DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Een nieuwe mijnramp in Duitschland. 132e Jaargang. *üagelijksch overzicht. Buitenland Opnieuw een groot aantal slachtoffers. Er heerscht rouw in het land ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalv* Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE AD VERTE NTIEN Per regel 0.25, bij groots contracten rabat. Groots letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. riOSTER <4 ZOON, Voordam C 9, post giro 37090. Telef. 3, redactie 33. Ao. 253 Directeur: C. KRAK, JTVVYIHCii 2? OCTOBEH 1930 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. HET HUWELIJK VAN KONING BÖRIS. De huwelijksinzegening in Assisi. Indrukwekkende plechtigheid. In Assisi is Zaterdag het huwelijk voltrok ken tusschen Koning Boris van Bulgarije en prinses Giovanna van Italië, derde dochter van koning Victor Emmamiel en koningin Helena. De voorkeur van Assisi was uitgegaan van prinses Giovanna, die vaak in de basiliek van den H. Franciscus heeft vertoefd en reeds sedert haar jeugd een voorliefde had voor dat stille stadje. Dagen te voren reeds was het druk in het stadje. De Italiaansche en Bulgaarsche koninklijke familie, bruid en bruidegom, en de eerste-gasten kwamen echter Zaterdagmor gen aan met speciale treinen uit Rome. De eerste trein was een met soldaten bezette in- spectietrein, die onderzocht, of de weg veilig was. In den tweeden trein bevonden zich de Italiaansche koninkl. familie, prinses Gio vanna en baar drie zusters Yolanda, Mafel- da en Maria, alsmede de echtgenoot van prinses Yolanda, graaf Calvi, en 't konink lijk gevolg. In den volgenden trein reisde de vader van den bruidegom, ez-czaar Ferdi- nand, met verscheidene officieren en leden der Bulgaarsche regeering. In den laatsten trein bevond zich koning Boris met zijn zuster Eudovia en zijn broer prins Cyril met hun gevolg. Zoowel koning Victor Em manuel als koning Boris en ex-czaar Ferdi- nand waren in burger gekleed. Mussolini, die later arriveerde, was in uniform en droeg al zijn decoraties, waaraan was toegevoegd het ordeteeken van de Orde van den Heiligen Cyrillus, een der hoogste Bulgaarsche onder scheidingen, die hem werd overhandigd door den adjudant van koning Boris. Behalve de twee koninklijke families waren te Assisi aanwezig vier en vijftig prinsessen prinsen en 2 eerste-minister-presidenten. Niettemin duurde de huwelijksplichtigheid slechts kort en droeg zij een eenvoudig karak ter, daar de bruid haar zooveel mogelijk in den geest van St. Franciscus wenschte te doen geschieden. De inzegening vond plaats in de basiliek van den H. Franciscus door mgr. Antonio Maria Risso. Het was een prachtig schouw spel, toen de bruidsstoet bij de oude kerk, die stamt uit de 13e eeuw, aankwam. Door de ge kleurde ruiten viel een gedempt licht naar binnen, dat over alles zachte tinten wierp. De vrouwen waren allen, volgens voorschrift, in zwart gekleed met uitzondering van de vrou wen uit het Huis van Savoye, die in de kerk 'n witten sluier mochten dragen. De eenige lichte kleur werd aan het kerkgebouw gege ven door de in witte jurkjes gekleede driehon derd kinderen uit Assisi, die het bruidspaar de kerk binnenleidden. Nadat het bruidspaar binnen was en een koor van 150 kloosterbroeders een lied had gezongen, knielden de 22-jarige prinses, die diep onder den indruk was en koning Boris voor het altaar neer. Na het uitspreken der liturgische gebeden, wendde mgr. Risso zich tot koning Boris en vroeg hem: „Uwe Majesteit Boris III van Bulgarije, wenscht gij Hare Koninklijke Hoogheid prinses Gio- eanna van Savoye, die aan uw zijde geknield is, te maken tot uw wettige vrouw volgens de ritus van de H. Moederkerk?'' Koning Boris die eveneens ontroerd was, antwoordde be vestigend, waarna mgr. Risso zich tot prinses Giovanna wendde en haar vroeg of zij Boris, koning van Bulgarije, wenschte te aanvaar den als haar wettigen echtgenoot. Na haar bevestigend antwoord sprak mgr. Risso den zegen uit en overhandigde hij de ringen aan bruid en bruidegom, een ceremonie, die an ders bij gemengde huwelijken niet wordt toe gestaan, maar waarvoor de paus voor deze gelegenneid zijn bijzondere toestemming had gegeven. Met de woorden: „O Heer, dat zij met Uw hulp altijd beschermd mogen wor den", besloot mgr. Risso den zegenwensch, waarna koor en orgel een koraal inzetten. Omtrent de huwelijksvoltrekking van koning Boris met prinses Giovanna, wordt nader gemeld, dat de intocht van het bruids paar aan glans heeft ingeboet, doordat, vóór dat het bruidspaar de kerk bereikte, de hemel meer en meer betrok en, terwijl de zon aan vankelijk nog door de donker wolken haar stralen de kerk inwierp, de hemel somberder en somberder werd totdat een fijne motregen begon te vallen. Deze ging weldra over in eeu aanhoudende neerplassende stortbui, waar door spoedig de tapijten en loopers. die den weg naar de basiliek aangaven, doorweekt waren en de rit, die tot diriit bij de kerk in open auto's zou geschieden, in gesloten wa gens tot voor het kerkgebouw gemaakt moest worden. Hoewel was aangekondigd, dat de plechtigheid een hoogst eenvoudig karakter zou dragen, vielen in de kerk toch nog prach tige toiletten te bew onderen. De bruid was ge kleed in een prachtig wit satijnen japon, met een korte sleep en wijde lange mouwen. De japon was hoog aan den hals gesloten. Prin ses Mafalda was eveneens gekleed in een wit satijnen japon, met een lange witte sluier, terwijl koningin Helena een" donker koper kleurig fluweelen toilet droeg. Prinses Yolanda droeg een pauwblauw zijden en prinses Maria een lichtblauw toilet. De plechtigheid in de kerk duurde niet langer dan een kwartier. Door een dubbele rij soldaten, zwarthemden en rijkspolitie, reed de bruidsstoet van de kerk in den neerstor tenden regen terug naar het kasteel, waar men voorloopig zijn intrek nam. Ondanks den regen was een groote menig te op de been om de bruiloftsstoet gade te slaan. COMMUNISTEN BESTORMEN EEN RAADHUIS. Verschillende gewonden. Blijkens een telegram van het W.B. uit Itzehoe (N.W. Duitschland) hebben een paar honderd communisten getracht het raadhuis te bestormen, in verband met verschillende communistische voorstellen, welke behandeld werden. Na verschillende pogingen slaagden zij er werkelijk in een oogenblik het politiecordon te verbreken, zoodat de agenten zich gedwon gen zagen van de gummistokken gebruik te maken, waarbij verschillende aanvallers duchtige klappen opliepen. Pas 's avonds te gen negen uur was de rust in de buurt van het raadhuis hersteld. DE COMMISSIE VAN FINANCIËN IN FRANKRIJK. Ministers ,in verhoor". De Kamercommissie voor de financiën heeft gepasseerde week een groote activiteit getoond en verscheidene ministers in haar midden ontvangen. Achtereenvolgens hebben Paul Reynaud. minister van financiën, Ger- main-Martin, budget-minister, Tardieu, mi nister-president en binnenl. zaken, en Lau- rent Eynac, minister voor de luchtvaart, ver klaringen afgelegd. Paul Reynaud heeft allereerst verschillen de vragen beantwoord en o.a. verklaard, dat hij gekant is tegen het vervangen van zilver geld door nikkelgeld. Voor 31 December 1932 moet er voor drie millioen aan zilveren tien en twintig francstukken zijn aangemunt. Op dat tijdstip neemt de Bank van Frank rijk de biljetten uit de circulatie. Ten opzichte van het deficit bij de spoor wegen verklaarde de minister dat dit over het jaar 1930 op 1700 millioen wordt ge schat. Om hieraan het hoofd te bieden is de re geering voornemens obligaties uit te geven, welker rentegeving de Staat op zich zal ne men. Germain Martin verstrekte inlichtingen over de samenstelling der begrooting. Aan Tardieu zullen inlichtingen worden ge vraagd over den algemeenen politieken toe stand, terwijl Laurent Eynac tekst en uitleg zal moeten geven van de uitgaven voor de luchtvaart. COMMUNISTEN IN DUISBURG GEARRESTEERD. DE polrtieprefect van Duisburg had, even als zijn ambtgenooten in het Ruhrgebied, met het oog op den door de communisten aangekondigden hongermarsch naar Dort- mund, voor geheel Duisburg alle communis tische betoogingen en vergaderingen onder den blooten hemel verboden. In weerwil van dit verbod trachtten hedenmiddag tallooze personen stoeten te formeeren. Politie patrouilles doorkruisten in vrachtauto's de stad en arresteerden onderweg niet minder dan 80 communisten, die in de politiegevan- genis werden opgesloten. De rust werd ner gens verstoord. DE EERSTE SPOORLIJN IN BELGIË. Honderd jaar geleden aangelegd. De Belgische bladen vestigen er ae aan dacht op dat tengevolge van alle nationale feesten van dit jaar het feit, dat het thans ook een eeuw is geleden dat de eerste spoor lijn in België werd gelegd, over het hoofd is gezien. Die lijn liep van de kolenmijn van Grand-Hornu, in de Borinage, naar het ka naal van Bergen (Condé). De heer Degorge- Legrand, een Franschtnan, eigenaar van de genoemde mijn, had, in 1827, de eerste Fransche spoorlijn zien werken in de streek St. Etienne en had dat voorbeeld gevolgd in 1830. Maar de kolenbevrachters van Hornu en omgeving kwamen in opstand, hitsten de bevolking op: de spoorweg werd vernield, de kantoren van de mijn verwoest, het kasteel van Degorge-Legrand geplunderd. De eige naar zelf, om zijn leven te redden, moest zich verborgen houden in een stal. Later werd de spoorlijn hersteld. Officieel echter is de eerste lijn, die ge weest welke van Brussel naar Mechelen loopt en die in 1835 werd ingewijd. ONGELUK IN EEN FRANSCHE STEENGROEVE. Drie dooden, 2 gewonden. In de nabijheid van Clermont-Ferrand heeft in een steengroeve een ernstig ongeluk plaats gehad. Een groep arbeiders was bezig met het doen springen van rotsblokken, toen eensklaps een groote steenklomp los geraak te en naar beneden stortte. Drie werklieden werden verpletterd; twee andere bekwamen levensgevaarlijke kwetsuren. - oiviviJ J y Mil om'cnwiu. c/v. l/v/i van het ongeluk is, gelijk reeds gemeld, waarschijnlijk de ontploffing van mijn- 82 arbeiders ingesloten. SAARBRÜCKEN, 25 Oct. Hedenmiddag te 15 H uur heeftop.de vierde verdieping van de mijn Maybach bij Friedrichsthal (15 K.M. Noordelijk van Saarbrücken) een mijn- gasontploffing plaatsgehad. Van de 90 mijn werkers, die in de groeve zijn afgedaald, zijn er drie teruggekeerd. Reddingsbrigades zijn onmiddellijk naar beneden gegaan. Zij kon den tot dusverre 5 gewonden bergen. Ambte naren van de mijnbouwpolitie zijn ter plaat se, evenals een lid van de regeermgscom- missie. 60 a 70 ingeslotenen. Volgens de laatste berichten waren er in den loop van den avond twee dooden uit de mijn Maybach geborgen. Een 19-tal gewon den kon eveneens bovengebracht worden. Zestig tot zeventig arbeiders moeten er nog ingesloten zijn; hun lot is onbekend. E>e oor zaak zeer gas. Zaterdagavond 10 uur 19 dooden. Naar verluidt waren er in totaal 778 mijnwerkers afgedaald in de mijn Maybach en van hen hebben er 687 veilig de opper vlakte bereikt, zoodat er nog 91 ingesloten waren. Tot 22 uur Zaterdagavond waren er 19 dooden, 5 zwaar en 15 lichtgewonden geborgen. Voor het oogenblik zijn er dus 52 personen ingesloten. Een benzolloeomotief ontploft? De oorzaak van het ongeluk te Friedrichs thal is de ontploffing van een benzollocomo tief op de vierde verdieping van de mijn, onmiadellijk gevolgd door een explosie van koolgas. Hierdoor werden groote verwoes tingen aangericht. Nadat tegen zes uur de eerste doode geborgen was, steeg het aantal slachtoffers tegen 21 uur tot 19 en te 22 uur 's avonds werd medegedeeld, dat de in gesloten arbeiders waarschijnlijk opgegeven moeten worden. Het reddingswerk in vollen gang. Een groot deel van de arbeiders, die de schacht verlaten hebben, heeft zich vrijwillig opgegeven om aan het reddingswerk deel te nemen. Het ruimingswerk is in vollen gang. De ramp heeft begrijpelijkerwijze te Frie drichsthal groote verslagenheid veroorzaakt. Het aantal dooden tot 80 gestegen. Volgens de laatste berichten zal het aantal slachtoffers van de mijnramp te Friedrichs thal waarschijnlijk 80 bedragen. In de omgeving van Friedrichstal is het een doorloopend komen en gaan van men sehen, wagens, automobielen en eerste hulp colonnes. Ook ziet men overal hulpman schappen van de naburige groeven, die zich naar de plaats van het ongeluk begeven, alsmede brandweermannen, die eveneens voor hulp- en ruimingswerk gerequireerd zijn. Duizenden menschen verdringen zich voor de ongeluksmijn om inlichtingen te ver krijgen over het lot van hun wellicht veron gelukte verwanten. Mijnwerkers, die de groe ve verlaten worden door de wachtenden om ringd en ondervraagd. Een ieder wil bijzon derheden vernemen, die helaas in de meeste gevallen niet kunnen worden verstrekt In de bedrijfsgebouwen worden de lijken van de eerste slachtoffers opgebaard. Reeds 92 dooden; van de 21 ge wonden verkeeren vijf in levens gevaar. De Mijnbouw-inspectie deelde Zondag avond te ongeveer tien uur mede, dat het totaal aantal dooden op dat oogenblik 92 be droeg. Hiervan bevinden zich 88 boven den grond, waarbij zijn inbegrepen de gewon den, die aan de gevolgen van hun verwon dingen overleden zijn. Van de 21 gewonden verkeeren er vijf in levensgevaar. Vier doo den bevinden zich nog onder den grond maar konden nog niet naar boven gebracht worden. De groote hitte in de mijn en de slechte ventilatie maken voorloopig het red dingswerk onmogelijk. Tengevolge van het hooge gasgehalte van de lucht is het verblijf in de mijn voor de reddingsmanschappen zoo goed als onmogelijk, ook al zijn zij voorzien van gasmaskers en zuurstof-apparaten, die slechts hinder veroorzaken en beschadigd worden, doordat de gangen, waarin het red dingswerk verricht moet worden, tengevolge van de instorting slechts een geringe hoogte hebben. Alvorens het reddingswerk kan wor den voortgezet zal men in de ventilatie der mijn moeten voorzien. Diepe stilte in de doodenzaal. Zondagmiddag kregen de nabestaanden van de slachtoffers voor de eerste maal toe gang tot de groote met palmen en witte as ters versierde zaal, waar op vier lange rijen de dooden op stroo waren neergelegd om gekist te worden. De diepe stilte, die in de zaal heerschte, werd weldra verbroken door het snikken en schreien der vrouwen, die haar man, broer of zoon herkenden. De rouwplechtigheid Woensdag a.s. De rouwplechtigheid zal Woensdag a.s. te Friedrichsthal plaats vinden, waarna de lij ken der slachtoffers naar de plaats hunner inwoning gebracht zullen worden. De presi dent van de Regeeringscommissie voor het Saargebied heeft thans ook een telegram van deelneming namens de Fransche regeering ontvangen van den Franschen Minister van Arbeid. Afgewezen communistische hulp. Nadat een communistische spreker te Friedrichsthal een rede had gehouden, waar in hij zeide, dat het ongeluk in hoofdzaak te wijten was aan het hooge tempo, waarin de arbeiders door de rationalisatie van den mijnbouw moesten werken, verschenen twaalf communisten in het uniform van den Rooden Frontstrijdersbond aan den ingang van dc Maybach-mijn, om hun hulp aan te bieden als reddingsbrigade, om in de mijn af te dalen. Van hun hulp werd echter geen ge bruik gemaakt en de poline verwijderde hen van het terrein van de mijn. Rouw in het land. Terwijl Zaterdag nog over het geheele land diepe rouw heerschte over de dooden van de mijnramp te Alsdorf, en overal de vlaggen halfstok hingen, heeft een nieuw ernstig mijnongeluk plaats gehad, thans in het Saargebied in de Baybach mijn te Quier- schied en Friedrichsthal 15 K.M. ten Noord- Oosten van Saarbrücken, welke catastrophe tot Zondagmiddag 89 dooden, waarvan zes in de ziekenhuizen aan de bekomen verwon dingen overleden mijnwerkers, heeft ge- ëischt. Aangezien nog ongeveer 30 mijnwerkers in de diepte ziin ingesloten, moet er rekening mede gehouden worden dat het totaal aan tal slachtoffers van 110 tot 115 zal kunnen bedragen. Volgens een mededeeling van het „Ober- bergant" bedraagt het aantal dooden onder den grond 15. Onder hen bevindt zich ook de opzichter van afdeeling negen, waardoor op heldering van de oorzaak der ontploffing zeer moeilijk zal kunnen worden verkregen. Een nadere lezing. Het ongeluk had plaats Zaterdagmiddag om half vier op de vierde verdieping van de Maybach. Direct na het bekend worden van de catastrophe werden de reddingscolonnes samengesteld, die vijf gewonden konden ber- fen. Op de plaats van de ramp waren ook irect verschenen de vertegenwoordigers van de Mijnbouwpolitie, alsmede het lid van de Saarlandsche regeeringscommissie, Maurice. Aangezien het bestuur van de Mijn slechts spaarzaam berichten bekend maakt, is van de vreeselijke gebeurtenis eigenlijk nog slechts weinig bekend. 778 mijnwerkers waren in de mijn afge daald, van wie zich 687 tijdig na de ontplof fing in veiligheid konden brengen, terwijl 91 arbeiders werden ingesloten. Nadat reeds te gen zes uur 's avonds de eerste doode was geborgen, is dit aantal om 9 uur reeds 19 fgeweest, terwijl er bovendien 5 zwaar en 15 ichtgewonden waren geborgen en 52 mijn werkers bleven ingesloten. In den loop van gisternacht en den vroegen Zondagmorgen, is dit aantal van uur tot uur toegenomen. Groote verslagenheid onder de bevolking. Vanzelfsprekend is de verslagenheid te Friedrichsthal zeer groot. Voor den ingang van de schacht, heeft zich een duizendkoppi ge menigte verzameld, die met groote span ning den terugkeer van hun verwanten en vrienden afwachten. Groote drommen men schen, auto's en wagens van den geneeskun digen dienst der in de buurt gelegen mijn en brandweermateriaal begaven zich naar de ongel uks-groeve. Mijnwerkers die de groeven verlaten had den, werden met vragen bestormd. In de mijngebouwen en in de groote hall zijn de eerste dooden opgebaard. Doctoren en technici, reddingsmanschap pen, mijnwerkers met zwarte gezichten, Fransche gendarmes, en Saarlandsche land- jagers, mijnbeambten en vertegenwoordigers van alle autoriteiten staan in groepen bijeen. In een zijvertrek worden de eerste berichten bekend gemaakt door mannen van de vierde en vijfde afdeeling, die voor het onheil ziin gespaard gebleven. Een der mannen had zijn kameraad een heel eind voortgesleept tot hij door giftige gassen werd genoodzaakt, zijn last achter te laten. De mannen vertellen hoe zij terug zijn gegaan om te trachten in de ondoordringbare duisternis hun naaste familieleden uit het puin der ingestorte steenmassa's te redden Drie mijnwerkers die reeds als vermist werden beschouwd, hadden gedurende gerui- men tijd in het donker rondgedoold, totdat zij door frissche lucht een uitgang bemerk ten. De hitte en de uitwaseming van ontplof baar mijegas maken de werkzaamheden der reddingsmanschappen uiterst moeilijk, aan gezien deze met hun apparaten slechts lang zaam kunnen voortschrijden. Het is zoo goed als uitgesloten, dat men, zij het ook maar een, der ingesloten arbeiders levend zal kun nen bergen Een aanblik der tot rust gedwongen ber gingsmanschappen geeft een beeld van hun heldhaftigen arbeid en de ontzettende ge varen, waaraan zij in de diepte bloot staan. Daar voeren zij een harden strijd tegen de gasdampen en ondanks al hun pogingen vinden zij slechts dooden en niets dan dooden. In de straten. Op straat ziet men niets dan weenende vrouwen, die door kameraden van hun ver ongelukte echtgenooten bijgestaan, met lang zame schreden huiswaarts keeren. Niemand heeft meer eenigen hoop. Niette min hebben velen den geheelen nacht tot vroeg in den morgen in de omgeving van den ingang gewacht. Vele vrouwen zijn daar in onmacht gevallen. De Fransche lezing van het ongeluk- De secretaris-generaal der Domaniale Saarmijnen, Raspail, heeft in de Franschs pers een verklaring gepubliceerd, waarin o.a. gezegd wordt, dat de schade te Fried richsthal aanzienlijk is. Niettemin staat het vast, dat de mijn zelf gered is. De oorzaak van de ramp staat nog niet vast. Men ver moedt echter, dat men te doen heeft met een explosie van het beruchte ontplofbare mijn- gas, het „Schlagwetter". De ging gepaard met een begin van brand wanneer het ongéluk niet nog grooteren omvang heeft aangenomen, is dat niet in de laatste plaats te danken aan het koelbloe dig optreden van den chef-ingenieur en eenige opzichthoudende emiployé's, die on middellijk naar de plaats van den brand lie< pen en door middel van een pomp schacht- water op het vuur wierpen. Op het oogenblik van de ramp bevonden zich 700 arbeiders in de Maybach-mijn. Men merkte pas, dat er iets gebeurd was, door de sterke rook-ontwikkeling in de mijn. De om- plof fing zelf hadden slechts weinigen ge hoord. Toen het alarmsignaal ging, werden ds mijnwerkers met de grootste snelheid, waar mee de kooien opgehaald konden worden, naar boven gebracht. In tegenstelling tot Alsdorf heeft men hier bijna onmiddellijk kunnen controleeren, hoeveel man er op het appèl ontbraken. Het bleken 110 man te zijn. De slachtoffers waren te werk gesteld in de 600 meter verdieping. Een telegram van Briand. De Fransche Minister van Buitenlandsche Zaken, Briand, heeft een telegram van deel neming gezonden aan den President der Regeeringscommissie in het Saargebied, Er- nest Wilton, waarin hij o.a. zegt: „De regee- ring der Fransche Republiek gedenkt met eerbiedt de slachtoffers van de ramp. De re geering spreekt haar diepgevoelde deelne ming uit met de getroffen gezinnen en haar oprechten dank aan de offervaardige red ders". Deelneming van President von Hindenburg. Rijkspresident von Hindenburg heeft het volgende telegram gezonden aan de Directie van de Maybachmijn te Friedrichsthal: „In de diepe rouw, die geheel Duitschland ver vult om de slachtoffers van de mijnramp te Alsdorf,, bereikt ons zoo juist het bericht vau de nieuwe ramp te Friedrichsthal. Ten diep ste ontroerd door deze beproeving verzoek ik U, mijn betuiging van oprechte deelneming te willen overbrengen aan de nagelaten be trekkingen der verongehikte mijnwerkers, en mijn innige wenschen voor hun spoedig her stel aan ae gewonden. God geve, dat men er in slagen moge, de nog vermiste mijnwerkers te redden". Ook de Duitsche Minister van Buitenland sche Zaken, Dr. Curtius, heeft namens dc Rijksregeering aan de Regeeringscommissie voor het Saargebied een betuiging van deel neming gezonden. De vermoedelijke oorzaak. Omtrent de oorzaak van de ramp doen al lerlei geruchten de ronde. Het vermoeden, dat een benzol-locomotief in een dwarsgang van de vierde verdieping zou zijn ontploft, is onjuist gebleken, aangezien, naai- van de zijde der Mijn directie wordt medegedeeld, op de Maybach-mijn slechts door samengeperste lucht gedreven locomotieven gebruikt wor den. En zoo komt men weer terug op de aan vankelijke veronderstelling, dat ae ramp ver oorzaakt is door een „Schlagwetteri'-ontplof UV/lAaOAl lO UVV1 vvu tt vuw -umvivi' fing. De explosie maakte haar slachtoffers in hoofdzaak in de negende sectie, waar 90 mijnwerkers aan het werk waren, doch ook arbeiders uit de cfefde sectie, die aan de negende grenst, werden erdoor getroffen. Van de mijn Maybach was bekend, dat het Schlagwetter er voor kwam. Volgens eenige niet lang geleden verrichte metingen was het gehalte van het ontplofbare gas echter zoo gering, dat er geen explosiegevaar door ver oorzaakt kon worden en de mijn-autoriteiten dan ook geen noodzaak aanwezig achtten, om de mijn te sluiten. Van verscheidene zijden wordt thans mede gedeeld, dat de Maybachmijn altijd een:~" zins de reputatie -had, niet tot den vap bet Saarbekken te behooren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 1