miHKstlt Coirant. Kulird twn en dirtigste Jaargang. Dinsdag 21 October. Stadsnieuws DE TAAK DER KERK IN DE VREDESBEWEGING. Buitenland K». 248 1930 Een lezing van prof. Heering voor een stampvolle zaal. Voor de afdeeling Alkmaar van de ver eeniging „Kerk en Vrede-' hield prof. dr. tj. G. Heering gisteravond in de groote zaal van „de Harmonie-' een lezing over het on derwerp „De taak der kerk in de Vredesbe weging^. Al waren het belang van het onder werp, zoowel als de autoriteit van den spre ker waarborgen voor een goede opkomst, toch was deze stellig grooter dan verwacht was, en men kon practisch spreken van een stampvolle zaal. Ds. Deetman, voorzitter der afd. Alkmaar van bovengenoemde vereeniging, opende met een korte speech, waarin hij zich verheugde over de groote opkomst en wees op het be llang van de lezing. Hierna gaf spr. het woord aan prof. Heering. Spr. begon met er aan te herinneren dat on danks tal van ongunstige factoren, als het te laat beginnen van de petitionnementsactie, toch nog ruim 80.000 personen op de petition- nementslijst van Kerk en Vrede hebben ge- teekend. De aandacht van de Christelijke partijen is sterk op deze actie en op Kerk en Vrede ge richt en haar pers doet heftige aanvallen er op, die zelfs in laster ontaarden. Het maxi mum daarin 'heeft wel de a.-r. Standaard be reikt. Aanvankelijk negeerde men Kerk en Vrede, maar nu men gaat bemerken dat er ook be weging in eigen kring komt, gaat men er van die zijde heftig tegen te keer. Een van de meest gebruikte argumenten is daarbij de be wering als zou de K. en V.-beweging er slechts een zijn van utopisten. Zoo iets van: „het blijven toch maar idealen, die nooit in vervulling kunnen gaan". Integendeel, zegt spr., de utopieën moeten we aan den overkant zoeken, want wanneer men daar zegt dat ons land zich wel in een toekomstigen oorlog zal kunnen verdedigen, ós dat niets anders dan de zuiverste utopie Uit den mond van gepensionneerde opper- ©fficieren had spr. gehoord, dat het ook voor ons land absoluut ondoenlijk is zich behoor lijk tegen een luchtaanval te verdedigen, zoo dat bij een onverhoopten oorlog met Frank rijk een groot lucht-eskader in één nacht de drie groote steden van Holland zou kunnen verwoesten, ten koste van betrekkelijk weinig neergeschoten toestellen. Maar, wordt er altijd bij gezegd, wanneer Nederland wordt aangevallen of zijn neutra liteit wordt geschonden, krijgt het direct een machtigen bondgenoot. Waar blijft dan de fierheid van den Nederlandschen Leeuw, als ons leger geheel aan den leiband van een buitenlandschen generalen staf loopt? Het is ook een utopie te meenen, dat men aan het oorlogsgedoe kan meedoen en tevens in Christus leven. Het getuigt van een groot gebrek aan werkelijkheidszin, om zooals een professor voor een Chr. jongelingsvereeni- ging zeide, dat een Nederlandsche jongen ook in den oorlog tegelijkertijd een goed va derlander, zoowel als een dienaar van Chris tus moet zijn. Niemand kan natuurlijk zeggen, welk risico het grootst is, dat van het Christelijk begin sel of het risico van het militair beginsel. Daartusschen heeft men te kiezen De hoofdzaak voor Kerk en Vrede is niet dat het niet kan, maar dat het moét. cm bet Christelijk beginsel te Jaten zegevieren. Spr. ontwikkelde dan de zedelijke beginse len van het Christendom die de mensch, het voorwerp van Gods liefde, heeft na te leven. Deze beginselen zijn: 1. Gods volstrekte recht op den mensch wordt erkend. 2. De zedelijke wereldorde die zich voltrekt hebben we te gehoorzamen- 3. We hebben de heilige taak het recht uit te oefenen. 4. De broederschap van den mensch in God. 5. De erkenning van de persoonlijkheid van den mensch. 6. De mensch behoort liefde uit te oefenen jegens zijn naasten. 7. Hebt ook uw vijanden lief. (De barm hartige Samaritaan). 8. Samenvattingdat men dit alles diene uit te oefenen met zelfverloochening. Nu wordt wel gezegd, dat het niet moge lijk is om zich aan al die beginselen te hou den. Dat kan niet ontkend worden, maar het ontslaat ons toch niet van den plicht om ons zooveel mogelijk aan deze zedelijke beginse len te houden. Wat zijn nu de beginselen van het militaire bedrijf? Spr. wees er hier nog eens op, dat hij met die beginselen bedoelt de beginselen die gelden in den werkelijken oorlog, wan neer de strijd op zijn vinmgst woedt- Deze beginselen dan zijn: 1. Als hoogste goed wordt het Vaderland beschouwd. 2. Wanneer het tot een ernstig treffen komt is het doel: zooveel mogelijk menschen vernietigen. 3. In den oorlog bestaat geen controle van een hoogere macht, zooals het oude ridder - tournooi zijn scheidsrechters had. 4 Wat men bij spel juist tracht te bereiken, ii.l een eerlijk spel door gelijke kansen, wordt hier zooveel mogelijk vermeden. Van daar de wedloop in bewapening (onderzeeer, tank enz.) 5 Het voornaamste beginsel: de krijg wordt gevoerd met alle middelen zonder eenigen anderen maatstaf dan het effect, die ee iorteeren. Gifgas is tot een immoreel wapen ver- ilaard, maar niettegenstaande dat maakt men iet toch maar met den grootsten spoed aan. oit „wantrouwen voor den ander". Spr. wees ;r in dit verband nog eens op hoe de grenslijn der immoraliteit steeds verder verlegd wordt. VoJgajs sommigen is het gifgaf nog een mid del dat gebruikt mag worden, maar de bac teriologische oorlog is onzedelijk. Het oorlogsintellect is losgeslagen van alle redelijke banden. Men tracht een schoonen schijn op te houden door allerlei overeenkomsten te rati- fioeeren, maar in de practijk is het resultaat mini. Komende tot de verhouding tusschen bet christelijke beginsel eenerzijds en bet mili taire beginsel anderzijds, formuleerde spr. dit als volgt: Ten eerste wordt Gods recht in den oorlog niet erkend. De regeermg is als de hoogste nacht. Men verdedigt dit, en verdedigt daar mee ook den oorlog, gewoonlijk met twee verkeerd uitgelegde bijbelteksten, en wel Mattheus 22 en Romeinen 13. De zwakste tekst is Math. 22: Gij zult den keizer geven wat des keizers is. Want om die tekst dienst baar aan het doel van verdediging der regee ring te maken, laat men eenvoudig het twee de deel ervan weg: en Gij zult Gode geven, wat Godes is. In Romeinen 13 zegt Paulus: de overheid is Gods dienaresse. Zooals uit het verband blijkt, doelt Pau lus hier op de taak van de overheid inzake de politie. We moeten de overheid gehoorzamen zoo lang ze de wet van God doet. Wanneer ze dien wil niet doet, dan hebben we den plicht om 'n anderen weg dan dien van de overheid te gaan. De voorwaarde dat men de over heid niet behoeft te gehoorzamen staat uit drukkelijk in de H. schrift vermeld. Ten tweede: wordt de zedelijke wereldorde gehandhaafd? Hoe kan men verwachten dat die in een tijd als van '14—'18 gehandhaafd is? Ten derde: Gods rechtvaardigheid. Er wordt wel gezegd: We erkennen alleen den recht- vaardign oorlog. Volgens Calvijn is een oorlog rechtvaardig wanneer hij op de rechte wijze gevoerd wordt. Dat is dan, altijd nog volgens Calvijn: zonder bloedvergieten, zon der verwoesting, geen wreedheid, geen hin derlagen, geen noncombattanten in den strijd betrekken, geen heidenen te hulp roepen. Is het niet, alsof hier het portret van den mo dernen oorlog wordt afgeteekend? Ten vierdede broeaerschap in God. Wanneer het is gehoond en getrapt hoe kan men dan nog den moed hebben het Onze Vader te bidden? Is niet teekenend wat een kaffer tegen 'n missionnaris over het Chris tendom zei: „Uw daden maken zooveel la waai, dat ik uw woorden niet kan verstaan?" Ten vijfde: de eerbied voor de menschelijke persoonlijkheid. De soldaat is een nummer. Zijn geweten kan 1iij wel thuis laten. Hij heeft te gehoorzamen als een machine en wordt in den modernen oorlog door den vij and beschouwd als een te vernietigen stof. Ten zesde: Van de naastenliefde komt in den oorlog ook al niet veel terecht Door leu genachtige berichten zwierp men den haat kunstmatig op. Ten zevende: de barmhartigheid. Als een voorbeeld hoe ontstellend groot de onbarm hartigheid in oorlogstijd is, vertelde spr. wat de Fransche generaal Persin eens gezegd heeft: Een van de wreedste dingen was het stelselmatig „schoonmaken" van de loopgra ven. Dat schoonmaken bestaat in het dooden van alle gewonden die zich nog in een loop graaf bevinden. Over de barmhartigheid van het Roode Kruis wilde spr. niet teveel zeggen. Waar is het evenwel, dat het Roode Kruis zich er op toelegt om de stukgeschoten jongemannen zoo spoedig mogelijk weer „heel" naar het front te zenden. Ten slotte: de zelfverloochening. Hier nu meenen vele orthodox-christelijken in hun verdediging van den oorlog sterk te staan. Maar is die zelfverloochening niet van een eigenaardig gehalte? Is 't eigenlijk niet het: eerst gij, en dan misschien ik? Welk een ver schil met Jezus die zich opofferde voor de menschheid. Dat is de ware zelfverlooche ning, het krnis dragen voor de menschheid. Spr. noemde 't een verheugend verschijnsel dat thans ook in de Christelijke kerk stem men worden gehoord voor het pacifisme. In het kort ging spr. hierna de oprichting en groei van de vereeniging Kerk en Vrede na. In October van het jaar 1924 kwamen te Utrecht dertig predikanten bijeen uit ver schillende kerken, en het resultaat van deze bijeenkomst was dat de vereeniging Kerk en Vrede werd opgericht met al spoedig 200 ge meenteleden. Op het oogenblik telt de vereeniging 5500 gemeenteleden en 270 predikantleden, terwijl het orgaan een oplaag van 7500 heeft. Spr. las hierna de beginselverklaring voor (men tracht het doel te bereiken door persoonlijk streven van elk der leden; nationale ontwapgiing en interna tionale ontwapening) en kwam vervolgens tot een verklaring omtrent het standpunt dat Kerk en Vrede inneemt tegenover dienstwe:' gering. Kerk en Vrede spoort niet tot dienstwei gering aan. Ieder wordt hierin volkomen vrijgelaten. De kerk heeft een heiligen plicht, aldus spr. om iets van zijn zware schuld af te doen. De wereld-oorlog zou nooit zóo lang hebben geduurd, wanneer de Christelijke kerk niet door wapenzegeningen de oorlog zou had gestimuleerd. De vereeniging Kerk en Vrede, die leden van alle kerken in zich vereenigt, beoogt de afdoeling van die schuld Wanneer straks de vlootwet wordt aange nomen, dan is Nederland weer een stap ach teruitgegaan op den weg van de ontwape ning, maar men zal dan toch tenminste niet kunnen zeggen: de kerk van Christus zweeg weer in alle talen. Wat is het hoofddoel van Kerk en Vrede? zoo eindigde spr. Niet alleen de strijd voor aen heiligen vrede, maar veeleer opdat de naam van Jezus Christus niet meer op een zoo gruwelijke wijze geschonden worde als in de jaren dje achter ons liggen (Langdu rig applaus). In de pauze, die op de rede van prof. Hee ring volgde, circuleerden in de zaal lijsten voor ledenwerving, wat tot resultaat had, dat een vrij groot aantal personen zich als lid opgaf. Na deze pauze werd gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. Op de vraag van den heer Annema over de kerkelijke vredesbeweging in andere lan- ren, antwoordde prof. Heering, dat er een vrij sterke beweging in de kleinere, in den wereld-oorlog neutraal gebleven laaien, be staat, terwijl dit ook in Engeland het geval is. In 1931 zal een internationale conferen tie in Zurich plaats hebben. De kwestie welke de reden kan zijn van het heftige verzet uit streng-orthodoxe krin gen weet spr. aan twee feiten, n.1. dat in dié kringen de traditie der vaderen nog een groote rol speelt en dat het overheidsgezag er grooten invloed uitoefent. Men gaat nu de kerk- en vredesbeweging als een gevaar inzien en vandaar de hetzes ertegen in blader als „ae Standaard", „de Maasbode" en ook in het Vrijheidsbondsche weekblad ,J> Vrijheid", Spr. huldigde den Lemmerschen pacifis- tiscn-gezinden onderwijzer Fedde Schurer voor diens houding (Appl.) De tijd zal komen dat de commissie van onderzoek en het schoolbestuur zullen gaan inzien dat niet Fedde Schurer, maar zij zelf hebben ge dwaald. De vraag van den heer Wiese, waarvan, blijkens het applaus dat ze deelachtig mocht worden, met veel belangstelling was kennis genomen, en die de houding van de jongeren Betrof, beantwoordde de spr. ongeveer als volgt: Er dient contact met de jeugd-organi- saties gezocht te worden; de opvoeder be hoort zijn pupil zoo objectief mogelijk in te lichten, zoodat hij zelf kan beslissen welke houding hij moet aannemen. Toch blijft die beslissing nog zeer moeilijk. Spr. hoopte dat men het nog eens algemeen zal inzien, dat het een groot schandaal is, om onmondige kinderen den dwang van den krijgsdienst op te leggen. (Krachtig applaus). Na nog een enkele vraag van geringere beteekenis te hebben beantwoord, eindigde spr. met een dankw oord voor de belangstel ling voor zijn lezing, waarna ds. Deetman een slotwoord tot de vergadering sprak. WERELDSPAARDAG 1930. De Directie der Nutsspaarbank schrijft ons: Voor de derde maal zal in ons land de Wereldspaardag (31 October) worden ge vierd. Deze dag is in 1925 ingesteld door het Internationaal Instituut voor het Spaar wezen, gevestigd te Milaan. Aanvankelijk kon alleen in het buitenland enthousiasme voor deze „nieuwigheid" worden opgewekt. In ons land haalde men de schouders op; men meende dat wij, kalme Hollanders, nu eenmaal niet zouden reageeren op deze, ove rigens goed bedoelde actie. De resultaten, in den vreemde verkregen, brachten echter ook in ons land de spaarbankmannen tot 'n ander inzicht en zoo werd in 1928 hier te lande voor het eerst de Wereldspaardag gevierd. Ook bij de hier ter stede gevestigde Nuts spaarbank en met groot succes! Der mate zelfs, dat in 1929 opnieuw werd meege daan en ook thans weer voor 31 October 1930 de noodige propaganda wordt gevoerd. De vraag wordt wel eens gesteld: waarom nu eigenlijk één dag in het jaar gewijd aan de beteekenis van het sparen? Behoort een mensch niet steeds te denken aan zijn plicht tot sparen! Ongetwijfeld juist, maar bij de tallooze zorgen en beslommeringen van het dagelijksch leven raakt het sparen voor zoo- velen, ondanks goéde voornemens, zoo dik wijls geheel en al in het vergeetboek en juist daarom zij het geoorloofd eens per jaar aan de spaar idéé op alle mogelijke wijzen te herinneren. Zij, die nog niet sparen, kunnen op die ndag overwegen: „Zou ik nu ook eens een begin maken, al is het maar met een klein bedrag?" Zij, die reeds in het bezit van een spaarbankboekje zijn, vragen zich eens af: ,Hoe staat 't met mijn saldo op de Spaar bank?" Juist een Wereldspaardag, een vaste en geregeld terugkeerende dag in het jaar, waarop in tal van landen, buitengewoon krachtig voor den spaarzin wordt gewerkt, kan een meer dan gewone propagandistische waarde hebben. Men zal ook hen bereiken, die het nut van sparen volmondig erkennen, doch er nog steeds niet aan doen. Juist deze wachten eigenlijk op een toevallige gelegen heid om te beginnen. Het nut van sparen behoeft hier ter plaat se wel niet uitvoerig te worden betoogd. Ge spaard wordt voor den ouden dag en ter voorziening in extra geldbehoefte bij plot- selingen tegenslag. Maar ook wordt zoo mo gelijk regelmatig geld ter zijde gelegd om vooruit te komen in de wereld en ter berei king van financieele onafhankelijkheid. Niet uitsluitend dus voor den ouden of kwaden dag, maar ook ter verkrijging van betere levensvoorwaarden. Men vrage niet: „wie heeft zich ooit rijk gespaard", doch men be denke, dat het appeltje voor den dorst, met zorg opgekweekt, rust geeft, het zelfvertrou wen sterkt, nieuwe mogelijkheden in het ver schiet stelt en aldus bijdraagt tot verhooging van het levensgeluk. „Is voor het bevorderen van het besparen wel propaganda noodig", vraagt men ons wel eens. Men bedenke, dat de huidige maat schappij met alle denkbare middelen er op uit is de menschen te animeeren om geld uit te geven. Daarnaast mag zeker met alle gepas te middelen in het algemeen belang, propa ganda gemaakt worden voor het sparen van geld. Vanuit dit standpunt bezien, beoordeele men de propaganda voor den Wereldspaar dag. Door het nemen van verschillende maat regelen wordt ook dit jaar de aandacht op den Wereldspaardag gevestigd. Het kantoor der Spaarbank zal dieif dag van des mor gens 8 uur tot des avonds 8 uur doorloopend voor het publiek geopend zijn. Indien daar aan behoefte blijkt te bestaan, zal het publiek, evenals in het vorig jaar, aan drie loketten gelijktijdig worden geholpen. Niemand late zich dus door de vrees lang te moeten wach ten, weerhouden even naar de Spaarbank te gaan. Een propagandaplaat (uitslag van een prijsvraag) herinnert op verschillende plaat sen in onze stad aan den Wereldspaardag. Zij, die het Spaarbankgebouw passeeren, worden reeds nu op in het oogvallende wijze, zoowel overdag als des avonds aan den Wereldspaardag herinnerd. Bovendien besloot het Spaarbankbes tuur, ten behoeve van de te Alkmaar op den We reldspaardag geboren kinderen een spaar bankboekje met een eersten inleg van tier. gulden beschikbaar te stellen. Deze eerste in leg dient op het boekje te blijven staan tot de jonge wereldburger den leeftijd van een en twintig jaar heeft bereikt. Alsdan zal ook over aen eersten inleg kunnen worden be schikt Ten behoeve van de scholen worden ter be- schikking gesteld een aantal exemplaren van en met zorg geïllustreerd kinderboekje, bene vens een bouwplaat. Voorts zal op 31 October de vlag van het Spaarbankgebouw wapperen ,ten teeken naar buiten, dat het Bestuur der Spaarbank alles in het werk stelt zijn maatschappelijken ar beid gelijken tred te doen houden met den geest des tijds. Ten slotte, doch met nadruk zij er op ge wezen, dat de datum, waarop den Wereld spaardag wordt gevierd, slechts toevallig samenvalt met de herdenking van de Hervor ming. 31 October 1925 is het tijdstip, waarop het eerste congres van het Internationaal insti tuut voor het spaarwezen te Milaan werd ge sloten. Dezen dag heeft men uitgekozen voor het jaarlijks vieren van den Wereldspaardag EXCURSIE IN DE DUINEN VAN BERC^N. Men schrijft ons: Een week na de zoo geslaagde tentoon stelling van paddenstoelen en herfstplanten maakten de leden der Alkmaarsche afdeeling der Nederlandsche Natuurhistorische Ver eeniging op Zondag 19 October een excursie in en om Bergen ten einde de paddenstoelen- wereld in deze streken te bestudeeren. Dank zij heerlijk herfstweer, dat het wandelen op zich zelf reeds tot een genot maakte maar ook als gevolg van het bijzonder gunstige weer der vorige week, waardoor het aantal padde stoelen zeer aanzienlijk was geworden, is deze excursie bijzonder geslaagd. Als men verder in aanmerking neemt, dat een paar bekwame mycologen van de partij waren, is de oogst zeer belangrijk geworden en behalve meer algemeen voorkomende soorten werden vele zeldzame zwammen verzameld. Een opsomming van alle gevonden ge slachten en soorten is ondoenlijk, slechts en kele worden vermeld. Op beuken groeiden de fraaie witte porce- leinzwam met den doorziebtigen hoed, waar aan deze zwam den naam ontleent; maar hoe mooi ook is deze voor de aangetaste boomen noodlottig, Op boomstronken groeiden het winter- zwammetje of Collybia velutipes met fluwee- ligen steel, de bloedende mycena of Mycena haematopa, waaruit bij verwonding een bloedrood sap te voorschijn komt. Verder de witte bultzwam of Trametes gibbosa, dool- hofzwam of Doedalea quercina op eiken en nog vele andere soorten. Van de korstzwammen worden genoemd Stereum rubiginosum. Ook zijn vele plaatjes- zwammen verzameld: gordijnzwammen met de gordijnvormige vliesjes, die van den steel naar den rand van den hoed loopen en waar aan dit geslacht zijn naam ontleent. Van het geslacht Amanita (knolzwam) fructificeerden behalve de bekende vliegen- zwam de gele knolamaniet (A. mappa) en de witte variëteit hiervan alsmede de zeer ver giftige A. virosa. Het geslacht Tricholoma of ridderzwam was ook door eenige soorten vertegenwoor digd evenals trechterzwammen en de krui- zoom of Paxillens met den sterk naar binnen gekrulden zoom van den hoed. Van de Colly- bia's vond men de Botercollybia, te herkennen aan den geelbruinen vettig aanvoelenden hoed. Vele melkzwammen, o.a. de Zwavelmelk- zwam of Lactarius theiogalus, russula's, Cortinarius-soorten enz. te veel om ze allen te noemen. In de Staatsbosschen werden onder de den nen weer andere geslachten aangetroffen, vooral de buisjeszwammen of Boleten, waar van het mycelium of zwamvlok de mycorrhi- zen dezer boomen vormt, waren hier zeer tal rijk; genoemd worden de kastanje-bolet (Beletus Badius), koeien-bolet (B. bovinus) met de groote veelhoekige buisjes, de ring- bolet (B. luteus). Op afgevallen dennenkegels groeiden de Oorlepeltjeszwam of Hydnum auriscalpium, een der Stekelzwammen bij welke aan de on derzijde van den hoed plaatjes noch buisjes gevonden worden, maar waarbij de sporen gedragen worden door kleine stekels. Deze opsomming, die verre van volledig is, geeft wel duidelijk weer dat de oogst dit maal wel zeer rijk was en zeer voldaan kwa men de excursionisten met rijken oogst be laden in Alkmaar terug. Jammer dat nog niet meer stadgenooten, die toch veel belangstelling voor de levende natuur toonen getuige het bezoek aan de jongste tentoonstelling lid der Ned. Natuurh. Ver. zijn Laten we hopen, dat hierin spoedig verandering komt! SNEEUWSTORM IN DEN STAAT NEW YORK. Honderden auto's blijven steken. Het westelijk deel van den staat New York is, naar een N. T. A.-bericht uit Buffalo meldt, Zaterdag en Zondag door een sneeuw storm geteisterd. Het verkeer was er bij Buf falo door gestremd. De zwaarste sneeuwval werd gemeld uit het dorp Angola, waar de sneeuw meer dan 1 M. hoog lag. Bij dit dorp zijn meer dan 200 auto's in de sneeuw blijven steken en tusschen Wanakeh en Dunkerk stonden er op zijn minst duizend. Twintig meisjes die aan den oever van het Eriemeer kampeerden, zijn van de buitenwereld afge sneden. Zij hebben maar weinig voedsel en geen licht of verwarming. AUTO TEGEN EEN MUUR TE PLETTER. Twintig gewonden. Gistermorgen botste een Belgiscne auto met een dertig arbeiders, die uit Merckhem kwamen, bij het nemen van bocht met een snelheid van 45 K M. tegen een andere auto bus. Eerstgenoemde autobus vloog tegen een muur te pletter. Twintig der inzittenden wer den min of meer ernstig gewond. Zes werden in zorgwekkenden toestand in het ziekenhuis opgenomen. HET CONFLICT IN DE BERLIJNSCHE METAALINDUSTRIE. Het besluit van den rnksdag niet rechtsgeldig. Naar aanleiding van bet door den rijksdag genomen besluit om den rijksminister van arbeid te verzoeken de arbitrale uitspraak in zake het conflict m de metaalindustrie niet bindend te verklaren ,is naar het W. B me.ut in het rijksministerie van arbeid de VïMZ l^roigg, ----- - -• Uw Kaap wordt acM- keurig zitten krijgt mooier glans en valt niet uit, indien U 1 of 2 maal per week een weinig Purol in het haar weg- wrljft zoodat het daarin wordt opgenomen. dit besluit heelt en men is tot de conclusie ge komen, dat het geen wetgevende kracht heeft. Anderzijds meent d< minister een besluit van den rijksdag niet eenvoudig kan negee- ren. daar de zaak ook van politieke en econo- mische zijde moet worden bekeken. Hij wil thans nogmaals beproeven de par tijen tot overeenstemming te brengen en in verband daarmee is dr. Stegerwald reeds gis teren zijn besprekingen begonnen. Veel hoop op een spoedige oplossing van het conflict heeft men vooralsnog echter niet EEN RABBIJN IN PARIJS VEROORDEELD. Het „Journal" vertelt, dat de eerwaardige rabbijn Mordachaï Glass de smaad heelt moeten beleven voor de correctioneele recht bank te Parijs terecht te staan. Mordachaï Glass, overtuigd Zionist, wa? aan de synagoge van Tel Aviv in Palestina verbonden totdat zijn geneesheer hem voor schreef een beter klimaat op te zoeken voor zijn kwijnende gezondheid. De rabbijn ves tigde zich te Parijs, waar hij les gaf in de geschiedenis van de Talmud en met groore moeite zijn kostje verdiende. Toch lukte het hem zich staande te hou den, ware niet de politie gekomen, die ver klaarde dat Rabbi Glass een „buitenland- sche arbeidskracht" is, die niet zonder de in de wet van 6 Aug. 1893 en 16 Juli 1912 voorgeschreven vergunning in Frankrijk mag werken. Voor de rechtbank werden alle mogelijk» verzachtende omstandigheden bepleit, met liet gevolg dat de geestelijke slechts wegen? onbekendheid met de Wet tot acht en veertig uur gevangenisstraf werd veroordeeld, die hem wel zullen worden vrijgescholden. ONVEILIG CHICAGO. Een Vrouwen Revolverclub opgericht. Van alle wijken van Chicago, waar ge moord, geroofd en geterroriseerd wordt, is de voorstad Evanston wel de meest onveilige. lil deze voorstad staat ook het huis van den voormaligen Amerikaanschen ambassadeur te Londen, den ook door zijn bemoeiingen met het Herstelvraagstuk bekenden generaal Dawes. Weliswaar heeft de politie in Evanston speciale maatregelen genomen, maar meer en meer gaan de bewoners tot maatregelen van zelfver dediging over. Thans is er onder leiding van de politie-autoriteiten te Evanston een Vrouwen Revolverclub, waarbij zijn aangesloten bijna alle echtgenooten en dochters van zakenlieden winkeliers en vele werkende vrouwen, die on der leiding van politie-agenten wekelijks cur sussen krijgen in het revolverschieten en ir zelfverdediging. GRAAF ANTON MONTS. t Een diplomaat uit den keizertijd. Zaterdag is in den leeftijd van 78 jaar de vroegere Duitsche gezant bij het Quirinaal, graaf Anton Monts overleden. Na lange jaren gezant te München te zijn geweest, werd hij in 1902 gezant te Rome. Reeds in München kwam hij tengevolge van zijn zeer zelfstandig oordeel en scherp sarcasme vaak in botsing met de leidend» kringen. Met het optreden van v. Bülow in 1909 als rijkskanselier, verliet graaf Monts spoe dig den diplomatieken dienst, maar bleef in brieven zijn bezorgdheid uiten over de ver dere ontwikkeling van den toestand. Onder de figuren uit den tijd vóór den oorlog nam hij ongetwijfeld in vele opzicb ten een bijzondere plaats in. EEN UITGEBREIDE SPIONNAGE IN ROEMENIE ONTDEKT. Ruim honderd personen gear resteerd. Een goed toegeruste organisatie. De Roemeensche autoriteiten hebben een wijdvertakte spionnage-organisatie ten bate van Sovjet-Rusland, ontdekt. Ruim honderct personen moeten volgens het Hbld. reeds gearresteerd zijn. Reeds eenigen tijd werd nauwkeurig het oog gehouden op verschillende verdachte in dividuen. De eerste arrestaties hadden plaats, toen onlangs een aantal spionnen zien per auto naar de groote manoeuvres wilden be geven. Dezer dagen nu drong een bijzonder voor val tot ingrijpen. Een door de organisatie aan handlangers te Weenen gezonden, met onzichtbare inkt geschreven dokument ge raakte in handen der Roemeensche autoritei ten, die tenslotte erin slaagden het cijfer schrift te ontdekken en te ontraadselen. Daarna werden huiszoekingen gedaan. Men ging uiterst voorzichtig te werk. Zoo werd niet de recherche te Boekarest, maar die uit d< provincie met een en ander belast. Er werden 67 personen te Boekarest en 35 te Kronstadt, Klausenburg en eenige andere steden in Zevenbergen gearresteerd. Ook werd vee) materiaal in beslag genomen. De organisatie had groote geldsommen tot hare beschikking. Zoo had zij in de hoofd stad een eigen radio-zendstation ingericht. In Boekarest bestonden drie onderafdee- hngen van de organisatie die geheel geschei den werkten, zoodat de leden van de eene on- detjddeeling die van een andere niet kenden. Onder de gearresteerden bevindt zich een ingenieur van een vliegtuigfabriek te Kron stadt, verder zijn verschillende personen, verkzaam bij den militairen topografische^ dienst gevangen genomen. De bijeenkomsten van de leiders der orga nisatie en helpers uit de provincie, werden gehouden in een klein winkeltje van radio- artikelen, dat door de organisatie voor dit doel was aangekocht. Talrijke foto's en stukken van den genera len staf moeten door de politie in beslag zijr genomen. Slechts enkele leden van de organisat' zouden hebben kunnen ontvluchten. DIEFSTAL VAN ONTPLOFBARE STOFFEN. Genoeg om een stad in de lacht tt doen vliegen Uii een steengroeve bij bet dorp Frenchay in Gloucestershire (Eng.), is oen hoeveelheid

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9