i hster da hii i: beurs Rechtszaken Binnenland Telegrammen Zeetijdingen EEN VROUW OVERREDEN. TOESTAND MR. VAN t EEUWEN KRITIEK. VERDUISTERING. Ingezonden stukken Laatste berichten. r[ l.V, S. J. A. KEESOIfl, STEENENBRUG, Leeraar M. 0. Boekhouden. Lid der Ned. A. TEL. '52, KANO'S MOETEN 'S AVONDS EEN LICHT VOEREN. Uitspraak van den Kantonrechter, f Voor den Kantonrechter mr. de Hartog te (Amsterdam had zich een jongeman te ver antwoorden, omdat hij op den Amstel met een kano had gepagaaid, zonder dat deze kano van een licnt was voorzien. De jonge ling was niet ter zitting verschenen. De Ambtenaar van het O. M., mr. Visser, achtte verd. schuldig, volgens hem viel een kano onder het binnenaanvaringsreglement, waarin o.m. wordt bepaald, dat een roeiboot na zonsondergang van een licht dient te zijn voorzien. Weliswaar wordt in het bedoelde reglement slechts van „roeiboot" gesproken en niet van een kano, doch dit meer moderne vervoermiddel is als een roeiboot te be schouwen. Daar ht hier een min of meer principieele kwestie geldt, wilde spr. volstaan met het fischen van een geldboete van 1 subs. 1 dag hechtenis. De Kantonrechter wees conform den eisch vonnis. MOET VOOR EEN FILIAALHOUDER EEN ARBEIDSLIJST AANWEZIG ZIJN? Voor den Amsterdamschen kantonrechter mr. L. S. G. de Hartog diende de strafzaak- tegen den 46-jarigen procuratiehouder H. de H., wonende te Bussum, verdacht van over tredingen der arbeidswet, gepleegd te Am sterdam. Verdachte zou, volgens de dagvaarding, als procuratiehouder, tevens gevolmachtigd bedrijfsleider van de winkelonderneming van W. van Amerongen in de Linnaeusstraat, handelende onder den firmanaam V.A.N.A., en als zoodanig met de zorg voor de nale ving van de bepalingen der arbeidswet he liast, niet hebben gezorgd, dat in den winkel een arbeidslijst aanwezig was voor den filiaalhouder A. J. A., die arbeid in den win- jcel verrichtte. Verdachte bekende, dat er inderdaad voor den filiaalhouder geen arbeidslijst aanwezig was. Volgens zijn meening viel een filiaal houder niet onder de desbetreffende bepaling Van de arbeidswet. Behalve de filiaalhouder 'jwerkten ook diens vrouw en een bediende in 'den winkel. Voor deze beide laatste personen was wel een arbeidslijst aanwezig. De ambtenaar van het O.M. wees erop, Eidat de filiaalhouders zich beroepen op arti- jkel 16 sub a., volgens welk artikel een ar beidslijst niet aanwezig behoeft te zijn voor rsonen, die, niet zijnde hoofd of bestuur- r der onderneming, aan het hoofd staan rVan een winkel of een afdeeling daarvan en (uitsluitend of in hoofdzaak met de leiding 'daarvan belast zijn. In het arbeidsregister, aldus spr., dient |dan vermeld te worden welke werkzaamhe- |den worden verricht. Spr. achtte dit artikel ■in dit geval niet van toepassing, daar de be doelde filiaalhouder slechts hulp heeft van ■zijn vrouw en een loopjongen en zelf het 'meerendeel van zijn tijd als bediende in den Winkel doorbrengt. De kantonrechter, onmiddellijk vonnis wij zend, achtte geen overmacht aanwezig, ook dienen naar zijn meening de woorden „uit sluitend of in hoofdzaak" zakelijk te worden opgevat, hetgeen de verdediger had ontkend. Hier had dus volgens spr. een arbeidslijst voor den filiaalhouder aanwezig dienen te zijn. Conform den eisch veroordeelde de kanton rechter verdachte tot 1 boete. BOTSING OP DEN MUIDER- STRAATWEG. Snel rijden en slecht uitkijken; eisch i 14 dagen. Voor de Vierde Kamer der Amsterdam- sche rechtbank stond opnieuw terecht de chauffeur H. G. v. Z., wonende te Amster dam, die op 17 October 1929 bij verstek door de rechtbank was veroordeeld tot een hech tenis van twee weken wegens het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. Verdachte was yan dit vonnis in verzet gekomen. Op 24 April 1929 reed verdachte als chauf feur van een huurauto tusschen Muiden en Diemen. Ter hoogte van de kruitfabriek kwam hij in botsing met een vrachtauto. Verd. had een voor hem rijdenden auto wil len passeeren en den hem tegemoetkomenden auto niet gezien. De auto, door v. Z. be stuurd, sloeg om en een der twee passagiers, de godsdienstleeraar L. Staal uit Amster dam, die een begrafenis te Muiderberg had bijgewoond, werd zwaar gewond en kreeg een hersenschuddig zoodat hij gedurende 7 weken het bed moest houden. Ook de bestuur der van den vrachtauto H. Boogaard, melk handelaar te Weesp, werd zwaar aan het ach terhoofd gewond, zoodat hij 1Y< maand niet kon werken. Ook de chauffeur van den luxe auto, verd. van Z. werd tamelijk ernstig ge wond. Dr. A. van Seventer, die de gewonden had behandeld, bracht ter zitting rapport uit; de wonden kwalificeerde hij als „zwaar licha melijk letsel". De officier van justitie zeide, dat verd., die zeer snel reed, slecht had opgelet, anders zou hij den anderen auto hebben opgemerkt. Spr. zag geen reden de straf te minderen. Hij eischte opnieuw een hechtenis van 14 dagen. Uitspraak 17 September. WEERVOORSPELLING. De G. Crt. schrijft in haar dakboekblaadjes: Er was een tijd, dat de meteorologie in haar kinderschoenen stond. De weervoor spellingen werden samengesteld door den ijongsten bediende van de redactie, die een grondige studie had gemaakt van den Enk- huizer almanak en de tegenwoordigheid van geest had, voor hij zijn voorspelling neer schreef, naar den hemel te kijken. Later na men de bladen de zaak ernstiger op. Dat wil zeggen, men belastte met deze taak een oude ren redacteur, die meer stormen over zijn hoofd had zien gaan. Maar toch kwam het nog voor, in den tijd dat de dagbladen weer voorspellingen met een plaatje gingen geven, dat de weerredacteur van een Amsterdamsch blad acht van de tien maal den kikker in de krant zette, die den barometerwijzer op „veranderlijk" zette, omdat dit chicHé het è'enige was waar een advertentie bij hoorde vaX» een jucaDhl-willkeL Toen kwamen de groote dagen van De Bilt. Alle kranten konden zich voortaan abonneeren op de offidëele mededeeling, dat het, behoudens neerslag, droog zou blijven. Men zou meenen, dat er nu niets meer te wenschen overbleef. Doch een ernstige cou rant in Den Haag, die de zaken grondig wenschte te behandelen heeft nu sedert eelti ge maanden het nieuwste uitgevonden: de weervoorspelling van den vorigen dag. Het is inderdaad een idee, waarop niet ieder ko men zou. En zoo kan men in die courant le zen, waarom het gisteren geregend, ge sneeuwd of gedooid heeft. Een voorspelling, die het voordeel heeft, de redactie brieven te besparen van menschen, die teleurgesteld zijn over bedorven vacanties of zomerldeeden. Het risico is zoo vrijwel tot nul gereduceerd. Het is in ieder geval een feit, dal er in deze schoone nazomersche dagen in de geheele courant niets is, wat met zooveel spanning wordt geglezen als het weerbericht. En ja- loersdh als ik ben op de belangstelling, die de weervoorspellers op het oogenblik vinden, kan ik de verleiding niet weerstaan, mij voor éénmaal ook eens aan een weervoorspelling te wagen: „En typische nazomerluchtdrukverdeeling valt te constateeren over gehéel Europa, met inbegrip van Haparanda, de Far Oer en de Oikney-eilanden. (Deze namen mogen in een weerbericht niet ontbreken, ik weet niet waarom). Dit nazomerluchtdrukverdeelings- type maakt echter de kans op verstoring van het mooie weer des te grooter. Zoo kan ook de depressie boven den Oceaan plotseling aanleiding geven tot weersomslag. In dat ge val is het met het mooie weer gedaan. Het is dus volkomen duidelijk, dat er slechts twee mogelijkheden zijn: óf de luchtdrukverdee- ling blijft ongewijzigd, óf zij ondergaat een verandering. In het eerste geval kan men op bestendiging van de mooie periode rekenen, in het tweede is slecht weer te verwachten. Volkomen zekerheid kan men zich verschaf fen door op te letten of de barometer stijgt of daalt; in het laatste geval is het weer goed. Ook voortdurende zonneschijn is daarvoor een vrij betrouwbare aanwijzing''. Woensdagavond te 9 uur is op den hoogen Rijndijk de 30-jarige mej. Van der Werf, moeder van 8 kinderen door een achter haar komenden auto overreden en ernstig aan het hoofd gewond. Zij is in zeer bedenkelijken toestand naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden overge bracht. De bestuurder van den auto, zekeren Hoogendijk uit Ter Aar is onmiddellijk uit den auto gestapt en er van door is gegaan. Bij een onderzoek door de politie is gebleken, dat hij vannacht niet is thuis gekomen. DE DIRECTEUR VAN „DE SCHELDE" GERIDDERD. Minister Reijmer heeft heden de nieuwe Schutsluis geopend met een rede, waarin hij naging de geschiedenis van de Maatschap pij „De Schelde", waarmede de bloei van Vlissingen nauw samenhangt. De Minister deelde mede dat de Koningin den Directeur van „de Schelde" den heer C. Wesseling, heeft benoemd tot Officier in de orde van Oranje Nassau. De ziektetoestand van Oud Vice Presi dent van den Raad van State mr. van Leeu wen blijft hoogst kritiek. In December van het vorig jaar is een ac countants-onderzoek ingesteld naar den be heerder van de gelden van de afdeeling Haarlem van den NederlandsChen stuca- doorsbond, H. C. de Z. Uit dit onderzoek bleek, dat de administra tie weliswaar slordig gevoerd werd, doch er kon niet bewezen worden dat de Z. gelden had verduisterd. Het onderzoek is evenwel voortgezet en gisteren heeft de politie de Z. aangehouden, die thans bekende zich aan verduistering te hebben schuldig gemaakt. Het juiste bedrag dat verduisterd is, heeft men nog niet kunnen vaststellen, doch het loopt in de tienduizenden. De Z. is in be waring gesteld. (Buiten veranlwoo! dtlijkiieid. van de Re dactie. De opname in deze rubriek bewijst geenszins dat de 'edactit er mede instemt.) VEILIGHEID—NUCHTERHEID. In den loop der jaren heeft het snelverkeer zich zoodanig ontwikkeld en aan de samenle ving dienstbaar gemaakt, dat we het niet meer zouden kunnen of willen missen. Denken we onze samenleving, handel en in dustrie een oogenblik zonaeridit snelverkeer: Wie zou het nog kunnen stellen zonder spoor-, of tramwegen, zonder de autobussen. Nog met den dag neemt het belang van het snelverkeer toe. De verkeersgelegenheden worden altijd nog menigvuldiger en steeds sneller. Doch, naarmate de verkeersgelegenheden toenemen, de snelheden grooter worden, naar die mate moeten ook aa'n de veiligheid hoo- gere eischen worden gesteld, en moet alles vermeden worden, wat de veiligheid in gevaar kan brengen. Eén der gevaren die een veilig verkeer steeds bedreigen (misschien wel het voor naamste) is net alcoholgebruik door hen die bij het snelverkeer betrokken zijn. Zeer terecht zei onlangs onze minister- pres., Jhr. mr. Ch. Ruijs de Beerenbrouck: „De mechanische krachten van machines, geleid door 't menschen-verstand en -inzicht, dienstbaar gemaakt aan bepaalde doeleinden, door den mensch gesteld, zijn van onbereken baar nut en voordeel. Wanneer echter de mensch niet meer de heerschappij over deze werking voert, wanneer hij een oogenblik de machine niet in zijn hand heeft, kan er door dat zelfde mechanischme veel onheil gesticht worden. Onverbiddelijk werkt de machine door, vermorselend en vergruizend alles wat haar in den weg komt". Voor de spoor- en tramwegen, gebonden aan vaste banen, zijn door de overheid vele veiligheidsmaatregelen vast gesteld. Doch wat baat dat alles, wanneer het per soneel uit den verkeersdienst zichzelf door al coholgebruik onbekwaam maakt voor zijn taak?. - Het is daarom van zoo groot belang, dat vooral onder dit personeel een krachtige actie wordt gevoerd voor de nuchterheids-ideeën. Sedert een 18 tal jaren is de Ver. „St. Fran- ciscus", die zich ter. doel stelt: krachtige be strijding van drinkideeën, drinkgewoonten en drinkdwang onder het verkeerspersoneel, ijve rig werkzaam om daardoor de verkeersveilig heid te bevorderen. Haar streven is- in deze enkele woorden saam te vatten: Veiligheid door Nuchterheid. Om dit streven nog meer te kunnen bevor deren doet zij een beroep op allen, wetende dat zij door haar werk een algemeen maat schappelijk belang dient. Wanneer zij dus a.s. Zondag U een speldje zal aanbieden, waarvan de baten zullen die nen voor de propaganda der nuchterheids ideeën onder het verkeerspersoneel, wijs het dan niet af, maar koop het, want het is ook Uw belang dat hier gediend wordt; het geldt immers ook Uw veiligheid Proirlnolaal nieuw EGMONLBINNEN. Inbraak. Toen Woensdagavond de melkboer aan de woning van den heer A. V. te Rinnegom kwam, bemerkte hij dat de achterdeur ge blokkeerd was. De bewoners waren dien dag niet thuis. De politie werd onmiddellijk met het geval in kennis gesteld. Men kon echter niet constateeren of iets werd gemist. De be woner kwam laat in den avond thuis en be vond alle kasten en laden nagekeken en een bedrag aan geld, vermoedelijk 25 of meer alsmede een gouden horloge en armband ver mist jj j HEILOO. Woensdagmiddag 3 uur werd de bi bliotheek van het departement Heiloo van het Nut van het Algemeen, ondergebracht in het oude raadhuis, geopend. Er zijn een 1060 boeken in de bibliotheek en voor 2 cent per boek kan men zijn kennis verrijken of lust tot lezen bevredigen. Ook zijn er een 60-tal kinderboeken. De bibli otheek is eiken Woensdag van 3—4 uur ge opend. Het bestuur en speciaal de ijverige secretaris de heer D. J. Ruijter en de bibllo- theekcaris de heer Kluft doen alles om de bi bliotheek in stand te houden. SCHOORL. Geboren: Catharina Anthonia d. v. Fekke de Vries en van Johanna Jonker. Hermanus z. v. Jacob Bootsma en van Lina Jeensma. Petrus Joseph z. v. Franciscus Kaandorp en van Hendrika Orij. Catha rina Maria d. v. Simon Wever en van Cor- nelia Zwagerman. On dertrouwd: Theodorus Veldboer te De Rijp en Catharina Stam. Overleden: Cornelis Greeuw, 26 j., echtg. van Johanna Blokdijk. Grietje Dek ker, 41 j., echtg. van Hendrik Belle Grietje Geertsma, 72 j., wed. van Gijsbertus Mole- naar. BENOEMD AAN DE R. H. B. S. TE ALKMAAR. Wederom is benoemd tot tijde] ijk leeraar aan de R. H. B. S. te Alkmaar de heer J. J. v. d. Berg. BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN. Hedenmiddag is in de rivier de Waal voor Nijmegen de 10-jarige G. B. bij het zwem men verdronken. KORTE VREUGDE. Met geld van den patroon op stap, maar denzelfden dag nog aange houden. Een 23-jarige loopknecht te Haarlem had gistermiddag van zijn patroon opdracht ge kregen een bankbiljet van f 1000' in te wis selen en eenige postwissels te verzenden. De jongeman is met het resteerend naar Amsterdam gegaan, waar hij zich nieuwe kleeren kocht. De patroon had inmiddels bij de politie aangifte gedaan, tengevolge waar van de jongeman denzelfden avond op het Rembrandtplein te Amsterdam is aangehou den. Hij had nog 657.12 in zijn bezit. Geld en kleeren zijn in beslag genomen en de loop knecht is te Haarlem in bewaring gesteld. DEELNEMING VAN HET LUCHT VAARTCONGRES AAN HET VLIEG ONGELUK TE LOOSDRECHT. Ook een telegram aan Costes en Bellonte. Namens het Intern. Luchtvaartcongres is een tlegram van deelneming gezonden aan den Minister van Defensie en aan den Com mandant van de Marine te Den Helder met het vliegongeluk te Loosdrecht en tijdens den iunch gisteren in het Carlton Hotel te Am sterdam hebben op voorstel van Dr. Anasta siu (Roemenië) alle deelnemers zich van hun zetels verheven en in een halve minuut stilte dé bij dit ongeval om het leven gekomenen herdacht. Ilr. de Vogel heetf namens het Luchtvaart congres aan de Oceaanvliegers Costes en Bellonte een telegram gezonden. DE GESLAAGDE OCEAANVLUCHT. Een felicitatie van het Haagsche luchtvaartcongres. De president van het thans te Den Haag gehouden wordende luchtvaartcongres, ir. de Vogel., heeft namens dat congres aan de Oceaanvliegers Costes en Bellonte een tele gram van gelukwensch gezonden. TWEE FRANSCHE WATERVLIEGTUIGEN NEERGESTORT. De Fransche militaire luchtvaart heeft den laatst-en tijd nog al wat vliegongevallen te boeken. Zoo zijn gisteren wederom twee mi litaire vliegtuigen neergestort, gelukkig ech ter zonder dat het ditmaal menschenlevens eischte. Het eerste ongeval vond plaats met een marine-watervliegtuig, jbemand met een piloot en een waarnemer, dat tengevolge van een motordefect dicht bij Bordeaux in zee stortte en geheel vernield werd. Ondanks de hevig heid van den val behielden de beide mannen hun bezinning, bevrijdden zich uit de resten van het toestel en wisten zwemmende de kust te bereiken. Het tweede ongeval vond plaats bij Toulon, eveneens ggj een Jujjkdit door onbekende ooriCJc dicht bij de haven in zee neerstortte. Een duikboot, die zich in de nabijheid bevond, waarschuwde het red dingsstation, dat een reddingsboot uitzond en de bemanning oppikte. De duikboot nam het toestel op sleeptouw om het de haven van Toulon binnen te sleepen, doch onderweg be merkte men, dat het vliegtuig begon te zin ken. De commandant van de duikboot liet den onderzeeër onder water duiken en dook on der het vliegtuig weer op, zoodat het zinken de watervliegtuig, om hoog geheven door den onderzeeër, veilig de 'haven binnen kwam. Gedeeltelijk gecorrigeerd. DE NALATENSCHAP VAN VAN LEAR BLACK. Geysendorffer en Scholte krijgen legaten. BALTIMORE, 4 Sept. In de nalaten schap van den Amerikaanschen kranten- koning Van Lear Black zijn blijkens bet testament nog verschillende giften opge nomen, loopende van 25.000 dollar tot 250.000 dollar. Onder deze giften bevinden zich ook legaten voor de piloten die al de luchtreizen met Van Lear Black maakten, de Nederlandsche vliegers Geysendorffer en Scholte. DE AVONTUREN VAN JACK DIAMOND. BREMEN, 4 Sept. Jack Diamond, de koning der New-Yorksche onderwereld, is onder sterke politiebewaking naar Breinen overgebracht. Laat in den nacht kwam hij er aan, zonder dat de aandacht van het pu bliek getrokken werd. Hij wordt hier voor- loopig in bewaring gehoiiden tot het uitwij zingsbevel van den regeerings-president van Aken ontvangen is, waarna hij zoo spoedig mogelijk met een Duitsch stoom schip naar Amerika zal worden terugge zonden. STOOMVAARTLIJNEN. Stoomvaart-Mij. Nederland. Koningin der Nederlanden, thuisr., 2 Sept. v. Tanger. Radja 3 Sept. v. Amst. n. Antw. Salabangka, uitr., 2 Sept. v. Suez. Prins der Nederlanden 3 Sept. v. Batavia n. Amst. Kon. Ned. Stoomb. Maatschappij. Ariadne 2 Sept. v. Messina n. Palermo. Astrea 31 Aug. v. Indië te New ork. Bereniee 2 Sept. v. Alexandrië n. Bari. Breda 2 Sept. v. Hamb. te Antw. Hermes 2 Sept. v. Nantes n. Amst. Nereus 2 Sept. v. Santander te Musel Oberon 2 Sept. v. Patras n. Piraeus Odysseus 2 Sept. v. Kopenhagen te Sun Orestes 2 Sept. v. Constanza n. CW? tinopel. Constj' Rauna 2 Sept. te en v. Venetië n. Trits» Triton, thuisr., v. Havre n. Amst Ajax 2 Sept. v. Malaga te Carthagena Bennekom, thuisr., 31 Aug. v. Guavaouii Brion 2 Sept. v. Kopenhagen te Aalboro-' Haarlem, uitr., 1 Sept te GuayaquiL Irene 3 Sept. v. Amst. n. Rott. Merope 3 Sept. v. Amst. n. Hamb. Oberon 3 Sept. v. Patras te Piraeus. Proteus 3 Sept. v. Amst. n. Kopenh Trajanus 2 Sept. v. Samos te Piraeus Tiberius 30 Aug. v. Kingston. (Ja.) Titus 30 Aug. v. Kingston (Ja.). Kon Holl. Lloyd. Flandria, thuisreis, 2 Sept. v. Rio Janeiro Eemland, thuisreis, 2 Sept. v. Bahia. Maasland, thuisreis, 5 Sept. te IJmuiden ver wacht. i Zeelandia, 3 Sept. v. A'dam n. B.-Alret. Rotte.damsche Lloyd. Slamat, uitreis, 2 Sept. v. Port Said. Tjerimai, uitreis, 2 Sept. te Sabang. Patria, 3 Sept. v. Rott. n. Batavia. Slamat, uitreis, 3 Sept. te Suez. HollandAmerika-Lijn. Lochkatrine, Rott.-Pac., 2 Sept. v. Swansea Spaarndam, *2 Sept. v. New-Orleans n. Rott Veendam, 1 Sept. v. Bermuda te New-York. Bilderdijk, 31 Aug. v. Rott. te Philidelphia. Drechtdijk, Rott.-Vanc., 1 Sept. te Los Anva. les Harbour. HollandBritsch-Indië-Lljn. Hoogkerk, uitreis, 3 Sept. v. Suez. Ridderkerk, uitreis, 3 Sept. v. Suez. JavaChinaJapan-Lijn. Tjisondari, 31 Aug. v. Shanghai te Hong. kong. Java—New-York-Llin. Beemsterdijk, Java-New-York, 3 Sept. te Suez. Singkep, Java-New-York, 2 Sept. te Sabang.' Blommersdijk, New-York-Java, 3 Sept. te Pt! Said Tydeus, N.-York-Java, 1 Sept. v. Sabang. Java Paciiic-Lijii. Batoe, Pac.-Java, 1 Sept. v. Belawan. Kon. Paketv. Maatschappij. N. Zeeland, 2 Sept. v. Brisbane n. Sydney. Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn. Algorab,. thuisreis, 2 Sept. te Bahia. Stoomvaart Mij. Oceaan. Eurybates, Batavia-A'dam, 31 Aug. te Mar* seille. Helenus, 1 Sept.- v. Yokohama n Rotterdam. Maron, Batavia-A'dam, 2 Sept. te Londen. Phrontis, A'dam-Batavia, 3 Sept. te Pt. Said. Sarpedon, Japan-Rott%2 Sept. v. Hongkong. Telemachus, Rott.-Japan, 2 Sept. te Pt. Said. van 4 Sept. 1930 Opgave van IVoordhollandsch Laiidbouwcrediet (Ontvangen per draadlooze telefoon) 1000 Hi STAATSLEEN1NGEN. 5 1918 BANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij Cert. v, Kol Bank Ned. Ind. Handelsbank Fransche Banken (3) D. Reichsbank INDUSTR. OND. BINNENL Alg. Kunstzijde Unie. v. Berkels' Patent Calvé Delft Cert. Centrale Suiker Holi. Kunstzijde Margarine Unie Philips Gloeilampen Gem. Bezit INDUSTR. AAND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda i V i Bethleh. Steel i Cities Service Steel comm Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCIL H. V. A Java Cultuur Cult. Vorstenl. Dito actions Poerworedjo MIJNBOUW. Alg. Ezplor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Koa Petr. Perlak RUBBERS. Amsterd. Rubber A Deli Bat. Rubber. Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn Holl. Amerika Gem. Éig. Scheepvaart Unie Kon. Ned. Stoomboot t Niev. Goudriaan i TABAKKEN. Oostkust i i i Oude Deli Senembah Deli Batavia i AMER. SPOORWEGEN. Erie Milwaukee Southern Rails Union Pacific Wabash *Exdividend. tExclaim. i I lil I I I IS* Ü&nNÉS o «lil c l lilt l i II I III III II I I 4't III I I I I I I I I I I I I I I I I f I I I I f li» I i a&tótè *!fc. Vorige koers 102V, 146'/, 147'/, 125 480 241 851', 68'/2 U4'/a 54'/, 82i/, 251'/, 313'/, 70'/, 91'/, 853/g 29'/, 171''/], 271 367 276 107'/, 72.20 18'/, 144 67 671/, 354 369'/, 136 91 44 80 60 2'/, 19'/, 19'/, 138 59 56 543/, 274'/, 293'/, 271 413/, 15'/u 216'/, 348/8 Koers van htden te pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 pLm. 2.— pl.m. 2.15 =- - - 145-6 - - 245 847, 70 116'/, 841/, 117»/, 83}.4} 117-8 837,-4 117-8 257 257-9 312-6 315-6 257 314-5 903/8 -i 69»/, 917,-V, 29'/, 29»/, 169 29»/i, 363 363-4'/, 272 363-4 362-3'/, - 145 667, 69J-70 146-50 69-70 70- 150-1 71 370* 370-J 370} 88 45 88-9 87}-8} ~216/ifl ~218/u 1 1 II 1 139-40} 140}.'/, 20 19 54 275 294 274 278'/, 294 277 279-80 278-9 299-301 280-1 14'/, 42 33 32'/, PROLONGATIE vorige koers 2 pCt. heden 2 pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM. Londen t Berlijn Parijs i i Brussel (Belga) t Bazel i Weenen p. Sch. 100. Kopenhagen Stockholm O'b i i kl NIET OFFICIEEL New-York Italië Vorige koers 12.081/9 59.25 9.76'/, 34.677, 48.25 35.10 66.52'/, 66.75 66.52'/, 2.48'/, 13.00 Koers op heden 3 uur 12.08 59.23'/, 9.75»/, 34.67'/, 48.23'/, 35.10 66.52'/, 66.75 66.52'/, 2.483/u 13.00 v. Accoun^n]^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 8