Dank!
Pension
Boterspeculaas
L. T. Franse Meijer
VARKENSVLEESCH
BOTERSPECULAAS.
SUZE KUIJPER
DAMES- en
KINDERHOEDEN
Moderne BARET
295
Groote Afslag
Bernard Kooman,
Moccaboonfjes
ZIET ETALAGES
DAVELAAR,
HOEOEN,
Modes
Pelterijen
ALKMAAR. Houttil 15
SCHAGEN, Laagziide
Tehuis aangeboden
Nederl. Hervormde Kelk.
Winkelhuis
ELEGTR. BOORMACHINE,
DE ALKMAARSCHE
BOKSWINKEL,
O
Lees Bibliotheek
WEDER GEOPEND
PETTEN enz.
VIS, LIMMERHOEK.
VALK'S
G. MELGERS.
Steeds de grootste keuze.
Steeds de laagste prijzen,
GUUS KLiiNNEN.
L&ichtwaart
W. VUIJK
en
GRÉ WIGMAN.
DANKBETUIGING/
DANKBETUIGING.
net Meisje.
Een net Dagmeisje
STOOMWASSCHERIJ
GE BR. v. d. WAL,
NOORDERKADE 68
vraagt voor direct een
Flinken Jongen.
ASSISTENT ACCOUNTANT
HUISHOUDSTER.
Z T P H E N,
Zntphensche Courant
Voor het talrijke bezoek aan mijn onderneming gebracht
zeg ik alle deelen der bevolking van de schoone stad
Alkmaar mijn oprechten en hartelijken dank toe. Even
eens dank ik de autoriteiten der stad, alsmede de pers
voor de buitengewoon goede medewerking.
(Vrljzinnige-Hervormden)
Oude Jenever
„Superior"
van v.h, Wed. DUIVENS, is vanaf
ZATERDAG 13 SEPT.
's avonds 6 uur
dagelijks versch.
BANKETBAKKERIJ
a. d. Waag. Telef. 1047.
VAN DER LlJN's
Houttil 62. Alkmaar.
IN
ALLE MODERNE TINTEN
GESTERILISEERD
VANAF HEDEN WEDER
VERKRIJGBAAR:
verpakte koftieen thee reclame.
alle kleuren
BANDENWEEK.
STANNAGE GAAT WEER VAREN.
DE MILITAIRE LUCHTVAART IN
FRANKRIJK.
Een schrikbarende doodenlijst.
Reorganisatie?
Ondertrouwd:
Alkmaar, n September 1930.
Berden,
Ontvangdag: Zondag 21 Sept.
a; van 254—414 uur, Huize
„Primula", Bergen.
Huwelijksinzegening 23 Sept.
a s. te 11 hi uur in de Kapelkerk
door den WelEerw. Heer Ds. J.
DEETMAN.
Tot onzj droefheid over
leed heden te Apeldoorn,
na een smartelijk, doch ge
duldig lijden, voorzien van
de H. H. Sacramenten der
Stervenden, in den ouder
dom van 3« jaar, onze beste
Broeder, Behuwdbroeder
en Oom, de Heer
CORNELIS AUGUST
MEIJER.
Alkmaar, 11 September '30.
P. C. Hooftstraat 7.
Alkmaar,
J TH. MEIJER.
C. E. MEIJER—de Lange
en Kinderen.
Schagen,
A. MEIJER.
De H. Uitvaartdienst zal
plaats hebben Dinsdag 16
September a s. ten 9 uur in
de Parochie Kerk van den
H. Laurentius; daarna te
11K uur begrafenis op het
R. K. Kerkhof St. Barbara,
alhier.
Heden overleed na een
langdurig lijden onze ge
liefde Echtgenoote, Moeder,
Behuwd- en Grootmoeder
ELISABETH ZWART,
Echtgenoote van
C. WEELAND,
in den ouderdom van 721
jaar.
Uit aller naam,
C. WEELAND.
Alkmaar, 12 Sept. 1930.
Schelphoek 12.
Heden overleed, in den
ouderdom van ruim 73
jaar, onze geliefde Echtge-
'noot, Vader, Behuwd- en
Grootvader, de Heer
ANTOON JACOB LEM,
Uit aller naam,
J. LEM—KOLLES.
Alkmaar, 12 Sept. 1930.
Korte Nieuwesloot 12.
De teraardebestelling zal
plaats hebben a.s. Dinsdag
16 Sept. n.m. 314 uur op de
Algemeene Begraafplaats
te Alkmaar.
Langs dezen weg betuigen we
onzen hartelijken dank aan allen
ooi de vele blijken van belang
stelling en innige deelneming,
bij de ziekte eu na het overlijden
van ons innig geliefd dochtertje
en Zusje
JANNY,
ondervonden. In het bijzonder
aan de ram. L. Schuuring voor
den grooten steun en bijstand en
aan de leden van de Zangvereen.
„Crescendo voor de laatste eer
haar bewezen.
O. BELLIS.
G. BELLIS—DELVER
en Kinderen.
Stompetoren, 12 September 1930.
Voor de vele blijken van be
langstelling op 7 September on
dervonden, betuigen wij, ook
namens onze kinderen, onzen
hartelijken dank.
C. DE BAKKER,
H. DE BAKKER—
LANGENDAM.
Nieuwlandersingel 4.
Aan allen, die blijken van be
langstelling hebben gegeven, na
het overlijden van mijn lieve
Moeder, betuig ik langs dezen
weg mijn oprechten dc.nk.
A. MOLENAAR,
Wijkverpleegster, Schoorldam.
NET MEISJE.
Gevraagd voor halve dagen
Adres te bevragen Kantoor
boekhandel MARIE OUDE-
JANS, Schoutenstraat 13.
gevraagd voor heele of halve
dagen als hulp in de huishou
ding.
Adres HEKELSTRAAT 30.
GEVRAAGD.
Brieven franco onder letter
W 652 bureau van dit blad.
Biedt zich aan als
Eenv. dame, Wed., ruim 50 jaar,
bij Heer alleen. Brieven onder
letter U 650 aan het bureau van
dit blad.
Te koop te Amsterdam, voor
overeen te komen prijs, een
KRUIDENIERSZAAK
met veel Brood-verkoop en groo-
te snoeptafel. Broodwinning.
Br. lett. T.E.J. NIJGH VAN
DITMAR, Amsterdam.
Zij, die wenSchen te adverteeren
te Zntphen en in de Graafschap,
werden opmerkzaam gemaakt
op de
uitgevers W. J. THIEME Co.
door welk dagblad daar de m iest
afdoende publiciteit wordt ge
boden.
Met de meeste hoogachting,
KAPITEIN ALFRED SCHNEIDER,
Directeur van het Circus Kapitein Schneider.
Alkmaar, 11 September '30.
De geuren van de
koffie van Java in
een bonbon van
„Droste".
Zet toe.
dat ge Drostes
krijgt:
"CLZtüd. vteMxyrri''
bij verpleegster, voor bejaarde
Dames en Heeren. Brieven letter
M., Boekhandel Zwaan Zoon,
Alkmaar.
gezocht voor 2 personen van 20 - 27
September.
Br. met voll. inl. onder No. Z
1695, Adv.-Bur. v.h. Alta, Utrecht.
Bij vonnis der Arrondisse-
ments-Rechtbank te Alkmaar
d.d. 4 September 1930 is KLAAS
STAPEL, laatst gewoond heb
bende te Oud' ndijk, doch thans
verpleegd wordende in het Pro
vinciaal Ziekenhuis nabij Sant
poort, ter zake van krankzinnig
heid, gesteld onder curateele.
Hetwelk certificeert,
Mr. A. SCHENKEVELD,
procureur.
Catechisaties van ds. Deetman,
te geven in het lokaal tegen
over den ingang der Groote kerk.
Aanvang 17 en 19 September.
Woensdag: 77'/*: jongere
meisjes.
73A—814: oudere meisjes.
814 91/»: jongelui van H.B.S.;
Gym.; H.S.; Kweekschool; Ulo,
van 14 jaar en ouder.
Vrijdag: 7—73/«: jongere jongens.
73/i8 'A: oudere jongens.
8 149V«: Aannemelingen.
Uitknippen en bewaren.
Zegt het anderen
TE KOOP EEN
met Erf, eersten stand, centrum
Schagen. Brieven onder letter
T 649 bureau van dit blad.
AUTO-REPARATEURS.
Ter overname aangeboden een
zoo goed als nieuwe
220 vit., boorgat 115 m.M. Com
pleet met tafel. Brieven onder
letter Z 653 bur. van dit blad.
IN 'T GOOI
te koop een jaren gevestigde
RIJWIELZAAK.
Rijk bestaan. Spoed gewenscht.
Brieven onder letter V 651 aan
het bureau van dit blad.
ST. ANNASTRAAT 15,
2de huis vanaf Gebr. LUST,
G. NIJEMANTING-DE MUNK.
Uiltjes voor Allen van 8 voor
6 14 cent, per kist 50 st. 3.15.
Hudson van 8 voor 6 ct., van 6
voor 5 cent, Sopla van 5 voor 4
cent, Sopla van 25 voor 19 en
van 30 voor 26 cent, Ritmeesters
van 25 voor 20 cent, Roode Ster
tabak van 65 voor 52 cent het
14 pond, Douwe Egb. van 50 voor
42, van 65 voor 56 cent, Chief
Whip van 20 voor 16 cent, Ar-
dath van 20 voor 15 cent, Kiazim
Emiii van 40 voor 32, Bristol van
1214 voor 10, Turmac en andere
merken ver beneden den prijs.
Verder Karei I, Willem II, Victor
Hugo enz. enz. Ziet de étalage.
'T GOEDKOOPSTE ADRES.
Aanb, JAN JONKER, Scharloo No. 5.
Heerenmodehuis,
naast Victoria-Theater.
STEEDS HET NIEUWSTE
EN GOEDKOOPSTE.
Ziet étalage.
WOL
VANAF HEDEN VERKRIJGBAAR
PRACHT KWALITEIT.
Hl KLOEKS'
Deze week geven wij bij
aankoop van een half pond
KOFFIE en 1 ons THEE
GRATIS ee^ doos fijne
BISCUITS
merk Lindeboom; boven
dien bevindt zich in elk
pakje thee een bon ter
waarde van 5 cent en in elk
pakje koffie een bon ter
waarde van 214 cent.
KOFFIE vanaf 0.45 per
half pond.
THEE vanaf 0.32 per ons.
„DE BERGERPOORT",
ALKMAAR. TEL. 399.
I
Buitenbandeu vanaf 90 een(.
Binnenbanden vanaf 60 cent.
ALKMAAR—ÏJMUIDEN-O.
PRIMA RUNDVLEESCH p. p.
GEHAKT 45
VETTE LAPPEN 45
POULET 50
DOORREGEN LAPPEN 50
MAGERE LAPPEN 55
RIBLAPPEN 60
ROASTBEAF, ROLLADE 70
BIEFSTUK en HAAS 1.00
per 5 pond
RAUW KOEVET 45
RAUWE REUZEL 45
Gemalen of versch SPEK 35
VET ROOKSPEK 35
MAGER ROOKSPEK 45
2 p. GEHAKT door elkaar 80
Beleefd aanbevelend,
BOVENKARSPEL, 11 Sept. 1930. „De
Tuinbouw". Heden besteedde men voor: BI.
kool le s. 9.50—14; Bloemkool 2e s.
3.50—6; Roode Kool 1.30; Witte Kool
1.50; Gele Kool 1.2G; Uien 1.40; Aard
appelen: Wilde Duc 1.35—1.50; Schot-
sehe muizen 1.25—1.30, Kleine Schotsche
Muizen 2.50; Geldersche 1.20.
j WARMENHUIZFN, 11 Sept. 1930. Sch.
Muizen 4—5.50; Drielingen 55.90;
jGrove 2.60—3.20; Eigenheimers 4 20
l5.50; Blauwe Aardappelen 5.20
\f 5.80: Roode Kool 0 60—1.60; Witte
iKool ƒ0.80—1.30; Witte Kool (epr wa
gon) 105; Nep 3—3.50; Uien 1.60
j2; Uien drielingen 0.90—1.20; Slaboo
nen 2.706.0O; Sniiboonen 6.10.
Aanvoer: 47784 K.G. Aardappelen; 4500
K.G. Roode Kool; 29350 K.G. Witte Kool;
6400 K.G. Nep; 5325 K.G. Uien; 2ol8 K G.
Slaboonen en 135 K.G. Sniiboonen.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 12 Sept. 1930. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd. Aanvoer 3 ladingen,
BROEK OP LANGENDIJK, 12 Sept '30.
iLangendijker Groentenveiling. 12000 stuks
iBloemkool le s. 8.2016.70;-Bloemkool
:2e s. 0.80—2.10 per 100 stuks; Reuze
'Bloemkool 5.30—10 per 100 stuks; 1000
K.G. Peen 1.90-/ 2.10; 36000 K G. Roo
de Kool 0.60—3.10; 24000 K.G. Gele
;Kool 0.90—2.80; 85000 K.G. Witte
Kool 0.80—1.50; 25000 K G Uien
1.50—2; Grove Uien 2 60-/ 2 90;
Drielingen 0.90—1.20; Nep 3—f 3.40;
3100 K.G. Slaboonen 2.30-/ 7.80; 1700
K.G. Bieten 0.80—21.60; 205 K.G. Smj-
boonen 10~f 12.50; 42000 K.G. Aardap
pelen: Schotsche muizen 3.904.70; Gr
Schotsche muizen 2—3.20; Duc of York
2.702.90; Eigenheimers (blauwe)
5.20—6.20; Drielingen 5.405.60,
alles per 100 K.G.
CASTRICUM, 11 Sept. 1930. Op de he
den gehouden veiling waren aanvoer en prij
zen als volgt: 117 zak dubbele spercieboonen
6—19 cent; 265 zak enkele spercieboonen 7
14 cent; 30 zak trosboonen 91614 cent; 27
zak sniiboonen 1214—22 cent; 24 zak tuin-
boonen 7—15 cent en 8 zak rasper 214—37
cent per K.G.
LUCHTVERKEER OP DE VLIEGVELDEN
GEDURENDE DE MAAND
AUGUSTUS 1930.
Schiphol, de luchthaven van Amsterdam,
werd gedurende de maand Augustus aange
daan door 737 verkeersvliegtuigen der ge
regelde 1 lichtlijnen, 418 vliegtuigen van Leger
en Marine en 28 extra vliegtuigen, terwijl 10
proefvluchten met vliegtuigen van de K.L.M.
en andere luchtvaartmaatschappijen werden
uitgevoerd. Tevens hadden er 83 vluchten
plaats met vliegtuigen van de N.V. Neder-
landsche Vliegtuigenfabriek „Fokker" en 70
vluchten met Pandervliegtuigen van de Na
tionale Luchtvaartschool.
Het aantal pleziervliegers bedroeg 1685 eh
het aantal bezoekers 38080.
Waalhaven, de luchthaven van Rotterdam,
werd gedurende die maand aangedaan door
470 verkeersvliegtuigen, 141 vliegtuigen van
Leger en Marine, 37 vliegtuigen van de Kool-
hovenfabriek en verschillende particulieren.
Bovendien werden op Waalhaven 148
proef- en oefenvluchten uitgevoerd door vlieg
tuigen van de K. L. M., de KooThovenfabriek
en van Leger en Marine.
Het aantal pleziervliegers bedroeg 779 en
het aantal bezoekers 30164.
PROF. PICCARD ZAL ZATERDAG
OPSTIJGEN.
De ballonnenfabriek Riedinger deelt mede,
dat Professor Piccard Zaterdagmorgen om
zes uur zal opstijgen voor zijn hoogtevlucht.
Verwacht wordt dat de meteorologische
toestand dan gunstig zal zijn voor het ex
periment.
EEN LUCHTSCHIP NAAR HET MODEL
VAN DEN „GRAF ZEPPELIN".
Naar uit Moskou officieel gemeld wordt.
heeft de raad van volkscommissarissen be
sloten gelden ter beschikking te stellen voor
den bouw van een luchtschip naar het type
van den „Graf Zeppelin".
Met den bouw zal nog dit jaar te Lenin
grad worden begonnen.
Naar het Hbld. verneemt, gaat de bekende
marconist-oceaanvlieger John Stannage weer
terug naar zijn oude beroep. Hij is gemon
sterd op liet s.s. „Rasmak" als chef-marco
nist en vertrekt een dezer dagen met dat
schip dat de onlangs in de Stille Zuidzee
gezonken „Tahiti" vervangt naar Nicuw-
Zeeland.
De Parijsche correspondent van de Haag-
sche Crt. schrijft:
De minister van luchtvaart, de heer Lau-
rent Eynac, heeft aan een feestmaaltijd van
de technische pers een lange redevoering ge
houden, waarin hij o.a. verklaarde, dat ei een
verbetering van minstens tien procent valt te
constateeren in de veiligheid van het Fran-
sche luchtverkeer. Men betreurt, zoo zei de
minister, slechts één slachtoffer op de 550.000
K.M. of in 2800 vlieguren. De statistieken
hebben dat aangewezen. Er is een oud ge
zegde: statistiek is de overtreffende trap van
onwaarheid.
't Wordt een dagelijksche rubriek in de cou
ranten: ongelukken met Fransche, speciaal
militaire vliegtuigen. Men hoeft slechts een
courantenklapper op te slaan, om te zien,
hoeveel ongelukken er gebeuren.
15 Juni: vier vliegtuigen van het 35ste re
giment storten bij Perpignan neer: 3 dooden
1 zwaar gewonde. Op 18 Juni: een vliegtuig
valt bij Vintimille: 2 dooden en 1 gewonde.
Op 19 Juni slaat een vliegtuig om in Tunis:
1 doode en i gewonde. Op 20 Juni valt een
militair vliegtuig bij Lyon: 1 gewonde. Op
22 juni vliegt een militair toestel in brand
bij Malabry en stort neer: de piloot redt zich
met zijn parachute. Op 24 Juni: een militair
vliegtuig stort neer bij Chartres: 2 dooden.
Op 28 Juni, een hydravion verongelukt bij
Lesparre: 1 doode en vier gewonden. Op 1
Juli verongelukken twee militaire vliegers bij
Chartres. Op 3 Juli twee zwaar gewonden
bij een ongeluk te Cazaux. Op 6 Juli weer
een doode in Tunis, waar een hydravion
neerstort. Op 22 Juli valt een vliegtuig bij
Aubervilliers. Twee dagen later stortten op
één dag drie militaire vliegtuigen neer op
verschillende plaatsen. Op 25 Juni valt een
toestel bij Crissey. Op 30 Juli valt een toestel
bij Reims, een ander (1 doode) bij Rochefort,
een derde (1 zwaar gewonde) bij Metz, een
vierde bij Conflans Sainte Honorine. Op 2
Augustus vliegt een toestel in brand, stort
neer en men betreurt twee dooden. Op 6 Aug.
valt een militair watervliegtuig bij Touques:
7 gewonden; een ander stort neer bij Marti-
nière1 doode. Luitenant Laboria wordt op
12 Augustus gedood met een toestel in Villa-
comblay. Den .volgenden dag twee dooden in
een ongeluk met een toestel van het 11de regi
ment: een toestel van het 35ste verongelukt
bij Hyères (2 gewonden). Op 16 Augustus
vliegt een militair toestel in brand op een
hoogte van 4000 meter: 2 gewonden.
Op 27 Augustus stort bij Chartres een mi
litair toestel neer: 6 dooden. Dienzelfden
dag nog drie andere ongelukken met militaire
toestellen; slechts één gewonde. Den 29e een
toestel verpletterd bij Mourmelon: 1 doode
en 1 gewonde. Den 30e Augustus storten
twee toestellen neer bij Basse Yutz; de hy
dravion van de Suffren verongelukt bij Brest.
Zoo juist een telegram uit Nancy: een mili
tair toestel valt en de piloot werd gedood,
terwijl de waarnemer zwaar gewond werd.
De lijst is lang en zou monotoon zijn, wan
neer men niet bedenkt, dat met het materiaal
zooveel menschenlevens verloren gingen. In
anderhalve maand tijd zes en twintig doo
den en zeven-en-twintig gewonden met mili
taire vliegtuigen.
De Fransche luchtvaart is de laatste tien
jaren in handen geweest van Bokanowski en
van Laurent Eynac. De eerste, die tevens mi
nister van Handel was en die onder geen be
ding afstand wilde doen van zijn macht over
de luchtvaart, is jammerlijk omgekomen. Toen
de heer Laurent Eynac hem opvolgde, ver
klaarde hij de luchtvaart in zulk een jammer
lijken staat te hebben gevonden, dat minstens
twee jaren noodig zouden zijn om aan die
wantoestanden een einde te maken en afdoen
de verbetering te brengen. Personeel, mate
riaal, alles moest worden veranderd en ver-
nieuwd. Die twee jaren zijn ruimschoots ver
streken en men heeft Laurent Eynac vrij spel
gelaten. Maar wat is het resultaat? Hoe is
het mogelijk, dat er met de Fransche ver-
keerstoestellen nagenoeg nooit ongelukken
voorkomen, terwijl het eene militaire toestel
na het andere neerstort? Het onderzoek, dat
door technici na elk ongeluk wordt ingesteld,
wijst er altijd op, dat de piloten geen fout
hebben begaan, maar dat de catastrophe
werd veroorzaakt door gebrekkig, defectueus,
verouderd en opgelapt materiaal. Aan credie-
ten, aan de noodige gelden om toestellen te
bouwen heeft het nimmer ontbroken. Maar
ingewijden weten wel te vertellen, dat de be
stellingen altijd weer naar denzelfden gaan
en dat verouderde modellen nog maar steeds
als nieuw voor het leger worden afgeleverd.
We leven deze dagen in een vreugderoes
na de schitterende overwinning van Costes
en Bellonte en deze goed geslaagde Oceaan-
tocht leidt de aandacht af van de overige
Fransche luchtvaart en speciaal van de mili
taire. Bladen van de meest uiteenloopende
richting beginnen zich echter met het onder
werp bezig te houden en helaas levert een
onderzoek weinig hartverheffends op en
daarom is het verstandiger om daarover te
zwijgen. Dat er in alle haast een ministeriee-
le order is afgekomen om bij het leger alle
vluchten stop te zetten op toestellen van een
bepaald merk, zoodra de eerste courant deze
zaak ruchtbaarheid heeft gegeven, is een
slecht teeken en verwekt den (laten we hopen
verkeerden) indruk, alsof men bij de leiding
precies wist waaraan, aan welke gevaren, de
piloten werden blootgesteld.