Alkmaarscbe Courant. Vreest geen Examen De Jeugdherbergen in Duitschland. Rechtszaken £uchtvaact JUck&School tycovwdaal Tlieuws Ho. 137 Miert rter es derfde Jaargang. HAANDAG 13 JUNI grieven uit de Hoofdstad Verdere bijzonderheden. ELLY BEINHORN IN CHILI. HEILOO. 1932 Een bonte week. Leege stoelen in den Raad. Uct was weer eens zoo'n week vol ver- fineren van allerlei aard en er zat tem- ïn de lucht. Met razende snelheid heeft P°-reeks van min of meer belangrijke ge- Sï.rtenissen zich bij ons aangediend en van :fn dusdanige variatie en bonte kleuren mengeling waren de vluchtige indrukken, wij ze biïna niet konden verwerken en °en er toe komt even te gaan uitpuffen en hè hè" te verzuchten. Want daar was allereerst een soort glo- rieuse intocht van Josephine Baker, waarvan oorspronkelijk niemand iets verwachte, waar toch eenige jaren geleden nog maar, haar Amsterdamsche tournèe in het bijzon der geen onverdeeld succes geheeten kon wor den. Maar alles scheen vergeten en vergeven aan het Concertgebouw-echec dacht niemand meer en het zwarte danseresje is een ont vangst ten deel gevallen, zooals een vorstin het zich slechts wenschen kan. Een cordon van agenten, die zich rond haar landauer hadden geschaard konden slechts met moei te een opdringende menschenmenigte terug houden en de aankomst bij het Carlton Ho tel in de Vijzelstifat j:an alleen maar verge leken worden mett<i<yvan Kingsfort Smith en van Dijk nu hun geslaagde occanvlucht. Even veel enthouisiaste Amsterdammers, voor wie een uur wachten geen .zwaar leek riepen er hoera en ook Josephine moest en zou voor het raam en op het bordes verschij nen voor en aleer de menschenmassa tevre den was. En dat Amsterdam spoedig ver geet bewees een eivolle première in ons groo- te Carré- gebouw, waar het van vialiteit sprankelende negerinnetje ruimschoots haar schade inhaalde en voor 100 pCt. revanche nam. Josephine Baker's zegetocht voerde door de Kalverstraat, juist aan den voor avond van den dag, waarop de Kalverstraat weer Kalverstraat zou 4ijn. Den Amsterdam schen verkeerspolitie-inspecteur L. A. A. Co- hen komt de eer toe in dit voor de Amster dammers zoo tergende vraagstuk een oplos sing te hebben gebracht. Het moet den auto bestuurders, die in onze goede oude „slof- straat" eigenlijk niets te maken hadden on mogelijk worden gemaakt, althans veel min der aantrekkelijk, om met een vaartje van 20 K.M. of meer hun Kalverstraatje te pikken Loopen kon men er niet meer zonder door loopend te worden opgeschrikt of gehinderd door deze ordeverstoorders. Een traditie stond op het spel ea waar den gemeentelij ken autoriteiten de competentie ontbreekt om zoo maar een straat af te sluiten, moest wel zeer listige oplossing worden gevonden. Welnu, uit het brein van dezen inspecteur kwam een „doolhofbepaling" te voorschijn, welke inderdaad het gewenschte resultaat oplevert, dat uitsluitend zij, die noodzake lijkerwijs met hun auto's in de Kalverstraat moeten zijn, daar thans rijden. Het is een meesterstukje van verkeerstechniek gewór den en eigenlijk ook weer het Ei van Colom- bus. En iederen bezoeker van Amsterdam durf ik gevoeglijk aan te raden dit snufje op verkeersgebied te gaan bewonderen. Amster dam heeft haar Kalverstraat weer terug; een verblijdende gebeurtenis voor duizenden, die de dagelijksche parade van wandelgangers de laatste jaren hebben moeten ontberen. Als die Inspecteur geen standbeeld krijgt Ook de nieuwe, hoewel dan tijdelijke tram directeur laat ons niet te lang zonder nieuw tjes en experimenten. Na de theatertram en de vijf-minuten-diensten, na de verlaging der stroomprijzen en de ingrijpende in terne veranderingen bij het personeel, is nu ook de z.g. harmonica-tram de baan op. Na een nachtelijken tocht voor genoodigden wordt de nieuwe vinding thans in het dag licht gedemonstreerd en al eenige dagen, tot groot vermaak van talloozen, heeft de „mon stertram" een eigen route en echte klandizie. Niemand zou vermoeden, dat men hier te doen heeft met twee aan elkaar geknutselde stokoude motorwagens, waartusschen een soort platform werd geconstrueerd en waar door men van twee wagens er een heeft we ten te vervaardigen en wie zou beweren, dat het een wagen uit Boston of Wladiwostok of Nürnberg is, wordt op slag geloofd. Men heeft een tweemanswagen met twee wagens geconstrueerd, zooals men voor 1 man den éénmanswagen ontwierp en zoodoende toch per tramtrein, bij een vervoer van niet min der dan 70 passagiers, één man personeel uitgespaard. Zoodat het nieuwe -vehikel ze ker wel in zekeren zin een bezuiniging zal bevorderen. Iets wat voor ons trambedrijf niet bepaald een overdreven weelde zou be- teekenen. Een andere vraag is echter of het heele geval, met harmonica en al, op den duur practisch genoeg zal blijken om in de practijk te voldoen. Bij publiek en personeel zal omtrent comfort en dienstopvattingen nog wel h^gl wat moeten wijzigen voor de harmo nicatram, wat men noemt, tot de populari- ten onzer stad zal behooren. Wij zullen moe ien wennen aan de breede middenopening, waar wij niet in mogen en het smalle poort je vóór, waar wij doorheen moeten. Hoe de conducteur in alle gevallen precies aan zijn Ke'd zal komen heb ik nog niet vermogen te begrijpen, maar zoo was het ook met het overstapsysteem: er is wel degelijk eenige studie en ontwikkeling vereischt om hier in msterdam te trammen. Er moeten voor dit nieuwe vervoermiddel vooral veel rookers men, want met hen alleen wordt de achter- wagen bemand. Wie daar niet zitten wil door jlgen,iik dir«t uitstappen, immers dan voorwagen wordt men in minder dpnk?^11 heengedrukt om op het mid- liikprt *e komen betalen en liefst tetge- voorcfii. W€er uit te stappen. Ik kan mij man,(.r da* bet heele systeem u op deze komt m gelegd nog niet duidelijk voor al aU iL.ar l1, verkeert dan in hetzelfde ge- dit anDP 0°k mij is de werkwijze van tnischipnr;.ia! 12$.een Puzz'e, maar dat went Vele nrin, hebben bij de tram al zoo- meurs versleten; wij willen dit ook graag nog beproeven. En mocht het experi ment mislukkenhet is toch altijd wel aardig als bezienswaardigheid voor de vreemdelin gen en later voor het museum. Dat de geschiedenis van het aftreden der Amsterdamsche socialistische raadsleden, die vóór de loonsverlaging stemden, ook in den Amsterdamschen Raad nog wel een staartje zou hebben was zeker te voorzien. En Woens dag heeft de gemeenteraad in den breede uit geweid over de houding van het drietal sena toren, dat eigen inzicht en algemeen belang hooger achtte, dan het specifieke partij- of zij het dan ook federatiestandpunt. De stem ming in den Raad bewees maar al te duide lijk, dat hier thans de leege stoelen staan van drie inmiddels reeds vier verdienstelij ke leden van Amsterdam's vroedschap, die altoos met kennis en ervaring en getuigend van een oprechte liefde voor Amsterdam en haar belangen, zich van hun plichten als raadsleden hebben gekweten. En zooals ook thans door hun politieke tegenstanders be toogd werd, bij de breedvoerige debatten over de verhouding van kiezers en gekozenen, bij de verschillende interpretaties van artikel zoo- en zoo-veel der gemeentewet en bij alle gemaakte veronderstellingen over de conse quenties van dit ongewoon en ernstig gebeu ren, in de toekomst, moet men ongetwijfeld bewondering hebben voor deze mannen van karakter en overtuiging, die naar eer en ge weten Amsterdam's zaak wilden dienen. On willekeurig vraagt men zich af, of in zulke gevallen wel anderen evenzoo hadden gehan deld en of voor velen niet inderdaad het raadslidmaatschap boven innerlijke overtui ging zou zijn gegaan? En hoe sterk het pleidooi van socialistische zijde gevoerd ook mocht zijn, wij allen heb ben het gevoel, dat Amsterdam door de ge beurtenissen van de laatste weken in dit ver band een zwaar verlies geleden heeft. Niet voor niets heeft dit ongewone parlementaire jqoepuBB op uaSui-Hj opoarq ooz ui pijjuoo getrokken en zooveel stof doen opwaaien. Dat politiek een moeilijk te hanteeren ele ment is bij het naar eigen inzicht regeeren en behartigen van het algeeneen belang is weer eens overduidelijk door het bedanken der heeren van den Bergh, Ossendorp, Polak en Van den Tempel komen vast te staan. VAN SIEGEN. Evenals in Holland maakten de schoolkinde ren in Duitschland hun jaarlijksche schoolreis jes onder leiding van hun onderwijzers en bij deze schoolreisjes was het plan om meer- daagsche tochten te maken reeds dikwijls af gestuit op de bezwaren, die de eventueele overnachtingen met zich mee brachten. Totdat in 1909 een onderwijzer te Westfalen, Richard Schirrmann, op de gedachte kwam om de in de vacantie toch ongebruikte schoolloka len te gebruiken als slaapplaatsen. De klas sen werden dan ontruimd, en op den grond legde men stroozakken en kussens en vormde zoo zeer eenvoudige, maar naar mijn eigen er varing, heel goede slaapplaatsen. Dit was het allereerste begin en reeds het jaar daarop ont stond een klein gebouwtje in Altena in West- falen, speciaal voor dit doel ingericht, de eerste Jeugdherberg. Dit werd mogelijk gemaakt door een subsidie die de stad Altena gaf, groot 600 Mark. Nog datzelfde jaar volgden de jeugdherbergen te Radervormwald en te Herschib, beiden schen- kingen van resp. fabrikant Schürenberg en Krupp von Bolen. Daarna groeide dit werk zeer snel en breidde zich over geheel Duitschland en later zelfs over de omringende landen uit. Het oorspronkelijke doel als overnachtingsgelegenheid voor de la gere scholen werd reeds tamelijk vlug losgela ten, en zoo werden de jeugdherbergen ook opengesteld voor de scholieren der middelbare scholen en voor de jeugdbeweging (Wander- vögel). Daar de Duitsche jeugd in 't algemeen meer voor trekken voelt dan de Hollandsche, maakte zij dan ook gaarne gebruik van de nieuwe in richtingen „de Jeugdherbergen", zoodat ook het aantal overnachtingen zeer snel steeg. Vanzelfsprekend is het, dat de jeugdherber gen, die dus oorspronkelijk gebruikt zouden worden door de lagere scholen, alcohol- en nicotine-vrij waren. En deze practische maat regelen werden later bijna automatisch een principiëele uitspraak van de jeugdherbergen beweging. Dat we niet zonder critiek behoeven te staan tegenover wat Duitschland bouwde, is logisch en dus mogen we ook wel wijzen op het feit, dat soms een typisch chauvinistische tendenz in het jeugdherbergenwerk werd gevonden, wat o.a. blijkt uit het volgende citaatje: „Wer zur Gesunderhaltung und Unter- stützung des gesunden Stammes der Nation durch Förderung des mehrtatigen Wandern beitragt, der erfüllt nicht nur eine rein mensch- liche, sondern auch eine recht eigentliche va- terlandische Pflicht". (Vert.: Wie tot steun en instandhouding van onze volksgezondheid het meerdaagsche trek ken bevordert, vervult niet alleen een zuiver menschelijke, maar in 't bijzonder een nationale plicht). Maar dat het jeugdherbergenwerk snel groei de, mag uit onderstaand staatje blijken: Jaar Jeugdherbergen overnachtings aantal 1911 11 3.000 1915 200 10.000 1920 700 186.000 1925 2150 1.423.181 1926 2283 2.159.204 1927 2318 2.655.292 Terwijl in de jaren die daarop volgden het aantal jeugdherbergen niet belangrijk meer steeg, kwam het overnachtingsaantal boven de 3 millioen. Van deze 3 millioen zijn dan onge veer 30 pet. van de lagere scholen, 30 pet. van de middelbare scholen en het overig aantal vrije trekkers. Terwijl het totaal aantal meis jes pl. m. 30 pet. bedroeg. We kunnen dus zonder overdrijving concludeeren dat het jeugdherbergenwerk enorm snel gegroeid is, en dat het een zeer belangrijke factor is gewor den in de volksontwikkeling. Niet in de laatste plaats was dit mogelijk door de goede organi satie „Verband für Deutsche Jugendherberge", die dit werk practisch en idiëel leidde, het land verdeelde in 29 Gauen (gewesten) en ruim 900 Ortogruppe (plaatselijke organisaties). En bo vendien werd dit werk door de overheid met ruime hand gesteund. want er is een middel dat U kalm houdt en waardoor Uw geest helder blijft. Mijnhardt's Zenuwtabletten behoeden U voor zenuwachtigheid. Ze zijn verkrijgbaar in kokers van 75 ct. bij Apoth. en Drogisten. Tallooze andere organisaties van de meest uiteenloopende richting verleenden bovendien hun medewerking en om eenig inzicht te ver krijgen hierover noem ik daarom: Bund der Gefangnis und Strafanstalt be ambten- und beambtinnen. Katholischer Junglehrerbund. Verein Marine Jugend. Verband der Sozialistische Arbeiterjugend Deutschlands. Hitier Jugend Vereinigungen. Reichsausschusz der Jüdische Jugend Ver bande. Enz. enz. Hieruit mag blijken dat dit werk inderdaad ondogmatisch is gebleven en het zal den Hol lander die tochten maakt, dan ook niet moeten verwonderen wanneer hij een R. K. geestelijke met een groep jongens of meisjes in een jeugd herberg ontmoet naast een troep socialistische jongeren. Natuurlijk kan ook in Duitschland maar niet iedereen de jeugdherbergen bezoeken en men zal daarom een kaart (Ausweis) moeten bezit ten van het Duitsche Verband (D.-J.-H.). Dit zelfde Verband zorgt bovendien voor een uit stekende propaganda, geeft vlugschriften en brochures uit, heeft haar eigen tijdschrift „die Jugendherberge", haar eigen films, o.a. „die Fahrt um die Welt". Een ieder zal begrijpen, dat ook fouten ge maakt zijn, en dat zich nog moeilijkheden voor doen, maar dit aantal is inderdaad zeer gering. Hoe is thans de toestand van de Duitsche jeugdherbergen? Men zou daarop natuurlijk kunnen ant woorden met een theoretische beschouwing, maar liever geef ik een antwoord uit mijn eigen ervaring, die ik opdeed op tochten via die jeugdherbergen. We treffen er dan prachtige, goed-ingerichte jeugdherbergen aan, b.v. te Keulen met liefst 600 bedden met badgelegenheid, douches enz., en wanneer we dan weten, dat dergelijke jeugdherbergen vaak vol zijn, dan zegt dit vol doende. We noemen bovendien de J. H. te Bacharach, een prachtig gerestaureerde ruïne van het slot Stahleck, de J. H. te Heidelberg, de nieuwe J. H. te Altenau i. Harz. Deze allen zijn keurig ingericht en liggen op prachtige plaatsen. Minder goede zijn er ook, maar niet alles kan gelijktijdig en overal is geld voor noodig. Dat dit werk langzamerhand van internatio nale beteekenis is geworden mag o.a. blijken uit het feit dat we met vier Hollanders op een nacht in een kleine jeugdherberg aan den Rijn aantroffen: Franschen, Duitschers, Engelschen en Tsjechen. En tot slot dan nog dat de J. H. Frensburg geworden is tot een middelpunt voor de jeugd beweging van bijna heel Europa. Kan het anders, dat dit mooie en nuttige werk ook in ons land woTtel moest schieten? WIM WIESE. DOODELIJKE AANRIJDING OP DE STADHOUDERSKADE TE 's-GRAVENHAGE. F'etsers, die elkaar vasthielden. Op 3 Novemberf 1931 's middags, is op het kruispunt StadhouderslaanStadhou dersplein, een aanrijding geschied tusschen een vrachtauto met tractor, bestuurd door den chauffeur M. D. en twee fietsers, den 18 jarige F. H. van O. en diens verloofde mej. K. A-, tengevolge waarvan beide laat- sten kwamen te vallen en van O. overreden werd, tengevolge waarvan hij onmiddellijk overleed De Haagsche rechtbank heeft den chauf feur D. van het hem ten laste gelegde ver oorzaken van dood door schuld vrijgespro ken, van welk vonnis de officier van justitie hooger beroep aantcekende. Gisteren diende deze zaak voor het Hof. Uit het getuigenverhoor kwam wederom vast te staan, dat de jongeman het meisje vast hield op het oogenblik van de aanrijding. De advocaat-generaal mr. Brants, conclu deerde tot bevestiging van het vrijsprekende vonnis. Arrest 22 dezer. - DE TRIBUNE-KWESTIE. Straffen van zes en drie weken gevangenisstraf geëischt. De Vierde Kamer der Amsterdamsche Rechtbank heeft Zaterdag de Woensdag ge schorste behandeling voortgezet van de zaken tegen den directeur van „Atlanta", de drukkerij waar de „Tribune" wordt gedrukt, een civiel-ingetieur en een advocaat, die terecht stonden wegens smaadschrift subs. beleediging in de „Tribune". Woensdag zijn ie getu'gen a charge ge hoord, Zaterdag werd voortgegaan met het verhoor van de"getuigen a décharge. Onder deze waren door fa verdediging opgeroepen de ministers van b :enlandsche zaken en van koloniën, die beide bericht van verhinde ring hadden gezonden. Deze ministers waren opgeroepen in verband met een artikel „de ministers op leugens betrapt" waarover nu alleen de heer Wijnkoop lid der Tweede Kamer kon worden gehoord. Deze gaf een uiteenzetting van zijn vragen in de Tweede Kamer over het bezoek van buitenlandsche ministers aan Indië en de daarop ontvangen antwoorden van de ministers, die getuige Wijnkoop als bewuste onwaarheid had aan gemerkt en naar aanleiding van welke Ka merdebatten het geïncrimineerde artikel in de „Tribune" is verschenen. Over het niet verschijnen als getuigen van de ministers voerden de verdedigers mrs. Simon de Jong en P. van 't Hoff Stolk aan dat de rechtbank de behandeling der zaak moest uitstellen, waarmee de officier van justitie uitsluitend op formeele gronden in stemde. Na in raadkamer te zijn geweest be sliste de rechtbank dat de zaken weer ge splitst zouden worden; die tegen den direc teur en den ingenieur zouden worden voort gezet, die tegen den advocaat uitgesteld tot 17 Juni. De rechtbank zal bij die behande ling eerst bekend maken of zij volgens de wet vellicht is de zaak eenmaal wegens het niet verschijnen van de ministers uit te stellen. Gehoord werden nu de andere getuigen a dériiarge over de ongeregeldheden te Rotter dam, waarover in de „Tribune" is geschreven dat de politie provoceerend optrad en daarna werd requisitoir genomen. De officier van justitie achtte bewezen dat de eerste verdachte verantwoordelijk is voor het drukken van de „Tribune" en het blad heeft doen verspreiden, o.a. de exemplaren waarin voorkwamen de in je dagvaarding genoemde zeer beleedigende artikelen voor een pastoor te Ap idoorn, het Belgische ko ningspaar en den paus, en eischte zes weken gevangenisstraf. Tegen den ingenieur eischte de officier wegens smaadschrift ten aanzien van een Rotterdamschen politie inspecteur drie weken gevangenisstraf. Mr. Simon de Jong, optredende voor den directeur, die zeide dat door de-e vervolging de grenzen der concrete drukpersvrijheid werden overschreden, pleitte dat de directeur niet verantwoordelijk kan worden gesteld, doch wel de N.V. Atlanta, hetgeen nu niet was geschied. Mr. P. van t Hoff Stolk betoogde dat met betrekking tot het artikel over den inspecteur noch van smaad, noch van beleediging sprake is, omdat daarin niets anders wordt gedaan dan de feiten weergeven. Daarom vroeg de verdediger vrijspraak. DE LUCHTDIENST SCHIPHOL— TWENTE GEOPEND. Vliegtocht van een 83-jarige. Zaterdagavod om 20 u. 15 is op het lucht vaartterrein Twente de dienst Schiphol Twente v v. geopend. Voor het vertrek van de P.H.A E.B. hield burgemeester Bergsma een rede, waarin hij de verbinding toejuichte van de lage landen aan de zee met de bosch- rijke dreven van Twente. Ondanks de on gunstige tijden spoorde hij aan tot doorzet ten en voorwaarts gaan, omdat eens de tijd zal komen dat Twente tot nieuw leven ont waakt, waartoe de luchtdlenst kan mede werken. Na de opstijging sprak hij zijn beste wenschen uit voor de K. L. M. Zaterdagochtend is met het vliegtuig van de K. L. M. op het terrein geland de 85-jarige moeder van wijlen burgemeester Stroink van Lonneker. Zij was door het bestuur van de K. L. M. uitgenoodigd de eerste officieele vlucht naar Twente mede te maken, waar mede de K. L M. de verdiensten van haar zoon eerde, die zooveel heeft gedaan voor de totstandkoming van het vliegveld. Bij aan komst werden haar bloemen aangeboden. HAUSNER LEVEND GEBORGEN. Het Britsche petroleumtankschip „Circe" van de Shell Cie heeft den sinds een week vermisten Oceaanvlieger Hausner op 500 zeemijlen ten Westen van Cporto levend geborgen. Hausner was Dinsdag 3 Juni van het Amerikaansche vliegveld Floyd Ben- nett opgestegen voor een vlucht naar Warschau. Sindsdien had men niets meer van hem vernomen. Zooals reeds in het kort gemeld is de Poolsch-Amerikaansche Oceaanvlieger Hausner door het Engelsche olie-tank schip Circe Shell behouden geborgen. Na zijn redding deelde Hausner mede, dat hij reeds Vrijdag, de voorvorige week, op denzelfden dag, waarop hij van het Amerikaansche vliegveld Lyn- den in New-Jersey was opgestegen voor zijn voorgenomen tocht naar War schau, gedwongen was op zee te dalen, toen het donker reeds was gevallen. Hij heeft dus acht dagen met zijn Bellanco- machine op zee rondgedreven voor hij werd gered. Daar het op het oogenblik, waarop Hausner gered werd te donker was, kon de kapitein van de „Circe Shell" het vliegtuig niet aan boord nemen. Het dreef in Zuid-Oostelijke richting weg. Daar het toestel zich nog in goeden staat schijnt te bevinden, is een draad loos bericht uitgezonden aan alle in de nabijheid varende schepen met het ver zoek bij het passeeren het toestel te bergen. De Duitsche aviatrice Elly Beinhorn is Zaterdagavond met haar Klemm-Adgus sportvliegtuig van Lima komende in Arica gearriveerd. De afstand Lima- Aria, die 1200 K.M. groot is, heeft zij zonder tusschenlanding afgelegd, waar bij zij over de gebergten van de Andes is gevlogen. Voor haar vertrek uit Lima is Elly Beinhorn buitengewoon gefiteerd. Haar werd o.a. een Peruaansche ridderorde aangeboden. De volgende étappe zal Elly Beinhorn over de sadpeterwoestijn van Chili naar Santiago brengen, waar zij Dins dag denkt te arriveeren. De vlucht trekt in Zuid-Amerika meer den aandacht. Op de geheele, door haar thans afgeleg de, afstand is zij de eerste aviateur, die een solovlucht uitvoert. SCHOOLFEEST O. L SCHOOL TE SCHAGEN. De Oudercommissie kwam dezer da gen bijeen voor bespreking schoolfeest. De opbrengst van de inzameling der gelden bij de ingezetenen bedroeg 50G of ongeveer 100 minder dan het vorig jaar. Het voornemen de kinderen van de hoogste klassen een flinker reisje te laten maken kwam hierdoor te verval len, gezien mede het feit dat alle kinde ren met de opening der nieuwe school een metalen plaatje van de school is verstrekt. Met uitzondering der hoogste klasse, welke als van ouds naar Amsterdam gaat, zullen alle kinderen dit jaar we derom naar Schoorl gaan. De reis gaat per tram op Vrijdag 8 Juli a s. Begrafenis ds. P. J. Proost Met die treffende eenvoud die zijn ge heele leven kenmerkte is Zaterdagmiddag 2 uur op de Nieuwe begraafplaats ter aarde besteld het stoffelijk overschot van dr. d«. P. J. Proost, em-predikant bij de Herv. ge meente. De overledene, die de ouderdom van 78 jaar bereikte, was predikant te Geervfieè, O os ter- en Wester-Blokker, Koog a. d. Zaan, Wormerveer en Brouwershaven. Slechts IX1 jaar was hij hier woonachtig. Geen bezoek, geen bloemen en geen woord aan zijn groeve. Dit typeerde de geliefde eenvoudige man, die we reeds jaren kenden omdat hij op onze geboorteplaats Wester-Blokker, werkzaam was. Een uiterst eenvoudige begrafenis en een bloemtak van zijn vrouw sierde de baar. Toch was de belangstelling bijzonder groot. Vele vrienden en collega's, waaronder ds. Bloemhof alhier en ds. v. d. Kieboom uit Bergen, waren tegenwoordig. Een edel mensch is heengegaan. Jammer dat hij zoo weinig van zijn welverdiende rust heeft ge- noten. RIJKSKWEEKSCHOOL' TE ALKMAAR., Onderwijzersexamen. Zaterdag werden geëxamineerd 6 candi- daten, die allen slaagden, t.w. de dames E. van den Berg te Bergen, C. Hoveling te Den Helder, M. Metz te Alkmaar, A. de Jong te Den Helder, C- Kuiper te Medemblik en A'. Wiedijk te Egmond aan Zee. LANGENDIJK. Men schrijft ons: 1 Dat de binnenschipperij het bijzondet slecht heeft, is algemeen bekend, en dat de schippers van Langendijk mede door de malaise in dat bedrijf worden getroffen, zeer begrijpelijk. Door bijzondere omstandigheden zijn de Langendijker schippers bovendien nog meer gedupeerd dan anderen, daar, tengevol ge van de aardappelziekte verleden jaar, er veel minder aardappels zijn verladen dan dat het geval placht te zijn. Als overal heeft ook hier het transportauto-vervoer veel van het schippersemplooi tot zich getrokken, wat voor al hier bijzonder groote afmetingen heeft aan genomen, daar voor het vervoer van groenten de vrachtauto wordt geprefereerd als zijnde een veel sneller vervoermiddel dan het schip. Algemeen zijn dan ook de klachten van at Langendijker schippers over de buitengewoon slechte tijden, welke zij doormaken. Dit wetende, zou men mogen aannemen, dat de vakgenooten in volle eensgezindheid zouden trachten die moeilijkheden het hoofd te bieden en ze zoo weinig mogelijk drukkend te doen zijn. Een sterke vereeniging, waarbij alle schippers aangesloten zijn, was voor dat doel bijzonder geschikt. Gelukkig is hier de splijtzwam van geloof en/of politiek nog niet opgetreden, zoodat al een belangrijke factor kon worden uitgeschakeld om tot een alge- meene, allen omvattende vereeniging te ko men. Helaas blijken andere hinderpalen op den weg naar eensgezindheid en homogeniteit te liggen. Er zijn n.1. niet minder dan drie cor poraties van schippers, die, niet alleen niet samenwerkende, elkander echter een vlieg trachten af te vangen bij het verkrijgen van vracht. De vereeniging Beurtbevracnting telt het grootste aantal leden, doch daar tegen over staan de zoogenaamde wilde schippers en nog een paar andere in combinatie met een paar groothandelaars. Den laatsten tijd heb ben verschillende conferenties plaats gehad, om tot algemeen samenwerking of samen smelting te komen, doch men deelde ons mee, dat op 't oogenblik alle kans op eensgezind heid verkeken is en verder dan ooit is verwij derd van een fusie. Deze loop van zaken is ongetwijfeld ten zeerste te betreuren. Onze schippers zijn nij vere, soms slavende en zwoegende werkers, die arbeidestijden maakten, die een bespotting waren van wat als billijk mag worden ge- eischt. Nu de omstandigheden voor een toch al sober bestaan nog moeilijker zijn gewor den, gaan vakgenooten elkander tegenwerken op een wijze, die de bestaansvoorwaarden nog bemoeilijken. Ware er samenwerking, dan zou men voordeeliger varen en kon ieder dei schippers nog een bestaantje hebben. Om een voorbeeld te noemen van de nadeelen der ver deeldheid, zijn meegedeeld, dat het deze week nog voorkwam, dat een hoeveelheid aardap pels door drie schippers werd vervoerd, welke gemakkelijk door één kon worden gevaren. Ieder der partijen heeft echter zijn aanhang onder de handelaars en exporteurs en zoo is het mogelijk, dat tijd, energie, moeite en geld worden verspild, welke bij overeenstemming alle schippers ten goede zouden komen. Ons dunkt, dat hier alle aanleiding was tot het aanwijzen van een bemiddelaar, die het ver trouwen van alle partijen had, opdat de schip pers niet langer de nadeelige gevolgen onder vonden van hun verdeeldheid. BROEK OP LANGENDIJK Men meldt ons: Meermalen is er op gewezen, hoe onzinnig de voorschriften van den minister aan den Langendijk werden aangevoeld, waarbij het gemeentebesturen verboden was toeslag te geven aan tuinbouwers, die hun noodzake lijke arbeiders niet konden betalen, terwijl de gemeente terzelfder tijd steun verleende aan werkloozen, die doelloos langs de straat slenerden op het oogenblik, dat de akkers der tuinders stonden te vervuilen. Vroeger reeds keurden Ged. Staten op aandrang van den minister, geen besluit van de gemeenten meer goed, waarbij in het algemeen steun uit de gemeentekas werd verleend aan tuinbouwers in het algemeen. Zelfstandig werkende tuin ders kon nog eenige steun verleend worden. Later is het bekende millioen van het Rijk en de gemeenten gekomen, zoodat alle steun vanwege de gemeenten in anderen vorm ver viel. Er is nu kans, dat van de zijde der Pro vincie iets zal worden gedaan, om een kleine

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 9