Alkmaarsche Courant. w ïBüweidand '^pderfl «ier en dertigste Jaargang. HAANDAG 30 MEI grieven uit Berlijn 125 1932 (Van onzen Correspondent). fleeds m^er dan 10 dagen zuchten we hier JLr een hitte, die gewoonlijk tot de honds- Hazen in Juni—Juli beperkt blijft. En op het „ogenblik. dat ik deze regels neerschrijf, is de thermometer alweer tot 32 gr. in de schaduw 'klommen. Weken lang hebben we gesnakt ar wat koesterende zon. De natuur was niet minder dan 3 weken te laat. Veertien dazen geleden nog moesten we de kachels en de centrale verwarmingen opnieuw te hulp ^epen. En nu is de lente alweer lang voor bij. In onze tuinen en parken zijn wonderlijke dingen gebeurd. Het is alles in galop ge- eaan, als of de natuur wilde aantoonen, dat fij zich door de snelheidsmaniakken van de tegenwoordige menschengeneratie niet uit bet veld laat slaan. We hadden nauwelijks tijd waar te nemen, hoe zaden, die we in die natte en koude dag reeds als verloren be schouwd hadden, plots in galop zich tot teere planten ontwikkelden om een of twee dagen later reeds bloesems te toonen en nog weer twee dagen later het begin van vrucht. Dat moge merkwaardig zijn, maar het stemt toch weemoedig. Een lente 1932 is er niet geweest, althans in Duitschland niet. We leven in den tijd der records. Terwijl de planten en bloemen een voorbarig hooglied zingen, brullen op de „Avus", de 10 K M. lange dubbele autostraat tusschen West- Berlijn en Wannsee, voor zeker anderhalf millioen bewoners van de westelijke wijken en voorsteden dag en nacht meer dan duide lijk hoorbaar, de motoren en compressoren der internationale renwagens, die morgen een rreeselijken wedstrijd tegen elkaar zullen uitvechten, hun hypermoderne snelheids koren. En een fraai koorgezang is het niet! En toch moet men er zich als medemensch over verheugen, dat de door nooden en zor gen geplaagde Berlijners eindelijk zon en zomer hebben, en hun belangstelling geven aan iets anders dan de eeuwige ellende om werkloosheid en armoede. Het is inderdaad een feit, dat deze wereldstedelingen, waar schijnlijk omdat ze in de drukkende atmos- pheer van eindelooze geasphalteerde en in de zomerhitte een oncraaglijken gloed uit stralende stadsstraten en huizenblokken zwoegen moeten, al hun vrije uren vast gelegd hebben op natuur en sport. De Ber- lijner ik schreef er u vroeger al eens over is verzot op bosch en meer, op roeien, paddelen, zeilen en motorboot varen. Ging liet hem beter, dan zou hij ook geld voor ten nis en golf over hebben. Groote internatio nale voetbalwedstrijden trekken vaak 30 tot 40,000 menschen. Zwemmen heeft zijn volle belangstelling. En nauwelijks te tellen zijn de massa's, die drie- tot viermalen per week voor de rennen en draverijen, welke zich op tal van prachtige terreinen buiten de stad af spelen, in beweging gezét worden. Maar de Berlijner is ook een vriend van de auto, de fiets en het motorrijwiel. Zoo he ft hij dezer dagen met groote belangstelling kennis genomen van de electrische fiets, die in Nederland op de markt gebracht is En in hetzelfde nummer van zijn lijfblad vond hij de photo van een muziekcorps van onze Ne- derlandsche militaire wielrijders, alle musici blazend en fluitend, trommel en bekkens slaande op de fiets! En hij heeft er met stij gende verbazing van kennis genomen, dat zooiets blijkbaar mogelijk is. Het is een droevig feit, dat in Berlijn al ken gemiddeld ééns per dag iemand door verkeersongevallen, en dan meestal dank zij 'het onvoorzichtig-snelle autorijden, het leven er bij inschiet De Berlijnsche bevolking, die zelf over 100.000 auto's beschikt, heeft zich daardoor echter vc-lstrekt niet laten afschrik ken en van eenige anti-pathie tegen de auto (wel tegen de knetterende, stinkende en ra zende motorfietsen) kan in onze wereldstad niet gesproken worden. Integendeel. De Ber lijner is verzot op auto's en motoren, en be treurt het oprecht, dat de laatste jaren in zijn stad geen „Salon" meer gehouden is, waar hij naast de beroemde buitenlandsche merken zijn eigen Mercedes, Wanderer, Adler en Borch, of de populair-goedkoope Opeis, Ha- nomages of B. M. W.'s bestudeeren en de nieuwste snufjes bewonderen kan. Thans wordt hij echter door de internatio nale automobielwedstrijden van morgen schadeloos gesteld. Het ligt niet in mijn be doeling, u over dezen rendag, die overigens vóór mij ligt, iets naders te vertellen. Ek sportrubrieken zullen de resultaten bren gen, waarbij dan vermoedelijk geconstateerd zal worden, dat een Alfa Romeo, een Bu- gstti, een Mercedes, een Engelsche of een Fransche wagen met den een of anderen Duitscher of niet-Duitscher van internatio nale reputatie aan het volant de snelste ge lest is. En vermoedelijk zullen wel snel heden van 220 tot 230 K M. per uur bereikt borden. Ofschoon een der deelnemers,, de Wereldkampioen Campbell, reeds meer dan 'KM. per uur geraasd is. Wat echter op ue Berlijnsche „Avus" en met eenvoudige ren- aiito s niet mogelijk ware. Een overleden koning of sultan moet eens arijs, toen men hem een bezoek aan de Paardenrennen in Longchamps voorstelde, hebben: „daar krijg jullie me niet <>o„r 'k ««loof ook zóó wel, dat het ziinC panld 3neIler loopt dan het andere!" Êr 1 niiiiioenen Berlijners, die over auto- rj„ "en Precies zoo denken, ofschoon de vo- bunpcW zitplaatsen op de tri een r L°0r .^€n sensationeelen dag van mor- bliikhaos,ul{verkocht waren Maar er blijven om zullcr n°g genoeg geestdriftigen ove-- 'Paken -r rendag tot een gebeurtenis te ÈnaeianJ0 aai? gro°te sportevenementen in Waf en Amerika herinnert, plaats ,i,U' aitsrcrher l°kt. is in de eerste r<*mdste' traP: grootste, be- hem dat deze eigenschap Hij bouwt n en armoede gebi tven is °ouwt nog heden „de grootste sport- arena", „de hoogste radiotoren", „de breedste en langste sluis ter wereld". En hij smokkelt desnoods gelijk bij deze sluis in Bremen, die niet zoo groot is als onze nieuwe in IJmuiden! als hem daardoor de illusie van de overtreffende, alles-cvertreffende trap bewaard blijft. In zu'ke dingen en niet alleen in deze dingen is onze brave en ver dienstelijke Duitsche buurman nu eenmaal een beetje naïef Uitciijkheóen fascineeren hem. Zijn bureau moet zware clubstoelen en dubbele deui:n hebbeu. in een kleine auto voelt hij zich dood-ongelukkig, ook ai weet hij, dat hij een gemiddeld model niet betaien en onderhouden kan Dat heeft bij voorbeeld het grappige gevolg gehad, dat bekende Duitsche automobielfabrieken, die zeer kleine auto's op de markt plegen te brengen, ertoe overgegaan zijn, de Baby-motoren te mon- teeren op grooter chassis en carosserieën, om dat de Duitscher nu eenmaal alleen maar in een „heusche auto" zitten wil. De kleintjes bleken hier te lande nauwelijks verkoopbaar. De Berlijner gaat niet graag naar tooneel- voorstellingen, waar geen „sterren" optre den, en een film trekt hier alleen, als de „grosse kanonnen" er aandeel in hebben Daaraan is dan ook te danken, dat de „stars" ondanks de heerschende misère nog meer dan dik gehonoreerd worden en vrijwel de eenige groep in Duitschland vormen, die er nog zorgeloos op los kan teven! Morgen zal Berlijn een centrum van auto sport zijn. Er kan inderdaad van een zekere nerveuse spanning onder de bevolking der meer gegoede wijken gesproken worden, een verschijnsel, dat wel zeer zeidzaam is in een stad, die gewoon is de grootste volksbetoo- gingen in haar bijna-oneindigheid op te slokken. Menschen, die het weten kunnen, geven voor deze spanning eer. zeer aanneembare verklaring. Auto-rennen hebben steeds voor de massa een groote aantrekkelijkheid ge had, omdat ze met levensgevaar verbonden zijn. Het is nu eenmaal een internationaal verschijnsel, dat bij levensgevaarlijke sport- demonstraties, zoo o.a. ook bij bobsleighren- nen, het publiek zich verzamelt in gevaarlijke bochten of op punten, waar ongelukken waar schijnlijk zijn. Dat is geen zeer nobel teeken, maar een feit blijft het. De Berlijner is op gevaarlijke sportdemonstraties verzet. Hij zou ook naar stierengevechten komen, als de regeering ze toestond. En toch is hij in den grond van zijn hart een goedmoedig type, dat thuis onder de plak van moeder de vrouw zit. Zoo nu en dan echter moet hij „bloed zien". Vandaar dan ook, dat bokswedstrijden in Berlijn zoo uiterst populair zijn. Ikzelf heb eenige jaren geleden op deze zelfde auto-renbaan, de „Avus", vlak voor de perstribune een vreeselijk ongeluk meege maakt, toen een ren wagen slipte en vier men schen doodde. Dat was toen zoo'n sensatie, waarvoor het publiek gekomen was, ofschoon niemand dat openlijk zou willen toegeven. Sensatie, hoogste snelheid, overtreffende trap moet de bewoner dezer wereldstad „genie ten". Komen dan werkelijk de ernstige onge lukken die vermoedelijk ook morgen, he laas, niet zullen uitblijven dar. voelt zich de toeschouwei beschaamd, dat hij op zulke vreeselijke dingen, eerlijk gezegd, gewacht heeft. Om er na eenige weken toch maar weer lustig op uit te trekken als hem iets derge lijks geboden wordt. ROLAND. TEGEN ONBEWAAKTE OVERWEGEN. Gevraagd om herstel der bewaking of het vrij maken van het uitzicht op de spoorbaan. De heer A. J. ten Hope te Rotterdam heeft Vrijdag een door 7608 inwoners van ons land getekend adres overhandigd aan den minister van binnenlandsche zaken als voorzitter van den raad der ministers, waarin o.a. te kennen wordt gegeven, dat de vele en zware ongeluk ken, welke op onbewaakte overwegen plaats vinden, de verontrusting over de groote ge varen, waaraan het verkeer bloot staat, voort durend doet stijgen; dat niet volgehouden kan worden, dat deze ongevallen in hoofd zaak een gevolg zijn van onvoorzichtigheid of roekeloosheid van de zijde der weggebrui kers; omdat behalve inzittenden van auto's immers ook herhaaldelijk die van voertuigen voor langzaam verkeer, alsmede voetgangers, w.o. kinderen, bij hej passeeren van onbe waakte spoorwegovergangen zwaar worden gekwetst of gedood. Adressanten zijn van oordeel, dat de kosten, welke door opheffing van bewaking worden uitgewonnen, in geenen deele kunnen opwegen tegen de kostbare men- schenlevens, die door de onbewaakte over wegen telkens weder worden geëischt; wel zou het instellen van bewaking op alle over wegen financieele opofferingen vergen, die bezwaarlijk kunnen worden gebracht, maar deze overweging mag er desniettemin niet toe leiden, dat een toestand wordt bestendigd, welke een voortdurend gevaar oplevert voor de gemeenschap. Begonnen zou kunnen worden met de noo- dige werkzaamheden om het uitzicht op de spoorbaan te verbeteren, waar het uitzicht on voldoende moet worden geacht, maar daar naast zullen al die overwegen bewaakt moeten worden, welke door hunne ligging bijzondere gevaren opleveren. Tenslotte vragen adressanten te bevelen een proef te doen nemen met het veiligheids systeem Froger. DE MAIL UIT INDIE. De speciale trein met post en passagiers, in aansluiting op het motorschip ..ManiiK van St. Aldegonde" zal morgen 31 Mei om 10 u. 20 uit Genua vertrekken. Aankomst Woensdagmorgen om 10 u. 19 te Amsterdam W.P., 10 u. 33 te Amsterdam C.S. BOM GEVONDEN. Te Zaandam is Zaterdag in de serre van het feestgebouw „Thalia" aan de Prins Hendrikkade, eigendom van de gebroeders IJdenberg, een bom gevonden, die voorzien was van een klok en allerlei ontplofbare en brandbare stoffen bevatte. Het gevaarlijke ding is door de politie in beslag genomen. Men gelooft met een wraakneming te doen te hebben. VEENARBEIDERSSTAKING. Te Bargeroogsterveen wordt de sta king opgeheven. Te Bargercompas- cuum duurt zij voort. De veenarbeiders te Bargeroosterveen heb ben besloten het aanbod van de samenwerken de verveners-organisaties, inhoudende 91 van het loon van 1931, te aanvaarden en de staking met ingang van heden op te heffen. Te Bargercompascuum. waarvoor diezelfde aanbod geldt, wenschen de arbeiders het aan bod van de vervenersbonden niet te aanvaar den en duurt de staking voort. DOOR ELECTRISCHEN STROOM GEDOOD. Te Hengelo was een werkman aan den Denne boschweg bezie schilderwerk aan zijn woning te verrichten. Hij stond op een ladder en had het ongeluk met de electrische geleiding in aanraking te komen, waardoor hij van de ladder viel. Bewusteloos werd hij in huis ge dragen en spoedig daarna overleed hij. De man was gehuwd en vader. HET BEZUINIGINGSRAPPORT- WELTER. Zaterdag is 't tweede en laatste deel van het rapport der bezuinigingscommissie-Welter aan de koningin aangeboden. Het bevat voorstellen tot verlaging van uitgaven betreffende de departementen van defensie, waterstaat, economische zaken en arbeid, en koloniën. Voorts beschouwingen over het gemeentelijk financieel beheer en het vraagstuk der kleine gemeenten in verband met de rijksfinanciën, een samenvatting van het geheele rapport en slotbeschouwingen over den financieelen toestand in de naaste toekomst. STICHTING TEN BEHOEVE VAN HET NEDERLANDS CULTUUR HISTORIES INSTITUUT TE PRETORIA. In Zuid-Afrika is in de laatste jaren een sterke belangstelling 'waar te nemen voor alles wat met het oude moederland samen hangt. In Thansvaal wordt deze op geluk kige wijze geleid en bevredigd door prof. dr. M. Bokhorst, die aan de Universiteit van Pretoria de Cultuurhistorie der Nederlanden onderwijst en die ook in ruimen kring daar buiten voordrachten houdt, inlichtingen geeft en studiemateriaal verstrekt, dit laatste voor zoover het onder zijn bereik aanwezig is. Zijn werkzaamheid heeft een middelpunt gevon den in het onlangs officiéél gestichte „Ne derlands Cultuurhistories Instituut aan de Universiteit van Pretoria", waarvan de hoogleeraar directeur is en waarvoor leiden de personen zich interesseeren, als Hr.Ms. gezant in de Unie van Zuid-Afrika, dr. H. A. Lorentz, de rector van de Universiteit van Pretoria, prof. A. E. du Foit, de oud auditeur-generaal, J. de Villiers Roos en anderen. Het Instituut is reeds in het bezit van een kleine boekerij en een kleine verzameling lichtbeelden, die het van vrienden ten ge schenke ontving, maar, wil het den hoog leeraar een ware steun zijn bij den veelzijdi- gen arbeid, waaraan hij zich geeft, dan moeten de collecties daar uit groeien, opdat uit het materiaal een beeld kan worden ver kregen van de Nederlanden en Neder- landsch-Indië verleden en heden, van Neder- landsche kunst, wetenschap en onderne mingsgeest in den ruimsten zin. Dit beseffend zijn eenige vereenigingen, als de Nederl. Zuid-Afrikaansche Vereeni- ging, het Algemeen Nederlandsch Verbond, het Herman Costerfonds e.a. met elkander te rade gegaan en in een onlangs te Amster dam gehouden vergadering hebben zij onder instemming en met medewerking van verte genwoordigers van de ministers van buiten landsche zaken en van onderwijf, kunsten en wetenschappen, besloten een stichting in het leven te roepen tot steun van het Nederlands Cultuurhistories Instituut te Pretoria. Zij stellen zich voor dat de nieuwe stichting nut tig werk zal doen door prof. Bokhorst's In stituut te voorzien van boeken, kaarten en voorwerpen. Geld durven zij in de tegenwoor dige omstandigheden nauwelijks vragen, maar men mag voor het oogenblik misschien verwachten, dat vele vereenigingen, officiëele lichamen e.d. het werk zullen willen steunen door hun publicatis voor dit doel af te staan. Eerlang zal het bestuur van de stichting, waarvan mr. L. J Plemp van Duiveland voorzitter is. zich dan ook met een verzoek in dien geest tot vele instellingen wenden. Maar ook vele particuliere personen zullen kunnen helpen door materiaal af te staan, dat wellicht in hun boekenkasten of op hun zolders zich bevindt zonder van nut te zijn en dat in Pretoria ten volle tot zijn recht zal komen. Het zou een wijze van steunen zijn, die ook in deze moeilijke tijden mogelijk moet zijn gebleven en waarbij men zeker kan zijn van groote waardeering. Alle inlichtingen, die men nader zou willen wenschen, worden graag verstrekt door jhr. dr. P. J van Winter, p.a. de Nederlandsch Zuid-Afrikaansche Vereeniging, Keizers gracht 141, Amsterdam-C. COMITÉ VOOR ECONOMISCH VERWEER. Naar aanleiding van het telegrafisch ant woord van den minister van economische zaken en arbeid aan,dr. Posthuma op het telegram, dat het comité voor economisch verweer een tiental dagen geleden tot dezen minister richtte, is een spoedvergadering ge houden door het comité. In deze bijeenkomst werd betreurd, dat dit ministerieel antwoord niet was, zooals het dat gaarne had gewenscht. Eveneens werd met leedwezen geconsta teerd, dat het comité nog geen antwoord heeft ontvangen op zijn manifest, dat, ge steund door de geheele georganiseerde in dustrie, den 27en April, aan den voorzitter van den ministerraad is overhandigd, bij welke gelegenheid deze de toezegging heeft gedaan, terzake van de daarin behandelde punten met spoed overleg te zullen plegen met zijn ambtgenooten. In dat manifest is de noodzakelijkheid uit eengezet om ten aanzien van Duitschland on zen export veilig te stellen, zoowel wat de hoeveelheid te exporteeren producten, als wat de betaling daarvan betreft. Bij de re geering is er toen met klem op aangedron gen, mede te deelen of zij er toe wilde over gaan, onzen invoer te gebruiken om onzen export in stand te houden. Het comité heeft kennis genomen van een ambtelijk bericht in „Handelsberichten", waarin vermeld wordt dat de Zwitsersche regeering overgaat tot invoering van den ,compensatiehandel", ter bescherming van den Zwitserschen export. De import van een groot aantal artikelen wordt daar aldus ge organiseerd, dat de inkooporders slechts in die landen kunnen worden geplaatst, die be reid zijn tot den aankoop en de betaling van een evenredige hoeveelheid Zwitsersche goe deren. In dezen maatregel ziet het comité een toepassing van hetgeen het reeds maanden lang als eenig mogelijke principe, den geor- ganiseerden ruilexport, heeft voorgestaan. De omstandigheden voor onzen export wor den met den dag moeilijker en wel naarmate het terein van ongestoorden handel, gevolgd door normale betaling in geld, inkrimpt en andere exportlanden wél maatregelen nemen om zich, van overheidswege geleid, aan de nieuwe orde in het internationale handels verkeer aan te passen. Het gaat hier niet om een of ander artikel, maar om het bestaan van den exporthandel van Nederland in zijn vollen omvang. DE COLORADOKEVER CONFERENTIE. Naar de Haagsche correspondent van het Hbld. verneemt, zullen vertegenwoordigers van verschillende landen, daartoe aoor Frankrijk uitgenoodigd, 6 Juni in Parijs bij eenkomen ter bespreking van de maatrege len, welke genomen zijn ter wering van den Coloradokever. Aanvankelijk was de datum van deze bij eenkomst gesteld op 23 Mei j.1., doch deze is toen verschoven tot 28 Mei. Evenwel bleek uitstel nogmaals noodzakelijk, zoodat men nu is overeengekomen op 6 Juni te Parijs de conferentie te beginnen, indien zich althans niet wederom moeilijkheden voordoen. VELDWACHTER IN GEVECHT MET TWEE DRONKEN PERSONEN. Zaterdagavond ontmoette een veldwachter te Volendam twee gebroeders, die in kenne- lijken staat van dronkenschap verkeerden. De veldwachter wilde hen naar het politie posthuis brengen, doch daarbij verzetten de beide broers zich dermate, dat de politieman gebruik moest maken van zijn klewang. De eene broer liep op den veldwachter toe en stiet daarbij op den klewang, die in zijn buik drong. Daarop wilde de andere broer den veldwachter bespringen, doch deze evr- weerde zich. zoodat de aanvaller zware ver wondingen aan beide handen opliep. Een arts te Volendam verleende de eerste hulp, doch achtte overbrenging naar een ziekenhuis te Purmerend. noodzakelijk. Bij een der broers werd onmiddellijk operatief ingegrepen. De toestand der gewonden is re delijk wel. DOOR EEN MARECHAUSSEE DOODGESCHOTEN. Wegens rijden zonder licht. Het lid van de Tweede Kamer, de heer De Viser, heeft den minister van justitie ge vraagd Is het juicht dat een arbeider uit Obbicht in Limburg op 16 Mei j.1. door een mare chaussee is doodgeschoten, omdat hij zonder licht op een fiets reed en niet onmiddellijk stilhield toen hij daartoe werd aangeroepen? Acht de regeering het toelaatbaar ook al werd genoemde overtreding in de nabij heid van de grens gepleegd dat hierbij van de vuurwapens werd gebruik gemaakt met noodwendige gevolgen als sub 1 ge noemd? Is de regeering bereid, oogenblikkelijk maatregelen te treffen, waardoor herhaling in den vervolge wordt voorkomen? Is het juist dat het slachtoffer een weduwe met tien kinderen onverzorgd achterlaat? Zoo ja, is de regeering dan bereid de na gelaten betrekkingen voor het verlies schade loos te stellen, en waarin zal die schadeloos stelling bestaan? DIERENBESCHERMING. Congres te Tilburg. De Nederl. Vereeniging tot bescherming van dieren hield een tweedaagsch congres te Tilburg onder voorzitterschap van jhr. mr. J. L. W. C. von Weiier. Telegrammen van hulde werden gezonden aan de beschermvrouwe, de koningin-moeder, en aan het hoofdbestuurslid mej. Grosham, die reeds geruimen tijd ongesteld is. De secretaresse, mevr. DoormanKielstra, Inderdaad, er bestaat geen beter en meer afdoend middel tegen slechte spijs vertering en verstopping, en de daaruit voortkomende kwalen. Alom verkrijgbaar f0.6* per flacon. bood namens de vereeniging een gedenkboek aan den voorzitter ter gelegenheid van zijn onlangs gevierd 12 -jarig jubileum als zoodanig. De diverse verslagen van de werkzaamhe den der onderscheiden hoofdbestuurscommis. sies, uitgebracht door jhr. mr. Quarles van Ufford te Breda, mevr. Poelgeest te Leider dorp, den kolonel-paardenarts van der Burg te 's-Gravenhage, en mevr. DoormanKiel. stra te Rotterdam veroorzaakten een geani meerde gedachtenwisseling. De financieele bescheiden van den pen ningmeester, jhr. W. E. Engelen van Pijls* weert te Den Haag werden goedgekeurd. Mevrouw DoormanKielstra bracht ver slag uit namens de Criellaert-stichting. OPENING VAN DE BERLAGE BRUG. De Berlage-brug over den Amstel vóór de Amstellaan is Zaterdagmiddag met eenige plechtigheid officieel in gebruik genomen. Tegen twee uur stroomde het publiek toe om getuige te zijn van dit plechtige oogen blik. De veerman, die tot nu toe daar de men- schen van den eenen naar den anderen oever bracht, deed zijn laatste diensten. Op zijn vaartuig woei de vlag halfstoks. Om kwart voor twee betrad de burgemees ter dr. W. de Vlugt, het balcon vAn den toren, die de brug siert. Zijn rede werd door luidsprekers naar de menigte overgebracht. Hierna spraken de voorzitters van de buurtvereeniging „Plan Zuid", „Fahrenheit" en de heer B. van Vlijmen namens het Initia tief Comité Amsterdam. In een daarvoor opgeslagen muziektent werden fanfares geblazen, vlaggen aan de lichtmasten werden geheschen en langzaam ging de klap van de brug naar beneden. Het publiek verbrak de politie-afzetting om af duidelijk van de nieuwe verbinding gebruik te maken. Op het laatste oogenblik wist de politie de menigte nog te keeren. De burgemeester en genoodigden begaven zich daarop over de brug naar den Weesper- zijde-kant, waar een kinderkoor eenige liede ren zong. Onmiddellijk daarna gaf de turn- vereeniging „Pretoria" een gymnastiek- demonstratie op de klep van de brug. Deze uitvoering werd opgeluisterd door een orkest, ter beschikking gesteld door de buurtvereeniging „Plan Zuid". De brug werd daarna vrijgegeven voor het verkeer. Door het Initiatief comité Amsterdam werd na dit officieel gedeelte een waterfeest ge geven, waaraan door leden van zwem- en roeivereenigingen werd deelgenomen. BOTSING TUSSCHEN TWEE MONTAGEWAGENS. Een arbeider gewond Hedennacht moesten werkzaamheden ver richt worden aan de bovenleiding der elec trische treinen tusschen Voorschoten en Dea Haag. Hiervoor waren twee montagewagens der spoorwegen op de lijn. Omstreeks 1 uur zijn deze beide wagens met elkaar in botsing gekomen. De botsing was vrij hevig, waar door een der montagewagens ontpsoorde en ernstig werd beschadigd. Een der arbeiders, werkzaam op den wagen, werd gewond en moest naar het ziekenhuis te Den Haag worden overgebracht. Tengevolge van dit ongeval was de lijn 's-GravenhageLeiden gedurende den nacht en een gedeelte van den ochtend versperd en moesten de treinen in beide richtingen over enkel spoor rijden. Eerst in den loop van den ochtend was de versperring opgeheven. In den treinendienst ontstond hierdoor een belangrijke vertraging BURENTWIST. Vechtpartij met bijlen Gistermiddag werd de politie gewaar schuwd, dat in de Houtzagersteeg te Gro ningen een vechtpartij gaande was, waarbij de vechtenden gebruik maakten van bijlen. Het bleek, dat het hier een burentwist betrof. De politie maakten aan het gevecht een einde. Twee strijdenden hadden vrij ernstige bijlwonden aan het hoofd bekomen. „Neem me niet kwalijk, maar zitten jullie soms op mijn avondblad „Och, stoor ons toch niet zoo, vader. De ochtend bladen komen bovendien toch dadelijk."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9