Luchtvaart Binnenland GAAT DE BURGEMEESTER VAN I DEN HAAG HEEN? teeltconsulentschap en zijn ambtenaren. De erkenning door de N. P. F. houdt o.m. in dat eie resultaten maandelijks worden gepubli ceerd in diverse pluimveecouranten, terwijl je wedstrijdcommissie zorg draagt dat deze publicaties mede verschijnen in ae geweste lijke landbouwbladen. Het terrein is prachtig gelegen in de Beemster op plm. 15 minuten vanaf Purmerend, terwijl de wedstrijd onder dagelijksche leiding staat van den heer P. Ott. aldaar. Aangezien in iedere groep, zoowel van kippen als eenden een beperkt aantal toornen kunnen worden geplaatst en al reeds meer dere opgaven van deelneming zijn binnen gekomen, zullen belanghebbenden goed doen zoo spoedig mogelijk de voorwaarden van deelneming aan te vragen bij de heeren J. H. Vêlders, leeraar Rijkslandbouwwinterschool te Schagen eri H. Prijs, Zuiderweg,' Beem ster, post-adres Purmerend. De legwedstrijd- ccmmissie is samengesteld uit afgevaardig den van alle pluimveeorganisaties in Noord- Holland, te weten de Waterlandsche Piuim- veevereeniging, de Bond van Pluimveehou ders in Noordholland, de Centrale Pluimvee- ccmmissie uit de Holl. Maatschappij voor Landbouw en de R.K. Land- en Tuinbouw- bond in het Bisdom Haarlem. De eenden wedstrijd is nationaal, de kippenwedstrijd tot nu toe provinciaal, doch pogingen zijn in het werk gesteld om deze eveneens nationaal te maken, zoodat uit een oogpunt van recla me fokkers, die productieve dieren hebben en deze zijn er toch vele goed zullen doen cm in hun eigen belang en in het belang der Noordhollandsche pluimveestapels aan dezen wedstrijd deel te nemen. Van zoo'n legwed- strijd gaat een flink stuk reclame uit, hetgeen de pluimveehouderij in zijn geheel ten goede komt. Tot uiterlijk 20 Sept. a.s. kan men zich voor deelname aanmelden bij bovenstaande adressen, doch wie het eerst komt, beloopt niet de kans, dat de groepen vol zijn. K. BOEREN- EN TUINDERS- BOND. Gistermorgen werd in de Walburgzaal te tArnhem de algemeene vergadering van den 'Aartsdiocesane R.K. Boeren- en Tuinders- bond door den voorzitter, L. baron Van Voorst tot Voorts, geopend. INVOERVERBOD VAN AARDAPPELEN IN ARGENTINIË. De directie van den Landbouw deelt mede telegrafisch bericht te hebben ontvangen van Hr. Ms. gezant te Buenos-Aires, dat de in voer van aardappelen in Argentinië verboden is verklaard tot 31 December 1930. ONTZETTEND AUTO-ONGEVAL BIJ ELST. f Drie personen om het leven gekomen. In den afgeloopen nacht omstreeks 3 uur heeft in de gemeente Eist een ont zettend ongeluk plaats geliad, waarbij drie personen om het leven zijn geko men. Vijf aannemers uit Arnhem kwamen uit de richting Nijmegen. Ter hoogte van de villa van den heer Baltussen is de auto in een flauwe bocht van den weg tegen een paal van de electrische straatverlichting gehotst. De auto sloeg van den weg en kwam en stortte ondersteboven in den vijver op den 2'A meter hoogen berm terecht voor de villa van den heer Baltussen die anderhalve meter diep is. Tengevol ge van het lawaai dat door de botsing en het in den vijver stortten ontstond kwamen de omwonenden toegesneld. Het gelukte hun drie der inzittenden uit de auto te halen. Het waren de heeren C. T. J. C. Bolder, L. H. A. A. Hollander en L. Rademaker allen Arnhem. De bestuurder van de auto, de heer C. 'A. Garritsen werd dood achter het stuurrad gevonden. Bij het optrekken van den wagen werd vervolgens nog het lijk gevonden van den heer W. S. Hor- stink, die een diepe hoofdwonde had be komen. De lijken werden naar do alge meene beraafplaats te Eist vervoerd. De drie eredden werden naar hun woon plaats te Arnhem overgebracht. Tenge volge van de doorstane emotoe is de heer Rademaker in den afgeloopen nacht nog overleden. De oorzaak van het ongeval is vermoe delijk te wijten aan roekeloos snel rij den, hetgeen op dezen betonnen weg zeer vaak voorkomt. 1 Met de meeste stelligheid kan worden mee- Jedeeld, dat de burgemeester van 's Graven- age, mr. J. A. N. Patijn, wiens ambts periode 30 September a.s. eindigt, verzocht, niet meer voor een herbenoeming in aanmer king le worden gebracht. Mr. Patijn is dan '12 jaar burgemeester van Den Haag geweest. EEN VLAG VOOR DEN VOLKENBOND. Gemeld wordt: Men herinnert zich. dat, in den loop van het vorig jaar, door een edelmoedig Nederlander ter beschikking van de „Vereeniging voor Volkenbond en Vre de" een bedrag ter beschikking is ge steld om te komen tot het ontwerpen voor een vlag voor den Volkenbond. Vlag of uiterlijk kenteeken in het alge meen, die, naarmate de arbeid van den Volkenbond zich uitbreidt, nuttig en noodig wordt geacht. De Union der Volkenbondsvereenigin- gen schreef op voorstel der Nederland sche vereeniging een prijsvraag uit, waarop bijkans 3000 antwoorden in kwamen. De jury, waarvan de algemeen secretaris van de Nederlandsche Ver eniging voorzitter was, koos uit deze ontwerpen een vijftal, waaraan twee tweede en drie derde prijzen werden toegekend, zulks tengevolge van het feit, dal men den eersten prijs niet kon toe kennen. Het is niet de bedoeling van Jury 0f Union, dat bij den Volkenbond vooral er op zal worden aangedrongen °ta juist een dezer ontwerpen als vlag n™ a tn®men- het saat er voornamelijk om, dat de Volkenbond de vraag van een vlag principieel in behandeling zal nemen, waarna dan de Volkenbond zelf wel zal vaststellen op welke wijze hij komen6 &an 6611 gescllikt6 vlag kan Teneinde nu de aandacht van de leden van den Volkenbond voor dit initiatiew e vragen, is besloten, dat de natioonale yoikenbondsvereenigingen, die in de voor de prijsvraag vertegenwoor digd waren, zich tot haar respectieve re geeringen zullen wenden. De Minister van Buitenlandsche za ken, d6 heer Beelaerts van Blokland, ontving daartoe een delegatie uit het midden van het hoofdbestuur der „Ver eeniging voor Volkenbond en Vrede", bestaande uit de vice-president mevr. C. Bakkervan Bosse en de heeren H. Ch. G. J. van der Mandere en H. G. Su- rie. Door deze delegatie werd uiteen ge zet welke de bedoelingen zijn «geweest van de prijsvraag en er nadruk opge legd, dat het op hoogen prijs zou worden gesteld, indien de Nederlandsche Re geering aandacht aan dit vraagstuk kan schenken en wellicht tot initiatief over gaan. Van de zijde van den minister werd belangstelling voor deze aangelegenheid getoond en toegezegd, dat nadere over weging zal geschieden. De leden van de jury zijn thans doen de om aan de verschillende regeeringen der Europeesche leden van den Volken bond de vlagontwerpen aan te bieden. Dit is reeds geschied in Finland en de Baltische landen; het geschiedt dezer dagen in Spanje en Portugal, in Zwe den, Noorwegen en Denemarken en in Ierland, terwijl het eveneens reeds ge schied is in Tsjecho-Slowakije, Oosten rijk en Hongarije en voor Polen en de Balkanlanden nog een afzonderlijke reis op het programma staat. COMMISSIE VAN BIJSTAND VOOR DE SPOORWEGEN. In gevolge de bepalingen ter uitvoering van de Pensioenwet voor spoorwegambtena ren, moeten, naar men uit Utrecht aan de Tel. meldt, vóór 1 Oct. a.s. de deelnemers aan dit fonds aan den minister van Waterstaat een aanbeveling doen van vier leden voor de commissie van Bijstand van het Spoorweg pensioenfonds, welke op 1 Januari 1931 af treedt. Te dien einde zal de directie der Ned Spoorwegen aan allen, aan- wien op den laatsten betaaldag in de maand Augustus 193G bet reglement dienstvoorwaanden van kracht is, bij de uitbetaling van het loon een formulier worden uitgereikt, waarop ieder der betrokkenen een aanbeveling kan invullen. Dit formulier moet dan vóór 1 Oct. 1930 in gevuld en gesloten weer bij de directie wor den ingeleverd. KNAAPJE UIT DEN TREIN GEVALLEN. Gisteren is uit den morgensneltrein van Groningen naar Holland tusschen Assen en Meppel, een zesjarig jongetje gevallen, toen de moeder met twee jongere kinderen naar de W.C. was gegaan. Teruggekeerd miste zij haar zoontje. Een passagier trok aan de noodrem, zoodat de trein tot stilstand kwam. De passagiers stapten uit en een onderzoek werd toen ingesteld, doch de afstand 'bleek te ver. De trein reed' door naar Echten, waar de hevig ontdane moeder met haar kindertjes werd uitgelaten, om vandaar de terugreis in de richting Groningen te maken. Tot gister middag was het kind nog niet gevonden. Nader melde V. D. dat door een bestelgoe- derentrein het 'kind is opgenomen en vervoerd naar Beilen. Daar werd het aan het 'hoofd verbonden. De kleine maakt het wel. TENTOONSTELLING TE NIJMEGEN. De jury der tentoonstelling van Neder landsche Schilderkunst, ter gelegenheid der jubileumfeesten te Nijmegen, heeft de uitge loofde medailles als volgt toegekend: Voor de keuze tentoonstelling: de gouden medaille aan H. Wiegersma te Deurne; de verguld zilveren medaille aan S. Garf te Amsterdam en de zilveren medaille aan mevr. S. Nicolaas te Schoorl. Voor de inzending der Nijmeegsche kun stenaars: de verguld zilveren medaille aan Dorus Arts en de zilveren medaille aan Louis Manche. De jury bestond uit de heeren prof. W. Vogelzang, dr. G. E. Kunttel en <jr. J. Rijcke vorsel. NAJAARSMANOEUVRES. De geruchten, dat de najaars-leger- manoeuvres dit jaar in de buurt van Venlo zouden gehouden wotden in stede van op de Veluwe, zulks in verband met het veelvuldig voorkomen van mond- en klauwzeer, schijnen ondanks de tegenspraak bij velen nog twijfel te hebben gelaten. De oefeningen in grooter verband zullen in September a.s. op de Veluwe (in den omtrek van Harskamp) plaats hebben. Daar de militairen voor en na de oefening eenige dagen in de kazerne vertoeven bertaat voor overbrenging van mond- en klauwzeer van de eene streek naar de andere weinig gevaar. Telg. SCHILDER VAN DE DERDE VER DIEPING GEVALLEN. De 22-jarige schilder J. A. v. Veen uit Rot terdam is gister bij het verven van een waranda op de derde verdieping van het per ceel Nieuwe Binnenweg 133, door het bezwij ken van het houten latwerk van 15 meter hoogte omlaag gestort. Hij kwam beneden op een loodsje terecht en vervolgens in een tuin. Met zware inwendige kneuzingen en een gebroken linker dijbeen is hij naar het zieken huis aan den Coolsingel vervoerd. Men vreest voor zijn leven. AUTO-BOTSING. Een persoon zwaar gewond. Maandagavond kort na 10 uur is op den Haarlemmearweg, even voorbij' den tweeden molen, nabij Sloterdijk een ongeval gebeurd, dat betrekkelijk goed is afgeloopen. Komende van Amsterdam stond rechts van den weg een vrachtauto van een waschver- zender. Doordat de stoppen waren doorge slagen, brandden de electrisch lampen van dezen wagen niet, doch om _pas§eerende auto bestuurders te waarschuwen, had de chauf feur den rooden richtingswijzer uitgezet. Blijkbaar heeft de bestuurder van een uit de stad komende auto dit teeken niet opgemerkt, zag ook de vrachtauto dus niet en reed met een geweldige vaart er tegen op. De botsing was zóó hevig, dat de auto, nadat zij een ge deelte van den linkerkant van dien vrachtwa gen had afgeslagen, nog ongeveer zestig meter doorreed en toen omsloeg. Van de drie inzittenden werd een persoon zwaar gewond; per brandcard is hij naar het Tesselschade- ziekenhuis gebracht. De beide andere perso nen liepen onbeduidende verwondingen op. WEINIG-PRETTIG BEZOEK. In den laatsten tijd wordt Zutphen, naar do „Zutph. Crt." meldt, bezocht door tal van vreemde zwervers. In het eersto halfjaar heeft de politie aan meer personen nachtverblijf verleend dan in het geheele jaar 1929. KONINGINNEDAG. Een Ancta-telegram uit Batavia dd. gisteren meldt: De commissie voor de feestelijke vie ring van den SOsten verjaardag van H. M. de Koningin deelt mede, dat de re geering bericht heeft ontvangen van den minister van Koloniën, dat het de koningin heeft behaagd do huldebetoo- ging van Zaterdag e.k. op het sportter rein van do Pasar Gambir, uit te zenden door den technischen dienst van het be drijf der telegrafie, op Het Loo aan te hooren tusschen 2 en 3 uur 's namid dags, Amsterdumschen tijd. De uitzending, waarvan in boven staand bericht sprake is, geschiedt' op de 16 M. golf. A.s. Zaterdagmiddag is de Hilversumsche zender in gebruik bij de V.A.R.A. Voor deze vereeniging zijn, naar ons bij informatie bij het bestuur' bleek, geen termen aanwezig deze Indi sche uitzending hier uit te zenden. Thans worden door den Kath. Radio Omroep pogingen aangewend om de feestelijkheden in Batavia hier uit te zenden over den Huizer zender. Waar zich hierbij echter verschillende techni sche moeilijkheden voordoen, is het nog niet geheel zeker, dat een en ander ge schieden zal. DOOR EEN AMSTERDAMSCHE TAXI OVERREDEN. Gisterochtend te zes uur is in de Spui straat bij de Molsteeg een 55-jarige dia mantbewerker door een taxi overreden. De man aarzelde bij het oversteken van den rijweg en werd toen gegrepen. Zoo zwaar kwam de slag aan, dat ook de auto ernstig beschadigd werd. De dia mantbewerker is met een gebroken been en inwendige kneuzingen naar het Biuaen-gasthuis vervoerd. De taxi is in beslag genomen, de chauffeur, na een verhoor op het bureau Warmoesstraat, weer heengezonden. Onderzocht wordt of de man te snel gereden heeft. GE ME E NTE-SECRET AR IS ROOVE R S Het 'Hbld. verneemt, dat de heer J. J. Roo- vers, de hoogst bekwame gemeente-secretaris van Amsterdam, het voornemen te kennen hebben gegeven nog slechts één jaar in func tie te blijven en ontslag te nemen tegen het tijdstip van het bijeenkomen va nden nieuwen Raad, d. i. in September 1931. EET MEER HARING. De reedersvereetiiging voor de Nederl. Haringvisscherij heeft een aardig propa gandaboekje uitgegeven om het gebruik van haring te bevorderen. Wist u, zoo staat daarin, dat dit jaar 60 stoomschepen, 12 motorbooten, 217 motor- loggers en 2 zeiillog'gers te zamen 291 schepen van Vlaardingen, Maassluis, Scheveningen, Katwijk, IJmuiden en Zoutkamp aan de haringvisscherij op de Noordzee deelnemen? dat deze schepen bemand zijn met bijna 4300 visschers? dat het aantal in de nevenbedrijven werk zaam zijnde personen, als kuipers, zeilmakers taanders, boetsers enz. meer dan 5000 be draagt? dat het Nederlandsche Noordzeehariagvis- scherijbedrijf aan duizenden gezinnen werk verschaft? dat de gemiddelde verdiensten van een matroos op een stoom-haringschip. behalve vrije voeding bij een teelt van 30 weken 900.en van een matroos op een motor- logger, 'behalve vrije voeding bij een teelt van 30 weken 800.bedraagt? dat dit jaar op Vlaardingsche schepen buitenlandsche zeelieden moesten worden aangenomen, bij gebrek aan eigen volk? dat zulks niet noodig zou zijn geweest, indien onze Zuiderzeevisschers zich meer beschikbaar hadden gesteld' voor de Noord zee vloot? dat op de Noordzee-haringvloot mannen en jongens plaatsing, kunnen vinden en dat vrouwen en meisjes, na zich voor boetster te 'hébben bekwaamd', als zoodanig te werk kunnenworden gesteld? dat voor 1930 een collectieve arbeidsover eenkomst betreffende de loon- en arbeids voorwaarden in het zeevisscherijbedrijf is afgesloten tusschen de Reedersvereeniging voor de Nederlandsche Haringvisscherij, de Nederlandsche Bond van Christelijke Fa- brieks- en Transportarbeiders, de Centrale Bond van Transportarbeiders en de R.K. Bond van Transportarbeiders „St. Bonifa- cius", waarin de verschillende loonregelingen nauwkeurig zijn omschreven? Voor inlichtingen kan men zich wenden tot den algemeenen secretaris der Reeders vereeniging voor de Nederlandsche Haring visscherij, Handelsgebouw, Vlaardingen. Hoe dikwijls moet het nog worden gezegd, dat haring onder de voedingsmiddelen een eerste plaats inneemt, zoowel om haar licht- verteerbaarheid als om haar voedings waarde? Haring is een heilzaam voedsel voor dui zenden jonge menschen die aan bloedarmoede lijden. Laat hen iederen morgen bij her ont bijt een echte Hollandsche pekelharing ge bruiken en U zult eens zien hoe ze opknap pen en hun frissche kleur terugkrijgen! Wat zou het voor duizenden en tienduizen den menscheji yan dineren lwef'ijd go-i ziin> wanneer zij méér haring gebruikten! Voor kinderen in hun groei heeft de voe ding met haring bovendien nog dit voordeel, dat haring, in afwijking van de meeste visch- soorten, een hoog vetgehalte heeft, een factor die vooral voor kinderen niet over 't hoofd mag worden gezien! De Nederlandsche Noordzeeharingvloot brengt jaarlijks meer dan 60.000.000 K.G. haring aa nden wal, waarvan verreweg het overgroote deel naar het buitenland gaat. Waaom? Omdat het Nederlandsche volk nog niet weet, dat haring een gezond, voedzaam en goedkoop 'voedsel is. Helpt mede, onzen landgenooten die ken nis bij te brengen! EEN NIEUWE AUTOKAART VAN NEDERLAND. In de kringen der Nederlandsche auto mobilisten en eveneens onder de buiten landers, die ons land per auto bezoeken, werd sinds geruimen tijd de behoefte gevoeld aan een nieuwe, duidelijke kaart van Nederland voor deze weggebruikers, met aanduiding van de vele wijzigingen op wegengebied, welke den laatsten tijd zich hadden voorgedaan. Het omvangrijke en kostbare werk, aan een zoodanige uitgave verbonden, is thans ondernomen door den A. N. W. B. Toeristeibond voor Nederland, welke de tienduizenden automobilisten, die lid zijn van dezen bond, verblijd heeft met een kaart, schaal 1 200.000, in drie bladen. Daarvan wordt ons thans blad I toegezonden, dat Midden-Neder land omvat ,in het noorden begrensd door de lijn SchoorlEnkhuizenMep pel—Coevorden, in het Zuiden door de lijn Brielie—Tiel—Nijmegen, terwijl de kop van Noord-Holland afzonderlijk in een der hoeken is aangebracht. Dit is nu een kaart/welke volkomen voldoet aan de verlangens van den au tomobilist, omdat zij zoo buitengewoon duidelijk en overzichtelijk is. Ieder, die deze kaart bestudeert en gebruikt zai moeten erkennen, hoe systematisch bii de samenstelling is te werk gegaan rn dat zij getuigt van den ontzaglijken ar beid, welken de A. N. W. B. in den loop der jaren heeft verr<' ht. De kaart is uitgevoerd in vijf kleurer.; de van Bondswegwijzers voorziene we gen zijn rood gekleurd, evenals de rouws door steden en dorpen. De overige we gen, welke voor den automobilist van beteekenis zijn, zijn in cele kleur n.< \- geduid; de landwegen, die van géén be lang zijn voor het int#locale verken, zijn met een dubbele lijn geteekend, maar niet van een afzonderlijke kleur voorzien. Langs de hoofdverbindingen zijn de kilometerafstanden aa-. -ege- Rijwielpaden komen er niet op voor, omdat ditmaal speciaal met de belangen van den auto-toerist rekening is gehou den. Voor hem moet een kaart alleen datgene bevatten, wat noodig is om zich vlug en zonder weifeling te kunnen oriënteeren. Evenals de rijwielpadkaarten van den Bond is deze autokaart zoo gevouwen, dat ze gemakkelijk tijdens den rit is te raadplegen. Een bijzonderheid van de autokaart is nog, dat de verklaringen in het Ne- derlandsch, Fransch, Duitsch en En- gelsch zijn gedrukt. Dat deze niet-dure en toch uitsteken de wegenkaart (prijs 1.25) een groote afname zal vinden, daarvan zijn wij bij voorbaat ten volle uvertuigd. DE KEURING VAN GRAMOFOON- PLATEN. In zijn dagboekslaadjes schrijft de Goesche Crt. De Commissie voor. het Algemeen Radio programma heeft de gramafoonplaat „La Plus Belle'' verboden, voorts „Het Land van Noordscharwou", van Dirk Witte, „omdat het naar het vulgaire zweemt" en „Rendez- vous 'bei Léhar" door een misverstand: „de commissie had zich vergist in het woord rendez-vous, dat volgens haar op het radio programma niet in den gewonen zin was ge bruikt". 23 Aug. De Commissie gehoord de dis cussies, besluit af te keuren, de volgende gramafoonplaten, om de daarachter genoem de redenen „I may be wrong". (Wordt gevoeld' als een bedekte critiek op het beleid van den minister van Waterstaat). „He 's a big man from the South". (Wordt opgevat als een persiflage op den minister president) you 're thinking". (Wordt beschouwd als onbehoorlijke spot aan het adres van de Commissie voor het Algemeen Programma). „Always in my Heart" en „I 've made a habit of you". (Hierin ziet de commissie on toelaatbare propaganda voor de A.V.R.O.). „My Song of the Ni-Ie". (Zoo maar voor de grap verboden, zonder 'bepaalde reden). „Hungarian Lustspiel Ouverture" (De naam hindert een van de Commissieleden). „Seven times seven is forty". (Werkt ver warrend voor jeugdige personen, die zwak zijn in het rekenen). „Baby, oh were can you 'be". (Deze titel is onzinnig, aangezien een ouder steeds be hoort te weten waar zijn kind zich bevindt) „Can 't we get together". „Can 't we be friends" en „Satisfied". (Zijn lijnrecht in strijd met elk Nederlandsch omroep-principe). „Button up your Overcoat". (De toespeling op mannenkleeding kan gevoeligen personen aanstoot geven). „I can 't give you anything". (ls in strijd met de belangen van een eventueel bestaande Bedelaarsvakvereeniging). „Golden Bird (De titel is bedriegelijk, aangezien vogels van goud niet voorkomen) „I 'm wal'king around". (Het is niet ge- wenscht, de uithuizigheid aan te wakkeren) „It goes like this". (Geen bepaalde reden). „Loveliness (Waarom zou de Commissie dit wel toelaten?). „Marianne (Naam te revolutionnair). „Sonny Boy's Bear Story". (Het woord „bear' is hier gebruikt in anderen zin dan de commissieleden het hesi**. Imsjumü „Singing in het Bathtub". (Zeer onbehoor lijk' en zedekwetsend). „When I see my Sugar", (Pijnlijk voor suikerzieke luisteraars). Ten slotte is de Derde Symphonie van Beet hoven geschrapt, omdat aan het herhaald verzoek van de Commissie om den tekst in te zenden, geen gevolg is gegeven. DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE. De eerste op 25 September. De voorbereidingen voor de postvluchter naar Indië zijn, zegt het Hbld., nu zoo vei gevorderd, dat het eerste toestel uit den lijn dienst is genomen. De H.N.A.G.R. staat thani in de werkplaatsen van de K.L.M. op hei vliegveld Waalhaven om grondig te worden nagezien, vóór het vliegtuig op 25 September a.s. start voor de tropen met den oceaanvlie ger E. van Dijk als eerste piloot. Wiersma als tweede piloot en Buitenhuis als mecanicien. De heer Martin, die op reis is langs de route, welke de vliegtuigen zullen nemen, geeft goede berichten over de verschillende velden. Hij heeft vrijwel overal alles gevon den, zooals het volgens de rapporten van de piloten, die de vorige tochten ondernomen hebben, moest zijn. De velden worden ver beterd, ze worden gedraineerd- in verband met den zwaren regelval, zoodat ook in den regentijd de velden gebruikt zuilen kunnen worden. De chef van den technischen dienst, de heer Guillonard, is met zijn staf al druk bezig om alles voor de tochten in gereedheid te bren gen. Zooals bekend is, zal er met drie- motorige toestellen worden gevlogen van het type F VII en van het type F IX dat een radio-installatie aan boord krijgt; maar bovendien zal er een geheel nieuw type vliegtuig E XII in gebruik worden genomen. Men wil met deze toestellen een experiment van commercieelen aard ondernemen. De machi nes van het type F VII zijn te klein om, wanneer er 500 k.g. post wordt meegevoerd, nog voldoende accomodatie aan eventueele passagiers te verleenen. De machines vari het type F IX zijn zoo groot, dat men met een kleinere machine kan volstaan. Dit type meent men in de F XII te hebben gevonden, die dezelfde afmetingen heeft als de F VIII, de tweemotorige Fokkers. Dè F XII wordt even wel uitgerust met drie motoren, die van een fabrikaat zijn, dat de K.L.M., die altijd met veel succes met Jupiter-motoren heeft gevlo gen, nog niet heeft gebruikt. De nieuwe machines die een totaal gewicht hebber.' van 7600 k.g. krijgen Wasp-motoren met een capaciteit van 420 p.k. (de Jupiter-moto ren van de F IX hebben een capaciteit van 500 p.k.)t van de Pratt and Whitney motoren- fabrieken, welke fabrieken 60% van de Amerikaansche vliegtuigmotoren vervaardi gen. Zij worden, zooals dat ook met de F IX- toestellen is geschied, eerst op de Europee sche lijnen gebruikt, zoodat in Februari de eerste F XII naar Indië zal vertrekken. De eerste F IX vertrekt 13 November, met den heer Strijkers van den radiodienst van Waalhaven aan boord. Reeds ontvangen de heer Strijkers en de heer Bouman, de Rotter- damsche stationschef, die tevens de .radio- specialist is van de K.L.M., verschillende toe stellen, waarmee proeven zullen worden ge nomen. In elk geval gaat er een toestel mee voer kortegolfontvangst, en een voor lange- golfontvangst. Bij het eerste type toestel zul len nog tal van moeilijkheden overwonnen, moeten worden; vooral aan de magneetsto ringen zal aandacht moeten worden besteed', wanneer men dit euvel geheel zal willen ver helpen. Bovendien zijn er streken in Indië waar in 't geheel niet met de korte golf ge werkt kan worden, b.v in de omgeving van tinmijnen, die een sterk absorbeerend vermo gen hebben. Voor de berichten, die telegrafisch zullen worden gegeven, krijgt men de beschikking over een ontvangtoestel van den rijkstele graafdienst en de telefonische berichten zul len bij de firma Philips in Eindhoven worden opgevangen. Na deze tochten zal er worden beslist of men toestellen voor korte golf of voor lange golf zal gaan toepassen. VON GRONAU VOLTOOIT ZIJN OCEAANVLUCHT. Laatste etappe, HalifaxNew-York, afgelegd. Enthousiaste ontvangst. De Oceaanvlieger von Gronau is gisteren om 20 uur 43 min. M.E.T. over het batterij- eiland bij New-York gevlogen. Vijf minuten later daalde hij onder enorm enthousiasme der bevolking op het watervlak naast het Vrijheidsstandbeeld. De aankomst van den Duitschen oceaan- vlieger heeft, tegen alle verwachting in, zoo vroeg plaats geliad, dat de voorbereidingen voor de ontvangst nog niet voltooid waren. Het Zweedsche stoomschip „Macon", met vertegenwoordigers van gemeentebestuur-, leger en marine aan boord, was kort voor de aankomst voor anker gegaan. Het enthou siasme van de menigte in het Battery Park was buitengewoon groot. De vliegers zagen er, ondanks de inspanning der laatste dagen, opgewekt uit. Zes stoomschepen van de poli tie brachten de vliegboot naar het Battery Park, waar zij onder het geloei van ettelijke sirenes officieel begroet werden. De huizen en de schepen in de haven waren feestelijk met vlaggen versierd. Nader meldt V.D. nog: Ongeveer 10.000 menschen waren in Bat- terypark bijeengestroomd, teneinde von Gro- nau en zijn makkers te verwelkomen. Da officieeie begroeting had plaats door een ver tegenwoordiger van burgemeester Walker en den Duitschen consul te New-York. Von Gro- nau gaf in -zijn antwoord een kort en eenvou dig overzicht van den tocht. Over zijn ver dere plannen verklaarde de vlieger, dat deze afhingen van berichten uit Duitschland. Na de ontvangst begaven de vliegers zich wede? aan boord van hun vliegboot. teneinde dia voor den duur van hun oponthoud in New- York naar North-Beach te brengen. Geen Europa-vlucht van von Gronau. De Duitsch e oceaan vlieger vcii Gronau heeft verklaard, dat hij niet voornemens is met zijn Dornic-Wal vliegtuig naar Europa. terOo vVuhrrAj-A Iw-a-A»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7