.58uiteidand
FOSTER'S
Eén zoo'n Boom
ROOK NIET IN
BOSCH OF HEI
Brieven uit de Hoofdstad
i- ,=-.
al te vaak oorzaak
van tlecbte spijsvertering
en verstopping. Neem
meer beweging en ge-
zy gebruik Foster's Maag-
pillen. bet afdoende
laxeermiddel.
ÏV. 0.65 pet Flacon.
NIEUWE NIEDORP.
Door daartoe bevoegde personen wordt
alhier controle uitgeoefend op de naleving
der Zegelwet waardoor reeds eenige zaken-
menschen hier ter plaatse tegen de Tamp zijn
gevlogen.
Wegens het voldaan teekenen van reke
ningen die aan zegelrecht onderhevig waren
werden boeten gevorderd van 100, ja we
hoorden zelfs dat er waren van 200 en
250. Voorwaar geen kleinigheid is deze
toch al zoo benarden tijd.
HOORN.
'Voor het eindexamen B. der R H. B.
S. zijn geslaagd: mej. J. A. H. bchermer
te Hoorn en A. Kollis (Berkhout), N. de
Jong (Hem), J. Lichtenberg (Wognum),
N. J. Meijer, A. L. Scherpenisse; W. Ton-
neman en L. Verbeek, allen te Hoorn.
'De iepziekte heeft een zevental
fraaie boomen aan den Draafsingel aan
getast. Met het oog op besmetting zullen
de boomen zoo spoedig mogelijk worden
gerooid.
r
WOGNUM.
'Door den raad dezer gemeente is de
begrooting nader vastgesteld tot een
bedrag in ontvang en uitgaaf van
>f 46.779.65 en de post
1434.27.
onvoorzien op
WINKEL.
'Tot bestuurslid van de afdeeling
Winkel van Volksonderwijs is benoemd
de heer J. Breebaart Klz.
Evenals vorige jaren zullen ook thans
schoolreisjes plaats hebben en wel op
25 en 26 Juli a s.
Door de leerlingen der 6e en 7e klasse
zal een bezoek worden gebracht aan Am
sterdam, door die der 5de klasse aan
IJmuiden en die der 3de en 4de klasse
aan Schoorl en Bergen, terwijl de 1ste
en 2de klasse plaatselijk feest zal heb
ben.
BEVERWIJK.
Harddra verijvereeniging.
Tot stijging der kas en mede met het oog
óp haar 35-jarig bestaan organiseert bo
vengenoemde vereeniging eene verloting
waaraan waardevolle prijzen zijn verbon
den. De loten kosten 50 cent, de eerste iprijs
is een harddraver met sulkeystuig (waarde
1000)de 2e en 3e resp. een hardraver en
een tuigpaard.
De trekking vindt plaats op 20 October
Lo. van notaris mr. A. Moens.
UITGEEST.
Zuster Assampta, wijkverpleegster van
l Wit-Gele Kruis slaagde te Haarlem voor
't examen huisbezoekster voor de Zuigelin
genbescherming.
Uit 't verslag van het Ziekenhuisspaar
fonds van dr. Beeker, bleek dat 't aantal
leden in 1931 is opgeloopen van 1051 tot
1095. Het aantal verpleegden bedroeg 54,
met 825 verpleegdagen.
Er werd een nadeelig saldo geconstateerd
van 439,98, waar de uitgaven in 1931
3237,13 en de ontvangsten 2797,15 had
den bedragen.
POLITIEKE BOTSINGEN IN
t DUITSCHLAND.
Ernstige botsing te Schmiedeberg.
Naar aanleiding van een stormappèl, dat
Vrijdagavond door de Nationaal-socialisten
te Schmiedeberg werd gehouden, is het tot
ernstige botsingen gekomen tusschen leden
van de Reichbanner, leden van het IJzeren
Front, communisten en Nationaal-socialisten.
De onrust duurde van 9 's avonds tot 1 uur
's nachts. Er vonden 67 arrestaties plaats,
van welke echter slechts één gehandhaafd
bleef. Ongeveer 600 personen namen aan de
vechtpartij deel. Veertien Nationaal-socialis
ten werden gewond, van wie twee in levens
gevaar verkeeren. De Reichsbanner telde tien
gewonden, waaronder twee ernstig.
Twee ernstig gewonden bij poli
tieke botsing.
Zaterdagavond laat werden te Hindenburg
vier jonge mannen van een autobus uit be
schoten. Twee hunner zijn levensgevaarlijk
gewond.
Te Schonberg is de autobus, waarin 48
nationaal-socialisten waren gezeten, aange
houden. De menschen, die uit Beuthen kwa
men, hebben toegegeven te hebben geschoten
In den wagen zijn drie pistolen gevonden
Deze pistolen waren kort te voren gebruikt
Op een der nazi werd nog een vierde pistool
bevonden, terwijl bovendien talrijke messen
en munitie in beslag zijn genomen.
In Bremen een politie-agent ge
dood.
Tijdens een botsing tusschen de politie en
onordelijke elementen te Bremen is een poli
tie-agent gedood en een tweede ernstige ge
wond. De politie joeg de menigte uiteen.
Verdere botsingen.
Na een opmarsch der S.A. te Eckeirfoerde
is het tot een botsing gekomen met Reichs-
banner-leden. Een lid van den Reichsbanner
werd gedoode, een S.A.-man zwaar gewond.
ERNSTIG SPOORWEGONGELUK IN
TURKIJE.
Naar de avondbladen uit Angora melden,
fs bij Eski-Scheir op het traject Stamboel-
Angora een personentrein ontspoord. Tien
personen werden gedood.
Twintig personen gedood en
zestien zwaar gewond.
Bij het spoorwegongeluk op de Angoralijn
zijn. naar thans is vastgesteld, 20 personen
gedood en 16 zwaar gewond. Verscheidene
wagons zijn volkomen in elkaar geschoven.
DE TOESTAND IN CHILI.
Mislukte Staatsgreep van Ibanes.
Uit Santiago de Chili wordt gemeld, dat
de vroeger president van Chili, Ibanez, een
poging heeft gedaan met behulp van eenige
afdeelingen troepen de regeering Davila ten
val te brengen. De staatsgreep mislukte, en
Ibanez heeft zijn toevlucht gezocht in een
hem goed gezind garnizoen in de nabijheid
van de hoofdstad. Later ging hij naar zijn
landgoed in de nabijheid van Rancaguo, De
regeering Davila heeft hem een ultimatum ge
steld Santiago te verlaten.
Succes der Peruaansche regee-
ringstrcepen.
Naar uit Lima wordt gemeld, hebben de
regeeringstroepen de stad Trujillo, welke on
langs door communistische opstandelingen
was ingenomen, na een vliegtuigbombarde
ment heroverd. De havensteden Salaverri,
Huanchaco en Puerto Chicama, welke nog
door de opstandelingen worden bezet, zijn
door regeeringsstrijdkrachten geblokkeerd.
BRAND OP HET VRACHTSCHIP
„HANNOVER".
Het vrachtschip „Hannover" van de Nord-
deutsche Lloyd, groot 7438 B. R. T., is te
Boston binnengekomen met een lading turf,
die sedert vijf dagen in smeulenden toestand
verkeerde. De bemanning heeft op zee den
brand met succes bestreden. De Bostonsche
brandweer wist het vuur tot twee bunkers te
beperken. Er ontwikkelde zich een sterke
rook, waardoor 25 brandweerlieden rook
vergiftiging opliepen.
ERNSTIGE AUTOBOTSING TE LYON.
Twaalf zwaar gewonden.
In het centrum van Lyon kwam Zaterdag
een autobus in volle vaart in botsing met een
personenauto, waarin zeven personen zaten
Twaalf personen werden zwaar gewond. De
beide wagens werden volkomen vernield.
ERNSTIG VERKEERSONGEVAL
TE BERLIJN.
Zaterdagavond heeft in het Zuidoosten
van Berlijn een ernstig verkeersongeval
plaats gehad, waardoor talrijke personen
zwaar verwond werden, waaronder een aan
tal kinderen die terugkeerden van een vacan-
tie-uitstapje naar Treptow. Een groote over
valwagen van de politie, die terugkwam van
de nationaal-socialistische betooging, in den
Lustgarten, reed in volle vaart tegen een
tramtrein die uit de richting Treptow nader
de. De botsing was zoo hevig, dat de politie
wagen ernstig beschadigd werd en een tram
wagen uit de rails geworpen werd. Het ver
keer was een uur lang gestremd. Naar ver
luidt, zijn zes personen zwaar en tien licht
gewond. Wie de schuld aan dit ongeluk
draagt, is nog niet bekend.
KETELONTPLOFFING AAN BOORD
VAN PLEIZIERBOOT.
Gistermorgen tegen 9 uur heeft aan boord
van een pleizierstoomschip der reederij
Roloff aan den Charlottenburger Ufer te
Berlijn een ernstig ongeluk plaats gehad. Op
het schip, dat aan de Caprivi-brug had aan
gelegd, om passagiers op te nemen voor een
tocht naar de Havel-See, ontplofte door tot
nutoe nog onbekende oorzaak de stoomketel.
Van de negentig passagiers, die zich aan
boord bevonden, werden 35 gewond, o.m. 14
ernstig. De stoker werd zoo ernstig gewond,
dat hij spoedig na aankomst in het zieken
huis overleed. Van de ernstig gewonde zijn
intusschen drie overleden.
Reeds drie minuten na het ongeluk was een
brandweerauto op de plaats des onheils aan
wezig, zoodat de gewonden direct hulp kon
worden geboden. Brandweer en politie brach
ten de gewonden aan land en vervoerden hen
naar het zich in de nabijheid bevindende zie
kenhuis en de eerste hulpposten. Veertien ge
wonden moesten in het ziekenhuis worden op
genomen. De overigen konden huiswaarts
keeren.
VHF DOODEN TEN GEVOLGE VAN
BLIKSEM IN POLEN.
De Dombrowa-streek werd Zaterdag door
een hevig noodweer geteisterd. Vijf personen
werden door den bliksem getroffen en op
slag gedood, terwijl zes anderen ernstig wer
den gewond.
AUSTRALISCH STOOMSCHIP
GEZONKEN.
Het Australische kustschip „Casino", dat
425 ton meet, is tijdens een ernstigen storm
in de Apollo-golf (staat Victoria) gezonken.
Tien personen zijn bij de ramp om het leven
gekomen.
DE BEMANNING VAN DEN
„PROMETHEE" OPGEGEVEN.
De diepzeeduiker van het Italiaansche lich-
terschip „Artiglio" is Zaterdag en gister ver
scheidene malen afgedaald naar den gezon
ken Franschen duikboot Promethée. Hij
heeft den scheepsromp beklopt, zonder ook
maar het geringste teeken van leven te krij
gen. De commandant van den „Artiglkr
houdt een lichten van den duikboot voor uit
gesloten. Zondagmorgen heeft men in den
haven van Cherbourg met een zusterschip
van den „Promethée" duikproeven genomen,
waarbij men de manoeuvres gemaakt heeft,
waarvan men vermoedt, dat een verkeerde
toepassing den ondergang van den Pro
methée, heeft veroorzaakt. De gedragingen
van den duikboot bij de uitvoering dier
manoeuvres hebben de vermoedens omtrent
den oorzaak van het vergaan bevestigd.
TWEE DUITSCHE BLADEN
VERBODEN.
De „Donaubote".
De vierde strafsenaat van het Rijksge
rechtshof heeft het verbod, dat door den rijks
minister van binnenlandsche zaken tegen het
in Donau-Eschingen verschijnende dagblad
„Donaubote" is uitgevaardigd, geldig ver
klaard. Het verbod zal echter niet, zooals ge
vorderd werd, vijf dagen, maar dne dagen
duren.
De „Schlesische Bergwacht
De vierde strafsenaat van het Rijksge
rechtshof heeft Zaterdag het door den Rijks
minister van binnenlandsche zaken geëischte
verbod van de „Schlesische Bergwacht' uit
gesproken.
Jnqzzmden Stukken
(Buiten verantwoordelijkheid, van de
Redactie. De opname in de rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie er mede instemt).
GREIF NIEMALS IN EIN WESPEN
NEST ABER WENN DU GREIFEST,
GREIFE FEST.
Mijnheer de Redacteur,
Bovenstaande regels, die in de campagne
jaren van wijlen mr. van Houten boven een
van zijne verkiezingsbrochures prijkten, kwa
men mij onwillekeurig te binnen, toen ik het
antwoord van den heer v. d. Garde te Schoorl
las op mijn ingezonden stuk van Dinsdag j.1.
In zijn antwoord geeft de heer v. d. Garde
blijkt, dat hij de bedoeling van mijn betoog
of niet heeft begrepen of niet heeft willen be
grijpen. j
Om nu te voorkomen, dat de ingezonden
stukken-lezers die toevallig mijn epistel niet
lazen, doch dat van den heer v. d. Garde
wel, hunne meening omtrent mijne inzichten
afmeten naar het antwoord van den heer v. d.
Garde, zou ik gaarne terug willen komen op
mijne reeds gedane belofte om niet verder in
discussie te treden.
Daarom verzoek ik uwe redactie beleefd,
mij nog éénmaal eenige ruimte in uw geëerd
blad te willen afstaan.
De heer v. d. Garde dan zegt n.b., dat ik
reclame heb gemaakt voor het buitenland,
wat absoluut onwaar is.
Dan had ik moeten schrijvenNederlanders
brengt uwe vacantie door in het buitenland,
't is er veel beter en veel mooier en veel
goedkooper. Gaat dat zien, gaat dat zien!
Ik heb geschreven: laat de Hollanders
wien de zucht naar vrijheid in het bloed zit,
vrij in hun reizen en trekken en bekijk de
zaken breed (met het oog op de toekomst na
tuurlijk). Dat is toch duidelijk iets anders
dan reclame maken voor het buitenland.
Hetzelfde standpunt Huldigt de A.V.R.O.
bij hare vacantielezingen. Men zegt daar
ook: hij die Nederland nog niet voldoende
kent en niet over veel geld heeft te beschikken,
blijve in ons mooie Nederland. Maar wie
Nederland doorkruist heeft en wel over de
noodige middelen kan beschikken, die wil wel
eens wat anders zien.
Die gedachtengang is m.i. zeer logisch en
daarom vind ik het van eene jonge en kleine
organisatie als de Pensionhoudersbond niet
juist, om door haren voorzitter te laten rond
bazuinen: Nederlanders blijft in uw land! 't
Zal geen enkel effect trekken.
Nu komt de heer v. d. Garde in het verdere
gedeelte van zijn antwoord met cijfers, nog
wel millioenen-cijfers voor den dag en dan
weet men, dat het een crisis-praatje wordt.
Nooit heeft het in mijne bedoeling gelegen
om de crisis te bespreken.
Daarover wordt tegenwoordig waarachtig
genoeg geboomd en dan heb ik ook nog lie
ver de redevoeringen zonder als die met veel
statistieken. Werd et maar wat meer ge
daan.
Verder zou ik niet voldoende meer reizen
naar de groote badplaatsen en onbekend zijn
met het feit, dat daar geklaagd wordt over
het geringe aantal buitenlanders.
Och, mijnheer v. d. Garde, als wij voor
eene onpartijdige commissie examen moesten
doen over de constellatie van het hotel-, café-
en restaurant-bedrijf in onze groote bad
plaatsen, dan geloof ik, dat mijne kennis
daaromtrent u nog wel mee zal vallen, om
dat ik ook theoretisch onderlegd ben ziet u.
Ik schreef, dat men in die groote bad
plaatsen de buitenlanders altijd gaarne zag
en ook noodig had.
U schrijft, dat men daar nu klaagt omdat
er geen buitenlanders zijn, hetgeen juist de
bevestiging is van mijn schrijven, dat men
ze noodig heeft. Het gaat er daar in ver
schillende zaken eenmaal niet zonder.
En nu wilt u dit compenseeren door Hol
landers hier te houden? U kent toch het ge
zegde van de vlieg en de olifant?
Op 't slot van uw schrijven kan ik u alleen
antwoorden, dat ik geen lid van den Pen
sionhoudersbond word, omdat ik mij niet ge
heel kan vereenigen met doel en streven en
speciaal niet met het uitknijp-systeem ten
opzichte van leveranciers. Uitvechten op
eene vergadering zooals u voorstelt gaat dus
niet en dat is trouwens ook mijhe gewoonte
niet, omdat ik daarvoor lichamelijk niet sterk
genoeg ben.
Wel ben ik bereid om op een speciale avond
na afloop van het seizoen over deze aange
legenheid met u in debat te treden. Als de
pensionhoudersbond dan nog voor muziek
zorgt kan het een aardige avond worden.
U, mijnheer de redacteur, beleefd dank
zeggend voor uwe medewerking.
Met verschuldigde hoogachting,
Uw dn. G. W. KOTTENSCHIJL.
Ii^automobilist nioeV^de beslist betrouwbare
„Continental reisgids" gebruiken. Overal ver
krijgbaar; ook bij Continental Hannover.
BINNENLANDSCH LUCHTVERKEER.
De verkeersuitkomsten over de eerste pe
riode van de binnenlandsche luchtlijnen mo
gen niet anders dan gunstig heeten. In het
bijzonder geldt dit voor den dienst Twenthe-
Amsterdam v.v., welke dagelijks behalve des
Zondags, wordt uitgevoerd. Van 13 tot en
met 30 Juni maakten hiervan niet minder dan
bijna 200 passagiers gebruik. De bezettings
graad der vliegtuigen ligt aanmerkelijk bo
ven de raming. In verband met een tekort
aan plaatsruimte, dat zich op sommige da
gen voordoet, wordt thans een 15-persoons
vliegtuig voor deze lijn in reserve gehouden.
Het verkeer tusschen Rotterdam en Schou-
wen-Duiveland is eveneens gunstig; tusschen
Rotterdam en Walcheren blijft het ietwat ten
achter. Gedurende de maanden Mei en Juni,
waarin des Maandags één dienst in beide
richtingen en des Donderdags en des Za
terdags twee diensten in iedere richting uit
gevoerd werd, bedroeg het totaal aantal rei
zigers op de Zeeuwsche lijnen 371.
MARGA VON ETZDORF PER
K. L. M.
Met het K. L. M.-vliegtuig Ibis, gezag
voerder Sillevis, dat gister te Bangkok is
aangekomen en vandaar hedenochtend ver
trekt, zal de bekende Duitsche wereldvlieg-
ster Marga von Etzdorf als passagier tot
Boedapest meereizen. Te Boedapest zal zij
door een groep Duitsche sportvliegers fees
telijk worden ingehaald en per sportvlieg-
tuig naar Berlijn vliegen, waar haar een
groote ontvangst zal worden bereid.
Marga von Etzdorf heeft vooral naam
gemaakt door haar vlucht naar de Kaap en
terug, waarover zij een zeer lezenswaard
boek heeft geschreven. Zij voerde deze
vlucht geheel alleen uit en zij toonde daarbij
over veel vliegvaardigheid en beleid te be
schikken.
Eenige maanden geleden toog zij op weg
naar Australië, doch haar toestel kreeg op
het vliegveld van Bangkok onherstelbaar
averij, waarbij zij zelf ook gewond werd. Nu
zij geheel genezen is, reist zij per K.L.M.
naar Europa terug.
DE GORDON-BENNET-VLUCHT.
De Gordon-Bennet-wedstrijd wordt dit
jaar van 25 September tot eind September
gehouden, waarbij de start en de finish Ba
zel is.
Acht landen hebben ingeschreven, Ameri
ka komt met drie vliegtuigen, Frankrijk met
3, Zwitserland met 3, Polen met 2, Duitsch-
land 3, Oostenrijk, Belgiö en Spanje ieder
met 1 vliegmachine.
£ucfUoaact
DE MISLUKTE WERELDVLUCHT
VAN MATTERN EN GRIFFIN.
De Amerikanen te Moskou.
De beide wereldvliegers Mattern en Grif
fin zijn gister te Moskou aangekomen. Mat
tern is bij de noodlanding niet gekwetst, ter
wijl Griffin een lichte verwonding heeft op
geloopen. De vliegers zullen, naar Reuter
aan de Crt. meldt, nog eenige dagen te Mos
kou vertoeven, waarheen ook de resten van
hun vliegtuig zijn gezonden. Aan vertegen
woordigers der pers verklaarden de beide
aviateurs, dat zij hoopten het volgend jaar
nogmaals voor een wereldvlucht te kunnen
starten.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Uil (heenreis) gister vertrokken uit Bag
dad, geland te Djask.
De Ibis (thuisreis) gister vertrokken uit
Bangkok, geland te Calcutta.
zou men niet missen. Maar
jaarlijks gaan duizenden hec
tares bosch door brand ver
loren I En die mist men wèl.
Spaar ons nationaal bezit,
WAT WIL HET PUBLIEK!
Amsterdam krijgt een desdaagsche!
Felix Bressart op het Leidscheplein.
Moeilijker dan ooit schijnt het in dezen tij
den te zijn den smaak van het publiek te kun
nen doorgronden. Wij hebben er in de hoofd
stad weer een sterk sprekend voorbeeld van.
Ik heb hier het oog op de „Moeder en Kind"-
tentoonstelling, waarvan ik u ter gelegen
heid der opening al eenige bijzonderheden
mocht gegen en waarvan nu eens een ieder in
Amsterdam verwachtte, dat het er storm zou
loopen. Maar het is inmiddels al wel komen
vast te staan, dat er niets grilliger is, dan
het uitgaande publiek, dat het al of niet
welslagen eener onderneming, hoe berede
neerd dan ook van opzet, toch nog altijd on
der alle omstandigheden beheerscht. Want
meenden wij aanvankelijk, dat deze tentoon
stelling eenige honderdduizenden bezoekers
zou trekken de werkelijkheid heeft bewezen,
dat onze verwachtingen te hoog waren ge
spannen. Het is eigenlijk dieptreurig; maar
de psyche van het publiek vertoont zoo over
duidelijk een zekere verwording, dat men
zich onwillekeurig gaat afvragen, wat dan
toch eigenlijk het publiek zoekt, wil het in
groote getale gepakt worden. Men zou kunnen
aanvoeren, dat de menschen van de weten
schap, die hier aan het werk zijn geweest
misschien wat al te veel het brengen van po
pulaire voorlichting hebben beoogd, zonder
daarbij rekening te houden met de mentaliteit
oer massa en haar lust naar sensatie. En
misschien is het daaraan wel te wijten, dat
het wetenschappelijke deel dezer bezienswaar
dige tentoonstelling zoo vluchtigjes en boven-
aien nog door zoo weinigen bekeken wordt
terwijl m de zijgangen waar naast de com-
mercieele stands ook wat kermisvermaak en
gratisconsumptiegelegenheid te vinden is de
menschen bij een ietwat druk bezoek, elkaar
al spoedig loopen te verdringen. Inderdaad
valt voor een scherp opmerker, hier dan ook
hpHeri^i j' allerlei bezienswaardig
heden slechts dan worden gewaardeerd wan
neer het noodige décor is aangebracht 'om de
uSSnd -eien' Hel !ijkt werkelijk wel of
crtfriU, via aanlokkelijke entourage
2 reclame of door nietszeggend?
holle bombane-voorstellingen het publiek n<5
maar te bereiken is. Het zal wel eeï udvlS
schien het onheilspellende, dat de relatie
moeder en kind ons zoo weinig schijnt te
gen, dat er allerhande banale hulpmiddel'
noodig zijn om een werkelijke en ongeveinij11
belangstelling op te wekken? En nu weef -t
wel, dat speciaal in dit verband den orcrS
satoren dezer tentoonstelling ongetwijfeM J11'
totaal verkeerde entrée-prijzenpolitiek aan7
rekenen is, zoodat de massa ook moeilijk haa
belangstelling, zoo al die aanwezig is, ur
toonen, doch het beeld der bezoekers en w
verdeeling over de onderscheidene afdeelin
gen van „Moeder en Kind" stemt slechts tol
nadenken en sombere prognoses.
En daarom ook kan men slechts diepe be.
wondering hebben voor den man, die het aan
durft niettegenstaande alle reactie en verwor
ding weer grootere en weer gedurfder pian'
nen tot uitvoering te brengen.
Aan den rand van Amsterdam, juist daar
waar Amsterdam geen Amsterdam meer heet
maar Diemen, daar verrijst thans een ten.
toonstellingscomplex dat, naar het zich laat
aanzien, op den duur vast en zeker het hoofd-
stedelijke tentoonstellingsmilieu zal zijn. En
zelfs de zoo ideale R.A.I.-hall, tot op heden
nog steeds Amsterdam's eenige expositie
mogelijkheid, zal het moeten afleggen tegen
de 'nieuwe tentoonstellingsexploitatie zij deze
dan ook ten opzichte van het centrum der
stad niet zoo gunstig gesitueerd. Maar het
Lunapark, de permanente hoofdstedelijke ker
mis, welke pleiziergelegenheid het vorige
seizoen niet minder dan VA millioen men
schen tot zich trok, zal hier de trekpleister
zijn, want nog altoos schijnen bij een ten.
toonstelling draaimolens en rodelbanen, pof.
fertjeskramen en werptenten, lachhuizen,
wonderraderen en zweeftoestellen onontbeer'
lijk te zijn en het tentoongestelde eigenlijk
een beetje op het tweede plan te brengen. En
wie nu maar niet de pretentie heeft een ten-
toonstelling te willen maken, waarheen het
publiek zuiver en alleen om het geëxposeerde
gaat kijken, maar zich koel en zakelijk een
ware voorstelling der feiten maakt en vooi al
toch de smaak van bet punliek niet hooger
aanslaat dan zij is, zullen al te groote teleur
stelling ongetwijfeld worden bespaard.
Laten zij, die meenen, dat er niemand ver
trouwen meer heeft, naar Diemen gaan kij
ken om daar te aanschouwen, hoe de Amster.
damsche tentoonstellingsstad haar voltooi
ing nadert, hoe tientallen arbeiders hier
staag werken aan ijzerconstructie en hout
bouw en hoe hier de plannen verwezenlijkt
worden, van den man, die er alleszins aan
spraak op mag maken zijn publiek wel dege
lijk en... dóór en dóór te kennen. Het is de
heer Giezen, de nijvere organisator, die op
ondubbelzininge manier het bewijs hier le
vert van een ongeschokt vertrouwen in een
nieuwe onderneming. En Amsterdam heeft
vertrouwen in Giezen gekregen. Ik weet nog
hoe wij verleden jaar elkaar schampertjes
aankeken en toelachten, toen hij bij de ope
ning van het Lunapark, de plannen voor
permanente tentoonstellingsruimte en wat
dies meer zij, als uit de lucht schenen te val
len, fantastisch als zij ons toen in de ooren
klonken. Maar nog geen jaar later en zon
der, dat zelfs iemand er iets van bemerkt
heeft, zijn de vermeende luchtkasteelen in
werkelijkheid gebouwd en zal Amsterdam
misschien ook eerstdaags haar zesdaagsche
kunnen laten verrijden, dank zij Diemen. Alle
betreffende plannen gingen steeds nog ge
leidelijk aan den doofpot in en de wiele/»
sport-enthousiasten waren blij gemaakt voor
niets, want het R.A.I.-gebouw zou de baan
met tribunes niet kunnen herbergen. De pi
laren stonden in den weg. En terwijl wij
daarover nog nakauwen staat in Diemen een
ijzercostructie van zulke afmetingen en
zonder één pilaar nog wel dat de baan
voor de zesdaagsche practisch al klaar ligt!
Er is een man aan het werk, die ijzer met
handen schijnt te kunnen breken, die het pu
bliek grondig kent en wiens kunde op dit ge
bied het welslagen der Reclametentoonstel
ling, de eerste in het nieuwe gebouwencom
plex, voor 100 waarborgt.
Felix Bressart en Lizzy Waldmüller zijn
zóó van het witte doek naar Amsterdam ge
komen en zijn de hoofdpersonen van een zo-
merrevue in de stadsschouwburg, een welko
me afwisseling na den triesten tooneelwinter
en alle misère. In levende lijve heeft Amster
dam de beide filmsterren kunnen bekijken en
ook Bressart heeft de ontvangst aan het sta
tion met traditioneelen rit naar Carlton Ho
tel in optocht met muziek en landauers met
gepluimde paarden, weer moeten ondergaan.
Het lijkt mij prettig om als buitenlandsch ac
teur te bemerken hoe Holland de uitheem-
sche kunst weet te waardeeren, maar ik ge
loof niet dat Felix Bressart zich erg thuis
heeft gevoeld temidden der joelende massa
onderweg en bij het hotel, het eindpunt van
den reclametocht. Hij is er de man niet naar
om zulk vertoon te kunnen apprecieeren. Het
is een beetje oneigenlijk om Bressart, den
man, die zelf zoo meesterlijk weet te typee
ren en caricaturen uitbeeldt, voor marionet
te zien fungeeren en bij de repetitie in de
Stadsschouwburgfoyer is hij een gansch an
der mensch. Tezamen met Poons heb ik hem
de verschillende scènes zien repeteeren en
angstvallige pogingen hooren doen om een
zuiver Hollandsche conférence te houden.
Het is niet makkelijk om bij zulk een repetitie
van den gang van zaken eenigszins hoogte
te krijgen. Immers wat hoort er nu wèl, en
wat niet bij, vraagt men zich onwillekeurig
af. De scheiding, anders door het voetlid1'
gevormd ontbreekt ten eenenmale bij dez{
eerste repetities en men moet er maar naaf
gissen, of de souffleur meespeelt en of de man
achter het buffet, die koffie schenkt en ®e'
glazen rinkelt ook in werkelijkheid in het stuk
zal voorkomen. Van Poons, weet men niet t
zeggen of hij zijn grappen repeteert of z0°
maar los van zijn rol tegen dezen of gen
eens een opmerking maakt. En van den or#
is dan ook weinig te begrijpen. Directeu
Sluys legt men uit, dat Bressart een erfe.n
knjgt bij vergissing en dat het een kostelijk
situatie is. Maar als dan het slot van het sc
netje gekomen is, bemerk ik pas hoe welfl'„
ik ervan begrepen heb. Want ik meende z
heilig, dat het bij stuk hoorde, toen Bfes
en Lizzy Waldmüller hun hoed en jas naffl
en van het tooneel verdwenen. Maar de V1
sche repetitie was voor dien middag voor J
en het volgende gesprek tusschen P001^
Jan Hahn bleek een oerkomische Hollands
„sketch" te zijn. Je moet er maar Ljk op n
ben. Ik zie het toch altijd nog liever van
zaal uit, VAN SIEGEN-