DE CENTRALE
Brieven tiit de Hoofdstad.
Vraag en Aanbod
Eén der sterkste
Stadsnieuws
Rechtszaken
Raadselhoekle.
Tweezet.
De volgende partij werd.gespeeld door
de heeren Dr. Tarrasch (wit) en B Las-
ker (zwart) te Berlijn in 1880.
Noorsch Gambiet.
1. e4
2. PI3 Pc6
3. di ed4
4. c3 dc3
5. Lcl cb'2? 't Aannemen van dit
gambiet is zoo goed als
harl-hiri. Beter was
Lb4.
6. Lb2 Lb4f.
7. Pbd2 Beter was Pc3.
7. KI8? Men ziet dat dit vast
niet Dr. E. Lasker zal zijn.
Die zou zooiets veel sub-
bieler behandelen.
8. 0-0 d6
9. Db3 belet o.m. Le6
9Ph6? Beter PI6 of Pe7.
10. Tadl Lg4
11. aS Ld2
12. Td2 Tg8 Met de bedoeling Pao,
wat r.iet dadelijk kan we
gens 13. Dc3 en wint het
paard.
13. De3 Lf3
14. Df3 De7
15. Tfdl Pe5 Zwart tracht natuur
lijk zooveel mogelijk af te
ruilen, want zou hij dan in
't eindspel beter staan met
zijn pionnenmoerderheid
16. Leo De5
17. Td5 Df6
18. i Db3. Tb8
19 co dc5
20. Db4f, Ke8 Na 20De7 volgt 21.
Td8 Td8 tn 22. Td8 mat.
21. Lbo c6
22. Lc6 Dc6
23. Te5+ De6
24. Dd6! en \vint.
Eerste illusies en idealen.
Heldenvercering. Trage en
volle wagens. Petten-revolutie.
De tram. past voor pasjes.
Onvoorzichtige onvoorzichtigheid.
er zijn weinig Amsterdamsche belangen
en problemen, waarmede de hoofdstedeling
zoo vertrouwd is als. met oe tram. En er
zijn weinig gemeentelijke diensten, die zoo
veel reden geven tot klachten.
De -jong .geboren Amsterdammer begint
zijn moeizame wandeling door den dwaal
tuin der Illusie zoodra hij voor het eerst een
tramwagen ziet. Een rit met de tram, dat
groote speelgoed met fonkelende stangen en
glanzende spiegelruiten, met de zoo opwek*
kend luidende tel en met dien machtigen,
mooi geuniformden bestuurder voorop, be
hoort tot zijn prille en allerprilste idealen.
De tram is voor hem geen voertuig, het is
een voorwerp van pronk, het is een onweer
staanbare macht. Want de tram heeft gezag,
hij snijdt zijn spoor door het asfalt der stra
ten, slingert zich onbekommerd door de
scherpste bochten en alle andere voertuigen
hebben yww j1j.te.ig4a/1- Het ideaal
van de Stito wordt enkele jaren later in net
hart van den Arnsterdamschen jongen gebo
ren de tram is van dit ideaal de voorlooper.
En zijn merischelijk ideaal is de tramcon
ducteur. Geen Amsterdamsch kind van het
mannelijk géslachf, óf dit ideaal heeft hem
voor oogen gezweefd. Niet dat onze tram
conducteurs iets zwevends zouden hebben, zij
staan vierkant op hun voeten en moeten dit
wel doen,' anders -.ouden zij al gauw bij de
reeds gereleveerde slingeringen van hun
halconnetje worden gegooid. Maar zij heb
ben voor-de verbeelding van het kind zoo'n
aangename bedrijvigheid, zij voeren zulk een
voordee-lig handeltje cn zij oefenen ge
zag. De bewondering voor den tram conduc
teur is een vorm van primitieve helden-
Vtreering.
Helaas, er zijn in 's menschen leven vele
vei loren illusies. Wanneer de Amsterdam
sche. knaap tot het oordeel des onderscheids
opgegroeid is, verliest de tramconducteur
allengs zijn glorie, naarmate de'tram meer
gebreken toont. Want dat doet de tram. Men
behoeft ér de genieenteraadsverslagen niet
op na te lezen, men kan het dagelijks zelf
ervaren De tram is langzaam en steeds
over tijd, en als de wagen zich niet lang
laat' wachten is hij vol. En hij maakt noode-
lcoze omwegen en wacht eindeloos -op de
wisselplaatsen.
De tram is niet meer populair en de tram-
directie voert weinig uit om voor dit ver
keersmiddel achting te verwerven. Toen, een
paar jaar geleden, de geheele stad in op
stand was over allerlei hinderlijke tekort
komingen in het tram-bedrijf en de menschen
met zware grieven beladen liepen, toen kwam
de directie met een verbetering: een nieuw
model uniform-pet voor het rijdend perso
neel. Enkele jaren te voren had men n.1. op
eenmaal ontdekt, dat het bedrijf schade leed
door de smalle, langwerpige pet en daarom
had men de platte ronde ingevoerd. Zulke
platte, ronde hoofddeksels waren in ons offi
ciers-corps binnengedrongen en ook onze
jPolitie-agenten hadden er zich meester van
gemaakt, zoodat men een agent nauwelijks
meer van een taxi-chauffeur onderscheiden
kon. De tram-directie vermagerde van naijver
en kwam eindelijk ook met de ronde pet.
Waarom men echter enkele jaren later we
derom tot het vroegere smalle model terug
gekeerd is, psychologen zullen zich in het
probleem moeten verdiepen, voor ons gewone
stervelingen blijft het een raadsel.
Indien de directie echter gemeend heeft,
dat zij het bedrijf met dezen ingrijpenden
maatregel gered heeft, welnu, dan heeft zij
zich toch leelijk vergist. Voor het publiek
blijft een pet, rond of langperpig, een pet.
Het publiek interesseert zich meer voor den
prijs van zijn kaartje en voor het tempo en
de richting van den rit, en gaat uit ergernis
over duurte en traagheid een auto of an
ders een rijwiel koopen. En met auto's en
rijwielen vult het de straten. Men kan, in
laatste instantie, de tramdirectie verant
woordelijk stellen voor de nooden van het
verkeer.
Nadat het publiek ontevreden geweest is,
is de tram-directie het geworden. Zij moet
met mismoedigheid constateeren, dat het
aantal passagiers daalt. Het is zóó gedaald,
dat de kosten van het bedrijf niet meer door
de dubbeltjes worden gedekt.
Een kind had kunnen voorzien, dat het
moest, maar de tram-directie be-
nu het oogHuk gebeurd. Jan
publiek heeft er genoeg van. Hij kan natuur
lijk geen concessie krijgen voor een particu-
iühf nam'u0f auto-dienst Amsterdam-
si.he Omnibus-Maatschappij van voorheen
was een goudmijntje en paste zich bij de be
hoeften van het publiek aan en gebruikt
daarom andere vervoermiddelen.
Vroeger wa® het net der tramwegen
uiterst beperkt. Er waren maar weinige lij
nen van het centrum naar de periphene, ra
dicale lijnen, die op den Dam hun knoop
punt vonden. Toch kon men elk stadsdeel
per tram bereiken door middel van het zoo
genaamde „pasje". Met een passe-partout of
overstapje kon men twee lijnen benutten en
zelden nad men een derde noodig. Maar de
„pasjes" werden afgeschaft, en toen deed
zich dringerder de behoefte voelen aan di
recte verbindingen. Met het gevolg, dat het
aantal tramlijnen toenam. Met het gevolg,
dat de tram-wagens in een file door de bin
nenstad trokken en elkaar voor de voeten,
wij bedoelen de wielen, Hepen. Met het ge
volg, dat de kruispunten overbelast werden
en langdurig oponthoud veroorzaakten.
Nu het te laat is, begint men in te zien,
dat enen verkeerd heeft gedaan en op verbe
tering te zinnen. Verleden jaar heeft men
eens op vier trajecten een proef met overstap
jes genomen en het resultaat was verras
sénd. Op de vier lijnen werden per week ge
middeld dertigduizend „pasjes" genomen.
En men kan gerust aannemen, dat dit aan
tal nog grooter zou zijn, als de maatregel
algemeene bekendheid genoot. Nu waren al
leen de min of meer geregelde gebruikers
dezer vier lijnen op de noogte van de verbe
tering.
Ondanks deze welsprekende cijfers blijft
de tramdirectie aarzelen. Haast u langzaam,
langzaam maar zeker; met dergelijke leuzen
beheert zij een bedrijf, dat nu juist van lang
zaamheid geen voordeel hebben kan.
Een tweede stap in de goede richting is
het gebruik van overstapjes op sommige
bus-lijnen, zoodat men eerst met de benzine
motor en dan, voor hetzelfde geld, met de
electrische rijden kan. Maar men zal pas bij
een algemeen overstap-systeem, zoodat men
naar willekeur twee lijnen kan combineeren,
baat vinden. Spoedig zal dan blijken, welke
„rechtstreeksche verbindingen" hierdoor
kunnen vervallen en op welke Innen met
meer materiaal gewerkt moet wordenOf de
al te voorzichtige en daardoor onvóórzich-
tige tramdirectie echter tot zulke „ingrijpen
de" maatregelen zal durven besluiten?
Voorloopig vergast zij ons op nieuwe wa
gens van een nieuw model. Maar het voor
beeld der geriefelijke Haagsche wagens,
waarin men zoo prettig „vooruit" kan rij
den, wordt hier nog altijd niet nagevolgd.
Het publiek moet hier maar op de ouderwet-
sche „dwarsbanken" blijven zitten. Is het te
verwonderen, dat het publiek dan „dwars'
wordt?
A'dam, Oct. '30. EMERGO.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
.'TTan l5 regels #0 cent bij vooruit
betaling te voldoen.
TE KOOP RADIOTOESTEL 4 1. goed
werkend, met of zonder kastje. Te bez.
a.s. Maandag. Korte Nieuwesloot 1.
TE KOOP voor elk aann. bod Groote
Ethovox LUIDSPREKER, Rijksstraat
weg C 77a, t/o. Reguiierslaan.
Ga naar Verkooplokaal „Hollandia"
voor prima gebruikte Meubelen, Kachels,
Fornuizen, Bedden, Matrassen, Man
gels, Pathéfoons, enz.
J. L. SOSTMAN Jr„ Ridderstraat 10.
Keukentafel 2.50, eiken Linnenkast
van 55 nu 37.50, 3-ledig matrasstel
met kussens nu 28, eiken schrijftafel
10, foltere 9, dikke gordijnen, pracht
dressoir 51, enz. Meubelhuis Kooltuin.
TE KOOP AANGEBODEN zoo goed
als nieuwe LUIDSPREKER, tevens dito
Siemens pick-up tegen elk aannemelijk
bod.
G. TERMAAT, Voormeer 7.
2e hands AUTOBANDEN. MOTORRIJ-
WIELONDERDEELEN en BINNEN- en
BUITENBANDEN. Vulcaniseerinr.
Dubbele buurt 12 te Alkmaar. Op werk
dagen 8—6 uur.
TE KOOP AANGEBODEN een goed
onderhouden DUITSCHE PIANO voor
billijken prijs.
Adres Van Everdingenstraat 9.
RaWDTOESTEL, 4 lamps met wissel
stroomapparaat, gelijkrichter, accu en
luidspreker voor opruimingsprijs.
VOGELENZANG 14.
TE KOOP VOOR OUD VERLOVINGS
RINGEN. TROUWRINGEN en GOUDEN
VESTKETTINGS.
S. W. VET; Verdronkenoord 5.
Te koop: Duitsche piano, -ruissnarig
gebouwd in pantser, zwarte kast, prach
tige volje toon (volgens orkest) pr. 180,
zonder een gebrek. Deskundig onderzoek
toegestaan. DEKKER. Laat 182.
KAPOKMATRAS 4deelig), 2 persoons
prima kwaliteit 15, massief eiken Ledi
kant 1 persoons 9.50, mooie Crapeaud
rood pluche 12.50 enz.
DEKKER, Laat 182.
Keukentafel 3, groote Spiegel 3.50,
Boekenkastje 12.50, wit geschilderd
nachtkastje 3.90, pracht gestoffeerde
leuningstoel 7.50, groote Uittrektafel
10 enz. DEKKER, Laat 182.
TE KOOP EEN KINDERWAGEN, PE
TROLEUMKACHEL merk Haller, houten
lorrie, ronde mahoniehouten Stoof met
marmerblad.
Te bevr. Vogelenzang nummer 2.
KINDERWAGEN (merk van Delft)
zeer billijk te koop.
BOOMKAMPSTRAAT 5.
Nederlandtche Levensver
zekeringsinstellingen Is .',0e
Centrale" Méér nog Zt] ia
tevens een. der steunpilaren!
van de modern# arbeiders-;
beweging, waaraan zij elk
jaar groote bedragen
schenkt. 'Tot heden meer
dan 565.000.—. Daarom;
modern georganiseerde,"is
het üw levensverzekering;
RIJNSTRAAT - DEN HAAG
TE KOOP KOOKFORNUIS in besten
staat, twee persoons WA! CHTAFEL met
marmer blad, eenige SP'EGELS.
Te bevragen SCHELPHOEK 18.
TE KOOP een in goeden staat ver-
keerende STUDIEPIANO 220.
EMMASTRAAT 75.
AANGEBODEN een goed onderhou
den KINDERWAGEN (nieuw model).
Te bevragen SCHOUTENSTRAAT 7.
TE KOOP BRUINE WIEG met bij
passende LUIERMAND.
GASTHUISSTRAAT 3.
Mooie kinderwagen 10 eiken Schrijf
tafel 12.50, pracht Kinderbad 10.
Voorts tafels, stoelen kasten originee-
le schilderstukken, schilder-ezels, enz.
Alles voor een zacht prijsje.
DEKKER. Laat 182.
Pracht winkelbakken v. kruidenier,
spotkoopje, fornuis 5, gasfornuis 6
(wit), 4 stoelen, 2 fauteuils en eiken ta
fel 31, 2 p. houten ledikant 4.50.
Adres MEUBELHUIS, Kooltuin.
GEVRAAGD BAD MET GEIJSEP,
zonder gebrek. Aanb. met merk en prijs
onder letter Z 825 bur. v. d. blad.
Winterjassen, Gabardines, Heeren-
costuums. Kindercapes, Smoking, div.
Colberts, zwarte Panta'ons, groote mah.
ronde tafel.
NIEUWPOORTSLAAN 85.
Kettinglooze Simplex H. FIETS 16,
Pracht H. FIETSEN 19.50 en 23.50,
enz. D. RIJWIELEN vanaf 13, JON
GENSFIETSEN vanaf 10.
NIEROP, Doelenstraat 8—10.
TE KOOP een prima HEERENRIJWIEL
merk Gazelle 27.50.
Te bevragen 2e Tuindwarsstr. 19.
ZWARTE DUITSCpE
KOOP AANGEBODEN.
HOUTWEG 6.
PIANO TE
TE KOOP een mooie donkerblauwe
KINDERWAGEN nieuw model.
SNAARMANSLAAN 72.
SCHUURTJE TE KOOP (zoo goed als
nieuw), hoogte 2.30, lengte 3.5 M breedte
2 Meter. Prijs 35, bij D. HEILIGER-
BERG, Nieuwpoortslaan 110.
TE KOOP: Emaille Fornuis 17.50,
Haardkacheltje 12.50, flinke Salaman
derkachel 12.50.
J. J. WIEBES, Verdronkenoord 96.
Wegens vertrek naar Indië TE KOOP
4 STOELEN met tafel, zoo goed als
nieuw, een Kinderwagen en een fiets.
WESTERWEG 91. Maandag van 3-5 uur.
TE KOOP EEN TIGER-KACHEL, zoo
goed als nieuw.
N. G. PIERSONSTRAAT 17.
Wegens vertrek ter overname aange
boden, een GASFORNUIS met oveii
en een staande KAPSTOK, tegen elk
aannemelijk bod. SPOORSTRAAT 35.
TE KOOP STUDIEPIANO 50.—,
Grawor-Amati LUIDSPREKER 12 50,
4 pits PETROLEUMSTEL 4.50.
J; J. WIEBES, Verdronkenoord 96.
LUXE-AUTO, beste verhuurwagen,
zeer billijk te koop.
A. DUINMEIJER, Egm. a. d. Hoef.
GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS.
Districts-Arbeidsbeurs.
Doelenstraat 30. o— Telefoon 838.
Geopend iederen werkdag van 912 uur.
Voor werkgevers van 9—1 en van 25 uur!
Maandag- en Donderdagavond van 7—8
uur. Bemiddeling speoiaal voor kantoor
personeel op Donderdagavond. Voor vrou
welijk personeel afzonderlijke ingang.
De Directeur van boverigenoemden dienst
maakt bekend dat heden staan ingeschreven:
1 banketbakker, 1 boekbinder, 7 chauffeurs,
1 drukker, 13 grondwerkers, 2 kantoorbe
dienden, 1 kellner, 1 loodgieter, 1 loop
knecht, 2 machinisten, 2 mach. houtbewer
kers, 1 metaalslijper, 3 meubelmakers, 2 op
perlieden, 1 opz. teekenaar, 3 pakhuis
knechts, 1 pianostemmer, 1 reiziger, 9 schil
ders, 2 schippers, 1 smid, 6 sigarenmakers,
2 steenbikkers, 1 stoffeerder, 5 stukadoors, 1
tuinman, 20 timmerlieden, 2 voegers, 1 wa
genmaker, 5 ijzerwerkers, 71 losse- en trans
portarbeiders, 2 winkeljuffrouwen, 5 werk
sters.
Geplaatst: 1 colporteur, 2 electricien,s 2
frandwerkers, 2 metselaars, 2 opperlieden,
schilder, 2 steenbikkers, 1 timmerman, 1
los arbeider, 1 dagmeisje en 1 werkster.
Allïmaar, 25 October 1930.
De directeur voornoemd,
Ed. v. d. HEUVEL.
ZONDAGSDIENST APOTHEKEN.
Op Zondag 26 October is de apotheek van
Mevr. de Wed. P. A. F. Schouten, Verdron
kenoord 121, geopend.
Op Zon- en Feestdagen en gedurende den
nacht is slechts één der apotheken geopend
De andere apotheken zijn gesloten van
o avonds 8 uur (Zaferdig^9"uur) tot den
volgenden morgen 8 uur.
In de apotheek, welke Zondags geopend
is, wordt gedurende de daarop volgende
week de nacht dienst waargenomen.
VOOR DEN KANTONRECHTER.
Strafzitting van Vrijdag 24 October.
AL TE GOED IS BUURMANS GEK.
De heer J. Zwart, 'n landbouwer uit het
land van St Adelbertus, Rinnegom ge
meente Egmondbinnen, werd naar zijn mee
ning wat al te veel geplaagd door de vraat-
zuchtige koeien van zijn vakgenoot en buur
man Cornelis M., welke strooplustige runde
ren aan Zwart's hooiland een ongewenscht
bezoek brachten en daar een desbetreffende
waarschuwing niet het gewenschte resultaat
had, werd bij den rijksveldwachter G. Mines
een klacht ingediend met gevolg, dat de heer
C. M. thans als verantwoordelijk eigenaar
terecht stond. De heer M. beweerde met het
feit, dat ook op 19 Augustus weer uit smul-
grage inspiraties een tweetal zijner koeien op
Zwarts hooiland waren onbekend te zijn en
verklaarde voorts, dat hij voor de zaak in 't
algemeen zijn schouders ophaalde. In den
loop der behandeling bleek echter, dat de
heer M. al eens meer ter zake een dergelijk
feit was gecalangeerd en hij toen door at-
koop met 15 zich voor verdere onaange
naamheden had geveiligd. Daar de eigenaar
inmiddels de koeien had weggehaald, zoodat
verdere schade was uitgesloten, hield mr. D.
Bastert, de kantonrechter, die de teugels van
het bewind werd in handen had genomen
daarmede rekening en werd de heer M. ver-
oordeeld tot 8 boete of 8 dage hechtenis.
BOLLENPELLEN EN LEERPLICHT-
WET-
De heer Dirk de B., 'n 46-jarig ingezetene
van Broek op Langendiik, die daar het be
roep van transportarbeider uitoefent, mocht
zich verheugen in het bezit van een aanvallig
dochtertje Maartje, welk meiske, geboren 2
Sept. 1916, hij vanaf 21 tot 26 juli het
schoolonderwijs onthield, teneinde het te doen
assisteeren bij het bollenpellen. Ongetwijfeld
een nuttige bezigheid, doch waarmede de
handhavers der leerplichtwet geen genoegen
namen, aangezien Maartje nog verplicht was
tot 2 Sept. 1930 de christelijke lagere school
te bezoeken, teneinde met de volle maat der
wetenschap bedeeld te kunnen worden. Zoo
dat vader de B. heden terecht stond en ver
oordeeld werd tot 4 boete of 4 dagen hech
tenis.
De ambtenaar had zelfs 8 boete of
8 dagen gevorderd, doch de kantonrechter
vond een dergelijke beurslichting voor die
anderhalve maand, die de vader uit economi
sche overwegingen wou smokkelen, blijkbaar
wat al te kras.
ZIJN HONDJE DEELDE TROUW
HET LIEF EN LEED VAN DEN
BAAS.
Een te Noordscharwoude het ambt van
kapper beoefenend 18-jarig jongmensch, de
heer Jacob O., had onlangs de naburige ge
meente Alkmaar bezocht op een geleend rij
wiel, waaraan echter het achterspatbord en
dus ook wat erger was, de bij de wet ver-
eischte reflector ontbrak. Deze leemte in de
voorschriften ontging niet aan het speurend
oog van een Alkmaarschen verkeersagent en
de officieele notitie bleef niet uit met gevolg,
dat de overtreder heden terecht stond, ver
gezeld van zijn trouw bruin hondje, dat ge
moedelijk de rechtzaal mede intippelde en
gedurende de behandeling genoeglijk naast
zijn baas gezten, de formaliteiten ongestoord
mocht bijwonen. Toen de heer O. werd ver
oordeeld tot 2 boete of 2 dagen en hij zich
dus kon verwijderen om plaats te maken voor
een volgenden liefhebber, bleef de hond,
blijkbaar gefascineerd door de ongewone
omgeving, doodkalm zitten en maakte eerst
beenen, toen zijn patroon hem tot zich riep.
DE LINKERZIJDE VAN DEN
VERKEERSWEG BLIJFT VERBODEN
TERREIN.
De heer Hendrikus R., 'n 65-jarig eervol
ontslagen en gepensionneerd voerman te
Alkmaar, kan in den stoel nog altijd geen
rust vinden en heeft zich alzoo een peugotje,
'n knus tweezittertje aangeschaft, waarmede
hij met moeder de vrouw vroolijk den om
trek doortuft. Het leven echter van den auto
mobilist, zelfs in een klein Peugeotje, is be
zaaid met voetangels en klemmen, die hem
neg méér hinderlijk zijn dan behangelsspij-
kers en glasscherven. En zoo gebeurde het,
dat de bejaarde chauffeur door een samen
loop van ongunstige omstandigheden op den
Helderschen weg nabij de z.g. Zeswielen,
met zijn wagentje buiten noodzaak terecht
was gekomen op den linkerweghelft en dien
tengevolge door den brig.-titulair der rijks-
veldwacht Admiraal, die zich juist ter plaat
se bevond om op die overtreding van artikel
6 te letten, bekeurd werd. De goede oude
heer, thans terecht staande, had nog heel
wat ter zijner verontschuldiging aan te voe
ren, doch het mocht hem helaas niet geluk
ken, vooral niet na verhoor van den verbali
sant aan te toonen, dat hij zich niet onnoo-
dig links van den weg had bevonden en volg
de tot zijn teleurstelling veroordeeling tot
3 boete of 3 dagen hechtenis.
DE CHEVROLET GAF 'N VERBODEN
KNIPOOGJE.
Door den heer Jacob Koelemey, garage
houder en autoverhuurder te Hoorn was op
7 September aan den heer Anth. Jozef S. een
Chevrolet verhuurd, welke huurwagen door
den heer S. zelf werd bestuurd.
Blijkbaar echter was het lichtapparaat
niet geheel in orde, daar in den laten avond
op den Middelweg te Heerhugowaard door
een surveilleerend veldwachter werd gecon
stateerd, dat éen der voorlampen niet brand
de, wat natuurlijk tot een proces-verbaal
aanleiding gaf.
De heer S. was dientengevolge heden voor
den kantonrechter geconvoceerd, doch hij
was niet verschenen, wel echter de heer Koe
lemey, de verhuurder, die verklaarde dat de
verlichting bij het uitrijden perfect in orde
was. De heer S. had echter om redenen van
veiligheid in de Heerhugowaard hoofdzake
lijk gereden met gebruikmaking van de par-
keerlampen en vermoedelijk was daaraan
een klein gebrek ontstaan. Niettegenstaande
deze verzachtende toelichting werd nog 15
boete of 15 dagen geëischt en de heer S. ver
oordeeld tot f 7 boete of 7 dagen.
WACHTENDE AUTO'S WORDEN
VERWEZEN NAAR DE PARKEER-
TERREINEN.
De 27-jarige landbouwer Dirk de G., wo
nende onder de gemeente Helder, bezoekt
voortdurend zijn te Alkmaar aan den Ken-
nemerstraatweg wonende ouders, vooral om
dat zijn moeder nog al eens in ziekelijke om
standigheden verkeert. Op 24 Augustus, toen
het Alkmaarsche kennis was en de beroemde
motorraces werden gehouden, had de heer
De Gr., misschien, ook wel om het aangena
me aan het nuttige te paren, deze visite ge
bracht en daarbij gebruik gemaakt van zijn
automobiel, welk vehikel hij gedurende eeni
ge uren had achtergelaten in de naburige
ourgem. Madaine Pontstraat. De bewoners
echter van dit overleden Alkmaarsche burge
meesters kwartier bleken evenwel niet bijster
gecharmeerd te zijn op deze hen het uitzicht
belemmerende automobielen en hadden daar
over klacht gedaan, zoodat de heer Wijn
berg, onze bekende verkeersregelaar, niet
aarzelde tegen den heer De Gr. procesver
baal op te maken zulks met het gevolg, dat
deze heer heden terecht stond. Hij beweerde
evenwel, dat hem bij een vorige gelegenheid
door een politieagent was toegestaan, zijn
wagen in de Madaine Pontstraat te plaat
sen, aangezien zulks op den Kennemerstraat-
weg niet getolereerd kon worden. Hij had
toen met toestemming van den eigenaar de
auto geplaatst vóór aiens particuliere gara
ge, die in de Madaine Pontstraat is gelegen.
Toevallig was echter de heer Wijnberg
present en kon dus als getuige in verband
met dit verweer van verdachte worden ge
hoord. De verbalisant verklaarde echter, dat
hem van eenige toestemming van een collega
niets bekend was. Hij had echter op verzoek
van de bewoners van de Burgera. Pontstraat,
die door die parkeerende auto's ten zeerste
gedupeerd werden, spedaal toezicht uitge
oefend. De heer Wijnberg wees er nog op,
dat in de nabijheid een parkeerterrein aan
wezig is, doch dat, vermoedelijk uit bezuini
ging, ten einde twee kwartjes te sparen,
van deze gelegenheid door vele automobi
listen geen gebruik werd gemaakt. Het re
sultaat van dit verhoor was dan ook, dat de
autobestuurder in 't gedrang kwam en hij
werd veroordeeld tot 2.50 boete of 2 da
gen.
EEN WAGENBESTUURDER, DIE
ZICH NIET ACHTER EEN GEMOE
DELIJKE POLITIEAGENT KON
VERSCHUILEN.
De heer Pieter Sch., landbouwer te Graft,
als verdachte verschijnende, bleek te zijn een
schoonbroeder van den heer Dirk de Gr., uit
Den Helder, terechtstaande in de voorgaan
de zaak, en was op 24 Augustus eveneens
met een bonnetje vereerd naar aanleiding
van het parkeeren in de Burgem. Pontstraat.
Deze heer voerde een gelijksoortig verweer,
doch de heer Wijnberg bracht de verrassende
onthulling dat deze verdachte al eens meer
voor een dergelijk feit was bekeurd. De amb
tenaar verloor als nu wel ruim 90 procent
vertrouwen in de verhalen over den weiwil
lenden agent en de kantonrechter, ook eeni-
ger mate geschokt, legde in het geval 4
boete of 4 dagen op.
OM OP TE LOSSEN.
1. Op de kruisjeslijnen komt, van boven
naar beneden gelezen, de naam van
een dorp in de prov. Utrecht.
X 1 rij een deel van een
X boom.
X 2° een insect.
X 3° een schaaldier.
X 4° iets wat bij den maal-
X tijd gebruikt wordt.
X 5° een huisdier.
X i 6° een veel gebruikte
v X vloeistof.
X 7° timmermansgereed
schap.
8° een deel van een schip
9° het tegenovergestelde
van zacht.
10° iets, wat bij sommige
feesten uitgestoken
wordt.
2. Zoek een rijmwoord op elk der on
derstaande woorden, maar doe het
zóó, dat de nieuwe woorden in
dezelfde volgorde genomen een
bekend spreekwoord vormen.
Klaar iets mis verkniest
te wijzer klein vlecht.
3. Een groot boek viel heelemaal uit
elkaar. De boekbinder vergiste
zich leelijk, toen hij het opnieuw
moest inbinden: hij zette de ver
schillende deelen zóó door elkaar,
dat hij heelemaal geen boek kreeg,
maar wel een groot dier. Hoe was
dat mogelijk?
4. Plaats in deze 16 vakjes:
6 E II 1B 1D2K 2L2R1Z
zóó, dat je van links naar rechts en
van boven naar beneden leest:
5 1° een boom.
2° een viervoetig dier.
3° een ander woord voor toespraak.
4° een grondsoort.
Voor kleineren.
1. Moeder gaf me laatst 1/4 peer, 1/5
braam, 2 helften van een ui en 1/7
moerbei. Wat kreeg ik?
2. Welke rozen hebben geen doornen?
3. Ik ben een vriend van velen,
Al ben ik meestal zwart,
Wat 'k eet, is altijd donker,
Ik heb geen mond. Geen hart
Maakt deel uit van mijn lichaam.
Word 'k niet verzorgd, 'k ga uit.
Je kunt mij nu toch noemen?
't Is heusch niet moeilijk, guit!
4. Welk vogeltje bestaat uit een voor
werp, dat je op de waschtafel vindt
en een jongensnaam?