Vliegtuig naar beneden gestort.
Luchtvaart
DRIE DOODEN.
Vreeselijke ramp op de
Loosdrechtsche plassen.
De Oceaanvlucht van
Costes en Bellonte geslaagd
Op het Curtiss-Field bij New-York
gedaald.
Met groot enthousiasme ontvangen.
PROF. MR. D. SIMONS t-
^Hedenochtend overleed te Utrecht op onge
veer 70-jarigen leeftijd, prof. mr. D. Simons
oud-hoogleeraar aan de rechtskundige facul
teit aan de Universiteit te Utrecht. Mr. Si
mons promoveerde in 1883 te Leiden tot
doctor in de rechtswetenschap op proefschrift
„De vrijheid van drukpers in verband met
liet wetboek van strafrecht", vestigde zien
daarna als advocaat te Amsterdam en is
sedert 1897 hoogleeraar in het straf reent
aan de universiteit te Utrecht.
i ZUID-AFRIKAANSCHE MINISTERS
i IN ONS LAND.
Te 's-Gravenhaige zijn heden aangekomen
de eerste-minister van de Zuid-Afnkaansehc
Unie, generaal Hertzog en de minister van
financiën der Unie, de heer Havenga.
De heeren, die bij aankomst o.a. verwel
komd werden door den gezant der Zuia-
Afrikaansche Unie en namens onze regeering
door jhr. mr. Rendorp, chef van het protocol
van het ministerie van buitenlandsche zaken,
verklaarden, dat hun bezoek geheel onofficieel
is.
BRAND OP DE NIEUWE KERK
TE DELFT.
Gisteravond omstreeks 8 uur ontdekte
Alen dat rookwolkjes opstegen uit het dak
van den rechter zijbeuk der Nieuwe Kerk te
Delft. De politie-brandweer werd gealar
meerd, die een onderzoek instelde. In de dak
goot bleek een plek warm te zijn geworden,
vermoedelijk tengevolge van broeiing van
vuil De brandweer heeft met een straal deze
plek flink natgespoten en daarmee erger
toorkomen.
IfiOE LANG BESTAAN DE PARAPLU'S.
h Wanneer wij in den herfst of in den winter
vanuit de bovenverdieping van een huis zoo
eens naar beneden op de straat kijken, dan
zien we in plaats van mnnschen heel dikwijls
een massa kleine „regendakjes", waaronder
zich haastig beenen voorzichtig langs of door
(de plassen voortspoeden. En dan kunnen wij
het ons haast niet voorstellen dat die para
plu's nog maar betrekkelijk korten tijd be-
staan.
Paraplu's die als „voorvaderen van onze
tegenwoordige regenschermen beschouwd
'kunnen worden, bestonden reeds in oude
tijden, zij het dan ook niet in Europa. Zoo
ikenden o.a. de oude Assyriërs de paraplu.
Maar daar kon het in den waren zin van het
woord „de" paraplu genoemd worden, want
alleen de regeerende persoon mocht ze
'ais bijzonder voorrecht zijner waardigheid
gebruiken
Het schijnt dat de paraplu reeds heel lang
in Azië en Afrika onder de volksstammen al-
idaar bekend was, waarschijnlijk echter
i zooals in het begin ook in Europa nog
altijd als een bijzonder voorrecht voor de
j' waardighedsbeklieeders. Ongeveer in de 16e
eeuw werd zij door de toenmalige beroemde
en koene zeevaarders en ontdekkers van dien
ütijd uit Azië en Afrika naar hun eigen vader
hand: Spanje en Italië, overgebracht- Men
'had ze hier wel uit den Griekschen en Ro-
meinschen tijd (dus ook uit het Oosten) ge
kend. maar zij was eigenlijk nooit een echt
gebruiksvoorwerp geworden en geraakte al
heel spoedig weer in het vergeetboek. Nu
echter, (dus omstreeks 1600) begon zij zich
langzamerhand in te burgeren, maar....
hoofdzakelijk alleen onder de rijken van het
land. want om zich de weelde van een para
plu te kunnen veroorloven, moest men een
zeker kapitaal bezitten.
In het begin werden de paraplu's in Europa
gefabriceerd uit een stof die wij het beste met
zeildoek kunnen vergelijken. Later in het be
gin der 18e eeuw nam men zijde als bespan
ning over een geraamte van baleinen. Men
•begon toen meer op schoonheid dan op
doelmatigheid te letten, vooral nadat de
paraplu „als het groote mode-artikel van den
dag" van uit Parijs de wereld ingezonden
werd.
Ondanks dit alles of misschien juist daar
om had de paraplu in het 'begin van haar
bestaan een groot aantal meer of minder ver
bitterde vijanden. Een groot gedeelte van het
volk hield zich streng aan de zoogenaamde
regendoeken", zooals die tot nu toe in de
mode waren en die nog niet zoo lang geleden
in sommige streken door de bevolking van
het platteland gedragen werden.
Zoo werd het bijv. in Engeland lan
gen tijd „niet deftig" beschouwd, dat men een
paraplu gebruikte in plaats van een rijtuig of
een draagstoelDat de dragers en de
koetsiers een gegronden afkeer van de paraplu
hadden en zich met alle macht tegen den in
voer hiervan verzetten, is gemakkelijk te be
grijpen. Het betrof hier hun verdiensten en
bestaan zelfs.
Zij waren vooral gekant tegen het gilde
der „parapluverhuurders", dat waren men-
;sehen die bij regenachtig weer tegen vergoe-
ding paraplu's ter beschikking van het publiek
stelden en zoo natuurlijk veel schade berok
kenden aan koetsiers en dragers.
In Londen bestond vroeger bovendien de
gewoonte dat men in de café's een paraplu
kon huren, wanneer men op weg naar huis
door een regenbui overvallen werd Dit alles
verbitterde de dragers en 'koetsiers, die zich
benadeeld gevoelden tot het uiterste en het
.gebeurde in dien tijd niet zelden, dat het tot
heftige relletjes kwam tusschen hen en de
parapluverhuurders.
Wanneer wij tegenwoordig uit onze hoog
gelegen ramen de tallooze paraplu's op straat
heen en weer zien ijlen, een gezicht dat we
reeds lang gewend zijn dan doet het ons wel
een beetje komisch aan te denken dat er vroe
ger om dit voorwerp zoo verbitterd, gestreden
Verd.
DE-ZWOlSCHE STEDEFEESTEN
BEGONNEN,
r Het was Zondag en Maandag reeds merk-
Aaar, dat een buitengewoon aantal vreemde-
tlingen naar Overijsel's hoofdstad was geko
men om er de grootsch opgezette feesten mee
jte vitreu. Door heel de stad staan groote
'eere-poorten en bogen, -duizenden vlaggen,
groen en bloemen tooien de straten en temid
den van al dezen luister zullen feesten ge
vierd worden, zooals Zwolle nimmer te voren
heeft gekend. De inzet was indrukwekkend.
Om 7 uur werd gistermorgen het festijn in-
g luid door gebeier van alle klokken der stad
e:1 terzelfder tjjd maakten vjiJ rouziekkorp-
sen en de comitéleden in twee groepen ver
deeld een muzikale reveille door de straten
Toen reeds was er een groote menschen-
menigte op de been. In den namiddag waren
in en om de stad concerten, een ringrijderij,
optochten, die tot omstreeks half zeven
's avonds duurden, toen de festiviteiten van
dien dag het hoogtepunt bereikten in een
grootsche zanghulde en de officieele receptie
van het jubileerend stadsbestuur, alsmede de
plechtige openstelling van Oud-Swol.
Omringd door een duizendkoppige menigte,
had op het Groote Kerkplein een zanghulde
aan de stad Zwolle plaats door ongeveer 500
Zwolsche zangers en zangeressen met hege
leiding van het stedelijk orkest onder leiding
van den heer B. R. Sombroeck.
De burgemeester en het voorloopige ge
meentebestuur, alsmede een ontelbare schare
van autoriteiten woonden de zanghulde bij,
onmiddellijk voorafgegaan door de officieele
receptie van het gemeentebestuur.
In de Middeleeuwsche trouwzaal, waar de
receptie plaats vond, stonden eenige zeer
kostbare bloemstukken opgesteld. Voor het
officieele deel der receptie aanving bood
mevr. HeilegenKolfschoten met een speech
een bloemstuk aan uit dankbaarheid namens
de Zwolsche vrouwen en een bouquet rozen
van de Zwolsche zieken, die vandaag allen
een tractatie hadden ontvangen. Burgemees
ter van Royen dankte voor deze verrassende
hulde.
Toen ving de officiëele receptie aan.
Het eerst complimenteerde de voorzitter
van het hoofdcomité, mr. J. Willinge Grata-
ma den burgemeester. Hij bood een schitte
rend bloemstuk aan voorstellende het Zwol
sche wapen in blauw uitgevoerd- op een wit
veld, alsmede een voorzittershamer.
De burgemeester, de rede beantwoorden
de, zeide in de beteekenis der feestviering
een sprekend bewijs te zien van saamhorig
heid. Hij roemde het ontzaglijk werk van het
comité, dat zijn beste krachten en groote
liefde gegeven heeft en op schitterende wijze
-is geslaagd.
Daarna sprak het oudste raadslid de heer
Boekelman. Vervolgens spraken de Commis
saris der Koningin in Overijsel, mr. baron
A. E. van Voorst tot Voorst en de Griffier
der Staten. Namens de 28 aanwezige burge
meesters van Overijsel en Gelderland, mee-
rendeels vergezeld van hun wethouders,
sprak burgemeester Royer van Hasselt de
beste wenschen uit voor de gemeente Zwolle.
Deze rede werd' gevolgd door die van den
burgemeester van Kampen, die herinnerde
aan vroegere veeten tusschen de steden Kam
pen en Zwolle. Thans is de verhouding uit
stekend. Burgemeester van Royen, zeide zeer
getroffen te zijn door het bewijs van saam
horigheid der gemeenten onderling.
Hierna volgde een eindelooze stoet van j
gelukwenschende autoriteiten uit Zwolle en
omgeving, alsmede van bestuurders van
stichtingen, organisaties en bedrijven. Ruim
twee uur hield de stroom van bezoekers aan.
De vroede vaderen ontvingen hun gasten
in den raadskelder.
ONBEWAAKTE OVERWEG.
Wagen aangereden en vernield.
Hedenmorgen werd de zoon van den land
bouwer H. op den onbewaakten overweg te
Winterswijk aangereden door een personen
trein uit de richting Aalten. De hoofdmachi
nist remde uit alle macht, doch kon niet voor
komen, dat de wagen van H. in de flank
werd gegrepen en een 20-tal meters werd
meegesleurd. De wagen, waarop den begelei
ders was gezeten, brak bij het inspan af,
werd in de sloot geworpen en totaal ver
splinterd.
H. kwam eveneens in het water terecht,
doch kon zelf uit de sloot komen. Hij had
slechts een hoofdwonde. De hoofdgeleider
vap den trein heeft tegen den landbouwer
préces-verbaal opgemaakt.
De trein had plm. een half uur vertraging.
KORTE BERICHTEN.
Min. Ruys de Beerenbrouck is van ver
lof teruggekeerd en heeft zijn ambtsbezig
heden hervat
Minister Decker zal vandaag te Nieu-
wediep de schietoefeningen bijwonen en daar
na een bezoek brengen aan ae Vis6cherijten-
toonstelling te Enkbuizen.
Te Roosendaal is Zondag bij het baden
in de diepe putten van Kalsdonk verdronken
de 1'5-jarige Schijven. De jongen had zich
alleen in ae putten gewaagd, een gelegen
heid, vooral door de jeugd bij warm weer op
gezocht, wijl overigens in heel Roosendaal
eenige gelegenheid tot baden of zwemmen
ontbreekt.
Zondagmiddag werd aan de politie te
IJmuiden gerapporteerd,.dat er vóór de pie
ren een lijk ronddreef. De politie ging er
met een motorvlet heen, doch kon niets meer
ontdekken. Later is het lijk bij het Bloemen-
daalsche strand aangespoeld. Het bleek te
zijn dat van den in ae vorige week verdron
ken 28-jarigen Duitscher M. B., die werk
zaam was aan de stikstoffabriek Mekog te
IJmuiden.
Te Leek (Gr.) is een kind van den heer
H. nabij de ouderlijke woning verdronken.
WINKEL (Augustus).
Geboren: Anje Klaaske, dochter
van Max Johannes Wolthuis en Eitina
Diderika Juistema.
G e h n w d Hermanus Johannes Zaal
en Cornelia Mul. Cornelis Jan Kooij
en Anna Hendr-ka Geevers.
Over het vreeselijk vliegtuigongeval op de
Loosdrechtsche plassen, dat aan drie perso
nen het leven kostte en waarvan we gisteren
in een deel der oplaag nog in 't kort melding
maakten, meldt men ons nader:
Gister waren te Oud-Loosdrecht vier wa
tervliegtuigen afkomstig van het vliegveld
De Mok aangekomen.
Zij waren in de onmiddellijke nabijheid
van liet zwembad Het Piashuis gemeerd.
Des middags te ruim twee uur zouden de
vliegtuigen weer vertrekken. Als eerste vlieg
tuig startte het watervliegtuig W 54. Door
tot nu toe onbekende oorzaak is het vliegtuig
direct na den start neergestort. Het lovam
boven op den springtoren van het zwembas
sin terecht; Het toestel zoowel als de spring
toren werden vernield.
De overblijfselen kwamen gelukkigerwijze
buiten het zwembassin terecht, waar wel is
waar ook zwemmers waren doch niet zooveel
als in het bassin. Indien de overblijfselen van
het vliegtuig in het bassin terecht waren ge
komen, dan zou de ramp nog veel ernstiger
dan thans zijn geworden.
Het vliegtuig was bemand met een luite
nant-waarnemer en een korporaal-vlieger.
Beiden werden gedood.
Op den springtoren bevond zich, toen het
vliegtuig daar op viel, een jongen. Deze is
verdwenen en men neemt aan, dat hij met
het vliegtuig in het meer gestort en gedood
is.
Er zijn door deze ramp dus drie personen
om het leven gekomen.
Een gedeelte van de overblijfselen van het
vernielde vliegtuig kwam terecht op den
vleugel van een der andere watervliegtuigen,
die nog gemeerd lagen. Een luitenant-vlieger,
die op het vliegtuig stond, werd getroffen
en gewond. Een vleugel van het vliegtuig
knapte af. De ramp veroorzaakte een groote
consternatie.
Onmiddellijk werden de autoriteiten ge
waarschuwd, evenals de geneeskundige
dienst te Utrecht.
De burgemeester van Loosdrecht, jhr. Van
Swinderen, was spoedig ter plaatse.
Nader vernemen wij dat gedood zijn luite
nant Roldanus uit Doorn en korporaal-vlieger
Riksman uit Den Helder. Luitenant Goed
hart van de W 66 werd niet ernstig gewond
De naam van den jongen was nog niet be
kend.
Met verhaal van een ooggetuige.
Een speciale verslaggever van het V.D.-
bureau had een onderhoud met een der oog
getuigen, waarover hij het volgende mede
deelt: 3
Te ruim 1 uur, zoo deelde ons een oogge
tuige mede, arriveerden hier vier watervlieg-
tuigen, afkomstig uit het vliegkamp „De
°P Texel. De toestellen waren opgeste-
'le^ ma'cen van een oefenvlucht. Zoo
als dit zeer dikwijls gebeurt werd op het mid
den van de Loosdrechtsche plas een tusschen-
landing gemaakt. De vliegers taxiden hun
toestellen dan naar het Piashuis en meerden
aan de springtoren van de zweminrichting.
Te omstreeks twee uur besloot het gezel-
j schap weer te vertrekken. Om op te kunnen
stiJSCö is een zeer groot stuk open watgr qo<>
dig, zoodat de toestellen zich, hetzij op eigen
gelegenheid, hetzij gesleept, naar het midden
van de plas begeven.
De W. 54 bemand met den korporaal-vlie
ger Riksman en den waarnemer-luitenant ter
zee, tweede klasse, Roldanus, zou het eerst
opstijgen. Alles verliep naar wensch, het toe
stel keerde in de nabijheid van de Bloklaan
om nog eens over het Piashuis te cirkelen.
Vlak boven de springtoren, aldus onze zegs
man, het toestel was naar zijn schatting, om
streeks 100 meter hoog, dook het toestel als
een steen, loodrecht naar beneden. In een mi
nimum van tijd was het vreeselijkste ongeluk,
dat ik ooit meemaakte, gebeurd. Het toestel
kwam vlak op den kop van den toren terecht,
de zware balken knakten letterlijk af als riet
jes en boorden zich door romp en cockpit.
Aan den toren lag de W. 66 gemeerd. De
staart van de W. 54 sloeg de rechter boven-
vleugel finaal van het toestel af. De waarne
mer van de W. 66, de luitenant-vlieger, Goed
hart, liep een vleeschwond aan het been op.
Op de springplank stond de 14-jarige jongen,
Tijmen de wit, hij verdween met de spring
plank, die van eikenhout is en minstens 7
c.M. dik, in de diepte.
U kunt U voorstellen, aldus de ooggetuige,
wat een vreeselijk gezicht het was. De ma
chine kwam met een hevigen knal op den to
ren en in het water terecht. Het water spoot
in een zuil naar boven. Het eerste wat we
natuurlijk deden, was met de motorboot, die
klaar lag om ook de W. 66 voor den start
weg te sleepen, naar het verongelukte toestel
te varen. Direct werd de dokter gewaar
schuwd. Enkele oogenblikken na het gebeur
de was prof. Bouman uit Amsterdam ter
plaatse. Prof. Bouman, die in Loosdrecht
woont en wiens tuin aan het Piashuis grenst,
had naar het opstijgen van de ongelukkige
W. 54 staan kijken. Medische hulp mocht
echter niet meer baten. Luitenant Roldanus
kon onmiddellijk uit het water worden ge
trokken. Hij was blijkbaar uit het toestel ge
slagen. De levensgeesten waren echter reeds
geweken, een schedelbreuk had een einde
aan dit 25-jarige jonge leven gemaakt. Kort
na het ongeluk kwam ook de plaatselijke ïne-
dicus, dr. Van Wieringen op het terrein van
de ramp aan. Ook hij kon slechts den dood
constateeren. Inmiddels was ook een zuur
stofapparaat, eigendom van de watersport
vereniging, gebracht. Direct werd gepoogd
het lijk van den jongen te vinden. Te om
streeks vier uur werd hij gevonden. De jon
gen is eenig kind, hij woonde te Hilversum
en zou aldaar de H.B.S. gaan bezoeken.
De groote moeilijkheid leverden het losma
ken van het lijk van den korporaal-vlieger
Riksman op. Hij was bekneld geraakt in de
kockpit.
Toen wij op het terrein van de ramp arri
veerden, was men met man en macht bezig
het lichaam uit te zagen, wat echter met zeer
veel moeilijkheden gepaard ging, gezien ook
de zeer primitieve hulpmiddelen die men ter
beschikking had.
Een uur na het ongeval arriveerde een
groot modern watervliegtuig uit De Mok
het vliegkamp was natuurlijk direct gewaar
schuwd met aan boord luitenant Vinke,
chef van den technischen dienst op het vlieg
kamp De Mok.
De beide onbeschadigde toestellen waren
intusschen weer naar hun basis terugge
keerd. De gewonde waarnemer luitenant-vlie
ger Goedhart, werd naar het militair hospi
taal te Utrecht vervoerd. Onvermoeid ging
men voort met de pogingen tot het bergen
van het lijk van den korporaal-vlieger. Van
af de tjalk van schipoer Boelhouwer werd
gepoogd met kettingen de zware overblijfse-
lea yan motor en cc$pjt boven water te ^rij
gen. Rondom sloegen een groot aantal be
langstellenden vanuit roeibootjes de pogin
gen gade. Ook vanaf de wal wachtten velen
angstige spanning.
Eindelijk te kwart voor acht werd het lijk,
dat vreeselijk aan het hoofd was gewond,
-iborgen.
Beiae lijken van de militairen werden ver
voerd naar het lijkenhuis van de gemeente
Loosdrecht. Het stoffelijk overschot van den
1'ongen werd per auto naar zijn woning te
lilversum gebracht. De treurige rest van de
.7. 54 en de zwaar beschadigde W. 66 zul
len naar dat gedeelte van de plassen worden
gesleept, dat grenst aan de terreinen van
burgemeester Jhr. van Swinderen, om achter
te blijven onder de bewaking van de militaire
politie, die in samenwerking met de rijks- en
"emeente-politie ook voor de afzetting van
et terrein van de ramp had zorg gedragen.
De luitenant-waarnemer, Roldanus, was
25 jaar oud en ongehuwd. Korporaal Riks-
ma was getrouwd en vader van twee kinde
ren. Riksman was bezig voor zijn militair
brevet te vliegen.
De verslagenheid in het anders zoo rusti
ge dorp was groot, overal stonden groepjes
menschen de vreeselijke gebeurtenis te be
spreken. Tot laat in den avond kwamen be
langstellenden per auto en fiets naar de
plaats des onheils.
EEN WERELDVLUCHT.
VT Van Dijk bijna gereed.
Naar het Hbld. verneemt onderhandelt de
Nederlandsche Oceaanvlieger Van Dijk reeds
eenigen tijd over een nieuwe vlucht en wel
een onder zijn leiding rondom de wereld.
Desgevraagd vertelde hij ons, dat het finan-
cieele gedeelte wel zoo ongeveer in orde was.
Hij is thans bezig te trachten de Fokkerfa
briek voor die vlucht te interesseeren, omdat
hij natuurlijk een Fokkervliegtuig voor die
vlucht wil hebben.
De wereldvlucht zal naar wij vernemen in
1931 worden gehouden.
Van, Dijk naar Boekarest.
Naar het „Dagblad van Rotterdam" mee
deelde, gaat Evert van Dijk morgen met een
Curtiss-schoolvliegtuig naar Boekarest in
opdracht van den Nederlandschen vertegen
woordiger van die Amerikaansche vliegtuig
fabriek.
Naar wij vernemen, zal de Nederlandsche
vlieger deze vlucht in etappes maken. Hij
gaat eerst naar Neurenberg, maakt daar een
tusschenlanding, vliegt dan verder naar Wee-
nen, waar weer benzine wordt bijgevuld en
daarna door naar Boedapest. Den tweeden
dag eerst naar Szegedin en daarna naar Boe
karest.
Van Dijk rekent, dat de expeditie ongeveer
een week zal duren. Hij moet in Roemenië
het vliegtuig voorvliegen voor de militaire
autoriteiten.
DE JUNKERS G 38 BOVEN DEN
HAAG.
Onze Haagsche correspondent van het
Hbld. meldt:
De groote Junkers G. 38, welke Zondag op
Waalhaven is aangekomen, heeft gistermid
dag ter eere van het Vijfde Internationale
Luchtvaartcongres in de Ridderzaal bijeen,
een bezoek aan den Haag gebracht. Een luid
geronk kondigde omstreeks half vier de komst
van den reuzen vogel aan, maar voor men
goed en wel den tijd had om een geschikt
plaatsje te zoeken, waar men het vliegtuig
zou kunnen zien, was de G. 38 al uit het ge
zicht verdwenen. Even vijf uur kwam de Jun
kers echter terug en toen heeft hij eenige ma
len zeer laag boven het centrum der stad ge
cirkeld.
Al is men zoo langzamerhand wel aan
vliegtuigen gewoon geraakt, dit groote vlieg
tuig trok toch nog algemeen belangstelling
DE „GRAF ZEPPELIN" NAAR
AMSTERDAM?
De firma Wambersie Zoon, hoofdagen
ten voor Nederland voor de Zeppelintochten,
deelt ons mede, dat een reis van Friedrichs-
hafen naar Amsterdam wordt overwogen en
wel: vertrek van Friedrichshafen te ongeveer
7 uur v.m. op 18 October, aankomst te Am
sterdam ongeveer 15 uur; terugreis 's nachts;
landing 's morgens, ongeveer 7.30 uur te
Friedrichhafen op Zondag 19 October.
Naar wij omtrent dezen tocht van de „Graf
Zeppelin" nader vernemen van de zijde van
het weekblad „Het Leven", dat deze vlucht
organiseert, staat het nog niet vast, dat de
„Graf Zeppelin" op Schiphol zal landen
Met de autoriteiten worden nog onderhande
lingen gevoerd.
DE GORDON-BENNETT-
WEDSTRIJD.
De Duitsche deelnemer aan de Gordon-
Bennettwedstrijden de ballon Bernheim,
waarover men zich reeds ongerust maakte,
omdat men niets meer van de ballon had ge
hoord, is thans nabij Oneonta in den staat
New-York geland. Van de acht deelnemende
ballons bevindt zich op het oogenblik nog
slechts de Good Year-ballon in de lucht. De
Amerikaansche ballon zweeft boven den
staat Massachusetts.
Uit New-York wordt gemeld, dat de Fran-
sche oceaanvliegers Costes en Bellonte gister
avond te 6.50 uur Amer. tijd (12.10 uur Am-
sterd. tijd) met hun vliegtuig „Vraagteeken"
op het Curtiss-vliegveld op Long Island bij
New-York zijn geland. Hiermede zijn zij de
eerste vliegers die een volkomen geslaagde
oceaanvlucht in de richting Oost—West heb
ben volbracht.
t i*},eU3.a'st.e deel der tocht.
Tegen 14 uur M.E.T. gistermiddag werd
het vliegtuig „Vraagteeken" van de beide
Fransche oceaanvliegers Costes en Bellonte
in de nabijheid van Kaap Canso gesigna
leerd, dus ter hoogte van de Noordoostkust
van Nieuw-Schotland. Het vliegtuig zette di
rect koers naar Halifax.
9É regeerings-racjiogtajipp deelde later op
den middag mede, dat heden te 16ÏC
M.E.T. van de Fransche oceaanvliet/er* rUu*
tes en Bellonte het volgende draadloo^T4,
richt is ontvangen: *e °e-
„Vliegen boven Halifax, hopen vier
namiddags, 22 uur M.E.T., te New-Yort?
arriveeren". ork k
De vlucht van Costes en Bellonte lant«
Amerikaansche kust werd een ware trin
tocht. Overal werden zij door enthou^c!'
menigten toegejuicht, tientallen vliepf„7~ie
begeleiden het „Vraagteeken" op den
naar New-York. Kolonel Lindbergh wa^
Curtissfield aangekomen, teneinde de oceL
vliegers te begroeten. ais
De aankomst te New
Nader wordt gemeld: 0rk.
Nadat in de middaguren bekend was o».
worden, dat de beide Fransche vliegers Cost
en Bellonte met de „Point d'Interrogation"
aantocht waren, stroomden de duizend!0
naar het vliegveld, waar alles reeds in 5
reedheid was gebracht om de vliegers te ont
vangen op de plaats, die door hen zelf k -
hun start te Parijs, was aangegeven ala tw
einddoel van hun vlucht.
Op het vliegveld werd men van minuut tol
minuut op de hoogte gehouden van de vor
deringen der koene vliegers op hun laatste
etappe.
In alle steden die de „Point d'Interrova
tion" passeerde, lieten de bewoners hun b*
zigheden in den steek om de beide Fran.
schen met enthousiast gejuich te zien passee!
ren.
Eindelijk om kwart voor zeven werden zii
gesignaleerd. Iedere seconde steeg de span.
ning, vooral, nadat ook de toeschouwers aan
de lichtelijk bedekte lucht eindelijk een stin
hadden waargenomen, die steeds groeide en
tenslotte het „Vraagteeken" bleek te zijn, om-
zwermd door een achttal militaire vliegtui-
gen, die als eere-escorte tegemoet gevlogen
waren en hen thans naar de landingsplaats
geleiden.
Majesteueus cirkelde het vliegtuig eenige
malen boven Curtissfield waar het tenslotte
om zes uur vijftig vlot neerstreek.
Dit allerlaatste gedeelte van hun enorme
frestatie, bleek voor de vliegers nog niet eens
et gemakkelijkst. Het terrein was n.1. door
voorafgaande regens geheel doorweekt en
soppig geworden. De kranige vliegers slaag-
den er evenwel in hun toestel rustig midden
op het veld neer te zetten en in de richting
van de eere-tribune te taxiën. Op dit moment
echter was het enthousiastme der toeschou-
wers tot zoo'n hoogte gestegen dat zelfs het
krachtige politiecordon hen niet meer in be
dwang kon houden en zij het terrein opstorm,
den, waar zij door hun ontzaglijk aantal het
vliegtuig tegenhielden.
Intusschen waren de escorteerende vliegtui
gen in de hoeken van het vliegveld neerge
streken.
Enorme geestdrift van het publiek.
Kort na elkander stapten toen Costes en
Bellonte uit de machine, werden door het pu
bliek op de schouders getild en in triomph
rondgedragen.
Op de officieele tribune hadden tal van
autoriteiten plaats genomen, o.a. de Fransche
ambassadeur te Washington en vele leden
der Fransche kolonie te New-York, onder wie
Borotra en Carpentier, terwijl ook kolonel
Lindbergh aanwezig was, welke in het bij
zonder zijn bewondering uitsprak over ae
buitengewone wijze, waarop de beide Fran
sche vliegers na een dergelijken tocht hadden
weten te landen.
Eindelijk slaagde men er in de „Point d'
Interrogation" in de hangar te brengen, waar
de eere-wijn werd rondgediend. Costes en
Bellonte echter hadden vooreerst meer inte
resse voor het toestel dat hen over den
Oceaan had gedragen. Zij onderwierpen het
dan ook oogenblikkelijk aan een grondig on
derzoek, hiermede blijk gevende den ver-
moeienden tocht, welke precies achtendertig
uur en 19 minuten geduurd had voortreffelijk
te hebben doorstaan.
Intusschen was het donker geworden en
flitsten herhaaldelijk de magnesiumlichten
der persfotografen op.
Nadat eenige sprekers o.a. de Fransche
ambassadeur en kolonel Lindbergh, de beide
vliegers eenige hartelijke woorden van wel
kom hadden toegesproken, dankten Costes en
Bellonte voor de hartelijke ontvangst.
Hierna werden zij naar hun hotel gebracht
ten einde een welverdiende rust te genieten.
Hoe het bericht te Parijs werd
ontvangen.
Met nauwelijks te beschrijven enthousiasr
me hebben de Parijzenaars het bericht van
de veilige landing van de „Vraagteeken" op
New-Yorksche vliegveld Curtissfield ontvan*
gen.
Duizenden en nog eens duizenden hadden
zich op de Place ae la Concorde opgesteld
en luisterden naar de door luidsprekers weer
gegeven heruitzending van de Fransche ra
diostations van de door de Amerikaansdie
stations uitgezonden begroetingsredevoerin
gen. Toen kort na middernacht het bendu
van de landing werd medegedeeld kende h«
gejuich geen grenzen meer. Tot laat in den
nacht bleef het publiek op straat.
Met ontroering hoorde men tegen 1 uur
korte begroetingsredevoeringen.
De beide vliegers mogen niet langer aa«
48 uur te New-York blijven, indien zij ae»
prijs van 25.000 dollar willen winnen. £'J
zijn dan verplicht twee dagen na aankoms
te New-York naar Dellas in den staat Te*
te vliegen. De vliegers zullen over zee na
Frankrijk terugkeeren.
De meening van dr. Ecketie
Het Journal heeft zich onmiddellijk na
landing telefonisch met dr. Eckener in v
binding gesteld om hem zijn meening te v
gen over het slagen van de vlucht. Deze
zoo schrijft het blad, de waarde van
vlucht beter dan iemand anders beoora
Dr. Eckener heeft geantwoord, dat de_
de vliegers een grootsche prestatie ae.ufl.
verricht, waarop zij met recht trotsch
nen zijn. Zij hebben het bewijs gelever
het bij gunstig weer mogelijk is ook me
zwaarde" dan de lucht den Meaan o
vliegen, vooropgesteld natuurlijk dat ne
teriaal in orde is. vao
Winstgevende contracten
Costes. ex«o yoOt
De verschillende contracten die coste
zijn vertrek heeft afgesloten, zullen ite 4
millioen dollar opbrengen.