en
ELLY BEINHORN TE VIGO.
DE VLIEGWEER TE ZURICH
BEGONNEN.
TWEE MILITAIRE VLIEGTUIGEN
NEERGESTORT.
HET GROOTSTE ZEIL VLIEGTUIG
TER WERELD NEERGESTORT.
De piloot per parachute gerec
h"
Zürich is niet alleen een der grootste
iteden van Zwitserland, het middelpunt
der Zwitsersche beschaving en leidende
Qdndels- en financieele centrum van
net land, maar ook Zwitserlands groot
ste vreemdelingen- en verkeerscentrum.
Van Zürich uit kan men zeer mooie
uitstapjes maken naar het 3 ierwoua-
stedenmeer, den Gotthard, het Engadin,
de provincie Appenzell, het Bodenmeer,
naar Schwarzwald en Tirol.
Zürich is heerlijk aan het Züricher-
meer gelegen en is niet alleen ^tgang*-
punt voor het reizen in Zw'1,.ser,*"H:
doch ze bezit ook zeer mooie oude
Kunstgebouwen.
Zürich bezit, «als groot© stad, het
grootste vliegveld van ZwltserI^nd'
Dubendorf', dat door de Alpenvluchten
beroemd is geworden.
Den 1 Augustus worden in Zurich de
Bondsdagfeesten met grooten ul;_ter
gevierd, de stad wordt dan geheel ver
licht En daar tij zich kilometers!
langs het meer uitstrekt, tot aan den
voet der Alpen, zal tij een sPr®5)kj®8*
achtigen aanblik bieden, en zal een
ieder die naar Zwitserland een reisje
maakt, niet mogen verzuimen Zu"co
te bezoeken. Het zal h»m ongetwijfeld
voldoening schenken.
avond rustig met zijn meisjesophet tooneel
7. Z7Pnen De redactie van het
dèsbeti effend artikel was niet; juist en om-
t officieek „badplaats in casu de
Afrmajtfsche -ad- en zweminrichting kon de
Sagde ricb absoluut niet gunstig uit-
Utea^n verband met dit niet bepaald mee-
2*ande optreden werd het dan ook noodig
geaS deze zwemoefening op 5 Augustus
voort te zetten.
Vtaay mi jtcui&ad
füitsluitend Ze hands artikelen).
yan i5 regels 60 cent bij vooruit
betaling te voldoen.
had doorgebracht en niet meer had genoten
dan 2K pot Munchener. Er was een door de
herren Cor Dekker en Baars verwekte twist
ontstaan en hij had dit belangwekkend inter
mezzo als onschuldig toeschouwer willen ga
deslaan, toen hij plotseling op de hiervoren
omschreven manier door Visser ur zijn nek
was gepakt. De twee getuigen bevestigden
Dlechtig deze verklaring, waarop werd beslo
ten op 5 Aug. het onderzoek te hervatten.
KALFSVLEESCH IS KALFS-
VLEESCH, MAAR HALF LICHT IS
HEELEMAAL GEEN LICHT
Een 18-jarige inboorling van Heems
lerk, genaamd Renier de Gr., fietste
in den avond van 17 Juli door de gemeente
Akersloot op een rijwiel, waarvan de lan
taarn een lichtverschijnsel vertoonde, ter
sterkte van de bekende gloeiende spijker. De
gemeenteveldwachter Hoogland nam daar
mede geen genoegen en maakte proces-ver
baal op. De vertegenwoordiger van Heems
kerk, heden terecht staande, ging echter ab
soluut niet accoord met de dagvaarding en
wist door zijn protest te bewerken, dat de
zaak op 5 Augustus in tegenwoordigheid van
den verbalisant verder zal worden afgewik
keld.
DE OUDSTE VERTEGENWOOR-
DIGER VAN HET STEEN
HOUWERSTRIO WAS AANGEWEZEN
ALS WETTELIJK HOOFD VAN JUT
Een controleerend ambtenaar der arbeids
inspectie ontdekte in den avond vaa 3 Juni te
Alkmaar in een werkplaats der firma C. al
daar een arbeider, die zich bezig hield met
een steen te schuren Aangezien het einde
van den wetteliiken werktijd was 6 uur, was
het natuurlijk kip ik heb u, en stond heden
het hoofd van h i bedrijf, de 5t -jarige heer
Stephanus S. wegens de arbeidswetsovctre-
aing terecht. Zijn verweer, dat het hier be
trof een zijner zoons die beiden in de f'rma
ïiin opgenomen, werd als waard«"( os ter zij
dc gesteld omdat de vader weid aange
merkt als hoofd van het bedrijf, waarop de
steeniging van den steenhouwer Stepharus
werd voltrokken en de comaarai.t veroor
dreld P>f f 2 boete of 2 dagen
DERGELIJKE ROEKELOOZE
KREEFTENEXERCITIES WORDEN ALS
STRAFBAAR AANGEMERKT.
De chaufteur van de firma Laan te Aven
horn. de heer Simon G., zou op 9 Juli met
zijn vrachtauto, vanaf de zijde van den
Ffoornschen weg de pas „gedichteêê Friesche
brug oprijden, toen een van de andere zijde
naderende autobus hem noopte tot den te
rugtocht Zoo men weet kunnen op dit
kunststuk van Waterstaat alleen twee kinder
wagens elkander ongehinderd passeeren. De
vrachtauto-chauffeur, hierboven aangewezen,
was echter zoo onnadenkend, om zonder
signaal of eenig ander merkbaar teeken, plot
seling te retireeren met gevolg dat het rij
wiel van den 18-jarigen stucadoor Simon
Stelling uit Enkhuizen, die achter den auto
had nnst gevat, door het grove vehikel werd
gegrepen en niet onbelangrijk beschadigd.
Ter zake deze ontoelaatbare handeling werd
genoemde chauffeur heden veroordeeld tot
15 boete of 15 dagen hechtenis. De schade
aan het rijwiel bedroeg 18. doch aangezien
het jonge mensch niet meerderjarig was en
geen machtiging van zijn vader of voogd
kon overleggen, kon geen civiele actie wor
den ingesteld.
A* tweede getuige fungeerde de heer M
Krook vischhande.aar te Alkmaar aan wien
werd toegedacht een bedrag van f 1 50 voor
verzuim. Begrijpe'iik was deze getuige, die
op marktdag heel wat meer had kunnen ver
d:en»n, met dit bedrag 'ang niet tevreden!
Wat zal die voldoening toenemen als de
beroemde sloop- en afbraakcommissie „Wei
ter" haar voorste' om sPchts 60 ct toe te
schatten, ziet ingewilligd!
JEDER FRlTiLlNG HAT NUR EINE MAI!
De 18-iarige stoffeerder W. C B uit Alk
maar was m den avond van 10 Juli op den
Bergerweg betrapt wegens wielrijden zonder
licht. Op grond van zijn beschroomde ant
woorden meende de kantonrechter te mogen
distilleeren. dat de goede iongen met een aan
trekkelijk meisje op stap was geweest en dus
aan zijn verlichtingsapparaten niet de noo-
dige zorg had geschonken Bevestiging van
dit trouwens volstrekt niet onredelijke ver
moeder. werd niet verkregen, doch de on
volmaakte wielrijder veroordeeld tot
boete of 3 dagen hechtenis.
DE JURIDISCHE „VRIJE-SLAG"
ZWEMKAMPIOEN.
Een 18-jarige handelaar met een
moedige facie, Hendrikus Petrus J„
woner van de Trompstraat te
maar. had op Zondag 10 Juli
zwemkunst vertoond in het N. H. Kanaal
welke vertooning echter niet oorbaar werd
geacht in verband met artikel 204 van de
algem. politieverordening. De gehandicapte
zwemmer stond alsnu te-echt en nam de
vrijheid juridische en zakelijke critiek
TE KOOP een zoo goed als
moderne KINDERWAGEN.
Adres KRUISLAAN 8
nieuwe
K laps* oei en 93 cent, prima houten
klapstoelen, pracht divan m®. ren_
veeren 10. best fornuis 9,
de pathéfoon met platen 12-w. o-
n. J L. Sostman Jr., Verkooplokaal,
Ridderstraat 10 -
£uchtoaact
TER OVERNAME BOEKEN H.
enkele 3e klas en A afd.
EGMONDERSTRAAT 5.
B S
TE KOOP GEVRAAGD alle soorten
WEEKBLADEN en TIJDSCHRIFTEN
tegen de hoogste waarde.
Jb. KOOIJ, Fnldsen 95.
Prima veerenbed 10, Kapokbed 5,
Ledikant met spiraalmatras en kapok
matras 17.50, Kinderledikant (wit
laqué) z. ga. n. 5.50, kinderstoel 2,
enz DEKKER, Laat 182.
BOEKEN le, 2e en 5e klasse R. H. B. S.
TER OVERNAME AANGEBODEN.
J. VLUG, St. Anthoniusstraat 6.
AANGEBODEN BOEKEN H. B. S. en
Gymnasium, klas 14. LIJNTEEKEN-
GEREI en FLORA's.
EGMONDERSTRAAT 8.
Prima Duitsche PIANO, kruissnarig,
in metaal gebouwd z. g. a. n. 135, Spie
gelkasten, Stoelen, Badkuipen, Tuin
banken, Ledikanten, enz. Koopjes.
Verkooplokaal DEKKER, Laat .182
Pracht TUIN AMEUBLEMENT, zeer
chic, modern eiken WASCIITAFEL,
zwarte Duitsche PIANO.
OOSTERZIJDE 181 Heiloo.
TE KOOP wegens vertrek een
SCHOENMAKERSUITPOETSMACHINE
(zonder stofafzuiging' met 1 P K. nieuwe
A.E.C I electromotor en complete serie
SCHUUR- en UITPOETSAPPARATEN
35, een gebruikte HAARD (merk Per
manent) 20, een rood pluche Canupé'tje
15. Te bevragen Geestersingel 3.
AANGEBODEN BOEKEN voor alle
leerjaren H. B. S.
Adres BAANSINGEL 1, A'kmaar.
TE KOOP GEVRAAGD EEN FOTO
TOESTEL, maat 6X9, met goede lens.
Brieven met opgave van lenssterkte,
prijs en uitv. inlichtingen onder letter
H 642 bureau van dit blad.
Zeldzame aanbieding wegens over
compleet, prima merk the all tone cro
4 lamps RADIOTOESTEL gek 400 m.
of zonder luidspr. voor elk aann. bod.
Te hooren GASHOUDERSTRAAT 23.
TE KOOP 3 lamps RADIOTOESTEL
met accu en Sterling luidspreker en
tevens PHOTOTOESTEI* 13 X 18 met'
lens en drie chassis
GASHOUDERSTRAAT 23.
vracht- en postruimten er lang met op ach
ringen, zooals reeds gezegd,
hooger is geworden.
de snelheid
L& journalisten hebben dan ook aan den
lijve ondervonden, hoe enorm vlug de Oehoe
van en naar hooger sferen vloog, hoe buiten
gewoon gemakkelijk ze bestuurbaar is, in de
on nn Hpn erond. Ze heeft geen sleep-
staart-
TE KOOP STRANDWAGENTJE
en KINDERSTOEL 5.
WESTERWEG 129.
f 4
BOEKEN TE KOOP GEVRAAGD 2e
klas HBS. J. RIS, Ged. Nieuwe-
sloot 87, Alkmaar.
TE KOOP pracht HEERENRIJWIEL
met terugtraprem, prijs 15.
BOEZEMSINGEL 4
TE KOOP GEVRAAGD 2e hands GE-
I IJKRICHTER 220 Volt.
A. KÏEFT, Stompetoren.
TE KOOP zoo goed als nieuw eenige
goede HEEREN- en DAMESHORLOGES,
gouden KEIIINGEN en zes zilveren
LEPELS en VORKEN
S. W. VET. Verdronkenoord 5.
2e hand>rh AUTOBUITEN- en BIN
NENBANDEN' TE KOOP - JAAP
BAKKER Stoom Vutraniseerini Dub-
belehuu-t 12 Te 780 te A'kmaar
Hollandia" Verkooplokaal heeft spot
koopjes in ledikan'^n, bedden, matras
sen, dekens, stoelen, linnenkasten spie
gels. tafels eiken dressoir 18 50. enz
z g a n J L Sostman JrPidderstr. 10.
Pracht DAMESRIJWiELFN 19 00—
2100 Als nieuw Heerenrijwie. met
Torpedonaaf 18 50. Transport f 17 50,
enz. - NIEROPs RIJWIELHANDEL
St. Annastraat 41.
3
blij-
be-
Alk-
zijn
Wij hebben gebruikte MEISJES- en
JONGENSRIJWIELEN TE KOOP
GEBR PESSER. Koorstraat 43 45.
TE KOOP s g a n KINDERWAGEN^
wijn kleurig.
__N. G Piersonstraat 29. Rochdale
p,Kf" !n e^eden staat zijnde STRIJK-
Pl.ANK IE KOOP GEVR. Br met opg.
van prijs en afmeting onder letter L 645
bureau van dit blad
TE KOOP prima ééncylinder MOTOR-
HIJW IEL met duo en wegenbelasting
merk Cleveland Elk aannemelijk bod
A s Maandag 's avonds 7—10 uur
FNIDSEN6
TE KOOP een goed onderhouden
2 persoons FORD, 85.
PATERNOSTERSTRAAT 5b.
TE KOOP 2 DAMESRIJWIELEN als
nieuw.
OUT s Moffelinrichting Landstraat 56.
TE KOOP INZINKNAAIMACHINE"
PHOEXIX HEERENRIJWIEL, z. g. a n.
HOLLEWEG 175, Heiloo.
DE K.L.M. EN DE
HOLLAND—INDIE-VLUCHTEN.
Nieuwe toestellen komen op de
lijn. De Indië-vluchten nog zeker
der en beter.
(Van onzen eigen correspondent.)
„En dus, mijne heeren". aldus de heer
Plesman, „geschieden al deze dingen om
Indië-vluchten nog beter en zeker te maken,
zoodat wij in October a.s. practisch de garan
tie kunnen geven, dat de post in 9 dagen
over zal zijn. Deze hoopvolle woorden wer
den gesproken door den directeur der K.L.M.,
op een bijeenkomst van persvertegenwoor
digers op het vliegveld Schiphol, waar men
op uitnoodiging van de K-L.M. bijeen was
gekomen om de nieuwe Fokkers te bewonde
ren, die binnenkort op de Indië-lijn ingezet
zullen worden. De ontvangst was, als altijd,
allercharmanst, en onder een kopie koftie
heeft de heer Plesman een gloedvolle inlei
ding gehouden over de Holland—Indie-
vluchten, mede in verband met de beide nieu
we F XVII I-machines, die op het cementen
platform stonden te pronken.
En in den zin, aan het begin van dit arti
kel, is eigenlijk alles samen te vatten, dat
ieder Nederlander, die iets voor vliegen en
ondernemingsgeest voelt, moet interesseeren,
n.1. dit: dat de Holland—Indië-vluchten, die
al zóó regelmatig plaats hebben, dat er per
slot van rekening niet meer bij gedacht wordt,
nog bedrijfszekerder en beter zullen worden
En dat in de eerste plaats door de nieuwe
Fokkers. De F XVIII, die juist afgeleverd
zijn, de Oehoe en de Pelicaan, zijn eigenlijk
vrijwel van hetzelfde type als de nu op de lijn
gebezigde F XII, alleen is door practischer
indeeling en een iets smallere en langere
cabine, een vlugger type verkregen.
In de practijk komt dat hierop neer, dat de
nieuwe machines een kleine 15 K.M. per uur
sneller geworden zijn, hetgeen voor een dag
traject van 8 uur vliegen, een uitstekende
reserve en waarborg is. Ook al, omdat ze uit
gerust met 3 uitstekende Wasp-motoren van
450 P.K., die al meer dan eens hun proeven
van betrouwbaarheid en zuinigheid, wat ben
zine- en olieverbruik betreft, hebben afgelegd.
Een tweetal van deze mooie Fokkers zijn a!
afgeleverd, nog een drietal staat er op stapel.
En als die klaar zijn, heeft de Indië-vloot de
beschikking over maximum tien F XII en vijf
XVIII.
Ondanks de slechte tijden is er steeds een
kleine stijging van het post- en passagiers
vervoer merkbaar. Zij, die zich de laatste
weken blind hebben gestaard op een mindere
aantal Kilogrammen post, die naar Indië gin
gen, vergeten dat de Indië-vliegtuigen tegen
woordig een tusschenlanding in Leipzig ma
ken, waar de post ingeladen wordt, d'e vroe
ger op Schiphol binnenkwam. De Duif, bv.,
aie Donderdag vertrok, nam in Leipzig 32
K.G. post en 48 K G. vracht mee.
Ook het passagiersvervoer neemt geleide
lijk toe. Dezelfde Duif vertrok met 3 passa
giers, twee voor Batavia en een voor Kara-
chi. Op het traject BangkokRangoon is
regelmatig plaats te kort, men vliegt daar
drie en een half uur over een traject, waar de
gewone vervoermiddelen vijf en een halve dag
over doen. Ook CalcuttaAmsterdam is een
geliefd traject. De Engelschen zijn dan in
een week van Calcutta te Londen.
Aardige trips zijn die naar Boedapest
en Cairo; als men Donderdagmorgen uit
Amsterdam start, is men Vrijdagmiddag om
5 uur te Cairo.
Dergelijke mededeelingen stemmen prettig,
ze bewijzen dat de Indië-lijnen in alle opzich
ten voldoen, dat het publiek er hoe langer
hoe meer vertrouwen in begint te krijgen
Alleen er moet nog veel meer mail komen,
als alle zaken en particulieren hun correspon
dentie en vrachtgoed nu eens niet langer op
een goudschaaltje wogen, en op enkele dub
beltjes port keken, dan was er een groot
ideaal van de K-LM.-directie verwezenlijkt.
Maar in ieder geval, de vooruitgang is er, en
al gaat het langzaam, er zit schot in.
Een groote verbetering is ook tot stand ge-
korren, toen in Juli 1931 ieder vliegtuig van
radio voorzien werd. De K.L.M. nam marco
nisten van Radio-Holland in dienst en beide
partijen zim over deze samenwerking meei
dan tevreden.
Zoo is dan langzamrehand het aantal reis
dagen teruggelopen tot 9 dagen. In de
proefvluchtenperiode van 1928 bedroeg dit
aantal 12 tot 20, bij den geregelden dienst
van eens in de veertien dagen daalde dit tot
112 dag, terwijl de weekdienst, die 1 October
1931 geopend werd, al een gemiddelde van
9 dagen heeft.
Er is kans, dat de nieuwe F XVIII toestel
len deze 9 dagen nog meer terugbrengen,
maar voorloopig zal de grootere kruissnel
heid alleen gebruikt worden om zekerder te
vliegen.
De passagiersaccomodatie in de nieuwe
machines is buitengewoon mooi. Terwijl de
machines, voor de Europeesche lijnen be
stemd, dertien makkelijke fauteuils bevatten,
heeft de voor de tropen uitgeruste vogel een
vijftal zeer gemakkelijke ligstoelen. Het in
terieur, dat Hollandsch fabrikaat is, is bui
tengewoon smaakvol en practisch. Een der
fauteuils heeft een opklapbare tafel voor zich
Dit is de zetel van den commandant. De bei
de bestuurders lossen elkaar om de twee uur
op den bok af, de niet-sturende houdt dan de
administratie in orde, of regelt de zaak op de
kaarten. Deze zitten zeer vernuftig in het
tafeltje opgeborgen en nemen dus ook zoo
weinig mogelijk plaats in. Links vooraan, bij
jÜ "WJ8 de marconistenplaats, daar zijn
tv TT WW»» -1 1 -y
ZmAl''n-aar «n s.aar,
wiel. De drie wielen hebben afz0nd®r1^
remmen, en de wendbaarheid is frappant. Wil
men meer technische gegevens^
Vlucht 24.50 M., lengte 18.50 M., hoogte
4.70 M. lengte cabine 5.90 M., breedte cabine
1.63 M., hoogte cabine 1.85 M., "j111®1"1
cabine 17 M3., totale maximum inhoud ba
gageruimen 6.40 M3.
Gewichten: leeg (met ringen, remwielen en
propellers) 4350 K.G., nuttige last 3200
Snelheid: maximum 245 K M. per uur,
kruissnelheid 203 K-M. per uur, minimum
112 K.M. per uur. w n
Stijgtijden1000 M. 5 min. 2000 M. 12
min., 3000 M. 22.2 min.
Werkingssfeer: met volle tanks, bij kruis
snelheid, 1500 K.M. in 7.4 uur.
Zooals blijkt, zijn het geen Pandertjes, en
het model is zeer sierlijk. In de lucht ligt de
nieuwe aanwinst erg vast, en voor de vele
krantenmenschen duurde de vlucht van een
half uur met piloot Beekman eigenlijk nog
veel te kort.
Op deze persconferentie is voor de zoo-
veelste maal bewezen, hoe onze nationale
Maatschappij de belangen van haar diensten
en passagiers behartigt, en dat Holland trots
kan zijn op een luchtlijn als de Holland—
Indië-route, waar grootere naties van water
tanden. Dat dit nog lang zoo mag blijven.
Elly Beinhorn is met de Cap Norte van den
Norddeutscheti Lloyd te Vigo aangekomen.
„Cap Norte" zette na een kort oponthoud te
Vigo, de reis naar Bremershaven voort, waar
het schip waarschijnlijk Maandag 25 Juli in de
middaguren zal aankomen. Te Bremerhaven
wordt een feestelijke ontvangst voorbereid
O. m. zal Marga von Etzdorf aanwezig zijn.
Verwacht wordt dat Elly Dinsdagmiddag 26
Juli te Berlijn zal arriveeren.
tot
TE KOOP AANGEBODEN CHROMA
TISCHE ACCORDEON, 5 rijen, 120 bas
sen, merk Schandall" Adres te bevra
gen bureau van dit blad.
Gister is de Züricher Vliegweek, welke
31 Juli zal duren, geopend. 150 vliegtuigen
staan ingeschreven. De wedstrijden werden
ingeleid door een stervlucht over 600 K.M..
waaraan door tien toestellen werd deelgeno
men. Het weer was zeer ongunstig. Vier
vliegtuigep hebben het moeten opgeven. Van
de andere deelnemers wisten vier Dübendori
binnen den vastgestelden tijd te bereiken.
Twee militaire vliegtuigen zijn te Tokio om
laag gestort. Het eene verongelukte* ten ge
volge van een motordefect. De piloot en twee
inzittenden werden gedood. Het andere stort
te bij nachtoefeningen neer in de omgeving
van Osaka. Bij dit ongeval werden twee per
sonen gedood.
Het grootste zeilvliegtuig ter wereld, de
„Austria", eigendom van den zeilvlieger Kron
leid, is Vrijdagmiddag te Wasserkuppe b" een
glijvlucht verongelukt, doordat de beide vleu
gels plotseling afbraken. Kronfeld redde zich
met de parachute.
£attden Juütêwut
BUITENGEWONE
VERGADERING VAN DE TUINBOUW
VEREENIGING „DE TOEKOMST"
TE ZUIDSCHARWOUDE.
Reeds 3 jaar een ongunstigen toe
stand bij den tuinbouw.
Onder voorzitterschap van den heer S, de
Boer werd gisteravond op verzoek van eenige
leden een buitengewone vergadering gehouden
van bovengenoemde vereeniging.
Vóör 3 jaren terug, aldus spr., meende men al
dat er iets gebeuren moest, want toen reeds
was de toestand zeer ongunstig. Armoede is
te vergelijken met een oud huis, want het kan
lang aan, echter men heeft zich weten staande
te houden.
Met een variant van de operette zeide spre-
ker: Zuster Anna. ziet ge nog niets komen,
tn als er nog mets komt, dan blijkt het nog
verkeerd te zijn. Wij worden er door verbï
ÊeM A*, Wle0 m°eten Wi' de 8Chuld «eve'
Lwï Mlge omstand'gheden vallen in de
geheele wereld waar te nemen, en over het al
gemeen w het niet veel beter dan in Nederland
de0Oschu°.e egnev^
rlij-1 r'.'.rrrrdr
Spreker verwelkomde nu Uden en
hoopte op zakelijke bespreking en d^t ?T'
-- OP h„ J, h„ie,
wordt voldaan °m kooltoesla$ ook niet
r«Tp" "S; T''7"-c-
..'(."Ltó'T"0'
In geheel West-Friesland worden protestver,
gaderingen belegd, wat den toestand wel tee.
kent. Wij zijn geen agiatoren, wij vragen
slechts een bestaansrecht. De veilingomzet der
L. G. C. bedraagt thans IK millioen en moest
minstens 3 millioen zijn, wat gewoon is te noe.
men.
Eenzelfde beeld geeft ook de Noorder Markt,
bond, eveneens Avenhorn, nadere commentaar
is eigenlijk overbodig. Wanneer men evenwel
een blik slaat in de gezinnen, dan slaa* het je
om het hart. Iemand was blij dat hij in het
Geestmer-Ambacht zijn werk had, en niet over
den weg kwam, uit vrees voor zijne schuld,
eischers; een ander moest op 9 wagons kool
verlies boeken van 3200.enz. Zeventig
procent van ons bezit geen jas meer voor zich
zelf. Aan andere bedrijven wordt wel steun
verleend met zeer groote bedragen. Maar wat
heeft de Regeering voor ons gedaan? Spreker
vertelde nu wat door de verschillende organi.
saties ter voorziening in den nood per verzoek
of audiëntie bij de regeering is gedaan. En wat
is er nu van al die verzoeken terecht gekomen?
Spreker herinnerde hierbij aan de aardappel,
ziekte. Op het toen destijds gedaan verzoek
om steun liet men ons op de raadhuizen ko
men en werd ons hebben en houwen afge
vraagd, en 6 maanden later hoorden wij nog
niets. Den 16 October is er echter een actie
ontketend voor rentelooze voorschotten. Toea,
hebben we ons moeten uitkleeden.
De regeering stelde 1 millioen (wat eigenlijk
op 700.000 gulden neerkomt) renteloos beschik,
baar, d. w. z. ter leen. En ga nu eens na wat et
al gedaan is voor het 2e millioen, d. w. z. die
tweede 700.000. Dit alles is bedroevend,
duizenden guldens worden uitgegeven voor
steun aan anderen en de tuinders hebben ech
ter geen cent ontvangen.
Vanuit Hoorn zond men bij een gelegenheid
een dank aan de regeering voor hetgeen
zij heeft gedaan. Dit heeft mij gefrappeerd.
Spreker wees nu op de delegatie die deze
week bij den minister op audiëntie geweest :s,
en leest het verslag uit „De Ontwaking" daar
over voor. Daarin werd o. m. medegedeeld dat
een voorstel om steun in Sept. a.s. in de Twee
de Kamer kan komen, gegarandeerd op mini.
mumprijzen voor bepaalde producten.
Spreker toont zich over dit antwoord niet
optimistisch, gezien het feit, wat met vooraf-
gaande verzoeken gebeurd is. Minister Ver
schuur heeft eigenlijk een verkeerde naam,
want het is net ol hij alles blijkbaar verscheurt
Maar, vrienden, ons geduld is ten einde. Wij
staan machteloos, dat weet onze regeering, ten
zij wij begrijpen onze macht (zooals ik voor 2
jaar hier reeds op wees) wij zijn in staat de
voedselvoorziening stop te zetten.
Aan de hand van geciteerde cijfers toonde
spreker aan dat duizetden in Nederland
geen crisislast nebben. De tuinbouw heeft
niets, niets. Wij hebben getracht langs den
weg der reden, maar het was een kloppen
aan een dovemansdeur. Laten wij trachten
dat het L. G. C.-bestuur stappen doet bij het
C. B. om een ultimatum aan de regeering te
zenden om steun; 'vij niet inwilliging zullen
dan alle veilingen in Nederland stop gezet
worden. Spreker voegde hieraan nog toe: Als
de omstandigheden ket eischen, wordt de
geheele Kamer bijeen geroepen. Maar als de
tuinbouw dreigt ten onder te gaan, gaat de
Kamer met vacantie. nstemming).
De heer P. de Geus Jz. is zich ten volle
bewust en beschouwt stopzetting als de
eenige redding die overblijft.
De heer E. Vlug relevperde ook even den
noodtoestand en corc'udeerde: niet met
zachtheid. d;.n moet het wel met hardheid ge
beuren. Reeds vroeg r verkondigde hij dat
de tuinders een machtig wapen in handen
hebben. Hij twijfelde echter aan de alge-
meene samenwerking, en toch zal de minister
nu wel rekening moeten houden met hetgeen
onder de tuinders heerscht De tegenwoor
dige samenstelling der Tweede Kamer heeft
in deze ook niet spreker's sympathie en met
de a.s. verkiezingen d;enen wij uit te kijken.
Hu is voor het voorstel-Kramer.
De heer J. Klinge'er herinnerde aan de
Protestvergadering in Alkmaar gehouden.
Men zeide'daar toe: zoolang jelui niet in
daadwerkelijk verzet komen, dan hebben jelui
over twee jaar geen schoenen meer aan de
voeten.
Hij zeide verder dat de prijzen ter veiling
ook heden nagenoeg niets waren.
De heer A. Kout zeide dat het nu niet lan
ger kan en is voor het voorstel-Kramer, die
hu tevens dank zeide voor zijn betoog.
Het bestuurslid W. Muller liet een ander
geluid hooren Niet omdat hij de situatie
minder aanvoelt, maar meende dat het 3e
punt een fiasco zal worden. Het 1ste en 2e
punt onderschreef hij eveneens Wanneer hij
IIwiVT staken las (veiling stopzetten is
cianH u l' hij ook over de weer-
tK a- r s.t?Jkers- A's de tuinders nu
nVi/Ji t middelen beginnen, dan is het
niet ni„ or.en e idee veiling stopzetten is
"'e„ "!euw- doch stuitte af op het niet ge-
minister laat zich niet
I j"?"1', hl' doet e" laat wat hij meent te
over 3 punten, n.Li
g*geven
de ontvang- en zendtoestellen opgesteld. De
werktuigkundige is behalve mecanicien, ook
nog steward en heeft de beschikking over een
practisch buffet, dat zich bij den ingang van
net toestel bevindt. Daarnaast is hft toilet
de jassenkamer, en daarachter, in den staart
HppIp >Lt0€S! d€.^gageruimen en de onder- Kort sam.ntfev.t "reï"' ao,n'
deelenbergplaas. Voor aan de machine be-1 volgend^ ^«veeren wij hie,van het
lo. de nood der tuinders-
irk""
ww.-t-0BVthan5 s.Uat te doe**-
moiten doen, zie mrar hoe het oud minister
treH n? T vercing- Het stopzetten be
er, -.1 jaardappelen aanvoer, doch in dat
m*t v. w,orden v'J aanstonds stellig verrast
met buitenlandse!!* aanvoer.
of hl er ^ePPel vroe£ den heer Muller,
of hij dan een anckr midcfcl wist. '1
hniiw.ua vatl,Bergen: I aat ze uit het
niets voor omen' men kri)gt er toci
de heer K- Kostelijk is niet zoo opti-
Mi,ïu r," deHde bet bezwaar van den heer
Hpto hi. 5 Ombouw staat niet meer, maar
niinicu ,en ze'de °-m- verder, dat als een
n r bri niet winnen kan, deze de boel
neerwerpt
heer P. Zut veronderstelde dat de heer
iv Kramer ook niet alles weet. Niet de
minister besluit, maar de Tweede Kamer en
aaarna de Eerste Kamer. Verder dat de heer
ramer het niet heeft gehad over de kath-
P af 8Cn en wel tegen den minister, wellicht
omdat deze Roomsch is. De vergadering
oonde zich met deze opmerking niet eens,
waarop de spreker het beter vond, maar niet
verder door te gaan.
He voorzitter antwoordde ongeveer: Men
zoekt naar middelen om verbetering. Men wil
maatregelen, welke in den praktijd niei mee
vallen. Met cijfers toonde spreker aan de
enorme verschillen van veilingomzetten.
kan nu niet langer. Er is meer: Onze beide
arbeiders loopen op straat. De bouwers kun
nen hun niet meer betalen, het land verwaar-