Alkmaarsche Courant.
Schatten van Schoonheid
De Groote Prijs van Nederland.
SB®»
Qemeentecadm
Parijsche brieven
Konden) fier en dertigste Jaargang.
ZATERDAG 25 JUNI
De grootste en belangrijkste wegwed
strijd van 1932. Zelfs de Engelsche T. T.
in belangrijkheid geklopt. Meer dan 70
renners van 9 nationaliteiten.
ER WACHTEN ONS SCHERPE DUELS.
Ko 1« 1932
sluimeren' in Uw huid. Gelaatsmassage met
Purol wekt ze tot nieuw leven. Een handleiding
voor gelaatsmassage ontvangt U gratis bij
koop van Purol (doos 30 ct., tube 80 ct.).
Alleen bij Apoth. en Drogisten.
Wanneer dit relaas onder uw oogen
komt, geachte lezers, dan is welhaast
de strijd, waarover we het op 't oogen-
jjlik willen hebben, gestreden. Dan zul
len in drie klassen de kampioenen
hekend zijn en zullen de laatste rondjes
van de middagrace worden verreden.
De strijd om den Grooten Prijs van
Nederland!
Eigenlijk hoort men dien naam wei
nig noemen. In den regel zegt men T T.
en iede: weet, wat dat beteekent: het
grootste en grootsche motorfestijn van
Nederland, de klassieke race!
De organisatoren echter hebben ge
meend, dat de populaire betiteling T T.
verdwijnen moest, om plaats te maken
voor een goede Nederlandsche bena
ming en zij hebben dat op handige wijze
gedaan. Het vorig jaar hebben ze een
enorme reclame gemaakt met de T.T.-
betiteling en onder deze twee 'etters
gezet „Groote Prijs van Nederland". Dit
jaar deed men het precies andersom en
het volgend jaar zullen de twee letters
wellicht nog kleiner worden, om ten
slotte heelemaal te verdwijnen
O
Die organisatie weet wat! Ongeveer
een jaar geleden hebben wij persoonlijk
een halven middag zoek gebracht op het
•bureau der T T. en we zijn bijna duize
lig geworden van den enormen berg
werk, dien men verzetten moet. Recla
meplaten telde men bij duizenden,
transparanten bij tienduizenden, plak-
zegels bij honderdduizenden. De post
was eiken dag eenige deci-meters hoog.
De telefoon werd om de 5 minuten ge
bruikt.
Enfin, we hebben toen eventjes kun
nen zien, hoe de T.T.-organisatoren wer
ken, al weten we heel goed, dat we
slechts een klein gedeelte van den ar
beid konden aanschouwen.
Zooals het 't vp^jg jaar gegaan is. zoo
ging het ook nu of eigenlijk, deze keer
had men met een moeilijkheid te kam
pen, die men niet kende: de interna
tionale crisis. Immers, men kon wel
wedstrijden organiseeren, maar had
daarvoor in de eerste plaats renners
noodig. En de fabrieken waren dit jaar
zuiniger dan ooit met het laten starten
van hun vertegenwoordigers. Het TT.-
comité wist echter raad en kwam in de
onkosten tegemoet. Het ging zelfs zoo
ver, dat het eiken renner, die de race ïit
zou rijden, 100 gulden gaf als premie.
Om kort te gaan, wat in Duitschland
niet kon, wat in Frankrijk mislukte, wat
andere landen deed huiveren, dat kreeg
de moterclub'„Assen en Omstreken"
voor elkaar: een wegwedstrijd voor
1932. die in belangrijkheid nummer 1
werd, zelfs voor de befaamde races op
het Engelsche eiland Man!
Want terwijl op Man 56 renners met
13 verschillende renners startten, zuren
straks in Assen in totaal 72 renners van
9 landen met 28 verschillende merken
starten! En ouder deze 72 renners zijn
de besten, die op Man gestart zijn.
o
Tja! die renners en die merken. Bei
den zijn van groote beteekenis. Dat is
zoo op een grasbaan, dat is vooral in
een wegwedstrijd het geval. Elke renner
moet zijn motor kennen, moet weten,
wat -er uitgehaald kan worden en
moet dat er voor de volle 100 uit
halen! Dan moet de renner weten, hoe
het circuit „loopt", waar de bochten
zijn. hoe elke bocht „genomen" moet
worden Hij moet weten, hoe lang het
circuit is en uitrekenen, wanneer hij
benzine moet bijvullen. Voorts moet ie
renner bedacht zijn op de weersomstan
digheden: hij moet bij regenachtig weer
even snel kunnen rijden als bij mooi
weer; hij moeteen gladde bocht toch nog
met een behoorlijke snelheid door kun
nen komen. Met andere woorden: elke
renner moet zijn hersenen gebruiken
van de eerste tot de laatste seconde. En
mede door dit hersenwerk zal hij als
nummer één door de finish kunnen
vliegen!
o—
Wie er zullen winnen? Kijk dat is
nu eigenlijk het mooiste van deze races,
dat niemand vooruit kan zeggen, wie
winnaar wordt. Toch mogen er wel voor
spellingen gemaakt worden. We kennen
de meeste renners uit vorige wedstrij
den, hier en elders gehouden. We weten
ongeveer, welke motoren de snelste en
de sterkste zijn. En als we deze feiten
nagaan, dan zien we, dat in de 175 c M
klasse (8 deelnemers, 5 merken) ue
strijd denkelijk zal gaan tusschen den
Engelschman Fernihough (Excelsior) en
Kuyper (D K W.) Waarvan eerstge
noemde natuurlijk favoriet is.
In de 250 c.M3. klasse (15 deelnemers,
10 merken) is Nott (Rudge) met Daven-
Port (New mperial) favoriet. Daarnaast
niogen de Duitscher Geiss (D.K.W.),
Tyrell Smith (Rudge) en Mellors (New
Imperial) genoemd worden. Zij allen
zullen 'n harden strijd hebben te voeren,
waarbij we nier vergeten mogen, dat
Davenport de winnaar is van de jongste
race in Engeland.
Verder is Timmer, de nationale kam
pioen van 1931, blijkbaar goed getraind
en zal hij met Jac. Al de vaderlandsche
eer hoog houden.
In de 350 c.M3. klasse (19 deelnemers,
8 merken) wordt de strijd ongetwijfeld
zeer hevig. Mannen als Walker (Rudge),
Hunt (Norton), Woods (Norton) e. a.
kunnen rijden en onze v. Gent (Rudge),
Davids (Velocette) en v. Wijngaarden
Norton) doen weinig voor de beroeps
renners onder, al zullen hun machines
veellicht iets minder snel zijn. Benieuwd
zijn we vooral echter naar v. Gent, die
een speciale T. T.-machine schijnt te
hebben en het vorig jaar een verrassend
goede race reed.
Tenslotte de 500 c.M3. klasse (32 deel
nemers; 15 merken). Daar zien we al
lereerst den winnaar van het vorig jaar,
den Norton-man Hunt. Dan is er zijn
stalgenoot Woods. En hun grootste
concurrenten Nott en Walker op Rudge
zijn eveneens van de partij. Ziedaar
reeds de belofte voor geweldige duels!
Maar er is meer. Rosemeyer (Duitsch
land) verdedigt het N.S.U. merk, De-
meuter en Tackeny zullen hun F. N.'s
laten brommen, zelfs Sarolea wordt door
twe* Belgen verdedigd. En dan komen
van Hamersveld en Houtop de Eysink-
kleuren verdedigen, terwijl v. d. Pluym
en v. Dalsum hun Nortonpaarden ter
overwinning willen leiden.
Verder zijn hier Moeres (Ariel), Schot
(Ariel), Hartman (Motosacoche), v Pelt
(Sunbeam), N. Kuyper (D.K.W.), enz. enz.
Er is dus keuze genoeg en er zal
spanning genoeg komen!
En als we ons aan een voorspelling
mogen wagen, dan luidt deze:
Winnaar 175 M3. klasse: Fernihough
(Eng.) Excelsior; nationaal kampioen
Kuyper (D.K.W.)
250 c.M3. klasse: Davenport (Eng.)
New Imperial; nat. kampioen Timmer
(New Imperial).
350 c.M3. klasse: Hunt (Eng.) Norton;
nat. kampioen v. Gent, ÏRudge W.l
500 c.M3. klasse: Woods (Eng.) Norton;
nat. kampioen v. d. Pluym (Norton).
o
Volledigheidshalve laten we ftier nog
de inschrijvingen volgen.
Klasse 175 c.M3.
8 deelnemers, 3 nationaliteiten5 merken.
E. Fernihough, Engeland (Excelsior)
Dica Well, België (Barbé).
J. Burgers, Nederland (Francis Barnett).
Chr. v. Egmond, Nederland (James).
G. Mellema, Nederl. (Francis Barnett).
v. d. Ploeg, Nederland (D K W.).
Langenaar, Nederland (D.K W
N. Kuyper, Nederland (D.K.W.).
Klasse 250 c.M.3.
15 deelnemers, 6 nationaliteiten, 10 merken
C^Höpner, Duitschland (C K. Supreme).
J. Wenzel, Duitschland (Imperia).
W. Vogelsandt, Duitschland (Horex).
B. Ahlswede, Duitschland (Hercules).
W. Geiss, Duitschland (D.K W.)
H. Winkler, Duitschland (D.K.W.)
E. A Mellors, Engeland (New-Imperial)
B. E. M Quaglieni, Italië (Moto-Guzzi).
H. G. Tyrell Smith, Ierland (Rudge).
J. Lind, Zuid-Afrika (O.K.Supreme).
G. Timmer, Nederland (New Imperial)
G. A. de Ridder, Nederland (Cotton).
Jac. Al, Nederland (Royal Enfield).
J. Cordang, Nederland (O K Supreme).
L. H. Davenport, Engeland (N. Imperial)
Klasse 350 c.M.3.
19 deelnemers, 8 nationaliteiten, 8 merken.
H. Davids, Nederland (Velocette).
G. W Walker, Engeland (Radge).
S. Glaave, Engeland (New-Imperial).
P. Hunt, Engeland (Norton).
Sunqvist, Zweden (Husqvarna).
Torell, Zweden (Norton).
S. Woods, Ierland (Norton).
F. J Binder, Hongarije (Rudge).
R. Milhoux, België (F.N.)
E Selfo, Italië (Velocette).
P. v. Wijngaarden, Nederland (Norton).
J. H. P. Jansen, Nederl. (Motosacoche).
K Reinbergen, Nederland (Norton).
G. Roosjen, Nederland (Velocette).
„Replica", Nederland (Rudge)
Draaier, Nederland (Motosacoche).
W. van Gent Nederland (Rudge).
W. Schneider, Duitschland (Velocette).
F. Renier, België (Jonghi).
Klasse 500 c.M.3.
32 deelnemers, 7 nationaliteiten, 15 merken.
L. Deumeuter, België (F.N.)
J. Tacheny, België (F.N.)
Noir, Belgie, (Saroléa).
Grégoire, België, (Saroléa).
G. E. Nott, Engeland (Rudge).
W. Hanley, Engeland (Rudge).
P. Hunt, Engeland (Norton).
G. Kalén, Zweden (Husqvarna).
Westerberg, Zweden (Norton).
S. Woods, Ierland (Norton).
B. Rosemeyer, Duitschland (N S U.)
A. R. K v. d. Pluym, Nederland (Norton)
N. Bovée, Nederland (H D.)
A. Hartman, Nederland (Motosacoche).
J. E. Fijma, Nederland (Ariel).
K. Schot, Nederland (Ariel).
L. Simons, Nederland (A.J.S.)
H v d. Hoeven, Nederland (Sarolea).
G. A de Ridder, Nederland (Ariel).
J Moejes, Nederland (Ariel).
J C. Houtop. Nederland (Eysink).
Ph. J. C de Vries, Nederland (Douglas).
C J.J.Theunissen. Nederl (Motosacoche)
H. W. Beverdain, Nederl. (Royal Enfield)
jirandt niet op di tony
A. P. v. Hamersveld, Nederl. (Eysink).
G. van Pelt, Nederland (Sunbeam).
P. W. Crezee, Nederland (Ariel).
J. Teeken, Nederland (Ariel).
M. Schraven, Nederland (Ariel).
N. Kuyper, Nederland (D.K.W.).
R. Jecker, Duitschland (N.S.U.).
C. S. v. Dalsum, Nederland (Norton).
Assen, Vrijdagavond.
Ziezoo, we zijn nu aan den vooravond van
de groote wedstrijden. Nog enkele uren
slechts en de strijd zal een aanvang nemen,
't Wachten is nu alleen nog maar op het
weer en op het publiek.
Dat laatste is al bezig te komen. Vanmid
dag om 1 uur was Assen nog betrekkelijk
rustig (betrekkelijk zeggen we, want reeds de
heele week was het drukker dan anders, om
dat de renners met hun helpers en officials
reeds gekomen waren, om te trainen!), maar
tegen een uur of drie begon het. Uit alle hoe
ken van ons land kwamen de auto's en moto
ren in groote getale opzetten en de hotels
waren dan ook onmiddellijk „uitverkocht":
Gelukkig, dat bij particulieren nog honder
den geborgen konden worden, al ging in
Zwolle de mare, dat „geheel Assen en Gro
ningen vol zat!"
Straks zullen de treinen uit het Zuiden en
Westen van ons land nieuwe honderden lief
hebbers brengen en vannacht wordt Assen in
genomen door de extra-trein en ontelbare
autobussen
o
Er heerscht op 't oogenblik een echte
T.T. sfeer in het landelijke stadje. Overal
wordt gevlagd, overal ziet men de reclame
borden van alles, wat betrekking heeft op het
motorisme. Ieder, die men tegenkomt, begint
een praatje over de T.T., de jeugd weet pre
cies, hoe al die beroemde vreemdelingen er uit
zien en kent reeds de renners op het gezicht.
Reeds zijn 150 man rijkspolitie gedetacheerd
en vannacht komen er nog 100 bij! En dat
allemaal, omdat morgen de T.T. gehouden
wordt!
o
We zij namiddag nog even op het T.T -
bureau geweest. Daar heerschte een hoog
spanning. De telefoon stond niet stil, renners
kwamen en gingen, papieren werden inge
vuld, adressen genoteerd, kortom, ieder werk
te hard. Maar zoo druk was het niet, óf men
had tijd voor een praatje. En zoo hoorden we
dan, dat alles op rolletjes loopt. De huisves
ting-commissie heeft het zeer druk, want tien
tallen komen binnen, om logies te vragen.
Padvinders staan klaar, om de vreemdelin
gen naar hun tijdelijk pension te brengen.
Wat de publiek belangstelling betreft, deze
was zeker niet kleiner dan het vorige jaar.
Wel was de overdekte tribune een paar dagen
later uitverkocht, maar daar stond tegenover,
dat de andere tribuneplaatsen veel meer ge
vraagd werden.
De traning heeft een normaal verloop ge
had. Wel zijn enkele renners gevallen, maar
gelukkig kwamen ze er zonder kleerscheuren
af. Toch is er reeds snel gereden en de kleine
New Imperials (250 M.3) maakte reeds een
snelheid van 126 K.M., terwijl onze crack v.
Hamersveld vanmorgen een rondje draaide
met een gemiddelde van 132.5 K.M.
De verwachting is dan ook, dat alle records
gebroken worden. Dat is trouwens ook de
meening van Woods, die het circuit verba
zend snel en vast noemde. Als het weer zoo
bleef, met een bedekte lucht, dan En de
Engelschman grijnsde, als of hij zeggen wil
de, dat de records met een behoorlijk verschil
geklopt zouden worden!
Nieuwsgierig is men verder naar den strijd
tusschen de Belgische merken F.N. en Saro
lea. Beide zijn zeer snel en vooral de F.N
schijnt aan uithoudingsvermogen gewonnen
te hebben. België zou het waarachtig Enge
land nog wel eens even benauwd kunnen ma
ken!
Dan zijn er vanmiddag nog twee Belgen
gekomen, die in de 175 c.M.3 klasse op Berbé
zullen starten, 't Zijn jonge jongens, die met
veel moed rijden en een zeer snelle machine
hebben. Verder zijn er nog enkele wijzigingen
in het programma aangebracht, doordat
Handley niet uit kan komen. Nol verdedigt nu
de Rudge-kleuren in de 250 c.M.3 klasse,
Smith in de 350 c.M.3 klasse en Walker en
Nott in de 500 c.M.3 klasse. Voorts zal de
Duitscher Wenzel in plaats van de Imperia
de Rudge berijden, terwijl onze crack v. Gent
op Norton uitkomt.
o
Vanmiddag is de pers ontvangen door de
motorclub „Assen en Omstreken". Met zijn
allen maakten we een rondrit langs het cir
cuit en hebben we op kalme wijze de verbete
ringen kunnen bekijken. Op de gevaarlijke
plaatsen zijn pakken stroo neergezet, die een
zachte muur vormen voor eventueele onge
luksrijders, die uit de bocht vliegen. Verder
heeft men overal waarschuwingsborden neer
gepoot, die waarschuwen voor bochten. Dat
is wel noodig, want de heeren rijden een 170
a 180 K.M. op de rechte einden!
In de groote tent bij de Haar werden we
toegesproken door den voorzitter der orga-
niseerende vereeniging, den heer Van Dus
seldorp, die hulde bracht aan de pers. Spr.
dankte voor de medewerking, door de geheele
Nederlandsche pers verleend en meende, da;
mede daardoor de races zoo enorm populair
geworden zijn. Verder herinnerde hij aan de
moeilijkheden, die men dit jaar had moeten
overwinnen, doch -dit nu gelukkig achter den
rug zijn en tenslotte hoopte hij, dat wij allen
een fraaien, sportieven dag mochten meema
ken.
Namens de motorclub A. en O. bood hij
ons allen de eerewijn aan, en er is hartelijk
geklonken op het welzijn der motorclub en op
het succes van morgen!
-o
Zoo juist komt de sneltrein van half acht
binnen en brengt eenige honderden bezoe
kers. Het huisvestingcomité zal het druk krij
gen, evenals de café's! En wij moeten nu
spoedig maken, dat deze copy weg komtAn
ders komt ze te laat voor de krant.
Nog slechts een lang moment en het feest
begint!
W.
ROND DE CONCORDE.
Onmeedoogend straalt de brandende zon
op Parijs neer; het asphalt loopt als een vies
zwart papperig massa'tje hier en daar over
de straat en onze hakken teekenen scherpe in
drukken op de plaatsen, die zonder eenige be
scherming in de felle zonneschijn liggen.
Parijs steunt onder de hitte en met een kleine
onuitgesproken jalouzie lezen we in de weer
berichten rapporten van regen en bedekte
luchten, die op andere plaatsen van den we
reldbol werden genoteerd. We zijn te lui ge
worden ons over de politiek druk te maken,
we danken de voorzienigheid, dat Herriot en
niet wij met de moeilijkheden zitten en trek
ken egoïstisch bezorgd erop uit om op veili-
gen afstand van de laaiende zonnestad ver
koeling en versche lucht te zoeken.
Het kleine antieke treintje met de poppe
rig lage compartimenten, waarop een tweede
verdieping is gebouwd, open aan beide zij
den, zoodat we, mocht het treintje door een
tunnel gaan, er als negers uitkomen, sjokte
me naar buiten, sjokte me gierend en puffend
langs den slingerenden lijn naflr Versailles
en plantte mij op het stationnetje Chaville op
slechts een tiental passen van het prachtige
woud van Meudon, dat als een lange aaneen-
strengeling van hoog opgaand hout overgaat
in het Bosch van Chaville en de bosschen van
Versailles. Het treintje spuugde een men
schenmassa uit van dagjesmenschen van met
onwaarschijnlijk zware proviandzakken en
korven beladen moeders van op den vroegen
ochtend reeds transpireerende vaders en
klaarblijkelijk nooit uitgedreinde kinderen.
Een menschenmassa, die leelijk en onsmake
lijk was als elke andere menschenmassa in
welk land ook. Een menschenstroom, die
even goed aan een klein stationnetje in de
omstreken van Berlijn had kunnen uitstappen
en waarvan het eenige werkelijk Fransche
kenmerk de lange stokbrooden waren, die uit
de proviandzakken te voorschijn kwamen.
Als een weldaad kwam een zacht koeltje
ons uit het schaduw-woud tegemoet en de
brave huisvaders, die in den trein reeds hun
boordjes en colbertzak hadden doen verdwij
nen, trokken met nieuwen moed hun zakdoek
te voorschijn om de hopelijk laatste zweet
druppels uit nek en hals weg te wisschen.
Maar de moeders die als een kudde lastdie
ren onder het gewicht van de zakken met eet-
en drinkwaar zwoegden, waren het einde van
hun leed nog niet nabij en zouden maar het
liefste onder den eersten den besten boom
neerploffen om het gewicht van de proviand
buidels over de diverse magen van het gezel
schap te verdeelen.
Gelukkig dwaalden hier en daar al plokken
menschen naar links en rechts af. Gelukkig
dunde de troep reeds en begon de rust en de
serene kalmte van het woud reeds voelbaar
t worden. En eindelijk vond ik een laantje,
dat in zacht halfduister zich eenzaam voor
mij uitstrekte cn als een niet eindigend ber
ceau in de verte zich scheen te verliezen. En
Parijs was weg, de honderdduizenden, ja de
millioenen medebewoners van de zongeteis-
terde stad bestonden niet meer en als een
klein onbenullig schepseltje dwaalde ik door
het machtige woud.
En soms hoorde ik in de verte de schallen
de stemmen van mijn dagjesmenschen, die
genoeg hadden van hun „footing' en de
koude kippen, de stokbrooden, de paté de
campagne, de olijven, de demi sel en niet te
vergeten de groote flesschen met rouge en
blanc al te voorschijn hadden gehaald. Want
wandelen is goed en de buitenlucht is ver
rukkelijk, maar al stond de wereld ook op
zijn kop (hetgeen naar te vreezen. maar al te
waar is) dan toch zou een goed Fransch-
man zijn „déjeuner" niet vergeten of zelfs
veronachtzamen. „Le déjeuner" en „le diner"
zijn geen loutere namen; integendeel, elk dé
jeuner, elk diner is en blijft telkens weer een
gebeurtenis. De barsche ambtenaar, de on
verschillige winkelbediende, de fooi-beluste
conciërge, de midinette en het kantoorjochie,
alles rekent de uren, de dagverdeelng en het
geheele bestaan naar „1'heure du déjeuner"
enz. en de collectieve tochten van een verza
meling families hebben eigenlijk geen ander
doel dan de maaltijd in de vrije natuur te
gebruiken. Doch, we moeten het niet zeggen,
want dat zijn bekentenissen, die we eenvou
dig niet doen.
Aan het einde van den dag vond ik al
mijn klantjes van den vroegen ochtend we
derom terug aan het landelijk stationnetje
Maar ze hadden het blijkbaar nog warmer
dan dien ochtend. De vaders hadden kenne
lijk te veel gegeten, hadden koppen als boei
en van de ontelbare malen, dat zij zich met
een forschen slok wijn den mond hadden ge
spoeld, de zenuwen van de moeders stonden
op het breekpunt als gevolg van een langen
(teg gejengel van de partij kinderen, van het
gesjouw met de niet te torsen bagage en van
het onophoudelijk serveeren ven eten en drin
ken aan de onverzadigbare menigte. De kin
deren waren ongenietbaar, doodvermoeid van
een langen dag versche buitenlucht, waaraan
hun stadslongetjes niet gewend waren, drein
den ze door, teekenden ze met spuugvinger-
tjes poppetjes op de coupé-ruiten, waartegen
natuurlijk weer protesten van de moeders
kwamen. De vaders vonden het dan weer niet
erg met het directe gevolg, dat de moeders
en de vaders het met elkaar aan den stok kre
gen. Kort en goed hing er een stemming in
het compartiment die een buitenstaander
kriebelig maakte en het was met een zucht
van verlichting, dat ik aan het Station
Montparnasse uitstapte.
Het heerlijk koeltje, dat den geheelen dag
in het donkere woud om ons hoofd had «ge
speeld, had blijkbaar den weg naar Parijs
niet kunnen vinden en de loome zwoelte van
dreigend onweer hing drukkend over de stad.
De terrassen van de café's waren volgepakt
met aperitif's zwelgende massa's. Niettegen
staande alle politieverordeningen stonden de
tafels en stoelen bijna tot den rand van het
trottoir en nog steeds kwamen menschen aan,
die een plaatsje opeischten. Kellners zwoeg
den als slaven voortdurend opgehitst door de
chefs, die ervoor waakten dat zelfs bij deze
drukte geen enkele cliënt naar de concurren
tie zou worden gedreven. Want de tijden zijn
slecht en een goede dag is dikwijls ver te zoe
ken. Parijs is dood. De vreemdeling is weg
en de zaken, die tot dusver van den vreem
deling hebben bestaan, zitten op een houtje te
bijten.
De tijden zijn voorbij, dat de vreemdeling
„1'enfant chéri" was. Gorgouloff, de moorde-
naar van Paul Doumer heeft daarvoor on
willens gezorgd. Reeds voordat deze vreese-
lijke daad werd verricht, was de Regeering
en speciaal de Prefectuur bezig een strenger
teozicht op de in Frankrijk gevestigde vreem
delingen in te stellen, een maatregel, die
werkelijk niet overdreven kan worden ge
noemd. En dat de bona-fide vreemdeling
daarvan somtijds een kleine last kan onder
vinden, is nu eenmaal niet te voorkomen. Er
waren en zijn thans nog in Frakrijk duizen
den en honderdduizenden vreemdelingen,
waarvan de papieren, indien zij althans pa
pieren hebben, niet in orde zijn. Tallooze, die
reeds verschillende malen het land is ont
zegd, kwamen terug als ware er geen vuil
tje aan de lucht. Het vreemdelingen-vraag
stuk is voor Frankrijk zeer moeilijk. Er zijn
tal van bedrijven, die ten eenenmale niet bui
ten vreemde arbeidskrachten kunnen bestaan,
er is een niet onbelangrijk gedeelte van den
Franschen en in 't bijzonder den Parijschen
handel dat op den vreemdeling als cliënt is
aangewezen en zoodoende wordt het al bui
tengemeen moeilijk voor de Regeering die
maatregelen te nemen, die noodig zijn om
het den gewenschten vreemdeling niet te las
tig te maken en tegelijkertijd de zekerheid
geven, dat ongewenschte elementen geweerd
worden. En velen, die reeds geruimen tijd in
Frankrijk woonachtig zijn en thans nadere
toelichting moeten geven omtrent hun be
staan, voelen zulks als een zekere achter-
docfit. Zij moesten de positie van de Fran
sche Regeering ietwat beter begrijpen.
A. P.
TEXEL.
De raad dezer gemeente vergaderde
23 Juni ten raadhuize, afwezig de hee
ren Wethouder Keyser en Henkes. Aan
de orde werd gesteld „Beroep beslissing
ex-artikel 13 van de L. O. wet 1920".
Ged. Staten van N.H. hadden vernietigd
een raadsbesluit van Februari, waarbij
de raad besloot geen vergoeding te ge
ven aan een inwoner te Eierland, voor
vervoerkosten van zijn 2 kinderen naar
de school met den Bijbel te Oosterend.
Gevraagd was 258 per jaar. B. en W.
stelden voor 106. Ged. St. waren van
meening dat dit laatste bedrag beschik
baar gesteld moet worden. Na langdu
rige bespreking besloot de raad zich bij
het besluit van Ged. Staten neer te leg
gen en niet in beroep hiertegen te gaan.
Een ingekomen verzoek van eenige
bewoners aan den Schil derweg om ver
goeding voor grond, waarop de gemeen
te een pad maakt, werd gesteld in han
den van B. en W.
Den heer R. Kelderhuis, hoofd der
school te Z.-Eierland, werd eervol ont
slag verleend en in diens plaats be
noemd de heer J. de Vries te Nijmegen.
Tot hoofd der school te Oudeschild
werd benoemd de heer S. W. v. Dokkum
te Apeldoorn.
Goedkeuring werd verleend aan een
voorgestelde overeenkomst met het Ri.ik
omtrent het gebouw van den vischafslag
op de Haven. De grond is met de over
dracht van de haven aan 'tRijk overge
gaan. Voor 50 ct. per jaar zal 't Rijk
vergunning geven tot wederopzegging
om het gebouw daar te behouden.
De balans en verlies- en winstreke
ning van de T. E. M. (Tex. Eelectr. Mij.)
werden zonder veel bespreking goedge
keurd.
De raad besloot te bepalen, dat het
landbouwverlof voor schoolgaande kin
deren in deze gemeente in twee deelen
gegeven zal worden, twee weken vóór de
zomervacantie en 2 weken vóór de
herfstvacantie.
Ingevolge den wensch van den minister
van onderwijs, enz., moet op het zeevaartkun
dig onderwijs in deze gemeente bezuinigd
worden. Voorgesteld was de stuurlieden op
leiding te laten vervallen, doch de directeur
heeft gedaan gekregen bij de Inspectie, dat
deze afdeeling, als niet gesubsidieerd onder
deel behouden blijft. Voorgesteld werd echter
den leeraren in de practische vakken en in
de Ned. taal ontslag te geven en dit onder
wijs door andere leeraren te laten geven, ter
wijl een der blijvende leeraren inplaats van
30 lesuren thans 20 lesuren te geven krijgt.
Daar de practijkleeraar aanspraak maakt op
wachtgeld, zal een en ander een besparing
van 1400 geven. Volgens dit voorstel weid
besloten.
De lokalen der gemeentel, noodslacht-
plaats en het annex gelegen terrein werden
aan de plaatselijke vereeniging tot verwer
king van uit nood geslachte dieren beschik
baar gesteld op door B. en te maken voor
waarden, terwijl tevens besloten werd, dat
de gemeente, bij handhaving der thans voor
de gemeente bestaande tarieven, in een even-
teel exploitatie tekort eenigszins zal bijdra
gen naar een den leden voorgelegd plan.
Naar aanleiding van een wensch van den
Rijkswaterstaat om het oude dijklichaam te
genover het z.g. Buurtje te Oudeschild te
doen verwijderen, stelden B. en W., mede ter
bevordering van de volksgezondheid, voor,
met dezen grond de Schildsloot te Oude
schild over een lengte van 180 M. te dem
pen.
De kosten hiervan zijn geraamd op 2300,
doch dan worden kipkarren gebruikt.
Aan B. en W. werd machtiging verleend,
indien het Rijk van dit werk subsidie geven
wil, het met kruiwagens te laten uitvoeren,
ter werkverruiming van de werkloozen in de
ze gemeente, hoewel op deze manier de kos
ten hooger worden.
Naar aanleiding van een verzoek van de
Alg. Middenstand Ver. te Texel werd beslo
ten eenige afwijkingen op de bepaling van
de Winkelsluitingswet aan te vragen, in ver
band met het vreemdelingen verkeer in deze
gemeente, gedurende den Zomertijd. Deze
bepalingen bestaan in hoofdzaak in f veran
deren van het sluitingsuur van sommige
zaken te Den Burg van 8 in 9 uur en ver
gunning voor deze winkels om 's Zondags
van 9 uur v.m. tot 9 uur n.m geopend te zijn.
Voor deze laatste afwijking komen alleen in
aanmerking zaken en café's te den Burg en
De Koog,