DE CENTRALE Brieven tiit de Hoofdstad. Vraag en Aanbod Eén der sterkste Stadsnieuws Rechtszaken Raadselhoekle. Tweezet. De volgende partij werd.gespeeld door de heeren Dr. Tarrasch (wit) en B Las- ker (zwart) te Berlijn in 1880. Noorsch Gambiet. 1. e4 2. PI3 Pc6 3. di ed4 4. c3 dc3 5. Lcl cb'2? 't Aannemen van dit gambiet is zoo goed als harl-hiri. Beter was Lb4. 6. Lb2 Lb4f. 7. Pbd2 Beter was Pc3. 7. KI8? Men ziet dat dit vast niet Dr. E. Lasker zal zijn. Die zou zooiets veel sub- bieler behandelen. 8. 0-0 d6 9. Db3 belet o.m. Le6 9Ph6? Beter PI6 of Pe7. 10. Tadl Lg4 11. aS Ld2 12. Td2 Tg8 Met de bedoeling Pao, wat r.iet dadelijk kan we gens 13. Dc3 en wint het paard. 13. De3 Lf3 14. Df3 De7 15. Tfdl Pe5 Zwart tracht natuur lijk zooveel mogelijk af te ruilen, want zou hij dan in 't eindspel beter staan met zijn pionnenmoerderheid 16. Leo De5 17. Td5 Df6 18. i Db3. Tb8 19 co dc5 20. Db4f, Ke8 Na 20De7 volgt 21. Td8 Td8 tn 22. Td8 mat. 21. Lbo c6 22. Lc6 Dc6 23. Te5+ De6 24. Dd6! en \vint. Eerste illusies en idealen. Heldenvercering. Trage en volle wagens. Petten-revolutie. De tram. past voor pasjes. Onvoorzichtige onvoorzichtigheid. er zijn weinig Amsterdamsche belangen en problemen, waarmede de hoofdstedeling zoo vertrouwd is als. met oe tram. En er zijn weinig gemeentelijke diensten, die zoo veel reden geven tot klachten. De -jong .geboren Amsterdammer begint zijn moeizame wandeling door den dwaal tuin der Illusie zoodra hij voor het eerst een tramwagen ziet. Een rit met de tram, dat groote speelgoed met fonkelende stangen en glanzende spiegelruiten, met de zoo opwek* kend luidende tel en met dien machtigen, mooi geuniformden bestuurder voorop, be hoort tot zijn prille en allerprilste idealen. De tram is voor hem geen voertuig, het is een voorwerp van pronk, het is een onweer staanbare macht. Want de tram heeft gezag, hij snijdt zijn spoor door het asfalt der stra ten, slingert zich onbekommerd door de scherpste bochten en alle andere voertuigen hebben yww j1j.te.ig4a/1- Het ideaal van de Stito wordt enkele jaren later in net hart van den Arnsterdamschen jongen gebo ren de tram is van dit ideaal de voorlooper. En zijn merischelijk ideaal is de tramcon ducteur. Geen Amsterdamsch kind van het mannelijk géslachf, óf dit ideaal heeft hem voor oogen gezweefd. Niet dat onze tram conducteurs iets zwevends zouden hebben, zij staan vierkant op hun voeten en moeten dit wel doen,' anders -.ouden zij al gauw bij de reeds gereleveerde slingeringen van hun halconnetje worden gegooid. Maar zij heb ben voor-de verbeelding van het kind zoo'n aangename bedrijvigheid, zij voeren zulk een voordee-lig handeltje cn zij oefenen ge zag. De bewondering voor den tram conduc teur is een vorm van primitieve helden- Vtreering. Helaas, er zijn in 's menschen leven vele vei loren illusies. Wanneer de Amsterdam sche. knaap tot het oordeel des onderscheids opgegroeid is, verliest de tramconducteur allengs zijn glorie, naarmate de'tram meer gebreken toont. Want dat doet de tram. Men behoeft ér de genieenteraadsverslagen niet op na te lezen, men kan het dagelijks zelf ervaren De tram is langzaam en steeds over tijd, en als de wagen zich niet lang laat' wachten is hij vol. En hij maakt noode- lcoze omwegen en wacht eindeloos -op de wisselplaatsen. De tram is niet meer populair en de tram- directie voert weinig uit om voor dit ver keersmiddel achting te verwerven. Toen, een paar jaar geleden, de geheele stad in op stand was over allerlei hinderlijke tekort komingen in het tram-bedrijf en de menschen met zware grieven beladen liepen, toen kwam de directie met een verbetering: een nieuw model uniform-pet voor het rijdend perso neel. Enkele jaren te voren had men n.1. op eenmaal ontdekt, dat het bedrijf schade leed door de smalle, langwerpige pet en daarom had men de platte ronde ingevoerd. Zulke platte, ronde hoofddeksels waren in ons offi ciers-corps binnengedrongen en ook onze jPolitie-agenten hadden er zich meester van gemaakt, zoodat men een agent nauwelijks meer van een taxi-chauffeur onderscheiden kon. De tram-directie vermagerde van naijver en kwam eindelijk ook met de ronde pet. Waarom men echter enkele jaren later we derom tot het vroegere smalle model terug gekeerd is, psychologen zullen zich in het probleem moeten verdiepen, voor ons gewone stervelingen blijft het een raadsel. Indien de directie echter gemeend heeft, dat zij het bedrijf met dezen ingrijpenden maatregel gered heeft, welnu, dan heeft zij zich toch leelijk vergist. Voor het publiek blijft een pet, rond of langperpig, een pet. Het publiek interesseert zich meer voor den prijs van zijn kaartje en voor het tempo en de richting van den rit, en gaat uit ergernis over duurte en traagheid een auto of an ders een rijwiel koopen. En met auto's en rijwielen vult het de straten. Men kan, in laatste instantie, de tramdirectie verant woordelijk stellen voor de nooden van het verkeer. Nadat het publiek ontevreden geweest is, is de tram-directie het geworden. Zij moet met mismoedigheid constateeren, dat het aantal passagiers daalt. Het is zóó gedaald, dat de kosten van het bedrijf niet meer door de dubbeltjes worden gedekt. Een kind had kunnen voorzien, dat het moest, maar de tram-directie be- nu het oogHuk gebeurd. Jan publiek heeft er genoeg van. Hij kan natuur lijk geen concessie krijgen voor een particu- iühf nam'u0f auto-dienst Amsterdam- si.he Omnibus-Maatschappij van voorheen was een goudmijntje en paste zich bij de be hoeften van het publiek aan en gebruikt daarom andere vervoermiddelen. Vroeger wa® het net der tramwegen uiterst beperkt. Er waren maar weinige lij nen van het centrum naar de periphene, ra dicale lijnen, die op den Dam hun knoop punt vonden. Toch kon men elk stadsdeel per tram bereiken door middel van het zoo genaamde „pasje". Met een passe-partout of overstapje kon men twee lijnen benutten en zelden nad men een derde noodig. Maar de „pasjes" werden afgeschaft, en toen deed zich dringerder de behoefte voelen aan di recte verbindingen. Met het gevolg, dat het aantal tramlijnen toenam. Met het gevolg, dat de tram-wagens in een file door de bin nenstad trokken en elkaar voor de voeten, wij bedoelen de wielen, Hepen. Met het ge volg, dat de kruispunten overbelast werden en langdurig oponthoud veroorzaakten. Nu het te laat is, begint men in te zien, dat enen verkeerd heeft gedaan en op verbe tering te zinnen. Verleden jaar heeft men eens op vier trajecten een proef met overstap jes genomen en het resultaat was verras sénd. Op de vier lijnen werden per week ge middeld dertigduizend „pasjes" genomen. En men kan gerust aannemen, dat dit aan tal nog grooter zou zijn, als de maatregel algemeene bekendheid genoot. Nu waren al leen de min of meer geregelde gebruikers dezer vier lijnen op de noogte van de verbe tering. Ondanks deze welsprekende cijfers blijft de tramdirectie aarzelen. Haast u langzaam, langzaam maar zeker; met dergelijke leuzen beheert zij een bedrijf, dat nu juist van lang zaamheid geen voordeel hebben kan. Een tweede stap in de goede richting is het gebruik van overstapjes op sommige bus-lijnen, zoodat men eerst met de benzine motor en dan, voor hetzelfde geld, met de electrische rijden kan. Maar men zal pas bij een algemeen overstap-systeem, zoodat men naar willekeur twee lijnen kan combineeren, baat vinden. Spoedig zal dan blijken, welke „rechtstreeksche verbindingen" hierdoor kunnen vervallen en op welke Innen met meer materiaal gewerkt moet wordenOf de al te voorzichtige en daardoor onvóórzich- tige tramdirectie echter tot zulke „ingrijpen de" maatregelen zal durven besluiten? Voorloopig vergast zij ons op nieuwe wa gens van een nieuw model. Maar het voor beeld der geriefelijke Haagsche wagens, waarin men zoo prettig „vooruit" kan rij den, wordt hier nog altijd niet nagevolgd. Het publiek moet hier maar op de ouderwet- sche „dwarsbanken" blijven zitten. Is het te verwonderen, dat het publiek dan „dwars' wordt? A'dam, Oct. '30. EMERGO. (Uitsluitend 2e hands artikelen). .'TTan l5 regels #0 cent bij vooruit betaling te voldoen. TE KOOP RADIOTOESTEL 4 1. goed werkend, met of zonder kastje. Te bez. a.s. Maandag. Korte Nieuwesloot 1. TE KOOP voor elk aann. bod Groote Ethovox LUIDSPREKER, Rijksstraat weg C 77a, t/o. Reguiierslaan. Ga naar Verkooplokaal „Hollandia" voor prima gebruikte Meubelen, Kachels, Fornuizen, Bedden, Matrassen, Man gels, Pathéfoons, enz. J. L. SOSTMAN Jr„ Ridderstraat 10. Keukentafel 2.50, eiken Linnenkast van 55 nu 37.50, 3-ledig matrasstel met kussens nu 28, eiken schrijftafel 10, foltere 9, dikke gordijnen, pracht dressoir 51, enz. Meubelhuis Kooltuin. TE KOOP AANGEBODEN zoo goed als nieuwe LUIDSPREKER, tevens dito Siemens pick-up tegen elk aannemelijk bod. G. TERMAAT, Voormeer 7. 2e hands AUTOBANDEN. MOTORRIJ- WIELONDERDEELEN en BINNEN- en BUITENBANDEN. Vulcaniseerinr. Dubbele buurt 12 te Alkmaar. Op werk dagen 8—6 uur. TE KOOP AANGEBODEN een goed onderhouden DUITSCHE PIANO voor billijken prijs. Adres Van Everdingenstraat 9. RaWDTOESTEL, 4 lamps met wissel stroomapparaat, gelijkrichter, accu en luidspreker voor opruimingsprijs. VOGELENZANG 14. TE KOOP VOOR OUD VERLOVINGS RINGEN. TROUWRINGEN en GOUDEN VESTKETTINGS. S. W. VET; Verdronkenoord 5. Te koop: Duitsche piano, -ruissnarig gebouwd in pantser, zwarte kast, prach tige volje toon (volgens orkest) pr. 180, zonder een gebrek. Deskundig onderzoek toegestaan. DEKKER. Laat 182. KAPOKMATRAS 4deelig), 2 persoons prima kwaliteit 15, massief eiken Ledi kant 1 persoons 9.50, mooie Crapeaud rood pluche 12.50 enz. DEKKER, Laat 182. Keukentafel 3, groote Spiegel 3.50, Boekenkastje 12.50, wit geschilderd nachtkastje 3.90, pracht gestoffeerde leuningstoel 7.50, groote Uittrektafel 10 enz. DEKKER, Laat 182. TE KOOP EEN KINDERWAGEN, PE TROLEUMKACHEL merk Haller, houten lorrie, ronde mahoniehouten Stoof met marmerblad. Te bevr. Vogelenzang nummer 2. KINDERWAGEN (merk van Delft) zeer billijk te koop. BOOMKAMPSTRAAT 5. Nederlandtche Levensver zekeringsinstellingen Is .',0e Centrale" Méér nog Zt] ia tevens een. der steunpilaren! van de modern# arbeiders-; beweging, waaraan zij elk jaar groote bedragen schenkt. 'Tot heden meer dan 565.000.—. Daarom; modern georganiseerde,"is het üw levensverzekering; RIJNSTRAAT - DEN HAAG TE KOOP KOOKFORNUIS in besten staat, twee persoons WA! CHTAFEL met marmer blad, eenige SP'EGELS. Te bevragen SCHELPHOEK 18. TE KOOP een in goeden staat ver- keerende STUDIEPIANO 220. EMMASTRAAT 75. AANGEBODEN een goed onderhou den KINDERWAGEN (nieuw model). Te bevragen SCHOUTENSTRAAT 7. TE KOOP BRUINE WIEG met bij passende LUIERMAND. GASTHUISSTRAAT 3. Mooie kinderwagen 10 eiken Schrijf tafel 12.50, pracht Kinderbad 10. Voorts tafels, stoelen kasten originee- le schilderstukken, schilder-ezels, enz. Alles voor een zacht prijsje. DEKKER. Laat 182. Pracht winkelbakken v. kruidenier, spotkoopje, fornuis 5, gasfornuis 6 (wit), 4 stoelen, 2 fauteuils en eiken ta fel 31, 2 p. houten ledikant 4.50. Adres MEUBELHUIS, Kooltuin. GEVRAAGD BAD MET GEIJSEP, zonder gebrek. Aanb. met merk en prijs onder letter Z 825 bur. v. d. blad. Winterjassen, Gabardines, Heeren- costuums. Kindercapes, Smoking, div. Colberts, zwarte Panta'ons, groote mah. ronde tafel. NIEUWPOORTSLAAN 85. Kettinglooze Simplex H. FIETS 16, Pracht H. FIETSEN 19.50 en 23.50, enz. D. RIJWIELEN vanaf 13, JON GENSFIETSEN vanaf 10. NIEROP, Doelenstraat 8—10. TE KOOP een prima HEERENRIJWIEL merk Gazelle 27.50. Te bevragen 2e Tuindwarsstr. 19. ZWARTE DUITSCpE KOOP AANGEBODEN. HOUTWEG 6. PIANO TE TE KOOP een mooie donkerblauwe KINDERWAGEN nieuw model. SNAARMANSLAAN 72. SCHUURTJE TE KOOP (zoo goed als nieuw), hoogte 2.30, lengte 3.5 M breedte 2 Meter. Prijs 35, bij D. HEILIGER- BERG, Nieuwpoortslaan 110. TE KOOP: Emaille Fornuis 17.50, Haardkacheltje 12.50, flinke Salaman derkachel 12.50. J. J. WIEBES, Verdronkenoord 96. Wegens vertrek naar Indië TE KOOP 4 STOELEN met tafel, zoo goed als nieuw, een Kinderwagen en een fiets. WESTERWEG 91. Maandag van 3-5 uur. TE KOOP EEN TIGER-KACHEL, zoo goed als nieuw. N. G. PIERSONSTRAAT 17. Wegens vertrek ter overname aange boden, een GASFORNUIS met oveii en een staande KAPSTOK, tegen elk aannemelijk bod. SPOORSTRAAT 35. TE KOOP STUDIEPIANO 50.—, Grawor-Amati LUIDSPREKER 12 50, 4 pits PETROLEUMSTEL 4.50. J; J. WIEBES, Verdronkenoord 96. LUXE-AUTO, beste verhuurwagen, zeer billijk te koop. A. DUINMEIJER, Egm. a. d. Hoef. GEMEENTELIJKE ARBEIDSBEURS. Districts-Arbeidsbeurs. Doelenstraat 30. o— Telefoon 838. Geopend iederen werkdag van 912 uur. Voor werkgevers van 9—1 en van 25 uur! Maandag- en Donderdagavond van 7—8 uur. Bemiddeling speoiaal voor kantoor personeel op Donderdagavond. Voor vrou welijk personeel afzonderlijke ingang. De Directeur van boverigenoemden dienst maakt bekend dat heden staan ingeschreven: 1 banketbakker, 1 boekbinder, 7 chauffeurs, 1 drukker, 13 grondwerkers, 2 kantoorbe dienden, 1 kellner, 1 loodgieter, 1 loop knecht, 2 machinisten, 2 mach. houtbewer kers, 1 metaalslijper, 3 meubelmakers, 2 op perlieden, 1 opz. teekenaar, 3 pakhuis knechts, 1 pianostemmer, 1 reiziger, 9 schil ders, 2 schippers, 1 smid, 6 sigarenmakers, 2 steenbikkers, 1 stoffeerder, 5 stukadoors, 1 tuinman, 20 timmerlieden, 2 voegers, 1 wa genmaker, 5 ijzerwerkers, 71 losse- en trans portarbeiders, 2 winkeljuffrouwen, 5 werk sters. Geplaatst: 1 colporteur, 2 electricien,s 2 frandwerkers, 2 metselaars, 2 opperlieden, schilder, 2 steenbikkers, 1 timmerman, 1 los arbeider, 1 dagmeisje en 1 werkster. Allïmaar, 25 October 1930. De directeur voornoemd, Ed. v. d. HEUVEL. ZONDAGSDIENST APOTHEKEN. Op Zondag 26 October is de apotheek van Mevr. de Wed. P. A. F. Schouten, Verdron kenoord 121, geopend. Op Zon- en Feestdagen en gedurende den nacht is slechts één der apotheken geopend De andere apotheken zijn gesloten van o avonds 8 uur (Zaferdig^9"uur) tot den volgenden morgen 8 uur. In de apotheek, welke Zondags geopend is, wordt gedurende de daarop volgende week de nacht dienst waargenomen. VOOR DEN KANTONRECHTER. Strafzitting van Vrijdag 24 October. AL TE GOED IS BUURMANS GEK. De heer J. Zwart, 'n landbouwer uit het land van St Adelbertus, Rinnegom ge meente Egmondbinnen, werd naar zijn mee ning wat al te veel geplaagd door de vraat- zuchtige koeien van zijn vakgenoot en buur man Cornelis M., welke strooplustige runde ren aan Zwart's hooiland een ongewenscht bezoek brachten en daar een desbetreffende waarschuwing niet het gewenschte resultaat had, werd bij den rijksveldwachter G. Mines een klacht ingediend met gevolg, dat de heer C. M. thans als verantwoordelijk eigenaar terecht stond. De heer M. beweerde met het feit, dat ook op 19 Augustus weer uit smul- grage inspiraties een tweetal zijner koeien op Zwarts hooiland waren onbekend te zijn en verklaarde voorts, dat hij voor de zaak in 't algemeen zijn schouders ophaalde. In den loop der behandeling bleek echter, dat de heer M. al eens meer ter zake een dergelijk feit was gecalangeerd en hij toen door at- koop met 15 zich voor verdere onaange naamheden had geveiligd. Daar de eigenaar inmiddels de koeien had weggehaald, zoodat verdere schade was uitgesloten, hield mr. D. Bastert, de kantonrechter, die de teugels van het bewind werd in handen had genomen daarmede rekening en werd de heer M. ver- oordeeld tot 8 boete of 8 dage hechtenis. BOLLENPELLEN EN LEERPLICHT- WET- De heer Dirk de B., 'n 46-jarig ingezetene van Broek op Langendiik, die daar het be roep van transportarbeider uitoefent, mocht zich verheugen in het bezit van een aanvallig dochtertje Maartje, welk meiske, geboren 2 Sept. 1916, hij vanaf 21 tot 26 juli het schoolonderwijs onthield, teneinde het te doen assisteeren bij het bollenpellen. Ongetwijfeld een nuttige bezigheid, doch waarmede de handhavers der leerplichtwet geen genoegen namen, aangezien Maartje nog verplicht was tot 2 Sept. 1930 de christelijke lagere school te bezoeken, teneinde met de volle maat der wetenschap bedeeld te kunnen worden. Zoo dat vader de B. heden terecht stond en ver oordeeld werd tot 4 boete of 4 dagen hech tenis. De ambtenaar had zelfs 8 boete of 8 dagen gevorderd, doch de kantonrechter vond een dergelijke beurslichting voor die anderhalve maand, die de vader uit economi sche overwegingen wou smokkelen, blijkbaar wat al te kras. ZIJN HONDJE DEELDE TROUW HET LIEF EN LEED VAN DEN BAAS. Een te Noordscharwoude het ambt van kapper beoefenend 18-jarig jongmensch, de heer Jacob O., had onlangs de naburige ge meente Alkmaar bezocht op een geleend rij wiel, waaraan echter het achterspatbord en dus ook wat erger was, de bij de wet ver- eischte reflector ontbrak. Deze leemte in de voorschriften ontging niet aan het speurend oog van een Alkmaarschen verkeersagent en de officieele notitie bleef niet uit met gevolg, dat de overtreder heden terecht stond, ver gezeld van zijn trouw bruin hondje, dat ge moedelijk de rechtzaal mede intippelde en gedurende de behandeling genoeglijk naast zijn baas gezten, de formaliteiten ongestoord mocht bijwonen. Toen de heer O. werd ver oordeeld tot 2 boete of 2 dagen en hij zich dus kon verwijderen om plaats te maken voor een volgenden liefhebber, bleef de hond, blijkbaar gefascineerd door de ongewone omgeving, doodkalm zitten en maakte eerst beenen, toen zijn patroon hem tot zich riep. DE LINKERZIJDE VAN DEN VERKEERSWEG BLIJFT VERBODEN TERREIN. De heer Hendrikus R., 'n 65-jarig eervol ontslagen en gepensionneerd voerman te Alkmaar, kan in den stoel nog altijd geen rust vinden en heeft zich alzoo een peugotje, 'n knus tweezittertje aangeschaft, waarmede hij met moeder de vrouw vroolijk den om trek doortuft. Het leven echter van den auto mobilist, zelfs in een klein Peugeotje, is be zaaid met voetangels en klemmen, die hem neg méér hinderlijk zijn dan behangelsspij- kers en glasscherven. En zoo gebeurde het, dat de bejaarde chauffeur door een samen loop van ongunstige omstandigheden op den Helderschen weg nabij de z.g. Zeswielen, met zijn wagentje buiten noodzaak terecht was gekomen op den linkerweghelft en dien tengevolge door den brig.-titulair der rijks- veldwacht Admiraal, die zich juist ter plaat se bevond om op die overtreding van artikel 6 te letten, bekeurd werd. De goede oude heer, thans terecht staande, had nog heel wat ter zijner verontschuldiging aan te voe ren, doch het mocht hem helaas niet geluk ken, vooral niet na verhoor van den verbali sant aan te toonen, dat hij zich niet onnoo- dig links van den weg had bevonden en volg de tot zijn teleurstelling veroordeeling tot 3 boete of 3 dagen hechtenis. DE CHEVROLET GAF 'N VERBODEN KNIPOOGJE. Door den heer Jacob Koelemey, garage houder en autoverhuurder te Hoorn was op 7 September aan den heer Anth. Jozef S. een Chevrolet verhuurd, welke huurwagen door den heer S. zelf werd bestuurd. Blijkbaar echter was het lichtapparaat niet geheel in orde, daar in den laten avond op den Middelweg te Heerhugowaard door een surveilleerend veldwachter werd gecon stateerd, dat éen der voorlampen niet brand de, wat natuurlijk tot een proces-verbaal aanleiding gaf. De heer S. was dientengevolge heden voor den kantonrechter geconvoceerd, doch hij was niet verschenen, wel echter de heer Koe lemey, de verhuurder, die verklaarde dat de verlichting bij het uitrijden perfect in orde was. De heer S. had echter om redenen van veiligheid in de Heerhugowaard hoofdzake lijk gereden met gebruikmaking van de par- keerlampen en vermoedelijk was daaraan een klein gebrek ontstaan. Niettegenstaande deze verzachtende toelichting werd nog 15 boete of 15 dagen geëischt en de heer S. ver oordeeld tot f 7 boete of 7 dagen. WACHTENDE AUTO'S WORDEN VERWEZEN NAAR DE PARKEER- TERREINEN. De 27-jarige landbouwer Dirk de G., wo nende onder de gemeente Helder, bezoekt voortdurend zijn te Alkmaar aan den Ken- nemerstraatweg wonende ouders, vooral om dat zijn moeder nog al eens in ziekelijke om standigheden verkeert. Op 24 Augustus, toen het Alkmaarsche kennis was en de beroemde motorraces werden gehouden, had de heer De Gr., misschien, ook wel om het aangena me aan het nuttige te paren, deze visite ge bracht en daarbij gebruik gemaakt van zijn automobiel, welk vehikel hij gedurende eeni ge uren had achtergelaten in de naburige ourgem. Madaine Pontstraat. De bewoners echter van dit overleden Alkmaarsche burge meesters kwartier bleken evenwel niet bijster gecharmeerd te zijn op deze hen het uitzicht belemmerende automobielen en hadden daar over klacht gedaan, zoodat de heer Wijn berg, onze bekende verkeersregelaar, niet aarzelde tegen den heer De Gr. procesver baal op te maken zulks met het gevolg, dat deze heer heden terecht stond. Hij beweerde evenwel, dat hem bij een vorige gelegenheid door een politieagent was toegestaan, zijn wagen in de Madaine Pontstraat te plaat sen, aangezien zulks op den Kennemerstraat- weg niet getolereerd kon worden. Hij had toen met toestemming van den eigenaar de auto geplaatst vóór aiens particuliere gara ge, die in de Madaine Pontstraat is gelegen. Toevallig was echter de heer Wijnberg present en kon dus als getuige in verband met dit verweer van verdachte worden ge hoord. De verbalisant verklaarde echter, dat hem van eenige toestemming van een collega niets bekend was. Hij had echter op verzoek van de bewoners van de Burgera. Pontstraat, die door die parkeerende auto's ten zeerste gedupeerd werden, spedaal toezicht uitge oefend. De heer Wijnberg wees er nog op, dat in de nabijheid een parkeerterrein aan wezig is, doch dat, vermoedelijk uit bezuini ging, ten einde twee kwartjes te sparen, van deze gelegenheid door vele automobi listen geen gebruik werd gemaakt. Het re sultaat van dit verhoor was dan ook, dat de autobestuurder in 't gedrang kwam en hij werd veroordeeld tot 2.50 boete of 2 da gen. EEN WAGENBESTUURDER, DIE ZICH NIET ACHTER EEN GEMOE DELIJKE POLITIEAGENT KON VERSCHUILEN. De heer Pieter Sch., landbouwer te Graft, als verdachte verschijnende, bleek te zijn een schoonbroeder van den heer Dirk de Gr., uit Den Helder, terechtstaande in de voorgaan de zaak, en was op 24 Augustus eveneens met een bonnetje vereerd naar aanleiding van het parkeeren in de Burgem. Pontstraat. Deze heer voerde een gelijksoortig verweer, doch de heer Wijnberg bracht de verrassende onthulling dat deze verdachte al eens meer voor een dergelijk feit was bekeurd. De amb tenaar verloor als nu wel ruim 90 procent vertrouwen in de verhalen over den weiwil lenden agent en de kantonrechter, ook eeni- ger mate geschokt, legde in het geval 4 boete of 4 dagen op. OM OP TE LOSSEN. 1. Op de kruisjeslijnen komt, van boven naar beneden gelezen, de naam van een dorp in de prov. Utrecht. X 1 rij een deel van een X boom. X 2° een insect. X 3° een schaaldier. X 4° iets wat bij den maal- X tijd gebruikt wordt. X 5° een huisdier. X i 6° een veel gebruikte v X vloeistof. X 7° timmermansgereed schap. 8° een deel van een schip 9° het tegenovergestelde van zacht. 10° iets, wat bij sommige feesten uitgestoken wordt. 2. Zoek een rijmwoord op elk der on derstaande woorden, maar doe het zóó, dat de nieuwe woorden in dezelfde volgorde genomen een bekend spreekwoord vormen. Klaar iets mis verkniest te wijzer klein vlecht. 3. Een groot boek viel heelemaal uit elkaar. De boekbinder vergiste zich leelijk, toen hij het opnieuw moest inbinden: hij zette de ver schillende deelen zóó door elkaar, dat hij heelemaal geen boek kreeg, maar wel een groot dier. Hoe was dat mogelijk? 4. Plaats in deze 16 vakjes: 6 E II 1B 1D2K 2L2R1Z zóó, dat je van links naar rechts en van boven naar beneden leest: 5 1° een boom. 2° een viervoetig dier. 3° een ander woord voor toespraak. 4° een grondsoort. Voor kleineren. 1. Moeder gaf me laatst 1/4 peer, 1/5 braam, 2 helften van een ui en 1/7 moerbei. Wat kreeg ik? 2. Welke rozen hebben geen doornen? 3. Ik ben een vriend van velen, Al ben ik meestal zwart, Wat 'k eet, is altijd donker, Ik heb geen mond. Geen hart Maakt deel uit van mijn lichaam. Word 'k niet verzorgd, 'k ga uit. Je kunt mij nu toch noemen? 't Is heusch niet moeilijk, guit! 4. Welk vogeltje bestaat uit een voor werp, dat je op de waschtafel vindt en een jongensnaam?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7