SPRUTOL
Londensche brieven.
SPROETEN komen vroeg in't
weest. Bekl. schijnt den inhoud van de voor-
aohriften niet voldoende te kennen. Wegens
opzettelijke mishandeling vroeg hij 14 dagen
gevangenisstraf voorwaardelijk.
De 'krijgsraad heeft bekl. vrijgesproken.
PRINCIPIE'ELE DIENSTWEIGERING.
De krijgsraad te 's-Hertogenbosch heeft
den 20-jarigen dienstplichtigen soldaat der
infanterie P. H. uit Rotterdam, wegens prin-
cipieele dienstweigering veroordeeld tot 10
maanden gevangenisstraf met ontslag uit
den dienst.
OVERTREDING VAN DE VEEWET.
Een veehouder, die op grond van zijn medi
sche overtuiging gezond vee uit de weide
naar een quarantainestal heeft laten brengen,
waarin koeien lijdende aan mond- en klauw
zeer waren, is door de rechtbank te Amster
dam veroordeeld tot een geldboete van 100,
subsidiair 10 dagen hechtenis, overeenkom
stig den eischen van het O.M.
De kantonrechter te Hilversum had den
veehouder veroordeeld tot 10 boete subsi
diair 10 dagen hechtenis.
MAGNETISEEREN.
Door den Hoogen Raad straf
baar verklaard.
De Hooge Raad heeft uitspraak gedaan in
fiet cassatie-beroep van een magnetiseur te
Voorburg, die door den kantonrechter te Rot
terdam was veroordeeld tot 25 boete, sub-
sidair vijf dagen hechtenis wegens overtre
ding van de wet op de uitoefening der ge
neeskunst door het in behandeling nemen van
eenige inwoners van Rotterdam.
De Rotterdamsche rechtbank had in appèl
de straf verminderd tot 1 boete subs. een
dag hechtenis. Tegen deze beschikking had
de magnetiseur cassatie aangeteekend, op
grond dat de gave der magnetische uitstra
ling niet valt onder de genoemde wet, dat hij
die gave niet als beroep heeft toegepast en
dat hij geen handeling in den zin der wet
had verricht, aangezien hij zijn handen
slechts langs het lichaam der behandelden
heeft laten gaan zonder ze aan te raken.
De Hooge Raad heeft thans dit cassatie
beroep verworpen, o m. op de volgende gron
den:
Nog daargelaten of het wel vaststaat dat
het magnetiseeren niet behoort tot het ter
rein der tegenwoordige wetenschappelijke
geneeskunst, houdt artikel 1 der meerge
noemde wet niet de minste beperking in, zoo
dat geen enkele geneeswijze, dus ook niet die
door magnetisme, aan de toepassing dier wet
onttrokken kan worden. Ook uit de geschie
denis van de totstandkoming dier wet valt dit
at' te leiden; immers bij '•en zoo enge inter
pretatie der artikelen van die wet als ver
dachte wenscht, zou aan deren wettelijk on
bevoegde een vrijbrief worden gegeven om
ongestoord zijn praktijken uit te oefenen; de
handelingen van een kwakzalver, die ook
voorgeeft ziekten te kunnen genezen, zouden
daardoor gesanctionneerd worden.
Bovendien heeft hij, die de gave der mag
netische kracht bezit, daarmede nog niet de
bekwaamheid verkregen om te beoordeelen
of in de hem voorge'egde gevallen de toe
passing daarvan, dan wel van een andere
geneeswijze de voorkeur verdient.
Door de ruime opvatting van art. 1 der
Wet op de geneeskunst wordt niet, zooals
verdachte meent, de toepassing van het mag
netisme als geneeswijze uitgesloten, maar al
leen de toepassing daarvan door personen,
aan wie de wet de bevoegdheid tot de uit
oefening der geneeskunst niet heeft toege
kend.
Daar verdachte tegen betaling de gave van
zijn magnetische kracht als geneeswijze aan
wendde bij degenen, die hem over kwalen
kwamen raadplegen, oondeelt de Hooge Raad
dat verdachte den geneeskundigen bijstand
als beroep heeft uitgeoefend. Ook heeft ver
dachte het buiten noodzaak gedaan, daar
vo'gens zijn eigen verklaring er te Rotterdam
voldoende medische hulp beschikbaar is.
Ten slotte acht de Hooge Raad het ver
weer van verdachte, dat hij geen „handelin
gen" verrichtte, ongegrond, omdat voor over
treding van art. 436 W. v. Sr. slechts noodig
is. dat gen daartoe onbevoegde geneeskundi
gen bijstand verleent
Derhalve acht de Hooge Raad alle elemen
ten voor het strafbaar feit aanwezig.
ZWARE MISHANDELING VAN HAAR
ECHTGENOOT.
Ter zake zware mishandeling van haar
echtgenoot heeft de rechtbank te Den Haag
mej. De J., gehuwd met J. C. D. B. uit
Stompwijk, veroordeeld tot 1 jaar en 6 maan-
den gevangenisstraf.
In hooger beroep is door den advocaat-
generaal gerequireerd oplegging van een
voorwaardelijke gevangenisstraf van 1 jaar
met bijzondere voorwaarden.
Het Hof, zich met deze eischen vereenigend.
legde verdachte, die inmiddels reeds op vrije
voeten is gesteld, deze straf op.
Het betrof hier een geval van rechtelijke
twist, waarbij de vrouw en ketel met kokend
water over haar echtgenoot, die nog te bed
lag, uitgooit
Anna Termuiden, «rhuldig bevonden aan
doodslag op zijn echtgenoote op Ameland,
ontoerekenbaar is verklaard, en zijn plaat
sing in een krankzinnigengesticht voor hoog
stens een jaar is gelast, waarna ter beschik
king stelling van de regeering zal volgen.
HET SPOORWEGONGELUK TE
GRONINGEN.
Het gerechtshof te Leeuwarden heeft gister
arrest gewezen in de zaak van den 40-jari-
gen rangeerder B. H. te Groningen en den
38-jarigen machinist W. P. te Zwolle, die
hebben terechtgestaan als schuldig aan het
spoorwegongeluk, dat op 26 Januari 1931 te
Groningen heeft plaats gevonden. De recht
bank te Groningen had B. tot 14 dagen hech
tenis veroordeeld. De procureur-generaal bij
het gerechtshof had vrijspraak van den ran-
geerder en verooi deeling tot 14 dagen hech
tenis van den machinist gerequireerd. Het
Hof heeft beiden tot een week hechtenis ver
oordeeld, voorwaardelijk met een jaar proef
tijd.
POGING TOT MOORD.
De 24-jarige expeditieknecht te 's-Graven-
hage, is door de rechtbank aldaar wegens po
ging tot moord op zijn gewezen meisje, in
den morgen van 4 Januari jl. veroordeeld
wegens zware mishandeling tot 1 jaar en zes
maanden gevangenisstraf.
De vereeniging tot bevordering van het
Vreemdelingenverkeer te Bergen is bijzonder
actief in het bekend maken van ck badplaats
en heeft begrepen, dat haar uitgaven goed
verzorgd behooren te zijn. Heden ontvingen
wij 'n exemplaar van den 6den druk van de
Gids voor Bergen en Bergen aan Zee, een
eigen uitgave van deze vereeniging.
Deze gids heeft een voor het dorp karakte
ristieken nieuwen omslag gekregen, ontwor
pen door Rie Kooijman, terwijl ze geïllus
treerd is met teekeningen van de kunstenaars
J. G. Veldheer en J. M. Graadt van Rog
gen. De gids is voorzien van de nieuwste ge
gevens, bevat beschrijvingen -van een aantal
mooie uitstapjes, èen drietal kaarten en is
aangevuld met een bijdrage van prof. Van
Baren uit Wageningen over het strand en ce
duinen te Bergen.
Tevens ontvingen wij een gratis geïllus
treerde gids met aardige kiekjes van Bergen
en Bergen aan Zee, benevens de gratis pen-
siongids, die een anderen vorm heeft verkre
gen en thans een gezellig boekje mag wor
den genoemd. Deze pensiongids bevat de op
gave van een 118 hotels en pensions en ruim
400 gemeubileerde huizen, die te huur zijn en
wordt op aanvrage door het informatiebureau
der V.V.V. gratis toegezonden. De blcei van
Bergen als Nederlanasch vacantieoord komt
ook in deze gids tot uiting als men weet dat
de pensionlijst in 1910 slechts 58 adressen
van hotelé, pensions en gemeubileerde huizen
bevatte, welk aantal thans 413 bedraagt,
waarvan 118 hotels en pensions. In 1910 tel
de Bergen nog slechts 2250 inwoners, welk
aantal nu ruim 6000 bedraagt. Ook uit deze
cijfers blijkt, dat het mooie natuurdorp door
het vreemdelingenverkeer zich in een toene-
menden bloei mag verheugen.
Bergen aan Zee mag terecht een model-
badplaats worden genoemd en dit te meer
waar men daar voor 25 t/it per seizoen wan-
delkaarten kan bekomen voor het 1500 H.A.
groote duingebied van de fam. Van Reenen
Nu met steun van het rijk en de provincie het
mooie Bergerbosch ter grootte van 80 H.A.
het vorig jaar als natuurreservaat werd be
houden, zal Bergen ongetwijfeld zijn aan
trekkelijkheid als vacantie-oord nog zien toe
nemen en dit te meer omdat men daar van
de moderne gemakken, electra, gas, waterlei
ding en rioleering niet versteken is en door
de electrificatie van het baanvak Alkmaar
Amsterdam binnen een uur met den electri-
schen trein de hoofdstad kan bereiken.
(Van onzen eigen correspondent.)
VERDUISTERING TE AMERONGEN.
Administrateur van de waterlei
ding veroordeeld.
De rechtbank te Utrecht deed uitspraak in
de zaak tegen een 25-jarigen inwoner van
Amerongen, gewezen administrateur van de
ater eiding aldaar, die zich te verantw oor-
J?ad wegens verduistering in dienstbe-
i king va n/ 5320 ten nadeele van de ge-
eente Amerongen. Tevens was hem ten las-
gelegd, valschheid in geschrifte.
6 rech'bank veroordeelde verdachte tot
van -*?evangenisstraf van één jaar met aftrek
<-iat 'I Preventieve hechtenis met de bepaling
zes maanden van deze straf voorwaarde-
n Wurden doorgebracht,
ue eisch van den officier van justitie was
een ]aar gevangenisstraf.
HET DRAMA OP AMELAND.
De officier van justitie bij de rechtbank te
Leeuwarden heeft hooger beroep aangetee
kend tegen het vonnis van de rechtbank,
waarbij ds. A., de vroegere predikant te St.
Motor en locomotief.
Londen, April 1932.
Het „road versus rail"-conflict in Enge
land is een Ongelijke worsteling tusschen het
oude, dat zich wil handhaven, en het nieuwe,
dat hand over hand veld wint. Met het oude
zijn machtige belangen gemoeid, de belan-
cn van duizenden kleine bezitters, die hun
geld aan de spoorwegen hebben geleend en
het geleidelijk zien wegslinken, de belangen
van een uitgebre:d leger personeel, admini
stratief en bedienend, de belangen ook van
hen, die de geenszins in alle opzichten ver
ouderde spoorwegen niet kunnen missen.
Misschien heb ik belangen vergeten, maar de
opgesomde zijn voldoende om aan te geven
hoezeer algeheel verval van het spoorweg
bedrijf onder de reeds moordende concurren
tie van den motor een groote maatschappe
lijke ramp zou zijn.
De kwestie is uiteraard een regeerings-
zaak; en reeds langer dan een half jaar ge
leden, teen de nieuwe verkeerswet van kracht
werd, heeft de regeering met bepalingen in
die wet gepoogd den aanval van den motor
op de locomotief te stuiten. Dat is niet ge
lukt. Een korps van verkeerscommissarissen,
voor verschillende centra van het land be
noemd, kreeg opdracht verzoeken om vergun
ningen van motordiensten te onderzoeken.
Maatstaf voor toewijzing was veelal de
vraag of de verkeersdienst, die werd voorge
steld, aan een behoefte tegemoetkwam, afge
scheiden van zekere technische eischen, waar
aan aanvragers a priori moesten voldoen. De
spoorwegmaatschappijen, die bij elke aan
vraag van dien aard haar woord mocht doen,
hebben als regel aangenomen zich tegen alle
toewijzingen te verzetten. Maar de meeste
aanvragen waren zoodanig, dat de te volgen
diensten in het openbaar belang werden ge
acht en de commissarissen hadden geen vrij
heid zulke aanvragen ten behoeve der spoor
wegen te weigeren. De spoorwegen klagen
over oneerlijke concurrentie en leggen uit. dat
zij enorme sommen hebben moeten besteden
om hun eigen banen aan te leggen, terwijl de
motor.vervoer-ondernemingen kosteloos ge
bruik maken van de wegen, welke de staat
heeft laten aanleggen. Zij leggen uit, dat zij
jaarlijks aanzienlijke sommen moeten betalen
voor onderhoud van hun wegen en werken,
terwijl de motor-menschen voor het onder
houd der rijkswegen veel te weinig belasting
betalen in verhouding tot de slijtage, waaa-
aan die wegen vooral als gevolg van het
zware motorverkeer, blootstaan. Onder zulke
omstandigheden, legt de thans zoo lijdende
partij uit, kan het niet moeilijk zijn voor de
motor-maatschappijen passagiers en vracht
klanten lagere tarieven aan te bieden dan de
spoorwegen kunnen doen. Aan den ande
ren kant redeneeren de nieuwe vrachtrijders,
dat hun motortransport al meer dan genoeg
aan belasting opbrengt om de wegen te on
derhouden (waarmede het argument der
spoorwegen over den aanleg der banen niet
is beantwoord).
Het is buiten alen twijfel, dat de motor-
vervoer-ondernemingen een onbillijk voordeel
hebben over hun rivalen van de locomotief.
Zij hebben geen millioen behoeven te beste
den aan wegenaanleg, omdat de wegen er
waren toen zij kwamen. En de wegenbelas
ting dragen zij met alle andere gebruikers van
motorvoertuigen, de lichtste (die weinig of
geen slijtage aan den weg veroorzaken) in
cluis. Bovendien is het nieuwe bedrijf veel
vrijer in zijn bewegingen ditmaal figuur
lijk gesproken dan de spoorwegen, welker
vrachtvervoer aan wettelijke bepalingen is
gebonden, die bij de wet verplicht zijn alle
voor transport aangeboden vrachten te ac
cepteeren, en welker tariefstelsel voor vracht
vervoer onder wettige controle staat.
De minister voor transport heeft juist een
nieuwen stap gedaan om in deze brandende
kwestie een oplossing te bereiken. Een com
missie is benoemd, bestaande uit acht leden,
vier voor elk der partijen die snel en terdege
de mérites der geschilpunten moet onderzoe
ken en die vooral zoo juist mogelijk zal moe
ten berekenen hoe groot het aandeel is, dat
de metorvervoerondernemingen bijdragen in
de kosten van aanleg en onderhoud van we
gen. Het kan niet worden verwacht, dat twee
elkaar bestrijdende partijen, in één commissie
vereengd, een oplossing zullen vinden voor
een van de lastigste binnenlandsche proble
men, waarvoor Engeland zich thans ziet ge
steld. Maar men hoopt, dat de uitkomst der
beraadslagingen, in een rapport vastgelegd,
aan de regeering een leiddraad zal geven.
De positie op het oogenblik is, dat de mo-
torvervcermaatschappijen het lucratieve ver
keer aan de spoorwegen onttrekken, zoodat
deze op den duur, indien de toetand besten
digd bleef, geen geld meer zouden hebben
om hun bedrijf in goede conditie te houden.
Dan zou ook het zware vrachtvervoer, dat
van steenkool en dat voor de ijzer- en staal-
nijverheid en de machine-industrie, worden
bedreigd. De gelegenheid voor zulk vervoer
kan het land niet ontberen. Aan den an
deren kant moet de vooruitgang worden ge
diend en mag aan de gemeenschap niet het
in menig opzicht doeltreffender en goedkoo-
per motorvervoer van passagiers en lichte
goederen worden onthouden. Hoe men zich
uit dit dilemma zal werken is een open vraag.
Er zijn vele mogelijkheden. Nu de spoorwe
gen zich niet langer in een monopolie verheu
gen, heeft het publiek minder behoefte aan
de wettelijke bepalingen, die het tegen uitbui
ting beschermen. Van zulke boeien bevrijd
zouden de spoorwegen al terstond beter de
concurrentie kunnen aanpakken. Electrificatie
van# lokaalverbindingen (hier en daar met
succes uitgevoerd) zou ongetwijfeld meer pas
sagiers aanbregen. De spoorwegen zeggen
echter, dat zij er geen kapitaal voor hebben,
hetgeen men gerust mag gelooven. Tot
heden hebben spoorwegdirecties weinig ge
daan aan het verzetten van bakens met het
verloopen van het getij en zij hebben er de
populariteit bij de bevolking mee verspeeld.
Zij zijn blijven soezen in hun monopolisti-
schen sluimer. De ververschingszalen aan de
stations, die nu al een halve eeuw lang het
mikpunt zijn van populairen spot, zijn door
de jaren heen onveranderd gebleven, koude,
ongezellige verblijven, waar de broodjes en
worstjes dagen lang in verschimmelden staat
op de buffetten prijken. Dit is geen overdrij
ving. Ik heb meer dan eens aan het drukste
station van Londen, Victoria, saucijzenbrood
jes gekocht, die inwendig groen waren van
schimmel. In Engeland zijn dat kleinigheden,
die nimmer tot openbare verontwaardiging
leiden maar alleen lachlust wekken. Het goe
de humeur van een Engelsche menigte is nu
eenmaal grenzeloos. Maar de kleinigheden
teekenen een geestesgesteldheid, die noodza
kelijk hervorming moet ondergaan. De spoor
wegen hebben veelal gelijk, wanneer zij ge
wagen van de onbillijke concurrentie van hun
nieuwe rivalen. Maar zij maken openbare er
kenning er van moeilijk door de sleur, welke
hun de sympathie ontneemt. De kwestie
„road versus rail" zal eens moeten worden
opgelost. Het zal waarschijnlijk zoodanig ge
schieden, dat het nieuwe en het oude bedrijf
elkaar aanvullen. Maar de belangen, die bij
de spoorwegen zijn betrokken zullen moeten
worden beschermd. En de uitkomst kan niet
anders zijn dan verhooging van den prijs,
dien men voor motorvervoer moet betalen.
De spoorwegen moeten voor zekere noodza
kelijke diensten in stand worden gehouden.
En de motor-ondernemingen zullen aan de
instandhouding mee moeten betalen.
ENSCHEDE WERKT WEER.
Protest tegen verlaagde tarieven.
De correspondent van het Hbld. meldt:
Reeds 8000 van de ongeveer 11000 tex
tielarbeiders te Enschedé hebben een oproe
ping ontvangen om deze week het werk te
hervatten. Wanneer en of de anderen aan het
werk kunnen gaan, is nog niet bekena Bui
ten Enschedé hebben 600 arbeiders nog geen
oproeping ontvangen. In de spinnerijen is
het werk bijna volledig hervat.
Bij de firma N. ter Kuile en Zonen te
Enschedé is een strubbeling ontstaan, door
dat de wevers en kam-inhangers protesteer
den tegen de h.i. veranderde en ver laagcic
tarieven. Eenige personen hebben daar fle
fabriek verlaten.
De besturen van „Unitas" en „St. Lam-
bertus" hebben deze zaak bij de fabrikan-
tenvereeniging aanhangig gemaakt, welke
daarover gisteravond zou vergaderen
vooraar. Koop tijdig
BEDREIGING MET SLUITING DER
BIOSCOPEN TE LEIDEN.
Wegens plannen van Ben W.
tot verhccging der vermakelijk
heidsbelasting.
Zooals gemeld hebben B. en W. van Lei
den het voornemen aangekondigd om den
raad voor te stellen de vermakelijkheidsbe
lasting met 20 te verhoogen. Het hoofdbe
stuur v. d. Nederlandschen Bioscoopbond
heeft naar aanleiding hiervan het gemeente
bestuur heden telegrafisch bericht, dat een
eventueele verhooging der vermakelijkheids
belasting sluiting der bioscopen in Leiden
tengevolge moet hebben. Het bestuur heeft,
in verband hiermede, telegrafisch om een on
derhoud met B. en W. gevraagd. Tevens
heeft het aan de directie der in Leiden ge
vestigde bioscooptheaters medegedeeld, dat
heden aan de personeelen der Leidsche bios
copen ontslag moet worden aangezegd met
ingang van den dag waarop de gemeente
eventueel de verhoogde vermakelijkheidsbe
lasting gaat heffen.
DR. DE VISSER MOET EEN
OPERATIE ONDERGAAN.
Dr. J. Th. de Visser is eenige dagen ge
leden opgenomen in het Roode kruis zieken
huis te Den Haag voor het ondergaan van
een niet gevaarlijke operatie.
HET DRAMA TE ECHT.
Vermoedelijk openbare behan
deling voor de rechtbank te
Roermond.
Naar wij vernemen, loopt het onderzoek,
tegen de gewezen jachtopzieners vader en
zoon v. d. Elzen, verdacht van den drievoudi-
gen moord op de jongen Wehrens en de
gebroeders Kersten te Echt—Putbroek ten
einde Alhoewel het vooronderzoek nog niet
is gesloten, is het de bedoeling de zaak op
Dinsdag 31 Mei a.s. voor de rechtbank te
Roermond in openbare behandeling te
nemen. Mede in verband met het groote aan
tal getuigen, dat zal worden gedagvaard,
kan nog niet worden gezegd, hoe lang de be
handeling zal duren.
TUSSCHEN DE LIFT BEKNELD.
Maandagmiddag is de sleeper J. Stevel-
nians in de ondergrondsche werken der
staatsmijn „Hendrik" bekneld geraakt onder
de lift van een tusschen-schacfu Hij werd
naai het St. Jcseph's ziekenhuis vervoerd,
waar hij gisterochtend is overleden De ge
troffene was 20 jaar oud en ongehuwd.
NEDERLAND IN DEN VREEMDE.
Eenige dagen geleden heeft de heer R. M.
Beuth te Weenen een voordraent gehouden
over de afsluiting en gedeeltelijke droog
making der Zuiderzee. De voordracht vond
plaats in het gebouw van de „Wiener Urania"
en ondervond grooten bijval van het zeer
talrijke publiek.
De zeer mooie lantaarnplaatjes, beschik
baar gesteld door de vereeniging „Nederland
in den Vreemde", droegen het hunner ertoe
bij om de voordracht interessant en leerzaam
te maken.
Namens het Nederlandscbe gezantschap te
Weenen was de kanselier, de heer Van der
Stal, aanwezig.
VERLAGING WERKLOGZENSTEUN.
Onrust te Hilversum.
Naar aanleiding van de behandeling van
de voorstellen tot verlaging van de werk
lozensteun gister in den gemeenteraad heb
ben werkloozen bij verschillende winkeliers
ruiten ingegooid. Ook de ruiten van een pas-
seerenden auto moesten het ontgelden. Gis
termiddag- en avond was het zeer woelig,
vooral bij het raadhuis en het centrum van
de plaats. Bij het raadhuis hebben sociaal
democratische gemeenteraadsleden de werk
loozen toegesproken. De politie heeft eenige
personen gearresteerd.
DOODELIJK BEDRIJFSONGEVAL.
Maandagavond is de 37-jarige ir. G. J.
Bouten, terwijl hij, op een ladder staande,
werkzaamheden in de nitraatsloods van het
stikstofbindingsbedrijf te Lutterade contro
leerde, dcor het uitglijden van de ladder on
geveer 3 M. omlaag gevallen. Hij bekwam
een linkerschedelbasisbreuk, aan de gevolgen
waarvan hij in het St. Josephziekenhuis te-
Heerlen is overleden.
Hij was sinds 1920 bij de staatsmijnen in
dienst en vervulde den laatsten tijd de be
trekking van chef van de teekenkamer op het
hoofdbureau der Staatsmijnen te Heerlen.
OVEREENSTEMMING IN KLEI-
INDUSTRIE IN LIMBURG.
Maandagavond is na langdurige bespre
kingen van werkgevers en later in een alge-
meene vergadering met de werknemers en
het bondsbestuur tot tevredenheid van beide
partijen overeenstemming bereikt betreffende
net collectief arbeidscontract in de Limburg-
sche klei-industrie
BURGEMEESTER MISHANDELD
DOOR ZIJN KLERK.
Gisteren werd de heer Kotin, burgemeester
van Grevenbicht (L.), toen hij op de gemeen
tesecretarie kwam, lastig gevallen door een
zijner klerken, die het maar niet verkroppen
kon, dat sinds eenigen tijd een nieuwe be-
di nde was aangesteld. De klerk ontstak
daarbij zoodanig in woede, dat hij den burge
meester bij de keel greep en hem in het gelaat
en aan den mond verwondde. Het personeel
ter secretarie ontzette den burgemeester,
waarna de klerk door de politie werd gear
resteerd.
SALARISVERLAGINGEN TE
BUSSUM.
Vrijwillige stortingen.
Behalve andere maatregelen, zooals ver
hooging van belastingen, stellen B. en W.
van Bussum den raad voor om, in verband
met de crisisomstandigheden, een korting
van 4.21 pet. tce te passen voor den tijd van
drie jaren op de salarissen van alle ge-
meentepersoneel voorzoover het salaris meer
bedraagt dan 700. De wethouders hebben
verklaard met ingang van 1 Mei 3 minder
van hun salaris in ontvangst te nemen.
Van den burgemeester, den secretaris, den
ontvanger, den commissaris van politie en de
bezoldigde ambtenaren van den burgerlijken
stand is een gelijke verklaring ontvangen,
een en ander voor zooveel en voor zoolang
t.a.v. hun wedden geen algemeene regeling
wordt getroffen.
DEVIEZEN-SMOKKELAARS
Zondagavond is aan het douanekan
toor Strasz, vlak bij Kerkrade, een
Duitsche luxe-auto uit Dusseldorf door
de beambten aaangehouden èn nauw
keurig onderzocht. De drie inzittenden,
allen Polen, zijn eveneens gevisiteerd,
zij waren in het bezit van 2050 Holland-
sche guldens en van 45.000 R.M., in bil
jetten van 1000 mark. De Polen hadden
de bedoeling aan het kantoor Holz—
Kerkrade de grens naar ons land te pas-
seeren. De beambten namen tevens
papieren in beslag, die op het bestaan
van een omvangrijken smokkelhandel
in deviezen wijzen. De drie Polen zijr
naar Dusseldorf overgebracht.
WISSELING IN DE LEGER
LEIDING.
Thans is het Kon. besluit verschenen, waar
bij met ingang van 1 Mei a.d. aan den luite
nant-generaal E. F. Insinger, commandant
van het veldleger, tevens commandant dei-
vesting Holland en gouverneur der Residen
tie, op het daartoe door hem gedaan verzoek
eervol ontslag uit den militairen dienst is ver
leend ter zake van langdurigen dienst, onder
dankbetuiging voor de uitnemende diensten,
door hem gedurende tal van jaren in ver
schillende gewichtige betrekkingen aan den
lande bewezen.
Bij hetzelfde besluit is tot luitenant-gene
raal, commandant van het veldleger, tevens
commandant van de vesting Holland, be
noemd de generaal-majoor jhr. W. Röel
commandant van de le divisie.
ZORG VOOR JEUGDIGE
WERKLOOZEN.
Een landelijke commissie ingesteld.
Op initiatief van het Nederlandsche Jeugd
leiders-instituut er. de Interdiocesane Jeugd
commissie is een commissie ingesteld ter
bestudeering van het vraagstuk der jeugd
werkloosheid.
De commissie bestaat uit: prof. F.
Frencken, waarnemend voorzitter (Interdio
cesane Jeugdcommissie), mevr. M. C. v.
ReeuwijkMans (inspectrice van d«n
Arbeid), dr. J. Eykman (A. M. V. J„ be
stuurslid N. J. I.), K. Vorrink (A. J. C., be
stuurslid N. J I.), J. Berger (Ned. Verbond
van Vakverenigingen), J. Schipper (Chr.
Nat. Vakverbond), Jos Veldman (R.K.
Werklieden-Verbond), H. L. F. J. Deelen
secretaris (secr. N. J. I.)
BRANDSTICHTING IN DE HEIDE.
De gemeentepolitie van Eersel (N.-Br.)
heeft aldaar den 23-jarigen J. S. uit Wester
hoven gearresteerd wegens brandstichting.
Deze man heeft ten overstaan van den
burgemeester van Eersel een volledige beken
tenis afgelegd.
Gebleken is, dat hij er met een auto op uit
trok. Gemeente-arbeiders van Eersel hadden
een auto plotseling zien stilstaan en zoodra
deze auto weer vertrokken was, hadden zij
ontwaard, dat de heide, vlak bij de plaats
waar de wagen had stilgestaan, in brand
stond. Even later had dit zich herhaald. In
beide gevallen waren de gemeente-arbeiders
er in geslaagd door snel ingrijpen den brand
te blusschen.
De politie wist den brandstichter spoedig
te pakken te krijgen en het bleek bovenge
noemde S. te zijn. Hij is ter beschikking
gesteld van de justitie in Den Bosch.
DE BRUG OVER DEN RIJN
BIJ ARNHEM.
Na lange besprekingen heeft de gemeente
raad van Arnhem gistermiddag de voorstel
len van B. en W. inzake overbrugging van
den Rijn goedgekeurd. Daarbij werd de
wensch uitgesproken, dat nooit onder welke
benaming ook door het rijk of met toestem
ming van het rijk door anderen voor het pas-
seeren van de nieuwe brug eenig recht zal
worden geheven. Uit het debat bleek, dat de
brug vier millioen gulden zal kosten.
VEREENIGING VAN LIBERALE
LEDEN VAN GEMEENTEBESTUREN.
Na afloop van de partijvergadering vaA
de Liberale Staatspartij De Vrijheidsbond is,
eveneens te Leeuwarden, de jaarlijksche ver
gadering gehouden van de Vereeniging van
liberale leden van gemeentebesturen, onder
leiding van den h«r C. G. Roos, die in zijn
openingswoord memoreerde het vele en be
langrijke werk, dat de Vereeniging in het af-
geloopen jaar heeft mogen verrichten.
Uit het jaarverslag van den secretaris
penningmeester den heer W. J. Bastiaan,
bleek, dat de vorming van provinciale afdee-
lingen geregelden voortgang heeft en dat in
toenemende mate gebruik wordt gemaakt van
de gelegenheid om voorlichting te ontvan
gen inzake gemeentepolitiek.
De periodiek aftredende bestuursleden, me
vrouw H. A. van Riel-Smeenge (Assen) en
de heeren jhr. D. R. Gevers Deynoot (Bilt-
hoven), A. E. Hannema (Harlingen), N. de
Jager (Groningen) werden herkozen, terwijl
in de vacature van mr. G. J. H. Wagener
(Zutphen), die zich niet herkiesbaar had ge
steld, werd gekozen mr. J. A. H. Coops
(Apeldoorn)., y