De barmhartige Samaritaan. £ancU at 3-uUthouw- Macktbecichten^ Jiunst en W etenschap EINDVERSLAG VAN DE COMMISSIE 4 VAN RAPPORTEURS over het ontwerp van wet tot wijziging en verbooging van het tiende Hoofdstuk (oud- (Hoofcstuk V) der Rijksbegrooting voor bet chenstjaar 1932. (Rentelooze voorschotten 'ten behoeve van den groven tuinbouw in V est-Friesland.) I Nadat het Yoorloopig Verslag der Com missie aan de Regeering was medegedeeld, is Wn haar ontvangen de navolgende Memorie van Antwoord. f Dat de met het hier aangevraagde bedrag »an 700.000 tot twee mifiioen gulden op toevoerde steunverleening ten behoeve van den groven tuinbouw in West-Friesland zeer ge ring zal blijken te zijn, kan de ondergeteeken- de niet onderschrijven Tot genoemd bedrag, toeerkomende op gemiddeld 235 per H.A., Werd ook geadiviseerd door de Centrale Com- .miasie van Advies, ter uitvoering van het reeds verstrekte krediet, door den toenmali 'gen met de zaken van den Landbouw belasten mis ter ingesteld. Dat sindsdien de alge- «neene toestand, waarin de Nederlandsche jhiinbouw verkeert, zeer veel ongunstiger is jgeworden, moet helaas worden toegegeven JDe regeering is te dien aanzien waakzaam om te overwegen, welke maatregelen geno men dienen te worden. De Minister van Economische zaken en Arbeid T. J. VERSCHUUR. De Commissie van Rapporteurs heeft ge nteend met de mededeeling van dit antwoord Ban de Kamer haar Eindverslag te kunnen Sluiten. LANGENDIJK. Ons werd meegedeeld, dat de volgen de week een deputatie uit vertegen- .woordigers van den L. T. B., den Chris telijken Boeren- en Tuindersbond, d< jNeutrale Organisaties en de Provinciale iCommissie uit de veilingen in Noord- iiolland op audiëntie zal gaan bij den minister van Economische zaken ^rbeid, ten einde hem nogmaals in ■ichten omtrent den noodtoestand in het tuinbouwbedrijf. De minister is onge twijfeld niet onbekend met de treurige ^omstandigheden, waarin de tuinbouw verkeert, doch het kan ongetwijfeld geen kwaad, gezien den ernst van «toestanden op het oogenblik, hem inaals te wijzen op de noodzakelijkheid jvan een algemeene steunregeling voor ■den tuinbouw en het onvoldoende aan jtte wijzen in de steunregeling die tot nu toe, door het beschikbaar stellen van 1.700 000 in den vorm van rentelooze voorschotten. Wat men den minister wil meedcelen, zal dan ook als een laatste ■noodkreet moeten worden beschouwd en •men mag aannemen, dat, wil men alge heels ondergang van het eens zoo bloeiende tuinbouwbedrijf voorkomen, andere middelen zullen moeten worden aangewend, 't Is te hopen, dat de depu- (atie den minister van spoedig ingrijpen veet te overtuigen. en te de noteering beheersctrt door de poHttek der crisis-zuivel-wet. i KiM-cmaiin ¥e ^cijns wordt gestort in het crisfe-zui- de Hulpverleening aal?"de melk- I onds en uit dit fonds worden de zuivel- de „nuipverieenmg aan <fc melk- J boeren gesteund. Zoo zal b.v. aan de boeren 1 25 cent per Liter melk van 3 vet worden uitgekeerd voor de periode van 11 tot en met 30 Juli. Exporteurs, die boter naar het buitenland zenden, ontvangen bij den export den ac cijns terug, daardoor zijn zij in staat naar het buitenland te blijven exporteeren tegen DE UITVOERING VAN DE CRISIS- ZUIVEL WET De heer L. Bückmann. regeeringscotnmis saris voor de „Hulpverleening aan de melk veehouderij", heeft in een der zalen van de crisis-zuivei-centrale, Laan van Meerder- voort 84 te Den Haag. aan de vertegenwoor digers van de pers een uiteenzetting gegeven van doel en werking van de crisis-zmvelwet. Het doel is zooveel mogelijk te bevorderen, dat de veehouders hun productiekosten zullen kunnen dekken, hetgeen voor het gros der melkveehouders opverre na niet bet geval is. De toestand is zoo, dat in overgroote meer derheid der gevallen de melkveehouder thans den verbruiker subsidieert, die van onge woon lage prijzen profiteert, terwijl de pro ducent zelfs niet aan zijn productiekosten toekomt en dus dagelijks groote verliezen wereldprijs. Om te voorbomen, dat er fn boter naar het buflenland wordt gespeculeerd, worden al leen uitvoervergunningen verleend ten aan zien van vaste handelsrelaties van den expor teur. De prijs van de boter is niet constant. Wordt ze duurder, dan stijgt ook de prijs 1ries mar. lütawuji v»- de^ce van en'"' aa rh i f die^poTn «'m 1ZC' staan" van de margarine. De regeling voor de mar- r deo algemeen en verlangen worden bediend (israëlieten, vege- veren geen afspiegeling van toestand). tariêrs c 3.). Bij het mengen van boter met margarine genoemde prijsniveau behoefden te worden afgezet. Somtijds kan aanmerkelijk meer be dongen worden. Wel zijn de prijzen thans weder gedaald, doch zij liggen nog boven den garantieprijs, en aangenomen mag wor den, dat, ook al zou na de bekrachtiging van dit ontwerp de prijs tot garantieprijs dalen, het aantal eieren, dat dan nog zal moeten worden opgeslagen beperkt zal blijven. Zou de regeling niet tot stand komen, dan zou er geen middel bestaan, eene onverhoopte in zinking tot beneden het garantieniveau te verhoeden. Dat deze regeling een ernstig risico voor de schatkist zal medebrengen, kan de mi nister niet beamen. Weerleggen de feiten dit vermoeden reeds, nu slechts plm. 4,250,009 eieren behoefden te worden opgelegd om den prijs, welke aanvankelijk aanmerkelijk be neden het garantieniveau lag, daarop te bren gen en gedurende geruimen tijd nadien in zinking daar beneden te voorkomen, ook de berekening van het uiteindelijk risico voor het rijk gaf reeds in klare cijfers een nooit te overschrijden maximum daarvan. Gezien echter den feitealijken toestand zal, buitenge- 1 i - - - - i~I I woon levend van klank, ontroering Ja~ J haar stem en een waarachtig begrip. 15 Dagblad van Rotterdam: O.a. Imponeerend van klankschoonheid. Nieuwe Arnhemsche Courant: v Annie Woud is onze beste altzangeres rv, twee geestelijke iiederen zong zij onver», ijkelijk. Enschedé: Annie Woud zong een viertal Schuberf .iederen. Ze deed dit zoo buitengewoon ai, maar weinigen gegeven zijn. De mooie stem de prachtige manier van zingen, het verruk' kelijke belcanto, het was alles schoonheid, jv organist P. A. van Langen zal de zangeres begeleiden en tevens twee orgelsolo's geven A. K. 1 3iauuj Het systeem van de crisis-zuivelwet, die 11 A-MJ UVl uiv-llgvu Tan Juli 1932 in werking is getreden, komt neer (25 boter en 75 margarine) wordt een txmci op het heffen van een belasting, die door de zeer strenge controle uitgeoefend in de fabrie- wone omstandigheden daargelaten, het risico binnenlandsche verbruikers moet worden op- ken en menc-inrichtingen. Hoe de distribu- ze'*s.r' Proc€n' van "e' geraamde met over- - i;;i_ - or-hriirfIPf! PUlUWUlwu~.v... gebracht, omdat het nu eenmaal onmogelijk is in die heffing ook het buitenland te betrek ken. De positie op de wereldmarkt is van dien aard, dat zelfs de kostende prijs voor den Ne- derlandschen zurvelboer bij export niet is te bereiken; deze moet dus steeds verlies nemen bij den uitvoer en ook de binnen:attdsche af zet levert steeds verliezen op. De nuchtere consequentie: dan het bedrijf stopzetten, kan bij een levend organisme als de veestapel is, niet worden aanvaard, wilde men de tanende welvaart niet in een totale ruïne doen om slaan. Het is een volksbelang van de eerste orde, dat Nederland als zuivel-exporteerend land voet houdt op de buitenlandsche markt: de export moet dus doorgaan. Het is onjuist te meenen, dat de buitenlan ders goedkoope boter ten onzen koste eten; als wij ze niet leveren tegen wereldprijs, koo- pen Engeland en Duitschland boter van De nemarken, de Oostzee-landen, Rusland, Aus tralië en Nieuw-Zeeland en betalen dan ook niet meer dan den wereldprijs. Het met den export gepaard gaande ver lies moet worden gevonden in de belasting, ken en mèng-inrichtingen. tie zal geschieden van de onvermengde mar garine aan het financiëel meest zwakke deel van onze bevolking, staat nog niet vast. Evenmin is er reeds een regeling geprojec teerd over de wijze, waarop de andere spijs- vetten, die margarine zullen kunnen vervan gen, zullen worden belast. Het is de bedoeling de bestaande verhou dingen en relaties zooveel mogelijk Intact te laten. Ook op de kaas zal een heffing worden gelégd, die uit den aard der zaak lager zal zijn dan op de boter, omdat er minder boter- vet inzit. Het geheele systeem toch berust op het belasten van het botervet. De consumptiemelk valt buiten de rege ling, in zooverre, dat aangenomen moet wor den, dat als de industriemelk (dat is de melk, die verwerkt wordt tot boter, kaas, melk poeder en gecondenseerde melk) in prijs stijgt, de consumptiemelk automatisch ook in prijs zal omhoog gaan. Indien dit niet zoo ware, werd deze melk immers aan de indus trie ter verwerking aangeboden, omdat dit voor den producent dan loonender is. met behulp van graphischc niet over schrijden. De vrees, door sommige leden geuit, als zouae deze steunmaatregel de uitbreiding der kippenhouderij op onwetenschappelijken grondslag in de hand werken, komt den mi nister ongegrond voor. Immers, de garantie strekt zich ten hoogste uit tot prijzen voor versche eieren van 2.40 per 100 stuks netto aan den pluimveehouder, terwijl de produrie- kosten order gewone omstandigheden op '295 per 100 stuks te stellen zijn, en juist bij kippenhouders op onwetenschappelijken grondslag deze kosten het grootste zijn en blijven. Dat ten gevolge van deze regeling de kos ten van het levensonderhoud voor de arbei ders zouden stijgen, moet weersproken wor den, daar de regeling der prijzen der eieren niet hooger kan opvoeren dan tot 2.40 per 100 stuks, een niveau, dat nog aanmerkelijk beneden den normalen kostprijs 295) ligt De minister geeft toe, dat de vrije handel bij deze regeling voor de te verstrekken ga ranties is uitgeschakeld, hetgeen echter niet wil zeggen, dat hij de belangen van den vrijen handel te veel uit het oog heeft verloren. Hij stelt zich voor, dat ook aan den vrijen han per DE ACCIJNS OP BOTER. Blijft volgende week 21 cents pond. De regeeringscommissaris voor de hulpverleening aan de melkveehouderij, •voorzitter der crisiszuivelcentrale deelt mede, dat de heffing op boter ingevolge de crisiszuivelwet voor de periode 1723 Juli op 42 ct. per K.G. is gehandhaafd De binnenlandsche prijs in den groot handel stijgt niettemin met 5 ct. per ■K.G. daar de Leeuwarden noteering met 5 ct. omhoog is gegaan en dus komt op 1.25 per K.G. De prijs van de boter lin den kleinhandel wordt nu 1.40 V 1.50 per K.G V Melkveehouders, die hun melk op ba- eis boternoteering verkoopen, kunnen •per 100 K.G. melk van 3 aanspraak [maken op een 17 ets. hoogeren prijs dan "In de thans loopende week. De toeslag uit het crisiszuivelfonds [blijft 1per K.G. melk van 3 vet spijsvetten en ook op de producten, waarin deze zijn verwerkt. Het heffingssysteem, (dr>t gepaard gaat met de toepassing van negen aparte merken voor boter, voor margarine en weldra ook voor allerlei eetbare vetten) i3 in hoofdzaak van administratieven aard; doordat het stel sel crisis-zuivel-centrale is: belasting bij de bron, zal het publiek praktisch zeer weinig van de werking der wet bemerken, behalve de geleidelijke stijging van den boterprijs, die echter nog steeds aanzienlijk blijft beneden den prijs, die de Nederlandsche verbruiker nog in 1929 voor de boter betaalde. De belasting bedoelt n.1. niet verder te gaan dan den veehouder een uitkeering te garandeeren, die een richtprijs van 5 5 6 cents per Liter gewone melk bereikbaar maakt, zijnde het equivalent van de onmis bare productiekosten. Het ligt in de bedoeling in de toekomst den binnenlandschen boterprijs in den groot handel te brengen op 1.60 iper Kg. Die prijs is ook wel te bereike. In 1931 bedroeg onze totale boterproductie 86 millioen Kg. boter, waarvan wij er 60 millioen Kg. zelf hebben geconsumeerd en 29 millioen Kg. hebben uitgevoerd. (Er is n.1. ook buitenlandsche boter ingevoerd). Voor 1932 wordt het eigen gebruik geschat op 45 millioen Kg.; de productie inclusief import op 80 millioen Kg. en de export op 20 milli oen Kg. Het restant, 15 millioen Kg., wordt verwerkt in de margarine, die daardoor ook duurder wordt, maar tevens van beter kwa liteit en voedzamer. (Het binnenlandsche ge bruik van boter in totaal zou op deze wijze in totaal gelijk blijven. Tevens komt een aparte belasting op margarine). De prijsregeling zal nu als volgt geschie den. Tot heden werd de boterprijs voor den groothandel vastgesteld door de Leeuwarder noteering (Vrijdags). In het vervolg wordt Uitvoerig is, voorstellingen en overvloedig cijfermateriaal, die geheven wordfin den vorm van een belas- I stilgestaan bij de zeer ingewikkelde techniek del de gelegenheid geboden zal worden den ting op botervet, margarine en andere z.g "'/voering der wet, die in zeer korten verkoop dezer onder garantie opgeslagen s '- 6- 2. I tijd moest worden voorbereid, teneinde zoo eieren. spoedig mogelijk den kritieken toestand voor de veehouderij te ontspannen. Dit doel is, dank zij ingespannen arbeid en krachtige medewerking van de betrokken departemen ten, aanvankelijk bereikt, ook al valt op dit oogenblik nog in het geheel niet te voorspel len, of aan de gekoesterde verwachtingen zal worden voldaan, gezien het uiterst onzekere van den wereldtoestand, die in niet geringe mate de positie van ons zuwelwezen be- heerscht. MUZIEKWEDSTRIJD. Daar stonden wij, de Deensche schilder jAnton Hansen, de Deensche architect en ik, op den landweg tusschen Jericho en Jerusa jjem, bij invallenden schemer en waren ver plicht door de volslagen-kale, troosteloos- eenzame woestijn van Judea den weg naar jerusalem te voet af te leggen! Aldus ge schiedt, wanneer men met een auto schip breuk lijdt! Op de zonderlingste plaatsen zijn wij soms gestrand, op de meest tooverachtige plekjes Hi Denemarken; maar nergens geurde het gras kostelijker en bleek het land verrassen der dan bij dergelijke, onvrijwillige opont boudjes; doch hier, midden in Palestina, jvaren geen bloemen, geen frisch gras na den 4aatsten ademtocht van onzen Ford en er bleef ons niets anders over dan bij schemer duister op onze eigen voetjes naar Jerusalem te tippelen. Eenige Denen, die elkaar in eenzelfde hotel je Jerusalem ontmoetten, hadden partij ge maakt en twee auto's voor een uitstapje naar de Doode Zee en Jericho, gehuurd. De eene auto was een ellendig Fordje, dat een der deelnemers, een archeoloog, gekozen had; het voldeed klaarblijkelijk geheel aan zijn smaak, het was je reinste antiquiteit, ergens uit een Opslag van oud roest opgedolven. Wij waar schuwden hem, maar hij was koninklijk ambtenaar en bijgevolg onfeilbaar. Wij, de overigen, kozen een lang-inodel, stevige Buick. niet nieuw, maar gezond en zoo gin gen wij er van door. Een Deensch beeldhou wer en drie dames waren mee van de partij. Tot aan de Doode Zee liep alles als op rolletjes; op den weg naar Jericho echter, in het woeste, vlakke land, verloren wij den F.ord uit het oog; er bleef ons niet anders over dan onzen weg voort te zetten, in de hoop, dat wij elkaar in Jericho zouden terug vinden. En dit deden wij ook midden in <Je eenige straat van de stad, stieten wij met «itój elkaar aan: 't Fordje reed GARANTIE-REGELINO TEN BEHOEVE VAN DE KIPPENHOUDERIJ. Aan de memorie van antwoord inzake dit ontwerp wordt het volgende ontleend: Het komt den minister dienstig voor aller eerst aan te geven, wat sedert de indiening van dit ontwerp van wet is geschied Volgens het plan van uitvoering zou in de maanden Mei tot en met Juli het opslaan der eieren in de koelhuizen plaats hebben. De eieren in de maand April opgeslagen, kon dan volgens het plan van uitvoering ook nog on der deze regeling worden gebracht. Thans, dat is drie weken vóór den einddatum, zijn door de bij de N.P.F. aangesloten coöpera tieve verkoopinstellingen 4,250,000 onver kochte eieren in Nederlandsche koelhuizen opgeslagen en 3,250,000 eieren in buiten landsche koelhuizen ondergebracht. Deze laatste hoeveelheid is reeds verkocht en moet a.s. najaar en winter geleverd worden; bij den koop werd door de koopers opslag in een buitenlandsch koelhuis bedongen. Mede dank zij de voorgenomen wettelijke regeling een in elk geval te bereiken prijs voor koelhuiseieren in het vooruitzicht stelt zijn de prijzen der versche eieren op zoodanig peil gekomen, dat afzet mogelijk werd voor prijzen, welke daarmee correspondeeren, en ge,n eieren beneden het in de garantieregeling de Ford was blijven stilstaan, stapten wij allemaal uit; het was laat geworden, da Ford kwam niet verder en wij besloten, dat, zoovele als er maar geborgen konden wor den, over moesten stappen in de andere auto en terug rijden. Wij, anderen, zouden dan, zoo sne! als maar mogelijk was, met het Fordje nakomen. Natuurlijk gingen de dames vóór; de Buick vulde zich snel en reed ijlings weg, terwijl de inzittenden ons vroolijk toewuifden. En daar stonden wij dus nu, Anton Han sen, de architect en ik, want de archeoloog, die de Fordauto op zijn geweten had, was natuurlijk op weg naar Jerusalem! Nog een stukje sleepte de auto zich voor uit, onder piepen en knarsenaf en toe kwam er een luchtsprong; de motor kookte en de chauffeur kookte, terwijl hij staande reed, zich buigend over den motor, met ééne hand achter het stuur, met de andere een of andere lek in de machine dichthoudend. Ten slotte echter stiet de wagen zijn laatste adem uit, zonder explosie, gaf nog even een gas- dampje van zich af, het laatste; toen was al les voorbij. Er is een soort van menschen, die gewend zijn met oude auto's te rijden, bewonderens waardige wezens! Onze chauffeur, een ko perkleurig individu, die ons niet verstond, noch wij hem, ging er niet bij zitten, om hui lend 's hemels hulp in te roepen, doch hi] spreidde zijn gereedschap op den berm van den weg uit, een heele verbandkist, en begon met de reparatie. Hem helpen konden wij niet; wij stonden erbij en wij huiverden. Ten slotte weren wij het erover eens, dat wij maar vast op stap zouden gaanvastberaden stieten wij met onze stokken tegen den grond en begaven ons op weg. Nadat wij een half uur geloopen hadden, werd het ons duidelijk, dat wij op deze wijze Jerusalem niet zouden bereiken. Wij waren over één pas geklommen en opnieuw in een A.s. Zondag 17 Juli, en twee daarop vol gende Zondagen zal de de R.K. Harmonie „St. Caecilia", dir. P. N. Joosen, ter gelegen heid van haar 1214-jarig bestaan, een wed strijd voor Harmonie- en Fanfarekorpsen in den Muziektuin houden, waarvoor 46 ver- eenigingen hebben ingeschreven, en een groot aantal prijzen beschikbaar zijn. Eiken dag wordt begonnen met een marschwed- strijd route Laat, Schoutenstraat, Breed- straat terwijl de Zaterdagen als inleiding beschouwd worden door in den Muziektuin 's avonds van 8 tot 10 uur een concert te geven. Zondag, 17 Juli, half 12, officieele ont vangst op het Stadhuis door het Gemeente bestuur van Juryleden, dirigenten, enz. KERKCONCERT. Het mannenkoor „Orpheus", dirigent Nico Hoogerwerf, geeft het jaarlijksch concert op Dinsdag 19 Juli in de Groote Kerk, waarop men verschillende werken zal zingen, die, hier een eerste uitvoering beleven ,J'Orgue" van de Rillé wordt op verzoek gezongen. Als solisten treden op inej. Annie Woud. de ook hier zeer gewaardeerde altzangeres uit Haarlem, die uitgenoodigd is in Augustus in Neurenberg te komen zingen. Over haar optreden in ons land schreven verschillende bladen aldus: Algemeen Handelsblad: Zang voortreffelijk, technisch beheerscht en van voordracht verfijnd en verinnerlijkt (Lied „Die Nacht"). Utrechtsch Dagblad: Annie Woud zong haar partij buitenge DE KAASMARKT. ALKMAAR, 15 Mei 1932. Op de hedeg gehouden kaasmarkt waren in totaal 85 sta- pels, wegende 102418 K.G. kaas aangevoerd, waarvan de prijzen als volgt: Fabriekskaas; 58 stapels Kleine 21, 6 stapels Commissie 19. Boerenkaas: 12 stapels Kleine 19; 9 stapels Commissie 19. Alles met rijks, merk. Handel matig. ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 15 Mei 1932. Op de heden gehouden veiling werd betaald voor: Aard- appelen per 100 K.G. 1.103; Aard beien per slof 19—51 cent; Aalbessen pei 100 pond 7—16; Andijvie per 100 stuks 0.60—2.80; Bloemkool le s. per 100 st, 27; Doperwten per 100 pond l_ 7; Druiven per 100 pond 3537; Kropsla per 100 stuks 1 3.60; Knol- selderie; Komkommers pier 100 stuks 2^. 6.50; Meloenen per 100 stuks 14—42; Perziken per stuk 212 cent; Postelein per bakje 1016 cent; Peulen per 100 pond 2 12; Rabarber per 100 bos 16; Selderie per 100 bos 0.502.10; Spina zie per bak 29—52 cent; Snijboonen per 100 pond 4.50—12; Dubbele spercieboonen per 100 pond 7—8.50; Tuinboonen per zak 20—75 cent; Uien per 100 bos 110— 5.10; Wortelen per 100 bos 15. DE VEEMARKT. ALKMAAR, 16 Juli 1932. Op de heden gehouden veemarkt waren lanvoer en prijzen als volgt: 17 Paarden 70250; 18 Melkkoeien 130200; 26 Nuchtere kalv, (slacht) 3—10; 2 Vette schapen 8— 12; 5 Bigzeugen 40—45; 7 Schram men 10—16; 26 Biggen (10 weken) 6 8. Handel zeer stug. DE PIEPKUIKENM^RKT. ALKMAAR, 16 Juli 1932. Op de heden gehouden Piepkuikenmarkt waren aange voerd, 24 kisten en 2 korven. Prijs 64)75 ct per K.G. Handel matig. DE BOTERPRIJZEN. ALKMAAR, 16 Juli 1932. Op de heden gehouden Botermarkt werd betaald voor Fa- brieksboter le s. 50—60 cent en 2e s. 45—50 cent per pond. Eieren (groothandel) 2 50— 2.90. Eendeieren 2.25. BROEK OP LANGENDIJK, 16 Juli '32. Langendijker Groentenveiling. 2500 stuks Bloemkool le s. 1.503.10 per 100 st:, 56000 K.G. Roode Kool les./ 0.60— 1.50; 2700 K.G. Gele Kool 0.60— f 1.50; 450 K.G. Zilvernep 9.90—10.10; 650 K.G. Slaboonen 13.50—15; 10500 K.G. Tomaten: A 12.20—13.10, B 14.1014.70, C 10.60—11.30, CC 3.70; 275000 K.G. Aardappelen: Schot- sche muizen 1.2/0—2.80; Schoolmeesters 2—2.70; Blauwe 3.40—3.90; Drie- lingen ƒ1.70—2.50, alles per 100 K G WARMENHUI7EN, 15 Juli 1932. Schot sche muizen 1.30—2.70; Drielingen 1.70—2.20; Grove 1.40180; Eigenheimers 3; Blauwe Aardappelen 3 40—3.50; Roode Kool 0.60; Zilver- nep 6.80. Aanvoer: 77533 KG. Aardappelen; 375 K.G. Roode Kool; 58 K G. Zilvernep NOORDSCHARWOUDE, 15 Juli 1932. 248000 K.G. Aardappelen: Groote Schot- sche muizen 1.40—1.70, Schotsche mui- zen 1.303.30; Drielingen 1.90 2.70, BI. Eigenheimers 2.703.20; 220 K.G. Spercieboonen 17—f 20; 45 K.G. Tuinboonen 1.20; 800 K.G. Zilver nep 7.40-ƒ 9.40; 20 K.G. Peulen 4.50; ===^=M< pal op ons in, zoodat wij, als twee bronstige herten, waarvan de geweien in elkaar ver ward raakten, gescheiden moesten worden. De Ford was zenuwachtig; het was reeds de tweede botsing op dezen dag, naar wij verna men. Hij had twee ezels overreden, waarop hevig gebalk van de zijde der ezels en hunne Arabische drijvers was gevolgd en aange zien ezels harde en knnokkelige huisdieren zijn, had de Ford een deuk opgeloopen. Ook de archeoloog, de feillooze man, had een schok gekregen; hij zag nog heelemaal groen. Op den terugweg bleven wij bijéén, hoewel de Ford slechts langzaam vooruitkwamhij zuchtte en knarstehet klonk alsof een stalen hondeketting over steenen plaveisel schuurde Het leed geen twijfel of hij had bij de laat ste botsing een doodelijke wond opgeloopen en het was slechts een kwestie van tijd, hoe lang de inwendige bloeding nog zou aanhou den. Het land tusschen Jericho en Jerusalem is volmaakt kaal, niets dan rotsachtige bergen en ravijnen, zonder eenigen plantengroei aan weerszijden van den landwegslechts op een enkele plaats, boven bij een woestijn-pas, be vindt zich een karavanserail, een soort van logement, dat naar den Barmhartigen Sama ritaan genoemd is, aangezien hier het tooneel van het oude, bijbelsche verhaal zich moet hebben afgespeeld. Op de heenreis waren wij er reeds voorbijgekomen; verder hadden wij op den langen, mijlen-verren weg niets le vends aanschouwd dan een vrachtauto, die ergens diep in het dal stilhield; Arabische arbeiders waren er bezig den landweg te repareeren. Lang, voordat wij op den terugweg deze herberg bereikten, was de Ford in elkaar ge zakt, juist in de streek, waar de, uit den Bijbel bekende reiziger door roovers overval len werd; voorwaar, een bijzonder opwek kend voorteeken! vt.. Reeds tevoren had er een uitwisseling van 1 dal gedaald; onze auto was niet meer te passagjers plaats gevonden. Eenmaal, toen zien, er was niets dan verlaten terrein aan te beide zijden van den weg; alles was van een zeldzaam-onwaarschijnlijke werkelijkheid; akelig-werkelijk was slechts het feit, dat wij het waren, die hier voorwaarts sjokten, met mijlen nog vóór ons, midden tusschen de kale bergen van Judea, die op eindelooze, verval len ruïnen geleken. De duisternis begon vallen, uit de ravijnen sloegen koude lucht golven ons tegen; de omgeving heette zeer onveilig; men kon zich voorstellen, hoe reizi gers hier door roovers overvallen konden worden. Ook was het denkbeeld, hier in Pa lestina's bitter-kouden nacht, zonder bescher ming en zonder voldoende bedekking te moe ten overnachten, verre van aanlokkelijk. Wij keken naar de auto uit of die misschien ku mende was, maar hij kwam niet. Eenmaal echter, toen wij opnieuw achter om keken, zagen wij inderdaad een auto, maar een andere: een grooten wagen! Opge wonden plaatsten wij ons alle drie midden op den weg met omhoog-geheven stokken, om hem aan te houden. Met sneltrein-vaart gleed hij naderbij, bijna geruischoos, een lan ge, gesloten glazen kast, fonkelnieuw, een reusachtige, Amerikaansche luxe-wagen. Toen hij zoover genaderd was dat hij ons kon zien, vermeerderde hij blijkbaar nog ex tra zijn vaart, zoodat hij als een illusie voor bij schoot en het volgende oogenblik meteen uit het gezicht was verdwenen. In de ééne se conde van het passeeren, hadden wij gezien, dat er een enkele passagier zich in den geca- pitoneerden wagen bevond. Hadden wij hem aan het schrikken gemaakt? Meende hij, dat wij roovers waren? Neen het was de Le- viet, die den gewonden reiziger aan den Weg liet liggen, zooals er geschreven staat! Gedrukter dan tevoren stonden wij op nieuw daar, op den landweg. Het was de laatste der vele toeristenauto's geweest die als wij, den toer naar de Roode Zee hadden gemaakt; deze had zich verlaat en joeg nu terug; andere auto's zouden stellig niet meer komen opdagen. Wij stooten opnieuw met on ze Stokken tegep den grond en zeiien onzen hopeloozen marsch weer voort; iets anders bleef ons niet over.... Wat was dat? Hoorden wij daar niet nóg eens weer een wagen achter ons? Het was intusschen te donker geworden om iets tl zien, doch naar mate hij nader bij kwam» deed hij den heelen landweg trillen. In hoo- ge mate opgewonden en zonder tevoren ge pleegd overleg, vormden wij een ketting dwars over den weg en zwaaiden met armen en stokken door de lucht. Het was de vracht auto, dien wij onder in het dal nabij de weg werkers gezien hadden en die nu, na beëin digde dagtaak, op weg naar Jerusalem was, de chauffeur stopt en nam ons op. Dit was de Barmhartige Samaritaan! Waren wij toevallig gewond geweest eü had men olie op onze wonden willen druppe" len, dan was hieraan geen gebrek geweest; de heele wagen droop ervan. Wij balanceer den den hoogen wagen in, die veel van een kiezelmijn had. Daar zaten, met den rug te gen de chauffeuris plaats aan, de gekleurde werklui, met, tusschen hen in een praatgra gen neger, dien wij met een sigarette tot on zen vriend maakten. De auto werkte zich eefl zig-zag weg op, knarsend en inspannend» want de weg was als een ladder zoo steil en onze vriend, de neger, vertelde ons, stralend van een andere vracht-auto, hoe deze kortge^ leden van den berg was omgekanteld' „zóóóó..." deed hij met aanschouwelijk g* baar „alle inzittenden kapot..." In triomf rijden wij Jerusalem binnen, in lichten, het warme hotel, het goee eten ejj de gele, versterkende wijn, die een meivsc als met inwendige zomerwarmte doortintel dit alles was een triomf! Tegen middernacht verscheen een k°P* kleurig individu, dat bescheiden in de 0 bleef staan met moede, holle oogen. Het w- de chauffeur van het Fordje, die zijn kwam halen. Inderdaad, hij had het wel v» diend! - In Palestina gebeuren heden ten dage wonderen: ljij had den auto opnieuw op Ha «bracht li

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 12