SPRUTOL Londensche brieven. SPROETEN komen vroeg in't weest. Bekl. schijnt den inhoud van de voor- aohriften niet voldoende te kennen. Wegens opzettelijke mishandeling vroeg hij 14 dagen gevangenisstraf voorwaardelijk. De 'krijgsraad heeft bekl. vrijgesproken. PRINCIPIE'ELE DIENSTWEIGERING. De krijgsraad te 's-Hertogenbosch heeft den 20-jarigen dienstplichtigen soldaat der infanterie P. H. uit Rotterdam, wegens prin- cipieele dienstweigering veroordeeld tot 10 maanden gevangenisstraf met ontslag uit den dienst. OVERTREDING VAN DE VEEWET. Een veehouder, die op grond van zijn medi sche overtuiging gezond vee uit de weide naar een quarantainestal heeft laten brengen, waarin koeien lijdende aan mond- en klauw zeer waren, is door de rechtbank te Amster dam veroordeeld tot een geldboete van 100, subsidiair 10 dagen hechtenis, overeenkom stig den eischen van het O.M. De kantonrechter te Hilversum had den veehouder veroordeeld tot 10 boete subsi diair 10 dagen hechtenis. MAGNETISEEREN. Door den Hoogen Raad straf baar verklaard. De Hooge Raad heeft uitspraak gedaan in fiet cassatie-beroep van een magnetiseur te Voorburg, die door den kantonrechter te Rot terdam was veroordeeld tot 25 boete, sub- sidair vijf dagen hechtenis wegens overtre ding van de wet op de uitoefening der ge neeskunst door het in behandeling nemen van eenige inwoners van Rotterdam. De Rotterdamsche rechtbank had in appèl de straf verminderd tot 1 boete subs. een dag hechtenis. Tegen deze beschikking had de magnetiseur cassatie aangeteekend, op grond dat de gave der magnetische uitstra ling niet valt onder de genoemde wet, dat hij die gave niet als beroep heeft toegepast en dat hij geen handeling in den zin der wet had verricht, aangezien hij zijn handen slechts langs het lichaam der behandelden heeft laten gaan zonder ze aan te raken. De Hooge Raad heeft thans dit cassatie beroep verworpen, o m. op de volgende gron den: Nog daargelaten of het wel vaststaat dat het magnetiseeren niet behoort tot het ter rein der tegenwoordige wetenschappelijke geneeskunst, houdt artikel 1 der meerge noemde wet niet de minste beperking in, zoo dat geen enkele geneeswijze, dus ook niet die door magnetisme, aan de toepassing dier wet onttrokken kan worden. Ook uit de geschie denis van de totstandkoming dier wet valt dit at' te leiden; immers bij '•en zoo enge inter pretatie der artikelen van die wet als ver dachte wenscht, zou aan deren wettelijk on bevoegde een vrijbrief worden gegeven om ongestoord zijn praktijken uit te oefenen; de handelingen van een kwakzalver, die ook voorgeeft ziekten te kunnen genezen, zouden daardoor gesanctionneerd worden. Bovendien heeft hij, die de gave der mag netische kracht bezit, daarmede nog niet de bekwaamheid verkregen om te beoordeelen of in de hem voorge'egde gevallen de toe passing daarvan, dan wel van een andere geneeswijze de voorkeur verdient. Door de ruime opvatting van art. 1 der Wet op de geneeskunst wordt niet, zooals verdachte meent, de toepassing van het mag netisme als geneeswijze uitgesloten, maar al leen de toepassing daarvan door personen, aan wie de wet de bevoegdheid tot de uit oefening der geneeskunst niet heeft toege kend. Daar verdachte tegen betaling de gave van zijn magnetische kracht als geneeswijze aan wendde bij degenen, die hem over kwalen kwamen raadplegen, oondeelt de Hooge Raad dat verdachte den geneeskundigen bijstand als beroep heeft uitgeoefend. Ook heeft ver dachte het buiten noodzaak gedaan, daar vo'gens zijn eigen verklaring er te Rotterdam voldoende medische hulp beschikbaar is. Ten slotte acht de Hooge Raad het ver weer van verdachte, dat hij geen „handelin gen" verrichtte, ongegrond, omdat voor over treding van art. 436 W. v. Sr. slechts noodig is. dat gen daartoe onbevoegde geneeskundi gen bijstand verleent Derhalve acht de Hooge Raad alle elemen ten voor het strafbaar feit aanwezig. ZWARE MISHANDELING VAN HAAR ECHTGENOOT. Ter zake zware mishandeling van haar echtgenoot heeft de rechtbank te Den Haag mej. De J., gehuwd met J. C. D. B. uit Stompwijk, veroordeeld tot 1 jaar en 6 maan- den gevangenisstraf. In hooger beroep is door den advocaat- generaal gerequireerd oplegging van een voorwaardelijke gevangenisstraf van 1 jaar met bijzondere voorwaarden. Het Hof, zich met deze eischen vereenigend. legde verdachte, die inmiddels reeds op vrije voeten is gesteld, deze straf op. Het betrof hier een geval van rechtelijke twist, waarbij de vrouw en ketel met kokend water over haar echtgenoot, die nog te bed lag, uitgooit Anna Termuiden, «rhuldig bevonden aan doodslag op zijn echtgenoote op Ameland, ontoerekenbaar is verklaard, en zijn plaat sing in een krankzinnigengesticht voor hoog stens een jaar is gelast, waarna ter beschik king stelling van de regeering zal volgen. HET SPOORWEGONGELUK TE GRONINGEN. Het gerechtshof te Leeuwarden heeft gister arrest gewezen in de zaak van den 40-jari- gen rangeerder B. H. te Groningen en den 38-jarigen machinist W. P. te Zwolle, die hebben terechtgestaan als schuldig aan het spoorwegongeluk, dat op 26 Januari 1931 te Groningen heeft plaats gevonden. De recht bank te Groningen had B. tot 14 dagen hech tenis veroordeeld. De procureur-generaal bij het gerechtshof had vrijspraak van den ran- geerder en verooi deeling tot 14 dagen hech tenis van den machinist gerequireerd. Het Hof heeft beiden tot een week hechtenis ver oordeeld, voorwaardelijk met een jaar proef tijd. POGING TOT MOORD. De 24-jarige expeditieknecht te 's-Graven- hage, is door de rechtbank aldaar wegens po ging tot moord op zijn gewezen meisje, in den morgen van 4 Januari jl. veroordeeld wegens zware mishandeling tot 1 jaar en zes maanden gevangenisstraf. De vereeniging tot bevordering van het Vreemdelingenverkeer te Bergen is bijzonder actief in het bekend maken van ck badplaats en heeft begrepen, dat haar uitgaven goed verzorgd behooren te zijn. Heden ontvingen wij 'n exemplaar van den 6den druk van de Gids voor Bergen en Bergen aan Zee, een eigen uitgave van deze vereeniging. Deze gids heeft een voor het dorp karakte ristieken nieuwen omslag gekregen, ontwor pen door Rie Kooijman, terwijl ze geïllus treerd is met teekeningen van de kunstenaars J. G. Veldheer en J. M. Graadt van Rog gen. De gids is voorzien van de nieuwste ge gevens, bevat beschrijvingen -van een aantal mooie uitstapjes, èen drietal kaarten en is aangevuld met een bijdrage van prof. Van Baren uit Wageningen over het strand en ce duinen te Bergen. Tevens ontvingen wij een gratis geïllus treerde gids met aardige kiekjes van Bergen en Bergen aan Zee, benevens de gratis pen- siongids, die een anderen vorm heeft verkre gen en thans een gezellig boekje mag wor den genoemd. Deze pensiongids bevat de op gave van een 118 hotels en pensions en ruim 400 gemeubileerde huizen, die te huur zijn en wordt op aanvrage door het informatiebureau der V.V.V. gratis toegezonden. De blcei van Bergen als Nederlanasch vacantieoord komt ook in deze gids tot uiting als men weet dat de pensionlijst in 1910 slechts 58 adressen van hotelé, pensions en gemeubileerde huizen bevatte, welk aantal thans 413 bedraagt, waarvan 118 hotels en pensions. In 1910 tel de Bergen nog slechts 2250 inwoners, welk aantal nu ruim 6000 bedraagt. Ook uit deze cijfers blijkt, dat het mooie natuurdorp door het vreemdelingenverkeer zich in een toene- menden bloei mag verheugen. Bergen aan Zee mag terecht een model- badplaats worden genoemd en dit te meer waar men daar voor 25 t/it per seizoen wan- delkaarten kan bekomen voor het 1500 H.A. groote duingebied van de fam. Van Reenen Nu met steun van het rijk en de provincie het mooie Bergerbosch ter grootte van 80 H.A. het vorig jaar als natuurreservaat werd be houden, zal Bergen ongetwijfeld zijn aan trekkelijkheid als vacantie-oord nog zien toe nemen en dit te meer omdat men daar van de moderne gemakken, electra, gas, waterlei ding en rioleering niet versteken is en door de electrificatie van het baanvak Alkmaar Amsterdam binnen een uur met den electri- schen trein de hoofdstad kan bereiken. (Van onzen eigen correspondent.) VERDUISTERING TE AMERONGEN. Administrateur van de waterlei ding veroordeeld. De rechtbank te Utrecht deed uitspraak in de zaak tegen een 25-jarigen inwoner van Amerongen, gewezen administrateur van de ater eiding aldaar, die zich te verantw oor- J?ad wegens verduistering in dienstbe- i king va n/ 5320 ten nadeele van de ge- eente Amerongen. Tevens was hem ten las- gelegd, valschheid in geschrifte. 6 rech'bank veroordeelde verdachte tot van -*?evangenisstraf van één jaar met aftrek <-iat 'I Preventieve hechtenis met de bepaling zes maanden van deze straf voorwaarde- n Wurden doorgebracht, ue eisch van den officier van justitie was een ]aar gevangenisstraf. HET DRAMA OP AMELAND. De officier van justitie bij de rechtbank te Leeuwarden heeft hooger beroep aangetee kend tegen het vonnis van de rechtbank, waarbij ds. A., de vroegere predikant te St. Motor en locomotief. Londen, April 1932. Het „road versus rail"-conflict in Enge land is een Ongelijke worsteling tusschen het oude, dat zich wil handhaven, en het nieuwe, dat hand over hand veld wint. Met het oude zijn machtige belangen gemoeid, de belan- cn van duizenden kleine bezitters, die hun geld aan de spoorwegen hebben geleend en het geleidelijk zien wegslinken, de belangen van een uitgebre:d leger personeel, admini stratief en bedienend, de belangen ook van hen, die de geenszins in alle opzichten ver ouderde spoorwegen niet kunnen missen. Misschien heb ik belangen vergeten, maar de opgesomde zijn voldoende om aan te geven hoezeer algeheel verval van het spoorweg bedrijf onder de reeds moordende concurren tie van den motor een groote maatschappe lijke ramp zou zijn. De kwestie is uiteraard een regeerings- zaak; en reeds langer dan een half jaar ge leden, teen de nieuwe verkeerswet van kracht werd, heeft de regeering met bepalingen in die wet gepoogd den aanval van den motor op de locomotief te stuiten. Dat is niet ge lukt. Een korps van verkeerscommissarissen, voor verschillende centra van het land be noemd, kreeg opdracht verzoeken om vergun ningen van motordiensten te onderzoeken. Maatstaf voor toewijzing was veelal de vraag of de verkeersdienst, die werd voorge steld, aan een behoefte tegemoetkwam, afge scheiden van zekere technische eischen, waar aan aanvragers a priori moesten voldoen. De spoorwegmaatschappijen, die bij elke aan vraag van dien aard haar woord mocht doen, hebben als regel aangenomen zich tegen alle toewijzingen te verzetten. Maar de meeste aanvragen waren zoodanig, dat de te volgen diensten in het openbaar belang werden ge acht en de commissarissen hadden geen vrij heid zulke aanvragen ten behoeve der spoor wegen te weigeren. De spoorwegen klagen over oneerlijke concurrentie en leggen uit. dat zij enorme sommen hebben moeten besteden om hun eigen banen aan te leggen, terwijl de motor.vervoer-ondernemingen kosteloos ge bruik maken van de wegen, welke de staat heeft laten aanleggen. Zij leggen uit, dat zij jaarlijks aanzienlijke sommen moeten betalen voor onderhoud van hun wegen en werken, terwijl de motor-menschen voor het onder houd der rijkswegen veel te weinig belasting betalen in verhouding tot de slijtage, waaa- aan die wegen vooral als gevolg van het zware motorverkeer, blootstaan. Onder zulke omstandigheden, legt de thans zoo lijdende partij uit, kan het niet moeilijk zijn voor de motor-maatschappijen passagiers en vracht klanten lagere tarieven aan te bieden dan de spoorwegen kunnen doen. Aan den ande ren kant redeneeren de nieuwe vrachtrijders, dat hun motortransport al meer dan genoeg aan belasting opbrengt om de wegen te on derhouden (waarmede het argument der spoorwegen over den aanleg der banen niet is beantwoord). Het is buiten alen twijfel, dat de motor- vervoer-ondernemingen een onbillijk voordeel hebben over hun rivalen van de locomotief. Zij hebben geen millioen behoeven te beste den aan wegenaanleg, omdat de wegen er waren toen zij kwamen. En de wegenbelas ting dragen zij met alle andere gebruikers van motorvoertuigen, de lichtste (die weinig of geen slijtage aan den weg veroorzaken) in cluis. Bovendien is het nieuwe bedrijf veel vrijer in zijn bewegingen ditmaal figuur lijk gesproken dan de spoorwegen, welker vrachtvervoer aan wettelijke bepalingen is gebonden, die bij de wet verplicht zijn alle voor transport aangeboden vrachten te ac cepteeren, en welker tariefstelsel voor vracht vervoer onder wettige controle staat. De minister voor transport heeft juist een nieuwen stap gedaan om in deze brandende kwestie een oplossing te bereiken. Een com missie is benoemd, bestaande uit acht leden, vier voor elk der partijen die snel en terdege de mérites der geschilpunten moet onderzoe ken en die vooral zoo juist mogelijk zal moe ten berekenen hoe groot het aandeel is, dat de metorvervoerondernemingen bijdragen in de kosten van aanleg en onderhoud van we gen. Het kan niet worden verwacht, dat twee elkaar bestrijdende partijen, in één commissie vereengd, een oplossing zullen vinden voor een van de lastigste binnenlandsche proble men, waarvoor Engeland zich thans ziet ge steld. Maar men hoopt, dat de uitkomst der beraadslagingen, in een rapport vastgelegd, aan de regeering een leiddraad zal geven. De positie op het oogenblik is, dat de mo- torvervcermaatschappijen het lucratieve ver keer aan de spoorwegen onttrekken, zoodat deze op den duur, indien de toetand besten digd bleef, geen geld meer zouden hebben om hun bedrijf in goede conditie te houden. Dan zou ook het zware vrachtvervoer, dat van steenkool en dat voor de ijzer- en staal- nijverheid en de machine-industrie, worden bedreigd. De gelegenheid voor zulk vervoer kan het land niet ontberen. Aan den an deren kant moet de vooruitgang worden ge diend en mag aan de gemeenschap niet het in menig opzicht doeltreffender en goedkoo- per motorvervoer van passagiers en lichte goederen worden onthouden. Hoe men zich uit dit dilemma zal werken is een open vraag. Er zijn vele mogelijkheden. Nu de spoorwe gen zich niet langer in een monopolie verheu gen, heeft het publiek minder behoefte aan de wettelijke bepalingen, die het tegen uitbui ting beschermen. Van zulke boeien bevrijd zouden de spoorwegen al terstond beter de concurrentie kunnen aanpakken. Electrificatie van# lokaalverbindingen (hier en daar met succes uitgevoerd) zou ongetwijfeld meer pas sagiers aanbregen. De spoorwegen zeggen echter, dat zij er geen kapitaal voor hebben, hetgeen men gerust mag gelooven. Tot heden hebben spoorwegdirecties weinig ge daan aan het verzetten van bakens met het verloopen van het getij en zij hebben er de populariteit bij de bevolking mee verspeeld. Zij zijn blijven soezen in hun monopolisti- schen sluimer. De ververschingszalen aan de stations, die nu al een halve eeuw lang het mikpunt zijn van populairen spot, zijn door de jaren heen onveranderd gebleven, koude, ongezellige verblijven, waar de broodjes en worstjes dagen lang in verschimmelden staat op de buffetten prijken. Dit is geen overdrij ving. Ik heb meer dan eens aan het drukste station van Londen, Victoria, saucijzenbrood jes gekocht, die inwendig groen waren van schimmel. In Engeland zijn dat kleinigheden, die nimmer tot openbare verontwaardiging leiden maar alleen lachlust wekken. Het goe de humeur van een Engelsche menigte is nu eenmaal grenzeloos. Maar de kleinigheden teekenen een geestesgesteldheid, die noodza kelijk hervorming moet ondergaan. De spoor wegen hebben veelal gelijk, wanneer zij ge wagen van de onbillijke concurrentie van hun nieuwe rivalen. Maar zij maken openbare er kenning er van moeilijk door de sleur, welke hun de sympathie ontneemt. De kwestie „road versus rail" zal eens moeten worden opgelost. Het zal waarschijnlijk zoodanig ge schieden, dat het nieuwe en het oude bedrijf elkaar aanvullen. Maar de belangen, die bij de spoorwegen zijn betrokken zullen moeten worden beschermd. En de uitkomst kan niet anders zijn dan verhooging van den prijs, dien men voor motorvervoer moet betalen. De spoorwegen moeten voor zekere noodza kelijke diensten in stand worden gehouden. En de motor-ondernemingen zullen aan de instandhouding mee moeten betalen. ENSCHEDE WERKT WEER. Protest tegen verlaagde tarieven. De correspondent van het Hbld. meldt: Reeds 8000 van de ongeveer 11000 tex tielarbeiders te Enschedé hebben een oproe ping ontvangen om deze week het werk te hervatten. Wanneer en of de anderen aan het werk kunnen gaan, is nog niet bekena Bui ten Enschedé hebben 600 arbeiders nog geen oproeping ontvangen. In de spinnerijen is het werk bijna volledig hervat. Bij de firma N. ter Kuile en Zonen te Enschedé is een strubbeling ontstaan, door dat de wevers en kam-inhangers protesteer den tegen de h.i. veranderde en ver laagcic tarieven. Eenige personen hebben daar fle fabriek verlaten. De besturen van „Unitas" en „St. Lam- bertus" hebben deze zaak bij de fabrikan- tenvereeniging aanhangig gemaakt, welke daarover gisteravond zou vergaderen vooraar. Koop tijdig BEDREIGING MET SLUITING DER BIOSCOPEN TE LEIDEN. Wegens plannen van Ben W. tot verhccging der vermakelijk heidsbelasting. Zooals gemeld hebben B. en W. van Lei den het voornemen aangekondigd om den raad voor te stellen de vermakelijkheidsbe lasting met 20 te verhoogen. Het hoofdbe stuur v. d. Nederlandschen Bioscoopbond heeft naar aanleiding hiervan het gemeente bestuur heden telegrafisch bericht, dat een eventueele verhooging der vermakelijkheids belasting sluiting der bioscopen in Leiden tengevolge moet hebben. Het bestuur heeft, in verband hiermede, telegrafisch om een on derhoud met B. en W. gevraagd. Tevens heeft het aan de directie der in Leiden ge vestigde bioscooptheaters medegedeeld, dat heden aan de personeelen der Leidsche bios copen ontslag moet worden aangezegd met ingang van den dag waarop de gemeente eventueel de verhoogde vermakelijkheidsbe lasting gaat heffen. DR. DE VISSER MOET EEN OPERATIE ONDERGAAN. Dr. J. Th. de Visser is eenige dagen ge leden opgenomen in het Roode kruis zieken huis te Den Haag voor het ondergaan van een niet gevaarlijke operatie. HET DRAMA TE ECHT. Vermoedelijk openbare behan deling voor de rechtbank te Roermond. Naar wij vernemen, loopt het onderzoek, tegen de gewezen jachtopzieners vader en zoon v. d. Elzen, verdacht van den drievoudi- gen moord op de jongen Wehrens en de gebroeders Kersten te Echt—Putbroek ten einde Alhoewel het vooronderzoek nog niet is gesloten, is het de bedoeling de zaak op Dinsdag 31 Mei a.s. voor de rechtbank te Roermond in openbare behandeling te nemen. Mede in verband met het groote aan tal getuigen, dat zal worden gedagvaard, kan nog niet worden gezegd, hoe lang de be handeling zal duren. TUSSCHEN DE LIFT BEKNELD. Maandagmiddag is de sleeper J. Stevel- nians in de ondergrondsche werken der staatsmijn „Hendrik" bekneld geraakt onder de lift van een tusschen-schacfu Hij werd naai het St. Jcseph's ziekenhuis vervoerd, waar hij gisterochtend is overleden De ge troffene was 20 jaar oud en ongehuwd. NEDERLAND IN DEN VREEMDE. Eenige dagen geleden heeft de heer R. M. Beuth te Weenen een voordraent gehouden over de afsluiting en gedeeltelijke droog making der Zuiderzee. De voordracht vond plaats in het gebouw van de „Wiener Urania" en ondervond grooten bijval van het zeer talrijke publiek. De zeer mooie lantaarnplaatjes, beschik baar gesteld door de vereeniging „Nederland in den Vreemde", droegen het hunner ertoe bij om de voordracht interessant en leerzaam te maken. Namens het Nederlandscbe gezantschap te Weenen was de kanselier, de heer Van der Stal, aanwezig. VERLAGING WERKLOGZENSTEUN. Onrust te Hilversum. Naar aanleiding van de behandeling van de voorstellen tot verlaging van de werk lozensteun gister in den gemeenteraad heb ben werkloozen bij verschillende winkeliers ruiten ingegooid. Ook de ruiten van een pas- seerenden auto moesten het ontgelden. Gis termiddag- en avond was het zeer woelig, vooral bij het raadhuis en het centrum van de plaats. Bij het raadhuis hebben sociaal democratische gemeenteraadsleden de werk loozen toegesproken. De politie heeft eenige personen gearresteerd. DOODELIJK BEDRIJFSONGEVAL. Maandagavond is de 37-jarige ir. G. J. Bouten, terwijl hij, op een ladder staande, werkzaamheden in de nitraatsloods van het stikstofbindingsbedrijf te Lutterade contro leerde, dcor het uitglijden van de ladder on geveer 3 M. omlaag gevallen. Hij bekwam een linkerschedelbasisbreuk, aan de gevolgen waarvan hij in het St. Josephziekenhuis te- Heerlen is overleden. Hij was sinds 1920 bij de staatsmijnen in dienst en vervulde den laatsten tijd de be trekking van chef van de teekenkamer op het hoofdbureau der Staatsmijnen te Heerlen. OVEREENSTEMMING IN KLEI- INDUSTRIE IN LIMBURG. Maandagavond is na langdurige bespre kingen van werkgevers en later in een alge- meene vergadering met de werknemers en het bondsbestuur tot tevredenheid van beide partijen overeenstemming bereikt betreffende net collectief arbeidscontract in de Limburg- sche klei-industrie BURGEMEESTER MISHANDELD DOOR ZIJN KLERK. Gisteren werd de heer Kotin, burgemeester van Grevenbicht (L.), toen hij op de gemeen tesecretarie kwam, lastig gevallen door een zijner klerken, die het maar niet verkroppen kon, dat sinds eenigen tijd een nieuwe be- di nde was aangesteld. De klerk ontstak daarbij zoodanig in woede, dat hij den burge meester bij de keel greep en hem in het gelaat en aan den mond verwondde. Het personeel ter secretarie ontzette den burgemeester, waarna de klerk door de politie werd gear resteerd. SALARISVERLAGINGEN TE BUSSUM. Vrijwillige stortingen. Behalve andere maatregelen, zooals ver hooging van belastingen, stellen B. en W. van Bussum den raad voor om, in verband met de crisisomstandigheden, een korting van 4.21 pet. tce te passen voor den tijd van drie jaren op de salarissen van alle ge- meentepersoneel voorzoover het salaris meer bedraagt dan 700. De wethouders hebben verklaard met ingang van 1 Mei 3 minder van hun salaris in ontvangst te nemen. Van den burgemeester, den secretaris, den ontvanger, den commissaris van politie en de bezoldigde ambtenaren van den burgerlijken stand is een gelijke verklaring ontvangen, een en ander voor zooveel en voor zoolang t.a.v. hun wedden geen algemeene regeling wordt getroffen. DEVIEZEN-SMOKKELAARS Zondagavond is aan het douanekan toor Strasz, vlak bij Kerkrade, een Duitsche luxe-auto uit Dusseldorf door de beambten aaangehouden èn nauw keurig onderzocht. De drie inzittenden, allen Polen, zijn eveneens gevisiteerd, zij waren in het bezit van 2050 Holland- sche guldens en van 45.000 R.M., in bil jetten van 1000 mark. De Polen hadden de bedoeling aan het kantoor Holz— Kerkrade de grens naar ons land te pas- seeren. De beambten namen tevens papieren in beslag, die op het bestaan van een omvangrijken smokkelhandel in deviezen wijzen. De drie Polen zijr naar Dusseldorf overgebracht. WISSELING IN DE LEGER LEIDING. Thans is het Kon. besluit verschenen, waar bij met ingang van 1 Mei a.d. aan den luite nant-generaal E. F. Insinger, commandant van het veldleger, tevens commandant dei- vesting Holland en gouverneur der Residen tie, op het daartoe door hem gedaan verzoek eervol ontslag uit den militairen dienst is ver leend ter zake van langdurigen dienst, onder dankbetuiging voor de uitnemende diensten, door hem gedurende tal van jaren in ver schillende gewichtige betrekkingen aan den lande bewezen. Bij hetzelfde besluit is tot luitenant-gene raal, commandant van het veldleger, tevens commandant van de vesting Holland, be noemd de generaal-majoor jhr. W. Röel commandant van de le divisie. ZORG VOOR JEUGDIGE WERKLOOZEN. Een landelijke commissie ingesteld. Op initiatief van het Nederlandsche Jeugd leiders-instituut er. de Interdiocesane Jeugd commissie is een commissie ingesteld ter bestudeering van het vraagstuk der jeugd werkloosheid. De commissie bestaat uit: prof. F. Frencken, waarnemend voorzitter (Interdio cesane Jeugdcommissie), mevr. M. C. v. ReeuwijkMans (inspectrice van d«n Arbeid), dr. J. Eykman (A. M. V. J„ be stuurslid N. J. I.), K. Vorrink (A. J. C., be stuurslid N. J I.), J. Berger (Ned. Verbond van Vakverenigingen), J. Schipper (Chr. Nat. Vakverbond), Jos Veldman (R.K. Werklieden-Verbond), H. L. F. J. Deelen secretaris (secr. N. J. I.) BRANDSTICHTING IN DE HEIDE. De gemeentepolitie van Eersel (N.-Br.) heeft aldaar den 23-jarigen J. S. uit Wester hoven gearresteerd wegens brandstichting. Deze man heeft ten overstaan van den burgemeester van Eersel een volledige beken tenis afgelegd. Gebleken is, dat hij er met een auto op uit trok. Gemeente-arbeiders van Eersel hadden een auto plotseling zien stilstaan en zoodra deze auto weer vertrokken was, hadden zij ontwaard, dat de heide, vlak bij de plaats waar de wagen had stilgestaan, in brand stond. Even later had dit zich herhaald. In beide gevallen waren de gemeente-arbeiders er in geslaagd door snel ingrijpen den brand te blusschen. De politie wist den brandstichter spoedig te pakken te krijgen en het bleek bovenge noemde S. te zijn. Hij is ter beschikking gesteld van de justitie in Den Bosch. DE BRUG OVER DEN RIJN BIJ ARNHEM. Na lange besprekingen heeft de gemeente raad van Arnhem gistermiddag de voorstel len van B. en W. inzake overbrugging van den Rijn goedgekeurd. Daarbij werd de wensch uitgesproken, dat nooit onder welke benaming ook door het rijk of met toestem ming van het rijk door anderen voor het pas- seeren van de nieuwe brug eenig recht zal worden geheven. Uit het debat bleek, dat de brug vier millioen gulden zal kosten. VEREENIGING VAN LIBERALE LEDEN VAN GEMEENTEBESTUREN. Na afloop van de partijvergadering vaA de Liberale Staatspartij De Vrijheidsbond is, eveneens te Leeuwarden, de jaarlijksche ver gadering gehouden van de Vereeniging van liberale leden van gemeentebesturen, onder leiding van den h«r C. G. Roos, die in zijn openingswoord memoreerde het vele en be langrijke werk, dat de Vereeniging in het af- geloopen jaar heeft mogen verrichten. Uit het jaarverslag van den secretaris penningmeester den heer W. J. Bastiaan, bleek, dat de vorming van provinciale afdee- lingen geregelden voortgang heeft en dat in toenemende mate gebruik wordt gemaakt van de gelegenheid om voorlichting te ontvan gen inzake gemeentepolitiek. De periodiek aftredende bestuursleden, me vrouw H. A. van Riel-Smeenge (Assen) en de heeren jhr. D. R. Gevers Deynoot (Bilt- hoven), A. E. Hannema (Harlingen), N. de Jager (Groningen) werden herkozen, terwijl in de vacature van mr. G. J. H. Wagener (Zutphen), die zich niet herkiesbaar had ge steld, werd gekozen mr. J. A. H. Coops (Apeldoorn)., y

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 7