TuimeUje en Kruimeltje in het Kabouterïond. Voor de Huisvrouw. Ook begon de aanvoer van spercie- of slaboonen. De prijzen waren goed: 30 36. Alles te zamen een buitengewoon slechte week. mei en UITVOER NAAR FRANKRIJK BEPERKT. Contingenteering uitgebreid schapen en slachtpaarden. De minister van Economische Zaken Arbeid heeft levende schapen en slachtpaar den gebracht onder de regeling van den uit voer naar Frankrijk. De hoeveelheid uit te voeren dieren wordt voor iederen exporteur berekend naar den uit voer gedurende de volgende tijdvakken: voor levende schapen van 1 Januari 1929 tot 1 Juli 1931; voor slachtpaarden van 1 Januari 1931 tot 1 April 1932. Belast is met het uitgeven van certificaten van oorsprong de heer P. van Zwanenberg te ifet\edrag ter bestrijding van de kosten, aan het afgeven der certificaten voor levende schapen verbonden, is vastgesteld op 0.25 per schaap, met een minimum van 1 per certificaat; voor slachtpaarden op 3 paard. per VROEGE AARDAPPELEN NAAR ENGELAND. Zal de invoer belemmerd worden? Een Reutertelegram uit Londen aan het Hbld meldt, dat in het Engelsche Lagerhuis ter sprake is gekomen de groote invoer v« vroege buitenlandsche aardappelen. Een der leden vroeg of het juist was, dat I onderjurk te loopen, maak dan Nederlandsche aardappelverbouwers schepen I a[ieen voor haar en geef haar een in gereedheid brengen teneinde vroege aard- -•-• appelen naar Engeland te brengen tegen een aan den achterkant. Naai de naden dicht: maak het randje rond de pijpjes, naai het om, zoodat het een molletje wordt. Overtrek eenige bolle houten knoopen met een gebreid lapje: en naai deze rondom op de blouse; twee voor twee achter en één op iedere heup uw jongen heeft er een praktisch, warm, eenyudig en leuk spee'pakje aan. VAN RICHTING VERANDEREN. De heer N. R. H. van Essen, juridisch-ad- een prijs van dertig shillings per ton. Als hiertegen niet onmiddellijk maatrege len genomen worden, zoo werd gezegd, zullen de Britsche verbouwers niet alleen ge ruïneerd worden, maar met hen zullen nog duizenden landarbeiders zonder werk komen. De minister van landbouw, Gilmour, ant woordde, dat er voor hem geen enkele reden bestaat om onmiddellijk maatregelen te tref fen. De adviescommissie inzake invoertarie ven zal wel aandacht aan dit vraagstuk schenken. GEEN TOESLAG VOOR BEWAAR- KOOL. f> Men meldt ons uit Warmenhuizen: Aan Zijne Excellentie den Minister van Economische Zaken en Arbeid te den Haag is het volgend adres gezonden: Wij nemen de vrijheid Uwe Excellentie er aan te herinneren, dat wij reeds 19 December 1931 Zijne Excellentie den minister van land bouw verzochten om één gulden toeslag per 100 K G. bewaarkool. Op 28 April j.1. ont vingen wij bericht dat deze zaak in onderzoek was. Tot heden mochten wij nog geen beslis sing ontvangen. Waar de nood thans zeer hoog gestegen is want ook de zomerproduc- ten zijn bijna waardeloos (de prijzen zijn heden voor vroege aardappelen 2 en voor roode kool 0.70 per 100 K.G., bloemkool 1.50 per 100 stuks) verzoeken wij Uwe Excellentie beleefd doch dringend zeer spoe die eene gunstige beslissing te willen nemen DE VIERBOND Daarop is het volgende antwoord ontvan gen: Aan den Vierbond, Warmenhuizen. Uw telegram ontvangen. De regeering kan niet meegaan tot afzonderlijke hulp aan een enkel product uit den tuinbouw. Naast kool staan tal van andere producten, welke evenzeer een slechten prijs maken Voor verschillende streken zijn regelingen in onderzoek of reeds getroffen. (Onderteekening) Min. VERSCHUUR. Hoewel we gelukkig nog midden in den zomer zitten, begint de zorgzame huisvrouw toch reeds te denken aan de voorbereidingen voor den winter. Zoo vroeg mij een moeder, of ik haar kon helpen aan het patroon van een gebrei de onderjurk voor meisjes van 9 10 jaar; deze zijn zoo geschikt voor de overgangsmaanden: September en Octo ber, als het kind nog graag haar zomer jurkjes draagt en het toet eigenlijk daarvoor reeds te koud is. Het volgende patroon kunt u met brei katoen en naalden No. 2H namaken. Zet voor den voorkant 140 steken op; het patroon voor het rokje is: 1ste naald: 1 averecht. 7 recht en op het eind: 1 a verecht, 3 recht; 2de naald: 7 recht, 1 averecht; op het eind: 4 recht; het rokje zal 54 ribbels lang moeten worden; pas da maar eens bij uw dochtertje af. Minder vervolgens de helft van de ste ken af voor het lijfje; dan blijven er dus 70 op de naald staan; brei nu 8 naalden in den tricotsteek, dat wordt het stukje tusschen rok en lijfje; daarna toi aan het armsgat 44 gewone ribbels; dit zijn dus 88 naalden zonder patroon Voor het armsgat breit u 12 naalden net als het lijfje verder, doch mindert gelijk af: 4 steken aan beide kanten Voor de hals werkt u een patroontje: 1 recht, draad omslaan, minderen, draad omslaan, mindere nenz. tot het einde van de naald; dan recht terugbreien; op die manier heeft u één naald met gaat jes.( Herhaal deze beide naalden tot u 4 gaatjes boven elkaar heeft. Om de schouders te breien moet u aan beide kanten 8 gaatjes op de naald laten staan; kant de middelste steken af voor den hals. Brei een schou lerbandje 6 gaatjes hoog; kant af; brei de andere schouderband net zoo. Daarna werkt u de rug precies eender als de voorkant; alleen breit u bij het armsgat inplaats van 12 naalden er 24 met gelijke afmin dering van 4 steken aan beide kanten. De hoogte van de schouderband is hier slechts 4 gaatjes. Ten slotte naait u voor- en achterzijde aan elkaar en werkt hals en armsgaten met een pi- cotje af. Vindt uw meiske het naar om met een warm directoirtje er bij Met naalden No. 2 en breikatoen zet u 206 steken op. Brei dan het patroon: 2 recht, 2 averecht met om de 2 naalden verspringendus dan op de 2 rechtsche 2 averechtsche enz.; op die manier ont staat een blokjespatroon. Brei zoo 14 naalden; de 15de wordt: 6 „teken recht, 42 steken: 2 rechte 2 averecht; 6 steken re ht; 46 steken: 2 recht, 2 averecht; 6 steken recht; 46 steken: 2 recht, 2 ave recht; 6 steken ïecht; 42 steken; 2 recht, 2 averecht; 6 steken recht. Brei 57 naalden op deze manier, dus net als de 15de tot aan de armsgaten. Daarna, voor de halve rug 48 steken breien in 't patroon. Op het einde van de naald 1 steek minderen voor het arms gat. Op deze manier doorgaan tot er nog 42 steken op de naald blijven; dan nog 13 blokjes verder breien. Aan het begin van de naald 8 steken akanten voor den hals. De naald afbreien en terugbreien. Dan bij het begin van elke volgende naald 1 steek afminderen tot er nog 20 steken overblijven. Er komen dus nog 14 blokjes. Brei daarna de andere helft van den rug net zoo. Zet voor den voorkant 10 steken op. Minder bij het begin en einde der vol gende naalden 1 steek af voor de arms gaten en brei telkens 1 naald over, tot er nog 98 steken overblijven. Brei nu nog 13 blokjes. Kant in het midden 12 steken af voor den halfs. Brei verder tot dezelf de lengte is bereikt als met den achter kant met gelijke afmindering tot 20 steken. Hecht de schouders aan elkaar en haak het gansche lijfje met eer. picotje om. Maak de sluiting met knoop jes en brei de knoopsgaatjes meteen in Nog vraagt iemand mij om een jon genspakje. Dat kunt u breien met alu minimumnaalden No. 2 en breikatoen in 2 kleuren. Zet voor den achterkant der blouse 72 steken op. Brei eerst de boord van onderlangs: 24 naalden: 1 recht, averecht; 62 naalden tricotsteken. Voor den hals de 30 middelste steken op een andeie naald zetten en zoo 23 naalden breien. Dan afkanten. Van deze 23 naalden aan 1 kant de lussen opnemen circa 15 en deze bij de overgebleven 21 steken voegen; hiermede 72 naalden breien; dan de andere schouder net zoo bijwerken; de steken alle weer op 1 naald zetten en den boord breien; 24 naalden. Daarna afkanten. Voor het mouwtje zet u 50 steken op breit 25 naalden tricotsteek, 10 naalden geribd, (dus aldoor recht) van een andere kleur en naait dit boordje dan om, zoo dat het een rolletje wordt. Voor den kraag zet u 71 steken op breit 2 naalden van de derde kant u aan beide zijden 4 steken af. Dan 4 naalden breien; de 8ste naald werkt u als de 3de 4 naalden breien; de 13de als de 3de; naalden breien; de 18de als de 3de; dan nog 9 naalden, waarbij bij het begin van elke naald 1 steek geminderd wordt daarna afkanten. Naai den kraag op en brei rond kraag en halsopening tot op den boord hetzelf de randje als op de mouw; de hals opening moet u dan vanaf den boord 3 e.M. tegen elkaar naaien. Leg een koordje vanaf den achterkant van den schouder, waar de lussen begonnen zijn, langs den hals tot aan den voor kant, waar u beide einden samenknoopt of bindt. Ook het broekje begint u aan^den ach terkant. Zet voor den boord 74 steken op: brei 6 naalden: 1 recht, 1 averecht; werk in de volgende naald de knoops gaten. Daarna nog 4 naalden: 1 recht, 1 averecht. Verder het patroon in tri cotsteek breien. Eerst 4 naalden: dan de 5de tot op 4 steken na; weer terug breien; volgende naald tot op 8 steken na en weer terugbreien; dan tot op 12 steken na en terugbreien; tot op 16 na en terug; tot op 20 na en terug; tot op 24 na en terug: dan nog 58 naalden. Zet vervolgens de steken op 2 naalden en brei 4 naalden: bij de 5de naald bij be gin en einde der naald 1 steek minde ren j weer 4 naalden; de 10de naald als de 5de; weer 4; de 15de als de 5de; nu nog 8 naalden. Zet de steken op hulp naalden, om ze .ater net als de blouse met de andere kleur af te maken. Brei daarna de voorzijde van 't broek je: zet 74 steken op: brei den boord als die van de achterzijde werk 62 naalden in tricotsteek en brei de pijpjes net als viseur van den Kon. Ned. Automobiel-Club publiceert het volgende: Een van de nuttigste voorschriften van ne Motor- en Rijwielreglement is artikel 4, ne - welk o.m. inhoudt, dat de op den weg rij dende automobilist verplicht is, ingeval hij voornemens is, van richting te veranderen, van dat voornemen tijdig te doen blijken, het zij door middel van een richtingaanwijzer, hetzij door het uitsteken van een hand. Den automobilist kan niet voldoende en niet te dringend worden toegeroepen: geelt uw teeken, dat ge van richting wilt verande ren, tijdig! Het niet voldoen aan deze verplichting is strafbaar. De maximumstraf is twintig da gen hechtenis of 150 boete. Maar ook onder nog een andere strafbepa ling kan het verzuim om tijdig een teeken van richting-verandering te geven, vallen. Men ziet herhaaldelijk op den weg gebeuren, dat een automobilist, zonder zich rekenschap te geven vr,n het overige verkeer op den weg, en speciaal niet lettend op het inhalend ver keer, den linker richtingsaanwijzer uitsteekt en op hetzelfde oogenblik „mir nichts, dir nichts" naar de linkerzijde van den weg over steekt. Dat een dergelijke onverantwoordelijke, ja roekelooze manoeuvre levensgevaarlijk is, moet worden ingezien. En de automobilist kan tot een (maximum) straf worden veroor deeld van drie maanden hechtenis of duizend gulden boete. Zijn ongelukken het gevolg van de bedoel de laakbare handeling, dan kan de officier van justitie een vervolging instellen wegens het veroorzaken van lichamelijk letsel, of dood door schuld, misdrijven, welke in het wetboek van strafrecht worden bedreigd met gevangenisstraf van zes of negen maanden. Nu heeft zich een vraag voorgedaan, waaromtrent reeds lang verschillende mee ningen bestonden, en die daarom door het bestuur der K. N. A. C. aan den rechter tot in hoogste instantie is voorgelegd, en wel deze: behoort men een teeken te geven, dat men voornemens is, van richting te verande ren, óók als er zich, nóch op den weg, dien men berijdt, nóch op dien, welken men wil inslaan, eenig ander verkeer bevindt? In de procedure, die thans tot in hoogste instatie berecht is, kwam inderdaad vast te staan, dat er zich op de beide wegen, die voor den automobilist overzichtelijk waren, géén ander verkeer, noch motor- of gndere rijtuigen, noch fietsers, noch wandelaars be vonden. De Hooge Raad kwam tot de volgende slotsom: de tekst van het desbetreffende wetsartikel leidt ertoe, in die bepaling een algemeen geldend voorschrift te zien voor de bestuurders van motorrijtuigen om, alvorens van richting te veranderen, een teeken te ge ven. Men weet thans, waaraan men zie» te hou den heeftmen geve steeds teekens. Men stel le er zich op in, dat dit een reflexbeweging wordt, die men op den duur niet meer kan nalaten. overheid is mede oorzaak van het conflict, aldus spr., waarop hij een uiteenzetting de kwestie der stationneervergunningerii liet volgen, 't Zijn volgens spr. niet de snorders geweest, die hief een laag tarief gebracb' hebben, want eerst toen de Ato concurrentie kreeg van de halve-guldenstaxi's is de Ato van 80 op 40 ct. gekomen. Overigens bemerkt men bij de bandtaxichauffeurs niets dan ge mis aan besef van de sociale en rechtspositie der chauffeurs. Voorts richtte spr. zich nog tegen de houding der overheid inzake de ver gunningen en tegen die van enkele kanton rechters, wier sympathie eigenlijk aan den kant der snorders zou staan. Tot zooverre de stakersvergadering. De standplaatsen der stadstaxi's bleven dezen dag alle leeg en verlaten, zeer ten on gerieve in de eerste plaats van de talrijke pro vincialen. die op Maandag de stad plegen CHAUFFEURSSTAKING. Maandagmorgen is te Amsterdam een al- gemeene staking van de chauffeur in het sta- tionneerbedrijf (de bloktaxi's) uitgebroken. Nadat de nachtploeg haar taak volbracht had, is de dagploeg, oo grond van besluiten van verschillende ondeflinge vergaderingen, niet aan het werk gegaan. Om negen uur zijn vervolgens de chauffeurs 4 tot 500 man onder leiding van het afdeelingsbestuur van den Centr. Bond van Transportarbeiders in „Bellevue" bijeengekomen ter bespreking van den toestand. De staking is een gevolg van de toezeg' ging van wethouder Kropman jegens de chauffeurs der%.g.n. bandtaxi's, n.1. dat ook aan deze chauffeurs een aantal stationneer- vergunningen zal worden verleend. De chauf feurs van de thans stationneerende auto's wenschen echter strenge toepassing van het snordersverbod en geen uitbreiding van het aantal stationneervergunningen, daar er h.i. thans voldoende blokauto's zijn om in de be hoefte te voorzien. In de vergadering „op het Rijnterras" in „Bellevue" wees, naar het Hbld. meldt, de heer Van Duuren van den Centr. Bond er dan ook op, dat deze staking niet tegen de ondernemers gaat, maar tegen de groep, die „ook een graantje mee wil pikken".-Tegen over een bepaalde groep arbeiders moet in dit geval het optreden van een andere groep ar beiders worden gesteld, en daarom is deze staking geen normaal conflict, zeide spr. De vincialen, die op Maandag tc bezoeken De staking van de bloktaxi's te Amsterdam werd gistermiddag opgeheven, zoodat om- streeks zeven uur dan ook alle standplaatsen weer bezet waren. Er was echter afgesproken, dat gisteravond om 8 uur de niet in dienst zijnde chauffeurs zouden demonstreeren op met Amstelveld. Op dat uur kwam dan ook een aantal chauffeurs op het plein bijeen, maar aldaar verschenen ook in dienst zijnde chauffeurs met hun wa gens. Zij kwamen vertellen, dat van de be lofte, dat de politie zou optreden tegen en gele- en witte-band-taxi's niet gehouden werd. Meer en meer kwamen van alle kanten taxi's opdagen, die om en op het plein standplaats innamen. Hevig werd er gediscussieerd, wat gedaan moest worden, nu de politie niets deed en om welke reden juist gistermorgen de staking begonnen was. Tegen negen uur werd plotseling besloten te gaan demonstree ren en in lange rij trokken de ongeveer vijftig wagens de stad in. Er werd gereden langs de standplaatsen om zooveel mogelijk wa gens aangesloten te krijgen. De meeste chauf feurs gaven aan dien oproep gevolg. Hier en daar bleven enkele wagens staan, zoodat het in den loop van den avond moeilijk was een blok-taxi te krijgen. Na afloop van de demonstratie keerden d chaufeufrs met hun wagens naar de stand plaatsen terug. DROOGLEGGING NOORDELIJK EN N.-W. STADSDEEL VAN ROTTERDAM. Den gemeenteraad van Rotterdam wordt voorgesteld het stadsgedeelte begrensd door de spoorbaan Schiedam—Rotterdam, den Spoorsingel, den Waterburgerweg, den Berg weg tot den electrischen spoorweg Hofplein —Den Haag, dezen -poorweg tot de gemeen tegrens en de gemeentegrens tot eerstvermei- de spoorbaan, droog te leggen voor sterke drank verkoop. Het gaat hier om het gebied dat valt on der het uitbreidingsplan voor het Noordelijk en Noord-Westelijk stadsgedeelte (Blijdorp) en (Bergpolder). HET LEIDSCHE STADHUIS. In de gister gehouden zitting van den ge meenteraad is een voorstel aangenomen om de architecten Ch. J. Blaauw te Haarlem, A J. Kropholler te Wassenaar en ir. H. F. Mer- tens te Bilthoven uit te noodigen plannen te ontwerpen voor den bouw van een nieuw raadhuis met behoud van den ouden gevel op het terrein aan de Breestraat. Bij amen dement zijn aan bovengenoemd drietal nog toegevoegd de Leidsche architecten ir. J. v. d. Laan en B. Buurman. Als maximum bouw som voor het nieuwe raadhuis is bepaald een bedrag van 1.250.000 exclusief restauratie van den gevel. Tevens werd besloten tot het instellen van een deskundige commissie van advies, teneinde B. en W. in de gelegenheid te stellen met haar het program van eischen te bespreken en na overleg vast te stellen, ter wijl na indiening van de plannen aan de commissie zal worden gevraagd daaromtrent advies uit te brengen alsmede omtrent het bestaande plan-Dudok haar meening te doen kennen, terwijl de uiteindelijke beslissing aan den gemeenteraad zal blijven. Op de tweede étage vond men alle deuren geforceerd, benevens een tasch met sigaren en sigaretten afkomstig van het kantoor der firma V. Co. Hier vond men een compleet stel inbrekenwerktuigen, zooals looper» breekijzers, gummihandschoenen. Er wordt echter niets vermist, daar ook in dit kap. toor het geld steeds elders bewaard wordt Gebleken is, dat de man na zijn mislukte in. braak opgesloten was in het pand. De stevi ge sloten waarmede de deuren afgesloten werden, hadden weerstand geboden aan alle pogingen om uit te breken, terwijl de daken te hoog zijn, om daarlangs een uitweg te vinden. DIERENPARK TE TILBURG GEOPEND Het groote dierenpark aan den Breda- scheweg te Tilburg is voor het publiek open gesteld. Het park staat onder beheer van den heer J. G. H. Burgers, die een zeer bekend park reeds exploiteert te Arnhem. Het ter- rein, groot 90.000 vierk. M., is gelegen in ongerept Brabantsch natuhrschoon. De die ren bewegen zish vrij als in de wildernis, waardoor ze des te meer tot hun recht ko- men. HET DOODELIJK ONGELUK TE v SCHEVENINGEN. In verband met het doodelijk ongeluk bi) het vuurwerk te Scheveningen Donderdag, avond jl. ten gevolge van het springen van een mortier, kan thans worden medegedeeld, dat bij het door de politie ingesteld onder zoek niets is gevonden, dat kan wijzen op het bestaan van schuld bij het afsteken van het vuurwerk. Ook het door het districtshoofd der arbeidsinspectie in verband met het ge beurde ingestelde onderzoek ten aanzien van de fabricage van het vuurwerk heeft geen spoor van schuld aangetoond. Naar aanlei ding hiervan is thans het lijk van het slacht offer ter beschikking van de familie gesteld INBREKER, DIE GEEN UITBREKER WAS. Toen het personeel van de firma B. B. aan de Hoofdsteeg 34 te Rotterdam al dus meldt men aan het Hbl. 's morgens tegen acht uur door den achteruitgang aan de Nieuwe Havensteeg de buitendeur had ge opend, bemerkte men, dat tegen de gewoonte in een binnendeur met een knip was afgeslo ten. Men besloot deze deur te forceeren, maar terwijl men daarmee bezig was, werden de knippen verwijderd en vertoonde zich in de vestibule een man, die naderhand bleek te zijn de 26-jarige werklooze schilder H. J Hij deelde mede, abusievelijk door het perso neel den vorigen avond te zijn ingesloten, doch men geloofde dit niet en waarschuwde de politie. Bij onderzoek bleek, dat een tus- schendeur naar den winkel met een breek ijzer was geforceerd. Verschillende vakken in den winkel waren doorzocht, terwijl het kasregister opengebroken bleek te zijn. Geld was echter in het kasregister niet bewaard BESPARING VOORGESTELD OP DIENSTREIZEN. De commissie-Weiter heeft ook haar aai» dacht gewijd aan de kosten van voor 's Rijks dienst gedane reizen, daarbij uitgaand van een schrijven van 6 Nov. 1931, van minister Ruys aan zijn ambtgenoot van Financiën, waarin de voorzitter van den ministerraad als zijn meening te kennen gaf, dat een ver mindering der vergoeding voor verblijfkos ten met 10 mogelijk is Ook andere be windslieden hadden zich in dezen geest uit gelaten, o.m. ten aanzien van de vergoeding voor het gebruik van eigen automobielen. Totaal bedroegen de reis- en verblijfkosten over 1931 ruim 5.7 mililoen. Na nauwkeurig onderzoek is de commissie gekomen met voorstellen tot wijziging van het Reisbesluit: vergoeding voor eigen rijwiel ware te verlagen van 3 tot 2.5 cent per K.M. en die voor eigen auto van 12 tot 10 cent. Indien een bepaald aantal K.M. per jaar wordt overschreden, kan de verlaging nog grooter zijn. Ook in de verblijfkosten wil de commissie het mes zetten; zij stelt n.1. verlaging voor in de le kl. van 11.50 tot ƒ10.20, 2e kl. 10.50 tot 9.60, 3e kl. 9.50 tot 8.40, 4e kl. 7.50 tot 6.60 en 5e kl. 6.50 tot 6, per etmaal afwezigheid buiten de stand plaats. In dezelfde verhouding wil de commissie de vergoeding voor de z.g. „daguren" en „nachturen" verlagenwaarbij als nieuwe bepaling wordt voorgesteld, voor reizen, die 7 uur v.m. of later aanvangen en denzelfden dag vóór 7 uur n.m. eindigen, geen hoogere vergoeding toe te kennen dan onderscheiden lijk 2.50, 2.25, 2.—, 1.50 en 1.25. De commissie opmerkend dat de huidige ver goeding voor dagreizen, waarbij het mid dagmaal niet buitenshuis behoeft te worden gebruikt, te hoog is, stelt tevens voor, het daggedeelte van een etmaal te laten loopen van 8 uur v.m. tot 7 uur n.m. M. a. w., naar het oordeel der commissie, kan een ambte naar, die 7 uur 's avonds weder in zijn woon plaats terugkeert, zeer wel thuis eten: offi- cieek bevordering der huiselijkheid derhalve. Voorts blijkt o.m. een wijziging in het Va- catiegeldenbesluit in voorbereiding te zijn, waarbij het vacatiegeld nu als regel 6 pet vergadering bedragend, tot 5 wordt terug gebracht en stelt de commissie ook voor, het aantal dienstreizen in te krimpen. ARBEIDERS-MUZIEKFEEST TE ZAANDAM. Ruzie tusschen S.D.AP. en O.S.P De tweede dag van de bondsfeesten van den Nederl. Bond van Arbeiders-muziekver- eenigingen mocht zich, zoo vertelt het Hbld., weder in een groote belangstelling verheu gen. Het voornaamste nummer op het program ma van feestviering was een demonstratie van de politieke en arbeiders-vakbeweging. In den stoet, waarin veertien muziekkorp sen medeliepen, werd propaganda gemaakk o.m. voor betere woningvoorziening, voor ont wapening, werkloozenzorg rijkszaak. De stoet maakte met de vele banieren, roode vlaggen, propagandadoeken en de veelkleu rige vlaggen der A. J. C.'ers een levendigen. 43 Maar ineens kwam er groot gevaar opdagen. Het blad met de vier kabouters er op dreef recht op een rioleering aan Nog juist bijtijds zagen de kabouters het. Rabarbertje begon direct te snikken en viel zoowat flauw. Maar de anderen sprongen haastig van het blad af en wÜden Rabarbertje ook een hand toereiken, maar wat gebeurde er?,,,# meer wist^w/i -^'j'arbert'e was geschrokken, dal ie niet recht de nut in'6 n06" "j0®81 ®n daar ging ie met hel put want h andere kabouters zaten schreiend bij de grond en ""i nendje zou wel dood zijn. Ze zetten zich op den 2e> S|"a 'en £een woord tegen elkaar, zoo bedroefd waren

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 6