DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De Ooievaar" verongelukt. S. KROM Buitenland Tijdelijk 20°|0 prijs verlaging op alle stoomgoederen. 133e Jaargang. Hei postvliegtuig De Ooievaar" bij Bangkok vernieldvijl dooden en twee gewonden. De beide piloten en de mecanicien gedood. STOOMERIJ EN VERVERIJ TEL. 1523 (3 lijnen) Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 2 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het gebeele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIENs Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten -abat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMs. COSTEI ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. fto. Directeur: C. KRAK. MA imtC DECEMBER 1931 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummet bestaat alt 2 bladen. De directie van de K. L. M. deelt mede: Heden(Zondag)morjren is telegra fisch bericht ontvangen, dat het post vliegtuig „De Ooievaar" bij het vertrek van het vliegveld Don Muang te Bang kok, door tot nu toe onbekende oorzaak is verongelukt. De gezagvoerder Wiersma is kort na het ongeval overleden. De tweede be stuurder van Onlangs en de boordwerk- kundige Kotte zijn op slag gedood. De radiotelegrafist van Zadelhoff is licht gewond. Van de drie passagiers is Colonel Brinsmead ernstig gewond, terwijl de heeren Borg en Baudart zijn gedood. Dr. W. L. Groenevelt Meyer, direc teur van den Luchtvaartdienst te Bandoeng en de heer Behage, chef van den Technischen Dienst der K.N.I.L.M., begeven zich naar Bangkok voor het in stellen van een onderzoek. De eerste bestuurder Th. Wiersma be haalde 16 Juli 1922 zijn brevet te Soester- berg en was sedert 1 Mei 1928 in dienst van de K.L.M. Hij had reeds vijf reizen naar Indië achter den rug. De heer J. v. Onlangs, de tweede bestuur der, werd op 13 Augustus 1925 luitenant vlieger op Soesterberg en trad op 1 Mei 1929 in dienst van de K-L.M. Hij heeft 4 reizen naar Indië als tweede bestuurder onder nomen. De heer J. E. W. Kotte, de boordmecani- cien, was sedert pl.m. 6 jaar bij den Techni schen Dienst der K.L.M. Dit was zijn vijfde reis. Met deze mannen verliest de K. L. M. drie toegewijde, bekwame medewerkers. De heer G. v. Zadelhoff is een radio-tele grafist van de Nederlandsche Telegraaf Maatschappij „Radio-Holland". Colonel Brinsmead is directeur van de Australische Luchtvaartmaatschappij en was te Alorstar aan boord gegaan, nadat het Australische postvliegtuig „Southern Sun een ongeval had gehad. Van de beide passagiers Borg en Baudart is bij de directie van de K. L. M. niets be kend. Ziedaar de eerste berichten, welke ons over dit wel zeer droevig ongeval bereikten „De Ooievaar" verongelukt! Wij hebben °ns gistermiddag afgevraagd, we vragen ons ook nu nog af: hoe is het mogelijk? Hoe kan een toestel van de K. L. M., bestuurd door zulke ervaren en voorzichtige piloten, veron gelukken? Daar moet iets gebeurd zijn, dat onze piloten niet hebben kunnen voorzien, iets, dat plotseling op kwam. Want hoe dik- «ijl» is niet bewezen, dat onze vliegtuigbe stuurders boven alles de veiligheid stelden, pleef niet nog drie dagen geleden van Dijk in Marseille, omdat een der motoren me. goed functionneerde? In plaats van hef er^P te wagen, verloor hij een of twee dagen. En wat van Dijk deed, hebben al de anderen ge: daan, ook Wiersma, ook van Onlangs. Zij «ebben hun kunde en kennis in handen van de K. L. M. gesteld: zij hebben roem geoogst ^d°r de K.L.M,, niet voor zich zelf. Zij heb- t*n niet getracht, om een record te verbete ren, behalve dan het veiligheidsrecord, tn deze zoo voorzichtige piloten, zij zijn geva»- J®1 op het veld van eer. Zij zijn, in de vo Ie «acht van hun leven, in het harnas gestor- 'tn. Wiersma, de gulle, ronde Fries, is ..niet Üm?' zooals Veenendaal, een zijner «Uega's aan een Tel.-reporter vertelde, ,Jer?ma was een prachtkerel, één der pilo- ïir l .!e we^ de besten onder ons behoorde. Zftna. met hem de reis naar Indië gemaak:, verte? j ervaring spreek, wanneer ik u tj„ J' ^at hij in alle opzichten een voorzich- Da*n was> die heusch niets zou riskeeren aii-ru®,£elo°f ik ook, dat het ongeval aan den geweten3*^6 omstan^^e<^en moet W°r* Veenendaal het en wij voelen, dat ik heeft. Daar moeten allerlei toeval lige omstandigheden een rol hebben gespeeld in dit wel zeer droevig ongeluk. Van Onlangs, de tweede bestuurder, is be kend geworden om zijn grootsche plannen: naar West-Indië te vliegen. Dat is nu al weer drie jaar geleden. Toen was van Onlangs nog op Soesterberg. Maar op het laatste oogenblik ging de vlucht niet door en van Onlangs ging in vasten dienst bij de K. L M. Bij deze maatschappij was hij zeer welkom. Reeds had hij geruimen voor haar gevlogen als z.g. maandvlieger en reeds toen was gebleken, welk een bekwaam vlieger hij was. Met Tepas vloog hij Roosje Kohier naar het vaderland, een vlucht, die wel zeer bekend geworden is. En hoe zijn die twee piloten niet gehuldigd in de revue „Hallo Hierheen!" Wiersma en van Onlangs zijn niet meer: Zij zijn Vrijdag vol moed uit Bandoeng ver trokken op de tekende, rustige manier. En ze zouden Zondag a.s. op Schiphol landen, om straks de Kerstdagen in familie door te bren gen. Het heeft niet zoo mogen zijn. Twee dagreizen werden gemaakt en de derde zou beginnen. Toen gebeurde het o De juiste toedracht van het ongeval is nog niet bekend, doch het schijnt wel vast te staan, dat het bij den start heeft plaats ge vonden. Een nader telegram meldt namelijk, dat de ramp plaats had, nog voor het toestel van den grond was vrijgekomen. „De Ooie vaar", vroeger bekend als de PH-AFO, was op haar zesde reis naar Indië en terug. In het telegram worden de heeren Borg en Baudart, die ook om het leven kwamen, pas sagiers genoemd. Als zoodanig zijn zij ech ter niet bij de K. L. M. ingeschreven, zoo deelde men ons op de bureaux van de K. L. M. mede, zoodat het niet uitgesloten moet worden geacht, dat zij niet in het vliegtuig zaten toen het ongeval plaats had, maar dat zij op een andere wijze bij de ramp om het leven zijn gekomen. Het kan b.v. zijn, dat zij op het veld stonden. Intusschen is het ook mogelijk, dat zij voor een kortere reis van het vliegtuig gebruik hebben willen maken. De passagier kolonel Brinsmead is zwaar gewond; hij verkeert nog steeds in levensge vaar. De heer Brinsmead wordt op wel tra gische wijze door het oiigc.ux achtervolgd Hij was oorspronkelijk passagier van het Australisch postvliegtuig „Southern Sun", dat op 24 Nov. bij Alor Star te pletter geval len is, waarbij de drie inzittenden er echter het leven afbrachten. Te Alor Star is de heer Brinsmead op „De Ooievaar" overgegaan om daarmede de reis voort te zetten, doch te Bangkok achterhaalde hem reeds het nood lot in den vorm van een tweede ongeluk met ditmaal voor den betrokkene ernstiger ge volgen. Kort na het ongeluk plaats had, arriveer de Kingsford Smith, die de brievenmail van de verongelukte „Southern Sun" te Alor Star had overgenomen, te Bangkok. De Australi sche postvlieger, die naar Rangoon door vloog, verklaarde bij zijn aankomst aldaar, dat het vliegtuig niet behoorlijk kon opstij gen Het taxiede over een grooten afstand, doch kon de lucht niet inkomen en viel daar na op zijn neus. o Het leven der vliegers is altijd nog vrij on zeker. Wel worden de vluchten met groote regelmaat uitgevoerd, wel beschouwen de piloten de reisjes naar Londen, Parijs, Ber lijn, Kopenhagen, enz., enz., als een gewoon, alledaagsch werkje, maar toch is het gevaar nimmer ondenkbaar. Gelukkig blijft het aan tal ongelukken uiterst gering, ook al, omdat het materiaal zeer, zeer veel verbeterd is. Wie dan ook een jaarlijst van de K. L. M. be kijkt, ziet, hoe regelmatig de vluchten wor den uitgevoerd. Elke dienst gaat precies op tijd en als een Fokker om precies 12 moet landen op Schiphol, welnu, dan komt nog even voor 12 het doffe gebrom van de mo toren en even later staat de kist op Schiphol. Dat „gevaar" kennen de vliegers. En voor al daardoor is de kameraadschap zoo buiten gewoon groot. Dat ziet men op Schiphol niet alleen, doch ook op andere vliegvelden. Ga eens kijken naar Soesterberg, waar het ver schil in rang feitelijk alleen bestaat voor de buitenwereld. Onderling zijn de officieren en minderen vrienden, omdat zij samen de ge varen trotseeren. Dat „gevaar'' kennen de vliegers, tn zij reageeren op een ongeluk anders, dan an dere menschen; hoè, dat is moeiiijk te zeg gen. En daardoor doen de woorden van Thomson, den stationschef van Schiphol, die hij sprak tegen een Tel.-verslaggever, oogen- schijnlijk koel aan: „Ja, het ging zoo goed met de postvluchten. maar nu hebben wij op ons kop gekregen". Inderdaad, dat klinkt koel en hard in de ooren van een buitenstaan der, maar weldra bemerkt hij, dat deze koel heid niet komt uit een mensch, die onver schillig tegenover een zoo ernstig ongeval zou staan. Dieper dan wie ook, beseffen alle wakkeren der K. L. M. het groote verlies van eenige menschenlevens, ernstiger dan allen die buiten het ongeval staan, denken zij na over den grooten slag die de Nederlanasche aviatiek zoo plotseling trof. Maar de leiders der K. L. M., evenals zij die dagelijks het luchtruim kiezen, blijven oogenschijnlijk kalm en rustig, trekken eigen conclusies uit het ernstige voorval, leven mee in lief en leed der K. L. M., doch zullen er niet aan denken, tegenover vreemden uiting te geven aan hun groote droefheid, zegt de Tel. en ze vervolgt: Wanneer wij den heer Thomsen in zijn kantoor dan ook vragen om iets naders van het ernstig gebeuren te vertellen, dan kijkt hij naar het droeve telegram, dat voor hem op zijn bureau ligt en antwoordt den belang stellende: „Wij weten er ook verder niets van We kunnen ons nu wel gaan verdiepen in allerlei fantastische veronderstellingen, we kunnen er een romantisch verhaal omheen dichten, maar wat schieten we daarmee op 't Is vreeselijk, maar we moeten eerst kalm afwachten". Meer wil de heer Thomson niet zeggen. Maar heel Schiphol leeft mee met het onge val. Want is mevrouw Thomson niet in alle stilte reeds naar de echtgenoote van Wiersma gegaan om haar te troosten? Andere echtge- nooten van K. L. M.-piloten bellen op en vra gen tallooze inlichtingen aan den chef, die rustig blijft Die rustig blijft en nadere telegrammen afwacht. En zoo zal hij, evenals wij, vernomen heb ben, dat bij het taxiën de machine het lan dingsgestel verloor, waardoor de machine met den buik over den grond schuurde. Toen kwam de dijk, die om het vliegveld ligt. Een botsing en de motoren en het voorstel drongen door de cabine. Het was gebeurd De ongelukkige in zittenden werden uit het totaal vernielde vliegtuig gehaald en weggebracht naar een ziekenhuis. En morgen zal men de gedoode slachtoffers begraven o Het ongeluk zal een terugslag brengen op het K.L.M.-leven. Dat kan bijna niet anders. Maar de K. L. M. zal ook dezen slag weer te boven komen en verder gaan met de post vluchten. En later zal men in de geschiede nisboeken kunnen lezen, dat Nederland en zijn Koloniën door een vliegdienst verbon den werd, doch dat een paar stoere Neder landers in 1931 het leven verloren. En de namen der slachtoffers zullen toege voegd worden aan de droeve lijst van omge komen luchtvaarders, die Nederland hoog hielden, die toonden, hoe een klein land groot kon zijn o De directie van de K. L. M. deelt het vol gende mede: Blijkens naderbij de K. L. M. ontvangen telegram heeft de eerste bestuurder Wiersma voor het vertrek van het vliegveld het luik boven de stuurhut geopend, ten einde meer ventilatie te geven, daar in verband met het lang proefdraaien der motoren het in de kajuit en stuurhut zeer warm was geworden. Een Siameesch officier heeft nog bij het ver trek op dit openstaande luik gewezen, doch vermoedelijk heeft Wiersma deze waarschu wing niet begrepen en heeft hij in volle aan dacht voor zijn aanloop, hierop niet meer gelet. Het luik zit scharnierend in het mid den aan den voorkant van de vleugel. Bij den aanloop moet het geheel zijn opengeslagen, waardoor de luchtstrooming om het midden gedeelte van de vleugel ernstig werd ge stoord hetgeen in dit geval met het zwaar geladen vliegtuig een uiterst nadeeligen in vloed op het hefvermogen van het vliegtuig moet hebben gehad. Gezien de bekwaamheid van den vlieger en het feit, dat op dit vlieg veld een zeer lange aanloop mogelijk was, is de omstandigheid, dat het vliegtuig met los kon komen, niet anders te verklaren, dan dat het luik openstond en de gezagvoerder zich hiervan niet meer bewust is geweest en voort durend in de overtuiging heeft verkeerd, dat hij het toestel los kon krijgen. DE TOESTAND IN HET VERRE OOSTEN. De Nankingregeering weigert zijn troepen uit Tsjintsjau te rug te trekken. De commissie van 12 van den Volken bondsraad is gisteren den geheelen middag gebruikt voor de behandeling van de Chi- neesche en Japansche voorbehouden ten aan zien van den tekst van de resolutie der redac tie-commissie. Uit deze voorbehouden blijkt, dat de Nankingregeering weigert haar troe pen uit de omgeving van Tsjintsjau terug te trekken, terwijl zij bovendien het recht, dat Japan wenscht om in de te ontruimen zone de politiemacht uit te oefenen, afwijst. De Japansche vertegenwoordigers hebben daar tegen erop gewezen, dat zij de Chineesche voorstellen onaanvaardbaar achten, doch niettemin de regeering ervan in kennis wil len stellen. Japansche pogingen om Mant- sjoerij'e onafhankelijk te ver klaren. Volgens berichten uit Tokio en Moekden worden nieuwe pogingen in het werk ge steld om Mantsjoerije onafhankelijk van China te verklaren. Volgens Japansche bla den zou bij de vestiging van deze onafhan kelijke regeering het gezag te Moekden in handen van een voorloopige militaire dicta tuur komen. Kanton verklaart zich tegen de neutrale zone. De „Times" verneemt uit Hongkong, dat uit Kanton in een officieus communiqué wordt medegedeeld, dat de regeering van Kanton tegen het instellen van een neutrale zone in Mantsjoerije is. Een zoodanige neu trale zone beteekent het overgeven van Mantsjoerije aan de Japanners, aangezien het gebied, dat onder deze zone zal vallen, den eenigen toegangsweg vormt, waardoor de Chineesche troepen Mantsjoerije weer zouden kunnen binnenrukken. Generaal Ma bereidt zich op een aanval voor. Ma Tsjang sjan zou toebereidselen treffen voor het oversteken van de rivier de Liao. Het schijnt dat hij het plan heeft een aanval te doen op Koengtaipoe. De Chineesche po litie te Koengtaipoe zou uit vrees voor een aanval den Japanschen militairen autoritei ten verzocht hebben, versterkingen te zen den, waaraan dezen gevolg gaven door het zenden van een vliegtuig. Troepen worden verwacht. Wellington Koo en Szé vragen ontslag. Naar Reuter aan het Hbld. meldt, hebben de pas benoemde Chineesche minister van buitenlandsche zaken, dr. Wellington Koo, en de gedelegeerde van China bij den Vol kenbond, dr. Alfred Szé, hun ontslag inge diend. In Nanking heerscht in politieke kringen de grootste verbazing over het bericht dat Koo en Szé ontslag hebben aangevraagd. President Tsjang Kai Sjek heeft Szé tele grafisch verzocht om op zijn besluit terug te komen en hij heeft daaraan de verzekering toegevoegd, dat de Chineesche regeering hem krachtig steunt in zijn bemoeiingen ten gunste van China. Ook heeft president Tsjang Kai Sjek dr. Wellington Koo een bezoek gebracht en hem verzocht om op zijn post te blijven, maar men gelooft, dat Koo niet meer op zijn bu reau zal terugkeeren. Naar verluidt zal het ontslag van Szé als gedelegeerde bij den Volkenbond niet inslui ten dat hij ook als ambassadeur van China in Londen aftreedt. De mogendheden en de neu trale zone van Tsjintsjau. De woordvoerder van het ministerie van buitenlandsche zaken heeft heden onthuld, dat de Amerikaansche, Fransche en Britsche gezanten in China onlangs van tevoren wer den gepolst aangaande de neutrale zone te Tsjintsjau. Er werd toen op gewezen dat China een duidelijk omschreven voorstel zou doen indien de drie mogendheden het plan gunstig gezind zouden zijn. Doch daar geen der mogendheden eenige aanmoediging gaf, werd het denkbeeld opgegeven. CHAMBERLAIN OVER DE ENGELSCHE TARIEVEN. De invoer reeds verminderd. Neville Chamberlain, de kanselier van de Schatkist, hield zich in een Vrijdag gehouden rede, zegt het Hbld., bezig met de Engelsche douane-tarieven. De minister wees erop, dat de maatregelen, die uitsluitend waren getrof fen wegens den bovenmatigen invoer naar Engeland, reeds hun uitwerking gehad had den. De Engelsche invoer zou zelfs reeds tot beneden het normale kwantum gedaald zijn. Chamberlain zeide het toe te juichen, dat verschillende landen den wensch geuit had den tot vriendschappelijke onderhandelingen met Engeland inzake de invoer-tarieven. Vóór de Britsche rijksconferentie, die het volgend jaar gehouden zal worden, kan En geland echter geen bindende douane-overeen komsten met het buitenland aangaan. De minister hield zich verder bezig met de daling van het pond en gaf als zijn meening te kennen, dat hieraan weldra een eind zal komen. Wil men de onzekerheid wegnemen, welke thans de wereldeconomie beheerscht, dan dient men voor oogen te houden, dat een be vredigende oplossing der herstelbetalings kwestie hiertoe meer dan welke andere maat regel kan bijdragen. Woensdag debat in het Lager huis, over ijzer, staal en ka toen. De Londensche draadlooze dienst meldt, dat Woensdag a s. in het Lagerhuis een de bat zal plaats hebben over de toepassing van noodtarieven krachtens de wet op de abnor male invoeren op den invoer van ijzer en staal, en katoenen goederen, in het bijzonder katoenen stukgoederen. Verder zal de regeering voor het Kerstre- cès definitief haar landbouwpolitiek uiteen zetten, die, naar men verwacht, niet slechts het beginsel van quota van Engelsch graan zal omvatten, doch ook van quota voor den invoer van graan uit de Dominions. OMKOOPING VAN RUSSISCHE AMBTENAREN? Dezer dagen werd, zien we in 't Hbld voor een Berlijnsche rechtbank een proces gevoerd tegen een zekeren Kar! Sieburg, schoonbroer van den industrieel Otto Wolff, in verband met een boete van 270.000 M. wegens onjuiste Delastingopgave. De heer Sieburg verklaarde, dat ongeveer 700.000 M., waarvan beiasting werd gevor derd, niet tot zijn persoonlijk inkomen be hoorden doch gelei was, dat hem was toe vertrouwd door verschillende Duitsche fir ma's met het doel ambtenaren van de sovjet handelsdelegatie om te kooper,. Sommige dier ambtenaren hadden hem later het geld tovertrouwd om het voor hen te beleggen. Verder verklaarde hij, dat de Keulsche fir ma van Otto Wolff en daarbij betrokken firma's, waarbij hij in dienst was, moeilijk heden hadden gehad bii het verkrijgen van contracten met de Sovjets. Men had gezin speeld op het betalen van commissiegeld aan de sovjetambtenaren en na inwinning van advies, was besloten dezen weg te bewande len. Indirect via een bankrekening van zijn broer te Amsterdam had hij de gelden be taald. De Duitsche firma's hadden toen groote contracten verkregen. Sieburg noem de vier ambtenaren, aan wie hij zulke gelden zou hebben betaald. Toen de omkooperij door de Sovjet-autoriteiten was ontdekt, kre gen drie dier ambtenaren bevel om naar Mos kou terug te keeren, hetgeen zij echter niet gedurfd hadden. De rechtbank vond het vreemd, dat iemand, die zulke groote zaken dreef voor belangrijke firma's, zelf slechts zulk een klein inkomen zou hebben, zooals hii beweerde. Het O. M. las een verklaring voor van Sie burg, waarin hij ontkende omkoopgeid te hebben betaald. Waarop Sieburg antwoord de, dat de verklaring valsch was; hij had haar onder druk onderteekend De rechtbank besloot talrijke getuigen te hooren. ENGELAND'S DOUANE-MAAT REGELEN. Nog geen rechtstreeksche om derhandelingen met Frankrijk. Het Hbld. bericht, dat Havas meldt uit Parijs, dat de Fransche regeering mededee- lingen over de strekking van het Engelsche antwoord op het Fransche voorstel inzake rechtstreeksche douane-onderhandelingen heeft ontvangen. Er bestaat weinig kans, dat er thans een gunstige oplossing zal worden verkregen. Het wordt waarschijnlijk geacht, dat de Fransche regeering onder deze omstandig heden zal afzien van het zenden eener dele^ gatie naar Londen. CHINEESCHE BANDIETEN DOOR JAPANNERS GEBOMBARDEERD. 300 Bandieten gedood? Uit Moekden wordt gemeld, dat gisteren Japansche vliegtuigen in Zuid-West Mants joerije nabij Koegtaipce en Tienpingtai Chi neesche bandieten met bommen hebben be stookt, waardoor 300 Chineesche zouden zijn gedood. De speciale corr. van de „Daily Herald" deelt mede. dat generaal Honjo de comman dant der Japansche troepen verklaard heeft, dat de Japansche troepen op drie plaatsen voorwaarts zijn gerukt om de Chineesche bandieten te bombardeeren. ACTIE VAN DE CENTRUMPARTIJ. Oproep van de „Germania", Naar Wolff meldt, zoo zegt het Hbld., publiceert de „Germania" van 5 Decem ber een oproep aan alle aanhangers varï de centrumpartij in stad en land, om een actie te beginnen voor hun partij. De „Germania" herhaalt de woorden van Brüning: „Onze taak als steun en voor hoede van een regeering, die in het volle bewustzijn van haar verantwoordelijk heid handelt en bestuurt, is nooit zwaar der geweest dan in dezen tijd van verer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 1