PIRIN de wereld Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier WAT KIKKER KAREL EN TUIMELTJE BELEEFDEN Cs," d"d °ei rr verkoudheden de vijanden onzef gezondheid, in het bijzonder j en zoovele daardoor ontstane pijnen. Uw beste wapen is Aspirin-Tabletten. let op den oranjeband. Prijs 75 ets. ...mmnnnfl maar spr. kwam tot de ervaring, dat hij voor dat nieuwe ziektegeval geen uitkeering krijgt, omdat het binnen een jaar na de eerste ziekte ontstond. Intusschen had spreker de niet uitbetaalde 50 cent per dag gedurende zes weken nog terugontvan gen van de vereeniging. Spr. vroeg nu van het bestuur ook uitkeering voor het nieuwe ziektegeval, op grond van de door hem ge sloten dubbele verzekering. Als de verpleging 6 per dag hac' gekost, was toch ook 6 uitbetaald, dus kon uit zijn verzoek volgens spr. geen financieel nadeel voor de vereeni- ging voortvloeien. De voorzitter bleef bij zijn afwijzing tegenover het idee-De Geus. Het bestuur kan van 42 maal 6 geen 84 maal 3 maken Elke afwijking van het reglement kan ernsti ge gevolgen nebben. Indiër men wou wat de heer Rol wenscht, zou men eerst reglements wijziging moeten hebben. In kwesties als deze mag men zijn hart niet iaten spreken. De heer R o 1 vroeg of dan nu geen voor stel tot reglementsherziening kan worden gedaan. De voorzitter: Daar zou dan toch geen terugwerkende kracht aan kunnen wor den verleend. De heer M o e n s betoogde, dat voor een normaal ziektegeval een verpleging van zes weken wel voldoende is. Als men zich dubbel verzekert, met de bedoeling uitkeering te krij gen over 84 dagen, wijst dit op een abnor maal, een chronisch ziektegeval, en de ver- eeniging wil dergelijke gevahen juist weren. De heer R o 1 merkte nog op, dat in zijn geval de vereeniging voordeel had gehad. De heer De k'orver vroeg of het ver zoek van den heer Ro' niet alsnog kan wor den ingewilligd. De heer Moens zei, dat de vereeniging alleen de werkelijk gemaakte kosten vergoedt; hier was het 3.50 per dag cn geen f 6, al was dc heer Rol ook tegen dat bedrag ver zekerd. De voorzitter gaf toe, dat het geval- Rol pijnlijk is en <'^t opr.'s afwüzende hou ding wel onsympathiek moet liiken. .Maar desondanks bleef het bestauur dl1 het eenig juiste achten, zoodat spr. zich bleef verzetten tegen het idee-De Korver. De heer Rentenaar verzocht het be stuur de zaak nog eens te overwegen. De heer P. Dekker vreesde, dat met in williging van het verzoek het hek van den dam zou raken en dat men dan de vereeni ging voor tal van moeilijkheden zou plaat sen. Spr. zou zich dan ook volkomen achter het bestuur plaatsen. De heer S. B 1 o m meende, dat het bestuur niet anders kan dan zich verzetten tegen de gevraagde uitkeering. Overigens beval spr. aan te onderzoeken de mogelijkheid van ver pleging met vergoeding van 84 maal J J plaats van 42 maal 6. Den termijn van 52 achtereenvolgende we ken (in art. 1 van het huish. reglement) wilde spr. gaarne zien veranderd in^ een „verpleging in een zelfde kalenderjaar". De voorzitter zei, dat de practijk had geleid tot de huidige redactie van het artike.. Van het testuur zal geen voorstel tot wijzi ging tegemoet gezien kunnen worden. De leden zullen wel voorstellen kunnen indienen en dan zal het bestuur van advies dienen. Uitbetaling van vergoeding voor verpleging ook als bij een andere organisatie daarvoor een verzekering is gesloten. De heer De Korver had ingevolge toe zegging van het bestuur voorstellen ver wacht over redactiewijziging van art. 3 huis houdelijk reglement, zooals verleden jaar door hem aangegeven. De voorzitter betoogde, dat redactie wijziging niet noodig was om te bereiken wat de heer De Korver wilde. Daarom was het bestuur niet met een voorstel tot wijziging gekomen. Het reglement moet niet te vaak gewijzigd worden. De heer De Korver merkte op, dat ver leden jaar het bestuur het toch met hem eens was inzake het „voor niets" verzekerd zijn van een groot aantal personen. Het deed hem genoegen dat het bestuur thans aan zijn bezwaar tegemoet kwam, al was het dan ook zonder redactie-wijziging van het genoemde artikel. De heer Seven bepleitte de wenschelijk- heid om mogelijk te maken een verzekering tegen uitkeering voor 9 of 12 weken verple ging tegen een naar verhouding hoogere premie. De voorzitter zegde overweging hier van toe. De heer R ij s vroeg het bestuur om te wil len overwegen dc vereeniging te doen aan sluiten bij de Federatie van vereenigingen voor vrije ziekenhuisverpleging in Noord holland. waarvan spr. secretaris is. Spr. be toogde, dat dergelijke aansluiting nuttig zal zijn voor de vereeniging. Reeds 17 vereeni gingen zijn lid van ae Federatie. De voorzitter antwoordde, dat het be stuur het nut van aansluiting niet inzag. Zoodra dit duidelijk kan worden aangetoond, zal het bestuur zeker niet aarzelen zich in federatief verband te voegen bij de andere vereenigingen. Intusschen vreesde spr., dat het niet gemakkelijk zal zijn argumenten aan te voeren, die het bestuur nog niet onder oogen had gezien. Hierop sloot spr. -de vergadering met de beste wenschen voor de vereeniging. kiezers, dat inmiddels door besluit van Prov I a!les aan d*k.^0^c!feval mag <je vraag ge- Sta ten ook alweer gewijzigd >s, ste,d worden: zal de Prov. goedkooper en thans net enkelvoudig stemrecht voor een ^heeren? De opposanten tegen het Hoogheemraadschap zijn tot dusverre in ge breke gebleven om den nieuwen en beteren Het bestaansrecht in verband met den aandrang tot opheffing als gevolg van den nood in land- en tuinbouw. Dit waterschap,, een der grootste en om vangrijkste van ons aan waterschappen zoo rijk gezegend land, is in den laatsten tijd meerdere malen het onderwerp van bespre king geweest. De besprekingen in verband met deze crisistijden getuigden meer van wenschelijkheden in stede van mogelijkheden. In verschillende toonaarden werd gespro ken en niet immer waren 't welluidende klan ken, die de vergaderzalen doorklonken. Het schijnt ons toe, dat eenige meerdere bekendheid met dit Waterschap voor velen geen overbodigheid is, vooral wanneer luk raak van opheffing wordt gewaagd. Een af braak is veelal spoediger verricht dan sop bouw. Aan de oprichting van dit groote W. S. is een historische, rampzalige gebeurtenis ver bonden. Uit den nood van die tijden, die zeker niemand ooit meer hoopt mede te maken, is de geboorte van dit W. S. te verklaren. Het jaar 1916 (14 Jan wie zal ooit deze gebeurtenis vergeten? Drie doorbraken deden het water uit de Zuiderzee over de landouwen uitstorten Langs de grens van Purmer, Wijde Wormer bij onze steden Edam, Purmerendj Zaandam, verder van Zaandam tot Durgerdam was alles een groote watermassa. In het noorden w as 't den Oostpolder en nog 'n deel van den Westpolder van de Anna-Paulowna, die blank stonden. Neem een kaart van Noord holland voor U, trek de lijnen en vorm U dan het idee wat deze rampzalige dagen de men- schen hebben gebracht. Duizenden H.A. land onvruchtbaar, evenzoo duizenden stuks vee verloren, schade aan huizen en goederen. In korte spanne tijds was al dit leed over een groot gedeelte van Noordholland uitgestort. In deze dagen van verwoesting stond de Overheid klaar om op te treden. Het was het Prov. Bestuur met z'n staf van deskundigen, dat ingegrepen heeft om ten spoedigste de nooden te leenigen. Het water weg, de dijken versterkt en hersteld, de wegen in orde brengen, de menschen weer huisvesting verschaffen, dit alles behoorde tot de taak der waterschapsbesturen ender Pro vinciale bemoeiingen. De millioenen-uitgaaf was niet te voorko men en er is gelukkig met den meest bekwamen spoed gehandeld, doch onder in den zak vond men naderhand de rekening. De lasten verdeling moest aan de orde komen en ook hierin was het weer het Prov. bestuur dat had te beslissen hoe die geregeld zou worden. Moesten de bestaande polders deze millioenen-schnld betalen? Het was onmogelijk, deze polders hadden genoeg te dragen met het gewone onderhoud. Hadden die polders niet reeds eeuwen da overstroomingsrampen moeten verdragen en betalen? Een grootere gemeenschap moest gevormd worden met een uitgebreider belas- tingheffend gebied om de zware lasten te dragen en t.g.t. weder tot het verleden te doen behooren. Dit lichaam is het hoog heemraadschap „Noordhollands Noorder kwartier" geworden. Het grondwettelijk recht, gegeven aan de Prov. wetgeving, waarbij het stichten en op heffen van waterschapsbesturen enz. gewaar borgd is, was de kracht, die tot de stichting van dit waterschap leidde. In 1919 werd tot deze stichting besloten en de millioenen-verdecling werd vastgelegd. Het totaal bedrag werd toen bepaald op 20.000.000 en het hoogheemraadschap heeft de deurwaardersrol te spelen om van deze 20.000.000 er 9.000.000 in bepaal de termijnen aan de provincie terug te beta len. Zeker is het niet overbodig hier even te releveeren, dat de totale kosten van den watersnood pl.m. f 30.000.000 hebben be dragen. Aan de betaling dezer 21.000.000 mag de geheele provincie mee betalen. Wanneer wij nu weten, dat buiten het gebied van het Hoogheemraadschap ruim 3/4 der Prov. be lastingen worden bijgedragen, dan weten wij tevens, dat de watersnoodlasten voor een niet onbelangrijk deel door de geheele provinciale gemeenschap worden gedragen. Ook zij hier nog gewezen op een bedrag, dat door het Rijk wordt gegeven, wat in 1930 313.000 uitmaakten, waarvan het Hoogheemraad en de Prov. ieder de helft ontvingen. In grove trekken is hier de wording van het Hoogh. weergegeven en ieder zal begrij pen, dat de leuze van opheffing spoediger uitgesproken dan verwezenlijkt is. Aan de af braak zullen de Prov. Staten zeker niet eer der kunnen overgaan of aangegeven dient te worden wat er voor in de plaats en welke verbetering kan worden aangebracht. Laat ons alvorens verder te gaan even een samenvatting hier weergeven, zooals dit be knopt in een handleiding was neergeschreven Het Hoogheemraadschap Nooni-Hollands Noorderkwartier heeft tot taak Noordholland boven het Y te beschermen tegen de Noord zee en de Zuiderzee. Het is ir« 1920 opge richt, tengevolge waarvan een zevental water schappen werden opgeheven, terwijl zeven tien anderen in hunne werkzaamheid zich zagen beperkt. Dientengevolge heeft het Hoogheemraad schap het beheer gekregen over pl.m. 140 K M. zeewering, pl.m. 140 K M binnenwater- keering en pl.m. 260 K.M weg. het toezicht over pl.m. 50 sluizen en de zorg voor twee bemalingen. Het bestuur bestaat uit een dijkgraaf, zes hoogheemraden en twaalf hoofdingelanden en twaalf hoofdingelanden-plaatsvervangers. De dijkgraaf en de hoogheemraden worden voor den tijd van zes jaar benoemd door de Kroon. De hoofdingelanden en de plaatsver vangers Worden voor zes jaar gekozen door kiezers, waartoe het gebied van het Hoog heemraadschap in 3 (thans 4) kiesdistricten is verdeeld. Hierna volgt een oogave van het aantal volgende verkiezing zal gelden De belastbare opbrengst, berekend over 142000 H.A. bedraagt f 14.000.00a Hiervan wordt 1 pCt. geheven, dat voor 1930 6.4 pet- bedroeg, en dat o.a. verband houdt met de omstandigheid, dat het Hoogh. belast is met een uitkeering aan de Provincie Noord- Holland in de rente en aflossing van de lee ningen, die de Provincie tengevolge van den watersnood in 1916 heeft moeten aangaan. Het aandeel, dat dientengevolge ten laste van het Hoogheemraadschap is gebracht bedraagt 9.000.000 gulden. De begrooting voor 1930 heeft een eindcijfer van 1.246.450. (Gewone dienst). De zeven opgeheven waterschappen waren de volgende: 1. Het college van Hoofdingelanden van West-Friesland 2. Het Heemraadschap van den Haze- dwarsdijk; 3. Het Hoogheemraadschap van den Hondsbossche en Duinen tot Petten 4. De Dijksvereeniging bekend onder den naam v. d. Noorder Y en Zeedijk; 5. Het Heemraadschap van den Schardam en Keukendijk; 6. Het College van Dammeesteren van den Nieuwendam bij Monnikendam; 7. Het Heemraadschap van den St Aag- tendijk. Uit het voorgaande blijkt welk een be langrijke rol in onze Waterschapshuishou ding het Hoogh. Nd. Hollands Noorder kwartier iineemt. Vanzelf komt nu de vraag: wat moet er in de plaats van dit W. S. gesteld worden? Wie zal de Hondsbossche beheeren, wie de vele wegen op den meer dan 120 K.M. langen West-Frieschen omringdiik, om niet te spre ken de rest der 260 K.M? Wie de sluizen, wie zal voor aflossingen zorg dragen, zul len al deze lasten op de landerijen van die polders gelegd moeten worden, welke in den nood van '16 't eerst getroffen waren en dit wel volgens het oude woord: Wie het water deert, die het keert. Er is ook een andere oplossing en deze is: i weg aan te geven. Wellicht is deze nog in het verschiet, maar toch meenen wij, dat Hoofdingelanden, die 'n zekere deskundigheid en 'n breederen blik zullen moeten hebben, onverschillig of deze in Beemster, Schermer of Heerhugowaard wonen, hier voorlichtend werk hadden kun nen verrichten. Ook de menschen in land- en tuinbouw- kringen zullen zich rekenschap van hunne vragen moeten geven en kennisneming van het historisch gegroeid Waterschapsrecht met hare verhoudingen moeten getroosten. Een bespreking omtrent het te houden be heer en of dit misschien voordeeliger en goedkooper dan tot heden kan geschieden is aoor deze niet aan de orde. Wil hierover crl- tiek worden uitgesproken, zoo zouden wij nog meerdere organen hier onder de loup kunnen nemen en zeker zal er ook wel op dit terrein het een en ander kunnen worden be spaard (en wordt er ook reeds bespaard). In dit karakter kunnen dan ook de vragen ten opzichte van centralisatie van de zijde van Gedeputeerde Staten aangemerkt worden Ook kan er op het gemeentelijk terrein in deze nog veel worden gedaan, doch laat ons niet te veel hooi op de vork nemen. Wan neer in dit verband op deze mogelijkheden wordt gewezen, dan is dit met deze bedoe ling, dat geen eenzijdige bezuiniging als leuze mag naar voren gebracht worden, wil althans niet de gedachte naar voren komen, dat de leuzen inzake bezuiniging een voor ingenomen bedoeling insluiten, iets wat ver meden moet worden. De kwestie in deze is bij de Vereeniging van Waterschappen aanhangig gemaakt, al thans de wenschelijkheid is betracht, wel licht hooren wij van deze zeker ter zake kun- digen wel bepaalde ideeën en kunnen dan op goed gefundeerde gronden voorstellen aan Ged of Prov. Staten verschaft worden! P. ZEEMAN, Lid der Prov. Staten. Qemewtecadm SCHOORL. De raad vergaderde Woensdagmorgen ten 10 ure, voltallig. De heer Duin verzocht eenige wijzigin gen in de notulen, die werden aangebracht. Voorts vroeg hij inlichtingen in verband met een mededeel ing die de voorzitter gedaan had over het beroemde rijwielpad, waarover in Schoorl eenige gemoederen in beroering zijn gebracht. De voorzitter wenschte hierop aan het einde der vergadering terug te komen en eerst de agendapunten af te doen. Ingekomen stukken. Schrijven dd. 4 April 1932, no. 5368, afd. W. en S., van den Minister van Binnenland- sche Zaken en Landbouw te 's-Gravenhage, waarbij wordt medegedeeld, dat de werkver schaffing voorloopig kan worden voortge zet tot en met 14 Mei a.s. De voorzitter deelde mede, dat de ge meente voor de werkverschaffing van rijk en provincie 60 vergoed krijgt. Voor kennisgeving aangenomen. Voorts was bericht ingekomen, dat met In gang van 1 Mei aan den gemeenteveldwach ter eervol ontslag was verleend en dat de minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw loontoeslagen bij plaatsing van werkloozen bij land- en tuinbouwers niet ge oorloofd acht, om geen presedenten te schep pen, aangezien ook in de industrieën dan iets dergelijks moest worden toegestaan. Een verzoek van „De Hanze" om een ge deelte van de Valkenlaan te verbreeden werd afgewezen. Wethouder B ii 1 zegde, na een opmerking van den heer Schermer overweging toe, om een gedeelte van de Bikkerslaan te verhar den, als er puin overblijft, nadat de wegen die bij de begrooting zijn aangewezen; be kend zijn. Afwijzend werd beschikt op een verzoek om nog een electrische lantaarn te plaatsen HargerzeewegHoogensweg. Een verzoek van den heer Hoogvorst om een nieuw fiereeel aan den Hargerzeeweg aan het gasbuizennet aan te sluiten werd In gewilligd. Salarissen Burgemeester, Se cretaris en Ontvanger 8'A pensioenaftrek weer ingevoerd. Van Ged. Staten was een missive ingeko men, in verband met verzoeken van een 40-tal gemeenten over salarisverlaging voor den burgemeester, den secretaris en den oni- vanger. In deze missive, die wij reeds publiceer den, zeggen Ged. Staten, vooralsnog niet tot salarisverlaging te besluiten. Wel zullen zij geen bezwaar maken, wanneer de Raad tot wederinvoering van verhaal op pensioen premie besluiten. B. en W., die van meening zijn, dat het gewenscht is het pensioensverhaal voor Bur gemeester, Secretaris en Ontvanger, als crl sismaatregel mogelijk te maken, advsieeren den Raad, eveneens in dien zin te besluiten en Gedeputeerde Staten dienovereenkomstig in te lichten. Overigens deelen B. en W. mede, dat het in hun voornemen ligt om, zoodra Gedepu teerde Staten het pensioensverhaal op de wedden van even genoemde functionnarissen mogelijk maken, den Raad de navolgende re geling voor te dragen, ingaande 1 Juli '32: le regeling (meerderheidsvoorstel) het pensioensverhaal bedraagt bij een wedde van: beneden 400 nihil; van 400-ƒ 1000 3 van 1000 en daarboven 5 2e regeling (minderheiclsvoorstel) het pen sioensverhaal bedraagt bij een wedde: be neden 1000 2 van 1000—2000 4 boven 2000 6 Deze regeling van toepassing te verklaren voor alle ambtenaren in dienst der gemeente, met uitzondering van het onderwijzend per soneel. Het voordeel voor de gemeente volgens het meerderheidsvoorstel zal 311 bedragen en volgens het voorstel van weth. van Lienen, die de minderheid uitmaakt, 362. De voorzitter wees erop, dat de be grooting in alle opzichten goed" is. Besluit de Raad tot het heffen van pensioenbijdragen, dan zullen B. en W. ook voorstellen, die op de andere ambtenaren eveneens te verhalen, waardoor de gemeente 625 per jaar kan bezuinigen. Hij wees er nog op, dat alleen in gemeen ten boven 5000 zielen het kortingswetje van invloed is en dat het Rijk voor de salariee- ring van den burgemeester en den Secretaris 3000 vergoedt, zoodat beide ambtenaren de gemeente 2800 kosten. Weth. B ij 1 is voor het heffen van pen sioenbijdragen, omdat die vroeger ook gehe ven werden en men voor een paar jaar terug door Ged. Staten werd gedwongen, daarvan af te zien. Spr. verdedigde het meerderheids voorstel. Weth. van Lienen verdedigde het minderheidsvoorstel, omdat hij van oordeel was, dat het gemakkelijker gaat, van de hoo gere salarissen iets meer te betalen. De heer Duin merkte op, dat Ged. St. in hun missive ten onrechte salarisverlaging afwijzen, omdat slechts 40 gemeenten dit verzochten. Hij ziet hierin een aanwijzing, om voortaan geen verzoeken om adhaesie te betuigen, met een beroep op een actie van de ver. van Ned. Gemeenten, af te wijzen. ra,nfK*r v.oorstel als crisismaatregel is bedoeld, dan is het hem geen knip voor den neus waard. Spr stelde voor, 8'A pensioenbijdrage te verhalen van salarissen boven 2000. Deneer Kaag verklaarde zich vóór het voorstel van de meerderheid. De heer Gutter was van oordeel, dat, waar Schoorl niet onder het kortingswetje valt, men gezien de geringe bezuiniging, die verkregen wordt, ook niet tot pensioenkor ting moest besluiten. De heer Schermer was het met den heer Duin eens. Ook de rijksambtenaren moe ten 8'A voor hun pensioen, waarvoor 15 <y betaald moet worden, bijdragen. Hij ver heugde zich erover, dat eindelijk Ged. Staten de raden nu ook eens advies vragen. De heer Dapper steunde het voorstel- Duin. De voorzitter begreep, dat de heeren voor ongunstige tijden een potje willen ma- ken. Men moet echter niet vergeten, dat de ambtenaren, toen de tuinbouw zich in op gaande lijn bewoog, niet profiteerden en pas sinds '30 genieten van hun verhooging. Hij oordeelde het meerderheidsvoorstel billijker. Wanneer men tot het nemen van maatregelen wordt genoopt, kan men nog altijd besluiten tot 8'A pensioen aftrek. Na een uitvoerige bespreking vereenigde weth van Lienen zich met het voorstel-Duin voor salarissen boven 2000 8'/, te ver- halen; beneden 2000 gulden geldt het min derheidsvoorstel van B. en W7, zoodat van een inkomen vr.n 1000, 2 van 1000— 2000 4 en boven 200Ö, 8'A pen sioenpremie verschuldigd zal zijn. Dit voorstel werd met 5 tegen 2 stemmen aangenomen. Tegen stemden de heeren Gutter en Bijl. Winkelsluiting. Van de Winkeliersvereniging was een verzoek ingekomen om bij het vaststellen van de verordening rekening te houden met wenschen, hierop neerkomende, dat in het seizoen de winkels niet om 9, doch om 10 uur gesloten moeten zijn. Ook werd gevraagd om de uitzonderings- tijd 1 Mei en niet 15 Mei te doen ingaan. Ook „de Hanze" steunde dit verzoek, dat door den heer Schermer werd verdedigd. Spr. verzocht rekening te houden met de motieven van de neringdoenden. Ook de heer Kaag wenschte de verzoeken van de winkeliersorganisaties in te willigen. De heer Duin onderschreef eveneens het betoog van den heer Schermer. Hij wil pogen te bereiken wat te bereiken valt. De heer G u 11 e r kon er voorloopig ac- -coord mee gaan. Persoonlijk was hij echter overtuigd, dat de winkeliers, als men een paar jaar verder is, wel eeider dan 8 uur willen sluiten. De heer Dapper wilde niet te veel vragen. Wethouder B ij 1 was eveneens overtuigd, dat de winkeliers later ingenomen zijn met de winkelsluitingswet. - De s e c r e t a r i s die aan het departe ment de zaak had besproken, deelde mede, dat goedkeuring verkregen zal worden, wanneer de verordenitig ingediend wordt zooals wordt voorgesteld. Men behoudt de mogelijkheid om in de volgende verordening, die niet door de Kroon behoeft te worden goedgekeurd, het het oog op de 15 dagen, de zaak in de geest van de vereenigingen te regelen. De heer Schermer oordeelde 15 Mei oi 1 Mei niet van zooveel beteekenis. Wei wilde hij er aan vasthouden te vragen in het seizoen sluiting om 10 uur. De heer Duin was overtuigd, dat de winkeliers aan elke gelegenheid om wat te verdienen zullen vasthouden, zoodat hij niei geloofd, dat zij over enkele jaren met de wet ingenomen zullen zijn. De heer G u 11 e r wees er op, dat de bak kers tegen de afschaffing van den nacht arbeid hebben geageerd en nu niet graag meer terug zullen willen. De voorzitter was het hiermede eens. Tenslotte werd met 5 tegen 2 stemmen, die van de heeren Schermer en Duin. besloten een sluitingsuur van 9 uur in het seizoen aan te vragen. De seizoentijd blijft van 15 Mei tot 14 Sept. De eerste 5 dagen in de week mogen de winkels geopend zijn van 5 uur voormiddags tot 9 uur namiddags. Op kermis-Zondag en de 2 Zondagen, vallende in de z.g.n. zomer feesten. mogen de winkels tot 2 uur 's nachts geopend zijn. Bij de vaststelling eener verordening, rege lende de benoeming, bezoldiging, het verlof enz. der gemeenteveldwachters, bleek er ver schil tusschen de burgemeeste: en de wet houders. De burgemeester wilde een salaris van 1400 plus 500 als bode en dan f 100 emolumenten. De wethouders wilden f 1250 plus f 500 en vergoeding voor kleeaing en rijwiel, dan wordt het nog f 39 in de week. De heer Duin was voor het voorstel van de wethouders en vond het bovendien wen- schelijk om een jonge man uit de gemeente te benoemen. Voorts maakte het voor hem veel uit wie veldwachter werd. De gemeente is niet gebaat met iemand, die de boel op 231 Nu had Tuimeltjs «en kussensloop gevonden die hii erg goed gebruiken kon. Hij deed die over zijn hoofd stapte er met zqn been enin en maakte hem aan den zij kan, zei hij, en '^^Loor r°angzaam°aan krTegTij Sag ?endenaLtIeLd°,rPiWaS uC,er inLreP ea roer- Iedereen schildwachten d» 0m kiden en direct kwamen dorp rondlien T ^"1° °m daUekke ding, dat in het zijn eióenpi?' i j° 6 ,schlelen- Tuimeltje lachte stil in maken ^VZler, in de gekste grimassen te kei die hem I? Z{.,n hijnden ^lkens uit naar een kik- op een drafie .prob,eerde *e doe" en hoorde de wacht P een dralje op hem toesnellen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6