fllkmaarsclte Caurant. BEZUINIGT VERST ANP1G. De geheimzinnige inbreker KOOPT Jladionieuws £cmd: en Jmm&ouw JeuiMeton Honderd vier en dertigste Jaargang. DINSDAG 12 JULI. Nieuws uit België. ASPIRIN© versch gekarnd No. 162 1932 Woensdag 13 Juli. Hilversum, 1875 41. (Uitsluitend VARA). 6 457.en 7.307.45 Gymnastiekles. 8.Gramofoonpl. 10.— VPRÓ-morgenwij- ding. 10.15 Voor Arb. in de Continubedrij ven: Trio john Brookhouse MacCarthy, VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappellen en Minny Erfmann, voordracht. 12.1.45 VARA-septet o.l.v. Is. Eyl en gramofoonpla ten. 2.15 P. J. Kers Jr.: Onze Keuken 3 •Pianorecital Jonkvrouwe E. Sickinghe. 3.30 Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonpl. 6. Onderwijsfonds Binnenvaart. 6.30 Orgelspel door Joh. Jong. 7.Causerie voor de T. B. C-bestrijding door I. Lessing. 7.15 Vervolg orgelspel. 7.45 „Op de Zelfmoordenaars- brug" van Awertschenko. (Groot Volkstoo- neel). 8.VARA-orkest o.l.v. H. de Groot, m. m. v. J. Hagenaar, marimba. O.a. Drea- ming-Waltz, Joyce. 8.30 „Als de liefde sterft", blijspel van Awertschenko. (Groot Volkstooneel). 8.50 VARA-orkest (Vervolg). 9.10 A. M. de Jong: Mijn Rcemeensche reis. (II). 9.30 Vervolg concert. O.a. Andante cantabile, Tschaikowsky. 10.„Wakker en •Tropenduit". 10.15 Vervolg concert, o.a. The Phantom Brigade, Myddleton. 11.Vaz Dias. 11.1512.Gramofoonplaten. Huizen, 296 M (Uitsluitend N. C. R. V.) 8Schriftlezing. 8.159.30 Gramofoon platen. 10.NCRV-Dameskoor. 10.30 Zie- kendienst. 11.—12.— Concert. M. F. Jur- jaanz, harmonium en Mej. A. Geest, sopraan. 12.152.Concert. Mevr. C. van RavenzwaayMöllenkamp, zang. H. Her- mann, viool. H. v. d. Horst Jr., cello en mevr. R A. v. d. Horst—Bleekrode, piano. 2.30 Gramofoonpl. 3.— Concert. Phia Berg hout, harp. L. Oostdam, fluit en H. J. Berg hout, cello. 5.KinCeruurtje. 6.Concert. H. Hermann, 1ste viool. P. J. Oskam, 2e viool. K. F. Borgers, cello en mej. L. Lauen- roth, piano. 7.45 Ned. Chr. Persbureau. 8.Carillonconcert uit Sneek door J. Nauta. 9.Causerie door Ds P. N. Kruyswijk. 9.30 10.30 Zang door Hans Gruys, alt-mezzo, m m. v. Felix de Nobel, piano. Ca. 9.45 Vaz Dias. 10.11.30 Gramofoonplaten. Daveniry, 1554 M. 10-35 Morgenwijding. 10.50 Tijdsein, berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelconcert Quentin MacLean. 1.05 Gra mofoonplaten. 1.50 Verslag Cricketwedstrijd. I.552.50 Jack Martin's Hotel orkest. 3.50 Sted. Orkest Bournemouth o.l.v. Sir Dan Godfrey, m. m. v Ion Aulay, piano, o.a. Symphonie Nr. 34 in C, Mozart en Piano concert Nr. 4 in G, Beethoven. 5.05 Orgel concert Norah Milne. 5.35 Kinderuur. 6.20 •Berichten. 6.50 Haydn's Pianomuziek door 'K. Taylor 7.10 en 7.30 Lezingen. 7.50 iLeslie Bridgewater's Harp-kwintet. 8.20 BBC-dansorkest o.l.v. Henry Hall. 9.20 Ber. en lezing. 10.Muziek uit het repertoire van The Camargo Ballet Society. BBC orkest o.l.v. Constant Lambert, o.a. Krakowiak, Glinka. 11.12.20 Dansmuziek door Mau- rice Winnick en zijn Dand. Parijs „Radio-Paris"1725 M. 8.05 en 12.50 Gramofoonplaten. 9.05 Radio-tooneel „Harmonie" van Duvrnois. Ralundborg, 1153 M. 12.202.20 Con eert uit Rest. „Wivex" 3.205.20 Omroep orkest o.l.v. Meyer-Radon. 5.205.50 Gra mofoonplaten. 8.20 Skandinavische Volks muziek door Mannenkoor en solisten. 10.20 Volksliederen. Het Omroeporkest o. 1. v. Meyer Radon, o.a. Molly on the shore, Grainger. 11.20—12.50 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 7.258.20 Concert uit Bad Pyrmont. 12.2^—1.10 Concert uit München. 1.202 50 Concert ol.v. Wolf. 2.50 Gramofoonplaten. 5.20—6.35 Concert o.l.v. Eysoldt. 8.20 Dansmuziek uit Breslau. 9 30 „Das Marchen vorn kleinen Opichi", muziek van Edm. Eysler. DirigentE. Prade. 10 5512.20 Concert o.l.v. Eysoldt. Rome, 441 M. 9.05 „Poliuto", opera in 3 actes van Donizetti. Leiding: Santarelli. Brussel, 508 en 338 M. 508 M.: '12.20 Max Alexys' orkest. 5.20 Concert, viool en piano. 5.50 en 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Concert. Caecilia-koor o.l.v. L. de Vocht. 9.20 Concert uit de Kurzaal Ostende. 11.Max Alexys' orkest. 338 M.: 12.20 Max Alexys' orkest. 3.20 Concert o.l.v. A. Meulemans. 6.20 en 7.20 Gramofoonplaten. 8.20 Concert o.l.v. A. Meulemans. 8.50 Gramofoonplaten. 9.20 Concert uit de Kurzaal Ostende. 11. Max Alexys' orkest. Ze,sen, 1635 M. 8.20 „Pelléas et Mélisan- de", muzikaal drama in 5 actes van M. Ma- terlinck. Muziek van Cl. Debussy. 10.20 Ber. en hierna tot 12.20 Marschen en Duitsche dansen o.l.v. Leo Eyscldt. (Van onzen eigen correspondent) Het verkeersprobleem. De overwinning van den motor. Een nieuwe politiek om de spoor wegen te redden. Motorwa gens oi autobussen in het lokaal verkeer. Ook moderniseering van de buurtspoorwegen. Brussel, Juli 1932. Ook België kent zijn „road versus rail''- probleem, een akelig-ingewikkeld probleem, met vele scherpe kanten en een hopelooze verwarring van belangen: belangen van de spaarders, die hun geld hebben geleend aan de Nationale Maatschappij van Belgische spoorwegen, die dit jaar vijf jaar bestaat, van het personeel, van het publiek zelf. In België heeft men steeds baanbrekend werk verricht op verkeersgebied, sinds het ont staan van het „ijzeren paard", nu een hon derd jaar geleden. De eerste spoorweg op het vasteland werd immers gelegd tusschen Me- chelen en Brussel en van dit oogenblik af werd geleidelijk een spoorwegnet tot stand gebracht dat, in verhouding, het dichtste is van alle spoorwegnetten, met zijn 5102 K.M. breede en 4632 smalle spoorwegen. De aard van de Belgische industrieele bedrijvigheid maakt een goedkoop transport noodzakelijk en men heeft er zich bij aangepast op schit terende wijze. Als België, betrekkelijk nog on- des de landen behoort die het minst door de crisis zijn getroffen, dan is dit voor een ge deelte ook hieraan te wijten. En naast de spoorwegen heeft zich een net van buurt spoorwegen ontwikkeld van 4632 K.M, waarvan op dit oogenblik 3638 K.M. met stoomtrams, 794 K.M. geëlectrificeerde lij nen en 1303 K.M. autobuslijnen. Hierbij komt nog een net van 1668 K.M. waterwe gen. De spoorwegen, met 30 K.M. op 100 vier kante kilometer is het dichtste van de wereld. Engeland overschrijdt slechts even de helft van dit cijfer. Dit is een toestand die, vóór den triomf van de auto zeer gunstig kon worden genoemd maar hij geeft in de hui dige omstandigheden een goed denkbeeld van wat de crisis vertegenwoordigt voor de Belgische Spoorwegmaatschappij, niet *de economische maar de algemeene verkeerscri- sis. Want het grootste aantal lijnen bestaat uit lijnen voor min of meer lokaal verkeer, die het meest hebben te lijden door de con currentie van den auto. Dit heeft ten gevolge dat elk jaar het tekort op het personenvervoer grooter wordt. Alhoewel dit vervoer nooit rendeerend is geweest was het nog nooit ge beurd, dat het 537 millioen frank bedroeg zooals in 1931. Men geeft er zich bij de spoorwegen zeer goed rekenschap van dat men het kwaad niet kan bestrijden door vooruitgang te belem meren en het is een gelukkig verschijnsel dat, na jaren van aarzeling in officieele half-officieele diensten steekt men nu een of ja lf-o maal slechts traag van wal nu toch be slist een volledig programma is tot stand ge komen, een gansch nieuwe politiek op ver keersgebied waarvan heel wat mag worden verwacht. En omdat de spoorwegen in Bel gië steeds werden beschouwd als een dienst van openbaar nut, verliest men de belangen van het publiek niet uit het oog en tracht men geen oplossing te vinden die voor het publiek niet afdoende zijn. De afgetreden minister van Isacker heeft deze politiek ingeluid, die beheerscht wordt door een hoofdgedachte: samenwerking tus schen de verschillende transportorganisaties. En zoo is een hoogere transportraad inge steld, die gesplitst is in vijf commissies, wel ke tot taak hebben de concentratie te bestu- deeren van de verschillende transportmidde len in de groote agglomeraties, de samen werking tusschen spoorwegen en waterwe gen, de samenwerking tusschen spoorwegen en het wegverkeer, het onderzoek der „con tainers" en ook voor het onderzoek van het seinstelsel bij overwegen. In afwachting dat omtrent deze verschillende problemen beslui ten worden genomen, gaat men op allerlei gebied reeds over tot vrij radicale maatrege len. Men herinnert zich de bezoeken die door minister van Isacker zijn gebracht aan Ne derland om de electrificatie van de Neder- landsche spoorwegen nader te leeren kennen. Het besluit is genomen de belangrijke lijn Brussel—Antwerpen te electrificeeren, een werk dat vermoedelijk tegen 1935 klaar zal zijn. De andere groote lijnen zullen volgen. Door verschaffing van meer comfort, snel heid en veelvuldigheid in het vertrek wil men te gemoet komen aan de vermindering in het gebruik der personen-treinen. De electrifica tie moet tevens de exploitatie-onkosten ver minderen. Een radicale maatregel is genomen o.m. voor het verkeer tusschen leper en Roeselare, dat sedert enkele dagen uitsluitend door autobussen Vordt verzekerd. Alle personen treinen zijn opgeheven en de lijn wordt nog slechts voor goederenvervoer gebruikt. De Belgische spoorwegmaatschappij heeft de ex ploitatie toevertrouwd aan een particulier, wiens exploitatie-kosten door haar worden betaald en die bovendien nog 25 centiem ont vangt per afgelegden kilometer. De maat schappij strijkt al de ontvangsten op, ver minderd met 5 pCt. als premie voor de ex- ploiteerende onderneming. Dat is één proef neming die, wanneer zij slaagt, nog tot an dere lijnen zal worden uitgebreid. Men hoopt aldus het verkeer te herwinnen dat de spoor wegen hebben verloren. De tarieven op deze autobussen blijven zooals op de treinen en ook alle abonnementen zijn geldig, evenals de verlaagde tarieven voor militairen, invali den, leden van groote gezinnen, enz. Op an- deze lijnen doet men proeven met motorwa gens, die de beslissing zullen brengen betref fende de vraag hoe de verjonging en de mo derniseering zal gebeuren in de exploitatie methode voor het lokaal verkeer. De spoor wegen bezitten op het oogenblik zeven der gelijke motorwagens, waarvan er zes in dienst zijn op verschillende lijnen. Op geen enkele lijn is er een Micheline in gebruik, die onlangs pok Nederland heeft bezocht. Men wacht de besluiten af van de Fransche spoorwegen, die een dergelijken wagen in dienst hebben tusschen Charleville en Givet, een afstand van 64 kilometer, welke in 55 mi nuten wordt afgelegd, wat heel wat vlugger is dan de dertig kilometer van de traditioneele bommeljleinen. Deze wagen echter heeft een benzinemotor wat niet steeds zuinig schijnt te zijn. Tusschen Gent en Eekloo rijdt een mo torwagen waarVan de motor met mazout wordt gevoed en die het zuinigste is in het gebruik. Hij is van Duitsch fabrikaat. Te Luik rijdt een wagen van het stoomtype, die echter minder goed beantwoordt aan de ge stelde eischen van goedkoope exploitatie en gemakkelijk onderhoud. Sedert een maand wordt een Zweedsche motorwagen beproefd tusschen Verviers en Spa, met een mazout- motor, die echter zelf een dynamo in bewe ging brengt, welke electrische kracht levert aan twee motoren, zoodat de wagen rijdt als een electrische tram, met dit verschil dat de electrische krachtbon zich op den wagen zelf bevindt. Deze wagen schijnt, met het Duit sche type, de meeste voldoening te geven Het Zweedsche type levert nog dit voordeel op, dat de wagen gemakkelijk zou kunnen gebruikt worden op een geëlectriceerde lijn, zoowel als op een andere. Het is duidelijk dat op dit gebied niet lichtzinnig kan worden gehandeld en niet dadelijk nieuwigheden op groote schaal moe ten worden toegepast. Doch de lijn in België schijnt getrokken: het lokale treinverkeer, zooals wij dit kennen, heeft afgedaan en zal plaats maken voor meer moderne vervoer middelen. Daarnaast komt het probleem van de buurtspoorwegen, die de dorpen op het platteland onderling en met de groote centra verbinden. Deze maatschappij ondervindt se dert een paar jaren een moordende concur rentie van de autobussen, zoowel als de spoorwegmaatschappij. De meeste lijnen wor den nog bediend, zooals uit de hooger ge noemde cijfers blijkt, door stoomtrams, met al hun ellende. De maatséhappij beschikte twee jaar geleden over een reservefonds van 37 millioen frank. Dit fonds is nu totaal uit geput omdat het heeft moeten aanvullen wat de exploitatie aan verlies naliet. Men is ook op dit gebied een ernstige poging aan 't doen om verbetering te bereiken door intensieve electrificatie, waar de omvang van het ver keer dit wettigt. In elk geval zal evenwel de kostbare stoomlocomotief worden vervangen door een motorwagen, een railauto en uit zonderlijk door een troleybus of een auto bus. Als wij ons niet vergissen, dan telt men in België reeds ongeveer 1 auto per 65 inwo ners. Er zijn 6000 kilometer bediend door particuliere autobusondernemingen, die een vergunning verkregen. Men begrijpt dat al dus het verkeersprobleem van uitzicht ver andert en de maatregelen van de spoorwe gen en de trammaatschappij zeer dringend zijn. Wordt hieraan gedacht dan vergeet men intusschen de wegen niet, waarvoor een spe ciaal wegenfonds van 600 millioen is ge vormd, in 1928, om ze te verbeteren. Men schat dat nog voor 1.173.367.180 frank her stellingen zijn uit te voeren aan d> wegen, alvorens deze heelemaal goed in staat zal kunnen geacht worden. Zoo stelt het verkeersprobleem zich in Bel gië gansch anders dan in Engeland, in Frankrijk of in Duitschland, tengevolge van de kleine afstanden en zijn groote bevolking. Een feit staat vast: de motor overwint! Slechts op lange afstanden weet de locomo tief zich nog te verdedigen. DE LANGENDIJKER GROENTEVEILINGEN. Een droevig beeld van de algemeene ma laise vertoonen onze veilingen de laatste tijden en in het bijzonder komt dit de laatste weken uit. Immers is het anders tijdens de vroege aardappelcampagne, al leven en op gewektheid, de laatste weken vertoont zich het tegengestelde beeld. De groote aanvoe ren zijn moeilijk te plaatsen, de kooplui, die anders van ondernemingsgeest blaken en nieuw afzetgebied trachten te veroveren, blij ven nu op dat terrein werkloos, omdat de moeilijkheden bij de buitenlandsche betalin gen zoo groot zijn, dat zij weinig uitlokken tot het aanknoopen van nieuwe handelsbe trekkingen. Zoo is het te be, rijpen, dat er weinig naar het buitenland wordt uitgevoerd en dat verreweg het grootste deel in het bin nenland moet worden geplaatst. Voor de Lan- gendijker tuinbouwers beteekent dit lage prijzen, die in dezen tijd heelemaal niet van pas komen Juist de hoop op een bevredigen- definancieele uitkomst der vroege aardappel- éiOn. c(aa«v fift iUeki «M AeÊjjt iclvle^ I Let op den oranje band en het Bayerkruis. Prijs 7S SS teelt was de stroohalm, waaraan zij zich nog vastklampten, doch ook deze hoop is in rook vervlogen. De prijzen zijn zoo laag, dat het niet mogelijk zal zijn, zichzelf te redden, en als niet spoedig een algemeene steunwet voor den tuinbouw komt, is deze bedrijfstak in Nederland ten doode opgeschreven. De aanvoer van vroege aardappelen was groot. Aan de Broeker veiling werden 228 spoorwagens van 10.000 K.G. verhandeld, te Noordscharwoude 112. De prijzen waren slecht, da«r Duitschland zoo goed als niets betrekt. Alleen wordt naar Engeland nog iets verscheept. Voor exportaardappelen werd in het begin der week gemiddeld 2.70 betaald, die toch al zeer lage prijs echter later nog 2.20 werd. Voor het binnenland werden de Schotsche muizen verkocht voor 1.605. De hoogste prijs werd dan besteed voor mooie, niet al te groote aardappels van uit stekende kwaliteit. Drielingen brachten 2— 3.50 op en kleine werden zoo goed als niet aangevoerd. Voor Schoolmeesters, die deze week voor het eerst aan de veiling kwamen, werd 4.204.50 betaald, een zeer zacht prijsje. Blauwe eigenheimers, die al in tame lijk groote hoeveelheden verschijnen, werden voor 4.505.50 verkocht. De aanvoer van roode kool nam met den dag toe. Vroeger werden de eerste weken doorgaans beste prijzen gemaakt. Thans wa3 dit helaas niet het geval. Bracht ze in het begin der week nog 4.907.50 op, de laatste dagen werd geen hooger prijs dan 2.503.30 besteed, terwijl enkele partij tjes onverkoopbaar bl'ken. De aanvoer beliep 13 spoorwagens. Ook bestond voor bloemkool weinig koop lust, vandaar dat ook voor deze groente slechte prijzen werden betaald. De mooiste eerste soort bracht ruim r> op, kleinere of iets afwijkende kwaliteit werd voor 3 4 verkocht, terwijl voor tweede soort 1 of iets meer werd betaald. In totaal werden 15000 stuks aangevoerd. Voor wortelen, die per 100 bos met 40 aan een bos borden verkocht, was de belangstel ling niet slechter dan de vorige week. Toch lieten de prijzen te wenschen over en kon met uitzondering van Zaterdag gemiddeld niet meer dan 4 worden bedongen. Zaterdag was de noteering 5.406.20. Aan beidt veilingen werden 27000 bos aangevoerd. Voor het eerst kwam vroege witte kool aan de veilingen. Buitengewoon laag waren ook van deze groente de prijzen. Te Noord scharwoude bracht ze 1.802.60 op, te Broek 1.30—2. Als nieuw product kregen we deze week ook gele kool; verre beneden den productie prijs moest ze worden verkocht n.1. voor 2 per 100 Kg. Tomaten moesten ook weer een deel prijs geven van den toch al lagen prijs. Werd in het begin der week nog gemiddeld 25 per 100 Kg. betaald voor de A-soort, Zaterdag kon zelfs geen 20 meer worden bedongen. Met de andere soorten ging het evenzoo; B-kwaliteit liep terug van 22 tot 18, C van 24 tot 18.50 en CC van 18.50 tot 13.60. Een aanmerkelijke terug gang alzoo. De aanvoer beliep 55000 Kg. Aan beide veilingen werd zilvernep aan gevoerd, in het bijzonder aan de markt t« Noordscharwoude. Ook hiervan vielen de prijzen tegen. Gemiddeld 9 per 100 Kg. opbrengende in het begin der week, werd te Noordscharwoude Zaterdag 5.507.50 betaald. Drielingen golden 3.80. Tuinboonen werden aan de veiling van den Noordermarktbond verhandeld. Ook hiervan liepen de prijzen nog achteruit eï wel van ruim 3 tot ruim 2 per 100 Ke. Peulen werden aanvankelijk voor 20 verkocht. Op het laatst der week kon 3.40 tot 5.60 gemaakt! B.B.43-C uit het Engelsch door A. Treub. 77) Gooi het mes neer en laat je pingin-En- gelsch varen, vriend, en steek het zoo gauw Als je wilt in je zak! snauwde hij. Handen op! Lee Wang bleef bijna tusschen hemel en aarde staan. Het mes viel gehoorzaam uit zijn hand en zijn armen gingen opwaarts. Hij wilde geen kans wagen met Clinton achter zich. De detective kwam langzaam vooruit. Het was een toestand, zooals hij ge droomd had en hij genoot er ten hoogste van Zijn toehoorders waren zeer oplettend, en dit was zijn optreden als ster. Hij bleef voor zichtig staan en nam Lee Wang's pistool zeer voorzichtig op, woog het in zijn hand, richtte het naar den vloer en trok aan den trekker. Het eenige resultaat was een gonzend ge luid en een lichte tik. Jammer dat je niet wat meer tijd aan dit ding besteed en er een repeteerpistoo! van gemaakt hebt, zei hij bewonderend. Hij maakte een dramatisch gebaar en wees naar de deur van den salon. Twee moorden en bijna drie! Dit is je geluksdag, Spencer 1 In het deurpaneel stak een stuk van een gepolijste breinaald! HOOFDSTUK XXXIII. Een lichte beweging achter zich deed j Clinton zich plotseling omdraaien en zich op Nina werpen, die voorzichtig naar de salon deur ging. Waar kom je vandaan, Sally? vroeg hij ruw, het meisje bij den arm grijpende en haar midden in de kamer gooiende. Met een sprong als van een panter wierp Lee Wang zich in de richting van het raam. Eric vloog hem na, maar zijn dorst naar wraak zou niet gestild worden, want Harker de vroegere halfback van het voetbalelftal der juristen-studentenclub, schoot zijn voet vlug uit en de Chinees viel met zijn hoofd tusschen de overblijfselen van het familie- porselein der Braces. Onmiddellijk was de advocaat bij hem en hem op zijn wankelende voeten zettend, boog hij zijn arm achter waarts en bracht hem naar het midden van de kamer terug. Probeer geen verdere gekheden of ik breek je je vervloekten nek! waarschuwde Harker, die tot nu toe met moeite kalm was gebleven. Maar Lee Wang zou althans dien avond geen verdere gekheden meer uithalen. Een straaltje bloea vloeide van onder zijn linker oog, daar een kostbare kan hem den weg be twist had, en zijn oogen knipten verbijsterd gedurende een paar oogenblikken. Clinton grinnikte waardeerend. Ik had het zelf niet beter kunnen doen, gaf hij grootmoedig toe, toen hij zijn buit naar het haardkleed leidde. Nina streek haar handen over haar hart en hijgde pijnlijk. Oh, mijnheer, zei ze, Clinton hartroe rend aankijkend, ik ben heelemaal in de war. Och, stoor er je maar niet aan, raadde de detective ongevoelig aan. Hij schudde zijn dikken vinger verwijtend naar het meisje. Je gaat nu niet naar je liefhebbenden echtgenoot terug, nu hij gesnapt is, wel? vroeg hij droevig en het geritsel van verba zing was balsem voor zijn. sensatie-lievende ziel. Zijn oogen vielen op het pak, dat het meis je tegen zich aanhield. Geef ze mijbeval hij scherp. Maar, mijnheer Er waren prachtig nagemaakte tranen van beleedigde on schuld in de oogen van het meisje, toen zij terugdeinsde. Geef ze mij! Clinton reikte vooruit en greep met ruwe hand de obligaties. Hij schudde ze uit de enveloppe, schoof ze tegen den mond van zijn pistool, knikte eens en duwde ze onver schillig naar Spencer, die ze kalm opnam. Ze zijn van jou, geloof ik, Ryan? vroeg hij grijnzend. Spencer boog. Lee Wang keek verbijsterd rond en toen zijn toestand inziend, begon hij opgewonden in het Chin eesch te ratelen, terwijl Nina zijn rede ondersteunde met vlugge antwoor den in vloeiend Fransch- Clinton keek een oogenblik verbaasd. Houd op! brulde hij. Praat niet allen tegelijk! Hij porde Lee Wang in de borst met den mond van zijn pistool. Jij, Shanghai! gebood hij. Welke goe de tijding heb je? Alles verkeerdIk heel goed Chinees, brabbelde Lee Wang. Ja! viel Clinton scherp in. Dat heb ik al meer gehoord. Lee Wang van Hokiang! Ik geloof het niet! Hij na zijn pistool in de an dere hand. Kom nu maar voor den dag, Arthur Brace! De Ruiten Aas is getroefd, schik er je dus maar in Maar, mijnheerbegon Nina. Clinton legde haar met een wenk te zwij gen op. Houd op! snauwde hij. Spreek Engelsch Sally, ik heb genoeg van dien Franschen nonsens. Hij trok de handboeien uit zijn broekzak te voorschijn. Kom en laat je optui gen, Kom nu! Met een handige beweging deed hij een boei over haar linker pols, toen zij haar handen tot verweer op hief, duwde hij haar ruw tegen Lee Wang aan, en in een oogenblik had hij den Chinees de andere boei aangedaan. Een mooi paar Braces zijn jelui! hoon de hij. En U zal heel wat moeite hebben om te trachten buiten de gevangenis te blijven, omdat U dit troepje verborgen heeft, sir Pe ter! snauwde hij, zich tot den baronet kee- rend. Ik weet niet of ik U niet moest arre steeren Ik zal hier zijn als ik noodig ben, ant woordde sir Peter op zachten toon, en de zielesmart er van richtte de aandacht der an deren een oogenblik op hem. Hij stond aan den anderen kant der tafel, leunde voorover op zijn handen, die ieder op één kant van de omvergeworpen nephriet vaas lagen, en in het gebogene van zijn hoofd lag de smart van een bittere ont goocheling. Hij keek niet op toen hij sprak. Hij durfde niet opdat de anderen geen tranen in zijn oogen zouden zien. Harker ging een eindje van hem vandaan met een onwillekeurige beweging van weer zin. Henry Aimbsury friemelde aan de knoo- pen van zijn jas en stak zijn borst vooruit met een voorkomen van zelfbewuste deugd, toen zich plotseling bewust wordend dat hij nog steeds een en vijftig duizend pond in bankpapier in zijn hand had, wierp hij ze met een grootsch gebaar op tafel, wat Spencer minachtend glimlachen en Eric wei nig heerachtig vloeken deed. Enid maakte zich los uit de armen van haar geliefde, en liep naar haar vader. Paatje, fluisterde zij en zij legde haar hand op zijn haar. Paatje. Ik niet weet, ik niet weet! viel Lee Wang met zijn luidruchtig geratel in bij het gevoelvolle tusschenspel. Dan zal ik je wel wijs maken! snauwde Clinton, hoewel zijn zelfvertrouwen wat ge schokt was door deze „huilpartij". Je stierf aan de Somme, daarna trouwde je met Sally en dit is de morgen van je ojjstanding! (Wordt vervolgcU

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 5