Agmda
Amstecdamsche JSeucs
fömtienlcwid
llket&ecicfU
£uditaaact
m-n
DE POSTVLUGHTEN OP INDIE.
LUCHTLIJN ROTTERDAM-
HAAMSTEDE—VLISSINGEN.
van 7 Juli 1932
Opgave van Noordhollandsch Landbouwcredief N. V.
v&
Donderdag 7 Juli.
2.30 uur Unie Theemicfddag van de Ver.
ran Huisvrouwen.
7.30 uur, Cinema Americain: Cimarron
(avonturen); boven 14 jaar.
7.30 uur, Alkmaarsch Bioscoop-Theater:
1. Het testament van deiv goudzoeker (sens
2. Als je lacht, dan ben je rijk (kom.); alle
leeftijden.
7.30 uur, Victoria-Theater1. Mijn vrouw s
echtgenoot (kom.)2. Achter slot en grendel
(klucht)eiken leeftijd.
8.30 uur, Café Central, Alg. Ledenverg.
Burger IJsclub.
9 uur tot 10 uur, Carillonconcert Waagto-
ren, bespeler de heer P. A. van Langen.
Zaterdag 9 Juli.
4 uur, Bergen, Opening dr. Dekker-huis
m m.v. Pro Arte.
7.30 uur, Ter Coulster, Heiloo. Opvoering
van de gecostumeerde dierenklucht Van
den Vos Reinaerde door de Vrijz. Christ.
Jeugdgemeenschap.
8 uur, Bergen, concert (Bergens Oe-
mengd Koor en Bergen's Mannenkoor) in de
Unie.
Zondag 10 Juli.
2H uur Sted. Muziektuin Kinderkoor „De
Kleine Stem" m.m.v. adsp. afd. v. d. Arb
Sportbond.
7 30 uur Sted. Muziektuin Concert o. 1. v.
Corn. Jonker (soliste Anine Veenenbos).
Woensdag 13 Juli.
11 uur v.m. Kattenberg, Heiloo, Zendings-
feest I. Z. I. N. Diverse sprekers m.m.v. Chr.
Harmoniegezelschap „Nut en Genoegen" van
Edam.
BIJ HET ZWEMMEN VERDRONKEN.
Nabij Sluiskil (gem. Temeuzen) is Woens
dag bij het zwemmen in het kanaal verdron
ken de 36-jarige J. B., werkzaam op de am-
moniakfabriek te Sluiskil. De man laat een
vrouw en 4 kinderen achter.
BEZUINIGINGEN BIJ DE P. T. T.
Uiteenzetting der regeering.
Op de vragen van de Tweede Kamerleden
mevr. Bakker—Nort en den heer Schaepman
betreffende de reeds uitgevoerde en de voor
genomen bezuinigingsmaatregelen bij de
P.T.T. deelt de minister van Waterstaat, de
heer Reijmer o.m. mede dat het aantal P. T.
T.-inrichtingen in totaal van rond 2500 aan
het einde van 1926 is gestegen tot rond 2800
aan het einde van 1931. Er is alzoo in to
taal een stijging van rond 12 pCt. Nu door
verderstrekkende bezuinigingsmaatregelen de
belangen van de gebruikers moeten worden
getroffen, heeft de bedrijfsleiding vooral
naar die punten gezocht waar de verhouding
tusschen de kosten van een dienst en de
waarde die deze voor den gebruiker heeft al
te ongunstig is. Zij heeft zich evenwel tevens
den eisch voor ogen gesteld dat vitale belan
gen zoo min mogelijk moeten worden ge
schaad. Maatregelen waartoe de bedrijfslei
ding aldus is gekomen zijn de volgende
Het aantal briefpostbestellingen te Gro
ningen, 's-Gravenhage, Rotterdam en, zij het
wellicht slechts ten deele, ook te Amsterdam,
wordt gebracht van 4 op 3.
In plaatsen met een bevolking van ten
hoogste 5000 inwoners in de min of meer
aaneengesloten kom is of wordt het aantal
bestellingen in den regel tot 2 beperkt. In
Zwitserland wordt deze regel sinds een paar
jaren toegepast. In België wordt in tal van
plaatsen van zeer veel grooteren omvang en
beteekenis slechts tweemaal besteld. Hetzelf
de is het geval in andere naburige landen
als Duitschland en Frankrijk.
In het algemeen is het voldoende, dat in
een plaats zooveel malen een post van elders
worat ontvangen als het aantal bestellin
gen bedraagt. Het is echter de bedoeling
hierin een wat ruimer standpunt in te ne
men. Belanghebbenden zullen in de gelegen
heid komen nog een derde post in handen te
krijgen, indien zij die ten kantore in ont
vangst (doen) nemen.
Het is echter om financieele rédenen uit
gesloten, dat thans nog afzonderlijke couran
tenbestellingen worden ingesteld.
De minister is van meening dat de belan
gen die thans door snel handelen worden ge
diend voor Staat- en Volkshuishouding van
zoo overwegende beteekenis zijn dat op de
toegevendheid mag worden gerekend van hen
die van deze gedragslijn eenig nadeel kun
nen ondervinden.
DE GESCHIEDENIS VAN DEN
VEERDAM TE HOLWERD.
Men schrijft aan de N. R. Ct.:
De veerdam te Holwerd is van oorsprong
geen „veendam". Het is een gedeelte van den
verbindingsdam, gelegd door de Maatschap
pij tot landaanwinning op de Friesche wad
den, welke dam voltooid werd in 1878. Ten
gevolge van het leggen van dezen dam, vond
al spoedig een aanmerkelijke aanslibbing
plaats ter weerszijden langs den Frieschen
zeedijk. Hierdoor werd de aloude aanleg
plaats van de Amelander veerschepen, tegen
den zeedijk ten Noorden van Holwerd, lang
zamerhand onbruikbaar. Al spoedig ging
men dan ook de verbindsdam als aanleg
plaats gebruiken. Men koos hiervoor een ge
schikt punt bij de eerste bocht in den dam,
gelegen op 950 meter van den zeedijk bij Hol
werd Reeds in het jaar 1882 maakte de
Maatschappij tot landaanwinning een loop
pad op de kruin van den dam, terwijl het rijk
voor een steiger zorgde in hetzelfde jaar
1882, aan het einde van het 950 M. lange
looppad.
De Maatschappij tot landaanwinning, die
eigenares was, gaf het rijk hiertoe vergun
ing en genoot voor den aanleg van het
pad een flinke subsidie, waaraan echter on
derhoudsplicht van het pad verbonden was.
Dit pad ten behoeve van het verkeer met
Ameland was dus een openbaar pad, door
een particuliere maatschappij over eigen ter
rein aangelegd, met subsidie van het rijk we
gens het algemeene nut. Het onderhoud van
dit looppad liet echter weldra alles te wen-
schen over. Wèl werd he tin 1890 door de
maatschappij nog eens in goeden staat ge
bracht, maar na dit jaar werd het totaal ver
waarloosd. Op aanhoudende klachten van
Ameland sommeerde het rijk ten slotte in het
najaar van 1903 de mij., het aan den zeedijk
te Holwerd aansluitende deel van den dam
binnen 6 weken te herstellen en binnen een
week daarna het looppad in orde te brenge.
De mij. deed echter iets en het rijk ver
klaarde haar concessie vervallen, wegens niet
nakomen der voorwaarden. Alles werd nu
staatseigendom en in 1904 werd het gedeelte
dam met pad en steiger door het rijk in goe
den staat gebracht en sedert onderhouden en
verbeterd naar de eischen van het verkeer.
Pad en steiger bleven, als tevoren, voor ieder
toegankelijk, al kreeg ook het veer op Ame
land, tevoren geheel particulier, in hetzelfde
jaar den naam van rijksveerdienst. Deze
veerdienst behoorde echter niet tot de erfe
nis van de ontzielde mij., die aan den staat
verviel! Sedert is er door het rijk een veer
dienst op Ameland aan particulieren ver
pacht. Er was echter geen sprake van dat
andere schepen die van den aanlegsteiger
gebruik maakten, ooit werden gehinderd.
Een paar jaar geleden verscheen echter op
den steiger te Hilwerd een bord met het op
schrift: Aanieghoofd en steigers uitsluitend
voor de rijksveerdienst. Ook op het aanieg
hoofd te Nes op Ameland, dat'in 1889 door
het rijk werd aangelegd ten behoeve van het
verkeer met Ameland, verscheen een derge
lijk bord. Hoewel dit hoofd gelegd was, vijf
tien jaren, vóórdat de rijksveerdienst zijn be
staan begon!
Niemand sloeg veel acht op deze borden;
en de practijk was dat ieder die wilde aan
de steigers kwam en van de wegen op de
dammen gebruik maakte. Totdat verleden
jaar de ondernemer van een particuliere
veerdienst geverbaliseerd werd, wegens aan
leggen aan den steiger te Holwerd, zonder
vergunning van den minister van water
staat. En zeer onlangs werden op de veer-
dammen te Holwerd en te Nes borden ge
plaatst die verwezen naar art. 461 van het
wetb. van strafrecht. Op denzelfden dag
werd de aloude weg op den dam te Holwerd,
door een hek versperd en werden verschillen
de personen geverbaliseerd.
De versperring van dit pad, dat aan alle
eischen voor een openbare weg voldoet, lijkt
ons echter in het licht der historie eerder een
strafbaar feit (op grond van art. 162 van
het wetb. van strafrecht) dan het betreden
daarvan.
HULE AAN DE BEMANNING VAN
DE „ADDER".
Kranslegging te Huisduinen.
Gistermorgen zijn op het werkhof te Huis
duinen (gem. Den Helder), naar de Tel.
meldt, kransen gelegd op het monument voor
de opvarenden van den in 1882 verganen
dammonitor „Adder". Tijdens de plechtigheid
viel er een dichte regen, waaraoor waar
schijnlijk de belangstelling minder groot was
dan anders het geval zou zijn.
De commandant der marine, de schout-bü-
nacht Brutel de la Rivière, sprak namens d.e
Kon. Marine een kort woord van hulde. Hij
wees er op, dat de ramp van de „Adder" de
grootste is geweest, aan de marine overkomen
en bracht een eere-saluut aan de omgekomen
leden der bemanning. Onder het spelen van
koraalmuziek legde de schout-bij-nacht aan
de voete van het monument namens de
Marine een krans, waarna de volgende depu
taties eveneens kransen neerlegden: De Kon.
Ned. Bond van Oud-Onderofficieren met
damesafdeeling, de afdeelingen Hilversum
en Rotterdam van dezen Bond, de Kon. Ned.
Ver. Onze Vloot, de Vereeniging van Technici
Kon. Marine, het C.a.m.b.o. de Vereeniging
van Oud-Officieren Marine Stoomvaart
dienst en het Militair Tehuis Den Helder.
Verder werd nog persoonlijk een krans aan
het monument gehecht door den heer Hel
lingman, die destijds door toevallige omstan
digheden den tocht van den „Adder" niet
medemaakte, terwijl namens den heer K. E
A. Vries, oud-directeur P.T.T., mede namens
wijlen diens vader B. L. Vries, leeraar aan
het Kon. Instituut en wijlen L. B. C. Vries,
oficier-machinist een krans aan het monu
ment werd gehecht.
Nadat de stafmuziek nogmaals een koraal
had gespeeld, bracht de commandant der
Marine aan de genoemde corporaties en per
sonen den dank der Marine over, alsmede
aan allen, die bij de plechtigheid tegenwoor
dig waren. Met het spelen van het volkslied
eindigde de plechtigheid.
BEVORDERING DER PHARMAC1E.
Apotheker en industrie.
De Nederlandsche Maatschappij ter be
vordering der Pharmacie, vertegenwoordi
gende plm. 96 pCt. van de Nederlandsche
apothekers, heeft op haar jaarvergadering te
Amsterdam een motie aangenomen waarin
zij protesteert tegen de beleedigende wijze,
waarop in de Tweede Kamer en in de Pers
over den apotheker is gesproken en tegen de
miskenning van zijn werkkring. Zij spreekt
als haar meening uit, dat het verzet tegen
het wetsontwerp niet allereerst betreft een
meer of minder belan van en bepaalde par
tij, doch in den grond is terug te voeren tot
den wensch van de groot-industrie om met
voorbijgaan van geneesheer en apotheker
zich direct te wenden tot het publiek, of,
door beïnvloeding van den geneesheer en het
terugdringen van den apotheker tot een lager
peil, haar afzet te vergrooten.
De Mij. is overtuigd van de noodzakelijk
heid van den apotheker als schakel in een
oede geneesmiddelenvoorzienin, ook voor de
veiligheid van den zieke en ter voorkoming
van nadeel, zoowel voor het leven van den
zieke als voor de volksgezondheid; en be
sluit, deze motie ter kennis te brengen van de
regeering.
PERSONEEL IN OVERHEIDS
DIENST.
Verkiezing leden hoofdbestuur van
den Ned. Bond.
Het congres van den Ned. Bond van perso
neel in overheidsdienst is gisteren te Arnhem
voortgezet. Aan de orde was een verkiezing
van leden van het hoofdbestuur. De uitslag
van de stemming was dat het hoofdbestuur
zal zijn samengesteld: F. van Meurs, voor
zitter, L. J. Bakker, secretaris, J. C Vierge
ver penningmeester; D. J. Tiepen. 2e voor-
zitter; J. N. Snikkers, 2e secretaris; A. A.
Luhrs, L. Buurman, J. avn Bergen en Hene-
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 7 Juli.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 764.0 mM. te La
Coruna.
Laagste barometerstand 749.8 mM. te
Seydisfjord.
Verwachting, geldig tot den avond van 8
Juli:
Zwakke tot matige veranderlijke wind; la
ter uit Oostelijke richtingen; licht tot half
bewolkt; weinig of geen regen; iets warmer.
Overzicht.
De stijging van de barometer op de Brit-
sche eilanden hield aan en nam in beteeke
nis toe. Zij zou zich vermoedelijk het meest
ten Noorden van ons land uitbreiden. De
depressie bij Schotland nam af, maar uit het
Westen nadert een nieuwe die dieper schijnt
te zijn. De afkoeling is op het vasteland tot
ver in Duitschland doorgedrongen, zonder
veel regen te brengen, behalve in München
waar 20 mM. viel. In Oostenrijk, Polen,
Zweden en Noord Noorwegen houden abnor
male temperaturen nog aan.
Op de Britsche eilanden neemt de regen
af, maar blijft het weer nog vrij koel. Voor
onze omgeving is een tijdelijken overgang
naar Oostelijke winden met hoogere tempe
raturen te wachten.
HOOG- EN LAAG WATER
TE
BEROEN AAN ZEE.
(in Zomertijd).
Hoog water. Laag water.
Juli
dat. vjn. nam. v.m. nam
8 7.03 7.26 3.30 3.49
9 7.43 8.08 4.11 4 30
10 8.30 8.58 4.55 5.13
11 9.26 9.54 5.39 6.02
HOOG- EN LAAG WATER
TE
EOMOND AAN ZEE.
(in Zomertijd)
Juli
dat
Hoog water.
Laag water.
v.m.
nam.
v.m.
nam
8
7.00
7.23
3.18
3.37
9
7.40
8.05
3.59
4.18
10
8.27
8.55
4.43
5.01
11
9.23
9.511
5.27
5.50
golwen, J. J. Staal, J. A. Schoonhagen en D.
van der Laan (in de vacature D. Jelles).
Vervolens werd behandeld een reeks voor
stellen betreffende de statutenwijziging. Deze
voorstellen werden ten deele aangenomen,
ten deele aangehouden, omdat in verband
met de fusie met den C. N. A. B., nieuwe sta
tuten zullen worden ontworpen. Voorts werd
vastgesteld, dat het hoofdbestuur algemeene
richtlijnen zal vaststellen voor het ontwik
kelingswerk onder de bestuurders en de le
den.
Daarna werd het congres gesloten.
AUTO OVER DEN KOP GESLAGEN.
Drie dames gewond.
Op de St. Annalèan te Nijmegen is gister
namiddag een auto uit Rotterdam over den
kop geslagen.
Toen de auto in volle vaart reed, sprong
een band. De bestuurder remde plotseling,
met het noodlottige gevolg. Drie inzittende-
dames, allen uit Rotterdam, werden gewond.
Een van haar brak een sleutelbeen, de twee
anderen bekwamen hoofdwonden. Zij werden
alle drie naar het St. Canisius-Ziekenhuis
vervoerd, waar twee harer ter verpleging
werden opgenomen. Haar toestand was he
denochtend naar omstandigheden redelijk
wel.
Beide inzittende heeren kwamen met den
schrik vrij.
KORTE BERICHTEN.
De bekende filmactrice Lien Deyers is
gisterochtend uit Duitschland te Amsterdam
gearriveerd, om eenige weken vacantie te
Zandvoort door te brengen.
Gisternacht is te Hoogezand een
vjrachtauto, met drie inzittenden, van B. Pot
uit Muntendam in het Winschoterdiep gere
den, waarbij Pot is verdronken. Hij was ge
huwd.
Hedenmorgen te 4.20 uur is het vliegtuig
De Uil naar Indië vertrokken. De bemanning
bestaat uit de heer E. M. H. Frijns, T. W. von
Weyrother, L. D. Stolk en G. van Zadelhoff.
Twee passagiers maken de reis mee naar
Boedapest. Het toestel heeft aan boord
230.467 KG. post en 16.36 K.G. lading.
De Duif (thuisreis) is gister uit Djask ver
trokken en te Rutban geland.
De KX.M. deelt mede, dat de dienst op de
•ïjn Kotterdam-Haamstede-Vlissingen, welke
gedurende de maanden Mei en Juni een en-
keldaagschen dienst in beide richtingen op
Maandagen en een dubbeldaagschen dienst in
beide richtingen op Donderdagen en Zaterda
gen omvatte, gedurende de maanden Juli en
Augustus uitgebreid is in dien zin, dat ook
op Maandagen een dubbeldaagsche dienst in
beide richtingen zal worden uitgevoerd
Dienstregelingen zijn op de K.L.M.-kanto-
ren verkrugbaar,
DE WERELDVLIEGERS MATTERN
EN GRIFFIN TE BERLIJN.
In 19 uur van Harbour Grace
naar Berlijn.
Om 9 uur gisteravond naar
Moskou vertrokken.
De Amerikaanscfce Oceaanvliegers James
Mattern en Bennet Griffin, zijn gisteravond
om 6 uur Amsterdamschen Zomertijd op het
vliegveld Tempelhof te Berlijn vlot geland.
Het vliegtuig „Century of Pongress" had
voor de landing nog een ronde boven het ter
rein gemaakt waar het door de duizenden
wachtende belangstellenden luide werd toe
gejuicht. Op het oogenblik der landing werd
de Amerikaansche vlag geheschen. Het Ame-
rikaansche volkslied werd gespeeld. Met ver
genoegde gezichten stapten de koene Oceaan
vliegers uit hun toestel en werden dadelijk
omringd door journalisten, die de vliegers
geestdriftig toejuichten. Zij maakten een bij
zonder frisschen indruk, luitenant Mattern
misschien nog meer dan kapitein Griffin.
Mattern en Griffin zijn de eersten, die van
Amerika, zij het dan van Harbour Grace,
rechtstreeks naar Berlijn zijn komen vliegen.
Zij hebben Berlijn bereikt in een totaal van
18 en een kwart vlieguren, wat drie en een
kwart minder is dan Post en Gatty noodig
hebben gehad, wier record zij trachtten te
verbeteren.
Griffin vertelde, dat zij boven den Atlan-
tischen Oceaan buitengewoon slecht weer
hadden ehad, waardoor zij af en toe gedwon
gen waren niet hooger dan vijf meter boven
het watervlak te vliegen. Op de vraag wan
neer zij door wilden gaan, antwoorden zij,
dat zij zoo snel mogelijk naar Moskou wil
den vertrekken, doch dat zij eerst wat te drin
ken moesten hebben. Deze wensch werd hun
al dadelijk op de cementen uitloopbaan met
verscheidene glazen bier vervuld. Zij ver
klaarden ook op het eind van hun toent hon
ger te hebben gekregen, daar hun proviand
wat schaarsch was geweest.
De vliegers moesten daarop, voor zij naar
het stationsgebouw konden gaan, nog het
kruisvuur van de fotografen doormaken,
waarbij Griffin zich eerst wilde schuil hou
den, omdat hij meende er te smerig uit te
zien om zich te laten fotografeeren.
Er waren bij de aankomst der vliegers nog
maar weinige officieele personen op het ter
rein achtergebleven, daar men hen vroeger
verwacht had en de hoop, dat zij te Berlijn
zouden landen, reeds had opgegeven.
Griffin moest snel de hulp van een dokter
inroepen omdat er een aartje in zijn oog ge
sprongen was. Inmiddels werden de tanks
met om en de bij 2000 liter benzine gevuld.
Tegen dat het donker werd vertrokken de
vliegers naar Moskou. Zij hadden zoolan»
gewacht, omdat dan de nachtverlichtin?'d
het traject Berlijn—Koninsbergen zou
ontstoken om hun den weg te wijzen
Voor zij vertrokken zond Mattern liet vol
gende telegram aan zijn vrouw in Texas- it
hoop tegen het weekeinde terug te zijn Ber
lijn was schitterend, Jimmy".
De vliegers hebben op het vliegveld Pots
dam eenige honderden brieven, die reeds te
New York waren afgestempeld, laten voor
zien met Duitsche postzegels en laten afstemi
pelen, omdat zij willen, dat deze post bij hun
terugkeer in Amerika het stempel zal dragen
van alle plaatsen, waar zij geland zijn.
De correspondent van de N.R.Crt. meldde
gisteravond:
De vliegers Mattern en Griffin zijn heden-
middag om 5.41 op het vliegveld Tempelhof
te Berlijn geland. Zij hebben het traject van
het Amerikaansche vasteland tot Berlijn in
19 uur afgelegd. Tusschen Hannover en Ber-
lijn waren zij tengevolge van onweders den
weg kwijtgeraakt en dientengevolge hebben
zij 1 uur en 20 min. tijd verloren. Het is de
eerste keer, dat een vliegtuig rechtstreeks
van Amerika naar Berlijn vliegt, want Cham-
berlain en Levine, die indertijd hetzelfde doel
hadden, kwamen eerst bij Merseburg in een
aardappelveld terecht en verwisselden ver
volgens Kottbuss met Berlijn.
De Amerikaansche wereldvliegers werden
bij hun landing door hun Berlijnsche land-
genooten omarmd. De Amerikaansche am
bassadeur Sackett hield een toespraak; een
orkest speelde het Amerikaansche volkslied en
de Amerikaansche vlag werd op het restau
rant geheschen. Als eerste Duitscher heette
de oceaanvlieger kapitein Köhl de vliegers
welkom, daarop volgden vertegenwoordigers
van het ministerie van verkeerswezen en van
de stad Berlijn. Hedenavond om 9 uur zijn
onder groote belangstelling van de Berlijn
sche bevolking de beide vliegers naar Moskou
vertrokken.
Mattern en Griffin hebben het record van
mevr. Earhart in Mei j.1. met twee uur ver
beterd.
Zij hebben over den Oceaantocht van 3200
K.M. ongeveer 11 uur gedaan en dus gemid
deld met bijna 300 K.M. snelheid per uur ge
vlogen.
Te Moskou verwacht.
Volgens berichten uit Minsk is het Ameri
kaansche vliegtuig gesignaleerd vliegende
over de grenzen in de richting Moskou. Op
verzoek van de vereeniging Ossoviachim
heeft de secretaris generaal Milianowski de
vliegstations der vereeniging bevolen onver
wijld naar Moskou bericht te zenden over de
plaats van het vliegtuig. Op het Moskousche
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
STAATSLEENINGEN.
5 0/0 Nederl. 1932
4K Nederl. 1917
4 1931
BANKINSTELLINGEN.
Handel Mpij. Cert. v. 1000.
Koloniale Bank t
Ned. Ind. Haneldsbank
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Küchenm. Acc.
Nederl. Ford
Philips Gloeit. Gem. Bezit
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda
Ass. Gas Electr.
Bethleh Steel
Cities Serviels
General Aviation
Steel comm.
Studebaker
U. S. Leather
Zweedscbe Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij..
Boetoo
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordlscbe Petr.
Kon Petr.
Perlak
Coutinental Oil
Sbell Union
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
Gem Eig.
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
Wabash
'Exdividend.
fExclaim.
2U/4
ó#/8
327/8
l*/8
PROI OMGATIE Vorige koers
V orige
koers
lOO'/a
98'/,
947/16
623/4
56'/,
571/4
100'/,
27«/4
14'/,
47
2Vie
981/4
7H/8
993/s
81/4
87/16
D3/18
93>
27/16
1UA6
23'/,
33/4
2
4
1651/s
121'/,
893/s
45'/,
28 00
90./4
'1'/,
112*
1263/4
74
4uAo
3»/l6
421/4
16
15
13
28/4
1»/,
11'/,
103/4
477/8
1221/,
47/8
1201/4
132
Koers van heden te:
pl.m.
pl.m.
pl.m.
1.30
1.45
2.00
63
29
28 Wh
50»/,-1
74-'/,
73»-»/,
73»/,
103-4
102-31/4
101i-2i
81/,
9'/,
91/s
17/8
10
97/a-lO
26/g
21-UAe
243/4
36/8
165J-6J
164»/,-5
122
90
89
-
120»/,.1
132~
74
131-3
130»/,.2
4
416/w
41/8-8/s
4»/»
16
41*41
42i-»/4
16
14
13
50
123
7
121
133
~5'/,
323/,*
2
16/8
-
pl.m.
•Z.1Ó
49
Si-»/*
96/8
164»/,*5
87»/,.8
13--1
3i-»/i«
41»/»
1 pCt. Heden 1 pCt,
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
NIET OFFICIEEL
Londen
Berlijn t
Parijs
Brusse I (Belgaj 1
Bazel
Weenen p. Sch. 100
*,0PtDuh1gen
Stockholm
Sa'-' i
Italië
t -
Vorige
koers
8.82»/.
58.62
9.72«/4
34.45
48.30
48 io
45.40
43.50
247.il/i8
12.65
Koert op
heden 2 uur
8.83»/,
58.77»/,
9.731/4
34.45
48.40»/,
48.'—
45.50
43.50
247.3/1,
12.66