i hster da hii i: beurs
Rechtszaken
Binnenland
Telegrammen
Zeetijdingen
EEN VROUW OVERREDEN.
TOESTAND MR. VAN t EEUWEN
KRITIEK.
VERDUISTERING.
Ingezonden stukken
Laatste berichten.
r[
l.V,
S. J. A. KEESOIfl, STEENENBRUG,
Leeraar M. 0. Boekhouden. Lid der Ned. A.
TEL. '52,
KANO'S MOETEN 'S AVONDS EEN
LICHT VOEREN.
Uitspraak van den Kantonrechter,
f Voor den Kantonrechter mr. de Hartog te
(Amsterdam had zich een jongeman te ver
antwoorden, omdat hij op den Amstel met
een kano had gepagaaid, zonder dat deze
kano van een licnt was voorzien. De jonge
ling was niet ter zitting verschenen.
De Ambtenaar van het O. M., mr. Visser,
achtte verd. schuldig, volgens hem viel een
kano onder het binnenaanvaringsreglement,
waarin o.m. wordt bepaald, dat een roeiboot
na zonsondergang van een licht dient te zijn
voorzien. Weliswaar wordt in het bedoelde
reglement slechts van „roeiboot" gesproken
en niet van een kano, doch dit meer moderne
vervoermiddel is als een roeiboot te be
schouwen.
Daar ht hier een min of meer principieele
kwestie geldt, wilde spr. volstaan met het
fischen van een geldboete van 1 subs. 1
dag hechtenis.
De Kantonrechter wees conform den eisch
vonnis.
MOET VOOR EEN FILIAALHOUDER
EEN ARBEIDSLIJST AANWEZIG ZIJN?
Voor den Amsterdamschen kantonrechter
mr. L. S. G. de Hartog diende de strafzaak-
tegen den 46-jarigen procuratiehouder H. de
H., wonende te Bussum, verdacht van over
tredingen der arbeidswet, gepleegd te Am
sterdam.
Verdachte zou, volgens de dagvaarding,
als procuratiehouder, tevens gevolmachtigd
bedrijfsleider van de winkelonderneming van
W. van Amerongen in de Linnaeusstraat,
handelende onder den firmanaam V.A.N.A.,
en als zoodanig met de zorg voor de nale
ving van de bepalingen der arbeidswet he
liast, niet hebben gezorgd, dat in den winkel
een arbeidslijst aanwezig was voor den
filiaalhouder A. J. A., die arbeid in den win-
jcel verrichtte.
Verdachte bekende, dat er inderdaad voor
den filiaalhouder geen arbeidslijst aanwezig
was. Volgens zijn meening viel een filiaal
houder niet onder de desbetreffende bepaling
Van de arbeidswet. Behalve de filiaalhouder
'jwerkten ook diens vrouw en een bediende in
'den winkel. Voor deze beide laatste personen
was wel een arbeidslijst aanwezig.
De ambtenaar van het O.M. wees erop,
Eidat de filiaalhouders zich beroepen op arti-
jkel 16 sub a., volgens welk artikel een ar
beidslijst niet aanwezig behoeft te zijn voor
rsonen, die, niet zijnde hoofd of bestuur-
r der onderneming, aan het hoofd staan
rVan een winkel of een afdeeling daarvan en
(uitsluitend of in hoofdzaak met de leiding
'daarvan belast zijn.
In het arbeidsregister, aldus spr., dient
|dan vermeld te worden welke werkzaamhe-
|den worden verricht. Spr. achtte dit artikel
■in dit geval niet van toepassing, daar de be
doelde filiaalhouder slechts hulp heeft van
■zijn vrouw en een loopjongen en zelf het
'meerendeel van zijn tijd als bediende in den
Winkel doorbrengt.
De kantonrechter, onmiddellijk vonnis wij
zend, achtte geen overmacht aanwezig, ook
dienen naar zijn meening de woorden „uit
sluitend of in hoofdzaak" zakelijk te worden
opgevat, hetgeen de verdediger had ontkend.
Hier had dus volgens spr. een arbeidslijst
voor den filiaalhouder aanwezig dienen te
zijn.
Conform den eisch veroordeelde de kanton
rechter verdachte tot 1 boete.
BOTSING OP DEN MUIDER-
STRAATWEG.
Snel rijden en slecht uitkijken; eisch
i 14 dagen.
Voor de Vierde Kamer der Amsterdam-
sche rechtbank stond opnieuw terecht de
chauffeur H. G. v. Z., wonende te Amster
dam, die op 17 October 1929 bij verstek door
de rechtbank was veroordeeld tot een hech
tenis van twee weken wegens het veroorzaken
van zwaar lichamelijk letsel. Verdachte was
yan dit vonnis in verzet gekomen.
Op 24 April 1929 reed verdachte als chauf
feur van een huurauto tusschen Muiden en
Diemen. Ter hoogte van de kruitfabriek
kwam hij in botsing met een vrachtauto.
Verd. had een voor hem rijdenden auto wil
len passeeren en den hem tegemoetkomenden
auto niet gezien. De auto, door v. Z. be
stuurd, sloeg om en een der twee passagiers,
de godsdienstleeraar L. Staal uit Amster
dam, die een begrafenis te Muiderberg had
bijgewoond, werd zwaar gewond en kreeg
een hersenschuddig zoodat hij gedurende 7
weken het bed moest houden. Ook de bestuur
der van den vrachtauto H. Boogaard, melk
handelaar te Weesp, werd zwaar aan het ach
terhoofd gewond, zoodat hij 1Y< maand niet
kon werken. Ook de chauffeur van den luxe
auto, verd. van Z. werd tamelijk ernstig ge
wond.
Dr. A. van Seventer, die de gewonden had
behandeld, bracht ter zitting rapport uit; de
wonden kwalificeerde hij als „zwaar licha
melijk letsel".
De officier van justitie zeide, dat verd., die
zeer snel reed, slecht had opgelet, anders zou
hij den anderen auto hebben opgemerkt. Spr.
zag geen reden de straf te minderen. Hij
eischte opnieuw een hechtenis van 14 dagen.
Uitspraak 17 September.
WEERVOORSPELLING.
De G. Crt. schrijft in haar dakboekblaadjes:
Er was een tijd, dat de meteorologie in
haar kinderschoenen stond. De weervoor
spellingen werden samengesteld door den
ijongsten bediende van de redactie, die een
grondige studie had gemaakt van den Enk-
huizer almanak en de tegenwoordigheid van
geest had, voor hij zijn voorspelling neer
schreef, naar den hemel te kijken. Later na
men de bladen de zaak ernstiger op. Dat wil
zeggen, men belastte met deze taak een oude
ren redacteur, die meer stormen over zijn
hoofd had zien gaan. Maar toch kwam het
nog voor, in den tijd dat de dagbladen weer
voorspellingen met een plaatje gingen geven,
dat de weerredacteur van een Amsterdamsch
blad acht van de tien maal den kikker in de
krant zette, die den barometerwijzer op
„veranderlijk" zette, omdat dit chicHé het
è'enige was waar een advertentie bij hoorde
vaX» een jucaDhl-willkeL
Toen kwamen de groote dagen van De
Bilt. Alle kranten konden zich voortaan
abonneeren op de offidëele mededeeling, dat
het, behoudens neerslag, droog zou blijven.
Men zou meenen, dat er nu niets meer te
wenschen overbleef. Doch een ernstige cou
rant in Den Haag, die de zaken grondig
wenschte te behandelen heeft nu sedert eelti
ge maanden het nieuwste uitgevonden: de
weervoorspelling van den vorigen dag. Het
is inderdaad een idee, waarop niet ieder ko
men zou. En zoo kan men in die courant le
zen, waarom het gisteren geregend, ge
sneeuwd of gedooid heeft. Een voorspelling,
die het voordeel heeft, de redactie brieven te
besparen van menschen, die teleurgesteld zijn
over bedorven vacanties of zomerldeeden.
Het risico is zoo vrijwel tot nul gereduceerd.
Het is in ieder geval een feit, dal er in deze
schoone nazomersche dagen in de geheele
courant niets is, wat met zooveel spanning
wordt geglezen als het weerbericht. En ja-
loersdh als ik ben op de belangstelling, die de
weervoorspellers op het oogenblik vinden,
kan ik de verleiding niet weerstaan, mij voor
éénmaal ook eens aan een weervoorspelling
te wagen:
„En typische nazomerluchtdrukverdeeling
valt te constateeren over gehéel Europa,
met inbegrip van Haparanda, de Far Oer en
de Oikney-eilanden. (Deze namen mogen in
een weerbericht niet ontbreken, ik weet niet
waarom). Dit nazomerluchtdrukverdeelings-
type maakt echter de kans op verstoring van
het mooie weer des te grooter. Zoo kan ook
de depressie boven den Oceaan plotseling
aanleiding geven tot weersomslag. In dat ge
val is het met het mooie weer gedaan. Het
is dus volkomen duidelijk, dat er slechts twee
mogelijkheden zijn: óf de luchtdrukverdee-
ling blijft ongewijzigd, óf zij ondergaat een
verandering. In het eerste geval kan men op
bestendiging van de mooie periode rekenen,
in het tweede is slecht weer te verwachten.
Volkomen zekerheid kan men zich verschaf
fen door op te letten of de barometer stijgt
of daalt; in het laatste geval is het weer
goed. Ook voortdurende zonneschijn is
daarvoor een vrij betrouwbare aanwijzing''.
Woensdagavond te 9 uur is op den hoogen
Rijndijk de 30-jarige mej. Van der Werf,
moeder van 8 kinderen door een achter haar
komenden auto overreden en ernstig aan het
hoofd gewond.
Zij is in zeer bedenkelijken toestand naar
het Academisch Ziekenhuis te Leiden overge
bracht. De bestuurder van den auto, zekeren
Hoogendijk uit Ter Aar is onmiddellijk uit
den auto gestapt en er van door is gegaan.
Bij een onderzoek door de politie is gebleken,
dat hij vannacht niet is thuis gekomen.
DE DIRECTEUR VAN „DE SCHELDE"
GERIDDERD.
Minister Reijmer heeft heden de nieuwe
Schutsluis geopend met een rede, waarin hij
naging de geschiedenis van de Maatschap
pij „De Schelde", waarmede de bloei van
Vlissingen nauw samenhangt. De Minister
deelde mede dat de Koningin den Directeur
van „de Schelde" den heer C. Wesseling,
heeft benoemd tot Officier in de orde van
Oranje Nassau.
De ziektetoestand van Oud Vice Presi
dent van den Raad van State mr. van Leeu
wen blijft hoogst kritiek.
In December van het vorig jaar is een ac
countants-onderzoek ingesteld naar den be
heerder van de gelden van de afdeeling
Haarlem van den NederlandsChen stuca-
doorsbond, H. C. de Z.
Uit dit onderzoek bleek, dat de administra
tie weliswaar slordig gevoerd werd, doch er
kon niet bewezen worden dat de Z. gelden
had verduisterd.
Het onderzoek is evenwel voortgezet en
gisteren heeft de politie de Z. aangehouden,
die thans bekende zich aan verduistering te
hebben schuldig gemaakt.
Het juiste bedrag dat verduisterd is, heeft
men nog niet kunnen vaststellen, doch het
loopt in de tienduizenden. De Z. is in be
waring gesteld.
(Buiten veranlwoo! dtlijkiieid. van de Re
dactie. De opname in deze rubriek bewijst
geenszins dat de 'edactit er mede instemt.)
VEILIGHEID—NUCHTERHEID.
In den loop der jaren heeft het snelverkeer
zich zoodanig ontwikkeld en aan de samenle
ving dienstbaar gemaakt, dat we het niet
meer zouden kunnen of willen missen.
Denken we onze samenleving, handel en in
dustrie een oogenblik zonaeridit snelverkeer:
Wie zou het nog kunnen stellen zonder spoor-,
of tramwegen, zonder de autobussen.
Nog met den dag neemt het belang van het
snelverkeer toe. De verkeersgelegenheden
worden altijd nog menigvuldiger en steeds
sneller.
Doch, naarmate de verkeersgelegenheden
toenemen, de snelheden grooter worden, naar
die mate moeten ook aa'n de veiligheid hoo-
gere eischen worden gesteld, en moet alles
vermeden worden, wat de veiligheid in gevaar
kan brengen.
Eén der gevaren die een veilig verkeer
steeds bedreigen (misschien wel het voor
naamste) is net alcoholgebruik door hen die
bij het snelverkeer betrokken zijn.
Zeer terecht zei onlangs onze minister-
pres., Jhr. mr. Ch. Ruijs de Beerenbrouck:
„De mechanische krachten van machines,
geleid door 't menschen-verstand en -inzicht,
dienstbaar gemaakt aan bepaalde doeleinden,
door den mensch gesteld, zijn van onbereken
baar nut en voordeel. Wanneer echter de
mensch niet meer de heerschappij over deze
werking voert, wanneer hij een oogenblik de
machine niet in zijn hand heeft, kan er door
dat zelfde mechanischme veel onheil gesticht
worden. Onverbiddelijk werkt de machine
door, vermorselend en vergruizend alles wat
haar in den weg komt".
Voor de spoor- en tramwegen, gebonden
aan vaste banen, zijn door de overheid vele
veiligheidsmaatregelen vast gesteld.
Doch wat baat dat alles, wanneer het per
soneel uit den verkeersdienst zichzelf door al
coholgebruik onbekwaam maakt voor zijn
taak?. -
Het is daarom van zoo groot belang, dat
vooral onder dit personeel een krachtige actie
wordt gevoerd voor de nuchterheids-ideeën.
Sedert een 18 tal jaren is de Ver. „St. Fran-
ciscus", die zich ter. doel stelt: krachtige be
strijding van drinkideeën, drinkgewoonten en
drinkdwang onder het verkeerspersoneel, ijve
rig werkzaam om daardoor de verkeersveilig
heid te bevorderen.
Haar streven is- in deze enkele woorden
saam te vatten: Veiligheid door Nuchterheid.
Om dit streven nog meer te kunnen bevor
deren doet zij een beroep op allen, wetende
dat zij door haar werk een algemeen maat
schappelijk belang dient.
Wanneer zij dus a.s. Zondag U een speldje
zal aanbieden, waarvan de baten zullen die
nen voor de propaganda der nuchterheids
ideeën onder het verkeerspersoneel, wijs het
dan niet af, maar koop het, want het is ook
Uw belang dat hier gediend wordt; het geldt
immers ook Uw veiligheid
Proirlnolaal nieuw
EGMONLBINNEN.
Inbraak.
Toen Woensdagavond de melkboer aan de
woning van den heer A. V. te Rinnegom
kwam, bemerkte hij dat de achterdeur ge
blokkeerd was. De bewoners waren dien dag
niet thuis. De politie werd onmiddellijk met
het geval in kennis gesteld. Men kon echter
niet constateeren of iets werd gemist. De be
woner kwam laat in den avond thuis en be
vond alle kasten en laden nagekeken en een
bedrag aan geld, vermoedelijk 25 of meer
alsmede een gouden horloge en armband ver
mist jj j
HEILOO.
Woensdagmiddag 3 uur werd de bi
bliotheek van het departement Heiloo van
het Nut van het Algemeen, ondergebracht
in het oude raadhuis, geopend.
Er zijn een 1060 boeken in de bibliotheek
en voor 2 cent per boek kan men zijn kennis
verrijken of lust tot lezen bevredigen. Ook
zijn er een 60-tal kinderboeken. De bibli
otheek is eiken Woensdag van 3—4 uur ge
opend. Het bestuur en speciaal de ijverige
secretaris de heer D. J. Ruijter en de bibllo-
theekcaris de heer Kluft doen alles om de bi
bliotheek in stand te houden.
SCHOORL.
Geboren: Catharina Anthonia d. v.
Fekke de Vries en van Johanna Jonker.
Hermanus z. v. Jacob Bootsma en van Lina
Jeensma. Petrus Joseph z. v. Franciscus
Kaandorp en van Hendrika Orij. Catha
rina Maria d. v. Simon Wever en van Cor-
nelia Zwagerman.
On dertrouwd: Theodorus Veldboer
te De Rijp en Catharina Stam.
Overleden: Cornelis Greeuw, 26 j.,
echtg. van Johanna Blokdijk. Grietje Dek
ker, 41 j., echtg. van Hendrik Belle Grietje
Geertsma, 72 j., wed. van Gijsbertus Mole-
naar.
BENOEMD AAN DE R. H. B. S.
TE ALKMAAR.
Wederom is benoemd tot tijde] ijk leeraar
aan de R. H. B. S. te Alkmaar de heer J. J.
v. d. Berg.
BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN.
Hedenmiddag is in de rivier de Waal voor
Nijmegen de 10-jarige G. B. bij het zwem
men verdronken.
KORTE VREUGDE.
Met geld van den patroon op stap,
maar denzelfden dag nog aange
houden.
Een 23-jarige loopknecht te Haarlem had
gistermiddag van zijn patroon opdracht ge
kregen een bankbiljet van f 1000' in te wis
selen en eenige postwissels te verzenden.
De jongeman is met het resteerend naar
Amsterdam gegaan, waar hij zich nieuwe
kleeren kocht. De patroon had inmiddels bij
de politie aangifte gedaan, tengevolge waar
van de jongeman denzelfden avond op het
Rembrandtplein te Amsterdam is aangehou
den.
Hij had nog 657.12 in zijn bezit. Geld en
kleeren zijn in beslag genomen en de loop
knecht is te Haarlem in bewaring gesteld.
DEELNEMING VAN HET LUCHT
VAARTCONGRES AAN HET VLIEG
ONGELUK TE LOOSDRECHT.
Ook een telegram aan Costes en
Bellonte.
Namens het Intern. Luchtvaartcongres is
een tlegram van deelneming gezonden aan
den Minister van Defensie en aan den Com
mandant van de Marine te Den Helder met
het vliegongeluk te Loosdrecht en tijdens den
iunch gisteren in het Carlton Hotel te Am
sterdam hebben op voorstel van Dr. Anasta
siu (Roemenië) alle deelnemers zich van hun
zetels verheven en in een halve minuut stilte
dé bij dit ongeval om het leven gekomenen
herdacht.
Ilr. de Vogel heetf namens het Luchtvaart
congres aan de Oceaanvliegers Costes en
Bellonte een telegram gezonden.
DE GESLAAGDE OCEAANVLUCHT.
Een felicitatie van het Haagsche
luchtvaartcongres.
De president van het thans te Den Haag
gehouden wordende luchtvaartcongres, ir. de
Vogel., heeft namens dat congres aan de
Oceaanvliegers Costes en Bellonte een tele
gram van gelukwensch gezonden.
TWEE FRANSCHE WATERVLIEGTUIGEN
NEERGESTORT.
De Fransche militaire luchtvaart heeft den
laatst-en tijd nog al wat vliegongevallen te
boeken. Zoo zijn gisteren wederom twee mi
litaire vliegtuigen neergestort, gelukkig ech
ter zonder dat het ditmaal menschenlevens
eischte.
Het eerste ongeval vond plaats met een
marine-watervliegtuig, jbemand met een piloot
en een waarnemer, dat tengevolge van een
motordefect dicht bij Bordeaux in zee stortte
en geheel vernield werd. Ondanks de hevig
heid van den val behielden de beide mannen
hun bezinning, bevrijdden zich uit de resten
van het toestel en wisten zwemmende de kust
te bereiken.
Het tweede ongeval vond plaats bij Toulon,
eveneens ggj een Jujjkdit
door onbekende ooriCJc dicht bij de haven
in zee neerstortte. Een duikboot, die zich in
de nabijheid bevond, waarschuwde het red
dingsstation, dat een reddingsboot uitzond
en de bemanning oppikte. De duikboot nam
het toestel op sleeptouw om het de haven van
Toulon binnen te sleepen, doch onderweg be
merkte men, dat het vliegtuig begon te zin
ken. De commandant van de duikboot liet den
onderzeeër onder water duiken en dook on
der het vliegtuig weer op, zoodat het zinken
de watervliegtuig, om hoog geheven door den
onderzeeër, veilig de 'haven binnen kwam.
Gedeeltelijk gecorrigeerd.
DE NALATENSCHAP VAN
VAN LEAR BLACK.
Geysendorffer en Scholte krijgen
legaten.
BALTIMORE, 4 Sept. In de nalaten
schap van den Amerikaanschen kranten-
koning Van Lear Black zijn blijkens bet
testament nog verschillende giften opge
nomen, loopende van 25.000 dollar tot
250.000 dollar. Onder deze giften bevinden
zich ook legaten voor de piloten die al de
luchtreizen met Van Lear Black maakten,
de Nederlandsche vliegers Geysendorffer
en Scholte.
DE AVONTUREN VAN JACK
DIAMOND.
BREMEN, 4 Sept. Jack Diamond, de
koning der New-Yorksche onderwereld, is
onder sterke politiebewaking naar Breinen
overgebracht. Laat in den nacht kwam hij
er aan, zonder dat de aandacht van het pu
bliek getrokken werd. Hij wordt hier voor-
loopig in bewaring gehoiiden tot het uitwij
zingsbevel van den regeerings-president
van Aken ontvangen is, waarna hij zoo
spoedig mogelijk met een Duitsch stoom
schip naar Amerika zal worden terugge
zonden.
STOOMVAARTLIJNEN.
Stoomvaart-Mij. Nederland.
Koningin der Nederlanden, thuisr., 2 Sept.
v. Tanger.
Radja 3 Sept. v. Amst. n. Antw.
Salabangka, uitr., 2 Sept. v. Suez.
Prins der Nederlanden 3 Sept. v. Batavia
n. Amst.
Kon. Ned. Stoomb. Maatschappij.
Ariadne 2 Sept. v. Messina n. Palermo.
Astrea 31 Aug. v. Indië te New ork.
Bereniee 2 Sept. v. Alexandrië n. Bari.
Breda 2 Sept. v. Hamb. te Antw.
Hermes 2 Sept. v. Nantes n. Amst.
Nereus 2 Sept. v. Santander te Musel
Oberon 2 Sept. v. Patras n. Piraeus
Odysseus 2 Sept. v. Kopenhagen te Sun
Orestes 2 Sept. v. Constanza n. CW?
tinopel.
Constj'
Rauna 2 Sept. te en v. Venetië n. Trits»
Triton, thuisr., v. Havre n. Amst
Ajax 2 Sept. v. Malaga te Carthagena
Bennekom, thuisr., 31 Aug. v. Guavaouii
Brion 2 Sept. v. Kopenhagen te Aalboro-'
Haarlem, uitr., 1 Sept te GuayaquiL
Irene 3 Sept. v. Amst. n. Rott.
Merope 3 Sept. v. Amst. n. Hamb.
Oberon 3 Sept. v. Patras te Piraeus.
Proteus 3 Sept. v. Amst. n. Kopenh
Trajanus 2 Sept. v. Samos te Piraeus
Tiberius 30 Aug. v. Kingston. (Ja.)
Titus 30 Aug. v. Kingston (Ja.).
Kon Holl. Lloyd.
Flandria, thuisreis, 2 Sept. v. Rio Janeiro
Eemland, thuisreis, 2 Sept. v. Bahia.
Maasland, thuisreis, 5 Sept. te IJmuiden ver
wacht. i
Zeelandia, 3 Sept. v. A'dam n. B.-Alret.
Rotte.damsche Lloyd.
Slamat, uitreis, 2 Sept. v. Port Said.
Tjerimai, uitreis, 2 Sept. te Sabang.
Patria, 3 Sept. v. Rott. n. Batavia.
Slamat, uitreis, 3 Sept. te Suez.
HollandAmerika-Lijn.
Lochkatrine, Rott.-Pac., 2 Sept. v. Swansea
Spaarndam, *2 Sept. v. New-Orleans n. Rott
Veendam, 1 Sept. v. Bermuda te New-York.
Bilderdijk, 31 Aug. v. Rott. te Philidelphia.
Drechtdijk, Rott.-Vanc., 1 Sept. te Los Anva.
les Harbour.
HollandBritsch-Indië-Lljn.
Hoogkerk, uitreis, 3 Sept. v. Suez.
Ridderkerk, uitreis, 3 Sept. v. Suez.
JavaChinaJapan-Lijn.
Tjisondari, 31 Aug. v. Shanghai te Hong.
kong.
Java—New-York-Llin.
Beemsterdijk, Java-New-York, 3 Sept. te Suez.
Singkep, Java-New-York, 2 Sept. te Sabang.'
Blommersdijk, New-York-Java, 3 Sept. te Pt!
Said
Tydeus, N.-York-Java, 1 Sept. v. Sabang.
Java Paciiic-Lijii.
Batoe, Pac.-Java, 1 Sept. v. Belawan.
Kon. Paketv. Maatschappij.
N. Zeeland, 2 Sept. v. Brisbane n. Sydney.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lijn.
Algorab,. thuisreis, 2 Sept. te Bahia.
Stoomvaart Mij. Oceaan.
Eurybates, Batavia-A'dam, 31 Aug. te Mar*
seille.
Helenus, 1 Sept.- v. Yokohama n Rotterdam.
Maron, Batavia-A'dam, 2 Sept. te Londen.
Phrontis, A'dam-Batavia, 3 Sept. te Pt. Said.
Sarpedon, Japan-Rott%2 Sept. v. Hongkong.
Telemachus, Rott.-Japan, 2 Sept. te Pt. Said.
van 4 Sept. 1930
Opgave van IVoordhollandsch Laiidbouwcrediet
(Ontvangen per draadlooze telefoon)
1000
Hi
STAATSLEEN1NGEN.
5 1918
BANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert. v,
Kol Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Fransche Banken (3)
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNENL
Alg. Kunstzijde Unie.
v. Berkels' Patent
Calvé Delft Cert.
Centrale Suiker
Holi. Kunstzijde
Margarine Unie
Philips Gloeilampen Gem. Bezit
INDUSTR. AAND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda i V i
Bethleh. Steel i
Cities Service
Steel comm
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCIL
H. V. A
Java Cultuur
Cult. Vorstenl.
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Alg. Ezplor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Koa Petr.
Perlak
RUBBERS.
Amsterd. Rubber A
Deli Bat. Rubber.
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
Holl. Amerika Gem. Éig.
Scheepvaart Unie
Kon. Ned. Stoomboot t
Niev. Goudriaan i
TABAKKEN.
Oostkust i i i
Oude Deli
Senembah
Deli Batavia i
AMER. SPOORWEGEN.
Erie
Milwaukee
Southern Rails
Union Pacific
Wabash
*Exdividend.
tExclaim.
i
I
lil
I I I
IS*
Ü&nNÉS o
«lil
c l
lilt
l i
II
I
III
III
II
I I
4't
III
I I
I
I
I I
I
I I
I
I
I I
I I
I f I
I I
I f
li»
I
i
a&tótè *!fc.
Vorige
koers
102V,
146'/,
147'/,
125
480
241
851',
68'/2
U4'/a
54'/,
82i/,
251'/,
313'/,
70'/,
91'/,
853/g
29'/,
171''/],
271
367
276
107'/,
72.20
18'/,
144
67
671/,
354
369'/,
136
91
44
80
60
2'/,
19'/,
19'/,
138
59
56
543/,
274'/,
293'/,
271
413/,
15'/u
216'/,
348/8
Koers van htden te
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
pLm.
2.—
pl.m.
2.15
=-
-
-
145-6
-
-
245
847,
70
116'/,
841/,
117»/,
83}.4}
117-8
837,-4
117-8
257
257-9
312-6
315-6
257
314-5
903/8 -i
69»/,
917,-V,
29'/,
29»/,
169
29»/i,
363
363-4'/,
272
363-4
362-3'/,
-
145
667,
69J-70
146-50
69-70
70-
150-1
71
370*
370-J
370}
88
45
88-9
87}-8}
~216/ifl
~218/u
1 1 II 1
139-40}
140}.'/,
20
19
54
275
294
274
278'/,
294
277
279-80
278-9
299-301
280-1
14'/,
42
33
32'/,
PROLONGATIE vorige koers 2 pCt. heden 2 pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
Londen t
Berlijn
Parijs i i
Brussel (Belga) t
Bazel i
Weenen p. Sch. 100.
Kopenhagen
Stockholm
O'b i i
kl NIET OFFICIEEL
New-York
Italië
Vorige
koers
12.081/9
59.25
9.76'/,
34.677,
48.25
35.10
66.52'/,
66.75
66.52'/,
2.48'/,
13.00
Koers op
heden 3 uur
12.08
59.23'/,
9.75»/,
34.67'/,
48.23'/,
35.10
66.52'/,
66.75
66.52'/,
2.483/u
13.00
v. Accoun^n]^