Ilkmimcit Courant.
Gemeenteraad van Alkmaar.
FEUILLETON.
Hsndsrd {wee en dertigste Jaargang.
Vrijdag *1 Juni
Radio-hoekje
Hun beider weg,
No. 149 1930
Zaterdag 23 Juni.
298 M' (Na] uur 1071 M.
10.—10. 15 Morgenwijding. 12.—2.— Cori-
A- V. R. O.-Kwintet. 2—2.30 Mode-
praatje door Mevr. de Leeuwvan Rees.
2.30—4.30 Uitz. vanuit het Tuschinski-
Theater te Amsterdam. 4.30—5.— Sport
praatje door H. Hollander. 5—6— Gramo-
loonplaten. 6.8.Concert door het Om
roeporkest. Accordeon-Ensemble „De Volen-
dammers" het Ensemble Doeke Stuurop.
8-V. A. R. A.-Varia. 8.05 Openingscon
cert van het Groot Nat. Muziekconcours in
het Brongebouw te Haarlem. Het Amsterd.
Politie Muziekgezelschap onder leiding van
den heer Lureman. In de pauze: Toespraak
door den Heer C. Woudenberg, secretaris van
de S. D. A. P. 10.V. A. R. A. Persberich
ten. 10.10 V. A. R. A. Opvoering van „De
Plaatsvervanger". Tooneelspel in 1 bedrijf
van Daan van der Zee. Het V. A. R. A.-Too-
neel onder leiding van Willem van Cappellen.
11-V. A. R. A. Bij de Pomp. 11.15 V. A
R. A. Gramofoonptaten. 12.Sluiting.
Huizen, 1875 M. (Uitsluitend K. R. O.)
8-159.30 Gramofoonpl. 11.30—12.
Godsdienstig halfuurtje. 12.15—1— Gramo
foonpl. 1—1.45 Kinderuurtje. 1.45—2— H
Eisma: „Een groote tentoonstelling in een
kleine stad". 2—4— Geruild met N. C. R. V.
4.306— Gramofoonplaten. 6.01—6.55
Gramofoonplaten 6.55—7.15 Journal. Week
overzicht door Paul de Waart. 7.15—7.30
Gramofoonplaten. 7.30—11— Feestavond
door den R.K. Bouwvakarbeiders Bond „St.
Joseph" te Nijmegen. Mej. Jeanne Bacilek,
zang. Frits en Adolf Bouwmeester en Huib
Orizand, tooneel. Symphonie Orkest. 11
12.Gramofoonpl.
Davenlry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding.
11.0511.20 Lezing. 1.202.20 Orkestcon
cert. 2.40 Verslag van het vertrek van het s.s.
„Brittanic" (27.000 ton) van de White Star
Line. Muziek door de scheepskapel. 3.25
Verslag van het Lawn Tennis Tournooi te
Wimbledon. 4.10 Demonstratievluchten met
vliegmachines van The Royal Air Force. In
de rustpoozen: Orkestconcert en Dansmuziek.
5.35 Kinderuurtje. 6.20 Verslag van het Ten
nis Tournooi te Wimbledon. 6.35 Nieuwsber.
6.50 Verslag vai. de Test Match Engeland
Australië. 7.05 Piano-recital door V. Lang-
rish. 7.20 Lezing. 7.40 Lezing. 7.50 Vaude
ville. 9.20 Nieuwsberichten 9.45 „The Man
at the Gate". Detective verhaal. 10.Con
cert. Orkest. H. Williams, bariton. 11.12.20
Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris,,, 1725 M. 12.50—2.20
Gramofoonplaten. 4.05 Kinderuurtje. 4.50
Dansmuziek. 9.05 „Le voile du Bonheur".
Tooneelspel van A. Clemenceau. 10.20 Zang
door Antoinette Bolut m. m. v. Instrum.
Kwintet.
Langenberg, 473 M. 7.25—7.50 Gramo
foonplaten. 7.508.50 Orkestconcert. 10.35
—11.35 Gramotoonplaten. 12.30 Gramofoon
platen. 1.252.50 Orkestconcert. 5.50—6 35
Gramofoonplaten. 8.20 Vroolijke avond.
Daarna tot 12.20: Dansmuziek. Vervolgens
tot 1.20 Gramofoonpl. (Dansmuziek).
Kalundborg, 1153 M. 1.051.35 Gramo
foonplaten. 3.20 Kinderuurtje. 3.505.50
Concert. Orkest en saxofoon. 8.209.20
Dansmuziek. 10.0511.20 Concert. Orkest
en Trio 11.2012.35 Dansmuziek.
Brussel, 508-5 M. 5.20 Gramofoonplaten
6.50 Gramofoonpl. 8.35 Gramofoonplaten
8.50 Concert.
Zeesen, 1635 M. 6.107.20 Lezingen. 7.20
7.50 Concert. Gramofoonplaten. 10.50
12.20 Lezingen. 2.203.20 Gramofoonpia'
ten. 3.20—4.20 Lezingen. 4.205.50 Con
cert. 5.50S.20 Lezingen. 8.20 Orkestcon
cert. 9.15 Uitz. Duitsche Evang. kerkdag te
Neurenberg. Daarna: Berichten en tot 12.50
Dansmuziek.
Ritsevoort 37; belastingmerk, G. Blom, West-
dijk 1; belastingmerk in etui, M. Mors, Gr.
Nieuw land 38; 5 loterijbriefjes, H. Nieuwen-
huis, K. Marxstraat 6; portemonnaie met in
houd. Pde Geus, Stationsweg 146; ledige
portemonnaie, W. van Nimwegen, Piersonstr.
6; zakmesje, Tj. de Boer, Uitenboschstraai
44, portemonnaie met inh., Keysper, Geester-
singel 28,trekknuppel, W. Zonderhuis, Om
val, Noordervaart 20; pakje met werkbroek,
u Westerkolkstraat 6; wolfsgrauwe
herdershond, J. Vogelpoel, Compagniestraat
belastingmerk in etui, A. Winder, Zeglis
244; tabaksdoos, P. Groefsma, Noorderkade
19; rozenkrans, J. B. Akkerman, Ridderstr.
armbandhorloge met ketting, P. Ket, Ach
terom 10a; portemonnaie, P. Piersma, Molen
kade 48; belastingmerk, G. Meeuwsen, Boe
zemsingel 43; broche, A. Koobs, Tuinstraat
63; pakje stof, J. H. v. d. Bogaerde, Snaar-
manslaan 149; bril in etui, J. Admiraal, 2e
Kabelstraat 15; portemonnaie met inhoud, J.
Admiraal, Uitenboschstraat 35; wiel van een
kinderwagen. F. Bol, Baanstraat 15; mes, D.
Westerhof, Stationsstraat 63; snoekharige
hond; Helderman, Visscherslaan 18.
Wanneer men weder in het bezit is van
het verloren voorwerp, wordt men verzocht
hiervan kennis te geven aan het Bureau
van politie.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het Bureau van politie, Lan-
gestraat en aldaar te bevragen op alle werk
dagen tusschen 11 en 1 uur, de navolgende
voorwerpen als gevonden gedeponeerd op 21
22, 23, 24 en 25 Juni 1930:
hooihark, zakka min etui, fabriekspenning,
sierspeld, Litermaat, handschoenen, sleutels,
banden van mantels.
Aanwezig 'en te bevragen bij de navolgen
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als
gevonden aangegeven op 21, 22, 23, 24 en 25
Juni 1930:
doos wagensmeer, mej. Friendt, School
straat 3; doos lijnkoeken, Scheepmaker, pak
huis Kanaalkade 15; broche, A. Blaauw,
Vrij naar het Engelsch
2)
H. ATONSEN
Een heel woord! Wat was feitelijk zijn
loopbaan? Dat hij thuis was, was hem nu
wel duidelijk, maar wat zou hij moeten be
ginnen, dag na dag en week na week in
aezen droomeringen ouden uitn? Voor het
oogenblik was het een paradijs, nu de zon
scheen en hij Jo had om urenlang mee ste
praten Maar daarna? Er was geen carriere
fe maken in Whiteleaf. Misschien als hij
eerst eens met vader gesproken had
Hij keerde zich naar Joyce om.
Zeg eens hoe maakt vader het?
Zijn geweten sprak. Stel je voor, dat hij
nog niet aan zijn vader gedacht had, tot op
dat oogenblik toe!
Ik ben bezorgd over vader, Dick. Hij be
steedt al zijn tijd, dien hij vrij heeft, van dat
hij opstaat totdat hij naar bed gaat, aan dat
afschuwelijk boek. De laatste maand heb ik
hem niet anders dan aan tafel gezien en dat
nog maar met moeite. m
Dick knikte in gedachten. Ja, dat boek nam
een veel te groote plaats in het leven van
zijn vader in. Geen wonder, dat Joyce zich
eenzaam gevoeld had. Geen wonder, dat hij
niet aan zijn vader gedacht had als hij over
zijn huis dacht!
vtischien zal ik hem wat kunnen
(Reeds gedeeltelijk in ons vorig nummer
vermeld.)
Het voorstel inzake de derde
gemeenteschool.
Mej. C a r e 1 s was over de bijlage zeer
verwonderd.
Spr betoogde, dat de verordening
geenszins verbiedt minder dan 40 leer
lingen in één klas te houden. Wel mogen
er niet meer dan 40 zijn en ook daaraan
hebben ?3. en W. zich niet gehouden.
Spr. is van meening, dat vooral een
eerste klas niet te groot mag zijn, omdat
daarin de beginselen van het onderwijs
gelegd moeten worden.
Spr. wil niet alleen met de geboorte-
cijfeis maar ook met de vestiging en de
annexaue van het Ooievaarsnest reke
ning houden.
Spr. drong er op aan om aan alle scho-
lc i een eerste klas in te voeren.
De heer Bakker had zich, eveneens
als lid van de commissie, over het voor
stel van B. en W. verwonderd.
In de commissie bleek dat de meerder
heid van het college, de burgemeester en
de wethouder van financiën, voorstan'
ders van goed onderwijs bleken.
De heer Ringer s: Het geheele col
lege.
De heer Bakker: Ik hoop aan te
toonen dat dit niet het geval is.
Spr. is voorstander van de 7-jarige
grondschoot en constateerde met voldoe
ning dat er voor deze scholen steeds
meer en voor de opleidingsscholen steeds
minder leerlingen worden aangegeven.
Wordt het voorstel van B. en W. aange
nomen, dan moeten 32 ouders hun kinderen
naar een 6-klassige in plaats van naar een
7-klassige, die zij wenschen, zenden.
Spr. hoopt dat het idee over één der scho
len als armenschool zal verdwijnen.
Hij vreest toch een geweldig verzet in het
streven om die school het aantal leerlingen te
>ezorgen.
Het onderwijsbelang vordert niet, dat men
overal het maximum aantal kinderen in de
klas brengt. Als de heer Vogelaar geluisterd
had naar den spr. van gisteravond, zou het
hem duidelijk zijn geworden wat het betee-
tent „te groote klassen".
Vooral in de le klasse mag men niet het
maximum-aantal leerlingen plaatsen. Dit is
bewust het onderwijs drukken.
Zelfs 44 in een klas is al voorgekomen.
Het groote argument het financiëele
dient men niet te gebruiken als middel, om
het onderwijs slechter te maken en zeker niet
door menschen die het onderwijs beter willen
maken. Deze mogen niet trachten ons huive
rig te maken, dat aan den anderen kant ook
goed onderwijs wordt gegeven.
De heer Woldendorp: Dat meen je
niet.
De heer Bakker: Als wij meenen, dat 40
te groot is voor het openbaar, dan meenen wij
dit ook voor het bijzonder.
De voorzitter: Het argument beoogde
alleen te berekenen hoeveel het de gemeente
kost.
De heer Bakker: Als de commissie
spreekt van een maximum van 40, dan zegt
de bijlage, dat het richtsnoer is. Spr. betwist
dit.
De v o o r z i 11 e r: Het staat er niet.
De heer Bakker: Blz. 3.
De v o o r z i t ter: Leest ze dan eens voor.
De heer Ba k k e r voldeed aan dit verzoek.
De voorzitter; Dat is wat anders dan
u zegt.
De heer Bakker: Wijziging van de ver
ordening is noodig voor de invoering
van het systeem van de commissie om aan
alle scholen een le klas te openen.
De voorzitter: Dat is heelemaal niet
noodig.
De heer Bakker: Waarom staat het dan
in de bijlage?
Spr. oordeelde dat de motie van de
overzijde het vorig jaar zin zou hebben
gehad.
De school heeft men al voor een ge
deelte verbroken en nu wil men oplap
pen.
De aangifte aan die school bewijst dat
deze noodig is. Ondanks de afbraak van
die school zijn er nog 20 aangiften.
De motie brengt voor dit jaar een
lste klas, maar het volgend jaar gaan
wij weer afbreken.
Devoorz.: Dus geen le klas vormen?
De heer Bakker: Zij moet gevormc
worden, anders kan u uw leerlingen niet
plaatsen.
36 Leerlingen kunnen zeker niet in een klas
van een 6-jarige school.
Spr. meent, dat men daar niet hooger kan
gaan dan 32.
De kinderen moeten dan naar de andere
schole worden overgebracht en dan komt men
op die scholen tot 42, wat de verordening
verbiedt.
Het gaat om goed onderwijs en dat kan
niet als men aan de 3e gemeenteschool geen
le klas vormt.
De heer W oldendorp: Vandaar de
motie.
De heer Bakker: Die is een lapmiddel
Wij mogen geen geld sparen op het on
derwijs van het kind. Men bederft daardoor
ook het onderwijs voor de leerlingen die naar
het gymnasium enz. gaan.
Spr. zou het kunnen billijken als Alkmaar
er niet kon komen, doch dit is niet het geval.
De heer Bonsema gaf den heer Voge
laar in overweging om ook Zaterdags eens
naar de radio te luisteren. Gisteravond was
het beter naar een vergadering te gaan. Spr.
oordeelde een woord van dank aan de Alkm
Crt. op zijn plaats, die er voor zorg droeg,
dat de leden vóór de zitting in het bezit kwa
men van het verslag.
De motie was z.i. niet fair en alleen ont
staan omdat men de menschen niet bij elkan
der kon houden. De heer -Vogelaar heeft zich
blijkbaar moeten inbinden.
De heer G o v e r s: Dat moeten ook an
deren wel eens.
De heer Bonsema: Straks heeft de
school geen 2e klas en dit schokt het vertrou
wen in die school. Ten aanzien van het finan
ciëele argument speet het spr., dat men den
bond de cijfers heeft geweigerd, dan was men
juist kunnen gaan berekenen. Spr. wees er op
dat de heer Thijssen aangetoond heeft dat
Alkmaar toch de kans heeft een boventallige
te moeten betalen.
Waarom de cijfers niet verstrekt? Spr.
sprak hierover zijn afkeuring tegenover het
college uit.
De voorzitter: Dat heeft het college
niet gedaan.
De heer Bonsema betoogde nog dat
den jongens iets meer gevraagd wordt dan 't
lezen van een spoorboekje, zooals de heer
Uilenburg voor de radio gisteravond zoo be
langrijk oordeelde. Spr. vond het radicaler,
dat men zich voor of tegen verklaart en
meent, dat de vergadering heeft bijgedragen
tot het behoud van de Openbare School.
•De heer G o v e r s had gehoopt, dat men
na de motie het overbodig geoordeeld had,
alles naar voren te brengen.
Spr. oordeelde dat men met de bijlage
den verkeerden weg op ging. Het speet
hem dat hij de commissievergadering
niet had bijgewoond en dat hij zich het
vorig jaar door mej. Carels had laten
verleiden om geen le klas te vormen.
Spr. is er van overtuigd dat de motie
zoo is dat de overzijde geen ongerustheid
behoeft te koesteren over de afbraak
van de openbare school.
Spr. heeft gaarne zijn stem aan de
motie gegeven omdat ook hij de school
in het noorden van de gemeente wil be
houden.
De v o o r z. deelde mede, dat van de
soc.-dem. en vrijz.-dem. een motie was
ingekomen om uit te maken dat aan alle
scholen een le klas zal worden gevormd.
De heer VanDrunen oordeelde, dat
men in de bijlage voor de zooveelste maal
probeert, het onderwijs te benadeelen. We
gens gebrek aan ruimte, kunnen in de oplei
dingsscholen niet meer dan 36 leerlingen per
klas geplaatst worden. Als men gaat verge
lijken, komt men tot de conclusie, dat er eer
der een opleidingsschool dan een 7-klassige
school te veel is. Meermalen is geprobeerd,
helpen en hem een deel van het werk
uit handen nemen. Wat denk je er van,
als we hem er eens toe konden krijgen
om weer golf te gaan spelen?
O, Dick! Denk je heusch, dat je dat
zoudt kunnen gedaan krijgen?
Joyce werd er stil van, als ze aan die
mogelijkheid dacht.
Dick legde zijn arm om haar schouder.
Er moeten een paar grondige ver
anderingen hier in huis gebeuren, nu ik
voor goed thuis ben, zei hij. Kom, help
me hier maar een handje bij!
Hij dook weer in het rijtuig en haalde
er een banjo, een mandoline in een étui
er een vreemdgevormde, langwerpige
doos uit.
Wat is dat in hemelsnaam?
O, dat is een viool met één snaar,
zei Dick. Dat zijn leuke dingen. Ik zal je
er op leeren spelen en dan kunnen we
samen duetten uitvoeren. Wat zeg je
daarvan, hè?
Kostelijk! zei Joyce.
Wat ik zeggen wou, hernam Dick,
half in 't rijtuig staande, waaruit hij
even later te voorschijn kwam met een
tasch golfclubs en een schilderij. Kun je
me soms even wat leenen, om den ouden
Barnes te betalen? Ik heb geen cent op
zak.
Joyce dacht even na.
Ik kan het je wel van mijn huis
houdgeld leenen, maar dan zal ik het
toch even moeten gaan halen.
Och, doe maar geen moeite, ant
woordde Dick. Ik zal hem vragen, of hij
het op de rekening schrijft.
- Nee, dat niet. Breng jij die dingen
nu maar even in huis, dan zal ik het in-
tusschen gaan halen.
Goed zoo!
Ze gingen bepakt en bezakt naar bin
nen en legden de bagage neer in de gang,
en terwijl Dick een sigaret opstak en den
koetsier er een gaf en luisterde naar de
nieuwtjes van het dorp, ging Joyce naar
boven om het geld te halen. De oude
Barnes keek glunder, tikte aan zijn hoed
en klom weer op den bok.
Da's ook wat moois! mopperde Dick.
Binnen drie miuuten na mijn thuis
komst al weer in de beren!
II.
Ze waren met hun beiden druk aan
het uitpakken.
Dick's kamer lag onder het puntdak
van den gevel. De zoldering was aan
den eenen kant schuin afloopend en het
luik voor het venster was blijkbaar nooit
dicht, want klimop groeide er over heen
en slingerde zich naar alle kanten om
het venster, dat over den tuin uitzicht
gaf, die bestond uit een «rroot grasveld,
dat op Dick den indruk maakte van een
man, die wekenlang gewoond had op
een plaats, waar geen barbier te vinden
was. Het lag rondom ingesloten door
hooge beuken, die in den linkerhoek van
het erasveld een wiide craning vertoon
leerlingen op een opleidingsschool te plaat
sen, die er niet thuis hooren. Z.i. heeft men
de bedoeling, de opleidingsscholen tot stan
denscholen te maken. Kinderen, die af en toe
op klompen loopen, zijn niet geschikt voor
die school; wel, die van vaders, die een
boord dragen. Dit is niet in den haak.
Er is getracht met de cijfers te goochelen
Spr. kan niet onder zich houden, dat, het
geen op bladzij 3 gezegd wordt, niet fair is
tegenover het onderwijzend personeel.
De onderwijzers, die in Alkmaar benoemd
zijn, zijn in staat om zoowel jji grootere, als
in kleinere klassen les te geVen. Iets anders
is het, als de klas te groot wordt. Dan mist
de onderwijzer de gelegenheid, om uit het
kind te halen, wat er in zit. Het verwonderde
spr., dat het voorstel om deze klas op te hef
fen, mede is gedaan door den heer Vogelaar.
Hij verwacht, dat iemand, die mede-zegging
schap heeft over het O. L. O. en meent, dat
de klassen zooveel mogelijk gelijk moeten
zijn, dit ook elders voorstaat en het heeft
spr. gefrappeerd, dat er op de Christ. Scho
len klassen zijn met 27 en met 47 leerlingen.
Weth. Ringers: Dat komt, omdat wij
de ouders vrij in de keuze van de school
laten.
De heer VanDrunen: De vrije keuze
laten! Dat zou wat moois wezen!
(Gelach en hilariteit.)
De heer VanDrunen: Die bestaat
niet eens bij het O. L. O., waar de ouders
gedwongen worden om de kinderen van de
gewone school naar de opleidingsschool te
zenden.
De V o o r z i t t e r: Er is er niet één
gedwongen.
De heer VanDrunen: Men heeft het
geprobeerd.
De Voorzitter: Men heeft het ze
vriendelijk gevraagd en dat verschilt wel met
dwingen.
De heer VanDrunen: Ik vind het
nog erger om een briefje aan een schoolhoofd
te zenden, dat deze er de ouders attent op
moet maken, dat hun kinderen de opleidings
school moeten bezoeken en dat men daarna
zooveel vertrouwen in het schoolhoofd stelt,
dat men de ouders hier laat komen.
De Voorzitter: Dat heeft met dwang
niets te maken.
De heer VanDrunen: Als ze bij U
of bij den Secretaris komen,
De V o o r z i 11 e r: Noemt U dat dwang?
De heer VanDrunen: Dacht U, dat
Uw invloed niet grooter was dan die van een
schoolhoofd?
De Voorzitter: Maar ik heb van de
ouders niemand persoonlijk gesproken.
De heer VanDrunen: Dat ken ik
wel. De kwestie is, dat er wantrouwen is uit
gesproken tegenover den hoofdonderwijzer,
cn dat wou ik zeggen.
DeVoorzitter:U wou zeggen, dat
er gedwongen was en daar kom ik tegen op
De heer VanDrunen: Het is niet ge
makkelijk, wanneer men hier op secretarie
wat wil hebben. De man, die onderwijsza
ken in handen heeft, is te grijpen als een aal
aan zijn staart. Maar wij hebben toch enkele
cijfers weten te krijgen, 't Zit 'm niet alleen
in de geboorte, maar ook in de vestiging.
De neer Woldendorp: Die is hier
miniem.
De heer VanDrunen: Wat is daar
van de oorzaak? Terreinen voor industrie
zijn hier niet.
De heer G o v e r s: Aan den Helderschen
weg.
De heer VanDrunen: De gemeente
doet geen pogingen om hier behoorlijke be
drijven gevestigd te krijgen. Wijst U mij de
terreinen van de gemeente maar aan, waar
men de industrie een behoorlijke plaats kan
geven.
De heer Klaver: Wat heeft dit hier
nu mee te maken?
De heer vanDrunen: Voor de vesti
ging moeten wij woningen hebben en het
duurt maanden, vóór een verzoek van een
Woningbouwvereeniging eenig resultaat
heeft. De menschen gaan naar omliggende
plaatsen.
De heer Wolden dorp: Ik geloof
niet, dat dit de oorzaak is.
De heer VanDrunen: Hoe is het mo
gelijk, dat het aantal minder geboorten juist
geldt voor de kinderen, die op deze school
thuis hooren. B. en W. zullen daarover wel
geen cijfers hebben. Spr. wil de zaak een
voudig stellen. Waarom willen de heeren
van den overkant niet volstaan met een mo
tie, waarin B. en W. verzocht worden, het
voorstel terug te nemen? Dat zou de oplos
sing zijn, waarmede allen zich kunnen ver-
cenigen.
De heer B u 1 e n s wenschte zich te bepa
len tot een woord van verwondering en van
verontwaardiging, omdat men bezig is op
datgene, wat voor de jeugd het allerbeste en
het allerbelangrijkste is, te bezuinigen en te;
besnoeien. Als ouders moeten bezuinigen^
sparen ze liever het brood uit eigen mond]
om het aan de kinderen te geven. Wanneer,
de Raad moet bezuinigen, dan moeten wij difc
niet doen op het geestelijk voedsel van de
jeugd. Spr. gelooft, dat de Raad goed zal
doen, om het voorstel Bakker, Mej. Carels en
Bonsema, aan te nemen. Daardoor zullen de
klassen kleiner worden en zal men de jeugd
wat meer kunnen bieden. Met douceurtjes is
men hier niet karig. Aan Prov. Staten
schonk Alkmaar voor het Gouvernements
huis een wandkleed, dat 2500 kost. Spr. is
daar niet tegen, maar als hij moet kiezen
tusschen bezuiniging op Onderwijs en der-i
gelijke dingen, dan wil hij in geen geval dëj
jeugd het geestelijk voedsel onthouden. Ook'
al zal het 4000 meer kosten, dan kan bo
vendien de gemeente Alkmaar het nog wet
betalen.
De Voorzitter merkte op, in ant
woord op de vraag van Mej. Caarls, dat zij
weet, dat B. en W. zich niet strikt aan het
maximum van 40 per klas hebben gehouden.'
Dit getal is hier en daar in de eerste klasse
overschreden, maar dit is niet gebeurd door
het College, maar door den Raad. Spr. heeft
erop gewezen, dat het gevolg van een geno
men beslissing zal zijn, dat in enkele klas
sen het aantal leerlingen grooter dan 40 zal
zijn. Het College heeft meegewerkt, maar de
verantwoordelijkheid rust op den Raad en
men kan dit dus niet hèm verwijten. Spn
ontkent ten sterkste, ouders te hebben ge-,
dwongen kinderen van de gewone school
naar de opleidingsschool te zenden.
De feiten, waarop de heer Van Drunen
doelde, kende spr., maar ook daarvoor heeft
hij den Raad gewaarschuwd. Ik heb gezegd,'
dat het gevolg zal zijn, dat leerlingen van de
gewone school overgebracht moeten worden
naar de opleidingsschool, maar ik zeide te
vens zorgvuldig tegen te zullen waken, dat
kinderen buiten de instemming van de
ouders, worden overgeplaatst. Ik juich het
niet toe, maar het was een noodzakelijk ge
volg van het niet-vormen van één eerste
klas. Wat wèl gebeurt, en waar ik principi
eel een groot voorstander van ben, is, dat uit
de hoogere klassen van de gewone school
kinderen worden overgeplaatst naar de op
leidingsschool, omdat ik het onderwijs aan
de opleidingsschool beschouw als een voorbe
reiding voor het Voortgezet Onderwij. Al3
ik kinderen zie, waar iets in zit, en waar later
iets uit kan groeien, dan vind ik 't een staal
tje van goed, verstandig beleid om die kinde
ren over te plaatsen naar de opleidings
school om hun de kans te geven, die zij van
nature bezitten. Ik weet, dat er tegenstan
ders van dit standpunt zijn, maar ook, dat
de meerderheid in den Raad dit toejuicht en
ik doe dit in het, belang van het kind.
Het verwijt, dat de opleidingsscholen stan
denscholen zijn, is tegenover mij niet vol te
houden. Ik doe al mijn best, op die scholen
te brengen, ieder kind, van welken stand
ook, die dat onderwijs kan volgen. De heeren
Bonsema en Van Drunen klaagden over het
weigeren van gegevens ter secretarie. Spr
heeft reeds meermalen gezegd, dat men zich
daarvoor tot hem moest wenden.
De heer VanDrunen:U bent niet
thuis.
De Voorzitter: Die klacht is ook
wel eens geuit door iemand, die niet meer
aan deze tafel zit, maar ze is niet vol te hou
den. Laat men zich wenden op onderwijsge
bied tot den burgemeester en zich niet ver
schuilen achter de uitvlucht, dat deze wel
eens een enkelen dag afwezig is. Het gaat
niet om mijn persoon, maar om den burge
meester en als ik er niet ben, is er altijd een
loco-burgemeester.
De heer Vogelaar vestigt de aandacht
op het verminderen van het aantal aangif
ten voor de opleidingsscholen, en de heer v.
Drunen verbond daaraan de consequentie,
door te betoogen, dat er meer aanleiding is,
om een opleidingsschool op te heffen. Spr.
gedachten gaan ook in die richting. Hij
heeft geen voorkeur, om een speciale klasse
op te heffen maar de moeilijkheid is, dat er
onder de opleidingsscholen een bizondere
meisjesschool is. Daardoor kan het getal
niet door drie gedeeld worden. Wanneer de
Vehkadrii Tofóez
den, waar jaren geleden een hunner
door den bliksem getroffen was. Door die
opening heen had men het uitzicht op
vexwallen huisjes en daar overheen op
korenvelden, die tegen den heuvel opla
gen. De heuvel zelf had veel weg van
een spitsen hoek, met duizenden beuken
als randversiering, waarboven de glad
de top uitstak. Bovenop stand een groot
wit, kruis, het kruis van Whiteleaf, dat
lanas den Icknield Weg stond, die vol
gens den ouden Barnes door de Druiden
was aangelegd in een tijd, dat de Romei
nen roovend en plunderend door het
land trokken. Dick stond midden in de
kamer, zonder jas, met opgerolde hemds
mouwen, met een handvol hel gekleurde
dasen, een boordendoos onder zijn eenen
en een zwaren broekpers onder zijn an
deren arm. Tegen het bed stond een
groote koffer open.
Zie je, zei hij lachend, het eenige,
wat hier mankeert, is een aardige twee
persoons auto.
Joyce lachte ook. Ze was bezig sokken
en overhemden netjes op stapeltjes weg
te bergen in een linnenkast.
Als je het nu toch voor het zeggen
hebt, waarom dan ge en vliegmachine?
Zou jij het dan niet leuk vinden
om een auto te hebben?
Leuk vinden? Ik zal zooveel dingen
leuk vinden, maar die zijn al even on
mogelijk als een auto. Zij ging op het
voeteneinde van het bed zitten dan
zul ie toch moeten wachten, Dick, tot
dat je een paar duizend pond per jaar
verdient.
Geef me liever wat moeilijkers te
doen, grinnikte Dick. Ik wil er een
millioen om verwedden, dat ik dat som
metje met een jaar of drie verdien.
Ik wed niet, want ik zou het niet
graag verliezen en jij zoudt me niet
kunnen betalen, als ik het won. Weet je
al, op welke manier jij je fortuin zult
gaan maken?
Dick keek haar brullend van het
lachen aan.
Die is goed! riep hij uit. Ik ben
nog van top tot teen een Oxford-student
en jij vraagt me hoe ik wil beginnen! Ik
begin er zelfs niet over te denken, voor
dat ik eerst een beetje vergeten heb, dat
ik pas een graad gehaald heb. Nee,
kind! De fortuin komt mettertijd wel en
ik ben voorloopig alleen van plan me
eens flink door de zon te laten verbran
den, golf te spelen en lekker te luieren.
Hij begon te zingen en kiekjes uit zijn
studententijd op zijn schoorsteen te
rangschikken. Toen hij even later over
zijn schouder naar haar keek, zei hij: -
Zoo, is dat jou manier, om me te helpen
uitpakken?
Joyce zat namelijk te kijken naar de
één-snarige viool, die ze uit de kist ge
nomen had.
We hebben toch geen haast? Zeg,
Dick, hoe bespeel je dit ding?
Geef me den strijkstok maar, meis
jelief. En lui ter goed. (Wordt vervolgd).