JiedU&zoJkm £udUuaaet Spoct f.Binnenland 458e STAATSLOTERIJ. groeide solidariteit der volkeren verloren zou laan, nog nooit zoo groot als nu. De kerken roepen daarom alle kringen en in 't bijzonder alle Christenen op, om alles te doen ter be strijding van dit gevaar. De presidenten van den Oecumenischen Raad voor Practisch Christendom: aarts bisschop Germanos, metropoliet van Thya- tira, president van de Orthodoxe sectie; de lord-bisschop van Winchester, president van de Britsche sectie; Dr. H. Kapler, president van de Europeesche sectie; Dr. Parkes Cad- man, president van de Amerikaansche sectie. VALSCHE CHEQUES. De straffen verhoogd Het Oerechtshof te Amsterdam wees gis ter arrest in de strafzaak tegen een Weensch opticien en zijn compagnon, een reiziger uit Boekarest, die door de rechtbank wegens valschheid in geschrifte en gebruikmaking daarvan en wegens heling waren veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf. Zoowel de of ficier als de verdachte hadden tegen dit von nis hooger beroep aangeteekend met dit ge volg, dat het Hof thans de straffen heeft ver hoogd tot drie jaar en twee jaar en drie maanden onder aftrek van twee maanden preventieve hechtenis van beide straffen. De procureur-generaal had resp. vier en drie jaar geëischt. In den zomer van 1931 had de Weener Zich vervoegd bij den kassier van het Victo- ria-hotel te Amsterdam en daar een valsche, zooals het Hof aannam door hem zelf getee- kende, cheque ten name van H. Coolidge ter verzilvering aangeboden. Op deze cheque was hem 243 uitbetaald. Nadat de buitenlander was vertrokken werd het bedrog ontdekt. Andere hotels werden gewaarschuwd en in het hotel 1' Europe" werd de Weensche opticien aangehouden toen hij ook daar een cheque kwam aanbie den. Voor het hotel trof men zijn „compag non" aan, den reiziger uit Boekarest, die het in het hotel Victoria geïncasseerde geld in zijn bezit had. Zijn taak was het, de valsche- lijk verkregen gelden in bewaring te nemen. 1 1 1 DE POSTVLUCH1 EN NAAR EN VAN 1NDIE. Heen: De „Raaf" in Djask. Anta Vaz Dias meldt: Bij de K.L.M is bericht ingekomen, dat de „Raaf" d.d. gister om 5.30 uur uit Bagdad is vertrokken en om 10.10 uur te Bushir is geland. Vandaar ver trok het otestel om 10.45 en landde om 15 30 te Djask. Morgen vertrekt de „Valk", Donderdag 21 Januari a s. vertrekt hel K.L.M.-vliegtuig de Valk (P.H.-A.F N.) van Amsterdam naar Batavia. De bemanning oe- staat uit J. J. Hondong eerste bestuurder, J. van Steenbergen tweede bestuurder, H. de Jonk boordwerktuigkundige en J. J. Stodieck radiotelegrafist. De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk hedenavond te Amsterdam zijn. Terug: .De „Reiger". Het postvliegtuig „De Reiger" is gister avond 7 uur bij nachtverlichting op het vlieg veld Schiphol te Amsterdam geland. De be manning bestond uit de piloten Sillevis en Brugman, de boordwerktuigkunde De Blan ken en de marconist Dené. Uit Batavia een groote machine noodig wegens veel passagiers. Naar het Hbld. verneemt, is er een wijzi ging gebracht in den dierist van Batavia hierheen; in zooverre, dat Smirnoff, die daar pas is aangekomen met de „Duif", reeds Vrijdag a.s. weer naar Nederland vertrekt De „Duif" is n.1. de nieuwste F. VII van de K.L.M., een groote machine dus. En voor deze terugreis zijn op verschillende punten en met verschillende bestemmingen reeds vijf passagiers geboekt. Het was dus nood zakelijk om een grooter vliegtuig in te leggen Wij vernemen, dat de „Duit" pasagiers krijgt voor Calcutta, onderweg passagiers opneemt voor Marseille en voor Rome. Schieten. Vogelschieten te Bakkum. Onder vrij groote belangstelling had een vogelschietwedstrijd plaats achter het café van den heer Borst te Bakkum. De uitslag hiervan is als volgt: le vogel: romp W. J. Driessen, Castrf- cum; kop J. de Oreef, warmond; staart P. Meiman, Vijfhulzen; vleugel P. Beentjes, Bakkum; vleugel P. Me'man, Vijfhuizen en vlag J. Schrier, Warmond. 2e vogel: romp W. J. Driessen, Castricum; kop J. v. Noort, Warmond: staart P. Koe- lewijn, Bakkum; vleugel J. Schrier, War mond; vleugel P. Koelewijn, Bakkum en vlag J Schrier, Warmond. 3e vogel: romp en kop H. Wi'lemse, Zuid oOhalkwijk; staart W. v. d. waard; vleugel idem; vleug van de scheepvaart in een groot aantal lan den genomen heeft, is bekend. Oegevens hier omtrent zijn in verschillende, ln de laatste jaren verschenen, publicaties bijeen gebracht. Deze subsidiepolitiek moet ln de eerste plaats verantwoordelijk gesteld worden voor het te veel aan schepen en de bovenmatige verhoo ging van de verkeerscapaciteit der wereld- vloot. Andere landen worden bovendien door Voetbal. Politievoetbal. Alkmaar speelde gistermiddag op het sportterrein alhier een competitiewedstrijd te en Haarlem. Hoewel we gedacht hadden, at Alkmaar deze ontmoeting zou kunnen winnen, werd het een troostelooze 3—0 ne derlaag! De oorzaken van deze nederlaag zijn vele. Allereerst zou men de zwakte van Alkmaar kunnen noemen als zoodanig, maar dat is niet heelemaal juist Wel had het binnentrio absoluut geen schotvaardigheid, maar niet tegenstaande dat zijn er meerdere kansen ge weest. Echter, de halflinie was niet voor haar taak berekend; zij verdedigde veel teveel en zat slechts zelden achter de voorhoede, die daardoor nog zwakker werd, dan zij al was. Speciaal de linkshalf deed, wat hij niet doen meet. Hij fungeerde den geheelen wedstrijd als derde back. En dat is toch zeker nooit de bedoeling geweest. Maar verder maakte Alkmaar een grove fout, door zich te laten beïnvloeden door de leiding. Zeker, de scheidsrechter was buiten gewoon slecht en maakte fouten, zooals wij ze nog van *geen ander gezien hebben, maar daarom moet men den moed toch niet laten zakken? Toen het tweede doelpunt je kwam (een buitenspel-geval van zeer positieven aard) zakte heel Alkmaar ineen en werd er lusteloos verder getrapt. Met deze tweede goal bleek nog eens de belangrijkheid van goede grensrechters. Geen der twee liniemensehen kon verklaren, dat hij bet buitenspelgeval ontdekt had. En de taak van deze heeren is toch heusch niet uitslui tend te letten, of er een balletje over de lijn gaat! Wanneer Alkmaar* betere resultaten wil boeken, moet elke speler op zijn plaats blijven. Lr moet hard gewerkt worden door het elftal en er moet samengespeeld worden. Meer zullen we van deze ontmoeting maar niet zeggen Schalkwijk; staart W. v. d. Berg, Heerhugo- waard; vleugel idem; vleugel J. Stein, Haar- lemmerliede en vlag J. Moeijes, Heerhugo- waard. 4e vogel: romp W. v. d. Berg, Heerhugo- waard; staart idem; kop J. Moeijes Heerhu- gowaard; vleugel J. Schrier, Warmond; v'eugel P. Koelewijn, Bakkum en vlag W. J. Driessen Castricum. 5e vogel: romp, J. de Greef. Warmond; kop W. j. Driessen. Castricum; staart J. Moeijes, Heerhugowaard: vleugel W J. Driessen, Castricum; vleugel K. Beentjes, Bakkum en vlag A. Rommel, Castricum. 6e vogel: romp P. Koelewijn, Bakkum: kop A Rommel, Castricum; staart W. J. Dries sen, Castricum: vleugel A. Hoogendijk, Haarlem; vleugel P. Koelewijn, Bakkum én vlag verloot. PRETTIGE VERHOUDING IN DEN GEMEENTERAAD VAN HUIZEN. Nadat in de Maandag te Huizen gehou den raadsvergadering de voorzitter zijn nieuwjaarsrede had uitgesproken, zweeg de raad in alle talen en zou de agenda in be handeling genomen worden. Dit gebrek aan politiek fatsoen ging oud-wethouder Kos te ver, en na tevergeefs het oudste raadslid aan de traditie herinnerd te hebben, beantwoord de hij de rede namens de antirev. fractie. Het voorbeeld werd dcor alle fractieleiders ge volgd. Gedeputeerde ftaten hadden aangedron gen op spoedige indiening der gemeentebe- grcöting. De vertraging was in hoofdzaak ontstaan, doordat de begrotingscommissie ..geen tijd" had gehad voor het onderzoek. Bij de bespreking daaromtrent vielen harde woorden. Zcö werd ö.m. de houding van B en W. „schandelijk" genoemd. Toen de heer Staalman hiervoor op zijn vingers werd ge tikt, vond hij, dat zijn woorden „niet op een goudschaaltje gewogen moesten worden". De voorzitter zou dit ten opzichte van den heer Staalman wel doen, en als tegenpresta tie beloofde deZe hetzelfde ten opzichte vart den voorzitter 1 Bij de algemeene beschouwingen over de gemeentebegrooting verweet de heer Staal man den burgemeester, dat deze „den klasse- strijd" in den raad gevoerd en daarom het vertrouwen van de meerderheid verloren had. Diens optreden noemde hij provoceerend eü geringschattend tegenover den raad. DE SOCIALISTISCHE WETHOUDERS VAN ROTTERDAM AFGETREDEN. De beide soc.-dém. wethouders van Rot terdam, de heeren de Zeeuw en Brautigam, zijn afgetreden in verband met het door B. en W. ingediend voorstel tot vermindering met 3pct. van de salarissen van het gemeen- tépersoneel. In verband hiermede is de raadsvergadering van gistermiddag (tot na der bericht voortgegaan met behandeling der begtooting). DE BEWAPENINGSKWESTIE. De Fransche militaire naar Krimpen. attaché Naar het Hbl. weet te melden, zal de Fransche militaire attaché te 's-Gravenhage morgen in het bijzijn van eenige officieren van liet departement van defensie (overste van Voorst tot Voorst en overste Oudendijk) een bezoek brengen aan de opslagplaats van het materieel van de H. I. H. Siderius te Krimpen a. d. IJsel, ten einde aldus in de gelegenheid gesteld te worden op grond van eigen aanschouwing te constateeren wat er nu werkelijk daar aanwezig zou zijn. Dit in verband met de verhalen die in een deel der Fransche pers met een hardnekkigheid de ronde blijven doen (de verhalen over fabrica ge van oorlogsmateriaal voor Duitschland). DE INVLOED VAN DE CRISIS OP HET SCHEEPVAARTBEDRIJF. Het bestuur van de Nederl. Reedersvereeni- ging heeft dezer dagen tijdens een audiëntie bij den minister van Arbeid, H. en N. aan de fegeering een nota aangeboden over den in vloed van de crisis op het scheepvaartbedrijf. Deze nota is het resultaat van een onderzoek, ingesteld bij alle bij de Nederl. Reeders- vereeniging aangesloten reederijen, omvatten de 96 pCt. der Nederlandsche koopvaardij vloot. Samenvattend wordt geconstateerd, dat naast de algemeene gevolgen der economische crisis in hoofdzaak tweeërlei maatregelen, door de regeeringen van andere zeevarende landen genomen, het bestaan van het Neder landsche scheepvaartbedrijf bedreigen: le. Het verlaten van den gouden stan daard in Groot-Brittannië, enkele overzeesche deelen van het Britsche rijk, de Scandinavi sche en andere landen. 2e. De subsidieering in allerlei vorm van de nationale scheepvaart in een groot aantal landen, in het bijzonder Frankrijk, Italië, Ja pan, Spanje en de Vereenigde Staten. De ruineuse gevolgen van de waardedaling van het pond sterling voor vele onzer reede rijen kunnen moeilijk overschat worden; de Nederlandsche vlag is van de vrachtenmarkt automatisch uitgeschakeld en ook de lijnbe- drijven hebben een zóó geduchten schok ge kregen, dat alleen uit dien hoofde reeds elke reis een aanzienlijk verlies oplevert. Het moet ondoenlijk worden geacht de exploitatiekosten zóódanig te drukken, dat de valuta-verliezen ter volle kunnen worden goedgemaakt. De enorme omvang, welke de subsidieering men de nationale scheepvaart niet ten onder zien gaan. Komt in deze omstandigheden niet spoedig een wijziging ten goede en blijven de exploi tatiekosten voor den Nederlandschen reeder zoo hoog, dat hij het tegenover zijn concur renten moet afleggen, dan zullen rampzalige gevolgen niet kunnen uitblijven; verkoop van schepen aan het buitenland, inkrimping en ten slotte ondergang van reederijbedrijven en het brengen van Nederlandsche schepen on der andere vlag, gepaard gaande met ver plaatsing van den zetel van het bedrijf naar het buitenland, zijn de gevaren, die thans al lerminst denkbeeldig zijn, maar benauwend dichterbij komen. Voorhands wordt het nemen van de volgen de algemeene maatregelen in het belang van onze scheepvaart in hooge mate wenschelijk geacht: 1. Krachtige bevordering door de overheid van een spoedige verdere daling der kosten van levensonderhoud, opdat de loonen zich hier te lande zoover mogelijk zullen kunnen aanpassen aan het loonpeil in de concurree- rende zeevarende landen. Het op een lager peil brengen van de over- heidsloonen wordt voor loonsverlaging in het particuliere bedrijf als een eerste vercischte besrhouwd 2. Het voeren van een zoodanige handels- po'itiek, dat aan het internationaal handels verkeer zooveel mogelijk ontwikkelingsvrij heid wordt gelaten. Indien het onvermijdelijk wordt geacht om den invoer te beperken ter bescherming van onze industrie en de binnen- landsche markt tegen abnormale concurrentie (contingenteering van den invoer, anti-dum ping maatregelen), dan dient niet uit het oog te worden verlóren, dat uit dergelijke maat regelen nadee'ige gevolgen zullen voort vloeien vóór de scheepvaart, welke een niet minder belangrijken bedrijfstak in ons land vormt dan vele industrieën, waarvoor be scherming wordt voorgesteld. Het is derhalve geboden bij het nemen van handelspolitieke maatregelen groote waak zaamheid te betrachte nen de belangen der verschillende hierbij betrokken bedrijven op billijke wijze tegen elkaar af te wegen. 3. Waar hiertoe gelegenheid bestaat, be vordering van het gebruik van Nederland sche scheepsgelegenheid voor het vervöer van goederen bestemd voor of afkomstig van ons land. 4. Verlaging van loods- en havengelden. 5. Krachtig stre"gn om de Duitsche Regee ring te bewegen tot wi'Ziging der zeehaven- uitzonderingstarieven der Duhsrhe spoorwe gen, die kunstmatig het vervoer uit het na tuurlijke achterland Vsn de Nederlandsche havens af'eiden naar de Duitsche zeehavens. 6. Verruiming van""- vervoer*mogeli'kbeid onder Nederlandsche vlag van cn naar Rus land. 7. Vrijstelling of althans belangrijke ver mindering van het havengeld v«or opliggen- d; schepen. DE STAKINGEN VAN TEWERK- GESTELDÉN. Hervatting van het werk op het landgoed. De Hoek. Alle stakers bij de rijkswerkverschaffing op het landg«d*„de Hoek" te Diepenveen hebben via het gemeentebestuur aan de regeering verzocht, het werk te mogen her vatten. IN DIT KWARTAAL GEEN HOLLANDSCHE HARING MEER NAAR FRANKRIJK. Officieel wordt medegedeeld, meldt een Reuter-telegram uit Parijs, dat het contin gent zoute haring, dat Nederland in Frank rijk mag invoeren, voor het eerste kwartaal van 1932 is uitgeput. INTERNATIONALE AANÉÉNSLUITING. Alle werelddeelen in de I. T. F. vertegenwoordigd. De Internationale Federatie van Transport arbeiders (I. T. F.) is sedert het begin van dit jaar versterkt door de aansluiting van de or ganisatie van Grieksche zeelieden „Poseidon", den bond van tramwegpersoneel in Joego slavië en de Federatie van Transportarbeiders in Nieuw-Zeeland. Thans zijn alle vijf werelddeelen in de I. T. F. vertegenwoordigd. BRANDEN. Landbouw schuur afgebrand. Gistermorgen is de grootste landbouw- schuur bij de woning van den heer Lettink te Doetinchem afgebrand. Alleen de levende have werd gered. De brandweer wist het woonhuis te behouden. Een groote voorraad landbouwgewassen ging verloren. Fabrieksbrand te Eindhoven. Gisteravond half zeven brak te Eindhoven brand uit in de rietmeubelenfabriek van de firma Akse, gelegen in het centrum van de stad. De vlammen sloegen weldra uit het dak, daar gretig voedsel werd gevonden in de vele brandbare goederen. De brandweer, die direct aanwezig was, kon de brandende fabriek slechts bereiken via de Nieuwstraat Ook het café „Bavaria" en hotel de Koren beurs, die in de onmiddelijke nabijheid zijn gelegen, liepen gevaar. Het bleek weldra, dat de rietmeubel fabriek, waarvan het pand toe behoort aan den heef van Ham, niet meer behouden kon blijven. Het interieur was spoedig uitgebrand, terwijl de muren instort ten. Met vier stralen bestreed de brandweer het vuur, in de allereerste plaats trachtend de gevaar loopende perceelen te behouden. Een regen van vonken vloog over het cen trum van de stad, terwijl zware rookwolken omhoog stegen. Eenige personen li«j>en door den vonken regen lichte brandwonden op. De publieke belangstelling was buitengewoon groot. De oorzaak van den brand is nog niet be kend. Varkens verbrand. Gisteravond is brand ontstaan in de kapi tale boerderij „Oude Scholten" te Eibergen (OeW.) De woning en de aangebouwde schuren gingen geheel in vlammen op. Eeni ge varkens en een pink verbrandden. De in boedel, alsmede de in de schuren geborgen voorraden werden een prooi der vlammen. De inwoners konden zich tijdig in veiligheid stellen. De oorzaak van den brand is vermoedelijk kortsluiting. Boerderij afgebrand. Hedenmorgen omstreeks half zeven is de nog nieuwe boerenbehuizing van den heer H. Johannes te Vledderveen (gemeente Onst- wedde) totaa' afgebrand. Het vee werd groo- tendeels gered, alsmede eenig huisraad. Een Sroote partij koren en stroo ging verloren •e oorzaak van den brand is vermoedelijk een schoorsteenbrand. LICHT IN EEN OUDE ZAAK. Wegens diefstal van manufacturen ter waarde van ongeveer 800 ten nadcele van den manufacturier J. A. te Peize (Drente), in 1930 gepleegd, zijn aangehouden H. M. en K. B., beiden te Roden .in hun woningen werden eenige goederen van den diefstal af komstig in beslag genomen. LIJK GEVONDEN VAN NEDERLANDSCH MILITAIR. Enkele dagen geleden werd te Heyst bij het uitvoeren van grondwerken een mensche- lijk geraamte bloot gelegd. Alles wees er op dat het geraamte ongeveer honderd jaren in den grond moest hebben gelegen. Er werd een onderzoek ingesteld vanwege 5e familieleden van den huldigen burgemees ter van Middelkerke. den heef Degroöte, waaruil blijken zou dat men staat vóór het overschot van een Nederlandschen soldaat Deze werd in 1830 te Heyst zwaar ge wond. bezweek aldaar aan zijn wouden en werd begraven ter p'aatse waar het geraamte is teruggevonden. De plaats wns vroeger een akker. HET OEVAL-KORS Het Tweede Kamerlid de heer Hermans heeft den minister van buitenlandsche zaken gevraagd öf hij hij de Belgische fegeering Inlichtingen heeft ingewonnen terzake he; geva'-Kors en of hij bereid is de eventueel verkregen informaties aan de Kamer meer te deelen. (Zooals men weet werd nrof. Kors uit Nijm "gen niet toegelaten in België, waar hij te Leewne een spreekbeurt zou houden) VËBKEERSONÖE VALLEN. Bij het verlaten van tijn auto overreden Gisteravond omstreeks half zes is de chauf feur A. v. d. Vloet, op den rijksweg onder de gemeente Gi'ze, terwijl hij zich even uit zijn wagen verwijderde, door een uit tegenoverge stelde richting komenden auto gegrepen en tegen den grond geslingerd. Twee doctoren die spoedig ter plaatse verschenen, verleen den de eerste hulp. De getroffene had won den aan hoofd en hals bekomen, terwijl het rechteronderbeen zoo goed als verbrijzeld was. Hij is op medisch advies eer auto naaf het St. Ignatius-ziekenhuis te Breda overge bracht. Overreden en gedood. Gistermorgen is op den Sonsbesksmgel te Arnhem de 57-jarige mej, N. Bader, die plotseling den Weg overstak, door een juist passeerenden vrachtauto gegrepen. Met een ernstige schedelfractuur werd zij in hét ge meente-ziekenhuis opgenomen, waar zij kort na aankomst overleed. De overledene was oud-directrice van de Industrieschool voor meisjes te Arnhem. Vrachtauto tegen tram Maandagnamiddag kwam op den hoek van de Gerard Doustraat en Ferdinand Bolstraat te Amsterdam een vrachtauto, beladen met zink, pijpen enz. In botsing met een tram Een man, die achter op de vrachtauto zat, viel er door den schok af Hij liep een hoofd wonde op, die ln het Gasthuis werd verbon den Van de tram braken van de voorpui enkele ruiten. DE NIEUWE DUITSCHE INKOMENDE RECHTEN OP BOTER. Er wordt rekening gehouden met de Nederlandsche belangen. De correspondent van de N.R.Crt. te Ber lijn meldde gisteravond: De reeds geruimen tijd geleden aangekon digde maatregelen tot steun van de boter prijzen in Duitschland bestaan uitsluitend uit het verhoogen van de inkomende rechten Dit werd dan ook in de landen, welke boter naar Duitschland exporteeren, met name in Nederland, verwacht en gevreesd. Deze vrees is op zichzelf gegrond gebleken, maar steunend op betrouwbare informaties kan ik mededeelen, dat de Duitsche regeering er naar heeft gestreefd binnen het kader van de algemeene verhooging van invoerrechten zooveel mogelijk met de Nederlandsche be langen rekening te houden en speciaal aan den Nederlandschen uitvoer van boter in vergelijk met de met Nederland op dit gebied concurreerende landen, zoo niet een bevoor rechte dan toch in alle geval een rechtvaar dige behandeling deelachtig te doen worden Dit komt in de reeds gepubliceerde algemee ne bepalingen van de noodverordening nog niet duidelijk uit, maar het blijkt onomstoo- telijk uit de uitvoerige bepalingen van deze verordening, welke eerst in den loop van de zen nacht zullen worden bekend gemaakt, maar die ik hieronder reeds kan laten vol gen. Het praktische resultaat van de uitvoe rige bepalingen is dit, dat er in het geheel vijf verschillende inkomende rechten zullen worden geheven, waarvan er echter slechts twee voor Nederland zullen gelden en wel de twee laagste. Op grond van het recht van meestbegun- stiging behoort Nederland tot de landen, die in overeenstemming met het bepaalde in het Duitsch-Finsche handelsverdrag het recht hebben 5000 ton in te voeren tegen een (Niet Officieel). Trekking van Woensdag 20 Januari 1992. HOOGE PRIJZEN. 7567 16948 19537 t 1000. 1782 2807 .1677 7141 10500 400. 546 5542 8525 10872 10977 ft00. 401 1865 4073 8053 100. PRIJZEN VAN 78. 89 79 168 213 283 358 406 42» 447 698 769 913 930 1152 1333 1465 15S9 1824 1884 1889 2152 2170 2315 2405 2469 2806 3064 3086 3102 3225 3490 3559 3649 3765 3959 4075 4177 4217 427T 4391 4492 4587 4707 4824 4975 5316 S442 8642 5761 8937 8978 6083 6172 6187 6232 6454 6615 6647 6755 6781 6980 7007 7116 7212 7277 7443 7542 7678 7718 7769 7771 8013 8077 8083 8229 8309 8423 8487 8795 8880 9006 9185 9309 9373 9495 9504 9523 9641 9690 9719 9778 10112 10253 10426 16454 10718 10910 10939 11008 11115 11314 11532 11562 11728 11865 11940 12145 12427 12428 12498 12628 12756 12768 12802 12812 12948 12952 13039 13106 13111 13127 13412 13439 13466 13509 13702 13713 13715 13901 13909 13940 13957 13970 14000 14234 14356 14479 U659 14688 14902 15044 13267 15613 15735 15817 16043 16052 16057 16799 16864 17062 17129 17129 17392 17434 17560 17564 17612 17840 17985' 18086 18303 18579 18700 18801 18830 19029 19092 19332 19620 19647 20148 20309 20387 20418 20520 20574 20709 20?33 20831 20837 20861 20894 5 442 758 1089 1489 1662 2095 2331 2678 3016 3320 3815 3968 4488 4820 5265 5508 5775 5926 6120 6512 6995 7384 7724 7987 8434 8879 9180 9563 9967 32 486 827 1090 1552 1813 2229 2333 2625 3038 3422 3822 402Ö 4490 4864 5294 5511 5852 5947 6141 6529 7076 7485 7751 8042 6549 8954 9199 9383 9973 140 527 849 1095 1559 1876 2237 2312 2631 3063 3449 3837 4058 4491 4887 5327 5576 5853 5995 6323 6549 7120 7509 7736 8254 85S3 8963 9200 NIETEN. 323 337 537 863 1150 1571 1943 2240 2429 2715 3692 3545 3907 413» 4331 4924 5378 5593 5S62 6013 6336 6697 7178 7533 7883 8280 8.590 6974 9213 541 877 1220 1612 1975 2268 2446 2743 3109 3684 3913 41.54 4677 8077 5412 5620 5873 6023 6367 6722 7205 7548 7890 8283 6599 9020 9244 9776 356 599 906 1271 1613 2004 2286 2527 2819 3132 3703 .3917 4207 4700 5158 5428 5640 5901 6032 6395 6793 7253 7608 7958 8297 8675 9053 9327 9826 9645 9734 9991 10073 1CO90 10160 10288 10320 10440 10442 10606 10645 10701 10853 10859 10897 10948 10979 11220 11222 11244 11279 11296 11396 11456 114S1 11484 11542 11566 11574 11739 11808 11817 11828 11812 11908 12020 12046 12076 12177 12183 12352 12448 12455 12672 12607 12610 12721 12804 12813 12829 12886 12931 12967 13061 13125 13161 13207 13225 13272 13343 13381 13376 13.821 13547 13557 1.3666 13670 13672 13767 13775 13795 13829 13921 13996 14031 14038 14138 14222 14228 14305 14313 14354 14357 14371 14.37.3 14623 14640 14644 14669 14873 14893 14905 14915 14955 15053 15244 15275 15388 15401 15410 15434 15521 15679 18689 15703 15743 15751 15 840 15855 15904 15925 169.31 15945 16074 16119 16130 16169 16265 16291 16415 16431 16445 16506 16641 16642 16735 16736 16818 16898 16919 16963 17183 I71S9 17234 17269 17315 17321 17587 176.34 17637 17712 17744 17797 17892 17945 18037 18049 18078 18108 18199 18203 18220 18255 18272 18316 18384 18562 18649 18694 18?3J 18751 18837 18855 tS8?4 |88?R 18916 18944 19048 19102 19161 19177 19198 19301 19256 19252 19276 19277 19335 19424 19469' 19496 19560 19567 19581 19611 19726 19749 19811 19837 19846 19850 19931 19962 19964 19985 20155 20160 2016? 20615 20637 20628 2Ö7JO 2C7R6 26854 20996 Verbeteringen: 5e klasse 24 lijst 7667 Ut. 70 tn.S. met niet; 14160 m.z. 14150. 396 639 921 1390 1640 2036 2296 2547 2833 3220 3709 3949 4427 4704 6168 5468 5669 5911 6097 6435 6908 7314 7621 7969 8380 8771 9140 9492 9849 10177 10673 11111 11423 11661 11914 12369 12787 129S0 13332 13602 13611 14165 14364 14748 13118 15480 15758 15986 16295 16646 17064 17363 17819 18112 18338 18765 18952' 19207 19469 19615 407 699 1009 1392 1647 2074 2304 2376 2860 3256 3722 3958 4472 4734 5236 5471 8710 5921 6101' 6443 6922: 7333 7650 7970 8381 8776 9151, 9494 9896 10236 10699 11194 11433 11727 11958 12414 12791 13045 13339 13603 13517 14205 14365 14871 18160 15514 15799 16655 16379 16696 17067 17581 17864 15124 18347 18794 19016 19241 19474 19723 invoerrecht van 50 mark. Dit blijft zoo voor Nederland, maar de andere landen, die ook dit contingent mogen invoeren, moeten, voor het geval hun valuta is gedeprimeerd, ook voor het contingent een extra-irjvoerrecht van 36 mark betalen, dat i6 dus 8&-|nark per ton. Dit geldt in het bijzonder voor Dene marken, Zweden en Finland. Deze differen tiatie zou natuurlijk voor een goed deel illu soir kunnen worden, indien met de maatre- gelen op invoerrechtelijk gebied nieuwe be perkingen van de toewijzing van de devie zen waren verbonden, maar zulks is niet her geval. Met de deviezen blijft het zooals het ln den laatsten tijd was. Dat was wel niet goed, maar het worat er tenminste niet onmiddel lijk slechter op. De nieuwe heffing. In het geheel zullen voortaan de volgende rechten op boter worden geheven: I. Voor boter uit Nederland, Letland, Estland en Rusland: voor een contingent van 500 ton en 50 mark, voor den overigen invoer 100 mark. De gevolgen. De invoer uit laatstgenoemde landen wordt dus praktisch stopgezet. De landen die hun valuta op peil gehouden hebben, waarvan Nederland met een aandeel van ongeveer 30 pCt. van den boter-invoer in Duitschland op de eerste plaats staat, krij gen dus een premie, boven de landen met gedeprimeerde valuta. Op zich zelf zullen ook deze landen door de verhooging van de inkomende rechten worden getroffen, maar veel minder dan dit het geval geweest zou zijn, indien men aan het oorspronkelijke plan had vastgehouden aan het inkomende recht op boter buiten de contingenten alge meen tot 135 mark te verhoogen. Men verzekerde ons, dat juist consideratie met Nederland den stoot heeft gegeven om dit plan te veranderen en inplaats daarvan te discrimineeren. Dit ligt trouwens geheel in de rede, zooals men hier te bevoegder plaatse verzekerde, dat men stellig van een verhooging van het recht op boter zou heb ben afgezien, indien niet gebleken was, dat de daling van den boterprijs in Duitschland in den laatsten tijd met de daling van de Deensche valuta gelijken tred had gehouden. Het verbruik van boter in Duitsch~ land. De invoer uit Nederland is volgens de officieele cijfers van de Duitsche regeering van 28.400 ton in 1930 tot 16.300 ton in 1931 gedaald. De hoofdoorzaak van deze daling moet in de vermindering van het ver bruik liggen, hetgeen bij een getal van 5.600.000 werkloozen en loondalingen van 15 tot 20 pCt. wel is te verklaren. Door de maatregelen van de regeering zal de prijs stijgen, maar te vreezen is dat ge lijktijdig het verbruik nog meer zal afnemen en de „verhuizing" naar de margarine en reuzel nog zal toenemen, terwijl ook zal moeten worden afgewacht of Denemarken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7