JUizzCem&tiek JhhaakwAtiek mr 'mi Wé m m' m mi\ [3 jj Brieven uit de Hoofdstad 8 m in nj§ll jUS DE OOLIJKE DBI* Onze vierde Juni-opgave. Een vreemde kruiswoordpuzzle. Al was de vorm van deze puzzle wat vreemd, zij kon onze oplossers toch geen on overkomelijke moeilijkheden brengen. Ver- schillende lezers zonden een keurig uitge voerde oplossing in. Deze luidde als volgt. Toekenning Juni-prijs. Bij 't controleeren van de lijst bleek ons, idat na de vierde Juni-puzzle aan 't hoofd stonden de heern R. Smids, K. v. 't Veerstraat '52, alhier en W. J. Karssen, Kennemer- straatweg 62 met 55 punten. Bij loting is de 'Juniprijs a 2.50 ten deel gevallen aan den heer R. Smids, die dus weer met een schoone lei begint, terwijl de heer Karssen met 55 p aan 't hoofd blijft voor Juli. De prijs is vanaf Maandag bij onze administratie af te halen. Op hem volgen de heeren G. L. Metz met 54 p., J. Meijer 51 p., L. Trijbetz 47 p., Marie Rezelman 47 p., mevr. Vasbinder Hos 42 p., P. Kuyper 37 p., J. Strijbis 32 p., mej. Pastoor 31 p., mej. M. Siezen 31 p, Jon. Krul en J. Daalder 28 p., C. Blanken- daal 27 p., J. Zaadnoordijk 25 p., mevr. HolsmullerTeengs 25 p.. N. Otsen 22 p., mej. L. v. Ossenbruggen 21 p-, P. Haas broek 18 p., C. de Geus 15 p., mevr. dr. H. Vogelsang 15 p. en een groot aantal met minder punten. Sommige oplossers komen van de lagere plaatsen aardig naar boven. Onze Nieuwe Opgave. (No. 1 der Juli- serie). De moeilijke deeling. Gezien de groote interesse, die er ook on der onze lezers voor cijferpuzzles bestaat, geven wij hier het geraamte van een opgaan de deeling, waarbij alleen de cijfers 7 gegeven zijn. Verder zijn er geen nadere aanwijzin gen. XXXX 7 XX 7 7 7 XXXXXXXXXX7 XXX 7 XX XXXXXX XXXXXX XXXXX 7 X XX 7 7 XXX XXXXXXX XXXXXXX XXX 7 XX XXX 7 XX Gelieve deze deeling geheel volledig in te zenden. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mogelijk, O doch uiterlijk tot Vrijdag 10 Juli 12 uur aan den Puzzle Redacteur van de Alkmaarsche Courant. omdat de ingezetenen thans geen gelden hebben om bij het vragen van ont heffing de vereischte kosten te dragen. Voorts merkte hij op, dat indien het water wordt af gekeurd, bovendien de aansluitingskosten ko men, verbruik enz. De voorzitter antwoordde, dat steeds B. en W. de betrekkelijke verordening soepel hebben toegepast maar thans tot uitvoering moeten overgaan. Ged. Staten hebben thans aangedrongen op uitvoering. Het is niet te weerspreken dat daaraan thans niet meer te ontkomen is. Door verschillende leden werd hierover gesproken en de bezwaren naar vo ren gebracht, waarbij tevens werd opgemerkt dat velen een goede en behoorlijke water voorziening hebben. Laat men daarom soepel zijn, te meer gezien de tijden die voor de tuin ders zéér slecht zijn. Op voorstel van den heer Louter kregen hierna B. en W. machtiging tot verkenen van bijdragen in de kosten van onderzoek als duidelijk blijkt dat onmacht van betaling aanwezig is. Daarna besprak de heer Kuijs de moeilijk heid van vervoer van de schelpen tengevolge van de stremming van de Schulpvaart door nieuwen bouw van een brug bij Limmen. Hij yroeg of het niet mogelijk is dat de gemeente auto de schelpen vervoert, want anders wor den wederom gezinnen broodeloos gemaakt, omdat het bedrijf dan zeker niet meer loo- nend zal zijn. De voorzitter zeide dat B. en W. alles ge daan hebben om die stremming te voorko men en als dat niet ging een schadeloosstel ling te verkrijgen. Het Rijk stelde hier echter een rechtmatige daad en dus kon men tot dit laatste niet over gaan. B. en W. zijn thans bezig te onderzoeken op welke wijze hulp aan de getroffenen is te brengen, daarmede zijn zij echter nog niet gereed en er kan dus geen voorstel gedaan worden. Nadat de wethouder, die deze zaak in handen heeft, nog een en ander toelichtte, gaf de raad' een crediet van 500- om B. en .W. in de gelegenheid te stellen de getroffe nen eenigermate schadeloos te stellen en mogelijk te maken dat hun bedrijf kan wor den voortgezet. De heer Hellinga besprak de kwestie van het vrije strand dat thans naar het Zuiden is verplaatst. De voorzitter zette deze zaak nader uiteen. Het plankier nadert zijn vol tooiing. Bovendien was hem 's middags ge bleken dat het meer naar den Zeeweg zal moeten worden verplaatst om dat moeilijkhe den met den Rijkswaterstaat moeten worden voorkomen. Ook de reddingsmaterialen zul len worden gereed gemaakt. Daaraan wordt gewerkt. Voorts besprak dit lid de afwijzing van B. en W. tot het plaatsen van houten tentjes in plaats van zeildoeken. De voorzitter meen de dat in dit opzicht B. en W. juist hebben gehandeld om het eigen karakter van de bad plaats te behouden. Zou men daartoe wel vergunning geven, dan zouden die tentjes volgens bepaalde voorschriften moeten wor den gebouwd, omdat het anders een chaos zou worden. Bovendien zou er bezwaar kunnen komen van den rijkswaterstaat. Hierna besprak de heer De Vries de werk loosheid. De raad heeft een regeling getrof fen welke geldt tot 1 April, in de veronder stelling dat dan wel weder ieder in de gele genheid zou zijn werk te verkrijgen. Thans is hem de laatste dagen gebleken, dat er werkloozen zijn die uitgetrokken zijn, die al meer dan 8 weken zonder werk en zonder inkomsten zijn. Hij zou gaarne zien dat op de een of andere wijze hier een regeling werd getroffen, waardoor deze kunnen worden ge holpen. Op de begrooting is terzake een post uitgetrokken en hij meende dat daaruit wel geput kan worden. Voorts vroeg hij een regeling voor het ver voer van reizigers van het strand op dTukke dagen. Deze is gebleken geheel onvoldoende te zijn. Jen slotte vroeg hij uitbreiding van de route voor het ophalen van vuilnis en wel op Kleibroekerweg en Ruiterweg. Dit laatste, antwoordde den voorzitter, is al in uitvoering. Ten opzichte van het ver voer van reizigers dat bij drukke dagen on voldoende is gebleken, zullen dezer dagen maatregelen worden genomen. De werkloosheid is echter moeilijker. Daarvoor bestaat geen regeling en al is spr. persoonlijk en de wethouders ook van goe den wil, men is niet in de gelegenheid ge weest om dit punt te behandelen. Hij zegde echter toe, dat met spoed door het college deze zaak zal worden behandeld. De heer Hemmer wees er op, dat deze zaak niet voorzien is. Als voorzitter van de werkloosheidcommissie zegde hij toe, dat spoedig de zaak zal worden onderzocht. Als ae raad daarmede accoord gaat zullen B. en w een regeling treffen. «,J?aertegen was g€en bezwaar en B. en W handdengemaChtigd n3ar dgen inzicht te kregen we n°S een herhaling van et debat omtrent den aansluitingsplicht aan ue waterleiding en werd besloten als hierbo ven reeds is medegedeeld. Hierna sluiting van de openbare vergade- '(Het getuigt o.i. van kortzichtigheid als een gemeenteraad die de badplaats bekend en bezocht wil maken, het Bad- en Strano- hotel geen „vergunning" wil bezorgen. Het eenige bezwaar blijkt de vrees te zijn, dat automobilisten zich aan sterken drank te bui ten zullen gaan, maar dan kan men alle ver- gunningslocaliteiten wel sluiten. Er is geen enkel motief waarom men zich juist in het badhotel misdragen zou. Het eenige wat men met dergelijke kleingeestige besluiten bereikt is dat vele zomergasten nog een eindje doorrijden en naar Bergen of Egmond gaan, waar het badbedrijf niet door allerlei principes in zijn groei wordt belemmerd. Red. Alkm. Crt.) Zwarte dagen voor zwarte schoor steenvegers. Naar veilig Amster dam? Er dreigt gevaar voor den Amsterdam- schen schoorsteenveger; er staat weer een traditie op het spel. Een groote anthraciet- maatschappij is op het idee gekomen haar klanten service te geven door bij de levering van anthraciet, gratis den schoorsteen te rei nigen. En ik weet niet of er een Bond van Schoorsteenvegers bestaat, een organisatie van de Ravelli's, Corbelli's en hoe de afstam melingen van het Romeinsche ras, wier na men op „elli" eindigen, nog meer mogen heeten, maar het ziet er voor de menschen penibel uit. Een schoorsteenveger is er nu eenmaal om schoorsteenen te vegen en als er aan die werkzaamheden nu plotseling een eind wordt gemaakt, is de man geen schoor steenveger meer. Dan kan hij zijn glimmende zwarte petje en zijn zwart-witte kleeren en al het suggestieve gereedschap, dat de man met zich mee voert, wel aan den kapstok hangen en zullen de menschen naar ander werk moeten uitkijken. En het is bijna zeker, dat de mannen van de anthraciet-maatschappij, die natuurlijk op economische en efficiente wijze volgens het voorgeschreven schema de schoorsteenen reinigen, ook de traditioneele roepgeluiden van „hoei!" 'bij hun werk niet meer mogen bezigen. En zoo zullen de schoorsteenen worden geveegd, zooals de man van de electriciteitswerken den munt meter nakijken komt, en de pianostemmer ons huisinstrument weer tot de orde terugroept. Want deze moderne manier van schoor steenen vegen zal natuurlijk geen opschud ding meer brengen en de jeugd het genot van een verzetje ontnemen. Het nieuwe systeem zal misschien minder roet in het eten gooien en zoo zal moeder de vrouw er nog eenigs- zins mee gebaat zijn. Er verdwijnt in dezen tijd van nuchtere zakelijkheid teveel van dit soort traditie, on belangrijk op het oog misschien, maar van onschatbare waarde voor een stad als Am sterdam met een eigen karakter Laat „Am- stelodamujn" of „Hendrick de Keijzer" ook daar nu eens aan doen. En waarom beperken dit soort vereenigingen hun streven gemeen lijk tot gevels en gevelsteenen, die toch niet alléén de kleur en de fantasie aan de groote stad moeten geven. Deze evolutie van koele en zakelijke berekening haalt al zooveel weg van datgene, waaraan wij hechten. En het grijpt alles in elkaar. Nu de schoorsteenen schooner zullen zijn, zullen wij verstoken blij ven van de schoorsteenbranden en een déél van de actie van onze brandweer, die voor den minsten schoorsteenbrand evenveel enthousiasme aan den dag legt als voor hei- zwaarste uitslaande vuur. Want ook dé brandweer met al het fascineerende er om heen, de helmen, de roode wagens, de loeien de sirenes en de bellen, dat heeft alles haar vaste plaats op vaste tijden in het stadsleven. Hoe meedoogenloos ook het vuur om zich heen grijpt en of groote voorraden en fabrie ken al geteisterd worden, er is iets van groote voldoening te lezen op de gezichten der Am sterdammers, als het Amsterdamsche keur korps, hun brandweer, door de straten jaagt, de verkeersagenten elkaar teekens geven, zelfs de trams ruim baan maken en er plotseling niemand meer haast heeft. Wij zijn eigenlijk dol op brand en kannen dit zijn, met eèn der gelijk corps helden in het gevecht tegen het vuur. Nu zal ook de brandweer wellicht „van het kleine werk" minder te doen hebben. Zij, die vroeger nog wel eens nalieten, om op tijd hun schoorsteen te doen vegen, krijgen dit nu in de toekomst bij de cokes en de anthraciet cadeau. Dit is misschien een goede reclame, een stap verder op den grooten weg van tech nisch vernuft en berekening; het stadsbeeld gaat er langzaam maar zeker aannu hier een stuk, dan daar. Wij worden een andere metropolis, met altijd geveegde schoorstee nen, met breede straten en verkeersseinen, met electrische bruggen en lange huizenblokken zonder boomenrij. Het wordt een ander Am sterdam. Maar beter? Als er ooit een vereeniging met „tam-tam", zooals dat heet, de hoofdstad in een paar da gen heeft overmeesterd, dan is dat zeker de op 6 Juni opgerichte vereeniging voor veilig verkeer, die in dezelfde maand nog, en blijk baar los van vereenigingssfeer en vergade ringsstemming, een campagne op touw heeft gezet, om, naar het heet, leden te werven en zoodoende financiëelen steun te krijgen voor het maken van veiligheidspropaganda. De Vereeniging voor Veilig Verkeer wil blijkbaar niet alleen laten zien, dat zij is opgericht, doch zij wil ook van haar aanwezigheid ge tuigen. En het zijn geen halve maatregelen. Practisch, waar men gaat en waar men staat frappeeren de slagzinnen „Veilig ver keer" en „Bent u al lid", waarop de heele campagne gebaseerd schijnt te zijn. Honder den vrachtwagens, bakfietsen, sleeperswa- gens en luxe auto's niet te vergeten voeren de felle affiches door de geheele stad rond. De Gemeentetram-wagens zijn op buitenland- sche wijze beplakt met de „Veilig verkeer"- strooken op de spatschermen der balcons. En dit is voor A'dam een novum. Nog nimmer verleende de Gemeentetram anders haar me dewerking, dan door toe te staan, dat de ge wone kaarten of transparanten in de wagens werden aangebracht. En nu dit! Wel een be wijs, dat ook de overheid zich hier geroepen voelt om bij te dragen en te steunen, waar net geldt een der grootste sociale zorgen van onzen tijd: den strijd te voeren tegen het overbodige verlies van menschenlevens in het moderne verkeer. De Amsterdamsche biosco- 1 bleven niet achter. In elke voorstelling Si kort maar krachtig propaganda-filmp e en studenten na afloop der voorstellingen, die het publiek met het keurige drukwerk der vereeniging bewérken en.... talrijke leden fok ken! Een ieder kan hier bijdragen: het mini mum lidmaatschap is op 1 per jaar gesteld en dus practisch voor elkeen te betalen. Het bureau van de verkeerspolitie aan den Overtoom ziet er uit als een vordenngsbu- reau van automobielen in mobilisatietijd; honderden vrachtwagens in lange rijen achter elkaar rijden er aan, studenten met stijfselkwasten en groote potten plaksel be wapend brengen de affiches aan en het Am sterdamsche publiek, kijkgraag als het is, laat zich niet onbetuigd. Ook hier weer het bewijs van officieele medewerking bij dit hoofdstedelijke streven naar een veilig ver keer, dat zich inmiddels over het geheele land als een wervelwind heeft doen gevoelen en op talrijke plaatsen de gedachte naar een veiliger verkeer onder alle groepen der be volking heeft uitgedragen. Er zullen niet veel vereenigingen in het land zijn opgericht, die zich zoo dadelijk hebben kunnen verheu gen in oprechten steun als de Vereeniging Voor Veilig Verkeer Amsterdam. Op het mo bilisatie-kwartier in de Vondelstraat, door de studentenvereeniging „U.S.A." bereidwil lig ter beschikking gesteld, stroomen de lid maatschappen binnen. Auto's van de burger wacht, bemand met padvinders en studen ten, rijden af en aan, snelle motorrijders ver richten ordonnancediensten naar alle deelen van de stad, waar gewerkt wordt met affi- pieren aan automobilisten en andere wegge bruikers. En het moet gezegd, deze campagne zooals de hoofdstad er slechts weinige ge kend heeft, stimuleert tot groote veiligheid. Geen kaarten of biljetten op de voorruiten, ontegenzeggelijke vergrooting van de geva- renkans en geen strooibiljetten, die allesbe halve bijdragen tot veiligheid. Uitgevers van strooibiljetten belemmeren het voetpad, de wegen worden besmeurd met weggewor pen papieren, de slipkans wordt vergroot; men leest op den openbaren weg, kortom 'n funest middel om bij een veiligheidspropa- ganda te benutten. En als het waar is wat de organisatoren in deze veiligheidsvereeni- ging betogen, namelijk dat het woord „Vei lig verkeer", de veiligheidsgedachte al ver breidt bij automobilisten en fietsers, dan is onze hoofdstad op weg, om zich den eere naam in den lande van „Veilig Amsterdam" te gaan verwerven. We zullen moeten afwachten! VAN SIEGEN. OPLOSSING TWEEZET 345, 1. Ke7 dreigt 2 Deb en 2. Pe5 (of andere zetten van dit P.) mat. 1.Kf5 2. Pe3 mat. 1.Ke4 2. Pb4 1. Da7 2. Pc7 1. Da3f 2. Pb4 1. Lg5f 2. Pf6 OPLOSSING EINDSPEL 456. 1. Kb2! Kf3 2. Kclü Kf4 (of a) 3. Kc2 na 3. Kd2? Ke5 wordt remise) 3. Kg5 4. Kd3 Kf6 5. Kd4 Ke7 6. Kc5 Pa4f Kb5 en wint. a. 2Kc2 3. Ke2 Kf3 4. Kd3 Kf4 5 Kd4 en 6. Kc5 en wint. Zeer fijn hoe wit 't veld d3 voor zijn K verovert. Na 1. Kb3? Kf3 2. Kc2 Ke2? of Kb2 Ke3! en 't is remise. OPLOSSING EINDSPEL 457. 1. d5f! Kd5 2. Kc7 b5 3. Kb6 b4 4. ab4 ab4 5. Kb5 b3 6. Pe2 Pe4 7. Kb4 b2 8. Ka3 bl D of T 9. Pc3f Pc3 mat. Niet 1. Pe2? wegens b5 2. Ke7 Kd5 enz. EINDSPEL 458. (J Hasek). a bc defgh Wit speelt en wint. EINDSPEL 459. (M. Havel). "Tjg g§ pip 1 a b c 1 S h Wit speelt en wint. PROBLEEM 346. (B. Ehms). <$n m li abcdei gh Tweezet. De hier volgende partij is de meest sensa- tioneele geweest uit het zeer belangrijke tour- nooi te Karlsbad. Wit: Bogaljubow. Zw.: Aljechine. Aljechine-opening. 1. e4 Pf6 2. Pc3 d5 3 e5 Pd7 4. d4 c5 't Lijkt nu op Fransch; alleen e6 is nog niet gespeeld 5. Lb5 Pc6 6. Pf3 a6 Beter was hier e6 7. Lc6 bc6 8. e6fe6 9. 0—0 e5 om zich te bevrijden 10. de5 e6 11. Pg5 De7 12. f4 g6 13. Dg4? Beter was 13. f5 ef5 14. Pd5 cd5 15. Dd5 Ta7 e6 Pb8 17. Lf4 Db7 18. c4 en wii staat geweldig b.v. 18. Pc6 19. e7 enz. 13. Pb6 14. b3 c4 Er dreigde La3. 15. c5? Beter Tb8 16. Lf2? Beter 16. b4 cb4 17. Pe4 de4 18. Lb6 en zwart staat slecht! 16. h6 17. Pf3? Beter Pe4 de4 18. Pe4 Dg7 19. Lh4 Lc7 20. Lf6 Lf6 21. ef6 17. Df7 18. Pb4 Tg8 19. a4 cb3 20. cb3 Lb7 21. a5 Pd7 22. Lg3 d4 Zwart komt op adem 23. Pa4 Ld5 24. Tabl Tab8 25. Ddl Tb5 26. Lel De7 27. Dd3 Beter was het slecht gepos teerde paard terug te trekken. 27. g5! 28. Pg6 Df7? Veel sterker zou zijn Dg7 want nu 29. Pf8 gf4 miste wit de Eessource Lg3 Maar beide spelers waren in tijdnood en erg zenuw- a:htig. 29. Pf8 gf4 7 30. Lg3 Df8 Zwart staat iets beter. De tijdnood is voorbij. 31. Tf4 Dg7 32. b4 Beter was Pb6 met hoop op remise. 32Dg6 33. Ddl? Beter was Dg6 en Tel. 33. Tf8 34. Tg4 Dt'5 35. Tb2 Tb4 36. Tb4 cb4 37. Pb2 Beter was 37. Tf4 en Dd4 37. Lb3 38. De2 Dblt 39. Lel Tf5 40. Te4 Ld5 41. g4 d3 42. Dd2 Pe5 43. Te5 Tfe5 44. Pd3 Te4 35. En inderdaad, toen de dokter even later praatte met vader Oester, zei hij plechtig; „Uw zoontje heeft de zeemalen in zeer ernstige graad, waarde heer. En aangezien dat besmet telijk is, lijkt het mij het beste dat U hem laat opnemen in het Visschen ziekenhuis. Daar zal hij heel goed verzorgd worden. Ik zal U een briefje geven voor opname". En dat briefje schreef dokter Schol toen met zijn penhouder, die uit een walvisschenbalein was vervaardigd en waar hij erg trotsch op was. 36. Ach, ach, wat heerschte er nu weer een roefenis in de Oesterfamilie. Ze waren alU' maal onder den indruk van dokter's woorden en van het* feit, dat Otto al heel gauw na dok- er s vertrek met den ziekenwagen was ie' haald. Ze wisten niet, en dat was natuurlijk jammer, dat ook visschendokters zich wel een* een beetje vergissen kunnen, en dat het »et Otto s ziekte nog zoo heel erg niet wa».

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 6