Ultmaarsclie Coirnil.
Binnenland
Sport
Pluimveeteelt
f HiRderd twee en dertigite Jaargang.
Donderdag 21 Augustus
Mo. 196 1930.
POLITIEMAATREGELEN TIJDENS
DE MOTORWEDSTRIJDEN OP
ZONDAG 24 AUGUSTUS 1930.
Op Zondag 24 Augustus 1930 wordt zoo
wel bij den aanvang als bij afloop het rijver-
keer in één richting geleid en Vvel door de
Nieuwpoortslaan in de richting Heiloo en
langs den Kennemerstraatweg in de rich
;ing Alkmaar.
Vanaf 12. uur des middags zijn de Nieuw
aoortssteeg en Regulierslaan aan de straat
wegzijde voor het rijverkeer gesloten. Alle
voertuigen verkeer gaat over de Nieuwpoorts
laan ingang Vierstaten.
Voor het Sportpark zijn drie ingangen;
gerekend vanaf den Hout, is de eerste in
gang bestemd voor leden van V. V. V. en rij
.wielen, de tweede'ingang uitsluitend voor
voetgangers en de.derde ingang voor motor
tijtuigen en andere voertuigen.
Het tarief van stalling op het terrein is:
auto's 50 ct., motorrijwielen 25 cent.
Op de Zandersloot waar een ingang is
voor het loopende publiek, worden geen rij
wielen toegelaten en mogen aldaar ook niet
aan de hand worden vervoerd.
Op het middenterrein wordt niemand toe
gelaten, die niet voorzien is van een daar
voor geldige kaart, welke strikt persoonlijk-
is
Voertuigen mogen niet langer dan noodig
is voor het in- en uitlaten van passagiers,
zich in de Nieuwpoortslaan ophouden.
Voor stationneerende rijtuigen en auto's
is gelegenheid bij de Vierstaten.
Vruchten- en ijswagens worden bij de Vier
staten niet toegelaten.
Voetgangers, die zich van en naar het ter
rein begeven, worden verzocht den rechter
kant van den weg te houden.
Het einde der motorraces wordt door bel-
luiden bekend gemaakt. Na afloop kan het
publiek door alle uitgangen, welke op het
sportterrein aanwezig zijn vertrekken.
Bij het uitgaan moeten de voertuigen en
rijwielen, ook die op particulier terrein ge
stald zijn, wachten, tot het loopende publiek
vertrokken is en is het rijverkeer uitsluitend
in één richting via Nieuwpoortslaan-Regu
lierslaan naar den Kennemerstraatweg.
Publiek hetwelk zich op het terrein be
vindt en na afloop met auto's of andere
voertuigen wenscht te vertrekken, moet aan
den derden ingang instappen.
Voor den derden ingang zal voor inzitten
den van motorrijtuigen gelegenheid zijn zich
van kaarten te voorzien, zonder het motorrij
tuig te behoeven verlaten.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR, brengen ter algemeene
kennis, dat in het Gemeenteblad nr.
1178 is opgenomen het besluit van den
Raad dier Gemeente van 24 Juli j.1.,
waarbij is vastgesteld eene
VERORDENING tot wijziging
der verordening tot regeling van
het verkeer op de wegen, in ver
band met het gebruik van motor
rijtuigen en rijwielen.
Deze verordening is heden afgekon
digd en gedurende drie maanden ter
gemeentesecretarie ter lezing gelegd,
waar zij tevens in afdruk, tegen betaling
der kosten, verkrijgbaar is.
Alkmaar, 21 Augustus 1930.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR brengen ter algemee
ne kennis, dat in het Gemeenteblad nr.
1179 is opgenomen het besluit van den
Raad dier Gemeente van 24 Juli j.1.
waarbij is vastgesteld eene
VERORDENING regelende het
gebruik van het Beursgebouw.
Deze verordening is heden afgekon
digd en gedurende drie maanden ter
Gemeentesecretarie ter lezing gelegd,
waar zij tevens in afdruk tegen betaling
der kosten, verkrijgbaar is.
Alkmaar, 21 Augustus 1930.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
VIERING VERJAARDAG VAN HARE
MAJESTEIT DE KONINGIN,
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
van ALKMAAR, brengen ter algemeene
kennis dat in verband met de omstan
digheid dat 31 Augustus dit jaar op een
Zondag valt, voor de viering van den
aanstaanden verjaardag van Hare Ma
jesteit de Koningin MAANDAG 1 SEP
TEMBER d.a.v. zal worden bestemd.
De gemeentelijke bureaux zullen op
dien dag, voor zooveel de dienst het toe-
lazt, gesloten zijn.
In verband met de omstandigheid dat
ook het personeel van de Reiniging dan
geen dienst zal doen, wordt verzocht op
dien dag geen vuilnisbakken e. d. buiten
te zetten. "s $f'
Alkmaar, 21 Augustus 1930.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris,
i DÈ AANVARING VAN DE BRUG
BIJ VELSEN.
Ook gister, zegt de Tel., was de geheele
scheepvaart door het Noordzeekanaal voor
groote schepen nog geheel gestremd, en zijn
geen schepen uit de haven vertrokken. De
aanvaring van de Velserbrug zal, als de
stagnatie lang duurt, ernstige gevolgen heb,
oen voor de groote Amsterdamsche reederijen.
Zoo is b.v. gisterochtend het vertrek van
het sa. „Gelriar van den „Kon. Holl. Lloyd"
uitgesteld terwijl van de „Kon. Ned Stoom
boot Maatschappij" heden zouden moeten ver-
da -Vutoöysy aafir Hamburg, de
>>Réggestr°omnaar Bordeaux en de „Am-
s elkerk van de West-Afrika-lijn naar Ham
burg.
Bovendien wachten behalve'de „Erato" en
„Auroraook de „Orion" als binnenkomend
schip.
Naar de heer De Beaufort, directeur van
den Kon. Holl. Lloyd mededeelde, zijn- de 3e
Klasse-passagiers voor Zuid-Amerika gede
batteerd en verblnven in het Lloyds-hotel, de
andere passagiers van de „Gehia" kunnen
aan boord blijven, maar ook aan land gaan,
ais zij zich gereed houden, om te vertrek! en.
De mail komt gewoon aan boord. „Het is te
nopen, dat de doorvaart spoedig opengaat,
maar overigens „aux grande maux les grands
remedes O begrijpt wat ik bedoel. Zaterdag
wordt de binnenkomende „Orania" verwacht.
Ook de heer Hudig, directeur van de K. N.
S. M., wees ons op de ernstige gevolgen van
deze scheepvaartstagnatie. Vrijdag vertrekt
b.v. de „Crijnssen" met passagiers naar West-
indië. Hij had echter aile hoop, dat men er
met behulp van de Droogdokmaatschappij in
zou slagen, de doorvaart te herstellen.
Het ongeluksschip.
Het Grieksche schip de „Amazon", die de
stagnatie veroorzaakt heeft, is 2759 bruto ton
groot en was ledig op weg van Amsterdam
naar de Tyne. Het behoort aan Pithis en Co.
en Ghrussaehi te Chios.
Uit het nader onderzoek van den toestand
der spoorbrug bij Velsen is gebleken, dat de
schade daarom zoo belangrijk is, daar het ge
vaarte 20 c.M. van zijn middelpunt West
waarts, dus naar den kant van IJmuiden is
geschoven. Zoodoende zijn de wielen, waarop
de brug draait, buiten de cirkelcormige rails
gedreven en is de koning, welke het middel
punt vormt van het geheele constructie-w rk,
en op den pijler rust, uit de metalen gelicht,
waarbij zes bouten afgeknapt zijn.
Gisterochtend is een tender van de „Droog
dok-maatschappij" bij de brug gekomen, om
een der werkassen, welke ontwricht was, te
demonteeren.
De havenmeester van Amsterdam, de heer
Van de Poll, is gisterochtend, in gezelschap
van den inspecteur voor de scheepvaart, den
heer Van der Boom, naar Velsen vertrokken
om een onderzoek in te stellen.
Hoe werken de seinen?
Wat de seininrichting op de brug betreft, de
seinen moeten worden gegeven in'het midden
van het draaibaar gedeelte en hebben natuur
lijk alleen maar betrekking op schepen, die
niet onder de brug door kunnen
De dagseinen worden, indien de doorvaart
veilig is, voor beide richtingen aangegeven
door het hijschen van een bal van 90 c.M.
diameter vier Meter boven het bovenste deel
van de brug.
Indien- de -doorvaart alleen toegestaan is
voor schepen van IJmuiden naar Amsterdam,
dan wordt een roode kegel geheschen met dén
top naar boven, boven den bal. Als de door
vaart alleen toegestaan is voor schepen van
Amsterdam naar IJmuiden, is de top naar be
neden gericht.
Als de passage gesloten is, wordt de bal
neergehaald, zoodat deze niet zichtbaar is bo
ven de brug.
De nachtseinen zijn aldus: een groen licht
in beide richtingen schijnende beteekent veilig.
Voor schepen alleen van IJmuiden naar Am
sterdam schijnt een groen licht in de richting
van IJmuiden, en een rood naar den- kant van
Amsterdam. Voor schepen van Amsterdam
naar IJmuiden wordt dit sein juist omgekeerd
geheschen. Indien de doorvaart gesloten is,
schijnt het rood licht in beide richtingen.
Als de doorvaart gesloten is, moeten de ge
zagvoerders stoppen en mogen niet verder
vóór het sein veilig is.
Hydraulische vijzels.
Met bekwamen spoed aldus meldde de
correspondent van de Tel. uit IJmuiden is
men thans bezig te trachten, de brug op haar
plaats terug te brengen.
Dit geschiedt met behulp van een aantal
hydraulische vijzels met een totale capaciteit
van 1400 ton, het gewicht van de brug. Ook
thans is nog niet met zekerheid te zéggen, hoe
lang het nog zal duren, eer men zoover is ge
vorderd, dat de brug voof de scheepvaart
opengedraaid kan worden.
Gistermiddag zoud-en ingenieurs van de
spoorwegen een nieuw werkplan overwegen.
Dé van buiten komende schepen arriveeren
alle nog te IJmuiden en worden in het kanaal
vastgemaakt. Daar ligt thans reeds een zestal
schepen te wachten.
Woensdagavond te half zeven
het scheepvaartverkeer hersteld.
Nadat gisteren den geheelen dag met
hydraulische vijzels was gewerkt en
ten slotte in den namiddags een groote
drijvende bok van de Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij te hulp was ge
haald, is het Woensdagavond te 6.20 ge
lukt de spoorwegbrug te Velsen, die
Dinsdagavond door het Grieksche s.s.
„Amazon" was aangevaren en ontzet,
weer goed op haar onderstel te plaatsen
en vervolgens open te draaien. Te half
zeven was het scheepvaartverkeer op het
Noordzeekanaal hersteld.
Omtrent de toedracht van de aanva
ring verneemt het Persbureau Vaz Dias
nog het volgende:
Dinsdagavond tegen zeven uur lagen
aan de Westzijde van de spoorwegbrug
te Velsen 't s.s. „Erato" van de Konink
lijke Nederlandsche Stoomboot Maat
schappij te Amsterdam en aar. den ande
ren kant als eerste van een aantal uit
gaande schepen het Grieksche s.s.
„Amazon". Nadat te 6.55 de trein naar
Velsen gepasseerd was, zou de brug van
7.01 tot 7.08 voor de scheepvaart worden
opengesteld. Als teeken dat de brug zou
worden gedraaid, gaf de brugwachter
het voorgeschreven sein: het op- en
neerhalen van de bal. De „Erato" was
het eerst voor de brug gearriveerd en
had dérhalvè voor het passeeren den
voorrang. De brugwachter heesch in ver
band hiermede den kegel met de punt
naar boven, het voorgeschreven sein
voor het passeeren van schepen uit
Westelijke richting. Daar evenwel de
„Amazon" veel dichter bij de brug lag,
dan de „Erato" en eerstgenoemd schip
vlugger kon passeeren, haalde de brug
wachter den kegel weer neer en heesch
hem daarna met de punt naar beneden
hetgeen beteekende dat de „Amazon"
don voorrang kreeg.
Het voorschrift luidt, dat de schepen
eerst mogen passeeren, wanneer op de
brug de manden bal is geheschen. Dit
teeken heeft de loods, die het Grieksche
s.s. „Amazon naar buiten zou brengen,
evenwel niet afgewacht. Toen op de brug
het sein was gegeven, dat de „Amazon"
het earüt mocht passeeren, is aan boord
van dit schip onmiddellijk „vooruit" ge
geven, hetgeen tengevolge van een defect
aan de brug daarna tot de aanvaring
heeft geleid.
Toen toch de brug, die electrisch be
diend wordt, ongeveer 45 graden ge
draaid was zij draait naar het Oosten
bleef zij tot groote verwondering van
den brugwachter plotseling steken. In
het bedieningshuisje sloegen de veilig
heidslampen door en de brug bleef staan.
Tot dusver is dit nog nimmer voorgeko
men.
Toen men dit op de „Amazon" bemerk-
heeft men nog getracht een aanvaring te
voorkomen. Onmiddellijk werd „achter
uit" gegeven, terwijl men ook nog het
anker liet vallen. Het schip had echter
reeds te veel vaart en een aanvaring kon
niet meer worden vermeden. Met groote
kracht voer de „Amazon" tegen de spoor
brug en drukte deze niet alleen weer
zoo goed als dicht, doch schoof haar ook
ongeveer 2 dM. naar links, waardoor de
geheele brug ontzet werd en de toegang
tot de Amsterdamsche haven gesloten
werd.
Dinsdagavond reeds werd een aanvang
gimaakt met de werkzaamheden tot het
weer in orde brengen van de brug of
deze althans geheel open te draaien om
het scheepvaartverkeer van en naar
Amsterdam te herstellen.
Woensdag werd den geheelen dag
voortgewerkt met hydraulische vijzels.
Tegen vier uur in den namiddag werd
met een kracht van ongeveer 1400 ton
het gewicht van de brug gewerkt,
doch er was in het gevaarte geen bewe
ging te krijgen.
Daarop werd besloten de hulp in te
roepen van een groote drijvende bok
van 150 ton van de Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij. Tot nu toe had
men van dit hulpmiddel liever geen ge
bruik gemaakt, omdat men bevreesd
was, dat de brug van de rollen zou loo-
pen en in het water terecht komen. Toen
evenwel bleek, dat met de vijzels geen
resultaat werd bereikt, werd de bok aan
het werk gezet en met succes. Te 6.20
uur Woensdagavond bijna een etmaal
na de aanvaring kon de brug weer
draaien en te half zeven was het scheep
vaartverkeer hersteld. Toen de brug
weer open was, lagen te Amsterdam
zestien schepen, waaronder de „Gelria"
en voor de brug een twaalftal schepen
voor de vaart naar Amsterdam werd
opgehouden.
In scheepvaartkringen te 'Amsterdam
en te IJmuiden wordt de oorzaak van
deze aanvaring, die zulke ernstige gevol
gen voor de Amsterdamsche scheep
vaart had kunnen hebben, wanneer de
brug nog geruimen tijd had blijven vast
zitten, mede toegeschreven aan het ab
soluut onvoldoende toezicht op de
scheepvaart in het Noordzeekanaal. Ook
wordt nog steeds gewacht op de benoe
ming van een nieuwen Rijkshavenmees
ter te IJmuiden, waardooor het toezicht
aldaar ook onvoldoende is.
De brug heeft zeer ernstige schade op-
geloopen. Deze zal nog nader moeten
worden vastgesteld. Het s.s. „Amazon"
dat de aanvaring veroorzaakte, is min
der ernstig beschadigd. Aan bakboord
boeg zijn eenige platen ingedrukt.
De directie van de Nederlandsche Spoor
wegen heeft intusschen in afwachting
van de regeling der schade het Griek
sche s.s. „Amazon" doen aanhouden,
zoodat dit mag vertrekken. Woensdag
avond lag het nog in het Noordzeekanaal
voor de brug.
De scheepvaart op het Noordzeekanaal
is hersteld.
De „Amazon" aansprakelijk
gesteld.
Naar reeds kort is medegedeeld, heb
ben de Nederlandsche Spoorwegen de
reederij van het Grieksche Stoomschip
„Amazon" aansprakelijk gesteld voor de
ac,:i de Velserbrug toegebrachte schade.
In dit verband vernemen wij, dat de
Nedèrlandsche Spoorwegen een cautie
heben geëischt van één ton, hetgeen er
op wijzen zou, dat de raming van de
schade om en nabij dit bedrag valt. Wij
vernemen voorts, dat deze cautie is toe
gezegd, zoodat de „Amazon" na ont
vangst van de borg door de Nederland
sche Spoorwegen zal worden vrijgege
ven. Hiermede bestaat echter geen ze
kerheid, dat het schip zijn reis zal kun
nen vervolgen, aangezien het waar
schijnlijk is, dat van den kant van ree
derijen, welke door het ophouden hun
ner schepen schade hebben geleden,
actie zal worden ontketend. Vooral de
stagnatie der weekbooten, welker lading
direct voor de markt is bestemd, brengt
aanzienlijke schade met zich mede.
MEISJE MET MOEITE GERED.
Een zevenjarig meisje viel Dinsdag te
Roermond van een sleepboot in de rivier de
Maas. Door den sterken stroom dreef zij
snel af, zoodat zij al spoedig ging zinken.
De parlevinker Zormen te Roermond, die met
zijn boot in de nabijheid was, sprong gekleed
te water en wist na veel moeite de kleine te
redden. Hij was hierdoor echter zoo uitge
put geraakt, dat men hem door kunstmatige
ademhaling tot bewustzijn moest brengen.
VAN EEN HOOISCHOOF GEVALLEN.
Gisteravond had de arbeider J. v. d. Berg
te Werkendam het ongeluk van een 2 M. hoo-
ge hooischoof te vallen. Hij brak zijn nek en
was onmiddellijk dood. Het slachtoffer laat
een vrouw en 8 kinderen achter.
VERBLIJFPLAATS GEZOCHT.
Het Amerikaansche consulaat-generaal te
Amsterdam deelt ons mede dat de verblijf
plaats gezocht wordt van den Nederlander
Leonara'Bol, of diens erfgenamen in verband
met de beschikking over een landgoed dat ge
noemde Leonard ëpl zou bezitten in dru
staat New Jersey Ieder die weet waar
Leonard Bol zich op het oogenblik bevindt
wordt verzocht zich in verbinding te stellen
met het Amerikaansche consulaat-generaal,
.Keizersgracht 473, Amsterdam, 'f'
BRANDEN.
In de gemeënte Ruinen is Maandagmid
dag de woning, bewoond door den landtaou-
wer W. Oost, die met zijn gezin op het land
aan het werken was, geheel afgebrand. Het
vee :rd gered. Verzekering dekt de schade
Te Haulerwijk (Fr.) is door onbekend;
oorzaak de keuterij van den heer J. v. d.
Nald afgebrand. Het in den stal staande
vee kon gered worden. Alles was verzekerd
50.000 Kg- hooi verbrand.
Dinsdagavond geraakte door onbekende
oorzaak een hooiberg in brand, staande op
het erf van de boerderij van den heer J. Ro
mein te Vlaardinger Ambacht. 50.000 Kg.
hooi en een naast de hooiberg staande stal
werden een prooi der vlammen. Verzekering
dekt de schade.
BRAND IN EEN BAKKERIJ.
Vannacht te 2 uur is de bakkerij van den
heer Willemse aan den Laarderweg te Bus-
sum door onbekende oorzaak geheel uitge
brand. Verzekering dekt gedeeltelijk de
schade.
Kolven.
Korpskolvers aangewezen.
Tot korpskolvers voor de nationale kolf-
wedstrijden te Koog a. d. Zaan zijn voor de
sociëteit „Ons Genoegen" aangewezen de
heeren P. Jes, A. Moeyes en F. Nuiteboom.
Kolfwedstrijden.
In het lokaal „Het Bonte Paard" van den
heer J. de Bakker, heeft Zondag, Maandag en
Dinsdag een 25 slagen kolfwedstrijd plaats
gevonden, waarvan de uitslagen als volgt
zijn
lste klasse: le prijs H. Langedijk Pz
Noordscharwoude 255 p.; 2e prijs W. Koste
lijk, Oudkarspel 253 p.; 3e prijs K- Quant,
Warmenhuizen 250 p.; serieprijs P. Mole
naar, Zuidscharwoude 55 p.
2 d e k 1 a s s e: le prijs C. Balder, Noord-
séharwoude 239 p.; 2e prijs L. Dekker, Oud
karspel 227 p.; 3e prijs Jb. Zijp, Zuidschar
woude 223 p.; serieprijs C. Goed, Nieuwe
Niedorp 55 p.
3de klasse: le prijs D. Plakman, Oud
karspel 206 o.; 2e prijs S. Ton, Oudkarspei
197 p.; 3e pr. Poolanü, H. Hugowaard 184
p.; serieprijs K. Boot Jz., Noordscharwoude
50 p.
Autorennen.
Een bekend sportsman ernstig gewond.
De racewagen van den bekenden Italiaan-
schen automobilist, graaf Rampani, is tijdens
een proefrit, welke gemaakt werd in verband
met de a.s. wedstrijden om de Coupe de
Tourisme van Ulster, gekeerd. Graaf Ram
pani is ernstig aan het hoofd gewond.
Zwemmen.
Zwemtocht StavorenEnkhuizen.
Zondag a.s. organiseert het weekblad Het
Leven een zwemtocht over de Zuiderzee, van
Stavoren naar Enkhuizen. Het blad heeft
daarvoor uitgenoodigd de twee meest ge
trainde lange-afstandzwemmers van Neder
land: den Amsterdammer F. Kuiper en de
Rotterdamsche zwemster mevr. Brouwer. De
heer Piet Ooms is technisch leider van den
tocht; een medisch adviseur zal de zwemmers
op de groote volgboot van het Leven verge
zellen. Van Stavoren wordt met het oog op
het tij reeds vroegtijdig vertrokken; ongeveer
tegen den middag worden de beide zwemmers
te Enkhuizen verwacht. De tocht is bedoeld
als proeftocht voor een zwemtocht over het
Kanaal: CalaisDover, die onder de auspi
ciën van het Weekblad Het Leven is Septem
ber zal worden beproefd.
i T
A t h 1 e t i e k.
De jaarlijksche recordwedstrijden
„Te Werve".
De Jaarlijksche recordwedstrijden welke
„Te Werve" organiseert op het schitterend
gelegen sportterrein „Te Werve" te Rijswijk
en wel op Zaterdag en Zondag e.k. beloven
een bijzonder succes te worden. Meer dan
300 dames en heeren komende uit 40 vereeni-
gingen hebben ingeschreven, waaronder vrij
wel alle Nederlandsche kampioenen en
recordhouders (sters). De sintelbaan op be
doeld sportterrein is in een uitstekende con
ditie zoodat meerdere aanvallen op de be
staande records zullen worden ondernomen.
Reeds nu is bekend dat de navolgende record
pogingen zullen worden gedaan: Jan Zee-
gers jr. op de 3000 Meter, W. Effern en A.
Hoogewerf op de Engelsche Mijl; N. G.
Baars Steineman op de 400 M. en A. Wolf
op de 50001 en 6000 Meter. Gezien het schit
terend resultaat van Chr. Berger bij de P. H
Beker-wedstrijden te Hilversum is het niet
onmogelijk dat ook een aanval op het
Wereldrecord 100 M. zal worden gewaagd
De wedstrijden vangen Zaterdag om 3 uur
aan, Zondag zullen de wedstrijden voor
dames om half elf, voor heeren om 1 uur
aanvangen. De toegang tot deze wedstrijden
is geheel kosteloos, kaarten kunnen worden
aangevraagd bij den heer B. Veen, Tamarin
destraat 72, te 's-Gravenhage. Het sportpark
„Te Werve" is gelegen aan den Vreden-
burghweg te Rijswijk.
Turnen.
Turnfeesten in Oterleek.
De Gym. Vereeniging „Turnlust" te
Oterleek organiseerde tijdens den laatsten
kermisd. (19 Aug. turndemonstraties en
volksspelen. Het geheel stond onder lei
ding van den heer G. de Rie uit Alkmaar.
Ongeveer 2 uur werd door het dorp
naar het terrein gemarcheerd, waar da
delijk een begin werd gemaakt met eeni
ge nummers vrije oefeningen door ad-
spiranten, dames en heerenleden, welke
alle keurig werden afgewerkt.
De heerenleden gaven vervolgens een
demonstratie, bestaande uit kogelstoo-
ten, speerwerpen en vérspringen, waar
voor 2 prijzen waren uitgeloofd. De
meeste punten werden behaald door R.
Boeder en J. Zijp.
Toen kwaaien de volksspelen. De da-
npps en heeren moesten kegplen. Prij&en
Hel beste dageliiksche
lef opwekking
'en verfrlsschinj. i
werden behaald door de dames Wonder
Nes, DeunKoning, Akkermanv. d.
Neer en Stekelbosde Jong en door de
heeren G. Govers, P. Krom en D. Kay Cz.
De uitslagen van de kinderspelen lui
den: hindernisbaan jongens, 1215 j.,
1. A. Dekker, 2. K. Govers.
Zakloopen, jongens, 912 j. 1. IJ. Kaij
2. Jb. Korver.
Balloopen met hindernis: meisjes 12-
15 j. 1. A. Akkerman, 2. A. Slooten.
BalweVpen met hindernis: meisjes,
912 j. 1. T. Dekker, 2. C. Akkerman,
G. v. d. Gragt.
Houtjesrapen: meisjes en jongens van
69 j. 1. A. Schuurman, 2. Jb. Boeder,
3. Jb. Bos, 4. H. Heinis.
Er was veel belangstelling. Des avonds
werden de prijzen uitgereikt.
Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen
door onze abonné's worden gezonden aan
Dr. te Hennepe, Diergaardesingel 96a te
Rotterdam. Postzegel voor antwoord inslui
ten en blad vermelden.
DE WERELD-TENTOONSTELLING
IN LONDEN.
Een der groote gebeurtenissen op pluim1
veegebied van de laatste en de komende ja
ren is thans weer afgeloopen en als we we
ten, dat aan de tentoonstelling en het con
gres een zestigtal landen deelnamen, terwijl
het congres ongeveer 3000 leden telde en ae
tentoonstelling ongeveer 80.000 bezoekers
trok, dan begrijpen we wel dat het een aardig
succes geworden is. Als we dan verder hoo-
ren dat de Canadeesche inzending 75000
gekost heeft en het kleine Denemarken onge
veer 25000 besteedde om een waardige ver
tegenwoordiging te verkrijgen voor zijn han
delsproducten, dan zien we meteen van hoe
veel belang verschillende landen deze ten
toonstelling vonden. Niet alleen de gebeur
tenis te Londen trok menschen maar ook. na
het congres bleef de belangstelling groot.
Er was namelijk een studiereis aoor Enge
land, Wales, Iersche Vrijstaat, Noord-Ier-
land en Schotland georganiseerd en daar
aan namen ongeveer 300 menschen uit on
geveer 23 staten deel. Wel was de ontevre
denheid over de reisorganisatie door de fir
ma Cook nog al groot, maar aan den ande
ren kant bood de reis toch veel interessants
en hoewel zij gewoonweg vreeselijk duur was
(ongeveer 300 per persoon plus lunchen en
diners wat ook nog op een 60 per persoon
kwam) heb ik toch geen berouw er over, al
bad de reis door betere organisatie en wat
meer beleefdheid van de agenten van Cook
heel wat minder ontstemming kunnen ver
wekken onder de deelnemers.
Ik spreek even over deze reis omdat daar
door verklaard wordt, dat velen op hun brie
ven niet direct antwoord kregen. Ik houd er
niet van brieven niet direct te beantwoorden,
anders komt er zoo'n stapel dat het niet meer
is bij te werken, doch nu kon het niet anders.
Van plaats tot plaats vlogen we met trein of
bus, nergens even rust om ook maar de nood
zakelijkste correspondentie gereed te maken
en ook nergens een vast adres. Ik wil daar
om eerst even eenige brieven die mij belang
rijk lijken ook voor de andere lezers kort be
spreken.
Vooraf wijs ik er op dat er thans een aan
tal brieven in de prïillemand zijn verdwe
nen, aangezien alles wat niet duidelijk den
naam van blad vermeldde en nagenoeg on
leesbaar was, direct moest verdwijnen om
voor hen, die zich wel aan de regels hielden,
plaats te maken.
Steenwijk: Ik heb een eend, die zeer moei
lijk loopt. Als ze staat sleept de staart op
den grond, terwijl ze bij het opstaan eerst on
geveer V? meter met den buik over den grond
schuift voor ze zich kan oprichten. Wat kan
dit zijn?
Waarschijnlijk buikwaterzucht of een
eiconcrement in den eileider. In beide geval
len zwelt de buik op, sleept over den grond
en het dier krijgt een eigenaardig opgericht
houding. Buikwaterzucht kan een gevolg
zijn van leverziekte of tuberculose. Een
eiconcicment bestaat uit een aantal dooiers
of eiwitten die in den eileider vast blijven
zitten en zich daar steeds verder ophoopen,
tot er soms een bal zoo groot als een klein
kinderhoofd gevormd wordt. Zoowel tegen
buikwaterzucht als tegen eiconcrement is
niets te doen en is afmaken het beste.
Wassenaar: Als lezer van Uw artikelen
las ik, dat ik mij tot U kan wenden met een
doode kip. Ik zend deze, wat kan dat zijn?
U heeft verkeerd gelezen, want doode
dieren moeten geadresseerd worden aan de
Rijksseruminricnting te Rotterdam. Wat zou
er van terecht komen als alle menschen naar
mijn huis doode dieren zonden en ik den
heelen dag daarmee kon gaan sjouwen naar
de Seruminrichtng.
Oldebroek: Ik zend U een doode kip, er
zijn er al verscheidene dood. Ze sterven bin
nen 24 uur, wat kan dat zijn? Antwoord zelf
de recept als voorgaande vraag.
Eindhoven: Mijn jonge kippen zien er niet
frisch uit, ze eten niet, laten de vleugels han
gen en zitten dik in elkaar?
Ga er mee naar een veearts. Hoe zou ik
vanuit de verte per brief de ziekte kunnen
onderkennen. Dat zou kwakzalverij per brief
worden, waar ik niets voor voel en den vra
ger niet helpt, wel het tegendeel.
En nu nog een en ander over de Wereldten
toonstelling.
De hoofdindruk was de enorme grootsdi-
heid van den opzet, die in het reuzen paleis
van glas ondergebracht was. De Hertog van
York opende de tentoonstelling en congres en
dit feit wees er dus op, hoe hoog de pluim
veehouderij ook bij de leden van het Konink
lijk Huis in Engeland aangeschreven staat.
Niet alleen de pluimveehouderij-liefhebberij
is het, maar wel degelijk ook het groote voor
deel dat een land er in ziet een dergelijk con
gres te organiseeren. In zoo'n land wordt
cjaardoor groote propaganda voqr de pluim-