Alkmaarsche Courant. Brieven alt de hooidstad Nanderd twe» en dertigste Jaargang, Radio-hoekje FEUILLETON. Hun beiden weg. PUZZLEN xcv. No. 150 1930. «aterdas 28 Juni Wij maken onze lezers er op attent dat met ingang van 1 Juli a.s. de uitzendingen van de A.V.R.O., V.A.R.A. en V.P.R.O. wederom geschieden via den zender Huizen op golfl. 1875 Meter en die van K.R.O. en N.C R.V. Via den zender Hilversum op 298 en 1071 M. Zondag 29 Juni. Hilversum, 1071 M. 9.— V. A. R. A. Be richten omtrent Postduivenvluchten. 9 05 V A. R. A. Gramofoonpl. 9.20 V. A. R. A Or gelconcert door Joh. Jong. 9.50 V. A. R. A. W. v. d. Sluis: „Wat moet er gebeuren met de Zuiderzeegronden?" 10.15 V. A. R. A. Con cert door het V. A. R. A.-Orkest. 11.— V. A. R. A. D. A. vanEck: „De strijd tegen de ar moede van het kapitalisme". 11.20 V. A R A. Vervolg concert. 12.01—12.40 A. V. R. O. Casper Höweler:. „Negro spirituals" (II). 12.40—2.Concert. A. V. R. Ó.-Octet. 2. 2.30 A. V. R. O. Boekenbal!uurtje. G. H. 's-Gravesande: „De vreemde erfenis", van E. van Lith de Jeude. 2.30 Concert door Haagsch Harmonie-Orkest. 4.15—5.— Gra- mofoonplaten. In de rustpoos van het concert van 2.30: Causerie door het Indianen Opper hoofd Big Chief White Horse Eagle. 5.— <298 M.) V. A. R. A. Gramofoonpl. 515 V. A. R. A. Kinderuurtje. 6.V. P. R. O. Ds. J. Ph. Makkink: „Blijdschap". 6.30 V. P. R. O. ds. F. W. J. v. d- Kieboom: „Levens- vlucht". 8.— Tijdsein. A. V. R. O.-klok, pers en sportnieuws. 8.10 Aansl. van het Concert gebouw te Amsterdam. Concertgebouw orkest. Aiex. Schmul-ler, viool. 9.15—9.35 Viool-reci tal door Prof. H. Wilhelmus. 9.3511. Concert. Omroeporkest, Sophie Both—Haas, eopraan. 11.12.Gramofoonplaten. Huizen, 1875 M. 8.15—9.20 N. C. R. V. Morgenwijding. 9.50 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Ned. Herv. kerk te Doorn. 12.15 12.30 K. R. O. Toespraak door den K. R. O. voorzitter. 12.301.30 K. R. O. Gramofoon platen. 1.302.15 Rede van Dr. Vrijmoed O. F. M. 2.15-4.15 K. R. O. Internat. Voetbalwedstrijd R. K. NederlandR. K. Duitschland te Maastricht. 4.154.30 K. R. O. Gramofoonplaten. 4.30—5.—K. R. O. Zie- kenhalfuurtje. 5.50 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk te Amsterdam-Cen trum. 7.458.10 K. R. O. Dr. E. Hermans: „De Beteekenis van de medische Missieactie". 8.108.20 K. R. O. Voetbaluitslagen. 8.20 8.25 K. R. O. Intenties van het Apostolaat des Gebeds. 8.25—9.45 K. R. O. Studio opvoering van „De Hond van den Tuinman". Zangspel in 1 bedrijf, naar het Fransch van Lockroy en Cormon. Muziek van Alb. Grisar. 9.30 ca. Persber. 9.4510.45 K. R. O. Con cert. K. R. O.-Orkest. 10.45—11.— K. R. O. Epiloog door Klein Koor. Daventry, 1554.4 M. 12.20—1.05 Kerk dienst. 3.20 Kerkcantate. 4.15 Kinderuurtje 4.35 Concert. Militair Orkest. W. Glynne, tenor. O. Pernell, viool. 6.206.40 Lezing. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Piano-recital door Kathleen Long. 9.50 Lezing. 10.20 Concert door The Wireless Singers. 10.50 Epiloog. Pariis „Radio-Paris", 1725 M. 12.50 Ge wijde muziek. 1.20—2.20 Gramofoonpl. In de pauze: Bilboquet a la Bibliothéque. 2.20 Gra mofoonplaten. 4.50 Gramofoonpl. 6.20 Con cert. 6.50 Dansmuziek. 7.50 Poppenkast „Radio Paris". 8.20 Concert. Orkest en solisten. 10.20 Concert. Langenberg, 473 M. 7.20 Orkestconcert. 8.20—8.50 Gramofoonplaten. 9.10—9 20 Verslag van motorrennen. 9.2510.20 Kath. Morgenwijding. 11.10—11.40 Motorwedstrij den. 11.50—12.35 Gewijd concert. Mannen koor, mannen-kwartet, sopraan en orgel. 11.—1.15 Motorrennen. 1.20—2.50 Concert. Orkesten piano. 3.15—3.40 Motorrennen. 4.45—5.05 Verslag van de Duitsche Derby. 5.056.20 OrkestconcerL 6.457.45 Aller lei. 8.20 „Wo die Lerche singt". Operette in 3 bedrijven van Fr. Lehar. Daarna tot 12.20 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 3 50-4.20 Kinder uurtje. 4.20—5.50 Orkestconcert. 5.50—6.20 Verslag van de Deensche Derby. 6.407.10 Koor-concert. 8.50-11.25 „Frökenens Mand Operette in 2 bediijven van Walther KoLo 11.25—12.50 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 3.20 Uitz. uit Waremme. Herdenking van den dood van Joseph Wau- ters, georganiseerd door de RESEF. Toespra ken, declamatie, orkest en gemengd koor 5.20 Dansmuziek. 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Con cert. Orkest en solisten. 9.2Ó Concert uit Oostende. (Golfl. 338.2 M.) Gramofoonpl. Vrij naar het Engelsch - H. ATONSEN 3) Dick zette zich op een rieten stoel, nam het instrument tusschen zijn kmeen wreef zijn strijkstok met hars in en zei. Hou een zakdoek klaar! Ik zal je eens flink laten huilen! Joyce bekeek hem, terwijl hij aan het stemmen was. I!ij was zoo zwaar gebouwd, zoo gespierd en stevig, aa het eigenlijk een beetje gek stond, dat hij op zulk een teer instrument spelen zou. Ze moest lachen om de ernstige uitdrukking, die op zijn gezicht kwam, toen hij den strijkstok klaar hield. Opeens vervulde een heldere, prach tig, trillende toon het vertrek. Meteen was de belangstelling van het meisje gewekt. Daarna ging de toon over in mineur, vervloeide in trillende nootjes en begon dan hartstochtelijk te jamme ren. Dick had er slag van ongetwijfeld. Hij speelde werkelijk heel gevoelig op het eenvoudige en goedkoope instrument en het was Joyce, als zag ze voor haar geest een armen, dronken stumpera, die tegen een lantaarnpaal geleund, huilend van wanhoop, en smeekte om naar een bekende buurt gebracht te worden- fate i/po*- iedeAs isf Zeesen, 1635 M. 6.50 Lezing. 7.20 Orkest concert. 8.209.10 Lezingen. 9.10 Morgen wijding en klokgelui. 10.25—11.50 Lezingen. 11.50 Gramofoonpl. 12.20 Concert. Kwintet en viool-soli. 2.10 Kinderuurtje. 2.40 Con cert. Viool, sopraan en piano. 3.104.Le zingen. 4.Concert. Muziekkorps. 4.45 Ver slag van de Deutsche Derby. 5.20 Deutsche Kampfspielen te Breslau. 5.35 Toespraak. 6.508.50 Lezingen. 8.50 Concert. Orkest en vocale solisten. Daarna tot 12.50: Dansmu ziek. Maandag 30 Juni. Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) Algemeen programma te verzorgen door de V. A. R. A.) 12.Gramofoonplaten. 2. „Gegevens des levens". M. Swaab, liedjes. M. Beversluis, voordracht. Joh. Jong, pianobe- gel. 3.Voordracht door den schrijver Anton Coolen. 3.45 Gramofoonpl. 4.30 Kinderuur tje. 5.30 Concert. Het V. A. R. A.-Orkest, afgewisseld door gramofoonpl. 7.Mevr. R. de VriesBrandon: „De Eerste Ned. Goöp. Ziekteverz. voor Huisvrouwen". 7.30 Orgel spel door Joh. Jong. 8.Toelichting tot het Kurhausconcert. 8.15 Uitz. Kurhaus-concert te Scheveningen. Di Moorlag, zang. In de pauze: Gramofoonpl. Na afloop: Persberich ten en gramofoonplaten. Huizen, 1875 M. (Uitsluitend N. C. R. V.) 8.15—9.30 Concert. 10.30—11.— Zieken- dienst. 11.—11.30 Lezen van Chr. Lectuur. 12.30^-1.45 Orgelconcert door Jan Zwart 2.35—3.15 A. J. Herwig: „Het tuinwerk in den Zomer". 3.153.45 Knipcursus. 4.5. Ziekenuurtje. 5.6.30 Concert. H. Hermann, viool. P. v. d. Hurk, fluit. Mej. L. Lauen- roth, piano. 6.307.Gramofoonpl. 7.— 7.45 Concert. Mevr. A. Reclaire, sopraan, die zichzelf met de luit begeleidt. 7.45—8.Po- litieber. 8.—8.30 Meaedeelingen door den voorzitter. 8.30—8.55 Concert door het „Dra- per"-Kwartet. 8.559.15 Prof. Dr. G. Ch. Aalders: „Het Chiliasme in het Oude Testa ment". 9.15—9.35 Vervolg concert. 9.35— 9.55 Vervolg causerie door Prof. Dr. Aalders. 9.55—10.05 Persber. 10.05—11.— Vervolg concert. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelconcert door E. T. Cook. E. Wright, viool. 1.35 Orkestconcert. 2.20 Uitz. voor scholen. 2.50—5.35 Eventueel verslag van Tennis-wedstrijden. 4.20 Dans muziek. 4.50 Concert. K. johnston, sopraan E Joyce, piano. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Le zing. 6.35 Nieuwsberichten. 6.50 Verslag van Cricket-wedstrijden. 7.Sonates. C. Fuchs, cello. L. Pierce, piano. 7.20—7.40 Lezing. 7 45 Spaansche les. 8.05 Concert. Orkest. J. Farrington, bas. 9.20 Nieuwsberichten. 9.45 Lezing. 10.— Kamermuziek door The Vir- Het was in het eerst zoo realistisch, dat ze van ontzetting haar adem inhield. Daarna kreeg het grappige van het ge val vat op haar en ze barstte in lachen uit. Toe, Dick, hou op! Hou in he el snaam toch op!! Dick's plechtige gezicht vertrok zich tot een grijns van plezier maar in plaats van op te 'houden, ging hij over in een straatliedje van weemoedige liefde, dat door ieder straatorgel in dien tijd werd afgezaagd. De dronkenlap verdween uit Joyces' gedachten en in zijn plaats ver scheen een café in een smerige, natge regende straat. Er voor stond een vrouw in lompen met piekerige haren, die lied jes zong voor een paar centen. Ze scheen een verloopen prima dor.na te zijn, een droeve figuur vol ellende, en ze zong van verdorven liefde en dood. Joyce keek hem met groote oogen aan. Waar heb je dat spelen geleerd? En waar haal je die ontroerende melodieën vandaan? Ontroerend? Och, het zijn gewone volksdeuntjes, maar ik speel ze nu een maal op mijn manier. Joyce huiverde. —Dan moest jij er uitvoeringen van geven op jouw manier. De menschen zouden er van rillen van ontroering. Dick lachte hartelijk. Drommels, dat is een goed idee! Als alles me mislukt, wie weet! Kom, laten e hier den boel eerst een beetje op- tuoso String Quartet. H. Macklin, zang. 11.20 Dansmuziek. 11.35—12.20 Dansmu ziek. Parijs „Radio-Fans", 1725 M. 12.50 2.20 Gramofoonpl 3.35 Solisten-concert, de clamatie en toespraak. 5.05 Piano-recital. 8.20 Tooneel „Le Flibustier" van Jean Richepin. 9.50 Solistenconcert. Langenberg, 473 M. 7.25—7.50 Gramo foonplaten. 7.508.50 Orkestconcert. 10.35 11.35 Gramofoonpl. 12.30 Gramofoonpl. 1.252.50 Orkestconcert. Sopraan. 5.50— 6.50 Concert. Liedjes bij de luit, viool en piano. 8.20 Befreiungsfeier. Daarna tot 12.10 Dansmuziek. 12.10 Uit Trier: Befreiungs feier. Kalundborg, 1153 M. 12.202.20 Orkest concert. 3.55—5.55 Orkestconcert en voorle zing. 8.2Ü—9.35 Orkestconcert en zang. 10.2511.25 Orkestconcert en zang. Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.50 Cello-recital. 7.20 Gramofoonpl. 8.35 Orgel concert. In de pauze: Lezing. 9.20 Concert uit Oostende. 8.35 Vlaamsche uitz. Concert, georganiseerd door de SAROV. Zeesen, 1635 M. 6.10—7.20 Berichten. 7.20—7.50 Gramofoonpl. 10.2012.50 Le zingen. 12.501.15 Gramofoonpl, 1.15 2.20 Berichten. 2.20—3.20 Gramofoonpl. 3.204.20 Lezingen. 4.20—5.50 Concert. 5.50—8.20 Lezingen. 8.20 Gramofoonpl. 8.50 Concert. Orkest en koor. Daarna: Be richten en lezing. 11.20 Bevrijdingsfeesten uit Speyer. 12.10 Bevrijdingsfeesten uit Trier. Onze Derde Joni-Opgave. De Zonderlinge vermenigvuldigingen. Inderdaad, wij hebben het de vorige maal onze oplossers lang niet gemak kelijk gemaakt. Er was heel wat geduld voor r.oodig. En door bepaalde redenee ring waren de antwoorden ook niet te vinden. Het aantal oplossingen dat werd ontvangen was een getrouw beeld van de moeilijkheid der puzzle. Het voorbeeld was 15 X 93 1395. De cijfers, 1, 5, 9 en 3 vinden we juist in het anwoord terug. Dit is ook het geval bij de volgende sommen. a. 8X473 3784 b. 9X351 3159 c. 21X87 1827 d. 27X81 2187 e. 35X41 1435 Aan de diverse'inzenders van deze juiste antwoorden (het aantal viel ten slotte wel mee) ons compliment. Eigenaardig is zeker, dat de meeste ruimen, dan ga ik den ouden heer een pootje geven. Ze maakten volstrekt geen haast. Als het lawaai, dat ze door het slepen met bagage langs de trap hadden ge maakt, hun vader niet in zijn werk ge stoord had, dan was er alle kans, dat hij het niet eens bemerkt had, dat Dick was thuis gekomen. Toen Dick klaar was mot het wegber gen van zijn kleeren en al zijn verdere spullen wat op orde gebracht had, bleef hij midden in de kamer staan, knorde van tevredenheid en verschikte hier en daar nog wat. Hij zette het bed een beet je schuiner en verhing een schilderijtje, dat geen goed licht had. Eindelijk was de kamer volkomen naar zijn zin, of schoon de veranderingen, die hij aange bracht had, zeer gering waren geweest. Vlak tegen de zoldering h:.d hij een roeiriem opgehangen, zoo, dat de namen en cijfers, die op 't blad geschilderd wa ren, van onderen af leesbaar waren. Er waren twee zilveren bekers, die elk op een hoek van den schoorsteen stonden. Die links stond zat vol golfballen. Rond om de wanden hingen foto's ^an jonge mannen in roeicostuum, die zelfbewust stonden te .achen. Dick stond op elk dezer foto's. Ze vormden een soort geschiedenis van zijn collegetijd. Op de oudste stond of zat hij ergens bescheiden in een hoekje achter d»> anderen, maar hoe jonger de groepen oplossers in plaats van som a inzonden 5 X 251 1255. Wij hebben dit ant woord natuurlijk goedgekeurd maar het behoort in deze serie eigenlijk niet thuis, omdat bij de opgave feitelijk nog de beperkende bepaling moest staan dat niet twee maal hetzelfde cijfer in één der uitkomsten mocht voorkomen. Onze Nieuwe Opgave (No. 4 tevens laatste der Juni-serie). In welke plaats en in welk land? Wij gaan nu weer eens onderzoeken, hoe het gesteld is met de aardrijkskun dige kennis van onze puzzelaars. Wij geven hieronder een aantal zon derling uitziende namen. Maar uit de letters van den naam zijn te vormen de namen van de stad en van het land waarin deze denkbeeldige personen wo nen. Voorbeeld. Legilu Biek (woont in Luik-België). De woorden Luik en België kunnen juist uit de letters van den naam ge vormd worden. Hoe is het nu met de adressen der vol gende personen: 1. Lutropa Grootop. 2. Slawazud Peen. 3. Tambulaco Gobio. 4. Tilero Vieana. 5. Jugrap Snesbo. 6. Zeeri Hanepret. Vier der adressen zijn in Europa, twee daarbuiten. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 4 Juli 12 uur aan den Puzzle Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Gemeentelijke Opvoedkunde. Geen rozen maar asphalt. On- heilsspellende waarschuwingen in rood. Voetganger contra auto. De benzine als factor der reddings brigade. Vluchtheuvels en over steekplaatsen. Waarschuwen en opvoeden. Noem' hij deze aarde een hof van Eden, Dje altijd mocht op rozen gaan: Ik wensch geen stap terug te treden Op de afgelegde levensbaan, zong Borger in zijn beroemd Rijn-lied. Helaas, wij gaan niet op rozen, maar op asphalt, dat zich met hardnekkige stelselma tigheid als een vetvlek over het stadsbeeld uitbreidt en wie hier te Amsterdam de laat ste regels van dit couplet in toepassing zou werden, hoe meer hij in 't midden stond, totdat hij op de laatste als captain op de eereplaats zat. De boekenplank, boven het bed tegen den wand, scheen hoofdzakelijk werk van Kipling te bevatten. Overal verspreid lagen rookartikelen, een tabakspot met het wapen van het college er op, een sigarettendoos, nijpen en allerlei dingen en op tafel stond een groote vaas bloe men, die getuigenis aflegden van Joyce's blijdschap over zijn thuiskomst. Dick snoof er met welbehagen aan. Wat staat zoo'n vaas bloemen toch gezellig. Ik hoop maar, dat ze die goede gewoonte volhoudt. Daarop ging hij naar de badkamer, nam een koude douche, kleedde zich in een wit flanellen broek en een trui en ging met een pijp in den mond fluitend de trap af. Hij stak zijn hoofd om den hoek der eetkamer. Joyce keek glim lachend op. Dick bleeft grinnekend om de deur staan kijken. Ik wed, dat de oude heer vandaag geen steek meer uitvoert! Is de thee bijna klaar? Over tien minuten. Dick deed de deur weer dicht en liep op zijn ruberzolen de gang door, tot aan de deur van zijn vaders kamer. Even stond hij stil alvorens te kloppen. Dat was altijd zoo zij., gewoonte ge weest. Als kleine jongen was hij die ka mer nooit binnengegaan, als er niet een willen brengen en mocht weigeren zou nu en dan een stapje „terug te treden" want ook stilstaan is terugtreden, daar stilstand ach teruitgang beteekent hij zou spoedig een grens gesteld zien aan zijn levensbaan en met Horatius nog slechts de zucht kunnen slaken: „Mors ultima linea rerum". Ook op 's levens renbaan of 's menschen loopbaan staat eèn streep, de eindstreep, en op het Amsterdamsche asphalt is de streep duidelijk en met onheilspellend bloedig-roode menie- verf door de verkeerspolitie afgeteekend. Voor menigeen, die haast heeft, waarlijk een streep door de rekening! Om na Borger ook Tollens recht te doen, kunnen wij, met een lichte variatie, zeggen: „Nog houdt het schriklijk pleit van dwang en vrijheid aan". De burgerij voor zooverre deze uit voetgangers bestaat, strijdt voor zijn vrijheid van beweging en zijn veiligheid tegen de mechanische verkeersmiddelen en de politie is arbiter. Men kan ook zeggen, dat de politie strijd voert tegen de domheid en de onnoozelheid der burgerij, voor zooverre deze burgerij niet wil inzien, dat onderwer ping aan d,e overheidsvoorschriften en stipte gehoorzaamheid aan de vérkeersbepalingen het vlotte en snelle functionneeren van de slagaderen der stad slechts bevorderen kan. Voetganger en auto? Over dit onderwerp zou men een boekdeel kunnen vullen. Maar het zou dwaasheid zijn ermee te beginnen, omdat de tegenstelling eigenlijk niet bestaat. Want iedere automobilist is op zijn tijd voet ganger, iedere voetganger ondervindt op zijn tijd het nut van het snelverkeer. En gij, mop perende wandelaar, die uw vuist balt tegen de claxon-loeiende vehikels, welke u met slijk bespatten en u dwingen gedurende geruimen tijd te wachten aleer ge de straat kunt over steken, hebt gij zelf niet de auto gezegend toen ge, dank zij de onvervaardheid van den man, die uw taxi bestuurde, en zonder eenig respect voor de voetgangers aan beide kan ten van uw levensbaan, nog juist den trein hebt gehaald, dien gij niet zonder schade en schande hadt kunnen missen? Hebt gij de auto niet gezegend, toen uw vrouw een ern stige verwonding opliep en aan bloedvergif tiging bezweken zou zijn, ware de dokter niet binnen enkele minuten ter plaatse geweest met behulp van zijn auto? Wij voetgangers, wij mopperen niet als wij op het trottoir moeten wachten wanneer de brandweer voorbijstuift. Wij weten, dat die roode auto's tot een reddingsbrigade behoo- ren. Maar hoeveel auto's, die ons, wande laars oponthoud berokkenen, behooren niei tot verkapte reddingbrigades? Immers de auto, particulier of taxi is een onderdeel van het bedrijfsleven geworden, een onmisbaai of andere streek uitgehaald was, waar voor hij een standje ging halen. De stem ming van die kamer met haar boeken kasten, met vreemde, beduimelde boe ken, met het stoffige, gerafelde karpet, en met het eene olieverfportret van een streng uitziend man in ouderwetsche kleederdracht, was somber en streng. Het venster, dat uitzicht gaf op het gras veld en de wuivende boomen, was omge ven door zware donkere gordijnen. De stoelen waren oud en ongemakkelijk. In de geheele kamer was geen enkel vrien delijk plekje. Op zijn bedaarde kloppen kreeg Dick geen antwoord; hij klopte dus nog eens, nu iets harder. Toen ont stond er binnen een zenuwachtig ge schuifel en een knorrige stem riep: Binnen. Dick trad binnen en sloot de deur ach ter zich dicht. Terwiil hij dft deed, had hij het gevoel, alsof hij ineenkromp en weer een kleine jongen was. Zoover hij zich kon herinneren, had hij altijd pre cies hetzelfde gezien, als hij door die deur heen de kamer binnen keek: den rug van zijn vader gebogen over zijn schrijftafel, groote, dikke boeken open geslagen rondom hem heen en den grooten, glazen inktkoker naast zijn schrijfmap. Het krassen van zijn veeren pen was het eenige geluid. Enkele oogenblikken stond hij in de deur stil. Dan haalde hij diep adem en stopte zijn pijp in zijn zak weg. (Wordt .vervolgd},

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5