FLIttK DAGMEISJE. een net Dagmeisje DIENSTBODE, PIANO. LENTESTORMEN Kunsten en Wetenschappen. net Dagmeisje. Hedenavond eeiste vertooning KATER Hf arktberichten amsterdamsche aardappel prijzen. amsterdamsche veemarkt. Ingezonden stukken Tooneel. Advertentiën DIRK NOL, Mevrouw de Wed. K. DIL-DE RIDDER, ANNA MAGDALENA WARNAAR, Gonny van der Lijn Leerares Fransch M.O., Langestraat 80 Orange Curagao DANSINSTITUUT A. M. DOES en Mej. ZOLLER. hbhsjsaeassssb; LI EN DYERS en WILHELM DIETERLE. HHHHHBJBËiaHH BZ WEIGERT GUUS KLÜNNEN ALKMAAR M I ENT2^ ALKMAAR, 22 Sept. 1930. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 74 Vette koeien 220—450, han del matig; 10 Vette kalveren 65—170; Vette kalveren pe- K.G. 1.30—1.50; 16 Nuchtere kalv. (s acht) 12—36; 378 Vette varkens per K.G. 0.580.66; Zouters 0.56 per K.G. AMSTERDAM, 22 Sept. 1930. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd Aanvoer 2 ladingen, zijnde 660 H.L. AMSTERDAM, 22 Sept. 1930. Op de he- :ien gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 470 vette koeien, le kw. f 1.121.18; 2n kw. 1.01—1.08; 3e ïcw 0.80—0.96; mindere soorten 0.72 0.80; 100 Melk- en kalfkoeien 275 3.80; 188 Vette kalveren, le kw. 0.96 >f 1.012e kw. 0.88—0.94; 3e kw 082 0.86; 39 Nuchtere kalveren 16—22; 103 Schapen 3644; 570 Varkens, vleeschvarkens (90—110 K.G.) 0.75 0.77; zware 070.76: vette 0.70— 1/ 0.73; 109 Paarden 120—220. BROEK OP LANGENDIJK, 22 Sept. '30. Langendijker Groentenveiling. 13200 stuks Bloemkool le s. 7.90—18.80; Bloemkool 2e s. 1.404.50; Reuze bloemkool 7.40 8.20 per 100 stuks. 3600 K.G. Peen 1.60—1.70; 21000 K.G. Roode Kool 0.60—3; 14000 K.G. Gele Kool 0.70- 2.60; 23000 K.G. Witte Kool 1.10— 1.50; 1150 K.G. Deensche Witte Kool 2.302.07; ll en 2.50—3.60; Grove Uien 2.803.20; Drielingen 1.10— 1.30; 21500 K.G. Gele Nep 2.70— 3.40; 1650 K.G. Slaboonen 7.20— 10.80; 7300 K.G. Bieten i.60—2.60; 15 K.G. Snijboonen 9.90; 9800 K.G. Aardappelen: Schotsche muizen 34; Groote 2.803.i0; Schoolmeesters 4.90 5.80; Duc of York 1.50; Drielingen 4.80—5.70, alles per 100 K.g. PURMEREND, 20 Sept. 1930. „Afslagver. Beemster, Purmerend en Omstreken". Augurken: Middel f 0.46; Basterd 0.38 tot 0.51Grof Fijn 0.10—0.60; Fijn Fijn 0.191; Stek 0.13; Bommen 0.08, alles per mand (6 K.G.) WARMENHUIZEN, 20 Sept. 1930. 36.700 K.G. Aardappelen, w.o. Schotsche muizen 3.103.60; Grove 2.803.30; (Drielingen 5.40 5.70; Eigenheimers f 5.506.60; Blauwe aardappeden 4.60 ïtot 6.4Ó; 8000 K.G. Roode kool 0.60— if 3.30; 1400 K.G. Gek kool 0.60—1.30; 23900 K.G. Witte kool 1.10—f 1.40; 1775 K.G. Peen 1.90—2.10; 1310 K.G. Sla boonen 4.10f 6.20: 9075 K.G. Nep f 2.90 tot 3.50; 940Ó K.G. Uien 2.90—3.50; Drielingen f 1.101.50. NOORD-SCHARWOUDE, 20 Sept. 1930. 54800 K.G. Aardappelen, w.o. Schotsche muizen 3.20- 3.50; Groote 33.20; R. Duken 2.20—2.50; BI. eigenheimers 5.50; Drielingen 5.50f 5.60; 31800 Kg. Uien, w.o. Uien f 2.103.50; Drielingen 0.80—1.40; Grove f 2.70—3 20; Gele nep f 2.103.60; 2400 K.G. Peen 1.30— 1.40; 5000 K.G. Spercieboonen 5 80 9.40; 300 K.G. Kroten 0 60; 10400 K.G. Roode kool 0.70— f 3.30; 29200 K.G. Witte kool f 0.801.50; 11200 KG. Gele kool 0.60—1.90, alles per 100 K.G.; 1200 st Bloemkool 6.40—12 per 100 stuks. BOVENKARSPEL, 20 Sept. 1930 Veiling „De Tuinbouw". Heden besteedde men voor: Bloemkool f 9.6015.10; Roode kool f 0.50— f 1 50; Witte kool 0.90—1.40; Gele kool 0 50-/" 1.40; Uien f 1.65— 1.70; Slaboonen 0.50—1.20; Aardap pelen: Wilde Duc f 1.201.30; Geld. Schotsche 1.351.4C. (Buiten vera/itu uo:aelijkheid van de Re- dactir. De opname in deze rubriek bewijst geenszins dat de ~edactie er mede instemt.) CRISIS EXPLOITATIE. Hier te lande maken in het bij zonder verschillende takken van onzen land- en tuinbouw moeilij ke tijden door. Groote krachtsin spanning en wijs beleid zullen met Gods hulp, moeten voeren naar betere tijden. H. M. in de troonrede. In uw blad van 17 September neemt U een artikel over uit „Handel en Tuinbouw". De strekking van beaoeld artikel is m.i. te demonstreeren o.a. aan de hand van de wet van 31 Mei 1929 enz. enz. hoe van officieele zijde, d.w.z. door allerlei menschen die zelf geen cent risico in de tuinder ij hebben, die slechts betaalde functies beklee- den of hun best doen ze te houden óf te krij gen, allerlei maatregelen worden bewerk stelligd welke zoogenaamd moeten dienen om de belangen van de tuinders te bevorde ren, doch welke zullen blijken „het bestaan der tuinders te vernietigen", zooals „Handel en Tuinbouw" zegt. De tuinders gaan ten gronde aan valsche leuzen. Het eenige „practische" gevolg van déze soort hulp aan de tuinders is, da. héél het ambtenarendom van U. C. B. enz indien het nog lang in den tuinbouw gaat. zooals het de laatste jaren gegaan is wan neer al die kostbare functionnarissen niet meer door de geplukte tuinders onderhouden kunnen worden, de s t a a t al deze men schen die intusschen semi-officieel zijn geworden voor hun „geweldige" diensten zal betalen. De baantjes zijn gered.... dus gaat het den tuinders goed! Heel het „bevorderen" van den tuinbouw en haar afzetgebied op bovengeschetste ma nier, is slechts mogelijk door de stupiditeit van de tuinders zelf. Dat is het tragische In het geval De heeren, die god-beter-'t, lei ding geven hebben zoo'n gemakkelijk spel Dehtnehelarrj waarbij men zich bij het z.g.n. ort°«rn \v?r »>tuinderbe1angen" bedient is OnL- f au gebeurt in eigen omgeving? V /e Alkmaar, zooals bekend, worden on eer toezicht der gemeente tuinders(!) belan- vnorww Hoe dat gaat? Slechts één t omaten voor export worden gesorteerd ulks geschiedt door een eenvoudige machi ne (welke in den handel verkrijgbaar is) en door electriciteit wordt bewogen. Dat sor- teeren al hebben de tuinders zelf zoo'n machine mogen ze vanwege de veiling de hemel beware je niet zelf doen dat zou voor de aanvoerders te voordeelig zijn, de veiling moet dat doen en er aan verdienen Wilt U weten wat ondergeteekende voor dat sorteeren in dezen crisistijd de veiling beta len moest? Aan sorteerloon twaalf procent van de bruto opbrengst van het product plus drie procent veilingkosten, zoodat ik van elk pond ter veiling verkochte tomaten 15 pet. onkosten te betalen had. En wat voor risico draagt de veiling voor dit bedrag? Niets! Vermoedelijk vindt men het niet eens netjes wanneer men een dergelijk percentage be denkelijk veel op afzetterij vindt gelijken. Maar.... wie weet wat je voor zoo'n pondje lomaten hebt ontvangen? In Alkmaar en Omstreken heeft men gemiddeld 15 cent per pond moeten betalen! Ik zal U de cijfers verstrekken. In A u g u s t u s, de maand waarin wij* onzen slag moeten slaan voerde ik te Alk maar voor export 8653 Kg. aan waarvoor ik b r u t o 728,97 ontving. Hiervan gaat af: 86.54 sorteerloon dit is 12 pet., blijft 642.43, gaat af 3 pet. 21.87 (veilingkos ten) 620.56 ontving ik netto voor 8653 Kg. tomaten of nog geen 7,3 cent per Kg., gemiddeld dus 3,6 cent j>er pond! Dit is een prijs waarvoor geen tomaten onder glas te kweeken zijn. Op dezen prijs wordt dik ver loren, al beweren doctoren, meesters, inge nieurs. veilingleiders en alles wat daaraan kleeft het tegendeel. Wanneer wij aan de veiling niet zoo wer den genomen, dan was de opbrengst 4.2 cent per nond geweest, voorwaar een prijs, waarbij de tuinders, ondanks de lage koer sen, niet eens Philipsaandeelen konden over legden. Bij dit ééne staaltje, hoe men in den tuin bouw zün beoefenaars door de crisis hel-pi en zijn belangen bevordert, wil ik het mo menteel laten. R ELION. 19, 9. '30. KUNSTSUBSIDIES TE DEN HAAG B. en W. van Den Haag geven den raad in overweging, de volgende subsidies toe te kennen: Residentie-Orkest 77,000, N.V. Rctterdamsch-Hofstadtooneel f 50.000, N.V. Schouwtooneel 10.000, N.V. Italiaansche Opera 10.000, Gebouw voor K. en W 2500, Kon. Schouwburg (Volksvoorstellin gen) 1200, Kon. Schouwburg (Volksvoor stellingen) 1200, Afd. 's-Gravenhage van de Mij. ter bevordering der Toonkunst 3000, Kon. Zangvereen. „Cecilia" 1000, Haagsche Onderwijzerszangvereen. 1000, Kon. Nationale Zangschool 500, Mannen- zangvereen. „Die Haghe Sanghers" f 1000, Haagsch Strijkkwartet 800, Hollandsch Sextet 500, Kon. Zangvereen. „Excelsior" 1000 en onvoorzien 500. Totaal 160.000. Van het op de begrooting beschikbaar ge stelde bedrag blijft vervolgens 10.000 over. B. en W. zijn van oordeel, dat het wen- schelijk is, hiervan 5000 te bestemmen a-ls een bijzondere tegemoetkomng voor die ver- eeni-gingen, welke als gevolg van de wijzi ging it. de belasting op de publieke vermake lijkheden, aanzienlijk meer in deze belasting zullen moeten bijdragen dan voorheen. De resteerende f 5000 wenschen B. en W. in overeenstemming met de Commissie van advies voor de kunstsubsidies een bestem ming te geven, waarbij op doeltreffende wijze naar de bevordering van muziek en tooneel- kunst en naar een hooger artistiek peil van de uitvoeringen gestreefd wordt. ENSEMBLE-BOUBER. „Geef ons Arbeid(Die Stem- pelbrfider) van Richard Duschinsky. Het gezelschap-Bouber verkeert op het oogenblik in onze tooneelwereld wel in een merkwaardige positie, een positie, belangrijk genoeg om er in deze beschouwing eenige aandacht aan te wijden. Nog niet zoo heel lang geleden had het zijn, weliswaar zeer warm gezind, maar te gelijkertijd zeer beperkt publiek van dat ge deelte der Amsterdammers, die niets moesten •hebben van ingewikkelde psychologische analyse, van „redeneer"-stukken, maar die verlangden stevige kost, stukken met sterke effecten, met felle tragiek en klaterende vroo- lijkheid Of het sentiment wel eens wat vaak werd tot sentimentaliteit en de humor vrij primitief was, deerde hun niet, integendeel. De aloude kunsttempel in de Franschelaan is dan ook jarenlang het laatste bolwerk ge bleven van het echte, gloeiend-heete melo drama, of zooals de Engelschen het kern achtig noemen „blood and thunder play", met zijn pikzwarte verrajers en engel-blanke hel den en heldinnen, met daartusschendoor de noodige grapjassen voor de gewenschte ko mische afwisseling, met muziek, dans, cou pletten, kortom met alles behalve logica. Maar ook „De Roode Brug" of „De Nacht van de dertiende November", „Dertig jaar of het leven van een dobbelaar", „De Koerier van Lyon of De Noodlottige gelijkenis". „Marmeren beelden en Ijskoude Harten", of hoe al dat ijselijks verder moge heeten, begon zijn aantrekkingskracht te verliezen; ook het minst intellectueele deel van het publiek kon niet langer geboeid worden door louter ijse lijkheid en al te goedkoope kluchtigheid. Herman Bouber heeft toen de traditie voort gezet met de door hem zelf geschreven Am sterdamsche volksstukken, waarin Marius Sqree hem reeds was voorgegaan (men denke aan het veel gespeelde „Mottige Janus", naai de novelle van Justus van Maurik). Bouber bleef zijn publiek geven, „de lach en de traan", ook in zijn stukken staat edelaardigheid te genover de vurigste schurkachtigheid, maar het milieu is geheel veranderd: inplaats van tafereelen uit tijden en werelden, die ver ver wijderd zijn van die van zijn publiek, geeft hij hun episoden uit hun eigen leven en om geving. En hij doet dat in zulke buitenge woon knap geschreven drama's, en met een ensemble, dat dit werk zoo voortreffelijk weet te vertolken, (hij kan toch ook bij elk stuk dat hij schrijft denken aan zijn krachten, die de rollen hebben te spelen), dat men vaak ver geet, dat het effect in wezen niet veel ver schilt van dat van het melodrama! En Bouber had succes, het succes, dat hem eerlijk toekomt en dat hem zoo van harte gegund is. De beroemde „Jantjes" maakten een triomftocht van meer dan een jaar door het heele land. En niet alleen Bouber's eigen publiek, maar heel Amsterdam, ja welhaast heel Nederland, vulde avond aan avond zijn schouwburg. En dit werd nog sterker bij „Zeemansvrouwen", opschoon het niet zóó lang als „De Jantjes" is gegaan. Welgesteld en intellectueel Amsterdam begon notitie van Bouber te nemen; de Franschelaan toonde eiken avond het wel uitzonderlijke schouw spel van een lange file auto's, de groote dag en weekbladen bevatten lange en diepzinnige beschouwingen over Bouber's- kunst. Zonder ook maar een oogenblik iets aan de werkelijk groote verdiensten van Bouber en diens werk af te doen, meen ik dit verschijn sel toch te moeten toeschrijven, deels aan snobbisme van een zeker deel van het publiek, deels als reactie op het moderne „praatstuk", de litteratuur-op-bet-tooneel. „Zeemans vrouwen" gaat qua stuk toch eigenlijk niet boven het bekende sentimenteele gevalletje uit, maarmen zag weer eens echt en voortreffelijk comediespelen Annie Verhulst, en Herman Bouber, Elsenso'hn, zij gaven hun menschen weer eens iets van de emotie, die met het uitsterven der „oude garde" van de planken verdwenen scheen en die tocil de basis van alle waarachtige tooneelspeel- 'kunst dient te zijn. Hoe dan ook, Bouber had zich ook in wij deren kring een reputatie verworven, een re putatie, die hij met zijn nieuw publiek na tuurlijk wilde behouden. Hij wilde toonen, dat hij meer en beter kon, dan hij totnogtoe •had geleverd. Maar hiermee begon een groote moeilijkheid. Want hoé1 uitnemend werk hij en zijn wakkere troep ook te zien gaven, dat werk was van een zeer speciaal en beperkt genre: het typische volksstuk of nog beter, het Amsterdamsche volksstuk, dat een heel bizondere speeltrant vereischt, een speel- trant, waarop Bouber en de zijnen geheel waren ingesteld. Querido's „epos" „De Jor- daan" stond litterair natuurlijk op veel hoo ger peil dan zijn voorgangers, speelde daar bij tegelijkertijd in hetzelfde milieu. Bouber had het niet alleen bizonder goed en handig bewerkt (de auteur was vrijwel overal woor delijk aangehaald), maar hij toonde boven dien meer dan gewone regisseurs-gaven: het eerste tooneel, de vroege almacht, was een wonder van wat met eenvoudige middelen te bereiken valt. Maar dergelijke stukken liggen niet voor het grijpen. De vertooning van Gorki's „Nachtasyl", hoe verdienstelijk overigens, stond niet op hetzelfde peil, en voor meerdere rollen moes ten krachten van buiten worden geëngageerd. (Dat was tenminste zoo bij de „modelvoor stelling", die in den Stadsschouwburg werd gegeven). De mystiek-melancholische Russi sche volksziel is nu eenmaal moeilijk te ver gelijken met die van de in den grond nuchtere, levensblije Jordaner. Dat Bouber zich aangetrokken voelde tot Duschinsky's „Stempeltrriider" is begrijpelijk. Dat het zijn gezelschap de beste kansen geeft, zou ik niet durven beweren. Het stuk speelt in het na-oorlogsche Duitschland, in het gezin van den schrijnwer ker Lorenz. Hij, zijn vrouw en kinderen (de zachte Pauli, de sexueel-abnormale Freddy en de opstandige Jozef), hun „slaapgasten": de jonge scheikundige rlaase, de kunstcriticus dr. Magnussen, de Joodsche koopman Stern en de „juffrouw van plezier" Irma, zij allen met uitzondering dan van de beide laatsten zien wij langzaam maar zeker ten onder gaan door de armoede, veroorzaakt door werkeloosheid. Er zijn in de vijf bedrijven zeker eenige sterke speelscènes, maar als ge heel lijdt het stuk sterk aan een overmaat van redeneeren. Ze doen daar op die armelijke, door stand en ongedierte verpeste bovenka mer van Lorenz eigenlijk niet veel anders dan praten, als maar praten, het is alsof het heele gezin is aangestoken door een redeneer bacil van zoo groote kwaadaardigheid, dat zelfs naar adem smakkende stervenden gemakkelij ker hun wijsgeerige meditaties ten beste ge ven, dan om een glas water vragen. De figuren zijn geen scherp geteekende, afzonderlijke karakters, maar vleesch geworden theorieën, veelal facettten van 's schrijvers levensopvat ting. Dat hij die opvatting vaak krachtig en overtuigend weet uit te drukken, wil nog niet zeggen, dat hij daarom een goed stuk heeft geschreven. Bovendien loopen dergelijke van- begin-tot-eind-misère stukken, zelfs in handen van den knapsten dramaturg, gevaar te zwaar te worden en de aandacht van het publiek niet voortdurend te kunnen gaandé houden, als er niet een of ander afwisselend, luchtiger ele ment wordt ingebracht. De figuur van Isidor Stern, klaarblijkelijk als zoodanig bedoeld, breekt de loodzware jammersfeer niet vol doende. Ook het overbekende contrast effect van (gramofoon)-muziek als begeleidingsmo tief van ellende kon hier niet veel indruk maken Dat ondanks deze zeer ernstige tekortko mingen het stuk toch kon boeien ligt aan de alleszins bevredigende vertooning. De kinde ren Lorenz vonden in Hetty Beek, Burgdorf- fer en de jonge, maar veelbelovende Arie Das uitstekende vertolkers. Onnoodig te zeggen, dat Lemaire van vader Lorenz een gave en verzorgde uitbeelding toonde. Zonder in uit ersten te vervallen gaf Groejeveld een over tuigende Haase, de jonge, talentvolle schei kundige, verloofd met Pauli, die gedoemd is tot niets doen. Jeanne Hunsche als Irna, Erfmann als de kunstcriticus en Teune als de portier Glubsch werkten op loffelijke wijze mee tot een harmonisch geheel. Een bizonder woord van lof voor Wensing's Jood. Derge lijke rollen leiden zoo makkelijk tot overdrij ving; het is zoo verleidelijk door een beetje aan te dikken de lachers op zijn hand te krij gen. Wensing heeft echter van geen goed koope effectmiddeltjes gebruik willen maken, met kleine, scherpe trekjes typeerde hij zijn Stern zonder ook maar één oogenblik in het caricaturale te vervallen. Maar boven allen stak Aaf Bouber uit als vrouw Lorenz. Dat was werkelijk van begin tot eind van een ontroerende innigheid. Deze rol. die in minder begaafde handen o zoo makkelijk van een larmoyante zeurderigheid kan worden, steeg bij haar tot iets van tref fende schoonheid. Haar vermoeid binnenko men in I, haai uitdraaien van de groote en aansteken van de kleine lamp, haar gewee klaag bij de harde, onverdiende verwijten van haar man in IV, het was alles even mooi, waar en zuiver. De regie van Bouber zelf viei in alle op zichten te loven. Hij had voor een juist sug gestief interieur gezorgd, hij hield de geheele vertooning in een sobere ingehoudenheid, wel ke den indruk slechts kon versterken zonder nochtans zijn spelers de gelegenheid te ont zeggen zich in de groote scènes te „laten gaan", De vertaling van mej. Noest klonk zeer goed. Het talrijke publiek heeft de spelers harte lijk toegejuicht. v. A. Getrouwd W. KOS en M. BAS die, mede namens wederzijdsche familie, hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van be langstelling bij hun huwelijk onder vonden. Alkmaar, 18 Sept. 1930. Bergerweg eIO. Heden overleed zacht en kalm onze beste Vader, Be huwd-, Groot- en Overgroot vader, de heer Wedr. van Nekltje Kok, in den ouderdom van bijna 88 jaren. K. MADDEROM. M. MADDEROM—Nol. A. NOL. M. NOLBakker en Kleinkinderen. St. Pancras, 20 Sept. 1930. Heden overleed tot onze diepe droefheid onze beste Moeder, Behuwd-, Groot- en Overgrootmoeder, in den ouderdom van bijna 87 jaar. Warmenhuizen, T. SEVENHUYSENDIL. P. SEVENHUYSEN Gz. Zaandijk, P. DIL. A. A. DIL—DIL. Klein- en achterklein kinderen. Warmenhuizen,, 21 Sept. 1930. Heden overleed, tot onze diepe droefheid, onze innig geliefde Dochter, Zuster, Be huwdzuster en Tante, in den ouderdom van 44 jaar. Alkmaar, L. WARNAAR—Wind. Bilthoven, A. H. WARNAAR. T. WARNAAR—Pronk. Alkmaar, O. WARNAAR. J. L. WARNAAR. Rotterdam, H. W. WARNAAR. M. P. WARNAAR— van ostende. L. VAN ZANDE— Warnaar. E. VAN ZANDE. Alkmaar, 21 Sept. 1930. Kennemerstraatweg 172. De teraardebestelling zal plaats hebben op Woensdag 24 September a.s., 's namid dags 2 uur van het sterfhuis op de Algemeene Begraaf plaats te Alkmaar. Gram., Litt., Opleiding L.O. enz. Gevraagd voor direct een Adrez: ALB. DIK Zn. HOFPLEIN 35. GEVRAAGD (met huiselijk verkeer). Aanmel den na 's avonds 7 uur Stations weg 46. GEVRAAGD AdresMevr. L. ELZAS, HOUTTIL 54. GEVRAAGD in het STADSZIEKENHUIS een loon f 8.per week. Vrij kost, inwoning enz Zich aan te melden bij de Directrice Dinsdag avond tusschen half zeven en half acht. Kosteloos. Bij exploit van mij ondergetee kende deurwaarder, is ten verzoeke van HILTJE SCHEFFER, zonder beroep, wonende te den Helder, ten deze domicilie kiezende aau den Kanaalweg no 7 ten kantore van den procureur Mr. Arn. Veldman Opgeroepen MACHIELBAMBACH, varensgezel, thans zonder bekende woon- en verblijfplaats in het Koninkrijk. Om op Donderdag 2 October a.s. voorm. 10 uur te verschijnen in Raad kamer der Arrondissements Recht bank te Alkmaar, in het Gerechts gebouw aan den Geestersingel al daar, ten einde in zijne hoedanigheid van Vader te worden gehoord over de voorziening in de voogdij en toeziende voogdij over de uit zijn huwelijk met requirante geboren en nog minderjarige kinderen. G. S. AMOUREUS, deurwaarder (e Alkmaar. 'v^ w: v/Tw? -Y "V- -x.; Aanvang Danscursus voor Eerstbeg. Woensdagavond 1 Oct. om 8 uur. Gehuwden Donderdagavond 2 Oct. om .8 uur. Inschrijving op 24 Sept., van 810 uur, in de zaal van den Heer O. MËEK, Laat 81. Namens Kerkvoogden der Ned. Herv. Gemeente alhier brengt de Kerke lijke Ontvanger den le den dier gemeente NOG MAALS beleefd in herin nering, datergedurende deze maand September nog gelegenheid bestaat tot het betalen van hun Hoofdelijken Omslag en Hoofdgeld. De Kerkelijke Ontvanger voornoemd i M. ZWEEDIJK, Alkmaar, 22 Sept. '30. TE KOOP GEVRAAGD Brieven met prijs en merk onder lett. O 690, bureau van dit blad. in de hoofdrollen de Nederl. Filmactrice Leeftijd niet beneden 18 jaar. Uw Naaimachine, wijre- pareeren deze vakkundig LAAT 148, TEL. 671.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 3