DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De Ooievaar" verongelukt.
S. KROM
Buitenland
Tijdelijk 20°|0 prijs
verlaging op alle
stoomgoederen.
133e Jaargang.
Hei postvliegtuig De Ooievaar" bij Bangkok
vernieldvijl dooden en twee gewonden.
De beide piloten en de
mecanicien gedood.
STOOMERIJ EN VERVERIJ
TEL. 1523 (3 lijnen)
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon
en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
2 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het gebeele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIENs
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten -abat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMs. COSTEI ZOON, Voordam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
fto.
Directeur: C. KRAK.
MA imtC DECEMBER 1931 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummet bestaat alt 2 bladen.
De directie van de K. L. M. deelt
mede:
Heden(Zondag)morjren is telegra
fisch bericht ontvangen, dat het post
vliegtuig „De Ooievaar" bij het vertrek
van het vliegveld Don Muang te Bang
kok, door tot nu toe onbekende oorzaak
is verongelukt.
De gezagvoerder Wiersma is kort na
het ongeval overleden. De tweede be
stuurder van Onlangs en de boordwerk-
kundige Kotte zijn op slag gedood. De
radiotelegrafist van Zadelhoff is licht
gewond.
Van de drie passagiers is Colonel
Brinsmead ernstig gewond, terwijl de
heeren Borg en Baudart zijn gedood.
Dr. W. L. Groenevelt Meyer, direc
teur van den Luchtvaartdienst te
Bandoeng en de heer Behage, chef van
den Technischen Dienst der K.N.I.L.M.,
begeven zich naar Bangkok voor het in
stellen van een onderzoek.
De eerste bestuurder Th. Wiersma be
haalde 16 Juli 1922 zijn brevet te Soester-
berg en was sedert 1 Mei 1928 in dienst van
de K.L.M. Hij had reeds vijf reizen naar
Indië achter den rug.
De heer J. v. Onlangs, de tweede bestuur
der, werd op 13 Augustus 1925 luitenant
vlieger op Soesterberg en trad op 1 Mei 1929
in dienst van de K-L.M. Hij heeft 4 reizen
naar Indië als tweede bestuurder onder
nomen.
De heer J. E. W. Kotte, de boordmecani-
cien, was sedert pl.m. 6 jaar bij den Techni
schen Dienst der K.L.M. Dit was zijn vijfde
reis.
Met deze mannen verliest de K. L. M.
drie toegewijde, bekwame medewerkers.
De heer G. v. Zadelhoff is een radio-tele
grafist van de Nederlandsche Telegraaf
Maatschappij „Radio-Holland".
Colonel Brinsmead is directeur van de
Australische Luchtvaartmaatschappij en was
te Alorstar aan boord gegaan, nadat het
Australische postvliegtuig „Southern Sun
een ongeval had gehad.
Van de beide passagiers Borg en Baudart
is bij de directie van de K. L. M. niets be
kend.
Ziedaar de eerste berichten, welke ons
over dit wel zeer droevig ongeval bereikten
„De Ooievaar" verongelukt! Wij hebben
°ns gistermiddag afgevraagd, we vragen ons
ook nu nog af: hoe is het mogelijk? Hoe kan
een toestel van de K. L. M., bestuurd door
zulke ervaren en voorzichtige piloten, veron
gelukken? Daar moet iets gebeurd zijn, dat
onze piloten niet hebben kunnen voorzien,
iets, dat plotseling op kwam. Want hoe dik-
«ijl» is niet bewezen, dat onze vliegtuigbe
stuurders boven alles de veiligheid stelden,
pleef niet nog drie dagen geleden van Dijk
in Marseille, omdat een der motoren me.
goed functionneerde? In plaats van hef er^P
te wagen, verloor hij een of twee dagen. En
wat van Dijk deed, hebben al de anderen ge:
daan, ook Wiersma, ook van Onlangs. Zij
«ebben hun kunde en kennis in handen van
de K. L. M. gesteld: zij hebben roem geoogst
^d°r de K.L.M,, niet voor zich zelf. Zij heb-
t*n niet getracht, om een record te verbete
ren, behalve dan het veiligheidsrecord, tn
deze zoo voorzichtige piloten, zij zijn geva»-
J®1 op het veld van eer. Zij zijn, in de vo Ie
«acht van hun leven, in het harnas gestor-
'tn.
Wiersma, de gulle, ronde Fries, is ..niet
Üm?' zooals Veenendaal, een zijner
«Uega's aan een Tel.-reporter vertelde,
,Jer?ma was een prachtkerel, één der pilo-
ïir l .!e we^ de besten onder ons behoorde.
Zftna. met hem de reis naar Indië gemaak:,
verte? j ervaring spreek, wanneer ik u
tj„ J' ^at hij in alle opzichten een voorzich-
Da*n was> die heusch niets zou riskeeren
aii-ru®,£elo°f ik ook, dat het ongeval aan
den geweten3*^6 omstan^^e<^en moet W°r*
Veenendaal het en wij voelen, dat
ik heeft. Daar moeten allerlei toeval
lige omstandigheden een rol hebben gespeeld
in dit wel zeer droevig ongeluk.
Van Onlangs, de tweede bestuurder, is be
kend geworden om zijn grootsche plannen:
naar West-Indië te vliegen. Dat is nu al weer
drie jaar geleden. Toen was van Onlangs
nog op Soesterberg. Maar op het laatste
oogenblik ging de vlucht niet door en van
Onlangs ging in vasten dienst bij de K. L
M. Bij deze maatschappij was hij zeer
welkom. Reeds had hij geruimen voor haar
gevlogen als z.g. maandvlieger en reeds toen
was gebleken, welk een bekwaam vlieger hij
was. Met Tepas vloog hij Roosje Kohier
naar het vaderland, een vlucht, die wel zeer
bekend geworden is. En hoe zijn die twee
piloten niet gehuldigd in de revue „Hallo
Hierheen!"
Wiersma en van Onlangs zijn niet meer:
Zij zijn Vrijdag vol moed uit Bandoeng ver
trokken op de tekende, rustige manier. En ze
zouden Zondag a.s. op Schiphol landen, om
straks de Kerstdagen in familie door te bren
gen. Het heeft niet zoo mogen zijn. Twee
dagreizen werden gemaakt en de derde zou
beginnen. Toen gebeurde het
o
De juiste toedracht van het ongeval is nog
niet bekend, doch het schijnt wel vast te
staan, dat het bij den start heeft plaats ge
vonden. Een nader telegram meldt namelijk,
dat de ramp plaats had, nog voor het toestel
van den grond was vrijgekomen. „De Ooie
vaar", vroeger bekend als de PH-AFO, was
op haar zesde reis naar Indië en terug.
In het telegram worden de heeren Borg en
Baudart, die ook om het leven kwamen, pas
sagiers genoemd. Als zoodanig zijn zij ech
ter niet bij de K. L. M. ingeschreven, zoo
deelde men ons op de bureaux van de K. L.
M. mede, zoodat het niet uitgesloten moet
worden geacht, dat zij niet in het vliegtuig
zaten toen het ongeval plaats had, maar dat
zij op een andere wijze bij de ramp om het
leven zijn gekomen. Het kan b.v. zijn, dat zij
op het veld stonden. Intusschen is het ook
mogelijk, dat zij voor een kortere reis van het
vliegtuig gebruik hebben willen maken.
De passagier kolonel Brinsmead is zwaar
gewond; hij verkeert nog steeds in levensge
vaar. De heer Brinsmead wordt op wel tra
gische wijze door het oiigc.ux achtervolgd
Hij was oorspronkelijk passagier van het
Australisch postvliegtuig „Southern Sun",
dat op 24 Nov. bij Alor Star te pletter geval
len is, waarbij de drie inzittenden er echter
het leven afbrachten. Te Alor Star is de heer
Brinsmead op „De Ooievaar" overgegaan
om daarmede de reis voort te zetten, doch te
Bangkok achterhaalde hem reeds het nood
lot in den vorm van een tweede ongeluk met
ditmaal voor den betrokkene ernstiger ge
volgen.
Kort na het ongeluk plaats had, arriveer
de Kingsford Smith, die de brievenmail van
de verongelukte „Southern Sun" te Alor Star
had overgenomen, te Bangkok. De Australi
sche postvlieger, die naar Rangoon door
vloog, verklaarde bij zijn aankomst aldaar,
dat het vliegtuig niet behoorlijk kon opstij
gen Het taxiede over een grooten afstand,
doch kon de lucht niet inkomen en viel daar
na op zijn neus.
o
Het leven der vliegers is altijd nog vrij on
zeker. Wel worden de vluchten met groote
regelmaat uitgevoerd, wel beschouwen de
piloten de reisjes naar Londen, Parijs, Ber
lijn, Kopenhagen, enz., enz., als een gewoon,
alledaagsch werkje, maar toch is het gevaar
nimmer ondenkbaar. Gelukkig blijft het aan
tal ongelukken uiterst gering, ook al, omdat
het materiaal zeer, zeer veel verbeterd is.
Wie dan ook een jaarlijst van de K. L. M. be
kijkt, ziet, hoe regelmatig de vluchten wor
den uitgevoerd. Elke dienst gaat precies op
tijd en als een Fokker om precies 12 moet
landen op Schiphol, welnu, dan komt nog
even voor 12 het doffe gebrom van de mo
toren en even later staat de kist op Schiphol.
Dat „gevaar" kennen de vliegers. En voor
al daardoor is de kameraadschap zoo buiten
gewoon groot. Dat ziet men op Schiphol niet
alleen, doch ook op andere vliegvelden. Ga
eens kijken naar Soesterberg, waar het ver
schil in rang feitelijk alleen bestaat voor de
buitenwereld. Onderling zijn de officieren en
minderen vrienden, omdat zij samen de ge
varen trotseeren.
Dat „gevaar'' kennen de vliegers, tn
zij reageeren op een ongeluk anders, dan an
dere menschen; hoè, dat is moeiiijk te zeg
gen. En daardoor doen de woorden van
Thomson, den stationschef van Schiphol, die
hij sprak tegen een Tel.-verslaggever, oogen-
schijnlijk koel aan: „Ja, het ging zoo goed
met de postvluchten. maar nu hebben wij op
ons kop gekregen". Inderdaad, dat klinkt
koel en hard in de ooren van een buitenstaan
der, maar weldra bemerkt hij, dat deze koel
heid niet komt uit een mensch, die onver
schillig tegenover een zoo ernstig ongeval
zou staan. Dieper dan wie ook, beseffen alle
wakkeren der K. L. M. het groote verlies van
eenige menschenlevens, ernstiger dan allen
die buiten het ongeval staan, denken zij na
over den grooten slag die de Nederlanasche
aviatiek zoo plotseling trof.
Maar de leiders der K. L. M., evenals zij
die dagelijks het luchtruim kiezen, blijven
oogenschijnlijk kalm en rustig, trekken eigen
conclusies uit het ernstige voorval, leven mee
in lief en leed der K. L. M., doch zullen er
niet aan denken, tegenover vreemden uiting
te geven aan hun groote droefheid, zegt de
Tel. en ze vervolgt:
Wanneer wij den heer Thomsen in zijn
kantoor dan ook vragen om iets naders van
het ernstig gebeuren te vertellen, dan kijkt hij
naar het droeve telegram, dat voor hem op
zijn bureau ligt en antwoordt den belang
stellende: „Wij weten er ook verder niets van
We kunnen ons nu wel gaan verdiepen in
allerlei fantastische veronderstellingen, we
kunnen er een romantisch verhaal omheen
dichten, maar wat schieten we daarmee op
't Is vreeselijk, maar we moeten eerst kalm
afwachten".
Meer wil de heer Thomson niet zeggen.
Maar heel Schiphol leeft mee met het onge
val. Want is mevrouw Thomson niet in alle
stilte reeds naar de echtgenoote van Wiersma
gegaan om haar te troosten? Andere echtge-
nooten van K. L. M.-piloten bellen op en vra
gen tallooze inlichtingen aan den chef, die
rustig blijft
Die rustig blijft en nadere telegrammen
afwacht.
En zoo zal hij, evenals wij, vernomen heb
ben, dat bij het taxiën de machine het lan
dingsgestel verloor, waardoor de machine
met den buik over den grond schuurde. Toen
kwam de dijk, die om het vliegveld ligt. Een
botsing en de motoren en het voorstel
drongen door de cabine.
Het was gebeurd De ongelukkige in
zittenden werden uit het totaal vernielde
vliegtuig gehaald en weggebracht naar een
ziekenhuis. En morgen zal men de gedoode
slachtoffers begraven
o
Het ongeluk zal een terugslag brengen op
het K.L.M.-leven. Dat kan bijna niet anders.
Maar de K. L. M. zal ook dezen slag weer te
boven komen en verder gaan met de post
vluchten. En later zal men in de geschiede
nisboeken kunnen lezen, dat Nederland en
zijn Koloniën door een vliegdienst verbon
den werd, doch dat een paar stoere Neder
landers in 1931 het leven verloren.
En de namen der slachtoffers zullen toege
voegd worden aan de droeve lijst van omge
komen luchtvaarders, die Nederland hoog
hielden, die toonden, hoe een klein land groot
kon zijn
o
De directie van de K. L. M. deelt het vol
gende mede:
Blijkens naderbij de K. L. M. ontvangen
telegram heeft de eerste bestuurder Wiersma
voor het vertrek van het vliegveld het luik
boven de stuurhut geopend, ten einde meer
ventilatie te geven, daar in verband met het
lang proefdraaien der motoren het in de
kajuit en stuurhut zeer warm was geworden.
Een Siameesch officier heeft nog bij het ver
trek op dit openstaande luik gewezen, doch
vermoedelijk heeft Wiersma deze waarschu
wing niet begrepen en heeft hij in volle aan
dacht voor zijn aanloop, hierop niet meer
gelet. Het luik zit scharnierend in het mid
den aan den voorkant van de vleugel. Bij den
aanloop moet het geheel zijn opengeslagen,
waardoor de luchtstrooming om het midden
gedeelte van de vleugel ernstig werd ge
stoord hetgeen in dit geval met het zwaar
geladen vliegtuig een uiterst nadeeligen in
vloed op het hefvermogen van het vliegtuig
moet hebben gehad. Gezien de bekwaamheid
van den vlieger en het feit, dat op dit vlieg
veld een zeer lange aanloop mogelijk was, is
de omstandigheid, dat het vliegtuig met los
kon komen, niet anders te verklaren, dan dat
het luik openstond en de gezagvoerder zich
hiervan niet meer bewust is geweest en voort
durend in de overtuiging heeft verkeerd, dat
hij het toestel los kon krijgen.
DE TOESTAND IN HET VERRE
OOSTEN.
De Nankingregeering weigert
zijn troepen uit Tsjintsjau te
rug te trekken.
De commissie van 12 van den Volken
bondsraad is gisteren den geheelen middag
gebruikt voor de behandeling van de Chi-
neesche en Japansche voorbehouden ten aan
zien van den tekst van de resolutie der redac
tie-commissie. Uit deze voorbehouden blijkt,
dat de Nankingregeering weigert haar troe
pen uit de omgeving van Tsjintsjau terug te
trekken, terwijl zij bovendien het recht, dat
Japan wenscht om in de te ontruimen zone
de politiemacht uit te oefenen, afwijst. De
Japansche vertegenwoordigers hebben daar
tegen erop gewezen, dat zij de Chineesche
voorstellen onaanvaardbaar achten, doch
niettemin de regeering ervan in kennis wil
len stellen.
Japansche pogingen om Mant-
sjoerij'e onafhankelijk te ver
klaren.
Volgens berichten uit Tokio en Moekden
worden nieuwe pogingen in het werk ge
steld om Mantsjoerije onafhankelijk van
China te verklaren. Volgens Japansche bla
den zou bij de vestiging van deze onafhan
kelijke regeering het gezag te Moekden in
handen van een voorloopige militaire dicta
tuur komen.
Kanton verklaart zich tegen
de neutrale zone.
De „Times" verneemt uit Hongkong, dat
uit Kanton in een officieus communiqué
wordt medegedeeld, dat de regeering van
Kanton tegen het instellen van een neutrale
zone in Mantsjoerije is. Een zoodanige neu
trale zone beteekent het overgeven van
Mantsjoerije aan de Japanners, aangezien
het gebied, dat onder deze zone zal vallen,
den eenigen toegangsweg vormt, waardoor
de Chineesche troepen Mantsjoerije weer
zouden kunnen binnenrukken.
Generaal Ma bereidt zich op
een aanval voor.
Ma Tsjang sjan zou toebereidselen treffen
voor het oversteken van de rivier de Liao.
Het schijnt dat hij het plan heeft een aanval
te doen op Koengtaipoe. De Chineesche po
litie te Koengtaipoe zou uit vrees voor een
aanval den Japanschen militairen autoritei
ten verzocht hebben, versterkingen te zen
den, waaraan dezen gevolg gaven door het
zenden van een vliegtuig. Troepen worden
verwacht.
Wellington Koo en Szé vragen
ontslag.
Naar Reuter aan het Hbld. meldt, hebben
de pas benoemde Chineesche minister van
buitenlandsche zaken, dr. Wellington Koo,
en de gedelegeerde van China bij den Vol
kenbond, dr. Alfred Szé, hun ontslag inge
diend.
In Nanking heerscht in politieke kringen
de grootste verbazing over het bericht dat
Koo en Szé ontslag hebben aangevraagd.
President Tsjang Kai Sjek heeft Szé tele
grafisch verzocht om op zijn besluit terug te
komen en hij heeft daaraan de verzekering
toegevoegd, dat de Chineesche regeering hem
krachtig steunt in zijn bemoeiingen ten gunste
van China.
Ook heeft president Tsjang Kai Sjek dr.
Wellington Koo een bezoek gebracht en hem
verzocht om op zijn post te blijven, maar
men gelooft, dat Koo niet meer op zijn bu
reau zal terugkeeren.
Naar verluidt zal het ontslag van Szé als
gedelegeerde bij den Volkenbond niet inslui
ten dat hij ook als ambassadeur van China
in Londen aftreedt.
De mogendheden en de neu
trale zone van Tsjintsjau.
De woordvoerder van het ministerie van
buitenlandsche zaken heeft heden onthuld,
dat de Amerikaansche, Fransche en Britsche
gezanten in China onlangs van tevoren wer
den gepolst aangaande de neutrale zone te
Tsjintsjau. Er werd toen op gewezen dat
China een duidelijk omschreven voorstel zou
doen indien de drie mogendheden het plan
gunstig gezind zouden zijn. Doch daar geen
der mogendheden eenige aanmoediging gaf,
werd het denkbeeld opgegeven.
CHAMBERLAIN OVER DE
ENGELSCHE TARIEVEN.
De invoer reeds verminderd.
Neville Chamberlain, de kanselier van de
Schatkist, hield zich in een Vrijdag gehouden
rede, zegt het Hbld., bezig met de Engelsche
douane-tarieven. De minister wees erop, dat
de maatregelen, die uitsluitend waren getrof
fen wegens den bovenmatigen invoer naar
Engeland, reeds hun uitwerking gehad had
den. De Engelsche invoer zou zelfs reeds tot
beneden het normale kwantum gedaald zijn.
Chamberlain zeide het toe te juichen, dat
verschillende landen den wensch geuit had
den tot vriendschappelijke onderhandelingen
met Engeland inzake de invoer-tarieven.
Vóór de Britsche rijksconferentie, die het
volgend jaar gehouden zal worden, kan En
geland echter geen bindende douane-overeen
komsten met het buitenland aangaan.
De minister hield zich verder bezig met de
daling van het pond en gaf als zijn meening
te kennen, dat hieraan weldra een eind zal
komen.
Wil men de onzekerheid wegnemen, welke
thans de wereldeconomie beheerscht, dan
dient men voor oogen te houden, dat een be
vredigende oplossing der herstelbetalings
kwestie hiertoe meer dan welke andere maat
regel kan bijdragen.
Woensdag debat in het Lager
huis, over ijzer, staal en ka
toen.
De Londensche draadlooze dienst meldt,
dat Woensdag a s. in het Lagerhuis een de
bat zal plaats hebben over de toepassing van
noodtarieven krachtens de wet op de abnor
male invoeren op den invoer van ijzer en
staal, en katoenen goederen, in het bijzonder
katoenen stukgoederen.
Verder zal de regeering voor het Kerstre-
cès definitief haar landbouwpolitiek uiteen
zetten, die, naar men verwacht, niet slechts
het beginsel van quota van Engelsch graan
zal omvatten, doch ook van quota voor den
invoer van graan uit de Dominions.
OMKOOPING VAN RUSSISCHE
AMBTENAREN?
Dezer dagen werd, zien we in 't Hbld
voor een Berlijnsche rechtbank een proces
gevoerd tegen een zekeren Kar! Sieburg,
schoonbroer van den industrieel Otto Wolff,
in verband met een boete van 270.000 M.
wegens onjuiste Delastingopgave.
De heer Sieburg verklaarde, dat ongeveer
700.000 M., waarvan beiasting werd gevor
derd, niet tot zijn persoonlijk inkomen be
hoorden doch gelei was, dat hem was toe
vertrouwd door verschillende Duitsche fir
ma's met het doel ambtenaren van de sovjet
handelsdelegatie om te kooper,. Sommige
dier ambtenaren hadden hem later het geld
tovertrouwd om het voor hen te beleggen.
Verder verklaarde hij, dat de Keulsche fir
ma van Otto Wolff en daarbij betrokken
firma's, waarbij hij in dienst was, moeilijk
heden hadden gehad bii het verkrijgen van
contracten met de Sovjets. Men had gezin
speeld op het betalen van commissiegeld aan
de sovjetambtenaren en na inwinning van
advies, was besloten dezen weg te bewande
len. Indirect via een bankrekening van zijn
broer te Amsterdam had hij de gelden be
taald. De Duitsche firma's hadden toen
groote contracten verkregen. Sieburg noem
de vier ambtenaren, aan wie hij zulke gelden
zou hebben betaald. Toen de omkooperij
door de Sovjet-autoriteiten was ontdekt, kre
gen drie dier ambtenaren bevel om naar Mos
kou terug te keeren, hetgeen zij echter niet
gedurfd hadden.
De rechtbank vond het vreemd, dat
iemand, die zulke groote zaken dreef voor
belangrijke firma's, zelf slechts zulk een klein
inkomen zou hebben, zooals hii beweerde.
Het O. M. las een verklaring voor van Sie
burg, waarin hij ontkende omkoopgeid te
hebben betaald. Waarop Sieburg antwoord
de, dat de verklaring valsch was; hij had
haar onder druk onderteekend
De rechtbank besloot talrijke getuigen te
hooren.
ENGELAND'S DOUANE-MAAT
REGELEN.
Nog geen rechtstreeksche om
derhandelingen met Frankrijk.
Het Hbld. bericht, dat Havas meldt uit
Parijs, dat de Fransche regeering mededee-
lingen over de strekking van het Engelsche
antwoord op het Fransche voorstel inzake
rechtstreeksche douane-onderhandelingen
heeft ontvangen. Er bestaat weinig kans, dat
er thans een gunstige oplossing zal worden
verkregen.
Het wordt waarschijnlijk geacht, dat de
Fransche regeering onder deze omstandig
heden zal afzien van het zenden eener dele^
gatie naar Londen.
CHINEESCHE BANDIETEN DOOR
JAPANNERS GEBOMBARDEERD.
300 Bandieten gedood?
Uit Moekden wordt gemeld, dat gisteren
Japansche vliegtuigen in Zuid-West Mants
joerije nabij Koegtaipce en Tienpingtai Chi
neesche bandieten met bommen hebben be
stookt, waardoor 300 Chineesche zouden zijn
gedood.
De speciale corr. van de „Daily Herald"
deelt mede. dat generaal Honjo de comman
dant der Japansche troepen verklaard heeft,
dat de Japansche troepen op drie plaatsen
voorwaarts zijn gerukt om de Chineesche
bandieten te bombardeeren.
ACTIE VAN DE CENTRUMPARTIJ.
Oproep van de „Germania",
Naar Wolff meldt, zoo zegt het Hbld.,
publiceert de „Germania" van 5 Decem
ber een oproep aan alle aanhangers varï
de centrumpartij in stad en land, om een
actie te beginnen voor hun partij. De
„Germania" herhaalt de woorden van
Brüning: „Onze taak als steun en voor
hoede van een regeering, die in het volle
bewustzijn van haar verantwoordelijk
heid handelt en bestuurt, is nooit zwaar
der geweest dan in dezen tijd van verer-