FLIttK DAGMEISJE.
een net Dagmeisje
DIENSTBODE,
PIANO.
LENTESTORMEN
Kunsten en Wetenschappen.
net Dagmeisje.
Hedenavond eeiste vertooning
KATER
Hf arktberichten
amsterdamsche aardappel
prijzen.
amsterdamsche veemarkt.
Ingezonden stukken
Tooneel.
Advertentiën
DIRK NOL,
Mevrouw de Wed.
K. DIL-DE RIDDER,
ANNA MAGDALENA
WARNAAR,
Gonny van der Lijn
Leerares Fransch M.O., Langestraat 80
Orange Curagao
DANSINSTITUUT
A. M. DOES en Mej. ZOLLER.
hbhsjsaeassssb;
LI EN DYERS en
WILHELM DIETERLE.
HHHHHBJBËiaHH BZ
WEIGERT
GUUS KLÜNNEN
ALKMAAR
M I ENT2^
ALKMAAR, 22 Sept. 1930. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 74 Vette koeien 220—450, han
del matig; 10 Vette kalveren 65—170;
Vette kalveren pe- K.G. 1.30—1.50; 16
Nuchtere kalv. (s acht) 12—36; 378
Vette varkens per K.G. 0.580.66;
Zouters 0.56 per K.G.
AMSTERDAM, 22 Sept. 1930. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd Aanvoer 2 ladingen,
zijnde 660 H.L.
AMSTERDAM, 22 Sept. 1930. Op de he-
:ien gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 470 vette koeien, le kw.
f 1.121.18; 2n kw. 1.01—1.08; 3e
ïcw 0.80—0.96; mindere soorten 0.72
0.80; 100 Melk- en kalfkoeien 275
3.80; 188 Vette kalveren, le kw. 0.96
>f 1.012e kw. 0.88—0.94; 3e kw 082
0.86; 39 Nuchtere kalveren 16—22;
103 Schapen 3644; 570 Varkens,
vleeschvarkens (90—110 K.G.) 0.75
0.77; zware 070.76: vette 0.70—
1/ 0.73; 109 Paarden 120—220.
BROEK OP LANGENDIJK, 22 Sept. '30.
Langendijker Groentenveiling. 13200 stuks
Bloemkool le s. 7.90—18.80; Bloemkool
2e s. 1.404.50; Reuze bloemkool 7.40
8.20 per 100 stuks. 3600 K.G. Peen
1.60—1.70; 21000 K.G. Roode Kool
0.60—3; 14000 K.G. Gele Kool 0.70-
2.60; 23000 K.G. Witte Kool 1.10—
1.50; 1150 K.G. Deensche Witte Kool
2.302.07; ll en 2.50—3.60; Grove
Uien 2.803.20; Drielingen 1.10—
1.30; 21500 K.G. Gele Nep 2.70—
3.40; 1650 K.G. Slaboonen 7.20—
10.80; 7300 K.G. Bieten i.60—2.60;
15 K.G. Snijboonen 9.90; 9800 K.G.
Aardappelen: Schotsche muizen 34;
Groote 2.803.i0; Schoolmeesters 4.90
5.80; Duc of York 1.50; Drielingen
4.80—5.70, alles per 100 K.g.
PURMEREND, 20 Sept. 1930. „Afslagver.
Beemster, Purmerend en Omstreken".
Augurken: Middel f 0.46; Basterd 0.38
tot 0.51Grof Fijn 0.10—0.60; Fijn Fijn
0.191; Stek 0.13; Bommen 0.08,
alles per mand (6 K.G.)
WARMENHUIZEN, 20 Sept. 1930.
36.700 K.G. Aardappelen, w.o. Schotsche
muizen 3.103.60; Grove 2.803.30;
(Drielingen 5.40 5.70; Eigenheimers
f 5.506.60; Blauwe aardappeden 4.60
ïtot 6.4Ó; 8000 K.G. Roode kool 0.60—
if 3.30; 1400 K.G. Gek kool 0.60—1.30;
23900 K.G. Witte kool 1.10—f 1.40; 1775
K.G. Peen 1.90—2.10; 1310 K.G. Sla
boonen 4.10f 6.20: 9075 K.G. Nep f 2.90
tot 3.50; 940Ó K.G. Uien 2.90—3.50;
Drielingen f 1.101.50.
NOORD-SCHARWOUDE, 20 Sept. 1930.
54800 K.G. Aardappelen, w.o. Schotsche
muizen 3.20- 3.50; Groote 33.20;
R. Duken 2.20—2.50; BI. eigenheimers
5.50; Drielingen 5.50f 5.60; 31800 Kg.
Uien, w.o. Uien f 2.103.50; Drielingen
0.80—1.40; Grove f 2.70—3 20; Gele
nep f 2.103.60; 2400 K.G. Peen 1.30—
1.40; 5000 K.G. Spercieboonen 5 80
9.40; 300 K.G. Kroten 0 60; 10400 K.G.
Roode kool 0.70— f 3.30; 29200 K.G. Witte
kool f 0.801.50; 11200 KG. Gele kool
0.60—1.90, alles per 100 K.G.; 1200 st
Bloemkool 6.40—12 per 100 stuks.
BOVENKARSPEL, 20 Sept. 1930 Veiling
„De Tuinbouw". Heden besteedde men voor:
Bloemkool f 9.6015.10; Roode kool
f 0.50— f 1 50; Witte kool 0.90—1.40;
Gele kool 0 50-/" 1.40; Uien f 1.65—
1.70; Slaboonen 0.50—1.20; Aardap
pelen: Wilde Duc f 1.201.30; Geld.
Schotsche 1.351.4C.
(Buiten vera/itu uo:aelijkheid van de Re-
dactir. De opname in deze rubriek bewijst
geenszins dat de ~edactie er mede instemt.)
CRISIS EXPLOITATIE.
Hier te lande maken in het bij
zonder verschillende takken van
onzen land- en tuinbouw moeilij
ke tijden door. Groote krachtsin
spanning en wijs beleid zullen
met Gods hulp, moeten voeren
naar betere tijden.
H. M. in de troonrede.
In uw blad van 17 September neemt U
een artikel over uit „Handel en Tuinbouw".
De strekking van beaoeld artikel is m.i. te
demonstreeren o.a. aan de hand van de
wet van 31 Mei 1929 enz. enz. hoe van
officieele zijde, d.w.z. door allerlei menschen
die zelf geen cent risico in de tuinder ij
hebben, die slechts betaalde functies beklee-
den of hun best doen ze te houden óf te krij
gen, allerlei maatregelen worden bewerk
stelligd welke zoogenaamd moeten dienen
om de belangen van de tuinders te bevorde
ren, doch welke zullen blijken „het bestaan
der tuinders te vernietigen", zooals „Handel
en Tuinbouw" zegt.
De tuinders gaan ten gronde aan valsche
leuzen. Het eenige „practische" gevolg van
déze soort hulp aan de tuinders is, da.
héél het ambtenarendom van U. C. B. enz
indien het nog lang in den tuinbouw gaat.
zooals het de laatste jaren gegaan is wan
neer al die kostbare functionnarissen niet
meer door de geplukte tuinders onderhouden
kunnen worden, de s t a a t al deze men
schen die intusschen semi-officieel zijn
geworden voor hun „geweldige" diensten
zal betalen. De baantjes zijn gered.... dus
gaat het den tuinders goed!
Heel het „bevorderen" van den tuinbouw
en haar afzetgebied op bovengeschetste ma
nier, is slechts mogelijk door de stupiditeit
van de tuinders zelf. Dat is het tragische In
het geval De heeren, die god-beter-'t, lei
ding geven hebben zoo'n gemakkelijk spel
Dehtnehelarrj waarbij men zich bij het z.g.n.
ort°«rn \v?r »>tuinderbe1angen" bedient is
OnL- f au gebeurt in eigen omgeving?
V /e Alkmaar, zooals bekend, worden on
eer toezicht der gemeente tuinders(!) belan-
vnorww Hoe dat gaat? Slechts één
t omaten voor export worden gesorteerd
ulks geschiedt door een eenvoudige machi
ne (welke in den handel verkrijgbaar is) en
door electriciteit wordt bewogen. Dat sor-
teeren al hebben de tuinders zelf zoo'n
machine mogen ze vanwege de veiling
de hemel beware je niet zelf doen dat zou
voor de aanvoerders te voordeelig zijn, de
veiling moet dat doen en er aan verdienen
Wilt U weten wat ondergeteekende voor dat
sorteeren in dezen crisistijd de veiling beta
len moest?
Aan sorteerloon twaalf procent van
de bruto opbrengst van het product plus drie
procent veilingkosten, zoodat ik van elk
pond ter veiling verkochte tomaten 15 pet.
onkosten te betalen had. En wat voor risico
draagt de veiling voor dit bedrag? Niets!
Vermoedelijk vindt men het niet eens netjes
wanneer men een dergelijk percentage be
denkelijk veel op afzetterij vindt gelijken.
Maar.... wie weet wat je voor zoo'n pondje
lomaten hebt ontvangen? In Alkmaar en
Omstreken heeft men gemiddeld 15 cent per
pond moeten betalen!
Ik zal U de cijfers verstrekken.
In A u g u s t u s, de maand waarin wij*
onzen slag moeten slaan voerde ik te Alk
maar voor export 8653 Kg. aan waarvoor
ik b r u t o 728,97 ontving. Hiervan gaat
af: 86.54 sorteerloon dit is 12 pet., blijft
642.43, gaat af 3 pet. 21.87 (veilingkos
ten) 620.56 ontving ik netto voor 8653
Kg. tomaten of nog geen 7,3 cent per Kg.,
gemiddeld dus 3,6 cent j>er pond! Dit is een
prijs waarvoor geen tomaten onder glas te
kweeken zijn. Op dezen prijs wordt dik ver
loren, al beweren doctoren, meesters, inge
nieurs. veilingleiders en alles wat daaraan
kleeft het tegendeel.
Wanneer wij aan de veiling niet zoo wer
den genomen, dan was de opbrengst 4.2
cent per nond geweest, voorwaar een prijs,
waarbij de tuinders, ondanks de lage koer
sen, niet eens Philipsaandeelen konden over
legden.
Bij dit ééne staaltje, hoe men in den tuin
bouw zün beoefenaars door de crisis hel-pi
en zijn belangen bevordert, wil ik het mo
menteel laten.
R ELION.
19, 9. '30.
KUNSTSUBSIDIES TE DEN HAAG
B. en W. van Den Haag geven den raad in
overweging, de volgende subsidies toe te
kennen: Residentie-Orkest 77,000, N.V.
Rctterdamsch-Hofstadtooneel f 50.000, N.V.
Schouwtooneel 10.000, N.V. Italiaansche
Opera 10.000, Gebouw voor K. en W
2500, Kon. Schouwburg (Volksvoorstellin
gen) 1200, Kon. Schouwburg (Volksvoor
stellingen) 1200, Afd. 's-Gravenhage van
de Mij. ter bevordering der Toonkunst
3000, Kon. Zangvereen. „Cecilia" 1000,
Haagsche Onderwijzerszangvereen. 1000,
Kon. Nationale Zangschool 500, Mannen-
zangvereen. „Die Haghe Sanghers" f 1000,
Haagsch Strijkkwartet 800, Hollandsch
Sextet 500, Kon. Zangvereen. „Excelsior"
1000 en onvoorzien 500. Totaal 160.000.
Van het op de begrooting beschikbaar ge
stelde bedrag blijft vervolgens 10.000
over. B. en W. zijn van oordeel, dat het wen-
schelijk is, hiervan 5000 te bestemmen a-ls
een bijzondere tegemoetkomng voor die ver-
eeni-gingen, welke als gevolg van de wijzi
ging it. de belasting op de publieke vermake
lijkheden, aanzienlijk meer in deze belasting
zullen moeten bijdragen dan voorheen.
De resteerende f 5000 wenschen B. en W.
in overeenstemming met de Commissie van
advies voor de kunstsubsidies een bestem
ming te geven, waarbij op doeltreffende wijze
naar de bevordering van muziek en tooneel-
kunst en naar een hooger artistiek peil van
de uitvoeringen gestreefd wordt.
ENSEMBLE-BOUBER.
„Geef ons Arbeid(Die Stem-
pelbrfider) van Richard Duschinsky.
Het gezelschap-Bouber verkeert op het
oogenblik in onze tooneelwereld wel in een
merkwaardige positie, een positie, belangrijk
genoeg om er in deze beschouwing eenige
aandacht aan te wijden.
Nog niet zoo heel lang geleden had het
zijn, weliswaar zeer warm gezind, maar te
gelijkertijd zeer beperkt publiek van dat ge
deelte der Amsterdammers, die niets moesten
•hebben van ingewikkelde psychologische
analyse, van „redeneer"-stukken, maar die
verlangden stevige kost, stukken met sterke
effecten, met felle tragiek en klaterende vroo-
lijkheid Of het sentiment wel eens wat vaak
werd tot sentimentaliteit en de humor vrij
primitief was, deerde hun niet, integendeel.
De aloude kunsttempel in de Franschelaan
is dan ook jarenlang het laatste bolwerk ge
bleven van het echte, gloeiend-heete melo
drama, of zooals de Engelschen het kern
achtig noemen „blood and thunder play", met
zijn pikzwarte verrajers en engel-blanke hel
den en heldinnen, met daartusschendoor de
noodige grapjassen voor de gewenschte ko
mische afwisseling, met muziek, dans, cou
pletten, kortom met alles behalve logica.
Maar ook „De Roode Brug" of „De Nacht
van de dertiende November", „Dertig jaar of
het leven van een dobbelaar", „De Koerier
van Lyon of De Noodlottige gelijkenis".
„Marmeren beelden en Ijskoude Harten", of
hoe al dat ijselijks verder moge heeten, begon
zijn aantrekkingskracht te verliezen; ook het
minst intellectueele deel van het publiek kon
niet langer geboeid worden door louter ijse
lijkheid en al te goedkoope kluchtigheid.
Herman Bouber heeft toen de traditie voort
gezet met de door hem zelf geschreven Am
sterdamsche volksstukken, waarin Marius
Sqree hem reeds was voorgegaan (men denke
aan het veel gespeelde „Mottige Janus", naai
de novelle van Justus van Maurik). Bouber
bleef zijn publiek geven, „de lach en de traan",
ook in zijn stukken staat edelaardigheid te
genover de vurigste schurkachtigheid, maar
het milieu is geheel veranderd: inplaats van
tafereelen uit tijden en werelden, die ver ver
wijderd zijn van die van zijn publiek, geeft
hij hun episoden uit hun eigen leven en om
geving. En hij doet dat in zulke buitenge
woon knap geschreven drama's, en met een
ensemble, dat dit werk zoo voortreffelijk weet
te vertolken, (hij kan toch ook bij elk stuk dat
hij schrijft denken aan zijn krachten, die de
rollen hebben te spelen), dat men vaak ver
geet, dat het effect in wezen niet veel ver
schilt van dat van het melodrama!
En Bouber had succes, het succes, dat hem
eerlijk toekomt en dat hem zoo van harte
gegund is. De beroemde „Jantjes" maakten
een triomftocht van meer dan een jaar door
het heele land. En niet alleen Bouber's eigen
publiek, maar heel Amsterdam, ja welhaast
heel Nederland, vulde avond aan avond zijn
schouwburg. En dit werd nog sterker bij
„Zeemansvrouwen", opschoon het niet zóó
lang als „De Jantjes" is gegaan. Welgesteld
en intellectueel Amsterdam begon notitie van
Bouber te nemen; de Franschelaan toonde
eiken avond het wel uitzonderlijke schouw
spel van een lange file auto's, de groote dag
en weekbladen bevatten lange en diepzinnige
beschouwingen over Bouber's- kunst.
Zonder ook maar een oogenblik iets aan de
werkelijk groote verdiensten van Bouber en
diens werk af te doen, meen ik dit verschijn
sel toch te moeten toeschrijven, deels aan
snobbisme van een zeker deel van het publiek,
deels als reactie op het moderne „praatstuk",
de litteratuur-op-bet-tooneel. „Zeemans
vrouwen" gaat qua stuk toch eigenlijk niet
boven het bekende sentimenteele gevalletje
uit, maarmen zag weer eens echt en
voortreffelijk comediespelen Annie Verhulst,
en Herman Bouber, Elsenso'hn, zij gaven
hun menschen weer eens iets van de emotie,
die met het uitsterven der „oude garde" van
de planken verdwenen scheen en die tocil
de basis van alle waarachtige tooneelspeel-
'kunst dient te zijn.
Hoe dan ook, Bouber had zich ook in wij
deren kring een reputatie verworven, een re
putatie, die hij met zijn nieuw publiek na
tuurlijk wilde behouden. Hij wilde toonen,
dat hij meer en beter kon, dan hij totnogtoe
•had geleverd. Maar hiermee begon een groote
moeilijkheid. Want hoé1 uitnemend werk hij
en zijn wakkere troep ook te zien gaven, dat
werk was van een zeer speciaal en beperkt
genre: het typische volksstuk of nog beter,
het Amsterdamsche volksstuk, dat een heel
bizondere speeltrant vereischt, een speel-
trant, waarop Bouber en de zijnen geheel
waren ingesteld. Querido's „epos" „De Jor-
daan" stond litterair natuurlijk op veel hoo
ger peil dan zijn voorgangers, speelde daar
bij tegelijkertijd in hetzelfde milieu. Bouber
had het niet alleen bizonder goed en handig
bewerkt (de auteur was vrijwel overal woor
delijk aangehaald), maar hij toonde boven
dien meer dan gewone regisseurs-gaven: het
eerste tooneel, de vroege almacht, was een
wonder van wat met eenvoudige middelen te
bereiken valt.
Maar dergelijke stukken liggen niet voor
het grijpen.
De vertooning van Gorki's „Nachtasyl",
hoe verdienstelijk overigens, stond niet op
hetzelfde peil, en voor meerdere rollen moes
ten krachten van buiten worden geëngageerd.
(Dat was tenminste zoo bij de „modelvoor
stelling", die in den Stadsschouwburg werd
gegeven). De mystiek-melancholische Russi
sche volksziel is nu eenmaal moeilijk te ver
gelijken met die van de in den grond nuchtere,
levensblije Jordaner.
Dat Bouber zich aangetrokken voelde tot
Duschinsky's „Stempeltrriider" is begrijpelijk.
Dat het zijn gezelschap de beste kansen geeft,
zou ik niet durven beweren.
Het stuk speelt in het na-oorlogsche
Duitschland, in het gezin van den schrijnwer
ker Lorenz. Hij, zijn vrouw en kinderen (de
zachte Pauli, de sexueel-abnormale Freddy en
de opstandige Jozef), hun „slaapgasten": de
jonge scheikundige rlaase, de kunstcriticus
dr. Magnussen, de Joodsche koopman Stern
en de „juffrouw van plezier" Irma, zij allen
met uitzondering dan van de beide laatsten
zien wij langzaam maar zeker ten onder
gaan door de armoede, veroorzaakt door
werkeloosheid. Er zijn in de vijf bedrijven
zeker eenige sterke speelscènes, maar als ge
heel lijdt het stuk sterk aan een overmaat van
redeneeren. Ze doen daar op die armelijke,
door stand en ongedierte verpeste bovenka
mer van Lorenz eigenlijk niet veel anders dan
praten, als maar praten, het is alsof het heele
gezin is aangestoken door een redeneer bacil
van zoo groote kwaadaardigheid, dat zelfs
naar adem smakkende stervenden gemakkelij
ker hun wijsgeerige meditaties ten beste ge
ven, dan om een glas water vragen. De figuren
zijn geen scherp geteekende, afzonderlijke
karakters, maar vleesch geworden theorieën,
veelal facettten van 's schrijvers levensopvat
ting. Dat hij die opvatting vaak krachtig en
overtuigend weet uit te drukken, wil nog niet
zeggen, dat hij daarom een goed stuk heeft
geschreven. Bovendien loopen dergelijke van-
begin-tot-eind-misère stukken, zelfs in handen
van den knapsten dramaturg, gevaar te zwaar
te worden en de aandacht van het publiek niet
voortdurend te kunnen gaandé houden, als er
niet een of ander afwisselend, luchtiger ele
ment wordt ingebracht. De figuur van Isidor
Stern, klaarblijkelijk als zoodanig bedoeld,
breekt de loodzware jammersfeer niet vol
doende. Ook het overbekende contrast effect
van (gramofoon)-muziek als begeleidingsmo
tief van ellende kon hier niet veel indruk
maken
Dat ondanks deze zeer ernstige tekortko
mingen het stuk toch kon boeien ligt aan de
alleszins bevredigende vertooning. De kinde
ren Lorenz vonden in Hetty Beek, Burgdorf-
fer en de jonge, maar veelbelovende Arie Das
uitstekende vertolkers. Onnoodig te zeggen,
dat Lemaire van vader Lorenz een gave en
verzorgde uitbeelding toonde. Zonder in uit
ersten te vervallen gaf Groejeveld een over
tuigende Haase, de jonge, talentvolle schei
kundige, verloofd met Pauli, die gedoemd is
tot niets doen. Jeanne Hunsche als Irna,
Erfmann als de kunstcriticus en Teune als
de portier Glubsch werkten op loffelijke wijze
mee tot een harmonisch geheel. Een bizonder
woord van lof voor Wensing's Jood. Derge
lijke rollen leiden zoo makkelijk tot overdrij
ving; het is zoo verleidelijk door een beetje
aan te dikken de lachers op zijn hand te krij
gen. Wensing heeft echter van geen goed
koope effectmiddeltjes gebruik willen maken,
met kleine, scherpe trekjes typeerde hij zijn
Stern zonder ook maar één oogenblik in het
caricaturale te vervallen.
Maar boven allen stak Aaf Bouber uit als
vrouw Lorenz. Dat was werkelijk van begin
tot eind van een ontroerende innigheid. Deze
rol. die in minder begaafde handen o zoo
makkelijk van een larmoyante zeurderigheid
kan worden, steeg bij haar tot iets van tref
fende schoonheid. Haar vermoeid binnenko
men in I, haai uitdraaien van de groote en
aansteken van de kleine lamp, haar gewee
klaag bij de harde, onverdiende verwijten van
haar man in IV, het was alles even mooi,
waar en zuiver.
De regie van Bouber zelf viei in alle op
zichten te loven. Hij had voor een juist sug
gestief interieur gezorgd, hij hield de geheele
vertooning in een sobere ingehoudenheid, wel
ke den indruk slechts kon versterken zonder
nochtans zijn spelers de gelegenheid te ont
zeggen zich in de groote scènes te „laten
gaan", De vertaling van mej. Noest klonk
zeer goed.
Het talrijke publiek heeft de spelers harte
lijk toegejuicht.
v. A.
Getrouwd
W. KOS
en
M. BAS
die, mede namens wederzijdsche
familie, hartelijk dank zeggen
voor de vele blijken van be
langstelling bij hun huwelijk onder
vonden.
Alkmaar, 18 Sept. 1930.
Bergerweg eIO.
Heden overleed zacht en
kalm onze beste Vader, Be
huwd-, Groot- en Overgroot
vader, de heer
Wedr. van Nekltje Kok,
in den ouderdom van bijna
88 jaren.
K. MADDEROM.
M. MADDEROM—Nol.
A. NOL.
M. NOLBakker
en Kleinkinderen.
St. Pancras, 20 Sept. 1930.
Heden overleed tot onze
diepe droefheid onze beste
Moeder, Behuwd-, Groot- en
Overgrootmoeder,
in den ouderdom van bijna
87 jaar.
Warmenhuizen,
T. SEVENHUYSENDIL.
P. SEVENHUYSEN Gz.
Zaandijk,
P. DIL.
A. A. DIL—DIL.
Klein- en
achterklein kinderen.
Warmenhuizen,, 21 Sept. 1930.
Heden overleed, tot onze
diepe droefheid, onze innig
geliefde Dochter, Zuster, Be
huwdzuster en Tante,
in den ouderdom van 44 jaar.
Alkmaar,
L. WARNAAR—Wind.
Bilthoven,
A. H. WARNAAR.
T. WARNAAR—Pronk.
Alkmaar,
O. WARNAAR.
J. L. WARNAAR.
Rotterdam,
H. W. WARNAAR.
M. P. WARNAAR—
van ostende.
L. VAN ZANDE—
Warnaar.
E. VAN ZANDE.
Alkmaar, 21 Sept. 1930.
Kennemerstraatweg 172.
De teraardebestelling zal
plaats hebben op Woensdag
24 September a.s., 's namid
dags 2 uur van het sterfhuis
op de Algemeene Begraaf
plaats te Alkmaar.
Gram., Litt., Opleiding L.O. enz.
Gevraagd voor direct een
Adrez: ALB. DIK Zn.
HOFPLEIN 35.
GEVRAAGD
(met huiselijk verkeer). Aanmel
den na 's avonds 7 uur Stations
weg 46.
GEVRAAGD
AdresMevr. L. ELZAS,
HOUTTIL 54.
GEVRAAGD in het
STADSZIEKENHUIS een
loon f 8.per week. Vrij
kost, inwoning enz
Zich aan te melden bij
de Directrice Dinsdag
avond tusschen half
zeven en half acht.
Kosteloos.
Bij exploit van mij ondergetee
kende deurwaarder, is ten verzoeke
van HILTJE SCHEFFER, zonder
beroep, wonende te den Helder,
ten deze domicilie kiezende aau
den Kanaalweg no 7 ten kantore
van den procureur Mr. Arn. Veldman
Opgeroepen
MACHIELBAMBACH, varensgezel,
thans zonder bekende woon- en
verblijfplaats in het Koninkrijk.
Om op Donderdag 2 October a.s.
voorm. 10 uur te verschijnen in Raad
kamer der Arrondissements Recht
bank te Alkmaar, in het Gerechts
gebouw aan den Geestersingel al
daar, ten einde in zijne hoedanigheid
van Vader te worden gehoord over
de voorziening in de voogdij en
toeziende voogdij over de uit zijn
huwelijk met requirante geboren
en nog minderjarige kinderen.
G. S. AMOUREUS,
deurwaarder (e Alkmaar.
'v^ w:
v/Tw? -Y "V-
-x.;
Aanvang Danscursus voor Eerstbeg.
Woensdagavond 1 Oct. om 8 uur.
Gehuwden Donderdagavond 2 Oct.
om .8 uur. Inschrijving op 24
Sept., van 810 uur, in de zaal
van den Heer O. MËEK, Laat 81.
Namens Kerkvoogden
der Ned. Herv. Gemeente
alhier brengt de Kerke
lijke Ontvanger den le
den dier gemeente NOG
MAALS beleefd in herin
nering, datergedurende
deze maand September
nog gelegenheid bestaat
tot het betalen van hun
Hoofdelijken Omslag en
Hoofdgeld.
De Kerkelijke Ontvanger
voornoemd i
M. ZWEEDIJK,
Alkmaar, 22 Sept. '30.
TE KOOP GEVRAAGD
Brieven met prijs en merk onder
lett. O 690, bureau van dit blad.
in de hoofdrollen de
Nederl. Filmactrice
Leeftijd niet beneden 18 jaar.
Uw Naaimachine, wijre-
pareeren deze vakkundig
LAAT 148, TEL. 671.