Alkmaarsche Courant.
Transpireerende
^Buitenland
LBinnenland
Honderd vier en dertigste Jaargang.
EVEN" PER K.L.I
NAAR MALMÖ.
1460 kilometer in 24 uur.
oksels en voeten
Moor kleine tuinen.
„o 140 1932
DONDERDAG 16 JUNI
tt
Heen met het „boemelvlieg-
tuie" over Brernen en Hamburg
Terug met den „Scandinavian
Air Express" En van een
gezelligen avond bij den Neder-
landschen konsul in Malmö.
(Van onzen specialen
verslaggever).
I
Er zijn verschillende stadia te on
derkennen in de ontwikkeling van den men-
gchelijken kijk op het vliegwezen. Het eerste
is nog slechts bekend bij hen die, als schrijver
dezes, de luchtvaart geboren hebben zien
worden, die zich de experimenten van Olie
slagers en Hélène Dutrieux, van Blériot en
van Maasdijk en van Fokker en van Wijn
malen en al deze groote en kleine pioniers der
luchtvaart meer, herinneren. Dit was het tijd
perk der stomme verwondering, van het on
bewuste gevoel iets heel grootsch te aan
schouwen, te staan bij een grooten mijlpaal
in de ontwikkeling van den technischen kant
des menschelijken geestes. De jongeren van
tegenwoordig, zij, die in den oorlog nog niet
tot bewustheid waren gekomen, kennen dit
niet meer; voor hen vliegt de mensch, even
natuurlijk als hij voor ons auto auto fiets
paard rijdt, 't Feit dat er een luchtvaart
bestaat, laat hun koud, indien niet een
speciale belangstlling in deze richting uit
anderen hoofde aanwezig mocht zijn. Mèt de
ouderen van dagen, die uit pure behoudzucht
der luchtvaart nimmer een goed hart konden
toedragen, vormen dezen de groote klasse
der lauwen en onverschilligen. Vervolgens is
er een betrekkelijk k'ein aantal menschen,
eensdeels gerecruteerd uit hen, die van den
aanvang der vliegerij af be'angstelling in de
ontwikkeling van dezen tak van verkeer en
techniek toonden en behielden, anderdeels uit
menschen van dezen tijd, die voldoende onbe
vangen en zonder geblaseerdheid tegenover
de zaak staan, om. naast het economische en
technische belang van de ontwikkeling des
vliegwezens, nog te zien de groote schoon
heid, die er gelegen is in dit zich los maken
van de aarde, dit vrij en frank,nobel ge
vormde menschen-machines, begeleid door
het duizendvoudig versterkt gezoem van
bijenvleugels, zweven door het blauwe lucht
ruim, honderden en duizenden meters boven
de menschenwerelö
Dit laatste slag is dat der duurzaam
belangstellenden; zij steunen de luchtvaart
moreel door dit enthousiasme, in feite door
bii te dragen tot hare bevordering en uitbrei
ding, waar zij maar kunnen Deze enthou
siasten zijn noodig, brood noodig. om de den
kinderschoenen reeds lang ontwassen lucht
vaart, door haar moeilijke economische
rijpingsjaren heen te brengen (Technisch
is zij dit stadium reeds lang voorbij!)
En dan zijn er tenslotte de „van-ze1fspre-
kenden" De groot-zakenlieden, diplomaten,
koeriers, wereldreizigers. Die weten, dat er
behalve spoorboekjes en afvaartlijsten van
booten, ook nog dienstregelingen van lucht
netten bestaan. Die veten, dat vliegen een
enorme tijdsbesparing geeft, en relatief niet
duur is. Die óók weten, dat vliegen veilig is,
met groote regelmatigheid geschiedt En die
dus vliegen, zonder enthousiasme, enkel,
omdat het van zelf spreekt- Dit stadium zul
len wij eens allen bereiken Deze luchtpassa
S'ers vormen n u echter voor een belangrijk
el het economische fundament onzer lucht
lijnen, maar zoolang nog een zoo groot deel
der menschheid onverschil'ig-afwijzend te
genover de luchtvaart staat, als thans het
geval nog is, zoolang zullen we het zonder
de enthousiasten niet kunnen stellen-
Er is nog werk aan den winkel voor hen.
De allerbeste propaganda voor de lucht
vaart is de daadwerkelijke; het is een regel
met zeer weinig uitzonderingen, dat wie
slechts eenmaal gevlogen heeft, voorgoed een
enthousiast voorstander der vliegerij gewor
den is.
De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij,
in wier vaste en vertrouwde handen de Ne-
derlandsche luchtvaart ligt. beseft ditdoor
het organiseeren van billijke rondvluchten
bv. doet zij duizenden dtn zgn. luchtdoop
ondergaan, wel wetende, dat velen dezet
rondvluchters later luchtpa,ssagiers op de ge
regelde lijnen zullen worden. Ook door een
vlot en vriendelijk contact met de pers tracht
d' K. L M de propageering der luchtvaart
t° bevorderen; en als een uitvloeisel daarvan
bv. gewerd onze redactie dezer dagen de uit-
noodiging eens als haar gast mede te vliegen
op de langste lijn. die de K L M. in Europa
(samen met de A B Aerotransport) vliegt,
de „Scandinavian Air Expipss" van Amster
dam op Malmö in Zuid Zweden.
Van dien dezer dagen gehouden tocht
moge hier een getrouw verslag volgen.
De reis vangt aan te Amsterdam. Passa
giers uit Londen kunnen daar nog tijdig aan
gekomen zijn, wanneer ze half 'én vandaar
vertrokken; ook Jie uit Parijs, te 12.15 uit
rjankrijks hoofdstad opgestegen zijn tijdig
binnen om nog dienzelfden avond in Malmo
zijn, vijf minuten voor half acht! Ze heb-
oen dan een afstand van 1150 K.M. afge
legd.
Fr vliegen evenwel per dag twee machines
i, ar yj,a'mö, twee terug. Het eene is „de
hp» j'' die over tremen en Hamburg gaat
"Jdere. een drie-motorige Fekker F XII,
A„' jrs °ver zee en land, rechtstreeks van
wl am naar Kopenhagen.
bopmpiWuren owreengekomen, dat ik met de
naar* Z0U gaan. Van Waalhaven
ker Ph Tcu v!°°£ i!'de 2-motorige Fok
Wew die uit Lorden kwam; nadat
<üe Inriia..u^1we'» kkend en geridderd van
vlucht, de motoren proef had laten
draaien, trok piloot Both ons met kracht om
hoog, precies te 11.55, en landde ons een
kwartiertje later op Schiphol, waar de sta
tionschef der K. L. M.. de heer Thomson, me
opwachtte met een sxe' navigatiekaarten Er
was nog tijd voor een praatje, een kop koffie
en een banaan; toen kwam een der stations
assistenten „passagiers voor 'Vemen, Ham
burg, Kopenhagen en Malmï instappen"
Met z'n vieren: een Engelsche miss, een En
gelschman, een Zweeo en ik. werden we naar
de PH—ACT gebracht, een één motorige
Fokker, Soer en Moulijn. Ie en 2e piloot
zaten reeds „op der bok"; binden stonden
vier rieten leunstoelen. De andere 3 waren
er uit gehaald en de rest van de cabine was
volgestouwd met kisten bloemen Klokke 1
uur vliegen gaat net als treinreizen: „op
dienstregeling-' geeft de gemeentelijke
havenmeester van zijn hoogen, alles dominee-
renden, toren met een lichtstraal de start
vergunning, we taxiën naar de grens van het
vliegveld, keeren dan tegen den wind in, en
zijn enkele oogenblikken later los van den
grond.
De routekaart voor passagiers geeft den
koers aan, over het nu IJselmeer, recht op
Harderwijk. Maar blijkens mijn grootere na-
vigatiekaart koersen we ik vermoed omdat
de K. L. M. voor een éénmotorig toestel zelfs
geen schijn van risico wil dragen niet over
zee, maar op Nijkerk, langs de kust. Hilver
sum is uit de lucht makkelijk te herkennen,
door Dudoks Raadhuis. Dra zijn we dan
boven de Veluwe, vaar het militaire vliegveld
Oldebroek duidelijl te zien is. 1.35 passeeren
we, vlak over Zwolle, den IJsel. De nieuwe
groote brug over die rivier maakt de oriënta
tie gemakkelijk. Dan wordt het iets moeilijker
voor me: ik ken deze landstreek niet. Mijn
mannelijke medepassagiers zijn niet hevig be
langstellend meer: de Engelschman zit te
slapen, zijn landgenoote houdt de kaart bij
en wat pienter! de Zweed leest een
roman. Door de ruitjes in het deurtje naar
den bok zie ik den hoogtemeter: we vliegen
zoo ongeveer op een 400 Meter. Even later
gaat het tukken den Engelschman vervelen,
en aangezien het blijk van onvoldoende
Phileas-Foggachtigheid zou geven, als hij
belangstelling ging toonen voor wat er om
hem heen gebeurt en te zien is, laat hij de
voorlichting onzer weetgierige mede-passa
gieres, zijn landgenoote, aan 'n Zweed en een
Nederlander over, duik in zijn koffer en
gaat zich verdiepen in „The economie conse-
quences of power production" toepasse
lijke lectuur, dat worde toegegeven!
Veel is er niet te zien overigens. Voor wien
de aanblik van de wereld, uit een vliegtuig
van 400 M. hoogte gezien, geen nieuws meer
is, valt er weinig bijzonders op te merken.
Als een keurig net lappendekentje, met lapjes
van groen, grijs en geel, glijdt de aarde on
der ons door. Hier en daar een speelgoed
huisje, dorpje, wegen met kleine boompjes;
koeien die op hol slaan, en andere die den
Fokker rustig laten 'brommen: ze weten
ervan
Wij krijgen zoo nu en dan een stevige
remous-tik, zoo'n soortement „gat in de
lucht"; je krijgt dan even dat gevoel van op
den luchtschommel in de maag. De Engel
sche miss lacht dan wat witjes even, de
mannen kijken alsof ze het al jaren gewend
zijn. Soms slingeren we even wat, als een
sloep wat nood: we hehben de ruimte en
twee fiksche kerels op den bok!
Bij het aan boord gaan kreeg ieder o.a
een zakje meteen plukje watten en een
pakje kauwgom. Het eerste tegen het geraas
van den motor, het laatste als prebaat mid
del tegen luchtziekte. Ik heb het beiden weg
gelegd, maar gebruik nu de propjes watten
toch maar. Het geluid van den motor vermin
dert erdoor t een aangenaam gezoen.
Aan bakboord, naar schatting een 25
K.M. van ons vandaan, ligt een groote stad
„Dat moet Oldenburg zijn" zegt de Zweed,
wijzende op z'n kaart. Ik beaam het. Een mi-
nuu of wat later is Brernen in zicht en 2.45,
dus juist 1 3/4 uur na het vertrek uit Amster
dam, rollen we er over het grasveld, tot voor
de hangars. Onze reisgenoote verlaat het
vliegtuig hier. „Ik moet naar Upsala" zoo
zegt ze, „maar eerst moet ik even hier in
Brernen wezen". En als ze ons verder goede
reis wenscht, voegt ze er aan toe: „Ik was
wel even bang met die bumpings, maar het
spij* me dat ik 't liet merken". Wij verzeker
den haar, dat ze zich kranig heeft gehouden
dan en meenen het.
Onderwijl komt een echt-gezellig-Duitsche
„Herr Doktor" uit een kantoor, en houdt den
pi'oot en mij. terwijl we even staan te praten,
een kernachtig meteorologisch vocrdrachtje
over de redenen, waarom een klein hooge-
drukgebied tusschen twee deprssies nooit
lang stand kan horden, en we raken hiervan
zóó onder den indruk, dat we als een haas
instijgen en lucht kiezen; „de hoogedruk
mocht anders eers tippelen wezen" merkt
piloot Soer glimlachend op
Te 2.58 zijn we weer in de lucht, Brernen
is net als Waa'haven bij ons: een goed vlieg,
vld, maar meer een aanloophaven. De eigen
lijke luchthaven van dit deel van Duitschland
is Hamburg, waar we om 3.38 landen. Een
geweldig steenen gebouw met restaurants
etcgroote hangarseen pracht-vliegveld.
De vertegenwoordiger der K.L.M., de heer
Laponder, komt ons hier begroeten; tevens
laat hij de laatste bloemenkitten uit de
machine halen, en de stoelen, die er in Am
sterdam uit verwijderd waren, worden uit den
Hamburgschen voorraad aangevuld. Het is
langzamerhand heerlijk zomerweer gewor
den: blauwe lucht met een heel enkel wolkje,
zonneschijn en een frisch windje.
Als de mecano's met hun werk klaar zijn,
de vlugge boys met „Deutsche Luft Hansa"
op hun matrozenbaretten hun werk gedaan
hebben en wii den heer I apender de hand
nedrukt hebben, gaan de Zweed en ik weer in
onze stoelen; onze Engelschman is verdwe
nen en dat gemis wordt niet erg gevoeld
3.55 zijn we weer los, koersen nu onge
veer N 39° O rechtwijzend op Kopenhagen
aan Die luchtnavigatie is toch maar heel
wat' makkelijker achter een kop thee en
een sigaar namelijk dan op zee. Je zegt:
hier ben ik, in Hamburg. Daar wil ik heen:
Kopenhagen. Je legt een liniaal over de
vaartaangenomen dat het eqp Mercator-
projectie is - trekt een streep, en zie: de
koers is klaar. Pas de correcties voor de be
kende afwijkingen van het kompas, daarop
toe, en als je dan koers vliegt, rekening houdt
met den invloed van den windwel, dan
kom je er vanzelf. Een kind kan de wasch
doen., al vlieg ik toch liever met een
piloot van de K.L.M.!
(Slot volgt).
MONARCHISTISCHE SAMEN
ZWERING TE MADRID ONTDEKT.
De politie te Madrid heeft een monarchis
tische samenzwering ontdekt en in dit ver
band verscheidene bekende persoonlijkheden
gearresteerd, o.m. den te Barcelona wonen
den generaal Barrera, die de laatste chef van
den generaal staf is geweest tijdens het
koninkrijk.
HET BEZOEK VAN HET POOLSCHE
OORLOGSSCHIP.
De Poolsche opvatting.
Gister is te Dantzig een Engelsch eskader
binnengeloopen. Korten tijd daarna arirveer-
de een Poolsche torpedojager „Wicher",
welks commandant den Engelschen admiraal
een bezoek aflegde De senaat van Dantzig
protesteerde tegen het aanloopen van den
haven van Dantzig bij den Poolschen diplo-
matieken vertegenwoordiger aldaar, waarbij
geëischt werd, dat de destroyer die haven
om 14 uur moest hebben verlaten. De Pool
sche commissaris te Dantzig antwoordde op
dit protest, dat de „Wicher" volgens tradi
tioneel gebruik te Dantzig was binnengeloo
pen, teneinde het Engelsche eskader te be
groeten. Bovendien erkent Polen geen een
zijdige beschikking over den haven van
Dantzig, zoodat Poolsche schepen, die den
haven van Dantzig zouden aandoen zich bij
de overheid van Dantzig zouden moeten aan
melden. In verband met deze overwegingen
werd het protest van de vertegenwoordigers
van Dantzig dan ook niet aanvaard. Tegen
15 uur heeft de Engelsche eskadercomman
dant een tegenbezoek gebracht aan boord van
den „Wicher", waarna de Poolsche destroyer
weer uit de haven van Dantzig vertrok/
Officieele mededeeling.
Officieel werd gister medegedeeld: Het
Poolsche oorlogsschip „Wicher" heeft, nadat
de regeering der Vrije stad Dantzig de ver-
eischte maatregelen heeft genomen, welke zijn
vastgelegd bij de regeling der Poolsch-Dant-
ziger geschillen, hedenmiddag de haven van
Dantzig verlaten.
EEN VROOLIJKE DOODE.
Een jaar na zijn dood voor
gerecht.
het
Precies een jaar na zijn overlijden heeft
Louis Durand voor de correctionneele recht
bank te Lyon terechtgestaan Omdat ach
teraf was gebleken dat hij eigenlijk niet dood
was, niet eens schijndood. Alleen maar een
doortrapte bedrieger met een buitengewone
handigheid.
In 1930 verliet Louis Durand, zonder iets
te zeggen, zijn vrouw en zijn dochter en ging
zich met zijn minnares, Jeanne Gauthier, in
Algiers vestigen. Den 8en Juni 1931 sloot hij
op den naam Gauthjer een levensverzekering
van 150.000 francs voor zijn „echtgenoote"
Eenige weken later werd hij erg „ziek", en
de dokter, die niet wist dat hij opzettelijk een
groote hoeveelheid quinine had geslikt, voor
spelde dat hij den nacht niet meer zou ha
len. Inderdaad ging Durand enkele uren la
ter „dood", d.w.z. hij deed alsof, en zijn min
nares legde hem af, maakte zijn gezicht met
witkalk zoo bleek mogelijk en plaatste eenige
kaarsen rond het bed. De dokter, zeer zeker
een oppervlakkig geleerde, constateerde den
dood zonder het lijk te hebben gezien. Een
ambtenaar van den burgerlijken stand, bij
het complot betrokken, schreef een overlij
densacte uit.
Den volgenden dag werd Durand begra
ven; of liever: een pop werd begraven, die 's
nacht in de lijkkist was gelegd. Durand was
heimelijk naar Constantine vertrokken, waar
heen zijn vriendin hem spoedig volgde. Van
daar trokken zij naar Villefranche-sur-Saone,
waar zij zich vestigden. Van de 150.000
francs der levensverzekering kochten zij een
aardig huisje. Het geld inden zij tezamen en
tot den ambtenaar, die het uitbetaalde en
zijn voldoening erover uitsprak dat Jeanne
Gauthier zoo spoedig weer een levensgezel
had gevonden, zeide deze laatste: „Ja, men
kan niet eeuwig treuren. Ik ben een nieuw le
ven begonnen".
Toch liep Durand er ten slotte in. Hij
deed te Lypn een bestelling op naam van den
zoon van zijn oud-patroon. Deze verklaarde
dat zijn zoon dit nooit kon hebben gedaan;
het geval werd onderzocht en Durand werd
ontmaskerd!
De behandeling der zaak in de rechtszaal
gaf aanleiding tot uitingen van groote hila
riteit. Iedereen waardeerde in stilte de fan
tastische mystificatie en de lachsalvo's waren
niet van de lucht. De getuigenis van een ho
telhouder te Algiers, die destijds op de be
grafenis was geweest, deed de zaal schateren,
en de plotselinge verschijning van den wetti
gen echtgenoot van Jeanne Gauthier leek op
de scène uit een vaudeville.
Het slot was echter dramatischLouis Du
rand kreeg vier jaar gevangenisstraf, Jean
ne Gauthier twee jaar, de ambtenaar van den
burgerlijken stand acht maanden.
verliezen hun onaangenaam karaker voor U
en Uw omgeving door een geregelde be
handeling met Purolpoeder. Zij houdt ze
droog en voorkomt het stukloopen der voeten.
In bussen van 45 ct., 60 ct. en 1 gld.
Alleen bij Apothekers en Drogisten.
EEN RECHTSKUNDIG ADVISEUR
GEARRESTEERD.
Verdacht van verduistering van
4500. Het geld in een speel
hol verloren.
Als Verdacht van verduistering van een be
drag van 4500 is de rechtskundig adviseur
V te Rotterdam aangehouden en opgesloten.
Geruimen tijd geleden is een bewoner van
de Carnisserlaan, de heer B. gestorven. De
erfeniskwestie werd door een notaris geregeld
de boedel werd niet verdeeld en met het beheer
werd de weduwe belast. Er was o.a. een
spaarbankboekje met 1200 en een bedrag
van 3000, dat was gedeponeerd bij de Rot-
terdamsche Bankvereeniging.
Na eenigen tijd wilden twee van de zoons
graag hun vaderlijk erfdeel hebben en de
moeder wendde zich tot den rechtskundig ad
viseur V., met het verzoek deze kwestie in or
de te maken. V„ die blijkbaar al spoedig be
greep, dat men met dergelijke erfeniskwesties
niet op de hoogte was, beweerde, dat het
geld geponeerd moest worden op het kanton
gerecht en dat hij daar wel voor zou zorgen,
mits men hem een volmacht gaf. Deze werd
hem verstrekt, de gelden werden inderdaad
opgevraagd, maar verder hoorde men niets
meer van V. Als men ging informeeren, werd
men aan het lijntje gehouden en tenslotte
wendde men zich tot de politie. Deze stelde
een onderzoek in, dat leidde tot de arrestatie
van V. Deze legde een volledige bekentenis
af. Hij beweerde het geld te hebben verloren
in een claudestien speelhol aan d? Boompjes
te Rotterdam.
In verband hiermee waarschuwt de com
missaris van politie in de 5e afdeeling, bureau
Nassaukade het publiek tegen de claude-
stiene speelgelegenheden, welke blijkens de
ingekomen klachten te bestaan. Bovendien
waarschuwt hij in het algemeen tegen de
praktijken van zgn rechtskundige adviseurs.
Het blijkt dat tegenwoordig menschen, die
niet precies weten hoe zij met een civiele
kwestie aanmoeten, de hulp van zoo iemand
inroepen en dikwijls loopt de zaak falikant
uit.
Zoo is kort geleden nog het volgende ge
beurd:
Een Rotterdammer had werk in Hamburg
gevonden. Zijn vrouw bleef hier achter en hij
gaf haar een machtiging, om geld van zijn
spaarbankboekje te halen. Toen de vrouw op
het postkantoor kwam, deelde men haar daar
mee, dat de machtiging nog niet in staat van
gewijsde was. Men verzuimde er haar bij te
vertellen, dat zij een week later het geld wel
zou kunnen krijgen. De vrouw, ongerust, om
dat zij het geld niet kon krijgen, wendde zich
tot een rechtskundig adviseur, die beloofde
haar te helpen.
Hij deed niets dan een week wachten, waar
na hij de vrouw meedeelde, dat hii de zaak in
het reine had gebracht. Voor zijn bemoeiin
gen vorderde hij het exhorbitante honorari
um van 70
MET EEN KANO UITGEGAAN
ZONDER TE KUNNEN ZWEMMEN.
Gisteravond te ongeveer 9 uur is een kano,
waarmee de 19-jarige H. v. Kleef en een ze
kere Segaar uit Leiden in het Oegstgeester-
kanaal aan het varen waren, door den golf
slag van een voorbijkomende motorboot om
geslagen. Geen van beiden kon zwemmen.
Segaar wist de kano te grijpen en zich
drijvend te houden, doch van K. verdween
in de diepte en verdronk. Zijn lijk is na een
uur dreggen opgehaald.
VLIEGENPLAAG TE HOOGEVEEN.
Men schrijft uit Hoogeveen aan de N.R.
Crt.:
Reeds eenige dagen doet zich hier het ver
schijnsel voor van een zelfs voor dit seizoen
ongewone vliegenplaag. Naar men ons me
dedeelde, is dit vermoedelijk een gevolg van
den vuilnistoevoer uit Den Haag; welk vuil
nis, zoo men weet. door de V. A. M. naar ie
ontginningen in Drente wordt gebracht.
ONGELUK MET EEN GEWEER
PATROON.
Een jongen ernstig gewond.
Gistermorgen vond de 10-jarige M. Vooys
te Ter Heyde aan Zee op een terrein achter
zijn ouderlijke woning een glinsterend voor
werp. In de woning kwam het voorwerp, dat
een geweerpatroon moet zijn gew^esf, tot ont
ploffing, tengevolge waarvan de knaap ern
stig werd gewond. Zijn rechterarm werd ver
brijzeld en hij kreeg zware verwondingen aan
het hoofd en de buikstreek. In zorgwekkenden
toestand is het kind naar het r.k. ziekenhuis
in Den Haag vervoerd. Vermoedelijk is de
geweerpatroon afkomstig van stroopers.
ZWEMMEN IN ZEE.
Een waarschuwing tegen de ge
varen.
De Nederl. Bond tot het redden van dren
kelingen geeft, ten einde de verdrinkings ge
vallen bij baders en zwemmers in zee zooveel
mogelijk te voorkomen, een aantal wenken
die, als zij ter harte worden genomen, veel
onheil kunnen voorkomen:
1. Ga nimmer op een onbewaakt strandge-
deelte baden of zwemmen, wanneer er 'n
sterke landwind waait en het water vallende
is. De bovenstroom en de muien voeren u van
de kust af.
2. Als ge baadt en ge bevindt u op de bank
ook al staat ge maar tot kniehoogte in het
water, let dan op den opkomenden vloed. Het
water stijgt in betrekkelijk korten tijd. De
mogelijkheid bestaat dat ge niet terug kunt
keeren.
3. Wilt ge veilig baden en zwemmen, wilt
ge volop geniet van de heerlijke, heilzame
zee, ga dan alleen baden en zwemmen daar
waar toezicht door ervaren badpersoneel
wordt uitgeoefend.
4. Gedraagt u geheel naar de aanwijzin
gen en raadgevingen van het personeel.
5. Breng den badman die van 's morgens
vroeg ot 's avonds laat, onvermoeid en onaf
gebroken op zijn klanten heeft te letten, niet
noodeloos in gevaar. Bedenk, dat velen van
hen huisvader zijn en door uw onvoorzichtig
heid een ongeluk kunnen krijgen.
6. Leer wat een mui is.
7. wanneer ge niet zwemmen kunt leer dan
zwemmen: maar onthoud ook, dat iemand
die goed kan zwemmen wel in zee kan ver
drinken.
8. Vraag, wanneer ge een goed zwemmer
.•ijt en ge wilt u iets verder uit kust begeven
aan den badman hoe de stroom loopt. Tegen
den stroom optornen is in zee geheel onbe
gonnen werk, -
Het planten van kool, me
loenen en komkommers.
We planten nu kool en houden er wel
rekening mede dat roode, witt® en
savoye kool, uitgezonderd late groene
savoye. vóór den langsten dag aan den
groei moet zijn. We planten op 70 tot 80
c.M. onderlinge afstand en gieten ze,
indien het droog weer is, flink aan. Kool
verlangd een voedzamen, vochthouden-
den bodem Wanneer de planten eenmaal
aan den groei zijn geven we 2 3 maal
een overbemesting met Chilisalpeter,
wat we aan den voet om de plant
strooien. Een hoeveelheid var, 2 K G.
per Are en per keer is niet overbodig en
de resultaten zullen al spoedig zichtbaar
zijn. In leeg gekomen bakken kunnen
we nu nog komkommers of meloenen
uitplanten. De grond wordt eerst flink
losgemaakt en ook het broeimateriaal
wordt losgeschud, waarna wij alle' flink
nat gieten. We pulanten een plant in
het midden van het raam. Om verbran
den te voorkomen kalken we het mid
dengedeelte van het raam. Dit is slechts
noodig totdat de planten zijn aange
groeid, daarna kunr.en ze het zonnetje
zeer goed verdragen. De hoofdstengel
nijpen we op 2 a 3 bladeren, de zijran-
ken nijpen we op 5 tot 7 bladeren en de
daarop volgende ranken wanneer ze de
zijkant der bak bereikt hebben. Vooral
meloenen luchten we tijdens den bloei
flink en houden ze dan eenigszins droog
om vruchtzetting te bevorderen. Wan
neer de vruchten eenmaal gezet zijn
nijpen we de ranken waaraan ze voor
komen in op 2 bladeren boven de vrucht.
Om de vruchten ongeschonden en zinde
lijk te houden ieggen we deze op een
stuk glas. Van veel belang is een regel
matige temperatuur en vochtigheid. Het
eerste regelen we zooveel mogelijk door
met overleg te luchten, waarbij tocht
rnoet worden vermeden. Gieten doen
we nooit in het hart der plant om het
afrotten der stengels te voorkomen. We
gieten voornamelijk* boven in den bak
daar het water immers gemakkelijk
naar beneden zich een weg baant. Men
kan ook een paar leege bloempotten in
den bak ingraven en daarin gieten.
Vooral de teelt van meloenen is nogal
bewerkelijk, maar het geeft dan ook
voldoening wanneer we deze gewilde
vruchten uit eigen tuin kunnen oogsten.
De benoodigde planten moeten onder
glas zijn aangekweekt en worden nu
met kluit overgebracht. Wie de leegge
komen bakken op een eenvoudiger wijze
wil benutten kan daarin postelein
zaaien. Ook in den vollen grond zaaien
we weer postelein en ook zomerpeen en
kropsla voor opvolgenden oogst.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
De zee had gisteren weer een gevaarlij
ken trek, die eenige slachtoffers eischte.
Op het Noordelijke strand te Scheveningen
is gisteravond de 24-jarige H. S„ slagers
knecht in de Van Galenstraat te Den Haag,
afgedreven en verdronken.
Op het stille strand gebeurde hetzelfde
met den 18-jarigen C. uit de Cronjestraat te
Den Haag. Beide lijken zijn aangespoeld.
DE MOORD TE NAALDWIJK.
De Haagsche rechtbank heeft hedenmor
gen uitspraak gedaan in de zaak tegen den
22-jarigen letterzetter J. P. Th. de B„ thans
gedetineerd, tegen wein door 't O M. ter zake
moord subs. doodslag op de 16-jarige Johan-
na v. d. B„ aldaar, 6 jaar gevangenisstraf
door te brengen in een bijzondere strafge-
vangenisstraf, was geëischt met ter beschik
kingstelling vap de regeering. De rechtbank
veroordeelde den verdachte geheel overeen
komstig het requisitoir van het O.M.
HET ONJUISTE CIJFER.
Het Ned. Corr. bur. meldt: Van bevoegde
zijde ontvingen wij onlangs tegenspraak van
het bericht in een der bladen, dat de com
missie-Wel ter op de begrooting 1933 een te
kort van 170 millioen zou hebben becijferd.
Het betrokken blad houdt het tekort van
170 millioen vol en acht de tegenspraak mug
genzifterij omdat primo de becijfering ook
wel door een andere dan door de commissie-
Weiter gemaakt kan zijn, secundo het ge
raamde tekort op de gewone „itgaven 102
millioen bedraagt, maar daarbij opgeteld
moet worden 35.000.000 voor werkloozen-
uitkeeringen en 35.000.000 voor Ijet gemeen
tefonds, welke 70 millioen waarschijnlijk op
den crisisdienst verstrekt wordt, alzoo ook
betaald moet worden.
Naar aanleiding van een en ander verne
men wij van dezelfde bevoegde zijde het vol
gende: Noch de commissie-Weiter, noch een
andere heeft een tekort van 170 millioen be
cijferd, noch op den gewonen dienst, noch op
den gewonen dienst plus den crisisdienst. Dit
cijfer blijft onjuist al worden andermaal aan
een onbevoegd adres nadere inlichtingen in
gewonnen. De bijdrage aan het gemeente
fonds is door de commissie-Weiter voor 1930
op rond 40 millioen geraamd en natuurlijk
onder de gewone uitgaven opgenomen, waar
zij thuisbehoort en waarop ook voor het loo
iende jaar 1932 de bijdrage aan het gemeen
tefonds is uitgetrokken. Inbegrepen dus
die 40 millioen komt de commissie-Weiter tot
een tekort voor 1933 op ruim 100 millioen*
op den gewonen dienst voor 't tekort op den
crisisdienst( d.w.z. voor de crisis-uitg. vooi
zoover niet gedekt door de bestaande crisis
heffing) raamt de commissie voor 1933 een
cijfer van 24.000.000. Een andere raming dan
die van de commissie-Welter is er niet. Het
komt ons voor, zoo besloot onze zegsman, dat
de pers in deze moeilijke tijden iets beters
heeft te doen, dan het publiceeren van on
juiste cijfers.
VERKEERSONGEVALLEN.
Kind gedood
De zesjarige Vrouwke Reitsma is heden
middag te Hemrik (Fr.) onder de tram geko
men en in zeer ernstigen toestand naar he'
ziekenhuis te Heerenveen overgebracht. Al-