VACANTIE KOOPJES SUPPOVERS N.V. GEKARD WORM PULLOVERS Amsteidamscfie Jieucs Dr.J. fl. J. Barnhoorn lichte Koekjes 'n Vergissing DAVELAAR, Jkownciaat Tiieuws Haatste êedchten tBacQedijke Stand Sxxiwel Afwezig ONZE DRUKKERIJ UW DRUKWERK Werkmeisje CHAUFFEUR SPORT-MOTOR ONZE GROOTE SORTEEAING voor HEEREN en JONGENS De nieuwste dessins >195 025 050 Vanaf I t 0 HOUTTIL 54 voor DAMES in de nieuwste modellen en kleurcombinaties slechts eenige >195 dagen ACHTERSTRAAT 43 HOUTTIL HOEK LANGESTRAAT; noodlanding van de wereld- vliegers mattern en griffin. Haagsche brieven. voorzien van de nieuwste machines levert fraai en snel. Vraagt offerte aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v. h. HERMS. COSTER ZOON ALKMAAR, i&a*. ondertrouwd: oude niedorp. van 7 Juli 1932 Opgave van Noordhollandsch Landbouwcrediet H. V. van 9 tot 24 Juli Zenuwarts, Heiloo. HUISHOUDSTER flink dagmeisje, BANKETBAKKERIJ Tot gistermiddag halfvier was bij de „Os- soaviachim" nog geen enkele mededeeling ontvangen betreffende de beide wereldvlie gers Griffin en Mattern. Russische vliegtui gen hebben het traject afgezocht, doch geen spoor van de „Century of Pregress" werd ge vonden. Het uitblijven van de vliegers heeft te Moskou groote ongerustheid teweeg ge bracht. Op verzoek der „Ossoaviachim" zijn inlichtingen gevraagd in Polen en Letland. Wen gelooft dat de vliegers den koers zijn kwijt geraakt en zich buiten Russisch gebied Ibevinden. Het vliegveld te Moskou is thans extra verlicht, ten einde den vliegers voor het geval zij daar nog zullen aankomen de lan ding te vergemakkelijken. De Amerikaansche wereldvliegers Mattern en Griffin hebben nabij Minsk een noodlan ding moeten maken. Het bericht van de noodlanding der beide vliegers werd ontvangen door den secretaris generaal van de luchtvaartmaatschappij Os- soaciavhim Malinowski, van den leider dezer onderneming in Wit-Rusland te Minsk Hier in wordt medegedeeld, dat de noodlanding geschiedde wegens een defect aan de stuur inrichting. Volgens de nadere ont rangen tele grammen, zijn de beide vliegers Mattern en Griffin bij de landing gewond, hun verwon dingen zijn echter niet van ernstigen aard. Het toestel is zeer ernstig beschadigd. Mali nowski heeft aan de vertegenwoordigers van de Ossoaviachim opgedragen hulp te ver kenen en het toestel te bergen. Of het toestel naar Minsk dan wel naar Smolensk zal wor den gebracht, staat nog niet vast. Verder heeft 'Malinowski de oeide vliegers telegrafisch uiigenoodigd naar Moskou te komen. Uit Minsk is een arts naar Borrisow, waar de beide vliegers zijn neergekomen, gegaan om Mattern en Griffin zoo noodig medisch hulp le verleenen. BERGEN. Het eerstvolgende Bal-champêtre van de B.N.O.C. in den tuin van „de Rustende Ja ger" wordt gehouden Dinsdag 12 Juli a.s.. terwijl de data van de volgende bal-cham pêtre s zijn vastgesteld op 29 Juli, 8, 17 en 24 Augustus. Wie het eerste bal-champêtre meemaakte, weet, dat het mooie gezellige avonden zijn. Ten huize van Dr Hemelrijk werd gis teravond door de in Bergen wonende kunste naars een kunstenaarskring opgericht, met 't uitsluitende doel om, in deze moeilijke tijden, de economische belangen van de leden te be hartigen De nlannen zullen nader worden bekend gemaakt Ongecorrigeerd. EEN SUCCES TE LAUSANNE? Een overeenkomst bereikt! Na de groote beslissende zitting van de conferentie te Lausanne, die heden middag werd gehouden en waaraan alle zes mogendheden deelnamen, liep Mac- Donald de wachtende journalisten toe: „Zeer goede berichten. Wij zijn gereed". MacDonald verliet als eerste de confe rentiezaal. Een kwartier later verlieten ook de Duitschers de zitting. De compromis-overeenkomst van Lau- sanne schijnt heden tot stand te zijn gekomen. ver- DE GEZONKEN FRANSCHE DUIKBOOT. De opvarenden moeten als loren worden beschouwd. Volgens een hedenmiddag te Parijs ont vangen bericht heeft een der vaartuigen, welke uitgezonden zijn tot redding van de be manning van de gezonken duikboot Pro- methée de zgn. telefoonboei van de duikboot gevonden. Bevestiging van officieele zijde is nog niet ontvangen. Wanneer dit bericht in- ferdaad juist is, dan bestaat er geen moge lijkheid, met de bemanning der duikboot in telefonische verbinding te komen. Hoewel men tevens hieruit kan concludeeren, dat het felukt moet zijn eenige waterdichte schotten «luiten, bestaat er geen mogelijkheid tot redding van de bemartning. Bovendien is van officieele zijde toegegeven, dat nog geen vol doend sterke hefwerktuigen gebouwd zijn om duikboofen van het nieuwste type als de Fromethée te lichten. De opvarenden moeten derhalve als verloren worden beschouwd. f, Wat de badgasten, de vreemdelingen, er fan denken, kan ons niet zoo heel veel sche len, maar voor ons, goede Hagenaars van Den Haag, begint het zomerseizoen in wer kelijkheid pas met het afsteken van het eerste vuurwerk en niet met het eerste groote Kur- hausconcert of, zcoa!» men misschien nog eerder denken zou, met het openstellen van de zeebaden. Zeker, cie badstoelen die het strand komen stoffeerer., zoo tegen den tijd, dat de eerste Pinkstergasten verwacht wor den, de groene badkoetsjes en al wat ze met zich sleepen, letterlijk en figuurlijk, ze staan heel aardig; en het ruststrand, waar je mag zonnebaden en in backleeren loopen en lig gen en zitten, wordt naar waa de op prijs gesteld; op mooie avonden zijl de cafés aaa den boulevard trenoesfeliik vol. het program ma van de Pier .rekt tallooze bezoekers, om dat het tot voor zeer korten tijd zoowat het eenige caféconcert was, waarvan de Hage naar kon genieten, maar toch het is alles nog niet het rechte, niet je dat zoolang het eerste vuurwerk niet is afgestoken. Een vuurwerk is een kostbare geschiedenis en er is in het voorseizoen wel eens schuch ter en aarzelend de veronderstelling ge opperd, dat met het oog op de tijdsomstan digheden de Scheventngsche vuurwerken althans voor dit seizoen wel eens zouden kunnen worden opgeschort. Onbegrijpelijk was een dergelijke veronderstelling in het geheel niet. Als je er eens even ovei na denkt ja, het zijn altijd een respectabel aantal guldens, die niet een sis en een knal en een paf zoo maar de lucht ingaan, waar niets van overblijft, nauwelijks een herinne ring. En dus Daar staat tegenover, dat een groote badplaats, die het haar gasten prettig en genoegelijk maken wil en Sche- veningen is op menig punt te-- dezen opzichte toch al zoo gehandicapt door rijks- en ge meentewetten en -verordeningen niet den zelfden maatstaf kan en mag aanleggen als een burgerhuismoeder. En dusDe Maat schappij Zeebad weet best wat ze doet, weet dat de spierinkjes, die moeten worden uitge gooid om kabeljouwen te vangen, niet mogen worden betreurd, zelfs niet, als ze eens van wat groot formaat mogen zijn. Aldus knalde op Donderdag den negen en-twintigsten Juni het eerste vuurwerk de lucht in, zooals tot aan het eind van het sei zoen iederen Donderdag het geval zal zijn, ten aanschouwt van een ontelbare menigte. Zccals ook verderen iederen Donderdag het geval zal zijn. Met al zijn arrogance, zijn nautainiteit, zijn gebrek aan gemoedelijkheid van het soort, dat b.v. den Amsterdammer kenmerkt, heeft de Hagenaar toch iets heel kinderlijks, namelijk de liefde voor al wat schittert en blinkt en straait en glanst. En daarom zal hij geen enkele gelegenheid laten voorbijgaan om een vuurwerk te zien, onver schillig of dat op Kijkduin of Scheveningen of 't Malieveld of nog ergens anders wordt afgestoken. Bij het staren naar de lichtende sterren, die als een veelkleurige regen uit den hemel komen vallen, naar het knetterend ge flonker van magnesiumzonnen en brillant- vuren, naar het klatergoud van een chime- rieken gouden regen voelt hij zich volkomen gelukkig, kan hij alle aardsche zorgen verge ten, is hij niet anders dan een gelukkig kind, dat zich de oogen blind staart op de schit terende fata morgana en als alles is uitge brand een diepen zucht slaakt van voldoe ning, die al weer half een zucht is van ver langen naar het volgende vuurwerk. Het is een gelukkig toeval een toeval, dat overigens wel een beetje geholpen zal worden door menschelijke berekening dat liet eerste vuurwerk altijd samenvalt met het een of ander belangrijk congres, zoodat een schitterend „-welkom" in letters van' vuur steeds op zijn plaats is. En dan kan als slot nummer altijd een toepasselijke voorstelling in flonkerende kleuren tegen den nachtelij ken hemel worden getooverd, die meteen aan het heele vuurwerk zijn raison d'étre geeft Later is dat niet meer zoo noodig; maar het eerst, nietwaar?... Ditmaal geviel het, dat het tramcongres de stof leverde voor het schitterende slotstuk van den eersten vuurwerkavond: een groote tramwagen en daarboven een huidewoord aan de congressisten. Die tram werd prachtig gevonden en dat is dan ook zoowat het eeni ge blijk van belangstelling, dat de Hagenaars voor het heele congres hebben over gehad Of het moest zijn, dat ze eens in de harmoni ca', iam zijn gaan zitten, die bij wijze van demonstratie en van proef op het traject van lijn acht loopt. De rest heeft ons allerljselijkst koud gelaten, wat bij de eerste warme zomer dagen overigens wel prettig is. Ze mogen wat ons betreft net zooveel congressen houden als ze willen, zoolang het resultaat niet is, dat het tarief omlaag en het concert van de passagiers omhoog gaat, trekken we ons nergens iets van aan. Die harmoniratram is natuurlijk wat an ders. Dat is een curiositeit, iets waarover je moet kunnen oordeelen en meepraten en dus moet je er in gaan zitten, nadat je hem eerst eens een paar malen hebt zien voorbijrijden en hem bekeken hebt met argwanende, criti- sche en vaak misprijzende blikken. Nu ja, 't is waar, sierlijk is het gevaarte niet 't Lijkt wat zijn uiterlijke verschijning aangaat iets op een kruising tusschen een tank en een asch- wagen behalve de kleur dan altijd, die roomkleurig met aluminium is. Een bijzondere attractie van dezen wagen is, dat ieder passagier zijn eigen bankje heeft, waar hij niet door anderen gemolesteerd kan worden. Dat is vcor ons een doorslaand ar gument ten gunste van dezen wagen. Want wij beschouwen de tram graag als onze eigen particuliere auio. om niet te zeggen e9ul" page, met onzen eigen chauffeur, te weten den bestuurder Daarom zijn we ook zoo woest- verontwaardigd, als een tiam het waagt weg te rijden, wanneer we nog mee wilt,en. ook al zijn we er nog tientallen meters vandaan. En daarom kijken we iedere nieuwe passa gier die het waagt in te 3tappen aan met een blik van' nu ja. ik ben liberaal-van-aanleg en dus wil ik je wel het genoegen doen je te later, meerijden, maar gedraag je alsjeblieft met gepaste bescheidenheid en kom vooral niet te dicht in mijn nabijheid zitten. Een plaats der verbroedering is een Haagsche tramwagen allerminst en wanneer het soms eens zoo ver komt, dat een paar passagiers mer elkaar in gesprek raken zonder elkaar te kenner., dan kan je er gerust iets om ver wedden, dat het geen Hagenaars zijn. A priori zijn we dus de harmonica-tram welwillend en gunstig gezind, al begrijpen we het grapje van deze noviteit nog niet hee- lemaal. Het schijnt zoo ongeveer neer te ko men op een ietwat gecompliceerde eenmans- wagen en dit dan niet al te letterlijk op t? vatten, want er zijn twee man voor noodig, maar dat is toch nog altiid een minder, dan voor een gewone tram met een volgwagen. Dus: personeelbesparing. Verder schijnt er een ongelimiteerd aantal staanplaatsen in te zijn. En ten slotte heet het voor het publiek gemakkelijk, dat men, als de eerste wagen vol is, naar achteren kan doorloopen zonder eerst uit den wagen te stappen. De conduc teur heeft zijn stand- of zitplaats in het mid den en distribueert de kaartjes. Maar dat heeft deze eerste dagen nogal wat voeten in de aarde gehad, omdat de menschen niet vol doende begrepen hoe gemakkelijk men het hun wilde maken en daardoor heen en weer liepen als kippen in een ren, waar een kwa jongen steentjes in zit te smijten. Wat de voor- en mogelijk ook de nadeelen mogen wezen, voorloopig heeft de harmoni ca-tram nog ten volle de attractie van het nieuwe, ledereen wil er graag ingezeten heb ben en ik weet van menschen, die den heelen weg naar huis gingen loopen en iedere tram lieten passeeren, totdat aan de laatste halte de harmonicatram stopte. Toen offerden ze om die laatste vijfhonderd meter de sensatie mee te maken, met vreugde hun vijf stuivers en achtten die goed besteed, zooals ze ook een kaartje voor de bioscoop welbesteed vin den en elk willekeurig ander uitgangetje. Want deze tram is zoo iets als een publieke vermakelijkheid. Tot het nieuwtje er af is. W. p. „Zen dag was kommen", door hen ingezon den als antwoord op den prijsvraag uitge schreven door het Historisch Genootschap Oud-Westfriesland. Nicolaas Erkamp en Helena Bierman. Cornelis de Leii en Gesina Evers. Nico van Straten en Nelly Kroese. Roelf de Vries en Anna Smit. Ancfreas Metselaar en Emmetje Ruiter. Hendrikus Lagas en Elisabeth Mooij. Paulus de Cocq van Delwijnen en Catharina Jansen. Petrus Adrichem en Eli sabeth de Boer. Laurentius Veldt en Gezina Masman. GEBOREN: Anna Jantina d. v. Harm Slomp en Anna Schoonhoven. Oerardus Fetrus z. v. Corne lis van der Veer en Adriana Pelleman. OVERLEDEN: Maria Catharina Elisabeth Moonen wed Hermanus ten Kortenaar 77 jaar. Naar de Nieuwe Courant Langendfjkcr meedeelt, is aan onze oud-stadgenooten, den heer en mevr. GrootHagenaar, o.a. oud leden van het Alkmaarsch Tooneel, uit vele inzendingen den eerste prijs toegekend voor hun drie-bedrijvig West-Friesch tooneelspel Geboren: Cornelis Bancras, z. v. Ger- rit Veldman en Hendrica Maria Kazenbroot Maria Margaretha, d. v. Johannes Jaco- bus Oerardus Konijn en Guurtje Offeringa Alida Margaretha, d. v. Simon Stam en Maria Catharina Jaspers. Franciscus Martinus, z. v. Hendrikus van der Eng en Agatha Cornelia Veldman. Ondertrouwd: Dirk Jacobus TL motheus Kokkelkoorn te Schagen en Martina Catharina van der Kroon. Overleden: Pieter Agenant, oud 83 jaar. CASTRICUM. Oeboren: Cornelia Maria, d. van C. Sprenkeling en M. H. Tiebie. Lourentius Theodorus, z. van C. van Duin en J. Zonne veld. Petrus Gerardus Antonius, z. van J. Zonneveld en C. M. de Swart. Overleden: Hendrika Breetveld, oud 37 jaren, echtgenoote van Nicolaas Bos. (Ontvanéén per draadlooze telefoon). Koers van heden tei STAATSLEENINGEN. 5 0/„ Nederl. 1932 4X Nederl. 1917 4 1931 B ANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij. Cert. v. 1000. Koloniale Bank Ned. Ind. Haneldsbank D. Reichsbank 1NDUSTR. OND. B1NNENL. Alg. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert .kit Küchenm. Acc. i Nederl. Ford t Philips Gloeil. Gem. Bezit Unilever 1NDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting t Anaconda Ass. Gas Electr. Betbleb. Steel Cities Service i General Aviation t I 1 Steel comm. t s Studebaker t i U. S. Leatber Zweedscbe Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A. Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unia Vorstenlanden Dito actions MIJNBOUW. Alg. Esplor. Mij. Boeton i Redjaog Lebong i PETROLEUM. Dordtscbe Petr. Koo. Petr. Perlak Continental Oil Sbell Union i RUBBERS. Amslerd. Rubber Deli Bat. Rubber i Hessa Rubber Serbadjadi i Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn Gem. Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oostkust t t Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atcbison iopeka Southern Railw. Cert. Union Pacific Wabash t •Exdividend fExclaim. I i t i t c c c t I I t f t i ff t k i V.v I ff t ff ff ff ff f U M». 9 ff ff 9 Eig. ff 9 irt- ff ff b. U l I ff 9 9 9 5- B 9 9 f I ff Vorige koers pl.m. 1.30 pl.m. 1.45 pl.m. 2.00 pl.m. 2.15 100»/, 99 94'/, - - 61% 533/, 56% 100'/, 60'/, 28% 15% 49 2 101% 73% lOD/s 28 1% 75*-% 10L% 75J.% 1028/,. 3 741/4-5 1% 751/4-6 1031/3-4 8%6 9%» 9 i%e 2% 15/8 243% 3% 2%» 4 8% 1% 9% 2% 23% 33/4 2 1%. 83/4-% l»/4 95/8 163% 119 85% 46 26.50 168%.9 123 88 169-71 124 90 170-2 127 46.% 172-4 127-30 90'/, 46% 96 9 71'/, 97»/, 8 114 1295/8 74% 4 43% 132% 75 4 132-è 4~/w 132-% 1321/,-3 4Ï% 'i 40'/, 17 19»/> 13 43 16 20 13 43'/, «!-•/, 131/4 43%. i 2»/4 1% 11% 103/, 47'/, 49J-50 - 122»/, 4% 119 128 122 7 120 128 22% 5% 328/8 1% 31% 1%« PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden 1 pO, WISSELKOERSEN AMSTERDAM. Londen P Berlijn a Parijs i Brussel (Belga) Bazel Weenen p. Scb Kopenhagen Stockholm i Oslo New-York Italië NIET OFFICIEEL 100 i - I s i Vorige koers 3.83% 58.77'/, 9.73% 34.45 48.40'/, 48:r 45.50 43.50 247.8% 12.66 Koers op heden 2 uui 8.86 58.7 hl, 9.73 34.45 48.32'/, 48 10 45.40 43.50 247.% 12.66 Getrouwd E. WOUD en A. RINGERS die, mede namens woderzijdechs familie, hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van belangstelling bij hun huwelijk ondervonden. Wormer, 7 Juli 1932. Nieuweweg 98. Heden overleed plotse ling onze beste Man en Vader, de Heer D. POSTHUMA, ia den ouderdom van ruim 57 jaar. Zijn bedroefde Vrouw C. POSTHUMA—WOUDA en Kinderen, Warmenhuizen, 8 Juli '32 DANKBETUIGING. Ondergeteekenden brengen lang» dezen weg dank aan de E.E. Zus» ters van het St. Elizabeth-Zieken- huis, den Zeergel. Heer Dr. Kerse maker, en in 't bijzonder aan den Zeergel. Heer Dr. Bromberg, voor den bjjstand, tijdens ziekte betoond aan wijlen N. KET. Uit aller naam, Fam. KET, Oudegraoht 42. Alkmaar, 7 Juli 1932. DANKBETUIGING. - Ondergeteekenden brengen langs dezen weg dank aan vrienden en kennissen, in 't bijzonder aan den Directiebaas en personeel van de gasfabriek alhier, voor de betoonde belangstelling, tijdens ziekte en na 't overlijden ondervonden van wijlen N. KET. Uit aller naam, Fam. KET, Oudegracht 42. Alkmaar, 7 Juli '32. DANKBETUIGING. Voor de vele bewijzen van belang stelling ontvangen bij 't herdenken van aijn 40-jarig ambtsjubileum, betuigt ondergeteekende mede na mens zijn vrouw en kinderen, zjjn hartelijken dank. J. A. ZWARTEVEEN. GEVRAAGD een bij W. HEGEMAN, den Oever, Wieringen. Gevraagd een net voor seizoen. Goed kunnende tafel dienen. Zich aan te melden „Berkenrode" Princesselaan 54, Bergen N.H. GEVRAAGD in klein gezin, niet beneden 18 jaar. Adres te bevr. Boekh. DE ROOIJ. GEVRAAGD voor Vrachtwagen, Ongeh., intern. Garage KUITWAARD, Bergen aan Zee. is uitgesloten. Gedé Voetbadzout is en blijft het aan alle voetkwaleD een einde makende middel. Eén proef zal U overtuigen. De naam Gedé Is U 'n waarborg. Prijs 45 ots. Overal verkrijgbaar. B S. A 1930, 5 P K. kopkl. schui ne cyl., geheel als nieuw, com pleet met Boschhoorn, duo, enz. 475. C. DE GEUS, Auto- en Motor handel, Frieseheweg 2. Tel. 1133 wordt steeds meer gevraagd. Gesorteerde Gebakjes 8 ct. S wit seis 8 ct. Gevulde Zandgebakjes 8 ct. De JODENKOEKEN en ZOETE KRAKELINGEN zijn bekend om hun fijnen smaak. a. d. WAAG. TEL. 1047.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 3