ui: t vori ït enr txï ïteiï verki:i:rmackstk-
Zijn vrouw's geheim.
houding in en welk salaris moet deze of gene
ambtenaar dienovereenkomstig hebben.
Spr. heeft zijn salarisregeling daarom ge
baseerd op het 3/4-systeem naar de jaarwedde
van den secretaris.
Dr. H e m e 1 r ij k: Er is heel wat gemod
der en geklaag geweestwe staan thans voor
een nieuwe salarisregeling en niet voor een
salarieering van dezen of genen ambtenaar*
In ieder goed-georganiseerd bedrijf is een
systeem, in het voorstel van de wethouders
dit niet aanwezig. Het voorstel van den
voorzitter is wel een regeling; de wethouders
ivolgen geen maatstaf; de voorzitter gaat uit
van het salaris van den secretaris. De salaris
sen van burgemeester, secretaris en ontvanger
zijn verhoogd door Ged. Staten. Spr. betwij
felt of de Raad wel ooit deze salarissen zoo
hoog gesteld zou hebben.
Wat is doelmatiger als een verhoudings
schaaldit geeft een gevoel van billijkheid in
de ambtelijke wereld en voor de ambtenaren
is het een aansporing om in rang op te klim
men. Nu zou volgens de wethouders ieder
maar salarisverhooging vragen en niet stre
ven naar hoogeren rang zooals dat met het
voorstel van den voorzitter beoogd wordt.
De wethouders hebien geen maatstaf, doen
maar lukraak, met als gevolg, dat ieder met
een amendement komt; er moet echter orde en
regel zijn. Al kan spr zich niet voorstellen
dat de wethouders nu hun voorstel zullen jn
trekken, toch vraagt spr. ot zij niet de voor
keur geven aan eer: systematische regeling.
Al kan spr. de vrees niet verhelen, dat het
voorstel van den voorzitter keldert, toch
dringt spr. aan op aanneming van dit voor
stel Als er toch amendementen ingediend
worden, dan hoopt spr., dat deze het systeem
niet aanranden. Als het voorstel van de wet
houders aan de orde zou komen, dan zal ge
discussieerd moeten worden over de prestaties
van de verschillende ambtenaren, zooals reeds
in geheime zitting is geschied; in het open
baar lijkt spr. dit niet gepast.
Dan zouden de ambtenaren door den voor
zitter, secretaris en wethouders beoordeeld
moeten worden en dat wenscht spr. niet; als
spr. daartoe genoopt wordt, fiat. Spr. wil ech
ter de personen buiten bespreking laten en be
val het 3/4 systeem van den voorzitter ten
slotte aan. De 1ste ambtenaar moet de be
kwaamheid hebben van secretaris; 3/4 is een
zeer billijke verhouding.
Als er kritiek zou komen, dat men dan
hoogere salarissen krijgt, dan wanneer men
niet de jaarwedde van' den secretaris als basis
zou nemen, dan zou b.v. het salaris van den
Isten ambtenaar op 3/5 van dat van den
secretaris gesteld kunnen worden, dat van
den 2den ambtenaar 3/4 van dat van den
lsten ambtenaar en dat van den 3dë ambte
naar 3/4 van dat van den 2den ambtenaar.
Dan wordt echter het laagste salaris geen
1800, maar 1650.
Spr. juicht daarom het voorstel van den
voorzitter het meest toe en hoopt, dat het in
stemming komt.
Weth. Apeldoorn merkte op, dat het
voorstel van de wethouders uitsluitend zijn
voorstel is en dat weth. Bogtman ermee ac-
coord gaat. Spr. neemt er echter de volle ver
antwoordelijkheid van op zich.
Spr. herhaalde wat hij in comité gezegd
heeft, n.1. dat bij de begrooting de wensch
naar voren is gekomen, de instructie voor de
ambtenaren te herzien en de salarissen ook.
Het is thans echter een slechte tijd voor sala
risherziening. Dat de ambtenaren in de be
staande werktijden het werk niet meer af kun
nen, is de basis, waarop spr. deze verhooging
heeft gesteld.
De langere werktijd is een factor voor allen
en daarom meende spr. voor allen het sala-
ris met 100 te verhoogen.
Had het vraagstuk van verlenging van
werktijd niet aan de orde gekomen, dan had
spr. wellicht niet met het voorstel tot salaris
verhooging gekomen, ofschoon hij dat bij de
begrooting had toegezegd.
Wethouder Bogtman betoogde, dat de
gedachte van salarisverhooging zou den Raad
lis voortgesproten. Spr. vond het voorstel-
'Hemelrijk niet slecht, doch het is moeilijk aan
te passen aan de huidige constellatie van de
ambtenaren op de secretarie.
De heer Brugman steunde de gedachte-
Hemelrijk, het is uit den Raad gekomen om
èf te zijn van het steeds herhaald verzoek om
verhooging.
Spr. kon met het voorstel van den voorzit
ter meegaan, mit? de ondergeschikte beloo-
ningen worden uitgeschakeld en verwerkt
worden in de salarissen.
De voorzitter: Het voorstel past zich
aan bij den bestaanden toestandmen klas
seert de menschen op de juiste plaats en is
er systematisch van af. De praktijk wijst ech
ter uit, dat de aparte fcelooningen voor bij
functies niet anders kunnen gegeven worden,
omdat deze werkzaamheden niet tot de secre
tarie-werkzaamheden behooren. De bezoldi-
fging neemt ook niet toe, naarmate het werk
van die bijfuncties toeneemt.
De heer Brugman ging na deze toelich
ting met het voorstel van den voorzitter
accoord.
De heer Den Das uitte zijn groote te
leurstelling, dat geen voorstellen waren ge
daan inzake salaris-herziening van de ge
meente-werklieden. Zijn deze voorstellen nog
te wachten of kan daaromtrent eenige toezeg
ging gedaan worden? Zoo niet, dan is van
spr. een motie te wachten, waarin gevraagd
wordt om een salaris-regeling voor werklie
den in gemeentedienst,
Weth. Apeldoorn zeide, dat dit in B.
en W. reeds besproken is en dat bij de begroo-
ting de loonen van de gemeentewerklieden on
der de oogen zullen worden gezien.
De heer Den Das zou, als dit de mee
ning van het geheele college van B. en W. is,
zijn motie niet stellen.
De heer Zeiler achtte het voorstel-He-
melrijk inzake de combinatie van het 3/5 met
het 3/4-systeem zeer gevaarlijk.
Dr. H e m e 1 r ij k gaf dat toe, doch heeft
dit nog liever dan heelemaal geen systeem.
Spr. drong echter aan op aanneming van het
voorstel van den voorzitter.
De heer B a 11 u s kon met de gedachte van
den heer Hemelrijk meegaan, als de regeling
geldt voor nieuwe functionarissen en niet voor
de tegenwoordige ambtenaren.
De heer Zeiler vroeg of de 2de ambte
naar door het 3/4 systeem wel aan zijn sala
ris toekomt, als 30 pCt. afgetrokken wordt
van zijn jaarwedde als ambtenaar van den
Burgelijken Stand.
Dr. Hemelrijk wilde voor alles een sy
steem en wilde desnoods de clausule inzake
de 30 pCt handhaven, als hij daarmee be-1
reikte, dat het systeem behouden bleef.
De heer Martin maakte er bezwaren
tegen, dat een reeds aangenomen voorstel
ongedaan gemaakt wordt.
Dr. H e m e 1 r ij k merkte op, dat bij even
tueele verhooging van het salaris van den
secretaris, niet automatisch het 3/4-systeem
wordt toegepast op de salarissen van de an
dere ambtenaren.
Hierna werd het voorstel van den voor
zitter in stemming gebracht, zonder de clau
sule van de 30 pCt.
Met 7 tegen 4 stemmen werd het voorstel
aangenomen. Tegen stemden de heeren Bal-
tus, Swaag en de beide wethouders.
Aan de orde was hierna de herziening van
de salarissen der overige ambtenaren in ge
meentedienst.
Naar aanleiding van het feit, dat de Raad
B. en W. heeft verzocht eene herziening der
jaarwedden van de gemeente-ambtenaren t?
overwegen; gezien het adres van den ge
meente-opzichter, houdende verzoek om ver
hooging van wedde, het adres van het
Hoofdbestuur van den Algemeenen Bond
van Politie-personeel in Nederland, houden
de verzoek de jaarwedden van den veld
wachter te herzien, alsmede een aan ons ge
richt verzoek van den schrijver bij gemeente
werken om verhooging van zijne belooning,
stelt de voorzitter den raad voor de
navolgende salarissen te herzien en opnieuw
vast te stellen:
lo. de jaarwedde van den Administrateur
van het Gem. Electr. Bedrijf te bepalen op
24C0 met 5 één-jaarlijksche verhoogingen
van 100, alzoo maximum 2900 en die
van den tegenwoordigen titularis vast te
stellen op 2900, ingaande 1 Januari 1930,
echter onder voorwaarde dat de huurprijs
der door hem bewoonde gemeente-woning
door den Raad wordt bepaald op 728 per
jaar, en dienovereenkomstig de huur gere
geld zal worden eveneens ingaande 1 Janu
ari 1930. De jaarwedde bedraagt thans
2400, terwijl de huishuur bedraagt 400,
welke niet als normale huur is te achten
Conform z. h. st. besloten.
2o. de jaarwedde van den gemeente-op
zichter te bepalen op 3000 met 5 éénjaar-
iijksche verhoogingen van 100, alzoo ma
ximum 3500 en die van den tegenwoordi
gen titularis vast te stellen op 3500, in
gaande 1 Januari 1930.
Opgemerkt wordt dat sinds zijn aanstel
ling deze ambtenaar geen enkele verhooging
heeft genoten, zijn salaris bedraagt thans
3000.
Wethouder Apeldoorn stelde voor de
jaarwedde van den gemeente-opzichter te be
palen op 3250, ingaande 1 Januari 1930,
waarmede de Wethouder Bogtman zich kon
vereenigen.
De heer Zeiler achtte 3500 reeds het
minimum en steunde het voorstel van den
voorzitter, dat werd aangenomen met 7 te
gen 4 stemmen. Tegen de heeren Swaag,
Baltus en de wethouders.
3o. de jaarwedde van den Chef-gemeen te-
veldwachter te bepalen op 2000 met 3
tweejaarlijksche verhoogingen van 100, al
zoo maximum 2300 en die van den tegen
woordigen titularis vast te stellen op 2300,
ingaande 1 Januari 1930. (Zijne jaarwedde
bedraagt thans 2000).
4a. de jaarwedde van den gemeente-veld
wachter te bepalen op 1600 met 3 twee
jaarlijksche verhoogingen van 100, alzoo
maximum 1900 en die voor den tegenwoor
digen titularis vast te stellen op 1900, in
gaande 1 Januari 1930. (Zijne jaarwedde
bedraagt thans 1800).
De beide Wethouders stelden in afwijking
met het voorstel van den voorzitter voor de
jaarwedden van den Chef- en van den ge
meente-veldwachter te verhoogen voor elk
met 100 en vast te stellen respec. op
2100 en f 1900, ingaande 1 Januari
1930.
De voorzitter was gezien 'den alge
meenen toestand, van meening, dat deze sa
larissen betaald moeten worden. In den zo
mer wordt 'veel langer gewerkt.
Het voorstel van den voorzitter werd met
6 tegen 5 stemmen verworpen; tegen stem
den de wethouders en de heeren Dirkson,
Martin, Baltus en Swaag. Het voorstel van
de wethouders is dus aangenomen.
5o. de belooning van den schrijver bij ge
meente-werken te verhoogen met 30
's jaars, ingaande 1 Januari 1930. (Zijn be
looning bedraagt thans 300 's jaars).
Met dit voorstel gingen de wethouders ac
coord; het werd met algemeene stemmen
aangenomen.
De voorzitter was zeer verheugd,
dat de Raad nu uit een impasse is geraakt
die steeds grooter zou worden.'
De heer Swaag: Ik feliciteer de wet
houders met hun succes. (Gelach).
De nieuwe weg naar „De Fransch-
rnan".
Hierna werd den raad voorgesteld een uit
spraak te doen omtrent den weg, dien men op
de Provinciale Wegenlijst geplaatst wenscht
te zien in de plaats van den weg door den
duinvoet vanaf de Franschman naar de
Zuidlaan.
Aangezien de Raad aan Gedeputeerde Sta
ten heeft verzocht den weg, loopende door den
duinvoet, van het Prov. Wegenplan af te voe
ren en de heer Kooiman, in kwaliteit van
voorzitter van de Prov. Wegencommissie aan
het gemeentebestuur heeft verzocht zich uit te
spreken over de vraag, welken weg het hier
voor in de plaats wenscht te zien gesteld,
wordt voorgesteld aan Ged. Staten te ver
zoeken, voorloopig voor den tijd van 5 jaar,
in het wegenplan(lijst) op te nemen het tracé
Eeuwigelaan—Komlaan, Vinkelaan tot de
Zuidlaan, en later, wanneer de tijd hiertoe
gekomen mocht zijn, in de plaats hiervan te
stellen het tracé Franschman, Wiertd.ükje,
Nesdijk tot aan den Bergerweg.
B. en W. zijn hierbij van de gedachte uit
gegaan, dat laatstgenoemd tracé, nu de Wes
telijke verbindingsweg niet tot stand zal ko
men, de eindoplossing zal moeten geven voor
het doorgaand verkeer, doch het in de eerste
jaren met te voorzien is, dat deze weg, hetzij
dooi de Provincie, hetzij door de gemeente
zal worden aangelegd; dat daartegen de ge
meente zich belangrijke uitgaven heeft ge
troost voor de verbetering van Eeuwigelaan,
die met haar afzonderlijk rijwiel- en wandel
pad een breedte heeft van 20 M., tot een der
beste gemeentelijke verkeerswegen in Noorde
lijk Noordholland behoort en het zeker billijk
is, dat de gemeente hiervoor een bijdrage uit
't Wegenfonds erlangt. De Komlaan zal zon
der groote kosten verbeterd kunnen worden
(in het bijzonder door hoek-afronding bij de
Eeuwigelaan) en de verlenging daarvan
evenmin bezwaarlijk geacht kunnen'worden
daar alsdan ook hiervoor een uitkering zal
worden ontvangen, terwijl voor de eerste
jaren een zeer bruikbare verbinding tot stand
zal komen.
Dat deze oplossing voor de gemeente het
meest voordeelig is, springt in 't oog, aange
zien lo. de gemeente uitkering zal ontvan
gen voor reeds gedane werken, 2o. de kosten
van nieuwe werken gedekt zullen worden, 3o.
een nieuwe verbinding buiten de kom om ge-
sohajien zal worden en 4o. de eindoplossing
van het wegenvraagstuk hierdoor niet ver
traagd zal worden.
De Wegen-commissie kan zich vereenigen
met het voorstel om te trachten voorloopig de
Eeuwigelaan—Komlaan op de lijst geplaatst
te krijgen.
De heer Zeiler was van oordeel, dat de.
eindoplossing Franschman—Nesdijk geen
behoorlijke oplossing brengt voor het ver
keer van Noord naar Zuid en er geen behoefte
bestaat aan eene verbinding van den Heeren-
weg met den Bergerweg. In dit verband zou
hij van meer belang achten een rechtstreek-
sche verbinding van de Franschman naar
Alkmaar.
De heer Den Das achtte den weg-Nesdijk
de beste oplossing met het oog op de aftak
king van de Noord-Zuid-verbinding van den
primairen weg Helder—Rotterdam.
Conform het voorstel van B. en W. werd
besloten.
„Ambtelijke haarkloverij
Een voorstel inzake een definitieve beslis
sing omtrent bestemming voor het terrein aan
de Jan Oldenburgilaan en een beslissing om
trent de wijze, waarop aan de behoefte aan
schoolruimte voor het lager onderwijs zal
worden voorzien, werd voorloopig van de
agenda afgevoerde, in verband met nog niet
ingekomen ambtsberichten.
De heer Den Das beklaagde zich over de
ambtelijke haarkloverij, die z. i. hier weer
blijkt. Voor het bijzonder onderwijs gaat
alles even vlug; de aanvraag voor de R. K.
Jongensschool, die er nu al staat, kwam ge
lijk met deze aanvraag. Spr. zag gaarne een
eind aan deze ambtelijke haarkloverij ge
maakt.
Weth. Bogtman: Het plan is van den
raad en spr. hoopte, dat het goedgekeurd
wordt.
Devoorzitter heeft den indruk, dat
het plan gestagneerd wordt buiten het Dage-
lijksch bestuur om. Men heeft den hoofdamb
tenaar erin gehaald; het ligt niet aan B. en
W., doch is daar een gevolg van.
Weth. B o g t m a n: Als het antwoord
van de inspectie binnenkomt, dan zal al is
het over 5 dagen een spoedvergadering
worden belegd
Aan de orde kwam nu een voorstel om B.
en W. te machtigen:
a. tot toepassing van de artt. 63 en vol
gende der Armenwet ten opzichte van H. J.
Wiedenbrugge te 's-Gravenhage tot een be
drag van 25 per maand en van J. A. Wie
denbrugge te Amsterdam van 10 per
maand of zooveel minder als de rechter in
goede justitie billijk oordeelt;
b. tot uitvoering van het sub. a. vermelde,
behoudens goedkeuring van Ged. Staten
van Noordholland, tot het voeren van een
rechtsgeding door de gemeente, zoowel in
eersten aanleg, als in hooger beroep en cas
satie contra H. J. en J. A. Wiedenbrugge,
bovengenoemd.
Zooals bekend, wordt J. W. Wiedenbrugge
voor rekening der gemeente in een krankzin
nigengesticht verpleegd. De kosten hiervan
bedragen 212.50 per kwartaal. De boven
genoemde wettelijk onderhoudsplichtigen, die
blijkens ingesteld onderzoek geacht kunnen
worden de verpleging te kunnen bekostigen,
blijven, ondanks hernaald aandringen, wei
gerachtig de voorgestelde bijdragen respetie-
velijk van 10 en 25 te betalen.
B. en W._deden deze voorstellen na rechts
kundig advies te hebben ingewonnen.
Conform besloten.
Aan de orde was hierna 'n voorstel om B.
en W. te machtigen tot onderhandschen ver
koop van een 5-jarigen hertebok voor de
som van 30.
In verband met een ingekomen aanvraag
voor een levenden bok en gezien het feit, dat
het aantal hertebokken geregeld toeneemt,
zoodat het wenschelijk is van tijd tot tijd een
of meer bokken op te ruimen, stelden B. en W.
voor aan het verzoek te voldoen. Het vangen
en vervoeren komen voor risico van aanvra
ger.
Als voren.
Vervolgens was aan de orde 'n voorstel om
B, en W. te machtigen tot onderhandsche ver
huur van de woning Karei de Grootelaan
No. 17 voor een huurprijs van 728 per jaar
en onder door B. en W. te stellen voorwaar
den.
Door den tegenwoordigen huurder P. Ba-
retta is de huur der woning met ingang van
1 Januari a.s. opgezegd. De huurprijs werd
destijds door bijkomstige omstandigheden
bepaald op 450 per jaar. Waar thans geen
redenen aanwezig zijn den huurprijs lager te
stellen als de normale, wordt voorgesteld
deze, behoudens goedkeuring van Ged. Staten
vast te stellen op 728 per jaar, welke huur
alleszins billijk moet worden geacht.
Als voren.
Aankoop van grond voor verbree-
ding-Lijtweg.
Aan de orde was 'n voorstel tot onderhand
schen aankoop:
lo. van Jb. Spaans te Bergen, een strook
grond gelegen langs den Lijt- en Geestweg,
deel uitmakende van het kadastrale perceel,
gemeente Bergen, Sectie A, No. 2743, ter
f ootte van plm. 75 M2 voor de som van
200 benevens 50 voor plaatsing van een
heg en afscheiding;
2o. van Simon van Wonderen Szn., te
Bergen, een strook grond gelegen langs den
Lijtweg, deel uitmakende van het kadastrale
perceel gemeente Bergen, Sectie A, No. 1168,
ter grootte van plm. 18 M2. voor de som
van 9, terwijl de gemeente voor haar reke
ning zal zorg dragen voor een nieuwe afschei
ding;
3o. de kosten van overdracht voor reke-
ning der gemeente te nemen.
Waar thans de gemeente in de gelegenheid
*is een strook grond in handen te krijgen
langs den Lijtweg- en hoek LijtwegGeest-
weg, noodig voor cventueele verbreeding van
genoemde wegen, welke thans een onvoldoen
de breedte hebben, wordt voorgesteld tot on
derhandschen aankoop over te gaan.
Als voren.
Verordening slachterijen.
De voorzitter bracht hierna aan de
orde een voorstel tot vaststelling van een
verordening tot aanwijzing van een plaats
voor het oprichten, hebben of gebruiken van
slachterijen enz. bestemd voor niet gestorven
of uit nood gedoode slachtdieren, alsmede
houdende verbod tot het oprichten, hebben of
gebruiken binnen de gemeente van slachte
rijen enz., bestemd voor gestorven of uit nood
gedoode slachtdieren.
De verordening houdt in, dat uitsluitend
het terrein van het gemeente-slachthuis te
Bergen wordt aangewezen voor het oprich
ten, hebben of gebruiken van slachterijen,
enz., voor gezond vee, met verbod om buiten
dit terrein eenig bedrijf, als genoemd, uit te
oefenen. B. en W. kunnen echter toestemming
verleenen vee te slachten in het perceel van
den éigenaar, voor zooveel het betreft slacht
dieren, waarvan het vleesch uitsluitend voor
huiselijk gebruik bestemd is, mits de bewo
ners niet werkzaam zijn in het slagersbedrijf.
Voorts hield de verordening een verbod in
tot het doen van noodslachtingen binnen de
gemeente.
De noodslachtingen zullen dus in den ver
volge niet meer bij J. de Waard aan den Hee-
renweg mogen plaats hebben, noch binnen
de gemeente, doch hiervoor is aangewezen
de noodslachtplaats te Alkmaar.
Nadat de vërordening door den secretaris
was voorgelezen, conform besloten.
Wanneer de noodslacht bij de Waard komt
te vervallen, zal aldus de voorzitter
worden aangekondigd.
Verbod melkventen op Zondag.
Tenslotte kwam aan de orde een voorstel
tot vaststelling van een verordening tot wij
ziging van de Algemeene Politieverordening
der gemeente Bergen, betreffende het rond
brengen of venten van melk of melkproduc
ten op Zondag.
'Van den Bond van Melkslijters, alhier, was
n.L aan den gemeenteraad een adres gericht,
waarin erop gewezen werd, dat de Zondags
rust, welke in het zomerseizoen ontbeerd
wordt, van 15 September tot 15 Mei mogelijk
wel genoten kan worden, daar het publiek
de voor Zondag benoodigde melk dan wel
Zaterdagsavonds kan betrekken.
In een vergadering van den Bond werd
reeds indertijd het besluit genomen in ge
noemd tijdvak des Zondags geen melk te be
zorgen; verschillende leden houden zich
daaraan echter niet, zoodat thans den Raad
verzocht werd een en ander bij verordening
te bepalen.
In verband met het verzoek stelden B. en
W. den Raad voor bij verordening te verbie
den melk of melkproducten rond te brengen
of te venten;
gedurende den geheelen Zondag in het tijd
vak van 15 September tot 15 Mei;
gedurende den Zondag na 12 uur, in de
tijdvakken van 1 September tot 15 Septem
ber en van 15 Mei tot 1 Juli.
Wel mag in den winkel verkocht worden.
Met 7 tegen stemmen werd het voorstel
aangenomen. Tegen de heeren Zeiler, Swaag,
Balhis en Dirkson.
Rondvraag.
De heer Baltus bracht den gevaarlijken
onbewaakten overweg ter sprake en vond, dat
er niet genoeg hout is weggehakt. Er moet
minstens 100 M. weggehaald worden.
De heer Zeiler achtte de toestand thans
ook nog niet goed genoeg, vroeger was over
een lengte van 19 M., thans over 35 Meter
het hout weggehakt. Van de Komlaan ko
mend, is vooral de rechterhoek gevaarlijk.
De voorzitter zegde toe, met de op-
WAAROM DE CHRONISCHE
HOOFDPIJNEN OPHIELDEN.
Zij deed Kruschen in zijn thee.
Zonder hem iets te zeggen heeft
vrouw van dezen man 2 jaar iai,
Kruschen in zijn thee gedaan. En hij kon
maar niet begrijpen, waarom de hoofd
pijnen, die hem 50 jaar lang gekweliï
hadden, eensklaps ophielden.
Eerst kort geleden vertelde zij hem de
oorzaak en dadelijk schreef hij dezen
brief:
„Ik ben 62 jaar en van mijn 10e jaar
af leed ik voortdurend aan zeer
zware hoofdpijnen en hevige pijn jn
mijn schouders. Maar goed twee jaar
geleden hielden het braken en da
hoofdpijnen op, waarom wist ik niet
Ik was stom verbaasd toen op een
goeden dag mijn vrouw mij vertelde
dat ik meer dan twee jaar lang
Kruschen Salts ingenomen had ik
gebruik het nu nog, en raad het ook
anderen aan, want ik ken niets
beters voor de gezondheid." j. x
Wat doet U tegen hoofdpijn? Neemt
maar iets om de pijn te stillen, zonder
de oorzaak van de pijn weg te nemen?
Duizenden doen zoo, trots alle waar
schuwingen van geneesheeren. Deze
hulpmiddelen onderdrukken slechts de
hoofdpijnen; zij verdooven de zenuwen
en laten de oorzaak voor wat zij is.
Hoofdpijnen zijn bijna altijd het ge.
volg van een slechte maag en de opeen-
hooping van afvalproducten, die in het
organisme achterblijven en het bloed
vergiftigen. Verwijder deze giften, voor
kom dat zij zich opnieuw kunnen vor
men en ge zult nergens meer last van
hebben. En zoo brengt Kruschen nu een
spoedige en blijvende genezing van
hoofdpijnen.
Kruschen Salts helpt de natuur het ge
heele organisme volkomen te reinigen
van alie schadelijke afvalproducten.
Koop vandaag nog een flesch Kruschen
en begin morgen met „de kleine dage-
lijksche dosis". En U zult al heel gauw
voor goed met de hoofdpijnen hebben
afgerekend.
Kruschen Salts is verkrijgbaar bij alle
apothekers en drogisten 0.90 en
1.60 per flacon.
Op 't oogenblik kunt U Kruschen Salts
probeeren op onze kosten. Door heel
Holland zijn namelijk onder de apothe
kers en drogisten duizenden flesschen
Kruschen verdeeld, die verpakt zijn met
een gratis proefflacon. U kunt deze gra
tis proefflacon gebruiken, zonder dè
gewone flesch Kruschen te openen. En
indien U, na de proefflacon opgebruikt
te hebben, met 't resultaat niet volkomen
tevreden bent, brengt dan de gewone
flesch ongeschonden terug naar den
leverancier, bij wien U ze gekocht hebt.
Hij zal U onmiddellijk en zonder om
wegen Uw (geheele uitgave) 1.60 terug
betalen. Maar vergeet niet, dat de gratis
proefflacon alleen verpakt is bij de groo
te maat van 1.60 en dan nog slechts
voor een beperkten tijd.
Gaat dus naar Uw apotheker of dro
gist, voordat hij deze groote proefpakken
uitverkocht heeft.
merking rekening te zullen houden.
De heer DenDas verzocht van gemeente
wege maatregelen tegen besmettelijke ziekten;
er zijn maatregelen door inenting.
De voorzitter zeide, reeds met de
plaatselijke geneesheeren en den Inspecteur
voor Volksgezondheid een conferentie gehad
te hebben. Besloten was in het najaar
inentingen te doen.
De heer Den Das verzocht voorts onder
houd van de boomen aan de Oosterweg t.o,
Schouten. Er moet worden weggesnoeid
De voorzitter zegde dit toe.
De heer Den Das vroeg voorts instelling
van een commissie voor arbeidsbemiddeling.
Volgens de in de Tweede Kamer onlangs
aangenomen wet moet een gemeente boven
5000 zielen zoo'n instituut hebben. Spr. zag
deze commissie gaarne samengesteld uit
werknemers en werkgevers, om meer doel
matig te kunnen werken.
De voorzitter merkte op, dat de wet
nog in de Eerste Kamer moet worden aange
nomen en hij nog niets daaromtrent ontvan
gen had.
De heer Swaag vroeg aanbrenging van
een lantaarn bij de abri aan den Kogendij*
en verplaatsing van een gevaarlijke G.E.B.-
paal aldaar, hetgeen door den voorzit*
ter werd toegezegd.
Op een vraag van den heer Martin deel
de de voorzitter mede, dat het nieuwe
slachthuis spoedig geopend zal worden.
De voorzitter sloot hierna de open
bare vergadering, waarna de raad in comité
ging ter behandeling van enkele bezwaar
schriften inzake riool- en hondenbelasting!
dienst 1930 en schoolgeld, dienst 1929.
177. Het eerste werk was nu de prinses uit he.web van de
spin te verlossen, waarin ze nog gebonden lag. Doch dat ging
niet van een leien dakje, want het web was als ijzer zoo sterk
en nog door nijptang of moker door te krijgen. „We moeten
er wat anders op vindenmerkte de proiessor op. y
178. „Laat mij dat zaakje eens onderzoeken", zeide de profes
sor en bekeek met zijn vergrootglas de draden. Hij trok een
heel gewichtig gezicht en zeide: We moeten een vuur aanleg"
gen en zoo het web verbranden, Dat is het eenigste middel