JiedU&zoJkm
£udUuaaet
Spoct
f.Binnenland
458e STAATSLOTERIJ.
groeide solidariteit der volkeren verloren zou
laan, nog nooit zoo groot als nu. De kerken
roepen daarom alle kringen en in 't bijzonder
alle Christenen op, om alles te doen ter be
strijding van dit gevaar.
De presidenten van den Oecumenischen
Raad voor Practisch Christendom: aarts
bisschop Germanos, metropoliet van Thya-
tira, president van de Orthodoxe sectie; de
lord-bisschop van Winchester, president van
de Britsche sectie; Dr. H. Kapler, president
van de Europeesche sectie; Dr. Parkes Cad-
man, president van de Amerikaansche sectie.
VALSCHE CHEQUES.
De straffen verhoogd
Het Oerechtshof te Amsterdam wees gis
ter arrest in de strafzaak tegen een Weensch
opticien en zijn compagnon, een reiziger uit
Boekarest, die door de rechtbank wegens
valschheid in geschrifte en gebruikmaking
daarvan en wegens heling waren veroordeeld
tot twee jaar gevangenisstraf. Zoowel de of
ficier als de verdachte hadden tegen dit von
nis hooger beroep aangeteekend met dit ge
volg, dat het Hof thans de straffen heeft ver
hoogd tot drie jaar en twee jaar en drie
maanden onder aftrek van twee maanden
preventieve hechtenis van beide straffen.
De procureur-generaal had resp. vier en
drie jaar geëischt.
In den zomer van 1931 had de Weener
Zich vervoegd bij den kassier van het Victo-
ria-hotel te Amsterdam en daar een valsche,
zooals het Hof aannam door hem zelf getee-
kende, cheque ten name van H. Coolidge ter
verzilvering aangeboden. Op deze cheque
was hem 243 uitbetaald.
Nadat de buitenlander was vertrokken werd
het bedrog ontdekt. Andere hotels werden
gewaarschuwd en in het hotel 1' Europe"
werd de Weensche opticien aangehouden
toen hij ook daar een cheque kwam aanbie
den. Voor het hotel trof men zijn „compag
non" aan, den reiziger uit Boekarest, die het
in het hotel Victoria geïncasseerde geld in
zijn bezit had. Zijn taak was het, de valsche-
lijk verkregen gelden in bewaring te nemen.
1 1 1
DE POSTVLUCH1 EN NAAR EN
VAN 1NDIE.
Heen:
De „Raaf" in Djask.
Anta Vaz Dias meldt: Bij de K.L.M is
bericht ingekomen, dat de „Raaf" d.d. gister
om 5.30 uur uit Bagdad is vertrokken en om
10.10 uur te Bushir is geland. Vandaar ver
trok het otestel om 10.45 en landde om 15 30
te Djask.
Morgen vertrekt de „Valk",
Donderdag 21 Januari a s. vertrekt hel
K.L.M.-vliegtuig de Valk (P.H.-A.F N.) van
Amsterdam naar Batavia. De bemanning oe-
staat uit J. J. Hondong eerste bestuurder,
J. van Steenbergen tweede bestuurder, H. de
Jonk boordwerktuigkundige en J. J. Stodieck
radiotelegrafist.
De post voor dit vliegtuig moet uiterlijk
hedenavond te Amsterdam zijn.
Terug:
.De „Reiger".
Het postvliegtuig „De Reiger" is gister
avond 7 uur bij nachtverlichting op het vlieg
veld Schiphol te Amsterdam geland. De be
manning bestond uit de piloten Sillevis en
Brugman, de boordwerktuigkunde De Blan
ken en de marconist Dené.
Uit Batavia een groote machine
noodig wegens veel passagiers.
Naar het Hbld. verneemt, is er een wijzi
ging gebracht in den dierist van Batavia
hierheen; in zooverre, dat Smirnoff, die daar
pas is aangekomen met de „Duif", reeds
Vrijdag a.s. weer naar Nederland vertrekt
De „Duif" is n.1. de nieuwste F. VII van
de K.L.M., een groote machine dus. En voor
deze terugreis zijn op verschillende punten
en met verschillende bestemmingen reeds
vijf passagiers geboekt. Het was dus nood
zakelijk om een grooter vliegtuig in te leggen
Wij vernemen, dat de „Duit" pasagiers
krijgt voor Calcutta, onderweg passagiers
opneemt voor Marseille en voor Rome.
Schieten.
Vogelschieten te Bakkum.
Onder vrij groote belangstelling had een
vogelschietwedstrijd plaats achter het café
van den heer Borst te Bakkum.
De uitslag hiervan is als volgt:
le vogel: romp W. J. Driessen, Castrf-
cum; kop J. de Oreef, warmond; staart P.
Meiman, Vijfhulzen; vleugel P. Beentjes,
Bakkum; vleugel P. Me'man, Vijfhuizen en
vlag J. Schrier, Warmond.
2e vogel: romp W. J. Driessen, Castricum;
kop J. v. Noort, Warmond: staart P. Koe-
lewijn, Bakkum; vleugel J. Schrier, War
mond; vleugel P. Koelewijn, Bakkum en
vlag J Schrier, Warmond.
3e vogel: romp en kop H. Wi'lemse, Zuid
oOhalkwijk; staart W. v. d.
waard; vleugel idem; vleug
van de scheepvaart in een groot aantal lan
den genomen heeft, is bekend. Oegevens hier
omtrent zijn in verschillende, ln de laatste
jaren verschenen, publicaties bijeen gebracht.
Deze subsidiepolitiek moet ln de eerste plaats
verantwoordelijk gesteld worden voor het te
veel aan schepen en de bovenmatige verhoo
ging van de verkeerscapaciteit der wereld-
vloot. Andere landen worden bovendien door
Voetbal.
Politievoetbal.
Alkmaar speelde gistermiddag op het
sportterrein alhier een competitiewedstrijd te
en Haarlem. Hoewel we gedacht hadden,
at Alkmaar deze ontmoeting zou kunnen
winnen, werd het een troostelooze 3—0 ne
derlaag!
De oorzaken van deze nederlaag zijn vele.
Allereerst zou men de zwakte van Alkmaar
kunnen noemen als zoodanig, maar dat is
niet heelemaal juist Wel had het binnentrio
absoluut geen schotvaardigheid, maar niet
tegenstaande dat zijn er meerdere kansen ge
weest. Echter, de halflinie was niet voor haar
taak berekend; zij verdedigde veel teveel en
zat slechts zelden achter de voorhoede, die
daardoor nog zwakker werd, dan zij al was.
Speciaal de linkshalf deed, wat hij niet doen
meet. Hij fungeerde den geheelen wedstrijd
als derde back. En dat is toch zeker nooit de
bedoeling geweest.
Maar verder maakte Alkmaar een grove
fout, door zich te laten beïnvloeden door de
leiding. Zeker, de scheidsrechter was buiten
gewoon slecht en maakte fouten, zooals wij ze
nog van *geen ander gezien hebben, maar
daarom moet men den moed toch niet laten
zakken? Toen het tweede doelpunt je kwam
(een buitenspel-geval van zeer positieven
aard) zakte heel Alkmaar ineen en werd er
lusteloos verder getrapt.
Met deze tweede goal bleek nog eens de
belangrijkheid van goede grensrechters. Geen
der twee liniemensehen kon verklaren, dat hij
bet buitenspelgeval ontdekt had. En de taak
van deze heeren is toch heusch niet uitslui
tend te letten, of er een balletje over de lijn
gaat!
Wanneer Alkmaar* betere resultaten wil
boeken, moet elke speler op zijn plaats blijven.
Lr moet hard gewerkt worden door het elftal
en er moet samengespeeld worden.
Meer zullen we van deze ontmoeting maar
niet zeggen
Schalkwijk; staart W. v. d. Berg, Heerhugo-
waard; vleugel idem; vleugel J. Stein, Haar-
lemmerliede en vlag J. Moeijes, Heerhugo-
waard.
4e vogel: romp W. v. d. Berg, Heerhugo-
waard; staart idem; kop J. Moeijes Heerhu-
gowaard; vleugel J. Schrier, Warmond;
v'eugel P. Koelewijn, Bakkum en vlag W. J.
Driessen Castricum.
5e vogel: romp, J. de Greef. Warmond;
kop W. j. Driessen. Castricum; staart J.
Moeijes, Heerhugowaard: vleugel W J.
Driessen, Castricum; vleugel K. Beentjes,
Bakkum en vlag A. Rommel, Castricum.
6e vogel: romp P. Koelewijn, Bakkum: kop
A Rommel, Castricum; staart W. J. Dries
sen, Castricum: vleugel A. Hoogendijk,
Haarlem; vleugel P. Koelewijn, Bakkum én
vlag verloot.
PRETTIGE VERHOUDING IN DEN
GEMEENTERAAD VAN HUIZEN.
Nadat in de Maandag te Huizen gehou
den raadsvergadering de voorzitter zijn
nieuwjaarsrede had uitgesproken, zweeg de
raad in alle talen en zou de agenda in be
handeling genomen worden. Dit gebrek aan
politiek fatsoen ging oud-wethouder Kos te
ver, en na tevergeefs het oudste raadslid aan
de traditie herinnerd te hebben, beantwoord
de hij de rede namens de antirev. fractie. Het
voorbeeld werd dcor alle fractieleiders ge
volgd.
Gedeputeerde ftaten hadden aangedron
gen op spoedige indiening der gemeentebe-
grcöting. De vertraging was in hoofdzaak
ontstaan, doordat de begrotingscommissie
..geen tijd" had gehad voor het onderzoek.
Bij de bespreking daaromtrent vielen harde
woorden. Zcö werd ö.m. de houding van B
en W. „schandelijk" genoemd. Toen de heer
Staalman hiervoor op zijn vingers werd ge
tikt, vond hij, dat zijn woorden „niet op een
goudschaaltje gewogen moesten worden".
De voorzitter zou dit ten opzichte van den
heer Staalman wel doen, en als tegenpresta
tie beloofde deZe hetzelfde ten opzichte vart
den voorzitter 1
Bij de algemeene beschouwingen over de
gemeentebegrooting verweet de heer Staal
man den burgemeester, dat deze „den klasse-
strijd" in den raad gevoerd en daarom het
vertrouwen van de meerderheid verloren had.
Diens optreden noemde hij provoceerend eü
geringschattend tegenover den raad.
DE SOCIALISTISCHE WETHOUDERS
VAN ROTTERDAM AFGETREDEN.
De beide soc.-dém. wethouders van Rot
terdam, de heeren de Zeeuw en Brautigam,
zijn afgetreden in verband met het door B.
en W. ingediend voorstel tot vermindering
met 3pct. van de salarissen van het gemeen-
tépersoneel. In verband hiermede is de
raadsvergadering van gistermiddag (tot na
der bericht voortgegaan met behandeling
der begtooting).
DE BEWAPENINGSKWESTIE.
De Fransche militaire
naar Krimpen.
attaché
Naar het Hbl. weet te melden, zal de
Fransche militaire attaché te 's-Gravenhage
morgen in het bijzijn van eenige officieren
van liet departement van defensie (overste
van Voorst tot Voorst en overste Oudendijk)
een bezoek brengen aan de opslagplaats van
het materieel van de H. I. H. Siderius te
Krimpen a. d. IJsel, ten einde aldus in de
gelegenheid gesteld te worden op grond van
eigen aanschouwing te constateeren wat er
nu werkelijk daar aanwezig zou zijn. Dit in
verband met de verhalen die in een deel der
Fransche pers met een hardnekkigheid de
ronde blijven doen (de verhalen over fabrica
ge van oorlogsmateriaal voor Duitschland).
DE INVLOED VAN DE CRISIS OP
HET SCHEEPVAARTBEDRIJF.
Het bestuur van de Nederl. Reedersvereeni-
ging heeft dezer dagen tijdens een audiëntie
bij den minister van Arbeid, H. en N. aan de
fegeering een nota aangeboden over den in
vloed van de crisis op het scheepvaartbedrijf.
Deze nota is het resultaat van een onderzoek,
ingesteld bij alle bij de Nederl. Reeders-
vereeniging aangesloten reederijen, omvatten
de 96 pCt. der Nederlandsche koopvaardij
vloot.
Samenvattend wordt geconstateerd, dat
naast de algemeene gevolgen der economische
crisis in hoofdzaak tweeërlei maatregelen,
door de regeeringen van andere zeevarende
landen genomen, het bestaan van het Neder
landsche scheepvaartbedrijf bedreigen:
le. Het verlaten van den gouden stan
daard in Groot-Brittannië, enkele overzeesche
deelen van het Britsche rijk, de Scandinavi
sche en andere landen.
2e. De subsidieering in allerlei vorm van
de nationale scheepvaart in een groot aantal
landen, in het bijzonder Frankrijk, Italië, Ja
pan, Spanje en de Vereenigde Staten.
De ruineuse gevolgen van de waardedaling
van het pond sterling voor vele onzer reede
rijen kunnen moeilijk overschat worden; de
Nederlandsche vlag is van de vrachtenmarkt
automatisch uitgeschakeld en ook de lijnbe-
drijven hebben een zóó geduchten schok ge
kregen, dat alleen uit dien hoofde reeds elke
reis een aanzienlijk verlies oplevert. Het moet
ondoenlijk worden geacht de exploitatiekosten
zóódanig te drukken, dat de valuta-verliezen
ter volle kunnen worden goedgemaakt.
De enorme omvang, welke de subsidieering
men de nationale scheepvaart niet ten onder
zien gaan.
Komt in deze omstandigheden niet spoedig
een wijziging ten goede en blijven de exploi
tatiekosten voor den Nederlandschen reeder
zoo hoog, dat hij het tegenover zijn concur
renten moet afleggen, dan zullen rampzalige
gevolgen niet kunnen uitblijven; verkoop van
schepen aan het buitenland, inkrimping en
ten slotte ondergang van reederijbedrijven en
het brengen van Nederlandsche schepen on
der andere vlag, gepaard gaande met ver
plaatsing van den zetel van het bedrijf naar
het buitenland, zijn de gevaren, die thans al
lerminst denkbeeldig zijn, maar benauwend
dichterbij komen.
Voorhands wordt het nemen van de volgen
de algemeene maatregelen in het belang van
onze scheepvaart in hooge mate wenschelijk
geacht:
1. Krachtige bevordering door de overheid
van een spoedige verdere daling der kosten
van levensonderhoud, opdat de loonen zich
hier te lande zoover mogelijk zullen kunnen
aanpassen aan het loonpeil in de concurree-
rende zeevarende landen.
Het op een lager peil brengen van de over-
heidsloonen wordt voor loonsverlaging in het
particuliere bedrijf als een eerste vercischte
besrhouwd
2. Het voeren van een zoodanige handels-
po'itiek, dat aan het internationaal handels
verkeer zooveel mogelijk ontwikkelingsvrij
heid wordt gelaten. Indien het onvermijdelijk
wordt geacht om den invoer te beperken ter
bescherming van onze industrie en de binnen-
landsche markt tegen abnormale concurrentie
(contingenteering van den invoer, anti-dum
ping maatregelen), dan dient niet uit het oog
te worden verlóren, dat uit dergelijke maat
regelen nadee'ige gevolgen zullen voort
vloeien vóór de scheepvaart, welke een niet
minder belangrijken bedrijfstak in ons land
vormt dan vele industrieën, waarvoor be
scherming wordt voorgesteld.
Het is derhalve geboden bij het nemen van
handelspolitieke maatregelen groote waak
zaamheid te betrachte nen de belangen der
verschillende hierbij betrokken bedrijven op
billijke wijze tegen elkaar af te wegen.
3. Waar hiertoe gelegenheid bestaat, be
vordering van het gebruik van Nederland
sche scheepsgelegenheid voor het vervöer van
goederen bestemd voor of afkomstig van ons
land.
4. Verlaging van loods- en havengelden.
5. Krachtig stre"gn om de Duitsche Regee
ring te bewegen tot wi'Ziging der zeehaven-
uitzonderingstarieven der Duhsrhe spoorwe
gen, die kunstmatig het vervoer uit het na
tuurlijke achterland Vsn de Nederlandsche
havens af'eiden naar de Duitsche zeehavens.
6. Verruiming van""- vervoer*mogeli'kbeid
onder Nederlandsche vlag van cn naar Rus
land.
7. Vrijstelling of althans belangrijke ver
mindering van het havengeld v«or opliggen-
d; schepen.
DE STAKINGEN VAN TEWERK-
GESTELDÉN.
Hervatting van het werk op het
landgoed. De Hoek.
Alle stakers bij de rijkswerkverschaffing
op het landg«d*„de Hoek" te Diepenveen
hebben via het gemeentebestuur aan de
regeering verzocht, het werk te mogen her
vatten.
IN DIT KWARTAAL GEEN
HOLLANDSCHE HARING MEER
NAAR FRANKRIJK.
Officieel wordt medegedeeld, meldt een
Reuter-telegram uit Parijs, dat het contin
gent zoute haring, dat Nederland in Frank
rijk mag invoeren, voor het eerste kwartaal
van 1932 is uitgeput.
INTERNATIONALE AANÉÉNSLUITING.
Alle werelddeelen in de I. T. F.
vertegenwoordigd.
De Internationale Federatie van Transport
arbeiders (I. T. F.) is sedert het begin van dit
jaar versterkt door de aansluiting van de or
ganisatie van Grieksche zeelieden „Poseidon",
den bond van tramwegpersoneel in Joego
slavië en de Federatie van Transportarbeiders
in Nieuw-Zeeland.
Thans zijn alle vijf werelddeelen in de
I. T. F. vertegenwoordigd.
BRANDEN.
Landbouw schuur afgebrand.
Gistermorgen is de grootste landbouw-
schuur bij de woning van den heer Lettink te
Doetinchem afgebrand. Alleen de levende
have werd gered. De brandweer wist het
woonhuis te behouden. Een groote voorraad
landbouwgewassen ging verloren.
Fabrieksbrand te Eindhoven.
Gisteravond half zeven brak te Eindhoven
brand uit in de rietmeubelenfabriek van de
firma Akse, gelegen in het centrum van de
stad. De vlammen sloegen weldra uit het
dak, daar gretig voedsel werd gevonden in
de vele brandbare goederen. De brandweer,
die direct aanwezig was, kon de brandende
fabriek slechts bereiken via de Nieuwstraat
Ook het café „Bavaria" en hotel de Koren
beurs, die in de onmiddelijke nabijheid zijn
gelegen, liepen gevaar. Het bleek weldra, dat
de rietmeubel fabriek, waarvan het pand toe
behoort aan den heef van Ham, niet meer
behouden kon blijven. Het interieur was
spoedig uitgebrand, terwijl de muren instort
ten. Met vier stralen bestreed de brandweer
het vuur, in de allereerste plaats trachtend
de gevaar loopende perceelen te behouden.
Een regen van vonken vloog over het cen
trum van de stad, terwijl zware rookwolken
omhoog stegen.
Eenige personen li«j>en door den vonken
regen lichte brandwonden op. De publieke
belangstelling was buitengewoon groot.
De oorzaak van den brand is nog niet be
kend.
Varkens verbrand.
Gisteravond is brand ontstaan in de kapi
tale boerderij „Oude Scholten" te Eibergen
(OeW.) De woning en de aangebouwde
schuren gingen geheel in vlammen op. Eeni
ge varkens en een pink verbrandden. De in
boedel, alsmede de in de schuren geborgen
voorraden werden een prooi der vlammen.
De inwoners konden zich tijdig in veiligheid
stellen.
De oorzaak van den brand is vermoedelijk
kortsluiting.
Boerderij afgebrand.
Hedenmorgen omstreeks half zeven is de
nog nieuwe boerenbehuizing van den heer H.
Johannes te Vledderveen (gemeente Onst-
wedde) totaa' afgebrand. Het vee werd groo-
tendeels gered, alsmede eenig huisraad. Een
Sroote partij koren en stroo ging verloren
•e oorzaak van den brand is vermoedelijk een
schoorsteenbrand.
LICHT IN EEN OUDE ZAAK.
Wegens diefstal van manufacturen ter
waarde van ongeveer 800 ten nadcele van
den manufacturier J. A. te Peize (Drente),
in 1930 gepleegd, zijn aangehouden H. M.
en K. B., beiden te Roden .in hun woningen
werden eenige goederen van den diefstal af
komstig in beslag genomen.
LIJK GEVONDEN VAN
NEDERLANDSCH MILITAIR.
Enkele dagen geleden werd te Heyst bij
het uitvoeren van grondwerken een mensche-
lijk geraamte bloot gelegd. Alles wees er op
dat het geraamte ongeveer honderd jaren in
den grond moest hebben gelegen.
Er werd een onderzoek ingesteld vanwege
5e familieleden van den huldigen burgemees
ter van Middelkerke. den heef Degroöte,
waaruil blijken zou dat men staat vóór het
overschot van een Nederlandschen soldaat
Deze werd in 1830 te Heyst zwaar ge
wond. bezweek aldaar aan zijn wouden en
werd begraven ter p'aatse waar het geraamte
is teruggevonden. De plaats wns vroeger een
akker.
HET OEVAL-KORS
Het Tweede Kamerlid de heer Hermans
heeft den minister van buitenlandsche zaken
gevraagd öf hij hij de Belgische fegeering
Inlichtingen heeft ingewonnen terzake he;
geva'-Kors en of hij bereid is de eventueel
verkregen informaties aan de Kamer meer te
deelen. (Zooals men weet werd nrof. Kors
uit Nijm "gen niet toegelaten in België, waar
hij te Leewne een spreekbeurt zou houden)
VËBKEERSONÖE VALLEN.
Bij het verlaten van tijn auto
overreden
Gisteravond omstreeks half zes is de chauf
feur A. v. d. Vloet, op den rijksweg onder de
gemeente Gi'ze, terwijl hij zich even uit zijn
wagen verwijderde, door een uit tegenoverge
stelde richting komenden auto gegrepen en
tegen den grond geslingerd. Twee doctoren
die spoedig ter plaatse verschenen, verleen
den de eerste hulp. De getroffene had won
den aan hoofd en hals bekomen, terwijl het
rechteronderbeen zoo goed als verbrijzeld
was. Hij is op medisch advies eer auto naaf
het St. Ignatius-ziekenhuis te Breda overge
bracht.
Overreden en gedood.
Gistermorgen is op den Sonsbesksmgel te
Arnhem de 57-jarige mej, N. Bader, die
plotseling den Weg overstak, door een juist
passeerenden vrachtauto gegrepen. Met een
ernstige schedelfractuur werd zij in hét ge
meente-ziekenhuis opgenomen, waar zij kort
na aankomst overleed. De overledene was
oud-directrice van de Industrieschool voor
meisjes te Arnhem.
Vrachtauto tegen tram
Maandagnamiddag kwam op den hoek van
de Gerard Doustraat en Ferdinand Bolstraat
te Amsterdam een vrachtauto, beladen met
zink, pijpen enz. In botsing met een tram
Een man, die achter op de vrachtauto zat,
viel er door den schok af Hij liep een hoofd
wonde op, die ln het Gasthuis werd verbon
den Van de tram braken van de voorpui
enkele ruiten.
DE NIEUWE DUITSCHE INKOMENDE
RECHTEN OP BOTER.
Er wordt rekening gehouden met de
Nederlandsche belangen.
De correspondent van de N.R.Crt. te Ber
lijn meldde gisteravond:
De reeds geruimen tijd geleden aangekon
digde maatregelen tot steun van de boter
prijzen in Duitschland bestaan uitsluitend
uit het verhoogen van de inkomende rechten
Dit werd dan ook in de landen, welke boter
naar Duitschland exporteeren, met name in
Nederland, verwacht en gevreesd.
Deze vrees is op zichzelf gegrond gebleken,
maar steunend op betrouwbare informaties
kan ik mededeelen, dat de Duitsche regeering
er naar heeft gestreefd binnen het kader van
de algemeene verhooging van invoerrechten
zooveel mogelijk met de Nederlandsche be
langen rekening te houden en speciaal aan
den Nederlandschen uitvoer van boter in
vergelijk met de met Nederland op dit gebied
concurreerende landen, zoo niet een bevoor
rechte dan toch in alle geval een rechtvaar
dige behandeling deelachtig te doen worden
Dit komt in de reeds gepubliceerde algemee
ne bepalingen van de noodverordening nog
niet duidelijk uit, maar het blijkt onomstoo-
telijk uit de uitvoerige bepalingen van deze
verordening, welke eerst in den loop van de
zen nacht zullen worden bekend gemaakt,
maar die ik hieronder reeds kan laten vol
gen. Het praktische resultaat van de uitvoe
rige bepalingen is dit, dat er in het geheel
vijf verschillende inkomende rechten zullen
worden geheven, waarvan er echter slechts
twee voor Nederland zullen gelden en wel
de twee laagste.
Op grond van het recht van meestbegun-
stiging behoort Nederland tot de landen,
die in overeenstemming met het bepaalde in
het Duitsch-Finsche handelsverdrag het
recht hebben 5000 ton in te voeren tegen een
(Niet Officieel).
Trekking van Woensdag 20 Januari 1992.
HOOGE PRIJZEN.
7567 16948 19537 t 1000.
1782 2807 .1677 7141 10500 400.
546 5542 8525 10872 10977 ft00.
401 1865 4073 8053 100.
PRIJZEN VAN 78.
89 79 168 213 283 358 406 42»
447 698 769 913 930 1152 1333
1465 15S9 1824 1884 1889 2152 2170 2315
2405 2469 2806 3064 3086 3102 3225 3490
3559 3649 3765 3959 4075 4177 4217 427T
4391 4492 4587 4707 4824 4975 5316 S442
8642 5761 8937 8978 6083 6172 6187 6232
6454 6615 6647 6755 6781 6980 7007 7116
7212 7277 7443 7542 7678 7718 7769 7771
8013 8077 8083 8229 8309 8423 8487 8795
8880 9006 9185 9309 9373 9495 9504 9523
9641 9690 9719 9778 10112 10253 10426 16454
10718 10910 10939 11008 11115 11314 11532 11562
11728 11865 11940 12145 12427 12428 12498 12628
12756 12768 12802 12812 12948 12952 13039 13106
13111
13127 13412 13439 13466 13509 13702 13713 13715
13901 13909 13940 13957 13970 14000 14234 14356
14479 U659 14688 14902 15044 13267 15613 15735
15817 16043 16052 16057 16799 16864 17062 17129
17129 17392 17434 17560 17564 17612 17840 17985'
18086 18303 18579 18700 18801 18830 19029 19092
19332 19620 19647 20148 20309 20387 20418 20520
20574 20709 20?33 20831 20837 20861 20894
5
442
758
1089
1489
1662
2095
2331
2678
3016
3320
3815
3968
4488
4820
5265
5508
5775
5926
6120
6512
6995
7384
7724
7987
8434
8879
9180
9563
9967
32
486
827
1090
1552
1813
2229
2333
2625
3038
3422
3822
402Ö
4490
4864
5294
5511
5852
5947
6141
6529
7076
7485
7751
8042
6549
8954
9199
9383
9973
140
527
849
1095
1559
1876
2237
2312
2631
3063
3449
3837
4058
4491
4887
5327
5576
5853
5995
6323
6549
7120
7509
7736
8254
85S3
8963
9200
NIETEN.
323 337
537
863
1150
1571
1943
2240
2429
2715
3692
3545
3907
413»
4331
4924
5378
5593
5S62
6013
6336
6697
7178
7533
7883
8280
8.590
6974
9213
541
877
1220
1612
1975
2268
2446
2743
3109
3684
3913
41.54
4677
8077
5412
5620
5873
6023
6367
6722
7205
7548
7890
8283
6599
9020
9244
9776
356
599
906
1271
1613
2004
2286
2527
2819
3132
3703
.3917
4207
4700
5158
5428
5640
5901
6032
6395
6793
7253
7608
7958
8297
8675
9053
9327
9826
9645 9734
9991 10073 1CO90 10160
10288 10320 10440 10442 10606 10645
10701 10853 10859 10897 10948 10979
11220 11222 11244 11279 11296 11396
11456 114S1 11484 11542 11566 11574
11739 11808 11817 11828 11812 11908
12020 12046 12076 12177 12183 12352
12448 12455 12672 12607 12610 12721
12804 12813 12829 12886 12931 12967
13061 13125 13161 13207 13225 13272
13343 13381 13376 13.821 13547 13557
1.3666 13670 13672 13767 13775 13795
13829 13921 13996 14031 14038 14138
14222 14228 14305 14313 14354 14357
14371 14.37.3 14623 14640 14644 14669
14873 14893 14905 14915 14955 15053
15244 15275 15388 15401 15410 15434
15521 15679 18689 15703 15743 15751
15 840 15855 15904 15925 169.31 15945
16074 16119 16130 16169 16265 16291
16415 16431 16445 16506 16641 16642
16735 16736 16818 16898 16919 16963
17183 I71S9 17234 17269 17315 17321
17587 176.34 17637 17712 17744 17797
17892 17945 18037 18049 18078 18108
18199 18203 18220 18255 18272 18316
18384 18562 18649 18694 18?3J 18751
18837 18855 tS8?4 |88?R 18916 18944
19048 19102 19161 19177 19198 19301
19256 19252 19276 19277 19335 19424
19469' 19496 19560 19567 19581 19611
19726
19749 19811 19837 19846 19850 19931 19962 19964
19985 20155 20160 2016? 20615 20637 20628 2Ö7JO
2C7R6 26854 20996
Verbeteringen: 5e klasse 24 lijst 7667 Ut. 70 tn.S.
met niet; 14160 m.z. 14150.
396
639
921
1390
1640
2036
2296
2547
2833
3220
3709
3949
4427
4704
6168
5468
5669
5911
6097
6435
6908
7314
7621
7969
8380
8771
9140
9492
9849
10177
10673
11111
11423
11661
11914
12369
12787
129S0
13332
13602
13611
14165
14364
14748
13118
15480
15758
15986
16295
16646
17064
17363
17819
18112
18338
18765
18952'
19207
19469
19615
407
699
1009
1392
1647
2074
2304
2376
2860
3256
3722
3958
4472
4734
5236
5471
8710
5921
6101'
6443
6922:
7333
7650
7970
8381
8776
9151,
9494
9896
10236
10699
11194
11433
11727
11958
12414
12791
13045
13339
13603
13517
14205
14365
14871
18160
15514
15799
16655
16379
16696
17067
17581
17864
15124
18347
18794
19016
19241
19474
19723
invoerrecht van 50 mark. Dit blijft zoo voor
Nederland, maar de andere landen, die ook
dit contingent mogen invoeren, moeten, voor
het geval hun valuta is gedeprimeerd, ook
voor het contingent een extra-irjvoerrecht
van 36 mark betalen, dat i6 dus 8&-|nark per
ton. Dit geldt in het bijzonder voor Dene
marken, Zweden en Finland. Deze differen
tiatie zou natuurlijk voor een goed deel illu
soir kunnen worden, indien met de maatre-
gelen op invoerrechtelijk gebied nieuwe be
perkingen van de toewijzing van de devie
zen waren verbonden, maar zulks is niet her
geval. Met de deviezen blijft het zooals het ln
den laatsten tijd was. Dat was wel niet goed,
maar het worat er tenminste niet onmiddel
lijk slechter op.
De nieuwe heffing.
In het geheel zullen voortaan de volgende
rechten op boter worden geheven:
I. Voor boter uit Nederland, Letland,
Estland en Rusland: voor een contingent
van 500 ton en 50 mark, voor den overigen
invoer 100 mark.
De gevolgen.
De invoer uit laatstgenoemde landen
wordt dus praktisch stopgezet. De landen
die hun valuta op peil gehouden hebben,
waarvan Nederland met een aandeel van
ongeveer 30 pCt. van den boter-invoer in
Duitschland op de eerste plaats staat, krij
gen dus een premie, boven de landen met
gedeprimeerde valuta. Op zich zelf zullen
ook deze landen door de verhooging van de
inkomende rechten worden getroffen, maar
veel minder dan dit het geval geweest zou
zijn, indien men aan het oorspronkelijke
plan had vastgehouden aan het inkomende
recht op boter buiten de contingenten alge
meen tot 135 mark te verhoogen.
Men verzekerde ons, dat juist consideratie
met Nederland den stoot heeft gegeven om
dit plan te veranderen en inplaats daarvan
te discrimineeren. Dit ligt trouwens geheel
in de rede, zooals men hier te bevoegder
plaatse verzekerde, dat men stellig van een
verhooging van het recht op boter zou heb
ben afgezien, indien niet gebleken was, dat
de daling van den boterprijs in Duitschland
in den laatsten tijd met de daling van de
Deensche valuta gelijken tred had gehouden.
Het verbruik van boter in Duitsch~
land.
De invoer uit Nederland is volgens de
officieele cijfers van de Duitsche regeering
van 28.400 ton in 1930 tot 16.300 ton in
1931 gedaald. De hoofdoorzaak van deze
daling moet in de vermindering van het ver
bruik liggen, hetgeen bij een getal van
5.600.000 werkloozen en loondalingen van
15 tot 20 pCt. wel is te verklaren.
Door de maatregelen van de regeering zal
de prijs stijgen, maar te vreezen is dat ge
lijktijdig het verbruik nog meer zal afnemen
en de „verhuizing" naar de margarine en
reuzel nog zal toenemen, terwijl ook zal
moeten worden afgewacht of Denemarken