TuimeUje en Kruimeltje in het Kabouterïond.
Voor de Huisvrouw.
Ook begon de aanvoer van spercie- of
slaboonen. De prijzen waren goed: 30
36.
Alles te zamen een buitengewoon slechte
week.
mei
en
UITVOER NAAR FRANKRIJK
BEPERKT.
Contingenteering uitgebreid
schapen en slachtpaarden.
De minister van Economische Zaken
Arbeid heeft levende schapen en slachtpaar
den gebracht onder de regeling van den uit
voer naar Frankrijk.
De hoeveelheid uit te voeren dieren wordt
voor iederen exporteur berekend naar den uit
voer gedurende de volgende tijdvakken: voor
levende schapen van 1 Januari 1929 tot
1 Juli 1931; voor slachtpaarden van 1
Januari 1931 tot 1 April 1932.
Belast is met het uitgeven van certificaten
van oorsprong de heer P. van Zwanenberg te
ifet\edrag ter bestrijding van de kosten,
aan het afgeven der certificaten voor levende
schapen verbonden, is vastgesteld op 0.25
per schaap, met een minimum van 1 per
certificaat; voor slachtpaarden op 3
paard.
per
VROEGE AARDAPPELEN NAAR
ENGELAND.
Zal de invoer belemmerd worden?
Een Reutertelegram uit Londen aan het
Hbld meldt, dat in het Engelsche Lagerhuis
ter sprake is gekomen de groote invoer v«
vroege buitenlandsche aardappelen.
Een der leden vroeg of het juist was, dat I onderjurk te loopen, maak dan
Nederlandsche aardappelverbouwers schepen I a[ieen voor haar en geef haar een
in gereedheid brengen teneinde vroege aard- -•-•
appelen naar Engeland te brengen tegen een
aan den achterkant. Naai de naden
dicht: maak het randje rond de pijpjes,
naai het om, zoodat het een molletje
wordt. Overtrek eenige bolle houten
knoopen met een gebreid lapje: en naai
deze rondom op de blouse; twee voor
twee achter en één op iedere heup uw
jongen heeft er een praktisch, warm,
eenyudig en leuk spee'pakje aan.
VAN RICHTING VERANDEREN.
De heer N. R. H. van Essen, juridisch-ad-
een
prijs van dertig shillings per ton.
Als hiertegen niet onmiddellijk maatrege
len genomen worden, zoo werd gezegd, zullen
de Britsche verbouwers niet alleen ge
ruïneerd worden, maar met hen zullen nog
duizenden landarbeiders zonder werk komen.
De minister van landbouw, Gilmour, ant
woordde, dat er voor hem geen enkele reden
bestaat om onmiddellijk maatregelen te tref
fen. De adviescommissie inzake invoertarie
ven zal wel aandacht aan dit vraagstuk
schenken.
GEEN TOESLAG VOOR BEWAAR-
KOOL.
f> Men meldt ons uit Warmenhuizen:
Aan Zijne Excellentie den Minister van
Economische Zaken en Arbeid te den Haag
is het volgend adres gezonden:
Wij nemen de vrijheid Uwe Excellentie er
aan te herinneren, dat wij reeds 19 December
1931 Zijne Excellentie den minister van land
bouw verzochten om één gulden toeslag per
100 K G. bewaarkool. Op 28 April j.1. ont
vingen wij bericht dat deze zaak in onderzoek
was. Tot heden mochten wij nog geen beslis
sing ontvangen. Waar de nood thans zeer
hoog gestegen is want ook de zomerproduc-
ten zijn bijna waardeloos (de prijzen zijn
heden voor vroege aardappelen 2 en voor
roode kool 0.70 per 100 K.G., bloemkool
1.50 per 100 stuks) verzoeken wij Uwe
Excellentie beleefd doch dringend zeer spoe
die eene gunstige beslissing te willen nemen
DE VIERBOND
Daarop is het volgende antwoord ontvan
gen:
Aan den Vierbond,
Warmenhuizen.
Uw telegram ontvangen. De regeering kan
niet meegaan tot afzonderlijke hulp aan een
enkel product uit den tuinbouw.
Naast kool staan tal van andere producten,
welke evenzeer een slechten prijs maken
Voor verschillende streken zijn regelingen in
onderzoek of reeds getroffen.
(Onderteekening)
Min. VERSCHUUR.
Hoewel we gelukkig nog midden in
den zomer zitten, begint de zorgzame
huisvrouw toch reeds te denken aan de
voorbereidingen voor den winter. Zoo
vroeg mij een moeder, of ik haar kon
helpen aan het patroon van een gebrei
de onderjurk voor meisjes van 9 10
jaar; deze zijn zoo geschikt voor de
overgangsmaanden: September en Octo
ber, als het kind nog graag haar zomer
jurkjes draagt en het toet eigenlijk
daarvoor reeds te koud is.
Het volgende patroon kunt u met brei
katoen en naalden No. 2H namaken.
Zet voor den voorkant 140 steken op;
het patroon voor het rokje is: 1ste naald:
1 averecht. 7 recht en op het eind: 1
a verecht, 3 recht; 2de naald: 7 recht, 1
averecht; op het eind: 4 recht; het rokje
zal 54 ribbels lang moeten worden; pas
da maar eens bij uw dochtertje af.
Minder vervolgens de helft van de ste
ken af voor het lijfje; dan blijven er dus
70 op de naald staan; brei nu 8 naalden
in den tricotsteek, dat wordt het stukje
tusschen rok en lijfje; daarna toi aan
het armsgat 44 gewone ribbels; dit zijn
dus 88 naalden zonder patroon
Voor het armsgat breit u 12 naalden
net als het lijfje verder, doch mindert
gelijk af: 4 steken aan beide kanten
Voor de hals werkt u een patroontje: 1
recht, draad omslaan, minderen, draad
omslaan, mindere nenz. tot het einde
van de naald; dan recht terugbreien; op
die manier heeft u één naald met gaat
jes.( Herhaal deze beide naalden tot u
4 gaatjes boven elkaar heeft. Om de
schouders te breien moet u aan beide
kanten 8 gaatjes op de naald laten
staan; kant de middelste steken af voor
den hals. Brei een schou lerbandje 6
gaatjes hoog; kant af; brei de andere
schouderband net zoo. Daarna werkt u
de rug precies eender als de voorkant;
alleen breit u bij het armsgat inplaats
van 12 naalden er 24 met gelijke afmin
dering van 4 steken aan beide kanten.
De hoogte van de schouderband is hier
slechts 4 gaatjes. Ten slotte naait u
voor- en achterzijde aan elkaar en
werkt hals en armsgaten met een pi-
cotje af.
Vindt uw meiske het naar om met een
warm directoirtje er bij
Met naalden No. 2 en breikatoen zet u
206 steken op. Brei dan het patroon: 2
recht, 2 averecht met om de 2 naalden
verspringendus dan op de 2 rechtsche
2 averechtsche enz.; op die manier ont
staat een blokjespatroon. Brei zoo 14
naalden; de 15de wordt: 6 „teken recht,
42 steken: 2 rechte 2 averecht; 6 steken
re ht; 46 steken: 2 recht, 2 averecht; 6
steken recht; 46 steken: 2 recht, 2 ave
recht; 6 steken ïecht; 42 steken; 2 recht,
2 averecht; 6 steken recht.
Brei 57 naalden op deze manier, dus
net als de 15de tot aan de armsgaten.
Daarna, voor de halve rug 48 steken
breien in 't patroon. Op het einde van de
naald 1 steek minderen voor het arms
gat. Op deze manier doorgaan tot er nog
42 steken op de naald blijven; dan nog
13 blokjes verder breien. Aan het begin
van de naald 8 steken akanten voor den
hals. De naald afbreien en terugbreien.
Dan bij het begin van elke volgende
naald 1 steek afminderen tot er nog 20
steken overblijven. Er komen dus nog
14 blokjes. Brei daarna de andere helft
van den rug net zoo.
Zet voor den voorkant 10 steken op.
Minder bij het begin en einde der vol
gende naalden 1 steek af voor de arms
gaten en brei telkens 1 naald over, tot
er nog 98 steken overblijven. Brei nu nog
13 blokjes. Kant in het midden 12 steken
af voor den halfs. Brei verder tot dezelf
de lengte is bereikt als met den achter
kant met gelijke afmindering tot 20
steken. Hecht de schouders aan elkaar
en haak het gansche lijfje met eer.
picotje om. Maak de sluiting met knoop
jes en brei de knoopsgaatjes meteen in
Nog vraagt iemand mij om een jon
genspakje. Dat kunt u breien met alu
minimumnaalden No. 2 en breikatoen in
2 kleuren. Zet voor den achterkant der
blouse 72 steken op. Brei eerst de boord
van onderlangs: 24 naalden: 1 recht,
averecht; 62 naalden tricotsteken. Voor
den hals de 30 middelste steken op een
andeie naald zetten en zoo 23 naalden
breien. Dan afkanten. Van deze 23
naalden aan 1 kant de lussen opnemen
circa 15 en deze bij de overgebleven 21
steken voegen; hiermede 72 naalden
breien; dan de andere schouder net zoo
bijwerken; de steken alle weer op 1
naald zetten en den boord breien; 24
naalden. Daarna afkanten.
Voor het mouwtje zet u 50 steken op
breit 25 naalden tricotsteek, 10 naalden
geribd, (dus aldoor recht) van een andere
kleur en naait dit boordje dan om, zoo
dat het een rolletje wordt.
Voor den kraag zet u 71 steken op
breit 2 naalden van de derde kant u aan
beide zijden 4 steken af. Dan 4 naalden
breien; de 8ste naald werkt u als de 3de
4 naalden breien; de 13de als de 3de;
naalden breien; de 18de als de 3de; dan
nog 9 naalden, waarbij bij het begin van
elke naald 1 steek geminderd wordt
daarna afkanten.
Naai den kraag op en brei rond kraag
en halsopening tot op den boord hetzelf
de randje als op de mouw; de hals
opening moet u dan vanaf den boord
3 e.M. tegen elkaar naaien. Leg een
koordje vanaf den achterkant van den
schouder, waar de lussen begonnen
zijn, langs den hals tot aan den voor
kant, waar u beide einden samenknoopt
of bindt.
Ook het broekje begint u aan^den ach
terkant. Zet voor den boord 74 steken
op: brei 6 naalden: 1 recht, 1 averecht;
werk in de volgende naald de knoops
gaten. Daarna nog 4 naalden: 1 recht,
1 averecht. Verder het patroon in tri
cotsteek breien. Eerst 4 naalden: dan de
5de tot op 4 steken na; weer terug
breien; volgende naald tot op 8 steken
na en weer terugbreien; dan tot op 12
steken na en terugbreien; tot op 16 na
en terug; tot op 20 na en terug; tot op 24
na en terug: dan nog 58 naalden. Zet
vervolgens de steken op 2 naalden en
brei 4 naalden: bij de 5de naald bij be
gin en einde der naald 1 steek minde
ren j weer 4 naalden; de 10de naald als
de 5de; weer 4; de 15de als de 5de; nu
nog 8 naalden. Zet de steken op hulp
naalden, om ze .ater net als de blouse
met de andere kleur af te maken.
Brei daarna de voorzijde van 't broek
je: zet 74 steken op: brei den boord als
die van de achterzijde werk 62 naalden
in tricotsteek en brei de pijpjes net als
viseur van den Kon. Ned. Automobiel-Club
publiceert het volgende:
Een van de nuttigste voorschriften van ne
Motor- en Rijwielreglement is artikel 4, ne -
welk o.m. inhoudt, dat de op den weg rij
dende automobilist verplicht is, ingeval hij
voornemens is, van richting te veranderen,
van dat voornemen tijdig te doen blijken, het
zij door middel van een richtingaanwijzer,
hetzij door het uitsteken van een hand.
Den automobilist kan niet voldoende en
niet te dringend worden toegeroepen: geelt
uw teeken, dat ge van richting wilt verande
ren, tijdig!
Het niet voldoen aan deze verplichting is
strafbaar. De maximumstraf is twintig da
gen hechtenis of 150 boete.
Maar ook onder nog een andere strafbepa
ling kan het verzuim om tijdig een teeken
van richting-verandering te geven, vallen.
Men ziet herhaaldelijk op den weg gebeuren,
dat een automobilist, zonder zich rekenschap
te geven vr,n het overige verkeer op den weg,
en speciaal niet lettend op het inhalend ver
keer, den linker richtingsaanwijzer uitsteekt
en op hetzelfde oogenblik „mir nichts, dir
nichts" naar de linkerzijde van den weg over
steekt.
Dat een dergelijke onverantwoordelijke, ja
roekelooze manoeuvre levensgevaarlijk is,
moet worden ingezien. En de automobilist
kan tot een (maximum) straf worden veroor
deeld van drie maanden hechtenis of duizend
gulden boete.
Zijn ongelukken het gevolg van de bedoel
de laakbare handeling, dan kan de officier
van justitie een vervolging instellen wegens
het veroorzaken van lichamelijk letsel, of
dood door schuld, misdrijven, welke in het
wetboek van strafrecht worden bedreigd met
gevangenisstraf van zes of negen maanden.
Nu heeft zich een vraag voorgedaan,
waaromtrent reeds lang verschillende mee
ningen bestonden, en die daarom door het
bestuur der K. N. A. C. aan den rechter tot
in hoogste instantie is voorgelegd, en wel
deze: behoort men een teeken te geven, dat
men voornemens is, van richting te verande
ren, óók als er zich, nóch op den weg, dien
men berijdt, nóch op dien, welken men wil
inslaan, eenig ander verkeer bevindt?
In de procedure, die thans tot in hoogste
instatie berecht is, kwam inderdaad vast te
staan, dat er zich op de beide wegen, die
voor den automobilist overzichtelijk waren,
géén ander verkeer, noch motor- of gndere
rijtuigen, noch fietsers, noch wandelaars be
vonden.
De Hooge Raad kwam tot de volgende
slotsom: de tekst van het desbetreffende
wetsartikel leidt ertoe, in die bepaling een
algemeen geldend voorschrift te zien voor de
bestuurders van motorrijtuigen om, alvorens
van richting te veranderen, een teeken te ge
ven.
Men weet thans, waaraan men zie» te hou
den heeftmen geve steeds teekens. Men stel
le er zich op in, dat dit een reflexbeweging
wordt, die men op den duur niet meer kan
nalaten.
overheid is mede oorzaak van het conflict,
aldus spr., waarop hij een uiteenzetting
de kwestie der stationneervergunningerii liet
volgen, 't Zijn volgens spr. niet de snorders
geweest, die hief een laag tarief gebracb'
hebben, want eerst toen de Ato concurrentie
kreeg van de halve-guldenstaxi's is de Ato
van 80 op 40 ct. gekomen. Overigens bemerkt
men bij de bandtaxichauffeurs niets dan ge
mis aan besef van de sociale en rechtspositie
der chauffeurs. Voorts richtte spr. zich nog
tegen de houding der overheid inzake de ver
gunningen en tegen die van enkele kanton
rechters, wier sympathie eigenlijk aan den
kant der snorders zou staan.
Tot zooverre de stakersvergadering.
De standplaatsen der stadstaxi's bleven
dezen dag alle leeg en verlaten, zeer ten on
gerieve in de eerste plaats van de talrijke pro
vincialen. die op Maandag de stad plegen
CHAUFFEURSSTAKING.
Maandagmorgen is te Amsterdam een al-
gemeene staking van de chauffeur in het sta-
tionneerbedrijf (de bloktaxi's) uitgebroken.
Nadat de nachtploeg haar taak volbracht
had, is de dagploeg, oo grond van besluiten
van verschillende ondeflinge vergaderingen,
niet aan het werk gegaan. Om negen uur zijn
vervolgens de chauffeurs 4 tot 500 man
onder leiding van het afdeelingsbestuur van
den Centr. Bond van Transportarbeiders in
„Bellevue" bijeengekomen ter bespreking van
den toestand.
De staking is een gevolg van de toezeg'
ging van wethouder Kropman jegens de
chauffeurs der%.g.n. bandtaxi's, n.1. dat ook
aan deze chauffeurs een aantal stationneer-
vergunningen zal worden verleend. De chauf
feurs van de thans stationneerende auto's
wenschen echter strenge toepassing van het
snordersverbod en geen uitbreiding van het
aantal stationneervergunningen, daar er h.i.
thans voldoende blokauto's zijn om in de be
hoefte te voorzien.
In de vergadering „op het Rijnterras" in
„Bellevue" wees, naar het Hbld. meldt, de
heer Van Duuren van den Centr. Bond er
dan ook op, dat deze staking niet tegen de
ondernemers gaat, maar tegen de groep, die
„ook een graantje mee wil pikken".-Tegen
over een bepaalde groep arbeiders moet in dit
geval het optreden van een andere groep ar
beiders worden gesteld, en daarom is deze
staking geen normaal conflict, zeide spr. De
vincialen, die op Maandag
tc bezoeken
De staking van de bloktaxi's te Amsterdam
werd gistermiddag opgeheven, zoodat om-
streeks zeven uur dan ook alle standplaatsen
weer bezet waren.
Er was echter afgesproken, dat gisteravond
om 8 uur de niet in dienst zijnde chauffeurs
zouden demonstreeren op met Amstelveld. Op
dat uur kwam dan ook een aantal chauffeurs
op het plein bijeen, maar aldaar verschenen
ook in dienst zijnde chauffeurs met hun wa
gens. Zij kwamen vertellen, dat van de be
lofte, dat de politie zou optreden tegen en
gele- en witte-band-taxi's niet gehouden werd.
Meer en meer kwamen van alle kanten taxi's
opdagen, die om en op het plein standplaats
innamen. Hevig werd er gediscussieerd, wat
gedaan moest worden, nu de politie niets
deed en om welke reden juist gistermorgen
de staking begonnen was. Tegen negen uur
werd plotseling besloten te gaan demonstree
ren en in lange rij trokken de ongeveer vijftig
wagens de stad in. Er werd gereden langs
de standplaatsen om zooveel mogelijk wa
gens aangesloten te krijgen. De meeste chauf
feurs gaven aan dien oproep gevolg. Hier en
daar bleven enkele wagens staan, zoodat het
in den loop van den avond moeilijk was een
blok-taxi te krijgen.
Na afloop van de demonstratie keerden d
chaufeufrs met hun wagens naar de stand
plaatsen terug.
DROOGLEGGING NOORDELIJK
EN N.-W. STADSDEEL VAN
ROTTERDAM.
Den gemeenteraad van Rotterdam wordt
voorgesteld het stadsgedeelte begrensd door
de spoorbaan Schiedam—Rotterdam, den
Spoorsingel, den Waterburgerweg, den Berg
weg tot den electrischen spoorweg Hofplein
—Den Haag, dezen -poorweg tot de gemeen
tegrens en de gemeentegrens tot eerstvermei-
de spoorbaan, droog te leggen voor sterke
drank verkoop.
Het gaat hier om het gebied dat valt on
der het uitbreidingsplan voor het Noordelijk
en Noord-Westelijk stadsgedeelte (Blijdorp)
en (Bergpolder).
HET LEIDSCHE STADHUIS.
In de gister gehouden zitting van den ge
meenteraad is een voorstel aangenomen om
de architecten Ch. J. Blaauw te Haarlem, A
J. Kropholler te Wassenaar en ir. H. F. Mer-
tens te Bilthoven uit te noodigen plannen te
ontwerpen voor den bouw van een nieuw
raadhuis met behoud van den ouden gevel
op het terrein aan de Breestraat. Bij amen
dement zijn aan bovengenoemd drietal nog
toegevoegd de Leidsche architecten ir. J. v. d.
Laan en B. Buurman. Als maximum bouw
som voor het nieuwe raadhuis is bepaald een
bedrag van 1.250.000 exclusief restauratie
van den gevel. Tevens werd besloten tot het
instellen van een deskundige commissie van
advies, teneinde B. en W. in de gelegenheid
te stellen met haar het program van eischen
te bespreken en na overleg vast te stellen, ter
wijl na indiening van de plannen aan de
commissie zal worden gevraagd daaromtrent
advies uit te brengen alsmede omtrent het
bestaande plan-Dudok haar meening te doen
kennen, terwijl de uiteindelijke beslissing aan
den gemeenteraad zal blijven.
Op de tweede étage vond men alle deuren
geforceerd, benevens een tasch met sigaren
en sigaretten afkomstig van het kantoor der
firma V. Co. Hier vond men een compleet
stel inbrekenwerktuigen, zooals looper»
breekijzers, gummihandschoenen. Er wordt
echter niets vermist, daar ook in dit kap.
toor het geld steeds elders bewaard wordt
Gebleken is, dat de man na zijn mislukte in.
braak opgesloten was in het pand. De stevi
ge sloten waarmede de deuren afgesloten
werden, hadden weerstand geboden aan alle
pogingen om uit te breken, terwijl de daken
te hoog zijn, om daarlangs een uitweg te
vinden.
DIERENPARK TE TILBURG GEOPEND
Het groote dierenpark aan den Breda-
scheweg te Tilburg is voor het publiek open
gesteld. Het park staat onder beheer van den
heer J. G. H. Burgers, die een zeer bekend
park reeds exploiteert te Arnhem. Het ter-
rein, groot 90.000 vierk. M., is gelegen in
ongerept Brabantsch natuhrschoon. De die
ren bewegen zish vrij als in de wildernis,
waardoor ze des te meer tot hun recht ko-
men.
HET DOODELIJK ONGELUK TE v
SCHEVENINGEN.
In verband met het doodelijk ongeluk bi)
het vuurwerk te Scheveningen Donderdag,
avond jl. ten gevolge van het springen van
een mortier, kan thans worden medegedeeld,
dat bij het door de politie ingesteld onder
zoek niets is gevonden, dat kan wijzen op het
bestaan van schuld bij het afsteken van het
vuurwerk. Ook het door het districtshoofd
der arbeidsinspectie in verband met het ge
beurde ingestelde onderzoek ten aanzien van
de fabricage van het vuurwerk heeft geen
spoor van schuld aangetoond. Naar aanlei
ding hiervan is thans het lijk van het slacht
offer ter beschikking van de familie gesteld
INBREKER, DIE GEEN UITBREKER
WAS.
Toen het personeel van de firma B. B.
aan de Hoofdsteeg 34 te Rotterdam al
dus meldt men aan het Hbl. 's morgens
tegen acht uur door den achteruitgang aan
de Nieuwe Havensteeg de buitendeur had ge
opend, bemerkte men, dat tegen de gewoonte
in een binnendeur met een knip was afgeslo
ten. Men besloot deze deur te forceeren, maar
terwijl men daarmee bezig was, werden de
knippen verwijderd en vertoonde zich in de
vestibule een man, die naderhand bleek te
zijn de 26-jarige werklooze schilder H. J
Hij deelde mede, abusievelijk door het perso
neel den vorigen avond te zijn ingesloten,
doch men geloofde dit niet en waarschuwde
de politie. Bij onderzoek bleek, dat een tus-
schendeur naar den winkel met een breek
ijzer was geforceerd. Verschillende vakken
in den winkel waren doorzocht, terwijl het
kasregister opengebroken bleek te zijn. Geld
was echter in het kasregister niet bewaard
BESPARING VOORGESTELD OP
DIENSTREIZEN.
De commissie-Weiter heeft ook haar aai»
dacht gewijd aan de kosten van voor 's Rijks
dienst gedane reizen, daarbij uitgaand van
een schrijven van 6 Nov. 1931, van minister
Ruys aan zijn ambtgenoot van Financiën,
waarin de voorzitter van den ministerraad
als zijn meening te kennen gaf, dat een ver
mindering der vergoeding voor verblijfkos
ten met 10 mogelijk is Ook andere be
windslieden hadden zich in dezen geest uit
gelaten, o.m. ten aanzien van de vergoeding
voor het gebruik van eigen automobielen.
Totaal bedroegen de reis- en verblijfkosten
over 1931 ruim 5.7 mililoen.
Na nauwkeurig onderzoek is de commissie
gekomen met voorstellen tot wijziging van
het Reisbesluit: vergoeding voor eigen rijwiel
ware te verlagen van 3 tot 2.5 cent per K.M.
en die voor eigen auto van 12 tot 10 cent.
Indien een bepaald aantal K.M. per jaar
wordt overschreden, kan de verlaging nog
grooter zijn.
Ook in de verblijfkosten wil de commissie
het mes zetten; zij stelt n.1. verlaging voor
in de le kl. van 11.50 tot ƒ10.20, 2e kl.
10.50 tot 9.60, 3e kl. 9.50 tot 8.40,
4e kl. 7.50 tot 6.60 en 5e kl. 6.50 tot
6, per etmaal afwezigheid buiten de stand
plaats.
In dezelfde verhouding wil de commissie
de vergoeding voor de z.g. „daguren" en
„nachturen" verlagenwaarbij als nieuwe
bepaling wordt voorgesteld, voor reizen, die
7 uur v.m. of later aanvangen en denzelfden
dag vóór 7 uur n.m. eindigen, geen hoogere
vergoeding toe te kennen dan onderscheiden
lijk 2.50, 2.25, 2.—, 1.50 en 1.25.
De commissie opmerkend dat de huidige ver
goeding voor dagreizen, waarbij het mid
dagmaal niet buitenshuis behoeft te worden
gebruikt, te hoog is, stelt tevens voor, het
daggedeelte van een etmaal te laten loopen
van 8 uur v.m. tot 7 uur n.m. M. a. w., naar
het oordeel der commissie, kan een ambte
naar, die 7 uur 's avonds weder in zijn woon
plaats terugkeert, zeer wel thuis eten: offi-
cieek bevordering der huiselijkheid derhalve.
Voorts blijkt o.m. een wijziging in het Va-
catiegeldenbesluit in voorbereiding te zijn,
waarbij het vacatiegeld nu als regel 6 pet
vergadering bedragend, tot 5 wordt terug
gebracht en stelt de commissie ook voor, het
aantal dienstreizen in te krimpen.
ARBEIDERS-MUZIEKFEEST TE
ZAANDAM.
Ruzie tusschen S.D.AP. en O.S.P
De tweede dag van de bondsfeesten van
den Nederl. Bond van Arbeiders-muziekver-
eenigingen mocht zich, zoo vertelt het Hbld.,
weder in een groote belangstelling verheu
gen.
Het voornaamste nummer op het program
ma van feestviering was een demonstratie
van de politieke en arbeiders-vakbeweging.
In den stoet, waarin veertien muziekkorp
sen medeliepen, werd propaganda gemaakk
o.m. voor betere woningvoorziening, voor ont
wapening, werkloozenzorg rijkszaak. De
stoet maakte met de vele banieren, roode
vlaggen, propagandadoeken en de veelkleu
rige vlaggen der A. J. C.'ers een levendigen.
43 Maar ineens kwam er groot gevaar opdagen. Het blad
met de vier kabouters er op dreef recht op een rioleering aan
Nog juist bijtijds zagen de kabouters het. Rabarbertje begon
direct te snikken en viel zoowat flauw. Maar de anderen
sprongen haastig van het blad af en wÜden Rabarbertje ook een
hand toereiken, maar wat gebeurde er?,,,#
meer wist^w/i -^'j'arbert'e was geschrokken, dal ie niet
recht de nut in'6 n06" "j0®81 ®n daar ging ie met hel
put want h andere kabouters zaten schreiend bij de
grond en ""i nendje zou wel dood zijn. Ze zetten zich op den
2e> S|"a 'en £een woord tegen elkaar, zoo bedroefd waren