Ilkmimcit Courant. Gemeenteraad van Alkmaar. FEUILLETON. Hsndsrd {wee en dertigste Jaargang. Vrijdag *1 Juni Radio-hoekje Hun beider weg, No. 149 1930 Zaterdag 23 Juni. 298 M' (Na] uur 1071 M. 10.—10. 15 Morgenwijding. 12.—2.— Cori- A- V. R. O.-Kwintet. 2—2.30 Mode- praatje door Mevr. de Leeuwvan Rees. 2.30—4.30 Uitz. vanuit het Tuschinski- Theater te Amsterdam. 4.30—5.— Sport praatje door H. Hollander. 5—6— Gramo- loonplaten. 6.8.Concert door het Om roeporkest. Accordeon-Ensemble „De Volen- dammers" het Ensemble Doeke Stuurop. 8-V. A. R. A.-Varia. 8.05 Openingscon cert van het Groot Nat. Muziekconcours in het Brongebouw te Haarlem. Het Amsterd. Politie Muziekgezelschap onder leiding van den heer Lureman. In de pauze: Toespraak door den Heer C. Woudenberg, secretaris van de S. D. A. P. 10.V. A. R. A. Persberich ten. 10.10 V. A. R. A. Opvoering van „De Plaatsvervanger". Tooneelspel in 1 bedrijf van Daan van der Zee. Het V. A. R. A.-Too- neel onder leiding van Willem van Cappellen. 11-V. A. R. A. Bij de Pomp. 11.15 V. A R. A. Gramofoonptaten. 12.Sluiting. Huizen, 1875 M. (Uitsluitend K. R. O.) 8-159.30 Gramofoonpl. 11.30—12. Godsdienstig halfuurtje. 12.15—1— Gramo foonpl. 1—1.45 Kinderuurtje. 1.45—2— H Eisma: „Een groote tentoonstelling in een kleine stad". 2—4— Geruild met N. C. R. V. 4.306— Gramofoonplaten. 6.01—6.55 Gramofoonplaten 6.55—7.15 Journal. Week overzicht door Paul de Waart. 7.15—7.30 Gramofoonplaten. 7.30—11— Feestavond door den R.K. Bouwvakarbeiders Bond „St. Joseph" te Nijmegen. Mej. Jeanne Bacilek, zang. Frits en Adolf Bouwmeester en Huib Orizand, tooneel. Symphonie Orkest. 11 12.Gramofoonpl. Davenlry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.0511.20 Lezing. 1.202.20 Orkestcon cert. 2.40 Verslag van het vertrek van het s.s. „Brittanic" (27.000 ton) van de White Star Line. Muziek door de scheepskapel. 3.25 Verslag van het Lawn Tennis Tournooi te Wimbledon. 4.10 Demonstratievluchten met vliegmachines van The Royal Air Force. In de rustpoozen: Orkestconcert en Dansmuziek. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Verslag van het Ten nis Tournooi te Wimbledon. 6.35 Nieuwsber. 6.50 Verslag vai. de Test Match Engeland Australië. 7.05 Piano-recital door V. Lang- rish. 7.20 Lezing. 7.40 Lezing. 7.50 Vaude ville. 9.20 Nieuwsberichten 9.45 „The Man at the Gate". Detective verhaal. 10.Con cert. Orkest. H. Williams, bariton. 11.12.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris,,, 1725 M. 12.50—2.20 Gramofoonplaten. 4.05 Kinderuurtje. 4.50 Dansmuziek. 9.05 „Le voile du Bonheur". Tooneelspel van A. Clemenceau. 10.20 Zang door Antoinette Bolut m. m. v. Instrum. Kwintet. Langenberg, 473 M. 7.25—7.50 Gramo foonplaten. 7.508.50 Orkestconcert. 10.35 —11.35 Gramotoonplaten. 12.30 Gramofoon platen. 1.252.50 Orkestconcert. 5.50—6 35 Gramofoonplaten. 8.20 Vroolijke avond. Daarna tot 12.20: Dansmuziek. Vervolgens tot 1.20 Gramofoonpl. (Dansmuziek). Kalundborg, 1153 M. 1.051.35 Gramo foonplaten. 3.20 Kinderuurtje. 3.505.50 Concert. Orkest en saxofoon. 8.209.20 Dansmuziek. 10.0511.20 Concert. Orkest en Trio 11.2012.35 Dansmuziek. Brussel, 508-5 M. 5.20 Gramofoonplaten 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Gramofoonplaten 8.50 Concert. Zeesen, 1635 M. 6.107.20 Lezingen. 7.20 7.50 Concert. Gramofoonplaten. 10.50 12.20 Lezingen. 2.203.20 Gramofoonpia' ten. 3.20—4.20 Lezingen. 4.205.50 Con cert. 5.50S.20 Lezingen. 8.20 Orkestcon cert. 9.15 Uitz. Duitsche Evang. kerkdag te Neurenberg. Daarna: Berichten en tot 12.50 Dansmuziek. Ritsevoort 37; belastingmerk, G. Blom, West- dijk 1; belastingmerk in etui, M. Mors, Gr. Nieuw land 38; 5 loterijbriefjes, H. Nieuwen- huis, K. Marxstraat 6; portemonnaie met in houd. Pde Geus, Stationsweg 146; ledige portemonnaie, W. van Nimwegen, Piersonstr. 6; zakmesje, Tj. de Boer, Uitenboschstraai 44, portemonnaie met inh., Keysper, Geester- singel 28,trekknuppel, W. Zonderhuis, Om val, Noordervaart 20; pakje met werkbroek, u Westerkolkstraat 6; wolfsgrauwe herdershond, J. Vogelpoel, Compagniestraat belastingmerk in etui, A. Winder, Zeglis 244; tabaksdoos, P. Groefsma, Noorderkade 19; rozenkrans, J. B. Akkerman, Ridderstr. armbandhorloge met ketting, P. Ket, Ach terom 10a; portemonnaie, P. Piersma, Molen kade 48; belastingmerk, G. Meeuwsen, Boe zemsingel 43; broche, A. Koobs, Tuinstraat 63; pakje stof, J. H. v. d. Bogaerde, Snaar- manslaan 149; bril in etui, J. Admiraal, 2e Kabelstraat 15; portemonnaie met inhoud, J. Admiraal, Uitenboschstraat 35; wiel van een kinderwagen. F. Bol, Baanstraat 15; mes, D. Westerhof, Stationsstraat 63; snoekharige hond; Helderman, Visscherslaan 18. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt men verzocht hiervan kennis te geven aan het Bureau van politie. GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het Bureau van politie, Lan- gestraat en aldaar te bevragen op alle werk dagen tusschen 11 en 1 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 21 22, 23, 24 en 25 Juni 1930: hooihark, zakka min etui, fabriekspenning, sierspeld, Litermaat, handschoenen, sleutels, banden van mantels. Aanwezig 'en te bevragen bij de navolgen de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op 21, 22, 23, 24 en 25 Juni 1930: doos wagensmeer, mej. Friendt, School straat 3; doos lijnkoeken, Scheepmaker, pak huis Kanaalkade 15; broche, A. Blaauw, Vrij naar het Engelsch 2) H. ATONSEN Een heel woord! Wat was feitelijk zijn loopbaan? Dat hij thuis was, was hem nu wel duidelijk, maar wat zou hij moeten be ginnen, dag na dag en week na week in aezen droomeringen ouden uitn? Voor het oogenblik was het een paradijs, nu de zon scheen en hij Jo had om urenlang mee ste praten Maar daarna? Er was geen carriere fe maken in Whiteleaf. Misschien als hij eerst eens met vader gesproken had Hij keerde zich naar Joyce om. Zeg eens hoe maakt vader het? Zijn geweten sprak. Stel je voor, dat hij nog niet aan zijn vader gedacht had, tot op dat oogenblik toe! Ik ben bezorgd over vader, Dick. Hij be steedt al zijn tijd, dien hij vrij heeft, van dat hij opstaat totdat hij naar bed gaat, aan dat afschuwelijk boek. De laatste maand heb ik hem niet anders dan aan tafel gezien en dat nog maar met moeite. m Dick knikte in gedachten. Ja, dat boek nam een veel te groote plaats in het leven van zijn vader in. Geen wonder, dat Joyce zich eenzaam gevoeld had. Geen wonder, dat hij niet aan zijn vader gedacht had als hij over zijn huis dacht! vtischien zal ik hem wat kunnen (Reeds gedeeltelijk in ons vorig nummer vermeld.) Het voorstel inzake de derde gemeenteschool. Mej. C a r e 1 s was over de bijlage zeer verwonderd. Spr betoogde, dat de verordening geenszins verbiedt minder dan 40 leer lingen in één klas te houden. Wel mogen er niet meer dan 40 zijn en ook daaraan hebben ?3. en W. zich niet gehouden. Spr. is van meening, dat vooral een eerste klas niet te groot mag zijn, omdat daarin de beginselen van het onderwijs gelegd moeten worden. Spr. wil niet alleen met de geboorte- cijfeis maar ook met de vestiging en de annexaue van het Ooievaarsnest reke ning houden. Spr. drong er op aan om aan alle scho- lc i een eerste klas in te voeren. De heer Bakker had zich, eveneens als lid van de commissie, over het voor stel van B. en W. verwonderd. In de commissie bleek dat de meerder heid van het college, de burgemeester en de wethouder van financiën, voorstan' ders van goed onderwijs bleken. De heer Ringer s: Het geheele col lege. De heer Bakker: Ik hoop aan te toonen dat dit niet het geval is. Spr. is voorstander van de 7-jarige grondschoot en constateerde met voldoe ning dat er voor deze scholen steeds meer en voor de opleidingsscholen steeds minder leerlingen worden aangegeven. Wordt het voorstel van B. en W. aange nomen, dan moeten 32 ouders hun kinderen naar een 6-klassige in plaats van naar een 7-klassige, die zij wenschen, zenden. Spr. hoopt dat het idee over één der scho len als armenschool zal verdwijnen. Hij vreest toch een geweldig verzet in het streven om die school het aantal leerlingen te >ezorgen. Het onderwijsbelang vordert niet, dat men overal het maximum aantal kinderen in de klas brengt. Als de heer Vogelaar geluisterd had naar den spr. van gisteravond, zou het hem duidelijk zijn geworden wat het betee- tent „te groote klassen". Vooral in de le klasse mag men niet het maximum-aantal leerlingen plaatsen. Dit is bewust het onderwijs drukken. Zelfs 44 in een klas is al voorgekomen. Het groote argument het financiëele dient men niet te gebruiken als middel, om het onderwijs slechter te maken en zeker niet door menschen die het onderwijs beter willen maken. Deze mogen niet trachten ons huive rig te maken, dat aan den anderen kant ook goed onderwijs wordt gegeven. De heer Woldendorp: Dat meen je niet. De heer Bakker: Als wij meenen, dat 40 te groot is voor het openbaar, dan meenen wij dit ook voor het bijzonder. De voorzitter: Het argument beoogde alleen te berekenen hoeveel het de gemeente kost. De heer Bakker: Als de commissie spreekt van een maximum van 40, dan zegt de bijlage, dat het richtsnoer is. Spr. betwist dit. De v o o r z i 11 e r: Het staat er niet. De heer Bakker: Blz. 3. De v o o r z i t ter: Leest ze dan eens voor. De heer Ba k k e r voldeed aan dit verzoek. De voorzitter; Dat is wat anders dan u zegt. De heer Bakker: Wijziging van de ver ordening is noodig voor de invoering van het systeem van de commissie om aan alle scholen een le klas te openen. De voorzitter: Dat is heelemaal niet noodig. De heer Bakker: Waarom staat het dan in de bijlage? Spr. oordeelde dat de motie van de overzijde het vorig jaar zin zou hebben gehad. De school heeft men al voor een ge deelte verbroken en nu wil men oplap pen. De aangifte aan die school bewijst dat deze noodig is. Ondanks de afbraak van die school zijn er nog 20 aangiften. De motie brengt voor dit jaar een lste klas, maar het volgend jaar gaan wij weer afbreken. Devoorz.: Dus geen le klas vormen? De heer Bakker: Zij moet gevormc worden, anders kan u uw leerlingen niet plaatsen. 36 Leerlingen kunnen zeker niet in een klas van een 6-jarige school. Spr. meent, dat men daar niet hooger kan gaan dan 32. De kinderen moeten dan naar de andere schole worden overgebracht en dan komt men op die scholen tot 42, wat de verordening verbiedt. Het gaat om goed onderwijs en dat kan niet als men aan de 3e gemeenteschool geen le klas vormt. De heer W oldendorp: Vandaar de motie. De heer Bakker: Die is een lapmiddel Wij mogen geen geld sparen op het on derwijs van het kind. Men bederft daardoor ook het onderwijs voor de leerlingen die naar het gymnasium enz. gaan. Spr. zou het kunnen billijken als Alkmaar er niet kon komen, doch dit is niet het geval. De heer Bonsema gaf den heer Voge laar in overweging om ook Zaterdags eens naar de radio te luisteren. Gisteravond was het beter naar een vergadering te gaan. Spr. oordeelde een woord van dank aan de Alkm Crt. op zijn plaats, die er voor zorg droeg, dat de leden vóór de zitting in het bezit kwa men van het verslag. De motie was z.i. niet fair en alleen ont staan omdat men de menschen niet bij elkan der kon houden. De heer -Vogelaar heeft zich blijkbaar moeten inbinden. De heer G o v e r s: Dat moeten ook an deren wel eens. De heer Bonsema: Straks heeft de school geen 2e klas en dit schokt het vertrou wen in die school. Ten aanzien van het finan ciëele argument speet het spr., dat men den bond de cijfers heeft geweigerd, dan was men juist kunnen gaan berekenen. Spr. wees er op dat de heer Thijssen aangetoond heeft dat Alkmaar toch de kans heeft een boventallige te moeten betalen. Waarom de cijfers niet verstrekt? Spr. sprak hierover zijn afkeuring tegenover het college uit. De voorzitter: Dat heeft het college niet gedaan. De heer Bonsema betoogde nog dat den jongens iets meer gevraagd wordt dan 't lezen van een spoorboekje, zooals de heer Uilenburg voor de radio gisteravond zoo be langrijk oordeelde. Spr. vond het radicaler, dat men zich voor of tegen verklaart en meent, dat de vergadering heeft bijgedragen tot het behoud van de Openbare School. •De heer G o v e r s had gehoopt, dat men na de motie het overbodig geoordeeld had, alles naar voren te brengen. Spr. oordeelde dat men met de bijlage den verkeerden weg op ging. Het speet hem dat hij de commissievergadering niet had bijgewoond en dat hij zich het vorig jaar door mej. Carels had laten verleiden om geen le klas te vormen. Spr. is er van overtuigd dat de motie zoo is dat de overzijde geen ongerustheid behoeft te koesteren over de afbraak van de openbare school. Spr. heeft gaarne zijn stem aan de motie gegeven omdat ook hij de school in het noorden van de gemeente wil be houden. De v o o r z. deelde mede, dat van de soc.-dem. en vrijz.-dem. een motie was ingekomen om uit te maken dat aan alle scholen een le klas zal worden gevormd. De heer VanDrunen oordeelde, dat men in de bijlage voor de zooveelste maal probeert, het onderwijs te benadeelen. We gens gebrek aan ruimte, kunnen in de oplei dingsscholen niet meer dan 36 leerlingen per klas geplaatst worden. Als men gaat verge lijken, komt men tot de conclusie, dat er eer der een opleidingsschool dan een 7-klassige school te veel is. Meermalen is geprobeerd, helpen en hem een deel van het werk uit handen nemen. Wat denk je er van, als we hem er eens toe konden krijgen om weer golf te gaan spelen? O, Dick! Denk je heusch, dat je dat zoudt kunnen gedaan krijgen? Joyce werd er stil van, als ze aan die mogelijkheid dacht. Dick legde zijn arm om haar schouder. Er moeten een paar grondige ver anderingen hier in huis gebeuren, nu ik voor goed thuis ben, zei hij. Kom, help me hier maar een handje bij! Hij dook weer in het rijtuig en haalde er een banjo, een mandoline in een étui er een vreemdgevormde, langwerpige doos uit. Wat is dat in hemelsnaam? O, dat is een viool met één snaar, zei Dick. Dat zijn leuke dingen. Ik zal je er op leeren spelen en dan kunnen we samen duetten uitvoeren. Wat zeg je daarvan, hè? Kostelijk! zei Joyce. Wat ik zeggen wou, hernam Dick, half in 't rijtuig staande, waaruit hij even later te voorschijn kwam met een tasch golfclubs en een schilderij. Kun je me soms even wat leenen, om den ouden Barnes te betalen? Ik heb geen cent op zak. Joyce dacht even na. Ik kan het je wel van mijn huis houdgeld leenen, maar dan zal ik het toch even moeten gaan halen. Och, doe maar geen moeite, ant woordde Dick. Ik zal hem vragen, of hij het op de rekening schrijft. - Nee, dat niet. Breng jij die dingen nu maar even in huis, dan zal ik het in- tusschen gaan halen. Goed zoo! Ze gingen bepakt en bezakt naar bin nen en legden de bagage neer in de gang, en terwijl Dick een sigaret opstak en den koetsier er een gaf en luisterde naar de nieuwtjes van het dorp, ging Joyce naar boven om het geld te halen. De oude Barnes keek glunder, tikte aan zijn hoed en klom weer op den bok. Da's ook wat moois! mopperde Dick. Binnen drie miuuten na mijn thuis komst al weer in de beren! II. Ze waren met hun beiden druk aan het uitpakken. Dick's kamer lag onder het puntdak van den gevel. De zoldering was aan den eenen kant schuin afloopend en het luik voor het venster was blijkbaar nooit dicht, want klimop groeide er over heen en slingerde zich naar alle kanten om het venster, dat over den tuin uitzicht gaf, die bestond uit een «rroot grasveld, dat op Dick den indruk maakte van een man, die wekenlang gewoond had op een plaats, waar geen barbier te vinden was. Het lag rondom ingesloten door hooge beuken, die in den linkerhoek van het erasveld een wiide craning vertoon leerlingen op een opleidingsschool te plaat sen, die er niet thuis hooren. Z.i. heeft men de bedoeling, de opleidingsscholen tot stan denscholen te maken. Kinderen, die af en toe op klompen loopen, zijn niet geschikt voor die school; wel, die van vaders, die een boord dragen. Dit is niet in den haak. Er is getracht met de cijfers te goochelen Spr. kan niet onder zich houden, dat, het geen op bladzij 3 gezegd wordt, niet fair is tegenover het onderwijzend personeel. De onderwijzers, die in Alkmaar benoemd zijn, zijn in staat om zoowel jji grootere, als in kleinere klassen les te geVen. Iets anders is het, als de klas te groot wordt. Dan mist de onderwijzer de gelegenheid, om uit het kind te halen, wat er in zit. Het verwonderde spr., dat het voorstel om deze klas op te hef fen, mede is gedaan door den heer Vogelaar. Hij verwacht, dat iemand, die mede-zegging schap heeft over het O. L. O. en meent, dat de klassen zooveel mogelijk gelijk moeten zijn, dit ook elders voorstaat en het heeft spr. gefrappeerd, dat er op de Christ. Scho len klassen zijn met 27 en met 47 leerlingen. Weth. Ringers: Dat komt, omdat wij de ouders vrij in de keuze van de school laten. De heer VanDrunen: De vrije keuze laten! Dat zou wat moois wezen! (Gelach en hilariteit.) De heer VanDrunen: Die bestaat niet eens bij het O. L. O., waar de ouders gedwongen worden om de kinderen van de gewone school naar de opleidingsschool te zenden. De V o o r z i t t e r: Er is er niet één gedwongen. De heer VanDrunen: Men heeft het geprobeerd. De Voorzitter: Men heeft het ze vriendelijk gevraagd en dat verschilt wel met dwingen. De heer VanDrunen: Ik vind het nog erger om een briefje aan een schoolhoofd te zenden, dat deze er de ouders attent op moet maken, dat hun kinderen de opleidings school moeten bezoeken en dat men daarna zooveel vertrouwen in het schoolhoofd stelt, dat men de ouders hier laat komen. De Voorzitter: Dat heeft met dwang niets te maken. De heer VanDrunen: Als ze bij U of bij den Secretaris komen, De V o o r z i 11 e r: Noemt U dat dwang? De heer VanDrunen: Dacht U, dat Uw invloed niet grooter was dan die van een schoolhoofd? De Voorzitter: Maar ik heb van de ouders niemand persoonlijk gesproken. De heer VanDrunen: Dat ken ik wel. De kwestie is, dat er wantrouwen is uit gesproken tegenover den hoofdonderwijzer, cn dat wou ik zeggen. DeVoorzitter:U wou zeggen, dat er gedwongen was en daar kom ik tegen op De heer VanDrunen: Het is niet ge makkelijk, wanneer men hier op secretarie wat wil hebben. De man, die onderwijsza ken in handen heeft, is te grijpen als een aal aan zijn staart. Maar wij hebben toch enkele cijfers weten te krijgen, 't Zit 'm niet alleen in de geboorte, maar ook in de vestiging. De neer Woldendorp: Die is hier miniem. De heer VanDrunen: Wat is daar van de oorzaak? Terreinen voor industrie zijn hier niet. De heer G o v e r s: Aan den Helderschen weg. De heer VanDrunen: De gemeente doet geen pogingen om hier behoorlijke be drijven gevestigd te krijgen. Wijst U mij de terreinen van de gemeente maar aan, waar men de industrie een behoorlijke plaats kan geven. De heer Klaver: Wat heeft dit hier nu mee te maken? De heer vanDrunen: Voor de vesti ging moeten wij woningen hebben en het duurt maanden, vóór een verzoek van een Woningbouwvereeniging eenig resultaat heeft. De menschen gaan naar omliggende plaatsen. De heer Wolden dorp: Ik geloof niet, dat dit de oorzaak is. De heer VanDrunen: Hoe is het mo gelijk, dat het aantal minder geboorten juist geldt voor de kinderen, die op deze school thuis hooren. B. en W. zullen daarover wel geen cijfers hebben. Spr. wil de zaak een voudig stellen. Waarom willen de heeren van den overkant niet volstaan met een mo tie, waarin B. en W. verzocht worden, het voorstel terug te nemen? Dat zou de oplos sing zijn, waarmede allen zich kunnen ver- cenigen. De heer B u 1 e n s wenschte zich te bepa len tot een woord van verwondering en van verontwaardiging, omdat men bezig is op datgene, wat voor de jeugd het allerbeste en het allerbelangrijkste is, te bezuinigen en te; besnoeien. Als ouders moeten bezuinigen^ sparen ze liever het brood uit eigen mond] om het aan de kinderen te geven. Wanneer, de Raad moet bezuinigen, dan moeten wij difc niet doen op het geestelijk voedsel van de jeugd. Spr. gelooft, dat de Raad goed zal doen, om het voorstel Bakker, Mej. Carels en Bonsema, aan te nemen. Daardoor zullen de klassen kleiner worden en zal men de jeugd wat meer kunnen bieden. Met douceurtjes is men hier niet karig. Aan Prov. Staten schonk Alkmaar voor het Gouvernements huis een wandkleed, dat 2500 kost. Spr. is daar niet tegen, maar als hij moet kiezen tusschen bezuiniging op Onderwijs en der-i gelijke dingen, dan wil hij in geen geval dëj jeugd het geestelijk voedsel onthouden. Ook' al zal het 4000 meer kosten, dan kan bo vendien de gemeente Alkmaar het nog wet betalen. De Voorzitter merkte op, in ant woord op de vraag van Mej. Caarls, dat zij weet, dat B. en W. zich niet strikt aan het maximum van 40 per klas hebben gehouden.' Dit getal is hier en daar in de eerste klasse overschreden, maar dit is niet gebeurd door het College, maar door den Raad. Spr. heeft erop gewezen, dat het gevolg van een geno men beslissing zal zijn, dat in enkele klas sen het aantal leerlingen grooter dan 40 zal zijn. Het College heeft meegewerkt, maar de verantwoordelijkheid rust op den Raad en men kan dit dus niet hèm verwijten. Spn ontkent ten sterkste, ouders te hebben ge-, dwongen kinderen van de gewone school naar de opleidingsschool te zenden. De feiten, waarop de heer Van Drunen doelde, kende spr., maar ook daarvoor heeft hij den Raad gewaarschuwd. Ik heb gezegd,' dat het gevolg zal zijn, dat leerlingen van de gewone school overgebracht moeten worden naar de opleidingsschool, maar ik zeide te vens zorgvuldig tegen te zullen waken, dat kinderen buiten de instemming van de ouders, worden overgeplaatst. Ik juich het niet toe, maar het was een noodzakelijk ge volg van het niet-vormen van één eerste klas. Wat wèl gebeurt, en waar ik principi eel een groot voorstander van ben, is, dat uit de hoogere klassen van de gewone school kinderen worden overgeplaatst naar de op leidingsschool, omdat ik het onderwijs aan de opleidingsschool beschouw als een voorbe reiding voor het Voortgezet Onderwij. Al3 ik kinderen zie, waar iets in zit, en waar later iets uit kan groeien, dan vind ik 't een staal tje van goed, verstandig beleid om die kinde ren over te plaatsen naar de opleidings school om hun de kans te geven, die zij van nature bezitten. Ik weet, dat er tegenstan ders van dit standpunt zijn, maar ook, dat de meerderheid in den Raad dit toejuicht en ik doe dit in het, belang van het kind. Het verwijt, dat de opleidingsscholen stan denscholen zijn, is tegenover mij niet vol te houden. Ik doe al mijn best, op die scholen te brengen, ieder kind, van welken stand ook, die dat onderwijs kan volgen. De heeren Bonsema en Van Drunen klaagden over het weigeren van gegevens ter secretarie. Spr heeft reeds meermalen gezegd, dat men zich daarvoor tot hem moest wenden. De heer VanDrunen:U bent niet thuis. De Voorzitter: Die klacht is ook wel eens geuit door iemand, die niet meer aan deze tafel zit, maar ze is niet vol te hou den. Laat men zich wenden op onderwijsge bied tot den burgemeester en zich niet ver schuilen achter de uitvlucht, dat deze wel eens een enkelen dag afwezig is. Het gaat niet om mijn persoon, maar om den burge meester en als ik er niet ben, is er altijd een loco-burgemeester. De heer Vogelaar vestigt de aandacht op het verminderen van het aantal aangif ten voor de opleidingsscholen, en de heer v. Drunen verbond daaraan de consequentie, door te betoogen, dat er meer aanleiding is, om een opleidingsschool op te heffen. Spr. gedachten gaan ook in die richting. Hij heeft geen voorkeur, om een speciale klasse op te heffen maar de moeilijkheid is, dat er onder de opleidingsscholen een bizondere meisjesschool is. Daardoor kan het getal niet door drie gedeeld worden. Wanneer de Vehkadrii Tofóez den, waar jaren geleden een hunner door den bliksem getroffen was. Door die opening heen had men het uitzicht op vexwallen huisjes en daar overheen op korenvelden, die tegen den heuvel opla gen. De heuvel zelf had veel weg van een spitsen hoek, met duizenden beuken als randversiering, waarboven de glad de top uitstak. Bovenop stand een groot wit, kruis, het kruis van Whiteleaf, dat lanas den Icknield Weg stond, die vol gens den ouden Barnes door de Druiden was aangelegd in een tijd, dat de Romei nen roovend en plunderend door het land trokken. Dick stond midden in de kamer, zonder jas, met opgerolde hemds mouwen, met een handvol hel gekleurde dasen, een boordendoos onder zijn eenen en een zwaren broekpers onder zijn an deren arm. Tegen het bed stond een groote koffer open. Zie je, zei hij lachend, het eenige, wat hier mankeert, is een aardige twee persoons auto. Joyce lachte ook. Ze was bezig sokken en overhemden netjes op stapeltjes weg te bergen in een linnenkast. Als je het nu toch voor het zeggen hebt, waarom dan ge en vliegmachine? Zou jij het dan niet leuk vinden om een auto te hebben? Leuk vinden? Ik zal zooveel dingen leuk vinden, maar die zijn al even on mogelijk als een auto. Zij ging op het voeteneinde van het bed zitten dan zul ie toch moeten wachten, Dick, tot dat je een paar duizend pond per jaar verdient. Geef me liever wat moeilijkers te doen, grinnikte Dick. Ik wil er een millioen om verwedden, dat ik dat som metje met een jaar of drie verdien. Ik wed niet, want ik zou het niet graag verliezen en jij zoudt me niet kunnen betalen, als ik het won. Weet je al, op welke manier jij je fortuin zult gaan maken? Dick keek haar brullend van het lachen aan. Die is goed! riep hij uit. Ik ben nog van top tot teen een Oxford-student en jij vraagt me hoe ik wil beginnen! Ik begin er zelfs niet over te denken, voor dat ik eerst een beetje vergeten heb, dat ik pas een graad gehaald heb. Nee, kind! De fortuin komt mettertijd wel en ik ben voorloopig alleen van plan me eens flink door de zon te laten verbran den, golf te spelen en lekker te luieren. Hij begon te zingen en kiekjes uit zijn studententijd op zijn schoorsteen te rangschikken. Toen hij even later over zijn schouder naar haar keek, zei hij: - Zoo, is dat jou manier, om me te helpen uitpakken? Joyce zat namelijk te kijken naar de één-snarige viool, die ze uit de kist ge nomen had. We hebben toch geen haast? Zeg, Dick, hoe bespeel je dit ding? Geef me den strijkstok maar, meis jelief. En lui ter goed. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5