Hinnikt GciruL Rwlerf twsi en dertigste Jaargtng. Filmnieuws. Is goedgoedkoop en U krijgt 2. meer. Stadsnieuws Zaterdag 25 October Provinciaal nieuws LEZING MEVR. ROLAND HOLST. Ho. 362 1930. -» PJT—7— PAARDENMARKT. De Directeur van het Marktwezen te Alk maar brengt ter algemeene kennis, dat ter gelegenheid van de Paardenmarkt op Woens dag 29 October a.s. de aan te voeren dieren alleen naar de markt mogen worden ge bracht over de Friesche brug en de Korte Nieuwesloot van de Handelskade af. De dieren die over de Boombrug bij het Zeglis de stad binnenkomen, mogen alleen naar de markt gebracht worden langs de Voormeer en de Bierkade over de Schermer vlotbrug en langs den Kanaaldijk naar de Friesche brug. Alle dieren, die niet over de Friesche brug de stad binnenkomen, moeten zoodanig wor den vervoerd, dat zij door de Korte Nieuwe sloot van de Handelskade af ter markt ko men; alle overige toegangen tot de markt worden afgezet. Bij de Korte Nieuwesloot en de Friesche hrug zullen de aan te voeren paarden des kundig worden onderzocht en zal het ver schuldigde marktgeld moeten worden vol daan. Vóór des morgens zeven uur mogen geen dieren geplaatst worden op de markt die des namiddags vier uur eindigt, terwijl nk des morgens tien uur geen dieren meer ter markt worden toegelaten. Voor het plaatsen der paarden worden aangewezen de Dijk, het Waagplein, de Marktstraat en de Ged. Nieuwesloot. De directeur voornoemd, D. SCHENK. Het Oeweldsprobleem. Voor de Vereeniging „Voordrachtavonden te Bergen" hield Vrijdagavond in „Het Oranje hotel" de dichteres Mevr. Henriëtte Roland Holstv. d. Schalk een lezing over „Het Ge weldsprobleem". De zaal was geheel met belangstellenden be zet. Vooral de dames waren in groote getale gekomen. De voorzitter, de heer D. Beijneveld, ver heugde zich over de groote opkomst en bracht de spr. dank voor haar bereidwilligheid om naar Bergen te komen. Mevr. Roland Holst ving aan met er op te wij zen, dat de groote problemen waarmede de menschheid in alle tijden worstelt, niet altijd actueel zijn. Nog niet lang geleden leek het alsof het ge- weldsprobleem geleidelijk zou worden opge lost. In het begin van onze eeuw leek het passifis- me sterk. Ook in den klassenstrijd scheen het geweld door voortschrijding van de democratie, op den achtergrond te geraken. Alles was echter schijn. Het imperialisme sloeg de verwachting, dat de geschillen vredelievend konden worden opge lost, den bodem in. Het wezen van het imperialisme stipte de spr. nader aan, er op wijzende dat de groote vraag stukken steeds meer buiten het parlement hun beslag krijgen. Er is een toename van den geest van ge welddadigheid en een wil tot de macht. Een toenemende tegenstelling tusschen de klassen, de rassen en de landen valt waar te nemen. De Europeesche fabrikanten hebben hun eigen concurrenten in Indië, Afrika en Japan gemaakt. Wij kwamen in een tijdperk van het mariti- misme met als einde den wereldoorlog en de hoop, dat de tijd zal komen waarin de geschil len zonder geweld beslecht zullen worden. De moeielijkheden na den oorlog, een tijd van onzekerheid, gevolgd door een zeker herstel van het kapitalisme met een brandend worden van het geweldsprobleem en het begrip hoe hulpeloos de mensch er tegenover staat, volg den. Het oorlogsgevaar is er weer. i DE GELUKSMELODIE. C i Cinema Americain. Olof Svensson is conducteurtje op de stadstram in Stockholm van welke wereld stad de Zweedsche film, die hier vertoond wordt zeer mooie opnamen laat bewonde ren'. Op een goeden dag staat hij boven op de kade naar het lossen en laden der schepen te kijken als er een kist uit de haak van een kraan schiet en bovenop een straathond te recht komt. Tesamen met een jonge dame, die uit een auto gestapt is redt hij het dier, dat vrijwel ongedeerd blijkt en terwijl het meisje al weer is doorgereden vindt hij nog haar legitima tiebewijs als studente der Zweedsche Hooge- school. Zij blijkt de dochter van een schatrijken uitgever te zijn en Olof betreurt het nu, dat hij slechts tramconducteur is en het meisje van zijn droomen dus eigenlijk slechts uit de verte mag bewonderen. Evenwel heeft hij vroeger een academisch examen gedaan en is alleen conducteur geworden om de open gevallen plaats van zijn vader in te nemen toen zijn moeder zonder middelen van be staan was. Hij is gerechtigd de witte pet der studenten te dragen en daarmede ontmoeten wij hem op een studentenfeest waar hij na tuurlijk de mooie Lisa weer ontmoet en na 'n romantisch roeitochtje zelfs haar liefde weet te winnen. Maar een jaloersche vriendin herinnert zich het gezicht van 't conducteur tje en voordat Olaf zich heeft kunnen ver klaren richt zij het zoo in, dat Lisa op de tram stapt waar Olaf zijn nederig werk ver richt. Zij wendt zich dan gedesillusioneerd van hem af, maar leest later zijn verklaren- den brief, die evenwel door een jaloursche stiefzuster aan haar vader in handen ge speeld wordt. Deze beveelt haar den con ducteur nooit meer te ontmoeten, maar dien- zelfden avond redt zij de situatie voor haar stiefzuster, die een man van slecht allooi «p bezoek baefi wiens ysrdwjjneB door e» Wij pogen dit alles in ons op te nemen, doch de groote sprongen realiseeren wij niet. Wij missen de gave in de verte te zien en waar te nemen wat er aan weerskanten in de hoofden van de diplomaten omgaat. Overal in de staten een wil om te handhaven. Spr. wees op de oorlogsvoorbereidingen in alle landen, gepaard gaande met een sterke fa bricatie van giftgassen, waartegen de burgerbe volking zich niet kan beschermen. Niets is zoo ingewikkeld als het tegenwoor dig maatschappelijke en politieke leven. De wereld leeft op een vulkaan. De oplossing van het geweldsprobleem hangt samen met de oplossing van alle politieke vraagstukken. Oorlog en revolutie zijn niet alleen aderla tingen van de menschheid, doch bedreigen de Westersche cultuur met algeheele ondergang. Door de productie en de ontzaggelijke uit breiding van den handel is er een feitelijke saamhoorigheid in de feiten onder de menschen. Als het eene deel lijdt, lijdt ook het andere deel, omdat wij aan elkander vastzitten, even als de verschillende klassen in één land bij een economisch conflict. Dat menschelijke bewust zijn van saamhoorigheid groeit. Wij voelen ons gevoel van saamhoorigheid en sterker dan vroe ger de eerbied voor het leven. Onze tijd is sterk aan tegenstellingen. Er is ook door het moderne leven een beestachtige onverschilligheid voor het leven, waardoor ge beurtenissen als de mijnramp te Aken niet doorwerken. In Amerika 250.000 verkeersslachtoffer in het jaar. Europa veramerikaniseert. Aan den anderen kant is het materialisme in de wetenschap nagenoeg overwonnen. In de biologie onderscheidt men de wonderen, die naar een levensdoel wijzen. Men probeert kinderen te redden en oude ren te helpen, wat weer op solidariteit wijst. Wij verkeeren in een tijd waarin de grootste tegenstellingen naast elkander staan. Het probleem van het geweld is brandend ge worden, omdat het voortbestaan van deze menschheid er van afhangt of men er in zal slagen een hoogere vorm van samenleving te scheppen met meer sociale rechtvaardigheid. In alle kringen komt zoo sterk het verlangen op naar waar in het leven te staan, zoodat men gevoelt, dat er hoop is. Nieuwe ideeën naar waarheid op sexueel ge bied komen naar voren. Ook het kind wordt opgevoed in de richting die de nieuwe krachten wijzen. Wij staan echter gedrukt tegen het probleem van het geweld, dat moet worden opgelost. Er is maar één geweldsprobleem. Er was een tijd, dat men kon zijn voor de revolutie en tegen den oorlog. Dat is op het oogenblik niet het geval. Oorlog en sociale re volutie loopen thans in elkander. Er is geen groote oorlog meer denkbaar, waarin sovjet- Rusland geen rol meer zal spelen, zoodat men de arbeiders-solidariteit gesteld ziet. Het voorkomen van een nieuwen wereld oorlog; is niet anders mogelijk dan door 'het ontgaan van het geweld. In het socialisme is er één richting van denken, het Marxisme, dat het geweld heeft voorgesteld als een economische uitwerking. De voorstelling is, dat de heerschende klasse de andere klasse onderdrukt, door het onderdrukkingsinstituut de Staat. Het heeft geleerd, dat het geweld grooter is geworden, doordat het kapitalisme steeds over grooter economische machten beschikt. Spr. haaide aan het werk van Lenin over het imperialisme, waarin hij betoogt, dat de oorlogen niet te vermijden zijn, zoolang het kapitalisme bestaat. Het kapitalisme brengt noodwendig verstoring van de machtsverhou dingen tusschen de staten, denkende aan de verhouding DuitschlandFrankrijk na den oorlog, dan gevoelt men hoeveel waarde in bovenraam nog juist door den vader be merkt wordt. Deze verdenkt zijn dochter er van haar woord gebroken te hebben en ver langt nu een verklaring van den conducteur, die ook werkelijk te zijnen huize verschijnt evenwel als de ccmponist Raoul Forrain, schepper van de meest populaire wals van het seizoen, die de musicale jcnge man onder vreemden naam bij den vader heeft laten uitgeven. Dan komt alles natuurlijk op zijn pootjes terecht en de beide gelieven besluiten hun verbond voor het leven met een langen kus waarbij de ernstige kop van een marmeren Beethoven de eenige getuige is. Er zijn bij deze Svenska-artiesten buiten gewoon goede spelers, waarbij wij de moe der van het conducteurtje, een zorgvolle moeke, niet vergeten. Trouwens, de regisseur heeft prachtige vondsten gedaan en telkens bewondert men weer de kleine leuke tooneel- tjes, die hij tusschen het vlotte gebeuren op het doek weet te brengen. De film is buiten gewoon duidelijk, geeft prachtige opnamen en de muziek past zich in alle opzichten bij het filmbeeld aan. Wij zagen nog zelden een film, die zoo prettig verloopt, waarbij zoo veel te genieten valt en waarbij de muziek zich zoo keurig aansluit. Vooraf gaat een aardig overzicht van Zalt Bommel, een tweetal goede komische films en een een-ader, die weergeeft hoe iemand, die op een da-da-vergadering geweest is de stad en de menschen ziet. De toeschouwers komen al spoedig tot de conclusie, dat deze film in Alkmaar gespeeld heeft. Zij brengt o.a. nog de oude paardentram in beeld waarmede men vliegensvlug door de Langestraat en door het nog onverbreede Scharloo naar het station rijdt. Een alleraardigste film. WENN DU EINMAL DEIN HERZ VERSCHENKST. Alkmaarsch Bioscoop-Theater. Een dame worden, een échte dame, het hoofdje weggedoken in een héél hooge bont kraag, naar Europa, dat is het ideaal van Dolly (Lilian Harvey) wanneer ie in het afgelegen deze «telling ligt Meer uitvoerig stond spr. stil bij de toe standen m Duitschland en Frankrijk, waarbij zij Frankrijk een land van stilstand op elk gebied noemde en Duitschland een land roet een ontzaggelijke spanning en rationalisatie, waardoor Frankrijk weer met angst kijkt en vreest de baas niet te kunnen blijven. Het leven groeit ongelijk en dit geeft aan leiding tot geschillen en zoo lang er kapi talisme is, is de ongelijke groei een aan leiding tot oorlog. Is het daarom waar dat het socialisme altijd de vrede is? Het perspectief van het communisme met zijn dictatuur oordeelde spreekster geen rieele waarde te hebben, al was ze vol bewondering voor de planmatigheid in Rusland. Men heeft daar echter ook gezien, een verwording van het geweld. De algemeene stelling socialisme is de uit schakeling van het geweld is te vaag. Het Marxistisch Leninisme is te veruiter lijkt. Het is gelukkig dat juist in de laatste 20 jaar de zielkunde zoo vooruit is gegaan. Daardoor is pionierswerk verricht, al heeft ze nog geen absolute waarheden gevonden. Ons inzicht in het wezen van de mensch is ontzaggelijk vermeerderd. Freud verrichtte met te wijzen op den invloed van het ge slachtsleven op den mensch ontzaggelijk goed werk. De wil tot de macht werd reeds door Nietsche gevoeld. Wanneer de wil tot de macht geen andere middelen hoeft, dan grijpt ze naar het geweld. De psychologen hebben ons beter leeren zien in ons zelf, de wil tot den aanval wordt door Freud in zijn nieuwste werk uitstekend geteekend. Hij constateert, dat het wel mogelijk is, om op geslachtsgebied tot evenwicht te komen, doch dat het moeilijker is de wil tot den aanval te verwinnen. De wil tot den aanval en tot den macht zijn driften in den mensch, die grijpen naar het geweld en zijn de oerdriften der natuur in ons. Wij kunnen ons geen mensch denken, waar in de sociale gevoelens, de wil tot aanval en macht hebben overwonnen. Wij moeten ons bewust worden dat deze driften rusten op den bodem van de liefde. Wij zijn tot gewelddadige handelingen in staat, als de liefde tegenover den ander in ons niet spreekt. De directe stem van de liefde in ons jegens onze mede-menschen, wordt door het mecha nisch contact verkleind. Het persoonlijk contact sterkt de liefde gevoelens in ons. Veel te abstrakt zijn wij ons bewust ge worden van het beschavende van de ont zetting van den mensch. Het persoonlijk contact tusschen den leen heer en den hoorige was grooter dan het con tact, dat de ondernemer tegenwoordig heeft met zijn arbeiders. Dit is het gevolg van de vermechaniseering der samenleving, waar door men door bezat macht heeft over men schen die men niet kent. Door de N. V., de trust, het cartal is het persoonlijk contact tusschen de ondernemers en arbeiders ver broken. De mensch moet weer tegenover den mensch komen te staan. Het socialisme is niet alleen nationalisa tie maar de menschelijke gevoelens laten doorwerken in het leven en daarom heeft men zich in Rusland vergist, al is het verklaar baar dat men ook daar achter de mechanisa tie aanliep. Men heeft daar de opvoering van de pro ductie, die men noodig had, bereikt, maar ten koste van de vrijheid, van het beste in de.i mensch. Steeds heeft men de massa de wil van uitverkorenen opgelegd en dat is niet wat wij socialisme noemen. Men heeft niet de broe derlijke verstandhouding onder de men schen die het beste is wat wij van het socialis me verwachten. Door mechanisatiemiddelen en opzichterij of socialisatie komt men nooit tot het broederlijk socialisme. De leidende commnisten willen in Rusland geen persoonlijke rijkdom, maar zij willen de macht van den staat. 1 Jg—- deel van de wereld, waar zij woont, een film heeft gezien van Europa. Het mag voor een eenvoudig meisje in de rimboe moeilijk zijn om dat ideaal te bereiken, ze is toch zeker al een heel eind op weg wan neer ze als blinde passagiere op de boot mee reist naar Europa. Nalgj^rlijk beleeft ze daar bij de koddigste avontuTen, en de reeder van het schip geraakt met haar in kennis. Wildvreemd staat ze daar in de groote stad. Ze onderwerpt een brandmelder aan een proef, die maar al te goed slaagt, komt in een groot hotel terecht, waar ze zich kinderlijk onwennig gedraagt en wordt daar bloemenverkoopster. Ondanks alles zien we haar later toch nog in een hooge bontkraag. Bijna speelt ze een concurrent een contract van den reeder in handen, overigens geheel bui ten haar wil, en dat dit niet gelukt, komt door haar toedoen. Zoo vinden tenslotte het meisje en de jonge reeder elkaar. „Wenn du einmal dein Herz ver- schenkstblijkt een schlager; te zijn die in slaat. Voor de charmante Lilian Harvey was de taak weggelegd om van Dolly een tempera mentvol meisje met sjieke-dame-aspiraties te maken. En geen was dit beter toevertrouwd. U moet haar gaan zien in haar van de film af gekeken manieren. Een heel amusante geluidsfilm, die velen een genoeglijken avond zal verschaffen. Het scenario is ontleend aan het boek van Ludwig von Wohl „Der Vagabund vom Aequa- tor". Het bijprogramma bevat een uitgebreid jour naal met verschillende luchtvaartevenementen, een interessante film over Britsch-Indië, de hindoes en den Mahatma Ghandi, een paar kijkjes uit Kurort Baden-Baden, en tenslotte een twee-acter, de avonturen van een kran tenjongen in beeld brengende. HET VERLANGEN VAN IEDERE VROUW. Victoria Theater. Met bewondering hebben de toeschouwers gisteravond de pretniere gezien van een Duitscfc-sprekende film» "itgebracht door de Bij' Ruwe Handen Purol De ridders in Japan waren ook niet rijk, maar ook zij wilden macht over den anderen en dit is zeker, wanneer wij zullen komen tot een werkelijk andere en mooiere samenleving, dan moeten wij de wil naar macht sublimee- ren en komen tot de liefde, door ons ik te vergeten. Men moet niet denken aan zich zelf maar opgaan in het werk voor het algemeen. Wat het werken naar buiten betreft, be toogde spr., dat men toch niet onverschillig kan staan tegenover de staat, die een buiten gewone rol in de samenleving speelt. De ondergang moet komen door de veraf goding van den staat. De staat is er lang, doch niet lang heeft ze de functie van thans, ter staving hiervan haalt ze de Middeleeuwen aan, waar de menschen een zekere zelfbepaling bezaten De autonomie was in de Middeleeuwen hei l»g- Door het absolutisme gingen de vrije ge meenschappen onder. De democratie noemde spr. tegenover de absolute staat een stap vooruit. De staat kreeg een ander karakter, maar laten wij nooit de macht van het bankkapitaal verge ten. Er zijn staatslieden met socialistische visie maar zij zitten aan de bankiers vast. Spr. kan de democratie niet weg gooien, doch ze ook niet meer vooruit helpen. De staatsvergoding, zelfs van de soc.-dem. is ontzettend. Het is duidelijk te zien, dat de arbeidersbeweging opnieuw in een oorlog kan worden medegesleept. Nog besprak spr. de tegenstelling Italië Frankrijk en zij noemde het begrijpelijk dat liet voor 10 pCt. Democratisch Frankrijk tegen Musolinisch imperialisme zou optrek ken. Het zou echter de ondergang zijn. Noodig is dat er anderen zijn. Zij verwerpt dat zakelijke niet, teekende zelfs het petition nement tegen de vlootwet en zal het ook weer teekenen, maar meer nog is het andere noodig en wel de beweging van de jeugd tegen den dienstplicht en de volle aandacht besteden aan de dwang die den staat op legt om anderen te dooden. Wij moeten de solidairiteit toonen en zeg gen „dit recht van den staat erkennen wij niet". Wij moeten probeeren daartegen een groote beweging te maken. Het is spr. een raadsel, dat de socialisten niet probeeren, dat er niet meer geteekend wordt voor Indië. Ook de vermilitairiseering van de jeugd is de pest. Wij moeten daartegen niet alleen negatief maar ook positief tegen in. De vrede zonder meer is veel te weinig. De vrede van nu is geen vrede. Overal is er steeds oorlog. Spr. wijst op wat in China gebeurt. Een wereld met 30.000.000 werkloozen Is geen vrede, bewijst de radeloosheid van de regeering en ook van de arbeidersbeweging. De jeugd moet een ideaal gegeven worden. Kropotkine leert in zijn prachtig werk „We- derkeerig Dienstbetoon" dat de mensch een sociaal wezen is, dat zich ongelukkig voelt, wanneer hij zich niet een met zijn makkers voelt. Het socialisme moet vorm gegeven wor den, dit kan door coöperatie, levensgemeen schappen, arbeidersfeesten, werkkolonies. Het socialisme is niet iets voor over 100 jaar, maar ook iets voor nu. Zelfs binnen de omgrenzing van het kapitalisme valt er te bouwen. Wij moeten in de propaganda, in 't onderwijs en in ons persoonlijk leven ligger onze idealen voor het geloof in de mensch heid en in de broederschap. Dit zjjn de krachten die tegenover het ver derf moeten worden aangewend. (Applaus). In antwoord op gestelde vragen, betoogde de spr. nog, dat het Russische communisme cn de Europeesche Soc. Dem. de staatsver goding met elkander gemeen hebben. Het fatale in Rusland is, dat daar alle geestesstroomingen onderdrukt worden. Spr. is thans tot de conclusie gekomen, dat er in de theoriën van Proudon, Bakonine on Kropotkine, alsmede, van het syndicalisme tegenover het Marxisme veel waars ligt. Metro-Goldwyn-Mayer. Amerika heeft het aangedurfd een film in meer dan één taal op te nemen en zoo heeft Nederland dan de Duitsche editie „Die Sehnsucht jeder Frau" gekregen. En op de vraag of het er goede artisten voor had uitgezocht en de technische verzorging prima was, mag volmondig „ja" geantwoord worden. Want „die Sehnsucht jeder Frau" is een prachtfilm, 't Is of men een ontroerend tooneelstuk bijwoont, door bekwame artisten in fraai decor gespeeld. De geluidsweergave is uitstekend. Men kan het Duitsch uitnemend volgen. Maar zelfs al verstaat men geen woord van alles wat er gesproken wordt, dan zal het spel alles dui delijk maken en u ontroeren. Het vruchtbare land van de Napa-vallei in Californië heeft aan Tony, een Italiaanschen emigrant van middelbaren leeftijd, veel geld opgebracht. Hij heeft een mooien wijngaard, een prachtig huis, alleen een vrouw ont breekt. Openhartig vertelt Tony echter op zekeren dag dat hij trouwen gaat. Maar hij weet nog niet met wie. In Frisco vervult een knappe kellnerin hem met bewondering en zijn jonge en trouwe helper Buck moet na Tony's thuiskomst aan 't meisje een brief schrijven. Of zij als zijn vrouw naar de Nap pa-vallei wil komen? Een portret moet er bij. Vol kinderlijk verlangen doet Tony er een portret van Buck bij, zonder aan de gevol gen te denken. Mizzi (het meisje) komt aan 't station, vindt niemand, doch komt toch in Tony's huis, waar Buck bij afwezigheid van Tony haar ontvangt. Zij ziet in Buck den bruidegom, zeer tot verwondering van den jongen man. Dan komt Tony thuis. Maar hoe? Hij is het slachtoffer van een auto-on geluk geworden. Zijn beide beenen zijn ge broken. Mizzi ontdekt de vergissing. Zij voert een hevigen strijd Doch zij kan den man, die daar zoo ongelukkig neerligt niet verlaten. Het huwelijk wordt voltrokken. Als de gasten vertrokken zijn gebeurt, wat in deze omstan digheden wel te verwachten was. Mizzi en Buck, jeugd en temperament. Maar als den volgenden dag de roes voorbij is, voelt Buck zich verplicht tegenover Tony het huis Ook de beweging van Ghandi in Indië noemde zij een overwinning van den geest. De voorzitter sloot met een woord van dank en de mededeeling, dat mej. Dr. M. A. van Herwerden 29 October in „Het Oranje Hotel" spreekt over erfelijkheid en eugena- tiek". VOLKSONDERWIJS. Gering, zeer gering was de belangstelling voor de gisteravond in café Central gehouden algemeene vergadering van de afd. Alkmaar van Volksonderwijs. Er waren slechts één dame en tien heeren aanwezig. Een kwartier over tijd opende de voor- z i 11 e r, de heer Jb. Cloeck, de vergade ring met een woord van dank aan de propa- ganda-commissie, die het had klaar gespeeld een bedrag van 375.10 te collecteeren. De notulen van den secretaris, den heer Lind, werden onveranderd goedgekeurd. Ingekomen was o.m.: a. een schrijven van de Alkm. fröbelschool met dankbetuiging voor het prettige schoolfeest; voor kennis geving aangenomen; b. een aanbeveling van de afd. Schoonhoven van mej. Klooster en den heer Joh. Ering voor lid van het hoofd bestuur; werd door den voorzitter aan bevolen en daarna werd door de vergadering besloten aan de benoeming van deze twee mee te werken (ook op de aanbtveling van het hoofdbestuur kwamen deze twee namen voor.) Opgemerkt werd, dat slechts 56 af deelin gen van Volksonderwijs dit jaar een collecte hielden. Gehokt werd, dat op de algemeene bondsvergadering (op 1 en 2 Nov. te Utrecht) het hoofdfeestuur met nadruk zal wijzen op het belang van de collecte. Verplicht is het houden ervan nog niet. Over den beschrijvingsbrief voor de alge meene vergadering vroeg geen der aanwezi gen het woord. Den afgevaardigde werd vrij mandaat gegeven. Als zoodanig werd aange wezen de heer Jb Cloeck, als plaatsvervanger de heer Lind. De heer J. K o e 1 m a n merkte op, dat hef Doelenveld (speelplaats voor drie scholen) wordt gebruikt als standplaats voor publieke vermakelijkheden, terwijl het terrein van het vroegere ziekenhuis daarvoor ruimte te over biedt. Spr. meende, dat dit laatste beter voor dergelijke vermakelijkheden kan worden aan gewezen, omdat zij' op het Doelenveld last veroorzaken voor het spelen der jeugd en ook bij het onderwijs. De voorzitter merkte op, dat op dit oogenblik de klacht wel reden van bestaan heeft, maar over een paar jaren niet meer, want dan zal het ziekenhuisterrein voor an dere doeleinden worden bestemd. No eenige discussie werd besloten met den burgemeester de zaak eens te bespreken. Als laatste punt vermeldde de agenda: in leiding van den heer J. Kooy over de 7-jarige gronaschool. Spr. wilde geen zwaarwichtig betoog hou den, maar slechts eenige gedachten uiten, die misschien aanleiding kunnen zijn voor na dere bespreking. De kwestie van de 7-jarige grondscnool is al sinds jaren aanhangig. Al vele jaren is de kwestie van de gtondorgani- satieder openb. school aan de orde en vele rapporten e.d. zijn erover uitgebracht door tal van commissies, maar van eenige uitwer king ervan had spr. nog niet veel gemerkt, misschien wel als gevolg van het feit, dat ons volk ten zeerste gehecht is aan tradities. Tot deze behoorde de zesjarige school. Het zevende leerjaar, dat er na veel strijd aan was toegevoegd, kon door minister Colijn alleen weer worden teruggenomen, omdat het niet met de school was samengegroeid. De zesjarige school is altijd de grond- school geweest, d.w.z. dat zij moet zijn de school waarop voor alle kinaeren de ontwik keling en vaardigheid wordt bijgebracht, dia zij behoeven, hetzij zij verder studeeren, het zij deze school eind-onderwijs is. In beide ge vallen moet de grondschool de basis leggen voor het verdere leven, studierichting, dan we! de richting van het ambacht. De vraag is intusschen gewettigd: hoe te verlaten. Op bewonderenswaardige wijze past het meisje zich nu bij 't nieuwe leven aan. Ten slotte is haar hart niet bestand te gen de groote liefde en vereering van Tony. en deze is zoo gelukkig mogelijk. Want zijn beenen beginnen weer iets beter te worden. Op krukken kan hij al gaan. Doch dan komt de groote slag. Buck keert terug en als Mizzi met hem wil vluchten, moet zij Tony het vreeselijke vertellen. En dan volgt na een hevige uitbarsting een scene van menschelijk- heid zoo zuiver, dat men er diep door wordt getroffen. Tony en Mizzi blijven voorgoed bij elkaar. De grootste verrassing van deze speelfilm, is voor ons geweest het spel van den voor ons vrijwel onbekenden acteur Edward Ro- binson. Wat deze van de zoo moeilijke rol van Tony maakt is zóó ontroerend en zóó echt, dat men slechts in stilte alles kan waardeeren. Deze acteur, Roemeen van ge boorte, heeft zich door zijn optreden in deze film voorgoed beroemd gemaakt. Elke scene zou afzonderlijk te noemen zijn, doch alleen 't zien kan den juisten indruk geven. Alle hulde! Prachtig was Vilma Banky als Mizzi. Het was een attractie deze knappe actrice met overtuiging de vele wisselende stemmin gen te zien uitbeelden. En Joseph Schild- kraut deed in de rol van Buck zijn beroem den naam alle eer aan. 't Moet voor de ge- nialen regisseur Victor Seastrom een genoe gen geweest zijn met dit bijzondere drietal te werken. Veel zou er nog over deze indrukwekkende film te schrijven zijn, doch wij moeten ons beperken. Maar men mag niet verzuimen dit sterke drama met zijn vele sublieme momen ten te gaan zien. Wat het voorprogramma betreft noemen wij nog gaarne naast het journaal de twee geiuids-een-acters. De eerste geeft een schit terende band met cabaret-attracties uit het Piccadillyhotel. Bekwame musici, een kranig directeur en de triomf van het rhytme. In de tweede zingt de bekende negerzanger Gponre Washington een drietal liederen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9