ui: t vori ït enr txï ïteiï verki:i:rmackstk- Zijn vrouw's geheim. houding in en welk salaris moet deze of gene ambtenaar dienovereenkomstig hebben. Spr. heeft zijn salarisregeling daarom ge baseerd op het 3/4-systeem naar de jaarwedde van den secretaris. Dr. H e m e 1 r ij k: Er is heel wat gemod der en geklaag geweestwe staan thans voor een nieuwe salarisregeling en niet voor een salarieering van dezen of genen ambtenaar* In ieder goed-georganiseerd bedrijf is een systeem, in het voorstel van de wethouders dit niet aanwezig. Het voorstel van den voorzitter is wel een regeling; de wethouders ivolgen geen maatstaf; de voorzitter gaat uit van het salaris van den secretaris. De salaris sen van burgemeester, secretaris en ontvanger zijn verhoogd door Ged. Staten. Spr. betwij felt of de Raad wel ooit deze salarissen zoo hoog gesteld zou hebben. Wat is doelmatiger als een verhoudings schaaldit geeft een gevoel van billijkheid in de ambtelijke wereld en voor de ambtenaren is het een aansporing om in rang op te klim men. Nu zou volgens de wethouders ieder maar salarisverhooging vragen en niet stre ven naar hoogeren rang zooals dat met het voorstel van den voorzitter beoogd wordt. De wethouders hebien geen maatstaf, doen maar lukraak, met als gevolg, dat ieder met een amendement komt; er moet echter orde en regel zijn. Al kan spr zich niet voorstellen dat de wethouders nu hun voorstel zullen jn trekken, toch vraagt spr. ot zij niet de voor keur geven aan eer: systematische regeling. Al kan spr. de vrees niet verhelen, dat het voorstel van den voorzitter keldert, toch dringt spr. aan op aanneming van dit voor stel Als er toch amendementen ingediend worden, dan hoopt spr., dat deze het systeem niet aanranden. Als het voorstel van de wet houders aan de orde zou komen, dan zal ge discussieerd moeten worden over de prestaties van de verschillende ambtenaren, zooals reeds in geheime zitting is geschied; in het open baar lijkt spr. dit niet gepast. Dan zouden de ambtenaren door den voor zitter, secretaris en wethouders beoordeeld moeten worden en dat wenscht spr. niet; als spr. daartoe genoopt wordt, fiat. Spr. wil ech ter de personen buiten bespreking laten en be val het 3/4 systeem van den voorzitter ten slotte aan. De 1ste ambtenaar moet de be kwaamheid hebben van secretaris; 3/4 is een zeer billijke verhouding. Als er kritiek zou komen, dat men dan hoogere salarissen krijgt, dan wanneer men niet de jaarwedde van' den secretaris als basis zou nemen, dan zou b.v. het salaris van den Isten ambtenaar op 3/5 van dat van den secretaris gesteld kunnen worden, dat van den 2den ambtenaar 3/4 van dat van den lsten ambtenaar en dat van den 3dë ambte naar 3/4 van dat van den 2den ambtenaar. Dan wordt echter het laagste salaris geen 1800, maar 1650. Spr. juicht daarom het voorstel van den voorzitter het meest toe en hoopt, dat het in stemming komt. Weth. Apeldoorn merkte op, dat het voorstel van de wethouders uitsluitend zijn voorstel is en dat weth. Bogtman ermee ac- coord gaat. Spr. neemt er echter de volle ver antwoordelijkheid van op zich. Spr. herhaalde wat hij in comité gezegd heeft, n.1. dat bij de begrooting de wensch naar voren is gekomen, de instructie voor de ambtenaren te herzien en de salarissen ook. Het is thans echter een slechte tijd voor sala risherziening. Dat de ambtenaren in de be staande werktijden het werk niet meer af kun nen, is de basis, waarop spr. deze verhooging heeft gesteld. De langere werktijd is een factor voor allen en daarom meende spr. voor allen het sala- ris met 100 te verhoogen. Had het vraagstuk van verlenging van werktijd niet aan de orde gekomen, dan had spr. wellicht niet met het voorstel tot salaris verhooging gekomen, ofschoon hij dat bij de begrooting had toegezegd. Wethouder Bogtman betoogde, dat de gedachte van salarisverhooging zou den Raad lis voortgesproten. Spr. vond het voorstel- 'Hemelrijk niet slecht, doch het is moeilijk aan te passen aan de huidige constellatie van de ambtenaren op de secretarie. De heer Brugman steunde de gedachte- Hemelrijk, het is uit den Raad gekomen om èf te zijn van het steeds herhaald verzoek om verhooging. Spr. kon met het voorstel van den voorzit ter meegaan, mit? de ondergeschikte beloo- ningen worden uitgeschakeld en verwerkt worden in de salarissen. De voorzitter: Het voorstel past zich aan bij den bestaanden toestandmen klas seert de menschen op de juiste plaats en is er systematisch van af. De praktijk wijst ech ter uit, dat de aparte fcelooningen voor bij functies niet anders kunnen gegeven worden, omdat deze werkzaamheden niet tot de secre tarie-werkzaamheden behooren. De bezoldi- fging neemt ook niet toe, naarmate het werk van die bijfuncties toeneemt. De heer Brugman ging na deze toelich ting met het voorstel van den voorzitter accoord. De heer Den Das uitte zijn groote te leurstelling, dat geen voorstellen waren ge daan inzake salaris-herziening van de ge meente-werklieden. Zijn deze voorstellen nog te wachten of kan daaromtrent eenige toezeg ging gedaan worden? Zoo niet, dan is van spr. een motie te wachten, waarin gevraagd wordt om een salaris-regeling voor werklie den in gemeentedienst, Weth. Apeldoorn zeide, dat dit in B. en W. reeds besproken is en dat bij de begroo- ting de loonen van de gemeentewerklieden on der de oogen zullen worden gezien. De heer Den Das zou, als dit de mee ning van het geheele college van B. en W. is, zijn motie niet stellen. De heer Zeiler achtte het voorstel-He- melrijk inzake de combinatie van het 3/5 met het 3/4-systeem zeer gevaarlijk. Dr. H e m e 1 r ij k gaf dat toe, doch heeft dit nog liever dan heelemaal geen systeem. Spr. drong echter aan op aanneming van het voorstel van den voorzitter. De heer B a 11 u s kon met de gedachte van den heer Hemelrijk meegaan, als de regeling geldt voor nieuwe functionarissen en niet voor de tegenwoordige ambtenaren. De heer Zeiler vroeg of de 2de ambte naar door het 3/4 systeem wel aan zijn sala ris toekomt, als 30 pCt. afgetrokken wordt van zijn jaarwedde als ambtenaar van den Burgelijken Stand. Dr. Hemelrijk wilde voor alles een sy steem en wilde desnoods de clausule inzake de 30 pCt handhaven, als hij daarmee be-1 reikte, dat het systeem behouden bleef. De heer Martin maakte er bezwaren tegen, dat een reeds aangenomen voorstel ongedaan gemaakt wordt. Dr. H e m e 1 r ij k merkte op, dat bij even tueele verhooging van het salaris van den secretaris, niet automatisch het 3/4-systeem wordt toegepast op de salarissen van de an dere ambtenaren. Hierna werd het voorstel van den voor zitter in stemming gebracht, zonder de clau sule van de 30 pCt. Met 7 tegen 4 stemmen werd het voorstel aangenomen. Tegen stemden de heeren Bal- tus, Swaag en de beide wethouders. Aan de orde was hierna de herziening van de salarissen der overige ambtenaren in ge meentedienst. Naar aanleiding van het feit, dat de Raad B. en W. heeft verzocht eene herziening der jaarwedden van de gemeente-ambtenaren t? overwegen; gezien het adres van den ge meente-opzichter, houdende verzoek om ver hooging van wedde, het adres van het Hoofdbestuur van den Algemeenen Bond van Politie-personeel in Nederland, houden de verzoek de jaarwedden van den veld wachter te herzien, alsmede een aan ons ge richt verzoek van den schrijver bij gemeente werken om verhooging van zijne belooning, stelt de voorzitter den raad voor de navolgende salarissen te herzien en opnieuw vast te stellen: lo. de jaarwedde van den Administrateur van het Gem. Electr. Bedrijf te bepalen op 24C0 met 5 één-jaarlijksche verhoogingen van 100, alzoo maximum 2900 en die van den tegenwoordigen titularis vast te stellen op 2900, ingaande 1 Januari 1930, echter onder voorwaarde dat de huurprijs der door hem bewoonde gemeente-woning door den Raad wordt bepaald op 728 per jaar, en dienovereenkomstig de huur gere geld zal worden eveneens ingaande 1 Janu ari 1930. De jaarwedde bedraagt thans 2400, terwijl de huishuur bedraagt 400, welke niet als normale huur is te achten Conform z. h. st. besloten. 2o. de jaarwedde van den gemeente-op zichter te bepalen op 3000 met 5 éénjaar- iijksche verhoogingen van 100, alzoo ma ximum 3500 en die van den tegenwoordi gen titularis vast te stellen op 3500, in gaande 1 Januari 1930. Opgemerkt wordt dat sinds zijn aanstel ling deze ambtenaar geen enkele verhooging heeft genoten, zijn salaris bedraagt thans 3000. Wethouder Apeldoorn stelde voor de jaarwedde van den gemeente-opzichter te be palen op 3250, ingaande 1 Januari 1930, waarmede de Wethouder Bogtman zich kon vereenigen. De heer Zeiler achtte 3500 reeds het minimum en steunde het voorstel van den voorzitter, dat werd aangenomen met 7 te gen 4 stemmen. Tegen de heeren Swaag, Baltus en de wethouders. 3o. de jaarwedde van den Chef-gemeen te- veldwachter te bepalen op 2000 met 3 tweejaarlijksche verhoogingen van 100, al zoo maximum 2300 en die van den tegen woordigen titularis vast te stellen op 2300, ingaande 1 Januari 1930. (Zijne jaarwedde bedraagt thans 2000). 4a. de jaarwedde van den gemeente-veld wachter te bepalen op 1600 met 3 twee jaarlijksche verhoogingen van 100, alzoo maximum 1900 en die voor den tegenwoor digen titularis vast te stellen op 1900, in gaande 1 Januari 1930. (Zijne jaarwedde bedraagt thans 1800). De beide Wethouders stelden in afwijking met het voorstel van den voorzitter voor de jaarwedden van den Chef- en van den ge meente-veldwachter te verhoogen voor elk met 100 en vast te stellen respec. op 2100 en f 1900, ingaande 1 Januari 1930. De voorzitter was gezien 'den alge meenen toestand, van meening, dat deze sa larissen betaald moeten worden. In den zo mer wordt 'veel langer gewerkt. Het voorstel van den voorzitter werd met 6 tegen 5 stemmen verworpen; tegen stem den de wethouders en de heeren Dirkson, Martin, Baltus en Swaag. Het voorstel van de wethouders is dus aangenomen. 5o. de belooning van den schrijver bij ge meente-werken te verhoogen met 30 's jaars, ingaande 1 Januari 1930. (Zijn be looning bedraagt thans 300 's jaars). Met dit voorstel gingen de wethouders ac coord; het werd met algemeene stemmen aangenomen. De voorzitter was zeer verheugd, dat de Raad nu uit een impasse is geraakt die steeds grooter zou worden.' De heer Swaag: Ik feliciteer de wet houders met hun succes. (Gelach). De nieuwe weg naar „De Fransch- rnan". Hierna werd den raad voorgesteld een uit spraak te doen omtrent den weg, dien men op de Provinciale Wegenlijst geplaatst wenscht te zien in de plaats van den weg door den duinvoet vanaf de Franschman naar de Zuidlaan. Aangezien de Raad aan Gedeputeerde Sta ten heeft verzocht den weg, loopende door den duinvoet, van het Prov. Wegenplan af te voe ren en de heer Kooiman, in kwaliteit van voorzitter van de Prov. Wegencommissie aan het gemeentebestuur heeft verzocht zich uit te spreken over de vraag, welken weg het hier voor in de plaats wenscht te zien gesteld, wordt voorgesteld aan Ged. Staten te ver zoeken, voorloopig voor den tijd van 5 jaar, in het wegenplan(lijst) op te nemen het tracé Eeuwigelaan—Komlaan, Vinkelaan tot de Zuidlaan, en later, wanneer de tijd hiertoe gekomen mocht zijn, in de plaats hiervan te stellen het tracé Franschman, Wiertd.ükje, Nesdijk tot aan den Bergerweg. B. en W. zijn hierbij van de gedachte uit gegaan, dat laatstgenoemd tracé, nu de Wes telijke verbindingsweg niet tot stand zal ko men, de eindoplossing zal moeten geven voor het doorgaand verkeer, doch het in de eerste jaren met te voorzien is, dat deze weg, hetzij dooi de Provincie, hetzij door de gemeente zal worden aangelegd; dat daartegen de ge meente zich belangrijke uitgaven heeft ge troost voor de verbetering van Eeuwigelaan, die met haar afzonderlijk rijwiel- en wandel pad een breedte heeft van 20 M., tot een der beste gemeentelijke verkeerswegen in Noorde lijk Noordholland behoort en het zeker billijk is, dat de gemeente hiervoor een bijdrage uit 't Wegenfonds erlangt. De Komlaan zal zon der groote kosten verbeterd kunnen worden (in het bijzonder door hoek-afronding bij de Eeuwigelaan) en de verlenging daarvan evenmin bezwaarlijk geacht kunnen'worden daar alsdan ook hiervoor een uitkering zal worden ontvangen, terwijl voor de eerste jaren een zeer bruikbare verbinding tot stand zal komen. Dat deze oplossing voor de gemeente het meest voordeelig is, springt in 't oog, aange zien lo. de gemeente uitkering zal ontvan gen voor reeds gedane werken, 2o. de kosten van nieuwe werken gedekt zullen worden, 3o. een nieuwe verbinding buiten de kom om ge- sohajien zal worden en 4o. de eindoplossing van het wegenvraagstuk hierdoor niet ver traagd zal worden. De Wegen-commissie kan zich vereenigen met het voorstel om te trachten voorloopig de Eeuwigelaan—Komlaan op de lijst geplaatst te krijgen. De heer Zeiler was van oordeel, dat de. eindoplossing Franschman—Nesdijk geen behoorlijke oplossing brengt voor het ver keer van Noord naar Zuid en er geen behoefte bestaat aan eene verbinding van den Heeren- weg met den Bergerweg. In dit verband zou hij van meer belang achten een rechtstreek- sche verbinding van de Franschman naar Alkmaar. De heer Den Das achtte den weg-Nesdijk de beste oplossing met het oog op de aftak king van de Noord-Zuid-verbinding van den primairen weg Helder—Rotterdam. Conform het voorstel van B. en W. werd besloten. „Ambtelijke haarkloverij Een voorstel inzake een definitieve beslis sing omtrent bestemming voor het terrein aan de Jan Oldenburgilaan en een beslissing om trent de wijze, waarop aan de behoefte aan schoolruimte voor het lager onderwijs zal worden voorzien, werd voorloopig van de agenda afgevoerde, in verband met nog niet ingekomen ambtsberichten. De heer Den Das beklaagde zich over de ambtelijke haarkloverij, die z. i. hier weer blijkt. Voor het bijzonder onderwijs gaat alles even vlug; de aanvraag voor de R. K. Jongensschool, die er nu al staat, kwam ge lijk met deze aanvraag. Spr. zag gaarne een eind aan deze ambtelijke haarkloverij ge maakt. Weth. Bogtman: Het plan is van den raad en spr. hoopte, dat het goedgekeurd wordt. Devoorzitter heeft den indruk, dat het plan gestagneerd wordt buiten het Dage- lijksch bestuur om. Men heeft den hoofdamb tenaar erin gehaald; het ligt niet aan B. en W., doch is daar een gevolg van. Weth. B o g t m a n: Als het antwoord van de inspectie binnenkomt, dan zal al is het over 5 dagen een spoedvergadering worden belegd Aan de orde kwam nu een voorstel om B. en W. te machtigen: a. tot toepassing van de artt. 63 en vol gende der Armenwet ten opzichte van H. J. Wiedenbrugge te 's-Gravenhage tot een be drag van 25 per maand en van J. A. Wie denbrugge te Amsterdam van 10 per maand of zooveel minder als de rechter in goede justitie billijk oordeelt; b. tot uitvoering van het sub. a. vermelde, behoudens goedkeuring van Ged. Staten van Noordholland, tot het voeren van een rechtsgeding door de gemeente, zoowel in eersten aanleg, als in hooger beroep en cas satie contra H. J. en J. A. Wiedenbrugge, bovengenoemd. Zooals bekend, wordt J. W. Wiedenbrugge voor rekening der gemeente in een krankzin nigengesticht verpleegd. De kosten hiervan bedragen 212.50 per kwartaal. De boven genoemde wettelijk onderhoudsplichtigen, die blijkens ingesteld onderzoek geacht kunnen worden de verpleging te kunnen bekostigen, blijven, ondanks hernaald aandringen, wei gerachtig de voorgestelde bijdragen respetie- velijk van 10 en 25 te betalen. B. en W._deden deze voorstellen na rechts kundig advies te hebben ingewonnen. Conform besloten. Aan de orde was hierna 'n voorstel om B. en W. te machtigen tot onderhandschen ver koop van een 5-jarigen hertebok voor de som van 30. In verband met een ingekomen aanvraag voor een levenden bok en gezien het feit, dat het aantal hertebokken geregeld toeneemt, zoodat het wenschelijk is van tijd tot tijd een of meer bokken op te ruimen, stelden B. en W. voor aan het verzoek te voldoen. Het vangen en vervoeren komen voor risico van aanvra ger. Als voren. Vervolgens was aan de orde 'n voorstel om B, en W. te machtigen tot onderhandsche ver huur van de woning Karei de Grootelaan No. 17 voor een huurprijs van 728 per jaar en onder door B. en W. te stellen voorwaar den. Door den tegenwoordigen huurder P. Ba- retta is de huur der woning met ingang van 1 Januari a.s. opgezegd. De huurprijs werd destijds door bijkomstige omstandigheden bepaald op 450 per jaar. Waar thans geen redenen aanwezig zijn den huurprijs lager te stellen als de normale, wordt voorgesteld deze, behoudens goedkeuring van Ged. Staten vast te stellen op 728 per jaar, welke huur alleszins billijk moet worden geacht. Als voren. Aankoop van grond voor verbree- ding-Lijtweg. Aan de orde was 'n voorstel tot onderhand schen aankoop: lo. van Jb. Spaans te Bergen, een strook grond gelegen langs den Lijt- en Geestweg, deel uitmakende van het kadastrale perceel, gemeente Bergen, Sectie A, No. 2743, ter f ootte van plm. 75 M2 voor de som van 200 benevens 50 voor plaatsing van een heg en afscheiding; 2o. van Simon van Wonderen Szn., te Bergen, een strook grond gelegen langs den Lijtweg, deel uitmakende van het kadastrale perceel gemeente Bergen, Sectie A, No. 1168, ter grootte van plm. 18 M2. voor de som van 9, terwijl de gemeente voor haar reke ning zal zorg dragen voor een nieuwe afschei ding; 3o. de kosten van overdracht voor reke- ning der gemeente te nemen. Waar thans de gemeente in de gelegenheid *is een strook grond in handen te krijgen langs den Lijtweg- en hoek LijtwegGeest- weg, noodig voor cventueele verbreeding van genoemde wegen, welke thans een onvoldoen de breedte hebben, wordt voorgesteld tot on derhandschen aankoop over te gaan. Als voren. Verordening slachterijen. De voorzitter bracht hierna aan de orde een voorstel tot vaststelling van een verordening tot aanwijzing van een plaats voor het oprichten, hebben of gebruiken van slachterijen enz. bestemd voor niet gestorven of uit nood gedoode slachtdieren, alsmede houdende verbod tot het oprichten, hebben of gebruiken binnen de gemeente van slachte rijen enz., bestemd voor gestorven of uit nood gedoode slachtdieren. De verordening houdt in, dat uitsluitend het terrein van het gemeente-slachthuis te Bergen wordt aangewezen voor het oprich ten, hebben of gebruiken van slachterijen, enz., voor gezond vee, met verbod om buiten dit terrein eenig bedrijf, als genoemd, uit te oefenen. B. en W. kunnen echter toestemming verleenen vee te slachten in het perceel van den éigenaar, voor zooveel het betreft slacht dieren, waarvan het vleesch uitsluitend voor huiselijk gebruik bestemd is, mits de bewo ners niet werkzaam zijn in het slagersbedrijf. Voorts hield de verordening een verbod in tot het doen van noodslachtingen binnen de gemeente. De noodslachtingen zullen dus in den ver volge niet meer bij J. de Waard aan den Hee- renweg mogen plaats hebben, noch binnen de gemeente, doch hiervoor is aangewezen de noodslachtplaats te Alkmaar. Nadat de vërordening door den secretaris was voorgelezen, conform besloten. Wanneer de noodslacht bij de Waard komt te vervallen, zal aldus de voorzitter worden aangekondigd. Verbod melkventen op Zondag. Tenslotte kwam aan de orde een voorstel tot vaststelling van een verordening tot wij ziging van de Algemeene Politieverordening der gemeente Bergen, betreffende het rond brengen of venten van melk of melkproduc ten op Zondag. 'Van den Bond van Melkslijters, alhier, was n.L aan den gemeenteraad een adres gericht, waarin erop gewezen werd, dat de Zondags rust, welke in het zomerseizoen ontbeerd wordt, van 15 September tot 15 Mei mogelijk wel genoten kan worden, daar het publiek de voor Zondag benoodigde melk dan wel Zaterdagsavonds kan betrekken. In een vergadering van den Bond werd reeds indertijd het besluit genomen in ge noemd tijdvak des Zondags geen melk te be zorgen; verschillende leden houden zich daaraan echter niet, zoodat thans den Raad verzocht werd een en ander bij verordening te bepalen. In verband met het verzoek stelden B. en W. den Raad voor bij verordening te verbie den melk of melkproducten rond te brengen of te venten; gedurende den geheelen Zondag in het tijd vak van 15 September tot 15 Mei; gedurende den Zondag na 12 uur, in de tijdvakken van 1 September tot 15 Septem ber en van 15 Mei tot 1 Juli. Wel mag in den winkel verkocht worden. Met 7 tegen stemmen werd het voorstel aangenomen. Tegen de heeren Zeiler, Swaag, Balhis en Dirkson. Rondvraag. De heer Baltus bracht den gevaarlijken onbewaakten overweg ter sprake en vond, dat er niet genoeg hout is weggehakt. Er moet minstens 100 M. weggehaald worden. De heer Zeiler achtte de toestand thans ook nog niet goed genoeg, vroeger was over een lengte van 19 M., thans over 35 Meter het hout weggehakt. Van de Komlaan ko mend, is vooral de rechterhoek gevaarlijk. De voorzitter zegde toe, met de op- WAAROM DE CHRONISCHE HOOFDPIJNEN OPHIELDEN. Zij deed Kruschen in zijn thee. Zonder hem iets te zeggen heeft vrouw van dezen man 2 jaar iai, Kruschen in zijn thee gedaan. En hij kon maar niet begrijpen, waarom de hoofd pijnen, die hem 50 jaar lang gekweliï hadden, eensklaps ophielden. Eerst kort geleden vertelde zij hem de oorzaak en dadelijk schreef hij dezen brief: „Ik ben 62 jaar en van mijn 10e jaar af leed ik voortdurend aan zeer zware hoofdpijnen en hevige pijn jn mijn schouders. Maar goed twee jaar geleden hielden het braken en da hoofdpijnen op, waarom wist ik niet Ik was stom verbaasd toen op een goeden dag mijn vrouw mij vertelde dat ik meer dan twee jaar lang Kruschen Salts ingenomen had ik gebruik het nu nog, en raad het ook anderen aan, want ik ken niets beters voor de gezondheid." j. x Wat doet U tegen hoofdpijn? Neemt maar iets om de pijn te stillen, zonder de oorzaak van de pijn weg te nemen? Duizenden doen zoo, trots alle waar schuwingen van geneesheeren. Deze hulpmiddelen onderdrukken slechts de hoofdpijnen; zij verdooven de zenuwen en laten de oorzaak voor wat zij is. Hoofdpijnen zijn bijna altijd het ge. volg van een slechte maag en de opeen- hooping van afvalproducten, die in het organisme achterblijven en het bloed vergiftigen. Verwijder deze giften, voor kom dat zij zich opnieuw kunnen vor men en ge zult nergens meer last van hebben. En zoo brengt Kruschen nu een spoedige en blijvende genezing van hoofdpijnen. Kruschen Salts helpt de natuur het ge heele organisme volkomen te reinigen van alie schadelijke afvalproducten. Koop vandaag nog een flesch Kruschen en begin morgen met „de kleine dage- lijksche dosis". En U zult al heel gauw voor goed met de hoofdpijnen hebben afgerekend. Kruschen Salts is verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten 0.90 en 1.60 per flacon. Op 't oogenblik kunt U Kruschen Salts probeeren op onze kosten. Door heel Holland zijn namelijk onder de apothe kers en drogisten duizenden flesschen Kruschen verdeeld, die verpakt zijn met een gratis proefflacon. U kunt deze gra tis proefflacon gebruiken, zonder dè gewone flesch Kruschen te openen. En indien U, na de proefflacon opgebruikt te hebben, met 't resultaat niet volkomen tevreden bent, brengt dan de gewone flesch ongeschonden terug naar den leverancier, bij wien U ze gekocht hebt. Hij zal U onmiddellijk en zonder om wegen Uw (geheele uitgave) 1.60 terug betalen. Maar vergeet niet, dat de gratis proefflacon alleen verpakt is bij de groo te maat van 1.60 en dan nog slechts voor een beperkten tijd. Gaat dus naar Uw apotheker of dro gist, voordat hij deze groote proefpakken uitverkocht heeft. merking rekening te zullen houden. De heer DenDas verzocht van gemeente wege maatregelen tegen besmettelijke ziekten; er zijn maatregelen door inenting. De voorzitter zeide, reeds met de plaatselijke geneesheeren en den Inspecteur voor Volksgezondheid een conferentie gehad te hebben. Besloten was in het najaar inentingen te doen. De heer Den Das verzocht voorts onder houd van de boomen aan de Oosterweg t.o, Schouten. Er moet worden weggesnoeid De voorzitter zegde dit toe. De heer Den Das vroeg voorts instelling van een commissie voor arbeidsbemiddeling. Volgens de in de Tweede Kamer onlangs aangenomen wet moet een gemeente boven 5000 zielen zoo'n instituut hebben. Spr. zag deze commissie gaarne samengesteld uit werknemers en werkgevers, om meer doel matig te kunnen werken. De voorzitter merkte op, dat de wet nog in de Eerste Kamer moet worden aange nomen en hij nog niets daaromtrent ontvan gen had. De heer Swaag vroeg aanbrenging van een lantaarn bij de abri aan den Kogendij* en verplaatsing van een gevaarlijke G.E.B.- paal aldaar, hetgeen door den voorzit* ter werd toegezegd. Op een vraag van den heer Martin deel de de voorzitter mede, dat het nieuwe slachthuis spoedig geopend zal worden. De voorzitter sloot hierna de open bare vergadering, waarna de raad in comité ging ter behandeling van enkele bezwaar schriften inzake riool- en hondenbelasting! dienst 1930 en schoolgeld, dienst 1929. 177. Het eerste werk was nu de prinses uit he.web van de spin te verlossen, waarin ze nog gebonden lag. Doch dat ging niet van een leien dakje, want het web was als ijzer zoo sterk en nog door nijptang of moker door te krijgen. „We moeten er wat anders op vindenmerkte de proiessor op. y 178. „Laat mij dat zaakje eens onderzoeken", zeide de profes sor en bekeek met zijn vergrootglas de draden. Hij trok een heel gewichtig gezicht en zeide: We moeten een vuur aanleg" gen en zoo het web verbranden, Dat is het eenigste middel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6