EEN JAAR LUCHTVAART. Hoe Nederland 1930 zag voorbijgaan. vrouw Succesvolle oceaanvluchten. De in de aviatiek Talrijke solo-vliegers naar het Verre Oosten. De roode haan heeft weer lustig gekraaid, Overvallen en beroovingen bij de vleet. eenigen zijn/ die onze schaatsenrijders kunnen kloppen. We kunnen dus tevreden zijni o Helaas, op het gebied der wielersport past nog steeds bescheidenheid! Eigen lijk hebben we alleen Moeskops, die nog van internationale kracht is, al eindigde hij ook meestal als tweede. De" overige renners kunnen het tegen de buitenlan ders niet bolwerken al heeft Schlebaum goede resultaten veroverd. Alleen mogen we onzen zesdaagschen koning v. Kem pen nog met eere noemen! Ook de biljartsport taant. Wel worden er vele. zeer vele wedstrijden gespeeld, maar sinds Dommering zijn besten tijd gehad heeft, bezit ons land geen enkelen „aardigen vertegenwoordiger meer Dommering w erd in 1930 weer kampioen van Nederland, maar werd nummer vier in Genève en nummer ze /en in de we reldkampioenschappen. Met de paardensport gaat het vooruit. De courses werden overal door een tal rijk publiek gevolgd en kwalitalief gaat de sport zeer zeker vooruit. Kampioen lange baan werd in 1930 Daria en korte baan Eulozie, beiden uit Groningen. Ook in het buitenland wer den aardige successen behaald; zoo won Norton B den Paaschprijs te Hamburg en werden o m. Queen Worthy en Quo Vadis B resp. nummer één in Hamburg en Berlijn. Ook de landelijke ruitersport mag zich in steeds toenemende belang stelling verheugen. Ten slotte de gymnastiek. Deze bleef zich ook in 1930 verheugen in een steeds toenemende belangstelling en de kwali teit gaat nog steeds vooruit, wat zeer verheugend is. Onze Nederlandsche clubs mochten in 1930 eervolle plaatsen veroveren op internationale ontmoetin gen. In Frankrijk, België en zelfs Algiers werden eere- en eerste prijzen behaald, terwijl bij de eindclassificaties de Ne derlandsche ploegen meestal de eerste plaatsen innamen. De sport in Alkmaar. In het bovenstaande hebben we in zeer £roote trekken het een en ander genum merd over het sportjaar 1930. We zullen thans nog even stil staan bij de Alk- maarsche sportclubs en sportgebeurte nissen. Allereerst iets over ons gemeentelijk sportpark. Schrik niet lezer! we zullen geen kolommenlange beschouwingen meer houden over de tribunemisère en den terreintoestand. We willen 'beide punten slechts even aanhalen De oude, bouwvallige tribune dan heeft dit jaar plaats gemaakt voor den modern bouwwerk, dat een sieraad genoemd zou kunnen worden, ware het niet, dat de ge breken talrijk waren! De gemeente heeft vele duizenden guldens uitgegeven voor den bouw van deze verheven plaatsen, en dat alles niet is, zooals het gewenscht en verwacht werd, moet worden be treurd. Het terrein verkeert in een slechten toestand, wat in dezen herfst maar al te dikwijls is gebleken. Eigenlijk is er maar één goed stuk in het geheele terreinen- complex: de in dit jaar herstelde Zuider bocht van de baan. Maar daarmee zijn we er niet en dus zullen nieuwe verbete ringen noodig zijn. De motorraces waren een succes. Wel- iu z^n mooiste races dit jaar in Alkmaar gehouden en de motorbaan bleek door de verbetering van den zui derbocht sneller dan ooit. Dat er slechts twee races gehouden zijn komt door den tribunebouw, die het niet mogelijk maakte, de tweede races van '>et vastgestelde programma te laten verrijden. AIcmaria Victrix deed in 1930 een goeden gooi naar het kampioenschap. Lang heeft ze de leiding gehad, maar enkele nederlagen deden de kans verlo ren gaan, al bleef AIcmaria op het eind der competitie een goede plaats inne men. Een nieuwe vereeniging is opgericht, of liever, een oude vereeniging is weer opgestaan en tracht aan den Westerweg successen te behalen: Go ahead. In hoe verre ze daarin zal slagen, r oc.en we afwachten. De nolitievoetbalsport bloeit eveneen en de resultaten van de Alkmaarsehe a-enten zijn zeer fraai te noemen, voor al als i en bedenkt, dat de krachten uit een klein korps moeten komen. Op athletiekgebied gaat Alkmaar vooruit. Verschillende eerste prijzen werden door Alkmaarsehe- athleten be haald en er werd steeds nog flink geoe fend, zoodat meerdere successen niet uit zullen blijven. Verder mogen we nog noemen de korfbalclub K. V. K. V., die deze sport hier krachtig ter hand neemt, en S. S. S., dat in verschillende worstelwedstrijden fraaie successen en zelfs een paar kam pioenschappen veroverde. Onze gymnastiekvereenigingen bloeien als nooit te voren. We denken aan de successen van de Halter in Antwerpen, aan de goede uitvoeringen van Turnlust en de Halter, aan den wederopbloei van Kracht en Vlugheid. En de wandeltoch ten van Turnlust mogen nog wel even apart genoemd worden. Het hockeyspel wordt druk beoefent en ook le tennissport mag .ich in steeds toenemende belangstelling verheugen, terwijl de courses van de Kennemer Sportclub veel beter waren dan men den laatsten tijd gewc<~ was. Ten slotte wijzen we nog op de oprich ting hier in Alkmaar van een Bureau voor Medische Sportkeuring. Alkmaar kon dus in 1930 best mee doen. Hopen we dat het in 1931 nog succesvoller voor den dag mag komen! Zij, die heen gingen 1930 heeft verschillende bekende sportsmen het tijdelijke met het eeuwige zien verwisselen. We zullen de bekend ste Nederlanders, die in 1930 ten grave werden gedragen, hier in 't kort noe men. Willem Kos, de bekende schaatsen rijder uit Oudkarspel; de heer Heijnen, gewezen voorzitter van het Ned. Gymn. Verbond; Tom Schilperoort, sportjour nalist; Leo Leene, bekend stayer, die een noodlottigen val deed op de Groningsche wielerbaan; d„* motorrijder Helders, die op de Stadionbaan een val deed met doo- delijken afloop en de heer F. L. Lucas- sen, pr°sident van de Kon. Ned. Zeil- en Roei\ niging. vliegers zich boven den eindeloozen oceaan. Alles gaat goed, motoren loopen „per- Er is weinig waar een zoo algemeene belangstelling voor bestaat in de be schaafde wereld als luchtvaart. Niet dat men zich er nog over verwondert, fectly". ïn denabijheid van New-Found dat de mensch zich als een vogel in de ,n hd, lucht beweegt. Maar wanneer iemand een geweldige prestatie op luchtvaart gebied volbrengt, dan richt de moderne haldenvereering zich onmiddellijk op hem (of op haar, vergeten we Aray Johnson niet!) en iedere vliegheld(in) kan er verzekerd van zijn dat zijn of haai evoluties met de meeste aandacht door het groote publiek worden gevolgd. Het jaar 1930, dat overigens heel wei nig verheugends geeft te zien, is voor dj luchtvaart een jaar geweest, dat met eere mag worden genoemd, en zeker is het, dat het publiek, ook het Holland- sche voldoende gelegenheid heeft gekre gen om met woord en daad de groote helder, en heldinnen van den propeller te eeren. Het afgeloopen jaar is getuige geweest van enkele evenementen, die verdienen met gulden letteren in het boek der avia tiek te worden geschreven. Daar is in de eersle plaats de vlucht van Kingsford Smith en Evert van Dijk over den Oceaan in de richting Oost-West. Kingsford Smith, de Australische piloot van wien de Engelschen terecht gezegd hebben „de meest ervaren vliegenier ter wereld", de bekwame vlieger der K. L. M., onze landgenoot Evert van Dijk, de Iersche navigator Saul en de Zuid- Afiikaansche marconist Stannage vorm den tezamen de bemanning van de drie- motorige Fokkermachine „Southern C-oss" (Zuider kruis, zoo genoemd naar het sterrenbeeld dat op het Zuidelijk Halfrond zichtbaar is). Zoowel het vlieg tuig als zijn commandant konden bogen op een schitterenden staat van dienst; had niet Kingsford Smith met. de ..Southern Cross" zijn wereldberoemden vlucht over den Stillen Ocoaan vol bracht? Nadat het vliegtuig in de Fokkerfa brieken te Amsterdam was gereviseerd, erd naar Ierland gevlogen om gunstig weer af te wachten. Dinsdag 24 Juni, des morgens te half vijf, startte de .Southern Cross" van het strand van Port Marnock, en verdween spoedig in Westelijke richting. Enkele uren later bevonden de koene land komt het vliegtuig echter in den dikken mist terecht. Het draadloos con tact met het vasteland, dat tot nu toe steens was onderhouden begint te hape ren. Urenlang vliegt de „Southern Cross" in den mist rond, totdat eindelijk de spanning in twee werelddeelen verbro ken wordt door le mededeeling dat Kingsford i i ith veilig op het vliagveld van het stadje Harbou; Grace op New Foundland geland is. Den volgenden dag 27 Juni, vertrok hei vliegtuig naar New York waar het tegen half acht 's avonds op het Roose- velt Field daalde, om met het bekende enthousiasme der Amerikanen ontvan gen te worden. Met deze vlucht was dus het bewijs ge leverd dat een ocjaanvlucht in de rich ting Oost-West, mits grondig georgani seerd, wel degelijk kans van slagen heeft De beide Fransche aviateurs Cos- tes en Bellonte volbrachten met hun vliegtuig „Vraagteeken" ruim twee maanden later (1 en September) een vlucht in dezelfde richting op nog fraaier wijze, en wel Parijs—New-York zonder tussehenl nding. Hierbij mag men echter niet uit het oog verliezen dat de Fransche oceaanvliegers bijna ideaal weei tot hun beschikking hadden. De derde oceaanvlucht van het sei zoen, was die van de Amerikanen Boyd en Conner. die den 9en October van New Foundland startten met de „Columbia". Ook deze vlucht slaagde Op de Scilly- eilanden (Engeland) moest Boyd landen wegens benzinegebrek. Een paar dagen later werd de tocht naar Londen volein digd De Duitscher von Gronau voltooide den 26en Augustus een Amerikavlucht in étappes, waarbij hij de Noordelijke route IJslandGroenland—Canada met zijn Dornier-vliegboot volgde. Het waren niet alleen de oceaanvluch ten die de belangstelling trokken. Kings ford Smith, die na het gelukken van zijn Amerika-vlucht hier te lande, zoo als men zich nog wel herinneren zal. zoo hartelijk ontvangen werd evenals ti mwens de eerste Nederlandsche oce aanvlieger Van Dijk maakte in Octo ber een solovlucht van Engeland naar Australië, waar hij 19 October arriveer de, daarmee het op 15X dag staande record van Bert Hinkler met liefst 5* dag slaande. Een half jaar eerder had een jong kranig Engelsch meisje, de 22-jarige miss Amy Johnson, denzelfden tocht zonder veel ongevallen volbracht. Te recht verwierf deze schitterende presta tie overal ter wereld groote bewonde ring. Maar ook Nederland heeft zijn aviatri- ce, en al heeft ze nog geen lange af- standsvluchten gemaakt, we mogen toch zeker nog wel veel van haar verwachten. We bedoelen hier mej. Beppie Versluys, die kortelings haar brevet haalde. Al heeft mej. V ersluys dus nog geen groote vluchten ondernomen, we kunnen ons in ieder geval beroemen op den heer Van Tijen, die in zijn eentje een zakenreis maakte naar Indië. 15 Oct. startte de heer an Tijen, export-manager van de firma V an Houten te Weesp, met zijn Pander machine „De Adelaar" om einde Novem ber in Indië ie arriveeren. Ons land heeft ruimschoots zijn deel in groote luchtvaartevenementen gehad. En ook Alkmaar! Heel onverwacht ver scheen in den vroegen morgen van den 9en Juli het Duitsche luchtschip Graf Zeppelin boven ons land op weg naar de Noordkamp. En daarbij werd onze victo- riestad niet vergeten. Tot eikeens groote verrassing voer om half negen 's mor gens plotseling de „Zep" boven de stad, nageoogd door duizenden verrasten, om ook weer even spoedig aan den Noorde lijken gezichtseinder te verdwijnen. Het was niet de eenige keer dat de Graf Zeppelin ons land in 1930 met een be zoek vereerde. Zoo werd een tocht over Limburg gemaakt, waarbij te Venlo post werd uitgeworpen en ingenomen. De Grat Zeppelin kan bogen op een succes- vol jaar. Van haar talrijke andere toch ten noemen we de Zuid-Amerikavlucht van 18 Mei tot 6 Juni. Het Britsche lucht schip R 100 maakte in het laatst van Juli en begin Augustus een tocht naar Canada, welke behoudens eenige averij goed slaagde. Alle successen, die het zwaarder-dan- de-lucht principe behaalde gingen ech ter hopeloos teloor bij d'"e eene ontzet tende ramp, die van de R 101. De feiten zullen nog wel te goed bekend zijn om hier uitvoerig verhaald te worden. In den nacht van Zaterdag op Zondag 5 October verging het grootste lucht schip ter wereld, op weg naar Britsch- Indië in Noord-Frankrijk bij het plaatsje Allonne. In den zwaren storm vloog het gevaarte tegen een heuvel, ontplofte en verbrandde geheel. Van de 56 opvarenden, werden slechts acht per sonen gered, van wie er vier naderhand nog overleden. Onder de slachtoffers bevond zich de Engelsche minister van luchtvaart Lord Thomson. Diep was de indruk die de ramp maakte in Europa en daar buiten. Een andere gebeurtenis die de publie ke interesse had was de komst van de Dornier vliegboot Do X, die een oceaan- vlucht zou maken, en op 6 November van Friedrichshafen bij Schellingwoude daalde. Zoo groot werd zelfs de populariteit van de vliegboot dat het werkwoord Do- iksen uitgevonden werd en toepassing vond. Na nog een vlucht boven Amsterdam te hebben gemaakt vertrok de reuzen- vliegboot naar Engeland. In étappes zet te het verder zijn tocht voort langs de kust, om vanuit Lissabon de groote vlucht te ondernemen. Den 27en Novem ber arriveerde de Do X in de Portugee- sche hoofdstad. Twee dagen later brand de echter door een ongeluk de linker vleugel uit, zoodat de Amerikavlucht voor onbepaalden tijd moest worden uitgesteld. Elke stad van eenige beteekenis krijgt tegenwoordig zijn vliegveld; Groningen zal een vliegveld krijgen; in Twente is een N. V. opgericht, die reeds de gron den heeft aangekocht, Schouwen kreeg een vliegveld, en zelfs bestaat er groote ans dat Alkmaar in zijn omgeving een landingsterrein krijgt. Den 3en Decem ber brachten een tweftal sport vliegtui gen een bezoek aan Bergen aan Zee met het resultaat dat de N. V. Bouw- en Bouwgrond Exploitatie Mij. Bergen- Binnen zeer vermoedelijk een vliegter rein /al gaan inrichten Rotterdam en den Haag zullen bij Delft een gemeenschappelijk vliegterrein aanleggen, al blijft voorloopig Waalha ven nog de internationa e luchthaven. Onze nationale 1 rchtvaartondeme- ming, de K L M kan op een voorspoe dig jaar erug r'en. Ongevallen van be teekenis kwamen niet voor; alle dien sten functioneerden prachtig, ook de Indie-vluctten. Jammer was het dat na de thuiskomst van het zevende retour- vliegtuig den 24en Januari, de postvluch o11 &es*aakt moesten worden omdat de bngelsche regeering niet langer toe stemming wilde verleenen om op de Bntsch-Indische vliegvelden te landen In den loop van het jaar kwam de kwes tie tot oplossing en 25 September vertrok het eerste Indië-vliegtuig, de P.H -A G R onder conlmando van Van Dijk Het tweide postvliegtuig had te Sofia een week vertraging, omdat de Turksche re geering weigerde toestemming te ver leenen om over Turksch gebied te vlie gen Me-i besloot toen d« langere Egvpte- route te volgen, wat nadien steeds" ge- beui d is. De postvluchten worden nu al dri emaanden met de regelmatigheid van een klok voortgezet: Amsterdam- Batuvia m twaalf dagen! Eén ernstige tegenslag boekte de K. L M. Het was de pilotenstaking die den 29sten Augustus uitbrak. Eerst ruim twee weken later kon overeenstemming bereikt worden, zonder dat de piloten evenwel veel hadden bereikt. 15 Septem ber gingen de trotsche Fokker-machines w eer de lucht in. Langs de luchtvaartroute van Amster dam naar de Duitsche en Belgische grens werd in den zomer een nachtver lichting voor het nachtvliegen aange bracht. Het zweefvliegen won reusachtig in populariteit tijdens de te Noordwijk ge houden demonstraties. In verschillende plaatsen werden zweefclubs opgericht. Ook de luchtvaart heeft haar jubilea: 15 Mei 1930 was het tien jaar geleden dat de K. L. M. haar eerste twee passa giers vervoerde. 21 Februari vierde het bekende vlieg kamp de Mok zijn 12H-jarig jubileum. Van 1 tot 6 September werd hier te lande te 's-Gravenhage het internationa le luchtvaartcongres gehouden, waaraan 28 landen deelnamen. Ter bestudeering van de luchtvaart- mogelijkheden in het natuurlijk ook in dit opzicht verwaarloosde Surina me vertrok in September een commissie onder leiding van onzen oud-stadgenoot, de heer D. J. de Vries, naar de West. Moge de nationale luchtvaart er tot even groote bloei komen als in de Oost! Helaas, eischte ook dit jaar de lucht zijn tol weer op. Vooral onder de mili taire vliegers vielen vele slachtoffers, al kan worden geconstateerd dat een lang zame maar zekere achteruitgang in het aantal ongevalleh is te bespeuren een gevolg van de steeds voortschreidende techniek. De lijst is dor en droef. Om in ons land te beginnen: Boven de Loosdrechtsche plassen stortte den 2en September een militair vliegtuig naar beneden. Twee militai ren en een jongentje werden gedood. 9 Juli maakte een Farman-toestel bij Aalsmeer een noodlanding^ die misluk te. De mecanicien werd gedood, twee andere inzittenden gewond. 15 Juni stortte de reserve-sergeant-vlieger C. F. Elout bij het maken van een oefen- vlucht in de nabijheid van Soesterberg naar beneden, waarbij hij werd gedood. 2 Mei verloor de bootsman H. Klaver op het vliegkamp de Kooy bij den Helder het leven, doordat zijn toestel van gerin ge hoogte afgleed en tegen den grond smakte. Ontstellend groot was het aantal on gevallen in Frankrijk, waar de lucht vaart jaren bij andere landen ten achter is. In anderhalve maand tijds (Juni, Ju li) verloren niet minder dan 26 militaire vliegers het leven. 21 Juli stortte een Duitsch Junkerver keersvliegtuig in Engeland neer: zes dooden. 19 September vond te Stuttgart bij het uitvoeren van luchtacrobatiek een batsing plaats waarbij vier vlie gers den dood vonden. 5 Oct. stortte een nauwelijks ingevlo gen toestel van de Luft-Hansa bij Dres- den neer: acht dooden. In Januari ver ongelukten kort na elkaar bij San Diëgo in Californië twee vliegtuigen die bezig waren voor een filmopname en die met elkaar in botsing kwamen en een ver keersvliegtuig. Resultaat respectieve lijk tien en zestien dooden. 9 Februari verging een Fransche vliegboot op de Middellandsche Zee, drie personen ver dronken. 6 Maart gleed bij Boedapest een groot verkeersvliegtuig in den mist af. Alle zeven inzittenden werden ge dood. De lijst had nog veel langer kunnen worden, laat dit genoeg zijn. De balans opmakende over 1930 kar men constateeren, dat het voor de lucht vaart ondanks een enkele groote ramp een zeer gunstig jaar is geweest. Moge het komende jaar nog gunstiger zijn, en ons brengen een maximum van comfort, snelheid en veiligheid en een minimum van gevaar. Nergens anders als juist bij dc lucht vaart geldt het zoo sterk: „Excelsior!" B. Lezer, als dit blad onder Uwe oogen komt, behoeven er nog maar weinige uren meer te verloopen alvorens de twaalf zware slagen over onze landen klinken, die ons vertellen, dat het oude jaar is heengegaan, het jaar met al zijn lief en leed voor ieder van ons en voor ons land in zijn geheel. In het navol gende zullen wij in groote trekken na gaan, wat 1930 ons bracht. Beginnen we met eenige belangrijke gebeurtenissen te memoreeren uit hetgeen de koninklijke familie aangaat. Allereerst zij dan vermeld de eere promotie van prinses Juliana tot doctor honoris causa in de letteren en wijsbe geerte aan de Leidsche hoogeschool op den dag van het zesde lustrum der meisjes-studenten vereeniging, waarvan zij lid was gedurende haar studietijd, en wel een lid dat zich in geen enkel op zicht iets liet voorstaan op de hooge po sitie die zij in den lande bekleedt, een opvatting die haar siert. Moge haar studietijd haar een schat van opgewekt heid en levensvreugde hebben geboden, die als kostbare bloemen haar verderen levensweg zullen tooien. Op den 23 April werd te Den Haag het standbeeld onthuld, gewijd aan de nagedachtenis van Juliana van Stol berg, de fiere vrouw van Willem den Zwijger, de vrouw wier naam aan onze prinses werd gegeven. Is het wonder dat aan haar de eer te beurt viel de ont hulling te doen geschieden? Nog een ander monument is door de prinses onthuld, en wel het door haar aan de gemeente Katwijk aangebodene bij het afscheid van dat dorp na afloop van den studietijd te Leiden. De plech tigheid had den 19 Sept. plaats. Het mo nument houdt de gedachte levendig aan de in den oorlog omgekomen Katwijk- sche visschers. Een week daarna heeft de prinses het gedenkteeken onthuld, dat voor Jan Ligthart werd opgericht, het Ot- en Sien-monument. Zooals men weet, was deze groote paedagoog de eerste leer meester van prinses Juliana. Van de Leidsche burgerij had de prinses den 25en van de daaropvolgen- j de maand een huldeblijk in ontvangst te nemen als herinnering aan de jaren, als studente doorgebracht aan de uni versiteit in de Sleutelstad. De koningin vierde in dit jaar haar 50sten geboortedag, een verjaardag die allerwege als een der belangrijkste wordt aangemerkt. Het was dus te ver wachten dat het op dien dag aan hulde betoon aan de vorstin niet zou ontbre ken. Het regende dien dag en de vol gende dagen betuigingen van aanhan kelijkheid. Uit allerlei kringen kwa men geschenken en gelukwenschen, maar de zanghui de van 18000 Haagsche scholieren boven het vierde leerjaar zal H. M. ongetwijfeld bijzonder veel ge noegen hebben gedaan. Jammer was het dat de militaire taptoe, aangeboden op 16 Sept., tengevolge van het groote gedrang der opdringende geweldig groote menigte, een zoodanigen afloop had, dat tal van de in de straten elkaar verdringende menschen flauw vielen en eenigen hunner naar een ziekenhuis of in een particuliere woning moesten worden gedragen. Alles een gevolg van het zich niet houden aan de verkeersre gelen, voor deze gelegenheid gegeven. Wetgevende arbeid. De regeeringsmachine heeft weer lus tig gedraaid en menig wetje is er uit te voorschijn gekomen, natuurlijk dooi den een even hard veroordeeld als door den ander toegejuicht. Wij denken hier allereerst aan de vlootwet (het verlee nen van een eersten termijn voor den aanbouw van een ki^iiser £n een flot tieljevaartuig). Hoe er tegen dit wet» ontwerp is geageerd, en waarlijk niet alleen van den kant van rood, behoeven wij zeker hier niet meer te vertellen, omdat alles nog wel versch in het ge heugen zal liggen. Men zal misschien niet meer weten hoeveel personen er wel waren die het petitionnement tegen het ontwerp hebben geteekend. Welnu, hier zijn de cijfers: de soc.-dem. ver wierven 1.465.971 hanateekeningen en de vereeniging „Kerk en Vrede" verzamel de er 80.000, dus wel getallen die iets zeggen. Desondanks nam de Tweede Kamer het ontwerp aan op 24 Oct., waarna de Eerste Kamer hetzelfde deed op 18 Dec. Bij de behandeling van dit wetsont werp in de Tweede Kamer heeft een in ons land nog zeker zelden voorgekomen incident plaats gehad, n.1. de verwijde ring van één der leden. Het communis tische lid De Visser had zich niet vol doende ingetoomd, toen hij sprak van toenemende macht van Rome; hij ge bruikte ontoelaatbare woorden, wilde zich niet storen aan de leiding van den voorzitter, met gevolg zijn verwijdering op voorstel van dezen. In dezelfde dagen was het ook, dat de heer Albarda, leider der s. d. a.p., in de Kamer zijn bekende verklaring over de houding der socialisten bij een eventu- eele mobilisatie aflegde, een verklaring hem door den voorzitter ontlokt. Dat deze woorden tot uitvoerige bespreking in de bladen aanleiding gaven, spreekt vanzelf. Het vormen van een regeering met de socialisten door de r.-k. werd al door het radicale katholieke Kamerlid M. van Poll in zijn blad De Morgen on mogelijk geacht. Andere belangrijke besluiten der volksvertegenwoordiging waren o. m.: het aannemen van de winkelsluitings wet door de Tweede Kamer op 14 Maart en door de Eerste op 27 Nov.; het moge lijk maken van de benoembaarheid van vrouwen tot burgemeester en secretaris (tegen den wil van den minister, die de ze bepaling den 12 April uit het ont werp had gelicht); aanneming van de arbeidsbemiddelingswet en idem van het suikerwetje. Het doen aannemen van het ontwerp tot veriiooging van den accijns op ge distilleerd heeft den minister moeite gekost (12 Dec.) Hij heeft daarbij zelfs laten merken, dat hij er een portefeuille kwestie van zou maken, een dreigement dat velen wel wat heel erg vonden, maar waarvoor de Tweede Kamer dan toch op zij ging. Het wetsontwerp inzake afschaffing der Verdedigingsbelasting II werd den 23 Jan. ook door de Eerste Kamer aan genomen. Dienzelfden dag nam de minister van arbeid uit het wetsontwerp betreffende den kleinhandel in alcoholhoudende dranken o. m. de bepalingen inzake plaatselijke keuze terug. Een wetsontwerp, waarop vooral door den Amsterdamschen handel reeds lang is aangedrongen, n.1. dat betreffende de verbinding van Amsterdam met den Rijn, heeft den 14 Mei het departement van Waterstaat verlaten; de minister verklaarde zich daarbij vóór de route AmsterdamUtrechtWijk bij Duur stede. Den 19 Dec. heeft de Tweede Ka mer dit ontwerp goedgekeurd. Vermelden we nog, dat de opening van het nieuwe zittingsjaar der Staten- Generaal dit jaar plaats had met het ce remonieel van vóór den oorlog, wat na tuurlijk nog veel meer belangstelling trok dan deze plechtigheid gewoonlijk reeds doet. Na den overval op Cura$ao. D onverkwikkelijke geschiedenis van Ui-hina.'a qvüf vüJ toao -1--.ivp

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 17