik hun tafelwater be trokken, zullen andermaal in exploitatie wor den gebracht. Dit als gevolg van een onder hoek dat voor eenigen tijd op het laborato rium van dr. Van Ledden Hulsebosch te Am sterdam is geschied. Er zal nabij de Schelde een inrichting worden gebouwd, waar het water uit de Sint Geertruidabron door mid del van een pijpleiding zal worden gevoerd, en na de noodige steriliseerende bewerking in flesschen gepakt en in den handel zal worden gebracht. Het is dus een oude tak van industrie, die in Bergen op Zoom zal worden herboren. bracht. Een talrijk publiek sloeg het vertrek gade. ZAL DR. TERNEDEN ONTSLAG VRAGEN? Naar de Tel. verneemt, zal de directeur der Amsterdamsche Gemeentelijke Gasfa brieken, dr. Terneden, waarschijnlijk in verband met zijn gezondheidstoestand, ont slag vragen uit den gemeente-dienst. Ten stadhuize heeft gistermiddag een be spreking plaats gevonden tusschen den wethouder voor de Bedrijven, dr. Wibaut, en dr. Terneden, over de kwestie welke nu reeds geruimen tijd hangende is. I KASTEEL BOURIGNE AANGEKOCHT DOOR GINNEKEN. In de gister gehouden gemeenteraadszit ting te Ginneken werd besloten met 13 tegen 2 stemmen tot aankoop van het oude fraaie kasteel Bourigne, daar B. en W. vreesden, dat het in andere handen zou overgaan en daardoor zijn eigenaardig karakter verliezen zou. Voor een bedrag van 100.000 is de ge meente eigenaresse geworden. Men ging hier te eerder toe over, daar men het kasteel kon verhuren aan de Pius X-stichting Eucharisti sche Kruistocht. MODDER IN DE LONGEN GEKREGEN. De 18-jarige B. uit Amsterdam, die Vrij dag j.1. bij het zwemmen in de Randenbroe kerbeek te Amersfoort bewusteloos raakte en in dien toestand naar het ziekenhuis werd gebracht, is gister overleden aan longvergif tiging, doordat hij modder in zijn longen had gekregen. AANDRANG TOT PUBLICATIE VAN HET RAPPORT-DE VISSER. Men meldt aan de Tel., dat te 's-Graven- hage een vergadering is gehouden van een aantal leden uit verschillende afdeelingen der Ned. Reisvereeniging, waar uitvoerig de door de crisis ontstane toestand in de Veree- niging werd besproken. Na langdurige besprekingen werd met al- gemeene stemmen een motie aangenomen, waarin de vergadering als haar oordeel uit spreekt, dat het wenschelijk is, dat het rap port der commissie-dr. J. Th. de Visser on middellijk volledig wordt gepubliceerd; dat het wenschelijk is, aat tusschen 15 Sept. en 15 Oct. a.s. een buitengewone alge- meene vergadering der N.R.V. zal worden gehouden, uitsluitend ter bespreking van dit rapport en wat daarmede rechtstreeks of zij delings verband houdt; dat het wenschelijk is deze vergadering te houden vóór de gewone jaarlijksche alge- meene vergadering 1930. Deze motie is ter kennis gebracht van het hoofdbestuur en de afdeelingen, terwijl de afdeelingen uitgenoodigd zijn in bovenstaan- den geest aandrang op het hoofdbestuur uit te oefenen. wijl ook aan de natuurlijkheid van hun stem men geen geweld werd aangedaan. Het ver keer te water was uitstekend geregeld en pas na afloop van het spel begon het te krioolen van kleine roeibootjes en kano's, die spelers van den overkant naar de tribunes brachten, zoodat het weldra krioelde van Friesche ma trozen, hovelingen, Vikingers en bevallige Middeleeuwsche Friezinnetjes, die hun 2-ste eeuwsche kennissen begrooten. Met luid applaus hebben de toeschouwers den spelenden dank gebracht voor het gebo- dene, doch in de allereerste plaats gold hun hulde den regisseur, Johan de Meester Jr. en den auteur van het stuk, Martin Nijhoff. De muziek van Matthijs Vermeulen heeft voortdurend meegewerkt tot het scheppen van den juisten sfeer, het zij als introductie tot een scene of handeling, hetzij de handeling of het gesproken woord begeleidend. Gisteravond was het weer bizonder druk in de stad. In het van der Werf-park werd een concert gegeven door het Harmoniegezel schap „De Post", nadat eerst een rondgang door de stad was gemaakt. In de Pieterskerk werd een concert gegeven door Maart je Offers (sopraan) Joh. Feit kamp (fluit) en Leo Mens (orgel). De rector magnificus, Prof. Dr. N. van Wijk heeft hier bij een openingswoord gesproken, waarin hij memoreerde dat den 3den October 1574 Lei- dens bevolking zich in de zelfde kerk had ver zameld om te danken voor de bevrijding ha rer stad. Ook wees spr. er op dat het afge loopen jaar voltooiing heeft gebracht van de studie van de Prinses der Nederlanden. Spr. achtte het een noodzakelijk voorwaarde dat een wederzijdsch begrijpen en waardeeren der verschillende groepen der burgers een, onafwendbare voorwaarde is, wil de Acade mie haar taak op waardige wijze vervullen". Op de sociteit en in het feestgebouw wer den verschillende intieme feestelijkheden ge- houden. Het was vandaag de dag die vooral voor de burgerij is bestemd. Vele hebben hun per soneel vrijaf gegeven, terwijl ook de scholen vacantie hebben. Vanmiddag is de optocht der spelers door de straten getrokken. KORTE BERICHTEN. Te Noordwijkerhout is een 5-jarige jon gen bij het oversteken van den weg door een auto overreden en gedood. Maandagavond is naar de N. R. Ct meldt, de 50-jarige voerman J. de Bruin uit Keent (Gld.) (gem. Balgon) van zijn kar gevallen en onder de wielen geraakt, 's Nachts is hij in het ziekenhuis te Gravc overleden. In bijzijn van een aantal genoodigden, onder wie dr. J. de Lange, gemeentesecreta ris, en eenige raadsleden, zoomede ds. G. W. Oberman, predikant der Ned. Herv. gemeen te, is gisteravond de eerste jeugdherberg te Utrecht officieel geopend. De staking aan de transportkannenfa- briek van de firma Van Wijk en Boerma te Vries (Dr.) duurt reeds ruim 11 weken. Za terdag heeft de directie eenige werkwilligen ontslagen en a.s. Zaterdag worden alle an deren ontslagen. De directie zal het bedrijf voor onbepaalden tijd stil leggen. DE BURGEMEESTER VAN LIVERPOOL TE AMSTERDAM. Vanmorgen te 9.41 uur arriveerde aan het Centraal Station te Amsterdam met den Duitschen trein, de burgemeester van Liver- pool met gevolg. De stationschef had de noo dige maatregelen getroffen om het publiek op een afstand te houden. Ter verwelkoming waren op het perron aanwezig de burge meester en mevr. De Vlugt, de directeur van algemeene zaken ten stadhuize tnr. S. J. v. Lier, de Engelsche consul-generaal en consul, de heer Adriaan, directeur van de stoom vaartmaatschappij Oceaan, een dochterin stelling van cfe bekende Holtlijn (Blauwpij- per) waarin de burgemeester van Liverpool een der machthebbers is en de heer Versteeg, hoofdcommissaris van politie. De begroeting van Liverpool's burgemeester was uiterst hartelijk. Evenals de kennismaking met de overige leden van het uit twaalf personen bestaande gezelschap. Nadat de fotograven hun werk hadden gedaan, begaven allen zich buiten het station. In de gereedstaande auto's werden de gasten, vergezeld door de heer en J /ueyr. De Vlugt naar het Amstelhotel ge WHITE HORSE EAGLE HEDEN OP SCHIPHOL. Het programma van zijn bezoek. De route van den Big Chief White Horse Eagle, die heden teA'dam aankomt, is als volgt vastgesteld: Schiphol, Zeilstr., Konin ginneweg, Willemsparksw., v. Baerlestr., P. C. Hooftstraat, Stadhouderskade, Leidsche- plein, Leidschestraat, Heerengracht, Vijzel straat, Carlton Hotel. Het opperhoofd zal, naar de Tel. meldt, met zijn echtgenoote Queen Wa-the-Na te on geveer half vijf op Schiphol aankomen. Na aankomst zal White Horse Eagle zijn intrek nemen in 't Carlton Hotel. Donderdag zal hij enkele musea en belangrijke gebouwen te Amsterdam bezichtign; ook zal de Big Chief dan een lezing houden. Vrijdag vertrekt hij naar Den Haag waar hij zijn intrek zal nemen in Hotel Wittebrug. Op Zaterdag 28 Juni zal te zijner eere te Den Haag een demonstratie van de Haagsche Padvinders plaats hebben, terwijl het opper hoofd Zondagmiddag een korte lezing voor de radio zal houden. Verder staan nog bezoe ken aan enkele andere plaatsen van ons land op het programma. FELLE BRAND TE ROTTERDAM. Vanmorgen heeft in het perceel Sophia- straat 52 te Rotterdam een felle brand ge woed. In het perceel was gevestigd de rooke- rij van den heer M. Brussaard. In het be nedengedeelte stond een groot aantal vaten vet opgeslagen. Op de eerste verdieping was een magazijn van vleeschwaren. De tweede verdieping was ingericht voor expedi tie. Het schijnt, dat de brand hier is ont staan, want het vuur woedde hier het hevigst. De brand sloeg over naar perceel 52a. De bewoners wisten dit huis tijdig te verlaten. De brandweer was het vuur binnen korten tijd met een groot aantal slangen meester De tweede verdieping van beide perceelen is grootendeels uitgebrand, terwijl del ager gelegen verdiepingen ernstige waterschade hebben geleden. De oorzaak van den brand is onbekend. Verzekering dekt gedeeltelijk de schade. „DE VLIEGENDE HOLLANDER". Het Lustrumspel der Leidsche studenten. Ondanks het minder fraaie weer bood Lei den weer een levendige en fleurige aanblik. Had de komst der reünisten reeds eerder op- ewekt leven in de straten van Leiden ge- racht, heden was het 't grootsche lustrum spel dat op de Kager Plassen opgevoerd zou worden dat velen van buiten Leiden naar de Universiteitsstad trok. Volgeladen voeren de gepavoiseerde booten door de eveneens ver sierde stadsgrachten en langs de kronkelende waterwegen in de richting van Warmond, naar het feestterrein. Ondanks de stroomende regen bleken de tribunes dicht bezet te zijn, en het optimisme der aanwezigen werd beloond, want nauwe lijks was het spel aangevangen of de regen hield op en in ademlooze stilte luisterde de menigte naar het gesproken woord der spe lers. Voor een openlucht-massaspel wel een bijzonderheid, dit luisteren. Want behoudens enkele onduidelijkheden, behoudens een enke le storende resonneerende echo en een ge luidseffect, waardoor de stem van een speler soms scheen te komen van een gedeelte van de scene, waarop hij zich niet bevond, heeft in het algemeen gedurende het grootste deel van het spelverloop het luidsprekerssysteem goed voldaan en waren de spelers op de geheele toeschouwersruimte uitstekend te volgen, ter- Voor de bijvulling van de benzinevoorraad. Te Portland in den staat Maine (Canada) is een vliegtuig aangekomen, voorzien van voorraden en installaties om de benzine- en olie-voorraad van de „Southern Cross" bij aankomst aan de Canadeesche kust te kun nen bijvullen. De Meteorologische Dienst te New-York meldt, dat het weer boven den Oceaan slech ter wordt en dat het vliegtuig tot na midder nacht weinig kans heeft, om buiten het ge bied van regen en mist te komen. Vooral bo ven Halifax (Nieuw-Schotland) hangt een dichte cnist. Er heerscht op deze hoogte bo vendien een locale storm, die in hevigheid toeneemt. Vliegend in den mist, maar alles in orde. Ondanks de storingen, veroorzaakt door het seinen van een Romeinschen zender, heeft het station van den Rijksradiodienst op Schip hol bijna doorloopend contact met de „Sou thern Cross". Te 23.15 uur meldde het toestel, dat men zich in de nabijheid van de Groote Bank van New Founlana bevond; er hing een dichte mist laag boven de golven. Aan boord was alles in orde Zonsondergang in den mist. Te 17 minuten na twaalven, Amsterdam- schen tijd, hoorde men op Schiphol de „Sou thern Cross" weer. Het toestel vloog nog steeds in den mist, terwijl de zon onder ging, wat den jeugdigen marconist Stannage tot lyrische ontboezemingen bracht. „Wij zien een onmetelijke zee van mist", seinde hij, „van een eigenaardige blauwe kleur. De ondergaande zon werpt roode stralen in deze groote kom van blauwen nevel. Te 0.32 uur Amsterdamschen tijd hoorde de Rijksradiodienst op Schiphol de volgende ontboezeming van boord van de „Southern Cross", onderbroken door enkele storingen: „Het begint vrij donker te worden in de ca bine. Het gloeien van de lampen van de ra dio-apparaten werpt in de cabine een rood schijnsel, dat een gezelligen aanblik biedt. Ik denk, dat ik, om de zaak compleet te ma ken, een sandwich zal eten Dat dezen sandwich den marconist goed bekomen is, bleek uit het te 0.43 uur opge vangen radiogram: „Wel, ik geloof, dat dat een heel behoorlijk souper was voor aan boord van dit schip. Het was een hartige sandwich en werkelijk koninklijk met een kop koffiede koffie was niet zoo goed het is nog niet heelemaal donker, maar we zijn nu tamelijk hoog, bijna 4000 voet( d.i. ongeveer 1200 meter). Nog steeds heeft de Rijksradiodienst op Schiphol contact met de „Southern Cross Aan boord van het vliegtuig schijnt men in de seinpauzes een microfoon op het radio- apparaat te schakelen, want met vrij regel matige tusschenpoozen kon men op Schiphol het geronk der motoren hooren. Te 1.08 uur seinde Stannage weer een lyrische beschrij ving: „Het wordt hier nu donker. De buiten boord-motoren zijn verhuld in een blauwig waas en uit elk der uitlaatgaten slaat een zwakke rosé vlam, die geheimzinnig heen en weer waaiert Eenige minuten later: „De bekleeding van den stuurboordvleugel vertoont een gouden glanszwakke stralen kleuren den he mel Gesignaleerd door de „Volendam". Het vliegtuig „Southern Cross" is op 800 mijl afstands van Ierland gesignaleerd door het Nederlandsche stoomschip „Volendam". De machine vloog met een snelheid van 100 mijlen per uur door den mist. Het verloop van den tocht. Omtrent het verloop van de vlucht van Kingsford Smith en Van Dijk en hunne met gezellen, heeft de Rijksradiodienst voor de Luchtvaart op Schiphol de navolgende tele grammen van de „Southern Cross" ontvan gen: 15,25 uur (Amst. tijd): De laatste uren in lichten mist, regen en slecht zicht. Alles wel aan boord. Maken 1650 touren per minuut, snelheid 100 mijlen en hoogte 250 voet. 15.32 uur (Amst tijd): Kingsford Smith seinde aan het Radiostation van Cape Race (New Foundland): Hebben met hevigen mist te kampen, vliegen blind en stijgen voortdu rend. 15.58 uur (Amst. tijd): Ontvangen uitmun tend. Vliegen nog steeds in dichten mist. 16.26 uur (Amst. tijd): Zijn thans buiten de mistbank en vliegen op 300 voet hoogte. 16.45 uur (Amst. tijd): Regelen zender in verband met verwisselen van sterkte. 17.10 uur (Amst. tijd): Verzoeken een nieuw weerbericht Probeert of Valanti-Ra- dio (Ierland) er een voor ons heeft. 17.25 uur (Amst. tijd): Zijn thans meer dan halverwege en gaan verder. (Hiermede wordt bedoeld, dat de helft van de weg over het water reeds afgelegd was, hetgeen over eenkomt met één derde van de geheele route naar New-York. Het vliegtuig nadert New Foundland. Hedenmorgen te 2.19 uur ontving de Rijksradiodienst op Schiphol bericht van boord van de „Southern Cross", waarin werd medegedeeld, dat de positie van het vliegtuig te 0.17 uur G.M.T., d.i. 1.37 uur Amsterdamschen zomertijd, was: 48 graden 12 minuten N. B 45 graden 5 minuten W. L., dus nog een afstand van 250 mijl of 400 K.M. van Cape Race, het Oostelijkste punt van New-Foundland. Het radiogram meldde voorts: „Alles rustig boven de mistbank; vliegen op een hoogte van 3500 voet (d.i. ruim 1000 meter); iedereen gelukkig en alles o.k." Bij New-Fouudland. Na eenigen tijd niets meer van de Southern Cross te hebben gehoord, kreeg de Rijks radiodienst op Schiphol hedenmorgen te 3.05 A.T. weer contact met de oceaanvlieger. Stannage verklaarde waarom hij zoolang weg was geweest: Wij moesten een heelen tijd wegblijven, want we konden V. C. R. (d. i. het radio station van Cape Race) op 600 meter niet te pakken krijgen. Waarschijnlijk in antwoord op een draad loos ontvangen aanbieding van de Cana deesche luchthaven Harbour Grace, om brandstoffen te komen bijladen, seinde de Southern Cross te 3.38 A. T.: Wel bedankt, Harbour Grace, maar we zullen trachten Amerikaansch grondgebied te bereiken, alvorens te landen. Te 3.43 deelde het vliegtuig mede, dat het weer op de 600 meter golf ging werken, om zich te laten peilen. Te half vijf werd aan boord van de Sou thern Cross geseind: Het ziet er naar uit dat we geen peiling kunnen krijgen, juist nu we er een noodig hebben. Binnen een uur kunnen we boven Cape Race zijn. Daarna ging de marconist, weer op de 600 M. golflengte over, om opnieuw te trachten een peiling te krijgen. Hedenochtend te 5.43 uur A.T. is te Am sterdam het laatste bericht van de Southern Cross ontvangen. De rijksradiodienst voor de luchtvaart op Schiphol kreeg toen het volgende radio bericht van het vliegtuig: Wij moeten thans meer peilingen hebben. Gaan over op andere golf. Daaina zijn tot half negen hedenochtend geen verdere radioberichten van de Southern Cross ontvangen. Wel meldde een telegram uit New-York aan het persbureau Vaz Dias dat daar bericht was ontvangen, dat de Southern Cross op -09 miJ' afstand van Cape Race in een dichte mist vloog. Dit telegram moet echter, zooals uit de radioberichten te Amsterdam ontvangen blijkt reeds voor 5 uur 43 door de Southern Cross zijn verzonden. ,1. xt w Cape Race gepasseerd. Uit New-York wordt gemeld: Het vliegtuig Southern Cross is heden voormiddag 1 uur Amerikaansche tijd (6.20 uur Amsterdamsche tijd) over Cape Race ge passeerd. Pogingen tot het vaststellen van de positie. Volgens een te New-York ontvangen be- ™=ht heeft het draadloos station Chatham in Massachusets een draadloos bericht oot- vangen van hét stoomschip Pennsylv-,r~* gezonden te 1.45 uur Amerikaansche volgens welk bericht de Southern Crr» dat moment zijn positie door tJu op trachtte vast te stellen. H llInge»j Voorbereidingen tot de te New-York. °e ontvangs( Het gemeentebestuur van New-York alle voorbereidingen voor de ontvanm de vliegers van de Southern Cross van Roosevelt Field waar de Southern Cros landen, zullen Kingsford Smith en Van rv? en hun metgezellen met een vliegtuio- haven van New-York worden gebracht waar zij in optocht naar het stadhuis worden gebracht. Verschillende autoritei o.w. gezanten, komen heden uit Washin^i te New-York aan om bij de ontvang? woordig te zijn. In verbinding met Cape Ra Volgens te Halifax ontvangen berichte - de Southern Cross sinds 2.15 uur AmJ? kaansclie tijd (7.35 Amsterdamsche tijd) regelmatige radioverbinding met het station Cape Race. ai°" W Ml oV1e-rmoeid,heid aan bo°rd. Hedennacht te 2.15 uur Amerikaansche t;;a (7.35 Amsterdamsche tijd) heeft Kingsford Smith naar uit New-York gemeld wordt oe seind, dat het moeilijk was met draadloos» peilingen zijn positie vast te stellen. De snel heid van het vliegtuig is verminderd. De be manning zou, volgens dit radiotelegram vermoeid zijn. Het draadloos station van h3 vliegtuig werkt zwak. De koers kwqt geraakt Het marineradiostation te Chatham in Massachusets ontving een radiotelegram van Kingsford Smith te 4.45 uur Amerikaansche tijd (10.05 Amsterdamsche tijd) luidende ali volgt Dichte nevel, het kompas functioneert niet weinig brandstof, moeten waarschijnlijk in' Nieuw-Schotland of New-Foundland landen Het schijnt dat Kingsford Smith ongeveei op dezelfde hoogte als destijds het Duitsche vliegtuig Bremen, den koers is kwijtgeraakt en urenland heeft rondgevlogen. Dit bericht is een bevestiging van de diverse telegrammen welke het persbureau V. D. over het passeeren van Cape Race oi verschillende tijdstippen ontving. Het schijnt dat het vliegtuig hier in den dichten mist tevergeefs zijn positie heeft wil len vaststellen. Een dezer telegrammen maakte melding van een peiling op Cape Race van 70 gr., ter wijl tevoren reeds eenige malen gemeld was, dat het vliegtuig boven Cape Race was ge weest. Boven Harbour Grace gesignaleerd. De Southern Cross werd hedenmorgen te 5.21 Amerikaansche tijd, dat is 10.41 Am sterdamsche tijd, boven Harbour Grace ge. signaleerd. Kingsford Smit heeft radiografisch mee gedeeld, dat hij te Harbour Grace zal landen Tij heeft 2000 liter benzine noodig. De Southern Cross te Harbous Grace geland. De Southern Cross is hedenmorgen te 5.53 uur Amerikaansche tijd (11.17 Amster damsche tijd) alhier geland voor het inne men van benzine. Het persbureau Vaz Dias ontving heden* middag van het Koninklijk Meteorologisch Instituut te De Bildt op zijn verzoek eenige inlichtingen omtrent de weersomstandighe den in Amerika. Volgens de uit Amerika ontvangen weer berichten van 1 uur Amerikaansche tijd zal de Southern Cross van New-Foundland naar New-York voortdurend tegenwind heb ben. Toch zijn de vooruitzichten beter; wel iswaar is het te New-York op het oogenblit zeer waarschijnlijk onweerachtig en regen achtig doch het laat zich aanzien dat het weer spoedig beter zal worden. In het gunstigste geval zullen Kingsford Smith en Van Dijk bij hun vlucht naar New- York dicht bij New-York, zijwind of wellicht eenige wind meehebben. New-York in spanning. New York is in afwachting van de aan- comst van de Southern Cross en men ver wacht, dat het vliegtuig nog hedenmiddag op Roosevelt Field zal landen. De vorderingen van het vliegtuig worden met spanning gevolgd. Deze spanning is ook het gevolg van het feit, dat gedurende het geheele verloop van de vlucht radiobe richten van het vjiegtuig werden ontvangen. Voor het eerst in de geschiedenis der lucht vaart kon een vlucht over den/ Atlantischen Oceaan van Europa naar Amerika geheel per radio worden gevolgd. Honderden radio-amateurs hebben gere geld de berichten van de Southern Cross op genomen. In Portland in den staat Maine staat een vliegtuig gereed met 200 gallon benzine, voor de Southern Cross, voor het geval Kingsford Smith in de lucht wil bijvullen Men gelooft echter niet, dat hij dit zal doen omdat een dergelijke manoeuvre in de lucht, zonder voorafgaande oefening moeielijk is. De landing van de Southern Cross te Harbour Grace. Uit Harbour Grace wordt nader ge meld omtrent de landing van de Sou thern Cross dat alle vier leden van d® bemanning van het vliegtuig in goede conditie zijn. Het ligt in de bedoeling, ns het innemen van benzine en olie zofl spoedig mogelijk naar ew York te ver trekken. De Southern Cross is zeer vlot op het vliegveld te Harbour Grace geland. H®J had reeds geruimen tijd om het vela gevlogen. Naar de vliegers mededeelden, was het in den dichten mist, dien zu voor de kust van New Foundland aan troffen, zeer moeilijk geweest de P0SJ:?j vast te stellen. Het duurde geruimen ti]<j voordat men in contact was gekomen met het radiostation te Chatham Cape Race. - Door het langdurig rondvliegen in u mist was een groot gedeelte van de b zine verbruikt en Smith en Van vn achtten het niet gewenscht verder d te vliegen. Nadat de positie was vastg- steld werd besloten op New Foundi®- te Harbour Grace te landen. Een g' gedeelte van de vlucht gedurende laatste uren werd blind gevlogen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 8