Luchtvaart
Binnenland
GAAT DE BURGEMEESTER VAN
I DEN HAAG HEEN?
teeltconsulentschap en zijn ambtenaren. De
erkenning door de N. P. F. houdt o.m. in dat
eie resultaten maandelijks worden gepubli
ceerd in diverse pluimveecouranten, terwijl
je wedstrijdcommissie zorg draagt dat deze
publicaties mede verschijnen in ae geweste
lijke landbouwbladen. Het terrein is prachtig
gelegen in de Beemster op plm. 15 minuten
vanaf Purmerend, terwijl de wedstrijd onder
dagelijksche leiding staat van den heer P.
Ott. aldaar.
Aangezien in iedere groep, zoowel van
kippen als eenden een beperkt aantal toornen
kunnen worden geplaatst en al reeds meer
dere opgaven van deelneming zijn binnen
gekomen, zullen belanghebbenden goed doen
zoo spoedig mogelijk de voorwaarden van
deelneming aan te vragen bij de heeren J. H.
Vêlders, leeraar Rijkslandbouwwinterschool
te Schagen eri H. Prijs, Zuiderweg,' Beem
ster, post-adres Purmerend. De legwedstrijd-
ccmmissie is samengesteld uit afgevaardig
den van alle pluimveeorganisaties in Noord-
Holland, te weten de Waterlandsche Piuim-
veevereeniging, de Bond van Pluimveehou
ders in Noordholland, de Centrale Pluimvee-
ccmmissie uit de Holl. Maatschappij voor
Landbouw en de R.K. Land- en Tuinbouw-
bond in het Bisdom Haarlem. De eenden
wedstrijd is nationaal, de kippenwedstrijd
tot nu toe provinciaal, doch pogingen zijn in
het werk gesteld om deze eveneens nationaal
te maken, zoodat uit een oogpunt van recla
me fokkers, die productieve dieren hebben
en deze zijn er toch vele goed zullen doen
cm in hun eigen belang en in het belang der
Noordhollandsche pluimveestapels aan dezen
wedstrijd deel te nemen. Van zoo'n legwed-
strijd gaat een flink stuk reclame uit, hetgeen
de pluimveehouderij in zijn geheel ten goede
komt.
Tot uiterlijk 20 Sept. a.s. kan men zich
voor deelname aanmelden bij bovenstaande
adressen, doch wie het eerst komt, beloopt
niet de kans, dat de groepen vol zijn.
K. BOEREN- EN TUINDERS-
BOND.
Gistermorgen werd in de Walburgzaal te
tArnhem de algemeene vergadering van den
'Aartsdiocesane R.K. Boeren- en Tuinders-
bond door den voorzitter, L. baron Van
Voorst tot Voorts, geopend.
INVOERVERBOD VAN AARDAPPELEN
IN ARGENTINIË.
De directie van den Landbouw deelt mede
telegrafisch bericht te hebben ontvangen van
Hr. Ms. gezant te Buenos-Aires, dat de in
voer van aardappelen in Argentinië verboden
is verklaard tot 31 December 1930.
ONTZETTEND AUTO-ONGEVAL
BIJ ELST.
f Drie personen om het leven
gekomen.
In den afgeloopen nacht omstreeks
3 uur heeft in de gemeente Eist een ont
zettend ongeluk plaats geliad, waarbij
drie personen om het leven zijn geko
men.
Vijf aannemers uit Arnhem kwamen
uit de richting Nijmegen. Ter hoogte
van de villa van den heer Baltussen is
de auto in een flauwe bocht van den
weg tegen een paal van de electrische
straatverlichting gehotst.
De auto sloeg van den weg en kwam
en stortte ondersteboven in den vijver
op den 2'A meter hoogen berm terecht
voor de villa van den heer Baltussen
die anderhalve meter diep is. Tengevol
ge van het lawaai dat door de botsing
en het in den vijver stortten ontstond
kwamen de omwonenden toegesneld.
Het gelukte hun drie der inzittenden uit
de auto te halen. Het waren de heeren
C. T. J. C. Bolder, L. H. A. A. Hollander
en L. Rademaker allen Arnhem.
De bestuurder van de auto, de heer C.
'A. Garritsen werd dood achter het
stuurrad gevonden. Bij het optrekken
van den wagen werd vervolgens nog het
lijk gevonden van den heer W. S. Hor-
stink, die een diepe hoofdwonde had be
komen. De lijken werden naar do alge
meene beraafplaats te Eist vervoerd. De
drie eredden werden naar hun woon
plaats te Arnhem overgebracht. Tenge
volge van de doorstane emotoe is de
heer Rademaker in den afgeloopen
nacht nog overleden.
De oorzaak van het ongeval is vermoe
delijk te wijten aan roekeloos snel rij
den, hetgeen op dezen betonnen weg
zeer vaak voorkomt.
1 Met de meeste stelligheid kan worden mee-
Jedeeld, dat de burgemeester van 's Graven-
age, mr. J. A. N. Patijn, wiens ambts
periode 30 September a.s. eindigt, verzocht,
niet meer voor een herbenoeming in aanmer
king le worden gebracht.
Mr. Patijn is dan '12 jaar burgemeester
van Den Haag geweest.
EEN VLAG VOOR DEN VOLKENBOND.
Gemeld wordt:
Men herinnert zich. dat, in den loop
van het vorig jaar, door een edelmoedig
Nederlander ter beschikking van de
„Vereeniging voor Volkenbond en Vre
de" een bedrag ter beschikking is ge
steld om te komen tot het ontwerpen
voor een vlag voor den Volkenbond.
Vlag of uiterlijk kenteeken in het alge
meen, die, naarmate de arbeid van den
Volkenbond zich uitbreidt, nuttig en
noodig wordt geacht.
De Union der Volkenbondsvereenigin-
gen schreef op voorstel der Nederland
sche vereeniging een prijsvraag uit,
waarop bijkans 3000 antwoorden in
kwamen. De jury, waarvan de algemeen
secretaris van de Nederlandsche Ver
eniging voorzitter was, koos uit deze
ontwerpen een vijftal, waaraan twee
tweede en drie derde prijzen werden
toegekend, zulks tengevolge van het feit,
dal men den eersten prijs niet kon toe
kennen. Het is niet de bedoeling van
Jury 0f Union, dat bij den Volkenbond
vooral er op zal worden aangedrongen
°ta juist een dezer ontwerpen als vlag
n™ a tn®men- het saat er voornamelijk
om, dat de Volkenbond de vraag van
een vlag principieel in behandeling zal
nemen, waarna dan de Volkenbond zelf
wel zal vaststellen op welke wijze hij
komen6 &an 6611 gescllikt6 vlag kan
Teneinde nu de aandacht van de leden
van den Volkenbond voor dit initiatiew
e vragen, is besloten, dat de natioonale
yoikenbondsvereenigingen, die in de
voor de prijsvraag vertegenwoor
digd waren, zich tot haar respectieve re
geeringen zullen wenden.
De Minister van Buitenlandsche za
ken, d6 heer Beelaerts van Blokland,
ontving daartoe een delegatie uit het
midden van het hoofdbestuur der „Ver
eeniging voor Volkenbond en Vrede",
bestaande uit de vice-president mevr.
C. Bakkervan Bosse en de heeren H.
Ch. G. J. van der Mandere en H. G. Su-
rie. Door deze delegatie werd uiteen ge
zet welke de bedoelingen zijn «geweest
van de prijsvraag en er nadruk opge
legd, dat het op hoogen prijs zou worden
gesteld, indien de Nederlandsche Re
geering aandacht aan dit vraagstuk kan
schenken en wellicht tot initiatief over
gaan.
Van de zijde van den minister werd
belangstelling voor deze aangelegenheid
getoond en toegezegd, dat nadere over
weging zal geschieden.
De leden van de jury zijn thans doen
de om aan de verschillende regeeringen
der Europeesche leden van den Volken
bond de vlagontwerpen aan te bieden.
Dit is reeds geschied in Finland en de
Baltische landen; het geschiedt dezer
dagen in Spanje en Portugal, in Zwe
den, Noorwegen en Denemarken en in
Ierland, terwijl het eveneens reeds ge
schied is in Tsjecho-Slowakije, Oosten
rijk en Hongarije en voor Polen en de
Balkanlanden nog een afzonderlijke reis
op het programma staat.
COMMISSIE VAN BIJSTAND VOOR DE
SPOORWEGEN.
In gevolge de bepalingen ter uitvoering
van de Pensioenwet voor spoorwegambtena
ren, moeten, naar men uit Utrecht aan de Tel.
meldt, vóór 1 Oct. a.s. de deelnemers aan dit
fonds aan den minister van Waterstaat een
aanbeveling doen van vier leden voor de
commissie van Bijstand van het Spoorweg
pensioenfonds, welke op 1 Januari 1931 af
treedt. Te dien einde zal de directie der Ned
Spoorwegen aan allen, aan- wien op den
laatsten betaaldag in de maand Augustus
193G bet reglement dienstvoorwaanden van
kracht is, bij de uitbetaling van het loon een
formulier worden uitgereikt, waarop ieder
der betrokkenen een aanbeveling kan invullen.
Dit formulier moet dan vóór 1 Oct. 1930 in
gevuld en gesloten weer bij de directie wor
den ingeleverd.
KNAAPJE UIT DEN TREIN GEVALLEN.
Gisteren is uit den morgensneltrein van
Groningen naar Holland tusschen Assen en
Meppel, een zesjarig jongetje gevallen, toen
de moeder met twee jongere kinderen naar
de W.C. was gegaan. Teruggekeerd miste zij
haar zoontje. Een passagier trok aan de
noodrem, zoodat de trein tot stilstand kwam.
De passagiers stapten uit en een onderzoek
werd toen ingesteld, doch de afstand 'bleek
te ver. De trein reed' door naar Echten, waar
de hevig ontdane moeder met haar kindertjes
werd uitgelaten, om vandaar de terugreis in
de richting Groningen te maken. Tot gister
middag was het kind nog niet gevonden.
Nader melde V. D. dat door een bestelgoe-
derentrein het 'kind is opgenomen en vervoerd
naar Beilen. Daar werd het aan het 'hoofd
verbonden. De kleine maakt het wel.
TENTOONSTELLING TE NIJMEGEN.
De jury der tentoonstelling van Neder
landsche Schilderkunst, ter gelegenheid der
jubileumfeesten te Nijmegen, heeft de uitge
loofde medailles als volgt toegekend:
Voor de keuze tentoonstelling: de gouden
medaille aan H. Wiegersma te Deurne; de
verguld zilveren medaille aan S. Garf te
Amsterdam en de zilveren medaille aan
mevr. S. Nicolaas te Schoorl.
Voor de inzending der Nijmeegsche kun
stenaars: de verguld zilveren medaille aan
Dorus Arts en de zilveren medaille aan Louis
Manche.
De jury bestond uit de heeren prof. W.
Vogelzang, dr. G. E. Kunttel en <jr. J. Rijcke
vorsel.
NAJAARSMANOEUVRES.
De geruchten, dat de najaars-leger-
manoeuvres dit jaar in de buurt van Venlo
zouden gehouden wotden in stede van op de
Veluwe, zulks in verband met het veelvuldig
voorkomen van mond- en klauwzeer, schijnen
ondanks de tegenspraak bij velen nog twijfel
te hebben gelaten. De oefeningen in grooter
verband zullen in September a.s. op de
Veluwe (in den omtrek van Harskamp)
plaats hebben. Daar de militairen voor en
na de oefening eenige dagen in de kazerne
vertoeven bertaat voor overbrenging van
mond- en klauwzeer van de eene streek naar
de andere weinig gevaar. Telg.
SCHILDER VAN DE DERDE VER
DIEPING GEVALLEN.
De 22-jarige schilder J. A. v. Veen uit Rot
terdam is gister bij het verven van een
waranda op de derde verdieping van het per
ceel Nieuwe Binnenweg 133, door het bezwij
ken van het houten latwerk van 15 meter
hoogte omlaag gestort. Hij kwam beneden
op een loodsje terecht en vervolgens in een
tuin. Met zware inwendige kneuzingen en een
gebroken linker dijbeen is hij naar het zieken
huis aan den Coolsingel vervoerd. Men
vreest voor zijn leven.
AUTO-BOTSING.
Een persoon zwaar gewond.
Maandagavond kort na 10 uur is op den
Haarlemmearweg, even voorbij' den tweeden
molen, nabij Sloterdijk een ongeval gebeurd,
dat betrekkelijk goed is afgeloopen.
Komende van Amsterdam stond rechts van
den weg een vrachtauto van een waschver-
zender. Doordat de stoppen waren doorge
slagen, brandden de electrisch lampen van
dezen wagen niet, doch om _pas§eerende auto
bestuurders te waarschuwen, had de chauf
feur den rooden richtingswijzer uitgezet.
Blijkbaar heeft de bestuurder van een uit de
stad komende auto dit teeken niet opgemerkt,
zag ook de vrachtauto dus niet en reed met
een geweldige vaart er tegen op. De botsing
was zóó hevig, dat de auto, nadat zij een ge
deelte van den linkerkant van dien vrachtwa
gen had afgeslagen, nog ongeveer zestig
meter doorreed en toen omsloeg. Van de drie
inzittenden werd een persoon zwaar gewond;
per brandcard is hij naar het Tesselschade-
ziekenhuis gebracht. De beide andere perso
nen liepen onbeduidende verwondingen op.
WEINIG-PRETTIG BEZOEK.
In den laatsten tijd wordt Zutphen,
naar do „Zutph. Crt." meldt, bezocht
door tal van vreemde zwervers. In het
eersto halfjaar heeft de politie aan meer
personen nachtverblijf verleend dan in
het geheele jaar 1929.
KONINGINNEDAG.
Een Ancta-telegram uit Batavia dd.
gisteren meldt:
De commissie voor de feestelijke vie
ring van den SOsten verjaardag van H.
M. de Koningin deelt mede, dat de re
geering bericht heeft ontvangen van den
minister van Koloniën, dat het de
koningin heeft behaagd do huldebetoo-
ging van Zaterdag e.k. op het sportter
rein van do Pasar Gambir, uit te zenden
door den technischen dienst van het be
drijf der telegrafie, op Het Loo aan te
hooren tusschen 2 en 3 uur 's namid
dags, Amsterdumschen tijd.
De uitzending, waarvan in boven
staand bericht sprake is, geschiedt' op
de 16 M. golf. A.s. Zaterdagmiddag is de
Hilversumsche zender in gebruik bij de
V.A.R.A. Voor deze vereeniging zijn,
naar ons bij informatie bij het bestuur'
bleek, geen termen aanwezig deze Indi
sche uitzending hier uit te zenden.
Thans worden door den Kath. Radio
Omroep pogingen aangewend om de
feestelijkheden in Batavia hier uit te
zenden over den Huizer zender. Waar
zich hierbij echter verschillende techni
sche moeilijkheden voordoen, is het nog
niet geheel zeker, dat een en ander ge
schieden zal.
DOOR EEN AMSTERDAMSCHE TAXI
OVERREDEN.
Gisterochtend te zes uur is in de Spui
straat bij de Molsteeg een 55-jarige dia
mantbewerker door een taxi overreden.
De man aarzelde bij het oversteken van
den rijweg en werd toen gegrepen. Zoo
zwaar kwam de slag aan, dat ook de
auto ernstig beschadigd werd. De dia
mantbewerker is met een gebroken been
en inwendige kneuzingen naar het
Biuaen-gasthuis vervoerd. De taxi is in
beslag genomen, de chauffeur, na een
verhoor op het bureau Warmoesstraat,
weer heengezonden. Onderzocht wordt
of de man te snel gereden heeft.
GE ME E NTE-SECRET AR IS ROOVE R S
Het 'Hbld. verneemt, dat de heer J. J. Roo-
vers, de hoogst bekwame gemeente-secretaris
van Amsterdam, het voornemen te kennen
hebben gegeven nog slechts één jaar in func
tie te blijven en ontslag te nemen tegen het
tijdstip van het bijeenkomen va nden nieuwen
Raad, d. i. in September 1931.
EET MEER HARING.
De reedersvereetiiging voor de Nederl.
Haringvisscherij heeft een aardig propa
gandaboekje uitgegeven om het gebruik van
haring te bevorderen.
Wist u, zoo staat daarin, dat dit jaar 60
stoomschepen, 12 motorbooten, 217 motor-
loggers en 2 zeiillog'gers te zamen 291 schepen
van Vlaardingen, Maassluis, Scheveningen,
Katwijk, IJmuiden en Zoutkamp aan de
haringvisscherij op de Noordzee deelnemen?
dat deze schepen bemand zijn met bijna
4300 visschers?
dat het aantal in de nevenbedrijven werk
zaam zijnde personen, als kuipers, zeilmakers
taanders, boetsers enz. meer dan 5000 be
draagt?
dat het Nederlandsche Noordzeehariagvis-
scherijbedrijf aan duizenden gezinnen werk
verschaft?
dat de gemiddelde verdiensten van een
matroos op een stoom-haringschip. behalve
vrije voeding bij een teelt van 30 weken
900.en van een matroos op een motor-
logger, 'behalve vrije voeding bij een teelt van
30 weken 800.bedraagt?
dat dit jaar op Vlaardingsche schepen
buitenlandsche zeelieden moesten worden
aangenomen, bij gebrek aan eigen volk?
dat zulks niet noodig zou zijn geweest,
indien onze Zuiderzeevisschers zich meer
beschikbaar hadden gesteld' voor de Noord
zee vloot?
dat op de Noordzee-haringvloot mannen
en jongens plaatsing, kunnen vinden en dat
vrouwen en meisjes, na zich voor boetster
te 'hébben bekwaamd', als zoodanig te werk
kunnenworden gesteld?
dat voor 1930 een collectieve arbeidsover
eenkomst betreffende de loon- en arbeids
voorwaarden in het zeevisscherijbedrijf is
afgesloten tusschen de Reedersvereeniging
voor de Nederlandsche Haringvisscherij, de
Nederlandsche Bond van Christelijke Fa-
brieks- en Transportarbeiders, de Centrale
Bond van Transportarbeiders en de R.K.
Bond van Transportarbeiders „St. Bonifa-
cius", waarin de verschillende loonregelingen
nauwkeurig zijn omschreven?
Voor inlichtingen kan men zich wenden
tot den algemeenen secretaris der Reeders
vereeniging voor de Nederlandsche Haring
visscherij, Handelsgebouw, Vlaardingen.
Hoe dikwijls moet het nog worden gezegd,
dat haring onder de voedingsmiddelen een
eerste plaats inneemt, zoowel om haar licht-
verteerbaarheid als om haar voedings
waarde?
Haring is een heilzaam voedsel voor dui
zenden jonge menschen die aan bloedarmoede
lijden. Laat hen iederen morgen bij her ont
bijt een echte Hollandsche pekelharing ge
bruiken en U zult eens zien hoe ze opknap
pen en hun frissche kleur terugkrijgen!
Wat zou het voor duizenden en tienduizen
den menscheji yan dineren lwef'ijd go-i ziin>
wanneer zij méér haring gebruikten!
Voor kinderen in hun groei heeft de voe
ding met haring bovendien nog dit voordeel,
dat haring, in afwijking van de meeste visch-
soorten, een hoog vetgehalte heeft, een factor
die vooral voor kinderen niet over 't hoofd
mag worden gezien!
De Nederlandsche Noordzeeharingvloot
brengt jaarlijks meer dan 60.000.000 K.G.
haring aa nden wal, waarvan verreweg het
overgroote deel naar het buitenland gaat.
Waaom?
Omdat het Nederlandsche volk nog niet
weet, dat haring een gezond, voedzaam en
goedkoop 'voedsel is.
Helpt mede, onzen landgenooten die ken
nis bij te brengen!
EEN NIEUWE AUTOKAART
VAN NEDERLAND.
In de kringen der Nederlandsche auto
mobilisten en eveneens onder de buiten
landers, die ons land per auto bezoeken,
werd sinds geruimen tijd de behoefte
gevoeld aan een nieuwe, duidelijke kaart
van Nederland voor deze weggebruikers,
met aanduiding van de vele wijzigingen
op wegengebied, welke den laatsten tijd
zich hadden voorgedaan.
Het omvangrijke en kostbare werk,
aan een zoodanige uitgave verbonden,
is thans ondernomen door den A. N.
W. B. Toeristeibond voor Nederland,
welke de tienduizenden automobilisten,
die lid zijn van dezen bond, verblijd
heeft met een kaart, schaal 1 200.000, in
drie bladen. Daarvan wordt ons thans
blad I toegezonden, dat Midden-Neder
land omvat ,in het noorden begrensd
door de lijn SchoorlEnkhuizenMep
pel—Coevorden, in het Zuiden door de
lijn Brielie—Tiel—Nijmegen, terwijl de
kop van Noord-Holland afzonderlijk in
een der hoeken is aangebracht.
Dit is nu een kaart/welke volkomen
voldoet aan de verlangens van den au
tomobilist, omdat zij zoo buitengewoon
duidelijk en overzichtelijk is. Ieder, die
deze kaart bestudeert en gebruikt zai
moeten erkennen, hoe systematisch bii
de samenstelling is te werk gegaan rn
dat zij getuigt van den ontzaglijken ar
beid, welken de A. N. W. B. in den loop
der jaren heeft verr<' ht.
De kaart is uitgevoerd in vijf kleurer.;
de van Bondswegwijzers voorziene we
gen zijn rood gekleurd, evenals de rouws
door steden en dorpen. De overige we
gen, welke voor den automobilist van
beteekenis zijn, zijn in cele kleur n.< \-
geduid; de landwegen, die van géén be
lang zijn voor het int#locale verken,
zijn met een dubbele lijn geteekend,
maar niet van een afzonderlijke kleur
voorzien.
Langs de hoofdverbindingen zijn de
kilometerafstanden aa-. -ege-
Rijwielpaden komen er niet op voor,
omdat ditmaal speciaal met de belangen
van den auto-toerist rekening is gehou
den. Voor hem moet een kaart alleen
datgene bevatten, wat noodig is om zich
vlug en zonder weifeling te kunnen
oriënteeren.
Evenals de rijwielpadkaarten van den
Bond is deze autokaart zoo gevouwen,
dat ze gemakkelijk tijdens den rit is te
raadplegen.
Een bijzonderheid van de autokaart
is nog, dat de verklaringen in het Ne-
derlandsch, Fransch, Duitsch en En-
gelsch zijn gedrukt.
Dat deze niet-dure en toch uitsteken
de wegenkaart (prijs 1.25) een groote
afname zal vinden, daarvan zijn wij bij
voorbaat ten volle uvertuigd.
DE KEURING VAN GRAMOFOON-
PLATEN.
In zijn dagboekslaadjes schrijft de Goesche
Crt.
De Commissie voor. het Algemeen Radio
programma heeft de gramafoonplaat „La
Plus Belle'' verboden, voorts „Het Land van
Noordscharwou", van Dirk Witte, „omdat
het naar het vulgaire zweemt" en „Rendez-
vous 'bei Léhar" door een misverstand: „de
commissie had zich vergist in het woord
rendez-vous, dat volgens haar op het radio
programma niet in den gewonen zin was ge
bruikt".
23 Aug. De Commissie gehoord de dis
cussies, besluit af te keuren, de volgende
gramafoonplaten, om de daarachter genoem
de redenen
„I may be wrong". (Wordt gevoeld' als een
bedekte critiek op het beleid van den minister
van Waterstaat).
„He 's a big man from the South". (Wordt
opgevat als een persiflage op den minister
president)
you 're thinking". (Wordt beschouwd
als onbehoorlijke spot aan het adres van de
Commissie voor het Algemeen Programma).
„Always in my Heart" en „I 've made a
habit of you". (Hierin ziet de commissie on
toelaatbare propaganda voor de A.V.R.O.).
„My Song of the Ni-Ie". (Zoo maar voor
de grap verboden, zonder 'bepaalde reden).
„Hungarian Lustspiel Ouverture" (De
naam hindert een van de Commissieleden).
„Seven times seven is forty". (Werkt ver
warrend voor jeugdige personen, die zwak
zijn in het rekenen).
„Baby, oh were can you 'be". (Deze titel
is onzinnig, aangezien een ouder steeds be
hoort te weten waar zijn kind zich bevindt)
„Can 't we get together". „Can 't we be
friends" en „Satisfied". (Zijn lijnrecht in
strijd met elk Nederlandsch omroep-principe).
„Button up your Overcoat". (De toespeling
op mannenkleeding kan gevoeligen personen
aanstoot geven).
„I can 't give you anything". (ls in strijd
met de belangen van een eventueel bestaande
Bedelaarsvakvereeniging).
„Golden Bird (De titel is bedriegelijk,
aangezien vogels van goud niet voorkomen)
„I 'm wal'king around". (Het is niet ge-
wenscht, de uithuizigheid aan te wakkeren)
„It goes like this". (Geen bepaalde reden).
„Loveliness (Waarom zou de Commissie
dit wel toelaten?).
„Marianne (Naam te revolutionnair).
„Sonny Boy's Bear Story". (Het woord
„bear' is hier gebruikt in anderen zin dan
de commissieleden het hesi**. Imsjumü
„Singing in het Bathtub". (Zeer onbehoor
lijk' en zedekwetsend).
„When I see my Sugar", (Pijnlijk voor
suikerzieke luisteraars).
Ten slotte is de Derde Symphonie van Beet
hoven geschrapt, omdat aan het herhaald
verzoek van de Commissie om den tekst in
te zenden, geen gevolg is gegeven.
DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE.
De eerste op 25 September.
De voorbereidingen voor de postvluchter
naar Indië zijn, zegt het Hbld., nu zoo vei
gevorderd, dat het eerste toestel uit den lijn
dienst is genomen. De H.N.A.G.R. staat thani
in de werkplaatsen van de K.L.M. op hei
vliegveld Waalhaven om grondig te worden
nagezien, vóór het vliegtuig op 25 September
a.s. start voor de tropen met den oceaanvlie
ger E. van Dijk als eerste piloot. Wiersma als
tweede piloot en Buitenhuis als mecanicien.
De heer Martin, die op reis is langs de
route, welke de vliegtuigen zullen nemen,
geeft goede berichten over de verschillende
velden. Hij heeft vrijwel overal alles gevon
den, zooals het volgens de rapporten van de
piloten, die de vorige tochten ondernomen
hebben, moest zijn. De velden worden ver
beterd, ze worden gedraineerd- in verband
met den zwaren regelval, zoodat ook in den
regentijd de velden gebruikt zuilen kunnen
worden.
De chef van den technischen dienst, de heer
Guillonard, is met zijn staf al druk bezig om
alles voor de tochten in gereedheid te bren
gen. Zooals bekend is, zal er met drie-
motorige toestellen worden gevlogen van het
type F VII en van het type F IX dat een
radio-installatie aan boord krijgt; maar
bovendien zal er
een geheel nieuw type vliegtuig
E XII in gebruik worden genomen. Men
wil met deze toestellen een experiment van
commercieelen aard ondernemen. De machi
nes van het type F VII zijn te klein om,
wanneer er 500 k.g. post wordt meegevoerd,
nog voldoende accomodatie aan eventueele
passagiers te verleenen. De machines vari het
type F IX zijn zoo groot, dat men met een
kleinere machine kan volstaan. Dit type meent
men in de F XII te hebben gevonden, die
dezelfde afmetingen heeft als de F VIII, de
tweemotorige Fokkers. Dè F XII wordt even
wel uitgerust met drie motoren, die van een
fabrikaat zijn, dat de K.L.M., die altijd met
veel succes met Jupiter-motoren heeft gevlo
gen, nog niet heeft gebruikt. De nieuwe
machines die een totaal gewicht hebber.'
van 7600 k.g. krijgen Wasp-motoren met
een capaciteit van 420 p.k. (de Jupiter-moto
ren van de F IX hebben een capaciteit van
500 p.k.)t van de Pratt and Whitney motoren-
fabrieken, welke fabrieken 60% van de
Amerikaansche vliegtuigmotoren vervaardi
gen. Zij worden, zooals dat ook met de F IX-
toestellen is geschied, eerst op de Europee
sche lijnen gebruikt, zoodat in Februari de
eerste F XII naar Indië zal vertrekken.
De eerste F IX vertrekt 13 November, met
den heer Strijkers van den radiodienst van
Waalhaven aan boord. Reeds ontvangen de
heer Strijkers en de heer Bouman, de Rotter-
damsche stationschef, die tevens de .radio-
specialist is van de K.L.M., verschillende toe
stellen, waarmee proeven zullen worden ge
nomen. In elk geval gaat er een toestel mee
voer kortegolfontvangst, en een voor lange-
golfontvangst. Bij het eerste type toestel zul
len nog tal van moeilijkheden overwonnen,
moeten worden; vooral aan de magneetsto
ringen zal aandacht moeten worden besteed',
wanneer men dit euvel geheel zal willen ver
helpen. Bovendien zijn er streken in Indië
waar in 't geheel niet met de korte golf ge
werkt kan worden, b.v in de omgeving van
tinmijnen, die een sterk absorbeerend vermo
gen hebben.
Voor de berichten, die telegrafisch zullen
worden gegeven, krijgt men de beschikking
over een ontvangtoestel van den rijkstele
graafdienst en de telefonische berichten zul
len bij de firma Philips in Eindhoven worden
opgevangen. Na deze tochten zal er worden
beslist of men toestellen voor korte golf of
voor lange golf zal gaan toepassen.
VON GRONAU VOLTOOIT ZIJN
OCEAANVLUCHT.
Laatste etappe, HalifaxNew-York, afgelegd.
Enthousiaste ontvangst.
De Oceaanvlieger von Gronau is gisteren
om 20 uur 43 min. M.E.T. over het batterij-
eiland bij New-York gevlogen. Vijf minuten
later daalde hij onder enorm enthousiasme
der bevolking op het watervlak naast het
Vrijheidsstandbeeld.
De aankomst van den Duitschen oceaan-
vlieger heeft, tegen alle verwachting in, zoo
vroeg plaats geliad, dat de voorbereidingen
voor de ontvangst nog niet voltooid waren.
Het Zweedsche stoomschip „Macon", met
vertegenwoordigers van gemeentebestuur-,
leger en marine aan boord, was kort voor de
aankomst voor anker gegaan. Het enthou
siasme van de menigte in het Battery Park
was buitengewoon groot. De vliegers zagen
er, ondanks de inspanning der laatste dagen,
opgewekt uit. Zes stoomschepen van de poli
tie brachten de vliegboot naar het Battery
Park, waar zij onder het geloei van ettelijke
sirenes officieel begroet werden. De huizen
en de schepen in de haven waren feestelijk
met vlaggen versierd.
Nader meldt V.D. nog:
Ongeveer 10.000 menschen waren in Bat-
terypark bijeengestroomd, teneinde von Gro-
nau en zijn makkers te verwelkomen. Da
officieeie begroeting had plaats door een ver
tegenwoordiger van burgemeester Walker en
den Duitschen consul te New-York. Von Gro-
nau gaf in -zijn antwoord een kort en eenvou
dig overzicht van den tocht. Over zijn ver
dere plannen verklaarde de vlieger, dat deze
afhingen van berichten uit Duitschland. Na
de ontvangst begaven de vliegers zich wede?
aan boord van hun vliegboot. teneinde dia
voor den duur van hun oponthoud in New-
York naar North-Beach te brengen.
Geen Europa-vlucht van von
Gronau.
De Duitsch e oceaan vlieger vcii Gronau
heeft verklaard, dat hij niet voornemens is
met zijn Dornic-Wal vliegtuig naar Europa.
terOo vVuhrrAj-A Iw-a-A»