Ultmaarsclie Coirnil. Binnenland Sport Pluimveeteelt f HiRderd twee en dertigite Jaargang. Donderdag 21 Augustus Mo. 196 1930. POLITIEMAATREGELEN TIJDENS DE MOTORWEDSTRIJDEN OP ZONDAG 24 AUGUSTUS 1930. Op Zondag 24 Augustus 1930 wordt zoo wel bij den aanvang als bij afloop het rijver- keer in één richting geleid en Vvel door de Nieuwpoortslaan in de richting Heiloo en langs den Kennemerstraatweg in de rich ;ing Alkmaar. Vanaf 12. uur des middags zijn de Nieuw aoortssteeg en Regulierslaan aan de straat wegzijde voor het rijverkeer gesloten. Alle voertuigen verkeer gaat over de Nieuwpoorts laan ingang Vierstaten. Voor het Sportpark zijn drie ingangen; gerekend vanaf den Hout, is de eerste in gang bestemd voor leden van V. V. V. en rij .wielen, de tweede'ingang uitsluitend voor voetgangers en de.derde ingang voor motor tijtuigen en andere voertuigen. Het tarief van stalling op het terrein is: auto's 50 ct., motorrijwielen 25 cent. Op de Zandersloot waar een ingang is voor het loopende publiek, worden geen rij wielen toegelaten en mogen aldaar ook niet aan de hand worden vervoerd. Op het middenterrein wordt niemand toe gelaten, die niet voorzien is van een daar voor geldige kaart, welke strikt persoonlijk- is Voertuigen mogen niet langer dan noodig is voor het in- en uitlaten van passagiers, zich in de Nieuwpoortslaan ophouden. Voor stationneerende rijtuigen en auto's is gelegenheid bij de Vierstaten. Vruchten- en ijswagens worden bij de Vier staten niet toegelaten. Voetgangers, die zich van en naar het ter rein begeven, worden verzocht den rechter kant van den weg te houden. Het einde der motorraces wordt door bel- luiden bekend gemaakt. Na afloop kan het publiek door alle uitgangen, welke op het sportterrein aanwezig zijn vertrekken. Bij het uitgaan moeten de voertuigen en rijwielen, ook die op particulier terrein ge stald zijn, wachten, tot het loopende publiek vertrokken is en is het rijverkeer uitsluitend in één richting via Nieuwpoortslaan-Regu lierslaan naar den Kennemerstraatweg. Publiek hetwelk zich op het terrein be vindt en na afloop met auto's of andere voertuigen wenscht te vertrekken, moet aan den derden ingang instappen. Voor den derden ingang zal voor inzitten den van motorrijtuigen gelegenheid zijn zich van kaarten te voorzien, zonder het motorrij tuig te behoeven verlaten. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR, brengen ter algemeene kennis, dat in het Gemeenteblad nr. 1178 is opgenomen het besluit van den Raad dier Gemeente van 24 Juli j.1., waarbij is vastgesteld eene VERORDENING tot wijziging der verordening tot regeling van het verkeer op de wegen, in ver band met het gebruik van motor rijtuigen en rijwielen. Deze verordening is heden afgekon digd en gedurende drie maanden ter gemeentesecretarie ter lezing gelegd, waar zij tevens in afdruk, tegen betaling der kosten, verkrijgbaar is. Alkmaar, 21 Augustus 1930. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemee ne kennis, dat in het Gemeenteblad nr. 1179 is opgenomen het besluit van den Raad dier Gemeente van 24 Juli j.1. waarbij is vastgesteld eene VERORDENING regelende het gebruik van het Beursgebouw. Deze verordening is heden afgekon digd en gedurende drie maanden ter Gemeentesecretarie ter lezing gelegd, waar zij tevens in afdruk tegen betaling der kosten, verkrijgbaar is. Alkmaar, 21 Augustus 1930. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. VIERING VERJAARDAG VAN HARE MAJESTEIT DE KONINGIN, BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR, brengen ter algemeene kennis dat in verband met de omstan digheid dat 31 Augustus dit jaar op een Zondag valt, voor de viering van den aanstaanden verjaardag van Hare Ma jesteit de Koningin MAANDAG 1 SEP TEMBER d.a.v. zal worden bestemd. De gemeentelijke bureaux zullen op dien dag, voor zooveel de dienst het toe- lazt, gesloten zijn. In verband met de omstandigheid dat ook het personeel van de Reiniging dan geen dienst zal doen, wordt verzocht op dien dag geen vuilnisbakken e. d. buiten te zetten. "s $f' Alkmaar, 21 Augustus 1930. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris, i DÈ AANVARING VAN DE BRUG BIJ VELSEN. Ook gister, zegt de Tel., was de geheele scheepvaart door het Noordzeekanaal voor groote schepen nog geheel gestremd, en zijn geen schepen uit de haven vertrokken. De aanvaring van de Velserbrug zal, als de stagnatie lang duurt, ernstige gevolgen heb, oen voor de groote Amsterdamsche reederijen. Zoo is b.v. gisterochtend het vertrek van het sa. „Gelriar van den „Kon. Holl. Lloyd" uitgesteld terwijl van de „Kon. Ned Stoom boot Maatschappij" heden zouden moeten ver- da -Vutoöysy aafir Hamburg, de >>Réggestr°omnaar Bordeaux en de „Am- s elkerk van de West-Afrika-lijn naar Ham burg. Bovendien wachten behalve'de „Erato" en „Auroraook de „Orion" als binnenkomend schip. Naar de heer De Beaufort, directeur van den Kon. Holl. Lloyd mededeelde, zijn- de 3e Klasse-passagiers voor Zuid-Amerika gede batteerd en verblnven in het Lloyds-hotel, de andere passagiers van de „Gehia" kunnen aan boord blijven, maar ook aan land gaan, ais zij zich gereed houden, om te vertrek! en. De mail komt gewoon aan boord. „Het is te nopen, dat de doorvaart spoedig opengaat, maar overigens „aux grande maux les grands remedes O begrijpt wat ik bedoel. Zaterdag wordt de binnenkomende „Orania" verwacht. Ook de heer Hudig, directeur van de K. N. S. M., wees ons op de ernstige gevolgen van deze scheepvaartstagnatie. Vrijdag vertrekt b.v. de „Crijnssen" met passagiers naar West- indië. Hij had echter aile hoop, dat men er met behulp van de Droogdokmaatschappij in zou slagen, de doorvaart te herstellen. Het ongeluksschip. Het Grieksche schip de „Amazon", die de stagnatie veroorzaakt heeft, is 2759 bruto ton groot en was ledig op weg van Amsterdam naar de Tyne. Het behoort aan Pithis en Co. en Ghrussaehi te Chios. Uit het nader onderzoek van den toestand der spoorbrug bij Velsen is gebleken, dat de schade daarom zoo belangrijk is, daar het ge vaarte 20 c.M. van zijn middelpunt West waarts, dus naar den kant van IJmuiden is geschoven. Zoodoende zijn de wielen, waarop de brug draait, buiten de cirkelcormige rails gedreven en is de koning, welke het middel punt vormt van het geheele constructie-w rk, en op den pijler rust, uit de metalen gelicht, waarbij zes bouten afgeknapt zijn. Gisterochtend is een tender van de „Droog dok-maatschappij" bij de brug gekomen, om een der werkassen, welke ontwricht was, te demonteeren. De havenmeester van Amsterdam, de heer Van de Poll, is gisterochtend, in gezelschap van den inspecteur voor de scheepvaart, den heer Van der Boom, naar Velsen vertrokken om een onderzoek in te stellen. Hoe werken de seinen? Wat de seininrichting op de brug betreft, de seinen moeten worden gegeven in'het midden van het draaibaar gedeelte en hebben natuur lijk alleen maar betrekking op schepen, die niet onder de brug door kunnen De dagseinen worden, indien de doorvaart veilig is, voor beide richtingen aangegeven door het hijschen van een bal van 90 c.M. diameter vier Meter boven het bovenste deel van de brug. Indien- de -doorvaart alleen toegestaan is voor schepen van IJmuiden naar Amsterdam, dan wordt een roode kegel geheschen met dén top naar boven, boven den bal. Als de door vaart alleen toegestaan is voor schepen van Amsterdam naar IJmuiden, is de top naar be neden gericht. Als de passage gesloten is, wordt de bal neergehaald, zoodat deze niet zichtbaar is bo ven de brug. De nachtseinen zijn aldus: een groen licht in beide richtingen schijnende beteekent veilig. Voor schepen alleen van IJmuiden naar Am sterdam schijnt een groen licht in de richting van IJmuiden, en een rood naar den- kant van Amsterdam. Voor schepen van Amsterdam naar IJmuiden wordt dit sein juist omgekeerd geheschen. Indien de doorvaart gesloten is, schijnt het rood licht in beide richtingen. Als de doorvaart gesloten is, moeten de ge zagvoerders stoppen en mogen niet verder vóór het sein veilig is. Hydraulische vijzels. Met bekwamen spoed aldus meldde de correspondent van de Tel. uit IJmuiden is men thans bezig te trachten, de brug op haar plaats terug te brengen. Dit geschiedt met behulp van een aantal hydraulische vijzels met een totale capaciteit van 1400 ton, het gewicht van de brug. Ook thans is nog niet met zekerheid te zéggen, hoe lang het nog zal duren, eer men zoover is ge vorderd, dat de brug voof de scheepvaart opengedraaid kan worden. Gistermiddag zoud-en ingenieurs van de spoorwegen een nieuw werkplan overwegen. Dé van buiten komende schepen arriveeren alle nog te IJmuiden en worden in het kanaal vastgemaakt. Daar ligt thans reeds een zestal schepen te wachten. Woensdagavond te half zeven het scheepvaartverkeer hersteld. Nadat gisteren den geheelen dag met hydraulische vijzels was gewerkt en ten slotte in den namiddags een groote drijvende bok van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij te hulp was ge haald, is het Woensdagavond te 6.20 ge lukt de spoorwegbrug te Velsen, die Dinsdagavond door het Grieksche s.s. „Amazon" was aangevaren en ontzet, weer goed op haar onderstel te plaatsen en vervolgens open te draaien. Te half zeven was het scheepvaartverkeer op het Noordzeekanaal hersteld. Omtrent de toedracht van de aanva ring verneemt het Persbureau Vaz Dias nog het volgende: Dinsdagavond tegen zeven uur lagen aan de Westzijde van de spoorwegbrug te Velsen 't s.s. „Erato" van de Konink lijke Nederlandsche Stoomboot Maat schappij te Amsterdam en aar. den ande ren kant als eerste van een aantal uit gaande schepen het Grieksche s.s. „Amazon". Nadat te 6.55 de trein naar Velsen gepasseerd was, zou de brug van 7.01 tot 7.08 voor de scheepvaart worden opengesteld. Als teeken dat de brug zou worden gedraaid, gaf de brugwachter het voorgeschreven sein: het op- en neerhalen van de bal. De „Erato" was het eerst voor de brug gearriveerd en had dérhalvè voor het passeeren den voorrang. De brugwachter heesch in ver band hiermede den kegel met de punt naar boven, het voorgeschreven sein voor het passeeren van schepen uit Westelijke richting. Daar evenwel de „Amazon" veel dichter bij de brug lag, dan de „Erato" en eerstgenoemd schip vlugger kon passeeren, haalde de brug wachter den kegel weer neer en heesch hem daarna met de punt naar beneden hetgeen beteekende dat de „Amazon" don voorrang kreeg. Het voorschrift luidt, dat de schepen eerst mogen passeeren, wanneer op de brug de manden bal is geheschen. Dit teeken heeft de loods, die het Grieksche s.s. „Amazon naar buiten zou brengen, evenwel niet afgewacht. Toen op de brug het sein was gegeven, dat de „Amazon" het earüt mocht passeeren, is aan boord van dit schip onmiddellijk „vooruit" ge geven, hetgeen tengevolge van een defect aan de brug daarna tot de aanvaring heeft geleid. Toen toch de brug, die electrisch be diend wordt, ongeveer 45 graden ge draaid was zij draait naar het Oosten bleef zij tot groote verwondering van den brugwachter plotseling steken. In het bedieningshuisje sloegen de veilig heidslampen door en de brug bleef staan. Tot dusver is dit nog nimmer voorgeko men. Toen men dit op de „Amazon" bemerk- heeft men nog getracht een aanvaring te voorkomen. Onmiddellijk werd „achter uit" gegeven, terwijl men ook nog het anker liet vallen. Het schip had echter reeds te veel vaart en een aanvaring kon niet meer worden vermeden. Met groote kracht voer de „Amazon" tegen de spoor brug en drukte deze niet alleen weer zoo goed als dicht, doch schoof haar ook ongeveer 2 dM. naar links, waardoor de geheele brug ontzet werd en de toegang tot de Amsterdamsche haven gesloten werd. Dinsdagavond reeds werd een aanvang gimaakt met de werkzaamheden tot het weer in orde brengen van de brug of deze althans geheel open te draaien om het scheepvaartverkeer van en naar Amsterdam te herstellen. Woensdag werd den geheelen dag voortgewerkt met hydraulische vijzels. Tegen vier uur in den namiddag werd met een kracht van ongeveer 1400 ton het gewicht van de brug gewerkt, doch er was in het gevaarte geen bewe ging te krijgen. Daarop werd besloten de hulp in te roepen van een groote drijvende bok van 150 ton van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij. Tot nu toe had men van dit hulpmiddel liever geen ge bruik gemaakt, omdat men bevreesd was, dat de brug van de rollen zou loo- pen en in het water terecht komen. Toen evenwel bleek, dat met de vijzels geen resultaat werd bereikt, werd de bok aan het werk gezet en met succes. Te 6.20 uur Woensdagavond bijna een etmaal na de aanvaring kon de brug weer draaien en te half zeven was het scheep vaartverkeer hersteld. Toen de brug weer open was, lagen te Amsterdam zestien schepen, waaronder de „Gelria" en voor de brug een twaalftal schepen voor de vaart naar Amsterdam werd opgehouden. In scheepvaartkringen te 'Amsterdam en te IJmuiden wordt de oorzaak van deze aanvaring, die zulke ernstige gevol gen voor de Amsterdamsche scheep vaart had kunnen hebben, wanneer de brug nog geruimen tijd had blijven vast zitten, mede toegeschreven aan het ab soluut onvoldoende toezicht op de scheepvaart in het Noordzeekanaal. Ook wordt nog steeds gewacht op de benoe ming van een nieuwen Rijkshavenmees ter te IJmuiden, waardooor het toezicht aldaar ook onvoldoende is. De brug heeft zeer ernstige schade op- geloopen. Deze zal nog nader moeten worden vastgesteld. Het s.s. „Amazon" dat de aanvaring veroorzaakte, is min der ernstig beschadigd. Aan bakboord boeg zijn eenige platen ingedrukt. De directie van de Nederlandsche Spoor wegen heeft intusschen in afwachting van de regeling der schade het Griek sche s.s. „Amazon" doen aanhouden, zoodat dit mag vertrekken. Woensdag avond lag het nog in het Noordzeekanaal voor de brug. De scheepvaart op het Noordzeekanaal is hersteld. De „Amazon" aansprakelijk gesteld. Naar reeds kort is medegedeeld, heb ben de Nederlandsche Spoorwegen de reederij van het Grieksche Stoomschip „Amazon" aansprakelijk gesteld voor de ac,:i de Velserbrug toegebrachte schade. In dit verband vernemen wij, dat de Nedèrlandsche Spoorwegen een cautie heben geëischt van één ton, hetgeen er op wijzen zou, dat de raming van de schade om en nabij dit bedrag valt. Wij vernemen voorts, dat deze cautie is toe gezegd, zoodat de „Amazon" na ont vangst van de borg door de Nederland sche Spoorwegen zal worden vrijgege ven. Hiermede bestaat echter geen ze kerheid, dat het schip zijn reis zal kun nen vervolgen, aangezien het waar schijnlijk is, dat van den kant van ree derijen, welke door het ophouden hun ner schepen schade hebben geleden, actie zal worden ontketend. Vooral de stagnatie der weekbooten, welker lading direct voor de markt is bestemd, brengt aanzienlijke schade met zich mede. MEISJE MET MOEITE GERED. Een zevenjarig meisje viel Dinsdag te Roermond van een sleepboot in de rivier de Maas. Door den sterken stroom dreef zij snel af, zoodat zij al spoedig ging zinken. De parlevinker Zormen te Roermond, die met zijn boot in de nabijheid was, sprong gekleed te water en wist na veel moeite de kleine te redden. Hij was hierdoor echter zoo uitge put geraakt, dat men hem door kunstmatige ademhaling tot bewustzijn moest brengen. VAN EEN HOOISCHOOF GEVALLEN. Gisteravond had de arbeider J. v. d. Berg te Werkendam het ongeluk van een 2 M. hoo- ge hooischoof te vallen. Hij brak zijn nek en was onmiddellijk dood. Het slachtoffer laat een vrouw en 8 kinderen achter. VERBLIJFPLAATS GEZOCHT. Het Amerikaansche consulaat-generaal te Amsterdam deelt ons mede dat de verblijf plaats gezocht wordt van den Nederlander Leonara'Bol, of diens erfgenamen in verband met de beschikking over een landgoed dat ge noemde Leonard ëpl zou bezitten in dru staat New Jersey Ieder die weet waar Leonard Bol zich op het oogenblik bevindt wordt verzocht zich in verbinding te stellen met het Amerikaansche consulaat-generaal, .Keizersgracht 473, Amsterdam, 'f' BRANDEN. In de gemeënte Ruinen is Maandagmid dag de woning, bewoond door den landtaou- wer W. Oost, die met zijn gezin op het land aan het werken was, geheel afgebrand. Het vee :rd gered. Verzekering dekt de schade Te Haulerwijk (Fr.) is door onbekend; oorzaak de keuterij van den heer J. v. d. Nald afgebrand. Het in den stal staande vee kon gered worden. Alles was verzekerd 50.000 Kg- hooi verbrand. Dinsdagavond geraakte door onbekende oorzaak een hooiberg in brand, staande op het erf van de boerderij van den heer J. Ro mein te Vlaardinger Ambacht. 50.000 Kg. hooi en een naast de hooiberg staande stal werden een prooi der vlammen. Verzekering dekt de schade. BRAND IN EEN BAKKERIJ. Vannacht te 2 uur is de bakkerij van den heer Willemse aan den Laarderweg te Bus- sum door onbekende oorzaak geheel uitge brand. Verzekering dekt gedeeltelijk de schade. Kolven. Korpskolvers aangewezen. Tot korpskolvers voor de nationale kolf- wedstrijden te Koog a. d. Zaan zijn voor de sociëteit „Ons Genoegen" aangewezen de heeren P. Jes, A. Moeyes en F. Nuiteboom. Kolfwedstrijden. In het lokaal „Het Bonte Paard" van den heer J. de Bakker, heeft Zondag, Maandag en Dinsdag een 25 slagen kolfwedstrijd plaats gevonden, waarvan de uitslagen als volgt zijn lste klasse: le prijs H. Langedijk Pz Noordscharwoude 255 p.; 2e prijs W. Koste lijk, Oudkarspel 253 p.; 3e prijs K- Quant, Warmenhuizen 250 p.; serieprijs P. Mole naar, Zuidscharwoude 55 p. 2 d e k 1 a s s e: le prijs C. Balder, Noord- séharwoude 239 p.; 2e prijs L. Dekker, Oud karspel 227 p.; 3e prijs Jb. Zijp, Zuidschar woude 223 p.; serieprijs C. Goed, Nieuwe Niedorp 55 p. 3de klasse: le prijs D. Plakman, Oud karspel 206 o.; 2e prijs S. Ton, Oudkarspei 197 p.; 3e pr. Poolanü, H. Hugowaard 184 p.; serieprijs K. Boot Jz., Noordscharwoude 50 p. Autorennen. Een bekend sportsman ernstig gewond. De racewagen van den bekenden Italiaan- schen automobilist, graaf Rampani, is tijdens een proefrit, welke gemaakt werd in verband met de a.s. wedstrijden om de Coupe de Tourisme van Ulster, gekeerd. Graaf Ram pani is ernstig aan het hoofd gewond. Zwemmen. Zwemtocht StavorenEnkhuizen. Zondag a.s. organiseert het weekblad Het Leven een zwemtocht over de Zuiderzee, van Stavoren naar Enkhuizen. Het blad heeft daarvoor uitgenoodigd de twee meest ge trainde lange-afstandzwemmers van Neder land: den Amsterdammer F. Kuiper en de Rotterdamsche zwemster mevr. Brouwer. De heer Piet Ooms is technisch leider van den tocht; een medisch adviseur zal de zwemmers op de groote volgboot van het Leven verge zellen. Van Stavoren wordt met het oog op het tij reeds vroegtijdig vertrokken; ongeveer tegen den middag worden de beide zwemmers te Enkhuizen verwacht. De tocht is bedoeld als proeftocht voor een zwemtocht over het Kanaal: CalaisDover, die onder de auspi ciën van het Weekblad Het Leven is Septem ber zal worden beproefd. i T A t h 1 e t i e k. De jaarlijksche recordwedstrijden „Te Werve". De Jaarlijksche recordwedstrijden welke „Te Werve" organiseert op het schitterend gelegen sportterrein „Te Werve" te Rijswijk en wel op Zaterdag en Zondag e.k. beloven een bijzonder succes te worden. Meer dan 300 dames en heeren komende uit 40 vereeni- gingen hebben ingeschreven, waaronder vrij wel alle Nederlandsche kampioenen en recordhouders (sters). De sintelbaan op be doeld sportterrein is in een uitstekende con ditie zoodat meerdere aanvallen op de be staande records zullen worden ondernomen. Reeds nu is bekend dat de navolgende record pogingen zullen worden gedaan: Jan Zee- gers jr. op de 3000 Meter, W. Effern en A. Hoogewerf op de Engelsche Mijl; N. G. Baars Steineman op de 400 M. en A. Wolf op de 50001 en 6000 Meter. Gezien het schit terend resultaat van Chr. Berger bij de P. H Beker-wedstrijden te Hilversum is het niet onmogelijk dat ook een aanval op het Wereldrecord 100 M. zal worden gewaagd De wedstrijden vangen Zaterdag om 3 uur aan, Zondag zullen de wedstrijden voor dames om half elf, voor heeren om 1 uur aanvangen. De toegang tot deze wedstrijden is geheel kosteloos, kaarten kunnen worden aangevraagd bij den heer B. Veen, Tamarin destraat 72, te 's-Gravenhage. Het sportpark „Te Werve" is gelegen aan den Vreden- burghweg te Rijswijk. Turnen. Turnfeesten in Oterleek. De Gym. Vereeniging „Turnlust" te Oterleek organiseerde tijdens den laatsten kermisd. (19 Aug. turndemonstraties en volksspelen. Het geheel stond onder lei ding van den heer G. de Rie uit Alkmaar. Ongeveer 2 uur werd door het dorp naar het terrein gemarcheerd, waar da delijk een begin werd gemaakt met eeni ge nummers vrije oefeningen door ad- spiranten, dames en heerenleden, welke alle keurig werden afgewerkt. De heerenleden gaven vervolgens een demonstratie, bestaande uit kogelstoo- ten, speerwerpen en vérspringen, waar voor 2 prijzen waren uitgeloofd. De meeste punten werden behaald door R. Boeder en J. Zijp. Toen kwaaien de volksspelen. De da- npps en heeren moesten kegplen. Prij&en Hel beste dageliiksche lef opwekking 'en verfrlsschinj. i werden behaald door de dames Wonder Nes, DeunKoning, Akkermanv. d. Neer en Stekelbosde Jong en door de heeren G. Govers, P. Krom en D. Kay Cz. De uitslagen van de kinderspelen lui den: hindernisbaan jongens, 1215 j., 1. A. Dekker, 2. K. Govers. Zakloopen, jongens, 912 j. 1. IJ. Kaij 2. Jb. Korver. Balloopen met hindernis: meisjes 12- 15 j. 1. A. Akkerman, 2. A. Slooten. BalweVpen met hindernis: meisjes, 912 j. 1. T. Dekker, 2. C. Akkerman, G. v. d. Gragt. Houtjesrapen: meisjes en jongens van 69 j. 1. A. Schuurman, 2. Jb. Boeder, 3. Jb. Bos, 4. H. Heinis. Er was veel belangstelling. Des avonds werden de prijzen uitgereikt. Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door onze abonné's worden gezonden aan Dr. te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rotterdam. Postzegel voor antwoord inslui ten en blad vermelden. DE WERELD-TENTOONSTELLING IN LONDEN. Een der groote gebeurtenissen op pluim1 veegebied van de laatste en de komende ja ren is thans weer afgeloopen en als we we ten, dat aan de tentoonstelling en het con gres een zestigtal landen deelnamen, terwijl het congres ongeveer 3000 leden telde en ae tentoonstelling ongeveer 80.000 bezoekers trok, dan begrijpen we wel dat het een aardig succes geworden is. Als we dan verder hoo- ren dat de Canadeesche inzending 75000 gekost heeft en het kleine Denemarken onge veer 25000 besteedde om een waardige ver tegenwoordiging te verkrijgen voor zijn han delsproducten, dan zien we meteen van hoe veel belang verschillende landen deze ten toonstelling vonden. Niet alleen de gebeur tenis te Londen trok menschen maar ook. na het congres bleef de belangstelling groot. Er was namelijk een studiereis aoor Enge land, Wales, Iersche Vrijstaat, Noord-Ier- land en Schotland georganiseerd en daar aan namen ongeveer 300 menschen uit on geveer 23 staten deel. Wel was de ontevre denheid over de reisorganisatie door de fir ma Cook nog al groot, maar aan den ande ren kant bood de reis toch veel interessants en hoewel zij gewoonweg vreeselijk duur was (ongeveer 300 per persoon plus lunchen en diners wat ook nog op een 60 per persoon kwam) heb ik toch geen berouw er over, al bad de reis door betere organisatie en wat meer beleefdheid van de agenten van Cook heel wat minder ontstemming kunnen ver wekken onder de deelnemers. Ik spreek even over deze reis omdat daar door verklaard wordt, dat velen op hun brie ven niet direct antwoord kregen. Ik houd er niet van brieven niet direct te beantwoorden, anders komt er zoo'n stapel dat het niet meer is bij te werken, doch nu kon het niet anders. Van plaats tot plaats vlogen we met trein of bus, nergens even rust om ook maar de nood zakelijkste correspondentie gereed te maken en ook nergens een vast adres. Ik wil daar om eerst even eenige brieven die mij belang rijk lijken ook voor de andere lezers kort be spreken. Vooraf wijs ik er op dat er thans een aan tal brieven in de prïillemand zijn verdwe nen, aangezien alles wat niet duidelijk den naam van blad vermeldde en nagenoeg on leesbaar was, direct moest verdwijnen om voor hen, die zich wel aan de regels hielden, plaats te maken. Steenwijk: Ik heb een eend, die zeer moei lijk loopt. Als ze staat sleept de staart op den grond, terwijl ze bij het opstaan eerst on geveer V? meter met den buik over den grond schuift voor ze zich kan oprichten. Wat kan dit zijn? Waarschijnlijk buikwaterzucht of een eiconcrement in den eileider. In beide geval len zwelt de buik op, sleept over den grond en het dier krijgt een eigenaardig opgericht houding. Buikwaterzucht kan een gevolg zijn van leverziekte of tuberculose. Een eiconcicment bestaat uit een aantal dooiers of eiwitten die in den eileider vast blijven zitten en zich daar steeds verder ophoopen, tot er soms een bal zoo groot als een klein kinderhoofd gevormd wordt. Zoowel tegen buikwaterzucht als tegen eiconcrement is niets te doen en is afmaken het beste. Wassenaar: Als lezer van Uw artikelen las ik, dat ik mij tot U kan wenden met een doode kip. Ik zend deze, wat kan dat zijn? U heeft verkeerd gelezen, want doode dieren moeten geadresseerd worden aan de Rijksseruminricnting te Rotterdam. Wat zou er van terecht komen als alle menschen naar mijn huis doode dieren zonden en ik den heelen dag daarmee kon gaan sjouwen naar de Seruminrichtng. Oldebroek: Ik zend U een doode kip, er zijn er al verscheidene dood. Ze sterven bin nen 24 uur, wat kan dat zijn? Antwoord zelf de recept als voorgaande vraag. Eindhoven: Mijn jonge kippen zien er niet frisch uit, ze eten niet, laten de vleugels han gen en zitten dik in elkaar? Ga er mee naar een veearts. Hoe zou ik vanuit de verte per brief de ziekte kunnen onderkennen. Dat zou kwakzalverij per brief worden, waar ik niets voor voel en den vra ger niet helpt, wel het tegendeel. En nu nog een en ander over de Wereldten toonstelling. De hoofdindruk was de enorme grootsdi- heid van den opzet, die in het reuzen paleis van glas ondergebracht was. De Hertog van York opende de tentoonstelling en congres en dit feit wees er dus op, hoe hoog de pluim veehouderij ook bij de leden van het Konink lijk Huis in Engeland aangeschreven staat. Niet alleen de pluimveehouderij-liefhebberij is het, maar wel degelijk ook het groote voor deel dat een land er in ziet een dergelijk con gres te organiseeren. In zoo'n land wordt cjaardoor groote propaganda voqr de pluim-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7