Alkmaarsche Courant. Schatten van Schoonheid De Groote Prijs van Nederland. SB®» Qemeentecadm Parijsche brieven Konden) fier en dertigste Jaargang. ZATERDAG 25 JUNI De grootste en belangrijkste wegwed strijd van 1932. Zelfs de Engelsche T. T. in belangrijkheid geklopt. Meer dan 70 renners van 9 nationaliteiten. ER WACHTEN ONS SCHERPE DUELS. Ko 1« 1932 sluimeren' in Uw huid. Gelaatsmassage met Purol wekt ze tot nieuw leven. Een handleiding voor gelaatsmassage ontvangt U gratis bij koop van Purol (doos 30 ct., tube 80 ct.). Alleen bij Apoth. en Drogisten. Wanneer dit relaas onder uw oogen komt, geachte lezers, dan is welhaast de strijd, waarover we het op 't oogen- jjlik willen hebben, gestreden. Dan zul len in drie klassen de kampioenen hekend zijn en zullen de laatste rondjes van de middagrace worden verreden. De strijd om den Grooten Prijs van Nederland! Eigenlijk hoort men dien naam wei nig noemen. In den regel zegt men T T. en iede: weet, wat dat beteekent: het grootste en grootsche motorfestijn van Nederland, de klassieke race! De organisatoren echter hebben ge meend, dat de populaire betiteling T T. verdwijnen moest, om plaats te maken voor een goede Nederlandsche bena ming en zij hebben dat op handige wijze gedaan. Het vorig jaar hebben ze een enorme reclame gemaakt met de T.T.- betiteling en onder deze twee 'etters gezet „Groote Prijs van Nederland". Dit jaar deed men het precies andersom en het volgend jaar zullen de twee letters wellicht nog kleiner worden, om ten slotte heelemaal te verdwijnen O Die organisatie weet wat! Ongeveer een jaar geleden hebben wij persoonlijk een halven middag zoek gebracht op het •bureau der T T. en we zijn bijna duize lig geworden van den enormen berg werk, dien men verzetten moet. Recla meplaten telde men bij duizenden, transparanten bij tienduizenden, plak- zegels bij honderdduizenden. De post was eiken dag eenige deci-meters hoog. De telefoon werd om de 5 minuten ge bruikt. Enfin, we hebben toen eventjes kun nen zien, hoe de T.T.-organisatoren wer ken, al weten we heel goed, dat we slechts een klein gedeelte van den ar beid konden aanschouwen. Zooals het 't vp^jg jaar gegaan is. zoo ging het ook nu of eigenlijk, deze keer had men met een moeilijkheid te kam pen, die men niet kende: de interna tionale crisis. Immers, men kon wel wedstrijden organiseeren, maar had daarvoor in de eerste plaats renners noodig. En de fabrieken waren dit jaar zuiniger dan ooit met het laten starten van hun vertegenwoordigers. Het TT.- comité wist echter raad en kwam in de onkosten tegemoet. Het ging zelfs zoo ver, dat het eiken renner, die de race ïit zou rijden, 100 gulden gaf als premie. Om kort te gaan, wat in Duitschland niet kon, wat in Frankrijk mislukte, wat andere landen deed huiveren, dat kreeg de moterclub'„Assen en Omstreken" voor elkaar: een wegwedstrijd voor 1932. die in belangrijkheid nummer 1 werd, zelfs voor de befaamde races op het Engelsche eiland Man! Want terwijl op Man 56 renners met 13 verschillende renners startten, zuren straks in Assen in totaal 72 renners van 9 landen met 28 verschillende merken starten! En ouder deze 72 renners zijn de besten, die op Man gestart zijn. o Tja! die renners en die merken. Bei den zijn van groote beteekenis. Dat is zoo op een grasbaan, dat is vooral in een wegwedstrijd het geval. Elke renner moet zijn motor kennen, moet weten, wat -er uitgehaald kan worden en moet dat er voor de volle 100 uit halen! Dan moet de renner weten, hoe het circuit „loopt", waar de bochten zijn. hoe elke bocht „genomen" moet worden Hij moet weten, hoe lang het circuit is en uitrekenen, wanneer hij benzine moet bijvullen. Voorts moet ie renner bedacht zijn op de weersomstan digheden: hij moet bij regenachtig weer even snel kunnen rijden als bij mooi weer; hij moeteen gladde bocht toch nog met een behoorlijke snelheid door kun nen komen. Met andere woorden: elke renner moet zijn hersenen gebruiken van de eerste tot de laatste seconde. En mede door dit hersenwerk zal hij als nummer één door de finish kunnen vliegen! o— Wie er zullen winnen? Kijk dat is nu eigenlijk het mooiste van deze races, dat niemand vooruit kan zeggen, wie winnaar wordt. Toch mogen er wel voor spellingen gemaakt worden. We kennen de meeste renners uit vorige wedstrij den, hier en elders gehouden. We weten ongeveer, welke motoren de snelste en de sterkste zijn. En als we deze feiten nagaan, dan zien we, dat in de 175 c M klasse (8 deelnemers, 5 merken) ue strijd denkelijk zal gaan tusschen den Engelschman Fernihough (Excelsior) en Kuyper (D K W.) Waarvan eerstge noemde natuurlijk favoriet is. In de 250 c.M3. klasse (15 deelnemers, 10 merken) is Nott (Rudge) met Daven- Port (New mperial) favoriet. Daarnaast niogen de Duitscher Geiss (D.K.W.), Tyrell Smith (Rudge) en Mellors (New Imperial) genoemd worden. Zij allen zullen 'n harden strijd hebben te voeren, waarbij we nier vergeten mogen, dat Davenport de winnaar is van de jongste race in Engeland. Verder is Timmer, de nationale kam pioen van 1931, blijkbaar goed getraind en zal hij met Jac. Al de vaderlandsche eer hoog houden. In de 350 c.M3. klasse (19 deelnemers, 8 merken) wordt de strijd ongetwijfeld zeer hevig. Mannen als Walker (Rudge), Hunt (Norton), Woods (Norton) e. a. kunnen rijden en onze v. Gent (Rudge), Davids (Velocette) en v. Wijngaarden Norton) doen weinig voor de beroeps renners onder, al zullen hun machines veellicht iets minder snel zijn. Benieuwd zijn we vooral echter naar v. Gent, die een speciale T. T.-machine schijnt te hebben en het vorig jaar een verrassend goede race reed. Tenslotte de 500 c.M3. klasse (32 deel nemers; 15 merken). Daar zien we al lereerst den winnaar van het vorig jaar, den Norton-man Hunt. Dan is er zijn stalgenoot Woods. En hun grootste concurrenten Nott en Walker op Rudge zijn eveneens van de partij. Ziedaar reeds de belofte voor geweldige duels! Maar er is meer. Rosemeyer (Duitsch land) verdedigt het N.S.U. merk, De- meuter en Tackeny zullen hun F. N.'s laten brommen, zelfs Sarolea wordt door twe* Belgen verdedigd. En dan komen van Hamersveld en Houtop de Eysink- kleuren verdedigen, terwijl v. d. Pluym en v. Dalsum hun Nortonpaarden ter overwinning willen leiden. Verder zijn hier Moeres (Ariel), Schot (Ariel), Hartman (Motosacoche), v Pelt (Sunbeam), N. Kuyper (D.K.W.), enz. enz. Er is dus keuze genoeg en er zal spanning genoeg komen! En als we ons aan een voorspelling mogen wagen, dan luidt deze: Winnaar 175 M3. klasse: Fernihough (Eng.) Excelsior; nationaal kampioen Kuyper (D.K.W.) 250 c.M3. klasse: Davenport (Eng.) New Imperial; nat. kampioen Timmer (New Imperial). 350 c.M3. klasse: Hunt (Eng.) Norton; nat. kampioen v. Gent, ÏRudge W.l 500 c.M3. klasse: Woods (Eng.) Norton; nat. kampioen v. d. Pluym (Norton). o Volledigheidshalve laten we ftier nog de inschrijvingen volgen. Klasse 175 c.M3. 8 deelnemers, 3 nationaliteiten5 merken. E. Fernihough, Engeland (Excelsior) Dica Well, België (Barbé). J. Burgers, Nederland (Francis Barnett). Chr. v. Egmond, Nederland (James). G. Mellema, Nederl. (Francis Barnett). v. d. Ploeg, Nederland (D K W.). Langenaar, Nederland (D.K W N. Kuyper, Nederland (D.K.W.). Klasse 250 c.M.3. 15 deelnemers, 6 nationaliteiten, 10 merken C^Höpner, Duitschland (C K. Supreme). J. Wenzel, Duitschland (Imperia). W. Vogelsandt, Duitschland (Horex). B. Ahlswede, Duitschland (Hercules). W. Geiss, Duitschland (D.K W.) H. Winkler, Duitschland (D.K.W.) E. A Mellors, Engeland (New-Imperial) B. E. M Quaglieni, Italië (Moto-Guzzi). H. G. Tyrell Smith, Ierland (Rudge). J. Lind, Zuid-Afrika (O.K.Supreme). G. Timmer, Nederland (New Imperial) G. A. de Ridder, Nederland (Cotton). Jac. Al, Nederland (Royal Enfield). J. Cordang, Nederland (O K Supreme). L. H. Davenport, Engeland (N. Imperial) Klasse 350 c.M.3. 19 deelnemers, 8 nationaliteiten, 8 merken. H. Davids, Nederland (Velocette). G. W Walker, Engeland (Radge). S. Glaave, Engeland (New-Imperial). P. Hunt, Engeland (Norton). Sunqvist, Zweden (Husqvarna). Torell, Zweden (Norton). S. Woods, Ierland (Norton). F. J Binder, Hongarije (Rudge). R. Milhoux, België (F.N.) E Selfo, Italië (Velocette). P. v. Wijngaarden, Nederland (Norton). J. H. P. Jansen, Nederl. (Motosacoche). K Reinbergen, Nederland (Norton). G. Roosjen, Nederland (Velocette). „Replica", Nederland (Rudge) Draaier, Nederland (Motosacoche). W. van Gent Nederland (Rudge). W. Schneider, Duitschland (Velocette). F. Renier, België (Jonghi). Klasse 500 c.M.3. 32 deelnemers, 7 nationaliteiten, 15 merken. L. Deumeuter, België (F.N.) J. Tacheny, België (F.N.) Noir, Belgie, (Saroléa). Grégoire, België, (Saroléa). G. E. Nott, Engeland (Rudge). W. Hanley, Engeland (Rudge). P. Hunt, Engeland (Norton). G. Kalén, Zweden (Husqvarna). Westerberg, Zweden (Norton). S. Woods, Ierland (Norton). B. Rosemeyer, Duitschland (N S U.) A. R. K v. d. Pluym, Nederland (Norton) N. Bovée, Nederland (H D.) A. Hartman, Nederland (Motosacoche). J. E. Fijma, Nederland (Ariel). K. Schot, Nederland (Ariel). L. Simons, Nederland (A.J.S.) H v d. Hoeven, Nederland (Sarolea). G. A de Ridder, Nederland (Ariel). J Moejes, Nederland (Ariel). J C. Houtop. Nederland (Eysink). Ph. J. C de Vries, Nederland (Douglas). C J.J.Theunissen. Nederl (Motosacoche) H. W. Beverdain, Nederl. (Royal Enfield) jirandt niet op di tony A. P. v. Hamersveld, Nederl. (Eysink). G. van Pelt, Nederland (Sunbeam). P. W. Crezee, Nederland (Ariel). J. Teeken, Nederland (Ariel). M. Schraven, Nederland (Ariel). N. Kuyper, Nederland (D.K.W.). R. Jecker, Duitschland (N.S.U.). C. S. v. Dalsum, Nederland (Norton). Assen, Vrijdagavond. Ziezoo, we zijn nu aan den vooravond van de groote wedstrijden. Nog enkele uren slechts en de strijd zal een aanvang nemen, 't Wachten is nu alleen nog maar op het weer en op het publiek. Dat laatste is al bezig te komen. Vanmid dag om 1 uur was Assen nog betrekkelijk rustig (betrekkelijk zeggen we, want reeds de heele week was het drukker dan anders, om dat de renners met hun helpers en officials reeds gekomen waren, om te trainen!), maar tegen een uur of drie begon het. Uit alle hoe ken van ons land kwamen de auto's en moto ren in groote getale opzetten en de hotels waren dan ook onmiddellijk „uitverkocht": Gelukkig, dat bij particulieren nog honder den geborgen konden worden, al ging in Zwolle de mare, dat „geheel Assen en Gro ningen vol zat!" Straks zullen de treinen uit het Zuiden en Westen van ons land nieuwe honderden lief hebbers brengen en vannacht wordt Assen in genomen door de extra-trein en ontelbare autobussen o Er heerscht op 't oogenblik een echte T.T. sfeer in het landelijke stadje. Overal wordt gevlagd, overal ziet men de reclame borden van alles, wat betrekking heeft op het motorisme. Ieder, die men tegenkomt, begint een praatje over de T.T., de jeugd weet pre cies, hoe al die beroemde vreemdelingen er uit zien en kent reeds de renners op het gezicht. Reeds zijn 150 man rijkspolitie gedetacheerd en vannacht komen er nog 100 bij! En dat allemaal, omdat morgen de T.T. gehouden wordt! o We zij namiddag nog even op het T.T - bureau geweest. Daar heerschte een hoog spanning. De telefoon stond niet stil, renners kwamen en gingen, papieren werden inge vuld, adressen genoteerd, kortom, ieder werk te hard. Maar zoo druk was het niet, óf men had tijd voor een praatje. En zoo hoorden we dan, dat alles op rolletjes loopt. De huisves ting-commissie heeft het zeer druk, want tien tallen komen binnen, om logies te vragen. Padvinders staan klaar, om de vreemdelin gen naar hun tijdelijk pension te brengen. Wat de publiek belangstelling betreft, deze was zeker niet kleiner dan het vorige jaar. Wel was de overdekte tribune een paar dagen later uitverkocht, maar daar stond tegenover, dat de andere tribuneplaatsen veel meer ge vraagd werden. De traning heeft een normaal verloop ge had. Wel zijn enkele renners gevallen, maar gelukkig kwamen ze er zonder kleerscheuren af. Toch is er reeds snel gereden en de kleine New Imperials (250 M.3) maakte reeds een snelheid van 126 K.M., terwijl onze crack v. Hamersveld vanmorgen een rondje draaide met een gemiddelde van 132.5 K.M. De verwachting is dan ook, dat alle records gebroken worden. Dat is trouwens ook de meening van Woods, die het circuit verba zend snel en vast noemde. Als het weer zoo bleef, met een bedekte lucht, dan En de Engelschman grijnsde, als of hij zeggen wil de, dat de records met een behoorlijk verschil geklopt zouden worden! Nieuwsgierig is men verder naar den strijd tusschen de Belgische merken F.N. en Saro lea. Beide zijn zeer snel en vooral de F.N schijnt aan uithoudingsvermogen gewonnen te hebben. België zou het waarachtig Enge land nog wel eens even benauwd kunnen ma ken! Dan zijn er vanmiddag nog twee Belgen gekomen, die in de 175 c.M.3 klasse op Berbé zullen starten, 't Zijn jonge jongens, die met veel moed rijden en een zeer snelle machine hebben. Verder zijn er nog enkele wijzigingen in het programma aangebracht, doordat Handley niet uit kan komen. Nol verdedigt nu de Rudge-kleuren in de 250 c.M.3 klasse, Smith in de 350 c.M.3 klasse en Walker en Nott in de 500 c.M.3 klasse. Voorts zal de Duitscher Wenzel in plaats van de Imperia de Rudge berijden, terwijl onze crack v. Gent op Norton uitkomt. o Vanmiddag is de pers ontvangen door de motorclub „Assen en Omstreken". Met zijn allen maakten we een rondrit langs het cir cuit en hebben we op kalme wijze de verbete ringen kunnen bekijken. Op de gevaarlijke plaatsen zijn pakken stroo neergezet, die een zachte muur vormen voor eventueele onge luksrijders, die uit de bocht vliegen. Verder heeft men overal waarschuwingsborden neer gepoot, die waarschuwen voor bochten. Dat is wel noodig, want de heeren rijden een 170 a 180 K.M. op de rechte einden! In de groote tent bij de Haar werden we toegesproken door den voorzitter der orga- niseerende vereeniging, den heer Van Dus seldorp, die hulde bracht aan de pers. Spr. dankte voor de medewerking, door de geheele Nederlandsche pers verleend en meende, da; mede daardoor de races zoo enorm populair geworden zijn. Verder herinnerde hij aan de moeilijkheden, die men dit jaar had moeten overwinnen, doch -dit nu gelukkig achter den rug zijn en tenslotte hoopte hij, dat wij allen een fraaien, sportieven dag mochten meema ken. Namens de motorclub A. en O. bood hij ons allen de eerewijn aan, en er is hartelijk geklonken op het welzijn der motorclub en op het succes van morgen! -o Zoo juist komt de sneltrein van half acht binnen en brengt eenige honderden bezoe kers. Het huisvestingcomité zal het druk krij gen, evenals de café's! En wij moeten nu spoedig maken, dat deze copy weg komtAn ders komt ze te laat voor de krant. Nog slechts een lang moment en het feest begint! W. ROND DE CONCORDE. Onmeedoogend straalt de brandende zon op Parijs neer; het asphalt loopt als een vies zwart papperig massa'tje hier en daar over de straat en onze hakken teekenen scherpe in drukken op de plaatsen, die zonder eenige be scherming in de felle zonneschijn liggen. Parijs steunt onder de hitte en met een kleine onuitgesproken jalouzie lezen we in de weer berichten rapporten van regen en bedekte luchten, die op andere plaatsen van den we reldbol werden genoteerd. We zijn te lui ge worden ons over de politiek druk te maken, we danken de voorzienigheid, dat Herriot en niet wij met de moeilijkheden zitten en trek ken egoïstisch bezorgd erop uit om op veili- gen afstand van de laaiende zonnestad ver koeling en versche lucht te zoeken. Het kleine antieke treintje met de poppe rig lage compartimenten, waarop een tweede verdieping is gebouwd, open aan beide zij den, zoodat we, mocht het treintje door een tunnel gaan, er als negers uitkomen, sjokte me naar buiten, sjokte me gierend en puffend langs den slingerenden lijn naflr Versailles en plantte mij op het stationnetje Chaville op slechts een tiental passen van het prachtige woud van Meudon, dat als een lange aaneen- strengeling van hoog opgaand hout overgaat in het Bosch van Chaville en de bosschen van Versailles. Het treintje spuugde een men schenmassa uit van dagjesmenschen van met onwaarschijnlijk zware proviandzakken en korven beladen moeders van op den vroegen ochtend reeds transpireerende vaders en klaarblijkelijk nooit uitgedreinde kinderen. Een menschenmassa, die leelijk en onsmake lijk was als elke andere menschenmassa in welk land ook. Een menschenstroom, die even goed aan een klein stationnetje in de omstreken van Berlijn had kunnen uitstappen en waarvan het eenige werkelijk Fransche kenmerk de lange stokbrooden waren, die uit de proviandzakken te voorschijn kwamen. Als een weldaad kwam een zacht koeltje ons uit het schaduw-woud tegemoet en de brave huisvaders, die in den trein reeds hun boordjes en colbertzak hadden doen verdwij nen, trokken met nieuwen moed hun zakdoek te voorschijn om de hopelijk laatste zweet druppels uit nek en hals weg te wisschen. Maar de moeders die als een kudde lastdie ren onder het gewicht van de zakken met eet- en drinkwaar zwoegden, waren het einde van hun leed nog niet nabij en zouden maar het liefste onder den eersten den besten boom neerploffen om het gewicht van de proviand buidels over de diverse magen van het gezel schap te verdeelen. Gelukkig dwaalden hier en daar al plokken menschen naar links en rechts af. Gelukkig dunde de troep reeds en begon de rust en de serene kalmte van het woud reeds voelbaar t worden. En eindelijk vond ik een laantje, dat in zacht halfduister zich eenzaam voor mij uitstrekte cn als een niet eindigend ber ceau in de verte zich scheen te verliezen. En Parijs was weg, de honderdduizenden, ja de millioenen medebewoners van de zongeteis- terde stad bestonden niet meer en als een klein onbenullig schepseltje dwaalde ik door het machtige woud. En soms hoorde ik in de verte de schallen de stemmen van mijn dagjesmenschen, die genoeg hadden van hun „footing' en de koude kippen, de stokbrooden, de paté de campagne, de olijven, de demi sel en niet te vergeten de groote flesschen met rouge en blanc al te voorschijn hadden gehaald. Want wandelen is goed en de buitenlucht is ver rukkelijk, maar al stond de wereld ook op zijn kop (hetgeen naar te vreezen. maar al te waar is) dan toch zou een goed Fransch- man zijn „déjeuner" niet vergeten of zelfs veronachtzamen. „Le déjeuner" en „le diner" zijn geen loutere namen; integendeel, elk dé jeuner, elk diner is en blijft telkens weer een gebeurtenis. De barsche ambtenaar, de on verschillige winkelbediende, de fooi-beluste conciërge, de midinette en het kantoorjochie, alles rekent de uren, de dagverdeelng en het geheele bestaan naar „1'heure du déjeuner" enz. en de collectieve tochten van een verza meling families hebben eigenlijk geen ander doel dan de maaltijd in de vrije natuur te gebruiken. Doch, we moeten het niet zeggen, want dat zijn bekentenissen, die we eenvou dig niet doen. Aan het einde van den dag vond ik al mijn klantjes van den vroegen ochtend we derom terug aan het landelijk stationnetje Maar ze hadden het blijkbaar nog warmer dan dien ochtend. De vaders hadden kenne lijk te veel gegeten, hadden koppen als boei en van de ontelbare malen, dat zij zich met een forschen slok wijn den mond hadden ge spoeld, de zenuwen van de moeders stonden op het breekpunt als gevolg van een langen (teg gejengel van de partij kinderen, van het gesjouw met de niet te torsen bagage en van het onophoudelijk serveeren ven eten en drin ken aan de onverzadigbare menigte. De kin deren waren ongenietbaar, doodvermoeid van een langen dag versche buitenlucht, waaraan hun stadslongetjes niet gewend waren, drein den ze door, teekenden ze met spuugvinger- tjes poppetjes op de coupé-ruiten, waartegen natuurlijk weer protesten van de moeders kwamen. De vaders vonden het dan weer niet erg met het directe gevolg, dat de moeders en de vaders het met elkaar aan den stok kre gen. Kort en goed hing er een stemming in het compartiment die een buitenstaander kriebelig maakte en het was met een zucht van verlichting, dat ik aan het Station Montparnasse uitstapte. Het heerlijk koeltje, dat den geheelen dag in het donkere woud om ons hoofd had «ge speeld, had blijkbaar den weg naar Parijs niet kunnen vinden en de loome zwoelte van dreigend onweer hing drukkend over de stad. De terrassen van de café's waren volgepakt met aperitif's zwelgende massa's. Niettegen staande alle politieverordeningen stonden de tafels en stoelen bijna tot den rand van het trottoir en nog steeds kwamen menschen aan, die een plaatsje opeischten. Kellners zwoeg den als slaven voortdurend opgehitst door de chefs, die ervoor waakten dat zelfs bij deze drukte geen enkele cliënt naar de concurren tie zou worden gedreven. Want de tijden zijn slecht en een goede dag is dikwijls ver te zoe ken. Parijs is dood. De vreemdeling is weg en de zaken, die tot dusver van den vreem deling hebben bestaan, zitten op een houtje te bijten. De tijden zijn voorbij, dat de vreemdeling „1'enfant chéri" was. Gorgouloff, de moorde- naar van Paul Doumer heeft daarvoor on willens gezorgd. Reeds voordat deze vreese- lijke daad werd verricht, was de Regeering en speciaal de Prefectuur bezig een strenger teozicht op de in Frankrijk gevestigde vreem delingen in te stellen, een maatregel, die werkelijk niet overdreven kan worden ge noemd. En dat de bona-fide vreemdeling daarvan somtijds een kleine last kan onder vinden, is nu eenmaal niet te voorkomen. Er waren en zijn thans nog in Frakrijk duizen den en honderdduizenden vreemdelingen, waarvan de papieren, indien zij althans pa pieren hebben, niet in orde zijn. Tallooze, die reeds verschillende malen het land is ont zegd, kwamen terug als ware er geen vuil tje aan de lucht. Het vreemdelingen-vraag stuk is voor Frankrijk zeer moeilijk. Er zijn tal van bedrijven, die ten eenenmale niet bui ten vreemde arbeidskrachten kunnen bestaan, er is een niet onbelangrijk gedeelte van den Franschen en in 't bijzonder den Parijschen handel dat op den vreemdeling als cliënt is aangewezen en zoodoende wordt het al bui tengemeen moeilijk voor de Regeering die maatregelen te nemen, die noodig zijn om het den gewenschten vreemdeling niet te las tig te maken en tegelijkertijd de zekerheid geven, dat ongewenschte elementen geweerd worden. En velen, die reeds geruimen tijd in Frankrijk woonachtig zijn en thans nadere toelichting moeten geven omtrent hun be staan, voelen zulks als een zekere achter- docfit. Zij moesten de positie van de Fran sche Regeering ietwat beter begrijpen. A. P. TEXEL. De raad dezer gemeente vergaderde 23 Juni ten raadhuize, afwezig de hee ren Wethouder Keyser en Henkes. Aan de orde werd gesteld „Beroep beslissing ex-artikel 13 van de L. O. wet 1920". Ged. Staten van N.H. hadden vernietigd een raadsbesluit van Februari, waarbij de raad besloot geen vergoeding te ge ven aan een inwoner te Eierland, voor vervoerkosten van zijn 2 kinderen naar de school met den Bijbel te Oosterend. Gevraagd was 258 per jaar. B. en W. stelden voor 106. Ged. St. waren van meening dat dit laatste bedrag beschik baar gesteld moet worden. Na langdu rige bespreking besloot de raad zich bij het besluit van Ged. Staten neer te leg gen en niet in beroep hiertegen te gaan. Een ingekomen verzoek van eenige bewoners aan den Schil derweg om ver goeding voor grond, waarop de gemeen te een pad maakt, werd gesteld in han den van B. en W. Den heer R. Kelderhuis, hoofd der school te Z.-Eierland, werd eervol ont slag verleend en in diens plaats be noemd de heer J. de Vries te Nijmegen. Tot hoofd der school te Oudeschild werd benoemd de heer S. W. v. Dokkum te Apeldoorn. Goedkeuring werd verleend aan een voorgestelde overeenkomst met het Ri.ik omtrent het gebouw van den vischafslag op de Haven. De grond is met de over dracht van de haven aan 'tRijk overge gaan. Voor 50 ct. per jaar zal 't Rijk vergunning geven tot wederopzegging om het gebouw daar te behouden. De balans en verlies- en winstreke ning van de T. E. M. (Tex. Eelectr. Mij.) werden zonder veel bespreking goedge keurd. De raad besloot te bepalen, dat het landbouwverlof voor schoolgaande kin deren in deze gemeente in twee deelen gegeven zal worden, twee weken vóór de zomervacantie en 2 weken vóór de herfstvacantie. Ingevolge den wensch van den minister van onderwijs, enz., moet op het zeevaartkun dig onderwijs in deze gemeente bezuinigd worden. Voorgesteld was de stuurlieden op leiding te laten vervallen, doch de directeur heeft gedaan gekregen bij de Inspectie, dat deze afdeeling, als niet gesubsidieerd onder deel behouden blijft. Voorgesteld werd echter den leeraren in de practische vakken en in de Ned. taal ontslag te geven en dit onder wijs door andere leeraren te laten geven, ter wijl een der blijvende leeraren inplaats van 30 lesuren thans 20 lesuren te geven krijgt. Daar de practijkleeraar aanspraak maakt op wachtgeld, zal een en ander een besparing van 1400 geven. Volgens dit voorstel weid besloten. De lokalen der gemeentel, noodslacht- plaats en het annex gelegen terrein werden aan de plaatselijke vereeniging tot verwer king van uit nood geslachte dieren beschik baar gesteld op door B. en te maken voor waarden, terwijl tevens besloten werd, dat de gemeente, bij handhaving der thans voor de gemeente bestaande tarieven, in een even- teel exploitatie tekort eenigszins zal bijdra gen naar een den leden voorgelegd plan. Naar aanleiding van een wensch van den Rijkswaterstaat om het oude dijklichaam te genover het z.g. Buurtje te Oudeschild te doen verwijderen, stelden B. en W., mede ter bevordering van de volksgezondheid, voor, met dezen grond de Schildsloot te Oude schild over een lengte van 180 M. te dem pen. De kosten hiervan zijn geraamd op 2300, doch dan worden kipkarren gebruikt. Aan B. en W. werd machtiging verleend, indien het Rijk van dit werk subsidie geven wil, het met kruiwagens te laten uitvoeren, ter werkverruiming van de werkloozen in de ze gemeente, hoewel op deze manier de kos ten hooger worden. Naar aanleiding van een verzoek van de Alg. Middenstand Ver. te Texel werd beslo ten eenige afwijkingen op de bepaling van de Winkelsluitingswet aan te vragen, in ver band met het vreemdelingen verkeer in deze gemeente, gedurende den Zomertijd. Deze bepalingen bestaan in hoofdzaak in f veran deren van het sluitingsuur van sommige zaken te Den Burg van 8 in 9 uur en ver gunning voor deze winkels om 's Zondags van 9 uur v.m. tot 9 uur n.m geopend te zijn. Voor deze laatste afwijking komen alleen in aanmerking zaken en café's te den Burg en De Koog,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 11