fllkmaarsclte Caurant.
BEZUINIGT
VERST ANP1G.
De geheimzinnige inbreker
KOOPT
Jladionieuws
£cmd: en Jmm&ouw
JeuiMeton
Honderd vier en dertigste Jaargang.
DINSDAG 12 JULI.
Nieuws uit België.
ASPIRIN©
versch gekarnd
No. 162 1932
Woensdag 13 Juli.
Hilversum, 1875 41. (Uitsluitend VARA).
6 457.en 7.307.45 Gymnastiekles.
8.Gramofoonpl. 10.— VPRÓ-morgenwij-
ding. 10.15 Voor Arb. in de Continubedrij
ven: Trio john Brookhouse MacCarthy,
VARA-tooneel o.l.v. W. van Cappellen en
Minny Erfmann, voordracht. 12.1.45
VARA-septet o.l.v. Is. Eyl en gramofoonpla
ten. 2.15 P. J. Kers Jr.: Onze Keuken 3
•Pianorecital Jonkvrouwe E. Sickinghe. 3.30
Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonpl. 6.
Onderwijsfonds Binnenvaart. 6.30 Orgelspel
door Joh. Jong. 7.Causerie voor de T. B.
C-bestrijding door I. Lessing. 7.15 Vervolg
orgelspel. 7.45 „Op de Zelfmoordenaars-
brug" van Awertschenko. (Groot Volkstoo-
neel). 8.VARA-orkest o.l.v. H. de Groot,
m. m. v. J. Hagenaar, marimba. O.a. Drea-
ming-Waltz, Joyce. 8.30 „Als de liefde
sterft", blijspel van Awertschenko. (Groot
Volkstooneel). 8.50 VARA-orkest (Vervolg).
9.10 A. M. de Jong: Mijn Rcemeensche reis.
(II). 9.30 Vervolg concert. O.a. Andante
cantabile, Tschaikowsky. 10.„Wakker en
•Tropenduit". 10.15 Vervolg concert, o.a. The
Phantom Brigade, Myddleton. 11.Vaz
Dias. 11.1512.Gramofoonplaten.
Huizen, 296 M (Uitsluitend N. C. R. V.)
8Schriftlezing. 8.159.30 Gramofoon
platen. 10.NCRV-Dameskoor. 10.30 Zie-
kendienst. 11.—12.— Concert. M. F. Jur-
jaanz, harmonium en Mej. A. Geest,
sopraan. 12.152.Concert. Mevr. C. van
RavenzwaayMöllenkamp, zang. H. Her-
mann, viool. H. v. d. Horst Jr., cello en
mevr. R A. v. d. Horst—Bleekrode, piano.
2.30 Gramofoonpl. 3.— Concert. Phia Berg
hout, harp. L. Oostdam, fluit en H. J. Berg
hout, cello. 5.KinCeruurtje. 6.Concert.
H. Hermann, 1ste viool. P. J. Oskam, 2e
viool. K. F. Borgers, cello en mej. L. Lauen-
roth, piano. 7.45 Ned. Chr. Persbureau.
8.Carillonconcert uit Sneek door J. Nauta.
9.Causerie door Ds P. N. Kruyswijk. 9.30
10.30 Zang door Hans Gruys, alt-mezzo,
m m. v. Felix de Nobel, piano. Ca. 9.45 Vaz
Dias. 10.11.30 Gramofoonplaten.
Daveniry, 1554 M. 10-35 Morgenwijding.
10.50 Tijdsein, berichten. 11.05 Lezing. 12.20
Orgelconcert Quentin MacLean. 1.05 Gra
mofoonplaten. 1.50 Verslag Cricketwedstrijd.
I.552.50 Jack Martin's Hotel orkest. 3.50
Sted. Orkest Bournemouth o.l.v. Sir Dan
Godfrey, m. m. v Ion Aulay, piano, o.a.
Symphonie Nr. 34 in C, Mozart en Piano
concert Nr. 4 in G, Beethoven. 5.05 Orgel
concert Norah Milne. 5.35 Kinderuur. 6.20
•Berichten. 6.50 Haydn's Pianomuziek door
'K. Taylor 7.10 en 7.30 Lezingen. 7.50
iLeslie Bridgewater's Harp-kwintet. 8.20
BBC-dansorkest o.l.v. Henry Hall. 9.20 Ber.
en lezing. 10.Muziek uit het repertoire
van The Camargo Ballet Society. BBC orkest
o.l.v. Constant Lambert, o.a. Krakowiak,
Glinka. 11.12.20 Dansmuziek door Mau-
rice Winnick en zijn Dand.
Parijs „Radio-Paris"1725 M. 8.05 en
12.50 Gramofoonplaten. 9.05 Radio-tooneel
„Harmonie" van Duvrnois.
Ralundborg, 1153 M. 12.202.20 Con
eert uit Rest. „Wivex" 3.205.20 Omroep
orkest o.l.v. Meyer-Radon. 5.205.50 Gra
mofoonplaten. 8.20 Skandinavische Volks
muziek door Mannenkoor en solisten. 10.20
Volksliederen. Het Omroeporkest o. 1. v.
Meyer Radon, o.a. Molly on the shore,
Grainger. 11.20—12.50 Dansmuziek.
Langenberg, 473 M. 7.258.20 Concert
uit Bad Pyrmont. 12.2^—1.10 Concert uit
München. 1.202 50 Concert ol.v. Wolf.
2.50 Gramofoonplaten. 5.20—6.35 Concert
o.l.v. Eysoldt. 8.20 Dansmuziek uit Breslau.
9 30 „Das Marchen vorn kleinen Opichi",
muziek van Edm. Eysler. DirigentE. Prade.
10 5512.20 Concert o.l.v. Eysoldt.
Rome, 441 M. 9.05 „Poliuto", opera in 3
actes van Donizetti. Leiding: Santarelli.
Brussel, 508 en 338 M. 508 M.:
'12.20 Max Alexys' orkest. 5.20 Concert, viool
en piano. 5.50 en 6.50 Gramofoonpl. 8.20
Concert. Caecilia-koor o.l.v. L. de Vocht. 9.20
Concert uit de Kurzaal Ostende. 11.Max
Alexys' orkest. 338 M.: 12.20 Max Alexys'
orkest. 3.20 Concert o.l.v. A. Meulemans.
6.20 en 7.20 Gramofoonplaten. 8.20 Concert
o.l.v. A. Meulemans. 8.50 Gramofoonplaten.
9.20 Concert uit de Kurzaal Ostende. 11.
Max Alexys' orkest.
Ze,sen, 1635 M. 8.20 „Pelléas et Mélisan-
de", muzikaal drama in 5 actes van M. Ma-
terlinck. Muziek van Cl. Debussy. 10.20 Ber.
en hierna tot 12.20 Marschen en Duitsche
dansen o.l.v. Leo Eyscldt.
(Van onzen eigen correspondent)
Het verkeersprobleem. De
overwinning van den motor.
Een nieuwe politiek om de spoor
wegen te redden. Motorwa
gens oi autobussen in het lokaal
verkeer. Ook moderniseering
van de buurtspoorwegen.
Brussel, Juli 1932.
Ook België kent zijn „road versus rail''-
probleem, een akelig-ingewikkeld probleem,
met vele scherpe kanten en een hopelooze
verwarring van belangen: belangen van de
spaarders, die hun geld hebben geleend aan
de Nationale Maatschappij van Belgische
spoorwegen, die dit jaar vijf jaar bestaat,
van het personeel, van het publiek zelf. In
België heeft men steeds baanbrekend werk
verricht op verkeersgebied, sinds het ont
staan van het „ijzeren paard", nu een hon
derd jaar geleden. De eerste spoorweg op het
vasteland werd immers gelegd tusschen Me-
chelen en Brussel en van dit oogenblik af
werd geleidelijk een spoorwegnet tot stand
gebracht dat, in verhouding, het dichtste is
van alle spoorwegnetten, met zijn 5102 K.M.
breede en 4632 smalle spoorwegen. De aard
van de Belgische industrieele bedrijvigheid
maakt een goedkoop transport noodzakelijk
en men heeft er zich bij aangepast op schit
terende wijze. Als België, betrekkelijk nog on-
des de landen behoort die het minst door de
crisis zijn getroffen, dan is dit voor een ge
deelte ook hieraan te wijten. En naast de
spoorwegen heeft zich een net van buurt
spoorwegen ontwikkeld van 4632 K.M,
waarvan op dit oogenblik 3638 K.M. met
stoomtrams, 794 K.M. geëlectrificeerde lij
nen en 1303 K.M. autobuslijnen. Hierbij
komt nog een net van 1668 K.M. waterwe
gen.
De spoorwegen, met 30 K.M. op 100 vier
kante kilometer is het dichtste van de wereld.
Engeland overschrijdt slechts even de helft
van dit cijfer. Dit is een toestand die, vóór
den triomf van de auto zeer gunstig kon
worden genoemd maar hij geeft in de hui
dige omstandigheden een goed denkbeeld
van wat de crisis vertegenwoordigt voor de
Belgische Spoorwegmaatschappij, niet *de
economische maar de algemeene verkeerscri-
sis. Want het grootste aantal lijnen bestaat
uit lijnen voor min of meer lokaal verkeer,
die het meest hebben te lijden door de con
currentie van den auto. Dit heeft ten gevolge
dat elk jaar het tekort op het personenvervoer
grooter wordt. Alhoewel dit vervoer nooit
rendeerend is geweest was het nog nooit ge
beurd, dat het 537 millioen frank bedroeg
zooals in 1931.
Men geeft er zich bij de spoorwegen zeer
goed rekenschap van dat men het kwaad niet
kan bestrijden door vooruitgang te belem
meren en het is een gelukkig verschijnsel dat,
na jaren van aarzeling in officieele
half-officieele diensten steekt men nu een
of
ja
lf-o
maal slechts traag van wal nu toch be
slist een volledig programma is tot stand ge
komen, een gansch nieuwe politiek op ver
keersgebied waarvan heel wat mag worden
verwacht. En omdat de spoorwegen in Bel
gië steeds werden beschouwd als een dienst
van openbaar nut, verliest men de belangen
van het publiek niet uit het oog en tracht
men geen oplossing te vinden die voor het
publiek niet afdoende zijn.
De afgetreden minister van Isacker heeft
deze politiek ingeluid, die beheerscht wordt
door een hoofdgedachte: samenwerking tus
schen de verschillende transportorganisaties.
En zoo is een hoogere transportraad inge
steld, die gesplitst is in vijf commissies, wel
ke tot taak hebben de concentratie te bestu-
deeren van de verschillende transportmidde
len in de groote agglomeraties, de samen
werking tusschen spoorwegen en waterwe
gen, de samenwerking tusschen spoorwegen
en het wegverkeer, het onderzoek der „con
tainers" en ook voor het onderzoek van het
seinstelsel bij overwegen. In afwachting dat
omtrent deze verschillende problemen beslui
ten worden genomen, gaat men op allerlei
gebied reeds over tot vrij radicale maatrege
len. Men herinnert zich de bezoeken die door
minister van Isacker zijn gebracht aan Ne
derland om de electrificatie van de Neder-
landsche spoorwegen nader te leeren kennen.
Het besluit is genomen de belangrijke lijn
Brussel—Antwerpen te electrificeeren, een
werk dat vermoedelijk tegen 1935 klaar zal
zijn. De andere groote lijnen zullen volgen.
Door verschaffing van meer comfort, snel
heid en veelvuldigheid in het vertrek wil men
te gemoet komen aan de vermindering in het
gebruik der personen-treinen. De electrifica
tie moet tevens de exploitatie-onkosten ver
minderen.
Een radicale maatregel is genomen o.m.
voor het verkeer tusschen leper en Roeselare,
dat sedert enkele dagen uitsluitend door
autobussen Vordt verzekerd. Alle personen
treinen zijn opgeheven en de lijn wordt nog
slechts voor goederenvervoer gebruikt. De
Belgische spoorwegmaatschappij heeft de ex
ploitatie toevertrouwd aan een particulier,
wiens exploitatie-kosten door haar worden
betaald en die bovendien nog 25 centiem ont
vangt per afgelegden kilometer. De maat
schappij strijkt al de ontvangsten op, ver
minderd met 5 pCt. als premie voor de ex-
ploiteerende onderneming. Dat is één proef
neming die, wanneer zij slaagt, nog tot an
dere lijnen zal worden uitgebreid. Men hoopt
aldus het verkeer te herwinnen dat de spoor
wegen hebben verloren. De tarieven op deze
autobussen blijven zooals op de treinen en
ook alle abonnementen zijn geldig, evenals
de verlaagde tarieven voor militairen, invali
den, leden van groote gezinnen, enz. Op an-
deze lijnen doet men proeven met motorwa
gens, die de beslissing zullen brengen betref
fende de vraag hoe de verjonging en de mo
derniseering zal gebeuren in de exploitatie
methode voor het lokaal verkeer. De spoor
wegen bezitten op het oogenblik zeven der
gelijke motorwagens, waarvan er zes in
dienst zijn op verschillende lijnen. Op geen
enkele lijn is er een Micheline in gebruik, die
onlangs pok Nederland heeft bezocht. Men
wacht de besluiten af van de Fransche
spoorwegen, die een dergelijken wagen in
dienst hebben tusschen Charleville en Givet,
een afstand van 64 kilometer, welke in 55 mi
nuten wordt afgelegd, wat heel wat vlugger
is dan de dertig kilometer van de traditioneele
bommeljleinen. Deze wagen echter heeft een
benzinemotor wat niet steeds zuinig schijnt te
zijn. Tusschen Gent en Eekloo rijdt een mo
torwagen waarVan de motor met mazout
wordt gevoed en die het zuinigste is in het
gebruik. Hij is van Duitsch fabrikaat. Te
Luik rijdt een wagen van het stoomtype, die
echter minder goed beantwoordt aan de ge
stelde eischen van goedkoope exploitatie en
gemakkelijk onderhoud. Sedert een maand
wordt een Zweedsche motorwagen beproefd
tusschen Verviers en Spa, met een mazout-
motor, die echter zelf een dynamo in bewe
ging brengt, welke electrische kracht levert
aan twee motoren, zoodat de wagen rijdt als
een electrische tram, met dit verschil dat de
electrische krachtbon zich op den wagen zelf
bevindt. Deze wagen schijnt, met het Duit
sche type, de meeste voldoening te geven
Het Zweedsche type levert nog dit voordeel
op, dat de wagen gemakkelijk zou kunnen
gebruikt worden op een geëlectriceerde lijn,
zoowel als op een andere.
Het is duidelijk dat op dit gebied niet
lichtzinnig kan worden gehandeld en niet
dadelijk nieuwigheden op groote schaal moe
ten worden toegepast. Doch de lijn in België
schijnt getrokken: het lokale treinverkeer,
zooals wij dit kennen, heeft afgedaan en zal
plaats maken voor meer moderne vervoer
middelen. Daarnaast komt het probleem van
de buurtspoorwegen, die de dorpen op het
platteland onderling en met de groote centra
verbinden. Deze maatschappij ondervindt se
dert een paar jaren een moordende concur
rentie van de autobussen, zoowel als de
spoorwegmaatschappij. De meeste lijnen wor
den nog bediend, zooals uit de hooger ge
noemde cijfers blijkt, door stoomtrams, met
al hun ellende. De maatséhappij beschikte
twee jaar geleden over een reservefonds van
37 millioen frank. Dit fonds is nu totaal uit
geput omdat het heeft moeten aanvullen wat
de exploitatie aan verlies naliet. Men is ook
op dit gebied een ernstige poging aan 't doen
om verbetering te bereiken door intensieve
electrificatie, waar de omvang van het ver
keer dit wettigt. In elk geval zal evenwel de
kostbare stoomlocomotief worden vervangen
door een motorwagen, een railauto en uit
zonderlijk door een troleybus of een auto
bus. Als wij ons niet vergissen, dan telt men
in België reeds ongeveer 1 auto per 65 inwo
ners. Er zijn 6000 kilometer bediend door
particuliere autobusondernemingen, die een
vergunning verkregen. Men begrijpt dat al
dus het verkeersprobleem van uitzicht ver
andert en de maatregelen van de spoorwe
gen en de trammaatschappij zeer dringend
zijn. Wordt hieraan gedacht dan vergeet men
intusschen de wegen niet, waarvoor een spe
ciaal wegenfonds van 600 millioen is ge
vormd, in 1928, om ze te verbeteren. Men
schat dat nog voor 1.173.367.180 frank her
stellingen zijn uit te voeren aan d> wegen,
alvorens deze heelemaal goed in staat zal
kunnen geacht worden.
Zoo stelt het verkeersprobleem zich in Bel
gië gansch anders dan in Engeland, in
Frankrijk of in Duitschland, tengevolge van
de kleine afstanden en zijn groote bevolking.
Een feit staat vast: de motor overwint!
Slechts op lange afstanden weet de locomo
tief zich nog te verdedigen.
DE LANGENDIJKER
GROENTEVEILINGEN.
Een droevig beeld van de algemeene ma
laise vertoonen onze veilingen de laatste
tijden en in het bijzonder komt dit de laatste
weken uit. Immers is het anders tijdens de
vroege aardappelcampagne, al leven en op
gewektheid, de laatste weken vertoont zich
het tegengestelde beeld. De groote aanvoe
ren zijn moeilijk te plaatsen, de kooplui, die
anders van ondernemingsgeest blaken en
nieuw afzetgebied trachten te veroveren, blij
ven nu op dat terrein werkloos, omdat de
moeilijkheden bij de buitenlandsche betalin
gen zoo groot zijn, dat zij weinig uitlokken
tot het aanknoopen van nieuwe handelsbe
trekkingen. Zoo is het te be, rijpen, dat er
weinig naar het buitenland wordt uitgevoerd
en dat verreweg het grootste deel in het bin
nenland moet worden geplaatst. Voor de Lan-
gendijker tuinbouwers beteekent dit lage
prijzen, die in dezen tijd heelemaal niet van
pas komen Juist de hoop op een bevredigen-
definancieele uitkomst der vroege aardappel-
éiOn. c(aa«v
fift iUeki «M
AeÊjjt iclvle^ I
Let op den oranje band en het Bayerkruis. Prijs 7S SS
teelt was de stroohalm, waaraan zij zich nog
vastklampten, doch ook deze hoop is in rook
vervlogen. De prijzen zijn zoo laag, dat het
niet mogelijk zal zijn, zichzelf te redden, en
als niet spoedig een algemeene steunwet voor
den tuinbouw komt, is deze bedrijfstak in
Nederland ten doode opgeschreven.
De aanvoer van vroege aardappelen was
groot. Aan de Broeker veiling werden 228
spoorwagens van 10.000 K.G. verhandeld, te
Noordscharwoude 112. De prijzen waren
slecht, da«r Duitschland zoo goed als niets
betrekt. Alleen wordt naar Engeland nog iets
verscheept. Voor exportaardappelen werd in
het begin der week gemiddeld 2.70 betaald,
die toch al zeer lage prijs echter later nog
2.20 werd. Voor het binnenland werden de
Schotsche muizen verkocht voor 1.605.
De hoogste prijs werd dan besteed voor
mooie, niet al te groote aardappels van uit
stekende kwaliteit. Drielingen brachten 2—
3.50 op en kleine werden zoo goed als niet
aangevoerd. Voor Schoolmeesters, die deze
week voor het eerst aan de veiling kwamen,
werd 4.204.50 betaald, een zeer zacht
prijsje. Blauwe eigenheimers, die al in tame
lijk groote hoeveelheden verschijnen, werden
voor 4.505.50 verkocht.
De aanvoer van roode kool nam met den
dag toe. Vroeger werden de eerste weken
doorgaans beste prijzen gemaakt. Thans wa3
dit helaas niet het geval. Bracht ze in het
begin der week nog 4.907.50 op, de
laatste dagen werd geen hooger prijs dan
2.503.30 besteed, terwijl enkele partij
tjes onverkoopbaar bl'ken. De aanvoer beliep
13 spoorwagens.
Ook bestond voor bloemkool weinig koop
lust, vandaar dat ook voor deze groente
slechte prijzen werden betaald. De mooiste
eerste soort bracht ruim r> op, kleinere of
iets afwijkende kwaliteit werd voor 3
4 verkocht, terwijl voor tweede soort 1
of iets meer werd betaald. In totaal werden
15000 stuks aangevoerd.
Voor wortelen, die per 100 bos met 40 aan
een bos borden verkocht, was de belangstel
ling niet slechter dan de vorige week. Toch
lieten de prijzen te wenschen over en kon met
uitzondering van Zaterdag gemiddeld niet
meer dan 4 worden bedongen. Zaterdag
was de noteering 5.406.20. Aan beidt
veilingen werden 27000 bos aangevoerd.
Voor het eerst kwam vroege witte kool
aan de veilingen. Buitengewoon laag waren
ook van deze groente de prijzen. Te Noord
scharwoude bracht ze 1.802.60 op, te
Broek 1.30—2.
Als nieuw product kregen we deze week
ook gele kool; verre beneden den productie
prijs moest ze worden verkocht n.1. voor 2
per 100 Kg. Tomaten moesten ook weer een
deel prijs geven van den toch al lagen prijs.
Werd in het begin der week nog gemiddeld
25 per 100 Kg. betaald voor de A-soort,
Zaterdag kon zelfs geen 20 meer worden
bedongen. Met de andere soorten ging het
evenzoo; B-kwaliteit liep terug van 22 tot
18, C van 24 tot 18.50 en CC van
18.50 tot 13.60. Een aanmerkelijke terug
gang alzoo. De aanvoer beliep 55000 Kg.
Aan beide veilingen werd zilvernep aan
gevoerd, in het bijzonder aan de markt t«
Noordscharwoude. Ook hiervan vielen de
prijzen tegen. Gemiddeld 9 per 100 Kg.
opbrengende in het begin der week, werd te
Noordscharwoude Zaterdag 5.507.50
betaald. Drielingen golden 3.80.
Tuinboonen werden aan de veiling van
den Noordermarktbond verhandeld. Ook
hiervan liepen de prijzen nog achteruit eï
wel van ruim 3 tot ruim 2 per 100 Ke.
Peulen werden aanvankelijk voor 20
verkocht. Op het laatst der week kon 3.40
tot 5.60 gemaakt!
B.B.43-C
uit het Engelsch door A. Treub.
77)
Gooi het mes neer en laat je pingin-En-
gelsch varen, vriend, en steek het zoo gauw
Als je wilt in je zak! snauwde hij. Handen
op!
Lee Wang bleef bijna tusschen hemel en
aarde staan. Het mes viel gehoorzaam uit
zijn hand en zijn armen gingen opwaarts.
Hij wilde geen kans wagen met Clinton
achter zich. De detective kwam langzaam
vooruit. Het was een toestand, zooals hij ge
droomd had en hij genoot er ten hoogste van
Zijn toehoorders waren zeer oplettend, en
dit was zijn optreden als ster. Hij bleef voor
zichtig staan en nam Lee Wang's pistool
zeer voorzichtig op, woog het in zijn hand,
richtte het naar den vloer en trok aan den
trekker.
Het eenige resultaat was een gonzend ge
luid en een lichte tik.
Jammer dat je niet wat meer tijd aan
dit ding besteed en er een repeteerpistoo!
van gemaakt hebt, zei hij bewonderend.
Hij maakte een dramatisch gebaar en wees
naar de deur van den salon.
Twee moorden en bijna drie! Dit is je
geluksdag, Spencer 1
In het deurpaneel stak een stuk van een
gepolijste breinaald!
HOOFDSTUK XXXIII.
Een lichte beweging achter zich deed
j Clinton zich plotseling omdraaien en zich op
Nina werpen, die voorzichtig naar de salon
deur ging.
Waar kom je vandaan, Sally? vroeg hij
ruw, het meisje bij den arm grijpende en
haar midden in de kamer gooiende.
Met een sprong als van een panter wierp
Lee Wang zich in de richting van het raam.
Eric vloog hem na, maar zijn dorst naar
wraak zou niet gestild worden, want Harker
de vroegere halfback van het voetbalelftal
der juristen-studentenclub, schoot zijn voet
vlug uit en de Chinees viel met zijn hoofd
tusschen de overblijfselen van het familie-
porselein der Braces. Onmiddellijk was de
advocaat bij hem en hem op zijn wankelende
voeten zettend, boog hij zijn arm achter
waarts en bracht hem naar het midden van
de kamer terug.
Probeer geen verdere gekheden of ik
breek je je vervloekten nek! waarschuwde
Harker, die tot nu toe met moeite kalm was
gebleven.
Maar Lee Wang zou althans dien avond
geen verdere gekheden meer uithalen. Een
straaltje bloea vloeide van onder zijn linker
oog, daar een kostbare kan hem den weg be
twist had, en zijn oogen knipten verbijsterd
gedurende een paar oogenblikken.
Clinton grinnikte waardeerend.
Ik had het zelf niet beter kunnen doen,
gaf hij grootmoedig toe, toen hij zijn buit
naar het haardkleed leidde.
Nina streek haar handen over haar hart
en hijgde pijnlijk.
Oh, mijnheer, zei ze, Clinton hartroe
rend aankijkend, ik ben heelemaal in de war.
Och, stoor er je maar niet aan, raadde
de detective ongevoelig aan.
Hij schudde zijn dikken vinger verwijtend
naar het meisje.
Je gaat nu niet naar je liefhebbenden
echtgenoot terug, nu hij gesnapt is, wel?
vroeg hij droevig en het geritsel van verba
zing was balsem voor zijn. sensatie-lievende
ziel.
Zijn oogen vielen op het pak, dat het meis
je tegen zich aanhield.
Geef ze mijbeval hij scherp.
Maar, mijnheer Er waren prachtig
nagemaakte tranen van beleedigde on
schuld in de oogen van het meisje, toen zij
terugdeinsde.
Geef ze mij!
Clinton reikte vooruit en greep met ruwe
hand de obligaties. Hij schudde ze uit de
enveloppe, schoof ze tegen den mond van
zijn pistool, knikte eens en duwde ze onver
schillig naar Spencer, die ze kalm opnam.
Ze zijn van jou, geloof ik, Ryan? vroeg
hij grijnzend.
Spencer boog.
Lee Wang keek verbijsterd rond en toen
zijn toestand inziend, begon hij opgewonden
in het Chin eesch te ratelen, terwijl Nina
zijn rede ondersteunde met vlugge antwoor
den in vloeiend Fransch-
Clinton keek een oogenblik verbaasd.
Houd op! brulde hij. Praat niet allen
tegelijk!
Hij porde Lee Wang in de borst met den
mond van zijn pistool.
Jij, Shanghai! gebood hij. Welke goe
de tijding heb je?
Alles verkeerdIk heel goed Chinees,
brabbelde Lee Wang.
Ja! viel Clinton scherp in. Dat heb ik
al meer gehoord. Lee Wang van Hokiang! Ik
geloof het niet! Hij na zijn pistool in de an
dere hand. Kom nu maar voor den dag,
Arthur Brace! De Ruiten Aas is getroefd,
schik er je dus maar in
Maar, mijnheerbegon Nina.
Clinton legde haar met een wenk te zwij
gen op.
Houd op! snauwde hij. Spreek Engelsch
Sally, ik heb genoeg van dien Franschen
nonsens. Hij trok de handboeien uit zijn
broekzak te voorschijn. Kom en laat je optui
gen, Kom nu! Met een handige beweging
deed hij een boei over haar linker pols, toen
zij haar handen tot verweer op hief, duwde
hij haar ruw tegen Lee Wang aan, en in een
oogenblik had hij den Chinees de andere
boei aangedaan.
Een mooi paar Braces zijn jelui! hoon
de hij. En U zal heel wat moeite hebben om
te trachten buiten de gevangenis te blijven,
omdat U dit troepje verborgen heeft, sir Pe
ter! snauwde hij, zich tot den baronet kee-
rend. Ik weet niet of ik U niet moest arre
steeren
Ik zal hier zijn als ik noodig ben, ant
woordde sir Peter op zachten toon, en de
zielesmart er van richtte de aandacht der an
deren een oogenblik op hem.
Hij stond aan den anderen kant der tafel,
leunde voorover op zijn handen, die ieder op
één kant van de omvergeworpen nephriet
vaas lagen, en in het gebogene van zijn
hoofd lag de smart van een bittere ont
goocheling.
Hij keek niet op toen hij sprak. Hij durfde
niet opdat de anderen geen tranen in zijn
oogen zouden zien.
Harker ging een eindje van hem vandaan
met een onwillekeurige beweging van weer
zin. Henry Aimbsury friemelde aan de knoo-
pen van zijn jas en stak zijn borst
vooruit met een voorkomen van zelfbewuste
deugd, toen zich plotseling bewust wordend
dat hij nog steeds een en vijftig duizend
pond in bankpapier in zijn hand had, wierp
hij ze met een grootsch gebaar op tafel, wat
Spencer minachtend glimlachen en Eric wei
nig heerachtig vloeken deed. Enid maakte
zich los uit de armen van haar geliefde, en
liep naar haar vader.
Paatje, fluisterde zij en zij legde haar
hand op zijn haar. Paatje.
Ik niet weet, ik niet weet! viel Lee
Wang met zijn luidruchtig geratel in bij het
gevoelvolle tusschenspel.
Dan zal ik je wel wijs maken! snauwde
Clinton, hoewel zijn zelfvertrouwen wat ge
schokt was door deze „huilpartij". Je stierf
aan de Somme, daarna trouwde je met Sally
en dit is de morgen van je ojjstanding!
(Wordt vervolgcU