Vliegtuig naar beneden gestort. Luchtvaart DRIE DOODEN. Vreeselijke ramp op de Loosdrechtsche plassen. De Oceaanvlucht van Costes en Bellonte geslaagd Op het Curtiss-Field bij New-York gedaald. Met groot enthousiasme ontvangen. PROF. MR. D. SIMONS t- ^Hedenochtend overleed te Utrecht op onge veer 70-jarigen leeftijd, prof. mr. D. Simons oud-hoogleeraar aan de rechtskundige facul teit aan de Universiteit te Utrecht. Mr. Si mons promoveerde in 1883 te Leiden tot doctor in de rechtswetenschap op proefschrift „De vrijheid van drukpers in verband met liet wetboek van strafrecht", vestigde zien daarna als advocaat te Amsterdam en is sedert 1897 hoogleeraar in het straf reent aan de universiteit te Utrecht. i ZUID-AFRIKAANSCHE MINISTERS i IN ONS LAND. Te 's-Gravenhaige zijn heden aangekomen de eerste-minister van de Zuid-Afnkaansehc Unie, generaal Hertzog en de minister van financiën der Unie, de heer Havenga. De heeren, die bij aankomst o.a. verwel komd werden door den gezant der Zuia- Afrikaansche Unie en namens onze regeering door jhr. mr. Rendorp, chef van het protocol van het ministerie van buitenlandsche zaken, verklaarden, dat hun bezoek geheel onofficieel is. BRAND OP DE NIEUWE KERK TE DELFT. Gisteravond omstreeks 8 uur ontdekte Alen dat rookwolkjes opstegen uit het dak van den rechter zijbeuk der Nieuwe Kerk te Delft. De politie-brandweer werd gealar meerd, die een onderzoek instelde. In de dak goot bleek een plek warm te zijn geworden, vermoedelijk tengevolge van broeiing van vuil De brandweer heeft met een straal deze plek flink natgespoten en daarmee erger toorkomen. IfiOE LANG BESTAAN DE PARAPLU'S. h Wanneer wij in den herfst of in den winter vanuit de bovenverdieping van een huis zoo eens naar beneden op de straat kijken, dan zien we in plaats van mnnschen heel dikwijls een massa kleine „regendakjes", waaronder zich haastig beenen voorzichtig langs of door (de plassen voortspoeden. En dan kunnen wij het ons haast niet voorstellen dat die para plu's nog maar betrekkelijk korten tijd be- staan. Paraplu's die als „voorvaderen van onze tegenwoordige regenschermen beschouwd 'kunnen worden, bestonden reeds in oude tijden, zij het dan ook niet in Europa. Zoo ikenden o.a. de oude Assyriërs de paraplu. Maar daar kon het in den waren zin van het woord „de" paraplu genoemd worden, want alleen de regeerende persoon mocht ze 'ais bijzonder voorrecht zijner waardigheid gebruiken Het schijnt dat de paraplu reeds heel lang in Azië en Afrika onder de volksstammen al- idaar bekend was, waarschijnlijk echter i zooals in het begin ook in Europa nog altijd als een bijzonder voorrecht voor de j' waardighedsbeklieeders. Ongeveer in de 16e eeuw werd zij door de toenmalige beroemde en koene zeevaarders en ontdekkers van dien ütijd uit Azië en Afrika naar hun eigen vader hand: Spanje en Italië, overgebracht- Men 'had ze hier wel uit den Griekschen en Ro- meinschen tijd (dus ook uit het Oosten) ge kend. maar zij was eigenlijk nooit een echt gebruiksvoorwerp geworden en geraakte al heel spoedig weer in het vergeetboek. Nu echter, (dus omstreeks 1600) begon zij zich langzamerhand in te burgeren, maar.... hoofdzakelijk alleen onder de rijken van het land. want om zich de weelde van een para plu te kunnen veroorloven, moest men een zeker kapitaal bezitten. In het begin werden de paraplu's in Europa gefabriceerd uit een stof die wij het beste met zeildoek kunnen vergelijken. Later in het be gin der 18e eeuw nam men zijde als bespan ning over een geraamte van baleinen. Men •begon toen meer op schoonheid dan op doelmatigheid te letten, vooral nadat de paraplu „als het groote mode-artikel van den dag" van uit Parijs de wereld ingezonden werd. Ondanks dit alles of misschien juist daar om had de paraplu in het 'begin van haar bestaan een groot aantal meer of minder ver bitterde vijanden. Een groot gedeelte van het volk hield zich streng aan de zoogenaamde regendoeken", zooals die tot nu toe in de mode waren en die nog niet zoo lang geleden in sommige streken door de bevolking van het platteland gedragen werden. Zoo werd het bijv. in Engeland lan gen tijd „niet deftig" beschouwd, dat men een paraplu gebruikte in plaats van een rijtuig of een draagstoelDat de dragers en de koetsiers een gegronden afkeer van de paraplu hadden en zich met alle macht tegen den in voer hiervan verzetten, is gemakkelijk te be grijpen. Het betrof hier hun verdiensten en bestaan zelfs. Zij waren vooral gekant tegen het gilde der „parapluverhuurders", dat waren men- ;sehen die bij regenachtig weer tegen vergoe- ding paraplu's ter beschikking van het publiek stelden en zoo natuurlijk veel schade berok kenden aan koetsiers en dragers. In Londen bestond vroeger bovendien de gewoonte dat men in de café's een paraplu kon huren, wanneer men op weg naar huis door een regenbui overvallen werd Dit alles verbitterde de dragers en 'koetsiers, die zich benadeeld gevoelden tot het uiterste en het .gebeurde in dien tijd niet zelden, dat het tot heftige relletjes kwam tusschen hen en de parapluverhuurders. Wanneer wij tegenwoordig uit onze hoog gelegen ramen de tallooze paraplu's op straat heen en weer zien ijlen, een gezicht dat we reeds lang gewend zijn dan doet het ons wel een beetje komisch aan te denken dat er vroe ger om dit voorwerp zoo verbitterd, gestreden Verd. DE-ZWOlSCHE STEDEFEESTEN BEGONNEN, r Het was Zondag en Maandag reeds merk- Aaar, dat een buitengewoon aantal vreemde- tlingen naar Overijsel's hoofdstad was geko men om er de grootsch opgezette feesten mee jte vitreu. Door heel de stad staan groote 'eere-poorten en bogen, -duizenden vlaggen, groen en bloemen tooien de straten en temid den van al dezen luister zullen feesten ge vierd worden, zooals Zwolle nimmer te voren heeft gekend. De inzet was indrukwekkend. Om 7 uur werd gistermorgen het festijn in- g luid door gebeier van alle klokken der stad e:1 terzelfder tjjd maakten vjiJ rouziekkorp- sen en de comitéleden in twee groepen ver deeld een muzikale reveille door de straten Toen reeds was er een groote menschen- menigte op de been. In den namiddag waren in en om de stad concerten, een ringrijderij, optochten, die tot omstreeks half zeven 's avonds duurden, toen de festiviteiten van dien dag het hoogtepunt bereikten in een grootsche zanghulde en de officieele receptie van het jubileerend stadsbestuur, alsmede de plechtige openstelling van Oud-Swol. Omringd door een duizendkoppige menigte, had op het Groote Kerkplein een zanghulde aan de stad Zwolle plaats door ongeveer 500 Zwolsche zangers en zangeressen met hege leiding van het stedelijk orkest onder leiding van den heer B. R. Sombroeck. De burgemeester en het voorloopige ge meentebestuur, alsmede een ontelbare schare van autoriteiten woonden de zanghulde bij, onmiddellijk voorafgegaan door de officieele receptie van het gemeentebestuur. In de Middeleeuwsche trouwzaal, waar de receptie plaats vond, stonden eenige zeer kostbare bloemstukken opgesteld. Voor het officieele deel der receptie aanving bood mevr. HeilegenKolfschoten met een speech een bloemstuk aan uit dankbaarheid namens de Zwolsche vrouwen en een bouquet rozen van de Zwolsche zieken, die vandaag allen een tractatie hadden ontvangen. Burgemees ter van Royen dankte voor deze verrassende hulde. Toen ving de officiëele receptie aan. Het eerst complimenteerde de voorzitter van het hoofdcomité, mr. J. Willinge Grata- ma den burgemeester. Hij bood een schitte rend bloemstuk aan voorstellende het Zwol sche wapen in blauw uitgevoerd- op een wit veld, alsmede een voorzittershamer. De burgemeester, de rede beantwoorden de, zeide in de beteekenis der feestviering een sprekend bewijs te zien van saamhorig heid. Hij roemde het ontzaglijk werk van het comité, dat zijn beste krachten en groote liefde gegeven heeft en op schitterende wijze -is geslaagd. Daarna sprak het oudste raadslid de heer Boekelman. Vervolgens spraken de Commis saris der Koningin in Overijsel, mr. baron A. E. van Voorst tot Voorst en de Griffier der Staten. Namens de 28 aanwezige burge meesters van Overijsel en Gelderland, mee- rendeels vergezeld van hun wethouders, sprak burgemeester Royer van Hasselt de beste wenschen uit voor de gemeente Zwolle. Deze rede werd' gevolgd door die van den burgemeester van Kampen, die herinnerde aan vroegere veeten tusschen de steden Kam pen en Zwolle. Thans is de verhouding uit stekend. Burgemeester van Royen, zeide zeer getroffen te zijn door het bewijs van saam horigheid der gemeenten onderling. Hierna volgde een eindelooze stoet van j gelukwenschende autoriteiten uit Zwolle en omgeving, alsmede van bestuurders van stichtingen, organisaties en bedrijven. Ruim twee uur hield de stroom van bezoekers aan. De vroede vaderen ontvingen hun gasten in den raadskelder. ONBEWAAKTE OVERWEG. Wagen aangereden en vernield. Hedenmorgen werd de zoon van den land bouwer H. op den onbewaakten overweg te Winterswijk aangereden door een personen trein uit de richting Aalten. De hoofdmachi nist remde uit alle macht, doch kon niet voor komen, dat de wagen van H. in de flank werd gegrepen en een 20-tal meters werd meegesleurd. De wagen, waarop den begelei ders was gezeten, brak bij het inspan af, werd in de sloot geworpen en totaal ver splinterd. H. kwam eveneens in het water terecht, doch kon zelf uit de sloot komen. Hij had slechts een hoofdwonde. De hoofdgeleider vap den trein heeft tegen den landbouwer préces-verbaal opgemaakt. De trein had plm. een half uur vertraging. KORTE BERICHTEN. Min. Ruys de Beerenbrouck is van ver lof teruggekeerd en heeft zijn ambtsbezig heden hervat Minister Decker zal vandaag te Nieu- wediep de schietoefeningen bijwonen en daar na een bezoek brengen aan ae Vis6cherijten- toonstelling te Enkbuizen. Te Roosendaal is Zondag bij het baden in de diepe putten van Kalsdonk verdronken de 1'5-jarige Schijven. De jongen had zich alleen in ae putten gewaagd, een gelegen heid, vooral door de jeugd bij warm weer op gezocht, wijl overigens in heel Roosendaal eenige gelegenheid tot baden of zwemmen ontbreekt. Zondagmiddag werd aan de politie te IJmuiden gerapporteerd,.dat er vóór de pie ren een lijk ronddreef. De politie ging er met een motorvlet heen, doch kon niets meer ontdekken. Later is het lijk bij het Bloemen- daalsche strand aangespoeld. Het bleek te zijn dat van den in ae vorige week verdron ken 28-jarigen Duitscher M. B., die werk zaam was aan de stikstoffabriek Mekog te IJmuiden. Te Leek (Gr.) is een kind van den heer H. nabij de ouderlijke woning verdronken. WINKEL (Augustus). Geboren: Anje Klaaske, dochter van Max Johannes Wolthuis en Eitina Diderika Juistema. G e h n w d Hermanus Johannes Zaal en Cornelia Mul. Cornelis Jan Kooij en Anna Hendr-ka Geevers. Over het vreeselijk vliegtuigongeval op de Loosdrechtsche plassen, dat aan drie perso nen het leven kostte en waarvan we gisteren in een deel der oplaag nog in 't kort melding maakten, meldt men ons nader: Gister waren te Oud-Loosdrecht vier wa tervliegtuigen afkomstig van het vliegveld De Mok aangekomen. Zij waren in de onmiddellijke nabijheid van liet zwembad Het Piashuis gemeerd. Des middags te ruim twee uur zouden de vliegtuigen weer vertrekken. Als eerste vlieg tuig startte het watervliegtuig W 54. Door tot nu toe onbekende oorzaak is het vliegtuig direct na den start neergestort. Het lovam boven op den springtoren van het zwembas sin terecht; Het toestel zoowel als de spring toren werden vernield. De overblijfselen kwamen gelukkigerwijze buiten het zwembassin terecht, waar wel is waar ook zwemmers waren doch niet zooveel als in het bassin. Indien de overblijfselen van het vliegtuig in het bassin terecht waren ge komen, dan zou de ramp nog veel ernstiger dan thans zijn geworden. Het vliegtuig was bemand met een luite nant-waarnemer en een korporaal-vlieger. Beiden werden gedood. Op den springtoren bevond zich, toen het vliegtuig daar op viel, een jongen. Deze is verdwenen en men neemt aan, dat hij met het vliegtuig in het meer gestort en gedood is. Er zijn door deze ramp dus drie personen om het leven gekomen. Een gedeelte van de overblijfselen van het vernielde vliegtuig kwam terecht op den vleugel van een der andere watervliegtuigen, die nog gemeerd lagen. Een luitenant-vlieger, die op het vliegtuig stond, werd getroffen en gewond. Een vleugel van het vliegtuig knapte af. De ramp veroorzaakte een groote consternatie. Onmiddellijk werden de autoriteiten ge waarschuwd, evenals de geneeskundige dienst te Utrecht. De burgemeester van Loosdrecht, jhr. Van Swinderen, was spoedig ter plaatse. Nader vernemen wij dat gedood zijn luite nant Roldanus uit Doorn en korporaal-vlieger Riksman uit Den Helder. Luitenant Goed hart van de W 66 werd niet ernstig gewond De naam van den jongen was nog niet be kend. Met verhaal van een ooggetuige. Een speciale verslaggever van het V.D.- bureau had een onderhoud met een der oog getuigen, waarover hij het volgende mede deelt: 3 Te ruim 1 uur, zoo deelde ons een oogge tuige mede, arriveerden hier vier watervlieg- tuigen, afkomstig uit het vliegkamp „De °P Texel. De toestellen waren opgeste- 'le^ ma'cen van een oefenvlucht. Zoo als dit zeer dikwijls gebeurt werd op het mid den van de Loosdrechtsche plas een tusschen- landing gemaakt. De vliegers taxiden hun toestellen dan naar het Piashuis en meerden aan de springtoren van de zweminrichting. Te omstreeks twee uur besloot het gezel- j schap weer te vertrekken. Om op te kunnen stiJSCö is een zeer groot stuk open watgr qo<> dig, zoodat de toestellen zich, hetzij op eigen gelegenheid, hetzij gesleept, naar het midden van de plas begeven. De W. 54 bemand met den korporaal-vlie ger Riksman en den waarnemer-luitenant ter zee, tweede klasse, Roldanus, zou het eerst opstijgen. Alles verliep naar wensch, het toe stel keerde in de nabijheid van de Bloklaan om nog eens over het Piashuis te cirkelen. Vlak boven de springtoren, aldus onze zegs man, het toestel was naar zijn schatting, om streeks 100 meter hoog, dook het toestel als een steen, loodrecht naar beneden. In een mi nimum van tijd was het vreeselijkste ongeluk, dat ik ooit meemaakte, gebeurd. Het toestel kwam vlak op den kop van den toren terecht, de zware balken knakten letterlijk af als riet jes en boorden zich door romp en cockpit. Aan den toren lag de W. 66 gemeerd. De staart van de W. 54 sloeg de rechter boven- vleugel finaal van het toestel af. De waarne mer van de W. 66, de luitenant-vlieger, Goed hart, liep een vleeschwond aan het been op. Op de springplank stond de 14-jarige jongen, Tijmen de wit, hij verdween met de spring plank, die van eikenhout is en minstens 7 c.M. dik, in de diepte. U kunt U voorstellen, aldus de ooggetuige, wat een vreeselijk gezicht het was. De ma chine kwam met een hevigen knal op den to ren en in het water terecht. Het water spoot in een zuil naar boven. Het eerste wat we natuurlijk deden, was met de motorboot, die klaar lag om ook de W. 66 voor den start weg te sleepen, naar het verongelukte toestel te varen. Direct werd de dokter gewaar schuwd. Enkele oogenblikken na het gebeur de was prof. Bouman uit Amsterdam ter plaatse. Prof. Bouman, die in Loosdrecht woont en wiens tuin aan het Piashuis grenst, had naar het opstijgen van de ongelukkige W. 54 staan kijken. Medische hulp mocht echter niet meer baten. Luitenant Roldanus kon onmiddellijk uit het water worden ge trokken. Hij was blijkbaar uit het toestel ge slagen. De levensgeesten waren echter reeds geweken, een schedelbreuk had een einde aan dit 25-jarige jonge leven gemaakt. Kort na het ongeluk kwam ook de plaatselijke ïne- dicus, dr. Van Wieringen op het terrein van de ramp aan. Ook hij kon slechts den dood constateeren. Inmiddels was ook een zuur stofapparaat, eigendom van de watersport vereniging, gebracht. Direct werd gepoogd het lijk van den jongen te vinden. Te om streeks vier uur werd hij gevonden. De jon gen is eenig kind, hij woonde te Hilversum en zou aldaar de H.B.S. gaan bezoeken. De groote moeilijkheid leverden het losma ken van het lijk van den korporaal-vlieger Riksman op. Hij was bekneld geraakt in de kockpit. Toen wij op het terrein van de ramp arri veerden, was men met man en macht bezig het lichaam uit te zagen, wat echter met zeer veel moeilijkheden gepaard ging, gezien ook de zeer primitieve hulpmiddelen die men ter beschikking had. Een uur na het ongeval arriveerde een groot modern watervliegtuig uit De Mok het vliegkamp was natuurlijk direct gewaar schuwd met aan boord luitenant Vinke, chef van den technischen dienst op het vlieg kamp De Mok. De beide onbeschadigde toestellen waren intusschen weer naar hun basis terugge keerd. De gewonde waarnemer luitenant-vlie ger Goedhart, werd naar het militair hospi taal te Utrecht vervoerd. Onvermoeid ging men voort met de pogingen tot het bergen van het lijk van den korporaal-vlieger. Van af de tjalk van schipoer Boelhouwer werd gepoogd met kettingen de zware overblijfse- lea yan motor en cc$pjt boven water te ^rij gen. Rondom sloegen een groot aantal be langstellenden vanuit roeibootjes de pogin gen gade. Ook vanaf de wal wachtten velen angstige spanning. Eindelijk te kwart voor acht werd het lijk, dat vreeselijk aan het hoofd was gewond, -iborgen. Beiae lijken van de militairen werden ver voerd naar het lijkenhuis van de gemeente Loosdrecht. Het stoffelijk overschot van den 1'ongen werd per auto naar zijn woning te lilversum gebracht. De treurige rest van de .7. 54 en de zwaar beschadigde W. 66 zul len naar dat gedeelte van de plassen worden gesleept, dat grenst aan de terreinen van burgemeester Jhr. van Swinderen, om achter te blijven onder de bewaking van de militaire politie, die in samenwerking met de rijks- en "emeente-politie ook voor de afzetting van et terrein van de ramp had zorg gedragen. De luitenant-waarnemer, Roldanus, was 25 jaar oud en ongehuwd. Korporaal Riks- ma was getrouwd en vader van twee kinde ren. Riksman was bezig voor zijn militair brevet te vliegen. De verslagenheid in het anders zoo rusti ge dorp was groot, overal stonden groepjes menschen de vreeselijke gebeurtenis te be spreken. Tot laat in den avond kwamen be langstellenden per auto en fiets naar de plaats des onheils. EEN WERELDVLUCHT. VT Van Dijk bijna gereed. Naar het Hbld. verneemt onderhandelt de Nederlandsche Oceaanvlieger Van Dijk reeds eenigen tijd over een nieuwe vlucht en wel een onder zijn leiding rondom de wereld. Desgevraagd vertelde hij ons, dat het finan- cieele gedeelte wel zoo ongeveer in orde was. Hij is thans bezig te trachten de Fokkerfa briek voor die vlucht te interesseeren, omdat hij natuurlijk een Fokkervliegtuig voor die vlucht wil hebben. De wereldvlucht zal naar wij vernemen in 1931 worden gehouden. Van, Dijk naar Boekarest. Naar het „Dagblad van Rotterdam" mee deelde, gaat Evert van Dijk morgen met een Curtiss-schoolvliegtuig naar Boekarest in opdracht van den Nederlandschen vertegen woordiger van die Amerikaansche vliegtuig fabriek. Naar wij vernemen, zal de Nederlandsche vlieger deze vlucht in etappes maken. Hij gaat eerst naar Neurenberg, maakt daar een tusschenlanding, vliegt dan verder naar Wee- nen, waar weer benzine wordt bijgevuld en daarna door naar Boedapest. Den tweeden dag eerst naar Szegedin en daarna naar Boe karest. Van Dijk rekent, dat de expeditie ongeveer een week zal duren. Hij moet in Roemenië het vliegtuig voorvliegen voor de militaire autoriteiten. DE JUNKERS G 38 BOVEN DEN HAAG. Onze Haagsche correspondent van het Hbld. meldt: De groote Junkers G. 38, welke Zondag op Waalhaven is aangekomen, heeft gistermid dag ter eere van het Vijfde Internationale Luchtvaartcongres in de Ridderzaal bijeen, een bezoek aan den Haag gebracht. Een luid geronk kondigde omstreeks half vier de komst van den reuzen vogel aan, maar voor men goed en wel den tijd had om een geschikt plaatsje te zoeken, waar men het vliegtuig zou kunnen zien, was de G. 38 al uit het ge zicht verdwenen. Even vijf uur kwam de Jun kers echter terug en toen heeft hij eenige ma len zeer laag boven het centrum der stad ge cirkeld. Al is men zoo langzamerhand wel aan vliegtuigen gewoon geraakt, dit groote vlieg tuig trok toch nog algemeen belangstelling DE „GRAF ZEPPELIN" NAAR AMSTERDAM? De firma Wambersie Zoon, hoofdagen ten voor Nederland voor de Zeppelintochten, deelt ons mede, dat een reis van Friedrichs- hafen naar Amsterdam wordt overwogen en wel: vertrek van Friedrichshafen te ongeveer 7 uur v.m. op 18 October, aankomst te Am sterdam ongeveer 15 uur; terugreis 's nachts; landing 's morgens, ongeveer 7.30 uur te Friedrichhafen op Zondag 19 October. Naar wij omtrent dezen tocht van de „Graf Zeppelin" nader vernemen van de zijde van het weekblad „Het Leven", dat deze vlucht organiseert, staat het nog niet vast, dat de „Graf Zeppelin" op Schiphol zal landen Met de autoriteiten worden nog onderhande lingen gevoerd. DE GORDON-BENNETT- WEDSTRIJD. De Duitsche deelnemer aan de Gordon- Bennettwedstrijden de ballon Bernheim, waarover men zich reeds ongerust maakte, omdat men niets meer van de ballon had ge hoord, is thans nabij Oneonta in den staat New-York geland. Van de acht deelnemende ballons bevindt zich op het oogenblik nog slechts de Good Year-ballon in de lucht. De Amerikaansche ballon zweeft boven den staat Massachusetts. Uit New-York wordt gemeld, dat de Fran- sche oceaanvliegers Costes en Bellonte gister avond te 6.50 uur Amer. tijd (12.10 uur Am- sterd. tijd) met hun vliegtuig „Vraagteeken" op het Curtiss-vliegveld op Long Island bij New-York zijn geland. Hiermede zijn zij de eerste vliegers die een volkomen geslaagde oceaanvlucht in de richting Oost—West heb ben volbracht. t i*},eU3.a'st.e deel der tocht. Tegen 14 uur M.E.T. gistermiddag werd het vliegtuig „Vraagteeken" van de beide Fransche oceaanvliegers Costes en Bellonte in de nabijheid van Kaap Canso gesigna leerd, dus ter hoogte van de Noordoostkust van Nieuw-Schotland. Het vliegtuig zette di rect koers naar Halifax. 9É regeerings-racjiogtajipp deelde later op den middag mede, dat heden te 16ÏC M.E.T. van de Fransche oceaanvliet/er* rUu* tes en Bellonte het volgende draadloo^T4, richt is ontvangen: *e °e- „Vliegen boven Halifax, hopen vier namiddags, 22 uur M.E.T., te New-Yort? arriveeren". ork k De vlucht van Costes en Bellonte lant« Amerikaansche kust werd een ware trin tocht. Overal werden zij door enthou^c!' menigten toegejuicht, tientallen vliepf„7~ie begeleiden het „Vraagteeken" op den naar New-York. Kolonel Lindbergh wa^ Curtissfield aangekomen, teneinde de oceL vliegers te begroeten. ais De aankomst te New Nader wordt gemeld: 0rk. Nadat in de middaguren bekend was o». worden, dat de beide Fransche vliegers Cost en Bellonte met de „Point d'Interrogation" aantocht waren, stroomden de duizend!0 naar het vliegveld, waar alles reeds in 5 reedheid was gebracht om de vliegers te ont vangen op de plaats, die door hen zelf k - hun start te Parijs, was aangegeven ala tw einddoel van hun vlucht. Op het vliegveld werd men van minuut tol minuut op de hoogte gehouden van de vor deringen der koene vliegers op hun laatste etappe. In alle steden die de „Point d'Interrova tion" passeerde, lieten de bewoners hun b* zigheden in den steek om de beide Fran. schen met enthousiast gejuich te zien passee! ren. Eindelijk om kwart voor zeven werden zii gesignaleerd. Iedere seconde steeg de span. ning, vooral, nadat ook de toeschouwers aan de lichtelijk bedekte lucht eindelijk een stin hadden waargenomen, die steeds groeide en tenslotte het „Vraagteeken" bleek te zijn, om- zwermd door een achttal militaire vliegtui- gen, die als eere-escorte tegemoet gevlogen waren en hen thans naar de landingsplaats geleiden. Majesteueus cirkelde het vliegtuig eenige malen boven Curtissfield waar het tenslotte om zes uur vijftig vlot neerstreek. Dit allerlaatste gedeelte van hun enorme frestatie, bleek voor de vliegers nog niet eens et gemakkelijkst. Het terrein was n.1. door voorafgaande regens geheel doorweekt en soppig geworden. De kranige vliegers slaag- den er evenwel in hun toestel rustig midden op het veld neer te zetten en in de richting van de eere-tribune te taxiën. Op dit moment echter was het enthousiastme der toeschou- wers tot zoo'n hoogte gestegen dat zelfs het krachtige politiecordon hen niet meer in be dwang kon houden en zij het terrein opstorm, den, waar zij door hun ontzaglijk aantal het vliegtuig tegenhielden. Intusschen waren de escorteerende vliegtui gen in de hoeken van het vliegveld neerge streken. Enorme geestdrift van het publiek. Kort na elkander stapten toen Costes en Bellonte uit de machine, werden door het pu bliek op de schouders getild en in triomph rondgedragen. Op de officieele tribune hadden tal van autoriteiten plaats genomen, o.a. de Fransche ambassadeur te Washington en vele leden der Fransche kolonie te New-York, onder wie Borotra en Carpentier, terwijl ook kolonel Lindbergh aanwezig was, welke in het bij zonder zijn bewondering uitsprak over ae buitengewone wijze, waarop de beide Fran sche vliegers na een dergelijken tocht hadden weten te landen. Eindelijk slaagde men er in de „Point d' Interrogation" in de hangar te brengen, waar de eere-wijn werd rondgediend. Costes en Bellonte echter hadden vooreerst meer inte resse voor het toestel dat hen over den Oceaan had gedragen. Zij onderwierpen het dan ook oogenblikkelijk aan een grondig on derzoek, hiermede blijk gevende den ver- moeienden tocht, welke precies achtendertig uur en 19 minuten geduurd had voortreffelijk te hebben doorstaan. Intusschen was het donker geworden en flitsten herhaaldelijk de magnesiumlichten der persfotografen op. Nadat eenige sprekers o.a. de Fransche ambassadeur en kolonel Lindbergh, de beide vliegers eenige hartelijke woorden van wel kom hadden toegesproken, dankten Costes en Bellonte voor de hartelijke ontvangst. Hierna werden zij naar hun hotel gebracht ten einde een welverdiende rust te genieten. Hoe het bericht te Parijs werd ontvangen. Met nauwelijks te beschrijven enthousiasr me hebben de Parijzenaars het bericht van de veilige landing van de „Vraagteeken" op New-Yorksche vliegveld Curtissfield ontvan* gen. Duizenden en nog eens duizenden hadden zich op de Place ae la Concorde opgesteld en luisterden naar de door luidsprekers weer gegeven heruitzending van de Fransche ra diostations van de door de Amerikaansdie stations uitgezonden begroetingsredevoerin gen. Toen kort na middernacht het bendu van de landing werd medegedeeld kende h« gejuich geen grenzen meer. Tot laat in den nacht bleef het publiek op straat. Met ontroering hoorde men tegen 1 uur korte begroetingsredevoeringen. De beide vliegers mogen niet langer aa« 48 uur te New-York blijven, indien zij ae» prijs van 25.000 dollar willen winnen. £'J zijn dan verplicht twee dagen na aankoms te New-York naar Dellas in den staat Te* te vliegen. De vliegers zullen over zee na Frankrijk terugkeeren. De meening van dr. Ecketie Het Journal heeft zich onmiddellijk na landing telefonisch met dr. Eckener in v binding gesteld om hem zijn meening te v gen over het slagen van de vlucht. Deze zoo schrijft het blad, de waarde van vlucht beter dan iemand anders beoora Dr. Eckener heeft geantwoord, dat de_ de vliegers een grootsche prestatie ae.ufl. verricht, waarop zij met recht trotsch nen zijn. Zij hebben het bewijs gelever het bij gunstig weer mogelijk is ook me zwaarde" dan de lucht den Meaan o vliegen, vooropgesteld natuurlijk dat ne teriaal in orde is. vao Winstgevende contracten Costes. ex«o yoOt De verschillende contracten die coste zijn vertrek heeft afgesloten, zullen ite 4 millioen dollar opbrengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 8