Agenda £ucfUaaact Stad. en O Opheffing Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier. lüeec&eücht M^T EEN GUMMI-V OU WBOOT OVER DEN OCEAAN. DE POSTVLUCHTEN NAAR EN VAN INDIE. NOG GEEN NIEUWS BETREFFENDE HAUSNER. DORNIER BIJ VON HINDENBURG. ONGELUK BIJ HET ZWEEG- VLIEGEN, DE VEREENIGING VAN NOORD- HOLLANDSCHE WATERSCHAPPEN EN HET HOOGHEEMRAADSCHAP NOORDHOLLANDS NOORDER KWARTIER. (in Zomertijd). Maandag 6 Juni. 7.30 uur, Cinema Americain: 1. Paljas opera); 2. Opstanding (dram); boven 18 jaar. 7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater: 1. Na den mist (dram 2. Tonio, de zoon der bergen (Wild-West); boven 14 jaar. 7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur (hist.- rom.); boven 14 jaar. 7.30 uur, bioscoop Harmonie:' Ronnv 'operette); boven 18 jaar. Dinsdag 7 Juni. 7.30 uur, Cinema Americain: 1 Paljas (opera); 2. Opstanding (dram); boven 18 jaar. 7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater: 1. Na den mist (dram.); 2. Tonio, de zoon der bergen (Wild-West); boven 14 jaar. 7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur (hist.-rom.); boven 14 jaar. 7.30 uur, bioscoop Harmonie: Ronny (ope- rette); boven 18 jaar. Woensdag 8 Juni. 7.30 uur, Cinema Americain: 1. Paljas (opera); 2. Opstanding (dram boven 18 j. 7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater: 1. Na den mist (dram.); 2. Tonio, de zoon der bergen (Wilu-West); boven 14 jaar. 7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur (hist.-rom): boven 14 jaar. 2.30 uur, bioscoop Harmonie: De reis om de wereld in 18 dagen. 7.30 uur, bioscoop Harmonie: Ronny (ope rette); boven 18 jaar. Donderdag 9 Juni. 7.30 uur, Cinema Americain: 1. Paljas (opera); 2. Opstanding (dram.); boven 18 j. 7 30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater: 1. Na den mist (dram 2. Tonio de zoon der bergen (Wild-West); boven 14 jaar. 7.30 uur, Victoria-Theater: Ben Hur (hist.-rom boven 14 jaar. 8 uur, De Unie, jaarvergadering afd. Alkmaar Ned. Genootschap tot zedelijke ver betering der gevangenen. Poging mislukt. Naar uit Las Palmas gemeld wordt, is in de nabijheid van de kust van Arrecife het lijk gevonden van den Duitsch-Oostenrijker Theodor Helm, in zijn gummi-vouwboot, waarmede hij den Oceaan had willen over steken. De boot was tot den rand toe met wa ter gevuld, terwijl het zeil volkomen ge scheurd was. „Limburg mijn Vaderland" een welkomstlied toe. Wij hebben zoo'n stil vermoeden, dat dit nog uit de portefeuille van den heer Hofstee te voorschijn is gekomen. De heer Hofstee schreef vroeger vaak dergelijke dichterlijke ontboezemingen, die in 't algemeen toepasse lijk konden worden gebracht, zoodat men hem ditmaal vermoedelijk huldigde met een werk van eigen hand. De heer Hofstee is Alkmaarder van ge boorte en een merkwaardige persoonlijkheid Reeds op 11-jarigen leeftijd verliet hij de lagere school om in eigen levensonderhoud te voorzien en steeds is Alkmaar het centrum van zijn werkterrein gebleven. Aanvankelijk verkocht hij pijpen in den winkel van zijn vader aan het Fnidsen, thans nog bij een familielid in exploitatie. Spoedig trachtte hij zich als agent van tijdschriften door het leven te slaan. Juist in deze levensperiode werd het hem duidelijk, dat „kennis macht is". De vriendelijke dr. Holman, de bij de oud-Alkmaarders bekende eenvoudige wiskundige, die aan den Rijks straatweg, waar thans het huis van den bur gemeester staat, een 18-eeuwsch houten huis bewoonde, ontdekte de geestelijke bekwaam heden van dezen colporteur en agent van tijdschriften en leerde hem wiskunde. Gesterkt door de verkregen kennis, stichtte de heer Hofstee in 1891 de „Noord-Holland- sche Levensverzekeringsmaatschappij van 1891" die thans, onder leiding van zijn zoon Dr. Hofstee is geworden tot het groote na- tinonale bedrijf, gevestigd in het „Hooge Huys" bij de Groote Kerk, waar iedere Alk maarder trots op is. Door zijn geweldige energie, wist de oude heer Hofstee, die, aanvankelijk, directeur, administrateur, inspecteur en agent was (de maatschappij werd opgericht met een kapi taal van 50000 waarop slechts 10 was gestort) de grondslagen van het thans zoo belangrijke en gezonde bedrijf te leggen, en te bewijzen dat wat in Amerika mogelijk is, ook in Holland niet is uitgesloten. Dit be drijf omvat thans 197459 posten met een verzekerd kapitaal van 2981729.10. Toen hij vóór 9 jaar 't directeurschap in handen van zijn zoon legde, kon hij dit doen in de overtuiging den grondslag te hebben gelegd voor een bedrijf met een groote toekomst. Wij herinneren ons nog hoe vóór 2 jaar, toen het nieuwe bankgebouw geopend werd, de heer Hofstee met aandoening in zijn stem constateerde, dat de nieuwe leiding de door hem aangegeven beproefde paden was blij ven volgen. De Ekster (thuisreis) is Zaterdag van Me- dan te Rangoon aangekomen. Zondag is de reis voortgezet. Het vliegtuig arriveerde des namiddags te Calcutta. Na te Belgrado te zijn opgestegen en een tusschenlanding te hebben gemaakt in Boe dapest en in Leipzig, is de Ibis Zaterdagmid dag om 16.48 op Schiphol geland. Drie passagiers hebben met dit vliegtuig gereisd, een van Bangkok naar Amsterdam, een van Bangkok naar Londen en de derde van Calcutta naar Londen. De Uil (uitreis) is Zaterdag uit Rangoon vertrokken en te Medan gearriveerd. De Havik (uitreis) is. Zondag te Djask ge land, komende uit Bagdad. Te Londen zijn nog geen berichten ontvan gen omtrent het lot van den Oceaanvlieger Hausner. De rijkspresident heeft Zaterdag den con structeur van de vliegboot Do X, dr. Dor- nier en den vliegbootkapitein .Christiansen bij zich ontvangen. Hij vroeg uitvoerige in lichtingen over de inrichting van de vliegboot en complimenteerde dr. Dornier en Chris hansen over hun prestaties. ELLY BEINHORN NAAR ZUID-AMER.'KA. De Duitsche viiegster. Elly Beinhorn, die Zaterdag met haar KI^jn-Argus toestel uit Panama was vertrokken voor haar vlucht naar Zuid-Amerika, arriveerde nog Zaterdag avond te Cali (Columbia). Hiermede is zij de eerste sportvliegster, die daar landde na een vlucht over dit gevreesde traject, dat tot nog toe slechts door groote verkeersvliegtuigen bevlogen is. Reeds Zondagochtend zette zij haar vlucht naar Guayaquil in Equador voort en arriveerde daar gisteravond. Bij het vliegveld in de Vahrenwalder heide bij Hannover werden gisteren zweefvluchten gemaakt, waarbij te starten de motorlooze vliegtuigen door motorvliegtuigen de lucht in werden gesleept. De instructeur Hinrich We- ber was met een glijvliegtuig gestegen tot een hoogte van 40 M., toen het vliegtuig plotseling begon te schommelen en naar beneden stortte. Het toestel werd vernield en Weber werd ernstig doch niet levensgevaarlijk gewond. 50-JARIG HUWELIJKSFEEST. Heden herdenken de heer en mevrouw Johannes Hofstee en Anna Gertruda Hofstee Pastor den dag waarop zij vóór 50 jaar in den echt werden verbonden. Dit feest werd in een grooten familiekring in de versierde zalen van hotel Proot te mid den van een groot aantal bloemstukken ge vierd. In de Parochiekerk werd een Heilige Mis ter eere van het bruidspaar opgedragen. Toen de bruid en bruidegom, die, hoewel de man 79 en de vrouw 74 jaar is, beiden nog gezond zijn, in hotel Proot verschenen, zongen de aanwezigen hun op de wijze van Het is zeker merkwaardig, dat het den heer Hofstee gelukte in zijn vaderstad iets derge lijks te bereiken en het siert den man, die een eenvoudig burger is gebleven en ons nog van Zijn groote waardeering getuigde voor zijn leermeester dr. Holman, den grooten wiskun dige, die zijn gansche leven 'n natuurvriend is gebleven, te hooren verklaren, dat hij zijn zwaren arbeid heeft kunnen verrichten, door dat hij in zijn vrouw zijn beste levenskame raad had gevonden. De heer Hofstee is bovendien niet alleen de stichter van „De Noórd Hollandsche Le vensverzekeringsmaatschappij van 1891 maar ook van de „Alkmaarsche Bank die eveneens uitgroeide tot een bloeiend Alk maarsch bedrijf. Dat de heer en mevrouw Hofstee heden tij dens de receptie tusschen 3 en 5 uur tal van gelukwenschen in ontvangst mochten nemen, laat zich begrijpen en ook wij brengen hun gaarne onzen gelukwensch. ZIEKENHUISVERPLEGING. De Ver. voor Ziekenhuisverpleging deelt ons mede, dat inderdaad zooals wij reeds meldden een aantal van 500 personen be reikt is, die zich ook voor ojjeratie-kosten (maximum uitkeering 50) wenschen te ver zekeren. Gemeld werd evenwel, dat zij die zich na 1 Juni opgaven een wachttijd van drie maanden moeten doormaken. Deze da tum is evenwel niet 1 Juni maar 1 Juliy ALKM. BAD- EN ZWEMINRICHTING. Van 29 Mei tot en met 5 Juni werden door heeren 468, dames, 370, jongens (kosteloos) 236 en meisjes (kosteloos) 218, baden geno men. Totaal 1292 baden. Hoogste tempera tuur 66 graden. OPBRENGST BLOEMEN- SPELDJESDAG. De totaal-opbrengst van de gehouden bloemenspeldjesdag ten bate der steun- kas van den Ned. R. K. Bond voor Groo te Gezinnen, afd. Alkmaar, op 5 Juni bedroeg 325.6§. In een bijlage deelt het bestuur van de Vereeniging van Noord-Hollandsche Water schapen mede, dat in de vergadering van hoofdingelanden van het waterschap „De Beemster'' de heer J- Th. Droog in bespre king heeft gebracht de opheffing van het hoogheemraadschap Noordhollands Noorder kwartier, met het oog op de afsluiting van de Zuiderzee. Het gevolg van die bespreking is geweest, dat de Beemster verzocht dit punt op de agenda van de a.s. vergadering te plaatsen. Zooals men weet kwam dit punt ook in de algemeene vergadering van de vereeniging tot ontwikkeling van den landbouw in Hol lands Noorderkwartier ter sprake, in verband met de door Ged. Staten gewilde concen tratie van waterschappen. In die vergadering werd het in het bestuur algemeen gelaakt, dat dit, zonder daarin de leden te kennen, advies aan Ged. Staten had uitgebracht. Het bestuur, waarvan de voorzitter, de heer J. Commandeur H. Az. tevens deel uit maakt van het bestuur van het Hoogheemraadschap en de secretaris, tevens secretaris is van dat lichaam, zag zich voor een moeilijk vraag stuk geplaatst, aangezien het wat moeilijk is van iemand te verwachten, dat hij rapporteert tot eigen overbodigheid. In de vergadering mag over dit vraagstuk een uitvoerige discussie verwacht worden en het bestuur zet daarom in de bijlage schrif telijk zijn standpunt als volgt uiteen: Wanneer wij de zaak juist aanvoelen is het doel door een opheffing van het Hoogheem raadschap verlichting te verkrijgen van de lasten, welke tot dekking van de kosten van het onderhoud en de instandhouding van de zeeweringen en binnenwaterkeeringen en van dc daarop gelegen wegen, alsmede ter be strijding van de watersnoodkosten op de ge bouwde en ongebouwde eigendommen zijn gelegd. Wij voor ons zijn van oordeel, dat met het voorgestelde middel het beoogde doel niet zal worden bereikt, integendeel. Als motief voor de opheffing wordt aan gevoerd de afsluiting van de Zuiderzee waardoor het Hoogheemraadschap geen reden van bestaan meer zou hebben. Wij meenen er evenwel op te moeten wijzen, dat door de afsluiting en de gedeeltelijke droog legging der Zuiderzee, de Zuiderzeewering wel van haar belangrijkheid zal verliezen, maar dat toch de dijken in de toekomst nog steeds van meer beteekenis zullen zijn dan die van eenig ander waterschap in Noord- Holland, nog daargelaten de onzekerheid hoe na de afsluiting de nieuwe stroomingen bij storm zich zullen ontwikkelen, met name de opstuwing van water, welke bij een storm uit het oosten is te wachten. Doch de taak van hei Hoogheemraadschap is niet bejaerkt tot het instandhouden der Zuiderzeewering, het heeft bovendien een groote lengte aan binnenwaterkeeringen te onderhouden en 225 K M. weglengte. Verder zijn tengevolge van de oprichting van het Hoogheemraadschap een zevental waterschappen opgeheven, wier werken in onderhoud bij het nieuwe waterschap zijn gebracht, waaronder de werken van het hoogheemraadschap van den Hondsbossche en Duinen tot Petten, destijds het grootste waterschap in Noordholland. Al deze wer ken zullen ook na de opheffing van het Hoogheemraadschap in stand moeten worden gehouden. Wij mogen wel als vaststaande aannemen, dat het tot de onmogelijkheden behoort, dat de opgeheven waterschappen opnieuw worden ingesteld en ook overigens de vroegere toestand wordt herboren, te meer waar de gebouwde eigendommen toendertijd niet belast werden, die thans reeds 3/7 van den totalen omslag van het Hoogheemraad schap opbrengen. De bedoeling van hen, die opheffing van Noordhollands Noorderkwartier voorstaan, zal dan ook wel zjjn, dat de kosten van al deze werken voor rekening van de Provincie worden genomen en de instandhouding daar van rechtstreeks van provinciewege zal ge schieden. Het voordeel, dat beheer en onderhoud van de zee- en binnenwaterkeeringen in één hand zijn, zou alsdan onaangetast blijven Toch zijn wij geen bewonderaars van het denkbeeld om vorenbedoelde waterstaatswer ken bij de provincie te brengen. Rechtstreeksche invloed van de ingelanden op het beheer der werken zou daarmede ver vallen, in plaats van zelf te regeeren, zou men geregeerd worden, "^hans zijn de bedoel de werken opgedragen aan een college, dat zich uitsluitend hieraan kan wijden, terwijl bij overdracht aan de Provincie deze werken slechts een onderdeel zullen uitmaken van de veelomvattende taak van Ged. Staten. Het zelfde geldt voor de technische diensten der betrokken lichamen, vooral sedert de Provin cie een groot wegennet in onderhoud en be heer heeft gekregen, dat spoedig nog zal worden uitgebreid met een aanzienlijk kana- lennet. Naar onze meening zou bij over dracht van de werken van het Hoogheem raadschap naar de Provincie een te groote centralisatie plaats vinden voor een economi sche werkwijze, waartoe zeer zeker ook niet bevorderlijk zou zijn een verplaatsing van het centrale punt der werkzaamheden van het middelpunt van het Noorderkwartier naar Haarlem. De wijze, waarop het Hoogheemraadschap zijn diensten heeft georganiseerd, de kleine kern van vast personeel, waarmede het deze diensten weet te leiden, en het zelfs in deze dagen ontbreken van critiek over de wijze, waarop het zijn werken beheert, hebben op nieuw bewezen, dat voor het onderhoud en beheer van werken, waarmede het Hoog heemraadschap is belast, de waterschapsvorm nog steeds de meest verkieslijke is. Zeer zeker zouden de lasten voor het Noor derkwartier minder worden, wanneer het belastinggebied werd uitgebreid en dus ook, wanneer de Provincie zonder meer deze las ten voor hare rekening zou nemen. Maar omtrent dit laatste behoeft men zich geen il lusies te maken, zelfs afgezien van de moei lijkheden op financieel gebied, waarmede de Provincie, evenals ieder ander openbaar li chaam, in dezert tijd te kampen zal hebben. Bij overneming van waterstaatswerken door de Provincie worden de vroegere onder houdsplichtigen steeds belast met een jaar- lijksche uitkeering. die overeenkomt met het bedrag, waarop hun de onderhoudslast jaar lijks gemiddeld te staan is gekomen De pro vincie laat daarbij in de eerste plaats gelden den aloudeu regel in het waterschapsrecht „Wie water deert, die water keert" en het zou nutteloos zijn om t.a.v. de onderwerpelijke zaak pogingen in het werk te stellen om aan deze verplichting te ontkomen. Als de provincie derhalve de taak van het Hoogheemraadschap zou overnemen, voor zien wij daarin eerder een vermeerdering dan een vermindering van de lasten van het Noorderkwartier. D^ minder gunstige stemming, die er je gens het Hoogheemraadschap bestaat, komt naar onze meening voor een groot deel op rekening van de watersnoodkosten, waarme de dit waterschap bij zijne oprichting is be last. Bij de beoordeeling van dezen geldelij- ken last, op 't Noorderkwartier gelegd, mag niet uit het oog worden verloren, dat, toen in 1916 de gaten in de Zuiderzeedijken moesten worden gedicht, er maar één roep was en die in de Staten weerklank heeft ge vonden, n.1. deze: herstel de dijken, doe het spoedig, maar doe het goed. Zorg er voor, dat Noordholland voor een dergelijke ramp in de toekomst wordt gevrijwaard, 't kost wat 't kost. Bij de verhooging en verzwa ring van de dijken zijn dan ook geen kosten ontzien. Voor de dijken in het Noorderkwartier werd 26.546.000, uitgegeven. Voor het Zuiderkwartier hebben de kosten 4 250.000, bedragen. Aanvankelijk werd Noorderkwartier ver plicht hiervan 12.000.000, op te brengen, welk bedrag naderhand is teruggebracht fot 9.000.000,, zooals wij in ons schrijven van 4 Januari j.1. nader nebben uiteengezet. Van de totale watersnoodkosten, uitgege ven voor het Noorderkwartier, heeft dus de Provincie 17.546.000, voor haar rekening genomen. Wanneer men in aanmerking neemt, dat voor verreweg 't grootste deel de belastingen van de Provincie worden opge bracht door het zuidelijk deel der Provincie, is het niet juist te beweren, dat Amsterdam niet in de watersnoodkosten bijdraagt. Een andere zaak is echter, dat de Provin cie geen gevolg heeft gegeven aan haar voor nemen om ook voor het Zuiderkwartier een waterschap op te richten en dit te belasten met een deel der watersnoodkosten. Het mo ge waar zijn, dat dit is afgestuit op admi- nistratief-technische moeilijkheden, voorna melijk opgeworpen door de aangrenzende provincies, wier medewerking hiervoor noo- dig was, een feit is, dat daardoor het noor delijk deel en het zuidelijk deel der Provincie niet gelijk zijn behandeld. Voor het Zuider kwartier heeft toch de Provincie alle kos ten voor haar rekening genomen. Indien de toestand was als voorheen, dat het Noorder kwartier voldoende draagkrachtig was, om deze lasten op te brengen, zou er vermoede lijk weinig kans zijn in de bestaande rege ling, die nu reeds meer dan tien jaren werkt, verandering te verkrijgen. De huidige tijdsomstandigheden hebben evenwel een noodtoestand in het leven geroe pen, welke dermate de draagkracht van het Noorderkwartier heeft aangetast, dat het onmogelijk wordt deze lasten op te brengen, zoodat hef niet langer uitsluitend een kwestie van billijkheid, maar ook een kwestie van noodzakelijkheid wordt, dat de watersnood kosten geheel ten laste van de Provincie ko men. Ten slotte stelt het bestuur voor hem te machtigen hiertoe bij Gedeputeerde Staten de noodige stappen te doen. In een bijlage voor de algemeene ver gadering van de Vereenigingen van Noord-Hc/tlandsche Waterschappen, deelt het bestuur mede, dat de banne Haringbuizen verzocht beeft op de agenda te plaatsen de vraag of het geen aanbeveling verdient te bevorderen, dat het bedrag van het onderhoud der derde klasse wegen, dat voor rekening van de onderhoudsplichtigen blijft,*vordt ver laagd, alsmede of het wel juist gezien is deze wegen bij het hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier onder te brengen en dat dit waterschap dien tengevolge tot een wegschap wordt ge maakt. Het bestuur wijst er op, dat bij Ged. St. heeft voorgezeten de vvegkosten, voor zoover die voortspruiten uit het plaat selijk verkeer, voor rekening van de onderhoudsplichtigen te laten. Voor zoover de weg mede bestemd is voor interlocaal verkeer, wordt een bij drage in het vooruitzicht gestek'. De kosten om wegen, staande op het aanvullend wegenplan, geschikt te doen zijn om het plaatselijk verkeer te dragen zijn geraamd op 400 tot 000 per K M. weglengte per jaar. Voor de meerdere kosten komt men in aanmerking voor een Provinciale vergoeding. Het bestuur oordeelt, dat eerst de werking Wegenbijdrage-verordening moet worden afgewacht alvorens op een verlaging van de bedragen die ten laste* blijven van de onderhoudsplichtigen kan worden aangedrongen. Bovendien wordt geen succes verwacht van de indiening van een dergelijk verzoek. Ten aanzien van het overdragen van wegen aan het Hoogheemraadschap „Noordhollands Noorderkwartier" wordt geconstateerd dat de banne hierover van meening verschilt met Ged. Staten. Voorts wordt over deze materie het volgende ontleend aan een pas versche nen voordracht van Dijkgraaf en Hoog- heemmraden van Noordhollands Noor derkwartier. „Het wegenonderhoud, dat voor enkele „jaren nog weinig moeilijkheden gaf, is „door de ontwikkeling van het autover keer een technisch vraagstuk gewor den van de eerste orde. Er heeft op dit „gebied een totale ommekeer plaats ge- „had, en men zal grif moeten toegeven, „dat de kleine wegbeheerder thans niet „meer op de hoogte kan zijn van het procédé, dat voor zijn weg het mees „geschikt is, noch van de thans dagelijks „wisselende prijzen van materialen en „vrachten. Bovendien zou het bij de „tegenwoordige systemen van wegen aanleg al zeer oneconomisch zijn, wan- „neer de wegverbeteringen door iederen „wegbeheerder partieel werden uitge roerd. Het is in het Noorderkwartier „van Noordholland toch geen zeldzaam heid, dat men over enkele kilometers „weglengte verschillende onderhouds plichtigen aantreft. De Staten, die voor „een goed gebruik der provinciale ge'd- „middelen hebben te waken, hebben „dan ook de noodzakelijkheid gevoeld, „dat het wegenbeheer uit handen moest „komen van de kleinere lichamen. „Voor het Noorderkwartier zijn als naar waarnemingen, verricht in den morgen van 6 Juni. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met Instituut te De Bildt. Hoogste barometerstand 768.8 mM. te Valencia. Laagste barometerstand 754.8 mM. te Hernösand. Verwachting, geldig tot den avond van 7 Juni: Zwakke tot matigen Noordelijke tot Weste- lijken wind; afwisselende bewolking; waar schijnlijk weinig of geen regen; nog weinii verandering in temperatuur. Overzicht. Het vaste weer met Noordelijke windrich tingen der laatste dagen met temperaturen onaer de normale is in dezen tijd van het jaar dikwijls evenals nu het gevolg van de ontwikkeling van een rug van hoogen druk in het Westen en het is niet gewoon dat een dergelijke toestand lang aanhoudt. Een druk- daling echter die sinds Zaterdag in het Noor den intrad geeft een kans op een verandering in den toestand. Van IJsland heeft de hooge druk zich reeds teruggetrokken en ook jj Schotland is de barometer dalende, zoodat in onze streken een wind tusschen Noord en West, mogelijk zelfs 'n verder krimpen, is te verwachten. Dat daarmede dadelijk een tem- peratuursstijging van beteekenis gepaard zou gaan is niet waarschijnlijk, doch de kans op een overgang naar zachter weer is ge- geven. Een ondiepen depressie gaf over Zwit- seriand en Oost Frankrijk zwaren regen. Bern, Genève en Lugano hadden vannacht 30, 20 en 18, Dyon sinds gisterochtend 32 millimeter. HOOG- EN LAAG WATER Tc BERGEN AAN ZEE. (in Zomertijd). Juni. Hoog water. Laag water. dat v.m. nain. v.m. nam. 6 5.20 5.46 1.53 2.10 7 5.58 6.24 2.29 2.47 8 6.38 7.02 3.03 321 9 7.19 7.44 3.42 403 10 8.05 833 4.25 4.49 HOOG- EN LAAG WATER TE EGMOND AAN ZFE. Juni. Koog water. Laag water. dat. v.m nain. v.ni nam 6 5.17 5.43 1.41 1.58 7 5.55 6.21 2.17 2.35 8 6 35 6.59 2.51 3.09 9 7.16 7.41 3.30 351 10 8.02 8.30 4.13 4.37 „lichamen, waarbij het onderhoud van „wqgen kan worden ondergebracht, aan gewezen: Noordhollands Noorderkwar tier, Drechterland en de Vier Noorder- „koggen. Voor het Zuiderkwartier levert „dit grootere moeilijkheden op en zal „men voor de wegen, buiten het gebied „van de Haarlemmermeer een nieuwen „beheersvorm in het leven moeten roe pen Zou men dus voor het Noorder kwartier geen gebruik maker, van de „diensten van het Hoogheemraadschap, „dan zou men ook voor het Noorder kwartier een nieuwe corporatie met „het wegenonderhoud moeten belasten. „Ieder bestuurder zal inzien, dat dit al „een zeer slecht bestuursbeleid zou zijn, „waar men beschikt over een lichaam, „welks technische dienst geheel bere kend is voor dit wegenbeheer en daar- omtrent ervaring heeft. „Men mag zelfs aannemen, dat het be- „staan van het Hoogheemraadschap in „groote mate in de hand heeft gewerkt, „dat de thans geldende regeling voor de „uitkeeringen der Provincie ten behoeve „van de 3e klasse wegen is tot stand ge komen; een regeling, waarmede Noord- „holland aan de spits staat van de pro- „vinciën, wat betreft de subsidieering „van de 3e klasse wegen. Dank zij het „bestaan van het Hoogheemraadschap „zijn de Staten des te beter in de gele- „genheid geweest voor het Noorderkwar tier een regeling te treffen, waarbij de „beheerders van 3e klasse wegen in be- „langrijke mate ontlast worden van de „kosten van het wegenbeheer." Verder blijkt uit deze voordracht van Dijkgraaf en Hoogheemraden, dat de onderhoudskosten van de door het Hoogheemraadschap over te nemen wegen worden bestreden uit de bijdragen van den vroegeren onderhoudsplichtige en die van de Provincie. Naar onze meening worden de belan gen van de waterschappen ten zeerste gediend door de vanwege de Provincie in uitzicht gestelde financieele bijdragen in het ouderhoud van de derde klasse wegen en de taak, die daarbij aan het hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier is opgedragen. WAT NOG AAN DE KAASMARKT ONTBREEKT. Men wijst ons er op en wij zijn het daarmede volkomen eens dat vele vreem delingen, die onze kaasmarkt bezoeken, wel heel belangstellend naar het drukKe marktbeeld kijken, maar dat zij in den reg«' volkomen onwetend blijven waar het betreu de vragen, welke zij zich zelf stellen, w aa r* o m dat alles zoo plaats vindt. Waarom dia gen die mannen gekleurde hoeden, waarom loopen zij zoo eigenaardig, hce oud is kaasmarkt, waarom wordt de kaas gewog?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 2