PIRIN de wereld
Hoogheemraadschap
Noordhollands Noorderkwartier
WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN
Cs," d"d °ei
rr
verkoudheden
de vijanden
onzef gezondheid, in het bijzonder j
en zoovele daardoor ontstane pijnen.
Uw beste wapen is Aspirin-Tabletten.
let op den oranjeband. Prijs 75 ets.
...mmnnnfl
maar spr. kwam tot de ervaring, dat hij voor
dat nieuwe ziektegeval geen uitkeering krijgt,
omdat het binnen een jaar na de eerste
ziekte ontstond. Intusschen had spreker
de niet uitbetaalde 50 cent per
dag gedurende zes weken nog terugontvan
gen van de vereeniging. Spr. vroeg nu van
het bestuur ook uitkeering voor het nieuwe
ziektegeval, op grond van de door hem ge
sloten dubbele verzekering. Als de verpleging
6 per dag hac' gekost, was toch ook 6
uitbetaald, dus kon uit zijn verzoek volgens
spr. geen financieel nadeel voor de vereeni-
ging voortvloeien.
De voorzitter bleef bij zijn afwijzing
tegenover het idee-De Geus. Het bestuur kan
van 42 maal 6 geen 84 maal 3 maken
Elke afwijking van het reglement kan ernsti
ge gevolgen nebben. Indiër men wou wat de
heer Rol wenscht, zou men eerst reglements
wijziging moeten hebben. In kwesties als deze
mag men zijn hart niet iaten spreken.
De heer R o 1 vroeg of dan nu geen voor
stel tot reglementsherziening kan worden
gedaan.
De voorzitter: Daar zou dan toch
geen terugwerkende kracht aan kunnen wor
den verleend.
De heer M o e n s betoogde, dat voor een
normaal ziektegeval een verpleging van zes
weken wel voldoende is. Als men zich dubbel
verzekert, met de bedoeling uitkeering te krij
gen over 84 dagen, wijst dit op een abnor
maal, een chronisch ziektegeval, en de ver-
eeniging wil dergelijke gevahen juist weren.
De heer R o 1 merkte nog op, dat in zijn
geval de vereeniging voordeel had gehad.
De heer De k'orver vroeg of het ver
zoek van den heer Ro' niet alsnog kan wor
den ingewilligd.
De heer Moens zei, dat de vereeniging
alleen de werkelijk gemaakte kosten vergoedt;
hier was het 3.50 per dag cn geen f 6, al
was dc heer Rol ook tegen dat bedrag ver
zekerd.
De voorzitter gaf toe, dat het geval-
Rol pijnlijk is en <'^t opr.'s afwüzende hou
ding wel onsympathiek moet liiken. .Maar
desondanks bleef het bestauur dl1 het eenig
juiste achten, zoodat spr. zich bleef verzetten
tegen het idee-De Korver.
De heer Rentenaar verzocht het be
stuur de zaak nog eens te overwegen.
De heer P. Dekker vreesde, dat met in
williging van het verzoek het hek van den
dam zou raken en dat men dan de vereeni
ging voor tal van moeilijkheden zou plaat
sen. Spr. zou zich dan ook volkomen achter
het bestuur plaatsen.
De heer S. B 1 o m meende, dat het bestuur
niet anders kan dan zich verzetten tegen de
gevraagde uitkeering. Overigens beval spr.
aan te onderzoeken de mogelijkheid van ver
pleging met vergoeding van 84 maal J J
plaats van 42 maal 6.
Den termijn van 52 achtereenvolgende we
ken (in art. 1 van het huish. reglement)
wilde spr. gaarne zien veranderd in^ een
„verpleging in een zelfde kalenderjaar".
De voorzitter zei, dat de practijk had
geleid tot de huidige redactie van het artike..
Van het testuur zal geen voorstel tot wijzi
ging tegemoet gezien kunnen worden. De
leden zullen wel voorstellen kunnen indienen
en dan zal het bestuur van advies dienen.
Uitbetaling van vergoeding
voor verpleging ook als bij een
andere organisatie daarvoor
een verzekering is gesloten.
De heer De Korver had ingevolge toe
zegging van het bestuur voorstellen ver
wacht over redactiewijziging van art. 3 huis
houdelijk reglement, zooals verleden jaar
door hem aangegeven.
De voorzitter betoogde, dat redactie
wijziging niet noodig was om te bereiken wat
de heer De Korver wilde. Daarom was het
bestuur niet met een voorstel tot wijziging
gekomen. Het reglement moet niet te vaak
gewijzigd worden.
De heer De Korver merkte op, dat ver
leden jaar het bestuur het toch met hem eens
was inzake het „voor niets" verzekerd zijn
van een groot aantal personen. Het deed hem
genoegen dat het bestuur thans aan zijn
bezwaar tegemoet kwam, al was het dan ook
zonder redactie-wijziging van het genoemde
artikel.
De heer Seven bepleitte de wenschelijk-
heid om mogelijk te maken een verzekering
tegen uitkeering voor 9 of 12 weken verple
ging tegen een naar verhouding hoogere
premie.
De voorzitter zegde overweging hier
van toe.
De heer R ij s vroeg het bestuur om te wil
len overwegen dc vereeniging te doen aan
sluiten bij de Federatie van vereenigingen
voor vrije ziekenhuisverpleging in Noord
holland. waarvan spr. secretaris is. Spr. be
toogde, dat dergelijke aansluiting nuttig zal
zijn voor de vereeniging. Reeds 17 vereeni
gingen zijn lid van ae Federatie.
De voorzitter antwoordde, dat het be
stuur het nut van aansluiting niet inzag.
Zoodra dit duidelijk kan worden aangetoond,
zal het bestuur zeker niet aarzelen zich in
federatief verband te voegen bij de andere
vereenigingen. Intusschen vreesde spr., dat
het niet gemakkelijk zal zijn argumenten aan
te voeren, die het bestuur nog niet onder
oogen had gezien.
Hierop sloot spr. -de vergadering met de
beste wenschen voor de vereeniging.
kiezers, dat inmiddels door besluit van Prov I a!les aan d*k.^0^c!feval mag <je vraag ge-
Sta ten ook alweer gewijzigd >s, ste,d worden: zal de Prov. goedkooper en
thans net enkelvoudig stemrecht voor een ^heeren? De opposanten tegen het
Hoogheemraadschap zijn tot dusverre in ge
breke gebleven om den nieuwen en beteren
Het bestaansrecht in verband
met den aandrang tot opheffing
als gevolg van den nood in
land- en tuinbouw.
Dit waterschap,, een der grootste en om
vangrijkste van ons aan waterschappen zoo
rijk gezegend land, is in den laatsten tijd
meerdere malen het onderwerp van bespre
king geweest. De besprekingen in verband
met deze crisistijden getuigden meer van
wenschelijkheden in stede van mogelijkheden.
In verschillende toonaarden werd gespro
ken en niet immer waren 't welluidende klan
ken, die de vergaderzalen doorklonken.
Het schijnt ons toe, dat eenige meerdere
bekendheid met dit Waterschap voor velen
geen overbodigheid is, vooral wanneer luk
raak van opheffing wordt gewaagd. Een af
braak is veelal spoediger verricht dan sop
bouw.
Aan de oprichting van dit groote W. S. is
een historische, rampzalige gebeurtenis ver
bonden. Uit den nood van die tijden, die zeker
niemand ooit meer hoopt mede te maken, is
de geboorte van dit W. S. te verklaren.
Het jaar 1916 (14 Jan wie zal ooit deze
gebeurtenis vergeten?
Drie doorbraken deden het water uit de
Zuiderzee over de landouwen uitstorten
Langs de grens van Purmer, Wijde Wormer
bij onze steden Edam, Purmerendj Zaandam,
verder van Zaandam tot Durgerdam was
alles een groote watermassa. In het noorden
w as 't den Oostpolder en nog 'n deel van den
Westpolder van de Anna-Paulowna, die
blank stonden. Neem een kaart van Noord
holland voor U, trek de lijnen en vorm U dan
het idee wat deze rampzalige dagen de men-
schen hebben gebracht. Duizenden H.A. land
onvruchtbaar, evenzoo duizenden stuks vee
verloren, schade aan huizen en goederen. In
korte spanne tijds was al dit leed over een
groot gedeelte van Noordholland uitgestort.
In deze dagen van verwoesting stond de
Overheid klaar om op te treden. Het was het
Prov. Bestuur met z'n staf van deskundigen,
dat ingegrepen heeft om ten spoedigste
de nooden te leenigen. Het water weg, de
dijken versterkt en hersteld, de wegen in orde
brengen, de menschen weer huisvesting
verschaffen, dit alles behoorde tot de taak
der waterschapsbesturen ender Pro
vinciale bemoeiingen.
De millioenen-uitgaaf was niet te voorko
men en er is gelukkig met den meest bekwamen
spoed gehandeld, doch onder in den zak
vond men naderhand de rekening. De lasten
verdeling moest aan de orde komen en ook
hierin was het weer het Prov. bestuur
dat had te beslissen hoe die geregeld zou
worden. Moesten de bestaande polders deze
millioenen-schnld betalen?
Het was onmogelijk, deze polders hadden
genoeg te dragen met het gewone onderhoud.
Hadden die polders niet reeds eeuwen da
overstroomingsrampen moeten verdragen en
betalen? Een grootere gemeenschap moest
gevormd worden met een uitgebreider belas-
tingheffend gebied om de zware lasten te
dragen en t.g.t. weder tot het verleden te
doen behooren. Dit lichaam is het hoog
heemraadschap „Noordhollands Noorder
kwartier" geworden.
Het grondwettelijk recht, gegeven aan de
Prov. wetgeving, waarbij het stichten en op
heffen van waterschapsbesturen enz. gewaar
borgd is, was de kracht, die tot de stichting
van dit waterschap leidde.
In 1919 werd tot deze stichting besloten
en de millioenen-verdecling werd vastgelegd.
Het totaal bedrag werd toen bepaald op
20.000.000 en het hoogheemraadschap
heeft de deurwaardersrol te spelen om van
deze 20.000.000 er 9.000.000 in bepaal
de termijnen aan de provincie terug te beta
len. Zeker is het niet overbodig hier even te
releveeren, dat de totale kosten van den
watersnood pl.m. f 30.000.000 hebben be
dragen.
Aan de betaling dezer 21.000.000 mag
de geheele provincie mee betalen. Wanneer
wij nu weten, dat buiten het gebied van het
Hoogheemraadschap ruim 3/4 der Prov. be
lastingen worden bijgedragen, dan weten wij
tevens, dat de watersnoodlasten voor een niet
onbelangrijk deel door de geheele provinciale
gemeenschap worden gedragen. Ook zij hier
nog gewezen op een bedrag, dat door het
Rijk wordt gegeven, wat in 1930 313.000
uitmaakten, waarvan het Hoogheemraad en
de Prov. ieder de helft ontvingen.
In grove trekken is hier de wording van
het Hoogh. weergegeven en ieder zal begrij
pen, dat de leuze van opheffing spoediger
uitgesproken dan verwezenlijkt is. Aan de af
braak zullen de Prov. Staten zeker niet eer
der kunnen overgaan of aangegeven dient te
worden wat er voor in de plaats en welke
verbetering kan worden aangebracht.
Laat ons alvorens verder te gaan even een
samenvatting hier weergeven, zooals dit be
knopt in een handleiding was neergeschreven
Het Hoogheemraadschap Nooni-Hollands
Noorderkwartier heeft tot taak Noordholland
boven het Y te beschermen tegen de Noord
zee en de Zuiderzee. Het is ir« 1920 opge
richt, tengevolge waarvan een zevental water
schappen werden opgeheven, terwijl zeven
tien anderen in hunne werkzaamheid zich
zagen beperkt.
Dientengevolge heeft het Hoogheemraad
schap het beheer gekregen over pl.m. 140
K M. zeewering, pl.m. 140 K M binnenwater-
keering en pl.m. 260 K.M weg. het toezicht
over pl.m. 50 sluizen en de zorg voor twee
bemalingen.
Het bestuur bestaat uit een dijkgraaf, zes
hoogheemraden en twaalf hoofdingelanden
en twaalf hoofdingelanden-plaatsvervangers.
De dijkgraaf en de hoogheemraden worden
voor den tijd van zes jaar benoemd door de
Kroon. De hoofdingelanden en de plaatsver
vangers Worden voor zes jaar gekozen door
kiezers, waartoe het gebied van het Hoog
heemraadschap in 3 (thans 4) kiesdistricten is
verdeeld.
Hierna volgt een oogave van het aantal
volgende verkiezing zal gelden
De belastbare opbrengst, berekend over
142000 H.A. bedraagt f 14.000.00a Hiervan
wordt 1 pCt. geheven, dat voor 1930 6.4 pet-
bedroeg, en dat o.a. verband houdt met de
omstandigheid, dat het Hoogh. belast is met
een uitkeering aan de Provincie Noord-
Holland in de rente en aflossing van de lee
ningen, die de Provincie tengevolge van den
watersnood in 1916 heeft moeten aangaan.
Het aandeel, dat dientengevolge ten laste van
het Hoogheemraadschap is gebracht bedraagt
9.000.000 gulden. De begrooting voor 1930
heeft een eindcijfer van 1.246.450. (Gewone
dienst).
De zeven opgeheven waterschappen waren
de volgende:
1. Het college van Hoofdingelanden van
West-Friesland
2. Het Heemraadschap van den Haze-
dwarsdijk;
3. Het Hoogheemraadschap van den
Hondsbossche en Duinen tot Petten
4. De Dijksvereeniging bekend onder den
naam v. d. Noorder Y en Zeedijk;
5. Het Heemraadschap van den Schardam
en Keukendijk;
6. Het College van Dammeesteren van den
Nieuwendam bij Monnikendam;
7. Het Heemraadschap van den St Aag-
tendijk.
Uit het voorgaande blijkt welk een be
langrijke rol in onze Waterschapshuishou
ding het Hoogh. Nd. Hollands Noorder
kwartier iineemt.
Vanzelf komt nu de vraag: wat moet er in
de plaats van dit W. S. gesteld worden?
Wie zal de Hondsbossche beheeren, wie de
vele wegen op den meer dan 120 K.M. langen
West-Frieschen omringdiik, om niet te spre
ken de rest der 260 K.M? Wie de sluizen,
wie zal voor aflossingen zorg dragen, zul
len al deze lasten op de landerijen van die
polders gelegd moeten worden, welke in den
nood van '16 't eerst getroffen waren en dit
wel volgens het oude woord: Wie het water
deert, die het keert.
Er is ook een andere oplossing en deze is: i
weg aan te geven.
Wellicht is deze nog in het verschiet, maar
toch meenen wij, dat Hoofdingelanden, die
'n zekere deskundigheid en 'n breederen blik
zullen moeten hebben, onverschillig of deze
in Beemster, Schermer of Heerhugowaard
wonen, hier voorlichtend werk hadden kun
nen verrichten.
Ook de menschen in land- en tuinbouw-
kringen zullen zich rekenschap van hunne
vragen moeten geven en kennisneming van
het historisch gegroeid Waterschapsrecht
met hare verhoudingen moeten getroosten.
Een bespreking omtrent het te houden be
heer en of dit misschien voordeeliger en
goedkooper dan tot heden kan geschieden is
aoor deze niet aan de orde. Wil hierover crl-
tiek worden uitgesproken, zoo zouden wij
nog meerdere organen hier onder de loup
kunnen nemen en zeker zal er ook wel op dit
terrein het een en ander kunnen worden be
spaard (en wordt er ook reeds bespaard). In
dit karakter kunnen dan ook de vragen ten
opzichte van centralisatie van de zijde van
Gedeputeerde Staten aangemerkt worden
Ook kan er op het gemeentelijk terrein in
deze nog veel worden gedaan, doch laat ons
niet te veel hooi op de vork nemen. Wan
neer in dit verband op deze mogelijkheden
wordt gewezen, dan is dit met deze bedoe
ling, dat geen eenzijdige bezuiniging als
leuze mag naar voren gebracht worden, wil
althans niet de gedachte naar voren komen,
dat de leuzen inzake bezuiniging een voor
ingenomen bedoeling insluiten, iets wat ver
meden moet worden.
De kwestie in deze is bij de Vereeniging
van Waterschappen aanhangig gemaakt, al
thans de wenschelijkheid is betracht, wel
licht hooren wij van deze zeker ter zake kun-
digen wel bepaalde ideeën en kunnen dan op
goed gefundeerde gronden voorstellen aan
Ged of Prov. Staten verschaft worden!
P. ZEEMAN,
Lid der Prov. Staten.
Qemewtecadm
SCHOORL.
De raad vergaderde Woensdagmorgen ten
10 ure, voltallig.
De heer Duin verzocht eenige wijzigin
gen in de notulen, die werden aangebracht.
Voorts vroeg hij inlichtingen in verband met
een mededeel ing die de voorzitter gedaan
had over het beroemde rijwielpad, waarover
in Schoorl eenige gemoederen in beroering
zijn gebracht.
De voorzitter wenschte hierop aan
het einde der vergadering terug te komen en
eerst de agendapunten af te doen.
Ingekomen stukken.
Schrijven dd. 4 April 1932, no. 5368, afd.
W. en S., van den Minister van Binnenland-
sche Zaken en Landbouw te 's-Gravenhage,
waarbij wordt medegedeeld, dat de werkver
schaffing voorloopig kan worden voortge
zet tot en met 14 Mei a.s.
De voorzitter deelde mede, dat de ge
meente voor de werkverschaffing van rijk en
provincie 60 vergoed krijgt.
Voor kennisgeving aangenomen.
Voorts was bericht ingekomen, dat met In
gang van 1 Mei aan den gemeenteveldwach
ter eervol ontslag was verleend en dat de
minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw loontoeslagen bij plaatsing van
werkloozen bij land- en tuinbouwers niet ge
oorloofd acht, om geen presedenten te schep
pen, aangezien ook in de industrieën dan iets
dergelijks moest worden toegestaan.
Een verzoek van „De Hanze" om een ge
deelte van de Valkenlaan te verbreeden werd
afgewezen.
Wethouder B ii 1 zegde, na een opmerking
van den heer Schermer overweging toe, om
een gedeelte van de Bikkerslaan te verhar
den, als er puin overblijft, nadat de wegen
die bij de begrooting zijn aangewezen; be
kend zijn.
Afwijzend werd beschikt op een verzoek
om nog een electrische lantaarn te plaatsen
HargerzeewegHoogensweg.
Een verzoek van den heer Hoogvorst om
een nieuw fiereeel aan den Hargerzeeweg
aan het gasbuizennet aan te sluiten werd In
gewilligd.
Salarissen Burgemeester, Se
cretaris en Ontvanger 8'A
pensioenaftrek weer ingevoerd.
Van Ged. Staten was een missive ingeko
men, in verband met verzoeken van een
40-tal gemeenten over salarisverlaging voor
den burgemeester, den secretaris en den oni-
vanger.
In deze missive, die wij reeds publiceer
den, zeggen Ged. Staten, vooralsnog niet
tot salarisverlaging te besluiten. Wel zullen
zij geen bezwaar maken, wanneer de Raad
tot wederinvoering van verhaal op pensioen
premie besluiten.
B. en W., die van meening zijn, dat het
gewenscht is het pensioensverhaal voor Bur
gemeester, Secretaris en Ontvanger, als crl
sismaatregel mogelijk te maken, advsieeren
den Raad, eveneens in dien zin te besluiten
en Gedeputeerde Staten dienovereenkomstig
in te lichten.
Overigens deelen B. en W. mede, dat het
in hun voornemen ligt om, zoodra Gedepu
teerde Staten het pensioensverhaal op de
wedden van even genoemde functionnarissen
mogelijk maken, den Raad de navolgende re
geling voor te dragen, ingaande 1 Juli '32:
le regeling (meerderheidsvoorstel) het
pensioensverhaal bedraagt bij een wedde
van: beneden 400 nihil; van 400-ƒ 1000
3 van 1000 en daarboven 5
2e regeling (minderheiclsvoorstel) het pen
sioensverhaal bedraagt bij een wedde: be
neden 1000 2 van 1000—2000
4 boven 2000 6
Deze regeling van toepassing te verklaren
voor alle ambtenaren in dienst der gemeente,
met uitzondering van het onderwijzend per
soneel.
Het voordeel voor de gemeente volgens het
meerderheidsvoorstel zal 311 bedragen en
volgens het voorstel van weth. van Lienen,
die de minderheid uitmaakt, 362.
De voorzitter wees erop, dat de be
grooting in alle opzichten goed" is. Besluit de
Raad tot het heffen van pensioenbijdragen,
dan zullen B. en W. ook voorstellen, die op
de andere ambtenaren eveneens te verhalen,
waardoor de gemeente 625 per jaar kan
bezuinigen.
Hij wees er nog op, dat alleen in gemeen
ten boven 5000 zielen het kortingswetje van
invloed is en dat het Rijk voor de salariee-
ring van den burgemeester en den Secretaris
3000 vergoedt, zoodat beide ambtenaren
de gemeente 2800 kosten.
Weth. B ij 1 is voor het heffen van pen
sioenbijdragen, omdat die vroeger ook gehe
ven werden en men voor een paar jaar terug
door Ged. Staten werd gedwongen, daarvan
af te zien. Spr. verdedigde het meerderheids
voorstel.
Weth. van Lienen verdedigde het
minderheidsvoorstel, omdat hij van oordeel
was, dat het gemakkelijker gaat, van de hoo
gere salarissen iets meer te betalen.
De heer Duin merkte op, dat Ged. St.
in hun missive ten onrechte salarisverlaging
afwijzen, omdat slechts 40 gemeenten dit
verzochten. Hij ziet hierin een aanwijzing,
om voortaan geen verzoeken om adhaesie te
betuigen, met een beroep op een actie van de
ver. van Ned. Gemeenten, af te wijzen.
ra,nfK*r v.oorstel als crisismaatregel
is bedoeld, dan is het hem geen knip voor
den neus waard.
Spr stelde voor, 8'A pensioenbijdrage
te verhalen van salarissen boven 2000.
Deneer Kaag verklaarde zich vóór het
voorstel van de meerderheid.
De heer Gutter was van oordeel, dat,
waar Schoorl niet onder het kortingswetje
valt, men gezien de geringe bezuiniging, die
verkregen wordt, ook niet tot pensioenkor
ting moest besluiten.
De heer Schermer was het met den
heer Duin eens. Ook de rijksambtenaren moe
ten 8'A voor hun pensioen, waarvoor 15
<y betaald moet worden, bijdragen. Hij ver
heugde zich erover, dat eindelijk Ged. Staten
de raden nu ook eens advies vragen.
De heer Dapper steunde het voorstel-
Duin.
De voorzitter begreep, dat de heeren
voor ongunstige tijden een potje willen ma-
ken. Men moet echter niet vergeten, dat de
ambtenaren, toen de tuinbouw zich in op
gaande lijn bewoog, niet profiteerden en pas
sinds '30 genieten van hun verhooging. Hij
oordeelde het meerderheidsvoorstel billijker.
Wanneer men tot het nemen van maatregelen
wordt genoopt, kan men nog altijd besluiten
tot 8'A pensioen aftrek.
Na een uitvoerige bespreking vereenigde
weth van Lienen zich met het voorstel-Duin
voor salarissen boven 2000 8'/, te ver-
halen; beneden 2000 gulden geldt het min
derheidsvoorstel van B. en W7, zoodat van
een inkomen vr.n 1000, 2 van 1000—
2000 4 en boven 200Ö, 8'A pen
sioenpremie verschuldigd zal zijn.
Dit voorstel werd met 5 tegen 2 stemmen
aangenomen.
Tegen stemden de heeren Gutter en Bijl.
Winkelsluiting.
Van de Winkeliersvereniging was een
verzoek ingekomen om bij het vaststellen
van de verordening rekening te houden met
wenschen, hierop neerkomende, dat in het
seizoen de winkels niet om 9, doch om 10
uur gesloten moeten zijn.
Ook werd gevraagd om de uitzonderings-
tijd 1 Mei en niet 15 Mei te doen ingaan.
Ook „de Hanze" steunde dit verzoek, dat
door den heer Schermer werd verdedigd.
Spr. verzocht rekening te houden met de
motieven van de neringdoenden.
Ook de heer Kaag wenschte de verzoeken
van de winkeliersorganisaties in te willigen.
De heer Duin onderschreef eveneens het
betoog van den heer Schermer. Hij wil pogen
te bereiken wat te bereiken valt.
De heer G u 11 e r kon er voorloopig ac-
-coord mee gaan.
Persoonlijk was hij echter overtuigd, dat
de winkeliers, als men een paar jaar verder
is, wel eeider dan 8 uur willen sluiten.
De heer Dapper wilde niet te veel
vragen.
Wethouder B ij 1 was eveneens overtuigd,
dat de winkeliers later ingenomen zijn met
de winkelsluitingswet.
- De s e c r e t a r i s die aan het departe
ment de zaak had besproken, deelde mede,
dat goedkeuring verkregen zal worden,
wanneer de verordenitig ingediend wordt
zooals wordt voorgesteld.
Men behoudt de mogelijkheid om in de
volgende verordening, die niet door de
Kroon behoeft te worden goedgekeurd, het
het oog op de 15 dagen, de zaak in de geest
van de vereenigingen te regelen.
De heer Schermer oordeelde 15 Mei oi
1 Mei niet van zooveel beteekenis. Wei wilde
hij er aan vasthouden te vragen in het seizoen
sluiting om 10 uur.
De heer Duin was overtuigd, dat de
winkeliers aan elke gelegenheid om wat te
verdienen zullen vasthouden, zoodat hij niei
geloofd, dat zij over enkele jaren met de wet
ingenomen zullen zijn.
De heer G u 11 e r wees er op, dat de bak
kers tegen de afschaffing van den nacht
arbeid hebben geageerd en nu niet graag
meer terug zullen willen.
De voorzitter was het hiermede
eens.
Tenslotte werd met 5 tegen 2 stemmen, die
van de heeren Schermer en Duin. besloten een
sluitingsuur van 9 uur in het seizoen aan te
vragen.
De seizoentijd blijft van 15 Mei tot 14
Sept. De eerste 5 dagen in de week mogen de
winkels geopend zijn van 5 uur voormiddags
tot 9 uur namiddags. Op kermis-Zondag en
de 2 Zondagen, vallende in de z.g.n. zomer
feesten. mogen de winkels tot 2 uur
's nachts geopend zijn.
Bij de vaststelling eener verordening, rege
lende de benoeming, bezoldiging, het verlof
enz. der gemeenteveldwachters, bleek er ver
schil tusschen de burgemeeste: en de wet
houders.
De burgemeester wilde een salaris van
1400 plus 500 als bode en dan f 100
emolumenten.
De wethouders wilden f 1250 plus f 500
en vergoeding voor kleeaing en rijwiel, dan
wordt het nog f 39 in de week.
De heer Duin was voor het voorstel van
de wethouders en vond het bovendien wen-
schelijk om een jonge man uit de gemeente
te benoemen. Voorts maakte het voor hem
veel uit wie veldwachter werd. De gemeente
is niet gebaat met iemand, die de boel op
231 Nu had Tuimeltjs «en kussensloop gevonden die hii
erg goed gebruiken kon. Hij deed die over zijn hoofd
stapte er met zqn been enin en maakte hem aan den zij
kan, zei hij, en '^^Loor r°angzaam°aan krTegTij Sag
?endenaLtIeLd°,rPiWaS uC,er inLreP ea roer- Iedereen
schildwachten d» 0m kiden en direct kwamen
dorp rondlien T ^"1° °m daUekke ding, dat in het
zijn eióenpi?' i j° 6 ,schlelen- Tuimeltje lachte stil in
maken ^VZler, in de gekste grimassen te
kei die hem I? Z{.,n hijnden ^lkens uit naar een kik-
op een drafie .prob,eerde *e doe" en hoorde de wacht
P een dralje op hem toesnellen.