Alkmaarscbe Courant.
Vreest geen Examen
De Jeugdherbergen in Duitschland.
Rechtszaken
£uchtvaact
JUck&School
tycovwdaal Tlieuws
Ho. 137
Miert rter es derfde Jaargang.
HAANDAG 13 JUNI
grieven uit de Hoofdstad
Verdere bijzonderheden.
ELLY BEINHORN IN CHILI.
HEILOO.
1932
Een bonte week.
Leege stoelen in den Raad.
Uct was weer eens zoo'n week vol ver-
fineren van allerlei aard en er zat tem-
ïn de lucht. Met razende snelheid heeft
P°-reeks van min of meer belangrijke ge-
Sï.rtenissen zich bij ons aangediend en van
:fn dusdanige variatie en bonte kleuren
mengeling waren de vluchtige indrukken,
wij ze biïna niet konden verwerken en
°en er toe komt even te gaan uitpuffen en
hè hè" te verzuchten.
Want daar was allereerst een soort glo-
rieuse intocht van Josephine Baker, waarvan
oorspronkelijk niemand iets verwachte,
waar toch eenige jaren geleden nog maar,
haar Amsterdamsche tournèe in het bijzon
der geen onverdeeld succes geheeten kon wor
den. Maar alles scheen vergeten en vergeven
aan het Concertgebouw-echec dacht niemand
meer en het zwarte danseresje is een ont
vangst ten deel gevallen, zooals een vorstin
het zich slechts wenschen kan. Een cordon
van agenten, die zich rond haar landauer
hadden geschaard konden slechts met moei
te een opdringende menschenmenigte terug
houden en de aankomst bij het Carlton Ho
tel in de Vijzelstifat j:an alleen maar verge
leken worden mett<i<yvan Kingsfort Smith
en van Dijk nu hun geslaagde occanvlucht.
Even veel enthouisiaste Amsterdammers,
voor wie een uur wachten geen .zwaar leek
riepen er hoera en ook Josephine moest en
zou voor het raam en op het bordes verschij
nen voor en aleer de menschenmassa tevre
den was. En dat Amsterdam spoedig ver
geet bewees een eivolle première in ons groo-
te Carré- gebouw, waar het van vialiteit
sprankelende negerinnetje ruimschoots haar
schade inhaalde en voor 100 pCt. revanche
nam. Josephine Baker's zegetocht voerde
door de Kalverstraat, juist aan den voor
avond van den dag, waarop de Kalverstraat
weer Kalverstraat zou 4ijn. Den Amsterdam
schen verkeerspolitie-inspecteur L. A. A. Co-
hen komt de eer toe in dit voor de Amster
dammers zoo tergende vraagstuk een oplos
sing te hebben gebracht. Het moet den auto
bestuurders, die in onze goede oude „slof-
straat" eigenlijk niets te maken hadden on
mogelijk worden gemaakt, althans veel min
der aantrekkelijk, om met een vaartje van 20
K.M. of meer hun Kalverstraatje te pikken
Loopen kon men er niet meer zonder door
loopend te worden opgeschrikt of gehinderd
door deze ordeverstoorders. Een traditie
stond op het spel ea waar den gemeentelij
ken autoriteiten de competentie ontbreekt om
zoo maar een straat af te sluiten, moest
wel zeer listige oplossing worden gevonden.
Welnu, uit het brein van dezen inspecteur
kwam een „doolhofbepaling" te voorschijn,
welke inderdaad het gewenschte resultaat
oplevert, dat uitsluitend zij, die noodzake
lijkerwijs met hun auto's in de Kalverstraat
moeten zijn, daar thans rijden. Het is een
meesterstukje van verkeerstechniek gewór
den en eigenlijk ook weer het Ei van Colom-
bus. En iederen bezoeker van Amsterdam
durf ik gevoeglijk aan te raden dit snufje op
verkeersgebied te gaan bewonderen. Amster
dam heeft haar Kalverstraat weer terug; een
verblijdende gebeurtenis voor duizenden, die
de dagelijksche parade van wandelgangers
de laatste jaren hebben moeten ontberen.
Als die Inspecteur geen standbeeld krijgt
Ook de nieuwe, hoewel dan tijdelijke tram
directeur laat ons niet te lang zonder nieuw
tjes en experimenten. Na de theatertram en
de vijf-minuten-diensten, na de verlaging
der stroomprijzen en de ingrijpende in
terne veranderingen bij het personeel, is nu
ook de z.g. harmonica-tram de baan op. Na
een nachtelijken tocht voor genoodigden
wordt de nieuwe vinding thans in het dag
licht gedemonstreerd en al eenige dagen, tot
groot vermaak van talloozen, heeft de „mon
stertram" een eigen route en echte klandizie.
Niemand zou vermoeden, dat men hier te
doen heeft met twee aan elkaar geknutselde
stokoude motorwagens, waartusschen een
soort platform werd geconstrueerd en waar
door men van twee wagens er een heeft we
ten te vervaardigen en wie zou beweren, dat
het een wagen uit Boston of Wladiwostok of
Nürnberg is, wordt op slag geloofd. Men
heeft een tweemanswagen met twee wagens
geconstrueerd, zooals men voor 1 man den
éénmanswagen ontwierp en zoodoende toch
per tramtrein, bij een vervoer van niet min
der dan 70 passagiers, één man personeel
uitgespaard. Zoodat het nieuwe -vehikel ze
ker wel in zekeren zin een bezuiniging zal
bevorderen. Iets wat voor ons trambedrijf
niet bepaald een overdreven weelde zou be-
teekenen. Een andere vraag is echter of het
heele geval, met harmonica en al, op den
duur practisch genoeg zal blijken om in de
practijk te voldoen. Bij publiek en personeel
zal omtrent comfort en dienstopvattingen nog
wel h^gl wat moeten wijzigen voor de harmo
nicatram, wat men noemt, tot de populari-
ten onzer stad zal behooren. Wij zullen moe
ien wennen aan de breede middenopening,
waar wij niet in mogen en het smalle poort
je vóór, waar wij doorheen moeten. Hoe de
conducteur in alle gevallen precies aan zijn
Ke'd zal komen heb ik nog niet vermogen te
begrijpen, maar zoo was het ook met het
overstapsysteem: er is wel degelijk eenige
studie en ontwikkeling vereischt om hier in
msterdam te trammen. Er moeten voor dit
nieuwe vervoermiddel vooral veel rookers
men, want met hen alleen wordt de achter-
wagen bemand. Wie daar niet zitten wil
door jlgen,iik dir«t uitstappen, immers
dan voorwagen wordt men in minder
dpnk?^11 heengedrukt om op het mid-
liikprt *e komen betalen en liefst tetge-
voorcfii. W€er uit te stappen. Ik kan mij
man,(.r da* bet heele systeem u op deze
komt m gelegd nog niet duidelijk voor
al aU iL.ar l1, verkeert dan in hetzelfde ge-
dit anDP 0°k mij is de werkwijze van
tnischipnr;.ia! 12$.een Puzz'e, maar dat went
Vele nrin, hebben bij de tram al zoo-
meurs versleten; wij willen dit ook
graag nog beproeven. En mocht het experi
ment mislukkenhet is toch altijd wel aardig
als bezienswaardigheid voor de vreemdelin
gen en later voor het museum.
Dat de geschiedenis van het aftreden der
Amsterdamsche socialistische raadsleden, die
vóór de loonsverlaging stemden, ook in den
Amsterdamschen Raad nog wel een staartje
zou hebben was zeker te voorzien. En Woens
dag heeft de gemeenteraad in den breede uit
geweid over de houding van het drietal sena
toren, dat eigen inzicht en algemeen belang
hooger achtte, dan het specifieke partij- of
zij het dan ook federatiestandpunt. De stem
ming in den Raad bewees maar al te duide
lijk, dat hier thans de leege stoelen staan van
drie inmiddels reeds vier verdienstelij
ke leden van Amsterdam's vroedschap, die
altoos met kennis en ervaring en getuigend
van een oprechte liefde voor Amsterdam en
haar belangen, zich van hun plichten als
raadsleden hebben gekweten. En zooals ook
thans door hun politieke tegenstanders be
toogd werd, bij de breedvoerige debatten
over de verhouding van kiezers en gekozenen,
bij de verschillende interpretaties van artikel
zoo- en zoo-veel der gemeentewet en bij alle
gemaakte veronderstellingen over de conse
quenties van dit ongewoon en ernstig gebeu
ren, in de toekomst, moet men ongetwijfeld
bewondering hebben voor deze mannen van
karakter en overtuiging, die naar eer en ge
weten Amsterdam's zaak wilden dienen. On
willekeurig vraagt men zich af, of in zulke
gevallen wel anderen evenzoo hadden gehan
deld en of voor velen niet inderdaad het
raadslidmaatschap boven innerlijke overtui
ging zou zijn gegaan?
En hoe sterk het pleidooi van socialistische
zijde gevoerd ook mocht zijn, wij allen heb
ben het gevoel, dat Amsterdam door de ge
beurtenissen van de laatste weken in dit ver
band een zwaar verlies geleden heeft. Niet
voor niets heeft dit ongewone parlementaire
jqoepuBB op uaSui-Hj opoarq ooz ui pijjuoo
getrokken en zooveel stof doen opwaaien.
Dat politiek een moeilijk te hanteeren ele
ment is bij het naar eigen inzicht regeeren
en behartigen van het algeeneen belang is
weer eens overduidelijk door het bedanken
der heeren van den Bergh, Ossendorp, Polak
en Van den Tempel komen vast te staan.
VAN SIEGEN.
Evenals in Holland maakten de schoolkinde
ren in Duitschland hun jaarlijksche schoolreis
jes onder leiding van hun onderwijzers en
bij deze schoolreisjes was het plan om meer-
daagsche tochten te maken reeds dikwijls af
gestuit op de bezwaren, die de eventueele
overnachtingen met zich mee brachten.
Totdat in 1909 een onderwijzer te Westfalen,
Richard Schirrmann, op de gedachte kwam om
de in de vacantie toch ongebruikte schoolloka
len te gebruiken als slaapplaatsen. De klas
sen werden dan ontruimd, en op den grond
legde men stroozakken en kussens en vormde
zoo zeer eenvoudige, maar naar mijn eigen er
varing, heel goede slaapplaatsen. Dit was het
allereerste begin en reeds het jaar daarop ont
stond een klein gebouwtje in Altena in West-
falen, speciaal voor dit doel ingericht, de
eerste Jeugdherberg.
Dit werd mogelijk gemaakt door een subsidie
die de stad Altena gaf, groot 600 Mark. Nog
datzelfde jaar volgden de jeugdherbergen te
Radervormwald en te Herschib, beiden schen-
kingen van resp. fabrikant Schürenberg en
Krupp von Bolen.
Daarna groeide dit werk zeer snel en breidde
zich over geheel Duitschland en later zelfs over
de omringende landen uit. Het oorspronkelijke
doel als overnachtingsgelegenheid voor de la
gere scholen werd reeds tamelijk vlug losgela
ten, en zoo werden de jeugdherbergen ook
opengesteld voor de scholieren der middelbare
scholen en voor de jeugdbeweging (Wander-
vögel).
Daar de Duitsche jeugd in 't algemeen meer
voor trekken voelt dan de Hollandsche, maakte
zij dan ook gaarne gebruik van de nieuwe in
richtingen „de Jeugdherbergen", zoodat ook
het aantal overnachtingen zeer snel steeg.
Vanzelfsprekend is het, dat de jeugdherber
gen, die dus oorspronkelijk gebruikt zouden
worden door de lagere scholen, alcohol- en
nicotine-vrij waren. En deze practische maat
regelen werden later bijna automatisch een
principiëele uitspraak van de jeugdherbergen
beweging.
Dat we niet zonder critiek behoeven te staan
tegenover wat Duitschland bouwde, is logisch
en dus mogen we ook wel wijzen op het feit,
dat soms een typisch chauvinistische tendenz
in het jeugdherbergenwerk werd gevonden,
wat o.a. blijkt uit het volgende citaatje:
„Wer zur Gesunderhaltung und Unter-
stützung des gesunden Stammes der Nation
durch Förderung des mehrtatigen Wandern
beitragt, der erfüllt nicht nur eine rein mensch-
liche, sondern auch eine recht eigentliche va-
terlandische Pflicht".
(Vert.: Wie tot steun en instandhouding van
onze volksgezondheid het meerdaagsche trek
ken bevordert, vervult niet alleen een zuiver
menschelijke, maar in 't bijzonder een nationale
plicht).
Maar dat het jeugdherbergenwerk snel groei
de, mag uit onderstaand staatje blijken:
Jaar Jeugdherbergen overnachtings
aantal
1911 11 3.000
1915 200 10.000
1920 700 186.000
1925 2150 1.423.181
1926 2283 2.159.204
1927 2318 2.655.292
Terwijl in de jaren die daarop volgden het
aantal jeugdherbergen niet belangrijk meer
steeg, kwam het overnachtingsaantal boven de
3 millioen. Van deze 3 millioen zijn dan onge
veer 30 pet. van de lagere scholen, 30 pet. van
de middelbare scholen en het overig aantal
vrije trekkers. Terwijl het totaal aantal meis
jes pl. m. 30 pet. bedroeg. We kunnen dus
zonder overdrijving concludeeren dat het
jeugdherbergenwerk enorm snel gegroeid is, en
dat het een zeer belangrijke factor is gewor
den in de volksontwikkeling. Niet in de laatste
plaats was dit mogelijk door de goede organi
satie „Verband für Deutsche Jugendherberge",
die dit werk practisch en idiëel leidde, het land
verdeelde in 29 Gauen (gewesten) en ruim 900
Ortogruppe (plaatselijke organisaties). En bo
vendien werd dit werk door de overheid met
ruime hand gesteund.
want er is een middel dat U kalm houdt en
waardoor Uw geest helder blijft.
Mijnhardt's Zenuwtabletten behoeden U voor
zenuwachtigheid. Ze zijn verkrijgbaar in kokers
van 75 ct. bij Apoth. en Drogisten.
Tallooze andere organisaties van de meest
uiteenloopende richting verleenden bovendien
hun medewerking en om eenig inzicht te ver
krijgen hierover noem ik daarom:
Bund der Gefangnis und Strafanstalt be
ambten- und beambtinnen.
Katholischer Junglehrerbund.
Verein Marine Jugend.
Verband der Sozialistische Arbeiterjugend
Deutschlands.
Hitier Jugend Vereinigungen.
Reichsausschusz der Jüdische Jugend Ver
bande.
Enz. enz.
Hieruit mag blijken dat dit werk inderdaad
ondogmatisch is gebleven en het zal den Hol
lander die tochten maakt, dan ook niet moeten
verwonderen wanneer hij een R. K. geestelijke
met een groep jongens of meisjes in een jeugd
herberg ontmoet naast een troep socialistische
jongeren.
Natuurlijk kan ook in Duitschland maar niet
iedereen de jeugdherbergen bezoeken en men
zal daarom een kaart (Ausweis) moeten bezit
ten van het Duitsche Verband (D.-J.-H.). Dit
zelfde Verband zorgt bovendien voor een uit
stekende propaganda, geeft vlugschriften en
brochures uit, heeft haar eigen tijdschrift „die
Jugendherberge", haar eigen films, o.a. „die
Fahrt um die Welt".
Een ieder zal begrijpen, dat ook fouten ge
maakt zijn, en dat zich nog moeilijkheden voor
doen, maar dit aantal is inderdaad zeer gering.
Hoe is thans de toestand van de Duitsche
jeugdherbergen?
Men zou daarop natuurlijk kunnen ant
woorden met een theoretische beschouwing,
maar liever geef ik een antwoord uit mijn eigen
ervaring, die ik opdeed op tochten via die
jeugdherbergen.
We treffen er dan prachtige, goed-ingerichte
jeugdherbergen aan, b.v. te Keulen met liefst
600 bedden met badgelegenheid, douches enz.,
en wanneer we dan weten, dat dergelijke
jeugdherbergen vaak vol zijn, dan zegt dit vol
doende.
We noemen bovendien de J. H. te Bacharach,
een prachtig gerestaureerde ruïne van het slot
Stahleck, de J. H. te Heidelberg, de nieuwe
J. H. te Altenau i. Harz. Deze allen zijn keurig
ingericht en liggen op prachtige plaatsen.
Minder goede zijn er ook, maar niet alles kan
gelijktijdig en overal is geld voor noodig.
Dat dit werk langzamerhand van internatio
nale beteekenis is geworden mag o.a. blijken uit
het feit dat we met vier Hollanders op een
nacht in een kleine jeugdherberg aan den Rijn
aantroffen: Franschen, Duitschers, Engelschen
en Tsjechen.
En tot slot dan nog dat de J. H. Frensburg
geworden is tot een middelpunt voor de jeugd
beweging van bijna heel Europa.
Kan het anders, dat dit mooie en nuttige
werk ook in ons land woTtel moest schieten?
WIM WIESE.
DOODELIJKE AANRIJDING OP DE
STADHOUDERSKADE TE
's-GRAVENHAGE.
F'etsers, die elkaar vasthielden.
Op 3 Novemberf 1931 's middags, is op
het kruispunt StadhouderslaanStadhou
dersplein, een aanrijding geschied tusschen
een vrachtauto met tractor, bestuurd door
den chauffeur M. D. en twee fietsers, den
18 jarige F. H. van O. en diens verloofde
mej. K. A-, tengevolge waarvan beide laat-
sten kwamen te vallen en van O. overreden
werd, tengevolge waarvan hij onmiddellijk
overleed
De Haagsche rechtbank heeft den chauf
feur D. van het hem ten laste gelegde ver
oorzaken van dood door schuld vrijgespro
ken, van welk vonnis de officier van justitie
hooger beroep aantcekende.
Gisteren diende deze zaak voor het Hof.
Uit het getuigenverhoor kwam wederom vast
te staan, dat de jongeman het meisje vast
hield op het oogenblik van de aanrijding.
De advocaat-generaal mr. Brants, conclu
deerde tot bevestiging van het vrijsprekende
vonnis.
Arrest 22 dezer. -
DE TRIBUNE-KWESTIE.
Straffen van zes en drie weken
gevangenisstraf geëischt.
De Vierde Kamer der Amsterdamsche
Rechtbank heeft Zaterdag de Woensdag ge
schorste behandeling voortgezet van de
zaken tegen den directeur van „Atlanta", de
drukkerij waar de „Tribune" wordt gedrukt,
een civiel-ingetieur en een advocaat, die
terecht stonden wegens smaadschrift subs.
beleediging in de „Tribune".
Woensdag zijn ie getu'gen a charge ge
hoord, Zaterdag werd voortgegaan met het
verhoor van de"getuigen a décharge. Onder
deze waren door fa verdediging opgeroepen
de ministers van b :enlandsche zaken en
van koloniën, die beide bericht van verhinde
ring hadden gezonden. Deze ministers waren
opgeroepen in verband met een artikel „de
ministers op leugens betrapt" waarover nu
alleen de heer Wijnkoop lid der Tweede
Kamer kon worden gehoord. Deze gaf een
uiteenzetting van zijn vragen in de Tweede
Kamer over het bezoek van buitenlandsche
ministers aan Indië en de daarop ontvangen
antwoorden van de ministers, die getuige
Wijnkoop als bewuste onwaarheid had aan
gemerkt en naar aanleiding van welke Ka
merdebatten het geïncrimineerde artikel in de
„Tribune" is verschenen.
Over het niet verschijnen als getuigen van
de ministers voerden de verdedigers mrs.
Simon de Jong en P. van 't Hoff Stolk aan
dat de rechtbank de behandeling der zaak
moest uitstellen, waarmee de officier van
justitie uitsluitend op formeele gronden in
stemde. Na in raadkamer te zijn geweest be
sliste de rechtbank dat de zaken weer ge
splitst zouden worden; die tegen den direc
teur en den ingenieur zouden worden voort
gezet, die tegen den advocaat uitgesteld tot
17 Juni. De rechtbank zal bij die behande
ling eerst bekend maken of zij volgens de wet
vellicht is de zaak eenmaal wegens het niet
verschijnen van de ministers uit te stellen.
Gehoord werden nu de andere getuigen a
dériiarge over de ongeregeldheden te Rotter
dam, waarover in de „Tribune" is geschreven
dat de politie provoceerend optrad en daarna
werd requisitoir genomen.
De officier van justitie achtte bewezen dat
de eerste verdachte verantwoordelijk is voor
het drukken van de „Tribune" en het blad
heeft doen verspreiden, o.a. de exemplaren
waarin voorkwamen de in je dagvaarding
genoemde zeer beleedigende artikelen voor
een pastoor te Ap idoorn, het Belgische ko
ningspaar en den paus, en eischte zes weken
gevangenisstraf. Tegen den ingenieur eischte
de officier wegens smaadschrift ten aanzien
van een Rotterdamschen politie inspecteur
drie weken gevangenisstraf.
Mr. Simon de Jong, optredende voor den
directeur, die zeide dat door de-e vervolging
de grenzen der concrete drukpersvrijheid
werden overschreden, pleitte dat de directeur
niet verantwoordelijk kan worden gesteld,
doch wel de N.V. Atlanta, hetgeen nu niet
was geschied.
Mr. P. van t Hoff Stolk betoogde dat met
betrekking tot het artikel over den inspecteur
noch van smaad, noch van beleediging
sprake is, omdat daarin niets anders wordt
gedaan dan de feiten weergeven. Daarom
vroeg de verdediger vrijspraak.
DE LUCHTDIENST SCHIPHOL—
TWENTE GEOPEND.
Vliegtocht van een 83-jarige.
Zaterdagavod om 20 u. 15 is op het lucht
vaartterrein Twente de dienst Schiphol
Twente v v. geopend. Voor het vertrek van
de P.H.A E.B. hield burgemeester Bergsma
een rede, waarin hij de verbinding toejuichte
van de lage landen aan de zee met de bosch-
rijke dreven van Twente. Ondanks de on
gunstige tijden spoorde hij aan tot doorzet
ten en voorwaarts gaan, omdat eens de tijd
zal komen dat Twente tot nieuw leven ont
waakt, waartoe de luchtdlenst kan mede
werken. Na de opstijging sprak hij zijn beste
wenschen uit voor de K. L. M.
Zaterdagochtend is met het vliegtuig van
de K. L. M. op het terrein geland de 85-jarige
moeder van wijlen burgemeester Stroink van
Lonneker. Zij was door het bestuur van de
K. L. M. uitgenoodigd de eerste officieele
vlucht naar Twente mede te maken, waar
mede de K. L M. de verdiensten van haar
zoon eerde, die zooveel heeft gedaan voor de
totstandkoming van het vliegveld. Bij aan
komst werden haar bloemen aangeboden.
HAUSNER LEVEND GEBORGEN.
Het Britsche petroleumtankschip
„Circe" van de Shell Cie heeft den sinds
een week vermisten Oceaanvlieger
Hausner op 500 zeemijlen ten Westen
van Cporto levend geborgen.
Hausner was Dinsdag 3 Juni van het
Amerikaansche vliegveld Floyd Ben-
nett opgestegen voor een vlucht naar
Warschau. Sindsdien had men niets
meer van hem vernomen.
Zooals reeds in het kort gemeld is de
Poolsch-Amerikaansche Oceaanvlieger
Hausner door het Engelsche olie-tank
schip Circe Shell behouden geborgen.
Na zijn redding deelde Hausner mede,
dat hij reeds Vrijdag, de voorvorige
week, op denzelfden dag, waarop hij
van het Amerikaansche vliegveld Lyn-
den in New-Jersey was opgestegen
voor zijn voorgenomen tocht naar War
schau, gedwongen was op zee te dalen,
toen het donker reeds was gevallen. Hij
heeft dus acht dagen met zijn Bellanco-
machine op zee rondgedreven voor hij
werd gered.
Daar het op het oogenblik, waarop
Hausner gered werd te donker was, kon
de kapitein van de „Circe Shell" het
vliegtuig niet aan boord nemen. Het
dreef in Zuid-Oostelijke richting weg.
Daar het toestel zich nog in goeden
staat schijnt te bevinden, is een draad
loos bericht uitgezonden aan alle in de
nabijheid varende schepen met het ver
zoek bij het passeeren het toestel te
bergen.
De Duitsche aviatrice Elly Beinhorn is
Zaterdagavond met haar Klemm-Adgus
sportvliegtuig van Lima komende in
Arica gearriveerd. De afstand Lima-
Aria, die 1200 K.M. groot is, heeft zij
zonder tusschenlanding afgelegd, waar
bij zij over de gebergten van de Andes
is gevlogen.
Voor haar vertrek uit Lima is Elly
Beinhorn buitengewoon gefiteerd. Haar
werd o.a. een Peruaansche ridderorde
aangeboden.
De volgende étappe zal Elly Beinhorn
over de sadpeterwoestijn van Chili
naar Santiago brengen, waar zij Dins
dag denkt te arriveeren. De vlucht trekt
in Zuid-Amerika meer den aandacht.
Op de geheele, door haar thans afgeleg
de, afstand is zij de eerste aviateur, die
een solovlucht uitvoert.
SCHOOLFEEST O. L SCHOOL
TE SCHAGEN.
De Oudercommissie kwam dezer da
gen bijeen voor bespreking schoolfeest.
De opbrengst van de inzameling der
gelden bij de ingezetenen bedroeg 50G
of ongeveer 100 minder dan het vorig
jaar. Het voornemen de kinderen van de
hoogste klassen een flinker reisje te
laten maken kwam hierdoor te verval
len, gezien mede het feit dat alle kinde
ren met de opening der nieuwe school
een metalen plaatje van de school is
verstrekt.
Met uitzondering der hoogste klasse,
welke als van ouds naar Amsterdam
gaat, zullen alle kinderen dit jaar we
derom naar Schoorl gaan.
De reis gaat per tram op Vrijdag 8
Juli a s.
Begrafenis ds. P. J. Proost
Met die treffende eenvoud die zijn ge
heele leven kenmerkte is Zaterdagmiddag
2 uur op de Nieuwe begraafplaats ter aarde
besteld het stoffelijk overschot van dr. d«.
P. J. Proost, em-predikant bij de Herv. ge
meente. De overledene, die de ouderdom van
78 jaar bereikte, was predikant te Geervfieè,
O os ter- en Wester-Blokker, Koog a. d. Zaan,
Wormerveer en Brouwershaven. Slechts IX1
jaar was hij hier woonachtig. Geen bezoek,
geen bloemen en geen woord aan zijn groeve.
Dit typeerde de geliefde eenvoudige man, die
we reeds jaren kenden omdat hij op onze
geboorteplaats Wester-Blokker, werkzaam
was. Een uiterst eenvoudige begrafenis en
een bloemtak van zijn vrouw sierde de baar.
Toch was de belangstelling bijzonder groot.
Vele vrienden en collega's, waaronder ds.
Bloemhof alhier en ds. v. d. Kieboom uit
Bergen, waren tegenwoordig. Een edel
mensch is heengegaan. Jammer dat hij zoo
weinig van zijn welverdiende rust heeft ge-
noten.
RIJKSKWEEKSCHOOL' TE ALKMAAR.,
Onderwijzersexamen.
Zaterdag werden geëxamineerd 6 candi-
daten, die allen slaagden, t.w. de dames E.
van den Berg te Bergen, C. Hoveling te Den
Helder, M. Metz te Alkmaar, A. de Jong te
Den Helder, C- Kuiper te Medemblik en A'.
Wiedijk te Egmond aan Zee.
LANGENDIJK.
Men schrijft ons: 1
Dat de binnenschipperij het bijzondet
slecht heeft, is algemeen bekend, en dat de
schippers van Langendijk mede door de
malaise in dat bedrijf worden getroffen, zeer
begrijpelijk. Door bijzondere omstandigheden
zijn de Langendijker schippers bovendien nog
meer gedupeerd dan anderen, daar, tengevol
ge van de aardappelziekte verleden jaar, er
veel minder aardappels zijn verladen dan dat
het geval placht te zijn. Als overal heeft ook
hier het transportauto-vervoer veel van het
schippersemplooi tot zich getrokken, wat voor
al hier bijzonder groote afmetingen heeft aan
genomen, daar voor het vervoer van groenten
de vrachtauto wordt geprefereerd als zijnde
een veel sneller vervoermiddel dan het schip.
Algemeen zijn dan ook de klachten van at
Langendijker schippers over de buitengewoon
slechte tijden, welke zij doormaken.
Dit wetende, zou men mogen aannemen,
dat de vakgenooten in volle eensgezindheid
zouden trachten die moeilijkheden het hoofd
te bieden en ze zoo weinig mogelijk drukkend
te doen zijn. Een sterke vereeniging, waarbij
alle schippers aangesloten zijn, was voor dat
doel bijzonder geschikt. Gelukkig is hier de
splijtzwam van geloof en/of politiek nog niet
opgetreden, zoodat al een belangrijke factor
kon worden uitgeschakeld om tot een alge-
meene, allen omvattende vereeniging te ko
men.
Helaas blijken andere hinderpalen op den
weg naar eensgezindheid en homogeniteit te
liggen. Er zijn n.1. niet minder dan drie cor
poraties van schippers, die, niet alleen niet
samenwerkende, elkander echter een vlieg
trachten af te vangen bij het verkrijgen van
vracht. De vereeniging Beurtbevracnting telt
het grootste aantal leden, doch daar tegen
over staan de zoogenaamde wilde schippers
en nog een paar andere in combinatie met een
paar groothandelaars. Den laatsten tijd heb
ben verschillende conferenties plaats gehad,
om tot algemeen samenwerking of samen
smelting te komen, doch men deelde ons mee,
dat op 't oogenblik alle kans op eensgezind
heid verkeken is en verder dan ooit is verwij
derd van een fusie.
Deze loop van zaken is ongetwijfeld ten
zeerste te betreuren. Onze schippers zijn nij
vere, soms slavende en zwoegende werkers,
die arbeidestijden maakten, die een bespotting
waren van wat als billijk mag worden ge-
eischt. Nu de omstandigheden voor een toch
al sober bestaan nog moeilijker zijn gewor
den, gaan vakgenooten elkander tegenwerken
op een wijze, die de bestaansvoorwaarden
nog bemoeilijken. Ware er samenwerking, dan
zou men voordeeliger varen en kon ieder dei
schippers nog een bestaantje hebben. Om een
voorbeeld te noemen van de nadeelen der ver
deeldheid, zijn meegedeeld, dat het deze week
nog voorkwam, dat een hoeveelheid aardap
pels door drie schippers werd vervoerd, welke
gemakkelijk door één kon worden gevaren.
Ieder der partijen heeft echter zijn aanhang
onder de handelaars en exporteurs en zoo is
het mogelijk, dat tijd, energie, moeite en geld
worden verspild, welke bij overeenstemming
alle schippers ten goede zouden komen. Ons
dunkt, dat hier alle aanleiding was tot het
aanwijzen van een bemiddelaar, die het ver
trouwen van alle partijen had, opdat de schip
pers niet langer de nadeelige gevolgen onder
vonden van hun verdeeldheid.
BROEK OP LANGENDIJK
Men meldt ons:
Meermalen is er op gewezen, hoe onzinnig
de voorschriften van den minister aan den
Langendijk werden aangevoeld, waarbij het
gemeentebesturen verboden was toeslag te
geven aan tuinbouwers, die hun noodzake
lijke arbeiders niet konden betalen, terwijl de
gemeente terzelfder tijd steun verleende aan
werkloozen, die doelloos langs de straat
slenerden op het oogenblik, dat de akkers der
tuinders stonden te vervuilen. Vroeger reeds
keurden Ged. Staten op aandrang van den
minister, geen besluit van de gemeenten meer
goed, waarbij in het algemeen steun uit de
gemeentekas werd verleend aan tuinbouwers
in het algemeen. Zelfstandig werkende tuin
ders kon nog eenige steun verleend worden.
Later is het bekende millioen van het Rijk en
de gemeenten gekomen, zoodat alle steun
vanwege de gemeenten in anderen vorm ver
viel.
Er is nu kans, dat van de zijde der Pro
vincie iets zal worden gedaan, om een kleine