Alkmaarsche Courant.
w
ïBüweidand
'^pderfl «ier en dertigste Jaargang.
HAANDAG 30 MEI
grieven uit Berlijn
125
1932
(Van onzen Correspondent).
fleeds m^er dan 10 dagen zuchten we hier
JLr een hitte, die gewoonlijk tot de honds-
Hazen in Juni—Juli beperkt blijft. En op het
„ogenblik. dat ik deze regels neerschrijf, is de
thermometer alweer tot 32 gr. in de schaduw
'klommen. Weken lang hebben we gesnakt
ar wat koesterende zon. De natuur was
niet minder dan 3 weken te laat. Veertien
dazen geleden nog moesten we de kachels en
de centrale verwarmingen opnieuw te hulp
^epen. En nu is de lente alweer lang voor
bij. In onze tuinen en parken zijn wonderlijke
dingen gebeurd. Het is alles in galop ge-
eaan, als of de natuur wilde aantoonen, dat
fij zich door de snelheidsmaniakken van de
tegenwoordige menschengeneratie niet uit
bet veld laat slaan. We hadden nauwelijks tijd
waar te nemen, hoe zaden, die we in die
natte en koude dag reeds als verloren be
schouwd hadden, plots in galop zich tot teere
planten ontwikkelden om een of twee dagen
later reeds bloesems te toonen en nog weer
twee dagen later het begin van vrucht.
Dat moge merkwaardig zijn, maar het
stemt toch weemoedig. Een lente 1932 is er
niet geweest, althans in Duitschland niet. We
leven in den tijd der records. Terwijl de
planten en bloemen een voorbarig hooglied
zingen, brullen op de „Avus", de 10 K M.
lange dubbele autostraat tusschen West-
Berlijn en Wannsee, voor zeker anderhalf
millioen bewoners van de westelijke wijken
en voorsteden dag en nacht meer dan duide
lijk hoorbaar, de motoren en compressoren
der internationale renwagens, die morgen een
rreeselijken wedstrijd tegen elkaar zullen
uitvechten, hun hypermoderne snelheids
koren. En een fraai koorgezang is het niet!
En toch moet men er zich als medemensch
over verheugen, dat de door nooden en zor
gen geplaagde Berlijners eindelijk zon en
zomer hebben, en hun belangstelling geven
aan iets anders dan de eeuwige ellende om
werkloosheid en armoede. Het is inderdaad
een feit, dat deze wereldstedelingen, waar
schijnlijk omdat ze in de drukkende atmos-
pheer van eindelooze geasphalteerde en in de
zomerhitte een oncraaglijken gloed uit
stralende stadsstraten en huizenblokken
zwoegen moeten, al hun vrije uren vast
gelegd hebben op natuur en sport. De Ber-
lijner ik schreef er u vroeger al eens over
is verzot op bosch en meer, op roeien,
paddelen, zeilen en motorboot varen. Ging
liet hem beter, dan zou hij ook geld voor ten
nis en golf over hebben. Groote internatio
nale voetbalwedstrijden trekken vaak 30 tot
40,000 menschen. Zwemmen heeft zijn volle
belangstelling. En nauwelijks te tellen zijn
de massa's, die drie- tot viermalen per week
voor de rennen en draverijen, welke zich op
tal van prachtige terreinen buiten de stad af
spelen, in beweging gezét worden.
Maar de Berlijner is ook een vriend van de
auto, de fiets en het motorrijwiel. Zoo he ft
hij dezer dagen met groote belangstelling
kennis genomen van de electrische fiets, die
in Nederland op de markt gebracht is En in
hetzelfde nummer van zijn lijfblad vond hij
de photo van een muziekcorps van onze Ne-
derlandsche militaire wielrijders, alle musici
blazend en fluitend, trommel en bekkens
slaande op de fiets! En hij heeft er met stij
gende verbazing van kennis genomen, dat
zooiets blijkbaar mogelijk is.
Het is een droevig feit, dat in Berlijn al
ken gemiddeld ééns per dag iemand door
verkeersongevallen, en dan meestal dank zij
'het onvoorzichtig-snelle autorijden, het leven
er bij inschiet De Berlijnsche bevolking, die
zelf over 100.000 auto's beschikt, heeft zich
daardoor echter vc-lstrekt niet laten afschrik
ken en van eenige anti-pathie tegen de auto
(wel tegen de knetterende, stinkende en ra
zende motorfietsen) kan in onze wereldstad
niet gesproken worden. Integendeel. De Ber
lijner is verzot op auto's en motoren, en be
treurt het oprecht, dat de laatste jaren in zijn
stad geen „Salon" meer gehouden is, waar
hij naast de beroemde buitenlandsche merken
zijn eigen Mercedes, Wanderer, Adler en
Borch, of de populair-goedkoope Opeis, Ha-
nomages of B. M. W.'s bestudeeren en de
nieuwste snufjes bewonderen kan.
Thans wordt hij echter door de internatio
nale automobielwedstrijden van morgen
schadeloos gesteld. Het ligt niet in mijn be
doeling, u over dezen rendag, die overigens
vóór mij ligt, iets naders te vertellen.
Ek sportrubrieken zullen de resultaten bren
gen, waarbij dan vermoedelijk geconstateerd
zal worden, dat een Alfa Romeo, een Bu-
gstti, een Mercedes, een Engelsche of een
Fransche wagen met den een of anderen
Duitscher of niet-Duitscher van internatio
nale reputatie aan het volant de snelste ge
lest is. En vermoedelijk zullen wel snel
heden van 220 tot 230 K M. per uur bereikt
borden. Ofschoon een der deelnemers,, de
Wereldkampioen Campbell, reeds meer dan
'KM. per uur geraasd is. Wat echter op
ue Berlijnsche „Avus" en met eenvoudige ren-
aiito s niet mogelijk ware.
Een overleden koning of sultan moet eens
arijs, toen men hem een bezoek aan de
Paardenrennen in Longchamps voorstelde,
hebben: „daar krijg jullie me niet
<>o„r 'k ««loof ook zóó wel, dat het
ziinC panld 3neIler loopt dan het andere!" Êr
1 niiiiioenen Berlijners, die over auto-
rj„ "en Precies zoo denken, ofschoon de vo-
bunpcW zitplaatsen op de tri
een r L°0r .^€n sensationeelen dag van mor-
bliikhaos,ul{verkocht waren Maar er blijven
om zullcr n°g genoeg geestdriftigen ove--
'Paken -r rendag tot een gebeurtenis te
ÈnaeianJ0 aai? gro°te sportevenementen in
Waf en Amerika herinnert,
plaats ,i,U' aitsrcrher l°kt. is in de eerste
r<*mdste' traP: grootste, be-
hem dat deze eigenschap
Hij bouwt n en armoede gebi tven is
°ouwt nog heden „de grootste sport-
arena", „de hoogste radiotoren", „de
breedste en langste sluis ter wereld". En hij
smokkelt desnoods gelijk bij deze sluis in
Bremen, die niet zoo groot is als onze nieuwe
in IJmuiden! als hem daardoor de illusie
van de overtreffende, alles-cvertreffende trap
bewaard blijft. In zu'ke dingen en niet
alleen in deze dingen is onze brave en ver
dienstelijke Duitsche buurman nu eenmaal
een beetje naïef Uitciijkheóen fascineeren
hem. Zijn bureau moet zware clubstoelen en
dubbele deui:n hebbeu. in een kleine auto
voelt hij zich dood-ongelukkig, ook ai weet
hij, dat hij een gemiddeld model niet betaien
en onderhouden kan Dat heeft bij voorbeeld
het grappige gevolg gehad, dat bekende
Duitsche automobielfabrieken, die zeer kleine
auto's op de markt plegen te brengen, ertoe
overgegaan zijn, de Baby-motoren te mon-
teeren op grooter chassis en carosserieën, om
dat de Duitscher nu eenmaal alleen maar in
een „heusche auto" zitten wil. De kleintjes
bleken hier te lande nauwelijks verkoopbaar.
De Berlijner gaat niet graag naar tooneel-
voorstellingen, waar geen „sterren" optre
den, en een film trekt hier alleen, als de
„grosse kanonnen" er aandeel in hebben
Daaraan is dan ook te danken, dat de „stars"
ondanks de heerschende misère nog meer dan
dik gehonoreerd worden en vrijwel de eenige
groep in Duitschland vormen, die er nog
zorgeloos op los kan teven!
Morgen zal Berlijn een centrum van auto
sport zijn. Er kan inderdaad van een zekere
nerveuse spanning onder de bevolking der
meer gegoede wijken gesproken worden, een
verschijnsel, dat wel zeer zeidzaam is in een
stad, die gewoon is de grootste volksbetoo-
gingen in haar bijna-oneindigheid op te
slokken.
Menschen, die het weten kunnen, geven
voor deze spanning eer. zeer aanneembare
verklaring. Auto-rennen hebben steeds voor
de massa een groote aantrekkelijkheid ge
had, omdat ze met levensgevaar verbonden
zijn. Het is nu eenmaal een internationaal
verschijnsel, dat bij levensgevaarlijke sport-
demonstraties, zoo o.a. ook bij bobsleighren-
nen, het publiek zich verzamelt in gevaarlijke
bochten of op punten, waar ongelukken waar
schijnlijk zijn. Dat is geen zeer nobel teeken,
maar een feit blijft het. De Berlijner is op
gevaarlijke sportdemonstraties verzet. Hij
zou ook naar stierengevechten komen, als de
regeering ze toestond. En toch is hij in den
grond van zijn hart een goedmoedig type,
dat thuis onder de plak van moeder de vrouw
zit. Zoo nu en dan echter moet hij „bloed
zien". Vandaar dan ook, dat bokswedstrijden
in Berlijn zoo uiterst populair zijn.
Ikzelf heb eenige jaren geleden op deze
zelfde auto-renbaan, de „Avus", vlak voor de
perstribune een vreeselijk ongeluk meege
maakt, toen een ren wagen slipte en vier men
schen doodde. Dat was toen zoo'n sensatie,
waarvoor het publiek gekomen was, ofschoon
niemand dat openlijk zou willen toegeven.
Sensatie, hoogste snelheid, overtreffende trap
moet de bewoner dezer wereldstad „genie
ten". Komen dan werkelijk de ernstige onge
lukken die vermoedelijk ook morgen, he
laas, niet zullen uitblijven dar. voelt zich
de toeschouwei beschaamd, dat hij op zulke
vreeselijke dingen, eerlijk gezegd, gewacht
heeft. Om er na eenige weken toch maar weer
lustig op uit te trekken als hem iets derge
lijks geboden wordt.
ROLAND.
TEGEN ONBEWAAKTE OVERWEGEN.
Gevraagd om herstel der bewaking
of het vrij maken van het uitzicht
op de spoorbaan.
De heer A. J. ten Hope te Rotterdam heeft
Vrijdag een door 7608 inwoners van ons land
getekend adres overhandigd aan den minister
van binnenlandsche zaken als voorzitter van
den raad der ministers, waarin o.a. te kennen
wordt gegeven, dat de vele en zware ongeluk
ken, welke op onbewaakte overwegen plaats
vinden, de verontrusting over de groote ge
varen, waaraan het verkeer bloot staat, voort
durend doet stijgen; dat niet volgehouden
kan worden, dat deze ongevallen in hoofd
zaak een gevolg zijn van onvoorzichtigheid
of roekeloosheid van de zijde der weggebrui
kers; omdat behalve inzittenden van auto's
immers ook herhaaldelijk die van voertuigen
voor langzaam verkeer, alsmede voetgangers,
w.o. kinderen, bij hej passeeren van onbe
waakte spoorwegovergangen zwaar worden
gekwetst of gedood. Adressanten zijn van
oordeel, dat de kosten, welke door opheffing
van bewaking worden uitgewonnen, in geenen
deele kunnen opwegen tegen de kostbare men-
schenlevens, die door de onbewaakte over
wegen telkens weder worden geëischt; wel
zou het instellen van bewaking op alle over
wegen financieele opofferingen vergen, die
bezwaarlijk kunnen worden gebracht, maar
deze overweging mag er desniettemin niet toe
leiden, dat een toestand wordt bestendigd,
welke een voortdurend gevaar oplevert voor
de gemeenschap.
Begonnen zou kunnen worden met de noo-
dige werkzaamheden om het uitzicht op de
spoorbaan te verbeteren, waar het uitzicht on
voldoende moet worden geacht, maar daar
naast zullen al die overwegen bewaakt moeten
worden, welke door hunne ligging bijzondere
gevaren opleveren.
Tenslotte vragen adressanten te bevelen
een proef te doen nemen met het veiligheids
systeem Froger.
DE MAIL UIT INDIE.
De speciale trein met post en passagiers,
in aansluiting op het motorschip ..ManiiK
van St. Aldegonde" zal morgen 31 Mei om
10 u. 20 uit Genua vertrekken. Aankomst
Woensdagmorgen om 10 u. 19 te Amsterdam
W.P., 10 u. 33 te Amsterdam C.S.
BOM GEVONDEN.
Te Zaandam is Zaterdag in de serre van
het feestgebouw „Thalia" aan de Prins
Hendrikkade, eigendom van de gebroeders
IJdenberg, een bom gevonden, die voorzien
was van een klok en allerlei ontplofbare en
brandbare stoffen bevatte. Het gevaarlijke
ding is door de politie in beslag genomen.
Men gelooft met een wraakneming te doen te
hebben.
VEENARBEIDERSSTAKING.
Te Bargeroogsterveen wordt de sta
king opgeheven. Te Bargercompas-
cuum duurt zij voort.
De veenarbeiders te Bargeroosterveen heb
ben besloten het aanbod van de samenwerken
de verveners-organisaties, inhoudende 91
van het loon van 1931, te aanvaarden en de
staking met ingang van heden op te heffen.
Te Bargercompascuum. waarvoor diezelfde
aanbod geldt, wenschen de arbeiders het aan
bod van de vervenersbonden niet te aanvaar
den en duurt de staking voort.
DOOR ELECTRISCHEN STROOM
GEDOOD.
Te Hengelo was een werkman aan den Denne
boschweg bezie schilderwerk aan zijn woning
te verrichten. Hij stond op een ladder en had
het ongeluk met de electrische geleiding in
aanraking te komen, waardoor hij van de
ladder viel. Bewusteloos werd hij in huis ge
dragen en spoedig daarna overleed hij. De
man was gehuwd en vader.
HET BEZUINIGINGSRAPPORT-
WELTER.
Zaterdag is 't tweede en laatste deel van het
rapport der bezuinigingscommissie-Welter
aan de koningin aangeboden.
Het bevat voorstellen tot verlaging van
uitgaven betreffende de departementen van
defensie, waterstaat, economische zaken en
arbeid, en koloniën. Voorts beschouwingen
over het gemeentelijk financieel beheer en het
vraagstuk der kleine gemeenten in verband
met de rijksfinanciën, een samenvatting van
het geheele rapport en slotbeschouwingen
over den financieelen toestand in de naaste
toekomst.
STICHTING TEN
BEHOEVE VAN HET NEDERLANDS
CULTUUR HISTORIES INSTITUUT
TE PRETORIA.
In Zuid-Afrika is in de laatste jaren een
sterke belangstelling 'waar te nemen voor
alles wat met het oude moederland samen
hangt. In Thansvaal wordt deze op geluk
kige wijze geleid en bevredigd door prof. dr.
M. Bokhorst, die aan de Universiteit van
Pretoria de Cultuurhistorie der Nederlanden
onderwijst en die ook in ruimen kring daar
buiten voordrachten houdt, inlichtingen geeft
en studiemateriaal verstrekt, dit laatste voor
zoover het onder zijn bereik aanwezig is. Zijn
werkzaamheid heeft een middelpunt gevon
den in het onlangs officiéél gestichte „Ne
derlands Cultuurhistories Instituut aan de
Universiteit van Pretoria", waarvan de
hoogleeraar directeur is en waarvoor leiden
de personen zich interesseeren, als Hr.Ms.
gezant in de Unie van Zuid-Afrika, dr. H.
A. Lorentz, de rector van de Universiteit van
Pretoria, prof. A. E. du Foit, de oud
auditeur-generaal, J. de Villiers Roos en
anderen.
Het Instituut is reeds in het bezit van een
kleine boekerij en een kleine verzameling
lichtbeelden, die het van vrienden ten ge
schenke ontving, maar, wil het den hoog
leeraar een ware steun zijn bij den veelzijdi-
gen arbeid, waaraan hij zich geeft, dan
moeten de collecties daar uit groeien, opdat
uit het materiaal een beeld kan worden ver
kregen van de Nederlanden en Neder-
landsch-Indië verleden en heden, van Neder-
landsche kunst, wetenschap en onderne
mingsgeest in den ruimsten zin.
Dit beseffend zijn eenige vereenigingen,
als de Nederl. Zuid-Afrikaansche Vereeni-
ging, het Algemeen Nederlandsch Verbond,
het Herman Costerfonds e.a. met elkander
te rade gegaan en in een onlangs te Amster
dam gehouden vergadering hebben zij onder
instemming en met medewerking van verte
genwoordigers van de ministers van buiten
landsche zaken en van onderwijf, kunsten en
wetenschappen, besloten een stichting in het
leven te roepen tot steun van het Nederlands
Cultuurhistories Instituut te Pretoria. Zij
stellen zich voor dat de nieuwe stichting nut
tig werk zal doen door prof. Bokhorst's In
stituut te voorzien van boeken, kaarten en
voorwerpen. Geld durven zij in de tegenwoor
dige omstandigheden nauwelijks vragen,
maar men mag voor het oogenblik misschien
verwachten, dat vele vereenigingen, officiëele
lichamen e.d. het werk zullen willen steunen
door hun publicatis voor dit doel af te staan.
Eerlang zal het bestuur van de stichting,
waarvan mr. L. J Plemp van Duiveland
voorzitter is. zich dan ook met een verzoek
in dien geest tot vele instellingen wenden.
Maar ook vele particuliere personen zullen
kunnen helpen door materiaal af te staan,
dat wellicht in hun boekenkasten of op hun
zolders zich bevindt zonder van nut te zijn
en dat in Pretoria ten volle tot zijn recht zal
komen. Het zou een wijze van steunen zijn,
die ook in deze moeilijke tijden mogelijk moet
zijn gebleven en waarbij men zeker kan zijn
van groote waardeering.
Alle inlichtingen, die men nader zou willen
wenschen, worden graag verstrekt door jhr.
dr. P. J van Winter, p.a. de Nederlandsch
Zuid-Afrikaansche Vereeniging, Keizers
gracht 141, Amsterdam-C.
COMITÉ VOOR ECONOMISCH
VERWEER.
Naar aanleiding van het telegrafisch ant
woord van den minister van economische
zaken en arbeid aan,dr. Posthuma op het
telegram, dat het comité voor economisch
verweer een tiental dagen geleden tot dezen
minister richtte, is een spoedvergadering ge
houden door het comité.
In deze bijeenkomst werd betreurd, dat dit
ministerieel antwoord niet was, zooals het
dat gaarne had gewenscht.
Eveneens werd met leedwezen geconsta
teerd, dat het comité nog geen antwoord
heeft ontvangen op zijn manifest, dat, ge
steund door de geheele georganiseerde in
dustrie, den 27en April, aan den voorzitter
van den ministerraad is overhandigd, bij
welke gelegenheid deze de toezegging heeft
gedaan, terzake van de daarin behandelde
punten met spoed overleg te zullen plegen
met zijn ambtgenooten.
In dat manifest is de noodzakelijkheid uit
eengezet om ten aanzien van Duitschland on
zen export veilig te stellen, zoowel wat de
hoeveelheid te exporteeren producten, als
wat de betaling daarvan betreft. Bij de re
geering is er toen met klem op aangedron
gen, mede te deelen of zij er toe wilde over
gaan, onzen invoer te gebruiken om onzen
export in stand te houden.
Het comité heeft kennis genomen van een
ambtelijk bericht in „Handelsberichten",
waarin vermeld wordt dat de Zwitsersche
regeering overgaat tot invoering van den
,compensatiehandel", ter bescherming van
den Zwitserschen export. De import van een
groot aantal artikelen wordt daar aldus ge
organiseerd, dat de inkooporders slechts in
die landen kunnen worden geplaatst, die be
reid zijn tot den aankoop en de betaling van
een evenredige hoeveelheid Zwitsersche goe
deren. In dezen maatregel ziet het comité een
toepassing van hetgeen het reeds maanden
lang als eenig mogelijke principe, den geor-
ganiseerden ruilexport, heeft voorgestaan.
De omstandigheden voor onzen export wor
den met den dag moeilijker en wel naarmate
het terein van ongestoorden handel, gevolgd
door normale betaling in geld, inkrimpt en
andere exportlanden wél maatregelen nemen
om zich, van overheidswege geleid, aan de
nieuwe orde in het internationale handels
verkeer aan te passen. Het gaat hier niet om
een of ander artikel, maar om het bestaan
van den exporthandel van Nederland in zijn
vollen omvang.
DE COLORADOKEVER
CONFERENTIE.
Naar de Haagsche correspondent van het
Hbld. verneemt, zullen vertegenwoordigers
van verschillende landen, daartoe aoor
Frankrijk uitgenoodigd, 6 Juni in Parijs bij
eenkomen ter bespreking van de maatrege
len, welke genomen zijn ter wering van den
Coloradokever.
Aanvankelijk was de datum van deze bij
eenkomst gesteld op 23 Mei j.1., doch deze
is toen verschoven tot 28 Mei. Evenwel bleek
uitstel nogmaals noodzakelijk, zoodat men
nu is overeengekomen op 6 Juni te Parijs de
conferentie te beginnen, indien zich althans
niet wederom moeilijkheden voordoen.
VELDWACHTER IN GEVECHT MET
TWEE DRONKEN PERSONEN.
Zaterdagavond ontmoette een veldwachter
te Volendam twee gebroeders, die in kenne-
lijken staat van dronkenschap verkeerden.
De veldwachter wilde hen naar het politie
posthuis brengen, doch daarbij verzetten de
beide broers zich dermate, dat de politieman
gebruik moest maken van zijn klewang.
De eene broer liep op den veldwachter toe
en stiet daarbij op den klewang, die in zijn
buik drong. Daarop wilde de andere broer
den veldwachter bespringen, doch deze evr-
weerde zich. zoodat de aanvaller zware ver
wondingen aan beide handen opliep.
Een arts te Volendam verleende de eerste
hulp, doch achtte overbrenging naar een
ziekenhuis te Purmerend. noodzakelijk. Bij
een der broers werd onmiddellijk operatief
ingegrepen. De toestand der gewonden is re
delijk wel.
DOOR EEN MARECHAUSSEE
DOODGESCHOTEN.
Wegens rijden zonder licht.
Het lid van de Tweede Kamer, de heer De
Viser, heeft den minister van justitie ge
vraagd
Is het juicht dat een arbeider uit Obbicht
in Limburg op 16 Mei j.1. door een mare
chaussee is doodgeschoten, omdat hij zonder
licht op een fiets reed en niet onmiddellijk
stilhield toen hij daartoe werd aangeroepen?
Acht de regeering het toelaatbaar ook
al werd genoemde overtreding in de nabij
heid van de grens gepleegd dat hierbij
van de vuurwapens werd gebruik gemaakt
met noodwendige gevolgen als sub 1 ge
noemd?
Is de regeering bereid, oogenblikkelijk
maatregelen te treffen, waardoor herhaling
in den vervolge wordt voorkomen?
Is het juist dat het slachtoffer een weduwe
met tien kinderen onverzorgd achterlaat?
Zoo ja, is de regeering dan bereid de na
gelaten betrekkingen voor het verlies schade
loos te stellen, en waarin zal die schadeloos
stelling bestaan?
DIERENBESCHERMING.
Congres te Tilburg.
De Nederl. Vereeniging tot bescherming
van dieren hield een tweedaagsch congres
te Tilburg onder voorzitterschap van jhr.
mr. J. L. W. C. von Weiier.
Telegrammen van hulde werden gezonden
aan de beschermvrouwe, de koningin-moeder,
en aan het hoofdbestuurslid mej. Grosham,
die reeds geruimen tijd ongesteld is.
De secretaresse, mevr. DoormanKielstra,
Inderdaad, er bestaat geen beter en
meer afdoend middel tegen slechte spijs
vertering en verstopping, en de daaruit
voortkomende kwalen.
Alom verkrijgbaar f0.6* per flacon.
bood namens de vereeniging een gedenkboek
aan den voorzitter ter gelegenheid van
zijn onlangs gevierd 12 -jarig jubileum als
zoodanig.
De diverse verslagen van de werkzaamhe
den der onderscheiden hoofdbestuurscommis.
sies, uitgebracht door jhr. mr. Quarles van
Ufford te Breda, mevr. Poelgeest te Leider
dorp, den kolonel-paardenarts van der Burg
te 's-Gravenhage, en mevr. DoormanKiel.
stra te Rotterdam veroorzaakten een geani
meerde gedachtenwisseling.
De financieele bescheiden van den pen
ningmeester, jhr. W. E. Engelen van Pijls*
weert te Den Haag werden goedgekeurd.
Mevrouw DoormanKielstra bracht ver
slag uit namens de Criellaert-stichting.
OPENING VAN DE BERLAGE BRUG.
De Berlage-brug over den Amstel vóór de
Amstellaan is Zaterdagmiddag met eenige
plechtigheid officieel in gebruik genomen.
Tegen twee uur stroomde het publiek toe
om getuige te zijn van dit plechtige oogen
blik.
De veerman, die tot nu toe daar de men-
schen van den eenen naar den anderen oever
bracht, deed zijn laatste diensten. Op zijn
vaartuig woei de vlag halfstoks.
Om kwart voor twee betrad de burgemees
ter dr. W. de Vlugt, het balcon vAn den
toren, die de brug siert. Zijn rede werd door
luidsprekers naar de menigte overgebracht.
Hierna spraken de voorzitters van de
buurtvereeniging „Plan Zuid", „Fahrenheit"
en de heer B. van Vlijmen namens het Initia
tief Comité Amsterdam.
In een daarvoor opgeslagen muziektent
werden fanfares geblazen, vlaggen aan de
lichtmasten werden geheschen en langzaam
ging de klap van de brug naar beneden. Het
publiek verbrak de politie-afzetting om af
duidelijk van de nieuwe verbinding gebruik
te maken. Op het laatste oogenblik wist de
politie de menigte nog te keeren.
De burgemeester en genoodigden begaven
zich daarop over de brug naar den Weesper-
zijde-kant, waar een kinderkoor eenige liede
ren zong. Onmiddellijk daarna gaf de turn-
vereeniging „Pretoria" een gymnastiek-
demonstratie op de klep van de brug.
Deze uitvoering werd opgeluisterd door
een orkest, ter beschikking gesteld door de
buurtvereeniging „Plan Zuid".
De brug werd daarna vrijgegeven voor het
verkeer.
Door het Initiatief comité Amsterdam werd
na dit officieel gedeelte een waterfeest ge
geven, waaraan door leden van zwem- en
roeivereenigingen werd deelgenomen.
BOTSING TUSSCHEN TWEE
MONTAGEWAGENS.
Een arbeider gewond
Hedennacht moesten werkzaamheden ver
richt worden aan de bovenleiding der elec
trische treinen tusschen Voorschoten en Dea
Haag. Hiervoor waren twee montagewagens
der spoorwegen op de lijn. Omstreeks 1 uur
zijn deze beide wagens met elkaar in botsing
gekomen. De botsing was vrij hevig, waar
door een der montagewagens ontpsoorde en
ernstig werd beschadigd. Een der arbeiders,
werkzaam op den wagen, werd gewond en
moest naar het ziekenhuis te Den Haag
worden overgebracht. Tengevolge van dit
ongeval was de lijn 's-GravenhageLeiden
gedurende den nacht en een gedeelte van den
ochtend versperd en moesten de treinen in
beide richtingen over enkel spoor rijden.
Eerst in den loop van den ochtend was de
versperring opgeheven. In den treinendienst
ontstond hierdoor een belangrijke vertraging
BURENTWIST.
Vechtpartij met bijlen
Gistermiddag werd de politie gewaar
schuwd, dat in de Houtzagersteeg te Gro
ningen een vechtpartij gaande was, waarbij
de vechtenden gebruik maakten van bijlen.
Het bleek, dat het hier een burentwist betrof.
De politie maakten aan het gevecht een
einde. Twee strijdenden hadden vrij ernstige
bijlwonden aan het hoofd bekomen.
„Neem me niet kwalijk, maar zitten jullie soms op
mijn avondblad
„Och, stoor ons toch niet zoo, vader. De ochtend
bladen komen bovendien toch dadelijk."