Amstecdam&che, Jiexics
£uchtiuuict
JiheepstijdiHgen
Mackt&eticfUeu
de bergensche zomerfeesten.
van 25 Juli 1932
Opgave van Noordhollandsch Landbouwcredief N. V.
mijnbouw.
rubbers.
tabakken.
3%g
4
de anti-militairistische
meeting bij den kattenberg.
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
DE NIEUWE TOESTELLEN VAN
DE K. L, M.
Twee F XVIII-toestellen voor
propaganda naar Engeland.
r 5hm. BAD- EN ZWEM
INRICHTING.
Oenomen baden van 17 tot en met 24 Juli:
Heeren 612
Dames 542
'.'ostebos:
jongens 372
Meisjes 291
Totaal 1817
hoogste temperatuur 72°.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui
gen en andere voertuigen te 21,33 uur licht
op-
Ook het vliegieest geslaagd!
Een plaats, di© voor het grootste ge
deelte van het vreemdelingenverkeer
moet leven, moet in de eerst© plaats
zorgen, dat ze iets bezit, dat de men-
schen aantrekt, Veelal „ontdekt" men
dan natuurschoon, allicht is er bosch en
hei een enkel stroompje met stille,
aantrekkelijke oevers. Spoedig is er een
V V. V. opgericht, een gidsje wordt ge
schreven en verspreid, pensions verrij
zen en weldra behoort zoo'n dorp tot die
groote groep, waar vacantiemenschen
een gedeelte van het jaar doorbrengen.
Bergen behoefde geen natuurschoon
te „ontdekken": Bergen had natuur
schoon! Het had zijn bosschen en zijn
duinen en het had achter deze dui
nen «en zee met een fraai, helder en
breed strand.
En Bergen richtte zich jaren geleden
in tot een vacantieoord, dat weldra ge
zocht werd. Langzamerhand werd de
bekendheid nog grooter en vooral toen
ongeveer 26 jaar geleden de badplaats
Bergen aan Zee gesticht werd, kwam er
een groote bloei in dit stukje van ons
land.
Zonder nu uitvoerig na te gaan wat
Bergen en Bergen aan Zee precies bie
den, mogen we zeker constateeren, dat
vooral de stichting van de badplaats
een gebeurtenis geweest is, die van vér
strekkende gevolgen werd. Duizenden
vreemdelingen vooral Duitschers!
zochten hier rust en vonden hier rust.
Maar ook onze eigen landgenooten
vonden Bergen waardig, om als vacan
tieoord te dienen.
En zoo langzamerhand zijn hier twee
plaatsen gevormd, die jaarlijks over
stroomd worden met duizenden vreem
delingen, die zee- en zonnebaden ne
men, die groote wandelingen ma,ken in
de uitgestrekte en goed onderhouden
bosschen en die behalve rust ook ont
spanning kunnen vinden in moderne
danszalen, op prachtig gelegen tennis-
terreinen, enz. enz.
Want en dat baart de V. V. V. wel
licht de meeste zorg een vacantie
oord moet de vreemdelingen méér bie
den, dan alleen rust en natuurschoon.
Bergen heeft dat steeds begrepen én
organiseert jaarlijks diverse feesten.
Bijna jaarlijks is er een groot en
grootsch bloemencorso, dat tot de beste
in den lande behoort. Bijna jaarlijks is
er een verlichtingsavond. Dan worden
de voornaamste wegen van het uitge
strekte dorp vol gehangen met '.ampions
en deze geven, zoodra de duisternis ge
vallen is, een meer dan sprookjesachti-
gen aanblik. Dan trekken muziekcorp
sen door het dorp en de bezoekers zijn
met tienduizenden te tellen!
Traditioneel zijn verder de tennis
wedstrijden op de fraaie banen in het
Parnassia-park en bekende Nederland-
sche spelers en speelsters spelen daar
met animo om de diverse bekers.
En tenslotte het vuurwerk! Wanneer
Bergen een vuurwerk geeft, legt de
Spoorwegmaatschappij ettelijke extra
trams in, zorgen autobushouders voor
groot reservemateriaal! Dan krioelt het
van enthousiasten en kan men in let
terlijken zin op de hoofden der men-
schen loopen!
Dat allemaal is het werk der V. V. V.,
die daarbij voor de noodige afwisseling
zorgt, maar in de eerste plaats denkt
aan de bezoekers, aie nimmer teleurge
steld mogen worden.
Zoo'n afleiding was er bijvoorbeeld
Zaterdag. De Süd Deutsche Luftfahrt-
verein was n.1. zoo goed, om een vlieg-
middag te organiseeren. Een uitgebreid
programma werd in elkaar gezet, de
noodige reclame werd gemaakt en mede
dank zij het schitterende zomerweer wa
ren zoo'n 6000 toeschouwers rondom het
geïmproviseerde vliegveldje geschaard.
Precies vier uur begon het feest. Hoog
in de lucht verscheen een motorvlieg
tuig, dat een zeilvliegtuig trok. Op een
duizend meter hoogte werd de kabel
losgelaten en zweefde het motorlooze
vliegtuig in groote cirkels boven het
terrein. Precies 9 minuten na de losla
ting landde het in fraaie stijl. De be
stuurder, piloot Moog, had zijn eerste
applaus in ontvangst te nemen.
Hij zou echter nog meer hulde krijgen!
Nadat de drie kunstvliegers een geza
menlijke vlucht hadden gemaakt en
(Ontvangen per draadlooee telefoon).
STAATSLEEN1NGEN.
5 0/0 Nederl. B32
4A Nederl. 1917
4 1931
b ANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij. CerL v. f 1000.
Koloniale Bank
Ned Ind Haneldsbank
0. Keichsbauk
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie
Berkels Patent
Calvé Delft CerL.
KOcbenm. Acc.
Nederl. Ford
Philips Gloei). Gem Bezit
(Jnilever
INDUSTR. OND. BUITENL
Am. Smelting
Anaconda
Ass. Gas Electr.
Bethleh. Steel
Citiet Service
General Aviatioo
Steel corniD. t
Studebaker
U. S. Leatber
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur t
Ned. lod. Suiker Unie
Vorstenlanden
Dito actiona
Alg. Esplor. Mij.
Boeton --<•••
Redjang Leboog
/ETROLEUM.
Dordtscbe Petr.
Kon. Petr.
Perlak
Continental Oil
Shell Union
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
scheepvaarten.
Holl. Amerika lijn
Gem. Eig.
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
Scheepvaart Unie
Deli Batavia
Oostkust
Oude Deli
Seoembah i l i
AMER. SPOORWEGEN. ,y
Atchison Topeka
Soutbern Railw. CerL
Union Pacific
Wabash
Vorige
koers
lOP/w
99
96
•5.'
s
I
*Exdividend.
tEaclaim.
63
57
56%
101%
25
16VS
49'/,
P/s
9i»/s
79 V,
1003/4
81%C
8^16
P/s
11
2»%6
2%g
25%
4%
166
129
873/g
46»/.
30 00
95%
9%
73
113
130
71'/,
5%
4%
44%
15'/,
19
13
1
2i/s
i*A
12
10'/,
47'/,
123
101/4
107
121'/,
281/g
5'/i
38
P/4
Koers van beden te:
pi.lil.
1.30
65'/,
25'/,
50'/,
84'/,-5
lüO'/a-l
9
9
P/4
12%
_2'/s
261/e-f
4'/,
3i/a
171
132
90%
47'/,
97
9%
132»/,
73
~47s
47
17
20
14
P/8
51
125
11
109
125
pl.m.
1.45
51«/,
841-5}
102-1/,
121/IG-!
170-1
98 '/a
133|-8/,
61/IG
4%-5
pl.m.
2.00
26'/,
51'/,
84J-5|
102}-8/,
12H/4
2%
168}-9
46
32
51 '/a-2
134'/,
6i/ia
4%-5
14%
pl.m.
2.15
668/,.7
26'/,-7
_P%6
85-'/,
102 i - 3
_87/s
12%
2
169-70
46
32
1344-»/,
6-Via
4%-5
46}-7/s
16%
51%
21/ig
PROLONGATIE Vorige koers 1 pCt. Heden pCt.
W1SSEI.KOFRSEN AMSTERDAM.
NIET OFFICIEEL
Londen
Berlijn
Parijs e
Brussel (Belga) e
Bazel i
Wtenen p. Sch. 100 l
Kopenhagen e
Stockholm
1 il*
Oslo
New-ïork t el
Italië
Vorige
koers
8.828/8
59.02'/,
9.731/,
34.42%
48.35
47!eo
45.40
49 00
248%,
1
Koers op
lieden 2 uiu
8.83'/,
59.02
9.73%
34.43
48.35
47 60
45 50
44.-
248%,
12 67'/,
daarbij samen loopings maakten,
trok Moog nogmaals omhoog en liet
zien, wat rugvliegen was. Minutenlang
bleef hij op den rug liggen, om vervol
gens op deze manier eenige gesloten
„achten" te vliegen. Zijn succes was
groot.
Niet minder voldoening smaakte zijn
collega Mayer, die een heel programma
afwerkte. Hij „stuntte", d.w.z. hij draai
de achten, maakte loopings, een Immel-
mann en rollings, enz. enz. en arri
veerde tenslotte met stilstaanden mo
tor weer op den grond.
Verder een ballonnenjacht en een pa
rachute-demonstratie, die beide goed
gelukten en voor de aardigheid een
stukje muziek in de lucht, dat zeer op
de lachspieren der toeschouwers werkte.
't Was jammer, dat passagiersvluchten
niet konden plaats vinden, maar de
ongustige wind en het te kleine terrein
maakten het wel een beetje riskant
voor dergelijke vluchten.
Enfin, ook deze middag slaagde. Al
leen aan de regeling was het te merken,
dat deze niet in handen was van de
V. V. V. De kunstvliegers er zij hier
nog vermeld, dat zij best tevreden wa
ren over de Shell-producten! wilden
zoo weinig mogelijk onkosten hebben en
daaronder heeft de controle e. d. wel
eens te lijden.
In het dorp zelf was de regeling keu
rig in orde. Verschillende handwijzers
waren de bezoekers behulpzaam om
zonder te vragen of te dwalen den kort-
sten weg naar het terrein te nemen.
Verder waren er de noodige rijwielstal
lingen, die beste zaken maakten. Alleen,
deze standhouders mogen wel eens be
denken, dat zij niet alleen dubbeltjes in
ontvangst nemen, maar ook contröle op
de fietsen moeten uitoefenen. Bij een
behoorlijke contróle was het niet noodig
geweest, dat een geheel nieuwe fiets
„spurlos versenkt" was!
Straks hebben we nog een bloemen
corso en een vuurwerk en natuurlijk de
tenniswedstrijden!
Bergen biedt zijn vreemdelingen wel
afwisseling!
Gister had de anti-militairistische mee
ting plaats bij den Kattenberg, welke uit
ging van de I. A. M. V. en waarbij ongeveer
300 personen tegenwoordig waren. Naast het
afgesloten terrein stonden ook nog een aantal
personen om het anti-militairistisch woord
te hooren.
Aan de meeting die een half uur over
tijd begon ging een optocht uit Alkmaar
vooraf, waarbij zich pl.m. 150 personen
aansloten.
De voorzitter van het comité van actie, de
heer A. Vernee uit Alkmaar, riep allen het
welkom toe en sprak zijn teleurstelling uit
over het matige bezok. In Noordholland,
waar het I. M. A. V. vele volgelingen heeft,
moest er meer actie zijn tegen militairisme en
oorlog. Spreker riep de men6chen op tot het
uitdragen van hunne beginselen en wees op
den chaos in de beschaafde landen en wekte
allen op om te strijden voor hunne begin
selen.
De eerste spreker was ds. Padt uit Zand-
voort, die zeide dat in dezen tijd van malaise
en nijpende armoede er één zaak is die tot
vreugde stemde, nl. dat men inziet dat het
kapitalistische stelsel niet deugt. De oorlog
wordt gevoerd om geld te verdienen. Spr.
sprak met een ingenieur van de Shell, die ver
klaarde, dat er van den oorlog geen heil is te
verwachten. Hoewel er een groote kloof is
tusschen zijn denkwijze en die van spreker,
kon hij zulks onderschrijven.
Wie zijn hoop op de regeeringen en de ont
wapeningsconferentie in Genève heeft ge
vestigd, moet wel volslagen blind zijn. Wij,
die hier aanwezig zijn en niet allen dezelfde
wereldbeschouwing hebben zijn het op één
punt eens, de bestrijding van het militairisme
moet komen van dienstweigering. Weet, aldus
spreker, wat ge als massa kunt. Het hangt
van U af om den oorlog zoo niet te verijde
len, dan toch te verminderen. Spr. ging
daarop nader in. Principiëele dienstweigering
beteekentt een held te zijn, doch vele helden
zijn er nog niet te vinden. De principiëele
dienstweigering is niet gemakkelijk. Spr. zou
dan ook niet de verantwoording op zich dur
ven nemen om zonder meer daartoe aan te
sporen, hoewel spreker eerbied voor die hel
den heeft die de consekwentie van hun idea
len durven aanvaarden. Het is reeds een
daad als men zich anti-militairistisch noemt
en voor die zaak durft uit te komen. Als men
daar zeker van is dat men niet op ons kan
rekenen, is er reeds veel gewonnen. Spr. ein
digde met de verklaring dat den oorlog een
misdaad is en een zedelijke moord.
De tweede spreekster was mej. Warsen uit
Bussum. Zij had gaarne aanvaard het ver
zoek van het dienstweigerings-comité om hier
te spreken en wel speciaal tot de moeders, wie
de opvoeding der kinderen is toevertrouwd.
Wie dienstweigering propageert, bereidt zich
tot den vrede. In korte trékken behandelde
zij de taak der moeders, om dat doel te be
reken. Het zou goed zijn als men massaal
zich tegen dienstneming uitsprak, doch zoo
ver zijn we nog niet. In de jeugd ligt in deze
de toekomst.
Daarna sprak de heer Dirk Akkerman uit
Alkmaar, die getuigenis aflag namens de
jeugdbeweging. Dat in Genève de conferen
ties mislukken is mede onze schuld, omdat
onze actie nog niet tot rijpheid is gekomen.
Spr. wees op het maatschappelijk stelsel dat
niet deugt en op de jeugdbeweging die tegen
het militairisme en tegen den oorlog is.
Daarna werd een pauze gehouden waarin
eenige meisjes en jongens dansen uitvoerde.
Tijdens en onder de pauze werd druk gecol
porteerd en werden steunbonnen voor de
dienstweigeraars aangeboden.
Laatste spreker was de heer Albert de
Jong uit Haarlem. Deze spreker zeide dat er
vele vraagstukken om oplossing vragen. Het
is een chaos, omdat men niet internationaal
denkt en werkt. Trots alle vredesverdragen
en vredesconferentis wapenen alle landen
zich en na 1907 toen men voor de tweede
maal van vredes- en ontwapeningsconferen
ties had gesproken en 44 staten "zich vóór
vrede verklaarden, kwam de groote wereld
oorlog. Nadien kwamen telkens beloften van
ontwapening en vrede, doch practisch bleef
het oorlog of bewapening voor den oorlog.
Toen de laatste vredesconferentie in Februari
j.1. te Genève bijeen kwam, moest men even
wachten, want China en Japan waren juist
in oorlog. Met hen, aldus spreker, die nog
vertrouwen in conferenties hebben, valt niet
te praten. Noodig is dat wij een daad stellen
tegenovr de confereerende heeren. Massaal
moeten wij ons verzetten. Dat kan gebeuren,
internationaal, als de arbeiders weigeren te
werken voor den aanmaak van munitie en
oorlogsmateriaal. Hoe dat internationaal kan
gebeuren, behandelde spr. in details. De
arbeider moet zich van zijn macht bewust
zijn. Weg moet gaan de gedachte aan geld
verdienen. Welvaart brengen en een hardnek
kige strijd tegen het militairisme en oorlog
moet ht doel zijn. Spr. wendde zich alsnog
tot de vrouwen om deze actie te steunen.
Na een dankwoord van den heer Vernee
werd de meeting te kwart voor zes uur geslo
ten.
DE VLUCHT VAN GRONAU.
Naar Groenland gestart.
Von Gronau die met zijn Groenlandwal
D. 2053 Zaterdagnacht nog op IJsland 'heeft
doorgebracht, is gistermorgen om 11 uur 25
(IJslandsche tijd) te Reykjavik opgestegen.
De tochtgaat naar Groenland waar de stad
Ivigtut doel der reis is.
BEKEND ZEILVLIEGER
VERONGELUKT.
De bekende Frankfurter zeiivlieger Gun-
ther Groenhoff is gistermiddag met zijn toe
stel verongelukt.
De Ijsvogel (thuisreis) gister uit Ban-
doeng vertrokken en te Calcutta geland.
De Duif (uitreis) uit Bagdad vertrokken
en te Djask geland.
De Havik (uitreis) gister uit Medan ver
trokken en te Bandoeng geland.
Zaterdagmiddag is de Ekster op Schiphol
geland, het vliegtuig had twee passagiers
van Medan naar Leipzig gebracht, terwijl ir.
de Jongh, directeur van de gouvernements-
bedrijven zich te Batavia aan boord had be
geven en de reis tot Schiphol meemaakte.
Het was Zaterdag juist vijf jaar geleden
dat Geyssendorffer, Scholte en Weber met
den eersten passagier, van Lear Black, op
Schiphol terug kwamen.
Zaterdagmiddag is van het vliegveld
Waalhaven naar Engeland vertrokken, meldt
de N.R.Crt., het nieuwe Fokkertoestel, de
Oehoe, dat op 18 Augustus zijn eerste reis
op de lijn naar Nederiandsch-Indië zal aan
vaarden. Zooals bekend is heeit de K L.M. 5
van deze toestellen besteld, welke in October
alle in de vaart gebracht zullen zijn.
De romp van deze F XVIII toestellen is
langer en smaller, dan die van de F XÏI-ma-
chines, welke thans nog op de Indië-route
dienst doen. Hu» snelheid is belangrijk
grooter en bedraagt maximaal 250 K.M. per
uur, met een kruissnelheid van 200 K M. Het
ligt, althans voorloopig niet ia de bedoeling
het traject trachten in minder dagen te vlie
gen. De groote sneiheid van de toestellen zal
echter tot gevolg hebben, dat men per dag
korter in de lucht behoeft te zijn, zoodat het
uur van vertrek telkens wat later en het uur
van aankomst wat vroeger gesteld kan wor
den, zoodat niet alleen dereis voor de beman
ning minder afmartend wordt, maar boven
dien de passagiers gelegenheid krijgen zich
op de pleisterplaatsen wat langer op te hou
den.
Uiteraard zijn aan de toestellen allerlei
kleine technische verbeteringen, zooals die in
de praktijk zijn noodig gebleken, aange
bracht.
Zoo zijn decontrole-instrumenten op het
dashbord angebrachta weooer
dashbord anders en voor den piloot over
zichtelijker gegroepeerd. Het uitzicht jn de
„cockpit" is buitengewoon ruim.en gemak
kelijk. De firma Mutters heeft voor de be
kleeding van de cabine gezorgd en zij deed
dit op voortreffelijke wijze De aankleeding
is frisch en vroolijk. In de cabine staau voor
de passagiers gemakkelijke lange iigstoeieD.
Voorts is er plaats voorden marconist en den
boord-werktuigkundige en is ei een klaptafel
in aangebracht, waarop de ch^f-piloot den
koers kan uitzetten. Het blad van deze tafel
is hol en dient tot bergplaats van de kaarten.
De smallere vorm van den romp en het in
„stroomlijn" overgaan van de gebogen bo
venzijde van den iomp in de vleugels hebben
den luchtweerstand dusdanig verminderd,
dat bij een zelfde motor-vermogen de snel
heid ongeveer 15 K.M. grooter is dan van
de F XH-toestellen. De machines zijn voor
zien van 3 Wasp-motoren, elk van ongeveer
450 P.K.; van wielremmen en van een staart-
wiel, wathet manoeuvreeren op den grond
veel gemakkelijker maakt.
De Oehoe de P.H.A.I.O. heeft op
haar maidentrip naar Londen een aantal
jongedames meegenomen, die gekleed waren
ni nationale kleederdrachten. De bedoeling
was om in Engeland propaganda te maken
voor onze luchtlijn naar Indië. Voor het zelf
de doel was gistermorgen de Pelikaan
eveneens een F XVIIl-toestel naar Londen
vertrokken.
Binnenkort zullen de Snip, de Kwartel en
de Rijstvogel aan de vloot van de K L.M
worden toegevoegd.
Kon. Ned. Stoomb. Maatschappij.
Ajax 23 Juli v. Anist. n. Hamburg.
Stella 23 Juli v. Rotterdam n. Algiers.
Helder (uitr.) 21 Juli te Valparaiso.
Achilles 22 Juli Lisabon n. Villa Real
de San Antonio,
Ariadne 22 Juli v. Rott. n. Oran.
Aurora 22 Juli v Napels n. Lassabon.
Cottica 22 Juli v. New York n. P. au
Prince.
Fauna 22 Juli v. Malaga n. Ceuta.
Hermes 22 Juli v. Bourgas n. Varna
Irene 22 Juli v. Rott. n. Tanger.
Medea 22 Juli v. New York n. Haiti.
Nereus '22 Juli v. Aalborg n. Amst.
Orestes 22 Juli v. Oran n. Amsterdam.
Ulysses 22 Juli v. Volo n. Karavostasi.
Venus 22 Juli v. Triest te Fiume.
Holland—Amerika-Lijn.
Damsterdijk, Rotterdam n. de Pacifix-
kust; 23 Juli v. Milfordhaven.
Delftdijk, Pacifickust n. Rotterdam; 23
Juli v Southampton n. Toonden.
Statendam 23 Juli v. New York te Rott.
Maasdam New Orelans n. Rott. 22 Juli
te Santander.
Beemsterdijk 22 Jul v. Boston te Phi-
lad°lphia.
Volendam 23 Juli v. New York n. Rott
Stoomvaart Mij. Nederland.
Poelau RoebiA (uitr.) 22 Juli v. Napels.
P. C. Hóóft (thuisr.) 22 Juli v. Singapore
Poelau Tello 23 Juli v. A'dam n. Hamb
Kon. Holl. Lloyd.
Alrich (uitr.) 21 Juli v. Bahia.
Montferland 23 Juli v. Amst. n. Hamburg
HollandOost-Azië Lijn.
Meerkerk (uitr.) 22 Juli v. S- anghal.
Zuiderkerk (thuisr.) 23 Juli te Genua
Rotterdamsche Lloyd.
Amstelkera 22 Juli v. Das-es-Slaam n
Port Amelia.
Nijkerk 23 Juli v. Hamburg n. Amst.
Stoomvaart Mij. Oceaan.
Idomeneus, Japan/Rott.; 23 Juli te Man
seille.
Melampus, Java/Amst.; 23 Juli te Mar-
seille.
Menelaus, Japan/Rott.; 22 Juli te Dairen
Sarpedon 22 Juli v. Yokohama n. Rott.
Kon Paketv. Maatschappij.
Houtman 22 Juli v. Mombassa.
N. Zeeland 20 Juli v Me'bourne n. Sin
gapore.
Enizetco Lijn,
Jonge Elisabeth 22 Juli v. Philippeville
n. Lipari.
Rotterdam—Zuid Amerika -Lijn.
Alvvaki (thuisr.) $1 Juli v. Rio de Janeiro
HollandWest-Afrika- .ijn.
Gaasterland Juitr.) 19 Juli v. Monrovia
n. Grand Bassa.
ALKMAAR, 25 Juli 1932. Op de heden
gehouden veemarkt waren aanvoer en prijzen
als volgt: 79 Vette koeien 140280; 23
Vette kalveren 30120, vette kalveren p.
K.G. 0.501 10; 32 Nuchtere kalv.
slacht 414; 751 Vette varkens (zware)
per K.G. 27—33 cent en Zouters 28—30 ct.
Handel redelijk.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 25 Juli 1932. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen als volgt: Andijker muizen 33'A
ct.Idem blauwe 3A—4 cent, Zeeuwsche
eigenheimers 3—3A cent, Idem blauwe 3'A
—4 cent, Westlandsche muizen 4—4A cent.
De overige prijzen waren onveranderd. Aan
voer 682 H.L.
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT.
AMSTERDAM, 25 Juli 1932. Op de he
den gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 470 vette koeien,, le kw.
70—78 cent, 2e kw. 6066 cent, 3e kw. 35—
50 cent per K.G., slachtgewicht, mindere s.
20—30 cent per K G., slachtgewicht; 92
Melk- en kalfkoeien 170—250; 253 Vette
kalveren, le kw. 40—50 cent, 2e kw. 30—39
cent, 3e kw. 2029 cent per K.G. levend ge
wicht; 97 Nuchtere kalveren 2.505; 36
Schapen 10—15; 69 Lammeren 12
14; 1050 Varkens, vleeschvarkens, we
gende van 90—110 K.G. 36—38 cent, zware
varkens 3335 cent, vette varkens 3032
cent per K.G., slacftCgewu I 17 Paarden
80120. Ter veema/kt waren heden aan
gevoerd 5 wagons geslachte runderen uit
Denemarken.
Marktverioop: Runderen met matigen
aanvoer, stugge handel en prijshoudend.
Vette kalveren met grooten aanvoer, sfutgge
handel en prijshoudend. Varkens met grooten
aanvoer, stugge handel en de prijzen iets la
ger.
BROEK OP LANGENDIJK, 25 Juli '32.
Lar.gendijker Groentenveiling. 4250 stuks
Bloemkool le s. 4.3010, 2e s. 1.60—
2.10 per 100 stuks; 30.000 K.G. Roode
Kool 0.60—0 90; 3500 K.G. Gele Kool
0.60—1; 1450 K.G. Zilveruien 4;
Drielingen 6.20—6.70, Nep j 5 10
8.90 en Zilver.,?p 9.20—9.9C; 325
KG. Slaboonen 12—/ 13.50; 50000 K.G.
Aardapeplen: Schotsche muizen 1.10
1.90; Eigenheimers 1.60—2.30; Drie
lingen 1.702.10, a'les per 100 K.G.
PURMEREND, 23 Juli 1932. „Afslag-
vereeniging Beemster, Purmerend en Om
streken" Aardanpe'en: Schotsche muizen 23
76 cent, BI. Eigenheimers 40—58 cent,
Schotsche muizen (kleine) 20—38 cent en
Blauwe 20—28 cent per zak, 25 K.G.
Augurken: Middel 18—20 cent, Basterd 32
—35 cent en Stek 15 cent per mand, 6 K.G
NCORDSCHARWOUDE, 23 Juli 1932.
201400 K.G. Aardappelen: Gr. Schotsche
muizen 0.80—1 30, Schotsche muizen
0.70—2.30, Drielingen 1.70—2.20,
Eigenheimers 0.70, BI. Eigenheimers
1.90—2.50; 16C K.G. Spercieboonen
10 70—12.60; 100 K.G. Tuinboonen
'M.80; 10700 K.G. Zilveruien, Zilvernep
6.2010.50, Drielingen 5.60—6 80,
Zilveruien 0.90—1.20; 600 K.G. Kroten
1.90—2 70; 11100 K.G. Roode Kool
0.60—0.80; 850 K.G. Gele Kool 0.90,
alles per 100 K.G.; 370 rtuks Bloemkool le
s 10—12 per IOC stuks.
WARMENHUIZEN, 23 Juli 1932. Sch
muizen 0.50—2.10; Drielingen 1.70—
2.20; Grove 0.701.60; Eigenheimers
1.20—2.30; BI. Aardappelen 140—
2.30; Zilvernep 9—9 80: Uien 1;
Uien drielingen 55.30
Aanvoer: 57550 K.G. Aardappelen en
4355 K.G. Uien.