en ELLY BEINHORN TE VIGO. DE VLIEGWEER TE ZURICH BEGONNEN. TWEE MILITAIRE VLIEGTUIGEN NEERGESTORT. HET GROOTSTE ZEIL VLIEGTUIG TER WERELD NEERGESTORT. De piloot per parachute gerec h" Zürich is niet alleen een der grootste iteden van Zwitserland, het middelpunt der Zwitsersche beschaving en leidende Qdndels- en financieele centrum van net land, maar ook Zwitserlands groot ste vreemdelingen- en verkeerscentrum. Van Zürich uit kan men zeer mooie uitstapjes maken naar het 3 ierwoua- stedenmeer, den Gotthard, het Engadin, de provincie Appenzell, het Bodenmeer, naar Schwarzwald en Tirol. Zürich is heerlijk aan het Züricher- meer gelegen en is niet alleen ^tgang*- punt voor het reizen in Zw'1,.ser,*"H: doch ze bezit ook zeer mooie oude Kunstgebouwen. Zürich bezit, «als groot© stad, het grootste vliegveld van ZwltserI^nd' Dubendorf', dat door de Alpenvluchten beroemd is geworden. Den 1 Augustus worden in Zurich de Bondsdagfeesten met grooten ul;_ter gevierd, de stad wordt dan geheel ver licht En daar tij zich kilometers! langs het meer uitstrekt, tot aan den voet der Alpen, zal tij een sPr®5)kj®8* achtigen aanblik bieden, en zal een ieder die naar Zwitserland een reisje maakt, niet mogen verzuimen Zu"co te bezoeken. Het zal h»m ongetwijfeld voldoening schenken. avond rustig met zijn meisjesophet tooneel 7. Z7Pnen De redactie van het dèsbeti effend artikel was niet; juist en om- t officieek „badplaats in casu de Afrmajtfsche -ad- en zweminrichting kon de Sagde ricb absoluut niet gunstig uit- Utea^n verband met dit niet bepaald mee- 2*ande optreden werd het dan ook noodig geaS deze zwemoefening op 5 Augustus voort te zetten. Vtaay mi jtcui&ad füitsluitend Ze hands artikelen). yan i5 regels 60 cent bij vooruit betaling te voldoen. had doorgebracht en niet meer had genoten dan 2K pot Munchener. Er was een door de herren Cor Dekker en Baars verwekte twist ontstaan en hij had dit belangwekkend inter mezzo als onschuldig toeschouwer willen ga deslaan, toen hij plotseling op de hiervoren omschreven manier door Visser ur zijn nek was gepakt. De twee getuigen bevestigden Dlechtig deze verklaring, waarop werd beslo ten op 5 Aug. het onderzoek te hervatten. KALFSVLEESCH IS KALFS- VLEESCH, MAAR HALF LICHT IS HEELEMAAL GEEN LICHT Een 18-jarige inboorling van Heems lerk, genaamd Renier de Gr., fietste in den avond van 17 Juli door de gemeente Akersloot op een rijwiel, waarvan de lan taarn een lichtverschijnsel vertoonde, ter sterkte van de bekende gloeiende spijker. De gemeenteveldwachter Hoogland nam daar mede geen genoegen en maakte proces-ver baal op. De vertegenwoordiger van Heems kerk, heden terecht staande, ging echter ab soluut niet accoord met de dagvaarding en wist door zijn protest te bewerken, dat de zaak op 5 Augustus in tegenwoordigheid van den verbalisant verder zal worden afgewik keld. DE OUDSTE VERTEGENWOOR- DIGER VAN HET STEEN HOUWERSTRIO WAS AANGEWEZEN ALS WETTELIJK HOOFD VAN JUT Een controleerend ambtenaar der arbeids inspectie ontdekte in den avond vaa 3 Juni te Alkmaar in een werkplaats der firma C. al daar een arbeider, die zich bezig hield met een steen te schuren Aangezien het einde van den wetteliiken werktijd was 6 uur, was het natuurlijk kip ik heb u, en stond heden het hoofd van h i bedrijf, de 5t -jarige heer Stephanus S. wegens de arbeidswetsovctre- aing terecht. Zijn verweer, dat het hier be trof een zijner zoons die beiden in de f'rma ïiin opgenomen, werd als waard«"( os ter zij dc gesteld omdat de vader weid aange merkt als hoofd van het bedrijf, waarop de steeniging van den steenhouwer Stepharus werd voltrokken en de comaarai.t veroor dreld P>f f 2 boete of 2 dagen DERGELIJKE ROEKELOOZE KREEFTENEXERCITIES WORDEN ALS STRAFBAAR AANGEMERKT. De chaufteur van de firma Laan te Aven horn. de heer Simon G., zou op 9 Juli met zijn vrachtauto, vanaf de zijde van den Ffoornschen weg de pas „gedichteêê Friesche brug oprijden, toen een van de andere zijde naderende autobus hem noopte tot den te rugtocht Zoo men weet kunnen op dit kunststuk van Waterstaat alleen twee kinder wagens elkander ongehinderd passeeren. De vrachtauto-chauffeur, hierboven aangewezen, was echter zoo onnadenkend, om zonder signaal of eenig ander merkbaar teeken, plot seling te retireeren met gevolg dat het rij wiel van den 18-jarigen stucadoor Simon Stelling uit Enkhuizen, die achter den auto had nnst gevat, door het grove vehikel werd gegrepen en niet onbelangrijk beschadigd. Ter zake deze ontoelaatbare handeling werd genoemde chauffeur heden veroordeeld tot 15 boete of 15 dagen hechtenis. De schade aan het rijwiel bedroeg 18. doch aangezien het jonge mensch niet meerderjarig was en geen machtiging van zijn vader of voogd kon overleggen, kon geen civiele actie wor den ingesteld. A* tweede getuige fungeerde de heer M Krook vischhande.aar te Alkmaar aan wien werd toegedacht een bedrag van f 1 50 voor verzuim. Begrijpe'iik was deze getuige, die op marktdag heel wat meer had kunnen ver d:en»n, met dit bedrag 'ang niet tevreden! Wat zal die voldoening toenemen als de beroemde sloop- en afbraakcommissie „Wei ter" haar voorste' om sPchts 60 ct toe te schatten, ziet ingewilligd! JEDER FRlTiLlNG HAT NUR EINE MAI! De 18-iarige stoffeerder W. C B uit Alk maar was m den avond van 10 Juli op den Bergerweg betrapt wegens wielrijden zonder licht. Op grond van zijn beschroomde ant woorden meende de kantonrechter te mogen distilleeren. dat de goede iongen met een aan trekkelijk meisje op stap was geweest en dus aan zijn verlichtingsapparaten niet de noo- dige zorg had geschonken Bevestiging van dit trouwens volstrekt niet onredelijke ver moeder. werd niet verkregen, doch de on volmaakte wielrijder veroordeeld tot boete of 3 dagen hechtenis. DE JURIDISCHE „VRIJE-SLAG" ZWEMKAMPIOEN. Een 18-jarige handelaar met een moedige facie, Hendrikus Petrus J„ woner van de Trompstraat te maar. had op Zondag 10 Juli zwemkunst vertoond in het N. H. Kanaal welke vertooning echter niet oorbaar werd geacht in verband met artikel 204 van de algem. politieverordening. De gehandicapte zwemmer stond alsnu te-echt en nam de vrijheid juridische en zakelijke critiek TE KOOP een zoo goed als moderne KINDERWAGEN. Adres KRUISLAAN 8 nieuwe K laps* oei en 93 cent, prima houten klapstoelen, pracht divan m®. ren_ veeren 10. best fornuis 9, de pathéfoon met platen 12-w. o- n. J L. Sostman Jr., Verkooplokaal, Ridderstraat 10 - £uchtoaact TER OVERNAME BOEKEN H. enkele 3e klas en A afd. EGMONDERSTRAAT 5. B S TE KOOP GEVRAAGD alle soorten WEEKBLADEN en TIJDSCHRIFTEN tegen de hoogste waarde. Jb. KOOIJ, Fnldsen 95. Prima veerenbed 10, Kapokbed 5, Ledikant met spiraalmatras en kapok matras 17.50, Kinderledikant (wit laqué) z. ga. n. 5.50, kinderstoel 2, enz DEKKER, Laat 182. BOEKEN le, 2e en 5e klasse R. H. B. S. TER OVERNAME AANGEBODEN. J. VLUG, St. Anthoniusstraat 6. AANGEBODEN BOEKEN H. B. S. en Gymnasium, klas 14. LIJNTEEKEN- GEREI en FLORA's. EGMONDERSTRAAT 8. Prima Duitsche PIANO, kruissnarig, in metaal gebouwd z. g. a. n. 135, Spie gelkasten, Stoelen, Badkuipen, Tuin banken, Ledikanten, enz. Koopjes. Verkooplokaal DEKKER, Laat .182 Pracht TUIN AMEUBLEMENT, zeer chic, modern eiken WASCIITAFEL, zwarte Duitsche PIANO. OOSTERZIJDE 181 Heiloo. TE KOOP wegens vertrek een SCHOENMAKERSUITPOETSMACHINE (zonder stofafzuiging' met 1 P K. nieuwe A.E.C I electromotor en complete serie SCHUUR- en UITPOETSAPPARATEN 35, een gebruikte HAARD (merk Per manent) 20, een rood pluche Canupé'tje 15. Te bevragen Geestersingel 3. AANGEBODEN BOEKEN voor alle leerjaren H. B. S. Adres BAANSINGEL 1, A'kmaar. TE KOOP GEVRAAGD EEN FOTO TOESTEL, maat 6X9, met goede lens. Brieven met opgave van lenssterkte, prijs en uitv. inlichtingen onder letter H 642 bureau van dit blad. Zeldzame aanbieding wegens over compleet, prima merk the all tone cro 4 lamps RADIOTOESTEL gek 400 m. of zonder luidspr. voor elk aann. bod. Te hooren GASHOUDERSTRAAT 23. TE KOOP 3 lamps RADIOTOESTEL met accu en Sterling luidspreker en tevens PHOTOTOESTEI* 13 X 18 met' lens en drie chassis GASHOUDERSTRAAT 23. vracht- en postruimten er lang met op ach ringen, zooals reeds gezegd, hooger is geworden. de snelheid L& journalisten hebben dan ook aan den lijve ondervonden, hoe enorm vlug de Oehoe van en naar hooger sferen vloog, hoe buiten gewoon gemakkelijk ze bestuurbaar is, in de on nn Hpn erond. Ze heeft geen sleep- staart- TE KOOP STRANDWAGENTJE en KINDERSTOEL 5. WESTERWEG 129. f 4 BOEKEN TE KOOP GEVRAAGD 2e klas HBS. J. RIS, Ged. Nieuwe- sloot 87, Alkmaar. TE KOOP pracht HEERENRIJWIEL met terugtraprem, prijs 15. BOEZEMSINGEL 4 TE KOOP GEVRAAGD 2e hands GE- I IJKRICHTER 220 Volt. A. KÏEFT, Stompetoren. TE KOOP zoo goed als nieuw eenige goede HEEREN- en DAMESHORLOGES, gouden KEIIINGEN en zes zilveren LEPELS en VORKEN S. W. VET. Verdronkenoord 5. 2e hand>rh AUTOBUITEN- en BIN NENBANDEN' TE KOOP - JAAP BAKKER Stoom Vutraniseerini Dub- belehuu-t 12 Te 780 te A'kmaar Hollandia" Verkooplokaal heeft spot koopjes in ledikan'^n, bedden, matras sen, dekens, stoelen, linnenkasten spie gels. tafels eiken dressoir 18 50. enz z g a n J L Sostman JrPidderstr. 10. Pracht DAMESRIJWiELFN 19 00— 2100 Als nieuw Heerenrijwie. met Torpedonaaf 18 50. Transport f 17 50, enz. - NIEROPs RIJWIELHANDEL St. Annastraat 41. 3 blij- be- Alk- zijn Wij hebben gebruikte MEISJES- en JONGENSRIJWIELEN TE KOOP GEBR PESSER. Koorstraat 43 45. TE KOOP s g a n KINDERWAGEN^ wijn kleurig. __N. G Piersonstraat 29. Rochdale p,Kf" !n e^eden staat zijnde STRIJK- Pl.ANK IE KOOP GEVR. Br met opg. van prijs en afmeting onder letter L 645 bureau van dit blad TE KOOP prima ééncylinder MOTOR- HIJW IEL met duo en wegenbelasting merk Cleveland Elk aannemelijk bod A s Maandag 's avonds 7—10 uur FNIDSEN6 TE KOOP een goed onderhouden 2 persoons FORD, 85. PATERNOSTERSTRAAT 5b. TE KOOP 2 DAMESRIJWIELEN als nieuw. OUT s Moffelinrichting Landstraat 56. TE KOOP INZINKNAAIMACHINE" PHOEXIX HEERENRIJWIEL, z. g. a n. HOLLEWEG 175, Heiloo. DE K.L.M. EN DE HOLLAND—INDIE-VLUCHTEN. Nieuwe toestellen komen op de lijn. De Indië-vluchten nog zeker der en beter. (Van onzen eigen correspondent.) „En dus, mijne heeren". aldus de heer Plesman, „geschieden al deze dingen om Indië-vluchten nog beter en zeker te maken, zoodat wij in October a.s. practisch de garan tie kunnen geven, dat de post in 9 dagen over zal zijn. Deze hoopvolle woorden wer den gesproken door den directeur der K.L.M., op een bijeenkomst van persvertegenwoor digers op het vliegveld Schiphol, waar men op uitnoodiging van de K-L.M. bijeen was gekomen om de nieuwe Fokkers te bewonde ren, die binnenkort op de Indië-lijn ingezet zullen worden. De ontvangst was, als altijd, allercharmanst, en onder een kopie koftie heeft de heer Plesman een gloedvolle inlei ding gehouden over de Holland—Indie- vluchten, mede in verband met de beide nieu we F XVII I-machines, die op het cementen platform stonden te pronken. En in den zin, aan het begin van dit arti kel, is eigenlijk alles samen te vatten, dat ieder Nederlander, die iets voor vliegen en ondernemingsgeest voelt, moet interesseeren, n.1. dit: dat de Holland—Indië-vluchten, die al zóó regelmatig plaats hebben, dat er per slot van rekening niet meer bij gedacht wordt, nog bedrijfszekerder en beter zullen worden En dat in de eerste plaats door de nieuwe Fokkers. De F XVIII, die juist afgeleverd zijn, de Oehoe en de Pelicaan, zijn eigenlijk vrijwel van hetzelfde type als de nu op de lijn gebezigde F XII, alleen is door practischer indeeling en een iets smallere en langere cabine, een vlugger type verkregen. In de practijk komt dat hierop neer, dat de nieuwe machines een kleine 15 K.M. per uur sneller geworden zijn, hetgeen voor een dag traject van 8 uur vliegen, een uitstekende reserve en waarborg is. Ook al, omdat ze uit gerust met 3 uitstekende Wasp-motoren van 450 P.K., die al meer dan eens hun proeven van betrouwbaarheid en zuinigheid, wat ben zine- en olieverbruik betreft, hebben afgelegd. Een tweetal van deze mooie Fokkers zijn a! afgeleverd, nog een drietal staat er op stapel. En als die klaar zijn, heeft de Indië-vloot de beschikking over maximum tien F XII en vijf XVIII. Ondanks de slechte tijden is er steeds een kleine stijging van het post- en passagiers vervoer merkbaar. Zij, die zich de laatste weken blind hebben gestaard op een mindere aantal Kilogrammen post, die naar Indië gin gen, vergeten dat de Indië-vliegtuigen tegen woordig een tusschenlanding in Leipzig ma ken, waar de post ingeladen wordt, d'e vroe ger op Schiphol binnenkwam. De Duif, bv., aie Donderdag vertrok, nam in Leipzig 32 K.G. post en 48 K G. vracht mee. Ook het passagiersvervoer neemt geleide lijk toe. Dezelfde Duif vertrok met 3 passa giers, twee voor Batavia en een voor Kara- chi. Op het traject BangkokRangoon is regelmatig plaats te kort, men vliegt daar drie en een half uur over een traject, waar de gewone vervoermiddelen vijf en een halve dag over doen. Ook CalcuttaAmsterdam is een geliefd traject. De Engelschen zijn dan in een week van Calcutta te Londen. Aardige trips zijn die naar Boedapest en Cairo; als men Donderdagmorgen uit Amsterdam start, is men Vrijdagmiddag om 5 uur te Cairo. Dergelijke mededeelingen stemmen prettig, ze bewijzen dat de Indië-lijnen in alle opzich ten voldoen, dat het publiek er hoe langer hoe meer vertrouwen in begint te krijgen Alleen er moet nog veel meer mail komen, als alle zaken en particulieren hun correspon dentie en vrachtgoed nu eens niet langer op een goudschaaltje wogen, en op enkele dub beltjes port keken, dan was er een groot ideaal van de K-LM.-directie verwezenlijkt. Maar in ieder geval, de vooruitgang is er, en al gaat het langzaam, er zit schot in. Een groote verbetering is ook tot stand ge- korren, toen in Juli 1931 ieder vliegtuig van radio voorzien werd. De K.L.M. nam marco nisten van Radio-Holland in dienst en beide partijen zim over deze samenwerking meei dan tevreden. Zoo is dan langzamrehand het aantal reis dagen teruggelopen tot 9 dagen. In de proefvluchtenperiode van 1928 bedroeg dit aantal 12 tot 20, bij den geregelden dienst van eens in de veertien dagen daalde dit tot 112 dag, terwijl de weekdienst, die 1 October 1931 geopend werd, al een gemiddelde van 9 dagen heeft. Er is kans, dat de nieuwe F XVIII toestel len deze 9 dagen nog meer terugbrengen, maar voorloopig zal de grootere kruissnel heid alleen gebruikt worden om zekerder te vliegen. De passagiersaccomodatie in de nieuwe machines is buitengewoon mooi. Terwijl de machines, voor de Europeesche lijnen be stemd, dertien makkelijke fauteuils bevatten, heeft de voor de tropen uitgeruste vogel een vijftal zeer gemakkelijke ligstoelen. Het in terieur, dat Hollandsch fabrikaat is, is bui tengewoon smaakvol en practisch. Een der fauteuils heeft een opklapbare tafel voor zich Dit is de zetel van den commandant. De bei de bestuurders lossen elkaar om de twee uur op den bok af, de niet-sturende houdt dan de administratie in orde, of regelt de zaak op de kaarten. Deze zitten zeer vernuftig in het tafeltje opgeborgen en nemen dus ook zoo weinig mogelijk plaats in. Links vooraan, bij jÜ "WJ8 de marconistenplaats, daar zijn tv TT WW»» -1 1 -y ZmAl''n-aar «n s.aar, wiel. De drie wielen hebben afz0nd®r1^ remmen, en de wendbaarheid is frappant. Wil men meer technische gegevens^ Vlucht 24.50 M., lengte 18.50 M., hoogte 4.70 M. lengte cabine 5.90 M., breedte cabine 1.63 M., hoogte cabine 1.85 M., "j111®1"1 cabine 17 M3., totale maximum inhoud ba gageruimen 6.40 M3. Gewichten: leeg (met ringen, remwielen en propellers) 4350 K.G., nuttige last 3200 Snelheid: maximum 245 K M. per uur, kruissnelheid 203 K-M. per uur, minimum 112 K.M. per uur. w n Stijgtijden1000 M. 5 min. 2000 M. 12 min., 3000 M. 22.2 min. Werkingssfeer: met volle tanks, bij kruis snelheid, 1500 K.M. in 7.4 uur. Zooals blijkt, zijn het geen Pandertjes, en het model is zeer sierlijk. In de lucht ligt de nieuwe aanwinst erg vast, en voor de vele krantenmenschen duurde de vlucht van een half uur met piloot Beekman eigenlijk nog veel te kort. Op deze persconferentie is voor de zoo- veelste maal bewezen, hoe onze nationale Maatschappij de belangen van haar diensten en passagiers behartigt, en dat Holland trots kan zijn op een luchtlijn als de Holland— Indië-route, waar grootere naties van water tanden. Dat dit nog lang zoo mag blijven. Elly Beinhorn is met de Cap Norte van den Norddeutscheti Lloyd te Vigo aangekomen. „Cap Norte" zette na een kort oponthoud te Vigo, de reis naar Bremershaven voort, waar het schip waarschijnlijk Maandag 25 Juli in de middaguren zal aankomen. Te Bremerhaven wordt een feestelijke ontvangst voorbereid O. m. zal Marga von Etzdorf aanwezig zijn. Verwacht wordt dat Elly Dinsdagmiddag 26 Juli te Berlijn zal arriveeren. tot TE KOOP AANGEBODEN CHROMA TISCHE ACCORDEON, 5 rijen, 120 bas sen, merk Schandall" Adres te bevra gen bureau van dit blad. Gister is de Züricher Vliegweek, welke 31 Juli zal duren, geopend. 150 vliegtuigen staan ingeschreven. De wedstrijden werden ingeleid door een stervlucht over 600 K.M.. waaraan door tien toestellen werd deelgeno men. Het weer was zeer ongunstig. Vier vliegtuigep hebben het moeten opgeven. Van de andere deelnemers wisten vier Dübendori binnen den vastgestelden tijd te bereiken. Twee militaire vliegtuigen zijn te Tokio om laag gestort. Het eene verongelukte* ten ge volge van een motordefect. De piloot en twee inzittenden werden gedood. Het andere stort te bij nachtoefeningen neer in de omgeving van Osaka. Bij dit ongeval werden twee per sonen gedood. Het grootste zeilvliegtuig ter wereld, de „Austria", eigendom van den zeilvlieger Kron leid, is Vrijdagmiddag te Wasserkuppe b" een glijvlucht verongelukt, doordat de beide vleu gels plotseling afbraken. Kronfeld redde zich met de parachute. £attden Juütêwut BUITENGEWONE VERGADERING VAN DE TUINBOUW VEREENIGING „DE TOEKOMST" TE ZUIDSCHARWOUDE. Reeds 3 jaar een ongunstigen toe stand bij den tuinbouw. Onder voorzitterschap van den heer S, de Boer werd gisteravond op verzoek van eenige leden een buitengewone vergadering gehouden van bovengenoemde vereeniging. Vóör 3 jaren terug, aldus spr., meende men al dat er iets gebeuren moest, want toen reeds was de toestand zeer ongunstig. Armoede is te vergelijken met een oud huis, want het kan lang aan, echter men heeft zich weten staande te houden. Met een variant van de operette zeide spre- ker: Zuster Anna. ziet ge nog niets komen, tn als er nog mets komt, dan blijkt het nog verkeerd te zijn. Wij worden er door verbï ÊeM A*, Wle0 m°eten Wi' de 8Chuld «eve' Lwï Mlge omstand'gheden vallen in de geheele wereld waar te nemen, en over het al gemeen w het niet veel beter dan in Nederland de0Oschu°.e egnev^ rlij-1 r'.'.rrrrdr Spreker verwelkomde nu Uden en hoopte op zakelijke bespreking en d^t ?T' -- OP h„ J, h„ie, wordt voldaan °m kooltoesla$ ook niet r«Tp" "S; T''7"-c- ..'(."Ltó'T"0' In geheel West-Friesland worden protestver, gaderingen belegd, wat den toestand wel tee. kent. Wij zijn geen agiatoren, wij vragen slechts een bestaansrecht. De veilingomzet der L. G. C. bedraagt thans IK millioen en moest minstens 3 millioen zijn, wat gewoon is te noe. men. Eenzelfde beeld geeft ook de Noorder Markt, bond, eveneens Avenhorn, nadere commentaar is eigenlijk overbodig. Wanneer men evenwel een blik slaat in de gezinnen, dan slaa* het je om het hart. Iemand was blij dat hij in het Geestmer-Ambacht zijn werk had, en niet over den weg kwam, uit vrees voor zijne schuld, eischers; een ander moest op 9 wagons kool verlies boeken van 3200.enz. Zeventig procent van ons bezit geen jas meer voor zich zelf. Aan andere bedrijven wordt wel steun verleend met zeer groote bedragen. Maar wat heeft de Regeering voor ons gedaan? Spreker vertelde nu wat door de verschillende organi. saties ter voorziening in den nood per verzoek of audiëntie bij de regeering is gedaan. En wat is er nu van al die verzoeken terecht gekomen? Spreker herinnerde hierbij aan de aardappel, ziekte. Op het toen destijds gedaan verzoek om steun liet men ons op de raadhuizen ko men en werd ons hebben en houwen afge vraagd, en 6 maanden later hoorden wij nog niets. Den 16 October is er echter een actie ontketend voor rentelooze voorschotten. Toea, hebben we ons moeten uitkleeden. De regeering stelde 1 millioen (wat eigenlijk op 700.000 gulden neerkomt) renteloos beschik, baar, d. w. z. ter leen. En ga nu eens na wat et al gedaan is voor het 2e millioen, d. w. z. die tweede 700.000. Dit alles is bedroevend, duizenden guldens worden uitgegeven voor steun aan anderen en de tuinders hebben ech ter geen cent ontvangen. Vanuit Hoorn zond men bij een gelegenheid een dank aan de regeering voor hetgeen zij heeft gedaan. Dit heeft mij gefrappeerd. Spreker wees nu op de delegatie die deze week bij den minister op audiëntie geweest :s, en leest het verslag uit „De Ontwaking" daar over voor. Daarin werd o. m. medegedeeld dat een voorstel om steun in Sept. a.s. in de Twee de Kamer kan komen, gegarandeerd op mini. mumprijzen voor bepaalde producten. Spreker toont zich over dit antwoord niet optimistisch, gezien het feit, wat met vooraf- gaande verzoeken gebeurd is. Minister Ver schuur heeft eigenlijk een verkeerde naam, want het is net ol hij alles blijkbaar verscheurt Maar, vrienden, ons geduld is ten einde. Wij staan machteloos, dat weet onze regeering, ten zij wij begrijpen onze macht (zooals ik voor 2 jaar hier reeds op wees) wij zijn in staat de voedselvoorziening stop te zetten. Aan de hand van geciteerde cijfers toonde spreker aan dat duizetden in Nederland geen crisislast nebben. De tuinbouw heeft niets, niets. Wij hebben getracht langs den weg der reden, maar het was een kloppen aan een dovemansdeur. Laten wij trachten dat het L. G. C.-bestuur stappen doet bij het C. B. om een ultimatum aan de regeering te zenden om steun; 'vij niet inwilliging zullen dan alle veilingen in Nederland stop gezet worden. Spreker voegde hieraan nog toe: Als de omstandigheden ket eischen, wordt de geheele Kamer bijeen geroepen. Maar als de tuinbouw dreigt ten onder te gaan, gaat de Kamer met vacantie. nstemming). De heer P. de Geus Jz. is zich ten volle bewust en beschouwt stopzetting als de eenige redding die overblijft. De heer E. Vlug relevperde ook even den noodtoestand en corc'udeerde: niet met zachtheid. d;.n moet het wel met hardheid ge beuren. Reeds vroeg r verkondigde hij dat de tuinders een machtig wapen in handen hebben. Hij twijfelde echter aan de alge- meene samenwerking, en toch zal de minister nu wel rekening moeten houden met hetgeen onder de tuinders heerscht De tegenwoor dige samenstelling der Tweede Kamer heeft in deze ook niet spreker's sympathie en met de a.s. verkiezingen d;enen wij uit te kijken. Hu is voor het voorstel-Kramer. De heer J. Klinge'er herinnerde aan de Protestvergadering in Alkmaar gehouden. Men zeide'daar toe: zoolang jelui niet in daadwerkelijk verzet komen, dan hebben jelui over twee jaar geen schoenen meer aan de voeten. Hij zeide verder dat de prijzen ter veiling ook heden nagenoeg niets waren. De heer A. Kout zeide dat het nu niet lan ger kan en is voor het voorstel-Kramer, die hu tevens dank zeide voor zijn betoog. Het bestuurslid W. Muller liet een ander geluid hooren Niet omdat hij de situatie minder aanvoelt, maar meende dat het 3e punt een fiasco zal worden. Het 1ste en 2e punt onderschreef hij eveneens Wanneer hij IIwiVT staken las (veiling stopzetten is cianH u l' hij ook over de weer- tK a- r s.t?Jkers- A's de tuinders nu nVi/Ji t middelen beginnen, dan is het niet ni„ or.en e idee veiling stopzetten is "'e„ "!euw- doch stuitte af op het niet ge- minister laat zich niet I j"?"1', hl' doet e" laat wat hij meent te over 3 punten, n.Li g*geven de ontvang- en zendtoestellen opgesteld. De werktuigkundige is behalve mecanicien, ook nog steward en heeft de beschikking over een practisch buffet, dat zich bij den ingang van net toestel bevindt. Daarnaast is hft toilet de jassenkamer, en daarachter, in den staart HppIp >Lt0€S! d€.^gageruimen en de onder- Kort sam.ntfev.t "reï"' ao,n' deelenbergplaas. Voor aan de machine be-1 volgend^ ^«veeren wij hie,van het lo. de nood der tuinders- irk"" ww.-t-0BVthan5 s.Uat te doe**- moiten doen, zie mrar hoe het oud minister treH n? T vercing- Het stopzetten be er, -.1 jaardappelen aanvoer, doch in dat m*t v. w,orden v'J aanstonds stellig verrast met buitenlandse!!* aanvoer. of hl er ^ePPel vroe£ den heer Muller, of hij dan een anckr midcfcl wist. '1 hniiw.ua vatl,Bergen: I aat ze uit het niets voor omen' men kri)gt er toci de heer K- Kostelijk is niet zoo opti- Mi,ïu r," deHde bet bezwaar van den heer Hpto hi. 5 Ombouw staat niet meer, maar niinicu ,en ze'de °-m- verder, dat als een n r bri niet winnen kan, deze de boel neerwerpt heer P. Zut veronderstelde dat de heer iv Kramer ook niet alles weet. Niet de minister besluit, maar de Tweede Kamer en aaarna de Eerste Kamer. Verder dat de heer ramer het niet heeft gehad over de kath- P af 8Cn en wel tegen den minister, wellicht omdat deze Roomsch is. De vergadering oonde zich met deze opmerking niet eens, waarop de spreker het beter vond, maar niet verder door te gaan. He voorzitter antwoordde ongeveer: Men zoekt naar middelen om verbetering. Men wil maatregelen, welke in den praktijd niei mee vallen. Met cijfers toonde spreker aan de enorme verschillen van veilingomzetten. kan nu niet langer. Er is meer: Onze beide arbeiders loopen op straat. De bouwers kun nen hun niet meer betalen, het land verwaar-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 10