Amstecdam&che, Jiexics £uchtiuuict JiheepstijdiHgen Mackt&eticfUeu de bergensche zomerfeesten. van 25 Juli 1932 Opgave van Noordhollandsch Landbouwcredief N. V. mijnbouw. rubbers. tabakken. 3%g 4 de anti-militairistische meeting bij den kattenberg. DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. DE NIEUWE TOESTELLEN VAN DE K. L, M. Twee F XVIII-toestellen voor propaganda naar Engeland. r 5hm. BAD- EN ZWEM INRICHTING. Oenomen baden van 17 tot en met 24 Juli: Heeren 612 Dames 542 '.'ostebos: jongens 372 Meisjes 291 Totaal 1817 hoogste temperatuur 72°. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui gen en andere voertuigen te 21,33 uur licht op- Ook het vliegieest geslaagd! Een plaats, di© voor het grootste ge deelte van het vreemdelingenverkeer moet leven, moet in de eerst© plaats zorgen, dat ze iets bezit, dat de men- schen aantrekt, Veelal „ontdekt" men dan natuurschoon, allicht is er bosch en hei een enkel stroompje met stille, aantrekkelijke oevers. Spoedig is er een V V. V. opgericht, een gidsje wordt ge schreven en verspreid, pensions verrij zen en weldra behoort zoo'n dorp tot die groote groep, waar vacantiemenschen een gedeelte van het jaar doorbrengen. Bergen behoefde geen natuurschoon te „ontdekken": Bergen had natuur schoon! Het had zijn bosschen en zijn duinen en het had achter deze dui nen «en zee met een fraai, helder en breed strand. En Bergen richtte zich jaren geleden in tot een vacantieoord, dat weldra ge zocht werd. Langzamerhand werd de bekendheid nog grooter en vooral toen ongeveer 26 jaar geleden de badplaats Bergen aan Zee gesticht werd, kwam er een groote bloei in dit stukje van ons land. Zonder nu uitvoerig na te gaan wat Bergen en Bergen aan Zee precies bie den, mogen we zeker constateeren, dat vooral de stichting van de badplaats een gebeurtenis geweest is, die van vér strekkende gevolgen werd. Duizenden vreemdelingen vooral Duitschers! zochten hier rust en vonden hier rust. Maar ook onze eigen landgenooten vonden Bergen waardig, om als vacan tieoord te dienen. En zoo langzamerhand zijn hier twee plaatsen gevormd, die jaarlijks over stroomd worden met duizenden vreem delingen, die zee- en zonnebaden ne men, die groote wandelingen ma,ken in de uitgestrekte en goed onderhouden bosschen en die behalve rust ook ont spanning kunnen vinden in moderne danszalen, op prachtig gelegen tennis- terreinen, enz. enz. Want en dat baart de V. V. V. wel licht de meeste zorg een vacantie oord moet de vreemdelingen méér bie den, dan alleen rust en natuurschoon. Bergen heeft dat steeds begrepen én organiseert jaarlijks diverse feesten. Bijna jaarlijks is er een groot en grootsch bloemencorso, dat tot de beste in den lande behoort. Bijna jaarlijks is er een verlichtingsavond. Dan worden de voornaamste wegen van het uitge strekte dorp vol gehangen met '.ampions en deze geven, zoodra de duisternis ge vallen is, een meer dan sprookjesachti- gen aanblik. Dan trekken muziekcorp sen door het dorp en de bezoekers zijn met tienduizenden te tellen! Traditioneel zijn verder de tennis wedstrijden op de fraaie banen in het Parnassia-park en bekende Nederland- sche spelers en speelsters spelen daar met animo om de diverse bekers. En tenslotte het vuurwerk! Wanneer Bergen een vuurwerk geeft, legt de Spoorwegmaatschappij ettelijke extra trams in, zorgen autobushouders voor groot reservemateriaal! Dan krioelt het van enthousiasten en kan men in let terlijken zin op de hoofden der men- schen loopen! Dat allemaal is het werk der V. V. V., die daarbij voor de noodige afwisseling zorgt, maar in de eerste plaats denkt aan de bezoekers, aie nimmer teleurge steld mogen worden. Zoo'n afleiding was er bijvoorbeeld Zaterdag. De Süd Deutsche Luftfahrt- verein was n.1. zoo goed, om een vlieg- middag te organiseeren. Een uitgebreid programma werd in elkaar gezet, de noodige reclame werd gemaakt en mede dank zij het schitterende zomerweer wa ren zoo'n 6000 toeschouwers rondom het geïmproviseerde vliegveldje geschaard. Precies vier uur begon het feest. Hoog in de lucht verscheen een motorvlieg tuig, dat een zeilvliegtuig trok. Op een duizend meter hoogte werd de kabel losgelaten en zweefde het motorlooze vliegtuig in groote cirkels boven het terrein. Precies 9 minuten na de losla ting landde het in fraaie stijl. De be stuurder, piloot Moog, had zijn eerste applaus in ontvangst te nemen. Hij zou echter nog meer hulde krijgen! Nadat de drie kunstvliegers een geza menlijke vlucht hadden gemaakt en (Ontvangen per draadlooee telefoon). STAATSLEEN1NGEN. 5 0/0 Nederl. B32 4A Nederl. 1917 4 1931 b ANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij. CerL v. f 1000. Koloniale Bank Ned Ind Haneldsbank 0. Keichsbauk INDUSTR. OND. BINNENL. Alg Kunstzijde Unie Berkels Patent Calvé Delft CerL. KOcbenm. Acc. Nederl. Ford Philips Gloei). Gem Bezit (Jnilever INDUSTR. OND. BUITENL Am. Smelting Anaconda Ass. Gas Electr. Bethleh. Steel Citiet Service General Aviatioo Steel corniD. t Studebaker U. S. Leatber Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur t Ned. lod. Suiker Unie Vorstenlanden Dito actiona Alg. Esplor. Mij. Boeton --<••• Redjang Leboog /ETROLEUM. Dordtscbe Petr. Kon. Petr. Perlak Continental Oil Shell Union Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber scheepvaarten. Holl. Amerika lijn Gem. Eig. Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan Scheepvaart Unie Deli Batavia Oostkust Oude Deli Seoembah i l i AMER. SPOORWEGEN. ,y Atchison Topeka Soutbern Railw. CerL Union Pacific Wabash Vorige koers lOP/w 99 96 •5.' s I *Exdividend. tEaclaim. 63 57 56% 101% 25 16VS 49'/, P/s 9i»/s 79 V, 1003/4 81%C 8^16 P/s 11 2»%6 2%g 25% 4% 166 129 873/g 46»/. 30 00 95% 9% 73 113 130 71'/, 5% 4% 44% 15'/, 19 13 1 2i/s i*A 12 10'/, 47'/, 123 101/4 107 121'/, 281/g 5'/i 38 P/4 Koers van beden te: pi.lil. 1.30 65'/, 25'/, 50'/, 84'/,-5 lüO'/a-l 9 9 P/4 12% _2'/s 261/e-f 4'/, 3i/a 171 132 90% 47'/, 97 9% 132»/, 73 ~47s 47 17 20 14 P/8 51 125 11 109 125 pl.m. 1.45 51«/, 841-5} 102-1/, 121/IG-! 170-1 98 '/a 133|-8/, 61/IG 4%-5 pl.m. 2.00 26'/, 51'/, 84J-5| 102}-8/, 12H/4 2% 168}-9 46 32 51 '/a-2 134'/, 6i/ia 4%-5 14% pl.m. 2.15 668/,.7 26'/,-7 _P%6 85-'/, 102 i - 3 _87/s 12% 2 169-70 46 32 1344-»/, 6-Via 4%-5 46}-7/s 16% 51% 21/ig PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden pCt. W1SSEI.KOFRSEN AMSTERDAM. NIET OFFICIEEL Londen Berlijn Parijs e Brussel (Belga) e Bazel i Wtenen p. Sch. 100 l Kopenhagen e Stockholm 1 il* Oslo New-ïork t el Italië Vorige koers 8.828/8 59.02'/, 9.731/, 34.42% 48.35 47!eo 45.40 49 00 248%, 1 Koers op lieden 2 uiu 8.83'/, 59.02 9.73% 34.43 48.35 47 60 45 50 44.- 248%, 12 67'/, daarbij samen loopings maakten, trok Moog nogmaals omhoog en liet zien, wat rugvliegen was. Minutenlang bleef hij op den rug liggen, om vervol gens op deze manier eenige gesloten „achten" te vliegen. Zijn succes was groot. Niet minder voldoening smaakte zijn collega Mayer, die een heel programma afwerkte. Hij „stuntte", d.w.z. hij draai de achten, maakte loopings, een Immel- mann en rollings, enz. enz. en arri veerde tenslotte met stilstaanden mo tor weer op den grond. Verder een ballonnenjacht en een pa rachute-demonstratie, die beide goed gelukten en voor de aardigheid een stukje muziek in de lucht, dat zeer op de lachspieren der toeschouwers werkte. 't Was jammer, dat passagiersvluchten niet konden plaats vinden, maar de ongustige wind en het te kleine terrein maakten het wel een beetje riskant voor dergelijke vluchten. Enfin, ook deze middag slaagde. Al leen aan de regeling was het te merken, dat deze niet in handen was van de V. V. V. De kunstvliegers er zij hier nog vermeld, dat zij best tevreden wa ren over de Shell-producten! wilden zoo weinig mogelijk onkosten hebben en daaronder heeft de controle e. d. wel eens te lijden. In het dorp zelf was de regeling keu rig in orde. Verschillende handwijzers waren de bezoekers behulpzaam om zonder te vragen of te dwalen den kort- sten weg naar het terrein te nemen. Verder waren er de noodige rijwielstal lingen, die beste zaken maakten. Alleen, deze standhouders mogen wel eens be denken, dat zij niet alleen dubbeltjes in ontvangst nemen, maar ook contröle op de fietsen moeten uitoefenen. Bij een behoorlijke contróle was het niet noodig geweest, dat een geheel nieuwe fiets „spurlos versenkt" was! Straks hebben we nog een bloemen corso en een vuurwerk en natuurlijk de tenniswedstrijden! Bergen biedt zijn vreemdelingen wel afwisseling! Gister had de anti-militairistische mee ting plaats bij den Kattenberg, welke uit ging van de I. A. M. V. en waarbij ongeveer 300 personen tegenwoordig waren. Naast het afgesloten terrein stonden ook nog een aantal personen om het anti-militairistisch woord te hooren. Aan de meeting die een half uur over tijd begon ging een optocht uit Alkmaar vooraf, waarbij zich pl.m. 150 personen aansloten. De voorzitter van het comité van actie, de heer A. Vernee uit Alkmaar, riep allen het welkom toe en sprak zijn teleurstelling uit over het matige bezok. In Noordholland, waar het I. M. A. V. vele volgelingen heeft, moest er meer actie zijn tegen militairisme en oorlog. Spreker riep de men6chen op tot het uitdragen van hunne beginselen en wees op den chaos in de beschaafde landen en wekte allen op om te strijden voor hunne begin selen. De eerste spreker was ds. Padt uit Zand- voort, die zeide dat in dezen tijd van malaise en nijpende armoede er één zaak is die tot vreugde stemde, nl. dat men inziet dat het kapitalistische stelsel niet deugt. De oorlog wordt gevoerd om geld te verdienen. Spr. sprak met een ingenieur van de Shell, die ver klaarde, dat er van den oorlog geen heil is te verwachten. Hoewel er een groote kloof is tusschen zijn denkwijze en die van spreker, kon hij zulks onderschrijven. Wie zijn hoop op de regeeringen en de ont wapeningsconferentie in Genève heeft ge vestigd, moet wel volslagen blind zijn. Wij, die hier aanwezig zijn en niet allen dezelfde wereldbeschouwing hebben zijn het op één punt eens, de bestrijding van het militairisme moet komen van dienstweigering. Weet, aldus spreker, wat ge als massa kunt. Het hangt van U af om den oorlog zoo niet te verijde len, dan toch te verminderen. Spr. ging daarop nader in. Principiëele dienstweigering beteekentt een held te zijn, doch vele helden zijn er nog niet te vinden. De principiëele dienstweigering is niet gemakkelijk. Spr. zou dan ook niet de verantwoording op zich dur ven nemen om zonder meer daartoe aan te sporen, hoewel spreker eerbied voor die hel den heeft die de consekwentie van hun idea len durven aanvaarden. Het is reeds een daad als men zich anti-militairistisch noemt en voor die zaak durft uit te komen. Als men daar zeker van is dat men niet op ons kan rekenen, is er reeds veel gewonnen. Spr. ein digde met de verklaring dat den oorlog een misdaad is en een zedelijke moord. De tweede spreekster was mej. Warsen uit Bussum. Zij had gaarne aanvaard het ver zoek van het dienstweigerings-comité om hier te spreken en wel speciaal tot de moeders, wie de opvoeding der kinderen is toevertrouwd. Wie dienstweigering propageert, bereidt zich tot den vrede. In korte trékken behandelde zij de taak der moeders, om dat doel te be reken. Het zou goed zijn als men massaal zich tegen dienstneming uitsprak, doch zoo ver zijn we nog niet. In de jeugd ligt in deze de toekomst. Daarna sprak de heer Dirk Akkerman uit Alkmaar, die getuigenis aflag namens de jeugdbeweging. Dat in Genève de conferen ties mislukken is mede onze schuld, omdat onze actie nog niet tot rijpheid is gekomen. Spr. wees op het maatschappelijk stelsel dat niet deugt en op de jeugdbeweging die tegen het militairisme en tegen den oorlog is. Daarna werd een pauze gehouden waarin eenige meisjes en jongens dansen uitvoerde. Tijdens en onder de pauze werd druk gecol porteerd en werden steunbonnen voor de dienstweigeraars aangeboden. Laatste spreker was de heer Albert de Jong uit Haarlem. Deze spreker zeide dat er vele vraagstukken om oplossing vragen. Het is een chaos, omdat men niet internationaal denkt en werkt. Trots alle vredesverdragen en vredesconferentis wapenen alle landen zich en na 1907 toen men voor de tweede maal van vredes- en ontwapeningsconferen ties had gesproken en 44 staten "zich vóór vrede verklaarden, kwam de groote wereld oorlog. Nadien kwamen telkens beloften van ontwapening en vrede, doch practisch bleef het oorlog of bewapening voor den oorlog. Toen de laatste vredesconferentie in Februari j.1. te Genève bijeen kwam, moest men even wachten, want China en Japan waren juist in oorlog. Met hen, aldus spreker, die nog vertrouwen in conferenties hebben, valt niet te praten. Noodig is dat wij een daad stellen tegenovr de confereerende heeren. Massaal moeten wij ons verzetten. Dat kan gebeuren, internationaal, als de arbeiders weigeren te werken voor den aanmaak van munitie en oorlogsmateriaal. Hoe dat internationaal kan gebeuren, behandelde spr. in details. De arbeider moet zich van zijn macht bewust zijn. Weg moet gaan de gedachte aan geld verdienen. Welvaart brengen en een hardnek kige strijd tegen het militairisme en oorlog moet ht doel zijn. Spr. wendde zich alsnog tot de vrouwen om deze actie te steunen. Na een dankwoord van den heer Vernee werd de meeting te kwart voor zes uur geslo ten. DE VLUCHT VAN GRONAU. Naar Groenland gestart. Von Gronau die met zijn Groenlandwal D. 2053 Zaterdagnacht nog op IJsland 'heeft doorgebracht, is gistermorgen om 11 uur 25 (IJslandsche tijd) te Reykjavik opgestegen. De tochtgaat naar Groenland waar de stad Ivigtut doel der reis is. BEKEND ZEILVLIEGER VERONGELUKT. De bekende Frankfurter zeiivlieger Gun- ther Groenhoff is gistermiddag met zijn toe stel verongelukt. De Ijsvogel (thuisreis) gister uit Ban- doeng vertrokken en te Calcutta geland. De Duif (uitreis) uit Bagdad vertrokken en te Djask geland. De Havik (uitreis) gister uit Medan ver trokken en te Bandoeng geland. Zaterdagmiddag is de Ekster op Schiphol geland, het vliegtuig had twee passagiers van Medan naar Leipzig gebracht, terwijl ir. de Jongh, directeur van de gouvernements- bedrijven zich te Batavia aan boord had be geven en de reis tot Schiphol meemaakte. Het was Zaterdag juist vijf jaar geleden dat Geyssendorffer, Scholte en Weber met den eersten passagier, van Lear Black, op Schiphol terug kwamen. Zaterdagmiddag is van het vliegveld Waalhaven naar Engeland vertrokken, meldt de N.R.Crt., het nieuwe Fokkertoestel, de Oehoe, dat op 18 Augustus zijn eerste reis op de lijn naar Nederiandsch-Indië zal aan vaarden. Zooals bekend is heeit de K L.M. 5 van deze toestellen besteld, welke in October alle in de vaart gebracht zullen zijn. De romp van deze F XVIII toestellen is langer en smaller, dan die van de F XÏI-ma- chines, welke thans nog op de Indië-route dienst doen. Hu» snelheid is belangrijk grooter en bedraagt maximaal 250 K.M. per uur, met een kruissnelheid van 200 K M. Het ligt, althans voorloopig niet ia de bedoeling het traject trachten in minder dagen te vlie gen. De groote sneiheid van de toestellen zal echter tot gevolg hebben, dat men per dag korter in de lucht behoeft te zijn, zoodat het uur van vertrek telkens wat later en het uur van aankomst wat vroeger gesteld kan wor den, zoodat niet alleen dereis voor de beman ning minder afmartend wordt, maar boven dien de passagiers gelegenheid krijgen zich op de pleisterplaatsen wat langer op te hou den. Uiteraard zijn aan de toestellen allerlei kleine technische verbeteringen, zooals die in de praktijk zijn noodig gebleken, aange bracht. Zoo zijn decontrole-instrumenten op het dashbord angebrachta weooer dashbord anders en voor den piloot over zichtelijker gegroepeerd. Het uitzicht jn de „cockpit" is buitengewoon ruim.en gemak kelijk. De firma Mutters heeft voor de be kleeding van de cabine gezorgd en zij deed dit op voortreffelijke wijze De aankleeding is frisch en vroolijk. In de cabine staau voor de passagiers gemakkelijke lange iigstoeieD. Voorts is er plaats voorden marconist en den boord-werktuigkundige en is ei een klaptafel in aangebracht, waarop de ch^f-piloot den koers kan uitzetten. Het blad van deze tafel is hol en dient tot bergplaats van de kaarten. De smallere vorm van den romp en het in „stroomlijn" overgaan van de gebogen bo venzijde van den iomp in de vleugels hebben den luchtweerstand dusdanig verminderd, dat bij een zelfde motor-vermogen de snel heid ongeveer 15 K.M. grooter is dan van de F XH-toestellen. De machines zijn voor zien van 3 Wasp-motoren, elk van ongeveer 450 P.K.; van wielremmen en van een staart- wiel, wathet manoeuvreeren op den grond veel gemakkelijker maakt. De Oehoe de P.H.A.I.O. heeft op haar maidentrip naar Londen een aantal jongedames meegenomen, die gekleed waren ni nationale kleederdrachten. De bedoeling was om in Engeland propaganda te maken voor onze luchtlijn naar Indië. Voor het zelf de doel was gistermorgen de Pelikaan eveneens een F XVIIl-toestel naar Londen vertrokken. Binnenkort zullen de Snip, de Kwartel en de Rijstvogel aan de vloot van de K L.M worden toegevoegd. Kon. Ned. Stoomb. Maatschappij. Ajax 23 Juli v. Anist. n. Hamburg. Stella 23 Juli v. Rotterdam n. Algiers. Helder (uitr.) 21 Juli te Valparaiso. Achilles 22 Juli Lisabon n. Villa Real de San Antonio, Ariadne 22 Juli v. Rott. n. Oran. Aurora 22 Juli v Napels n. Lassabon. Cottica 22 Juli v. New York n. P. au Prince. Fauna 22 Juli v. Malaga n. Ceuta. Hermes 22 Juli v. Bourgas n. Varna Irene 22 Juli v. Rott. n. Tanger. Medea 22 Juli v. New York n. Haiti. Nereus '22 Juli v. Aalborg n. Amst. Orestes 22 Juli v. Oran n. Amsterdam. Ulysses 22 Juli v. Volo n. Karavostasi. Venus 22 Juli v. Triest te Fiume. Holland—Amerika-Lijn. Damsterdijk, Rotterdam n. de Pacifix- kust; 23 Juli v. Milfordhaven. Delftdijk, Pacifickust n. Rotterdam; 23 Juli v Southampton n. Toonden. Statendam 23 Juli v. New York te Rott. Maasdam New Orelans n. Rott. 22 Juli te Santander. Beemsterdijk 22 Jul v. Boston te Phi- lad°lphia. Volendam 23 Juli v. New York n. Rott Stoomvaart Mij. Nederland. Poelau RoebiA (uitr.) 22 Juli v. Napels. P. C. Hóóft (thuisr.) 22 Juli v. Singapore Poelau Tello 23 Juli v. A'dam n. Hamb Kon. Holl. Lloyd. Alrich (uitr.) 21 Juli v. Bahia. Montferland 23 Juli v. Amst. n. Hamburg HollandOost-Azië Lijn. Meerkerk (uitr.) 22 Juli v. S- anghal. Zuiderkerk (thuisr.) 23 Juli te Genua Rotterdamsche Lloyd. Amstelkera 22 Juli v. Das-es-Slaam n Port Amelia. Nijkerk 23 Juli v. Hamburg n. Amst. Stoomvaart Mij. Oceaan. Idomeneus, Japan/Rott.; 23 Juli te Man seille. Melampus, Java/Amst.; 23 Juli te Mar- seille. Menelaus, Japan/Rott.; 22 Juli te Dairen Sarpedon 22 Juli v. Yokohama n. Rott. Kon Paketv. Maatschappij. Houtman 22 Juli v. Mombassa. N. Zeeland 20 Juli v Me'bourne n. Sin gapore. Enizetco Lijn, Jonge Elisabeth 22 Juli v. Philippeville n. Lipari. Rotterdam—Zuid Amerika -Lijn. Alvvaki (thuisr.) $1 Juli v. Rio de Janeiro HollandWest-Afrika- .ijn. Gaasterland Juitr.) 19 Juli v. Monrovia n. Grand Bassa. ALKMAAR, 25 Juli 1932. Op de heden gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 79 Vette koeien 140280; 23 Vette kalveren 30120, vette kalveren p. K.G. 0.501 10; 32 Nuchtere kalv. slacht 414; 751 Vette varkens (zware) per K.G. 27—33 cent en Zouters 28—30 ct. Handel redelijk. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM, 25 Juli 1932. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen als volgt: Andijker muizen 33'A ct.Idem blauwe 3A—4 cent, Zeeuwsche eigenheimers 3—3A cent, Idem blauwe 3'A —4 cent, Westlandsche muizen 4—4A cent. De overige prijzen waren onveranderd. Aan voer 682 H.L. AMSTERDAMSCHE VEEMARKT. AMSTERDAM, 25 Juli 1932. Op de he den gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 470 vette koeien,, le kw. 70—78 cent, 2e kw. 6066 cent, 3e kw. 35— 50 cent per K.G., slachtgewicht, mindere s. 20—30 cent per K G., slachtgewicht; 92 Melk- en kalfkoeien 170—250; 253 Vette kalveren, le kw. 40—50 cent, 2e kw. 30—39 cent, 3e kw. 2029 cent per K.G. levend ge wicht; 97 Nuchtere kalveren 2.505; 36 Schapen 10—15; 69 Lammeren 12 14; 1050 Varkens, vleeschvarkens, we gende van 90—110 K.G. 36—38 cent, zware varkens 3335 cent, vette varkens 3032 cent per K.G., slacftCgewu I 17 Paarden 80120. Ter veema/kt waren heden aan gevoerd 5 wagons geslachte runderen uit Denemarken. Marktverioop: Runderen met matigen aanvoer, stugge handel en prijshoudend. Vette kalveren met grooten aanvoer, sfutgge handel en prijshoudend. Varkens met grooten aanvoer, stugge handel en de prijzen iets la ger. BROEK OP LANGENDIJK, 25 Juli '32. Lar.gendijker Groentenveiling. 4250 stuks Bloemkool le s. 4.3010, 2e s. 1.60— 2.10 per 100 stuks; 30.000 K.G. Roode Kool 0.60—0 90; 3500 K.G. Gele Kool 0.60—1; 1450 K.G. Zilveruien 4; Drielingen 6.20—6.70, Nep j 5 10 8.90 en Zilver.,?p 9.20—9.9C; 325 KG. Slaboonen 12—/ 13.50; 50000 K.G. Aardapeplen: Schotsche muizen 1.10 1.90; Eigenheimers 1.60—2.30; Drie lingen 1.702.10, a'les per 100 K.G. PURMEREND, 23 Juli 1932. „Afslag- vereeniging Beemster, Purmerend en Om streken" Aardanpe'en: Schotsche muizen 23 76 cent, BI. Eigenheimers 40—58 cent, Schotsche muizen (kleine) 20—38 cent en Blauwe 20—28 cent per zak, 25 K.G. Augurken: Middel 18—20 cent, Basterd 32 —35 cent en Stek 15 cent per mand, 6 K.G NCORDSCHARWOUDE, 23 Juli 1932. 201400 K.G. Aardappelen: Gr. Schotsche muizen 0.80—1 30, Schotsche muizen 0.70—2.30, Drielingen 1.70—2.20, Eigenheimers 0.70, BI. Eigenheimers 1.90—2.50; 16C K.G. Spercieboonen 10 70—12.60; 100 K.G. Tuinboonen 'M.80; 10700 K.G. Zilveruien, Zilvernep 6.2010.50, Drielingen 5.60—6 80, Zilveruien 0.90—1.20; 600 K.G. Kroten 1.90—2 70; 11100 K.G. Roode Kool 0.60—0.80; 850 K.G. Gele Kool 0.90, alles per 100 K.G.; 370 rtuks Bloemkool le s 10—12 per IOC stuks. WARMENHUIZEN, 23 Juli 1932. Sch muizen 0.50—2.10; Drielingen 1.70— 2.20; Grove 0.701.60; Eigenheimers 1.20—2.30; BI. Aardappelen 140— 2.30; Zilvernep 9—9 80: Uien 1; Uien drielingen 55.30 Aanvoer: 57550 K.G. Aardappelen en 4355 K.G. Uien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1932 | | pagina 3