.58uiteidand FOSTER'S Eén zoo'n Boom ROOK NIET IN BOSCH OF HEI Brieven uit de Hoofdstad i- ,=-. al te vaak oorzaak van tlecbte spijsvertering en verstopping. Neem meer beweging en ge- zy gebruik Foster's Maag- pillen. bet afdoende laxeermiddel. ÏV. 0.65 pet Flacon. NIEUWE NIEDORP. Door daartoe bevoegde personen wordt alhier controle uitgeoefend op de naleving der Zegelwet waardoor reeds eenige zaken- menschen hier ter plaatse tegen de Tamp zijn gevlogen. Wegens het voldaan teekenen van reke ningen die aan zegelrecht onderhevig waren werden boeten gevorderd van 100, ja we hoorden zelfs dat er waren van 200 en 250. Voorwaar geen kleinigheid is deze toch al zoo benarden tijd. HOORN. 'Voor het eindexamen B. der R H. B. S. zijn geslaagd: mej. J. A. H. bchermer te Hoorn en A. Kollis (Berkhout), N. de Jong (Hem), J. Lichtenberg (Wognum), N. J. Meijer, A. L. Scherpenisse; W. Ton- neman en L. Verbeek, allen te Hoorn. 'De iepziekte heeft een zevental fraaie boomen aan den Draafsingel aan getast. Met het oog op besmetting zullen de boomen zoo spoedig mogelijk worden gerooid. r WOGNUM. 'Door den raad dezer gemeente is de begrooting nader vastgesteld tot een bedrag in ontvang en uitgaaf van >f 46.779.65 en de post 1434.27. onvoorzien op WINKEL. 'Tot bestuurslid van de afdeeling Winkel van Volksonderwijs is benoemd de heer J. Breebaart Klz. Evenals vorige jaren zullen ook thans schoolreisjes plaats hebben en wel op 25 en 26 Juli a s. Door de leerlingen der 6e en 7e klasse zal een bezoek worden gebracht aan Am sterdam, door die der 5de klasse aan IJmuiden en die der 3de en 4de klasse aan Schoorl en Bergen, terwijl de 1ste en 2de klasse plaatselijk feest zal heb ben. BEVERWIJK. Harddra verijvereeniging. Tot stijging der kas en mede met het oog óp haar 35-jarig bestaan organiseert bo vengenoemde vereeniging eene verloting waaraan waardevolle prijzen zijn verbon den. De loten kosten 50 cent, de eerste iprijs is een harddraver met sulkeystuig (waarde 1000)de 2e en 3e resp. een hardraver en een tuigpaard. De trekking vindt plaats op 20 October Lo. van notaris mr. A. Moens. UITGEEST. Zuster Assampta, wijkverpleegster van l Wit-Gele Kruis slaagde te Haarlem voor 't examen huisbezoekster voor de Zuigelin genbescherming. Uit 't verslag van het Ziekenhuisspaar fonds van dr. Beeker, bleek dat 't aantal leden in 1931 is opgeloopen van 1051 tot 1095. Het aantal verpleegden bedroeg 54, met 825 verpleegdagen. Er werd een nadeelig saldo geconstateerd van 439,98, waar de uitgaven in 1931 3237,13 en de ontvangsten 2797,15 had den bedragen. POLITIEKE BOTSINGEN IN t DUITSCHLAND. Ernstige botsing te Schmiedeberg. Naar aanleiding van een stormappèl, dat Vrijdagavond door de Nationaal-socialisten te Schmiedeberg werd gehouden, is het tot ernstige botsingen gekomen tusschen leden van de Reichbanner, leden van het IJzeren Front, communisten en Nationaal-socialisten. De onrust duurde van 9 's avonds tot 1 uur 's nachts. Er vonden 67 arrestaties plaats, van welke echter slechts één gehandhaafd bleef. Ongeveer 600 personen namen aan de vechtpartij deel. Veertien Nationaal-socialis ten werden gewond, van wie twee in levens gevaar verkeeren. De Reichsbanner telde tien gewonden, waaronder twee ernstig. Twee ernstig gewonden bij poli tieke botsing. Zaterdagavond laat werden te Hindenburg vier jonge mannen van een autobus uit be schoten. Twee hunner zijn levensgevaarlijk gewond. Te Schonberg is de autobus, waarin 48 nationaal-socialisten waren gezeten, aange houden. De menschen, die uit Beuthen kwa men, hebben toegegeven te hebben geschoten In den wagen zijn drie pistolen gevonden Deze pistolen waren kort te voren gebruikt Op een der nazi werd nog een vierde pistool bevonden, terwijl bovendien talrijke messen en munitie in beslag zijn genomen. In Bremen een politie-agent ge dood. Tijdens een botsing tusschen de politie en onordelijke elementen te Bremen is een poli tie-agent gedood en een tweede ernstige ge wond. De politie joeg de menigte uiteen. Verdere botsingen. Na een opmarsch der S.A. te Eckeirfoerde is het tot een botsing gekomen met Reichs- banner-leden. Een lid van den Reichsbanner werd gedoode, een S.A.-man zwaar gewond. ERNSTIG SPOORWEGONGELUK IN TURKIJE. Naar de avondbladen uit Angora melden, fs bij Eski-Scheir op het traject Stamboel- Angora een personentrein ontspoord. Tien personen werden gedood. Twintig personen gedood en zestien zwaar gewond. Bij het spoorwegongeluk op de Angoralijn zijn. naar thans is vastgesteld, 20 personen gedood en 16 zwaar gewond. Verscheidene wagons zijn volkomen in elkaar geschoven. DE TOESTAND IN CHILI. Mislukte Staatsgreep van Ibanes. Uit Santiago de Chili wordt gemeld, dat de vroeger president van Chili, Ibanez, een poging heeft gedaan met behulp van eenige afdeelingen troepen de regeering Davila ten val te brengen. De staatsgreep mislukte, en Ibanez heeft zijn toevlucht gezocht in een hem goed gezind garnizoen in de nabijheid van de hoofdstad. Later ging hij naar zijn landgoed in de nabijheid van Rancaguo, De regeering Davila heeft hem een ultimatum ge steld Santiago te verlaten. Succes der Peruaansche regee- ringstrcepen. Naar uit Lima wordt gemeld, hebben de regeeringstroepen de stad Trujillo, welke on langs door communistische opstandelingen was ingenomen, na een vliegtuigbombarde ment heroverd. De havensteden Salaverri, Huanchaco en Puerto Chicama, welke nog door de opstandelingen worden bezet, zijn door regeeringsstrijdkrachten geblokkeerd. BRAND OP HET VRACHTSCHIP „HANNOVER". Het vrachtschip „Hannover" van de Nord- deutsche Lloyd, groot 7438 B. R. T., is te Boston binnengekomen met een lading turf, die sedert vijf dagen in smeulenden toestand verkeerde. De bemanning heeft op zee den brand met succes bestreden. De Bostonsche brandweer wist het vuur tot twee bunkers te beperken. Er ontwikkelde zich een sterke rook, waardoor 25 brandweerlieden rook vergiftiging opliepen. ERNSTIGE AUTOBOTSING TE LYON. Twaalf zwaar gewonden. In het centrum van Lyon kwam Zaterdag een autobus in volle vaart in botsing met een personenauto, waarin zeven personen zaten Twaalf personen werden zwaar gewond. De beide wagens werden volkomen vernield. ERNSTIG VERKEERSONGEVAL TE BERLIJN. Zaterdagavond heeft in het Zuidoosten van Berlijn een ernstig verkeersongeval plaats gehad, waardoor talrijke personen zwaar verwond werden, waaronder een aan tal kinderen die terugkeerden van een vacan- tie-uitstapje naar Treptow. Een groote over valwagen van de politie, die terugkwam van de nationaal-socialistische betooging, in den Lustgarten, reed in volle vaart tegen een tramtrein die uit de richting Treptow nader de. De botsing was zoo hevig, dat de politie wagen ernstig beschadigd werd en een tram wagen uit de rails geworpen werd. Het ver keer was een uur lang gestremd. Naar ver luidt, zijn zes personen zwaar en tien licht gewond. Wie de schuld aan dit ongeluk draagt, is nog niet bekend. KETELONTPLOFFING AAN BOORD VAN PLEIZIERBOOT. Gistermorgen tegen 9 uur heeft aan boord van een pleizierstoomschip der reederij Roloff aan den Charlottenburger Ufer te Berlijn een ernstig ongeluk plaats gehad. Op het schip, dat aan de Caprivi-brug had aan gelegd, om passagiers op te nemen voor een tocht naar de Havel-See, ontplofte door tot nutoe nog onbekende oorzaak de stoomketel. Van de negentig passagiers, die zich aan boord bevonden, werden 35 gewond, o.m. 14 ernstig. De stoker werd zoo ernstig gewond, dat hij spoedig na aankomst in het zieken huis overleed. Van de ernstig gewonde zijn intusschen drie overleden. Reeds drie minuten na het ongeluk was een brandweerauto op de plaats des onheils aan wezig, zoodat de gewonden direct hulp kon worden geboden. Brandweer en politie brach ten de gewonden aan land en vervoerden hen naar het zich in de nabijheid bevindende zie kenhuis en de eerste hulpposten. Veertien ge wonden moesten in het ziekenhuis worden op genomen. De overigen konden huiswaarts keeren. VHF DOODEN TEN GEVOLGE VAN BLIKSEM IN POLEN. De Dombrowa-streek werd Zaterdag door een hevig noodweer geteisterd. Vijf personen werden door den bliksem getroffen en op slag gedood, terwijl zes anderen ernstig wer den gewond. AUSTRALISCH STOOMSCHIP GEZONKEN. Het Australische kustschip „Casino", dat 425 ton meet, is tijdens een ernstigen storm in de Apollo-golf (staat Victoria) gezonken. Tien personen zijn bij de ramp om het leven gekomen. DE BEMANNING VAN DEN „PROMETHEE" OPGEGEVEN. De diepzeeduiker van het Italiaansche lich- terschip „Artiglio" is Zaterdag en gister ver scheidene malen afgedaald naar den gezon ken Franschen duikboot Promethée. Hij heeft den scheepsromp beklopt, zonder ook maar het geringste teeken van leven te krij gen. De commandant van den „Artiglkr houdt een lichten van den duikboot voor uit gesloten. Zondagmorgen heeft men in den haven van Cherbourg met een zusterschip van den „Promethée" duikproeven genomen, waarbij men de manoeuvres gemaakt heeft, waarvan men vermoedt, dat een verkeerde toepassing den ondergang van den Pro methée, heeft veroorzaakt. De gedragingen van den duikboot bij de uitvoering dier manoeuvres hebben de vermoedens omtrent den oorzaak van het vergaan bevestigd. TWEE DUITSCHE BLADEN VERBODEN. De „Donaubote". De vierde strafsenaat van het Rijksge rechtshof heeft het verbod, dat door den rijks minister van binnenlandsche zaken tegen het in Donau-Eschingen verschijnende dagblad „Donaubote" is uitgevaardigd, geldig ver klaard. Het verbod zal echter niet, zooals ge vorderd werd, vijf dagen, maar dne dagen duren. De „Schlesische Bergwacht De vierde strafsenaat van het Rijksge rechtshof heeft Zaterdag het door den Rijks minister van binnenlandsche zaken geëischte verbod van de „Schlesische Bergwacht' uit gesproken. Jnqzzmden Stukken (Buiten verantwoordelijkheid, van de Redactie. De opname in de rubriek, bewijst geenszins dat de redactie er mede instemt). GREIF NIEMALS IN EIN WESPEN NEST ABER WENN DU GREIFEST, GREIFE FEST. Mijnheer de Redacteur, Bovenstaande regels, die in de campagne jaren van wijlen mr. van Houten boven een van zijne verkiezingsbrochures prijkten, kwa men mij onwillekeurig te binnen, toen ik het antwoord van den heer v. d. Garde te Schoorl las op mijn ingezonden stuk van Dinsdag j.1. In zijn antwoord geeft de heer v. d. Garde blijkt, dat hij de bedoeling van mijn betoog of niet heeft begrepen of niet heeft willen be grijpen. j Om nu te voorkomen, dat de ingezonden stukken-lezers die toevallig mijn epistel niet lazen, doch dat van den heer v. d. Garde wel, hunne meening omtrent mijne inzichten afmeten naar het antwoord van den heer v. d. Garde, zou ik gaarne terug willen komen op mijne reeds gedane belofte om niet verder in discussie te treden. Daarom verzoek ik uwe redactie beleefd, mij nog éénmaal eenige ruimte in uw geëerd blad te willen afstaan. De heer v. d. Garde dan zegt n.b., dat ik reclame heb gemaakt voor het buitenland, wat absoluut onwaar is. Dan had ik moeten schrijvenNederlanders brengt uwe vacantie door in het buitenland, 't is er veel beter en veel mooier en veel goedkooper. Gaat dat zien, gaat dat zien! Ik heb geschreven: laat de Hollanders wien de zucht naar vrijheid in het bloed zit, vrij in hun reizen en trekken en bekijk de zaken breed (met het oog op de toekomst na tuurlijk). Dat is toch duidelijk iets anders dan reclame maken voor het buitenland. Hetzelfde standpunt Huldigt de A.V.R.O. bij hare vacantielezingen. Men zegt daar ook: hij die Nederland nog niet voldoende kent en niet over veel geld heeft te beschikken, blijve in ons mooie Nederland. Maar wie Nederland doorkruist heeft en wel over de noodige middelen kan beschikken, die wil wel eens wat anders zien. Die gedachtengang is m.i. zeer logisch en daarom vind ik het van eene jonge en kleine organisatie als de Pensionhoudersbond niet juist, om door haren voorzitter te laten rond bazuinen: Nederlanders blijft in uw land! 't Zal geen enkel effect trekken. Nu komt de heer v. d. Garde in het verdere gedeelte van zijn antwoord met cijfers, nog wel millioenen-cijfers voor den dag en dan weet men, dat het een crisis-praatje wordt. Nooit heeft het in mijne bedoeling gelegen om de crisis te bespreken. Daarover wordt tegenwoordig waarachtig genoeg geboomd en dan heb ik ook nog lie ver de redevoeringen zonder als die met veel statistieken. Werd et maar wat meer ge daan. Verder zou ik niet voldoende meer reizen naar de groote badplaatsen en onbekend zijn met het feit, dat daar geklaagd wordt over het geringe aantal buitenlanders. Och, mijnheer v. d. Garde, als wij voor eene onpartijdige commissie examen moesten doen over de constellatie van het hotel-, café- en restaurant-bedrijf in onze groote bad plaatsen, dan geloof ik, dat mijne kennis daaromtrent u nog wel mee zal vallen, om dat ik ook theoretisch onderlegd ben ziet u. Ik schreef, dat men in die groote bad plaatsen de buitenlanders altijd gaarne zag en ook noodig had. U schrijft, dat men daar nu klaagt omdat er geen buitenlanders zijn, hetgeen juist de bevestiging is van mijn schrijven, dat men ze noodig heeft. Het gaat er daar in ver schillende zaken eenmaal niet zonder. En nu wilt u dit compenseeren door Hol landers hier te houden? U kent toch het ge zegde van de vlieg en de olifant? Op 't slot van uw schrijven kan ik u alleen antwoorden, dat ik geen lid van den Pen sionhoudersbond word, omdat ik mij niet ge heel kan vereenigen met doel en streven en speciaal niet met het uitknijp-systeem ten opzichte van leveranciers. Uitvechten op eene vergadering zooals u voorstelt gaat dus niet en dat is trouwens ook mijhe gewoonte niet, omdat ik daarvoor lichamelijk niet sterk genoeg ben. Wel ben ik bereid om op een speciale avond na afloop van het seizoen over deze aange legenheid met u in debat te treden. Als de pensionhoudersbond dan nog voor muziek zorgt kan het een aardige avond worden. U, mijnheer de redacteur, beleefd dank zeggend voor uwe medewerking. Met verschuldigde hoogachting, Uw dn. G. W. KOTTENSCHIJL. Ii^automobilist nioeV^de beslist betrouwbare „Continental reisgids" gebruiken. Overal ver krijgbaar; ook bij Continental Hannover. BINNENLANDSCH LUCHTVERKEER. De verkeersuitkomsten over de eerste pe riode van de binnenlandsche luchtlijnen mo gen niet anders dan gunstig heeten. In het bijzonder geldt dit voor den dienst Twenthe- Amsterdam v.v., welke dagelijks behalve des Zondags, wordt uitgevoerd. Van 13 tot en met 30 Juni maakten hiervan niet minder dan bijna 200 passagiers gebruik. De bezettings graad der vliegtuigen ligt aanmerkelijk bo ven de raming. In verband met een tekort aan plaatsruimte, dat zich op sommige da gen voordoet, wordt thans een 15-persoons vliegtuig voor deze lijn in reserve gehouden. Het verkeer tusschen Rotterdam en Schou- wen-Duiveland is eveneens gunstig; tusschen Rotterdam en Walcheren blijft het ietwat ten achter. Gedurende de maanden Mei en Juni, waarin des Maandags één dienst in beide richtingen en des Donderdags en des Za terdags twee diensten in iedere richting uit gevoerd werd, bedroeg het totaal aantal rei zigers op de Zeeuwsche lijnen 371. MARGA VON ETZDORF PER K. L. M. Met het K. L. M.-vliegtuig Ibis, gezag voerder Sillevis, dat gister te Bangkok is aangekomen en vandaar hedenochtend ver trekt, zal de bekende Duitsche wereldvlieg- ster Marga von Etzdorf als passagier tot Boedapest meereizen. Te Boedapest zal zij door een groep Duitsche sportvliegers fees telijk worden ingehaald en per sportvlieg- tuig naar Berlijn vliegen, waar haar een groote ontvangst zal worden bereid. Marga von Etzdorf heeft vooral naam gemaakt door haar vlucht naar de Kaap en terug, waarover zij een zeer lezenswaard boek heeft geschreven. Zij voerde deze vlucht geheel alleen uit en zij toonde daarbij over veel vliegvaardigheid en beleid te be schikken. Eenige maanden geleden toog zij op weg naar Australië, doch haar toestel kreeg op het vliegveld van Bangkok onherstelbaar averij, waarbij zij zelf ook gewond werd. Nu zij geheel genezen is, reist zij per K.L.M. naar Europa terug. DE GORDON-BENNET-VLUCHT. De Gordon-Bennet-wedstrijd wordt dit jaar van 25 September tot eind September gehouden, waarbij de start en de finish Ba zel is. Acht landen hebben ingeschreven, Ameri ka komt met drie vliegtuigen, Frankrijk met 3, Zwitserland met 3, Polen met 2, Duitsch- land 3, Oostenrijk, Belgiö en Spanje ieder met 1 vliegmachine. £ucfUoaact DE MISLUKTE WERELDVLUCHT VAN MATTERN EN GRIFFIN. De Amerikanen te Moskou. De beide wereldvliegers Mattern en Grif fin zijn gister te Moskou aangekomen. Mat tern is bij de noodlanding niet gekwetst, ter wijl Griffin een lichte verwonding heeft op geloopen. De vliegers zullen, naar Reuter aan de Crt. meldt, nog eenige dagen te Mos kou vertoeven, waarheen ook de resten van hun vliegtuig zijn gezonden. Aan vertegen woordigers der pers verklaarden de beide aviateurs, dat zij hoopten het volgend jaar nogmaals voor een wereldvlucht te kunnen starten. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Uil (heenreis) gister vertrokken uit Bag dad, geland te Djask. De Ibis (thuisreis) gister vertrokken uit Bangkok, geland te Calcutta. zou men niet missen. Maar jaarlijks gaan duizenden hec tares bosch door brand ver loren I En die mist men wèl. Spaar ons nationaal bezit, WAT WIL HET PUBLIEK! Amsterdam krijgt een desdaagsche! Felix Bressart op het Leidscheplein. Moeilijker dan ooit schijnt het in dezen tij den te zijn den smaak van het publiek te kun nen doorgronden. Wij hebben er in de hoofd stad weer een sterk sprekend voorbeeld van. Ik heb hier het oog op de „Moeder en Kind"- tentoonstelling, waarvan ik u ter gelegen heid der opening al eenige bijzonderheden mocht gegen en waarvan nu eens een ieder in Amsterdam verwachtte, dat het er storm zou loopen. Maar het is inmiddels al wel komen vast te staan, dat er niets grilliger is, dan het uitgaande publiek, dat het al of niet welslagen eener onderneming, hoe berede neerd dan ook van opzet, toch nog altijd on der alle omstandigheden beheerscht. Want meenden wij aanvankelijk, dat deze tentoon stelling eenige honderdduizenden bezoekers zou trekken de werkelijkheid heeft bewezen, dat onze verwachtingen te hoog waren ge spannen. Het is eigenlijk dieptreurig; maar de psyche van het publiek vertoont zoo over duidelijk een zekere verwording, dat men zich onwillekeurig gaat afvragen, wat dan toch eigenlijk het publiek zoekt, wil het in groote getale gepakt worden. Men zou kunnen aanvoeren, dat de menschen van de weten schap, die hier aan het werk zijn geweest misschien wat al te veel het brengen van po pulaire voorlichting hebben beoogd, zonder daarbij rekening te houden met de mentaliteit oer massa en haar lust naar sensatie. En misschien is het daaraan wel te wijten, dat het wetenschappelijke deel dezer bezienswaar dige tentoonstelling zoo vluchtigjes en boven- aien nog door zoo weinigen bekeken wordt terwijl m de zijgangen waar naast de com- mercieele stands ook wat kermisvermaak en gratisconsumptiegelegenheid te vinden is de menschen bij een ietwat druk bezoek, elkaar al spoedig loopen te verdringen. Inderdaad valt voor een scherp opmerker, hier dan ook hpHeri^i j' allerlei bezienswaardig heden slechts dan worden gewaardeerd wan neer het noodige décor is aangebracht 'om de uSSnd -eien' Hel !ijkt werkelijk wel of crtfriU, via aanlokkelijke entourage 2 reclame of door nietszeggend? holle bombane-voorstellingen het publiek n<5 maar te bereiken is. Het zal wel eeï udvlS schien het onheilspellende, dat de relatie moeder en kind ons zoo weinig schijnt te gen, dat er allerhande banale hulpmiddel' noodig zijn om een werkelijke en ongeveinij11 belangstelling op te wekken? En nu weef -t wel, dat speciaal in dit verband den orcrS satoren dezer tentoonstelling ongetwijfeM J11' totaal verkeerde entrée-prijzenpolitiek aan7 rekenen is, zoodat de massa ook moeilijk haa belangstelling, zoo al die aanwezig is, ur toonen, doch het beeld der bezoekers en w verdeeling over de onderscheidene afdeelin gen van „Moeder en Kind" stemt slechts tol nadenken en sombere prognoses. En daarom ook kan men slechts diepe be. wondering hebben voor den man, die het aan durft niettegenstaande alle reactie en verwor ding weer grootere en weer gedurfder pian' nen tot uitvoering te brengen. Aan den rand van Amsterdam, juist daar waar Amsterdam geen Amsterdam meer heet maar Diemen, daar verrijst thans een ten. toonstellingscomplex dat, naar het zich laat aanzien, op den duur vast en zeker het hoofd- stedelijke tentoonstellingsmilieu zal zijn. En zelfs de zoo ideale R.A.I.-hall, tot op heden nog steeds Amsterdam's eenige expositie mogelijkheid, zal het moeten afleggen tegen de 'nieuwe tentoonstellingsexploitatie zij deze dan ook ten opzichte van het centrum der stad niet zoo gunstig gesitueerd. Maar het Lunapark, de permanente hoofdstedelijke ker mis, welke pleiziergelegenheid het vorige seizoen niet minder dan VA millioen men schen tot zich trok, zal hier de trekpleister zijn, want nog altoos schijnen bij een ten. toonstelling draaimolens en rodelbanen, pof. fertjeskramen en werptenten, lachhuizen, wonderraderen en zweeftoestellen onontbeer' lijk te zijn en het tentoongestelde eigenlijk een beetje op het tweede plan te brengen. En wie nu maar niet de pretentie heeft een ten- toonstelling te willen maken, waarheen het publiek zuiver en alleen om het geëxposeerde gaat kijken, maar zich koel en zakelijk een ware voorstelling der feiten maakt en vooi al toch de smaak van bet punliek niet hooger aanslaat dan zij is, zullen al te groote teleur stelling ongetwijfeld worden bespaard. Laten zij, die meenen, dat er niemand ver trouwen meer heeft, naar Diemen gaan kij ken om daar te aanschouwen, hoe de Amster. damsche tentoonstellingsstad haar voltooi ing nadert, hoe tientallen arbeiders hier staag werken aan ijzerconstructie en hout bouw en hoe hier de plannen verwezenlijkt worden, van den man, die er alleszins aan spraak op mag maken zijn publiek wel dege lijk en... dóór en dóór te kennen. Het is de heer Giezen, de nijvere organisator, die op ondubbelzininge manier het bewijs hier le vert van een ongeschokt vertrouwen in een nieuwe onderneming. En Amsterdam heeft vertrouwen in Giezen gekregen. Ik weet nog hoe wij verleden jaar elkaar schampertjes aankeken en toelachten, toen hij bij de ope ning van het Lunapark, de plannen voor permanente tentoonstellingsruimte en wat dies meer zij, als uit de lucht schenen te val len, fantastisch als zij ons toen in de ooren klonken. Maar nog geen jaar later en zon der, dat zelfs iemand er iets van bemerkt heeft, zijn de vermeende luchtkasteelen in werkelijkheid gebouwd en zal Amsterdam misschien ook eerstdaags haar zesdaagsche kunnen laten verrijden, dank zij Diemen. Alle betreffende plannen gingen steeds nog ge leidelijk aan den doofpot in en de wiele/» sport-enthousiasten waren blij gemaakt voor niets, want het R.A.I.-gebouw zou de baan met tribunes niet kunnen herbergen. De pi laren stonden in den weg. En terwijl wij daarover nog nakauwen staat in Diemen een ijzercostructie van zulke afmetingen en zonder één pilaar nog wel dat de baan voor de zesdaagsche practisch al klaar ligt! Er is een man aan het werk, die ijzer met handen schijnt te kunnen breken, die het pu bliek grondig kent en wiens kunde op dit ge bied het welslagen der Reclametentoonstel ling, de eerste in het nieuwe gebouwencom plex, voor 100 waarborgt. Felix Bressart en Lizzy Waldmüller zijn zóó van het witte doek naar Amsterdam ge komen en zijn de hoofdpersonen van een zo- merrevue in de stadsschouwburg, een welko me afwisseling na den triesten tooneelwinter en alle misère. In levende lijve heeft Amster dam de beide filmsterren kunnen bekijken en ook Bressart heeft de ontvangst aan het sta tion met traditioneelen rit naar Carlton Ho tel in optocht met muziek en landauers met gepluimde paarden, weer moeten ondergaan. Het lijkt mij prettig om als buitenlandsch ac teur te bemerken hoe Holland de uitheem- sche kunst weet te waardeeren, maar ik ge loof niet dat Felix Bressart zich erg thuis heeft gevoeld temidden der joelende massa onderweg en bij het hotel, het eindpunt van den reclametocht. Hij is er de man niet naar om zulk vertoon te kunnen apprecieeren. Het is een beetje oneigenlijk om Bressart, den man, die zelf zoo meesterlijk weet te typee ren en caricaturen uitbeeldt, voor marionet te zien fungeeren en bij de repetitie in de Stadsschouwburgfoyer is hij een gansch an der mensch. Tezamen met Poons heb ik hem de verschillende scènes zien repeteeren en angstvallige pogingen hooren doen om een zuiver Hollandsche conférence te houden. Het is niet makkelijk om bij zulk een repetitie van den gang van zaken eenigszins hoogte te krijgen. Immers wat hoort er nu wèl, en wat niet bij, vraagt men zich onwillekeurig af. De scheiding, anders door het voetlid1' gevormd ontbreekt ten eenenmale bij dez{ eerste repetities en men moet er maar naaf gissen, of de souffleur meespeelt en of de man achter het buffet, die koffie schenkt en ®e' glazen rinkelt ook in werkelijkheid in het stuk zal voorkomen. Van Poons, weet men niet t zeggen of hij zijn grappen repeteert of z0° maar los van zijn rol tegen dezen of gen eens een opmerking maakt. En van den or# is dan ook weinig te begrijpen. Directeu Sluys legt men uit, dat Bressart een erfe.n knjgt bij vergissing en dat het een kostelijk situatie is. Maar als dan het slot van het sc netje gekomen is, bemerk ik pas hoe welfl'„ ik ervan begrepen heb. Want ik meende z heilig, dat het bij stuk hoorde, toen Bfes en Lizzy Waldmüller hun hoed en jas naffl en van het tooneel verdwenen. Maar de V1 sche repetitie was voor dien middag voor J en het volgende gesprek tusschen P001^ Jan Hahn bleek een oerkomische Hollands „sketch" te zijn. Je moet er maar Ljk op n ben. Ik zie het toch altijd nog liever van zaal uit, VAN SIEGEN-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 8