Agenda
£ucfUaaact
Stad. en O
Opheffing Hoogheemraadschap
Noordhollands Noorderkwartier.
lüeec&eücht
M^T EEN GUMMI-V OU WBOOT
OVER DEN OCEAAN.
DE POSTVLUCHTEN NAAR EN VAN
INDIE.
NOG GEEN NIEUWS
BETREFFENDE HAUSNER.
DORNIER BIJ VON HINDENBURG.
ONGELUK BIJ HET ZWEEG-
VLIEGEN,
DE VEREENIGING VAN NOORD-
HOLLANDSCHE WATERSCHAPPEN
EN HET HOOGHEEMRAADSCHAP
NOORDHOLLANDS NOORDER
KWARTIER.
(in Zomertijd).
Maandag 6 Juni.
7.30 uur, Cinema Americain: 1. Paljas
opera); 2. Opstanding (dram); boven 18
jaar.
7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater:
1. Na den mist (dram 2. Tonio, de zoon
der bergen (Wild-West); boven 14 jaar.
7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur (hist.-
rom.); boven 14 jaar.
7.30 uur, bioscoop Harmonie:' Ronnv
'operette); boven 18 jaar.
Dinsdag 7 Juni.
7.30 uur, Cinema Americain: 1 Paljas
(opera); 2. Opstanding (dram); boven 18
jaar.
7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater:
1. Na den mist (dram.); 2. Tonio, de zoon
der bergen (Wild-West); boven 14 jaar.
7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur
(hist.-rom.); boven 14 jaar.
7.30 uur, bioscoop Harmonie: Ronny (ope-
rette); boven 18 jaar.
Woensdag 8 Juni.
7.30 uur, Cinema Americain: 1. Paljas
(opera); 2. Opstanding (dram boven 18 j.
7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater:
1. Na den mist (dram.); 2. Tonio, de zoon
der bergen (Wilu-West); boven 14 jaar.
7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur
(hist.-rom): boven 14 jaar.
2.30 uur, bioscoop Harmonie: De reis om
de wereld in 18 dagen.
7.30 uur, bioscoop Harmonie: Ronny (ope
rette); boven 18 jaar.
Donderdag 9 Juni.
7.30 uur, Cinema Americain: 1. Paljas
(opera); 2. Opstanding (dram.); boven 18 j.
7 30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater:
1. Na den mist (dram 2. Tonio de zoon
der bergen (Wild-West); boven 14 jaar.
7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur
(hist.-rom boven 14 jaar.
8 uur, De Unie, jaarvergadering afd.
Alkmaar Ned. Genootschap tot zedelijke ver
betering der gevangenen.
Poging mislukt.
Naar uit Las Palmas gemeld wordt, is in
de nabijheid van de kust van Arrecife het lijk
gevonden van den Duitsch-Oostenrijker
Theodor Helm, in zijn gummi-vouwboot,
waarmede hij den Oceaan had willen over
steken. De boot was tot den rand toe met wa
ter gevuld, terwijl het zeil volkomen ge
scheurd was.
„Limburg mijn Vaderland" een welkomstlied
toe.
Wij hebben zoo'n stil vermoeden, dat dit
nog uit de portefeuille van den heer Hofstee
te voorschijn is gekomen. De heer Hofstee
schreef vroeger vaak dergelijke dichterlijke
ontboezemingen, die in 't algemeen toepasse
lijk konden worden gebracht, zoodat men
hem ditmaal vermoedelijk huldigde met een
werk van eigen hand.
De heer Hofstee is Alkmaarder van ge
boorte en een merkwaardige persoonlijkheid
Reeds op 11-jarigen leeftijd verliet hij de
lagere school om in eigen levensonderhoud
te voorzien en steeds is Alkmaar het centrum
van zijn werkterrein gebleven.
Aanvankelijk verkocht hij pijpen in den
winkel van zijn vader aan het Fnidsen,
thans nog bij een familielid in exploitatie.
Spoedig trachtte hij zich als agent van
tijdschriften door het leven te slaan. Juist in
deze levensperiode werd het hem duidelijk,
dat „kennis macht is". De vriendelijke dr.
Holman, de bij de oud-Alkmaarders bekende
eenvoudige wiskundige, die aan den Rijks
straatweg, waar thans het huis van den bur
gemeester staat, een 18-eeuwsch houten huis
bewoonde, ontdekte de geestelijke bekwaam
heden van dezen colporteur en agent van
tijdschriften en leerde hem wiskunde.
Gesterkt door de verkregen kennis, stichtte
de heer Hofstee in 1891 de „Noord-Holland-
sche Levensverzekeringsmaatschappij van
1891" die thans, onder leiding van zijn zoon
Dr. Hofstee is geworden tot het groote na-
tinonale bedrijf, gevestigd in het „Hooge
Huys" bij de Groote Kerk, waar iedere Alk
maarder trots op is.
Door zijn geweldige energie, wist de oude
heer Hofstee, die, aanvankelijk, directeur,
administrateur, inspecteur en agent was (de
maatschappij werd opgericht met een kapi
taal van 50000 waarop slechts 10 was
gestort) de grondslagen van het thans zoo
belangrijke en gezonde bedrijf te leggen, en
te bewijzen dat wat in Amerika mogelijk is,
ook in Holland niet is uitgesloten. Dit be
drijf omvat thans 197459 posten met een
verzekerd kapitaal van 2981729.10. Toen
hij vóór 9 jaar 't directeurschap in handen
van zijn zoon legde, kon hij dit doen in de
overtuiging den grondslag te hebben gelegd
voor een bedrijf met een groote toekomst.
Wij herinneren ons nog hoe vóór 2 jaar,
toen het nieuwe bankgebouw geopend werd,
de heer Hofstee met aandoening in zijn stem
constateerde, dat de nieuwe leiding de door
hem aangegeven beproefde paden was blij
ven volgen.
De Ekster (thuisreis) is Zaterdag van Me-
dan te Rangoon aangekomen. Zondag is de
reis voortgezet. Het vliegtuig arriveerde des
namiddags te Calcutta.
Na te Belgrado te zijn opgestegen en een
tusschenlanding te hebben gemaakt in Boe
dapest en in Leipzig, is de Ibis Zaterdagmid
dag om 16.48 op Schiphol geland.
Drie passagiers hebben met dit vliegtuig
gereisd, een van Bangkok naar Amsterdam,
een van Bangkok naar Londen en de derde
van Calcutta naar Londen.
De Uil (uitreis) is Zaterdag uit Rangoon
vertrokken en te Medan gearriveerd.
De Havik (uitreis) is. Zondag te Djask ge
land, komende uit Bagdad.
Te Londen zijn nog geen berichten ontvan
gen omtrent het lot van den Oceaanvlieger
Hausner.
De rijkspresident heeft Zaterdag den con
structeur van de vliegboot Do X, dr. Dor-
nier en den vliegbootkapitein .Christiansen
bij zich ontvangen. Hij vroeg uitvoerige in
lichtingen over de inrichting van de vliegboot
en complimenteerde dr. Dornier en Chris
hansen over hun prestaties.
ELLY BEINHORN NAAR
ZUID-AMER.'KA.
De Duitsche viiegster. Elly Beinhorn, die
Zaterdag met haar KI^jn-Argus toestel uit
Panama was vertrokken voor haar vlucht
naar Zuid-Amerika, arriveerde nog Zaterdag
avond te Cali (Columbia). Hiermede is zij de
eerste sportvliegster, die daar landde na een
vlucht over dit gevreesde traject, dat tot nog
toe slechts door groote verkeersvliegtuigen
bevlogen is. Reeds Zondagochtend zette zij
haar vlucht naar Guayaquil in Equador voort
en arriveerde daar gisteravond.
Bij het vliegveld in de Vahrenwalder heide
bij Hannover werden gisteren zweefvluchten
gemaakt, waarbij te starten de motorlooze
vliegtuigen door motorvliegtuigen de lucht in
werden gesleept. De instructeur Hinrich We-
ber was met een glijvliegtuig gestegen tot een
hoogte van 40 M., toen het vliegtuig plotseling
begon te schommelen en naar beneden stortte.
Het toestel werd vernield en Weber werd
ernstig doch niet levensgevaarlijk gewond.
50-JARIG HUWELIJKSFEEST.
Heden herdenken de heer en mevrouw
Johannes Hofstee en Anna Gertruda Hofstee
Pastor den dag waarop zij vóór 50 jaar in
den echt werden verbonden.
Dit feest werd in een grooten familiekring
in de versierde zalen van hotel Proot te mid
den van een groot aantal bloemstukken ge
vierd.
In de Parochiekerk werd een Heilige Mis
ter eere van het bruidspaar opgedragen.
Toen de bruid en bruidegom, die, hoewel
de man 79 en de vrouw 74 jaar is, beiden
nog gezond zijn, in hotel Proot verschenen,
zongen de aanwezigen hun op de wijze van
Het is zeker merkwaardig, dat het den heer
Hofstee gelukte in zijn vaderstad iets derge
lijks te bereiken en het siert den man, die een
eenvoudig burger is gebleven en ons nog van
Zijn groote waardeering getuigde voor zijn
leermeester dr. Holman, den grooten wiskun
dige, die zijn gansche leven 'n natuurvriend
is gebleven, te hooren verklaren, dat hij zijn
zwaren arbeid heeft kunnen verrichten, door
dat hij in zijn vrouw zijn beste levenskame
raad had gevonden.
De heer Hofstee is bovendien niet alleen
de stichter van „De Noórd Hollandsche Le
vensverzekeringsmaatschappij van 1891
maar ook van de „Alkmaarsche Bank die
eveneens uitgroeide tot een bloeiend Alk
maarsch bedrijf.
Dat de heer en mevrouw Hofstee heden tij
dens de receptie tusschen 3 en 5 uur tal van
gelukwenschen in ontvangst mochten nemen,
laat zich begrijpen en ook wij brengen hun
gaarne onzen gelukwensch.
ZIEKENHUISVERPLEGING.
De Ver. voor Ziekenhuisverpleging deelt
ons mede, dat inderdaad zooals wij reeds
meldden een aantal van 500 personen be
reikt is, die zich ook voor ojjeratie-kosten
(maximum uitkeering 50) wenschen te ver
zekeren. Gemeld werd evenwel, dat zij die
zich na 1 Juni opgaven een wachttijd van
drie maanden moeten doormaken. Deze da
tum is evenwel niet 1 Juni maar 1 Juliy
ALKM. BAD- EN ZWEMINRICHTING.
Van 29 Mei tot en met 5 Juni werden door
heeren 468, dames, 370, jongens (kosteloos)
236 en meisjes (kosteloos) 218, baden geno
men. Totaal 1292 baden. Hoogste tempera
tuur 66 graden.
OPBRENGST BLOEMEN-
SPELDJESDAG.
De totaal-opbrengst van de gehouden
bloemenspeldjesdag ten bate der steun-
kas van den Ned. R. K. Bond voor Groo
te Gezinnen, afd. Alkmaar, op 5 Juni
bedroeg 325.6§.
In een bijlage deelt het bestuur van de
Vereeniging van Noord-Hollandsche Water
schapen mede, dat in de vergadering van
hoofdingelanden van het waterschap „De
Beemster'' de heer J- Th. Droog in bespre
king heeft gebracht de opheffing van het
hoogheemraadschap Noordhollands Noorder
kwartier, met het oog op de afsluiting van
de Zuiderzee.
Het gevolg van die bespreking is geweest,
dat de Beemster verzocht dit punt op de
agenda van de a.s. vergadering te plaatsen.
Zooals men weet kwam dit punt ook in de
algemeene vergadering van de vereeniging
tot ontwikkeling van den landbouw in Hol
lands Noorderkwartier ter sprake, in verband
met de door Ged. Staten gewilde concen
tratie van waterschappen.
In die vergadering werd het in het bestuur
algemeen gelaakt, dat dit, zonder daarin de
leden te kennen, advies aan Ged. Staten had
uitgebracht.
Het bestuur, waarvan de voorzitter, de heer
J. Commandeur H. Az. tevens deel uit maakt
van het bestuur van het Hoogheemraadschap
en de secretaris, tevens secretaris is van dat
lichaam, zag zich voor een moeilijk vraag
stuk geplaatst, aangezien het wat moeilijk is
van iemand te verwachten, dat hij rapporteert
tot eigen overbodigheid.
In de vergadering mag over dit vraagstuk
een uitvoerige discussie verwacht worden en
het bestuur zet daarom in de bijlage schrif
telijk zijn standpunt als volgt uiteen:
Wanneer wij de zaak juist aanvoelen is het
doel door een opheffing van het Hoogheem
raadschap verlichting te verkrijgen van de
lasten, welke tot dekking van de kosten van
het onderhoud en de instandhouding van de
zeeweringen en binnenwaterkeeringen en van
dc daarop gelegen wegen, alsmede ter be
strijding van de watersnoodkosten op de ge
bouwde en ongebouwde eigendommen zijn
gelegd.
Wij voor ons zijn van oordeel, dat met
het voorgestelde middel het beoogde doel niet
zal worden bereikt, integendeel.
Als motief voor de opheffing wordt aan
gevoerd de afsluiting van de Zuiderzee
waardoor het Hoogheemraadschap geen
reden van bestaan meer zou hebben. Wij
meenen er evenwel op te moeten wijzen, dat
door de afsluiting en de gedeeltelijke droog
legging der Zuiderzee, de Zuiderzeewering
wel van haar belangrijkheid zal verliezen,
maar dat toch de dijken in de toekomst nog
steeds van meer beteekenis zullen zijn dan
die van eenig ander waterschap in Noord-
Holland, nog daargelaten de onzekerheid hoe
na de afsluiting de nieuwe stroomingen bij
storm zich zullen ontwikkelen, met name de
opstuwing van water, welke bij een storm
uit het oosten is te wachten. Doch de taak
van hei Hoogheemraadschap is niet bejaerkt
tot het instandhouden der Zuiderzeewering,
het heeft bovendien een groote lengte aan
binnenwaterkeeringen te onderhouden en
225 K M. weglengte.
Verder zijn tengevolge van de oprichting
van het Hoogheemraadschap een zevental
waterschappen opgeheven, wier werken in
onderhoud bij het nieuwe waterschap zijn
gebracht, waaronder de werken van het
hoogheemraadschap van den Hondsbossche
en Duinen tot Petten, destijds het grootste
waterschap in Noordholland. Al deze wer
ken zullen ook na de opheffing van het
Hoogheemraadschap in stand moeten worden
gehouden. Wij mogen wel als vaststaande
aannemen, dat het tot de onmogelijkheden
behoort, dat de opgeheven waterschappen
opnieuw worden ingesteld en ook overigens
de vroegere toestand wordt herboren, te meer
waar de gebouwde eigendommen toendertijd
niet belast werden, die thans reeds 3/7 van
den totalen omslag van het Hoogheemraad
schap opbrengen.
De bedoeling van hen, die opheffing van
Noordhollands Noorderkwartier voorstaan,
zal dan ook wel zjjn, dat de kosten van al
deze werken voor rekening van de Provincie
worden genomen en de instandhouding daar
van rechtstreeks van provinciewege zal ge
schieden.
Het voordeel, dat beheer en onderhoud
van de zee- en binnenwaterkeeringen in één
hand zijn, zou alsdan onaangetast blijven
Toch zijn wij geen bewonderaars van het
denkbeeld om vorenbedoelde waterstaatswer
ken bij de provincie te brengen.
Rechtstreeksche invloed van de ingelanden
op het beheer der werken zou daarmede ver
vallen, in plaats van zelf te regeeren, zou
men geregeerd worden, "^hans zijn de bedoel
de werken opgedragen aan een college, dat
zich uitsluitend hieraan kan wijden, terwijl
bij overdracht aan de Provincie deze werken
slechts een onderdeel zullen uitmaken van de
veelomvattende taak van Ged. Staten. Het
zelfde geldt voor de technische diensten der
betrokken lichamen, vooral sedert de Provin
cie een groot wegennet in onderhoud en be
heer heeft gekregen, dat spoedig nog zal
worden uitgebreid met een aanzienlijk kana-
lennet. Naar onze meening zou bij over
dracht van de werken van het Hoogheem
raadschap naar de Provincie een te groote
centralisatie plaats vinden voor een economi
sche werkwijze, waartoe zeer zeker ook niet
bevorderlijk zou zijn een verplaatsing van
het centrale punt der werkzaamheden van
het middelpunt van het Noorderkwartier
naar Haarlem.
De wijze, waarop het Hoogheemraadschap
zijn diensten heeft georganiseerd, de kleine
kern van vast personeel, waarmede het deze
diensten weet te leiden, en het zelfs in deze
dagen ontbreken van critiek over de wijze,
waarop het zijn werken beheert, hebben op
nieuw bewezen, dat voor het onderhoud en
beheer van werken, waarmede het Hoog
heemraadschap is belast, de waterschapsvorm
nog steeds de meest verkieslijke is.
Zeer zeker zouden de lasten voor het Noor
derkwartier minder worden, wanneer het
belastinggebied werd uitgebreid en dus ook,
wanneer de Provincie zonder meer deze las
ten voor hare rekening zou nemen. Maar
omtrent dit laatste behoeft men zich geen il
lusies te maken, zelfs afgezien van de moei
lijkheden op financieel gebied, waarmede de
Provincie, evenals ieder ander openbaar li
chaam, in dezert tijd te kampen zal hebben.
Bij overneming van waterstaatswerken
door de Provincie worden de vroegere onder
houdsplichtigen steeds belast met een jaar-
lijksche uitkeering. die overeenkomt met het
bedrag, waarop hun de onderhoudslast jaar
lijks gemiddeld te staan is gekomen De pro
vincie laat daarbij in de eerste plaats gelden
den aloudeu regel in het waterschapsrecht
„Wie water deert, die water keert" en het zou
nutteloos zijn om t.a.v. de onderwerpelijke
zaak pogingen in het werk te stellen om aan
deze verplichting te ontkomen.
Als de provincie derhalve de taak van het
Hoogheemraadschap zou overnemen, voor
zien wij daarin eerder een vermeerdering dan
een vermindering van de lasten van het
Noorderkwartier.
D^ minder gunstige stemming, die er je
gens het Hoogheemraadschap bestaat, komt
naar onze meening voor een groot deel op
rekening van de watersnoodkosten, waarme
de dit waterschap bij zijne oprichting is be
last. Bij de beoordeeling van dezen geldelij-
ken last, op 't Noorderkwartier gelegd, mag
niet uit het oog worden verloren, dat, toen
in 1916 de gaten in de Zuiderzeedijken
moesten worden gedicht, er maar één roep
was en die in de Staten weerklank heeft ge
vonden, n.1. deze: herstel de dijken, doe het
spoedig, maar doe het goed. Zorg er voor,
dat Noordholland voor een dergelijke ramp
in de toekomst wordt gevrijwaard, 't kost
wat 't kost. Bij de verhooging en verzwa
ring van de dijken zijn dan ook geen kosten
ontzien.
Voor de dijken in het Noorderkwartier
werd 26.546.000, uitgegeven. Voor het
Zuiderkwartier hebben de kosten 4 250.000,
bedragen.
Aanvankelijk werd Noorderkwartier ver
plicht hiervan 12.000.000, op te brengen,
welk bedrag naderhand is teruggebracht fot
9.000.000,, zooals wij in ons schrijven van
4 Januari j.1. nader nebben uiteengezet.
Van de totale watersnoodkosten, uitgege
ven voor het Noorderkwartier, heeft dus de
Provincie 17.546.000, voor haar rekening
genomen. Wanneer men in aanmerking
neemt, dat voor verreweg 't grootste deel de
belastingen van de Provincie worden opge
bracht door het zuidelijk deel der Provincie,
is het niet juist te beweren, dat Amsterdam
niet in de watersnoodkosten bijdraagt.
Een andere zaak is echter, dat de Provin
cie geen gevolg heeft gegeven aan haar voor
nemen om ook voor het Zuiderkwartier een
waterschap op te richten en dit te belasten
met een deel der watersnoodkosten. Het mo
ge waar zijn, dat dit is afgestuit op admi-
nistratief-technische moeilijkheden, voorna
melijk opgeworpen door de aangrenzende
provincies, wier medewerking hiervoor noo-
dig was, een feit is, dat daardoor het noor
delijk deel en het zuidelijk deel der Provincie
niet gelijk zijn behandeld. Voor het Zuider
kwartier heeft toch de Provincie alle kos
ten voor haar rekening genomen. Indien de
toestand was als voorheen, dat het Noorder
kwartier voldoende draagkrachtig was, om
deze lasten op te brengen, zou er vermoede
lijk weinig kans zijn in de bestaande rege
ling, die nu reeds meer dan tien jaren werkt,
verandering te verkrijgen.
De huidige tijdsomstandigheden hebben
evenwel een noodtoestand in het leven geroe
pen, welke dermate de draagkracht van het
Noorderkwartier heeft aangetast, dat het
onmogelijk wordt deze lasten op te brengen,
zoodat hef niet langer uitsluitend een kwestie
van billijkheid, maar ook een kwestie van
noodzakelijkheid wordt, dat de watersnood
kosten geheel ten laste van de Provincie ko
men.
Ten slotte stelt het bestuur voor hem te
machtigen hiertoe bij Gedeputeerde Staten de
noodige stappen te doen.
In een bijlage voor de algemeene ver
gadering van de Vereenigingen van
Noord-Hc/tlandsche Waterschappen,
deelt het bestuur mede, dat de banne
Haringbuizen verzocht beeft op de
agenda te plaatsen de vraag of het geen
aanbeveling verdient te bevorderen, dat
het bedrag van het onderhoud der derde
klasse wegen, dat voor rekening van de
onderhoudsplichtigen blijft,*vordt ver
laagd, alsmede of het wel juist gezien is
deze wegen bij het hoogheemraadschap
Noordhollands Noorderkwartier onder
te brengen en dat dit waterschap dien
tengevolge tot een wegschap wordt ge
maakt.
Het bestuur wijst er op, dat bij Ged.
St. heeft voorgezeten de vvegkosten, voor
zoover die voortspruiten uit het plaat
selijk verkeer, voor rekening van de
onderhoudsplichtigen te laten.
Voor zoover de weg mede bestemd is
voor interlocaal verkeer, wordt een bij
drage in het vooruitzicht gestek'.
De kosten om wegen, staande op het
aanvullend wegenplan, geschikt te doen
zijn om het plaatselijk verkeer te dragen
zijn geraamd op 400 tot 000 per K M.
weglengte per jaar. Voor de meerdere
kosten komt men in aanmerking voor
een Provinciale vergoeding.
Het bestuur oordeelt, dat eerst de
werking Wegenbijdrage-verordening
moet worden afgewacht alvorens op een
verlaging van de bedragen die ten laste*
blijven van de onderhoudsplichtigen kan
worden aangedrongen. Bovendien wordt
geen succes verwacht van de indiening
van een dergelijk verzoek.
Ten aanzien van het overdragen van
wegen aan het Hoogheemraadschap
„Noordhollands Noorderkwartier" wordt
geconstateerd dat de banne hierover van
meening verschilt met Ged. Staten.
Voorts wordt over deze materie het
volgende ontleend aan een pas versche
nen voordracht van Dijkgraaf en Hoog-
heemmraden van Noordhollands Noor
derkwartier.
„Het wegenonderhoud, dat voor enkele
„jaren nog weinig moeilijkheden gaf, is
„door de ontwikkeling van het autover
keer een technisch vraagstuk gewor
den van de eerste orde. Er heeft op dit
„gebied een totale ommekeer plaats ge-
„had, en men zal grif moeten toegeven,
„dat de kleine wegbeheerder thans niet
„meer op de hoogte kan zijn van het
procédé, dat voor zijn weg het mees
„geschikt is, noch van de thans dagelijks
„wisselende prijzen van materialen en
„vrachten. Bovendien zou het bij de
„tegenwoordige systemen van wegen
aanleg al zeer oneconomisch zijn, wan-
„neer de wegverbeteringen door iederen
„wegbeheerder partieel werden uitge
roerd. Het is in het Noorderkwartier
„van Noordholland toch geen zeldzaam
heid, dat men over enkele kilometers
„weglengte verschillende onderhouds
plichtigen aantreft. De Staten, die voor
„een goed gebruik der provinciale ge'd-
„middelen hebben te waken, hebben
„dan ook de noodzakelijkheid gevoeld,
„dat het wegenbeheer uit handen moest
„komen van de kleinere lichamen.
„Voor het Noorderkwartier zijn als
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 6 Juni.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met
Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 768.8 mM. te
Valencia.
Laagste barometerstand 754.8 mM. te
Hernösand.
Verwachting, geldig tot den avond van 7
Juni:
Zwakke tot matigen Noordelijke tot Weste-
lijken wind; afwisselende bewolking; waar
schijnlijk weinig of geen regen; nog weinii
verandering in temperatuur.
Overzicht.
Het vaste weer met Noordelijke windrich
tingen der laatste dagen met temperaturen
onaer de normale is in dezen tijd van het
jaar dikwijls evenals nu het gevolg van de
ontwikkeling van een rug van hoogen druk
in het Westen en het is niet gewoon dat een
dergelijke toestand lang aanhoudt. Een druk-
daling echter die sinds Zaterdag in het Noor
den intrad geeft een kans op een verandering
in den toestand. Van IJsland heeft de hooge
druk zich reeds teruggetrokken en ook jj
Schotland is de barometer dalende, zoodat in
onze streken een wind tusschen Noord en
West, mogelijk zelfs 'n verder krimpen, is te
verwachten. Dat daarmede dadelijk een tem-
peratuursstijging van beteekenis gepaard
zou gaan is niet waarschijnlijk, doch de kans
op een overgang naar zachter weer is ge-
geven. Een ondiepen depressie gaf over Zwit-
seriand en Oost Frankrijk zwaren regen.
Bern, Genève en Lugano hadden vannacht
30, 20 en 18, Dyon sinds gisterochtend 32
millimeter.
HOOG- EN LAAG WATER
Tc
BERGEN AAN ZEE.
(in Zomertijd).
Juni.
Hoog water.
Laag
water.
dat
v.m.
nain.
v.m.
nam.
6
5.20
5.46
1.53
2.10
7
5.58
6.24
2.29
2.47
8
6.38
7.02
3.03
321
9
7.19
7.44
3.42
403
10
8.05
833
4.25
4.49
HOOG- EN LAAG WATER
TE
EGMOND AAN ZFE.
Juni.
Koog
water.
Laag water.
dat.
v.m
nain.
v.ni
nam
6
5.17
5.43
1.41
1.58
7
5.55
6.21
2.17
2.35
8
6 35
6.59
2.51
3.09
9
7.16
7.41
3.30
351
10
8.02
8.30
4.13
4.37
„lichamen, waarbij het onderhoud van
„wqgen kan worden ondergebracht, aan
gewezen: Noordhollands Noorderkwar
tier, Drechterland en de Vier Noorder-
„koggen. Voor het Zuiderkwartier levert
„dit grootere moeilijkheden op en zal
„men voor de wegen, buiten het gebied
„van de Haarlemmermeer een nieuwen
„beheersvorm in het leven moeten roe
pen Zou men dus voor het Noorder
kwartier geen gebruik maker, van de
„diensten van het Hoogheemraadschap,
„dan zou men ook voor het Noorder
kwartier een nieuwe corporatie met
„het wegenonderhoud moeten belasten.
„Ieder bestuurder zal inzien, dat dit al
„een zeer slecht bestuursbeleid zou zijn,
„waar men beschikt over een lichaam,
„welks technische dienst geheel bere
kend is voor dit wegenbeheer en daar-
omtrent ervaring heeft.
„Men mag zelfs aannemen, dat het be-
„staan van het Hoogheemraadschap in
„groote mate in de hand heeft gewerkt,
„dat de thans geldende regeling voor de
„uitkeeringen der Provincie ten behoeve
„van de 3e klasse wegen is tot stand ge
komen; een regeling, waarmede Noord-
„holland aan de spits staat van de pro-
„vinciën, wat betreft de subsidieering
„van de 3e klasse wegen. Dank zij het
„bestaan van het Hoogheemraadschap
„zijn de Staten des te beter in de gele-
„genheid geweest voor het Noorderkwar
tier een regeling te treffen, waarbij de
„beheerders van 3e klasse wegen in be-
„langrijke mate ontlast worden van de
„kosten van het wegenbeheer."
Verder blijkt uit deze voordracht van
Dijkgraaf en Hoogheemraden, dat de
onderhoudskosten van de door het
Hoogheemraadschap over te nemen
wegen worden bestreden uit de bijdragen
van den vroegeren onderhoudsplichtige
en die van de Provincie.
Naar onze meening worden de belan
gen van de waterschappen ten zeerste
gediend door de vanwege de Provincie
in uitzicht gestelde financieele bijdragen
in het ouderhoud van de derde klasse
wegen en de taak, die daarbij aan het
hoogheemraadschap Noordhollands
Noorderkwartier is opgedragen.
WAT NOG AAN DE KAASMARKT
ONTBREEKT.
Men wijst ons er op en wij zijn het
daarmede volkomen eens dat vele vreem
delingen, die onze kaasmarkt bezoeken,
wel heel belangstellend naar het drukKe
marktbeeld kijken, maar dat zij in den reg«'
volkomen onwetend blijven waar het betreu
de vragen, welke zij zich zelf stellen, w aa r*
o m dat alles zoo plaats vindt. Waarom dia
gen die mannen gekleurde hoeden, waarom
loopen zij zoo eigenaardig, hce oud is
kaasmarkt, waarom wordt de kaas gewog?