VACANTIE KOOPJES
SUPPOVERS
N.V. GEKARD WORM
PULLOVERS
Amsteidamscfie Jieucs
Dr.J. fl. J. Barnhoorn
lichte Koekjes
'n Vergissing
DAVELAAR,
Jkownciaat Tiieuws
Haatste êedchten
tBacQedijke Stand
Sxxiwel
Afwezig
ONZE DRUKKERIJ
UW DRUKWERK
Werkmeisje
CHAUFFEUR
SPORT-MOTOR
ONZE GROOTE SORTEEAING
voor HEEREN en JONGENS
De nieuwste dessins >195 025 050
Vanaf I t 0
HOUTTIL 54
voor DAMES in de nieuwste modellen
en kleurcombinaties slechts eenige >195
dagen
ACHTERSTRAAT 43
HOUTTIL HOEK LANGESTRAAT;
noodlanding van de wereld-
vliegers mattern en
griffin.
Haagsche brieven.
voorzien van de nieuwste machines
levert
fraai en snel. Vraagt offerte aan de
N. V. Boek- en Handelsdrukkerij
v. h. HERMS. COSTER ZOON
ALKMAAR, i&a*.
ondertrouwd:
oude niedorp.
van 7 Juli 1932
Opgave van Noordhollandsch Landbouwcrediet H. V.
van 9 tot 24 Juli
Zenuwarts, Heiloo.
HUISHOUDSTER
flink dagmeisje,
BANKETBAKKERIJ
Tot gistermiddag halfvier was bij de „Os-
soaviachim" nog geen enkele mededeeling
ontvangen betreffende de beide wereldvlie
gers Griffin en Mattern. Russische vliegtui
gen hebben het traject afgezocht, doch geen
spoor van de „Century of Pregress" werd ge
vonden. Het uitblijven van de vliegers heeft
te Moskou groote ongerustheid teweeg ge
bracht. Op verzoek der „Ossoaviachim" zijn
inlichtingen gevraagd in Polen en Letland.
Wen gelooft dat de vliegers den koers zijn
kwijt geraakt en zich buiten Russisch gebied
Ibevinden. Het vliegveld te Moskou is thans
extra verlicht, ten einde den vliegers voor het
geval zij daar nog zullen aankomen de lan
ding te vergemakkelijken.
De Amerikaansche wereldvliegers Mattern
en Griffin hebben nabij Minsk een noodlan
ding moeten maken.
Het bericht van de noodlanding der beide
vliegers werd ontvangen door den secretaris
generaal van de luchtvaartmaatschappij Os-
soaciavhim Malinowski, van den leider dezer
onderneming in Wit-Rusland te Minsk Hier
in wordt medegedeeld, dat de noodlanding
geschiedde wegens een defect aan de stuur
inrichting. Volgens de nadere ont rangen tele
grammen, zijn de beide vliegers Mattern en
Griffin bij de landing gewond, hun verwon
dingen zijn echter niet van ernstigen aard.
Het toestel is zeer ernstig beschadigd. Mali
nowski heeft aan de vertegenwoordigers van
de Ossoaviachim opgedragen hulp te ver
kenen en het toestel te bergen. Of het toestel
naar Minsk dan wel naar Smolensk zal wor
den gebracht, staat nog niet vast. Verder heeft
'Malinowski de oeide vliegers telegrafisch
uiigenoodigd naar Moskou te komen. Uit
Minsk is een arts naar Borrisow, waar de
beide vliegers zijn neergekomen, gegaan om
Mattern en Griffin zoo noodig medisch hulp
le verleenen.
BERGEN.
Het eerstvolgende Bal-champêtre van de
B.N.O.C. in den tuin van „de Rustende Ja
ger" wordt gehouden Dinsdag 12 Juli a.s..
terwijl de data van de volgende bal-cham
pêtre s zijn vastgesteld op 29 Juli, 8, 17 en
24 Augustus. Wie het eerste bal-champêtre
meemaakte, weet, dat het mooie gezellige
avonden zijn.
Ten huize van Dr Hemelrijk werd gis
teravond door de in Bergen wonende kunste
naars een kunstenaarskring opgericht, met 't
uitsluitende doel om, in deze moeilijke tijden,
de economische belangen van de leden te be
hartigen De nlannen zullen nader worden
bekend gemaakt
Ongecorrigeerd.
EEN SUCCES TE LAUSANNE?
Een overeenkomst bereikt!
Na de groote beslissende zitting van
de conferentie te Lausanne, die heden
middag werd gehouden en waaraan alle
zes mogendheden deelnamen, liep Mac-
Donald de wachtende journalisten toe:
„Zeer goede berichten. Wij zijn gereed".
MacDonald verliet als eerste de confe
rentiezaal. Een kwartier later verlieten
ook de Duitschers de zitting.
De compromis-overeenkomst van Lau-
sanne schijnt heden tot stand te zijn
gekomen.
ver-
DE GEZONKEN FRANSCHE
DUIKBOOT.
De opvarenden moeten als
loren worden beschouwd.
Volgens een hedenmiddag te Parijs ont
vangen bericht heeft een der vaartuigen,
welke uitgezonden zijn tot redding van de be
manning van de gezonken duikboot Pro-
methée de zgn. telefoonboei van de duikboot
gevonden. Bevestiging van officieele zijde is
nog niet ontvangen. Wanneer dit bericht in-
ferdaad juist is, dan bestaat er geen moge
lijkheid, met de bemanning der duikboot in
telefonische verbinding te komen. Hoewel
men tevens hieruit kan concludeeren, dat het
felukt moet zijn eenige waterdichte schotten
«luiten, bestaat er geen mogelijkheid tot
redding van de bemartning. Bovendien is van
officieele zijde toegegeven, dat nog geen vol
doend sterke hefwerktuigen gebouwd zijn om
duikboofen van het nieuwste type als de
Fromethée te lichten. De opvarenden moeten
derhalve als verloren worden beschouwd.
f,
Wat de badgasten, de vreemdelingen, er
fan denken, kan ons niet zoo heel veel sche
len, maar voor ons, goede Hagenaars van
Den Haag, begint het zomerseizoen in wer
kelijkheid pas met het afsteken van het eerste
vuurwerk en niet met het eerste groote Kur-
hausconcert of, zcoa!» men misschien nog
eerder denken zou, met het openstellen van
de zeebaden. Zeker, cie badstoelen die het
strand komen stoffeerer., zoo tegen den tijd,
dat de eerste Pinkstergasten verwacht wor
den, de groene badkoetsjes en al wat ze met
zich sleepen, letterlijk en figuurlijk, ze staan
heel aardig; en het ruststrand, waar je mag
zonnebaden en in backleeren loopen en lig
gen en zitten, wordt naar waa de op prijs
gesteld; op mooie avonden zijl de cafés aaa
den boulevard trenoesfeliik vol. het program
ma van de Pier .rekt tallooze bezoekers, om
dat het tot voor zeer korten tijd zoowat het
eenige caféconcert was, waarvan de Hage
naar kon genieten, maar toch het is alles
nog niet het rechte, niet je dat zoolang het
eerste vuurwerk niet is afgestoken.
Een vuurwerk is een kostbare geschiedenis
en er is in het voorseizoen wel eens schuch
ter en aarzelend de veronderstelling ge
opperd, dat met het oog op de tijdsomstan
digheden de Scheventngsche vuurwerken
althans voor dit seizoen wel eens zouden
kunnen worden opgeschort. Onbegrijpelijk
was een dergelijke veronderstelling in het
geheel niet. Als je er eens even ovei na
denkt ja, het zijn altijd een respectabel
aantal guldens, die niet een sis en een knal
en een paf zoo maar de lucht ingaan, waar
niets van overblijft, nauwelijks een herinne
ring. En dus Daar staat tegenover, dat
een groote badplaats, die het haar gasten
prettig en genoegelijk maken wil en Sche-
veningen is op menig punt te-- dezen opzichte
toch al zoo gehandicapt door rijks- en ge
meentewetten en -verordeningen niet den
zelfden maatstaf kan en mag aanleggen als
een burgerhuismoeder. En dusDe Maat
schappij Zeebad weet best wat ze doet, weet
dat de spierinkjes, die moeten worden uitge
gooid om kabeljouwen te vangen, niet mogen
worden betreurd, zelfs niet, als ze eens van
wat groot formaat mogen zijn.
Aldus knalde op Donderdag den negen
en-twintigsten Juni het eerste vuurwerk de
lucht in, zooals tot aan het eind van het sei
zoen iederen Donderdag het geval zal zijn,
ten aanschouwt van een ontelbare menigte.
Zccals ook verderen iederen Donderdag het
geval zal zijn. Met al zijn arrogance, zijn
nautainiteit, zijn gebrek aan gemoedelijkheid
van het soort, dat b.v. den Amsterdammer
kenmerkt, heeft de Hagenaar toch iets heel
kinderlijks, namelijk de liefde voor al wat
schittert en blinkt en straait en glanst. En
daarom zal hij geen enkele gelegenheid laten
voorbijgaan om een vuurwerk te zien, onver
schillig of dat op Kijkduin of Scheveningen
of 't Malieveld of nog ergens anders wordt
afgestoken. Bij het staren naar de lichtende
sterren, die als een veelkleurige regen uit den
hemel komen vallen, naar het knetterend ge
flonker van magnesiumzonnen en brillant-
vuren, naar het klatergoud van een chime-
rieken gouden regen voelt hij zich volkomen
gelukkig, kan hij alle aardsche zorgen verge
ten, is hij niet anders dan een gelukkig kind,
dat zich de oogen blind staart op de schit
terende fata morgana en als alles is uitge
brand een diepen zucht slaakt van voldoe
ning, die al weer half een zucht is van ver
langen naar het volgende vuurwerk.
Het is een gelukkig toeval een toeval,
dat overigens wel een beetje geholpen zal
worden door menschelijke berekening dat
liet eerste vuurwerk altijd samenvalt met het
een of ander belangrijk congres, zoodat een
schitterend „-welkom" in letters van' vuur
steeds op zijn plaats is. En dan kan als slot
nummer altijd een toepasselijke voorstelling
in flonkerende kleuren tegen den nachtelij
ken hemel worden getooverd, die meteen aan
het heele vuurwerk zijn raison d'étre geeft
Later is dat niet meer zoo noodig; maar het
eerst, nietwaar?...
Ditmaal geviel het, dat het tramcongres de
stof leverde voor het schitterende slotstuk van
den eersten vuurwerkavond: een groote
tramwagen en daarboven een huidewoord
aan de congressisten. Die tram werd prachtig
gevonden en dat is dan ook zoowat het eeni
ge blijk van belangstelling, dat de Hagenaars
voor het heele congres hebben over gehad
Of het moest zijn, dat ze eens in de harmoni
ca', iam zijn gaan zitten, die bij wijze van
demonstratie en van proef op het traject van
lijn acht loopt. De rest heeft ons allerljselijkst
koud gelaten, wat bij de eerste warme zomer
dagen overigens wel prettig is. Ze mogen
wat ons betreft net zooveel congressen
houden als ze willen, zoolang het resultaat
niet is, dat het tarief omlaag en het concert
van de passagiers omhoog gaat, trekken we
ons nergens iets van aan.
Die harmoniratram is natuurlijk wat an
ders. Dat is een curiositeit, iets waarover je
moet kunnen oordeelen en meepraten en dus
moet je er in gaan zitten, nadat je hem eerst
eens een paar malen hebt zien voorbijrijden
en hem bekeken hebt met argwanende, criti-
sche en vaak misprijzende blikken. Nu ja, 't is
waar, sierlijk is het gevaarte niet 't Lijkt wat
zijn uiterlijke verschijning aangaat iets op
een kruising tusschen een tank en een asch-
wagen behalve de kleur dan altijd, die
roomkleurig met aluminium is.
Een bijzondere attractie van dezen wagen
is, dat ieder passagier zijn eigen bankje heeft,
waar hij niet door anderen gemolesteerd kan
worden. Dat is vcor ons een doorslaand ar
gument ten gunste van dezen wagen. Want
wij beschouwen de tram graag als onze eigen
particuliere auio. om niet te zeggen e9ul"
page, met onzen eigen chauffeur, te weten den
bestuurder Daarom zijn we ook zoo woest-
verontwaardigd, als een tiam het waagt weg
te rijden, wanneer we nog mee wilt,en. ook
al zijn we er nog tientallen meters vandaan.
En daarom kijken we iedere nieuwe passa
gier die het waagt in te 3tappen aan met een
blik van' nu ja. ik ben liberaal-van-aanleg en
dus wil ik je wel het genoegen doen je te
later, meerijden, maar gedraag je alsjeblieft
met gepaste bescheidenheid en kom vooral
niet te dicht in mijn nabijheid zitten. Een
plaats der verbroedering is een Haagsche
tramwagen allerminst en wanneer het soms
eens zoo ver komt, dat een paar passagiers
mer elkaar in gesprek raken zonder elkaar te
kenner., dan kan je er gerust iets om ver
wedden, dat het geen Hagenaars zijn.
A priori zijn we dus de harmonica-tram
welwillend en gunstig gezind, al begrijpen
we het grapje van deze noviteit nog niet hee-
lemaal. Het schijnt zoo ongeveer neer te ko
men op een ietwat gecompliceerde eenmans-
wagen en dit dan niet al te letterlijk op t?
vatten, want er zijn twee man voor noodig,
maar dat is toch nog altiid een minder, dan
voor een gewone tram met een volgwagen.
Dus: personeelbesparing. Verder schijnt er
een ongelimiteerd aantal staanplaatsen in te
zijn. En ten slotte heet het voor het publiek
gemakkelijk, dat men, als de eerste wagen
vol is, naar achteren kan doorloopen zonder
eerst uit den wagen te stappen. De conduc
teur heeft zijn stand- of zitplaats in het mid
den en distribueert de kaartjes. Maar dat
heeft deze eerste dagen nogal wat voeten in
de aarde gehad, omdat de menschen niet vol
doende begrepen hoe gemakkelijk men het
hun wilde maken en daardoor heen en weer
liepen als kippen in een ren, waar een kwa
jongen steentjes in zit te smijten.
Wat de voor- en mogelijk ook de nadeelen
mogen wezen, voorloopig heeft de harmoni
ca-tram nog ten volle de attractie van het
nieuwe, ledereen wil er graag ingezeten heb
ben en ik weet van menschen, die den heelen
weg naar huis gingen loopen en iedere tram
lieten passeeren, totdat aan de laatste halte
de harmonicatram stopte. Toen offerden ze
om die laatste vijfhonderd meter de sensatie
mee te maken, met vreugde hun vijf stuivers
en achtten die goed besteed, zooals ze ook
een kaartje voor de bioscoop welbesteed vin
den en elk willekeurig ander uitgangetje.
Want deze tram is zoo iets als een publieke
vermakelijkheid. Tot het nieuwtje er af is.
W. p.
„Zen dag was kommen", door hen ingezon
den als antwoord op den prijsvraag uitge
schreven door het Historisch Genootschap
Oud-Westfriesland.
Nicolaas Erkamp en Helena Bierman.
Cornelis de Leii en Gesina Evers. Nico van
Straten en Nelly Kroese. Roelf de Vries en
Anna Smit. Ancfreas Metselaar en Emmetje
Ruiter. Hendrikus Lagas en Elisabeth
Mooij. Paulus de Cocq van Delwijnen en
Catharina Jansen. Petrus Adrichem en Eli
sabeth de Boer. Laurentius Veldt en Gezina
Masman.
GEBOREN:
Anna Jantina d. v. Harm Slomp en Anna
Schoonhoven. Oerardus Fetrus z. v. Corne
lis van der Veer en Adriana Pelleman.
OVERLEDEN:
Maria Catharina Elisabeth Moonen wed
Hermanus ten Kortenaar 77 jaar.
Naar de Nieuwe
Courant
Langendfjkcr
meedeelt, is aan onze oud-stadgenooten, den
heer en mevr. GrootHagenaar, o.a. oud
leden van het Alkmaarsch Tooneel, uit vele
inzendingen den eerste prijs toegekend voor
hun drie-bedrijvig West-Friesch tooneelspel
Geboren: Cornelis Bancras, z. v. Ger-
rit Veldman en Hendrica Maria Kazenbroot
Maria Margaretha, d. v. Johannes Jaco-
bus Oerardus Konijn en Guurtje Offeringa
Alida Margaretha, d. v. Simon Stam en
Maria Catharina Jaspers. Franciscus
Martinus, z. v. Hendrikus van der Eng en
Agatha Cornelia Veldman.
Ondertrouwd: Dirk Jacobus TL
motheus Kokkelkoorn te Schagen en Martina
Catharina van der Kroon.
Overleden: Pieter Agenant, oud 83
jaar.
CASTRICUM.
Oeboren: Cornelia Maria, d. van C.
Sprenkeling en M. H. Tiebie. Lourentius
Theodorus, z. van C. van Duin en J. Zonne
veld. Petrus Gerardus Antonius, z. van J.
Zonneveld en C. M. de Swart.
Overleden: Hendrika Breetveld, oud
37 jaren, echtgenoote van Nicolaas Bos.
(Ontvanéén per draadlooze telefoon).
Koers van heden tei
STAATSLEENINGEN.
5 0/„ Nederl. 1932
4X Nederl. 1917
4 1931
B ANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij. Cert. v. 1000.
Koloniale Bank
Ned. Ind. Haneldsbank
D. Reichsbank
1NDUSTR. OND. B1NNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert .kit
Küchenm. Acc. i
Nederl. Ford t
Philips Gloeil. Gem. Bezit
Unilever
1NDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting t
Anaconda
Ass. Gas Electr.
Betbleb. Steel
Cities Service i
General Aviation t I 1
Steel comm. t s
Studebaker t i
U. S. Leatber
Zweedscbe Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A.
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unia
Vorstenlanden
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. Esplor. Mij.
Boeton i
Redjaog Lebong i
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr.
Koo. Petr.
Perlak
Continental Oil
Sbell Union i
RUBBERS.
Amslerd. Rubber
Deli Bat. Rubber i
Hessa Rubber
Serbadjadi i
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
Gem.
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oostkust t t
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atcbison iopeka
Southern Railw. Cert.
Union Pacific
Wabash t
•Exdividend
fExclaim.
I
i
t
i t c
c c t
I I
t f t
i
ff t
k i V.v
I
ff t ff ff ff
ff f
U M».
9 ff
ff
9
Eig.
ff
9
irt-
ff ff
b. U
l
I
ff 9
9
9
5-
B
9
9
f I
ff
Vorige
koers
pl.m.
1.30
pl.m.
1.45
pl.m.
2.00
pl.m.
2.15
100»/,
99
94'/,
-
-
61%
533/,
56%
100'/,
60'/,
28%
15%
49
2
101%
73%
lOD/s
28
1%
75*-%
10L%
75J.%
1028/,. 3
741/4-5
1%
751/4-6
1031/3-4
8%6
9%»
9 i%e
2%
15/8
243%
3%
2%»
4
8%
1%
9%
2%
23%
33/4
2
1%.
83/4-%
l»/4
95/8
163%
119
85%
46
26.50
168%.9
123
88
169-71
124
90
170-2
127
46.%
172-4
127-30
90'/,
46%
96
9
71'/,
97»/,
8
114
1295/8
74%
4
43%
132%
75
4
132-è
4~/w
132-%
1321/,-3
4Ï% 'i
40'/,
17
19»/>
13
43
16
20
13
43'/,
«!-•/,
131/4
43%. i
2»/4
1%
11%
103/,
47'/,
49J-50
-
122»/,
4%
119
128
122
7
120
128
22%
5%
328/8
1%
31%
1%«
PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden 1 pO,
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
Londen P
Berlijn a
Parijs i
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Scb
Kopenhagen
Stockholm i
Oslo
New-York
Italië
NIET OFFICIEEL
100
i
-
I s
i
Vorige
koers
3.83%
58.77'/,
9.73%
34.45
48.40'/,
48:r
45.50
43.50
247.8%
12.66
Koers op
heden 2 uui
8.86
58.7 hl,
9.73
34.45
48.32'/,
48 10
45.40
43.50
247.%
12.66
Getrouwd
E. WOUD
en
A. RINGERS
die, mede namens woderzijdechs
familie, hartelijk dank zeggen voor
de vele blijken van belangstelling
bij hun huwelijk ondervonden.
Wormer, 7 Juli 1932.
Nieuweweg 98.
Heden overleed plotse
ling onze beste Man en
Vader, de Heer
D. POSTHUMA,
ia den ouderdom van ruim
57 jaar.
Zijn bedroefde Vrouw
C. POSTHUMA—WOUDA
en Kinderen,
Warmenhuizen, 8 Juli '32
DANKBETUIGING.
Ondergeteekenden brengen lang»
dezen weg dank aan de E.E. Zus»
ters van het St. Elizabeth-Zieken-
huis, den Zeergel. Heer Dr. Kerse
maker, en in 't bijzonder aan den
Zeergel. Heer Dr. Bromberg, voor
den bjjstand, tijdens ziekte betoond
aan wijlen N. KET.
Uit aller naam,
Fam. KET, Oudegraoht 42.
Alkmaar, 7 Juli 1932.
DANKBETUIGING. -
Ondergeteekenden brengen langs
dezen weg dank aan vrienden en
kennissen, in 't bijzonder aan den
Directiebaas en personeel van de
gasfabriek alhier, voor de betoonde
belangstelling, tijdens ziekte en na
't overlijden ondervonden van wijlen
N. KET. Uit aller naam,
Fam. KET, Oudegracht 42.
Alkmaar, 7 Juli '32.
DANKBETUIGING.
Voor de vele bewijzen van belang
stelling ontvangen bij 't herdenken
van aijn 40-jarig ambtsjubileum,
betuigt ondergeteekende mede na
mens zijn vrouw en kinderen, zjjn
hartelijken dank.
J. A. ZWARTEVEEN.
GEVRAAGD een
bij W. HEGEMAN, den Oever,
Wieringen.
Gevraagd een net
voor seizoen. Goed kunnende tafel
dienen.
Zich aan te melden „Berkenrode"
Princesselaan 54, Bergen N.H.
GEVRAAGD
in klein gezin, niet beneden 18 jaar.
Adres te bevr. Boekh. DE ROOIJ.
GEVRAAGD
voor Vrachtwagen, Ongeh., intern.
Garage KUITWAARD, Bergen aan
Zee.
is uitgesloten. Gedé Voetbadzout is
en blijft het aan alle voetkwaleD
een einde makende middel. Eén
proef zal U overtuigen. De naam
Gedé Is U 'n waarborg. Prijs 45 ots.
Overal verkrijgbaar.
B S. A 1930, 5 P K. kopkl. schui
ne cyl., geheel als nieuw, com
pleet met Boschhoorn, duo, enz.
475.
C. DE GEUS, Auto- en Motor
handel, Frieseheweg 2. Tel. 1133
wordt steeds meer gevraagd.
Gesorteerde Gebakjes 8 ct.
S wit seis 8 ct.
Gevulde Zandgebakjes 8 ct.
De JODENKOEKEN en ZOETE
KRAKELINGEN zijn bekend om
hun fijnen smaak.
a. d. WAAG.
TEL. 1047.