dagblad vqor alkmaar en omstr
HET STADSZIEKENHUIS EN DE
BUITENGEMEENTEN.
Directeur: C. KRAK.
ZATERDAG 6 DECEMBER 1930
132e Jaargang.
Particulieren zullen de taak der gemeentebesturen
kunnen overnemen.
Wie dubbel tarief moet betalen heeft dit uitsluitend
aan zich zelf te wijten.
Uit het Parlement
„Welke Oude Jenever"? f
per Lr. 13.25
W. M. H. PELS ZN., Alkmaar.
\o.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalvs Zon- en
Feeetdagen, nltgegeven. Abonnementeprije per 3
maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
iraneo door het geheele Rijk 2.59.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER BEWONE ADVERTENTIEN:
Per regel 9.25, bij groots contracten rabat. Oroote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N V. Boek- en Handelsdrukkerij
v h. HERMs. POSTER 4 ZOON, Voordam C 9, post
giro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA
Er is in verband met de tarieven van het
Stadsziekenhuis door inwoners van buiten
gemeenten meermalen over een onbillijke be
handeling geklaagd.
Immers, voordat dit ziekenhuis te Alk
maar als centraal punt van een breeden
kring kleinere gemeenten zou worden opge
richt, heeft men in vrijwel alle omliggende
ilaatsen met enthousiasme medegewerkt aan
jet bijeenbrengen van de benoodigde hon
derd vijftig duizend gulden, welke van par
ticuliere zijde aan het stichtingskapitaal zou
den worden bijgedragen.
Overal werden particuliere comité's opge
richt, werden collectes en verlotingen geor
ganiseerd en men stelde er een eer in, een
zoo groot mogelijk bedrag aan de stichtings-
kosten bij te dragen.
Hier was geen sprake meer van een Alk-
ttaarsch Stadsziekenhuis, maar van een
Centraal Neutraal Ziekenhuis, een groote in
richting voor het geheele platteland, met
Alkmaar als centrum en als woonplaats
voor de talrijke specialisten, die hier alleen
:en emplooi konden vinden als dit ziekenhuis
aiet alleen op de stad maar op een bevol-
ringskring van circa honderdduizend inwo
ners was berekend.
Dank zij aller spontane medewerking is
toen het stichtingsbedrag in zeer korten tijd
bijeen gekomen en het is te begrijpen, dat zij
die hieraan in de buitengemeenten hun tijd,
geld en moeite hebben gegeven met voldoe
ning bedacht hebben, dat ook zij in voorko
mende gevallen nu in hun „eigen" zieken
huis verpleegd zouden worden.
Helaas is dit voor velen op een groote te
leurstelling uitgeloopen.
Immers, de gemeente Alkmaar heeft naar
een in onderling overleg vastgestelde ver-
deelingsschaal alle omliggende gemeenten
geklasificeerd. Daarbij werd niet alleen de
afstand tusschen die gemeenten en Alkmaar
in aanmerking genomen, maar mede het per
centage Protestantsche inwoners in elk dier
gemeenten, daar men van de gedachte is uit
gaan, dat juist deze categorie in voorkomen
de gevallen op verpleging in het neutrale ge
sticht zou prijs stellen.
Naarmate een gemeente dichterbij was ge
legen en een grooter percentage niet-Katho-
lieken bevatte moest zij meer dan andere aan
de exploitatie van het ziekenhuis bijdragen en
nadat deze verdeelingsschaal zoo billijk mo
gelijk was vastgesteld heeft men de buiten
gemeenten om subsidies gevraagd waarbij
Alkmaar vanzelfsprekend het leeuwenaan
deel der exploitatietekorten voor haar reke
ning heeft genomen.
Er werd een jaarlijksch tekort van 65000
geraamd waarvan Alkmaar het 10/13 deel
zou betalen, zoodat er voor de buitengemeen
ten een bedrag van 15000 zou overblijven.
Maar nadat de verschillende aanvragen wa
ren verzonden bleek al heel spoedig, dat vele
dezer gemeenten zich aan hare moreele ver
plichting onttrokken en niet bereid bleken
iets voor het ziekenhuis bij te dragen, zoodat
in totaal slechts het twee-derde gedeelte van
het geraamde bedrag, dus 10.000 werd
verkregen.
Alkmaar stond daardoor voor een moei
lijke beslissing want tegenover dezen vrij-
willigen steun werd van Alkmaar een tege-
nioetkoming verwacht, terwijl tegenover de
weigerachtige gemeenten een minder welwil
lende houding moest worden ingenomen.
Men heeft dit gevonden in de tarieven en
bepaald, dat inwoners van subsidieerende
gemeenten tegen hetzelfde tarief zouden ver
pleegd worden als inwoners van Alkmaar en
dat de bewoners van de weigerachtige ge
meenten dubbel tarief zouden moeten beta
len.
Men kon moeilijk een ander standpunt in
nemen.
Het was natuurlijk eenerzijds niet moge
lijk inwoners van buitengemeenten voor een
nog lager tarief dan de Alkmaarders te ver
plegen en anderzijds moest voor onwillig
gemeenten een hooger bedrag vastgesteld
werden, want als men de inwoners daana
gelijke rechten zou toekennen, zou de priK-
*el tot subsidieeren zijn weggenomen
dreigde het gevaar, dat men een volgend
Jfar ook in subsidieerende gemeenten zou
besluiten om niets meer te geven.
Een andere vraag is of het verschil in -
ttevea zoo groot zou moeten zijn als tnaos
het geval is. Deze tarieven eenvoudig te ver
dubbelen is geen halve maar een dubbele
maatregel en men is daardoor tot een zeer
abnormale verhouding gekomen.
Nog kort geleden heeft „Een marktbezoe-
ker" ons een ingezonden stuk gestuurd
waarin hij mededeelde als inwoner van een
der buitengemeenten gaarne voor de tot
standkoming van het ziekenhuis gegeven en
ingezameld te hebben. Hij zou, schreef hij,
dit niet gedaan te hebben als hij geweten
had, dat Alkmaar met een „vechttarief" was
gekomen tot degenen wier giften hij had in
gezameld en hij noemde het een „rariteit",
dat voor een derde klasse patiënt uit zijn
gemeente evenveel of meer moet worden be
taald dan voor een tweede klasse patiënt uit
een der subsidieerende gemeenten.
Wat de feiten betreft heeft hij gelijk, want
inwoners zijner gemeente betalen het twee
de klasse tarief, dat is 6 per dag, voor ver
pleging in de derde klasse, die voor anderen
3 kost. Er is bovendien nog een klasse 2b
waarin 4.50 per dag berekend wordt zoo
dat de bewoners der niet-subsidieerende ge
meenten inderdaad nog meer in de derde
klasse betalen, dan anderen in de tweede.
Deze inzender meende, dat zijn dorpsge-
nooten uit weerzin tegen deze manier van
doen daarom liever naar Hoorn of Amster
dam zullen gaan, maar hij vergeet daarbij
twee voorname dingen.
Ten eerste dat de schuld, dat hij en zijn
dorpsgenooten meer dan anderen moeten be
talen niet bij Alkmaar ligt, maar bij het
weigerachtig bestuur zijner eigen gemeente,
en ten tweede, dat men er niet zoo licht toe
zal overgaan naar Hoorn of Den Helder te
gaan omdat aan het Alkmaarsche zieken
huis de meeste specialisten zijn verbonden.
En het allervoornaamste dat hij vergeet is
dat hij zich in het geheel niet over een on
rechtvaardigheid heeft te beklagen.
Immers, het kapitaal, dat hij en anderen
bijeen brachten was uitsluitend voor de
stichting van het ziekenhuis bestemd en
niet voor de exploitatie. Thans is het
ziekenhuis gesticht en daarmede heeft het
bijeengebrachte kapitaal ten volle zijn be
stemming gekregen.
Voor de toekomst gaat het slechts over een
jaarlijksche bijdrage in de exploitatiekosten
en daaraan heeft inzender evenmin als zijn
dorpsgenooten bijgedragen doordat zijn ge
meentebestuur te dezen opzichte nalatig is
gebleken.
Intusschen kunnen wij ons heel best be
grijpen, dat iemand die hard geijverd heeft
voor de tot stand koming van het ziekenhuis
zich bitter teleurgesteld gevoelt als hij als
loon voor zijn goede werken dubbel verple-
gingstarief moet betalen.
Er moest op den duur een tusschenweg
gevonden worden waardoor aan een derge
lijke toch altijd eigenaardige verhouding een
eind kon worden gemaakt.
Alkmaar is altijd bereid geweest een
uiterst tegemoetkomende houding aan te ne
men en de mogelijkheid is geopend, dat thans
ook inwoners uit niet-subsidieerende ge
meenten voor het enkelvoudige tarief ver
pleegd kunnen worden.
Zij kunnen dit niet doen door zich aan te
sluiten bij de bestaande groote vereeniging
voor ziekenhuisverpleging. Deze heeft wel
vele verzekerden uit omliggende gemeenten
maar het is te begrijpen, dat zij bij ziekte
althans tegen de enkelvoudige contributie
geen dubbel tarief voor verpleging zal uit-
keeren. Hier vindt men inmiddels reeds een
mogelijkheid om zich tegen dubbel of enkel
tarief te verzekeren, zoodat men bij verple
ging in het laatste geval niet meer behoeft
bij te betalen als de zieken uit de begunstig
de gemeenten.
Er is evenwel een andere mogelijkheid en
hierop heeft men ons verzocht thans even de
aandacht te vestigen
Er is indertijd door de subsidieerende bui
tengemeenten een commissie benoemd, welke
tot taak had met Alkmaar de voorwaarden
voor de verschillende gemeenten, wat betreft
de tarieven te besprekeu, ten commissie welke
er op zou aandringen dat de naam Stadszie
kenhuis veranderd wordt in Centraal zieken
huis, die raadsbes uiten voor de subsidieeren
de gemeenten en aanbevelingen voor regen
ten 'zou ontwerpen.
Deze commissie bestaat uit de heeren Mr.
D. Breebaart, voorzitter^ P. Kikkert, secreta
ris; C. Haringhuizen, Baron van Fridagh
en C. de Groot, resp. burgemeesters van Cal-
lantsoog, Kot-dijk, Wieringerwaard, Schoorl
en Zuid- en Noord-Schenner. (De burge
meesters van Schoorl en Wieringerwaard zijn
regenten voor de buitengemeenten van het
ziekenhuis.) Deze schakel-commissie tus
schen Alkmaar en de buitengemeenten heeft
in het belang van het ziekenhuis naar een tus
schenweg gezocht en op haar initiatief zijn in
den loop van dit jaar met vertegenwoordigers
uit niet-subsidieerende gemeenten belangrijke
besprekingen gehouden.
Men heeft daartoe uitgenoodigd diverse
particulieren, voornamelijk hen die zich in
etn comité voor de inzameling van het stich
tingskapitaal verdienstelijk hadden gemaakt
en van wie dus verwacht kon worden, dat zij
het ziekenhuis een goed hart toedragen.
Vertegenwoordigers uit een tiental gemeen
ten waren daar aanwezig en hun is duidelijk
gemaakt, dat zij een vereeniging kunnen op
richten, die wellicht door kerkvoogdijen, door
diaconieën of armbesturen financieel ge
steund kunnen worden.
Wanneer een dergelijke vereeniging het
bedrag betaalt, dat volgens de oude schaal-
verdeeling de gemeente zou moeten bijdra
gen, nemen zij rechten en plichten van de ge
heele gemeente over en kunnen voortaan alle
inwoners dus b.v. ook de Katholieke
voor het enkelvoudige tarief verpleegd wor
den.
Zij kunnen die gunstige bepalingen echter
ook voor zich alleen verkrijgen, wanneer zij
per lid niet meer bijdragen dan hoogstens het
maximum bedrag, dat de gemeente volgens dc-
oude schaalveraeeling voor elk harer inwo
ners zou moeten betalen en zij betalen dan in
den regel niet meer dan zij anders voor de ge
meentelijke subsidie in de plaatselijke belas
ting zouden moeten bijdragen. Voor gemeen
ten waar het allerhoogste tarief geldt, zoo
als b.v. Sint Pancras, dat in de onmiddellijke
nabijheid van Alkmaar is gelegen en waar
van nog geen 20 procent der bevolking
Katholiek is, bedraagt de bijdrage per inge
zetene slechts 30 cent per jaar, zoodat een
geheel gezin van gemiddeld 5 personen dus
voor een bedrag van 1.50 per jaar de zeker
heid heeft, dat men, ondanks de afzijdigheid
van het eigen gemeentebestuur, voor het en
kelvoudig tarief te Alkmaar verpleegd zal
kunnen worden. Andere gemeenten betalen
naar verhouding veel minder, b.v. Cal-
lantsoog waar men 10 cent en Grootebroek
waar men slechts 2 cent als maximum be
drag per inwoner heeft bij te dragen.
Zelfs gaat men in Alkmaar zoover, dat
mv.n dezelfde gunstige bepaling gemaakt
heeft voor gemeenten waar een dergelijke ver
eeniging in wording is, met de restrictie na
tuurlijk, dat deze gunstige uitzonderings
maatregel vervalt als de vereeniging niet bin
nen afzienbaren tijd tot stand komt.
Steeds geldt daarbij de bepaling, dat wan
neer het exploitatietekort minder dan
65000 bedraagt de particuliere bijdragen,
evenals die van de subsidieerende gemeenten,
naar verhouding verlaagd zullen worden en
het ligt daarbij in de bedoeling, dat de bestu
ren der vereenigingen dezelfde rechten zullen
hebben als de Raden der bijdragende gemeen-
tan.
Er is sinds verleden jaar in verscheidene
gemeenten in dit opzicht nuttig werk verricht.
Drie-en-twintig gemeenten subsidieeren en in
vele andere zijn vereenigingen als hierboven
beschreven reeds tot stand gekomen.
Men vindt deze vereenigingen o.a. reeds in
Limmen, Ursem, Egmond-Binnen waar het
volle bedrag is toegezegd en de vereeniging
door de Diaconie en het Armbestuur ge
steund wordt en in Akersloot, waar zich
reeds 450 leden hebben aangesloten. In War-
menhuizen, Heerhugowaard en Schagen zijn
vereenigingen in voorbereiding, maar er zijn
nog heel wat gemeenten waar men in dit op
zicht nalatig is, zooals Sint Pancras, Oude
Niedorp, Harencarspel, Anna Paulowna,
Obdam, Oudorp, Beemster, Hoogwoud,
Avenhorn, Castricum, Opmeer, Spanbroek
Beets, Heemskerk en Uitgeest.
Laat men, wanneer de gemeentebesturen
weigeren, in al die dorpen zelf de hand aan
den ploeg slaan. Voor een zeer klein bedrag
per jaar maakt men zich los van alle offi-
cieele afzijdigheid en verzekert men zich de
zelfde rechten als de bewoners van Alkmaar
en die der subsidieerende gemeenten.
De commissie van burgemeesters, welke wij
hierboven genoemd hebben, is gaarne bereid
hen, die een dergelijke vereeniging wenschen
op te richten met raad en daad terzijde te
staan. Wie voortaan dubbel tarief moet beta
len, heeft dit niet meer aan Alkmaar, maar
uitsluitend aan zich zelf te wijten.
In het begin van het volgend jaar zal de
commissie een vergadering houden met alle
gemeentebesturen, welke subsidieeren, met de
besturen der opgerichte vereenigingen en met
particulieren die voor de oprichting van een
vereeniging voorbereidende maatregelen heb
ben getroffen.
Het is te hopen voor allen, die ons mooie
ziekenhuis met zijn staf van specialisten eer.
goed hart toedragen, die het verlies op de ex
ploitatie zoo klein mogelijk willen maken en
voor iich zelf de gunstigste yerplegings-
voorwaarden verlangen, dat op die bijeen
komst alle daarvoor in aanmerking komende
femeenten, hetzij door hun besturen, hetzij
oor die van particuliere vereenigingen, ver
tegenwoordigd zullen zijn.
DEN HAAG, 5 December 1930.
Toen de Tweede Kamer hedennacht
om kwart voor drieën huiswaarts ging
hadden de toen nog aanwezige leden het
aangename gevoel, dat zij in één verga
dering een begrootingshoofdstuk hadden
afgehandeld. De besprekingen van de
begrooting van Financiën waren ten
einde gebracht. Intusschen is de Kamer
daarmede toch nog niet geheel gereed
met de behandeling er van: er moet
heden nog eindstemming over plaats
hebben, nadat tevoren beslist zal zijn
over niet minder dan vijf moties, in den
loop der beraadslagingen ingediend.
De eerste motie was van den heer
Ebels (v.d.) ten gunste van afschaffing
van den vleeschaccijns, waarbij dan te
vens het compenseerend invoerrecht op
buitenlandsch vleesch zal worden opge
heven. Twee moties betreffende de pen
sioenregeling voor de oudgepensioneer
den. Een motie-Ketelaar (v.d.) vraagt
herziening van de Pensioenwet ten ein
de tot gelijkstelling van oud- en nieuvv-
gepensioneerden te geraken, een motie-
Ter Laan (s.d.a.p.) dringt enkele aan wij
ziging van het pensioenbesluit van 22
Juli 1930 zoodat met behoud van het
maximum van 80 percent van den
grondslag voor 1920 de beperkende be
palingen zullen vervallen. De vierde
motie was afkomstig van den heer Oud
(v.d.) en strekt tot afschaffing van de
opcenten op de Grondbelasting voor on
gebouwde eigendommen, waarvan de
opbrengst ten goede komt aan het Lee-
ningsfonds, dat volgens den heer Bie-
rema (üb.) dit bedrag best kan missen.
Ten slotte kwam de heer De Visser
(comm.) met een motie tot opheffing van
het banderollenstelsel bij de tabaksbe
lasting.
Of de Kamer al die moties zal aan
vaarden, is zeer twijfelachtig.
De heer Weitkamp (c.h.) b.v. gaat niet
mede met de motie-Ebels, omdat hij het
invoerrecht op buitenlandsch vleesch
wil gehandhaafd zien, hoewel hier te
lande zeer weinig vleesch van elders
wordt ingevoerd. De moties in zake de
oud-gepensionneerden hebben mede van
verschillende zijden bestrijding gevon
den. De meeste instemming had de mo
tie-Oud, waaraan behalve de heer Bie-
rema ook de heeren Van Voorst tot
Voorst (r.k.) en Weitkamp (c.h.) adhae-
sie betuigden.
De motie-De Visser heeft de minste
kans, omdat aanneming er van inhoudt
een totale herziening van de Tabakswet,
waar op het oogenblik niemand aan wil.
Neen, we gelooven, dat geen der moties
zal worden aanvaard: de minister van
financiën heeft ze alle afgewezen, niet
:n de laatste plaats om financieele rede
nen. Een der sprekers, de heer Beumer
(a.r.) had er reeds op gewezen, dat het
toch niet verantwoord is bij het streven
naar verlichting van den belastingdruk,
hoe gewenscht ook op zich zelf, den
financieelen toestand in het algemeen
uit het oog te verliezen. Er is een ge
raamd tekort van 6 millioen en het is
nog niet zeker, dat de verhooging van
den acijns op het gedistilleerd, welke 4
millioen moet opbrengen, zal worden
goedgekeurd. Bovendien moet er geld
zijn om den nood van den landbouw te
bestrijden. Is het nu wel raadzaam aan
te sturen op verlaging van de inkomsten
van de landsschatkist? Minister De
Geer betoogde ongeveer hetzelfde, maar
hij had ook andere bezwaren, weigerde
aan te sturen op gelijkstelling van oud
en nieuwgepensioneerden, kortom wilde
van geen der moties iets weten en men
weet: het woord van minister-De Geer
weegt zwaar voor de leden der Kamer,
die hun verantwoordelijkheidsgevoel be
seffen!
Van het overige, dat verhandeld is
vermelden we den aandrang van den
heer Fleskens (r.k.) om door herziening
van den kinderaftrek bij de Inkomsten
belasting, de giv-ote gezinnen meer tege
moet te komen. De Minister gevoelde er
wel niet veel voor, maar hij beloofde
overweging. Ook steltje hij in uitzicht
een herziening voor enkele gemeenten
van de classificatie in de personeele be
lasting. Den heeren Oud en IJzerman
(s.d.a.p.) beloofde de minister vermeer
dering van de vrijstellingen voor de
Rijwielbelasting te zullen overwegen.
Ook wil hij wel eens denken aan de in
voering van halfjaarlijksche plaatjes
voor de rijwielbelasting.
De Tweede Kamer is heden begonnen met
te stemmen over de in den loop van den vo-
rigen avond ingediende motie.
De motie ten gunste van de afschaffing
yap den vleeschaccijns werd in de eerste
plaats verworpen met 44 tegen 39 stem
men (rechts-links).
De moties inzake de pensionneering van
oud-gepensionneerden werden beide verwor
pen.
De motie-De Visser tegen het banderolle
systeem bij de Tabaksbelasting werd ver
worpen met 51 tegen 32 stemmen.
De motie-Oud tot opheffing van de opcen
ten op de grondbelasting ongebouw werd ten
slotte aangenomen met 48 tegen 37 stemmen,
vermoedelijk op grond, dat de minister van
financiën zich gisteravond nog op het laat
ste oogenblik ten gunste van de afschaffing
had verklaard, op grond dat hij die afschaf
fing ook reeds had overwogen.
Daarop werd voortgegaan met de afdee-
ling landbouw van de begrooting van bin-
nenlandsche zaken. De eerste spreker, de
lieer Kersten (st.g.p.) verklaarde niet veel te
Koorstraat 49-51. Tel. 207.
gevoelen voor positieve overheidsbemoeiing
met den landbouw. Maar hij erkende, dat de
toestand ernstig is en tot verbetering kan de
regeering den landbouwer ontheffen van de
betaling van sociale lasten en grondlasten.
Volgens spr. vragen de sociale lasten van
den landbouw een bedrag van zes millioen.
Spr. pleitte tevens voor verlaging van de
spoorwegtarieven, steun aan de bietenteelt,
die anders dezelfden weg opgaat als de Mee
krapteelt, alsmede vooral aan de graanteelt.
De heer Wijnkoop (comm.) schreef de ma
laise toe aan de groote boeren en het kapi
talisme. Dit laatste maakt haar permanent.
Het bankroet van den kleinen boer kan dus
niet uitblijven. Spr. drong aan op publicatie
van het rapport-Lovink. Dan kan men te we
ten komen, wat de groote heeren onder el
kaar verhapstukken. Ten slotte diende hij
een motie in, o.a. tot verzekering van een
wekelijkschen steun aan de kleine boeren en
toekenning van rentelooze voorschotten aan
den kleinen man. Als niet voldoende onder
steund verviel zij evenwel.
De heer Van Voorst tot Voorst (r.k.) dTong
aan op verlaging van de spoorwegvrachten
desnoods op kosten der regeering. Spr. hoop
te op aanneming van de maalwet, maar er
moet meer gedaan worden. Het z.g. suiker-
weje heeft te weinig effect gehad. Spreker
pleitte ook voor de openstelling van de lage
re land- en tuinbouwschool voor leerlingen
der lagere school.
De minister van binnenlandsche zaken, de
heer Ruijs, kwam eindelijk aan het woord. In
een uitvoerige reden heeft deze de sprekers
beantwoord.
Wij ontleenen er enkel de voornaamste
punten aan.
De minister verklaarde gaarne, dat de re
geering bereid was om samenwerkende or
ganisaties van werkgevers en werknemers te
steunen. De regeering wil kinderarbeid op 't
land zooveel mogelijk tegengaan. Publicatie
van de rapporten-Lovink ware thans ontij
dig; de openbaarmaking zou het werk der
regeering thans bemoeilijken. Ze moet de
voorstellen rustig kunnen overwegen. Een
aantal detailpunten, bescherming van aal
scholvers, vetgehalte van uit te voeren kaas,
tegemoetkoming aan landarbeiders vallende
onder de landarbeiderswet algemeene per
taxatie weigerde de minister den heer Ebels
de vogelbescherming (nieuwe maatregelen
zijn in wording, die de vogelbeschermers wel
zullen bevredigen enz. Wat de openstelling
der lagere land- en tuinbouwscholen voor
nog schoolplichtige jeugd betreft, zal spr. de
zaak nader onderzoeken.
Wat de malaise betreft, vergete men niet,
dat niet enkel de landbouw door de crisis
wordt getroffen. Vele takken van welvaart
lijden er onder en dat maakt het moeilijk
hulp te verschaffen aan één tak. Daarbij is
het onvermijdelijk, dat het tempo van werken
traag gaat. Dat zien we aan de voorstellen
der commissie-Lovink, waaruit het suiker
wetje en het maalwetje zijn ontstaan, terwijl
nog andere maatregelen in wording zijn.
Daarbij mogen crisismaatregelen slechts tij
delijk zijn en geleidelijk worden ingevoerd.
Over laatstgenoemd wetsontwerp zal spr.
thans zwijgen, voor de noodlijdende aard
appelmeelfabrieken zal een lenigingsont-
werp worden ingediend. Wat het suikerwet
je betreft, het heeft wel geholpen, maar de
prijsdaling is doorgegaan. Een nader rap
port-Lovink daaromtrent is bij de regeering
thans in studie en ook zonder motie-v. a.
Heuvel blijft de regeering diligent. Vóór
Kerstmis is echter geen nader ontwerp in te
dienen. De regeering zal echter wel met een
nieuw ontwerp komen. Over de verlaging van
de spoorwegtarieven kan spr. als minister
van landbouw geen oordeel uitspreken. Dat
behoort bij Waterstaat. Wat de inrichting
van de directie van den landbouw betreft,
ontraadt spr. aan te dringen op de benoe
ming van een directeur-generaal. Spr. zou de
motie daartoe zoq deze werd aangenomen.