De barmhartige Samaritaan.
£ancU at 3-uUthouw-
Macktbecichten^
Jiunst en W etenschap
EINDVERSLAG VAN DE COMMISSIE
4 VAN RAPPORTEURS
over het ontwerp van wet tot wijziging en
verbooging van het tiende Hoofdstuk (oud-
(Hoofcstuk V) der Rijksbegrooting voor bet
chenstjaar 1932. (Rentelooze voorschotten
'ten behoeve van den groven tuinbouw in
V est-Friesland.)
I Nadat het Yoorloopig Verslag der Com
missie aan de Regeering was medegedeeld, is
Wn haar ontvangen de navolgende
Memorie van Antwoord.
f Dat de met het hier aangevraagde bedrag
»an 700.000 tot twee mifiioen gulden op
toevoerde steunverleening ten behoeve van den
groven tuinbouw in West-Friesland zeer ge
ring zal blijken te zijn, kan de ondergeteeken-
de niet onderschrijven Tot genoemd bedrag,
toeerkomende op gemiddeld 235 per H.A.,
Werd ook geadiviseerd door de Centrale Com-
.miasie van Advies, ter uitvoering van het
reeds verstrekte krediet, door den toenmali
'gen met de zaken van den Landbouw belasten
mis ter ingesteld. Dat sindsdien de alge-
«neene toestand, waarin de Nederlandsche
jhiinbouw verkeert, zeer veel ongunstiger is
jgeworden, moet helaas worden toegegeven
JDe regeering is te dien aanzien waakzaam
om te overwegen, welke maatregelen geno
men dienen te worden.
De Minister van Economische zaken
en Arbeid
T. J. VERSCHUUR.
De Commissie van Rapporteurs heeft ge
nteend met de mededeeling van dit antwoord
Ban de Kamer haar Eindverslag te kunnen
Sluiten.
LANGENDIJK.
Ons werd meegedeeld, dat de volgen
de week een deputatie uit vertegen-
.woordigers van den L. T. B., den Chris
telijken Boeren- en Tuindersbond, d<
jNeutrale Organisaties en de Provinciale
iCommissie uit de veilingen in Noord-
iiolland op audiëntie zal gaan bij den
minister van Economische zaken
^rbeid, ten einde hem nogmaals in
■ichten omtrent den noodtoestand in het
tuinbouwbedrijf. De minister is onge
twijfeld niet onbekend met de treurige
^omstandigheden, waarin de tuinbouw
verkeert, doch het kan ongetwijfeld
geen kwaad, gezien den ernst van
«toestanden op het oogenblik, hem
inaals te wijzen op de noodzakelijkheid
jvan een algemeene steunregeling voor
■den tuinbouw en het onvoldoende aan
jtte wijzen in de steunregeling die tot nu
toe, door het beschikbaar stellen van
1.700 000 in den vorm van rentelooze
voorschotten. Wat men den minister wil
meedcelen, zal dan ook als een laatste
■noodkreet moeten worden beschouwd en
•men mag aannemen, dat, wil men alge
heels ondergang van het eens zoo
bloeiende tuinbouwbedrijf voorkomen,
andere middelen zullen moeten worden
aangewend, 't Is te hopen, dat de depu-
(atie den minister van spoedig ingrijpen
veet te overtuigen.
en
te
de noteering beheersctrt door de poHttek der
crisis-zuivel-wet.
i KiM-cmaiin ¥e ^cijns wordt gestort in het crisfe-zui-
de Hulpverleening aal?"de melk- I onds en uit dit fonds worden de zuivel-
de „nuipverieenmg aan <fc melk- J boeren gesteund. Zoo zal b.v. aan de boeren
1 25 cent per Liter melk van 3 vet worden
uitgekeerd voor de periode van 11 tot en met
30 Juli.
Exporteurs, die boter naar het buitenland
zenden, ontvangen bij den export den ac
cijns terug, daardoor zijn zij in staat naar
het buitenland te blijven exporteeren tegen
DE UITVOERING VAN DE CRISIS-
ZUIVEL WET
De heer L. Bückmann. regeeringscotnmis
saris voor de „Hulpverleening aan de melk
veehouderij", heeft in een der zalen van de
crisis-zuivei-centrale, Laan van Meerder-
voort 84 te Den Haag. aan de vertegenwoor
digers van de pers een uiteenzetting gegeven
van doel en werking van de crisis-zmvelwet.
Het doel is zooveel mogelijk te bevorderen,
dat de veehouders hun productiekosten zullen
kunnen dekken, hetgeen voor het gros der
melkveehouders opverre na niet bet geval is.
De toestand is zoo, dat in overgroote meer
derheid der gevallen de melkveehouder thans
den verbruiker subsidieert, die van onge
woon lage prijzen profiteert, terwijl de pro
ducent zelfs niet aan zijn productiekosten
toekomt en dus dagelijks groote verliezen
wereldprijs.
Om te voorbomen, dat er fn boter naar het
buflenland wordt gespeculeerd, worden al
leen uitvoervergunningen verleend ten aan
zien van vaste handelsrelaties van den expor
teur.
De prijs van de boter is niet constant.
Wordt ze duurder, dan stijgt ook de prijs
1ries mar.
lütawuji v»-
de^ce van en'"' aa rh i f die^poTn «'m 1ZC' staan" van de margarine. De regeling voor de mar-
r deo algemeen en verlangen worden bediend (israëlieten, vege-
veren geen afspiegeling van
toestand).
tariêrs c 3.).
Bij het mengen van boter met margarine
genoemde prijsniveau behoefden te worden
afgezet. Somtijds kan aanmerkelijk meer be
dongen worden. Wel zijn de prijzen thans
weder gedaald, doch zij liggen nog boven
den garantieprijs, en aangenomen mag wor
den, dat, ook al zou na de bekrachtiging van
dit ontwerp de prijs tot garantieprijs dalen,
het aantal eieren, dat dan nog zal moeten
worden opgeslagen beperkt zal blijven. Zou
de regeling niet tot stand komen, dan zou
er geen middel bestaan, eene onverhoopte in
zinking tot beneden het garantieniveau te
verhoeden.
Dat deze regeling een ernstig risico voor
de schatkist zal medebrengen, kan de mi
nister niet beamen. Weerleggen de feiten dit
vermoeden reeds, nu slechts plm. 4,250,009
eieren behoefden te worden opgelegd om den
prijs, welke aanvankelijk aanmerkelijk be
neden het garantieniveau lag, daarop te bren
gen en gedurende geruimen tijd nadien in
zinking daar beneden te voorkomen, ook de
berekening van het uiteindelijk risico voor het
rijk gaf reeds in klare cijfers een nooit te
overschrijden maximum daarvan. Gezien
echter den feitealijken toestand zal, buitenge-
1 i - - - - i~I I
woon levend van klank, ontroering Ja~ J
haar stem en een waarachtig begrip. 15
Dagblad van Rotterdam:
O.a. Imponeerend van klankschoonheid.
Nieuwe Arnhemsche Courant: v
Annie Woud is onze beste altzangeres rv,
twee geestelijke iiederen zong zij onver»,
ijkelijk.
Enschedé:
Annie Woud zong een viertal Schuberf
.iederen. Ze deed dit zoo buitengewoon ai,
maar weinigen gegeven zijn. De mooie stem
de prachtige manier van zingen, het verruk'
kelijke belcanto, het was alles schoonheid, jv
organist P. A. van Langen zal de zangeres
begeleiden en tevens twee orgelsolo's geven
A. K. 1
3iauuj
Het systeem van de crisis-zuivelwet, die 11 A-MJ UVl uiv-llgvu Tan
Juli 1932 in werking is getreden, komt neer (25 boter en 75 margarine) wordt een txmci
op het heffen van een belasting, die door de zeer strenge controle uitgeoefend in de fabrie- wone omstandigheden daargelaten, het risico
binnenlandsche verbruikers moet worden op- ken en menc-inrichtingen. Hoe de distribu- ze'*s.r' Proc€n' van "e' geraamde met over-
- i;;i_ - or-hriirfIPf!
PUlUWUlwu~.v...
gebracht, omdat het nu eenmaal onmogelijk
is in die heffing ook het buitenland te betrek
ken.
De positie op de wereldmarkt is van dien
aard, dat zelfs de kostende prijs voor den Ne-
derlandschen zurvelboer bij export niet is te
bereiken; deze moet dus steeds verlies nemen
bij den uitvoer en ook de binnen:attdsche af
zet levert steeds verliezen op. De nuchtere
consequentie: dan het bedrijf stopzetten, kan
bij een levend organisme als de veestapel is,
niet worden aanvaard, wilde men de tanende
welvaart niet in een totale ruïne doen om
slaan.
Het is een volksbelang van de eerste orde,
dat Nederland als zuivel-exporteerend land
voet houdt op de buitenlandsche markt: de
export moet dus doorgaan.
Het is onjuist te meenen, dat de buitenlan
ders goedkoope boter ten onzen koste eten;
als wij ze niet leveren tegen wereldprijs, koo-
pen Engeland en Duitschland boter van De
nemarken, de Oostzee-landen, Rusland, Aus
tralië en Nieuw-Zeeland en betalen dan ook
niet meer dan den wereldprijs.
Het met den export gepaard gaande ver
lies moet worden gevonden in de belasting,
ken en mèng-inrichtingen.
tie zal geschieden van de onvermengde mar
garine aan het financiëel meest zwakke deel
van onze bevolking, staat nog niet vast.
Evenmin is er reeds een regeling geprojec
teerd over de wijze, waarop de andere spijs-
vetten, die margarine zullen kunnen vervan
gen, zullen worden belast.
Het is de bedoeling de bestaande verhou
dingen en relaties zooveel mogelijk Intact te
laten.
Ook op de kaas zal een heffing worden
gelégd, die uit den aard der zaak lager zal
zijn dan op de boter, omdat er minder boter-
vet inzit. Het geheele systeem toch berust op
het belasten van het botervet.
De consumptiemelk valt buiten de rege
ling, in zooverre, dat aangenomen moet wor
den, dat als de industriemelk (dat is de melk,
die verwerkt wordt tot boter, kaas, melk
poeder en gecondenseerde melk) in prijs
stijgt, de consumptiemelk automatisch ook in
prijs zal omhoog gaan. Indien dit niet zoo
ware, werd deze melk immers aan de indus
trie ter verwerking aangeboden, omdat dit
voor den producent dan loonender is.
met behulp van graphischc
niet over
schrijden.
De vrees, door sommige leden geuit, als
zouae deze steunmaatregel de uitbreiding
der kippenhouderij op onwetenschappelijken
grondslag in de hand werken, komt den mi
nister ongegrond voor. Immers, de garantie
strekt zich ten hoogste uit tot prijzen voor
versche eieren van 2.40 per 100 stuks netto
aan den pluimveehouder, terwijl de produrie-
kosten order gewone omstandigheden op
'295 per 100 stuks te stellen zijn, en juist bij
kippenhouders op onwetenschappelijken
grondslag deze kosten het grootste zijn en
blijven.
Dat ten gevolge van deze regeling de kos
ten van het levensonderhoud voor de arbei
ders zouden stijgen, moet weersproken wor
den, daar de regeling der prijzen der eieren
niet hooger kan opvoeren dan tot 2.40 per
100 stuks, een niveau, dat nog aanmerkelijk
beneden den normalen kostprijs 295) ligt
De minister geeft toe, dat de vrije handel
bij deze regeling voor de te verstrekken ga
ranties is uitgeschakeld, hetgeen echter niet
wil zeggen, dat hij de belangen van den vrijen
handel te veel uit het oog heeft verloren. Hij
stelt zich voor, dat ook aan den vrijen han
per
DE ACCIJNS OP BOTER.
Blijft volgende week 21 cents
pond.
De regeeringscommissaris voor de
hulpverleening aan de melkveehouderij,
•voorzitter der crisiszuivelcentrale deelt
mede, dat de heffing op boter ingevolge
de crisiszuivelwet voor de periode 1723
Juli op 42 ct. per K.G. is gehandhaafd
De binnenlandsche prijs in den groot
handel stijgt niettemin met 5 ct. per
■K.G. daar de Leeuwarden noteering
met 5 ct. omhoog is gegaan en dus komt
op 1.25 per K.G. De prijs van de boter
lin den kleinhandel wordt nu 1.40
V 1.50 per K.G
V Melkveehouders, die hun melk op ba-
eis boternoteering verkoopen, kunnen
•per 100 K.G. melk van 3 aanspraak
[maken op een 17 ets. hoogeren prijs dan
"In de thans loopende week.
De toeslag uit het crisiszuivelfonds
[blijft 1per K.G. melk van 3 vet
spijsvetten en ook op de producten, waarin
deze zijn verwerkt.
Het heffingssysteem, (dr>t gepaard gaat
met de toepassing van negen aparte merken
voor boter, voor margarine en weldra ook
voor allerlei eetbare vetten) i3 in hoofdzaak
van administratieven aard; doordat het stel
sel crisis-zuivel-centrale is: belasting bij de
bron, zal het publiek praktisch zeer weinig
van de werking der wet bemerken, behalve de
geleidelijke stijging van den boterprijs, die
echter nog steeds aanzienlijk blijft beneden
den prijs, die de Nederlandsche verbruiker
nog in 1929 voor de boter betaalde.
De belasting bedoelt n.1. niet verder te
gaan dan den veehouder een uitkeering te
garandeeren, die een richtprijs van 5 5 6
cents per Liter gewone melk bereikbaar
maakt, zijnde het equivalent van de onmis
bare productiekosten.
Het ligt in de bedoeling in de toekomst
den binnenlandschen boterprijs in den groot
handel te brengen op 1.60 iper Kg. Die
prijs is ook wel te bereike.
In 1931 bedroeg onze totale boterproductie
86 millioen Kg. boter, waarvan wij er 60
millioen Kg. zelf hebben geconsumeerd en
29 millioen Kg. hebben uitgevoerd. (Er is n.1.
ook buitenlandsche boter ingevoerd). Voor
1932 wordt het eigen gebruik geschat op 45
millioen Kg.; de productie inclusief import
op 80 millioen Kg. en de export op 20 milli
oen Kg. Het restant, 15 millioen Kg., wordt
verwerkt in de margarine, die daardoor ook
duurder wordt, maar tevens van beter kwa
liteit en voedzamer. (Het binnenlandsche ge
bruik van boter in totaal zou op deze wijze
in totaal gelijk blijven. Tevens komt een
aparte belasting op margarine).
De prijsregeling zal nu als volgt geschie
den.
Tot heden werd de boterprijs voor den
groothandel vastgesteld door de Leeuwarder
noteering (Vrijdags). In het vervolg wordt
Uitvoerig is,
voorstellingen en overvloedig cijfermateriaal,
die geheven wordfin den vorm van een belas- I stilgestaan bij de zeer ingewikkelde techniek del de gelegenheid geboden zal worden den
ting op botervet, margarine en andere z.g "'/voering der wet, die in zeer korten verkoop dezer onder garantie opgeslagen
s '- 6- 2. I tijd moest worden voorbereid, teneinde zoo eieren.
spoedig mogelijk den kritieken toestand voor
de veehouderij te ontspannen. Dit doel is,
dank zij ingespannen arbeid en krachtige
medewerking van de betrokken departemen
ten, aanvankelijk bereikt, ook al valt op dit
oogenblik nog in het geheel niet te voorspel
len, of aan de gekoesterde verwachtingen zal
worden voldaan, gezien het uiterst onzekere
van den wereldtoestand, die in niet geringe
mate de positie van ons zuwelwezen be-
heerscht.
MUZIEKWEDSTRIJD.
Daar stonden wij, de Deensche schilder
jAnton Hansen, de Deensche architect en ik,
op den landweg tusschen Jericho en Jerusa
jjem, bij invallenden schemer en waren ver
plicht door de volslagen-kale, troosteloos-
eenzame woestijn van Judea den weg naar
jerusalem te voet af te leggen! Aldus ge
schiedt, wanneer men met een auto schip
breuk lijdt!
Op de zonderlingste plaatsen zijn wij soms
gestrand, op de meest tooverachtige plekjes
Hi Denemarken; maar nergens geurde het
gras kostelijker en bleek het land verrassen
der dan bij dergelijke, onvrijwillige opont
boudjes; doch hier, midden in Palestina,
jvaren geen bloemen, geen frisch gras na den
4aatsten ademtocht van onzen Ford en er
bleef ons niets anders over dan bij schemer
duister op onze eigen voetjes naar Jerusalem
te tippelen.
Eenige Denen, die elkaar in eenzelfde hotel
je Jerusalem ontmoetten, hadden partij ge
maakt en twee auto's voor een uitstapje naar
de Doode Zee en Jericho, gehuurd. De eene
auto was een ellendig Fordje, dat een der
deelnemers, een archeoloog, gekozen had; het
voldeed klaarblijkelijk geheel aan zijn smaak,
het was je reinste antiquiteit, ergens uit een
Opslag van oud roest opgedolven. Wij waar
schuwden hem, maar hij was koninklijk
ambtenaar en bijgevolg onfeilbaar. Wij, de
overigen, kozen een lang-inodel, stevige
Buick. niet nieuw, maar gezond en zoo gin
gen wij er van door. Een Deensch beeldhou
wer en drie dames waren mee van de partij.
Tot aan de Doode Zee liep alles als op
rolletjes; op den weg naar Jericho echter, in
het woeste, vlakke land, verloren wij den
F.ord uit het oog; er bleef ons niet anders
over dan onzen weg voort te zetten, in de
hoop, dat wij elkaar in Jericho zouden terug
vinden. En dit deden wij ook midden in
<Je eenige straat van de stad, stieten wij met
«itój elkaar aan: 't Fordje reed
GARANTIE-REGELINO TEN BEHOEVE
VAN DE KIPPENHOUDERIJ.
Aan de memorie van antwoord inzake dit
ontwerp wordt het volgende ontleend:
Het komt den minister dienstig voor aller
eerst aan te geven, wat sedert de indiening
van dit ontwerp van wet is geschied
Volgens het plan van uitvoering zou in de
maanden Mei tot en met Juli het opslaan der
eieren in de koelhuizen plaats hebben. De
eieren in de maand April opgeslagen, kon dan
volgens het plan van uitvoering ook nog on
der deze regeling worden gebracht. Thans,
dat is drie weken vóór den einddatum, zijn
door de bij de N.P.F. aangesloten coöpera
tieve verkoopinstellingen 4,250,000 onver
kochte eieren in Nederlandsche koelhuizen
opgeslagen en 3,250,000 eieren in buiten
landsche koelhuizen ondergebracht. Deze
laatste hoeveelheid is reeds verkocht en moet
a.s. najaar en winter geleverd worden; bij
den koop werd door de koopers opslag in
een buitenlandsch koelhuis bedongen.
Mede dank zij de voorgenomen wettelijke
regeling een in elk geval te bereiken prijs
voor koelhuiseieren in het vooruitzicht stelt
zijn de prijzen der versche eieren op zoodanig
peil gekomen, dat afzet mogelijk werd voor
prijzen, welke daarmee correspondeeren, en
ge,n eieren beneden het in de garantieregeling
de Ford was blijven stilstaan, stapten wij
allemaal uit; het was laat geworden, da
Ford kwam niet verder en wij besloten, dat,
zoovele als er maar geborgen konden wor
den, over moesten stappen in de andere auto
en terug rijden. Wij, anderen, zouden dan,
zoo sne! als maar mogelijk was, met het
Fordje nakomen. Natuurlijk gingen de dames
vóór; de Buick vulde zich snel en reed
ijlings weg, terwijl de inzittenden ons vroolijk
toewuifden.
En daar stonden wij dus nu, Anton Han
sen, de architect en ik, want de archeoloog,
die de Fordauto op zijn geweten had, was
natuurlijk op weg naar Jerusalem!
Nog een stukje sleepte de auto zich voor
uit, onder piepen en knarsenaf en toe kwam
er een luchtsprong; de motor kookte en de
chauffeur kookte, terwijl hij staande reed,
zich buigend over den motor, met ééne hand
achter het stuur, met de andere een of andere
lek in de machine dichthoudend. Ten slotte
echter stiet de wagen zijn laatste adem uit,
zonder explosie, gaf nog even een gas-
dampje van zich af, het laatste; toen was al
les voorbij.
Er is een soort van menschen, die gewend
zijn met oude auto's te rijden, bewonderens
waardige wezens! Onze chauffeur, een ko
perkleurig individu, die ons niet verstond,
noch wij hem, ging er niet bij zitten, om hui
lend 's hemels hulp in te roepen, doch hi]
spreidde zijn gereedschap op den berm van
den weg uit, een heele verbandkist, en begon
met de reparatie. Hem helpen konden wij
niet; wij stonden erbij en wij huiverden. Ten
slotte weren wij het erover eens, dat wij
maar vast op stap zouden gaanvastberaden
stieten wij met onze stokken tegen den grond
en begaven ons op weg.
Nadat wij een half uur geloopen hadden,
werd het ons duidelijk, dat wij op deze wijze
Jerusalem niet zouden bereiken. Wij waren
over één pas geklommen en opnieuw in een
A.s. Zondag 17 Juli, en twee daarop vol
gende Zondagen zal de de R.K. Harmonie
„St. Caecilia", dir. P. N. Joosen, ter gelegen
heid van haar 1214-jarig bestaan, een wed
strijd voor Harmonie- en Fanfarekorpsen in
den Muziektuin houden, waarvoor 46 ver-
eenigingen hebben ingeschreven, en een
groot aantal prijzen beschikbaar zijn. Eiken
dag wordt begonnen met een marschwed-
strijd route Laat, Schoutenstraat, Breed-
straat terwijl de Zaterdagen als inleiding
beschouwd worden door in den Muziektuin
's avonds van 8 tot 10 uur een concert te
geven.
Zondag, 17 Juli, half 12, officieele ont
vangst op het Stadhuis door het Gemeente
bestuur van Juryleden, dirigenten, enz.
KERKCONCERT.
Het mannenkoor „Orpheus", dirigent Nico
Hoogerwerf, geeft het jaarlijksch concert op
Dinsdag 19 Juli in de Groote Kerk, waarop
men verschillende werken zal zingen, die, hier
een eerste uitvoering beleven ,J'Orgue"
van de Rillé wordt op verzoek gezongen.
Als solisten treden op inej. Annie Woud.
de ook hier zeer gewaardeerde altzangeres uit
Haarlem, die uitgenoodigd is in Augustus in
Neurenberg te komen zingen.
Over haar optreden in ons land schreven
verschillende bladen aldus:
Algemeen Handelsblad:
Zang voortreffelijk, technisch beheerscht en
van voordracht verfijnd en verinnerlijkt
(Lied „Die Nacht").
Utrechtsch Dagblad:
Annie Woud zong haar partij buitenge
DE KAASMARKT.
ALKMAAR, 15 Mei 1932. Op de hedeg
gehouden kaasmarkt waren in totaal 85 sta-
pels, wegende 102418 K.G. kaas aangevoerd,
waarvan de prijzen als volgt: Fabriekskaas;
58 stapels Kleine 21, 6 stapels Commissie
19. Boerenkaas: 12 stapels Kleine 19;
9 stapels Commissie 19. Alles met rijks,
merk. Handel matig.
ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 15 Mei 1932. Op de heden
gehouden veiling werd betaald voor: Aard-
appelen per 100 K.G. 1.103; Aard
beien per slof 19—51 cent; Aalbessen pei
100 pond 7—16; Andijvie per 100 stuks
0.60—2.80; Bloemkool le s. per 100 st,
27; Doperwten per 100 pond l_
7; Druiven per 100 pond 3537;
Kropsla per 100 stuks 1 3.60; Knol-
selderie; Komkommers pier 100 stuks 2^.
6.50; Meloenen per 100 stuks 14—42;
Perziken per stuk 212 cent; Postelein per
bakje 1016 cent; Peulen per 100 pond 2
12; Rabarber per 100 bos 16;
Selderie per 100 bos 0.502.10; Spina
zie per bak 29—52 cent; Snijboonen per 100
pond 4.50—12; Dubbele spercieboonen
per 100 pond 7—8.50; Tuinboonen per
zak 20—75 cent; Uien per 100 bos 110—
5.10; Wortelen per 100 bos 15.
DE VEEMARKT.
ALKMAAR, 16 Juli 1932. Op de heden
gehouden veemarkt waren lanvoer en prijzen
als volgt: 17 Paarden 70250; 18
Melkkoeien 130200; 26 Nuchtere kalv,
(slacht) 3—10; 2 Vette schapen 8—
12; 5 Bigzeugen 40—45; 7 Schram
men 10—16; 26 Biggen (10 weken) 6
8. Handel zeer stug.
DE PIEPKUIKENM^RKT.
ALKMAAR, 16 Juli 1932. Op de heden
gehouden Piepkuikenmarkt waren aange
voerd, 24 kisten en 2 korven. Prijs 64)75 ct
per K.G. Handel matig.
DE BOTERPRIJZEN.
ALKMAAR, 16 Juli 1932. Op de heden
gehouden Botermarkt werd betaald voor Fa-
brieksboter le s. 50—60 cent en 2e s. 45—50
cent per pond. Eieren (groothandel) 2 50—
2.90. Eendeieren 2.25.
BROEK OP LANGENDIJK, 16 Juli '32.
Langendijker Groentenveiling. 2500 stuks
Bloemkool le s. 1.503.10 per 100 st:,
56000 K.G. Roode Kool les./ 0.60—
1.50; 2700 K.G. Gele Kool 0.60—
f 1.50; 450 K.G. Zilvernep 9.90—10.10;
650 K.G. Slaboonen 13.50—15; 10500
K.G. Tomaten: A 12.20—13.10, B
14.1014.70, C 10.60—11.30, CC
3.70; 275000 K.G. Aardappelen: Schot-
sche muizen 1.2/0—2.80; Schoolmeesters
2—2.70; Blauwe 3.40—3.90; Drie-
lingen ƒ1.70—2.50, alles per 100 K G
WARMENHUI7EN, 15 Juli 1932. Schot
sche muizen 1.30—2.70; Drielingen
1.70—2.20; Grove 1.40180;
Eigenheimers 3; Blauwe Aardappelen
3 40—3.50; Roode Kool 0.60; Zilver-
nep 6.80.
Aanvoer: 77533 KG. Aardappelen; 375
K.G. Roode Kool; 58 K G. Zilvernep
NOORDSCHARWOUDE, 15 Juli 1932.
248000 K.G. Aardappelen: Groote Schot-
sche muizen 1.40—1.70, Schotsche mui-
zen 1.303.30; Drielingen 1.90
2.70, BI. Eigenheimers 2.703.20;
220 K.G. Spercieboonen 17—f 20; 45
K.G. Tuinboonen 1.20; 800 K.G. Zilver
nep 7.40-ƒ 9.40; 20 K.G. Peulen 4.50;
===^=M<
pal op ons in, zoodat wij, als twee bronstige
herten, waarvan de geweien in elkaar ver
ward raakten, gescheiden moesten worden.
De Ford was zenuwachtig; het was reeds de
tweede botsing op dezen dag, naar wij verna
men. Hij had twee ezels overreden, waarop
hevig gebalk van de zijde der ezels en hunne
Arabische drijvers was gevolgd en aange
zien ezels harde en knnokkelige huisdieren
zijn, had de Ford een deuk opgeloopen.
Ook de archeoloog, de feillooze man, had
een schok gekregen; hij zag nog heelemaal
groen.
Op den terugweg bleven wij bijéén, hoewel
de Ford slechts langzaam vooruitkwamhij
zuchtte en knarstehet klonk alsof een stalen
hondeketting over steenen plaveisel schuurde
Het leed geen twijfel of hij had bij de laat
ste botsing een doodelijke wond opgeloopen
en het was slechts een kwestie van tijd, hoe
lang de inwendige bloeding nog zou aanhou
den.
Het land tusschen Jericho en Jerusalem is
volmaakt kaal, niets dan rotsachtige bergen
en ravijnen, zonder eenigen plantengroei aan
weerszijden van den landwegslechts op een
enkele plaats, boven bij een woestijn-pas, be
vindt zich een karavanserail, een soort van
logement, dat naar den Barmhartigen Sama
ritaan genoemd is, aangezien hier het tooneel
van het oude, bijbelsche verhaal zich moet
hebben afgespeeld. Op de heenreis waren wij
er reeds voorbijgekomen; verder hadden wij
op den langen, mijlen-verren weg niets le
vends aanschouwd dan een vrachtauto, die
ergens diep in het dal stilhield; Arabische
arbeiders waren er bezig den landweg te
repareeren.
Lang, voordat wij op den terugweg deze
herberg bereikten, was de Ford in elkaar ge
zakt, juist in de streek, waar de, uit den
Bijbel bekende reiziger door roovers overval
len werd; voorwaar, een bijzonder opwek
kend voorteeken! vt..
Reeds tevoren had er een uitwisseling van 1 dal gedaald; onze auto was niet meer te
passagjers plaats gevonden. Eenmaal, toen zien, er was niets dan verlaten terrein aan
te
beide zijden van den weg; alles was van een
zeldzaam-onwaarschijnlijke werkelijkheid;
akelig-werkelijk was slechts het feit, dat wij
het waren, die hier voorwaarts sjokten, met
mijlen nog vóór ons, midden tusschen de kale
bergen van Judea, die op eindelooze, verval
len ruïnen geleken. De duisternis begon
vallen, uit de ravijnen sloegen koude lucht
golven ons tegen; de omgeving heette zeer
onveilig; men kon zich voorstellen, hoe reizi
gers hier door roovers overvallen konden
worden. Ook was het denkbeeld, hier in Pa
lestina's bitter-kouden nacht, zonder bescher
ming en zonder voldoende bedekking te moe
ten overnachten, verre van aanlokkelijk. Wij
keken naar de auto uit of die misschien ku
mende was, maar hij kwam niet.
Eenmaal echter, toen wij opnieuw achter
om keken, zagen wij inderdaad een auto,
maar een andere: een grooten wagen! Opge
wonden plaatsten wij ons alle drie midden
op den weg met omhoog-geheven stokken,
om hem aan te houden. Met sneltrein-vaart
gleed hij naderbij, bijna geruischoos, een lan
ge, gesloten glazen kast, fonkelnieuw, een
reusachtige, Amerikaansche luxe-wagen.
Toen hij zoover genaderd was dat hij ons
kon zien, vermeerderde hij blijkbaar nog ex
tra zijn vaart, zoodat hij als een illusie voor
bij schoot en het volgende oogenblik meteen
uit het gezicht was verdwenen. In de ééne se
conde van het passeeren, hadden wij gezien,
dat er een enkele passagier zich in den geca-
pitoneerden wagen bevond. Hadden wij hem
aan het schrikken gemaakt? Meende hij, dat
wij roovers waren? Neen het was de Le-
viet, die den gewonden reiziger aan den Weg
liet liggen, zooals er geschreven staat!
Gedrukter dan tevoren stonden wij op
nieuw daar, op den landweg. Het was de
laatste der vele toeristenauto's geweest die
als wij, den toer naar de Roode Zee hadden
gemaakt; deze had zich verlaat en joeg nu
terug; andere auto's zouden stellig niet meer
komen opdagen. Wij stooten opnieuw met on
ze Stokken tegep den grond en zeiien onzen
hopeloozen marsch weer voort; iets anders
bleef ons niet over....
Wat was dat? Hoorden wij daar niet nóg
eens weer een wagen achter ons? Het was
intusschen te donker geworden om iets tl
zien, doch naar mate hij nader bij kwam»
deed hij den heelen landweg trillen. In hoo-
ge mate opgewonden en zonder tevoren ge
pleegd overleg, vormden wij een ketting
dwars over den weg en zwaaiden met armen
en stokken door de lucht. Het was de vracht
auto, dien wij onder in het dal nabij de weg
werkers gezien hadden en die nu, na beëin
digde dagtaak, op weg naar Jerusalem was,
de chauffeur stopt en nam ons op.
Dit was de Barmhartige Samaritaan!
Waren wij toevallig gewond geweest eü
had men olie op onze wonden willen druppe"
len, dan was hieraan geen gebrek geweest;
de heele wagen droop ervan. Wij balanceer
den den hoogen wagen in, die veel van een
kiezelmijn had. Daar zaten, met den rug te
gen de chauffeuris plaats aan, de gekleurde
werklui, met, tusschen hen in een praatgra
gen neger, dien wij met een sigarette tot on
zen vriend maakten. De auto werkte zich eefl
zig-zag weg op, knarsend en inspannend»
want de weg was als een ladder zoo steil en
onze vriend, de neger, vertelde ons, stralend
van een andere vracht-auto, hoe deze kortge^
leden van den berg was omgekanteld'
„zóóóó..." deed hij met aanschouwelijk g*
baar „alle inzittenden kapot..."
In triomf rijden wij Jerusalem binnen, in
lichten, het warme hotel, het goee eten ejj
de gele, versterkende wijn, die een meivsc
als met inwendige zomerwarmte doortintel
dit alles was een triomf!
Tegen middernacht verscheen een k°P*
kleurig individu, dat bescheiden in de 0
bleef staan met moede, holle oogen. Het w-
de chauffeur van het Fordje, die zijn
kwam halen. Inderdaad, hij had het wel v»
diend! -
In Palestina gebeuren heden ten dage
wonderen: ljij had den auto opnieuw op Ha
«bracht li